Palkkakeskustelu

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Meillä arkipäivinä voi kerryttää ainoastaan saldoa - ylityötunteja "saa" tehdä ainoastaan viikonloppuina. Nuo puuttuvat 2,5 tuntia tehdään viikonloppuina sisään ennen oikeita ylityökirjauksia. Mitäpä niillä saldotunneilla tekee, kun työnantaja ei anna niitä pitää koskaan :vihellys:
Toimihenkilö ja vuosipalkka jää rapian alle 50k.
Eikö työaikapankin idea vähän ole että voidaan joustaa molemmista päistä. En itse ainakaan kysele työnantajalta jos uni maistuu aamulla tai olen lähdössä vähän aiemmin töistä johonkin reissuun. Enhän kysele silloinkaan kun teen iltaan asti hommiakaan niin miksi kyselisin toiseen suuntaan? Jos pidän viikon saldovapaita niin silloin toki ilmoittelen pomolle että ajattelin pitää ensi viikon vapaata jos nyt oikeasti on jotain kiirettä tiedossa mitä minulle ei ole kerrottu. Tokiham näissä on järki mukana ettei pahimpaan kiireeseen mitään ylimääräsiä vapaapäiviä oteta

Ylityötunneissahan työnantaja voi toki olla myöntämättä lupaa viikoilla jolloin kuvailemasi skenaario on mahdollinen. Toisaalta eipä sinne ole mikään pakko jäädä normaalin työpäivän lisäksi tekemään niitä saldoja :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 798
Eikö työaikapankin idea vähän ole että voidaan joustaa molemmista päistä. En itse ainakaan kysele työnantajalta jos uni maistuu aamulla tai olen lähdössä vähän aiemmin töistä johonkin reissuun.
Uskon, että tuollaisen joustavuuden lisääminen toisi monelle työntekijälle paljon enemmän motivaatiota töihin kuin marginaaliset palkankorotukset. (Ainakin joissain) asiantuntijatehtävissä ei ketään välttämättä kiinnosta, tuletko töihin 07.30 vai 12.30 ja milloin lähdet kotiin - tai tuletko lainkaan. Toki tarvitaan kommunikointia ja läsnäoloakin, mutta normaalitilanteesa ihmiset saavat tulla ja mennä miten parhaakseen katsovat. Tietenkin on reilua kertoa suunnitelmistaan ja pidemmistä poissaoloista ennakkoon.

Mahdollisuus vaikuttaa omiin työaikoihinsa on iso plussa motivaatioon ja töissä viihtymiseen, joka oikein järjesteltynä ei juuri edes maksa työnantajalla. On selvää, että tuo on paljon helpompi järjestää devaajalle kuin tarjoilijalle, mutta tuohon pitäisi pyrkiä.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 557
Mahdollisuus vaikuttaa omiin työaikoihinsa on iso plussa motivaatioon ja töissä viihtymiseen, joka oikein järjesteltynä ei juuri edes maksa työnantajalla. On selvää, että tuo on paljon helpompi järjestää devaajalle kuin tarjoilijalle, mutta tuohon pitäisi pyrkiä.
Tämä on oikeasti aika merkittävä juttu. Itselläni on ainakin tehokkuus noussut merkittävästi kun olen alkanut tehdä aamusta pari tuntia töitä kotona (~7:30 - 9:30), jolloin on epätodennäköisempää että joku tulee häiritsemään tekemistä. Siitä voi sitten huitaista treenien kautta töihin ja tehdä loppupäivän hommia konttorilla. Sadepäivänä voi tehdä tunnin tai kaksi ylimääräistä ja sitten taas hyvän ulkoilusään aikaan voi lähteä hyvissä ajoin töistä harrastusten pariin.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 843
No ei se kyllä näin mene *aina*. Ihan taas siitä kiinni millaisen sopparin suostuu hyväksymään. Itse myös ns. ylempi toimihenkilö ihan normaaleilla toimistotyötunneilla jossa ylimenevistä maksetaan ylityöt normaalisti. Matka-ajat suomen ulkopuolelle pidän pääsääntöisesti 1:1 vapaina. Suomen sisällä taas jos johonkin liikkuu niin normaali työkello pyörähtää käyntiin kun kytkin nousee toimiston pihasta
No ehkä mun kokemukset ei vastaa ihan kaikkia muita sitten.. oon aina ollu globaaleissa firmoissa, joissa väistämättä reissupäiviä tulee. Paljon porukkaa, joilla matkapäivät 50+ vuodessa Näissä tuskin koskaan ylemmillä toimihenkilöillä mitkään ylityötunnit tai 1:1 vapaana juoksee matkatuntien aikana. Ja kuten aiemmin mainitsin, joka puolelle palloa ei vain oikein pääse edes normitoimistoaikaan tai 8h aikana. Ja itse olen tosiaan pitänyt vapaita silloin tällöin, juuri noihin reissuihin vedoten. Eipä ole kukaan kysellyt. Mutta ei noista työsopparissa ole mitään mainintaa. Tiedän, että osa porukasta ei pidä ylimääräisiä vapaita koskaan. No omapahan on ongelmansa... Ja sama pitkien päivien kanssa. Kyllä ylemmillä on yleensä käytössä liukuva työaika ja joskus vaan tarttee tehdä 10-12 päiviä. Toki vastapainoksi sitten saa pitää vapaata. Mull ei ainakaan koskaan kukaan ole vahdannut mun tunteja tai työaikoja...
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Vai onko sulla oikeasti työsopimuksessa että töissä on oltava 08-16 jos ei toisin sovita?
Toimihenkilön tulee olla "tavoitettavissa" arkisin klo 8 - 15 välillä tai 9 - 16 välillä. Käytännössä tämä tarkoittaa toimistolla päivystämistä, koska kotikonttorilta käsin ei oikein tiimi- ja sidosryhmä työt luonnistu saati jokaviikkoiset/päiväiset palaverit. Palaverit on mukavasti isketty alkamaan joko klo 8.00 tai 15.00, joten tuolla liukumalla voi heittää vesilintua.

Näistä saldopäivistä on tapeltu viimeiset pari vuotta ja mitään positiivista kehitystä ei ole tapahtunut. Käytännössä saldojen tulee sopia oman yksikön kalenteriin. Omassa yksikössä on kuitenkin liian vähän kokeneita työntekijöitä sekä täyttämättömiä rekrytointeja, joten ylimääräisistä vapaista on turha haaveilla. Kiirettä ja deadlineja tuppaa olevan ympäri vuoden, paitsi ehkä helmikuussa ja joulun välipäivinä.

Ylityötunneissahan työnantaja voi toki olla myöntämättä lupaa viikoilla jolloin kuvailemasi skenaario on mahdollinen.
Juuri tämä. Viikonlopun ylityöt eivät ole mitenkään harvinaista tällä toimialalla. Joskus ne rästitkin ja ylimääräiset projektityöt pitää tehdä pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 043
Jos teillä on globaali business, niin ymmärrän aamukokoukset aasialaisten kanssa tai iltakokoukset jenkkien kanssa, mutta muussa tapauksessa tuo on puhdasta vittuilua ja alkaisin lähinnä katsella työnantajan vaihtoja.

Pari kovempaa osaajaa kun lähtee veke, niin joko business romahtaa alta tai tajuavat muuttaa käytäntöjä.

Ja miksi niitä palavereja ei voisi pitää skypessä? No, jos keskijohto on 80-luvulta, niin mikäs siinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Uskon, että tuollaisen joustavuuden lisääminen toisi monelle työntekijälle paljon enemmän motivaatiota töihin kuin marginaaliset palkankorotukset. (Ainakin joissain) asiantuntijatehtävissä ei ketään välttämättä kiinnosta, tuletko töihin 07.30 vai 12.30 ja milloin lähdet kotiin - tai tuletko lainkaan. Toki tarvitaan kommunikointia ja läsnäoloakin, mutta normaalitilanteesa ihmiset saavat tulla ja mennä miten parhaakseen katsovat. Tietenkin on reilua kertoa suunnitelmistaan ja pidemmistä poissaoloista ennakkoon.

Mahdollisuus vaikuttaa omiin työaikoihinsa on iso plussa motivaatioon ja töissä viihtymiseen, joka oikein järjesteltynä ei juuri edes maksa työnantajalla. On selvää, että tuo on paljon helpompi järjestää devaajalle kuin tarjoilijalle, mutta tuohon pitäisi pyrkiä.
Tämä on oikeasti aika merkittävä juttu. Itselläni on ainakin tehokkuus noussut merkittävästi kun olen alkanut tehdä aamusta pari tuntia töitä kotona (~7:30 - 9:30), jolloin on epätodennäköisempää että joku tulee häiritsemään tekemistä. Siitä voi sitten huitaista treenien kautta töihin ja tehdä loppupäivän hommia konttorilla. Sadepäivänä voi tehdä tunnin tai kaksi ylimääräistä ja sitten taas hyvän ulkoilusään aikaan voi lähteä hyvissä ajoin töistä harrastusten pariin.
Juurikin näin. Itsekin tuppaan aamulla sen ensimmäisen tunnin tai kaksi tekemään etänä ennen kuin raahaudun toimistolle sitten ehkä 9-10 välillä. Kätevää myös kun voi sopia menoja sinne normaalin työpäivän aikaan jolloin esim. kaikki virastot ovat auki. Helpottaa aika paljon monenlaisia asioita kun voi vapaammin kulkea. Eikä sille työnantajalle todellisuudessa ole mitään väliä milloin henkilö istuu toimistolla jos hommat kuitenkin hoituvat

No ehkä mun kokemukset ei vastaa ihan kaikkia muita sitten.. oon aina ollu globaaleissa firmoissa, joissa väistämättä reissupäiviä tulee. Paljon porukkaa, joilla matkapäivät 50+ vuodessa Näissä tuskin koskaan ylemmillä toimihenkilöillä mitkään ylityötunnit tai 1:1 vapaana juoksee matkatuntien aikana. Ja kuten aiemmin mainitsin, joka puolelle palloa ei vain oikein pääse edes normitoimistoaikaan tai 8h aikana. Ja itse olen tosiaan pitänyt vapaita silloin tällöin, juuri noihin reissuihin vedoten. Eipä ole kukaan kysellyt. Mutta ei noista työsopparissa ole mitään mainintaa. Tiedän, että osa porukasta ei pidä ylimääräisiä vapaita koskaan. No omapahan on ongelmansa... Ja sama pitkien päivien kanssa. Kyllä ylemmillä on yleensä käytössä liukuva työaika ja joskus vaan tarttee tehdä 10-12 päiviä. Toki vastapainoksi sitten saa pitää vapaata. Mull ei ainakaan koskaan kukaan ole vahdannut mun tunteja tai työaikoja...
Viime vuonna taisin olla yli 2kk reissussa ulkomailla. Omasta mielestäni on ihan kohtuullista että maksetaan siitä että istun siellä metalliputkessa tai odottelen kentällä jatkolentoja. Työnantajahan toki yrittää sanoa että se ei ole tehokasta työaikaa, mutta mielestäni se ei ole tehokasta vapaa-aikaakaan enkä muutenkaan pidä erityisesti itse matkustamisesta. On absurdia että minun pitäisi omalla vapaa-ajallani matkustaa merkittäviä määriä mitä en omalla vapaa-ajallani tekisi enkä saisi tästä korvausta taholta joka haluaa minun matkustavan. Ja ei.. Eihän näistä välttämättä kyllä mustaa valkoisella sopparissa matkustustunteja koskien ole, mutta fiksu pomo ymmärtää että alainen katoaa toiseen firmaan jos alkaa vittupääksi :)

Juuri tämä. Viikonlopun ylityöt eivät ole mitenkään harvinaista tällä toimialalla. Joskus ne rästitkin ja ylimääräiset projektityöt pitää tehdä pois.
Saattaisin kyllä alkaa hankalaksi ja kieltäytyä ylitöistä viikonloppuisin :D Samaan aikaa voisi hakea uutta työpaikkaa. Kirjoittamasi perusteella kuulostaa ainakin hieman ankeahkolta mestalta
 

TMK

Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
532
Ylempien toimihenkilöiden TES sanoo, että matka-ajasta ei makseta, jos se on normaaleiden tuntien ulkopuolella.
Eli saat ihan tavallisen palkan vaikka matkustat 16h.

Toki monessa paikassa on paikallinen sopimus, jossa määritellään matka-ajan palkka.
Esim yli 3h joku könttä, yli 6h toinen jne.

Eli jos kirjotat ylemmän toimihenkilön sopparin, niin se sitten menee niin.

Jotkut rottafirmat laittavat miehen matkaan sunnuntaina ja ei saa mitään korvausta.
Ei kyllä omakohtaista kokemusta siitä, mutta kuullut olen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 890
Harmillista, että jotkut työnantajat vaikeilevat tuntisaldojen kanssa. Kyllä se ainakin minun mielestä nostaa todella paljon työn mielekkyyttä, kun saa mennä ja tulla miten tahtoo, kunhan suurinpiirtein tekee oikean määrän töitä ja pitää huolen, että on paikalla silloin kuin oikeasti tarvitaan. Sama homma etätöiden kanssa. En kyllä missään nimessä suostuisi enää mihinkään 8-16 toimistotyöhön. Nykyduunissa saa tehdä vaikka 100% etänä ja hoitaa palsut videoneuvotteluina. Lähinnä asikkaiden kanssa joutuu joskus workshoppaamaan face-to-face ja joskus matkustamaan, mutta yleensä alun jälkeen voi asiakkaidenkin kanssa ottaa sessiot etänä. Jopa julkisen sektorin kanssa töitä tehdessä videoneuvottelut eivät ole olleet mikään ongelma. Käytännössä teenkin 75% ajasta etätöitä, säästyy päivässä 2h aikaa matkoista ja se on merkittävä asia se.

Ylitöitä meillä teetetään äärettömän harvoin. Aika paljon jengi tekee ruuhka-aikoina liukumilla enemmän töitä ja pitää sitten vapaata myöhemmin. Käytännössä itse olen vaatinut ylityökorvaukset vain viikonlopputöistä, niin kai muutkin. By the book tietty voisi vaatia, että kaikki ylimääräiset on ylityötä, mutta eipä kukaan viitsi alkaa urputtamaan, kun joustoa on vastaavasti toiseen suuntaan, ei tarvitse edes ilmoittaa kenellekkään jos pitää vähän vapaata liukumien tiimoilta. Bonusjärjestelmän ansiosta pitkää päivää painava saa vielä vähän kipurahoja - ei nyt yhtä paljon mitä ylitöistä sinänsä tulisi, mutta mukavasti kuitenkin.

Eli ei tässä ihan työaikalain mukaan mennä näiden osalta eikä kyllä monelta muultakaan osalta, mutta työtyytyväisyys on nyt ollut pitkään asteikolla 1 - 5 karvan alle 5, että jotain menee oikein. Näin minusta pitäisi asiantuntija-aloilla aina toimia, ihan absurdia vääntäytyä toimistolle ja tehdä tasan sitä samaa mitä kotonakin tekisi...
 

TMK

Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
532
Siellä sopparissahan voi olla eri juttuja sen TES:n päälle, TES ainoastaan asettaa minimitason.
Niin.
Enkö viestissäni juuri niin sanonut?

Tai no, puhuin paikallisesta sopimuksesta, joka ei lue työsopparissa, mutta.... äh. No antaa olla.

Mutta molemmin puolinen jousto on kyllä onnelliseksi tekevä asia, niin kuin moni jo todennut.
Helposti pystyy joustamaan itsekkin tarpeen tullen ja jopa tuntee vastuullisuutta joustaa, kun itseä on kohdeltu reilusti/joustavasti.

Ainakin oma työ on sellaista, että asiat vain pitää hoitaa ja oletus on, että ne laitetaan kuntoon. Joskus se vaatii vähän enemmän, mutta välinpitämätön ei voi olla.

Siinä on kyllä hiuksen hieno raja, koska se alkaa kuormittamaan liikaa, jos tilanne kestää pidempään. Mutta se on jo eri keskustelu.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 998
Ylempien toimihenkilöiden TES sanoo, että matka-ajasta ei makseta, jos se on normaaleiden tuntien ulkopuolella.
Eli saat ihan tavallisen palkan vaikka matkustat 16h.

Toki monessa paikassa on paikallinen sopimus, jossa määritellään matka-ajan palkka.
Esim yli 3h joku könttä, yli 6h toinen jne.

Eli jos kirjotat ylemmän toimihenkilön sopparin, niin se sitten menee niin.

Jotkut rottafirmat laittavat miehen matkaan sunnuntaina ja ei saa mitään korvausta.
Ei kyllä omakohtaista kokemusta siitä, mutta kuullut olen.
Joskus olin reissu-orjana niin kavereiden kanssa päätettiin että mehän ei matkusteta kuin työajalla. Eräänkin kerran Jenkkien länsirannikolta lähdettiin pe aamuna ja konttorilla oltiin tiistaina... Viikonloppu nykissä firman piikkiin ;)

Joku mainitsi ylityöt vapaina käyttöä. Tiesittehän että työnantajan täytyy antaa pitää ne pois 6kk kuluessa ellei toisin sovita.

Ylityöt EU ulkopuolella kuuluu samaan kategoriaan kuin expat-palkat eli mennään paikallisten säädösten mukaan esim Californiassa viikkotunnit ei saa ylittää 72h
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Ylempien toimihenkilöiden TES sanoo, että matka-ajasta ei makseta, jos se on normaaleiden tuntien ulkopuolella.
Eli saat ihan tavallisen palkan vaikka matkustat 16h.

Toki monessa paikassa on paikallinen sopimus, jossa määritellään matka-ajan palkka.
Esim yli 3h joku könttä, yli 6h toinen jne.

Eli jos kirjotat ylemmän toimihenkilön sopparin, niin se sitten menee niin.

Jotkut rottafirmat laittavat miehen matkaan sunnuntaina ja ei saa mitään korvausta.
Ei kyllä omakohtaista kokemusta siitä, mutta kuullut olen.
Mun työnantajan sopimuksen(Ylempiä toimihenkilöitä ollaan kaikki) mukaan on matkoista 3h omavastuuta ja sen jälkeen se lasketaan työaikaan. Eli jos sun matka kestää vaikka 24h kohteeseen, oot ollu töissä 21h tosta. Ja noi menee flekseihin jos ei erikseen ole laskettu ylitöiden piiriin sitä matkaa(ts. lähdet ylityöluvilla reissuun tekemään ylitöitä).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885
Itse monesti matkustan juuri sunnuntaina, eikä siitä mitään makseta. Pidän sitten kesällä kun on hiljaisempaa vapaata. En ole edes varsinaisesti kysynyt saako niin tehdä, mutta ei ole kukaan 10 vuoteen asiasta narissut niin varmaan ihan ok.

Sopii minulle hyvin niin voi hoitaa tarvittaessa omia menoja kun tarvitsee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Ylityöt EU ulkopuolella kuuluu samaan kategoriaan kuin expat-palkat eli mennään paikallisten säädösten mukaan esim Californiassa viikkotunnit ei saa ylittää 72h
Tätäpä en aiemmin tiennytkään. Tiedossa oli vain että työnantajan puolelta ei ole niin justiinsa ulkomailla tehdyt ylityöt vuodessa versus suomen nuo rajat. Taitaa valvonta jollekin aasian tunneilla loistaa olemassaolollaan
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 181
Miten teillä asiantuntijatyössä etätöiden työaikaa käytännössä mitataan/seurataan, vai meneekö puhtaasti luottamuksen kautta? (ts. sama se vaikka välistä tekisit vain 5h etätöitä jokin päivä, kunhan hommat etenee)
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 890
Ihan kuten toimistollakin, eli luottamuksen kautta. Ei meillä toimistollakaan kukaan kyttää milloin joku tulee töihin ja milloin lähtee, tunnit kirjataan sähköiseen järjestelmään ihan itse. En usko että etätöitä saa mitenkään järkevästi toimimaan, ellei luottamusta löydy. Oikeastaan asiantuntijatyössä ei saa mitään toimimaan, jos luottamusta ei löydy.
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
Miten teillä asiantuntijatyössä etätöiden työaikaa käytännössä mitataan/seurataan, vai meneekö puhtaasti luottamuksen kautta? (ts. sama se vaikka välistä tekisit vain 5h etätöitä jokin päivä, kunhan hommat etenee)
Aika harva esimies pystyy asiantuntijatyössä sanomaan onko työ juuri sillä hetkellä tuottavaa vai ei. Joten sillä ei myöskään ole merkitystä missä se aika vietetään. Asiakaspalaute (niin ulkoset kuin sisäiset) ja suuremmalla tasolla hommien edistyminen sitten kertoo sen, että suoriutuuko henkilö X tehtävistään. Asiantuntijan työn mittaaminen lyhyellä jaksolla on muutenkin vaikeaa. Kompleksin ongelman ratkaisussa voi mennä viikkoja, jolloin sivusta voi näyttää ettei homma edisty. Perinteisissä ammateissa tuo on toki helpompaa ja tälläiset jäänteet työn mittaamisessa ovat valitettavasti monissa organisaatioissa kopioitu vanhasta maailmasta asiantuntijatyöhön.

Itse kysymykseen, luottamuksen kautta. Toki tapauksesta riippuen on suotavaa kohdata tiimejä/asiakasta säännöllisin väliajoin mikäli siihen on mahdollisuus. Itse preferoin toimistolla/asiakkaalla oloa, vaikka käytännössä minulla on täysi vapaus työskennellä missä haluan.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Miten teillä asiantuntijatyössä etätöiden työaikaa käytännössä mitataan/seurataan, vai meneekö puhtaasti luottamuksen kautta? (ts. sama se vaikka välistä tekisit vain 5h etätöitä jokin päivä, kunhan hommat etenee)
Vähintään päivää ennen kirjallinen ilmoitus lähiesimiehelle mitä tehtäviä aikoo tehdä. Etätöiden jälkeen työaikakirjaukset sähköiseen järjestelmään. Periaatteessa etätöitä voisi firman puolesta pitää 3-4 päivää viikkoa kohden, jos työtilanne olisi ihanteellinen.

Työn tulokset mitataan pääosin oman yksikön tai pienemmän tiimin kesken. Omista vastuuhommista (avainasiakkaat, projektit) saa toki henkilökohtaisempaa palautetta ja mahdollisia bonuksia.
 

A_J

Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
287
Miten teillä asiantuntijatyössä etätöiden työaikaa käytännössä mitataan/seurataan, vai meneekö puhtaasti luottamuksen kautta? (ts. sama se vaikka välistä tekisit vain 5h etätöitä jokin päivä, kunhan hommat etenee)
En tiedä, että kukaan erityisesti seuraisi. Olisihan mahdollista esim. seurata, miten paljon on linjoilla tai milloin on kirjautumisia. Tietääkseni perustuu vain luottamukseen ja kyllähän se sitten näkyisi, jos ei saa aikaan.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 557
Vähintään päivää ennen kirjallinen ilmoitus lähiesimiehelle mitä tehtäviä aikoo tehdä. Etätöiden jälkeen työaikakirjaukset sähköiseen järjestelmään. Periaatteessa etätöitä voisi firman puolesta pitää 3-4 päivää viikkoa kohden, jos työtilanne olisi ihanteellinen.
Kuulostaapas hämmentävän byrokraattiselta.
 

TMK

Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
532
Vähän menee asian vierestä, mutta miten saatte etätyönä työt tehtyä? Pääseekö työmoodiin?

Itsellä ainakin tällähetkellä, ja varmaan vaikka olisin yksin, niin kotona aamulla en saisi mitään aikaiseksi. En siis tee sen tyyppistä työtä. Mutta kiinnostaa, miten muut sen tehon saa puskettua esiin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Vähän menee asian vierestä, mutta miten saatte etätyönä työt tehtyä? Pääseekö työmoodiin?

Itsellä ainakin tällähetkellä, ja varmaan vaikka olisin yksin, niin kotona aamulla en saisi mitään aikaiseksi. En siis tee sen tyyppistä työtä. Mutta kiinnostaa, miten muut sen tehon saa puskettua esiin.
Itsellä ei ainakaan mitään ongelmia ole aamulla työnaloituksessa etänä. Täytyy sanoa, että itsellä ainakin menee toimistolla pitempää päästä työhön kiinni kuin kotona. Muutenkin kotitoimistolla poistuu kaikki häiriötekijät työstä, jolloin suorittaminenkin tuntuu huomattavasti tehokkaammalta.

Bonuksena jos jokin/joku työhön liittyvä homma jostain syystä ottaa päähän ni voi tuuletella rauhassa. Ei haittaa jos joku ärräpää lentelee.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 998
Tätäpä en aiemmin tiennytkään. Tiedossa oli vain että työnantajan puolelta ei ole niin justiinsa ulkomailla tehdyt ylityöt vuodessa versus suomen nuo rajat. Taitaa valvonta jollekin aasian tunneilla loistaa olemassaolollaan
Ei niitä paljoa kiinnosta kun ei ole oma pää pölkyllä. Vaikeaahan tuo on jos pomppii maasta toiseen.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Miten teillä asiantuntijatyössä etätöiden työaikaa käytännössä mitataan/seurataan, vai meneekö puhtaasti luottamuksen kautta? (ts. sama se vaikka välistä tekisit vain 5h etätöitä jokin päivä, kunhan hommat etenee)
Aika pitkälti kuten muutkin ovat jo ehtineet vastata, luottamuksen kautta. Jos etätöissä tulee käytyä keskellä päivää esim. parturissa/kaupoilla niin toki en sellaista kirjaa asiakkaan laskulle. Toisaalta, jos teen töitä kotona - niin kirjaan kyllä jokaisen tunnin ylös. Tärkeintä tässä on toki se, että asiakas kokee saavansa rahoillensa vastinetta => homma edistyy. Itse viihdyn kuitenkin enimmäkseen omalla toimistolla / asiakkaan tiloissa vaikka etätyö olisi mahdollista vaikka jokaisena päivänä. Itselleni vaan toimii paremmin se, että on selkeä ero työpaikan ja kodin välillä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Vähän menee asian vierestä, mutta miten saatte etätyönä työt tehtyä? Pääseekö työmoodiin?

Itsellä ainakin tällähetkellä, ja varmaan vaikka olisin yksin, niin kotona aamulla en saisi mitään aikaiseksi. En siis tee sen tyyppistä työtä. Mutta kiinnostaa, miten muut sen tehon saa puskettua esiin.
Ainakin voi sanoa niin, että kodin rauha ja viihtyvyys moninkertaisesti kompensoi sen avokonttorihelvetin hälinän ja härdellin vaikka välillä eksyisikin tietokoneen äärestä. Ja eikai niitä töitä ole pakko aikaisin aamusta aloittaa kotona, jos ei konttorillakaan.

Asiantuntijahommassahan on vielä sekin, että aika usein sitä saattaa ihan perjantai-iltana tulla "tehtyä" töitä hyvinkin tehokkaasti vaikka ei varsinaisesti tee töitä. Aivot kun käsittelee ongelmia välittämättä mitään työajoista. Se pelkkä mekaaninen näppäimistön hakkaaminen kun ei itsessään vielä oikein aina palkitse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885
Miten teillä asiantuntijatyössä etätöiden työaikaa käytännössä mitataan/seurataan, vai meneekö puhtaasti luottamuksen kautta? (ts. sama se vaikka välistä tekisit vain 5h etätöitä jokin päivä, kunhan hommat etenee)
Ei seurata mitenkään, tosin toimistollakaan ei seurata mitenkään. Yleensä menen silti mieluummin toimistolle, omalla kohdalla tuntuu että siellä olen tehokkaampi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Ainakin voi sanoa niin, että kodin rauha ja viihtyvyys moninkertaisesti kompensoi sen avokonttorihelvetin hälinän ja härdellin vaikka välillä eksyisikin tietokoneen äärestä. Ja eikai niitä töitä ole pakko aikaisin aamusta aloittaa kotona, jos ei konttorillakaan.

Asiantuntijahommassahan on vielä sekin, että aika usein sitä saattaa ihan perjantai-iltana tulla "tehtyä" töitä hyvinkin tehokkaasti vaikka ei varsinaisesti tee töitä. Aivot kun käsittelee ongelmia välittämättä mitään työajoista. Se pelkkä mekaaninen näppäimistön hakkaaminen kun ei itsessään vielä oikein aina palkitse.
Tää on kyllä niin totta. Vaikka yleensä aivot kytkeytyy hyvin työstä kotielämään lopettaessa riippumatta siitä onko toimistolla tai kotitoimistolla, niin huomaan kyllä usein että aivot haluaa vielä jauhaa jotain työjuttua illalla. Joku ongelma saattaa ihan hyvin saada sen kuuluisan "ahaa"-elämyksen vaikka suihkussa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 405
Siis tittelin, sekä palkan on tapana seurata osaamisen kehittymistä. En nyt juuri insinöörihommista tietty tiedä, mutta ainakin oma titteli on mennyt junior x -> x -> senior x -> lead x, kai insinööripuolella joku vastaava kehityspolku on?
Meillä tietoliikennealalla on 15 vuotta ja pidempäänkin olleita ja titteli on pysynyt samana. Osaaminen ja palkka varmasti kasvanut, mutta titteli ei ole siitä vaihtunut. Omat titelit ovat olleet tekninen asiantuntija, muutaman vuoden "alikessuna" ryhmävastaava ja nyt ties monettako vuotta tietoliikenneasiantuntija, vaikka työnkuva on melko laaja.

Kuulin aikoinaan, että VR:lla tittelinä piti olla päällikkö, jotta pääsi tietyn palkkaluokan yli. Noh, siellä oli sitten pirusti päälliköitä ilman alaisia :) Samoin eräs venäläinen, joka teki käytännössä samoja hommia kuin itsekin, oli titteliltään technical director. Oma tittelini oli ja on edellen tietoliikenneasiantuntija. Venäläinen kyllä naureskeli tittelilleen ja myönsi, että isot tittelit ovat heilläpäin ihan normi juttu. Ei siis ollut tarkoitus takertua tähän niin että titteli = palkka. Tiedän, että varsinkin monissa softa-, ja varsinkin jenkkifirmoissa, on juurikin juniorit ja seniorit käytössä. Nyt kun muistelen, niin taitaa meilläkin olla senior planner tittelillä monet suunnittelijat.

Aika usein ylemmillä toimihenkilöillä (liki aina?) työsopparissa lukee, että matka-aika ja ylityöt sisältyvät palkkaan. Laillista? Eipä taida olla, mutta harva tota on lähteny haastamaankaan. Itse olen ollut >15v ylempänä toimihenkilönä neljässä firmassa ja sama on ollut kaikkialla. Se on itsestä kiinni, miten työajat hoitaa. Itse olen kylmän viileästi pitänyt reissupäivien / "ylitöiden" takia vapaita silloin tällöin, sopivina hetkinä.. Eipä ole muodostunut ongelmaksi.
Olen itse YT sopparilla toimistotyöajalla 37,5h/vk. Samoja hommia tekeviä on myös toimihenkilö sopparilla. Ylityöt maksetaan kaikille ihan lain mukaisesti: Normi arkipäivinä 2 ensimmäistä tuntia 50% ja loput 100%. Viikonloppuisin (la+su) 8 ensimmäistä 50% ja loput 100%. Lisäksi maksetaan viikkolepokorvaukset ja sunnuntailisät. Lisäksi jotain tapauskohtaisia erikoisuuksia. Koska oma duuni sisältää myös ylläpitoa ja päivystyksiä, saattaa ylitöitä olla koska hyvänsä. Tarpeen mukaan ylitöitä tulee tehtyä myös projekteille. Koskaan ei ole ollut ongelmia korvausten maksussa, eikä niitä ole kiistetty. Toki pelaa molempiin suuntiin, eli ei merkkailla mitään kusetuksia.

YT ja toimari soppareissa on tosiaan tuo ero, että YT:n työmatkat eivät ole työaikaa. Noh... jos matkustaa vaikka junalla, niin tekee duunia -> et siis vain matkusta ja mielestäni olet silloin työajalla ja voit merkata ihan normitunneiksi. Ei toki läheskään aina mahdollista.

Miten teillä asiantuntijatyössä etätöiden työaikaa käytännössä mitataan/seurataan, vai meneekö puhtaasti luottamuksen kautta? (ts. sama se vaikka välistä tekisit vain 5h etätöitä jokin päivä, kunhan hommat etenee)
Minulla on 37,5h vk toimistotyöaika, periaatteessa 8 - 17 liukumilla. Käytännössä voi kulkea hyvin vapaasti ja lähteä perjantaina vaikka jo kello 11 vapaille, jos hommat sallii. Toki luottamus tässäkin, eli merkkaan projekteille vain 8-11 ja käytän liukumia pois. Jotkut ei näistä "kellokorteista" välitä, mutta meillä pelaa ainakin niin joustavasti, että itse en valita. Etätyöt pelaa myös luotolla ja muistaakseni etätöistä piti tehdä ilmoitus esimiehelle. Syynä tähän oli se, että etätöissäkin ole firman vakuutuksen alainen, eli jos kompuroit kotona, olet oikeutettu käyttämään firman työntekijöilleen ottamaa vakuutusta. Eli sama, kuin työpaikalla satuttaisit itsesi.

Oma duuni on vain 5 minuutin päässä joten en tee etätöitä. Vaikka etäyhteydet pelaakin mainiosti, omat duunit on paljon helpompi tehdä työpaikalla. Siinä on sitten isona plussana hyvät työkaverit ja jatkuva ajatustenvaihto jos osuu jotain haastavaa kohdille. Pari kertaa olen tainnut tehdä etätöitä ja ne olivat jotain keskittymistä vaativia kurssi suorituksia. Omalla kohdalla menee ennemminkin päinvastoin kuin @FireFly Renaissance:lla. Kotona on kaikkea muuta virikettä, eikä oikein jaksaisi keskittyä töihin :) Toki tämä on ihan työtehtäväkohtaista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Oma duuni on vain 5 minuutin päässä joten en tee etätöitä. Vaikka etäyhteydet pelaakin mainiosti, omat duunit on paljon helpompi tehdä työpaikalla. Siinä on sitten isona plussana hyvät työkaverit ja jatkuva ajatustenvaihto jos osuu jotain haastavaa kohdille. Pari kertaa olen tainnut tehdä etätöitä ja ne olivat jotain keskittymistä vaativia kurssi suorituksia. Omalla kohdalla menee ennemminkin päinvastoin kuin @FireFly Renaissance:lla. Kotona on kaikkea muuta virikettä, eikä oikein jaksaisi keskittyä töihin :) Toki tämä on ihan työtehtäväkohtaista.
Se tuli vielä myöhemmin mieleen, että myös toimistokohtaista. Jos olisi työpaikalla asialliset huoneet niin mielelläänhän siellä olisi. Valitettavasti jossain pavunlaskijaosastolla on saatu kuningasidea, että tuottavuus paranee kun kaadetaan kaikki seinät. Se kuulemma parantaa kommunikaatiota. Sitten lähetetään perään ohjeistus, että välttäkää puhumista :facepalm:
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
190
Se tuli vielä myöhemmin mieleen, että myös toimistokohtaista. Jos olisi työpaikalla asialliset huoneet niin mielelläänhän siellä olisi. Valitettavasti jossain pavunlaskijaosastolla on saatu kuningasidea, että tuottavuus paranee kun kaadetaan kaikki seinät. Se kuulemma parantaa kommunikaatiota. Sitten lähetetään perään ohjeistus, että välttäkää puhumista :facepalm:
Tuokin avokonttori viha varmaan riippuu paljon työpaikasta. Omalla työpaikalla on myöskin avokonttori (tai monitoimitila kai se uusi nimitys on..) ja ainakin itselläni toimii hyvin. Työssä on kyllä paljon sellaista, että sitä ajatusta vaihdetaan työkavereiden kesken kun jokaisen projektit liittyvät toisiinsa. Ei tarvitse kävellä toimistosta toiseen jos on kysymys johonka saa vastauksen huikkaamalla. Puheluita / vastaavia varten on sitten hiljaisia koppeja, missä voi myös työtä tehdä jos haluaa. Itse käyttelen kuulokkeita paljon, joilla saa sitten sen rauhan jos sitä tarvitsee.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
129
En ainakaan itse jaksa kytätä mitä tiimissä olevat aikovat tehdä etänä, kunhan ilmoittavat etukäteen. Tuntejakin saavat kirjata ihan luottamuspohjaisesti. Sen verran tulee katsottua tosin noiden tuntisaldojen perään, että räikeät väärinkäytökset varmaan tulisi huomattua. Ja sen verran toki pitää katsella, että liikaa tunteja tehneitä pitää välillä pakottaa lomalle. Mutta ylempiä toimihenkilöitä, alansa kirkkaimpia ammattilaisia ja ennen kaikkea aikuisia tässä ollaan kaikki, joten miksi edes tuhlata aikaa kyttäämiseen. Kaikilla on omat vastuualueet ja jos niillä ei ole tule hommat tehtyä niin se näkyy sitten loppuviimein heidän omissa bonareissaan. :)

Yritän olla sellainen esimies jonka haluaisin itsellänikin olevan, ja luotan siihen, että kaikilla on kuitenkin motivaatio tehdä parhaansa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tuokin avokonttori viha varmaan riippuu paljon työpaikasta. Omalla työpaikalla on myöskin avokonttori (tai monitoimitila kai se uusi nimitys on..) ja ainakin itselläni toimii hyvin. Työssä on kyllä paljon sellaista, että sitä ajatusta vaihdetaan työkavereiden kesken kun jokaisen projektit liittyvät toisiinsa. Ei tarvitse kävellä toimistosta toiseen jos on kysymys johonka saa vastauksen huikkaamalla. Puheluita / vastaavia varten on sitten hiljaisia koppeja, missä voi myös työtä tehdä jos haluaa. Itse käyttelen kuulokkeita paljon, joilla saa sitten sen rauhan jos sitä tarvitsee.
Kuulokkeilla saa joo rauhan, kuunnella musiikkia :) Eli ei se nyt niin paljoa töiden etenemistä lohduta, jos oikeasti pitäisi saada jotain mietittyäkin vaikka se musiikin kuuntelu tympiikin vähemmän kuin muun epäkiinnostavan älämölön. Toki silloin kun homma on aivotonta näppäimistön hakkaamista niin se avokonttori ei haittaa yhtään. Mutta ajattelun voi ainakin iltapäivällä usein unohtaa ihan kokonaan.

Ei se kävelymatka siitä kasva pätkääkään, jos avokonttoriin rakennetaan asialliset väliseinät. Ei siellä nyt muutenkaan ole tarkoitus huutaa 10 tai 50 metrin päähän paitsi konsultin päiväunissa.

Ja sekin on ihan tutkittua tietoa, että hälinä ja härväys ympärillä heikentää kognitiivisia kykyjä, tiedostaa sitä tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Miten teillä asiantuntijatyössä etätöiden työaikaa käytännössä mitataan/seurataan, vai meneekö puhtaasti luottamuksen kautta? (ts. sama se vaikka välistä tekisit vain 5h etätöitä jokin päivä, kunhan hommat etenee)
Kyllähän nuo luottamukseen perustuvat. Tunnit merkataan itse järjestelmään ja pomo hiljaisesti hyväksyy

Vähän menee asian vierestä, mutta miten saatte etätyönä työt tehtyä? Pääseekö työmoodiin?

Itsellä ainakin tällähetkellä, ja varmaan vaikka olisin yksin, niin kotona aamulla en saisi mitään aikaiseksi. En siis tee sen tyyppistä työtä. Mutta kiinnostaa, miten muut sen tehon saa puskettua esiin.
Itsellä on ainakin vaikeuksia keskittyä pidempään kotona. Aamut menee mukavasti sähköpostit plärätessä ja vastaillessa sekä mahdolliseen aamupalaveriin osallistuessa, mutta sen jälkeen onkin pakko raahautua työpaikalla että saa muutakin aikaiseksi. Käytännössä olisi mahdollisuus pitää 2 etäpäivää viikossa, mutta itsellä aamun tuntia / kahta lukuunottamatta ei tule etänä oltua koko päivää kuin todella harvoin. Toimistolla on kuitenkin sen verran väljää että jos haluaa keskittyä niin voi painua sellaiselle alueelle jossa ei muita työskentele niin saa olla rauhassa
 

emviiex

Team Ford
Tukijäsen
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
414
Itse olen ollu etätöissä konttorilta jo kolmisen vuotta. Konttorilla tuona aikana käynyt kääntymässä alle kymmenen kertaa. Kyseessä juurikin tuollainen avokanala jossa ei ole minkäänlaista rauhaa tehdä suunnittelutyötä. Ryhmä jossa teen töitä on jakautunut ympäri suomea ja koska jokaisella on enivei eri maantieteelliset vastuualueet niin en koe mitään tarvetta istua konttorilla metelissä. Palaverit on 99%:sti Skypellä pois lukien muutama ryhmän sisäinen palaveri joka pidetään naamatusten jossainpäin Suomea.

Aluevastuiden myötä näkyisi selvästi jos ei töitä hoitaisi joten luotto esimieheltä etätöille on. Automaatti merkkaa normitunnit ja itse lisätään jos tekee ylitöitä tai muuta erikoista matkatunteja tms.

Väitän että etätöissä saan tehtyä varmasti 20-30% enemmän töitä mitä konttorilla. Aamulla helppo suoraan sängystä pompata koneelle kun ei tarvitse naamaa kampailla eikä laittaa edes vaatteita niskaan jossei napostele. Etänä tulee syötyä usein koneen äärellä ja tahtoo jäädä kahvitauotkin pitämättä. Verrattuna jos olisi konttorilla hommissa niin tulisi käytyä erikseen kahvilla sekä käveltyä kaupungille syömään + kaikki satunnaiset sermiin nojailijat ja turhan kyselijät.

Olisin kyllä ihan hajalla jos tuonne avohoitokonttoriin joutuisi palaamaan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 890
Itsellä oli alussa ongelmia tehdä etätöitä, tuli härvättyä kaikkea muuta kuin töitä. Vähän siivottua, käytyä jääkaapilla jne. Tulikin oltua pääosin toimistolla. Mutta kun vähän aikaa väkisin "opettelin" etätöitä, niin nyt on alkanut sujumaan erinomaisesti ja varmasti on työteho kovempi, mitä toimistolla. Kuten @emviiex sanoi, niin pomppaan itsekin nykyään kellon soidessa suoraan koneelle, laitan käynnistymään, keitän pikakahvit, teen töitä luonaaseen, käyn happihyppelyn ulkona ja haen ruokaa, syön koneen ääressä tehden vähemmän keskittymistä vaativat asiat syödessä ja sitten loppupäivä duunia. Melkein sanoisin, että melkein 50% kovemmalla työteholla onnistuu kotona tehdä hommat vs. avokonttorilla, jossa on kokoajan jotain häslinkiä ja häiriötä.

Ja tosiaan teen asiakaslaskutettavaa työtä pääosin, niin kyllähän se "valvonta" tulee sieltä asiakkaalta päin. Ei firmaa kiinnosta pätkän vertaa paljonko teen töitä, vaan se kiinnostaa, että onko asiakkaille toimitettu se mitä on luvattu ja ovatko asiakkaat tyytyväisiä. Käytännössä etätöissä pystyn alittamaan aikataulut ja työmäärät merkittävästi, konttorilla meinaa aina ylittyä. Ja asiakkaat tykkää, kun heillä kuitenkin on määrätty budjetti ja voivat sitten käyttää meitä kaikkeen muuhun hyödylliseen, kun varsinainen projekti meni ali.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 557
Hyvä pointti etätyöskentelyn mahdollistamiseen työnantajan näkökulmasta on myös se, että rekrytoinnit voi laajentaa koskemaan koko Suomea. Meillä on ainakin rekrytty viime aikoina merkittävästi muista kaupungeista etätöitä tekeviä kehittäjiä ja testaajia, koska kilpailu osaajista on paikallisesti varsin kovaa.

Näin asuntolainallisena tekijänä tuo on kyllä antanut jonkin verran mielenrauhaa kun fyysinen lokaatio ei enää sido niin pahasti pelkästään paikallisiin työnantajiin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 405
Itselle iso osa toimistolla työskentelyssä on se sosiaalinen puoli. Jos tekisin etätöitä, en varmaan tuntisi yhtään työkaveriani, joista osasta on tullut hyviä kavereita siviiliinkin. Monilla vielä samat harrastuksetkin, mikä vielä osaltaa auttaa asiaa. Mukava porukka, minkä kanssa tulee hengailtua myös duunin ulkopuolella. Eli liikuntaa, muita harrastuksia ja ihan lomareissujakin heitetään kimpassa. Tähän on vaikuttanut varmaan se, että ainakin osa on kaukana kotikonnuiltaan ja kun ikää kertyy, ei niitä uusia kavereita niin helposti löydy. Joillekin työkaverit on toki vain työkavereita, eivätkä ymmärrä tätä, mutta en minäkään koko firmaa kavereina pidä :)

Kahvitauot tulee vietettyä milloin koneella, milloin ihan oikeana taukona p**kaa / duunijuttuja jauhaen. Lounas lähes poikkeuksetta duunkaverien kanssa kimpassa töistä hengähtäen. Itselläni pää hajoaisi, jos päivät pitkät könöttäisin yksin himassa koneella. Toki kukin tyylillään ja jokainen tekee kuten itselleen parhaiten sopii.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 843
Etätöitä n. 10 vuotta tehneenä allekirjoitan täysin kaikki etätyön hyvät puolet. Mulla menee useimmiten viikkoja, joskus 1-2kk etten käy omalla toimistolla kertaakaan. Reissuja on keskimäärin n. 1-2x kuussa jonnekin päin Eurooppaa nykyisin (2-4 päivää/kerta). Viime duunissa vedin tiimiä jossa oli 7 asiantuntijaa kahdesta maasta ja kolmesta lokaatiosta. Nyt olen vuoden verran ollut konsulttihommissa, jossa asiakkaat ja oma projektitiimi ovat toistaiseksi olleet Suomen rajojen ulkopuolella ja minä ainoana siis Suomesta. Tärkeää mulle on, että olen kaikki tiimin jäsenet tavannut vähintään muutaman F2F ja sen jälkeen yleensä Skypen kautta kaikki sujuu hienosti. Itsekin aloittelen tossa 7-8 välillä aamuisin, välilä käyn päivällä kaupassa, lenkillä, salilla tms. Usein menee 17-18 väliin, ennenkuin lopettelen. Joustavuus työajoissa on kyllä loistava juttu ja perustuu meidän firmassa täysin luottamukseeen (ja tietty asiakkaille toimitettuihin ratkaisuihin, eli asiakashan tätäkin loppupeleissä valvoo). Välillä tulee tehtyä töitä esim. mökiltä käsin muutama päivä tai oikeastaan mistä päin maailmaa vain.

Käyn tosiaan toimistolla välillä, mutta en oikeastaan sitä puolta juuri kaipaa. On mulla lokaali tiimi, jonka kanssa on kuukausittain aamiaspalaveri tms. ja jokusen kerran vuodessa 1-2pv workshoppeja, joissa käydään tavoitteita jne. läpi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
576
Itse teen etätöitä jonkun verran ja pyrin koko ajan lisäämään niitä. Jos saisin tehdä koko viikon etätöitä, säästäisin 13 tuntia autossa istumista. Olen fyysisten järjestelmien järjestelmävastaava ja ainakin nyt meneillään olevan käyttöönoton aikana täytyy olla valmiina menemään laitokselle. Toivottavasti käyttöönoton jälkeen eli joskus ensi vuonna voisin pitää enemmän koko viikon kestäviä etätyöputkia vaikka firman säännöt sen kieltävätkin (on nyt onnistunut esimiehen luvalla). Meillä voi tehdä ainoastaan kokonaisia etätyöpäiviä ja esimiehelle on ilmoitettava, mitä tekee etätyöpäivänä.
Kotona pystyn keskittymään paljon paremmin ja tuntuu, että saa paljon enemmän aikaan vaikka kesken päivän käyn urheilemassa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 890
Lisään vielä omiin etätyökokemuksiini sen, että homma on vuosien varrella alkanut pyörimään niin hyvin, että olen tässä emännän kanssa muuttamassa pk-seudulta muualle suomeen ja käyn sitten täällä vain sen mitä töiden takia tarvitsee. En ole varma vuokraanko jonkun vuokrayksiön pk-seudun laitamilta työasunnoksi vai majoitunko hotelleissa, pitää katsoa. Anyways 4G + Onnibus toimii niin hyvin ja on niin halpaa, että käytännössä matkustamiseen kuluva aikakin on mahdollista käyttää isolta sin töiden tekemiseen. Käytännössä pystyn vaihtamaan pienen ja kalliin kaupunkiluukun omakotitaloon järven rannalla ilman, että menot lisääntyvät tai tulot tippuvat. Ainoa miinus on, etten juuri pidä matkustamisesta.

Tämä on varmaan se unelma, mistä on alalla haaveiltu viimeiset 20 vuotta (paitsi että nykynuoret eivät halua omakotitaloon enää, mutta se on heidän valintansa se), mutta vasta nyt se alkaa olemaan oikeasti mahdollista laajemminkin. Ainoastaan vanhoilliset työnantajat ovat esteenä, mutta kehitys on kyllä ollut hyvään suuntaan.
 

Chernobyl

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
47
Esimiestehtävissä yrityssaatavien perinnässä. 5200€/kk + provikat 500-1000€ per kk.
 

Chernobyl

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
47
Saat siis provikkaa sen mukaan, kuinka monta telkkaria pakkohuutokaupataan. :D vitsi vitsi... Hyvä on liksa!
:D;)Kiitos. On kyllä paikoin vittumainen työ. Monelle yrittäjälle oikeassa oleminen on lähinnä itsestäänselvyys. Päälle vielä fanaattinen tunneside omiin ”saavutuksiin”. Se ettei yritys suoriudu velvoitteistaan on tietenkin yhteiskunnan vika ja sitä kautta myös ”minun vika” vaikka olen itsekin yrityssektorilla töissä.

Järki ja tunne harvoin asuvat samassa osoitteessa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
:D;)Kiitos. On kyllä paikoin vittumainen työ. Monelle yrittäjälle oikeassa oleminen on lähinnä itsestäänselvyys. Päälle vielä fanaattinen tunneside omiin ”saavutuksiin”. Se ettei yritys suoriudu velvoitteistaan on tietenkin yhteiskunnan vika ja sitä kautta myös ”minun vika” vaikka olen itsekin yrityssektorilla töissä.

Järki ja tunne harvoin asuvat samassa osoitteessa.
Oletko juristi koulutukselta? Vai pääseekö noihin hommiin myös KTM(talousoikeuden pääaine)?
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 389
:D;)Kiitos. On kyllä paikoin vittumainen työ. Monelle yrittäjälle oikeassa oleminen on lähinnä itsestäänselvyys. Päälle vielä fanaattinen tunneside omiin ”saavutuksiin”. Se ettei yritys suoriudu velvoitteistaan on tietenkin yhteiskunnan vika ja sitä kautta myös ”minun vika” vaikka olen itsekin yrityssektorilla töissä.

Järki ja tunne harvoin asuvat samassa osoitteessa.
Oma mielipide on, että tuo perintähomma on kyllä ihan moraalitonta pas*aa. Käytetään hyväksi ihmisten ahdinkoa ja pienimmistäkin viivästyksistä (vaikka kyseessä olisi vakavarainen yhtiö) yritetään nyhtää kauheat rahat. Kauheaa pas*aa. Kiva että siitä maksetaan kuitenkin hyvin.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Yksityishenkilöiden perintäbisnes on kyllä vähän eettisesti kyseenalaista, varsinkin kun katselee miten ne perittävän velan päälle tulevat 'ylimääräiset' kulut muodostuu.

Mutta yrityspuolella ei ole mitään dilemmaa. Moni pienempi firma on pulassa kun asiakas perseilee maksuaikataulujen kanssa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Tiedä tuosta pienestä viivästyksestä. Laskussa on yleensä 2vk maksuaikaa, jonka jälkeen 7 päivää, niin tulee muistutusmaksu (näitä tulee muuten yleensä 2, lain mukaan 1 riittää), jonka jälkeen tulee perintäkirje. (joka on eriasia kun ulosotto) Muistutusmaksussa viivästyskorko jotain 7% luokkaa ja perintäfirman ottaessa ohjat käsiin, on summa paljon enemmän.

Pitäisikö siis yrityksen, jolle olet velkaa, silittää sinun päätäsi ja sanoa voivoi, on meidän masalla rankkaa? Yritys tarvitsee ne rahat pysyäkseen ite maksuvalmiina, ettei sama perintäfirma ole hänen perässään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Pitäisikö siis yrityksen, jolle olet velkaa, silittää sinun päätäsi ja sanoa voivoi, on meidän masalla rankkaa? Yritys tarvitsee ne rahat pysyäkseen ite maksuvalmiina, ettei sama perintäfirma ole hänen perässään.
En nähnyt missä kohtaa kukaan väitti tälläistä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 215 067
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom