Palkkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Se on muuten ihan järjetön määrä ylilaskuttamista mitä autokorjaamot ja lääkärit laskuttaa jos maksaja kertoo että menee vakuutuksesta. Uskon että pätee moneen muuhunkin alaan, näistä kahdesta on kokemusta.
Tuota ylilaskuttamista olen itsekin seurannut monella alalla. Ei mahdu omaan moraaliin. Itse teen saman laskun, oli maksaja kuka tahansa. USA:han tämä juuri on se syy terveydenhuollon kustannusten räjähtämiseen. Siellähän on sairaaloilla palkkalistoilla omat konsultit, joiden tehtävä on varmistaa lääkäreiden tekevän riittävästi temppuja (luokkaa esim yskivän aikuisen infektiopotilaan korvat pitää myös aina katsoa), jotta voidaan laskuttaa vaativammasta tutkimuksesta. Vakuutusyhtiöllä taas on omat asiantuntijat ja hoitojakson jälkeen nämä lakimiehet alkavat sitten neuvotella mikä olisi sopiva loppulasku kirjaukset huomioiden. Vakuutuksen ulkopuolisilla taas ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä annettu lasku.
 
Jos niitä lääkäreitä koulutettaisiin tarpeeksi, niin pyörisi ihan hyvin.

Hyvin lobattu, ei siinä mitään.
Kiitos kiitos, mutta ei se koulutuksen lisäämisellä vähenisi, että tarvitseeko kenenkään päivystää. Enemmänkin yhteiskunta on jatkuvasti siirtynyt kohti 24/7 -ajattelua. Voin taata, että alihankkijana minun laskuni vähentäminen ei näy kunnan tai palvelukodin rahoissa vaan lisää vain viivan alle isolle lääkärikeskukselle. Pitäisikö kuitenkin lisätä kilpailua yksityismarkkinoilla (siis ei lääkäriammatinharjoittajissa), jos hintoja halutaan laskea? Vastaan suoraan, että varsin kilpailtua on jo, kun firmat myy parhaimmillaan päivystäjän hintaan 1 euro/vuoro, jotta sopimussuhde syntyy. Voin taata, että nykyisessäkin lääkäripoolissa olisi riittävästi potentiaalia tuplaamaan yksityisen tarjonta, jos se pelkkää ruusuilla tanssimista olisi.
 
Mitä vikaa ylilaskuttamisessa on jos ei ole sama asiakas?

Mä laskutan aina alkavalta tunnilta joten päivässä ehtii laskuttaa vaikka ja mitä, jos on useampi asiakas.
Näinpä. Silloinhan se ei ole ylilaskuttamista, jos laskutusperuste on esim minimilasku 1 h tai per alkava tunti. Sehän on vain ja ainoastaan sopimuksen mukaista ja sen kyllä molemmat osapuolet tietävät sopimusta kirjoittaessaan. Tässä nyt monet tuntuvat vaan ajattelevan, että kaikki yksityislääkärit katsovat vain ja ainoastaan nuhapolin yksityisasiakkaita vakuutuksen piikkiin 30 min ajoilla ja 5 min tod. kestolla, mikä on vain provoilua, kun harva tuota jaksaisi ja markkinat eivät sallisi.
 
Mitä vikaa ylilaskuttamisessa on jos ei ole sama asiakas?

Mä laskutan aina alkavalta tunnilta joten päivässä ehtii laskuttaa vaikka ja mitä, jos on useampi asiakas.

Ei kai tämä lääkäriltä onnistu, jos ei sitten bookkaa potilaita päällekkäin? Jos potilaan kanssa menee 5 min, niin sitten pitää pelata pasianssia 55 min ennen kuin seuraava saapuu.
 
Ei kai tämä lääkäriltä onnistu, jos ei sitten bookkaa potilaita päällekkäin? Jos potilaan kanssa menee 5 min, niin sitten pitää pelata pasianssia 55 min ennen kuin seuraava saapuu.
Ks edellinen viestiNI. Loppujen lopuksi vain osa yksityislääkäreistä ja yrittäjälääkäreistä (ja jatkossa yhä harvempi) saa palkkionsa katsomalla itse maksavia potilaita nuppitaksalla. Paljon tehdään terveysyritykselle alihankintana, jolloin esim tämä ”Kimalainen” maksaa yksityiselle ammatinharjoittajalle sovittua korvausta ja osoittaa tehtäviä, jotka yritys on hankkinut kolmansilta osapuolilta. Näissä palkkiomallit vaihtelevat hyvin paljon. Voi olla tuntikorvausta, vastuukorvausta, nuppitaksaa, osakkuutta ja usein kaikkea päällekkäin.

Lääkärin palkkio on siis pois terveysyrityksen katteesta, ei yksityishenkilön tai alkuperäisen tilaajan pussista. Koko terveysbisnes taas on niin tehotonta, että terveysyritykset eivät tarjoa monesti palvelujaan hintaan omakustanne+kate vaan mallilla ”millä tämä sopimus saadaan”. Hence soteuudistus ja erityisesti siihen liittyvä raportoinnin parannus ja johtamisen koordinointi.
 
Viimeksi muokattu:
Ks edellinen viesti. Loppujen lopuksi aika harva lääkäri (ja jatkossa yhä harvempi) katsoo itse maksavia potilaita nuppitaksalla. Paljon tehdään terveysyritykselle alihankintana, jolloin esim tämä ”Kimalainen” maksaa yksityiselle ammatinharjoittajalle sovittua korvausta ja osoittaa tehtäviä, jotka yritys on hankkinut kolmansilta osapuolilta. Lääkärin palkkio on siis pois terveysyrityksen katteesta, ei yksityishenkilön tai alkuperäisen tilaajan pussista. Koko terveysbisnes taas on niin tehotonta, että terveysyritykset eivät tarjoa monesti palvelujaan hintaan omakustanne+kate vaan mallilla ”millä tämä sopimus saadaan”. Hence soteuudistus ja erityisesti siihen liittyvä raportoinnin parannus ja johtamisen koordinointi.

öö..minusta lääkärit ovat kyllä palkkansa ansainneet, enkä ole kummemmin kiinnostunut laskutuskuvioista. Ihmettelin vain, että miten ylilaskutus onnistuu jos niitä potilaita saapuu sovittuina aikoina.

Julkisella päivystäessä tuo on tietty mahdollista, mutta silloin joka keikalla on sama asiakas.
 
öö..minusta lääkärit ovat kyllä palkkansa ansainneet, enkä ole kummemmin kiinnostunut laskutuskuvioista. Ihmettelin vain, että miten ylilaskutus onnistuu jos niitä potilaita saapuu sovittuina aikoina.

Julkisella päivystäessä tuo on tietty mahdollista, mutta silloin joka keikalla on sama asiakas.
No teoreettisesti esim organisaatiot 1, 2, ja 3 voivat ostaa vaikka lääkärin puhelinkonsultaatioita terveysyritykseltä. Sopimuksessa minimiveloitus 15 min/ asia. Jos puhelu kestääkin vain 6 min, on lasku silti sama. Soiton jälkeen voikin soittaa sitten seuraavalle organisaatiolle. Kaikki nämä organisaatiot maksavat terveyspalveluyritykselle summan n euroa/kk + m euroa/15 min tästä takapäivystyksestä. Lääkäriammatinharjoittaja soittaessaan laskuttaa kyseistä firmaa toteuman mukaan ja tästäkin summasta terveysyritys ottaa vielä omansa. Näin 1 h aikana terveysyritys on voinut laskuttaa parhaimmillaan kaikkia organisaatioita 1,2 ja 3 1 h työstä ja lääkäriammatinharjoittaja on soittanut 3x4 puhelua. Terveysfirma saa oman kiinteän kuukausikorvauksensa ja provikat lääkäriammatinharjoittajan työstä kolmen eri organisaation osalta. Lääkäriammatinharjoittaja sitten tehtyjen työsuoritusten mukaan.

Periaatteessa myös yksityisasiakkailla voi olla yksityisen päivystyksessä vastaavasti minimilaskutus 15 min, mutta näistä ei hirveästi minuutteja saa enää millään pois, kun kaikki kirjaaminen ja tilastointi vie aikaa ja tapahtuu yleensä potilaan jo poistuttua.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä vikaa ylilaskuttamisessa on jos ei ole sama asiakas?

Mä laskutan aina alkavalta tunnilta joten päivässä ehtii laskuttaa vaikka ja mitä, jos on useampi asiakas.

Pitäsköhän alkaa töissäkin harrastaa samaa periaatetta, että aina kun vastaa sähköpostiin/chattiin/kysyjälle projektista X voi automaattisesti vetää lopputunnin lonkkaa kunnes tulee seuraava aihe :D
 
Pitäsköhän alkaa töissäkin harrastaa samaa periaatetta, että aina kun vastaa sähköpostiin/chattiin/kysyjälle projektista X voi automaattisesti vetää lopputunnin lonkkaa kunnes tulee seuraava aihe :D
Eihän tuossa mitään lonkkaa vedetty vaan jokaista laskutetaan alkavalta tunnilta vaikka palveluun kuluisi 5 min. Kun edellinen on valmis niin seuraava tulee.
 
Saahan lääkärit myös puhelimeen vastaamisesta ns öalkkion. Ainakin jos reseptejä uusit puhelimitse.

Ja noheva lääkärihän kirjoittaa itselleen sellaiset rohdot, että jaksaa tehdä vähän pidempää päivää ;)
 
Pelkkä kateus ei ole mielestäni kovin hyvä syy yrittää laskea jonkun ammattiryhmän palkkoja.
Joo,ei tietenkään kateus oo mikään peruste :) ei ole tarkoitus olla kateellinen. Ei mua haittaa jos joku saa hyvää tiliä ja vieläpä suhteellisen helposti. Jos on kykyjä ja taitoa olla jossain vaativassa hommassa niin yleensä korkea palkkio on sillon täysin ok ja perusteltua. Tää juttu mitä kommentoin lähti siitä liikkeelle kun keskusteltiin että lääkärit ottaa suhteellisen yksinkertaisista ja nopeista duuneista isoa liksaa..usein tuon homman voisi tehdä joku vähemmän koulutettu "lääkärikin" tai hoitsu tai joku. Jos alalla on vähän tekijöitä, vähän kilpailua niin hinnathan nousee silloin. Josta päästään tähän @Diaz\ :n viestiin (joka oli myös vastaus minulle):
Ööö no siis hoitsuthan noita motivaatiosaikkuja hoiteleekin?

Kilpailuahan toi ala kaipaa.
Siis mulla on pelkällä hoitsulla käynnistä niin huonoja kokemuksia niin mielummin asioin lääkärin kanssa. Lähinnä silleen että hoitsulla ei ole valtuuksia sanoa yhtään mitään tai kirjoittaa reseptiä niin monesti hoitsukäynti on käytännössä lääkärin ajan varaus ja tarkoittaa kahta käyntiä jossain terveysasemalla. Esim reseptejä ei kai hoitsut saa kirjoittaa? Saikkua toki voi antaa sen 3pvää (jonka ainakin itse voin olla pois omalla ilmoituksella). Jotain kilpailua alalle kaipaisin ja tosiaan sitä että yksinkertaisempiin töihin riittäisi vaikka tuo hoitsun pätevyys.
 
Koko lääkärin ammatti ja koulutus vaatisi IMO jonkinlaista järkeistämistä. Nyt suuntaus on se, että pyritään kouluttamaan ns. "superlääkäreitä", eli erikoislääkäri vääntää minimissään sen 6+2 vuotta opintoja, joista käytännössä 4-5v on relevantteja työnkuvaa miettien. Nyt erikoistumisuudistuksen myötä kun tuohon lisensiaatin tutkinnon ja erikoistumisen väliin tulee käytännössä pakollinen työjakso, sekä päälle väikkärinteko hakupainealoille, niin onhan se nyt aivan järjetöntä, että se tekoniveliä polviin hakkaava kirurgi opiskelee vuosikausia kaikenmaailman sisätauteja ja farmakologiaa vaikka käytännössä olisi toteutettavissa tilanne jossa sama henkilö voisi paukuttaa päivät pelkkiä samoja leikkauksia, ja jonkun muun tehtävä olisi tarkastella taustatiedot ja määritellä tropit jne.

Koko ajatus siitä, että jokainen lääkäri pystyy yhtälailla tekemään terkkaria on naurettava, on sanomattakin selvää, että ihmismieli ei toimi siten, että kaadetaan opiskeluaikana päähän sisätaudit jne., sen jälkeen hakataan 10v tekoniveliä paikalleen ja kuvitellaan, että muiden osa-alueiden osaaminen on yleislääketiedettä jatkuvasti tekeviin verrattuna järkevällä tasolla.

Pitäisi sallia tiukempi erikoistuminen, ja lopettaa tuo ajatusharha, että jakoavaimien tehtaileminen olisi järkevää. Ihmiset turvallisuuden tunnussaan vain tuntuvat elävän siinä harhassa, että kun kerran on jokin asia on päähän kaadettu niin se osataan, ja kuvittelevat, että se lääkäri joka joskus on opiskellut tietyt asiat, olisi täysin pätevä niiden suhteen, vaikka niitä ei työssään käyttäisi.
 
Pitäisi sallia tiukempi erikoistuminen, ja lopettaa tuo ajatusharha, että jakoavaimien tehtaileminen olisi järkevää. Ihmiset turvallisuuden tunnussaan vain tuntuvat elävän siinä harhassa, että kun kerran on jokin asia on päähän kaadettu niin se osataan, ja kuvittelevat, että se lääkäri joka joskus on opiskellut tietyt asiat, olisi täysin pätevä niiden suhteen, vaikka niitä ei työssään käyttäisi.
Onkohan lääkäreillä edes mitään määräajoin suoritettavia pakollisia tenttejä, jotka testaavat pätevyyttä? Kuulemma sairaanhoitajilla on noin tusina erilaista määräajoin suoritettavaa pakollista tenttiä ml. joku lääketentti, jotka pitää saada läpi.
 
Erikoislääkärin palvelut ovat lopulta ainoita tohtoritason ihmisten tuottamia palveluita joita melkein jokainen tavallinen ihminen yksityisesti jossain vaiheessa elämäänsä saattaisi haluta ostaa.

Harva kaipaa tohtoritason matemaatikon palveluksia ikinä...

Kun moni AMK-insinöörikin laskuttaa Suomessa 150e/h alkavalta tunnilta, niin eipä se enää tunnukaan niin pahalta 12v opiskelleen ihmisen duunista.

Ongelmat kohdistuvat minusta lähinnä nimenomaan tuohon palveluntarjontapuolen regulointiin, joka vähentää kilpailua ja innovointia. Kun lakikirja sanoo, että asiat pitää tehdä vain näin ja vain tällä tavalla lisensoitujen ammatinharjoittajien toimesta, niin milläs kehität palveluntuotantoa?

Loppuviimeksi Suomessa nuo ongelmat ovat suhteellisen pieniä verrattuna esim. Jenkkien täysin läpimätään FDA:n rakentamaan regulointihelvettiin. Lääkkeiden hinnat ja esim. joidenkin tutkimuslaitteiden sertifioinnit ovat kyllä osittain Suomessa / Euroopassa sekaisin patenttien ja mielivaltaisten huolto-ohjelmien jne. takia ja se kyllä näkyy hinnoissa, mutta ongelmat ovat pienemmät kuin rapakon takana.
 
Tuota ylilaskuttamista olen itsekin seurannut monella alalla. Ei mahdu omaan moraaliin. Itse teen saman laskun, oli maksaja kuka tahansa. USA:han tämä juuri on se syy terveydenhuollon kustannusten räjähtämiseen. Siellähän on sairaaloilla palkkalistoilla omat konsultit, joiden tehtävä on varmistaa lääkäreiden tekevän riittävästi temppuja (luokkaa esim yskivän aikuisen infektiopotilaan korvat pitää myös aina katsoa), jotta voidaan laskuttaa vaativammasta tutkimuksesta. Vakuutusyhtiöllä taas on omat asiantuntijat ja hoitojakson jälkeen nämä lakimiehet alkavat sitten neuvotella mikä olisi sopiva loppulasku kirjaukset huomioiden. Vakuutuksen ulkopuolisilla taas ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä annettu lasku.

Oletan että vähän vastaavaa tapahtuu ihan Suomessakin. Toimenkuvan puolesta hyväksyn kaikki työpaikat laskut ennenkuin ne menee maksuun - työterveyden veloitus nuosi n. kolmanneksen kun Diacor siirtyi yrityskaupan myötä Terveystalolle. Sopimus sama ja sairauspoissaoloissa ei merkittävää muutosta
 
Oletan että vähän vastaavaa tapahtuu ihan Suomessakin. Toimenkuvan puolesta hyväksyn kaikki työpaikat laskut ennenkuin ne menee maksuun - työterveyden veloitus nuosi n. kolmanneksen kun Diacor siirtyi yrityskaupan myötä Terveystalolle. Sopimus sama ja sairauspoissaoloissa ei merkittävää muutosta

Suosittelen kilpailuttamaan työterveyspalvelut uudelleen. Terveystalo on kyllä alan pahimpia tyhjästä laskuttajia.
 
Tosta voisi fiksumpi pyytää selvityksen saatesanoilla "mitähän vittua".

on siitä pyydetty. Terveystiedot on luottamuksellisia ja käytännössä lääkäri päättää mitä (lisä)tutkimuksia tehdään, tarpeellisia tai ei. Joo kyllä tuo menee kilpailutukseen
 
Mikähän diagnoosi sen lääkärin sulle pitäis sitten siinä kehittää jos oot sinne mennyt perusflunssan kanssa mihin hoito tosiaan voi olla tuo ehdottamasi? Ei kai sen lääkärin tuntipalkka nyt voi siitä riippua onko sulla syöpä vai flunssa? Etenkään jos tapanasi kerta on rampata yksityisellä lääkärillä sellaisten pikkuvaivojen takia mihin lepo ja burana riittää.
Revennyt patellajänne ei ole omasta mielestä pikkuvaiva, helppohan se on vinkua kotona tietämättä mistään mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Revennyt patellajänne ei ole omasta mielestä pikkuvaiva, helppohan se on vinkua kotona tietämättä mistään mitään.

Niin, eli tää on saatu sulta diagnosoitua nyt oikein? Oliko niin että ensimmäinen lääkäri ei sitä osannut tehdä syystä tai toisesta? Vai mikä tässä nyt oli se ongelma?
 
Suosittelen kilpailuttamaan työterveyspalvelut uudelleen. Terveystalo on kyllä alan pahimpia tyhjästä laskuttajia.

Pitäisi itsekin kilpailuttaa. Jos soitan meidän työterveyshoitajalle (yhteyshenkilö) ja kysyn ihan mitä tahansa, niin laskulla on joku "yleinen ohjaus/neuvonta 20 min.", vaikka hän siis sanoisi vain, että "ota tänne ja tänne yhteyttä".
 
Pitäisi itsekin kilpailuttaa. Jos soitan meidän työterveyshoitajalle (yhteyshenkilö) ja kysyn ihan mitä tahansa, niin laskulla on joku "yleinen ohjaus/neuvonta 20 min.", vaikka hän siis sanoisi vain, että "ota tänne ja tänne yhteyttä".
Mikäs sen yhteyshenkilön palkan maksaisi jos sitä ei laskuteta teiltä asiakkailta? Voihan sen toki paketoida johonkin kuukausimaksuun tai per-työntekijä maksuun, mutta onko se sitten parempi?
 
Mikäs sen yhteyshenkilön palkan maksaisi jos sitä ei laskuteta teiltä asiakkailta? Voihan sen toki paketoida johonkin kuukausimaksuun tai per-työntekijä maksuun, mutta onko se sitten parempi?
Sehän vastaa asiakaspalveluun soittamista mistä ei yleisen käytännön mukaan peritä kuin korkeintaan nimellinen paikallisverkkomaksu. Asiakkaiden palvelu maksaa itsensä sillä että saadaan myyntiä ja uusia sekä tyytyväisiä asiakkaita. Tosin nuo terveyspalvelut kun on lukittu yhteen palveluntarjoajaan niin se käytännössä myy itseään kun ei ole vaihtoehtoja, voivat laskuttaa lähes mielivaltaisesti.
 
Pakko kysäistä asiantuntijasektorilla toimivilta, miten ylityöt? Seuraako joku oikeasti tuota 250h per vuosi ylittymistä? Meidän firmassa surutta melkeinpä jokainen asiantuntija tekee varmaan tuplat tuota ylityötä ja jos lähtee kyselemään, tulee keskijohdolta lähinnä keskisormea.
 
Mikäs sen yhteyshenkilön palkan maksaisi jos sitä ei laskuteta teiltä asiakkailta? Voihan sen toki paketoida johonkin kuukausimaksuun tai per-työntekijä maksuun, mutta onko se sitten parempi?

Meillä ainakin yritys myy tietynlaista palvelua. Jos asiakas soittaa ja kysyy vaikka laskutuksesta, niin emme me siitä veloita. Tuntuu oudolta, että joku yritys veloittaa. Siis yleisluontoisista kyselyistä.

Sama olisi alkaa laskuttamaan vaikka tarjouksen antamisesta.
 
Meillä ainakin yritys myy tietynlaista palvelua. Jos asiakas soittaa ja kysyy vaikka laskutuksesta, niin emme me siitä veloita. Tuntuu oudolta, että joku yritys veloittaa. Siis yleisluontoisista kyselyistä.

Sama olisi alkaa laskuttamaan vaikka tarjouksen antamisesta.

Täähän riippuu ihan siitä onko firmalla miljoona kuluttaja-asiakas vai muutama suurempi yritysasiakas. Monilla kuluttajarajapinnassa toimivilla yrityksillä on maksullinen puhelinaspa, mutta maililla voi hoitaa asioita ilmaiseksi.
 
Monilla kuluttajarajapinnassa toimivilla yrityksillä on maksullinen puhelinaspa, mutta maililla voi hoitaa asioita ilmaiseksi.

Ei ainakaan Suomessa, koska laki vaatii tarjoamaan kuluttaja-asiakkaille puhelinasiakaspalvelua kaupan ja sopimuksen teon jälkeen maksuttomasta tai perushintaisesta numerosta (eli tavallinen kännykkä/lankaliittymä tai yritysnumero joka maksaa mpm/pvm maksun tai maks. 8,4 snt/min, huom, siis ei tarvitse mennä puhepaketista vaan mpm/pvm/perushinta hinta riittää). Jos tuollaista numeroa ei löydy ja aspaa tarjotaan 0600-numerosta eurolla/min, niin asiakas voi laittaa reklamaation jälkikäteen sinne puhelinkuluista ja firman on ne maksettava takaisin.

Tietty jos maksullisella tarkoittaa >0, mitä se ei virallisesti tarkoita, niin silloin kai suurin osa firmoista nykyään tarjoaa "maksullista" puhelinnumero, kun 0800-numeroita ei enää hirveän monessa paikkaa ole käytössä vaan lähes joka firmalla on kännykkä-, lanka- tai yritysnumero käytössä...

Lisätietoja voi katsella vaikka tuolta: Asiakaspalvelun maksullisuus
 
Ei ainakaan Suomessa, koska laki vaatii tarjoamaan kuluttaja-asiakkaille puhelinasiakaspalvelua kaupan ja sopimuksen teon jälkeen maksuttomasta tai perushintaisesta numerosta (eli tavallinen kännykkä/lankaliittymä tai yritysnumero joka maksaa mpm/pvm maksun tai maks. 8,4 snt/min, huom, siis ei tarvitse mennä puhepaketista vaan mpm/pvm/perushinta hinta riittää). Jos tuollaista numeroa ei löydy ja aspaa tarjotaan 0600-numerosta eurolla/min, niin asiakas voi laittaa reklamaation jälkikäteen sinne puhelinkuluista ja firman on ne maksettava takaisin.

Tietty jos maksullisella tarkoittaa >0, mitä se ei virallisesti tarkoita, niin silloin kai suurin osa firmoista nykyään tarjoaa "maksullista" puhelinnumero, kun 0800-numeroita ei enää hirveän monessa paikkaa ole käytössä vaan lähes joka firmalla on kännykkä-, lanka- tai yritysnumero käytössä...

Lisätietoja voi katsella vaikka tuolta: Asiakaspalvelun maksullisuus

Kappas kehveliä. Piti ihan googlettaa vanhan työnantajan sivut ja kyllä ainakin siellä on maksulliset numerot vielä käytössä. Tiedä sitten...
 
Kappas kehveliä. Piti ihan googlettaa vanhan työnantajan sivut ja kyllä ainakin siellä on maksulliset numerot vielä käytössä. Tiedä sitten...

Tää alkaa menemään vähän offtopiciksi, mutta onko siellä olemassa joku yleinen kontaktinumero joka on sitten mpm/pvm? Suorat numerot voi olla niitä maksullisia yritysnumeroita jos käytössä on erillinen "aspa numero" johon voi soittaa lain vaatimilla hinnoilla. Myös jos firma toimii pelkästään yritysasiakkaiden kanssa, niin nämä säädökset ei päde koska koskevat vain kuluttaja-asiakkaita.
 
Tää alkaa menemään vähän offtopiciksi, mutta onko siellä olemassa joku yleinen kontaktinumero joka on sitten mpm/pvm? Suorat numerot voi olla niitä maksullisia yritysnumeroita jos käytössä on erillinen "aspa numero" johon voi soittaa lain vaatimilla hinnoilla. Myös jos firma toimii pelkästään yritysasiakkaiden kanssa, niin nämä säädökset ei päde koska koskevat vain kuluttaja-asiakkaita.

Joo vähän alkaa rönsyilemään. En viitsi sotkea threadia tämän enempää. Tietääkseni ei ole suoraa numeroa. Asiakkaat voivat asioida ilmaiseksi palvelutiskillä, maililla tai chatissa. Kuluttaja-asiakkaita bout 10-20 %.

EDIT. Joo onhan sinne näköjään tullut ilmainen kuluttajanumero. Hyvin oli kyllä piilossa.
 
Pakko kysäistä asiantuntijasektorilla toimivilta, miten ylityöt? Seuraako joku oikeasti tuota 250h per vuosi ylittymistä? Meidän firmassa surutta melkeinpä jokainen asiantuntija tekee varmaan tuplat tuota ylityötä ja jos lähtee kyselemään, tulee keskijohdolta lähinnä keskisormea.

Meillä seurataan, IT-alalla siis olevassa firmassa. Jossain mennään meinaan metsään jos normaalityöaika ja sen päälle liukumat eivät riitä hommien tekemiseen. Joko töitä on liikaa, projektin hallinta pettänyt tai sitten on liian vaativia hommia. Normaalien liukumien rajoissa voi hyvin toimia ja kerätä talteen jos on esim. reissua tiedossa. Meillä näitä ei siis makseta rahana, ehkä sekin selittää sen että mitään 250h/vuosi ylitöitä ei näy.
 
Meillä seurataan, IT-alalla siis olevassa firmassa. Jossain mennään meinaan metsään jos normaalityöaika ja sen päälle liukumat eivät riitä hommien tekemiseen. Joko töitä on liikaa, projektin hallinta pettänyt tai sitten on liian vaativia hommia. Normaalien liukumien rajoissa voi hyvin toimia ja kerätä talteen jos on esim. reissua tiedossa. Meillä näitä ei siis makseta rahana, ehkä sekin selittää sen että mitään 250h/vuosi ylitöitä ei näy.

Myös meillä, isossa suomalaisessa teknologiafirmassa, seurataan. Työtuntien pitää pysyä -80 ja +80 tunnin välissä ja ylityötunneista ei makseta vaan ne pidetään vapaina 1:1:een.
 
Kyllähän noita ylityötunteja seurataan jonkin verran. Esimies alkaa kyllä 250h lähestyessä nillittää että ei sais oikein enää tehdä ja nönnönööö. Samalla kuitenkin ymmärtäen että krooninen työvoimapula, joten minkäs teet. Toki tuo 250h alkaa olla sellainen ettei hirveästi enempää huvitakaan tehdä vuoteen. Jotain pikku puristuksia saattaa tehdä, mutta sitten pitelee vapaata saman verran
 
ylityötunneista ei makseta vaan ne pidetään vapaina 1:1:een.
Tuo on työaikalain vastaista. Ylityöstä on maksettava vähintään 50 % korvaus kahdelta ensimmäiseltä tunnilta ja 100 % niiden jälkeen, tai annettava vastaavasti vapaata. Tässä kannattaa kuitenkin erottaa ylityö ja lisätyö. Jos sovittu työaika on 7,5 h/päivä ja tekee aina 8 tunnin päiviä, ylityötä muodostu lainkaan.
 
Kyllähän tuo ylitöiden 1:1 vapaana tai muuten ilmaiseksi tekeminen on omiin ja muiden muroihin kusemista. Tajuan kyllä, että monessa firmassa on varmasti tilanne, että "vaikeita" tapauksia ei katsella ja siksi ei työntekijä ei välttämättä jaksa lähteä vääntämään asiasta, vaikka varmasti vituttaa.

Omiin muroihin kusemista siksi, että menetetyn (raha)korvauksen lisäksi menetät myös tulevaa eläkekertymää ja painat pitkiä päiviä täysin turhaan. Eli oikeastaan tupla tai tripla tappio, kun menettää sen vapaa-ajankin. Muiden muroihin kusemista siksi, että resuvaje paikataan ilmaiseksi, eikä uusia työpaikkoja avaudu. Lisäksi työkaveritkin joutuvat tekemään tätä samaa taksvärkkiä, koska kukaan ei sano firmalle vastaan. Tähän päälle toki se menetetty aika omasta ja mahdollisen perheen elämästä.

Itse on onneksi siitä onnellisessa asemassa, että kaikki ylityöt on aina maksettu ja maksetaan mukisematta. Mahdollista ottaa myös saldoihin ylityö kertoimilla. Ylitöitä on muutamana vuonna kertynyt lähelle 250h, ja aina ennen tuon täyttymistä on kirjoitettu 80h lisäylityösoppari. Yhtenä vuonna pomo oli vähän hermona, kun oli tainut mennä 250h yli ennen kuin kirjoitettiin +80h soppari :) Jos tuo 250h menee yli, ja varsinkin jos on noin suunnitelmallista kuin @Awelonian työpaikalla, niin käräyttämällä tuosta rapsahtaisi melko varmasti sakkoa pomoille ja noottia firmalle. Joko yrityksen "alikessut" tai johto ei tuota ymmärrä taikka sitten asia ei vaan kiinnosta. Luulisi ainakin jotain alikessua kiinnostavan, jos on mahdollinen 900e sakko tiedossa.

EDIT:
Niin ja liukumat ovat sitten erikseen toki 1:1. Riippuu toki työtehtävästä. Jos kello 16:00 alkaa päivystys ja duunit jatkuvat jonkun vian parissa, niin silloin kyse on ylitöistä. Ainakin meillä, koska et tee "vapaaehtoisesti" liukumia vaan päivystyksen "pakottamana" ylitöitä.

EDIT2:
Lisätyö on 1:1 palkalla, jos viikottainen tuntimäärä ei ole tullut täyteen. Esim. viikolla ollut arkipyhä ja sitten teet lauantaina ylitöitä. Tällöin joudut tekemään "viikon normitunnit täyteen" 1:1 palkalla eli lisätöinä ensimmäiset 7,5h/8h ennen kuin 50% ja myöhemmin 100% ylityöt alkavat. Tiedä sitten ovatko nämä sopimuskohtaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on työaikalain vastaista. Ylityöstä on maksettava vähintään 50 % korvaus kahdelta ensimmäiseltä tunnilta ja 100 % niiden jälkeen, tai annettava vastaavasti vapaata. Tässä kannattaa kuitenkin erottaa ylityö ja lisätyö. Jos sovittu työaika on 7,5 h/päivä ja tekee aina 8 tunnin päiviä, ylityötä muodostu lainkaan.
No tässä tapauksessa on siis mennyt termit sekaisin. Itse en ollut ennen kuulut termiä "lisätyö" vaikka se sopiikin kuvaamaa paremmin omia työtuntejani kuin ylityö.
 
Höpön löpö. Se ei ole ylityötä kun vasta sitten kun työntekijää pyydetään sitä tekemään.

Toi 1:1 on ihan normaali liukumakäytäntö eli saa tehdä tunteja sisään/korvata vapaita sen avulla.

Meillä on tuntikirjanpidossa erikseen ylityö joka merkitään jos ylityötä joutuu tekemään.

On kyllä ihan hemmetin järjettömiä noi 250h ylitykset. Eikö oikeasti muka ole koskaan saumaa pitää niitä pois vai mennäänkö toimistolle neppailemaan kiveksiä hiljaisenakin aikana?

Kyllä minä ainakin otan ne ylityöt ihan rahana. Eli juurikin kun on sovittu että nämä hommat nyt tehdään meni mitä meni. Normaalistihan törkeimmät ylilyönnit työtunneissa tulee ainakin omalla kohdilla jossain ulkomaanreissuilla. Reissussa kun helposti tulee vedettyä aamusta iltaan ja hotellin kautta vauhtia. Itse ainakaan vielä niin kovasti valita kun turistin leikkiminenkään ei nappaa ja hotellissa ajan tappaminen vasta turhaa puuhaa onkin

Liukumat on sitten tietenkin eri asia joita sitten pidetään vapaana kun sopiva hetki
 
No tässä tapauksessa on siis mennyt termit sekaisin. Itse en ollut ennen kuulut termiä "lisätyö" vaikka se sopiikin kuvaamaa paremmin omia työtuntejani kuin ylityö.
Lisätyö on siis sovitun työajan ja säännöllisen enimmäistyöajan väliin jäävä ylitys. Työaikalaki säätää enimmäistyöajaksi 8 tuntia päivässä tai 40 tuntia viikossa. Työehtosopimuksessa tuo voitaisiin sopia alemmaksikin, mutta harvoin niin on sovittu. Lisöksi on kaikenlaisia erikoistapauksia, joissa nuo luvut eivät päde, mutta pääsääntöisesti jos työaika on alle 8 tuntia, on ylitys 8 tuntiin asti lisätyötä ja siitä eteenpäin ylityötä.

Kuten Diaz sanoi, pitää vielä muistaa, että ylityö (ja lisätyö) on sitä vain, jos se tapahtuu työnantajan pyynnöstä. Työntekijän omasta aloitteesta tapahtuva pidempään työskentely on liukumaa, jos sellaisen käytöstä on sovittu. Jos ei ole, niin taitaa olla hyväntekeväisyyttä :confused2:
 
Niin, eli tää on saatu sulta diagnosoitua nyt oikein? Oliko niin että ensimmäinen lääkäri ei sitä osannut tehdä syystä tai toisesta? Vai mikä tässä nyt oli se ongelma?
Tottakai se on diagnosoitu ja hoidettu, enhän muuten voisi kertoa mikä siinä oli.
Pointti olikin että ensimmäinen lääkäri veloitti järjettömän summan siitä että kertoi suoralta kädeltä ettei polvessa ole mitään pelkällä olettamuksella.
 
Tottakai se on diagnosoitu ja hoidettu, enhän muuten voisi kertoa mikä siinä oli.
Pointti olikin että ensimmäinen lääkäri veloitti järjettömän summan siitä että kertoi suoralta kädeltä ettei polvessa ole mitään pelkällä olettamuksella.

Ja sitten sä haluat maksaa lääkäreille vähemmän, jolloin sinne saadaan enemmän tuollaista toistaitoista porukkaa? Eihän tuossa ole järjen häivää.

Ratkaisuhan tohon ongelmaan olisi kouluttaa lääkäreitä entistä paremmin/pidempään, jotta tuollainen osaamisongelma poistuu. Se vaan myös sitten nostaa hintoja.
 
Ja sitten sä haluat maksaa lääkäreille vähemmän, jolloin sinne saadaan enemmän tuollaista toistaitoista porukkaa? Eihän tuossa ole järjen häivää.

Ratkaisuhan tohon ongelmaan olisi kouluttaa lääkäreitä entistä paremmin/pidempään, jotta tuollainen osaamisongelma poistuu. Se vaan myös sitten nostaa hintoja.
Tästä olen kyllä eri mieltä. Ei ole mieltä yrittää pitää samalla ihmisellä rutiinia jokaiseen osa-alueeseen, vaan pitäisi kouluttaa ja operoida spesifimmin.

Joku työterveyteen erikoistunut on opiskellut 8v putkensa aikana niitä tuki- ja liikuntaelimiä ehkä 1-2v ja sinne vastaanotolle tulee aika paljon muutakin vaivaa mikä heikentää tuntuman muodostusta josta aikalailla kaikki on kiinni. Paremman osaamistason saisi aikaan kouluttamalla 4v yhteistä ja päälle 2v tukielimiä, kokonaisuudessaan ehkä 2,5v. Tuohon kun ottaa huomioon sen rutiinin vaikutuksen, eli kun ollaan päivittäin tekemisissä samanlaisten aihepiirin asioiden kanssa, niin varmasti hoitotulokset olisi parempia vaikka kyseessä olisi "vain" 6v koulutus.
 
Tästä olen kyllä eri mieltä. Ei ole mieltä yrittää pitää samalla ihmisellä rutiinia jokaiseen osa-alueeseen, vaan pitäisi kouluttaa ja operoida spesifimmin.

Joku työterveyteen erikoistunut on opiskellut 8v putkensa aikana niitä tuki- ja liikuntaelimiä ehkä 1-2v ja sinne vastaanotolle tulee aika paljon muutakin vaivaa mikä heikentää tuntuman muodostusta josta aikalailla kaikki on kiinni. Paremman osaamistason saisi aikaan kouluttamalla 4v yhteistä ja päälle 2v tukielimiä, kokonaisuudessaan ehkä 2,5v. Tuohon kun ottaa huomioon sen rutiinin vaikutuksen, eli kun ollaan päivittäin tekemisissä samanlaisten aihepiirin asioiden kanssa, niin varmasti hoitotulokset olisi parempia vaikka kyseessä olisi "vain" 6v koulutus.

Siis noinhan tuo nykyiselläänkin pääpiirteissään toimii, ja ne "samanlaisten aihepiirin asioiden kanssa toimivat lääkärit" on nimeltään erikoislääkäreitä. Koulutusrupeama on vaan kokonaisuudessaan tuota kuvaamaasi pidempi. Ja nuo erikoistumisalat menee jatkuvasti vaan kapeammiksi ja kapeammiksi, mikä taas lopulta voi aiheuttaa sen että niiltä käynneiltä laskutetaan entistä enemmän, kun päivässä keskimäärin tulevat 2 potilasta ei riitä sitä palkkaa nykyisillä lääkärinpalkkioilla takaamaan.

Yleislääkäri on taas yleislääkäri, ja niiden todellakin pitää tietää vähän kaikesta jotain jotta se sinne epämääräisen vaivan kanssa tuleva osataan ohjata oikeaan suuntaan. Tässä keississähän niin ei nyt olla tehty, ja ratkaisu siihen on se pidempi/parempi koulutus, oli se sitten opintojen aikana tai työsuhteessa.

Kilpailu olisi hyvästä, mutta kun jo nykyisillä koulutusmäärillä pitkistä opinnoista huolimatta taso jää paikoin noinkin heikoksi, niin vaikeapa tuonne on repiä riittävän fiksua porukkaa lisääkään lääkärin hommiin. Etenkään jos samalla palkkoja meinataan merkittävästi leikata. (Lääkäreiden korkeista liksoistahan tämä valitus alunperin alkoi.)
 
Kilpailu olisi hyvästä, mutta kun jo nykyisillä koulutusmäärillä pitkistä opinnoista huolimatta taso jää paikoin noinkin heikoksi, niin vaikeapa tuonne on repiä riittävän fiksua porukkaa lisääkään lääkärin hommiin. Etenkään jos samalla palkkoja meinataan merkittävästi leikata. (Lääkäreiden korkeista liksoistahan tämä valitus alunperin alkoi.)
Ei pitkä koulutus ole automaattisesti tae hyvästä pätevyydestä, ennemmin sitä osaamista pitäisi työnantajan määräajoin testata. Toisekseen en jaksa epäillä etteikö alalle löytyisi lisää riittävän fiksua porukkaa. Ihan varmasti löytyisi. Palkkoja ei tarvitsisi leikata, vaan lisääntynyt tarjonta laskisi niitä siinä sivussa.
 
Ei pitkä koulutus ole automaattisesti tae hyvästä pätevyydestä, ennemmin sitä osaamista pitäisi työnantajan määräajoin testata. Toisekseen en jaksa epäillä etteikö alalle löytyisi lisää riittävän fiksua porukkaa. Ihan varmasti löytyisi. Palkkoja ei tarvitsisi leikata, vaan lisääntynyt tarjonta laskisi niitä siinä sivussa.

On ihan sama leikataanko niitä palkkoja suoraan jollain aktiivisella toimenpiteellä vai laskeeko ne jonkun muun asian seurauksena. Samalla tapaa se vaikuttaa alan houkuttelevuuteen.
 
On ihan sama leikataanko niitä palkkoja suoraan jollain aktiivisella toimenpiteellä vai laskeeko ne jonkun muun asian seurauksena. Samalla tapaa se vaikuttaa alan houkuttelevuuteen.
Minä luulin, että sinne hakeutuvilla on kutsumus alalle ja halu auttaa ihmisiä. Ehkä ne onkin vaan rahan perässä siellä sitten. Tuskin se hoidon taso dramaattisesti tippuisi, vaikka palkkataso hieman laskisikin.
 
Asiaton käytös
Minä luulin, että sinne hakeutuvilla on kutsumus alalle ja halu auttaa ihmisiä. Ehkä ne onkin vaan rahan perässä siellä sitten. Tuskin se hoidon taso dramaattisesti tippuisi, vaikka palkkataso hieman laskisikin.
Ei vittu, "kutsumusammatti"-kortti vedetty esiin.
Sä oot kutsumusammatissa, ei sulle tarvii mitää maksaa, eiks oo pääasia että saat tehdä tota työtä? Et sä mihinkään lakkoon voi mennä, sä teet kutsumustyötä, ihmiset kärsii.

Se että joku tekee kutsumustyötä EI TARKOITA SITÄ etteikö siitä pidä silti maksaa kykyjen ja työn arvon mukaan!! Paina se kaaliin.
 
Ei vittu, "kutsumusammatti"-kortti vedetty esiin.
Sä oot kutsumusammatissa, ei sulle tarvii mitää maksaa, eiks oo pääasia että saat tehdä tota työtä? Et sä mihinkään lakkoon voi mennä, sä teet kutsumustyötä, ihmiset kärsii.

Se että joku tekee kutsumustyötä EI TARKOITA SITÄ etteikö siitä pidä silti maksaa kykyjen ja työn arvon mukaan!! Paina se kaaliin.
Taisi verenpaineesi nousta, ota vaan ihan rauhallisesti. Alalle kuin alalle hakeutumiseen on hyvä olla muukin motivaattori kuin vain palkka.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
284 672
Viestejä
4 888 424
Jäsenet
78 857
Uusin jäsen
apezuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom