Perintätoiminta

Chernobyl

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
47
Täällä voi keskustella perinnästä.

Perintäalalla 10 vuotta toimineena on hyvä tällekkin saada oma lankansa. Kokemusta löytyy lähinnä yritysperinnästä, joten minulle ei kannata tulla avautumaan ellet ole yrittäjä.
 
Kerronpa muutamia tapoja saada laillisesti perintäkuluja ylös, joita on tullut käytettyä.

1. Laskuttaminen erikseen jokaisesta maksumuistutuksesta, vaikka 14 vrk. ei ole vielä kulunut.

2. Velan myyminen kolmannelle eli ns. kierrätys. Tällöin vanhan velan perintäkulut sulautuvat uuteen kokonaisvelkaan.

3. Maksusopimuksen laatiminen siten, että velallinen saadaan maksamaan tuleviakin mahdollisia perintäkuluja.

Tässä muutamia keinoja. Kaikki laillisia.
 
Kerronpa muutamia tapoja saada laillisesti perintäkuluja ylös, joita on tullut käytettyä.

1. Laskuttaminen erikseen jokaisesta maksumuistutuksesta, vaikka 14 vrk. ei ole vielä kulunut.

2. Velan myyminen kolmannelle eli ns. kierrätys. Tällöin vanhan velan perintäkulut sulautuvat uuteen kokonaisvelkaan.

3. Maksusopimuksen laatiminen siten, että velallinen saadaan maksamaan tuleviakin mahdollisia perintäkuluja.

Tässä muutamia keinoja. Kaikki laillisia.

Tähän sitten päälle vielä laittomat perintätoimet. Mutta mitäs otatte niin paljon velkaa, ettette pysty maksamaan takaisin...
 
Kerronpa muutamia tapoja saada laillisesti perintäkuluja ylös, joita on tullut käytettyä.

1. Laskuttaminen erikseen jokaisesta maksumuistutuksesta, vaikka 14 vrk. ei ole vielä kulunut.
Käsitän, että tämä on erona kuluttaja- ja yrityslaskujen perinnässä. Ensimmäinen maksumuistutus voidaan lähettää heti suorituksen myöhästyessä ja siten, että siitä jo silloin laskutetaan. Mutta entä lähetettäessä useampia? Millaisin rajoituksin tuo yritysperinnässä käy?

Niinikään maksumuistutusmaksun määrää ei ole laissa määrätty kuten kuluttajaa laskutettaessa. Sen pitää kuitenkin olla ns. kohtuullinen tai todellisten kulujen mukainen. Miten tämä tarkemmin ottaen määritellään, ts. onko jotain ennakkotapausta tai vakiintunutta käytäntöä?
 
Se on kyllä veikeä tunnelma, kun tulee postilaatikkoon samalla kertaa maksumuistutus ja sen maksumuistutuksen perintä Lindorffilta. Eivätkä suostuneet oikaisemaan virhettään ennen kuin vei korkeamman tahon käsittelyyn:facepalm:

Kyseessä oli törkeä petos.

Törkeä petos
Jos petoksessa
1) tavoitellaan huomattavaa hyötyä,
2) aiheutetaan huomattavaa tai erityisen tuntuvaa vahinkoa,
3) rikos tehdään käyttämällä hyväksi vastuulliseen asemaan perustuvaa erityistä luottamusta tai
4) rikos tehdään käyttämällä hyväksi toisen erityistä heikkoutta tai muuta turvatonta tilaa
ja petos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä petoksesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava."
 
Viimeksi muokattu:
Käsitän, että tämä on erona kuluttaja- ja yrityslaskujen perinnässä. Ensimmäinen maksumuistutus voidaan lähettää heti suorituksen myöhästyessä ja siten, että siitä jo silloin laskutetaan. Mutta entä lähetettäessä useampia? Millaisin rajoituksin tuo yritysperinnässä käy?

Niinikään maksumuistutusmaksun määrää ei ole laissa määrätty kuten kuluttajaa laskutettaessa. Sen pitää kuitenkin olla ns. kohtuullinen tai todellisten kulujen mukainen. Miten tämä tarkemmin ottaen määritellään, ts. onko jotain ennakkotapausta tai vakiintunutta käytäntöä?

Eipä oikeastaan ole. Tai jos on niin ”asiakkaan” kannalta valitusprosessi alkaa aina alusta kun velka myydään eteenpäin. Eli vaikka asiakas olisi oikeassa, se ei voi voittaa. Velka myydään sitten vain niin monta kertaa eteenpäin kuin on tarve ja perintäkulut nousevat koko ajan. Usein asiakas ymmärtää kolmannen ”kierrätyksen” jälkeen jättää leikin sikseen ja alistuu maksusopimukseen.

Trattaa päälle vain. Siinä lähtee yrittäjän asiakkaatkin samalla. Voin sanoa että kyllä toimii! Maksu tulee viikon sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Se on kyllä veikeä tunnelma, kun tulee postilaatikkoon samalla kertaa maksumuistutus ja sen maksumuistutuksen perintä Lindorffilta. Eivätkä suostuneet oikaisemaan virhettään ennen kuin vei korkeamman tahon käsittelyyn:facepalm:

Kyseessä oli törkeä petos.

Törkeä petos
Jos petoksessa
1) tavoitellaan huomattavaa hyötyä,
2) aiheutetaan huomattavaa tai erityisen tuntuvaa vahinkoa,
3) rikos tehdään käyttämällä hyväksi vastuulliseen asemaan perustuvaa erityistä luottamusta tai
4) rikos tehdään käyttämällä hyväksi toisen erityistä heikkoutta tai muuta turvatonta tilaa
ja petos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä petoksesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava."

Olit ilmeisesti kuluttaja-asiakas. Meillä yritysasiakkaille tuota ei tarvitse oikaista. Mikäli ”asiakas” käy oikein hankalaksi pistetään heti uusi maksumuistutus à 5€ vielä äskeisen päälle.

Kuten jo aiemmin kirjoitin niin Tratta vie yritykseltä asiakkaat. Silloin kilpaillaan enää aikaa vastaan. Riippuen yrittäjän sitkeydestä vastassa on joko Oy tai konkurssipesä. Näitäkin on nähty.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla hyvät (eli huonot) kokemukset perintätoiminnasta.

Asiakas maksoi kaksi laskua kolmesta. Kolmannesta olin yhteydessä e-mail - ei vastausta. SMS - ei vastausta. Puhelinsoitto - ei vastausta. Sitten muistutuslasku, ja toinen mokoma. Ja muut kuviot, jotta saa perintään.

Meni perintään, kaikki hyvin. Kunnes ilmoittivat, että ovat riitauttaneet laskun (jota eivät olleet tehneet) ja perintä pysähtyi siihen. Perintäfirma tarjosi lakimiestä ajamaan asiaa kevyellä 200€/h hinnalla.

Eipä mulla muuta ollut todisteena kuin commitit versionhallintaan, joista selviää, että olen työstänyt projektia ilmoitettuina ajankohtina. Eivät riitauttaneet päivämääriä, vaan koodin kirjoittamiseen käytetty aika oli muka liioteltua.

~8v mennyt yrittäjänä täysin ilman ongelmia, mutta pitihän tämäkin kokea. Kyse oli onneksi vain vajaan 4k€ laskusta, joten jätin sitten sikseen, kun oddsit tuntuivat olevan verrattain ohuet. En siis tiennyt, miten tuosta olisi kuulunut järkevimmin jatkaa.
 
Olit ilmeisesti kuluttaja-asiakas. Meillä yritysasiakkaille tuota ei tarvitse oikaista. Mikäli ”asiakas” käy oikein hankalaksi pistetään heti uusi maksumuistutus à 5€ vielä äskeisen päälle.

Kuten jo aiemmin kirjoitin niin Tratta vie yritykseltä asiakkaat. Silloin kilpaillaan enää aikaa vastaan. Riippuen yrittäjän sitkeydestä vastassa on joko Oy tai konkurssipesä. Näitäkin on nähty.
Oikein hienoa duunia kyllä teet...
 
Eipä oikeastaan ole. Tai jos on niin ”asiakkaan” kannalta valitusprosessi alkaa aina alusta kun velka myydään eteenpäin. Eli vaikka asiakas olisi oikeassa, se ei voi voittaa. Velka myydään sitten vain niin monta kertaa eteenpäin kuin on tarve ja perintäkulut nousevat koko ajan. Usein asiakas ymmärtää kolmannen ”kierrätyksen” jälkeen jättää leikin sikseen ja alistuu maksusopimukseen.

Ei nyt millään pahalla, mutta alkaa olemaan aika korkealentoisia nämä jutut. Jos perintätoimistoilla on joku kartelli, jossa pyöritellään kilpailijoiden kesken samoja laskuja kulujen kasvattamiseksi, niin sillä tuskin tultaisiin rehvastelemaan julkiselle keskustelufoorumille..
 
Ei nyt millään pahalla, mutta alkaa olemaan aika korkealentoisia nämä jutut. Jos perintätoimistoilla on joku kartelli, jossa pyöritellään kilpailijoiden kesken samoja laskuja kulujen kasvattamiseksi, niin sillä tuskin tultaisiin rehvastelemaan julkiselle keskustelufoorumille..

Ei tarvita mitään ”salaista” kartellia. Sama omistaja omistaa useita eri perintätoimistoja. Ihan yleinen toimintatapa ollut alalla jo kymmenkunta vuotta.
 
Ei nyt millään pahalla, mutta alkaa olemaan aika korkealentoisia nämä jutut. Jos perintätoimistoilla on joku kartelli, jossa pyöritellään kilpailijoiden kesken samoja laskuja kulujen kasvattamiseksi, niin sillä tuskin tultaisiin rehvastelemaan julkiselle keskustelufoorumille..
Samaa itsekin mietin. Alkaa haista jo trollaamiselta / perintätoiminnan mustamaalaamiselta. Toki noita hommia ei välttämättä arvosteta monissakaan piireissä ja oman työn jatkuva puolustelu kovettaa kenet tahansa, mutta en silti lähtisi foorumeilla asiaa ihan näin pitkälle viemään.
 
Samaa itsekin mietin. Alkaa haista jo trollaamiselta / perintätoiminnan mustamaalaamiselta. Toki noita hommia ei välttämättä arvosteta monissakaan piireissä ja oman työn jatkuva puolustelu kovettaa kenet tahansa, mutta en silti lähtisi foorumeilla asiaa ihan näin pitkälle viemään.

Sinulla ei taida olla pienintäkään käsitystä miten perintäala toimii. Yksi omistaja omistaa useita toimistoja. Omistukset menevät usein ristiin tiettyjen toimijoiden kesken.

Samat toimijat omistavat myös pikavippifirmoja ja yritysluotottajia. Kannattaa ottaa ne vaaleanpunaiset lasit silmiltä.
 
Ei tarvita mitään ”salaista” kartellia. Sama omistaja omistaa useita eri perintätoimistoja. Ihan yleinen toimintatapa ollut alalla jo kymmenkunta vuotta.

Noh, toivotaan että joku lähtee tuon koeponnistamaan oikeudessa ja lähtee perintäluvat koko konsernilta ;)

En kyllä vieläkään ihan varauksetta näitä juttuja usko, mutta eipä kyllä ihan kamalasti kiinnostakaan.
 
Sinulla ei taida olla pienintäkään käsitystä miten perintäala toimii. Yksi omistaja omistaa useita toimistoja. Omistukset menevät usein ristiin tiettyjen toimijoiden kesken.

Samat toimijat omistavat myös pikavippifirmoja ja yritysluotottajia. Kannattaa ottaa ne vaaleanpunaiset lasit silmiltä.
Sillä ei taida olla merkitystä, että tiedänkö miten ala toimii, vaiko enkö. En silti noita juttuja lähtisi foorumeilla sen enempiä levittelemään, ellei sitten tarkoituksena ole mustamaalata alaa / trollata.
 
Sillä ei taida olla merkitystä, että tiedänkö miten ala toimii, vaiko enkö. En silti noita juttuja lähtisi foorumeilla sen enempiä levittelemään, ellei sitten tarkoituksena ole mustamaalata alaa / trollata.

No on sillä sen verran merkitystä, että tässä syytät aloittajaa trollaamisesta vaikka omat tietosi ovat sarjaa mutu kuten tässä myönnät. Enkä oikein käsitä, että miksi tästä asiasta ei saisi "levitellä" tietoja - ei tässä kenenkään yksityisasioista ole kyse. :confused:
 
No on sillä sen verran merkitystä, että tässä syytät aloittajaa trollaamisesta vaikka omat tietosi ovat sarjaa mutu kuten tässä myönnät. Enkä oikein käsitä, että miksi tästä asiasta ei saisi "levitellä" tietoja - ei tässä kenenkään yksityisasioista ole kyse. :confused:

Nimenomaan. Miksi uskallan tästä kirjoitella on edelleenkin se että kyseessä ei ole laiton toiminta tai suoranaisesti edes riko hyvää perintätapaa.

Tuskin tätä palstaa lukee oikeusministeriö tai valtioneuvosto, joilla on Suomessa mahdollisuus lakia muuttaa.
 
No on sillä sen verran merkitystä, että tässä syytät aloittajaa trollaamisesta vaikka omat tietosi ovat sarjaa mutu kuten tässä myönnät. Enkä oikein käsitä, että miksi tästä asiasta ei saisi "levitellä" tietoja - ei tässä kenenkään yksityisasioista ole kyse. :confused:
Saahan niitä tietoja levitellä. Minä vain kyseenalaistan keskustelijan motiivit siihen, kun tuntuu että ihan tarkoituksella annetaan alasta kieroileva ja kyseenalainen kuva.
 
Joissakin maissa on henkilökohtainen konkurssi Henkilökohtainen konkurssi – Wikipedia

Henkilökohtaisella konkurssilla velat heti anteeksi? Konkurssiasiamies: "Olisi radikaali uudistus" asiaa on mietitty täälläkin.

Suomessa toistaiseksi pitää 15v vähintään odottelella että velka vanhenee? ja saiko tätä jotenkin velkoja vielä pidennettyä.

Ihan riipiviä tilanteita kuullut 90 luvun laman kokeneilta kun siihen aikaan oli tapana taata leväperäisesti jopa työkaverin/naapurin asuntolainoja sekä kaverien yrityslainoja ja sitten osui paska tuulettimeen vaikkei itse ollut lainannut mitään mutta nimet kun oli paperissa niin siinä sitten oli.
 
Hyvä, aina ajankohtainen ja muutenkin kiinnostava aihe. Itsellä ei onneksi ole hirveästi kokemuksia näistä, mitä nyt se Lindorff on joskus jotain venkuloinut. Enemmän näistä on koitunut itselle mielipahaa eikä juurikaan taloudellista tappiota. Laskut olen aina maksanut about ajallaan ja joskus jostain pyhistä tms johtuen jopa viikon myöhässä.

Koskaan en ole näitä perintäkuluja kyllä maksanut, sillä alkuperäinen laskukin on aina ollut maksettuna viimeistään siivä vaiheessa kun se perintäkirje on luukusta kolahtanut. Helsingin energia vai mikä lie Helen tuntuu olevan aika nopsakka näissä hommissa. Parikin kertaa on perintäkirje kolahtanut luukusta kun olen maksanut laskun n. viikon myöhässä. Sitten olen aina pirauttanut perintälafkaan jossa asialle ei tietenkään voida tehdä mitään ja sitten sieltä tulee se uhkaus käräjöinnillä. Kylmästi olen aina ilmoittanut nauhottavani puhelun ja että käräjille sitten on kai mentävä. Eivät ole vielä kertaaakaan kyllä tätä tehneet.

Sen on oppinut että on ihan ajanhaaskausta alkaa noille inttämään mitään. Kannattaa antaa tekojen puhua puolestaan. Kyllä ne tietävät itsekin (ainakin kuluttajapuolella) että ei pienen viivästyksen takia kannata lähteä tuhlaamaan resursseja heikolla pohjalla olevaan caseen. Mulla on vielä usein ollut joku muutto tai muu päällä josta kyllä alkuperäiselle laskuttajalle on annettu tieto heti kun mahdollista. Sääli että se tieto ei aina rekisteröidy sekunnissa ja antaa näille verenimijöille eväät iskeä kimppuun.

Siltikin uskon että moni maksaa kiskontakuluja ihan silkasta tietämättömyydestä. Ala vaatisi kyllä huomattavasti tarkempaa sääntelyä ja jonkinlaista mediahuomiota, jotta alan hämärähemmot saataisiin jotenkin vastuuseen. Itse businesta vastaan mulla ei ole mitään vastaan ainakkaan periaatetasolla. Verot ja valtiontakaukset sitten toki asia erikseen.
 
Sullehan ei voi yksityishenkilönä (en tiedä yrityspuolesta) tulla perintäkirjettä ilman muistutusta. Jotkut firmat ovat ulkoistaneet tämän muistuttamisenkin perintäfirmalle lähinnä peloitellakseen.
 
~8v mennyt yrittäjänä täysin ilman ongelmia, mutta pitihän tämäkin kokea. Kyse oli onneksi vain vajaan 4k€ laskusta, joten jätin sitten sikseen, kun oddsit tuntuivat olevan verrattain ohuet. En siis tiennyt, miten tuosta olisi kuulunut järkevimmin jatkaa.

Olisit myynyt (tai vaikka lahjoittanut) velan jollekin Venäjän, Viron tai Balkanin "liikemiehelle". Tiedä sitten olisiko kiinnostusta noin pieniin summiin.
 
Eipä oikeastaan ole. Tai jos on niin ”asiakkaan” kannalta valitusprosessi alkaa aina alusta kun velka myydään eteenpäin. Eli vaikka asiakas olisi oikeassa, se ei voi voittaa. Velka myydään sitten vain niin monta kertaa eteenpäin kuin on tarve ja perintäkulut nousevat koko ajan. Usein asiakas ymmärtää kolmannen ”kierrätyksen” jälkeen jättää leikin sikseen ja alistuu maksusopimukseen.

Trattaa päälle vain. Siinä lähtee yrittäjän asiakkaatkin samalla. Voin sanoa että kyllä toimii! Maksu tulee viikon sisällä.

Hyvä osoitus siitä, miten älyttömäksi monet kuluttajansuojan ulkopuolella olevat asiat ovat nykypäivänä.

Mitään totuuspohjaahan tällä tekstillä ei siinä mielessä ole, että yritys voi täysin samalla tavalla kuin yksityinenkin kiistää velan, jolloin perintä kyllä pysähtyy.

Samoin trattoilla pelotteleminen on samaa tuuheutta, kuin yksityiselle väittää luottotietojen menetystä heti kun asia siirtyy perintään.

Totuushan on kuitenkin se, että viime kädessä velka ja perintäkulut katsotaan käräjillä, jossa esim. edellä mainittu kierrättäminen konsernin sisällä ei mene yhdessäkään oikeusasteessa läpi.
 
Hyvä osoitus siitä, miten älyttömäksi monet kuluttajansuojan ulkopuolella olevat asiat ovat nykypäivänä.

Mitään totuuspohjaahan tällä tekstillä ei siinä mielessä ole, että yritys voi täysin samalla tavalla kuin yksityinenkin kiistää velan, jolloin perintä kyllä pysähtyy.

Samoin trattoilla pelotteleminen on samaa tuuheutta, kuin yksityiselle väittää luottotietojen menetystä heti kun asia siirtyy perintään.

Totuushan on kuitenkin se, että viime kädessä velka ja perintäkulut katsotaan käräjillä, jossa esim. edellä mainittu kierrättäminen konsernin sisällä ei mene yhdessäkään oikeusasteessa läpi.

Tratan ja maksuhäiriömerkinnän välillä on mielenkiintoinen ero, jota et selvästikään ole ymmärtänyt. Ei siinä mitään, maailmassa riittää opittavaa.

Jotta merkinnän saa luottotietorekisteriin pitää olla kriteerit täyttävä saatava. Kriteerien täyttyminen tarkastetaan ennen tiedon lisäämistä, rekisterinpitäjän toimesta.

Tratassa sen sijaan riittää että velkoja lisää velan rekisteriin. Se että onko kyseessä riidaton saatava, onkin sitten tulkintakysymys. Velallisella on näyttövelvollisuus, että kyseessä on riitainen asia. Tähän tarvitaan käytännössä lakimiestä, joka maksaa 200€/h. Nyt jopa sinä pystyt päättelemään ettei pikkuperintäkuluista (alle 500€) lähde kukaan kiistelemään:D
 
Ei pitäisi tarttua trolliin, mutta ketjun aihe on minusta hyvä ja varmasti monelle kysymyksiä aiheuttava asia. Tämäkin palsta (vaikkakin hyvä sellainen, ei välttämättä kuitenkaan YK) on väärällään monenmoista mutua ja tuuheita totuuksia. Kyseessä on kuitenkin melko vakavasti otettavista asioista joissa omalla virheellisellä toiminnallaan voi aiheuttaa tarpeetonta taloudellista vahinkoa ja mielipahaa, joten tartun muutamiin ketjussa ilmenneisiin epäkohtiin.

Kerronpa muutamia tapoja saada laillisesti perintäkuluja ylös, joita on tullut käytettyä.

1. Laskuttaminen erikseen jokaisesta maksumuistutuksesta, vaikka 14 vrk. ei ole vielä kulunut.

2. Velan myyminen kolmannelle eli ns. kierrätys. Tällöin vanhan velan perintäkulut sulautuvat uuteen kokonaisvelkaan.

3. Maksusopimuksen laatiminen siten, että velallinen saadaan maksamaan tuleviakin mahdollisia perintäkuluja.

Tässä muutamia keinoja. Kaikki laillisia.

1. Ymmärsin ketjun aloituspostauksesta, että kyseessä olisi yritysperinnästä. Yritysperinnässä ei ole määrättyjä aikarajoja, 14 vuorokauden syklit liittyvät kuluttajasaataviin. Perintälaki mahdollistaa yritysperinnässä 40e (+ korot) suuruiseen vakiokorvaukseen heti kun laskun eräännyttyä siitä voidaan periä korkoa. Saman lain mukaan yritysperinnässäkin perintäkulujen on oltava kohtuullisia sekä niitä voidaan periä ainoastaan vakiokorvauksen ylittävä osuus. Vakiokorvauksen käyttö kokonaisuudessaan on vähäistä. Jokaisesta maksumuistutuksesta erikseen laskuttamisesta seuraa nopeasti se, että perintäkuluja kertyy liikaa suhteessa velkaan, jolloin velallinen ei ole velvollinen suorittamaan perintäkuluja kokonaisuudessaan. Lisäksi jatkuva muistusten ja uhkailujen lähettely on hyvän perintätavan vastaista. Käytännössä saatavan perintä tapahtuu pääsääntöisesti nousujohteisesti eikä isoa lekaa kaiveta heti käyttöön esimerkiksi siksi, että yleensä yritysten kannalta on edullista säilyttää hyvät suhteet kauppakumppaneidensa kanssa. Lisäksi perintätoimistolle itselleen kertyy nopeasti kohtuuttoman suuria kuluja jos sinällään pieniin ja/tai yksinkertaisiin asioihin käytetään tarpeettomasti resursseja. Toki isojen summien ollessa kyseessä esim. käräjöinti tai muu raskaampi toimenpide on paikallaan, mutta tuskinpa siihen kukaan ensisijaisesti tähtää.

2. Kulujen noustessa kohtuuttomasti velallisella ei ole velvollisuutta suorittaa perintäkuluja kokonaisuudessaan velkojasta riipumatta.

3. Perinnästä ei saa aiheutua velalliselle kohtuuttomia tai tarpeettomia kuluja, kyseessä mahdollisesti hyvän perintätavan vastaista toimintaa. Lisäksi vaikka yritystoiminta perustuu pitkälti sopimusvapauteen ja sopimusoikeuden lähtököhtana on sopimuksen pito, on kohtuuttomia sopimusehtoja mahdollista tietyin edellytyksin kohtuullistaa.

Kolme hutia.

Tähän sitten päälle vielä laittomat perintätoimet. Mutta mitäs otatte niin paljon velkaa, ettette pysty maksamaan takaisin...

Laittomista perintäkuluista ei aiheudu velalliselle maksuvelvollisuutta.

Käsitän, että tämä on erona kuluttaja- ja yrityslaskujen perinnässä. Ensimmäinen maksumuistutus voidaan lähettää heti suorituksen myöhästyessä ja siten, että siitä jo silloin laskutetaan. Mutta entä lähetettäessä useampia? Millaisin rajoituksin tuo yritysperinnässä käy?

Niinikään maksumuistutusmaksun määrää ei ole laissa määrätty kuten kuluttajaa laskutettaessa. Sen pitää kuitenkin olla ns. kohtuullinen tai todellisten kulujen mukainen. Miten tämä tarkemmin ottaen määritellään, ts. onko jotain ennakkotapausta tai vakiintunutta käytäntöä?

Kuten oikeustapauksissa yleensäkin jokainen tapaus arvioidaan tapauskohtaisesti ottaen huomioon esim. saatavien kokonaissummat, perinnästä aiheutuneet todelliset kustannukset ym. ym. Vakiintunut oikeuskäytäntö (tuomioistuimien päätökset) antavat hyvin osviittaa lakipykälien käytännön sovellutuksista. Yksityistä perintätoimintaa ohjaa ja valvoo aluehallintovirasto, sama taho myöntää toiminnalle myös luvat ja tarvittaessa poistaa ne. AVI:sta on saatavilla myös kätevästi tietoa ja neuvoa aiheeseen liittyen.

Eipä oikeastaan ole. Tai jos on niin ”asiakkaan” kannalta valitusprosessi alkaa aina alusta kun velka myydään eteenpäin. Eli vaikka asiakas olisi oikeassa, se ei voi voittaa. Velka myydään sitten vain niin monta kertaa eteenpäin kuin on tarve ja perintäkulut nousevat koko ajan. Usein asiakas ymmärtää kolmannen ”kierrätyksen” jälkeen jättää leikin sikseen ja alistuu maksusopimukseen.

Trattaa päälle vain. Siinä lähtee yrittäjän asiakkaatkin samalla. Voin sanoa että kyllä toimii! Maksu tulee viikon sisällä.

Trattaa on mahdollista käyttää ainoastaa selvissä ja riidattomissa tapauksissa, jonka edellytyksiä kuvailemasi skenaario ei täytä.

Nimenomaan. Miksi uskallan tästä kirjoitella on edelleenkin se että kyseessä ei ole laiton toiminta tai suoranaisesti edes riko hyvää perintätapaa.

Tuskin tätä palstaa lukee oikeusministeriö tai valtioneuvosto, joilla on Suomessa mahdollisuus lakia muuttaa.

Kummallakaan mainitsemistasi tahoista ei ole valtuuksia muuttaa lakia.

Kuten mainitsin ammattimainen perintätoiminta on Suomessa säänneltyä ja valvottua. Pääsääntöisesti perintätoiminta on läpinäkyvää ja reiluakin, ketjussa ihmetystä aiheuttaneet kartelliepäilyt ovat perättömiä. Varsinkin yksityishenkilöön kohdistuva perintä on erittäin tarkoin säädeltyä eikä ylilyöntejä käytännössä juurikaan tapahdu, ja jos tapahtuu, niistä voi valittaa. Kaikille tekisi hyvää ottaa edes pääpiirteet haltuun esim. kuluttajansuojasta ja ketjun aiheestakin. Ketjussa ihmetystä aiheuttaneet kartelliepäilyt ovat perättömiä. En työskentele alalla joten tämä kirjoitus ei ollut puolustelua tai oikeastaan mitään muutakaan. Suosittelen kaikkia lukemaan omalla vastuulla ja kera säkillinen suolaa. Jos jokin asia epäilyttää niin ottakaa selvää, tiedonhaku tämänkaltaisissa tapauksissa on kuitenkin kohtalaisen yksinkertaista ja nopeaakin.
 
Eipä oikeastaan ole. Tai jos on niin ”asiakkaan” kannalta valitusprosessi alkaa aina alusta kun velka myydään eteenpäin. Eli vaikka asiakas olisi oikeassa, se ei voi voittaa. Velka myydään sitten vain niin monta kertaa eteenpäin kuin on tarve ja perintäkulut nousevat koko ajan. Usein asiakas ymmärtää kolmannen ”kierrätyksen” jälkeen jättää leikin sikseen ja alistuu maksusopimukseen.

Trattaa päälle vain. Siinä lähtee yrittäjän asiakkaatkin samalla. Voin sanoa että kyllä toimii! Maksu tulee viikon sisällä.
Kyllä se on niin että jos yrittäjä päättää olla maksamatta niin siinä perintätoimistot vinkuu. Te ette tätä hommaa voita!
 
OY:lla vaan tehden tarpeeksi iso kupru niin voi poistua hymyssä suin voittajana. Sitten uutta OY:ta pystyyn ja jatkuu normaalisti. Kiitos ilmaisesta rahoituksesta. :)
 
Tratan ja maksuhäiriömerkinnän välillä on mielenkiintoinen ero, jota et selvästikään ole ymmärtänyt. Ei siinä mitään, maailmassa riittää opittavaa.

Jotta merkinnän saa luottotietorekisteriin pitää olla kriteerit täyttävä saatava. Kriteerien täyttyminen tarkastetaan ennen tiedon lisäämistä, rekisterinpitäjän toimesta.

Tratassa sen sijaan riittää että velkoja lisää velan rekisteriin. Se että onko kyseessä riidaton saatava, onkin sitten tulkintakysymys. Velallisella on näyttövelvollisuus, että kyseessä on riitainen asia. Tähän tarvitaan käytännössä lakimiestä, joka maksaa 200€/h. Nyt jopa sinä pystyt päättelemään ettei pikkuperintäkuluista (alle 500€) lähde kukaan kiistelemään:D

Tuossahan tuota faktaa on jo ylempänä tarjoiltu ihan mukavasti, mutta laitetaan nyt vielä tästäkin, ettei kellekään jää näin tuuheaa käsitystä asiasta:

Wikipedia sanoi:
Tratan epääminen
Velallisella on mahdollisuus riitauttaa tratan protestoiminen. Tällöin tutkitaan, onko reklamaatio perusteltu riittävästi. Kun saatava osoitetaan riitaiseksi, perintä jatkuu laajalla haastehakemuksella käräjäoikeudessa.[5] Protestointi on samantapaista kuin vekseliprotestissa

Suomeksi siis kuka tahansa voi riitauttaa trattan, eikä siihen tarvita yhtään lakimiestä tai mitään muutakan ulkopuolista henkilöä. Perintäyhtiö sen sijaa sellaisen tarvinnee, jos aikoo perintää yrittää jatkaa, sillä kuten yllä todetaan, jatkuu perintä laajalla haastehakemuksella käräjäoikeudessa.

Tähänkään ei velallisella ole mitään välttämättömyyttä turvautua lakimieheen, varsinkin jos kyseessä on viittaamasi toimenpiteet, joiden osalta perintäkulujen muodostuminen on lain vastaista. Kannattaa myös huomioida, että vastustaa voi myös pelkkiä perintäkuluja, vaikka velka olisikin kiistaton.

Mutta on se mukava huomata, että tylsät hetket saa käytettyä ihan hyvästä asiasta trollaamiseen, josta joku voi jopa saada ihan oikeaakin tietoa.
 
Vaikka aloittajalla vähän trollimainen meno, niin aihe itsessään kiinnostava, joten keskustelu jatkukoon.
 
Perinnän ja ulosoton voi hoitaa suoraan käräjäoikeuden kautta. Jää turha välimies pois rahastamasta.
Velan perintä - Oikeus.fi

Jos on ulosotossa, onko velvollinen ilmoittamaan asiasta uudelle työnantajalle? Mulla oli keissi että tuli uhkavaatumus kun ei mennyt osa palkasta ulosottoon. Vähän piti ripittää kyseistä henkilöä että mitä vit...
 
Perinnän ja ulosoton voi hoitaa suoraan käräjäoikeuden kautta. Jää turha välimies pois rahastamasta.
Velan perintä - Oikeus.fi

Jos on ulosotossa, onko velvollinen ilmoittamaan asiasta uudelle työnantajalle? Mulla oli keissi että tuli uhkavaatumus kun ei mennyt osa palkasta ulosottoon. Vähän piti ripittää kyseistä henkilöä että mitä vit...

Tuota oon kanssa ihmetellyt, että miksi ihmeessä firmat haluavat ulkoistaa ilmaisen rahan keräämisen? Tuota kannattavampaa liiketoimintaa ei varmaan edes voi olla olemassa, jos pelkkien kirjeiden lähettämisestä voi laskuttaa useita kymppejä/satasia per kirje.

Ulosottoasiasta veikkaisin, että eiköhän se ole voudin asia ilmoitella. Koko ulosotto olisi aika tehoton toimenpide, jos siihen vaadittaisiin velallisen myötävaikutusta :P
 
Tuota oon kanssa ihmetellyt, että miksi ihmeessä firmat haluavat ulkoistaa ilmaisen rahan keräämisen? Tuota kannattavampaa liiketoimintaa ei varmaan edes voi olla olemassa, jos pelkkien kirjeiden lähettämisestä voi laskuttaa useita kymppejä/satasia per kirje.

Ulosottoasiasta veikkaisin, että eiköhän se ole voudin asia ilmoitella. Koko ulosotto olisi aika tehoton toimenpide, jos siihen vaadittaisiin velallisen myötävaikutusta :p

No sakon uhalla pitää omaisuuskin ilmoittaa että jos sitä rataa.
 
Tuota oon kanssa ihmetellyt, että miksi ihmeessä firmat haluavat ulkoistaa ilmaisen rahan keräämisen? Tuota kannattavampaa liiketoimintaa ei varmaan edes voi olla olemassa, jos pelkkien kirjeiden lähettämisestä voi laskuttaa useita kymppejä/satasia per kirje.

Ulosottoasiasta veikkaisin, että eiköhän se ole voudin asia ilmoitella. Koko ulosotto olisi aika tehoton toimenpide, jos siihen vaadittaisiin velallisen myötävaikutusta :p

Kyllähän perintätoiminta varsinkin yritysten välillä on ihan puhdasta liiketoimintaa, jossa velka myydään yleensä reilulla alennuksella perintäyhtiölle, joka sitten saa (jos saa) rahat aikanaan, kun taas alkuperäinen velkoja saa heti (tai huomattavasti nopeammin) osan velasta takaisin päin.
 
Tuota oon kanssa ihmetellyt, että miksi ihmeessä firmat haluavat ulkoistaa ilmaisen rahan keräämisen? Tuota kannattavampaa liiketoimintaa ei varmaan edes voi olla olemassa, jos pelkkien kirjeiden lähettämisestä voi laskuttaa useita kymppejä/satasia per kirje.

Ulosottoasiasta veikkaisin, että eiköhän se ole voudin asia ilmoitella. Koko ulosotto olisi aika tehoton toimenpide, jos siihen vaadittaisiin velallisen myötävaikutusta :p

Koska ulosottotoiminta on luvanvaraista liiketoimintaa, eli kuka tahansa ei voi periä mitä tahansa velkoja.
Mutta yritys voi itse periä omia lähettämiään laskuja vaikka maailman tappiin asti.

Veikkaan että moni yrittäjä on epätietoinen omista oikeuksistaan lähettämiään laskuja kohtaan.
Eli ulosotto yritykset valehtelevat asiakkailleen että he eivät voisi periä laskujaan.

Mutta kuka haluaa periä vaikka jonkin pienen urakan laskutusta pienellä paikkakunnalla loputtomiin?
Velallinen valittaa kuinka yritys x kohtelee häntä huonosti, jolloin yritys x saa huonoa mainosta.
Velan perinnässä likapyykki ikäänkuin ulkoistetaan.

Tratta:han on sitten julkinen velka, yksityishenkilölle ei sellaista lain mukaan saa laittaa.
Mutta esimerkiksi jos henkilöllä on vaikka toiminimi, niin toiminimelle saa tratan lähettää.
Ja toiminimellähän toimiessaan yrittäjä on vastuussa kaikesta koko omaisuudellaan.

Kun taas osakeyhtiö on erillinen oikeushenkilö, eli virtuaalinen entiteetti joka vastaa osakeyhtiön veloista.
Jos kaikki ollaan osakeyhtiössä tehty hyvin, osakeyhtiön kaatuessa yhtiön omistajat vastaavat vain sijoittamallaan pääomalla. Harvoin varsinkaan pienten osakeyhtiöiden kanssa on näin, monesti osakeyhtiöiden omistajat takaavat yrityksiensä velkoja omalla omaisuudellaan.
 
Olit ilmeisesti kuluttaja-asiakas. Meillä yritysasiakkaille tuota ei tarvitse oikaista. Mikäli ”asiakas” käy oikein hankalaksi pistetään heti uusi maksumuistutus à 5€ vielä äskeisen päälle.

Kuten jo aiemmin kirjoitin niin Tratta vie yritykseltä asiakkaat. Silloin kilpaillaan enää aikaa vastaan. Riippuen yrittäjän sitkeydestä vastassa on joko Oy tai konkurssipesä. Näitäkin on nähty.

Yrittäjä-uhri siis. Teillä on sitten asiallisempi kuvio siellä, että ei mennä heti laittomuuksiin ahneuksissaan. Kyllä joutuu oikaisemaan, jos aluehallintoviraston viranomainen sitä vaatii. Vai oikein 10 vuotta perintäalalla ja missä tittelissä siellä?
 
Mitäs jos perintätoimintaa alettaisiin säännöstelemään enemmän?
Sellainen cooldown vaikka noiden velkojen kierrätyksessä. Ja sitten vaikka että velkaa ei saisi myidä eteenpäin muihin yrityksiin joissa edunsaajilla on kanssa omistus-suhteita.

Sitten vaikka tälläiset pakolliset opiskelupäivät vaikka parin vuoden välein joissa kerrataan moraalin ja etiikan mukaista laillista perintää.

Oikeastaan pakollisia tilintarkastuksia kanssa lisää perintäyhtiöille.

Ja tietenkin keskusteluja psygologien kanssa omasta toimialasta, sellaisia keskusteluja vaikka missä lääkäri voi antaa toimintakieltoa vaikka muutamaksi kuukaudeksi.

Nyt kun taksialan säännöstelyä vapautetaan, voitaisiinkin tasapainon vuoksi vaikka säännöstellä tuota perintätoimintaa.
 
Minua kiinnostaisi mitenkä niilo22 kanssa käy. Ilmeisti birusti menossa laskuja perintään niin tuleeko kohta ulosottomies ja tubettaminen jää historiaan.
 
Juuri tämä perintäalan epämääräisyys on yksi syy, miksei työpaikassani käytetä perintätoimistoja vaan meillä on oma perintäosasto, joka hoitaa hommat. Lisäksi käytämme ihan ulosottovirastoa asioiden toimeenpanossa.
 
Minua kiinnostaisi mitenkä niilo22 kanssa käy. Ilmeisti birusti menossa laskuja perintään niin tuleeko kohta ulosottomies ja tubettaminen jää historiaan.

Luulis kelan maksavan suurimman osan hänenkin laskuistaan.
 
Kun kerran yritysalalla toimit, niin mikäs vitun logiikka siinä on että vanhaan osoitteeseen tulee aina nippu maksumuistutuksia ja sitten jotenkin maagisesti sen kalleimman ja viimeisen trattan kohdalla ytj:stä osataan hakea uusi osoite?

Lienee syynä se että saadaan tahallaan vivutettua perintäkuluja ylöspäin "laillisella" keinolla.
 
Kun kerran yritysalalla toimit, niin mikäs vitun logiikka siinä on että vanhaan osoitteeseen tulee aina nippu maksumuistutuksia ja sitten jotenkin maagisesti sen kalleimman ja viimeisen trattan kohdalla ytj:stä osataan hakea uusi osoite?

Vitun iljettävää paskabisnestähän tuo on mutta niin on moni muukin.

Me ei lähetellä mitään vanhoihin osoitteisiin tahallaan. Mikäli vastauksia/maksua ei ala kuulua, myös katsotaan YTJ:stä onkohan osoite oikein.

Käännäppä asetelma toisin päin. Kuinka moni on Suomessa noussut köyhästä yh-perheestä eniten tienaavaan 5%:in.

Aivan. Ei kovin moni. Tällä palstalla on tietenkin maailman helpoin laukoa kommentteja ”tuohan on moraalitonta!!!”. Annan sitten lapsilleni mahdollisuuden ryhtyä vaikka syöpätutkijoiksi ja olen valmis heitä tukemaan kaikin keinoin.

Elämä on valintoja. Tämä on parasta, mitä olen ikinä tältä yhteiskunnalta saanut. Moni on saanut enemmän, moni vähemmän. Ainoa mitä haluan, on että lapseni voivat valita mitä haluavat elämällänsä tehdä. Minä en ole koskaan sitä valintaa varsinaisesti saanut tehdä.

Paheksunnan vastapuolella on yhden talouden päivittäinen selviytyminen ja projekti talon, perheen ja työn ristipaineessa. Eli nyt, jotta hieman tyhmempikin ymmärsi, niin ei paljon kiinnosta!:rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Minua kiinnostaisi mitenkä niilo22 kanssa käy. Ilmeisti birusti menossa laskuja perintään niin tuleeko kohta ulosottomies ja tubettaminen jää historiaan.

Mikäs niilo22:n tilanne on noissa jutuissa? Googlettelu ei auttanut.
 
Eli nyt, jotta hieman tyhmempikin ymmärsi, niin ei paljon kiinnosta!:rofl:

Mitäs läksit, kikkelis kokkelis. Nyt puhutaan asiasta kiinnosti tai ei.

Ja saat oikeen vääntää rautalangastakin, että tyhmempikin ymmärtää.

Ja voisitko puhua tästälähin siittä perintätoiminnasta, etkä sinun yksityiselämästä.
Kukaan ei täällä halua puhua teidän elämästä, vaan asioista suuremmalla mittakaavalla.
 
Duunissani on nykyään lähes kilpailuvaltti, ettei käytetä yksityisiä perintätoimistoja. Useat uudet asiakkaat kysyvät ensitöikseen, että mikäli maksuissa tulee ongelmia tai viiveitä, niin mitä perintätapaa käytetään.
 
Me ei lähetellä mitään vanhoihin osoitteisiin tahallaan. Mikäli vastauksia/maksua ei ala kuulua, myös katsotaan YTJ:stä onkohan osoite oikein.

Käännäppä asetelma toisin päin. Kuinka moni on Suomessa noussut köyhästä yh-perheestä eniten tienaavaan 5%:in.

Aivan. Ei kovin moni. Tällä palstalla on tietenkin maailman helpoin laukoa kommentteja ”tuohan on moraalitonta!!!”. Annan sitten lapsilleni mahdollisuuden ryhtyä vaikka syöpätutkijoiksi ja olen valmis heitä tukemaan kaikin keinoin.

Elämä on valintoja. Tämä on parasta, mitä olen ikinä tältä yhteiskunnalta saanut. Moni on saanut enemmän, moni vähemmän. Ainoa mitä haluan, on että lapseni voivat valita mitä haluavat elämällänsä tehdä. Minä en ole koskaan sitä valintaa varsinaisesti saanut tehdä.

Paheksunnan vastapuolella on yhden talouden päivittäinen selviytyminen ja projekti talon, perheen ja työn ristipaineessa. Eli nyt, jotta hieman tyhmempikin ymmärsi, niin ei paljon kiinnosta!:rofl:

Kaippa sitä 80-luvun penniosakekauppiaat, 2000-luvun subprime asuntolainoja myöntäneet pankkiirit sekä erinäiset pyramidikoijarit ovat saaneet rationalisoitua omaa toimintaansa ihan vastaavasti.
 
Snadi nekro tälle threadille, mutta onko kenellekkään tullu Lowellilta alennusta?
Just tiputti posti kirjeen että mun veloista ois yhteensä alea 45%.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 391
Viestejä
4 489 679
Jäsenet
74 152
Uusin jäsen
CyberBoi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom