Kaikille renki&piika yhteiskunnan paluusta haaveileville esitän muutaman näkökulman.
Kehitysmaissa perhe huolehtii toisistaan joka on kaunis ajatus, mutta todellisuudessa ihmisiä kuolee koska ei ole varaa maksaa tutkimuksia/lääkekuluja/hoitoja vaikka monet sukulaiset työskentelevät kotiapulaisina jne niin rahat eivät riitä.
Täytyy muistaa, ettei noissa "renki & piika" -maissa kaikki ole köyhiä, eikä edes kehitysmaissa. Ja osittain juurikin suurten tuloerojen takia vastaavalla koulutuksella tai tulotasolla kuin täällä siellä pääsee korkeampaan elintasoon. Mun havaintojeni mukaan (voi olla että jopa jonkun teoriankin mukaan?) kokonaishyvinvointi tuppaa olemaan ehkä jollain tavalla "vakio". Suomessa kaikilla ketkä vaan yhtään välittävät hoitaa asioitaan, elämä käsittääkseni on kuitenkin vähintäänkin jotenkuten ookoo, ja oikeasti rikkaita ihmisiä voidaan sanoa, että on hyvin vähän. Sitten kehitysmiassa ja muissa "renki- ja piikamaissa" taas on aivan järjettömän köyhiä, mutta on myös järjettömän rikkaita.
Kuinka moni suomalainen haluaa asua vartioidulla asuinalueella kalterit ikkunoissa? Tuloerojen kasvaessa rangaistuksia rikoksista täytyy koventaa joka johtaa kovempaan rikollisuuteen.
Tuohon se noissa oikeasti isojen erojen maissa menee. Vaikkakin, ne oikeasti rikkaat kyllä elelevät ihan omassa maailmassaan. Koko asuinalueet on kaltereilla ympäröity, ja koko alueelle ei pääse kuin portin kautta, missä tsekataan kuka olet ja minne olet menossa. Portilta pirautetaan,että onkos tämmönen ja tämmönen henkilö tuttu ja tulossa käymään?
Mun mielestäni sinänsä pelkät tuloEROT eivät välttämättä kasvata rikollisuuta ainakaan kauhean paljon. Nimittäin, jos alimmilla tuloluokillakin voi saada itselleen mielekkään elämän, niin harvempi silloin alkaa ryöstelemään ja rötöstelemään. Mutta harvemmin asiat niin menee, että rahaa riittää reippahasti kaikille. Jossain tällaisia kausia on välillä ollut, ja sinne on sitten pitänyt rahdata "paskaduunin teijät" muualta niiksi ajoiksi.
Ehkä parhaita asioita suomessa on suht pienet tuloerot(=turvallisuus) sekä veroista kustannetut palvelut jotka hyödyttävät koko kansaa. Aina on itkua isotuloisten suuresta veroprosentista ja ylipäätään kovasta verotuksesta, mutta tasaveroja maksavat kaikki samansuuruisina tuloista riippumatta.
Ihan oikeasti ette te nälkään kuole vaikka jäisikin vain 5k käteen/kk.
Aika monet näistä isoista tuloistaan verojen kiukutteleistakin on kuitenkin lähtenyt ns. matalamman tuloluokan perhestä, jolle on kyllä kelvannut lapsilisät ja muut yhteiskunnan tarjoamat sosiaaliset edut. Ei ole kauhesti varmaan protestoitu sitä, että opiskelustakaan ei ole tarvinnut maksaa. Olisi hyvä muistaa, että joku nekin on maksanut. Nytkö sitten kun on alkanut itse saada palkkaa, se kellanruskea neste kihahtaa korvien väliin ja itse ei ollakaan valmiita osallistumaan yhteisiin talkoisiin?
Sveitsin mies varmaan osaa kertoa, mistä sinne sitä rahnaa valuu? Vieläkö ne rannekellot menee niin hyvin kaupaksi että siitä riittää jaettavaa runsaalla kädellä niin, ettei "köyhätkään" viitsi edes varastaa? Ajavat vaan mersulla ohi ja kattovat että "Ja paskat, ei tuo mahdu takakonttiin kumminkaan." Sveitsiin taitaa tulla aika paljon rahaa puolihämärästä pankkitouhusta ja muusta keplottelusta, millä oikeasti ei kenellekään tuoteta mitään. Aika monien köyhien ja rosvo-valtioiden johtajien ja silmäätekevien rosvoamat rahat taitavat makailla sikäläisillä pankkitileillä, mistä kertyy palvelumaksuja ja minkä avulla siellä kääritään voittojakin. Eihän siellä maineestaan huolimatta suklaakaan pärjää edes Fazerin siniselle, mitä siellä oikeasti edes tuotetaan? Minä en noita suklaita ja rannekelloja lukuunottamatta kyllä keksi yhtään sveitsiläistä tuotetta? Ja kukas sielä paskaduunit hoitaa? Onko siellä paskahommia tekevät köyhät tuontitavaraa?