Palkkakeskustelu

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
954
Tiedä tuosta pienestä viivästyksestä. Laskussa on yleensä 2vk maksuaikaa, jonka jälkeen 7 päivää, niin tulee muistutusmaksu (näitä tulee muuten yleensä 2, lain mukaan 1 riittää), jonka jälkeen tulee perintäkirje. (joka on eriasia kun ulosotto) Muistutusmaksussa viivästyskorko jotain 7% luokkaa ja perintäfirman ottaessa ohjat käsiin, on summa paljon enemmän.

Pitäisikö siis yrityksen, jolle olet velkaa, silittää sinun päätäsi ja sanoa voivoi, on meidän masalla rankkaa? Yritys tarvitsee ne rahat pysyäkseen ite maksuvalmiina, ettei sama perintäfirma ole hänen perässään.
Myöskin monesti välttää perintäkirjeen jos soittaa kyseiseen puljuun jonne on maksuja suorittamatta ja selittää että on tälläinen ja tälläinen tilanne. 99% tilanteista saa lisää maksuaikaa ilman että se firma minne on velkaa pistäisi laskun perintään. Monesti porukka itkee kun perintäkulut on niin hirveän isot mutta ei viitsi silti soittaa muutaman sentin puhelua jonka ansiosta säästäisi itse repullisen rahaa. Ainakin itselle tulee tunne että asiakasta ei vittuakaan kiinnosta maksaa laskua jos ei ole edes viitsinyt ottanut yhteyttä miksi ei kykene maksamaan laskuaan ajoissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 368
Myöskin monesti välttää perintäkirjeen jos soittaa kyseiseen puljuun jonne on maksuja suorittamatta ja selittää että on tälläinen ja tälläinen tilanne. 99% tilanteista saa lisää maksuaikaa ilman että se firma minne on velkaa pistäisi laskun perintään. Monesti porukka itkee kun perintäkulut on niin hirveän isot mutta ei viitsi silti soittaa muutaman sentin puhelua jonka ansiosta säästäisi itse repullisen rahaa. Ainakin itselle tulee tunne että asiakasta ei vittuakaan kiinnosta maksaa laskua jos ei ole edes viitsinyt ottanut yhteyttä miksi ei kykene maksamaan laskuaan ajoissa.
Sitenhän noi juuri yleensä lähtee lapasesta kun velallinen ei hoida tai ole mukana asiassa mitenkään vaan joudutaan homma hoitamaan "väkisin".
 

Chernobyl

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
47
Oletko juristi koulutukselta? Vai pääseekö noihin hommiin myös KTM(talousoikeuden pääaine)?
Useimmat näissä hommissa ovat oikeudenkäyntilakimiehiä. Silloin voit hoitaa kaiken alusta loppuun ”itse”. Paljon on myös toimistoja, joissa itse perintätoimintaa, asiakkaan muistuttelua yms. hoitaa sitten ihan vaikka merkonomi. Kärikseen kun lähdetään niin juttu siirtyy juristin pöydälle.

Tavallaan KTM on vähän väliinputoaja tässä hommassa. Ei oikeutta prosessata käriksessä, mutta silti hyvä palkka. Voi silti monessa isossa paikassa olla tarvetta luomaan perintästrategiaa yms. suunnittelua suurten yritysten maksukyvyttömyystilanteissa. Eli hommia on myös KTM:lle muttei suorassa perintähommassa. Itse asiasiassa tuo voi olla paljon mielenkiintoisempaa kuin itse perintä, joka on lähinnä liukuhihnaa.
 
Viimeksi muokattu:

Chernobyl

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
47
Oma mielipide on, että tuo perintähomma on kyllä ihan moraalitonta pas*aa. Käytetään hyväksi ihmisten ahdinkoa ja pienimmistäkin viivästyksistä (vaikka kyseessä olisi vakavarainen yhtiö) yritetään nyhtää kauheat rahat. Kauheaa pas*aa. Kiva että siitä maksetaan kuitenkin hyvin.
Ihmisten ahdinkoa yritysperinnässä? Ei me peritä mitään edes toiminimiyrittäjiltä. Laita se aivosolu hommiin ja yritä tajuta että se ahdinko siirtyy helposti siihen tavaran myyneeseen firmaan, täysin syyttä suotta, ilman meidänlaisia.

On se moraalitonta. Mieti nyt vaikka, Oy X ostaa toimitusjohtajan päätöksellä 100k€ koneen. Sillä ei ole varaa maksaa osaria. Ei suostu palauttamaan konetta. Me hankitaan tuomio, jotta kone pitää palauttaa.

Toimitusjohtaja ajelee edelleen sillä Mersulla kotiinsa. Samoin kaikki työntekijät.

On tää kyllä moraaliton bisnes:facepalm:
 

Chernobyl

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
47
Yksityishenkilöiden perintäbisnes on kyllä vähän eettisesti kyseenalaista, varsinkin kun katselee miten ne perittävän velan päälle tulevat 'ylimääräiset' kulut muodostuu.

Mutta yrityspuolella ei ole mitään dilemmaa. Moni pienempi firma on pulassa kun asiakas perseilee maksuaikataulujen kanssa.
Yksityispuolen perinnässä on monenmoista toimijaa. Eettisesti kyseenalaisia toimijoita on paljon. Kertoo myös yrityksestä paljon, millaisen perintätoimiston se valitsee.

Toisaalta toisten hölmöilyillä ja heikko-osaisuudella on helppoa tehdä rahaa. Ei tarvitse keksiä mitään uutta, tai haalia asiakkaita. Maailma ei ole oikeudenmukainen. Silloin vain pitää varmistaa, että olet voittavalla puolella. Sekin on toisille helppoa.

Minulla on kavereita mm. yk-perintäpuolella kuin myös tupakkayhtiöissä. Yhteistä näille on se, että ymmärtävät kyllä miten maailma toimii ja miten epätasa-arvoinen paikka tämä on. Ei se silti tarkoita että pitäisi tuntea jotain omantunnontuskia. Hyvä elämä on joskus pois toiselta.

Pelin nimi on kapitalismi ja kesto on elämä. Sääntöihin et voi vaikuttaa. Kannattaa siis voittaa jo lastesi takia. Toista mahdollisuutta et saa.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 389
Ihmisten ahdinkoa yritysperinnässä? Ei me peritä mitään edes toiminimiyrittäjiltä. Laita se aivosolu hommiin ja yritä tajuta että se ahdinko siirtyy helposti siihen tavaran myyneeseen firmaan, täysin syyttä suotta, ilman meidänlaisia.

On se moraalitonta. Mieti nyt vaikka, Oy X ostaa toimitusjohtajan päätöksellä 100k€ koneen. Sillä ei ole varaa maksaa osaria. Ei suostu palauttamaan konetta. Me hankitaan tuomio, jotta kone pitää palauttaa.

Toimitusjohtaja ajelee edelleen sillä Mersulla kotiinsa. Samoin kaikki työntekijät.

On tää kyllä moraaliton bisnes:facepalm:
Ensimmäinen väite harvoin pitänee paikkaansa, koska perintäfirmat myy myyntisaamisensa perintäfirmoille tai ainakin ulkoistaa perinnän ensimmäisestä muistutuskirjeestä, jolloin siellä on helposti parisataa euroa heti kuluja. Näin vaikka perintälakia koskevassa hallituksen esityksessä todetaan, että toimeksiannon saaja ei saa periä omia kulujaan velalliselta.

Ihan itse yrityselämässä toimivana voin sanoa, että moni myyntisaamisensa muistutukset ja perinnän ulkoistanut ei tajua, minkälaisia kuluja siellä yritetään periä. Nämä kulut taas vaikuttavat usein negatiivisesti yritysten välisiin suhteisiin. Osa isoista pörssiyhtiöistä on muuttanut käytäntöjään niin, että ilmoittavat pienemmille alihankkijoille, että eivät ota vastaan laskuja miltään muulta yritykseltä.

Toki on noita esimerkkisi mukaisia tilanteita, mutta jos se raha on niin kiirus saada, niin eihän sitä perintäfirmaa siinä välissä mihinkään tarvita. Ihan saman pystyy yritys itse hoitamaan.

Perintäfirmat tekevät rahaa sillä, että lisäilevät saamisiin kauheita perintäkuluja. Monessa yrityksessä 7 tai 14 päivää ei riitä ostolaskun kierrättämiseen firmassa.


E: tuossa ylemmässä viestissä kuvaatkin hyvin tuota perintäfirmamentaliteettia. Moraalitonta pas*aa sanon minä. Samaan kategoriaan menee näiden pikavippifirmojen kanssa, jotka perivät 3000 %:n todellisia vuosikorkoja.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
127
Perintäfirmat tekevät rahaa sillä, että lisäilevät saamisiin kauheita perintäkuluja. Monessa yrityksessä 7 tai 14 päivää ei riitä ostolaskun kierrättämiseen firmassa.

.
Kumpi on moraalitonta: sitoutua velvotteiseen josta tietää jo etukäteen tietää ettei pysty hoitaan. Vai turvata itselleen sopimuksen mukaiset saatavat? Ts. Ihan turha kitistä jälkee päin että maksuehto oli liian tiukka. Se neuvotellaan etukäteen sopivaksi tai sitten laitetaan omat prosessit kuntoon.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 389
Kumpi on moraalitonta: sitoutua velvotteiseen josta tietää jo etukäteen tietää ettei pysty hoitaan. Vai turvata itselleen sopimuksen mukaiset saatavat? Ts. Ihan turha kitistä jälkee päin että maksuehto oli liian tiukka. Se neuvotellaan etukäteen sopivaksi tai sitten laitetaan omat prosessit kuntoon.
Sulla ei taida olla kauheasti työelämästä kokemusta. Ei niitä maksuehtoja käytännössä monestikaan sovita ennakkoon. Sitten yhtäkkiä onkin pamahtanut myöhässä lähetetty lasku sähköiseen järjestelmään ja maksuaikaa laitettu vaikka 3 päivää. Eli se on jo valmiiksi myöhässä se ilmestyessä sähköiseen järjestelmään. Sitten alkaa ostolaskun kierrätys yrityksen sisällä. Tässä vaiheessa tuleekin jo ensimmäiset muistutuskirjeet, joissa ollaan perintäkuluja vailla. Toimeksiannon tekijällä ei ole monestikaan mitään tietoa, että millaisia summia siellä peritään.

Sitten siellä perintäfirmassa vastaa puhelimeen just joku "merkonomi", jolla ei ole mitään hajua perintälaista. Ja onpa tullut vastaan keissejä, joissa perintäfirman lakimiehilläkään ei ole kovin tarkka perintälain tuntemus, vaan luottavat vaan perintäkirjeiden pelotusefektiin.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
127
Sulla ei taida olla kauheasti työelämästä kokemusta. Ei niitä maksuehtoja käytännössä monestikaan sovita ennakkoon. Sitten yhtäkkiä onkin pamahtanut myöhässä lähetetty lasku sähköiseen järjestelmään ja maksuaikaa laitettu vaikka 3 päivää. Eli se on jo valmiiksi myöhässä se ilmestyessä sähköiseen järjestelmään. Sitten alkaa ostolaskun kierrätys yrityksen sisällä. Tässä vaiheessa tuleekin jo ensimmäiset muistutuskirjeet, joissa ollaan perintäkuluja vailla. Toimeksiannon tekijällä ei ole monestikaan mitään tietoa, että millaisia summia siellä peritään.

Sitten siellä perintäfirmassa vastaa puhelimeen just joku "merkonomi", jolla ei ole mitään hajua perintälaista. Ja onpa tullut vastaan keissejä, joissa perintäfirman lakimiehilläkään ei ole kovin tarkka perintälain tuntemus, vaan luottavat vaan perintäkirjeiden pelotusefektiin.
Niin mitä nyt laskutan ja tarkistan/hyväksyn laskuja päivittäin.. En tiedä missä vaiheessa te laskuehtonne asiakkaalle selvitätte mutta minä teen niin tarjouksen yhteydessä. Samoin kuin selvitän maksuehdon pyytäessäni tarjousta. Sähköiset laskut ei ihan hirveän kauaa matkalla roiku.
 

Chernobyl

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
47
E: tuossa ylemmässä viestissä kuvaatkin hyvin tuota perintäfirmamentaliteettia. Moraalitonta pas*aa sanon minä. Samaan kategoriaan menee näiden pikavippifirmojen kanssa, jotka perivät 3000 %:n todellisia vuosikorkoja.
Eikö olekin. Se mikä ei ole kiellettyä, on sallittua. Moraalilla ei osteta moottoripyöriä, kesämökkejä tai ulkomaanmatkoja.

Asiakkaita ja toimeksiantoja riittää. Eli ilmeisesti meitäkin johonkin tarvitaan.

En itse tunne huonoa omaatuntoa vetäytyessäni ensi viikolla mökin terassille porealtaasta seuraamaan mm-kisoja ja viettämään pikku pätkän ansaittua vuosilomaa.

Moralisoida voit aina. Koirat haukkuu, karavaani senkun kulkee. En väitä olevani mikään ”maailmanparantaja”. Silti en vaihtaisi päivääkään pois. Toiset nousevat ryysyistä vaurauteen, toiset eivät.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 173
Sulla ei taida olla kauheasti työelämästä kokemusta. Ei niitä maksuehtoja käytännössä monestikaan sovita ennakkoon
Siis mitähän ihmettä? Kyllä mun kokemuksen mukaan maksuehto on asia, joka asiakasta kiinnostaa hyvin suurestikin. Jokaisessa mun pyytämässä ja lähettämässä tarjouksessa on ollut maksuehto mukana. Meillä se ilmoitetaan sekä tarjouksessa, että tilausvahvistuksessa, ja niiden lisäksi myös toimitusehdoissa, joten ei jää kenellekään epäselväksi jos ei nyt ihan jälkeenjäänyt ole. Jos oletusehto ei kelpaa, niin asiakas kyllä pyrkii neuvottelemaan sen pidemmäksi. Tilanteesta riippuen se voi onnistuakin, ja aika pitkä lieka on ennen kuin maksu menee perintään, joten jos se sinne saakka menee niin kyseessä on kyllä ostavan osapuolen ihan oma syy ja lasku on todella paljon yli maksuajan...

Ja jos 14 päivän maksuajalla ei kerkeä lasku menemään ”prosessista läpi”, niin prosessi on paska ja syytä korjata.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 389
No meillä vastikään käytettiin yksi firman auto huollossa ja siinä vaiheessa, kun tehty lasku pari päivää tekemisen jälkeen lähetettiin, niin se oli jo käytännössä myöhässä. Jos eräpäivästä ei ole sovittu, niin velkojahan voi itse vaatia maksua niin halutessaan. Ei meillä ainakaan kysytä jokaista pikkujuttua tilatessa ja ostettaessa, että mikä teillä on maksuaika.

Ja en siis puhu vain omista kokemuksista, vaan tämä perustuu myös käytyihin keskusteluihin tuttujen kanssa.

Ja Chernobylille: en minä missään ryysyissä pyöri - päinvastoin. Kyse on ihan periaatteesta. Tekeehän mannetkin rahaa - omilla keinoillaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Sähköiset laskut ei ihan hirveän kauaa matkalla roiku.
Elisalta tuli ennen sähköpostiin laskuja, jotka oli yleensä päivätty kolme päivää ennen lähetyshetkeä. Nyt ovat sitten vaihtaneet niin, että laskun päivämäärä on tulevaisuudessa. Viimeisin vastaanottamani lasku on päivätty 17.4. ja se on kolahtanut sähköpostilaatikkoon 14.4. Hankalalta tuntuu sähköisten laskujen lähettely :D
 

Chernobyl

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
47
Ja Chernobylille: en minä missään ryysyissä pyöri - päinvastoin. Kyse on ihan periaatteesta. Tekeehän mannetkin rahaa - omilla keinoillaan.
Voin sanoa ihan omasta henkilökohtaisesta kokemuksesta, ettei mannejen toiminta ole usein lainmukaista. Ei ole kaikkien perintää harrastavienkaan.

Sen sijaan yhdestä asiasta olen varma. Meidän toiminta on lainmukaista. Katsos perintäkuluja voi pumpata ylöspäin helposti myös laillisesti.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Useimmat näissä hommissa ovat oikeudenkäyntilakimiehiä. Silloin voit hoitaa kaiken alusta loppuun ”itse”. Paljon on myös toimistoja, joissa itse perintätoimintaa, asiakkaan muistuttelua yms. hoitaa sitten ihan vaikka merkonomi. Kärikseen kun lähdetään niin juttu siirtyy juristin pöydälle.

Tavallaan KTM on vähän väliinputoaja tässä hommassa. Ei oikeutta prosessata käriksessä, mutta silti hyvä palkka. Voi silti monessa isossa paikassa olla tarvetta luomaan perintästrategiaa yms. suunnittelua suurten yritysten maksukyvyttömyystilanteissa. Eli hommia on myös KTM:lle muttei suorassa perintähommassa. Itse asiasiassa tuo voi olla paljon mielenkiintoisempaa kuin itse perintä, joka on lähinnä liukuhihnaa.
Kyllä kai firmaa saa edustaa oikeudessa ihan kuka vaan? Ei kai siihen mitään tutkintoa tarvita?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
679
Aika jännä. Mitäs sitten, jos yrittäjällä ei ole varaa lakimieheen?
Sääntely koskee vain valtuutuksen nojalla edustavia, ei toiminimellä yritystoimintaa harjoittavaa eikä yhtiön tai muun yhteisön lakimääräisiä edustajia (esim. toimitusjohtaja tai vastuunalainen yhtiömies).
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 389
Voin sanoa ihan omasta henkilökohtaisesta kokemuksesta, ettei mannejen toiminta ole usein lainmukaista. Ei ole kaikkien perintää harrastavienkaan.

Sen sijaan yhdestä asiasta olen varma. Meidän toiminta on lainmukaista. Katsos perintäkuluja voi pumpata ylöspäin helposti myös laillisesti.
Miten? Kohtuullisuus rajoittaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Eikö olekin. Se mikä ei ole kiellettyä, on sallittua. Moraalilla ei osteta moottoripyöriä, kesämökkejä tai ulkomaanmatkoja.
Eikä moraalittomuudella saada kavereita, ystäviä tai onnellista elämää. Ja tämä on ihan tutkimuksiin perustuva juttu. Kusipäisyys voi tuottaa rahaa, mutta onnellisuutta se ei tuota kuin psykopaateille.

Toivottavasti ulkomaanmatkat tuo kuitenkin jotain lohtua. Itse olen henkilökohtaisesti mielummin onnellinen kotimaassa, kuin onneton ulkomailla :)
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Noista etätöistä vielä. Etätöihin pyydetään lupa, ja yleensä sen saa aina ihan muitta mutkitta. Mulla on sanomista asiaan vain jos tiedän että on muita suunnitelmia kyseiselle työntekijälle, ja silloin sitten ratkotaan yhdessä että miten järjestellään tilanne.

Toinen syy evätä etähommat on jos ei ole selkeää hommaa jota voi tehdä. Silloin pidetään liukumaa ja se saa mennä pakkasellekin, ei haittaa. Jos etätöiden tarkoitus oli siis se että on jotain henk. koht. menoja tai muuta.

Lähtökohta on että etätöitä ei tehdä vaan siksi kun se on kivaa, mutta hyvin pienelläkin perustelulla niitä saa tehdä työnkuvasta riippuen.
Meillä etätöitä saa tehdä silloin kun itse huvittaa, ei tarvii kysellä erikseen "lupia" yhtään mistään.

Ihan turhaan hommaa, eiköhän sillä työntekijällä ole tiedossa pitääkö sen olla jossain palaverissa/asiakkaalla vai pitääkö etäpäivän
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 798
Toinen syy evätä etähommat on jos ei ole selkeää hommaa jota voi tehdä. Silloin pidetään liukumaa ja se saa mennä pakkasellekin, ei haittaa. Jos etätöiden tarkoitus oli siis se että on jotain henk. koht. menoja tai muuta.
Tuossa on kaksi hiukan eri asiaa. Eikä musta kummankaan ratkaisu ole etätöiden kieltäminen (näillä tiedoilla).

1. Jos ei ole työntekijällä hommia, niin tuskin ratkaisu on se, että kielletään etätyöt, vaan se, että annetaan työntekijälle niitä hommia (joita sitten voi tai ei voi tehdä etänä), jos tällä ei ole mahdollisuutta tai kykyä oma-aloitteisesti niitä itse hankkia. Firman kannalta on varmaan yhtä iso ongelma se peukkujen pyörittely kotona kuin töissäkin, joten ratkaisukaan ei ole etätöiden kieltäminen.

2. Jos työntekijä sanoo tekevänsä etätöitä, eikä tee töitä vaan pelaa pleikkaa tai korjaa autoa, on selvästi joku muut isompi ongelma, joka pitäisi ratkaista. Miksi hän valehtelee tekemisistään? Onko ongelmia "kotona", eikö työ motivoi jne. Taas kerran, ei ratkaisu ole vain kietää etätyöt, vaan ihan joku muu. Tuossa on isompi luottamuspula käsillä.
 
Viimeksi muokattu:

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Meillä etätöitä saa tehdä silloin kun itse huvittaa, ei tarvii kysellä erikseen "lupia" yhtään mistään.
Tämä on meilläkin ainakin toistaiseksi. Pomo oli kuulemma todennut, että kukaan ei oikeasti halua tehdä etätöitä vaan ne jotka mahdollisuutta käyttää vain sluibailevat ja välttelevät töitä. Vituttaa ihan vitusti, jos tuosta tulee jotain konkreettista. Etämahdollisuutta kun tulee säännöllisesti käytettyä varsinkin työreissulta palaamisen jälkeisenä päivänä, kun on myöhään palannut kotiin niin haluttaa säästää aamulla työmatkaan palava aika. Samoin jos on kesken päivän jotain menoja tai tietää, että suurin osa päivästä on puhelinpalavereja niin ihan turha mennä toimistolle häiriintymään/häiritsemään, kun ei ole omia huoneita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 043
Jos tarve tehdä etätöitä tulee jostain muusta kuin siitä, että se on tehokkain tapa saada hommat tehtyä, niin sitten se on nähdäkseni vain tapa palkita duunaria.

Se varmaan sopii palkkausketjuun ihan hyvin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 798
Sulta meni aika rankasti ohi mitä edes kirjoitin.

Meillä kaikki hommat ei ole etätyökelpoisia. Jos jostain syystä olisi tarve tehdä etätöitä niin joko keksitään semmoista jota voi tehdä tai sitten tehdään liukumaa - mikäli etätöiden tarve oli se että voi olla kotona.
Sitä juuri sanoin, keksitään sille duunarille töitä, eikä vain kielletä etätöitä kieltämisen ilosta. Ja jos taas kaupan kassa kertoo, että tekee kassahommat etänä, niin kyseessä on luottamuspula, kun kumpikin tietää, että niitä töitä ei kotoa käsin voi tehdä.

Musta sun ajatus "kielletään ne etätyöt" on siis vain väärä tapa lähestyä koko ongelmaa. YMMV.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 798
Justhan mä sanoin että keksitään. Sanoin kahdessa viestissä. Eikä sitä etäilyä kielletä vaan jos tarvii olla kotona niin meillä saa vetää liukumat 30-40 tuntia miinukselle ennen kun aletaan miettiä että mikä homma.

Mistä ihmeestä sait käsityksen että mä kiellän etätyöt kategorisesti? Voi kiesus.
En missään väittänyt, että kiellät ne kategorisesti. Vaan antamissasi tilanteissa lähestymisesi on mielestäni täysin väärä. Saat toki olla eri mieltä ja kieltää etätyöt, koska sillä ratkotaan tilanne kun työntekijä valehtelee :think: Tätä tuskin tarvinnee enää toistaa, löydät perusteluni aiemmasta viestistä.

Ja liukumien käyttäminen != etätöiden tekeminen...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 798
Missä olen puhunut jostain työntekijän valehtelemisesta? Ymmärrät nyt jotain todella väärin. Boldaa se kohta niin oikaisen oikein mielelläni.
"Toinen syy evätä etähommat on jos ei ole selkeää hommaa jota voi tehdä...jos etätöiden tarkoitus oli siis se että on jotain henk. koht. menoja tai muuta."

Tulkitsin tuon tarkoittavan sitä, että jäädään kotiin omien menojen takia kun ei ole kummempaa kiirettä töissä. Väitetään, että "tehdään etätöitä", merkataan täydet tunnit, mutta hommia ei tehdäkään. Ja tulkitsin ratkaisusi olevan, että kiellät etätyöt sen sijaan, että pyrkisit ratkaisemaan selvän ongelman, jotka ovat töiden antaminen ja/tai luottamuspula. Ehkä siis tarkoitit jotain muuta?
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
457
Tämä on se syy, miksi harvan mielenterveydelle sopii mitkään johtotehtävät. Omakin nimikkeeni on yksikön päällikkö. Jokaisella on kuitenkin oma esimiehensä ja nykytyöyhteisöissä ollaan hyvin paljon eri liiketoimintojen osalta synergiassa. Seurauksena on se, että kaikki uudistukset voivat vaikuttaa muihin liiketoimintoihin ja sitten nykytoimintaa suojellaan oman hengen uhalla ettei vain kävisi huonosti. Toimari taas ei uskalla ottaa kantaa, kun oma hallitus hengittää niskaan ja liikevoiton laskuriskiä kvartaalissa ei voi hänen ammattitaidollaan arvioida. Ja tämä siis disruptiivisella alalla, jossa pitäisi nimenomaan etsiä vision ja missionkin mukaan uutta.
Update: tänään perjantaina annoin lopulta irtisanoutumisilmoituksen ja ensimmäinen tarjous kilpailijalta oli viisinumeroinen kuukausipalkkio. Seuraava firma sanoi ilmoittaessani tekstarilla vapautumisestani, että älä hyväksy tuota vaan katsotaan asia toimarin kanssa neuvotellen ensin viikonlopun aikana. Tämä kaikki 12 h aikana. Sote-alalla on todellinen puute tekijöistä tämän perusteella...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 998
Update: tänään perjantaina annoin lopulta irtisanoutumisilmoituksen ja ensimmäinen tarjous kilpailijalta oli viisinumeroinen. Seuraava firma sanoi ilmoittaessani tekstarilla vapautumisestani, että älä hyväksy tuota vaan katsotaan asia toimarin kanssa neuvotellen ensin viikonlopun aikana. Tämä kaikki 12 h aikana. Sote-alalla on todellinen puute tekijöistä tämän perusteella...
Pakko tarttua mutta aikaisemmin tässä ketjussa ilmoitit vuosituloiksi 300k€/vuosi sekä 7k€/kk. Eikös 5 numeroinen ole palkanalennus tuohon 300k€ verrattuna? ;)
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
457
Pakko tarttua mutta aikaisemmin tässä ketjussa ilmoitit vuosituloiksi 300k€/vuosi sekä 7k€/kk. Eikös 5 numeroinen ole palkanalennus tuohon 300k€ verrattuna? ;)
Edit: (oma virhe oli edellissä viesteissä): 5-numeroinen palkkio kattaa kuukausitulot 99 999 asti. Tienaan vähemmän...

Palkkiot ja palkat on ensinnäkin eri asiat. 300k palkkioina on 25000/kk palkkioina, joka on 19000/kk palkkana. 7000 palkkana taas vastaa reilun 9000 palkkiota. Kysymys on siitä mitä arvioidaan: säännöllistä työaikaa, kokonaispalkkaa, palkkioita vai palkkaa? Jos kuukausitulot ovat 7 k€, ovat vuositulot vain 84 k€....
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
457
Miltä taustalta olet tuollaisiin hommiin päätynyt, joltain kauppakorkea tai tuta pohjalta?
Verokoneeseen päätyvä tilitys on siis 250-300te. Koulutus on lääketieteellinen. Tässä edellä puhuttiin eri asioista ja sekoitettiin keskustelua. Tuohon tiliin pääsee valitsemalla oikeita yksityisen tekijöitä valmistumisen jälkeen. Palkkoja ei käytännössä voi saada, jos haluaa erikoistumisen edut samallla.

Edit: korjauksia...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
Edit: (oma virhe oli edellissä viesteissä): 5-numeroinen palkkio kattaa kuukausitulot 99 999 asti. Tienaan vähemmän...

300k palkkioina on 25000/kk palkkioina, joka on 19000/kk palkkana. 7000 palkkana taas vastaa reilun 9000 palkkiota.
mikä tässä on perusteena ja logiikkana? tarkoitatko ns. työkorvausta vai jotain lääkärien verokikkailuja?
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Sote-alalla on todellinen puute tekijöistä tämän perusteella...
Jos on todellinen puute tekijöistä, niin miksi tekijöitä ei voida kouluttaa tarpeeksi? Oliskohan lääkäriliiton edunvalvonnalla mitään tekemistä tämän "puutteen" kanssa?

Verokoneeseen päätyvä tilitys on siis 250-300te. Koulutus on lääketieteellinen. Tässä edellä puhuttiin eri asioista ja sekoitettiin keskustelua. Tuohon tiliin pääsee valitsemalla oikeita yksityisen tekijöitä valmistumisen jälkeen. Palkkoja ei käytännössä voi saada, jos haluaa erikoistumisen edut samallla.

Edit: korjauksia...
Onko nuo ansiot yleis- vai erikoislääkärin papereilla?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 405
Jos on todellinen puute tekijöistä, niin miksi tekijöitä ei voida kouluttaa tarpeeksi? Oliskohan lääkäriliiton edunvalvonnalla mitään tekemistä tämän "puutteen" kanssa?


Onko nuo ansiot yleis- vai erikoislääkärin papereilla?
Ainahan nuilla lääkäriliitolla on näpit pelissä että vain pieni määrä lääkäreitä koulutetaan vuodessa niin saadaan palkat ja palkkiot pidettyä kurissa. Olisihan se harmi jos enemmän alkaisi tulemaan lääkäreitä ja palkat laskisi tämän takia. :think::cigar:
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Ainahan nuilla lääkäriliitolla on näpit pelissä että vain pieni määrä lääkäreitä koulutetaan vuodessa niin saadaan palkat ja palkkiot pidettyä kurissa. Olisihan se harmi jos enemmän alkaisi tulemaan lääkäreitä ja palkat laskisi tämän takia. :think::cigar:
Näinhän se on. Tuommoiset ansiot lääkärille on mielestäni aika poskettomia ellei satu olemaan kirurgi tai sairaanhoitopiirin johtaja tms. Yksityisellä puolella ~100 € käyntimaksu 10 min reseptinkirjoituksesta on silkkaa ihmisen terveydellä rahastamista.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Näinhän se on. Tuommoiset ansiot lääkärille on mielestäni aika poskettomia ellei satu olemaan kirurgi tai sairaanhoitopiirin johtaja tms. Yksityisellä puolella ~100 € käyntimaksu 10 min reseptinkirjoituksesta on silkkaa ihmisen terveydellä rahastamista.
Joo. Itsellä on just varsinkin työterveyshommissa juurikin tuollainen maku että aikamoista rahastusta. Ajat on 10min/15min ja mitä itse olen käynyt niin hyvin pikaisia kliinisiä juttuja (näytät polvea,olkapäätä tai jotain vastaavaa), nopasti siis katsotaan jotain annetaan pikainen tuomio ja joku respeti. 100€ on tuollaisesta aika iso juttu..monesti kuitenkin päivänselviä juttuja mutta itse monesti haluan/pitää käydä lääkärillä jos vaikka haluaa reseptin tai jonkun todistuksen tms. En tiedä onko tähänkään mitään helppoa oikotietä mut aika hyvä duuni kyllä joillekin tuo.

Enkä tarkoita että lääkärin duuni helppoa on, ei varmasti, mutta meinaan että tietyissä hommissa ja jotain perusjuttuja pitäis pystyä tekemään pienemmälläkin koulutuksella ja taidolla. Lisäksi itse ainakin kun oon työelämässä niin ei pysty menemään julkiselle jonkun pikkujutun takia koska siinä menisi kokonainen työpäivä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 043
Joo. Itsellä on just varsinkin työterveyshommissa juurikin tuollainen maku että aikamoista rahastusta. Ajat on 10min/15min ja mitä itse olen käynyt niin hyvin pikaisia kliinisiä juttuja (näytät polvea,olkapäätä tai jotain vastaavaa), nopasti siis katsotaan jotain annetaan pikainen tuomio ja joku respeti. 100€ on tuollaisesta aika iso juttu..monesti kuitenkin päivänselviä juttuja mutta itse monesti haluan/pitää käydä lääkärillä jos vaikka haluaa reseptin tai jonkun todistuksen tms. En tiedä onko tähänkään mitään helppoa oikotietä mut aika hyvä duuni kyllä joillekin tuo.

Enkä tarkoita että lääkärin duuni helppoa on, ei varmasti, mutta meinaan että tietyissä hommissa ja jotain perusjuttuja pitäis pystyä tekemään pienemmälläkin koulutuksella ja taidolla. Lisäksi itse ainakin kun oon työelämässä niin ei pysty menemään julkiselle jonkun pikkujutun takia koska siinä menisi kokonainen työpäivä.
Pelkkä kateus ei ole mielestäni kovin hyvä syy yrittää laskea jonkun ammattiryhmän palkkoja.

Kysyntä ja tarjonta ratkaisevat tässäkin ja kun lääkärinä toimiminen on säänneltyä ammattipätevyysjuttua, niin julkinen sektori itse rajoittaa tehokkaasti sitä työvoiman tarjontaa.

Koulutusmääriä vaan ylös ja annetaan markkinoiden sitten ohjata lääkäreiden erikoistumista.

Julkisella puolella tuo kysyntäohjaus ei toteudu kovin hyvin ja yksityinen puoli sitten itsestäänselvästi alkaa rahastaa aina jos jostain resurssista on pulaa (tietyn alan erikoislääkärit yhtiöittävät itsensä ja vetävät jättipalkkioita kun kilpailua on vähän).
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
664
Meillä etätöitä saa tehdä silloin kun itse huvittaa, ei tarvii kysellä erikseen "lupia" yhtään mistään.

Ihan turhaan hommaa, eiköhän sillä työntekijällä ole tiedossa pitääkö sen olla jossain palaverissa/asiakkaalla vai pitääkö etäpäivän
Sama meillä. Etätöitä saa tehdä milloin haluaa ilman, että edes esimiehelle tarvitsee ilmoittaa. Esimiehemme on sanonut, että kunhan hommat tulee tehtyä ja jos omat työt antavat myöten niin etänä voi olla. Työtkin voi suorittaa käytännössä ihan milloin vaan, kunhan tulee se 37,5h viikossa töitä tehtyä. Etänä pystyn myös itse monesti paremmin keskittymään työn tekoon ja vähemmän tulee kahvitaukojakin pidettyä, jolloin työskentely on muutenkin paljon tehokkaampaa. Toki sosiaalisuuden kannalta on siellä töissäkin hyvä käydä ja tietää samalla vähän mitä työyhteisössä puhutaan. Meillä ei ole myöskään niin justiinsa kestääkö ruokatauko 30min vaiko 1h. Kieltämättä entiseen työpaikkaan verrattuna (vakuutusmaailma) on ihanan rentoa nykyisin työskennellä työpaikassa, jossa työntekijöihin luotetaan ja luotetaan, että jokainen tekee työnsä hyvin, eikä eletä missään lastentarhassa jatkuvassa valvonnassa. Palkka tosin on hieman alle 3000e/kk, mutta tämän paremmassa työpaikassa en ole vielä ollut, jossa olisin näin hyvin viihtynyt tai ollut onnellinen.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Pelkkä kateus ei ole mielestäni kovin hyvä syy yrittää laskea jonkun ammattiryhmän palkkoja.
Ei ole, mutta härski lobbaus on:
Lääkäriliitto – rikkaiden asialla köyhiä vastaan?
Kysyntä ja tarjonta ratkaisevat tässäkin ja kun lääkärinä toimiminen on säänneltyä ammattipätevyysjuttua, niin julkinen sektori itse rajoittaa tehokkaasti sitä työvoiman tarjontaa.
Mitä tämä on tarkoittavinaan? Tottakai riittävä pätevyys ammatissa toimimiseen pitää olla.
Koulutusmääriä vaan ylös ja annetaan markkinoiden sitten ohjata lääkäreiden erikoistumista.
Miksi näin ei tehdä?

Julkisella puolella tuo kysyntäohjaus ei toteudu kovin hyvin ja yksityinen puoli sitten itsestäänselvästi alkaa rahastaa aina jos jostain resurssista on pulaa (tietyn alan erikoislääkärit yhtiöittävät itsensä ja vetävät jättipalkkioita kun kilpailua on vähän).
Eikö tällekään asialle olisi mitään tehtävissä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Lääkärit voisivat kyllä monessakin suhteessa ruveta katsastelemaan oman ammattikuntansa toimintaa rehellisen kriittisesti niin kuin muillakin aloilla tehdään. Monen lääkärin ammatillinen toiminta on hyvin ylimielistä ja suhtautuminen mm. asiakkaisiinsa röyhkeää, toisin sanoen palvelun laatu ja toteutus suorastaan paskaa ja työyhteisötaidot nollissa. Suurinosa on toki ihan asiallisia ja osaavia.

Onglemana on juuri tämä nykyinen jumalasta seuraava- asenne ja asema. Kukaan muu kuin kollegat eivät pysty puuttumaan paskaan työskentelyyn ja asiat lakaistaan näkyvistä kollegiaalisuuden nimissä.

Lääkäriliitto myös haluaa säilyttää tilanteen täysin tietoisesti ja hyödyntää sitä häikäilemättömästi ihan suoraan ihmishenkien kustannuksella heikentämällä terveydenhuollon toimintamahdollisuuksia kroonisella ja akuutilla lääkärivajeella.
Poliitikotkin ovat niin munattomia etteivät uskalla liiton yli kävellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Jos katsotaan maita, joissa on koulutettu "riittävästi" lekureita, niin suurin lääkäritiheys on tällä hetkellä Kuubassa. Euroopan ykkösenä tulee Kreikka. Myös vanhassa Neuvostoliitossa riitti lääkäreitä vaikka muille jakaa.

Näitä maita ei varsinaisesti tunneta vastuullisesta taloudenhoidosta.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
457
Yksityisellä puolella ~100 € käyntimaksu 10 min reseptinkirjoituksesta on silkkaa ihmisen terveydellä rahastamista.
Eipä ole tällaisia veloituksia tullut vastaan missään. Meillä veloitus on noin 150 euroa/h ja tunnin kotikäynnin hinta matkoineen (sen tunnin hutkimisen lisäksi) on yleisesti tuollainen 220-240 euroa. Esim Terveystalolla tunnin vastaanotto on 141 euroa + toimistomaksu 18,90 e + Kela-korvaus 18 euroa = 178 euroa/h. Vertaa tätä vaikkapa asianajajien veloitukseen 200-350 euroa/h, on hinta varsin kohtuullinen. Asianajajilla ei myöskään ole laitteisto/ohjelmisto/tarvikekuluja läheskään samassa suhteessa. Laskutuksesta poistetaan vielä erikseen lääkäriyhtiön vuokra (siis jo sen aiemman toimistomaksun lisäksi), tästä sosiaalikulut ja sitten vielä verot. Käteen jääkin sitten kymppejä tunnista.
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
446
Eipä ole tällaisia veloituksia tullut vastaan missään. Meillä veloitus on noin 150 euroa/h ja tunnin kotikäynnin hinta matkoineen (sen tunnin hutkimisen lisäksi) on yleisesti tuollainen 220-240 euroa. Esim Terveystalolla tunnin vastaanotto on 141 euroa + toimistomaksu 18,90 e + Kela-korvaus 18 euroa = 178 euroa/h. Vertaa tätä vaikkapa asianajajien veloitukseen 200-350 euroa/h, on hinta varsin kohtuullinen. Asianajajilla ei myöskään ole laitteisto/ohjelmisto/tarvikekuluja läheskään samassa suhteessa. Laskutuksesta poistetaan vielä erikseen lääkäriyhtiön vuokra (siis jo sen aiemman toimistomaksun lisäksi), tästä sosiaalikulut ja sitten vielä verot. Käteen jääkin sitten kymppejä tunnista.
Olet siis rehellisesti sitä mieltä että 178€/h on kohtuullinen hinta sille että diagnoosit ovat lähinna "lepää ja ota särkylääkkeitä jos on tarve". Jos tarvitsee kuvia, ja muita kokeita ottaa niin hinta moninkertaistuu hyvinkin nopeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
Olet siis rehellisesti sitä mieltä että 178€/h on kohtuullinen hinta sille että diagnoosit ovat lähinna "lepää ja ota särkylääkkeitä jos on tarve". Jos tarvitsee kuvia, ja muita kokeita ottaa niin hinta moninkertaistuu hyvinkin nopeasti.
Mikähän diagnoosi sen lääkärin sulle pitäis sitten siinä kehittää jos oot sinne mennyt perusflunssan kanssa mihin hoito tosiaan voi olla tuo ehdottamasi? Ei kai sen lääkärin tuntipalkka nyt voi siitä riippua onko sulla syöpä vai flunssa? Etenkään jos tapanasi kerta on rampata yksityisellä lääkärillä sellaisten pikkuvaivojen takia mihin lepo ja burana riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
mm. edellisen firman 60v esimies vaati aina lääkärin kirjoittaman sairaustodistuksen, jos olit yhden päivänkin pois. Oma ilmoitus ei käynyt, hoitajan todistus ei riittänyt, nou nou. Mene siinä sitten vittu flunssapäissä lääkärin vastaanotolle anomaan saikkua.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Sama meillä. Etätöitä saa tehdä milloin haluaa ilman, että edes esimiehelle tarvitsee ilmoittaa. Esimiehemme on sanonut, että kunhan hommat tulee tehtyä ja jos omat työt antavat myöten niin etänä voi olla. Työtkin voi suorittaa käytännössä ihan milloin vaan, kunhan tulee se 37,5h viikossa töitä tehtyä. Etänä pystyn myös itse monesti paremmin keskittymään työn tekoon ja vähemmän tulee kahvitaukojakin pidettyä, jolloin työskentely on muutenkin paljon tehokkaampaa. Toki sosiaalisuuden kannalta on siellä töissäkin hyvä käydä ja tietää samalla vähän mitä työyhteisössä puhutaan. Meillä ei ole myöskään niin justiinsa kestääkö ruokatauko 30min vaiko 1h. Kieltämättä entiseen työpaikkaan verrattuna (vakuutusmaailma) on ihanan rentoa nykyisin työskennellä työpaikassa, jossa työntekijöihin luotetaan ja luotetaan, että jokainen tekee työnsä hyvin, eikä eletä missään lastentarhassa jatkuvassa valvonnassa. Palkka tosin on hieman alle 3000e/kk, mutta tämän paremmassa työpaikassa en ole vielä ollut, jossa olisin näin hyvin viihtynyt tai ollut onnellinen.
Sama myös täällä. Tälläinen vapaus on itsellekin yksi syy pysyä nykyisessä työpaikassa, vaikka palkka voisi jossain muualla olla isompi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
Pitäisi ehkä lähteä jotenkin laittamaan rahallinen arvo tuollaisille työnantajapuolen ankeuksille...

Esimerkiksi (luvut ihan hatusta ja kukin tietysti omien mieltymystensä mukaan):
100e/kk lisää palkkatoiveeseen jos vaaditaan sairaslomatodistus heti ensimmäisestä päivästä
500e/kk lisää jos ei oo järkevää liukuvaa työaikaa
200e/kk lisää jos ei mahdollisuutta etätyöhön
jne.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 191
Viestejä
4 215 243
Jäsenet
71 013
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom