Palkkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
mm. edellisen firman 60v esimies vaati aina lääkärin kirjoittaman sairaustodistuksen, jos olit yhden päivänkin pois. Oma ilmoitus ei käynyt, hoitajan todistus ei riittänyt, nou nou. Mene siinä sitten vittu flunssapäissä lääkärin vastaanotolle anomaan saikkua.

OT: Meillä sairaspoissaolot väheni ja nähtävästi kulutkin, kun sai olla kipeänä 2 päivää omalla ilmoituksella, ilman mitään todistuksia. Lisäksi vapaammat etätyökäytännöt on ainakin lisänneet minun intoani pitää kiinni sovituista deadlineistä ja tehdä tarvittaessa pidempää päivää.
 
Tuokin on ihan perseestä. Joissain työpaikoissa tosin on varmaan ollut ongelmana ns. hupisaikuttelu, muuta syytä en tommoiselle keksi.

Mulle riittää 3 päivään asti oma ilmoitus, siitä pitempiin saikkuihin pitää ottaa vauhtia työterveydestä.

Tämä auktoriteetteja ihaileva sankari piti kaikkia alaisiaan lähtökohtaisesti epäluotettavina ketkuina. Jäävuoren huippuna kerran meni akillesjänne, johon sain sairaslomaa viikon mutta esimiehelle tämä ei kelvannut ja uhkasi katkaista palkanlaskun, jos en saavu töihin huomiseksi.

Nykyisessä firmassa voi sentän saikutella sen kolme päivää omalla ilmoituksella eikä tarvitse vääntää pitkää perustelulitanniaa saati soitella itselleen sijaista. Joskus nuorena ja kokemattomana tuli kaiken maailman riistäjäfirmoissa pyörittyä.
 
Kokeillaanpa toisin päin ja pidetään pieni ajatusleikki:
Mikä olisi sopiva tuntipalkka palkkasuhteiselle lääkärille/asianajajalle/diplomi-insinöörille siten, että tilanne olisi linjassa yleiseen palkkatasoon?

Kun olet miettinyt sopivan luvun, klikkaa spoiler auki.

Viimeksi julkistettuna verovuonna laskutin itse kaikki työtunnit huomioituna noin 4000 tuntia (yrittäjänä, kun ei työaikaa ole). Nopeasti arvoituna normalisoituna perustuntipalkaksi (kun illoista, öistä ja sunnuntaista tulisi palkansaajina kuitenkin kertoimia) tämä olisi maksettavaa perustuntipalkkana noin 6000 tunnilta/vuosi. Normaali 8-16 yksivuorotyöläisellä tunteja tulee vuodessa 1700.
Kerro ehdottamasi tuntipalkka 6000:lla, mikä tuli vuosiansioksi?

Kun olet päässyt tähän asti, klikkaa viimeinen spoiler auki

Erikoistuvan lääkärin normaalin työajan kuukausipalkka on 3342 euroa eli noin 21 euroa/h.
 
Olet siis rehellisesti sitä mieltä että 178€/h on kohtuullinen hinta sille että diagnoosit ovat lähinna "lepää ja ota särkylääkkeitä jos on tarve".

Tällaisesta tyhjänpäiväisestä pikakäynnistä sille lääkärille jää käteen noin 15 euroa yksityispuolella. Puhumattakaan siitä, että tuollainen käynti kuuluu yleensä työterveyshuollon sopimuksen piiriin, on kilpailutettu ja siksi siitä jää lääkärille huomattavasti pienempi osa (ehkä puolet). Suurin osa lääkärin työstä ei tosin tällaista rahasampoa ole vaan sinne vastaanotolle ryykätään 15 min ajalle kolmen eri oikeaakin hoitoa vaativan sairauden ja lausuntopyynnön kanssa. Lääkärit sitten omalla ajallaan soittelevat konsultaatioita ympäriinsä, suunnittelevat hoitoa ja tutustuvat kirjallisuusviitteisiin.
 
@adhocz valitan hirveästi, mutta potilasten kanssa toimivalle lääkärille ei mielestäni oikein sovi tuollaiset työmäärät. Väsyneenä tulee virheitä, jotka voivat vaarantaa potilasturvallisuuden. Tämä kaikella kunnioituksella ammattiasi kohtaan.

--

Tiedän tapauksen IT-alalla, joka teki 16h-työpäiviä arkipäivät ja nukkui viikonloput. Koodin taso laski aina iltaisin, mutta jos oli paikalla, niin pomoille kaikki oli ok. Aamut oli toisessa työpaikassa ja aloitteli 14 aikaan.. Loppupeleissä jostain tuli kateellinen tai sitten tuo henkilö teki pahan virheen - ja sai kenkää ainakin toisesta duunista.
 
Olettaen, että pidät kuitenkin sen 5 viikkoa lomaa vuodessa ja jos tekisit keskimäärin 5 päivää viikossa (= viikonloput vapaita) niin tuolla 4000 tunnin vuosilaskutuksella tekisit joka työpäivä 17h duunia. Vastaavasti jos et ikinä pitäisi viikonloppuavapaita niin se vastaisi 12h päivässä joka ikinen päivä. Itse en jaksa uskoa, että kukaan jaksaisi tuollaista viikosta toiseen ja tuota 6000 tuntia ei kannata edes lähteä laskemaan, koska jokainen jo tajuaa, ettei se ole mitenkään mahdollista. Vai päteekö tähän laskutettuun 4000 tuntiin vuodessa vähän sama sanonta kuin putkimiehillä, että laskutus on epäonnistunut, jos 8 tunnin päivästä ei pysty 16 tuntia laskuttamaan. Itse veikkaan jälkimmäistä eli tuplalaskutusta harrastetaan paljon. Laskutetut tunnit ja oikeasti tehdyt tunnit eivät siis täsmää.
 
Itse veikkaan jälkimmäistä eli tuplalaskutusta harrastetaan paljon. Laskutetut tunnit ja oikeasti tehdyt tunnit eivät siis täsmää.
Työnkuvia on erilaisia. Toisinaan tehdään aktiivia ja toisinaan varallaoloa tuntikorvauksella. Vuorokaudessa on 24 h, joten 48:sta on varsin mahdotonta laskuttaa. Vuodessa 50 viikkoa töitä ja normaali viikkotyöaika 40 h tekee jo 2000 h. Varalla tai aktiivissa sitten pitää olla vielä toiset, joka tarkoittaa esimerkiksi yhtä viikonloppuvuorokautta ja arkipäivystystä /viikko. Sen verran voin kertoa, että tämä maa ei enää pyörisi, jos kymmenet lääkärit eivät joka yö nukkuisi kotona puhelin yöpöydällä.
 
Kyllähän tuo yli 100€ lasku on ihan normaali yksityisellä puolella 20min ajanvarauksella. Ainakin siis joka kerta kun olen käynyt ja ilmoittanut että laskun maksaa vakuutusyhtiö.

Se on muuten ihan järjetön määrä ylilaskuttamista mitä autokorjaamot ja lääkärit laskuttaa jos maksaja kertoo että menee vakuutuksesta. Uskon että pätee moneen muuhunkin alaan, näistä kahdesta on kokemusta.
 
Työnkuvia on erilaisia. Toisinaan tehdään aktiivia ja toisinaan varallaoloa tuntikorvauksella. Vuorokaudessa on 24 h, joten 48:sta on varsin mahdotonta laskuttaa. Vuodessa 50 viikkoa töitä ja normaali viikkotyöaika 40 h tekee jo 2000 h. Varalla tai aktiivissa sitten pitää olla vielä toiset, joka tarkoittaa esimerkiksi yhtä viikonloppuvuorokautta ja arkipäivystystä /viikko. Sen verran voin kertoa, että tämä maa ei enää pyörisi, jos kymmenet lääkärit eivät joka yö nukkuisi kotona puhelin yöpöydällä.
Jos niitä lääkäreitä koulutettaisiin tarpeeksi, niin pyörisi ihan hyvin.

Hyvin lobattu, ei siinä mitään.
 
Se on muuten ihan järjetön määrä ylilaskuttamista mitä autokorjaamot ja lääkärit laskuttaa jos maksaja kertoo että menee vakuutuksesta. Uskon että pätee moneen muuhunkin alaan, näistä kahdesta on kokemusta.
Tuota ylilaskuttamista olen itsekin seurannut monella alalla. Ei mahdu omaan moraaliin. Itse teen saman laskun, oli maksaja kuka tahansa. USA:han tämä juuri on se syy terveydenhuollon kustannusten räjähtämiseen. Siellähän on sairaaloilla palkkalistoilla omat konsultit, joiden tehtävä on varmistaa lääkäreiden tekevän riittävästi temppuja (luokkaa esim yskivän aikuisen infektiopotilaan korvat pitää myös aina katsoa), jotta voidaan laskuttaa vaativammasta tutkimuksesta. Vakuutusyhtiöllä taas on omat asiantuntijat ja hoitojakson jälkeen nämä lakimiehet alkavat sitten neuvotella mikä olisi sopiva loppulasku kirjaukset huomioiden. Vakuutuksen ulkopuolisilla taas ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä annettu lasku.
 
Jos niitä lääkäreitä koulutettaisiin tarpeeksi, niin pyörisi ihan hyvin.

Hyvin lobattu, ei siinä mitään.
Kiitos kiitos, mutta ei se koulutuksen lisäämisellä vähenisi, että tarvitseeko kenenkään päivystää. Enemmänkin yhteiskunta on jatkuvasti siirtynyt kohti 24/7 -ajattelua. Voin taata, että alihankkijana minun laskuni vähentäminen ei näy kunnan tai palvelukodin rahoissa vaan lisää vain viivan alle isolle lääkärikeskukselle. Pitäisikö kuitenkin lisätä kilpailua yksityismarkkinoilla (siis ei lääkäriammatinharjoittajissa), jos hintoja halutaan laskea? Vastaan suoraan, että varsin kilpailtua on jo, kun firmat myy parhaimmillaan päivystäjän hintaan 1 euro/vuoro, jotta sopimussuhde syntyy. Voin taata, että nykyisessäkin lääkäripoolissa olisi riittävästi potentiaalia tuplaamaan yksityisen tarjonta, jos se pelkkää ruusuilla tanssimista olisi.
 
Mitä vikaa ylilaskuttamisessa on jos ei ole sama asiakas?

Mä laskutan aina alkavalta tunnilta joten päivässä ehtii laskuttaa vaikka ja mitä, jos on useampi asiakas.
Näinpä. Silloinhan se ei ole ylilaskuttamista, jos laskutusperuste on esim minimilasku 1 h tai per alkava tunti. Sehän on vain ja ainoastaan sopimuksen mukaista ja sen kyllä molemmat osapuolet tietävät sopimusta kirjoittaessaan. Tässä nyt monet tuntuvat vaan ajattelevan, että kaikki yksityislääkärit katsovat vain ja ainoastaan nuhapolin yksityisasiakkaita vakuutuksen piikkiin 30 min ajoilla ja 5 min tod. kestolla, mikä on vain provoilua, kun harva tuota jaksaisi ja markkinat eivät sallisi.
 
Mitä vikaa ylilaskuttamisessa on jos ei ole sama asiakas?

Mä laskutan aina alkavalta tunnilta joten päivässä ehtii laskuttaa vaikka ja mitä, jos on useampi asiakas.

Ei kai tämä lääkäriltä onnistu, jos ei sitten bookkaa potilaita päällekkäin? Jos potilaan kanssa menee 5 min, niin sitten pitää pelata pasianssia 55 min ennen kuin seuraava saapuu.
 
Ei kai tämä lääkäriltä onnistu, jos ei sitten bookkaa potilaita päällekkäin? Jos potilaan kanssa menee 5 min, niin sitten pitää pelata pasianssia 55 min ennen kuin seuraava saapuu.
Ks edellinen viestiNI. Loppujen lopuksi vain osa yksityislääkäreistä ja yrittäjälääkäreistä (ja jatkossa yhä harvempi) saa palkkionsa katsomalla itse maksavia potilaita nuppitaksalla. Paljon tehdään terveysyritykselle alihankintana, jolloin esim tämä ”Kimalainen” maksaa yksityiselle ammatinharjoittajalle sovittua korvausta ja osoittaa tehtäviä, jotka yritys on hankkinut kolmansilta osapuolilta. Näissä palkkiomallit vaihtelevat hyvin paljon. Voi olla tuntikorvausta, vastuukorvausta, nuppitaksaa, osakkuutta ja usein kaikkea päällekkäin.

Lääkärin palkkio on siis pois terveysyrityksen katteesta, ei yksityishenkilön tai alkuperäisen tilaajan pussista. Koko terveysbisnes taas on niin tehotonta, että terveysyritykset eivät tarjoa monesti palvelujaan hintaan omakustanne+kate vaan mallilla ”millä tämä sopimus saadaan”. Hence soteuudistus ja erityisesti siihen liittyvä raportoinnin parannus ja johtamisen koordinointi.
 
Viimeksi muokattu:
Ks edellinen viesti. Loppujen lopuksi aika harva lääkäri (ja jatkossa yhä harvempi) katsoo itse maksavia potilaita nuppitaksalla. Paljon tehdään terveysyritykselle alihankintana, jolloin esim tämä ”Kimalainen” maksaa yksityiselle ammatinharjoittajalle sovittua korvausta ja osoittaa tehtäviä, jotka yritys on hankkinut kolmansilta osapuolilta. Lääkärin palkkio on siis pois terveysyrityksen katteesta, ei yksityishenkilön tai alkuperäisen tilaajan pussista. Koko terveysbisnes taas on niin tehotonta, että terveysyritykset eivät tarjoa monesti palvelujaan hintaan omakustanne+kate vaan mallilla ”millä tämä sopimus saadaan”. Hence soteuudistus ja erityisesti siihen liittyvä raportoinnin parannus ja johtamisen koordinointi.

öö..minusta lääkärit ovat kyllä palkkansa ansainneet, enkä ole kummemmin kiinnostunut laskutuskuvioista. Ihmettelin vain, että miten ylilaskutus onnistuu jos niitä potilaita saapuu sovittuina aikoina.

Julkisella päivystäessä tuo on tietty mahdollista, mutta silloin joka keikalla on sama asiakas.
 
öö..minusta lääkärit ovat kyllä palkkansa ansainneet, enkä ole kummemmin kiinnostunut laskutuskuvioista. Ihmettelin vain, että miten ylilaskutus onnistuu jos niitä potilaita saapuu sovittuina aikoina.

Julkisella päivystäessä tuo on tietty mahdollista, mutta silloin joka keikalla on sama asiakas.
No teoreettisesti esim organisaatiot 1, 2, ja 3 voivat ostaa vaikka lääkärin puhelinkonsultaatioita terveysyritykseltä. Sopimuksessa minimiveloitus 15 min/ asia. Jos puhelu kestääkin vain 6 min, on lasku silti sama. Soiton jälkeen voikin soittaa sitten seuraavalle organisaatiolle. Kaikki nämä organisaatiot maksavat terveyspalveluyritykselle summan n euroa/kk + m euroa/15 min tästä takapäivystyksestä. Lääkäriammatinharjoittaja soittaessaan laskuttaa kyseistä firmaa toteuman mukaan ja tästäkin summasta terveysyritys ottaa vielä omansa. Näin 1 h aikana terveysyritys on voinut laskuttaa parhaimmillaan kaikkia organisaatioita 1,2 ja 3 1 h työstä ja lääkäriammatinharjoittaja on soittanut 3x4 puhelua. Terveysfirma saa oman kiinteän kuukausikorvauksensa ja provikat lääkäriammatinharjoittajan työstä kolmen eri organisaation osalta. Lääkäriammatinharjoittaja sitten tehtyjen työsuoritusten mukaan.

Periaatteessa myös yksityisasiakkailla voi olla yksityisen päivystyksessä vastaavasti minimilaskutus 15 min, mutta näistä ei hirveästi minuutteja saa enää millään pois, kun kaikki kirjaaminen ja tilastointi vie aikaa ja tapahtuu yleensä potilaan jo poistuttua.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä vikaa ylilaskuttamisessa on jos ei ole sama asiakas?

Mä laskutan aina alkavalta tunnilta joten päivässä ehtii laskuttaa vaikka ja mitä, jos on useampi asiakas.

Pitäsköhän alkaa töissäkin harrastaa samaa periaatetta, että aina kun vastaa sähköpostiin/chattiin/kysyjälle projektista X voi automaattisesti vetää lopputunnin lonkkaa kunnes tulee seuraava aihe :D
 
Pitäsköhän alkaa töissäkin harrastaa samaa periaatetta, että aina kun vastaa sähköpostiin/chattiin/kysyjälle projektista X voi automaattisesti vetää lopputunnin lonkkaa kunnes tulee seuraava aihe :D
Eihän tuossa mitään lonkkaa vedetty vaan jokaista laskutetaan alkavalta tunnilta vaikka palveluun kuluisi 5 min. Kun edellinen on valmis niin seuraava tulee.
 
Saahan lääkärit myös puhelimeen vastaamisesta ns öalkkion. Ainakin jos reseptejä uusit puhelimitse.

Ja noheva lääkärihän kirjoittaa itselleen sellaiset rohdot, että jaksaa tehdä vähän pidempää päivää ;)
 
Pelkkä kateus ei ole mielestäni kovin hyvä syy yrittää laskea jonkun ammattiryhmän palkkoja.
Joo,ei tietenkään kateus oo mikään peruste :) ei ole tarkoitus olla kateellinen. Ei mua haittaa jos joku saa hyvää tiliä ja vieläpä suhteellisen helposti. Jos on kykyjä ja taitoa olla jossain vaativassa hommassa niin yleensä korkea palkkio on sillon täysin ok ja perusteltua. Tää juttu mitä kommentoin lähti siitä liikkeelle kun keskusteltiin että lääkärit ottaa suhteellisen yksinkertaisista ja nopeista duuneista isoa liksaa..usein tuon homman voisi tehdä joku vähemmän koulutettu "lääkärikin" tai hoitsu tai joku. Jos alalla on vähän tekijöitä, vähän kilpailua niin hinnathan nousee silloin. Josta päästään tähän @Diaz\ :n viestiin (joka oli myös vastaus minulle):
Ööö no siis hoitsuthan noita motivaatiosaikkuja hoiteleekin?

Kilpailuahan toi ala kaipaa.
Siis mulla on pelkällä hoitsulla käynnistä niin huonoja kokemuksia niin mielummin asioin lääkärin kanssa. Lähinnä silleen että hoitsulla ei ole valtuuksia sanoa yhtään mitään tai kirjoittaa reseptiä niin monesti hoitsukäynti on käytännössä lääkärin ajan varaus ja tarkoittaa kahta käyntiä jossain terveysasemalla. Esim reseptejä ei kai hoitsut saa kirjoittaa? Saikkua toki voi antaa sen 3pvää (jonka ainakin itse voin olla pois omalla ilmoituksella). Jotain kilpailua alalle kaipaisin ja tosiaan sitä että yksinkertaisempiin töihin riittäisi vaikka tuo hoitsun pätevyys.
 
Koko lääkärin ammatti ja koulutus vaatisi IMO jonkinlaista järkeistämistä. Nyt suuntaus on se, että pyritään kouluttamaan ns. "superlääkäreitä", eli erikoislääkäri vääntää minimissään sen 6+2 vuotta opintoja, joista käytännössä 4-5v on relevantteja työnkuvaa miettien. Nyt erikoistumisuudistuksen myötä kun tuohon lisensiaatin tutkinnon ja erikoistumisen väliin tulee käytännössä pakollinen työjakso, sekä päälle väikkärinteko hakupainealoille, niin onhan se nyt aivan järjetöntä, että se tekoniveliä polviin hakkaava kirurgi opiskelee vuosikausia kaikenmaailman sisätauteja ja farmakologiaa vaikka käytännössä olisi toteutettavissa tilanne jossa sama henkilö voisi paukuttaa päivät pelkkiä samoja leikkauksia, ja jonkun muun tehtävä olisi tarkastella taustatiedot ja määritellä tropit jne.

Koko ajatus siitä, että jokainen lääkäri pystyy yhtälailla tekemään terkkaria on naurettava, on sanomattakin selvää, että ihmismieli ei toimi siten, että kaadetaan opiskeluaikana päähän sisätaudit jne., sen jälkeen hakataan 10v tekoniveliä paikalleen ja kuvitellaan, että muiden osa-alueiden osaaminen on yleislääketiedettä jatkuvasti tekeviin verrattuna järkevällä tasolla.

Pitäisi sallia tiukempi erikoistuminen, ja lopettaa tuo ajatusharha, että jakoavaimien tehtaileminen olisi järkevää. Ihmiset turvallisuuden tunnussaan vain tuntuvat elävän siinä harhassa, että kun kerran on jokin asia on päähän kaadettu niin se osataan, ja kuvittelevat, että se lääkäri joka joskus on opiskellut tietyt asiat, olisi täysin pätevä niiden suhteen, vaikka niitä ei työssään käyttäisi.
 
Pitäisi sallia tiukempi erikoistuminen, ja lopettaa tuo ajatusharha, että jakoavaimien tehtaileminen olisi järkevää. Ihmiset turvallisuuden tunnussaan vain tuntuvat elävän siinä harhassa, että kun kerran on jokin asia on päähän kaadettu niin se osataan, ja kuvittelevat, että se lääkäri joka joskus on opiskellut tietyt asiat, olisi täysin pätevä niiden suhteen, vaikka niitä ei työssään käyttäisi.
Onkohan lääkäreillä edes mitään määräajoin suoritettavia pakollisia tenttejä, jotka testaavat pätevyyttä? Kuulemma sairaanhoitajilla on noin tusina erilaista määräajoin suoritettavaa pakollista tenttiä ml. joku lääketentti, jotka pitää saada läpi.
 
Erikoislääkärin palvelut ovat lopulta ainoita tohtoritason ihmisten tuottamia palveluita joita melkein jokainen tavallinen ihminen yksityisesti jossain vaiheessa elämäänsä saattaisi haluta ostaa.

Harva kaipaa tohtoritason matemaatikon palveluksia ikinä...

Kun moni AMK-insinöörikin laskuttaa Suomessa 150e/h alkavalta tunnilta, niin eipä se enää tunnukaan niin pahalta 12v opiskelleen ihmisen duunista.

Ongelmat kohdistuvat minusta lähinnä nimenomaan tuohon palveluntarjontapuolen regulointiin, joka vähentää kilpailua ja innovointia. Kun lakikirja sanoo, että asiat pitää tehdä vain näin ja vain tällä tavalla lisensoitujen ammatinharjoittajien toimesta, niin milläs kehität palveluntuotantoa?

Loppuviimeksi Suomessa nuo ongelmat ovat suhteellisen pieniä verrattuna esim. Jenkkien täysin läpimätään FDA:n rakentamaan regulointihelvettiin. Lääkkeiden hinnat ja esim. joidenkin tutkimuslaitteiden sertifioinnit ovat kyllä osittain Suomessa / Euroopassa sekaisin patenttien ja mielivaltaisten huolto-ohjelmien jne. takia ja se kyllä näkyy hinnoissa, mutta ongelmat ovat pienemmät kuin rapakon takana.
 
Tuota ylilaskuttamista olen itsekin seurannut monella alalla. Ei mahdu omaan moraaliin. Itse teen saman laskun, oli maksaja kuka tahansa. USA:han tämä juuri on se syy terveydenhuollon kustannusten räjähtämiseen. Siellähän on sairaaloilla palkkalistoilla omat konsultit, joiden tehtävä on varmistaa lääkäreiden tekevän riittävästi temppuja (luokkaa esim yskivän aikuisen infektiopotilaan korvat pitää myös aina katsoa), jotta voidaan laskuttaa vaativammasta tutkimuksesta. Vakuutusyhtiöllä taas on omat asiantuntijat ja hoitojakson jälkeen nämä lakimiehet alkavat sitten neuvotella mikä olisi sopiva loppulasku kirjaukset huomioiden. Vakuutuksen ulkopuolisilla taas ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä annettu lasku.

Oletan että vähän vastaavaa tapahtuu ihan Suomessakin. Toimenkuvan puolesta hyväksyn kaikki työpaikat laskut ennenkuin ne menee maksuun - työterveyden veloitus nuosi n. kolmanneksen kun Diacor siirtyi yrityskaupan myötä Terveystalolle. Sopimus sama ja sairauspoissaoloissa ei merkittävää muutosta
 
Oletan että vähän vastaavaa tapahtuu ihan Suomessakin. Toimenkuvan puolesta hyväksyn kaikki työpaikat laskut ennenkuin ne menee maksuun - työterveyden veloitus nuosi n. kolmanneksen kun Diacor siirtyi yrityskaupan myötä Terveystalolle. Sopimus sama ja sairauspoissaoloissa ei merkittävää muutosta

Suosittelen kilpailuttamaan työterveyspalvelut uudelleen. Terveystalo on kyllä alan pahimpia tyhjästä laskuttajia.
 
Tosta voisi fiksumpi pyytää selvityksen saatesanoilla "mitähän vittua".

on siitä pyydetty. Terveystiedot on luottamuksellisia ja käytännössä lääkäri päättää mitä (lisä)tutkimuksia tehdään, tarpeellisia tai ei. Joo kyllä tuo menee kilpailutukseen
 
Mikähän diagnoosi sen lääkärin sulle pitäis sitten siinä kehittää jos oot sinne mennyt perusflunssan kanssa mihin hoito tosiaan voi olla tuo ehdottamasi? Ei kai sen lääkärin tuntipalkka nyt voi siitä riippua onko sulla syöpä vai flunssa? Etenkään jos tapanasi kerta on rampata yksityisellä lääkärillä sellaisten pikkuvaivojen takia mihin lepo ja burana riittää.
Revennyt patellajänne ei ole omasta mielestä pikkuvaiva, helppohan se on vinkua kotona tietämättä mistään mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Revennyt patellajänne ei ole omasta mielestä pikkuvaiva, helppohan se on vinkua kotona tietämättä mistään mitään.

Niin, eli tää on saatu sulta diagnosoitua nyt oikein? Oliko niin että ensimmäinen lääkäri ei sitä osannut tehdä syystä tai toisesta? Vai mikä tässä nyt oli se ongelma?
 
Suosittelen kilpailuttamaan työterveyspalvelut uudelleen. Terveystalo on kyllä alan pahimpia tyhjästä laskuttajia.

Pitäisi itsekin kilpailuttaa. Jos soitan meidän työterveyshoitajalle (yhteyshenkilö) ja kysyn ihan mitä tahansa, niin laskulla on joku "yleinen ohjaus/neuvonta 20 min.", vaikka hän siis sanoisi vain, että "ota tänne ja tänne yhteyttä".
 
Pitäisi itsekin kilpailuttaa. Jos soitan meidän työterveyshoitajalle (yhteyshenkilö) ja kysyn ihan mitä tahansa, niin laskulla on joku "yleinen ohjaus/neuvonta 20 min.", vaikka hän siis sanoisi vain, että "ota tänne ja tänne yhteyttä".
Mikäs sen yhteyshenkilön palkan maksaisi jos sitä ei laskuteta teiltä asiakkailta? Voihan sen toki paketoida johonkin kuukausimaksuun tai per-työntekijä maksuun, mutta onko se sitten parempi?
 
Mikäs sen yhteyshenkilön palkan maksaisi jos sitä ei laskuteta teiltä asiakkailta? Voihan sen toki paketoida johonkin kuukausimaksuun tai per-työntekijä maksuun, mutta onko se sitten parempi?
Sehän vastaa asiakaspalveluun soittamista mistä ei yleisen käytännön mukaan peritä kuin korkeintaan nimellinen paikallisverkkomaksu. Asiakkaiden palvelu maksaa itsensä sillä että saadaan myyntiä ja uusia sekä tyytyväisiä asiakkaita. Tosin nuo terveyspalvelut kun on lukittu yhteen palveluntarjoajaan niin se käytännössä myy itseään kun ei ole vaihtoehtoja, voivat laskuttaa lähes mielivaltaisesti.
 
Pakko kysäistä asiantuntijasektorilla toimivilta, miten ylityöt? Seuraako joku oikeasti tuota 250h per vuosi ylittymistä? Meidän firmassa surutta melkeinpä jokainen asiantuntija tekee varmaan tuplat tuota ylityötä ja jos lähtee kyselemään, tulee keskijohdolta lähinnä keskisormea.
 
Mikäs sen yhteyshenkilön palkan maksaisi jos sitä ei laskuteta teiltä asiakkailta? Voihan sen toki paketoida johonkin kuukausimaksuun tai per-työntekijä maksuun, mutta onko se sitten parempi?

Meillä ainakin yritys myy tietynlaista palvelua. Jos asiakas soittaa ja kysyy vaikka laskutuksesta, niin emme me siitä veloita. Tuntuu oudolta, että joku yritys veloittaa. Siis yleisluontoisista kyselyistä.

Sama olisi alkaa laskuttamaan vaikka tarjouksen antamisesta.
 
Meillä ainakin yritys myy tietynlaista palvelua. Jos asiakas soittaa ja kysyy vaikka laskutuksesta, niin emme me siitä veloita. Tuntuu oudolta, että joku yritys veloittaa. Siis yleisluontoisista kyselyistä.

Sama olisi alkaa laskuttamaan vaikka tarjouksen antamisesta.

Täähän riippuu ihan siitä onko firmalla miljoona kuluttaja-asiakas vai muutama suurempi yritysasiakas. Monilla kuluttajarajapinnassa toimivilla yrityksillä on maksullinen puhelinaspa, mutta maililla voi hoitaa asioita ilmaiseksi.
 
Monilla kuluttajarajapinnassa toimivilla yrityksillä on maksullinen puhelinaspa, mutta maililla voi hoitaa asioita ilmaiseksi.

Ei ainakaan Suomessa, koska laki vaatii tarjoamaan kuluttaja-asiakkaille puhelinasiakaspalvelua kaupan ja sopimuksen teon jälkeen maksuttomasta tai perushintaisesta numerosta (eli tavallinen kännykkä/lankaliittymä tai yritysnumero joka maksaa mpm/pvm maksun tai maks. 8,4 snt/min, huom, siis ei tarvitse mennä puhepaketista vaan mpm/pvm/perushinta hinta riittää). Jos tuollaista numeroa ei löydy ja aspaa tarjotaan 0600-numerosta eurolla/min, niin asiakas voi laittaa reklamaation jälkikäteen sinne puhelinkuluista ja firman on ne maksettava takaisin.

Tietty jos maksullisella tarkoittaa >0, mitä se ei virallisesti tarkoita, niin silloin kai suurin osa firmoista nykyään tarjoaa "maksullista" puhelinnumero, kun 0800-numeroita ei enää hirveän monessa paikkaa ole käytössä vaan lähes joka firmalla on kännykkä-, lanka- tai yritysnumero käytössä...

Lisätietoja voi katsella vaikka tuolta: Asiakaspalvelun maksullisuus
 
Ei ainakaan Suomessa, koska laki vaatii tarjoamaan kuluttaja-asiakkaille puhelinasiakaspalvelua kaupan ja sopimuksen teon jälkeen maksuttomasta tai perushintaisesta numerosta (eli tavallinen kännykkä/lankaliittymä tai yritysnumero joka maksaa mpm/pvm maksun tai maks. 8,4 snt/min, huom, siis ei tarvitse mennä puhepaketista vaan mpm/pvm/perushinta hinta riittää). Jos tuollaista numeroa ei löydy ja aspaa tarjotaan 0600-numerosta eurolla/min, niin asiakas voi laittaa reklamaation jälkikäteen sinne puhelinkuluista ja firman on ne maksettava takaisin.

Tietty jos maksullisella tarkoittaa >0, mitä se ei virallisesti tarkoita, niin silloin kai suurin osa firmoista nykyään tarjoaa "maksullista" puhelinnumero, kun 0800-numeroita ei enää hirveän monessa paikkaa ole käytössä vaan lähes joka firmalla on kännykkä-, lanka- tai yritysnumero käytössä...

Lisätietoja voi katsella vaikka tuolta: Asiakaspalvelun maksullisuus

Kappas kehveliä. Piti ihan googlettaa vanhan työnantajan sivut ja kyllä ainakin siellä on maksulliset numerot vielä käytössä. Tiedä sitten...
 
Kappas kehveliä. Piti ihan googlettaa vanhan työnantajan sivut ja kyllä ainakin siellä on maksulliset numerot vielä käytössä. Tiedä sitten...

Tää alkaa menemään vähän offtopiciksi, mutta onko siellä olemassa joku yleinen kontaktinumero joka on sitten mpm/pvm? Suorat numerot voi olla niitä maksullisia yritysnumeroita jos käytössä on erillinen "aspa numero" johon voi soittaa lain vaatimilla hinnoilla. Myös jos firma toimii pelkästään yritysasiakkaiden kanssa, niin nämä säädökset ei päde koska koskevat vain kuluttaja-asiakkaita.
 
Tää alkaa menemään vähän offtopiciksi, mutta onko siellä olemassa joku yleinen kontaktinumero joka on sitten mpm/pvm? Suorat numerot voi olla niitä maksullisia yritysnumeroita jos käytössä on erillinen "aspa numero" johon voi soittaa lain vaatimilla hinnoilla. Myös jos firma toimii pelkästään yritysasiakkaiden kanssa, niin nämä säädökset ei päde koska koskevat vain kuluttaja-asiakkaita.

Joo vähän alkaa rönsyilemään. En viitsi sotkea threadia tämän enempää. Tietääkseni ei ole suoraa numeroa. Asiakkaat voivat asioida ilmaiseksi palvelutiskillä, maililla tai chatissa. Kuluttaja-asiakkaita bout 10-20 %.

EDIT. Joo onhan sinne näköjään tullut ilmainen kuluttajanumero. Hyvin oli kyllä piilossa.
 
Pakko kysäistä asiantuntijasektorilla toimivilta, miten ylityöt? Seuraako joku oikeasti tuota 250h per vuosi ylittymistä? Meidän firmassa surutta melkeinpä jokainen asiantuntija tekee varmaan tuplat tuota ylityötä ja jos lähtee kyselemään, tulee keskijohdolta lähinnä keskisormea.

Meillä seurataan, IT-alalla siis olevassa firmassa. Jossain mennään meinaan metsään jos normaalityöaika ja sen päälle liukumat eivät riitä hommien tekemiseen. Joko töitä on liikaa, projektin hallinta pettänyt tai sitten on liian vaativia hommia. Normaalien liukumien rajoissa voi hyvin toimia ja kerätä talteen jos on esim. reissua tiedossa. Meillä näitä ei siis makseta rahana, ehkä sekin selittää sen että mitään 250h/vuosi ylitöitä ei näy.
 
Meillä seurataan, IT-alalla siis olevassa firmassa. Jossain mennään meinaan metsään jos normaalityöaika ja sen päälle liukumat eivät riitä hommien tekemiseen. Joko töitä on liikaa, projektin hallinta pettänyt tai sitten on liian vaativia hommia. Normaalien liukumien rajoissa voi hyvin toimia ja kerätä talteen jos on esim. reissua tiedossa. Meillä näitä ei siis makseta rahana, ehkä sekin selittää sen että mitään 250h/vuosi ylitöitä ei näy.

Meillä suurin syy poskettomiin ylityömääriin on työvoimapula. Toimialalla on huutava pula koulutetusta ja ammattitaitoisesta työvoimasta. Siihen päälle vielä pitkä perehdytysrupeama useimpiin työnkuviin. Osaavimmat kaverit karkaavat projektitöihin ja muihin firmoihin, koska nykyinen työnantaja ei tarjoa kilpailukykyistä palkkakehitystä.

Viimeksi kun 250h vuodessa meni rikki, HR-osastolta tuli vähän soosoota, ja sen jälkeen toiminta jatkui totuttuun malliin. Hyvinhän noilla ylityökorvauksilla nettoaa. Kohta Helatorstaikin koittaa ja pääsee taas tienaamaan suuria seteleitä.
 
Meillä seurataan, IT-alalla siis olevassa firmassa. Jossain mennään meinaan metsään jos normaalityöaika ja sen päälle liukumat eivät riitä hommien tekemiseen. Joko töitä on liikaa, projektin hallinta pettänyt tai sitten on liian vaativia hommia. Normaalien liukumien rajoissa voi hyvin toimia ja kerätä talteen jos on esim. reissua tiedossa. Meillä näitä ei siis makseta rahana, ehkä sekin selittää sen että mitään 250h/vuosi ylitöitä ei näy.

Myös meillä, isossa suomalaisessa teknologiafirmassa, seurataan. Työtuntien pitää pysyä -80 ja +80 tunnin välissä ja ylityötunneista ei makseta vaan ne pidetään vapaina 1:1:een.
 
Kyllähän noita ylityötunteja seurataan jonkin verran. Esimies alkaa kyllä 250h lähestyessä nillittää että ei sais oikein enää tehdä ja nönnönööö. Samalla kuitenkin ymmärtäen että krooninen työvoimapula, joten minkäs teet. Toki tuo 250h alkaa olla sellainen ettei hirveästi enempää huvitakaan tehdä vuoteen. Jotain pikku puristuksia saattaa tehdä, mutta sitten pitelee vapaata saman verran
 
ylityötunneista ei makseta vaan ne pidetään vapaina 1:1:een.
Tuo on työaikalain vastaista. Ylityöstä on maksettava vähintään 50 % korvaus kahdelta ensimmäiseltä tunnilta ja 100 % niiden jälkeen, tai annettava vastaavasti vapaata. Tässä kannattaa kuitenkin erottaa ylityö ja lisätyö. Jos sovittu työaika on 7,5 h/päivä ja tekee aina 8 tunnin päiviä, ylityötä muodostu lainkaan.
 
Kyllähän tuo ylitöiden 1:1 vapaana tai muuten ilmaiseksi tekeminen on omiin ja muiden muroihin kusemista. Tajuan kyllä, että monessa firmassa on varmasti tilanne, että "vaikeita" tapauksia ei katsella ja siksi ei työntekijä ei välttämättä jaksa lähteä vääntämään asiasta, vaikka varmasti vituttaa.

Omiin muroihin kusemista siksi, että menetetyn (raha)korvauksen lisäksi menetät myös tulevaa eläkekertymää ja painat pitkiä päiviä täysin turhaan. Eli oikeastaan tupla tai tripla tappio, kun menettää sen vapaa-ajankin. Muiden muroihin kusemista siksi, että resuvaje paikataan ilmaiseksi, eikä uusia työpaikkoja avaudu. Lisäksi työkaveritkin joutuvat tekemään tätä samaa taksvärkkiä, koska kukaan ei sano firmalle vastaan. Tähän päälle toki se menetetty aika omasta ja mahdollisen perheen elämästä.

Itse on onneksi siitä onnellisessa asemassa, että kaikki ylityöt on aina maksettu ja maksetaan mukisematta. Mahdollista ottaa myös saldoihin ylityö kertoimilla. Ylitöitä on muutamana vuonna kertynyt lähelle 250h, ja aina ennen tuon täyttymistä on kirjoitettu 80h lisäylityösoppari. Yhtenä vuonna pomo oli vähän hermona, kun oli tainut mennä 250h yli ennen kuin kirjoitettiin +80h soppari :) Jos tuo 250h menee yli, ja varsinkin jos on noin suunnitelmallista kuin @Awelonian työpaikalla, niin käräyttämällä tuosta rapsahtaisi melko varmasti sakkoa pomoille ja noottia firmalle. Joko yrityksen "alikessut" tai johto ei tuota ymmärrä taikka sitten asia ei vaan kiinnosta. Luulisi ainakin jotain alikessua kiinnostavan, jos on mahdollinen 900e sakko tiedossa.

EDIT:
Niin ja liukumat ovat sitten erikseen toki 1:1. Riippuu toki työtehtävästä. Jos kello 16:00 alkaa päivystys ja duunit jatkuvat jonkun vian parissa, niin silloin kyse on ylitöistä. Ainakin meillä, koska et tee "vapaaehtoisesti" liukumia vaan päivystyksen "pakottamana" ylitöitä.

EDIT2:
Lisätyö on 1:1 palkalla, jos viikottainen tuntimäärä ei ole tullut täyteen. Esim. viikolla ollut arkipyhä ja sitten teet lauantaina ylitöitä. Tällöin joudut tekemään "viikon normitunnit täyteen" 1:1 palkalla eli lisätöinä ensimmäiset 7,5h/8h ennen kuin 50% ja myöhemmin 100% ylityöt alkavat. Tiedä sitten ovatko nämä sopimuskohtaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on työaikalain vastaista. Ylityöstä on maksettava vähintään 50 % korvaus kahdelta ensimmäiseltä tunnilta ja 100 % niiden jälkeen, tai annettava vastaavasti vapaata. Tässä kannattaa kuitenkin erottaa ylityö ja lisätyö. Jos sovittu työaika on 7,5 h/päivä ja tekee aina 8 tunnin päiviä, ylityötä muodostu lainkaan.
No tässä tapauksessa on siis mennyt termit sekaisin. Itse en ollut ennen kuulut termiä "lisätyö" vaikka se sopiikin kuvaamaa paremmin omia työtuntejani kuin ylityö.
 
Höpön löpö. Se ei ole ylityötä kun vasta sitten kun työntekijää pyydetään sitä tekemään.

Toi 1:1 on ihan normaali liukumakäytäntö eli saa tehdä tunteja sisään/korvata vapaita sen avulla.

Meillä on tuntikirjanpidossa erikseen ylityö joka merkitään jos ylityötä joutuu tekemään.

On kyllä ihan hemmetin järjettömiä noi 250h ylitykset. Eikö oikeasti muka ole koskaan saumaa pitää niitä pois vai mennäänkö toimistolle neppailemaan kiveksiä hiljaisenakin aikana?

Kyllä minä ainakin otan ne ylityöt ihan rahana. Eli juurikin kun on sovittu että nämä hommat nyt tehdään meni mitä meni. Normaalistihan törkeimmät ylilyönnit työtunneissa tulee ainakin omalla kohdilla jossain ulkomaanreissuilla. Reissussa kun helposti tulee vedettyä aamusta iltaan ja hotellin kautta vauhtia. Itse ainakaan vielä niin kovasti valita kun turistin leikkiminenkään ei nappaa ja hotellissa ajan tappaminen vasta turhaa puuhaa onkin

Liukumat on sitten tietenkin eri asia joita sitten pidetään vapaana kun sopiva hetki
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 423
Viestejä
4 507 288
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom