Palkkakeskustelu

Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Tottakai ilmaiset palkankorotukset kaikki ottaa vastaan, mutta jos vastuut lisääntyvät, niin nettotulot eivät välttämättä kasva riittävästi, että ihmiset ottaisi ylennyksen vastaan. Verottaja kun vie sen 50% siitä mitä työnantaja katsoo että lisääntyneestä vastuusta tai osaamisesta pitäisi maksaa.

Tiivistettynä Suomessa on todella haastavaa maksaa huippuosaajalle kilpailukykyisesti, etenkin kun katsotaan verojen jälkeen käteenjäävää tuloa.
Tämä on totta. Varsinkin jos puhutaan tietyn portaan yli menevistä palkoista..sanotaan nyt vaikka +4k€ (tarkoitan että ei mikään kovin matala kk-palkka vaan hieman parempi), niin aika tarkkaan kannattaa miettiä jos vastuut lisääntyy ja se kk-palkka samalla vain muutaman satasen kuussa. Tuosta ei sitten käteen jää juuri mitään, mutta palkankorotuksen yhteydessä oletetaan vastuun kasvavan. Voi siis hyvinkin olla helpompi jättää korotus ja position nosto väliin, jos miettii käteen jäävä raha vs. stressi/vastuu-tasolla asiaa.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
127
aika tarkkaan kannattaa miettiä jos vastuut lisääntyy ja se kk-palkka samalla vain muutaman satasen kuussa. Tuosta ei sitten käteen jää juuri mitään, mutta palkankorotuksen yhteydessä oletetaan vastuun kasvavan. Voi siis hyvinkin olla helpompi jättää korotus ja position nosto väliin, jos miettii käteen jäävä raha vs. stressi/vastuu-tasolla asiaa.
Toisaalta kannattaa miettiä askelta paria eteenpäin uran kannalta. Joskus kannattaa ottaa se vastuullisempi positio pienelläkin palkankorotuksella, koska se voi näyttää hyvältä CV:ssä ja avata jatkossa sellaisia ovia, mitkä muuten eivät välttämättä aukeaisi.

Sama pätee ekaan oman alan työpaikkaan. Joskus kannattaa ottaa se työpaikka vaikka palkka olisi huono, että saa sitä työkokemusta ja CV:n täytettä. On helpompi vaihtaa työpaikkaa kuin hakea töitä työttömänä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Toisaalta kannattaa miettiä askelta paria eteenpäin uran kannalta. Joskus kannattaa ottaa se vastuullisempi positio pienelläkin palkankorotuksella, koska se voi näyttää hyvältä CV:ssä ja avata jatkossa sellaisia ovia, mitkä muuten eivät välttämättä aukeaisi.

Sama pätee ekaan oman alan työpaikkaan. Joskus kannattaa ottaa se työpaikka vaikka palkka olisi huono, että saa sitä työkokemusta ja CV:n täytettä. On helpompi vaihtaa työpaikkaa kuin hakea töitä työttömänä.
Näihin tosin ei ole vastauksia kuin kristallipallon kautta. Sanoisin, että jos haluaa ruveta uraohjukseksi siihen on parempi lähteä sitten aika täysillä ja sillä mentaliteetilla. Muuten saattaa käydä niin, että jää pelkät känsät käteen palkkioksi tuollaisesta. Thanks for all the fish jne. :)
 

Hcc

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
492
Veturinkuljettajana 8 vuotta.
2012 50k (ensimmäinen täysi vuosi)
2013 53,5
2014 55,4
2015 58,8
2016 50,4 (lomautettuna 2,5vko, lisäksi normaalia enemmän koulutuspäiviä jotka alentaa tulotasoa)
2017 66
2018 77,5

Ylitöitä 2012-2016 keskimäärin 100h/vuosi, 2017 ja 2018 oli vähän enemmän töitä tarjolla ja överiä tuli 190 ja 300 tuntia. (tuntimäärät sisältää yötyöstä saatavan 33% aikahyvityksen, eli ihan noin paljon tunteja ei ole pitänyt oikeasti työpaikalla viettää).

Verovapaita matkarahoja tulee 2-3k vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Toisaalta kannattaa miettiä askelta paria eteenpäin uran kannalta. Joskus kannattaa ottaa se vastuullisempi positio pienelläkin palkankorotuksella, koska se voi näyttää hyvältä CV:ssä ja avata jatkossa sellaisia ovia, mitkä muuten eivät välttämättä aukeaisi.

Sama pätee ekaan oman alan työpaikkaan. Joskus kannattaa ottaa se työpaikka vaikka palkka olisi huono, että saa sitä työkokemusta ja CV:n täytettä. On helpompi vaihtaa työpaikkaa kuin hakea töitä työttömänä.
Olen samaa mieltä. Uran kannalta varmasti kannattaa tehdä muutakin kuin katsoa käteen jäävää rahaa (ja niinhän toki laitoinkin viestissäni että "jos miettii käteen jäävä raha"-kantilta). Tämä keskustelu lähti liikkeelle nimenomaan siitä että mitä jää käteen ja mitä se meinaa ja onko niitä tilanteita joissa rahan takia toimenkuvan muutosta ei kannata ottaa.

Urakehitys on täysin eri juttu, moni tekee hullun lailla töitä, vaihtaa firmaa/maata you name it saavuttaakseen jotain CV:n. Mutta siis eri asia ja eri asiat otettava huomioon, aivan kuten @FireFly Renaissance tuossa viittasikin.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Eipä ole kyllä mulla tullut vastaan tollaisia "saat xx€ lisää palkkaa, mutta vastuu lisääntyy xx%" -valintatilanteita.

Ja jos tulisikin, niin ei kai sitä palkalla perustella? Otat homman vastaan, jos se vaikuttaa mielekkäältä?
Kyllä mä voisin nykyhommiakin vaihtaa ihan vaikka samalla palkalla, jos uusi homma vaikuttaa mielekkämmäältä kuin nykyinen.
Pelkkä palkka ei kauaa jaksa motivoida...
 
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
491
Eipä ole kyllä mulla tullut vastaan tollaisia "saat xx€ lisää palkkaa, mutta vastuu lisääntyy xx%" -valintatilanteita.
Eikös toi ole ihan perus kaava yleisesti? Ylennys = enemmän vastuuta ja sitä kautta siitä maksetaankin enemmän. Jos taas liikutaan saman tason tehtävästä toiseen niin siinä voi palkkauskin pysyä samana ja pelkästään työn mielekkyyttä jne arvioida. Itselle tuli muutama vuosi sitten joku +800e kuussa ylennyksen johdosta. Tästä kun marginaalivero syö puolet ja samalla työtehtävät varmaan tuplaantui niin ei se varsinaisesti olisi ollut edes "järkevää" stressin jne kannalta, ja tyyliin 58-vuotiaana varmaan sanoisinkin ei kiitos näille ylennyksille. Mutta toisaalta persaukisena nuorena uraputkessa pitää miettiä myös mahdollisia seuraavia askelia
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Eipä ole kyllä mulla tullut vastaan tollaisia "saat xx€ lisää palkkaa, mutta vastuu lisääntyy xx%" -valintatilanteita.

Ja jos tulisikin, niin ei kai sitä palkalla perustella? Otat homman vastaan, jos se vaikuttaa mielekkäältä?
Kyllä mä voisin nykyhommiakin vaihtaa ihan vaikka samalla palkalla, jos uusi homma vaikuttaa mielekkämmäältä kuin nykyinen.
Pelkkä palkka ei kauaa jaksa motivoida...
Itse olen samaa mieltä että pelkkä palkka ei motivoi. Mutta itsellä on kyllä tullut (isossa talossa) eteen että työnimike muuttuisi ja sen myötä myös palkkaus. Aika suoraan tuon sun sanamuodon mukaan että "tämän verran tulee lisää palkkaa jos toimenkuva muuttuu 'senioriksi' " tms. Enkä tiedä että olisiko tuo mitenkään erityisen poikkeuksellinen tilanne? Eli tarjotaan työnimikkeen vaihtoa ja sen myötä myös palkkaus nousisi.

Ja se mun pointti oli että joskus tuollaisessa tilanteessa palkankorotuksen hyöty valuu hukkaan (mutta ne vastuut kasvaa silti..) kun verottaja nauttii sun saaman korotuksen hyödyn. Mut oletan että aika moni on samaa mieltä että taitaa mennä vähän nyansseista keskustelemiseen.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Eikös toi ole ihan perus kaava yleisesti? Ylennys = enemmän vastuuta ja sitä kautta siitä maksetaankin enemmän. Jos taas liikutaan saman tason tehtävästä toiseen niin siinä voi palkkauskin pysyä samana ja pelkästään työn mielekkyyttä jne arvioida. Itselle tuli muutama vuosi sitten joku +800e kuussa ylennyksen johdosta. Tästä kun marginaalivero syö puolet ja samalla työtehtävät varmaan tuplaantui niin ei se varsinaisesti olisi ollut edes "järkevää" stressin jne kannalta, ja tyyliin 58-vuotiaana varmaan sanoisinkin ei kiitos näille ylennyksille. Mutta toisaalta persaukisena nuorena uraputkessa pitää miettiä myös mahdollisia seuraavia askelia
Lähinnä meinaan tota "valintatilannetta". Kyllä kai pääosin noi ylennykset otetaan vastaan? Kerran kun sanot ei, niin ei varmaan tartte seuraavaa kertaa odotella...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Yleisesti ottaen jos ylennys vastuullisimpiin tehtäviin kiinnostaa, mutta palkkaus ei vaikuta korvaavan lisääntynyttä työmäärää tai stressiä, niin näkisin kannattavaksi ottaa ne tehtävät vastaan ihan uramielessä. Kokemuksen myötä sitä palkkaa voi yrittää pyytää lisää tai kilpailuttaa palkka muilla työnantajilla mikäli sellainen on mahdollista.

Jos homma ei kiinnosta tai näkee siinä olevan liikaa työtä tai stressiä, niin vaikea nähdä kannattavaksi ottaa tehtävää vastaan oli palkkaus minkälainen tahansa ellei kyseessä ole väliaikaisratkaisu.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Kuinka moni täällä on ottanut oma-aloitteisia alennuksia työuralla? Omalla uralla olen kerran tehnyt niin, että otin ylennyksen vastaan, tein hommaa pari vuotta ja sen jälkeen pyysin alennuksen mukavampiin hommiin. Sen jälkeen ollut huomattavasti stressittömämpää elämää :) Ja huvittavana yksityiskohtana palkkakin on nyt parempi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Lähinnä meinaan tota "valintatilannetta". Kyllä kai pääosin noi ylennykset otetaan vastaan? Kerran kun sanot ei, niin ei varmaan tartte seuraavaa kertaa odotella...
Eiköhän se oo jokaisella niin, että pelkkä palkka ei motivoi, mutta ei kyllä pelkkä työkään. Harva sitä kovin iloisesti kävelisi 9e päivärahalla työpaikalle, vaikka kuinka olisi mukavaa tekemistä. Se on sitten henkilökohtainen mieltymys kuinka paljon epämukavuutta haluaa vaihtaa rahaksi ja millä suhteella, mikäli siihen pääsee vaikuttamaan.

Ja onhan se niinkin, että korkeammalla palkalla voi hieman kompensoida työmäärää ja työstressiä, kun omassa elämässä ei tarvisi silloin käyttää niin paljon energiaa kuluista ja elämisestä huolehtimiseen.
 
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
491
Kuinka moni täällä on ottanut oma-aloitteisia alennuksia työuralla? Omalla uralla olen kerran tehnyt niin, että otin ylennyksen vastaan, tein hommaa pari vuotta ja sen jälkeen pyysin alennuksen mukavampiin hommiin. Sen jälkeen ollut huomattavasti stressittömämpää elämää :) Ja huvittavana yksityiskohtana palkkakin on nyt parempi.
Kyllä noita on nähty, yleensä 50v+ tai odotellaan jo eläkettä. Varmaan monesti ihan hyvä diili, että olet jossain vaihetta uraasi ollut projektipäällikkö tj ja sitten luontaisesti downshiftaantunut organisaatiomuutosten ja olosuhteiden muutosten myötä vähän sellaiselle no mans landille missä vedellään edelleen vanhan työsopparin mukaista liksaa ja kukaan ei oikein tunnu tietävän mitäs hommia edes tällä hetkellä tämä henkilö tekeekään.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Kyllä noita on nähty, yleensä 50v+ tai odotellaan jo eläkettä. Varmaan monesti ihan hyvä diili, että olet jossain vaihetta uraasi ollut projektipäällikkö tj ja sitten luontaisesti downshiftaantunut organisaatiomuutosten ja olosuhteiden muutosten myötä vähän sellaiselle no mans landille missä vedellään edelleen vanhan työsopparin mukaista liksaa ja kukaan ei oikein tunnu tietävän mitäs hommia edes tällä hetkellä tämä henkilö tekeekään.
On myös näkynyt jo eläkkeelle siirtyneitä, jotka ovat palanneet töihin "harrastusmielessä" kun ovat saaneet seuloa mukavia projekteja tai työtehtäviä, mistä ikävimmät piirteet on delegoitavissa. Vähemmän tunteja ja vähemmän stressiä.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
127
@demas: Minä tarkoitin myös sitä että käteen jäävänkin rahan suhteen kannattaa ajatella nykyistä tai tulevaa positiota pidemmälle. Usein urakehitys vaikuttaa myös palkkakehitykseen.

Vaikka seuraava positio ei olisi rahallisesti kovin kannattava, voi se olla tarvittava askel päästä selvästi paremmin palkattuun tehtävään muualla.

Otetaan esimerkkinä vaikka softasuunnittelija. Hänelle voi tarjoutua mahdollisuus alata projektipäälliköksi samassa firmassa, mutta nimellisellä palkankorotuksella.

Kun on valmiiksi projektipäällikkö niin on paljon helpompi hakea vastaavia tehtäviä muualta, koska harvoin haetaan/otetaan projektipäällikköä jolla ei ole aikaisempaa kokemusta.

Sama pätee vaikka arkkitehtipositioon. On helpompi päästä muualle paremmin palkattuun tehtävään kun ei hakuhetkellä ole "vain" softasuunnittelija.

Tarkoitus oli vain täydentää keskustelua omalla näkemyksellä, eli en niinkään ole eri mieltä teidän muiden kanssa. Palkka- ja urakehitysasiat eivät ole yksioikoisia, eli se riippuu aina henkilöstä ja tilanteesta.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 981
Kuinka moni täällä on ottanut oma-aloitteisia alennuksia työuralla? Omalla uralla olen kerran tehnyt niin, että otin ylennyksen vastaan, tein hommaa pari vuotta ja sen jälkeen pyysin alennuksen mukavampiin hommiin. Sen jälkeen ollut huomattavasti stressittömämpää elämää :) Ja huvittavana yksityiskohtana palkkakin on nyt parempi.
Joskus tehnyt samanlaisen liikkeen. Oli käsissä "hommat vaihtuu tai lähden suljetulle osastolle" tilanne päällä.

Palkka säilyi ja hommat stressittömämpiä.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
889
Kuinka moni täällä on ottanut oma-aloitteisia alennuksia työuralla? Omalla uralla olen kerran tehnyt niin, että otin ylennyksen vastaan, tein hommaa pari vuotta ja sen jälkeen pyysin alennuksen mukavampiin hommiin. Sen jälkeen ollut huomattavasti stressittömämpää elämää :) Ja huvittavana yksityiskohtana palkkakin on nyt parempi.
Monta kertaa ja palkkakin on joskus tippunut yli 50%.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
164
@demas: Minä tarkoitin myös sitä että käteen jäävänkin rahan suhteen kannattaa ajatella nykyistä tai tulevaa positiota pidemmälle. Usein urakehitys vaikuttaa myös palkkakehitykseen.

Vaikka seuraava positio ei olisi rahallisesti kovin kannattava, voi se olla tarvittava askel päästä selvästi paremmin palkattuun tehtävään muualla.

Otetaan esimerkkinä vaikka softasuunnittelija. Hänelle voi tarjoutua mahdollisuus alata projektipäälliköksi samassa firmassa, mutta nimellisellä palkankorotuksella.

Kun on valmiiksi projektipäällikkö niin on paljon helpompi hakea vastaavia tehtäviä muualta, koska harvoin haetaan/otetaan projektipäällikköä jolla ei ole aikaisempaa kokemusta.

Sama pätee vaikka arkkitehtipositioon. On helpompi päästä muualle paremmin palkattuun tehtävään kun ei hakuhetkellä ole "vain" softasuunnittelija.

Tarkoitus oli vain täydentää keskustelua omalla näkemyksellä, eli en niinkään ole eri mieltä teidän muiden kanssa. Palkka- ja urakehitysasiat eivät ole yksioikoisia, eli se riippuu aina henkilöstä ja tilanteesta.
Missä mielessä projektipäällikkö on parempi työnkuva kuin softasuunnittelija?
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
127
Missä mielessä projektipäällikkö on parempi työnkuva kuin softasuunnittelija?
En sanonut että niin on. Jos aikoo organisaatiossa ylöspäin (ei niinkään asiantuntijaroolissa), niin projektipäällikön tehtävä on usein ensimmäisiä loogisia askeleita siinä. Riippuu tosin firmasta ym.
 
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
491
Yleensä projektipäällikkö on varmaan sen softasuunnittelijan esimies ja tai ylipäätään sisäisessä hierarkiassa ylempänä, tätä tuolla varmaan haettiin. Yleisellä tasolla näin mutta poikkeuksiakin on varmasti, mutta eihän tuossa väitetty että se on "parempi" työnkuva kaikilta osin, mutta yleistäen se on parempi urakehityksen kannalta.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 181
Ylipäätään esimieskokemuksen (tai edes pestin) saaminen muuten kuin etenemällä organisaation sisällä, on moninkerroin hankalampaa / mahdotonta, ainakaan mitä olen itse kuullut ja havainnoinut. Sen jälkeen kun on näyttöjä ja kokemusta, on työnhaku ulkopuolella paljon helpompaa.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Tuonkin tilaston voi lukea ainakin kahdella eri tapaa. Eka tapa on tuo, että kolmen kuukauden jälkeen rekrytoijat katsovat että työntekijä on jotenkin huono. Toinen tapa on se, että ihmiset eivät tyypillisesti pidä yli 3kk "lomia" töiden loppumisen jälkeen vaan töitä aletaan hakemaan ennen tuota.
Ennen nykyistä duunia 9kk itse lomailin ja kävin vain haastatteluissa joihin pyydettiin, joko rekryäjän toimesta tai sitten tuttavat/ex-kollegat olivat vinkanneet. Eipä kukaan ihmetellyt tai katsonut mitenkään kieroon, kun sanoin että oon matkustellut, golfannut ja kalastellut mökillä, sekä nauttinut elämästä. Monet päinvastoin sanoivat, että tekis heillekin hyvää.

Kun duunia joskus vaihtaa, niin ihan selviö että on ainakin 2-3kk lomalla, mieluusti pidempäänkin. Mikä ihmeen kiire sinne töihin on?
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 160
Ennen nykyistä duunia 9kk itse lomailin ja kävin vain haastatteluissa joihin pyydettiin, joko rekryäjän toimesta tai sitten tuttavat/ex-kollegat olivat vinkanneet.
Ymmärrät varmaan, että olet etuoikeutettu (hyi helvetti mikä sana), kun tuo on tilanne. Kun pääsee jonon ohi suhteilla tai kuulumalla johonkin marginaaliseen porukkaan, josta on oikeasti pulaa työmarkkinoilla niin ei tuo lomailu tietenkään haittaa. Jos olet siellä kuolevaisten joukossa lähettelemässä hakemuksia ja/tai soittelemassa, niin tilanne on täysin eri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 452
Ylipäätään esimieskokemuksen (tai edes pestin) saaminen muuten kuin etenemällä organisaation sisällä, on moninkerroin hankalampaa / mahdotonta, ainakaan mitä olen itse kuullut ja havainnoinut. Sen jälkeen kun on näyttöjä ja kokemusta, on työnhaku ulkopuolella paljon helpompaa.
Kuka nyt palkkaisi esimiehen jolla ei ole kokemusta esimiestyöstä. Pitäisi aika hyvin tietää henkilö etukäteen. Ei sillä uuden esimiehen esimiehellä kuitenkaan ole aikaa/kiinnostusta koulia asiantuntijasta esimiestä kun on tarjolla niitä jotka tietää jo kuinka paskaa hommaa se on :).

Ymmärrän sen hyvin, että hyväpalkkainen asiantuntija tai muutenkaan hyväpalkkainen työntekijä ei halua lähiesimieheksi. Eikä ota vastaan tuota 'ylennystä'. Palkka voi juuri olla jopa huonompi ja tilalle tulee vielä vastuuta jostain muustakin kuin omasta räpeltämisestä. Toki se on usein se pakollinen porras eteenpäin hierarkiassa.

Tästähän on ollut jonkin verran puhetta, että leveämpi leipä tuo lähes aina sitä esimiesvastuuta vaikka se ei läheskään aina sopisi ihmisille.


6v on tullut esimiehenä toimittua enkä kyllä siitä hommasta oikein pidä. Vapaaehtoisesti silti niissä kuvioissa. En ole edes viitsinyt laskea paljonko palkka laskisi jos siirtyisi takaisin vastuuttomiin hommiin. Voisi tulla houkutus siirtyä. Eikä mun työstä taida kuin joku 5-10% olla lähiesimiestyötä, mutta sekin on vähän liikaa. Joku täyspäiväinen esimies usealla alamaisella olisi aika painajais työ.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
164
Jossain tehtaassa missä on ammattikoulun käyneitä kalluja töissä voi olla rasauttava kokemus. Miesasiantuntijoiden esimiehenä läpihuutojuttu. Jos naisia on alaisten joukossa enemmän kuin kaksi tekee se ongelmia.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Yleensä projektipäällikkö on varmaan sen softasuunnittelijan esimies ja tai ylipäätään sisäisessä hierarkiassa ylempänä, tätä tuolla varmaan haettiin. Yleisellä tasolla näin mutta poikkeuksiakin on varmasti, mutta eihän tuossa väitetty että se on "parempi" työnkuva kaikilta osin, mutta yleistäen se on parempi urakehityksen kannalta.
Onneksi näin ei aina kuitenkaan ole. Tuohan on vain rooli muiden joukossa. Sama koskee tiimiesimiehiä/lähiesimiehiä ymv. Riippuu toki alasta pitkälti, mutta ainakin softapuolella projektipäällikön rooli on vähän sellainen häilyvä - riippuen projektista tiettyjä asioita tiimi hoitaa kyllä ihan itsenäisesti ilman projektipäällikköä ja muut asiakkuuden asiat sitten ovat vaikkapa asiakkuusjohtajalla/vastaavalla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Jossain tehtaassa missä on ammattikoulun käyneitä kalluja töissä voi olla rasauttava kokemus. Miesasiantuntijoiden esimiehenä läpihuutojuttu. Jos naisia on alaisten joukossa enemmän kuin kaksi tekee se ongelmia.
Ei se silti välttämättä mitään unelmatyötä ole. Ainakaan isossa organisaatiossa. Jos, se byrokratia tympii jo asiantuntijatasolla yhden hengen osalta niin mitä sitten kun on oma byrokratia + pitää vielä pyörittää 20 muun alaisen byrokratia "kumileimasimena" läpi, vain koska HR tykkää keksiä prosesseja. Positiivisena puolena on edes joku vaikutusmahdollisuus johonkin, ehkä.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Ennen nykyistä duunia 9kk itse lomailin ja kävin vain haastatteluissa joihin pyydettiin, joko rekryäjän toimesta tai sitten tuttavat/ex-kollegat olivat vinkanneet. Eipä kukaan ihmetellyt tai katsonut mitenkään kieroon, kun sanoin että oon matkustellut, golfannut ja kalastellut mökillä, sekä nauttinut elämästä. Monet päinvastoin sanoivat, että tekis heillekin hyvää.

Kun duunia joskus vaihtaa, niin ihan selviö että on ainakin 2-3kk lomalla, mieluusti pidempäänkin. Mikä ihmeen kiire sinne töihin on?
Aika sama mulla. 2017 tuli monoa edellisestä firmasta helmikuussa. Hain YT-neuvotteluiden alkaessa uutta duunia, ku arvelin saavani lähteä. Huhtikuussa sain nimet papereihin uuteen duuniin ja sovittii n ettei ennen kesää kannata aloittaa.

Pari kuukautta olin "töissä" ja huhtikuun puolestavälistä elokuuhun latailin akkuja täydellä palkalla (4kk irtisanomisaika + lomat). Elokuussa alkoi uusi duuni. Ei valittamista, mielenkiintoista työtä ja palkkakin nousi n. 20%.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
8
HKO nousi palkka ei. Menikö tässä nyt joku pieleen vai enkö vaan nyt ymmärrä HKO:n vaikutusta osana palkkaa. Palkka muodostuu teknologiateollisuuden parake systeemin mukaan.

Antaako tää nyt tehty HKO nosto paremmat eväät tulossa olevaan palkan nostoon?
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
HKO nousi palkka ei. Menikö tässä nyt joku pieleen vai enkö vaan nyt ymmärrä HKO:n vaikutusta osana palkkaa. Palkka muodostuu teknologiateollisuuden parake systeemin mukaan.

Antaako tää nyt tehty HKO nosto paremmat eväät tulossa olevaan palkan nostoon?
Tässäpä selitys:
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
359
Pistetääs tänne vähän relistisempaa historiaa välillä:

2002 0€/kk valmistuin amiksesta tietotekniikkalinjalta
2003 1000€ /kk valokuituopasteiden kokoonpanoa
2003-2005 1300€/kk huoltoteknikkona lähinnä pc:n korjausta merkkihuollossa
2005-2007 1600€/kk laboratoriolaitteiden kokoonpanoa / testausta isossa yrityksessä
2007-2009 2057€/kk huoltoteknikkona lähinnä pc:n korjausta merkkihuollossa
2009-2011 2200€/kk huoltoteknikkona lähinnä pc:n korjausta merkkihuollossa (taisin saada jonkun ylennyksen)
2011-2014 2400€/kk huoltoteknikkona lähinnä pc:n korjausta merkkihuollossa (firma fuusioitui ja piti vaihtaa tessiä, tästä sai 200€ lisää)
2014- 2500€/kk kk huoltoteknikkona lähinnä pc:n korjausta merkkihuollossa (tähän on sitten tullut jotain marginaalisia yleiskorotuksia)

Summasummarum, olen siis lähes 16v ollut samassa duunissa ja palkka junnaa edelleen 2500€/kk. En voi suositella ainakaan palkan puolesta ison huoltoyrityksen merkkihuoltoon. Ei näiden koneiden huoltamisesta ilmeisesti oikein haluta maksaa, joten myöskään tekijälle ei voi maksaa. Tietty jos jaksaa sykkiä hullun lailla 10+ sisään 10+ ulos tahtia, niin jaa ehkä jonkun satasen bonusta per kk, siinäpä se.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Ymmärrät varmaan, että olet etuoikeutettu (hyi helvetti mikä sana), kun tuo on tilanne. Kun pääsee jonon ohi suhteilla tai kuulumalla johonkin marginaaliseen porukkaan, josta on oikeasti pulaa työmarkkinoilla niin ei tuo lomailu tietenkään haittaa. Jos olet siellä kuolevaisten joukossa lähettelemässä hakemuksia ja/tai soittelemassa, niin tilanne on täysin eri.
Pointti oli enemmän kyllä se, että jos joskus tulee niin "hurskas" rekryäjä vastaan, joka on sitä mieltä, että on täysi vääryys ihmisen pitää pidempääkin lomaa ja nauttia elämästään (ansaitsemillaan rahoilla) ennen eläkepäiviä - sikäli, jos sinne asti hengissä edes selviää - niin saa kyllä pitää mun puolesta ajatusmaailmansa sekä tunkkinsa.

Onneksi ala tosiaan on semmoinen, että päteviä ihmisiä on muutenkin vaikea löytää, niin tämmöiset ajatusmallit tuskin sitä halutuinta työvoimaa yritykseen saa. Ainakin itse osaan toiselta puolen pöytää kyllä hyvin katsoa kaikenlaisten "aukkojen CV:ssä" yli, jos heppu vaikuttaa pätevältä ja motivoituneelta, ja tulokset puhuvat puolestaan.

Mutta ehkä tämä "3kk sääntö" on joku outo vanhan kansan periaate tms. mistä en itse vain pääse kärryille, vaikka 70-luvulla syntynyt itsekin olen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Ymmärrät varmaan, että olet etuoikeutettu (hyi helvetti mikä sana), kun tuo on tilanne. Kun pääsee jonon ohi suhteilla tai kuulumalla johonkin marginaaliseen porukkaan, josta on oikeasti pulaa työmarkkinoilla niin ei tuo lomailu tietenkään haittaa. Jos olet siellä kuolevaisten joukossa lähettelemässä hakemuksia ja/tai soittelemassa, niin tilanne on täysin eri.
Tätä olin tulossa sanomaan ja olen samaa mieltä tuosta sanasta, joka kuuluu enimmäkseen hyvin myrkyllisten rottien sanavarastoon.

Toki minäkin voin pitää kuukausia vapaata palkkatyöstäni jos tulee tarve eli käytännössä joudun etsimään uutta tai jos nyt vaan olisi hirveä himo moiseen, mutta ei siinä paljon tuhlailla. Jo näillä spekseillä olen minäkin "etuoikeutettu"(hyi saatana, anteeksi, en ole femakkoviherkommunistimokuttaja) varsinkin kun en kuulu sapattirahaa nauttivaan kansanosaan vaan ansiotulo todella laskee siksi ajaksi nollaan (0) euroon eikä mihinkään ansiosidonnaiseen yli puoleen normaalista nettoansiosta.

Aika moni ei vaan pysty taloudellisesti ainakaan tahallaan pidentämään työttömyyttään yhtään yli minimin uuden työn saamiseen, nautti sitten veronmaksajien kustantamaa mediaanipalkkaa lomansa ajan tai ei.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Pointti oli enemmän kyllä se, että jos joskus tulee niin "hurskas" rekryäjä vastaan, joka on sitä mieltä, että on täysi vääryys ihmisen pitää pidempääkin lomaa ja nauttia elämästään (ansaitsemillaan rahoilla) ennen eläkepäiviä - sikäli, jos sinne asti hengissä edes selviää - niin saa kyllä pitää mun puolesta ajatusmaailmansa sekä tunkkinsa.
Tästähän ei voi normaalin moraalin puitteissa olla eri mieltä. Sen sijaan tuhansien eurojen kuukausittaisen ansiosidonnaisen bonuksen nauttiminen ei ole itse ansaittua. Se on puukko kurkulla otettua rahaa, jota saavat harvat ja valitut ja jonka maksamiseen osallistuvat kaikki.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Tästähän ei voi normaalin moraalin puitteissa olla eri mieltä. Sen sijaan tuhansien eurojen kuukausittaisen ansiosidonnaisen bonuksen nauttiminen ei ole itse ansaittua. Se on puukko kurkulla otettua rahaa, jota saavat harvat ja valitut ja jonka maksamiseen osallistuvat kaikki.
Jokainen maksaa palkastaan kiinteän prosentin verran työttömyysvakutuusmaksua, tässä ei ole leikkuria. Sen sijaan ansiosidonnaisessa on todella karut leikkurit. Tämäkin on taas yksi paikka jossa hyvätuloiset subventoivat pienituloisia.
Eli oikeassa olet. Suurituloiset osallistuvat pienituloisten ansaitsemattomien ansiosidonnaisbonusten maksamiseen saamatta itse juuri mitään itse joutuessaan ansiosidonnaiselle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tästähän ei voi normaalin moraalin puitteissa olla eri mieltä. Sen sijaan tuhansien eurojen kuukausittaisen ansiosidonnaisen bonuksen nauttiminen ei ole itse ansaittua. Se on puukko kurkulla otettua rahaa, jota saavat harvat ja valitut ja jonka maksamiseen osallistuvat kaikki.
Saa olla jo melkoinen sikariporraspalkka, että pääsee ansiosidonnaisessa mihinkään tuhansiin euroihin. Siinä tosiaan on aika jyrkkä progressio.

 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 160
Jokainen maksaa palkastaan kiinteän prosentin verran työttömyysvakutuusmaksua, tässä ei ole leikkuria. Sen sijaan ansiosidonnaisessa on todella karut leikkurit.
Leikkurihan menee niin, että reiluun 3000€ asti ansiosidonnaista kertyy n. 55% bruttopalkasta, jonka jälkeen vajaa 20%. Edit: kuten ylläolevasta kuvastakin näkyy.

Onhan tuo aivan järkyttävän kova leikkuri, kun ottaa huomioon, että se isotuloisempi maksaa niitä muitakin veroja töissä ollessaa paljon enemmän. Miettikää millainen melu tulisi, jos eläkkeisiin laitettaisiin jotain vastaavaa.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Leikkurihan menee niin, että reiluun 3000€ asti ansiosidonnaista kertyy n. 55% bruttopalkasta, jonka jälkeen vajaa 20%. Edit: kuten ylläolevasta kuvastakin näkyy.

Onhan tuo aivan järkyttävän kova leikkuri, kun ottaa huomioon, että se isotuloisempi maksaa niitä muitakin veroja töissä ollessaa paljon enemmän. Miettikää millainen melu tulisi, jos eläkkeisiin laitettaisiin jotain vastaavaa.
Eläkkeisiin pitäisi ilman muuta laittaa vastaava leikkuri. Koska onhan se satoja tuhansia vuodessa tienannut jo sen verran omaisuutta hankkinut, ettei tarttee enään töissä käyvien lompakolla kupata.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 160
Eläkkeisiin pitäisi ilman muuta laittaa vastaava leikkuri. Koska onhan se satoja tuhansia vuodessa tienannut jo sen verran omaisuutta hankkinut, ettei tarttee enään töissä käyvien lompakolla kupata.
Toisaalta suuren eläkkeen ansainnut on maksanut veroja työaikanaan hyvin paljon. Lisäksi täytyy muistaa, että myös sitä eläkettä verotetaan progressiivisesti kuten muitakin tuloja. Näin tulojen top 10% kuulumattomana on helppo pohtia, että voisihan sitä hieman leikata isoja eläkkeitä, mutta rehellisesti sanottuna ei se oikeudenmukaista olisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Toisaalta suuren eläkkeen ansainnut on maksanut veroja työaikanaan hyvin paljon. Lisäksi täytyy muistaa, että myös sitä eläkettä verotetaan progressiivisesti kuten muitakin tuloja. Näin tulojen top 10% kuulumattomana on helppo pohtia, että voisihan sitä hieman leikata isoja eläkkeitä, mutta rehellisesti sanottuna ei se oikeudenmukaista olisi.
Kannattaa ihan oikeasti tutustua eläkejärjestelmäämme ja millaisia eläkemaksuja minäkin aikana on ollut.

Nykyinen järjestelmä on täysi tulonsiirto työssä kävijöiltä eläkeläisille.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 160
Kannattaa ihan oikeasti tutustua eläkejärjestelmäämme ja millaisia eläkemaksuja minäkin aikana on ollut.

Nykyinen järjestelmä on täysi tulonsiirto työssä kävijöiltä eläkeläisille.
Tämä saattaa pitää paikkansa. Mutta ei kai kukaan luule, että tuollainen "leikkuri" lähtisi pois siinä vaiheessa, kun me kovia eläkemaksuja maksaneet eläkkeelle (ehkä) päästään?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Saa olla jo melkoinen sikariporraspalkka, että pääsee ansiosidonnaisessa mihinkään tuhansiin euroihin. Siinä tosiaan on aika jyrkkä progressio.

En ottanut kantaa ansiotasoon. Tuo on rahaa, jonka maksamiselle ei ole kestäviä perusteita, jota rahoittavat kaikki ja johon ei ole osuutta kuin valikoidulla kansanosalla.

En tiedä, millä matematiikalla pitää olla sikariporrasta jotta pelkkää ansiosidonnaisen osaa tulee "tuhansia". Aika äkkiä nelinumeroinen määrä tulee vastaan. Letkautukseni tosin viittasi kokonaisetuuden määrään, jossa kahteen tonniinkaan - mikä kai sopii jokaisen soveltavaan määritelmään tuhansista - päästään jotakuinkin siinä kun verkkosukkademarin käsitys köyhyyden rajasta saavutetaan.

Pitää olla todella vässykkä, jotta kokee oikeutetuksi juuri omassa tapauksessaan vaatia elintason ja ylisuuren asuntolainan ylläpitoa veronmaksajilta, kun itse on elänyt tili tuli - tili meni, tai vaihtoehtoisesti haluaa jetsettiään tahi downshiftaustaan ylläpidettävän. Muut - köyhemmät tai rikkaammat - eivät saa joko pennin jeniä tai minimiturvan, mutta maksavat veronsa tästä riippumatta ihan samalla kaavalla ja progressiolla kuin sak-muotin mukainen kansalainen.

Kuten eläkkeitä ei pitkään pystytä maksamaan, niin ei pystyttäisi ansiosidonnaistakaan, jos se koskisi kaikkea palkkatyötä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
En ottanut kantaa ansiotasoon. Tuo on rahaa, jonka maksamiselle ei ole kestäviä perusteita, jota rahoittavat kaikki ja johon ei ole osuutta kuin valikoidulla kansanosalla.

En tiedä, millä matematiikalla pitää olla sikariporrasta jotta pelkkää ansiosidonnaisen osaa tulee "tuhansia". Aika äkkiä nelinumeroinen määrä tulee vastaan. Letkautukseni tosin viittasi kokonaisetuuden määrään, jossa kahteen tonniinkaan - mikä kai sopii jokaisen soveltavaan määritelmään tuhansista - päästään jotakuinkin siinä kun verkkosukkademarin käsitys köyhyyden rajasta saavutetaan.

Pitää olla todella vässykkä, jotta kokee oikeutetuksi juuri omassa tapauksessaan vaatia elintason ja ylisuuren asuntolainan ylläpitoa veronmaksajilta, kun itse on elänyt tili tuli - tili meni, tai vaihtoehtoisesti haluaa jetsettiään tahi downshiftaustaan ylläpidettävän. Muut - köyhemmät tai rikkaammat - eivät saa joko pennin jeniä tai minimiturvan, mutta maksavat veronsa tästä riippumatta ihan samalla kaavalla ja progressiolla kuin sak-muotin mukainen kansalainen.

Kuten eläkkeitä ei pitkään pystytä maksamaan, niin ei pystyttäisi ansiosidonnaistakaan, jos se koskisi kaikkea palkkatyötä.
Kuulostaa lähinnä lapselliselta trolliprovolta heitot tuhansista kun 2000e vaatii palkaksi 3500e ja 3000e tasolle pääsee jollakin 8000e ansioilla. Toisaalta melko säälittävän katkeraa tilitystä noin muutenkin.

Kai se on sitten vässykkä, jos haluaa sen helvetillisen veroasteen vastineeksikin jotain. Johon voidaan laskea mukaan n. 3% työttömyysvakuutusmaksua. Vakuutusmaksujen vastineeksi on yleensä tapana saada jonkinlaista turvaa/korvauksia vastineeksi.

Ei varmaan mene ylipäänsä kovinkaan paljon pieleen väittää, että lähes jokainen joka pääsee edes sinne 2000e työttömyysturvalle on maksanut moninkertaisesti enemmän rahaa sisään tuohon järjestelmään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Itselle. Ei muille.

Onhan se toki "katkeraa" aina jos joku kritisoi Saavutettua Etua. Ja säälittävää ja lapsellista.
Yhteiskunta on saavutettu etu. Se on ihan totta. Pitäisi varmaan lakkauttaa.

Eipä tuota montaa euroa ole tullut yli kymmenen vuoden aikana saatua, eikä kyllä ikinä "tuhansia". Huhujen mukaan oon kuullut, että joku muukin olis joskus saanut. Korjaa toki, jos olen väärässä kun tiedät selvästi paremmin.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Olkaas huoletta! Havoin ne suuria veroja maksavat edes pääsevät "nauttimaan" niistä "rahoistaan" ansiosidonnaisten yms. muodossa. Aika pieni joukko suurituloisia maksaa viulut lopuille.

Kovapalkkaisin 11 prosenttia maksoi 45 prosenttia veroista ainakin muutama vuosi sitten. Pienituloisin 44 prosenttia alle 8 prosenttia.

Edit:

Yli 40000 euroa ansaitseva viidennes maksaa 96 prosenttia ansiotuloveroista

Yli 40000 euroa ansaitseva viidennes maksaa 96 prosenttia ansiotuloveroista

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Olkaas huoletta! Havoin ne suuria veroja maksavat edes pääsevät "nauttimaan" niistä "rahoistaan" ansiosidonnaisten yms. muodossa. Aika pieni joukko suurituloisia maksaa viulut lopuille.

Kovapalkkaisin 11 prosenttia maksoi 45 prosenttia veroista ainakin muutama vuosi sitten. Pienituloisin 44 prosenttia alle 8 prosenttia.

Edit:

Yli 40000 euroa ansaitseva viidennes maksaa 96 prosenttia ansiotuloveroista

Yli 40000 euroa ansaitseva viidennes maksaa 96 prosenttia ansiotuloveroista
Valtion ansiotulovero (5.5mrd) tosin vastaa alle kymmenesosaa koko verotuksesta. Loput ovat enempi / vähempi tasaveroja. Unohtuu yleensä mainita jostain syystä kokkarien propagandaosastolta :)

Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää, miten tuo Suomeen maksettujen verojen osuus ihan oikeasti jakautuu, kun lasketaan kaikki kulutusverot ja pääomatuloverot yms.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Tästähän ei voi normaalin moraalin puitteissa olla eri mieltä. Sen sijaan tuhansien eurojen kuukausittaisen ansiosidonnaisen bonuksen nauttiminen ei ole itse ansaittua. Se on puukko kurkulla otettua rahaa, jota saavat harvat ja valitut ja jonka maksamiseen osallistuvat kaikki.
Joudun tuottaan nyt pettymyksen, sillä ei ole ansiosidonnaisia näkynyt, entiset työnantajathan nuo lomat ovat kustantaneet.

"Ilmaista rahaa" sain viimeksi 19-vuotiaana, jolloin nekin perittiin takaisin, kun olin niin tyhmä että tein (liikaa) töitä. Selvästi siis kaljanjuonti ja pleikkarin peluu on tässä maassa taloudellisesti järkevin malli, töitä sivussa korkeintaan ilman kuittia.

Kyllä se rattaisto aina välillä on muistuttanut olemassaolostaan; miksi se ja se tuki on evätty, tai pyydetään perusteluja miksi ei pitäisi evätä, tai selvittämään tulojaan että saisi jotain alennusta maksuista. Kyseessä siis jotakin kummallista, jotain mitä ei ole edes pyytänyt, mutta on silti evätty. Aika selvää, että jos vastineen on ylipäänsä lähettänyt, on se ollut tyyliin KikkiHiri keskisormi pystyssä (tositarina liittyen työmarkkinatuen "eväämiseen" joskus muinoin, syystä että en silloin hakenut agronomikoulutukseen - eikö se liity jotenkin maanviljelyyn? - mun mielestä kun se ei oikein olis edistänyt uraani IT-alalla ja sijaitsi lisäksi 400km päässä kotoa).

Enpä kyllä eläkkeisiin usko sitäkään vähää. Vähänkään täysjärkinen ihminen alkaa jo ennen 30v suunnittelemaan ja toteuttamaan omaa exit-suunnitelmaansa. Ostaa vaan kasan kirjekuoria valmiiksi, voi sitten eläkepäivillä lähetellä KikkiHiriä taas kyselijöille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Valtion ansiotulovero (5.5mrd) tosin vastaa alle kymmenesosaa koko verotuksesta. Loput ovat enempi / vähempi tasaveroja. Unohtuu yleensä mainita jostain syystä kokkarien propagandaosastolta :)

Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää, miten tuo Suomeen maksettujen verojen osuus ihan oikeasti jakautuu, kun lasketaan kaikki kulutusverot ja pääomatuloverot yms.
Juu no painin hetken sen kanssa että laitanko tuohon vielä että: "Huom. ansiotuloverosta", mutta ajattelin että koska se jo otsikossa sekä linkissä näkyy niin menköön noin.

Miksi muuten puhut kokkarien propagansaosastosta, viittaatko sillä minuun? Kirjoitin faktan ja selvästi mitä veroa tarkoitin.



Tässä löysin jonkun jutun jossa on viittaus "kaikkiin veroihin": Kovatuloisten suomalaisten kärki maksaa yli 40% kaikista veroista

Kovatuloisten suomalaisten kärki maksaa yli 40% kaikista veroista

SUURITULOISIN kymmenesosa Suomen kansasta maksaa vuosittain noin 42 prosenttia kaikista veroista ja maksuista. Asia selviää Tilastokeskuksen Veronalaiset tulot -tilastosta (vuodelta 2014). Tuohon eniten tienaavien ryhmään pääsee noin 4 100 euron bruttokuukausituloilla.

Suurituloisten 42 prosentin osuus on melkein 13 miljardia euroa. Veroja ja maksuja maksettiin vuonna 2014 yhteensä noin 29,8 miljardia.

...

...
Enpä kyllä eläkkeisiin usko sitäkään vähää. Vähänkään täysjärkinen ihminen alkaa jo ennen 30v suunnittelemaan ja toteuttamaan omaa exit-suunnitelmaansa. Ostaa vaan kasan kirjekuoria valmiiksi, voi sitten eläkepäivillä lähetellä KikkiHiriä taas kyselijöille.
...
Samat ajatukset itsellä. Varmasti jonkun tuensaajan on "lottovoitto syntyä Suomeen". Näin itsekin "kovatuloisimpaan kymmenykseen" kuuluvana, joka joutuu maksamaan viulut, myös mietin että täysjärkinen ihminen painelisi ulkomaille alhaisemman verotuksen ja vähemmän sosialistisen valtion perään...
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 970
Viestejä
4 215 832
Jäsenet
70 985
Uusin jäsen
retuilyllairmoraa

Hinta.fi

Ylös Bottom