Palkkakeskustelu

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 821
Olen talonrakennusklusterin suunnitteluhommissa, oma laskutukseni on vain luokkaa 80e/h alv0, mutta laskutustyöt ovat enemmän asiakkaiden pienien tarpeiden palvelua. Pääasiallisesti tehdään kiinteähintaisia urakoita, joissa todelliseksi tuntihinnaksi muodostuu 75-200e/h alv0.

Näköjään viimevuonna verotettavaa ansiotuloa oli se 55ke, olen hyvin tyytyväinen.
Oma laskutus n. 150e/h ja tolla saan n. 85-100ke vuodessa (sis. lomarahat, bonareista riippuu loppuviimein)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 025
Ei tarvitse ihmetellä, että miksi ihmiset muuttavat kasvukeskuksiin.
Samalla vaivalla kannattaa muuttaa suoraan ulkomaille. Voi sitten palata joskus myöhemmin paria kokemusta rikkaampana. Niitä on vaikea mitata rahassa. Sopiviin maihin kun muuttaa, niin rahassakin pääsee plussalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 400
Mukava lukea että noinkin isoja palkkoja jossain maksetaan. Itsellä menossa uudelleen kouluttautuminen puualalle ja tällä hetkellä mennään 8,68€/h tuntiliksalla ja tulipa ihan tarkistettua että tuo on ihan liiton mukainen - tai no liiton lähtö on vissiin 8,52€/h (näin alhaisista palkoista toki on kiittäminen saamatonta puuliittoa pelkästään)... Toki on itsestä kiinni mihin kouluttaa itsensä mutta paikkakunta missä asun ei tarjoa hirveästi vaihtoehtoja täällä pohjois-suomessa...
Itse samalla alalla töitä tehneenä sen 6kk niin aika muhkea palkka, siihen iltalisä 1.2e päälle niin melkein kymmeneen euroon pääsee. muutenkin savuton firma ja kaksi 12min virkistystaukoa ei paljoa napannut. Saha alalla on vielä alempi palkka oliko 8.20e/h. Tällähetkellä muovihommissa 12.2e/h ja kaikki lisät päälle. Miettinyt rekkakortin hommaamista ja vaihtais alaa jos oikein nappaa.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 154
Samalla vaivalla kannattaa muuttaa suoraan ulkomaille. Voi sitten palata joskus myöhemmin paria kokemusta rikkaampana. Niitä on vaikea mitata rahassa. Sopiviin maihin kun muuttaa, niin rahassakin pääsee plussalle.
Näin voi toki tehdä (ja kannattaa, jos uskaltaa), mutta henkinen kynnys on paljon suurempi kuin kotimaassa muuttamiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Näin voi toki tehdä (ja kannattaa, jos uskaltaa), mutta henkinen kynnys on paljon suurempi kuin kotimaassa muuttamiseen.
Itse voisin ainakin muuttaa ulkomaille vaikka heti, jos olisi varma työ siellä. Noita ulkomaiden paikkoja vaan nihkeästi tulee vastaan kun jököttää Suomessa.
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Itse voisin ainakin muuttaa ulkomaille vaikka heti, jos olisi varma työ siellä. Noita ulkomaiden paikkoja vaan nihkeästi tulee vastaan kun jököttää Suomessa.
Jep, jos joku soittaisi että tulenko samalla palkalla hommiin ulkomaille en kauaa miettisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 025
Koskahan sais yli 2000€ kk palkkaa.
Varmaan sitten kun vaihdat työpaikkaan joka maksaa yli 2000€.

Jos et aktiivisesti hae sellaisia paikkoja, niin sitten ei varmaan koskaan, koska tuskin ne sulle kotiin soittelee ja pyytää moisiin duuneihin.

Voi edellyttää duunien perässä muuttamista tai uusien asioiden opiskelua tai hetkellisesti huonompia hommia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 025
Ulkomaille muutosta:

Jos on jotain järkevää koulutusta ja osaamista, niin halutessaan voi esim. LinkedInissä ottaa yhteyttä omalla alalla rekrytoiviin agentuureihin niissä maissa mistä duunit kiinnostavat.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 821
Missä hommissa? Ihan hyviä laskutushintoja. Jonkun perus rivi-inssi-asiantuntijan tuntihinta tuntuu usein olevan helposti hädin tuskin 75 euroa.
Tavallaan laskutus on vaan osatotuus. Toki se on ainoa suora raha, jonka tuon taloon suoraan. Tavoitteena on myös myydä uutta muutamalla miljoonalla vuodessa. Mutta kaikki myytävä duuni on puhdasta konsultointia. Mutta palkka on kiinteä, myyn tai en. Tärkeintä on kuitenkin laskuttaa... kansainvälisissä hommissa tällä hetkellä aika spesiaalia valmistavan teollisuuden hommaa teen. Suomessa on hommat aika kortilla. Järjestelmäpuolesta on kysymys, mutta kyllä mun oletetaan hanskaavantehtaiden prosessit myös. Olen tehnyt hommia useissa Euroopan maissa + Kiina ja Intia tulleet aiemmin tutuiksi. Nyt vain euroopan alueella hommat..
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
17
Katselin noita insinööriliiton julkaisemia tilastoja, ja huomasin miten valtaosa työelämässä olevista insinööreistä ovat vähintään asiantuntijoita titteliltään tai sitten alempaa keskijohtoa. Noilla myös ne palkat ovat sitä 3500 euroa + kuukaudessa, perus toimihenkilöillä palkka jää jopa yli kymmenen vuoden kokemuksella usein ihan siihen 3000 euron pintaan jos sitäkään. Eikö perussuunnittelijalla jolla ei ole henkilöstövastuuta ole käytännössä mahdollista päästä "kunnon" palkoille?

Ovatko asiantuntijat ja alempi keskijohto myös jo käytännössä aina ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksen piirissä?
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 543
Eikö perussuunnittelijalla jolla ei ole henkilöstövastuuta ole käytännössä mahdollista päästä "kunnon" palkoille?
Riippuu tietysti miten määrittelee kunnon palkat. Ohjelmistokehityksen puolella senior kehittäjien palkat pyörii oman kokemuksen perusteella Jyväskylän nurkilla 4k€ - 5k€ välimaastossa, joten epäilisin pääkaupunkiseudulla tuohon vielä kuuluvan melko tuntuvan lisän.
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
17
Jos 10 vuodessa ei ole pystynyt nousemaan asiantuntijaksi, niin miksi palkankaan pitäisi nousta?
Niin, mutta eikö muka suunnittelijana kymmenessä vuodessa se ammattiosaaminen kehity ja sitä kautta palkka?

Tarkennetaan nyt sen verran, että itse olen vasta valmistunut ja sillä tavalla ei ole käsitystä miten työtehtävät oikeasti eroaa näiden eri titteleiden perusteella. Ja varmasti on myös iso ero puhutaanko vaikkapa IT-maailmasta tai rakennustekniikasta. Jos tutkii työpaikkailmoituksia, niin kokeneelta suunnittelijalta voidaan kuitenkin odottaa kykyä viedä suunnittelukokonaisuuksia itsenäisesti alusta loppuun saakka.

Riippuu tietysti miten määrittelee kunnon palkat. Ohjelmistokehityksen puolella senior kehittäjien palkat pyörii oman kokemuksen perusteella Jyväskylän nurkilla 4k€ - 5k€ välimaastossa, joten epäilisin pääkaupunkiseudulla tuohon vielä kuuluvan melko tuntuvan lisän.
Joo tuollaista 3500 - 4000 euroa ajattelin. Toki ohjelmistoalalla on paremmat palkat yliäpäätään mitä vaikkapa rakennus/infra puolelta mikä on omaa alaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Niin, mutta eikö muka suunnittelijana kymmenessä vuodessa se ammattiosaaminen kehity ja sitä kautta palkka?
Siis tittelin, sekä palkan on tapana seurata osaamisen kehittymistä. En nyt juuri insinöörihommista tietty tiedä, mutta ainakin oma titteli on mennyt junior x -> x -> senior x -> lead x, kai insinööripuolella joku vastaava kehityspolku on? Kyllä 10 vuodessa pitäisi tosiaan osaamisen kehittyä ja sitä pitäisi seurata tittelin ja palkan päivittäminen - jos ei, niin joko työntekijä on villasukka eikä tajua vaatia, tai sitten vaan kertakaikkisesti osaaminen ei riitä.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 179
Varmaan vaihtamalla omia tuotteitaan myyvän teollisuuden pariin alinhankintahommista nostaisi palkkatasoa hyvin. Oma aloituspalkka oli kyllä melkoinen vitsi, eikä edes lähelläkään nykyistä tasoa.
Olen ketjun aloittaja ja em. hommia teen edelleen. Jotkut vastaavia hommia tehneet ovat ihmetelleet palkkaani. Mutta selitys on juuri tuo minkä olet antanut, eli teemme omia tuotteita ja valmistamme lähes kaikki peltiosat itse omiin koneisiin. Emme tee mitään alihankintaa, vaan teetämme alihankintaa :) Siksipä ehkä kovempi palkkataso kuin vastaavissa alihankintafirmoissa :)

edit. Juuri sain palkankorotuksen kysymällä, tosin mitättömän, mutta lämmitti silti :) Ei enää tuntipalkka tipu alle 17 euron :)
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Riippuu tietysti miten määrittelee kunnon palkat. Ohjelmistokehityksen puolella senior kehittäjien palkat pyörii oman kokemuksen perusteella Jyväskylän nurkilla 4k€ - 5k€ välimaastossa, joten epäilisin pääkaupunkiseudulla tuohon vielä kuuluvan melko tuntuvan lisän.
PK-seudulla on myös vaihtelua tämän suhteen. Voi olla paljon ylikin tuon, tai sitten olla alle sen mitä mainitsit. Osaajista on kova kilpailu. Kyllä sitä tällä hetkellä senior/arkkari -tason tyypit pystyvät valitsemaan paikkansa ja palkkauksessakin tuo näkyy.
 

jipsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 452
Siis tittelin, sekä palkan on tapana seurata osaamisen kehittymistä. En nyt juuri insinöörihommista tietty tiedä, mutta ainakin oma titteli on mennyt junior x -> x -> senior x -> lead x, kai insinööripuolella joku vastaava kehityspolku on? Kyllä 10 vuodessa pitäisi tosiaan osaamisen kehittyä ja sitä pitäisi seurata tittelin ja palkan päivittäminen - jos ei, niin joko työntekijä on villasukka eikä tajua vaatia, tai sitten vaan kertakaikkisesti osaaminen ei riitä.
Suht isossa insinöörisuunnittelutoimistossa asia juurikin näin, mitä enemmän vastuuta sitä isompi palkka. En tiedä paljon leadeilla on palkka mutta vierestä hyvin läheltä seuranneena ei ole mitään hinkua niihin hommiin vaikka palkka isompi olisikin, seniorina mennään vielä pitkälle tulevaisuuteen sopivalla vastuulla :kahvi: palkkaus ja titteli ei itselle kaikki kaikessa ole, arvostan enemmän vapaa-aikaa:cigar:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Pitää nyt muistaa tuosta palkkakehityksestä, että vaikka kuinka meriitit, tittelit ja kokemus lisääntyy niin ei se palkka yleensä itsestään kasva eli on se myös tekijästä itsestään kiinni minkä arvoiseksi on itseään arvottanut palkkaa lisää pyytäessä.

Itse ainakin uran alussa en osannut tarpeeksi ponnekkaasti perustella ja pyytää enemmän.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
En tiedä paljon leadeilla on palkka mutta vierestä hyvin läheltä seuranneena ei ole mitään hinkua niihin hommiin vaikka palkka isompi olisikin, seniorina mennään vielä pitkälle tulevaisuuteen sopivalla vastuulla :kahvi: palkkaus ja titteli ei itselle kaikki kaikessa ole, arvostan enemmän vapaa-aikaa:cigar:
Joo, kyllä se niin on ettei nämä leadin hommat sovi kuin työnarkomaaneille ja muuten järkensä menettäneille. Palkka on hyvä, mutta arkipäivä ei todellakaan ole sitä, mite termistä "lead" voisi ehkä kuvitella. Vastuu painaa kovaa, mutta valtaa ei ole lainkaan (lead ei ole director, vaikka molemmat suomentuvatkin johtajaksi).
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
456
Vastuu painaa kovaa, mutta valtaa ei ole lainkaan (lead ei ole director, vaikka molemmat suomentuvatkin johtajaksi).
Tämä on se syy, miksi harvan mielenterveydelle sopii mitkään johtotehtävät. Omakin nimikkeeni on yksikön päällikkö. Jokaisella on kuitenkin oma esimiehensä ja nykytyöyhteisöissä ollaan hyvin paljon eri liiketoimintojen osalta synergiassa. Seurauksena on se, että kaikki uudistukset voivat vaikuttaa muihin liiketoimintoihin ja sitten nykytoimintaa suojellaan oman hengen uhalla ettei vain kävisi huonosti. Toimari taas ei uskalla ottaa kantaa, kun oma hallitus hengittää niskaan ja liikevoiton laskuriskiä kvartaalissa ei voi hänen ammattitaidollaan arvioida. Ja tämä siis disruptiivisella alalla, jossa pitäisi nimenomaan etsiä vision ja missionkin mukaan uutta.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Ei oikein mitään koulutusta. Palkka 3150e/kk + bonus max 25% vuosipalkasta.

Kaupassa töissä.

Sent from my H60-L04 using Tapatalk
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Ovatko asiantuntijat ja alempi keskijohto myös jo käytännössä aina ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksen piirissä?
Joissakin työpaikkoissa myös perusinsinöörit ovat ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksella töissä. Tosi kätevää, kun ei tarvitse matkustamisesta maksaa oikein mitään, ja ylitöitä ei ole.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksella ei ole mitään tekemistä ylitöiden kanssa. Jos joillain työpaikoilla "ei ole ylitöitä", niin se johtuu jostain ihan muusta asiasta kuin työehtosopimuksesta.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 821
Ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksella ei ole mitään tekemistä ylitöiden kanssa. Jos joillain työpaikoilla "ei ole ylitöitä", niin se johtuu jostain ihan muusta asiasta kuin työehtosopimuksesta.
Aika usein ylemmillä toimihenkilöillä (liki aina?) työsopparissa lukee, että matka-aika ja ylityöt sisältyvät palkkaan. Laillista? Eipä taida olla, mutta harva tota on lähteny haastamaankaan. Itse olen ollut >15v ylempänä toimihenkilönä neljässä firmassa ja sama on ollut kaikkialla. Se on itsestä kiinni, miten työajat hoitaa. Itse olen kylmän viileästi pitänyt reissupäivien / "ylitöiden" takia vapaita silloin tällöin, sopivina hetkinä.. Eipä ole muodostunut ongelmaksi.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
101
Itse olen ylempi toimihenkilö kemianteollisuudessa ja Luojan kiitos, ylityöt maksetaan ylityösääntöjen mukaisesti; vuosiansion saa lähes tuplattua. Jos vapaana maksettaisiin, en varmaan koskaan ennättäisi niitä pitämään. Normaalityöajan ylittävät matka-ajat saa vapaana 1:1.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 821
Itse olen ylempi toimihenkilö kemianteollisuudessa ja Luojan kiitos, ylityöt maksetaan ylityösääntöjen mukaisesti; vuosiansion saa lähes tuplattua. Jos vapaana maksettaisiin, en varmaan koskaan ennättäisi niitä pitämään. Normaalityöajan ylittävät matka-ajat saa vapaana 1:1.
Aika hyvät ylityökorvaukset sulla :) Laillinen ylityömaksimi on vuodessa 250h. Keskimääräinen työaika on yksitysellä sektorilla n.1700h vuodessa. Ihan kiva jos 250h ylitöillä saa saman kuin 1700 normitöillä?

Ei taida kovin pitkiä työmatkoja olla? Mullakin aiemmassa duunissa oli aika paljon kaukoitään ja väli-Amerikkaan suuntautuvia matkoja vuodessa. Jos noi ois saanut 1:1 vapaana oisin ollut aika paljon vapaalla... Matka-ajat kotoa hotellille 12-18h/suunta. Ja lennot usein yön yli, normityöaikaan ei oikein esim. Kiinaan voi edes matkustaa (kaikki lennot lähtee iltaisin).
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksella ei ole mitään tekemistä ylitöiden kanssa. Jos joillain työpaikoilla "ei ole ylitöitä", niin se johtuu jostain ihan muusta asiasta kuin työehtosopimuksesta.
Hiukan epäselvästi ilmaisin asian. Käytettävällä TES:llä ja paikallisella sopimisella voi olla hieman eroa. Heikommin/huonommin ei paikallisesti kuitenkaan saa sopia. Pahimmat riidat saadaan varmaan tuosta vapaa-ajalla matkustamisesta. Toisilla kun työmatka voi suuntautua kiinaan ja toisella naapuripitäjään.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 821
Hiukan epäselvästi ilmaisin asian. Käytettävällä TES:llä ja paikallisella sopimisella voi olla hieman eroa. Heikommin/huonommin ei paikallisesti kuitenkaan saa sopia. Pahimmat riidat saadaan varmaan tuosta vapaa-ajalla matkustamisesta. Toisilla kun työmatka voi suuntautua kiinaan ja toisella naapuripitäjään.
Ja Kiina on vielä helpoimmasta päästä, kun sinne menee suoria 8-10h lentoja päivittäin melkein joka puolelle. Koetapa mennä esim. Brasiliaan tai Meksikoon. Usein tarttee kolme lentoa ja matka-aikaa 15-20h... Mun ennätys työmatkalla Väli-Amerikasta kotiin on 48h, ensin myöhästyin ekalta jatkolennolta aiemman lennon myöhästymisen takia ja sitten seuraavan lennon koneen hajottua meni taas vähän seuraavan lennon aikataulutus uusiksi....
 

TMK

Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
532
Aika hyvät ylityökorvaukset sulla :) Laillinen ylityömaksimi on vuodessa 250h. Keskimääräinen työaika on yksitysellä sektorilla n.1700h vuodessa. Ihan kiva jos 250h ylitöillä saa saman kuin 1700 normitöillä?
Toi raja koskee vain Suomessa tehtyjä ylitöitä.
Muualla saa tehdä niin paljon kuin lystää eikä niitä lasketa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Toi raja koskee vain Suomessa tehtyjä ylitöitä.
Muualla saa tehdä niin paljon kuin lystää eikä niitä lasketa.
Tarkemmin sanottuna EU:n ulkopuolella tehtyjä ylitöitä ei tarvitse raportoida mihinkääm —> eivät lukeudu tuohon 250h saldoon. Tuon lisäksi tuostakin voidaan sopia lainvoimaisesti paikallisesti korotettu tuntimäärä, kuitenkin noudattaen muutamaa nyanssipykälää laissa (jotain h/3 tai 4kk ei saa ylittää).

Edit: empä olekaan varma enää tuosta EU:sta, en löytänyt tälle ainakaan lähdettä. Täytyypä selvitellä itsekin asiaa vielä lisää.
 
Viimeksi muokattu:

TMK

Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
532
Tarkemmin sanottuna EU:n ulkopuolella tehtyjä ylitöitä ei tarvitse raportoida mihinkääm —> eivät lukeudu tuohon 250h saldoon. Tuon lisäksi tuostakin voidaan sopia lainvoimaisesti paikallisesti korotettu tuntimäärä, kuitenkin noudattaen muutamaa nyanssipykälää laissa (jotain h/3 tai 4kk ei saa ylittää).

Edit: empä olekaan varma enää tuosta EU:sta, en löytänyt tälle ainakaan lähdettä. Täytyypä selvitellä itsekin asiaa vielä lisää.
Mulle ei ainakaan koskaan ole ulkomaanylitöitä mihinkään laskettu ja on sanottu, että vain Suomessa lasketaan.

Ja saan ihan normaalisti ylityökorvaukset, että ei siitäkään ole asia kiinni.

Toisaalta sitten joissain maissa on omia säädöksiä joita pitää noudattaa, mutta tuohon ylityölaskuriin Suomessa ne eivät kerry.

Jossain maissa ei ole "mitään sääntöjä".
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Ylempien toimihenkilöiden TES ollut mulla käytössä aina ja aina on myös ylityöt jne menny maksuun. TES ei siis automaattisesti ylempien toimihenkilöiden kohdalla tarkoita, että ylitöitä ei maksettaisi vaan se on erikseen sovittu siihen lisänä. Yleensä (ainakin toivottavasti) näissä tapauksissa palkkaus on huomattavasti kovempi kuin niissä joissa ylityöt maksetaan. Saa olla kyllä aika tuntuva korotus, että lähtisin kirjoittamaan sopparin johon kuuluu ylityöt. Normisoppareilla IT-alalla saa melkein kolmanneksen kk-liksasta yhdestä ylityöviikonlopusta kun tekee arkipäivinä sisään 2,5h ylitöitä ja viikonloppuna normaalityöpäivän mittaiset ylityöpäivät (~8h/pvä la+su).
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
18 vuotta olen ollut ylempänä toimihenkilönä ja aina on maksettu ylityöt asianmukaisesti. Se on ihan työaikalaissa säädetty, eikä siitä voi edes työsopimuksella luistaa. Johtajasopimukset ovat sitten asia erikseen, mutta nyt oli kyse työntekijöistä/toimihenkilöistä.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
101
Aika hyvät ylityökorvaukset sulla :) Laillinen ylityömaksimi on vuodessa 250h. Keskimääräinen työaika on yksitysellä sektorilla n.1700h vuodessa. Ihan kiva jos 250h ylitöillä saa saman kuin 1700 normitöillä?

Ei taida kovin pitkiä työmatkoja olla? Mullakin aiemmassa duunissa oli aika paljon kaukoitään ja väli-Amerikkaan suuntautuvia matkoja vuodessa. Jos noi ois saanut 1:1 vapaana oisin ollut aika paljon vapaalla... Matka-ajat kotoa hotellille 12-18h/suunta. Ja lennot usein yön yli, normityöaikaan ei oikein esim. Kiinaan voi edes matkustaa (kaikki lennot lähtee iltaisin).
Olet oikeassa, ettei kaikki suoraan ylitöistä tule vaan työn luonteeseen kuuluu varallaolovalmius normaalityöajan päälle ja varallaolokeikkoja eli ylitöitä tulee paljon myös viikonloppuisin ja pyhinä. Sunnuntaikeikoilta kun saa parhaimmillaan 5-kertaisen palkan.

Mutta aika lailla lain sallimat maksimit tulee ylitöitä painettua eli 250 + 80 h luottamusmiehen siunauksella.

Matkustusta tulee lähinnä kotimaassa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
319
Aika usein ylemmillä toimihenkilöillä (liki aina?) työsopparissa lukee, että matka-aika ja ylityöt sisältyvät palkkaan. Laillista? Eipä taida olla, mutta harva tota on lähteny haastamaankaan.
Käsittääkseni on siinä tapauksessa laillista jos ne on "sisällytetty" palkkaan. Eli minun alalla on voimassa ns. takuupalkkasopimus. Päällystöpuolella (vastannee jotenkin toimihenkilöitä) kuuluu 70h kuukaudessa palkkaan ja miehistöpuolella 9h viikossa, yli menevistä tunneista maksetaan normaali ylityökorvaus joka on jotain luokkaa 1/64 osa kk-liksasta per tunti arkena ja 1/32 pyhänä. Päällystöpuolella maksuun menee todella harvoin mitään (tästä pitää huolen lepoaikasäädökset joita myös valvotaan), miehistössä joskus. Käytännössä niissä saman alan firmoissa joissa tämä ei ole käytössä niin työaikana toki liksa on suurempi, mutta loma-aikana homma tasottuu selvästi. Tämän hetken työpaikassa sanoisin että tällä takuupalkalla saan enemmän vuodessa käteen kuin ilman takuupalkkaa, jossain muun tyyppisessä liikenteessä /aluksessa voi taas tilanne olla toisinpäin.Toki sillon pitää niitä tuntejakin tehdä aika paljon enemmän, kun tällä hetkellä teoriassa saan tuon palkan vaikka en tekisi yhtään ylitöitä ja teoriassa siksi että käytännössä niitä ylitöitä tulee hiukan väkisinkin. En ole hetkeen jaksanut edes vilkasta paljonko niitä tulee, mutta heittäisin että 20-30h kuukaudessa minulle, joillekkin saattaa tulla välillä tuplaten tuo.
 

Gale

GYM-psykoosi
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
200
Tulee muutto Norjaan tässä piakkoin. Tuotantotalouden diplomi-insinööri koulutuksena eli puhun paskaa ammatikseni. Todella absurdi maa tämä Suomi hyvätuloiselle, kun nyt muuton yhteydessä bruttopalkka nousee, mutta veronluontoiset maksut laskevat lähes 10 %-yksikköä. Yhtälön seurauksena nettopalkka nousee n. 100%, eli mennään sopivasti bonareiden sattuessa 6-numeroiseen nettopalkkaan vuodessa.

Ilmeisesti työtäkin tekemällä voi jotain rahaa saada.
 
Viimeksi muokattu:

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 821
Käsittääkseni on siinä tapauksessa laillista jos ne on "sisällytetty" palkkaan. Eli minun alalla on voimassa ns. takuupalkkasopimus. Päällystöpuolella (vastannee jotenkin toimihenkilöitä) kuuluu 70h kuukaudessa palkkaan ja miehistöpuolella 9h viikossa, yli menevistä tunneista maksetaan normaali ylityökorvaus joka on jotain luokkaa 1/64 osa kk-liksasta per tunti arkena ja 1/32 pyhänä. Päällystöpuolella maksuun menee todella harvoin mitään (tästä pitää huolen lepoaikasäädökset joita myös valvotaan), miehistössä joskus. Käytännössä niissä saman alan firmoissa joissa tämä ei ole käytössä niin työaikana toki liksa on suurempi, mutta loma-aikana homma tasottuu selvästi. Tämän hetken työpaikassa sanoisin että tällä takuupalkalla saan enemmän vuodessa käteen kuin ilman takuupalkkaa, jossain muun tyyppisessä liikenteessä /aluksessa voi taas tilanne olla toisinpäin.Toki sillon pitää niitä tuntejakin tehdä aika paljon enemmän, kun tällä hetkellä teoriassa saan tuon palkan vaikka en tekisi yhtään ylitöitä ja teoriassa siksi että käytännössä niitä ylitöitä tulee hiukan väkisinkin. En ole hetkeen jaksanut edes vilkasta paljonko niitä tulee, mutta heittäisin että 20-30h kuukaudessa minulle, joillekkin saattaa tulla välillä tuplaten tuo.
No tosiaan oma palkka tota 90-100te/v luokkaa, ja ylityöt sisällytetty palkkaan. Enpä nyt ole kauheasti tota stressannut. Ihan tyvtyväinen olen ja itse pystyn pääosin työaikaa säätämään. Viikonloppuisin en ole kertaakaan töitä tehnyt (tai no joku 1-2h joskus joku su-ilta tms.).
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Tulee muutto Norjaan tässä piakkoin. Tuotantotalouden diplomi-insinööri koulutuksena eli puhun paskaa ammatikseni. Todella absurdi maa tämä Suomi hyvätuloiselle, kun nyt muuton yhteydessä bruttopalkka nousee, mutta veronluontoiset maksut laskevat lähes 10 %-yksikköä. Yhtälön seurauksena nettopalkka nousee n. 100%, eli mennään sopivasti bonareiden sattuessa 6-numeroiseen nettopalkkaan vuodessa.

Ilmeisesti työtäkin tekemällä voi jotain rahaa saada.
Taitaa tuo Norjassa eläminenkin maksaa vielä enemmän kuin Suomessa...

Itse määritän tulotasoa enemmänkin sen mukaan paljon jää käteen pakollisten menojen jälkeen jne. Kyllä palkka nousisi itsellä ihan Suomenkin sisällä, jos jaksais muuttaa, mutta enemmän ratkaisee se, että mitä jää oikeasti käteen menojen jälkeen kuin se, että kuinka iso summa vuoden lopussa on verotettavana.
 

Gale

GYM-psykoosi
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
200
Taitaa tuo Norjassa eläminenkin maksaa vielä enemmän kuin Suomessa...

Itse määritän tulotasoa enemmänkin sen mukaan paljon jää käteen pakollisten menojen jälkeen jne. Kyllä palkka nousisi itsellä ihan Suomenkin sisällä, jos jaksais muuttaa, mutta enemmän ratkaisee se, että mitä jää oikeasti käteen menojen jälkeen kuin se, että kuinka iso summa vuoden lopussa on verotettavana.
Itseasiassa ei juurikaan enempää; ruoka ja asuminen ovat kalliimpia. Muu käyttämäni on jotakuinkin samanhintaista tai jopa halvempaa. Tottakai talousihmisenä lasken menojen jälkeen mitä jää, ja olin oikeasti yllättynyt, miten halpaa tuolla on kaiken sen lukemani "pelottelun" jälkeen.

Firmalta asuntoetu niin asuntokaan ei kauheasti haittaa. Autoa en tarvitse, joten autoetu rahana. Sali on firman puolesta.
 

TMK

Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
532
Se, että ylityöt sisältyy ei tarkoita välttämättä, että niitä ei olisi rajattu. Yleensä joku arvioitu määrä voidaan sisällyttää, mutta se on sitten siihen kuukausipalkkaa sisällytetty.

Tuntuvat välttelevän ylitöitä kaikin keinoin vaikka saavat siitä korvauksen. Pikemminkin niinpäin kuin kärsisivät siitä tappiota.
Monesti se on vain kaikille yksinkertaisempi, kun ei tarvi merkata ylitöitä tai niitä erikseen laskea.

Itselle perinteinen malli on kyllä mieluisampi ainakin nykyisessä työssä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
158
Edellisessä firmassa oli ylempien toimihenkilöiden soppari. Mikäli projektin käyttöönotto oli myyty kiinteällä hinnalla niin ylityötunnit meni tuntisaldoon tunti tunnista. Mikäli homma oli myyty tuntihommina niin sitten juoksi ylityökorvaukset. Vähä vitutti painaa 12h päivää kun tiesi että ei niitä tuntisaldoja kerkee pitää pois. Matkatunnit kyllä maksettiin tai tuntisaldoon oman valinnan mukaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
62
4300e/kk tietohallintopäällikkö ja ei mainittavaa koulutusta. Työkokemusta 15v ja siitä 5 tässä pestissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksella ei ole mitään tekemistä ylitöiden kanssa. Jos joillain työpaikoilla "ei ole ylitöitä", niin se johtuu jostain ihan muusta asiasta kuin työehtosopimuksesta.
En tiedä voidaanko tessillä sopia toisin, mutta työaikalain mukaan ainoastaan johtavassa asemassa tai muiden työtä valvovien kohdalla edes voidaan sopia palkkaan ylityöt ja sunnuntailisät sisään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 204
Todella absurdi maa tämä Suomi hyvätuloiselle, kun nyt muuton yhteydessä bruttopalkka nousee, mutta veronluontoiset maksut laskevat lähes 10 %-yksikköä.
Eihän tuo nyt edes kummallista ole kun maa vaihtuu välissä, mutta se jo vähän oli, kun Jenkeissä asuin niin joka vuosi nousi bruttopalkka ja joka vuosi myös efektiivinen veroprosentti laski. Firman antamat eläkesijoitukset kun laski mukaan niin netto oli melkein suurempi kuin brutto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Aika usein ylemmillä toimihenkilöillä (liki aina?) työsopparissa lukee, että matka-aika ja ylityöt sisältyvät palkkaan. Laillista? Eipä taida olla, mutta harva tota on lähteny haastamaankaan. Itse olen ollut >15v ylempänä toimihenkilönä neljässä firmassa ja sama on ollut kaikkialla. Se on itsestä kiinni, miten työajat hoitaa. Itse olen kylmän viileästi pitänyt reissupäivien / "ylitöiden" takia vapaita silloin tällöin, sopivina hetkinä.. Eipä ole muodostunut ongelmaksi.
No ei se kyllä näin mene *aina*. Ihan taas siitä kiinni millaisen sopparin suostuu hyväksymään. Itse myös ns. ylempi toimihenkilö ihan normaaleilla toimistotyötunneilla jossa ylimenevistä maksetaan ylityöt normaalisti. Matka-ajat suomen ulkopuolelle pidän pääsääntöisesti 1:1 vapaina. Suomen sisällä taas jos johonkin liikkuu niin normaali työkello pyörähtää käyntiin kun kytkin nousee toimiston pihasta
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Normisoppareilla IT-alalla saa melkein kolmanneksen kk-liksasta yhdestä ylityöviikonlopusta kun tekee arkipäivinä sisään 2,5h ylitöitä ja viikonloppuna normaalityöpäivän mittaiset ylityöpäivät (~8h/pvä la+su).
Meillä arkipäivinä voi kerryttää ainoastaan saldoa - ylityötunteja "saa" tehdä ainoastaan viikonloppuina. Nuo puuttuvat 2,5 tuntia tehdään viikonloppuina sisään ennen oikeita ylityökirjauksia. Mitäpä niillä saldotunneilla tekee, kun työnantaja ei anna niitä pitää koskaan :vihellys:
Toimihenkilö ja vuosipalkka jää rapian alle 50k.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 025
Meillä arkipäivinä voi kerryttää ainoastaan saldoa - ylityötunteja "saa" tehdä ainoastaan viikonloppuina. Nuo puuttuvat 2,5 tuntia tehdään viikonloppuina sisään ennen oikeita ylityökirjauksia. Mitäpä niillä saldotunneilla tekee, kun työnantaja ei anna niitä pitää koskaan :vihellys:
Toimihenkilö ja vuosipalkka jää rapian alle 50k.
Kävelet ulos töistä ja merkkaat saldotunteina. Milläs se työnantaja sen käytön meinaa estää?

Vai onko sulla oikeasti työsopimuksessa että töissä on oltava 08-16 jos ei toisin sovita?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 266
Viestejä
4 196 143
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom