Uskon, että tuollaisen joustavuuden lisääminen toisi monelle työntekijälle paljon enemmän motivaatiota töihin kuin marginaaliset palkankorotukset. (Ainakin joissain) asiantuntijatehtävissä ei ketään välttämättä kiinnosta, tuletko töihin 07.30 vai 12.30 ja milloin lähdet kotiin - tai tuletko lainkaan. Toki tarvitaan kommunikointia ja läsnäoloakin, mutta normaalitilanteesa ihmiset saavat tulla ja mennä miten parhaakseen katsovat. Tietenkin on reilua kertoa suunnitelmistaan ja pidemmistä poissaoloista ennakkoon.
Mahdollisuus vaikuttaa omiin työaikoihinsa on iso plussa motivaatioon ja töissä viihtymiseen, joka oikein järjesteltynä ei juuri edes maksa työnantajalla. On selvää, että tuo on paljon helpompi järjestää devaajalle kuin tarjoilijalle, mutta tuohon pitäisi pyrkiä.
Tämä on oikeasti aika merkittävä juttu. Itselläni on ainakin tehokkuus noussut merkittävästi kun olen alkanut tehdä aamusta pari tuntia töitä kotona (~7:30 - 9:30), jolloin on epätodennäköisempää että joku tulee häiritsemään tekemistä. Siitä voi sitten huitaista treenien kautta töihin ja tehdä loppupäivän hommia konttorilla. Sadepäivänä voi tehdä tunnin tai kaksi ylimääräistä ja sitten taas hyvän ulkoilusään aikaan voi lähteä hyvissä ajoin töistä harrastusten pariin.
Juurikin näin. Itsekin tuppaan aamulla sen ensimmäisen tunnin tai kaksi tekemään etänä ennen kuin raahaudun toimistolle sitten ehkä 9-10 välillä. Kätevää myös kun voi sopia menoja sinne normaalin työpäivän aikaan jolloin esim. kaikki virastot ovat auki. Helpottaa aika paljon monenlaisia asioita kun voi vapaammin kulkea. Eikä sille työnantajalle todellisuudessa ole mitään väliä milloin henkilö istuu toimistolla jos hommat kuitenkin hoituvat
No ehkä mun kokemukset ei vastaa ihan kaikkia muita sitten.. oon aina ollu globaaleissa firmoissa, joissa väistämättä reissupäiviä tulee. Paljon porukkaa, joilla matkapäivät 50+ vuodessa Näissä tuskin koskaan ylemmillä toimihenkilöillä mitkään ylityötunnit tai 1:1 vapaana juoksee matkatuntien aikana. Ja kuten aiemmin mainitsin, joka puolelle palloa ei vain oikein pääse edes normitoimistoaikaan tai 8h aikana. Ja itse olen tosiaan pitänyt vapaita silloin tällöin, juuri noihin reissuihin vedoten. Eipä ole kukaan kysellyt. Mutta ei noista työsopparissa ole mitään mainintaa. Tiedän, että osa porukasta ei pidä ylimääräisiä vapaita koskaan. No omapahan on ongelmansa... Ja sama pitkien päivien kanssa. Kyllä ylemmillä on yleensä käytössä liukuva työaika ja joskus vaan tarttee tehdä 10-12 päiviä. Toki vastapainoksi sitten saa pitää vapaata. Mull ei ainakaan koskaan kukaan ole vahdannut mun tunteja tai työaikoja...
Viime vuonna taisin olla yli 2kk reissussa ulkomailla. Omasta mielestäni on ihan kohtuullista että maksetaan siitä että istun siellä metalliputkessa tai odottelen kentällä jatkolentoja. Työnantajahan toki yrittää sanoa että se ei ole tehokasta työaikaa, mutta mielestäni se ei ole tehokasta vapaa-aikaakaan enkä muutenkaan pidä erityisesti itse matkustamisesta. On absurdia että minun pitäisi omalla vapaa-ajallani matkustaa merkittäviä määriä mitä en omalla vapaa-ajallani tekisi enkä saisi tästä korvausta taholta joka haluaa minun matkustavan. Ja ei.. Eihän näistä välttämättä kyllä mustaa valkoisella sopparissa matkustustunteja koskien ole, mutta fiksu pomo ymmärtää että alainen katoaa toiseen firmaan jos alkaa vittupääksi

Juuri tämä. Viikonlopun ylityöt eivät ole mitenkään harvinaista tällä toimialalla. Joskus ne rästitkin ja ylimääräiset projektityöt pitää tehdä pois.
Saattaisin kyllä alkaa hankalaksi ja kieltäytyä ylitöistä viikonloppuisin