Siis tittelin, sekä palkan on tapana seurata osaamisen kehittymistä. En nyt juuri insinöörihommista tietty tiedä, mutta ainakin oma titteli on mennyt junior x -> x -> senior x -> lead x, kai insinööripuolella joku vastaava kehityspolku on?
Meillä tietoliikennealalla on 15 vuotta ja pidempäänkin olleita ja titteli on pysynyt samana. Osaaminen ja palkka varmasti kasvanut, mutta titteli ei ole siitä vaihtunut. Omat titelit ovat olleet tekninen asiantuntija, muutaman vuoden "alikessuna" ryhmävastaava ja nyt ties monettako vuotta tietoliikenneasiantuntija, vaikka työnkuva on melko laaja.
Kuulin aikoinaan, että VR:lla tittelinä piti olla päällikkö, jotta pääsi tietyn palkkaluokan yli. Noh, siellä oli sitten pirusti päälliköitä ilman alaisia
Samoin eräs venäläinen, joka teki käytännössä samoja hommia kuin itsekin, oli titteliltään technical director. Oma tittelini oli ja on edellen tietoliikenneasiantuntija. Venäläinen kyllä naureskeli tittelilleen ja myönsi, että isot tittelit ovat heilläpäin ihan normi juttu. Ei siis ollut tarkoitus takertua tähän niin että titteli = palkka. Tiedän, että varsinkin monissa softa-, ja varsinkin jenkkifirmoissa, on juurikin juniorit ja seniorit käytössä. Nyt kun muistelen, niin taitaa meilläkin olla senior planner tittelillä monet suunnittelijat.
Aika usein ylemmillä toimihenkilöillä (liki aina?) työsopparissa lukee, että matka-aika ja ylityöt sisältyvät palkkaan. Laillista? Eipä taida olla, mutta harva tota on lähteny haastamaankaan. Itse olen ollut >15v ylempänä toimihenkilönä neljässä firmassa ja sama on ollut kaikkialla. Se on itsestä kiinni, miten työajat hoitaa. Itse olen kylmän viileästi pitänyt reissupäivien / "ylitöiden" takia vapaita silloin tällöin, sopivina hetkinä.. Eipä ole muodostunut ongelmaksi.
Olen itse YT sopparilla toimistotyöajalla 37,5h/vk. Samoja hommia tekeviä on myös toimihenkilö sopparilla. Ylityöt maksetaan kaikille ihan lain mukaisesti: Normi arkipäivinä 2 ensimmäistä tuntia 50% ja loput 100%. Viikonloppuisin (la+su) 8 ensimmäistä 50% ja loput 100%. Lisäksi maksetaan viikkolepokorvaukset ja sunnuntailisät. Lisäksi jotain tapauskohtaisia erikoisuuksia. Koska oma duuni sisältää myös ylläpitoa ja päivystyksiä, saattaa ylitöitä olla koska hyvänsä. Tarpeen mukaan ylitöitä tulee tehtyä myös projekteille. Koskaan ei ole ollut ongelmia korvausten maksussa, eikä niitä ole kiistetty. Toki pelaa molempiin suuntiin, eli ei merkkailla mitään kusetuksia.
YT ja toimari soppareissa on tosiaan tuo ero, että YT:n työmatkat eivät ole työaikaa. Noh... jos matkustaa vaikka junalla, niin tekee duunia -> et siis vain matkusta ja mielestäni olet silloin työajalla ja voit merkata ihan normitunneiksi. Ei toki läheskään aina mahdollista.
Miten teillä asiantuntijatyössä etätöiden työaikaa käytännössä mitataan/seurataan, vai meneekö puhtaasti luottamuksen kautta? (ts. sama se vaikka välistä tekisit vain 5h etätöitä jokin päivä, kunhan hommat etenee)
Minulla on 37,5h vk toimistotyöaika, periaatteessa 8 - 17 liukumilla. Käytännössä voi kulkea hyvin vapaasti ja lähteä perjantaina vaikka jo kello 11 vapaille, jos hommat sallii. Toki luottamus tässäkin, eli merkkaan projekteille vain 8-11 ja käytän liukumia pois. Jotkut ei näistä "kellokorteista" välitä, mutta meillä pelaa ainakin niin joustavasti, että itse en valita. Etätyöt pelaa myös luotolla ja muistaakseni etätöistä piti tehdä ilmoitus esimiehelle. Syynä tähän oli se, että etätöissäkin ole firman vakuutuksen alainen, eli jos kompuroit kotona, olet oikeutettu käyttämään firman työntekijöilleen ottamaa vakuutusta. Eli sama, kuin työpaikalla satuttaisit itsesi.
Oma duuni on vain 5 minuutin päässä joten en tee etätöitä. Vaikka etäyhteydet pelaakin mainiosti, omat duunit on paljon helpompi tehdä työpaikalla. Siinä on sitten isona plussana hyvät työkaverit ja jatkuva ajatustenvaihto jos osuu jotain haastavaa kohdille. Pari kertaa olen tainnut tehdä etätöitä ja ne olivat jotain keskittymistä vaativia kurssi suorituksia. Omalla kohdalla menee ennemminkin päinvastoin kuin
@FireFly Renaissance:lla. Kotona on kaikkea muuta virikettä, eikä oikein jaksaisi keskittyä töihin
Toki tämä on ihan työtehtäväkohtaista.