Palkkakeskustelu

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 159
Joskus miettinyt noiden TEKin palkkatilastojen paikkansapitävyyttä. Vastaajamääräthän noissa ei ole kovin suuria. Kokonaisuudessaan ~6000 vastausta, kun TEKillä jäseniä ~72000. Onkohan suurempi todennäköisyys vastata kyselyyn, jos tienaa hyvin?

Toki pohdinta juontaa juurensa siitä, että itse olen juuri ja juuri alakvartiilipalkan yläpuolella (kun huomioidaan valmistumisvuosi ja koulutusohjelma). Tuon gradun aineistoon nähden kuitenkin tienaan varsin hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 675
Joskus miettinyt noiden TEKin palkkatilastojen paikkansapitävyyttä. Vastaajamääräthän noissa ei ole kovin suuria. Kokonaisuudessaan ~6000 vastausta, kun TEKillä jäseniä ~72000. Onkohan suurempi todennäköisyys vastata kyselyyn, jos tienaa hyvin?

Toki pohdinta juontaa juurensa siitä, että itse olen juuri ja juuri alakvartiilipalkan yläpuolella (kun huomioidaan valmistumisvuosi ja koulutusohjelma). Tuon gradun aineistoon nähden kuitenkin tienaan varsin hyvin.
Tuoreimmassa taisi otos olla 8200 vastaajaa ja se oli selvästi pienempi kuin aiemmin. Ja yksittäisten koulutusalojen kohdalla voi olla todella vähän vastauksia, kuten vaikka Tekstiili- ja vaatetustekniikka. Toisissa taas otos on iso kuten Sähkötekniikka, elektroniikka. Pieni otos aiheuttaa tietenkin epävarmuuksia. Vaikea sanoa, aiheuttaako joku muu asia tiedonkeruuprosessissa vinoumaa, mutta lähtökohtaisesti en usko että aiheuttaa.

Valmistumisvuosi on kuitenkin vähän ongelmallinen vertailukohta. Osa aloittaa työnteon alalla monta vuotta ennen valmistumista ja näin palkat valmistumisvuonna voivat heitellä merkittävästi, sillä palkkakehitys uran alussa voi olla todella nopeaa.

Jos omaa tilannettasi epäilet, niin kerro ihmeessä ala ja kokemus ja palkka, jos täällä olisi kokemusta palkkatasosta. Joissain firmoissa on reilu tilanne siinä mielessä, että palkat ovat osin julkisia (vapaaehtoisperiaatteella julkaistu työntekijöille). Se helpottaa vertailua ja pakottaa ainakin jonkinlaiseen reiluuteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 159
Tuoreimmassa taisi otos olla 8200 vastaajaa ja se oli selvästi pienempi kuin aiemmin. Ja yksittäisten koulutusalojen kohdalla voi olla todella vähän vastauksia, kuten vaikka Tekstiili- ja vaatetustekniikka. Toisissa taas otos on iso kuten Sähkötekniikka, elektroniikka. Pieni otos aiheuttaa tietenkin epävarmuuksia. Vaikea sanoa, aiheuttaako joku muu asia tiedonkeruuprosessissa vinoumaa, mutta lähtökohtaisesti en usko että aiheuttaa.

Valmistumisvuosi on kuitenkin vähän ongelmallinen vertailukohta. Osa aloittaa työnteon alalla monta vuotta ennen valmistumista ja näin palkat valmistumisvuonna voivat heitellä merkittävästi, sillä palkkakehitys uran alussa voi olla todella nopeaa.

Jos omaa tilannettasi epäilet, niin kerro ihmeessä ala ja kokemus ja palkka, jos täällä olisi kokemusta palkkatasosta. Joissain firmoissa on reilu tilanne siinä mielessä, että palkat ovat osin julkisia (vapaaehtoisperiaatteella julkaistu työntekijöille). Se helpottaa vertailua ja pakottaa ainakin jonkinlaiseen reiluuteen.
Onhan tuo aiemmin mainittu: Palkkakeskustelu

En nyt mitenkään pahana pidä omaa tilannetta, kun on kuitenkin joustavat työajat, lyhyt työmatka ja periferiassa edullista asua. Silti aina vähän vihlasee, kun palkkatilastoja katselee.

Edit: ja näköjään laskin vastausmääriin taulukosta pelkät DI:t, tosiaan kaikkiaan 8200 vastaajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
TEK noita julkaisee joka vuosi. Tosin taitaa olla helposti saatavilla vaan jäsenille.

EDIT: Olipa sittenkin myös nuo yksinkertaisimmat tilastot saatavilla ihan julkisestikin: Palkkatilastot
Nyt kun näistä vielä olisi tilastot, että kuinka paljon vaikka aallon tutalainen tienaa ttyn tutalaiseen verrattuna niin päästäisiin tekemään jotain johtopäätöksiä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Nyt kun näistä vielä olisi tilastot, että kuinka paljon vaikka aallon tutalainen tienaa ttyn tutalaiseen verrattuna niin päästäisiin tekemään jotain johtopäätöksiä
Näinköhän noin pienistä otoksista saa enää tilastollisesti merkittäviä tuloksia.
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
14
Tätä ketjua on ollut mielenkiintoista seurata jo pidemmän aikaa, joten voisin antaa tähän oman kontribuutioni.

Valmistuin 2 vuotta sitten, ja aloitin heti valmistumisen jälkeen työt account managerina markkinointiteknologiafirmassa. Työ ei vaadi teknistä osaamista, vaan keskittyy asiakassuhteen lämpimänä pitämiseen, asiakkaan markkinointistrategiaan ja taktiikoihin vaikuttamiseen, sekä lisämyyntiin. Kompensaatio sisältäen peruspalkan ja tulosbonuksen on n. 70 000 € / vuosi.

Edut ovat erittäin hyvät ja viikon mittaisia työreissuja on vain kerran-pari kvartaalissa. Työaikataulut voi päättää itse ja töitä pääsee tekemään keskimäärin 8 tuntia päivässä. Kiireisinä aikoina voi joutua tekemään 10-12 tunnin päiviä, mutta vastaavasti hiljaisempana aikana voi lähteä töistä aiemmin. Ylitöistä ei toki makseta mitään vaan niiden oletetaan sisältyvän palkkaan. Stressiä, vapautta ja vastuuta on sopivasti, ja toki kvartaalitasolla mitattaviin tavoitteisiin pitää päästä keskimäärin. Haittapuolena tästä on vaikea vaihtaa toiseen työhön yhtä hyvällä kompensaatiolla ilman, että työmäärä kasvaa rajusti. Pitää toivoa, ettei tähän kyllästy kovin nopeasti.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 690
Onko jollai linkkiä itse pro graduun? Haluaisin nähdä sen suoraan ilman toimittajan mahdollisia tulkintoja.
Tämä kiinnostaa itseänikin. Tuolta ei ainakaan löydy, vaikka kesäkuussa hyväksytty eThesis - Kauppakorkeakoulun sähköiset gradut
En tiedä miten tarkalleen menee Aallossa, mutta kesäkuussa hyväksytty gradu tarkoittaa sitä että joskus toukokuussa ollut valmis ja ohjaajien hyväksymä, kesäkuussa sitten joku laitoksen/tiedekunnan/tms kokous jossa virallisesti hyväksytään. Voisi ihan hyvin olettaa että olisi jo ehtinyt sähköisenä nettiin.

Tuo on tosin osa jotain isompaa tutkimushanketta, jonka loppuraporttia ei ole vielä julkaistu, joten mutulla sanon että tarkoituksella ei ole vielä sähköisesti julkaistu vaan odotellaan että toi loppuraportti julkaistaan. Ei taida olla vielä pakollista sähköinen julkaiseminen. Jostain Aallon kirjastosta voisi varmaan käydä lukemassa / lainaamassa paperiversion, mutta ei kiinnosta niin paljoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Tämä kiinnostaa itseänikin. Tuolta ei ainakaan löydy, vaikka kesäkuussa hyväksytty eThesis - Kauppakorkeakoulun sähköiset gradut
En tiedä miten tarkalleen menee Aallossa, mutta kesäkuussa hyväksytty gradu tarkoittaa sitä että joskus toukokuussa ollut valmis ja ohjaajien hyväksymä, kesäkuussa sitten joku laitoksen/tiedekunnan/tms kokous jossa virallisesti hyväksytään. Voisi ihan hyvin olettaa että olisi jo ehtinyt sähköisenä nettiin.

Tuo on tosin osa jotain isompaa tutkimushanketta, jonka loppuraporttia ei ole vielä julkaistu, joten mutulla sanon että tarkoituksella ei ole vielä sähköisesti julkaistu vaan odotellaan että toi loppuraportti julkaistaan. Ei taida olla vielä pakollista sähköinen julkaiseminen. Jostain Aallon kirjastosta voisi varmaan käydä lukemassa / lainaamassa paperiversion, mutta ei kiinnosta niin paljoa.
Ainakin tekniikan puolella tuota nettijulkaisua saa viivyttää max. vuoden dipan hyväksymisestä eteenpäin, juuri jotta mahdolliset muut julkaisut, patentit, ym. ehditään hoitaa pois alta jos sellaisia on tulossa. Kauppiksen puolelta ei tarkkaa tietoa itselläkään.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
732
Löytyykö täältä rakennusalan asiantuntija/konsultti/suunnittelupuolelta työntekijöitä? Palkkataso, työkokemus ja työtehtävät kiinnostaisi.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
5
Löytyykö täältä rakennusalan asiantuntija/konsultti/suunnittelupuolelta työntekijöitä? Palkkataso, työkokemus ja työtehtävät kiinnostaisi.
Minulla on AMK koulutus rakennesuunnitteluun ja työkokemusta suunnittelusta on kertynyt reilu 11 vuotta. Olen töissä ison yrityksen paikalliskonttorissa pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Teen vähän kaikenlaista rakennesuunnittelua autokatoksesta kauppakeskukseen. En ole juurikaan uraorientoitunut ja kun verotuskaan ei mielestäni rohkaise urakehitykseen niin olen vältellyt vastuita ja päällikkötason tehtäviä. Palkka on 3900€ /kk + puhelinetu.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 899
Jollakin tapaa aika koomista, että edellisessä duunissani tienasin noin kymppitonnin oman oppilaitokseni keskiarvoa enemmän, vaikka hommassa ei todellakaan vaadittu minkäänlaista koulutusta. Opiskelu on investointi jne :D
Tuskin siitä opiskelusta on haittaakaan vaikka päädyitkin hommiin jossa sitä ei tarvita. Keskiarvojen hyvä puoli on, että piilottavat noita heittoja ja näyttävät miten ”yleensä menee”.

Mä teen töitä joissa varmaan tarvittais koulutusta ja palkka 6500/kk (viime vuonna 130k kaikenkainkiaan) enkä ole käynyt edes lukiota.

Omille lapsille en edes kerro, että opinnot jäänyt väliin etteivät saisi typeriä ideoita testata samoja polkuja. Eiköhän opinnot ennemmin aina avaa ovia ennen kuin sulkevat, ja yleisellä tasolla voisi varmasti sanoa että kyseessä on sijoitus (vaikka ne ovatkin vain ponnistuslauta).
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 026
Voin omasta kokemuksesta sanoa kaikille palstaa lukeville, vielä ammatillisen opiskelun polkuaan aloittaville että käykää koulut kunnolla heti nuorena. Itse kävin yläasteen jälkeen lukion, keskittymisvaikeuksista kärsivälle aivan väärä ratkaisu, koska niillä B/C arvosanoilla oli turha miettiä amk-uraa. Kävin myöhemmin ammattikoulun, sellaisella alalla jolle en koulun jälkeen työllistynyt vaan päädyin markettimyyjäksi. Sittemmin työura on ollut autofiksarina, kun harrastuksien kautta tutustuin yhteen yrittäjään jonka firmaan pääsi alaa oppimaan. Nyt 35v iässä kun tienaa 13.10€ tunti, on alkanut miettimään että olisiko sitä väkisin lukemalla päässyt parempiin tuloihin kiinni, ja varmasti olisi päässyt. Mietin taas opintojen uudelleenaloitusta, mutta stressitön työ, hyvät työajat ja matalahkot pakolliset elinkulut saa aina jatkamaan nykyisellä alalla. Pidän isompana riskinä opiskelun aiheuttamat tulojen droppaamiset, kun on asuntolaina ja velkaa autossakin. Oppisopimus olisi itselleni varmaan paras tai ainut ratkaisu, ja kyttään jatkuvasti mahdollisia paikkoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 347
Itse kävin yläasteen jälkeen lukion, keskittymisvaikeuksista kärsivälle aivan väärä ratkaisu, koska niillä B/C arvosanoilla oli turha miettiä amk-uraa.
Onneksi B/C ei ollut ongelma kun luin itseni DI:ksi, näköjään hyvä etten edes harkinnut AMK:ta.

Edit: Tarkoitan vain, että älkää nyt lukion arvosanojen takia jättäkö kiinnostavia koulutusvaihtoehtoja pois! Toki on kouluja/aloja joihin sisäänpääsy vaatii huipputodistuksen, mutta suurin osa ei sellaisia ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 026
Varmaan vähän kiinni opiskeluvuosista ja mihin on hakenut, itse en saanut ainuttakaan valintakoekutsua aikoinaan eli joskus 2004-2006 ja totesin että koitan uudelleen ammattikoulun jälkeen, enkä tuhlaa välivuosia pitäen elämääni. No, olin tyytyväinen elämääni kymmenen vuotta, kun parisuhteissa eläessä pieni palkkakin riitti. Nyt vasta keski-iän lähestyessä sitä on paremmasta elintasosta alkanut haaveilla, vaikken materialisti olekaan. Omakotitalo ja oma piha ainut haave, mutta kyllähän sekin säästämällä toteutuu.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Ei ne arvosanat suoraan korreloi tulevan opiskelumenestyksen kanssa, paljon on kiinni omasta motivaatiosta. Tästä syystä usein aikuisopiskelijoilla on hyvä opintomenestys kun on motivaatiota. Siinä välissä on muutama vuosi tehty töitäkin ja omat suunnitelmat tarkentuneet.

Toki on aloja mille vaaditaan opiskelumenestystä - oikeastaan huippusuoritusta, mutta niitä on vain kourallinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 675
Mietin taas opintojen uudelleenaloitusta...
Tätä ei sitten tippaakaan kannata pelätä. Tiedän useampia tuttuja, joilla oli kyllä korkeakoulututkinto taskussa, mutta heikosti työllistäviltä aloilta. Ottivat itseään niskasta kiinni, ja opiskelivat uusia tutkintoja parempia ammatteja varten: farmaseuttia, lääkäriä, sairaanhoitajaa, kätilöä, devaajaa. Ovat työllistyneet loistavasti. Yksi teki 3kk devauskoulun ja on ollut nyt monta kuukautta työelämässä. Onneksi tässä maassa koulutus on ilmaista ja väärä valinta on mahdollista korjata. Toisaalta, olisiko se ensimmäinen valinta ollut järkevämpi, jos koulutus pitäisi maksaa itse palkkatuloilla. Lähtökohtaisesti kannatan matalaa kynnystä uudelleenkouluttautumiseen: yhteiskunta muuttuu ja adaptoituminen on etu.

Musta on sääli että tuoretta ylioppilastodistusta suositaan nykyään niin paljon sen sijaan, että annettaisiin pääsykokeissa menestyjille paikkoja. Motivoitunut hakija, joka on jo valmiiksi opiskellut pääsykoemateriaalin on paljon pidemmällä kuin papereilla sisään päässyt lukiolainen. No, aika näyttää oliko tuo uudistus järkevä. Itse spekuloin vain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Aikuisopiskelijat pääsevät silti sisään oppilaitoksiin johon ei ole yhtä paljon tunkua.

Oikeustieteelliseen on turha yrittää, mutta johonkin maakunta amk:hon jos menee lukemaan inssin paperit ja oikeasti panostaa kursseihin, niin hyvin siellä oppii.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 313
Ja on sääli, että juuri tämän porukan opiskelupaikkoja on nyt karsittu ja lisätty paperipaikkoja. Mutulla se tuntuu väärältä ratkaisulta.
Menee pahasti ot, mutta olen samaa mieltä. B:n papruilla amk, yamk ja yliopisto. Vasta aikuisena maistui opiskelu pätkääkään. Tuntuu pahalta, jos aikuisilta yritetään katkaista mahdollisuus opiskeluun. Vielä 28-vuotiaana mulla ei ollut muuta kuin lukiosta räkäluokan paperit.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 347
Varmaan vähän kiinni opiskeluvuosista ja mihin on hakenut, itse en saanut ainuttakaan valintakoekutsua aikoinaan eli joskus 2004-2006 ja totesin että koitan uudelleen ammattikoulun jälkeen, enkä tuhlaa välivuosia pitäen elämääni. No, olin tyytyväinen elämääni kymmenen vuotta, kun parisuhteissa eläessä pieni palkkakin riitti. Nyt vasta keski-iän lähestyessä sitä on paremmasta elintasosta alkanut haaveilla, vaikken materialisti olekaan. Omakotitalo ja oma piha ainut haave, mutta kyllähän sekin säästämällä toteutuu.
Itse hain muutamaa vuotta aikaisemmin ja silloin ainakin tekniikkaan pääsi kohtuullisen helposti. Pelkällä pääsykokeillakin pääsi sisään jos vain hallitsi tehtävät, mutta en kyllä kuulunut siihen joukkoon :D
En tiedä mihin hait, mutta kuvittelin että yleensä pääsee kuitenkin koittamaan pääsykokeisiin. Joku opiskelijatuttu tuli ammattikoulustakin lukemaan itseään DI:ksi, en kyllä muista tuliko pelkillä pääsykoepisteillä vai saiko jotain pisteitä amiksen puolelta.

Itse ymmärrän ensisijaisen hakupaikan bonuksen, mielestäni ihan hyvä että siihen omaan ykköspaikkaan saa pisteitä. Voisi kuvitella että motivaatio on parempi sellaisella joka hakee nimenomaan kyseiseen koulutukseen eikä sellaisella jolla ala on kolmas vaihtoehto ja meinaa hakea heti seuraavana vuonna uudestaan toiselle alalle.

Tuo nykyinen "ensimmäisen haun bonus" on kyllä outo, rankaisee niitä jotka huomaavat että ei tullut valittua omaa alaa tai haluavat kouluttautua uudestaan kun ekalla alalla ei olekaan hommia.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
10
Tuskin siitä opiskelusta on haittaakaan vaikka päädyitkin hommiin jossa sitä ei tarvita. Keskiarvojen hyvä puoli on, että piilottavat noita heittoja ja näyttävät miten ”yleensä menee”.

Mä teen töitä joissa varmaan tarvittais koulutusta ja palkka 6500/kk (viime vuonna 130k kaikenkainkiaan) enkä ole käynyt edes lukiota.

Omille lapsille en edes kerro, että opinnot jäänyt väliin etteivät saisi typeriä ideoita testata samoja polkuja. Eiköhän opinnot ennemmin aina avaa ovia ennen kuin sulkevat, ja yleisellä tasolla voisi varmasti sanoa että kyseessä on sijoitus (vaikka ne ovatkin vain ponnistuslauta).
Mulla vähän sama tilanne kuin dropadropilla. Tosi huono koulumenestys mut sitten amiksen kävin kunnolla, tulotaso nykyään se 100k/v mutta olisi tuohon päässyt varmasti helpommalla kun olisi viitannut ahkerammin koulussa ja mennyt yliopistoon tai vastaavaan. Opiskelu kannattaa ehdottomasti koska se valmistaa työelämään missä pitää sitä tietoa sitten oikeasti etsiä ja soveltaa sitä löydettyä tietoa oikein. Elämä on alusta loppuun asti opiskelua.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Ja noihin teknisiin aloihin olisi ihan hyvä olla se pitkä matikka luettuna. Muuten voi tulla itku ekana vuonna kun ruvetaan oikeasti laskemaan ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 675
Nojaa.. Itsellä oli pitkä matikka ja eipä siitä oikeastaan ollut hyötyä
Veikkaan, että keskimäärin lyhyen suorittaneilla on VIELÄ vaikeampaa kuin pitkän suorittaneille. Itku voi toki tulla kelle tahansa, eikä pitkä takaa, että menestyy yliopistomatikassa.

(EDIT: Tämä siis jos "teknisellä alalla" tarkoitettiin korkeakoulutason matematiikkaa. AMKista tai muista en osaa sanoa.)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hmb

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
732
Teknisillä aloilla nuo teoriakurssit menee läpi lukion käyneillä ihan vain kaljaa juomalla. Käytäntöön nojaavat kurssit on puolestaan helpompia ammattikoulun käyneillä tai muuten vaan työkokemusta omaavilla.

Pitkä matikka, edes lyhyt ei ole mikään vaatimus, mutta teettää vain enemmän töitä päästä kursseista läpi ja omaksua asiat.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Veikkaan, että keskimäärin lyhyen suorittaneilla on VIELÄ vaikeampaa kuin pitkän suorittaneille. Itku voi toki tulla kelle tahansa, eikä pitkä takaa, että menestyy yliopistomatikassa.

(EDIT: Tämä siis jos "teknisellä alalla" tarkoitettiin korkeakoulutason matematiikkaa. AMKista tai muista en osaa sanoa.)
Juu korkeakoulutasoa tarkoitin sen matikan suhteen.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
(EDIT: Tämä siis jos "teknisellä alalla" tarkoitettiin korkeakoulutason matematiikkaa. AMKista tai muista en osaa sanoa.)
Amkkien vaatimustasossa on eroja koulutusohjelmittain, joku elektroniikan insinöörilinja on varmaan kaikkein vaativin mitä sieltä löytyy ja etenkin suunnitteluun suuntautuvat vääntää matematiikkaa varmaan yhtä intensiivisesti kuin keskimääräinen DI-opiskelija. Tuolla matematiikan peruskurssit vetää suunnilleen yhteen lukion pitkän ja lyhyen matikan ja sen jälkeen jatketaan syvemmälle niin puhtaasti matematiikan kursseilla, kuin mm. piirianalyysin ja radiotekniikan merkeissä.

Tietojenkäsittelyssä mennään mun viimeisimpien tietojen mukaan jossain lukion pitkän matematiikan tasolla sen perusteella mitä siellä opiskelleilta tutuilta olen kuullut, kone- ja rakennuspuolilla ehkä vähän alempana yleisellä tasolla, mutta näillä taas on niitä omia alaspesifejä juttuja joita junnataan tarkkaan läpi (esim. lujuuslaskenta)...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 743
Konetekniikassa pärjää amk:ssa ihan hyvin lyhyellä matikallakin, jotkut jutut matikan kursseilla voi olla vähän vaikeita mutta siihen se jääkin. Värähtelytekniikka taitaa olla noista teknisistä aineista matematiikaltaan vaativimpia, mutta muut menee kyllä ihan ammattikoulupohjaltakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Jos on pärjännyt ihan hyvin työelämässä, niin todennäköisesti älliä on sen verran päässä, että AMK-tason matikat pääsee kyllä läpi hyvän työmotivaation avulla.

Ei välttämättä parhain arvosanoin, mutta läpi kuitenkin.

Sitten jos aletaan puhua jostain vähän vaativammasta fysiikasta, kuten kiinteän aineen hiloista, kvanttimekaniikasta, jostain taivaanmekaniikan hamiltonianeista tai ihan teoreettisesta matikasta, niin vaikeustaso nousee sellaiseksi, että normipulliaisella alkaa istumalihas kulua pänttäämisessä vähän enemmän, mutta kyllä niistäkin vielä ”tavallinen” ihminen pääsee läpi ihan vaan aikaa kuluttamalla.

Oikeaa neroutta tarvitsee vain jos meinaa oikeasti työkseen tuollaisia laskeskella.

Suurin osa (DI-)insinöörihommista on työelämässä vähemmän vaativaa matemaattisesti.

Ei kannata pelätä. Jos pärjää hyvin arkielämässä, niin pärjää perusinssinä jos on vaan motivaatiota. Kaikkien ei tarvitse olla superstaroja.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Musta on sääli että tuoretta ylioppilastodistusta suositaan nykyään niin paljon sen sijaan, että annettaisiin pääsykokeissa menestyjille paikkoja. Motivoitunut hakija, joka on jo valmiiksi opiskellut pääsykoemateriaalin on paljon pidemmällä kuin papereilla sisään päässyt lukiolainen. No, aika näyttää oliko tuo uudistus järkevä. Itse spekuloin vain.
Se on juurikin noin, kuten epäilit. Ihan on yliopistolla jouduttu mm. kirjanpidon perusteet-kurssiin lisätä suorituskertoja, kun kauppis-fuksit eivät ole päässeet ko. kurssia läpi edes kolmannella yrittämällä. Muidenkin peruskurssien keskiarvo tippunut huomattavasti. Tälle keväälle tuota todistusvalinta%:a kasvatettiin entisestään. Tuossa kirjanpidossa oli ensimmäisen tentin läpipäässeitä alle 50%. En enää tarkkaa muista kuinka paljon se prosentuaalisesti oli.

Sitä en tiedä, onko yhteydessä tuohon samaan caseen, mutta nykyisin noita arvosanoja ei enää muut opiskelijat näe, vaan ovat salaisia. Voi olla myös vuoden myöhässä adaptoituminen GDPR:ään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Ei noi AMK-matikat pahoja ollut. Ite olin aina peruskoulussa ja amiksessa hyvä matikassa, mutta voin sanoa että ne amiksen matikankurssit oli vain hieman peruskoulua vaativampia. Ei valmistanut AMK-opintoihin millään tavalla. Lukiosta lyhyelläkin matikalla noi AMK-kurssit on ihan läpi juoksemista, mutta itselle ne taas oli hieman haastavia. Läpi meni kaikki kurssit silti 3-4/5 arvosanoilla, paitsi yksi haastavampi kurssi meni arvosanalla 1. Sama pätee varmaan myös fysiikankurssien osalta, tosin se oli itselle paljon helpompi aihe jostain syystä.

Matikankurssit, pakkoruotsit ym. ei ole kovinkaan isoja riskejä -- valmistumisen kannalta ehdottomasti suurin riski on työpaikka, töiden määrä, uralla eteneminen ja sensemmoiset. Jää aika herkästi opinnot vaiheeseen kun revitään hyvällä liksalla töihin ja pari pikkuhommaa jää koululle vuosiksi roikkumaan. Eli sit kun se työpaikka kesken opintojen aukeaa niin kannattaa pitää entistä kovemmin omasta niskasta kiinni.
Matikan suhteen eniten vaikuttaa onko lahjakas matemaattisesti, toiseksi vaikuttaa sitten vasta onko vahvempi matikan pohja alla.

T: amistaustalla insinööri AMK:n matikat tekemättä läksyjä tms. 4 ka:lla. Olisi ollut helpot vitoset jos olisi viitsinyt tehdä läksyt. Moni lukiotaustainen taas tuskasteli niiden kanssa, mutta kyllä sieltä kaikki lopulta läpi pääsee, kiitos valtion ohjaamisen, että kaikille pitää saada paperi kouraan.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Matikan suhteen eniten vaikuttaa onko lahjakas matemaattisesti, toiseksi vaikuttaa sitten vasta onko vahvempi matikan pohja alla.

T: amistaustalla insinööri AMK:n matikat tekemättä läksyjä tms. 4 ka:lla. Olisi ollut helpot vitoset jos olisi viitsinyt tehdä läksyt. Moni lukiotaustainen taas tuskasteli niiden kanssa, mutta kyllä sieltä kaikki lopulta läpi pääsee, kiitos valtion ohjaamisen, että kaikille pitää saada paperi kouraan.
Tuo AMK matikka taitaa olla aikalailla simppelimpää kuin teknillisissä korkeakouluissa tai yliopiston matematiikka/fysiikka linjoilla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Tuo AMK matikka taitaa olla aikalailla simppelimpää kuin teknillisissä korkeakouluissa tai yliopiston matematiikka/fysiikka linjoilla?
En osaa sanoa, ei se varmaan yhtä syvälle mene. Derivointia, integrointia, differentiaaliyhtälöitä, laplace muunnoksia, fourierin sarjaa, tilastomatikkaa nyt oli ainakin yhteensä useampi kymmenen op edestä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Tuo AMK matikka taitaa olla aikalailla simppelimpää kuin teknillisissä korkeakouluissa tai yliopiston matematiikka/fysiikka linjoilla?
Vilkaise mun edellinen viesti ja pari sen jälkeistä vastausta tuosta vähän ylempää.

Varmaan YO mat/fys linjat on (vähemmän yllättäen) vaativimpia matemaattisesti, mutta AMK:stakin löytyy tekniseltä puolelta linjoja joissa matematiikkaan mennään todella syvälle. Vaatimustaso riippuu hyvin paljon siitä mitä siellä opiskelet.

Edit: ihan vaan nippelitietona, itse olen suorittanut kaupallisen puolen tietojenkäsittelyn tutkinnon, eli tutkintonimike on tradenomi. Siellä matematiikka rajoittui haastavimmillaankin lähinnä binääri/heksajärjestelmien perusteiden opiskeluun. Inssipuolen kaverit kyllä kuluttaa matikanluokan penkkejä huomattavasti enemmän tietotekniikan linjoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Katselinpa nykyisiä OPSeja ja niissä näkyy olevan automaatiotekniikassa matikkaa vain 15op kun itsellä oli 22op.

Automaatio kandilla tut:issa näyttää olevan 19op Aallossa 25op.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
79
Konetekniikan opinnot AMK:ssa ja teknillisessä korkeakoulussa käyneenä voin sanoa että vaikeusaste kyllä nousi pari kertaluokkaa. AMK matikka oli tasoa 4-5 vaikka en koskaan mitään sen eteen oppituntien ulkopuolella tehnytkään. Korkeakoulussa kun sain ensimmäisiä laskuharjoituksia eteen niin meni melko lailla aikaa että ne sai tehtyä. Toki oli siinä aikaakin välissä että oli kaavanpyörittelyrutiini hieman hukassa, mutta enpä usko että tuolla AMK tyylillä olisin edes kursseista läpi päässyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Konetekniikan opinnot AMK:ssa ja teknillisessä korkeakoulussa käyneenä voin sanoa että vaikeusaste kyllä nousi pari kertaluokkaa. AMK matikka oli tasoa 4-5 vaikka en koskaan mitään sen eteen oppituntien ulkopuolella tehnytkään. Korkeakoulussa kun sain ensimmäisiä laskuharjoituksia eteen niin meni melko lailla aikaa että ne sai tehtyä. Toki oli siinä aikaakin välissä että oli kaavanpyörittelyrutiini hieman hukassa, mutta enpä usko että tuolla AMK tyylillä olisin edes kursseista läpi päässyt.
Oliko ne DI- vai kanditason matikoita?
 
Liittynyt
30.09.2018
Viestejä
18
Löytyykö täältä rakennusalan asiantuntija/konsultti/suunnittelupuolelta työntekijöitä? Palkkataso, työkokemus ja työtehtävät kiinnostaisi.
Talotekniikkasuunnittelua isohkossa firmassa pääkaupunkiseudulla. AMK-inssin paperit 2008, koulun ohella 1,5 vuotta töitä. Eli kokemusta nyt 13 vuotta. Oon esimies, työnkuva asiantuntija ja projektipäällikkö. Palkka 4600€/kk, bonarit vuodessa n.1 kk liksa.

Tällä hetkellä aika paljon reissuhommia, Finnairin kultakortti on saatu ilman vapaa-ajan lentoja. Onneksi matka-aika korvataan. Ihan ok hommia, välillä stressaavaa kun on useita projekteja vedettävänä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 171
Sinänsä aiheeseen sopiva kun on noi asunto- ja sijoitusasuntolaina sun muut ja jäänyt käytännössä jumiin varastoduuniin. Palkkahan on TES mukainen eli lähelle 30000€/vuosi pääsee, mutta ei tuolla palkalla loppuelämää ajatellut. Ikää kohta 28. Ongelma vaan lienee siinä, että kun tällä hetkellä ei oikein mikään ala ns kipinöi, eikä sitä huviksee viittis lähtee opiskelemaan. Kiinnostaisi kuitenkin jatkaa logistiikkaa insinööriksi tai jatkaa IT-alaa mm. tietoliikenteen saralle. Taustana on elektroniikka-asentajan (nuorena suoritettu) ja datanomin paperit (oppisopimuksella, mutta lopuksi heittivät työpaikalta pihalle, koska YT). Itsenäinen työ sopii mulle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
202
Löytyykö täältä rakennusalan asiantuntija/konsultti/suunnittelupuolelta työntekijöitä? Palkkataso, työkokemus ja työtehtävät kiinnostaisi.
Talotekniikkapuolen projektipäällikkö, paperit AMK:sta 2014 ja siitä asti alan hommissa, eli kokemusta reilu 5 vuotta.
Palkkaa ~4600e/kk + puhelinetu ja bonarit max 30% vuosipalkasta.
Kilsoista satunnaisesti 300-800e/kk riippuen projekteista.

Vapaata tekemistä, eli kukaan ei ns. kyttää perään vaan kunhan työt hoituu niin ketään ei pahemmin kiinnosta missä olet ja mihin aikaan. :tup:

Työtehtäviin kuuluu kaikennäköistä puuhastelua LVISPR-osa-alueelta.
Reissuhommia ei ulkomailla ole vielä tarvinnut tehdä.
YV:llä lisää jos rupesi kiinnostamaan.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Energiatekniikan DI vuosimallia 2015, sittemmin ajautunut vesihuoltoalalle insinööritoimistoon töihin. Palkka 3900 e/kk.
Tällä hetkellä 5200 e/kk tarjous pöydällä, jonka nyt mitä todennäköisimmin hyväksyn tässä lähipäivinä. Pääsee taas tekemään enemmän hommia energiapuolen hommien kanssa :) Tällä hetkellä palkka on 3700 e/kk, sikäli kun työpaikka on tuon aikaisemman viestin jälkeenkin ehtinyt jo kertaalleen vaihtua.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Oman alan palkat on urakkatahdilla suoritettuna siinä 25-30€ luokkaa. Parhaat vuosiansiot tais olla vuonna 2015. Jokunen tonni yli 70k ylitöineen. Mutta tältä alalta ei vaihdeta toiseen työpaikkaan niin vain. Kokemusta 12 vuotta ja oman alan huipulla. Koulunpenkille ei enää pysty 35 vuotiaana. Mutta toivottavasti pysyy paikat ehjänä eläkeikään saakka. :) Kohta alkaa hirvikausi ja sitä kautta hieman lisäansioita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Oman alan palkat on urakkatahdilla suoritettuna siinä 25-30€ luokkaa. Parhaat vuosiansiot tais olla vuonna 2015. Jokunen tonni yli 70k ylitöineen. Mutta tältä alalta ei vaihdeta toiseen työpaikkaan niin vain. Kokemusta 12 vuotta ja oman alan huipulla. Koulunpenkille ei enää pysty 35 vuotiaana. Mutta toivottavasti pysyy paikat ehjänä eläkeikään saakka. :) Kohta alkaa hirvikausi ja sitä kautta hieman lisäansioita.
Olet siis Snellman ja teet makkaraa vai mistä alasta kyse? Muuten aika turhaa infoa kun ei voi yhdistää mihinkään
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Tällä hetkellä 5200 e/kk tarjous pöydällä, jonka nyt mitä todennäköisimmin hyväksyn tässä lähipäivinä. Pääsee taas tekemään enemmän hommia energiapuolen hommien kanssa :) Tällä hetkellä palkka on 3700 e/kk, sikäli kun työpaikka on tuon aikaisemman viestin jälkeenkin ehtinyt jo kertaalleen vaihtua.
Messevä korotus, onnittelut :tup:

Onko asiantuntija- vai esimieshommista kyse? Pk-seutu vai muu Suomi?
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Messevä korotus, onnittelut :tup:

Onko asiantuntija- vai esimieshommista kyse? Pk-seutu vai muu Suomi?
Tattista vain! :)

Nykyinen duuni on Varsinais-Suomessa ja tuo tarjottu duuni puolestaan pk-seudulla. Asiantuntijahommilla mennään edelleen, kun mulle ei ole luontaista taipumusta muiden paimentamiseen... ehkä sitten joskus.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Tällä hetkellä 5200 e/kk tarjous pöydällä, jonka nyt mitä todennäköisimmin hyväksyn tässä lähipäivinä. Pääsee taas tekemään enemmän hommia energiapuolen hommien kanssa :) Tällä hetkellä palkka on 3700 e/kk, sikäli kun työpaikka on tuon aikaisemman viestin jälkeenkin ehtinyt jo kertaalleen vaihtua.
Tässä on jo korotus ihan kohdallaan :) tuntuu jo lompakossakin jos 3700 -> 5200€ nousee kk-liksa. Ja hyvä näin!
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 078
Viestejä
4 194 874
Jäsenet
70 847
Uusin jäsen
rlf

Hinta.fi

Ylös Bottom