Palkkakeskustelu

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 788
Yrittamisessa on on sita oikeaa vastuuta mika kylla sitten maksaa itsensa takaisinkin. Harvassa muussa hommassa on vaarana joutua 20 vuodeksi velkavankeuteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 286
Yrittamisessa on on sita oikeaa vastuuta mika kylla sitten maksaa itsensa takaisinkin. Harvassa muussa hommassa on vaarana joutua 20 vuodeksi velkavankeuteen.
Ei yrittämiseen mitenkään välttämättä tarvitse ottaa velkaa. Osalla aloista tietty pääomatarpeet ovat kovia, mutta aika moneen hommaan riittää läppäri ja kotitoimisto.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 984
Eräänlaisena järjestelmäasiantuntijana tällä hetkellä eteläisessä Suomessa noin 4250 €/kk. Reilut 15 vuotta hommissa. Pääosin touhuan IT:n edustajana erinäisissä projekteissa ja vastaan tietyistä liiketoiminta-alueista järjestelmämielessä. Aika usein täytyy ottaa ohjia omiin käsiin kun business on huono edistämään asioita.

Mielestäni olen jokseenkin alipalkattu siihen nähden, että olen aika monessa kohdassa ainoa, joka tietää syvällisemmin asioista. Ehkä olen sitten liikaa generalisti, mene ja tiedä. Konsulttihommiin on kyselty joskus ja varmasti sellaisiin pääsisinkin, mutta ei ehkä ole oma juttuni.
 
Liittynyt
23.08.2019
Viestejä
23
Tota oon miettinyt itsekkin. Mut jos täs kuiteski vielä muutaman vuoden hankkis kokemusta, et osaa sit jotain, mitä opettaa. Lisurikin vois auttaa asiaa, ku noi on kuulemma todella tavoiteltuja paikkoja. Vaik voi käydä myös niin, et jumahdan koodariks.

Tän threadin perusteella datanomeistakin tulee nykyään ohjelmoijia, ni ammattikoulukin vois olla vaihtoehto, missä opettaa. Voi tietty olla pienempi palkka siellä. En tiiä.
Hei,
Itse toista vuotta AMK:ssa opettajana tekniikan puolella. 8v olin teollisuudessa ennen opettajaksi siirtymistä. Voin suositella, mikäli ihmisten kanssa tulet toimeen.

Ammatillisen opettajan pätevyyden juuri tässä kuussa saamassa pakettiin. Epäpätevyysvähennys (-6%) poistuu siis toukokuusta alkaen.

12-16vko vapaajaksoa vuodessa riippuen, miten opetukset järjestää/ajoittuu. 10v kokemuksella liksa ~5100€. Tämä siis tekniikan puolella, koska siellä maksetaan saatavuuslisää.
 
Liittynyt
29.04.2021
Viestejä
76
Eräänlaisena järjestelmäasiantuntijana tällä hetkellä eteläisessä Suomessa noin 4250 €/kk. Reilut 15 vuotta hommissa. Pääosin touhuan IT:n edustajana erinäisissä projekteissa ja vastaan tietyistä liiketoiminta-alueista järjestelmämielessä. Aika usein täytyy ottaa ohjia omiin käsiin kun business on huono edistämään asioita.

Mielestäni olen jokseenkin alipalkattu siihen nähden, että olen aika monessa kohdassa ainoa, joka tietää syvällisemmin asioista. Ehkä olen sitten liikaa generalisti, mene ja tiedä. Konsulttihommiin on kyselty joskus ja varmasti sellaisiin pääsisinkin, mutta ei ehkä ole oma juttuni.
Kuulostaa kyllä alipalkatulta hommalta.

Itse olen myös järjestelmäasiantuntijana pk-seudulla, vain yksi järjestelmä. Ratkaisen teknisiä ongelmia, koulutan käyttäjiä ja avustan projekteissa (en vastaa mistään, kuuluu esimiehelle). Palkka on 4400 e/kk, kokemusta 5 vuotta.

Kilpailuta ihmeessä itsesi 5k paremmalle puolelle.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
634
Hei,
Itse toista vuotta AMK:ssa opettajana tekniikan puolella. 8v olin teollisuudessa ennen opettajaksi siirtymistä. Voin suositella, mikäli ihmisten kanssa tulet toimeen.

Ammatillisen opettajan pätevyyden juuri tässä kuussa saamassa pakettiin. Epäpätevyysvähennys (-6%) poistuu siis toukokuusta alkaen.

12-16vko vapaajaksoa vuodessa riippuen, miten opetukset järjestää/ajoittuu. 10v kokemuksella liksa ~5100€. Tämä siis tekniikan puolella, koska siellä maksetaan saatavuuslisää.
Voiko nuo opettajan pätevyydet, eli pedagogiset opinnot siis tehdä töiden ohessa, kun työskentelee jo opettajana? Itseäni kanssa kiinnostaisi tulevaisuudessa AMK opettajan hommat.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 623
Voiko nuo opettajan pätevyydet, eli pedagogiset opinnot siis tehdä töiden ohessa, kun työskentelee jo opettajana? Itseäni kanssa kiinnostaisi tulevaisuudessa AMK opettajan hommat.
Kyllä ne käsittääkseni voi, se onkin sitten eri asia että miten pääsee opettajaksi ilman pätevyyttä. Tuntihommia nyt varmaan löytyy ja sitä kautta pitää mennä - paikallisesta tosin ei löytynyt niitäkään vaikka ammattiala oli kuulemma varsin mielenkiintoinen - paperit opettajakouluun oli jo siinä vaiheessa vetämässä ja pistemääräkin varsin hyvä joten ei olisi ollut enää pitkä matka opettajaksi.

Tässä vaiheessa ei viitsi enää sanoa että jos sitten myöhemmin, eiköhän se urapolku ole tässä jo taputeltu.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 475
Hei,
Itse toista vuotta AMK:ssa opettajana tekniikan puolella. 8v olin teollisuudessa ennen opettajaksi siirtymistä. Voin suositella, mikäli ihmisten kanssa tulet toimeen.

Ammatillisen opettajan pätevyyden juuri tässä kuussa saamassa pakettiin. Epäpätevyysvähennys (-6%) poistuu siis toukokuusta alkaen.

12-16vko vapaajaksoa vuodessa riippuen, miten opetukset järjestää/ajoittuu. 10v kokemuksella liksa ~5100€. Tämä siis tekniikan puolella, koska siellä maksetaan saatavuuslisää.
Meikäläistäkin on semisti kiinnostanut nuo korkeakoulun opetushommat. IT-ala siis pohjana. Minkälainen homma noi pätevyydet on hankkia? Entäpä kuinka vaikea noita opetushommia on sen jälkeen saada? Palkka + vapaa-aika yhdistelmä on houkuttimena aika kova. Onko noi stressaavia hommia, ja onko tossa paljon ns. paperinpyörittelyä ja muutakin kun opetushommaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
258
Itselleni ei työtehtävien muutoksen yhteydessä annettu kuin hv-tason korotus (pyysin 10% ja sain ehkä 2%). ”Koska PaLkKaTaSaArvO”

Headhuntteri kyseli toisesta firmasta, että kiinnostaisiko vähän vaativammat työtehtävät niin ei ollut kovin vaikea lähteä kilpailuttamaan omaa hinnoitteluaan. Pyysin ~60% lisää liksaa, ja ei aiheuttanut kauheaa hampaiden kiristelyä. Katsotaan mitä lopulta tarjoavat :D

Työkseni teen kaikenlaista käsienheiluttelukonsultointia.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 430
Itselleni ei työtehtävien muutoksen yhteydessä annettu kuin hv-tason korotus (pyysin 10% ja sain ehkä 2%). ”Koska PaLkKaTaSaArvO”

Headhuntteri kyseli toisesta firmasta, että kiinnostaisiko vähän vaativammat työtehtävät niin ei ollut kovin vaikea lähteä kilpailuttamaan omaa hinnoitteluaan. Pyysin ~60% lisää liksaa, ja ei aiheuttanut kauheaa hampaiden kiristelyä. Katsotaan mitä lopulta tarjoavat :D

Työkseni teen kaikenlaista käsienheiluttelukonsultointia.
Tää on kyllä jännä ilmiö. Tosi monissa firmoissa hyville vanhoille työntekijöille ei haluta millään nostaa palkkaa, mutta uusille saatetaan (jopa samassa firmassa) maksaa suoraan reippaasti enemmän. Ehkä tässä on joku toteutunut potentiaali vs. toteutumaton potentiaali ja äärimmäisen epärealistiset haaveet jälkimmäisestä taustalla? :rofl:

Toisaalta samaahan firmat tuntuu harrastavan asiakkaidenkin kanssa. Haalitaan hirveällä kiimalla uusia asiakkaita vanhojen kustannuksella. Uusille tarjotaan paljon parempaa hintaa, kuin vanha uskollinen asiakas voi saada jne. Vakuutusyhtiöt varsinkin kunnostautuu tässä.

Noh, molempiin on sama lääke: firma vaihtoon. :)
 

JSoi

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
897
Esimiehen kanssa on ollut puhetta, että aloittaisin liukuvan siirtymisen projektipäällikön tehtäviin ja siirtäisin hiljalleen nykyiset työt eteenpäin muille tiimiläisille. Nyt palkka on 3300€ + risat ja ajattelin pyytää 4200€, saas nähdä millainen vääntö HR:n kanssa tulee asiasta.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 984
Tää on kyllä jännä ilmiö. Tosi monissa firmoissa hyville vanhoille työntekijöille ei haluta millään nostaa palkkaa, mutta uusille saatetaan (jopa samassa firmassa) maksaa suoraan reippaasti enemmän. Ehkä tässä on joku toteutunut potentiaali vs. toteutumaton potentiaali ja äärimmäisen epärealistiset haaveet jälkimmäisestä taustalla? :rofl:

Toisaalta samaahan firmat tuntuu harrastavan asiakkaidenkin kanssa. Haalitaan hirveällä kiimalla uusia asiakkaita vanhojen kustannuksella. Uusille tarjotaan paljon parempaa hintaa, kuin vanha uskollinen asiakas voi saada jne. Vakuutusyhtiöt varsinkin kunnostautuu tässä.

Noh, molempiin on sama lääke: firma vaihtoon. :)
Itselläni on vähän sama tilanne, tuossa edellä kirjoittelinkin palkkatasosta. Esimies sanoi, että hän nostaisi tekemisieni pohjalta palkan samalle tasolle kuin itse rekrytoimillaan tyypeillä (olen siis edeltäjänsä palkkaama), mutta johtoporras on kieltänyt ns. tasokorotukset ja sallii vain noita hv-korotuksia, joissa puhutaan kympeistä. Sellaisen sain juuri viimeksi.

No, sattumoisin sain juuri muualta erittäin mielenkiintoisen työtarjouksen reilulla palkankorotuksella. Hyvähenkiset keskustelut käyty esimiehen kanssa ja tuli pyyntö odottaa päätöksen kanssa vielä hetken aikaa. Odottelen mielenkiinnolla mitä tulee.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
804
Itselläni on vähän sama tilanne, tuossa edellä kirjoittelinkin palkkatasosta. Esimies sanoi, että hän nostaisi tekemisieni pohjalta palkan samalle tasolle kuin itse rekrytoimillaan tyypeillä (olen siis edeltäjänsä palkkaama), mutta johtoporras on kieltänyt ns. tasokorotukset ja sallii vain noita hv-korotuksia, joissa puhutaan kympeistä. Sellaisen sain juuri viimeksi.

No, sattumoisin sain juuri muualta erittäin mielenkiintoisen työtarjouksen reilulla palkankorotuksella. Hyvähenkiset keskustelut käyty esimiehen kanssa ja tuli pyyntö odottaa päätöksen kanssa vielä hetken aikaa. Odottelen mielenkiinnolla mitä tulee.
Ihan hyvä tilanne kannaltasi, mutta jotenkin itselläni jäisi kaivelemaan, jos palkka nousee ansaitulle tasolle vasta siinä kohdassa kun ilmoittaa harkitsevansa irtisanoutumista paremman tarjouksen vuoksi.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 984
Ihan hyvä tilanne kannaltasi, mutta jotenkin itselläni jäisi kaivelemaan, jos palkka nousee ansaitulle tasolle vasta siinä kohdassa kun ilmoittaa harkitsevansa irtisanoutumista paremman tarjouksen vuoksi.
Se on näitä johdon linjauksia, ja koskee käytännössä kaikkia riippumatta liiketoiminta-alueesta kun ollaan vähän hankalassa tilanteessa. Tässä omassa päätöksessä ottaa asia vanhassa paikassa esille painaa kuitenkin se, että tiimi on hyvä ja esimiehen kanssa meillä on erittäin hyvät välit ja luottamus molemmin puolin. Samoin niitä IT:llä tärkeitä osaamisen laajentamisen mahdollisuuksia löytyy, kaikenlaista kehitettävää kyllä on. Saattaa olla, että tarjous liittyy myös siihen kun annoin tuon yhdeksi syyksi.

Jos noita pointteja en olisi löytänyt niin olisin varmasti vaan jättänyt irtisanoutumisilmoituksen ja ollut jo ennen kesälomia uusissa hommissa :)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
206
Aikaisemmin olin teollisuudessa vuorotyössä tiiminvetäjänä palkka noin 3300€. Tätä työtä tuli tehtyä 18 vuotta. Sitten aloin kaipaamaan enemmän aikaa perheen kanssa, joten sisäisiä hakuja erilaisiin työtehtäviin, mutta ei natsannut, vaan aina oli koulutus tai joku myy syy miksi ei valittu. Siitä sisuuntuneena, kävin insinöörin kouluksen työn ohessa, jotta ainakin mahdollisuudet parantuisi. Tässä vaiheessa varmasti työnantajakin huomasi, että sehän on tosissaan. Seuraavasta sisäisestä hausta sitten napsahtikin uusi työ. Palkka nyt ei ole mikään kummonen (3600€), mutta kevyempi työ, vapaa työaika, etätyömahdollisuus, matkustelua ulkomailla... nämä painoi vaakakupissa enemmän kuin palkka.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
17
Olen alkanu leikittelemään ajatuksella, että sairastuin 2020 koronaan ja olen siitä lähtien ollut koomassa.
Ei tässä oikein mitään muutakaan järkevää selitystä ole..

Tämän kuun palkka kilahti juuri tilille ja oli vähän yli 17k bruttona.
Ja mielestäni en mitään kovin erikoista viime kuussa tehnyt..
Tämän vuoden tulot tähän mennessä 54k

Vaikea on hahmottaa, että palkkani olisi "oikeudenmukainen" verrattuna esim. sairaanhoitajien palkkoihin.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 413
Olen alkanu leikittelemään ajatuksella, että sairastuin 2020 koronaan ja olen siitä lähtien ollut koomassa.
Ei tässä oikein mitään muutakaan järkevää selitystä ole..

Tämän kuun palkka kilahti juuri tilille ja oli vähän yli 17k bruttona.
Ja mielestäni en mitään kovin erikoista viime kuussa tehnyt..
Tämän vuoden tulot tähän mennessä 54k

Vaikea on hahmottaa, että palkkani olisi "oikeudenmukainen" verrattuna esim. sairaanhoitajien palkkoihin.
Kai palkkaa maksetaan lähtökohtaisesti työtuloksen eikä -panoksen mukaan? Esimerkiksi IT-alalla voi tehdä firmalle hurjasti rahaa "pienellä" vaivalla. Myyntityössä sama homma.
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
412
Ihan hyvä tilanne kannaltasi, mutta jotenkin itselläni jäisi kaivelemaan, jos palkka nousee ansaitulle tasolle vasta siinä kohdassa kun ilmoittaa harkitsevansa irtisanoutumista paremman tarjouksen vuoksi.
Tää on yleisin tapa toimia.
"kyllä sä ansaitsisit isomman palkan, mutta kun iso pomo ja tasa-arvo ja kaikkea..."
Jätät irtisanomispaperit, niin johan asia muuttuu ja tarjotaan sitä korkeampaa palkkaa, mitä olisi pitänyt saada jo viisi vuotta sitten, mutta kun niin jaah juuh.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 662
Olen alkanu leikittelemään ajatuksella, että sairastuin 2020 koronaan ja olen siitä lähtien ollut koomassa.
Ei tässä oikein mitään muutakaan järkevää selitystä ole..

Tämän kuun palkka kilahti juuri tilille ja oli vähän yli 17k bruttona.
Ja mielestäni en mitään kovin erikoista viime kuussa tehnyt..
Tämän vuoden tulot tähän mennessä 54k

Vaikea on hahmottaa, että palkkani olisi "oikeudenmukainen" verrattuna esim. sairaanhoitajien palkkoihin.
Se tarkoittaa, että tuotat vähintään tuon verran arvoa työnantajallesi, joten se on hyvä jos siitä saa hyvän palkan. Harvemmin sitä vain makoilemalla saa tuon verran rahaa, ota ilo irti vaan.
 
Liittynyt
23.08.2019
Viestejä
23
Meikäläistäkin on semisti kiinnostanut nuo korkeakoulun opetushommat. IT-ala siis pohjana. Minkälainen homma noi pätevyydet on hankkia? Entäpä kuinka vaikea noita opetushommia on sen jälkeen saada? Palkka + vapaa-aika yhdistelmä on houkuttimena aika kova. Onko noi stressaavia hommia, ja onko tossa paljon ns. paperinpyörittelyä ja muutakin kun opetushommaa?
AMK lehtorilla minimikoulutuksena DI tai YAMK (itselläni jälkimmäinen).Tyypillisesti työkokemusta min. 3v. Todellisuudessa olisi hyvä olla enemmän, jotta tulisi valituksi. Silloin kun tehtävään valitaan, lehtori sitoutuu käymään ammatillisen opettajankoulutuksen (60op.) seuraavan kolmen vuoden aikana tehtävässä aloitettuaan. Tosin on minulla samassa tiimissä lehtoreita, joilla tuo on ottanut huomattavasti pitempään. Tuo 60op. on normiaikataulussa suoritettavissa työnohessa yhden vuoden aikana. Opinnot ovat olleet aika läpsyttelyä, ei siis mitään hirveän kuormittavaa. Itse kävin ensiksi kasvatustieteen perusteet yliopistolla (25op.) ennen tuon ammatillisen opettajankoulutuksen aloittamista. Tosin pettymyksekseni niistä ei hyväksiluettu kuin 15op. tuohon AOK:n puolelle.

Mitä itse työhön tulee, niin opetusaika on hyvin kiireistä. Varsinkin ensimmäiset 1-2v, jolloin valmistelet kursseja samaan aikaan, kun pidät opetusta. Eri asia on, mikäli kaikki kurssimateriaali on "valmiina", silloin pääsee kurssimateriaalien päivittämisellä. Parasta tässä työssä on vapaus siitä miten, missä ja milloin järjestät opetuksesi. Toki tietyt raamit ajallisesti tulee lukukausista sekä kurssisisällöt opintosuunnitelmasta. Järkevästi asioita tekemällä kuitenkin pääsee pienemmällä työmäärällä jopa parempaan lopputulokseen, kuin joku toinen opettaja, joka on jämähtänyt vanhoihin tapoihin.

Suosittelen hakeutumaan tietotekniikan puolella, koska siellä maksetaan myös tuota aiemmin mainitsemaani saatavuuslisää. Eli ajatellaan, että olisi opettaja tietojenkäsittelyn sekä tietotekniikan puolella. Heillä voi kuitenkin olla samanlaisia kursseja opetettavana. Esimerkkinä voisi olla vaikka ohjelmoinnin perusteet (C++ tai Python). Tietotekniikan opettaja saa kuitenkin sen 800-1000€/kk enemmän liksaa, vaikka opetussisältö on samanlaista. Tämä on toki omasta mielestänikin outoa. Tuon saatavuuslisän tarkoitus on saada tietyiltä aloilta ihmisiä hakemaan ylipäätänsä opettajaksi, koska se on joillakin toimialoilla oikeasti ongelmana.

Itselleni tuli yllätyksenä, kuinka vähän tämä loppuviimein on substanssiin liittyvää. Isossa kuvassa tärkeintä on, että osaat toimia kaikenlaisten persoonien kanssa sekä osaat poimia opetettavaksi sellaiset oikeat asiat, joille on työelämässä kysyntää.

Toivottavasti näistä oli apuja, voin toki tarkentaa vielä, mikäli kysymyksiä ilmenee.
 
Liittynyt
23.08.2019
Viestejä
23
AMK lehtorilla minimikoulutuksena DI tai YAMK (itselläni jälkimmäinen).Tyypillisesti työkokemusta min. 3v. Todellisuudessa olisi hyvä olla enemmän, jotta tulisi valituksi. Silloin kun tehtävään valitaan, lehtori sitoutuu käymään ammatillisen opettajankoulutuksen (60op.) seuraavan kolmen vuoden aikana tehtävässä aloitettuaan. Tosin on minulla samassa tiimissä lehtoreita, joilla tuo on ottanut huomattavasti pitempään. Tuo 60op. on normiaikataulussa suoritettavissa työnohessa yhden vuoden aikana. Opinnot ovat olleet aika läpsyttelyä, ei siis mitään hirveän kuormittavaa. Itse kävin ensiksi kasvatustieteen perusteet yliopistolla (25op.) ennen tuon ammatillisen opettajankoulutuksen aloittamista. Tosin pettymyksekseni niistä ei hyväksiluettu kuin 15op. tuohon AOK:n puolelle.

Mitä itse työhön tulee, niin opetusaika on hyvin kiireistä. Varsinkin ensimmäiset 1-2v, jolloin valmistelet kursseja samaan aikaan, kun pidät opetusta. Eri asia on, mikäli kaikki kurssimateriaali on "valmiina", silloin pääsee kurssimateriaalien päivittämisellä. Parasta tässä työssä on vapaus siitä miten, missä ja milloin järjestät opetuksesi. Toki tietyt raamit ajallisesti tulee lukukausista sekä kurssisisällöt opintosuunnitelmasta. Järkevästi asioita tekemällä kuitenkin pääsee pienemmällä työmäärällä jopa parempaan lopputulokseen, kuin joku toinen opettaja, joka on jämähtänyt vanhoihin tapoihin.

Suosittelen hakeutumaan tietotekniikan puolella, koska siellä maksetaan myös tuota aiemmin mainitsemaani saatavuuslisää. Eli ajatellaan, että olisi opettaja tietojenkäsittelyn sekä tietotekniikan puolella. Heillä voi kuitenkin olla samanlaisia kursseja opetettavana. Esimerkkinä voisi olla vaikka ohjelmoinnin perusteet (C++ tai Python). Tietotekniikan opettaja saa kuitenkin sen 800-1000€/kk enemmän liksaa, vaikka opetussisältö on samanlaista. Tämä on toki omasta mielestänikin outoa. Tuon saatavuuslisän tarkoitus on saada tietyiltä aloilta ihmisiä hakemaan ylipäätänsä opettajaksi, koska se on joillakin toimialoilla oikeasti ongelmana.

Itselleni tuli yllätyksenä, kuinka vähän tämä loppuviimein on substanssiin liittyvää. Isossa kuvassa tärkeintä on, että osaat toimia kaikenlaisten persoonien kanssa sekä osaat poimia opetettavaksi sellaiset oikeat asiat, joille on työelämässä kysyntää.

Toivottavasti näistä oli apuja, voin toki tarkentaa vielä, mikäli kysymyksiä ilmenee.
Jäi vielä vastaamatta. Eli byrokratiaa voi olla enemmän tai vähemmän. Riippuen siitä, miten paljon haluat olla hanketyössä (projekteja joihin haetaan ulkopuolista rahoitusta) vai pääasiallisesti opetustyössä. Itse pyrin pysymään opetustyössä, koska en siedä juurikaan paperinpyöritystä. Välillä luentokalvojen tekeminenkin on tervan juontia. Onneksi opetan itsekin ohjelmointia, niin keskitymme pääasiassa harjoitustehtäviin.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 929
Itselläni on vähän sama tilanne, tuossa edellä kirjoittelinkin palkkatasosta. Esimies sanoi, että hän nostaisi tekemisieni pohjalta palkan samalle tasolle kuin itse rekrytoimillaan tyypeillä (olen siis edeltäjänsä palkkaama), mutta johtoporras on kieltänyt ns. tasokorotukset ja sallii vain noita hv-korotuksia, joissa puhutaan kympeistä. Sellaisen sain juuri viimeksi.

No, sattumoisin sain juuri muualta erittäin mielenkiintoisen työtarjouksen reilulla palkankorotuksella. Hyvähenkiset keskustelut käyty esimiehen kanssa ja tuli pyyntö odottaa päätöksen kanssa vielä hetken aikaa. Odottelen mielenkiinnolla mitä tulee.
Eli siellä on myöhemmin tulleita tyyppejä, joiden palkka on suurempi? Näiden parempipalkkaisten palkka täytyy sitten olla suurempi joko paremman ammattitaidon tai vastuun yms. perusteiden myötä, muutenhan tilanne on aivan mielipuolinen?

Jos palkka on eri vaikka ammattitaito, vastuut ym. samat, ja esimies sanoo ääneen että ei voi nostaa palkkaa muiden tasolle syystä (johto ei anna tai muu selitys x), on kyllä munaton esimies tai vastaavasti samanlainen kyrpä kuin esimiehen pomot, ja aidosti pomojensa juonessa mukana.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 475
Eli siellä on myöhemmin tulleita tyyppejä, joiden palkka on suurempi? Näiden parempipalkkaisten palkka täytyy sitten olla suurempi joko paremman ammattitaidon tai vastuun yms. perusteiden myötä, muutenhan tilanne on aivan mielipuolinen?

Jos palkka on eri vaikka ammattitaito, vastuut ym. samat, ja esimies sanoo ääneen että ei voi nostaa palkkaa muiden tasolle syystä (johto ei anna tai muu selitys x), on kyllä munaton esimies tai vastaavasti samanlainen kyrpä kuin esimiehen pomot, ja aidosti pomojensa juonessa mukana.
Tämähän on ainakin IT-alalla täysin perushommaa, varsinkin nyt kun ala on täysin ylikuumentunut. Vanhat vaihtaa paikkoja ja uusia palkataan paljon kovemmilla rahoilla tilalle. Se onko tuossa järkiä on hyvä kysymys.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
691
Olen alkanu leikittelemään ajatuksella, että sairastuin 2020 koronaan ja olen siitä lähtien ollut koomassa.
Ei tässä oikein mitään muutakaan järkevää selitystä ole..

Tämän kuun palkka kilahti juuri tilille ja oli vähän yli 17k bruttona.
Ja mielestäni en mitään kovin erikoista viime kuussa tehnyt..
Tämän vuoden tulot tähän mennessä 54k

Vaikea on hahmottaa, että palkkani olisi "oikeudenmukainen" verrattuna esim. sairaanhoitajien palkkoihin.
Pysy vain koomassa :D kyllähän se niin on että se sun tekemä tulos firmalle vaikuttaa paljonko maksetaan. Jos miettii vaikka automaailmaa niin joku kaveri vääntää pultteja autojen konoonpanotehtaalla 120% teholla...aina tekee mahtavaa tulosta, raskas vuorotyö. Hän saa jotain henk.koht. lisää 70€/kk ja palkkaa tulee esim 2300€/kk. Suunnittelija & innovoija tekee jonkun loistoidean tuotevalikoimaan tai lisälaitteisiin asiakaslounaan jälkeen (2 pitkää ruokajuomaksi ja konjakit päälle) esille tulleiden toiveiden perusteella.. Tän keksinnön johdosta autotehtaan myynti kasvaa 5% ja kaverille annetaan 100k€ kertabonus. Oikeudenmukaista? Eka kaveri vääntää hiki hatussa koko ajan mut eipä sillä ole isossa kuvassa talolle niin isoa merkitystä. Ekan kaverin panoksella ei nosteta myyntiosuuksia mutta toisen kaverin panoksella nostetaan. (jooo,ehkä liiankin ilmiselvä esimerkki :) mut noinhan se kuitenkin menee)

Onhan se usein vielä niin että koviin posteihin pitää olla valtavasti taustatietoa, ymmärrystä prosesseista, resursseista, tekniikoisa, mahdollisuuksista jne.jne. Kun/jos nuo on hallussa niin pystyt vetelemään niitä isoja viivoja ja ideoita...joskus se ajatustyö ja innovointi voi olla helppoakin. On hyvä muistaa että välttämättä se pultinpyörittäjä ei sellaiseen pystyisi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Olen ollut vierestä katsomassa noita loman säästäjiä ja sitä tuskaa kun "joudutaan" pitämään lomia. Kysymys taisi olla lähinnä siitä että töihin oli kiva tulla.

Toki kokemus on vain yhdeltä alalta. Silti olen sitä mieltä että korvaamattomia ihmisiä ei ole - ainakaan suuressa määrin - se on riski toiminnalle organisaatiosta riippumatta.
Itsellänikin oli valitettavasti aikoinaan sellainen tilanne, että lomia tai saldopäiviä ei "ehtinyt" pitämään, tai olisi ne voinut pitää joskus lokakuu-maaliskuu akselilla, mutta se ei itseäni paljoa huvittanut, kuin jonkun viikon etelänloman tai laskettelureissun verran.

Kymmenen edellisessä firmassa vietetyn vuoden aikana tuli tuurattua muita projekteissa kesälomakaudella tai oltua isomman projektin työmaalla sen verran "korvaamaton", ettei lomalle päässyt.

Välillä tuli toki vedettyä omia projekteja myynnistä toteutukseen ja dokumentointiin niin itsenäisesti, että esimiehilläkään ei oikein ollut tietoa mitä ja missä touhuan, mutta koska kukaan ei kysellyt ja rahaa tuli firman kassaan, niin en kauheasti oma-aloitteisesti kertonutkaan.
Parhaimmillaan keväästä syksyyn minulla oli 5-6 projektia/työmaata käynnissä samaan aikaan ja niissä työskentelemässä 30-50 ukkoa.

Sitten kun iso pörssiyhtiö möi bisneksen ruotsalaisille sijoittajille ja minä päätin etten jää uuteen pikkufirmaan, niin tältä uudelta firmalta hävisi heti liikevaihtoa noin 2 miljoonan edestä, kun kukaan ei enää hoitanut minun vanhoja asiakkuuksiani.

Kun vaihdoin työnantajaa, minulle maksettiin ulos 103 päivää pitämättömiä lomapäiviä ja noin 450 sisääntekotuntia ( nämä maksettiin ulos 1,5 kertoimella ).

Kerran pääsin tuon edellisellä työnantajalla vietetyn 10 vuoden aikana pitämään 3 kuukauden kesäloman, kun sain rekryttyä itselleni sellaisen uuden työnjohtajan, jolle pystyin jättämään koko ison työmaan vetämisen.

Olen alkanu leikittelemään ajatuksella, että sairastuin 2020 koronaan ja olen siitä lähtien ollut koomassa.
Ei tässä oikein mitään muutakaan järkevää selitystä ole..

Tämän kuun palkka kilahti juuri tilille ja oli vähän yli 17k bruttona.
Ja mielestäni en mitään kovin erikoista viime kuussa tehnyt..
Tämän vuoden tulot tähän mennessä 54k

Vaikea on hahmottaa, että palkkani olisi "oikeudenmukainen" verrattuna esim. sairaanhoitajien palkkoihin.
Tuossa alkaa olla aika muropalkat™ kasassa.

Itselläni alkuvuoden kolmen maksetun palkkakauden jälkeen tämän vuoden tulot näyttävät 23 k€ lukemia ja viime kuussa pääsi taas pitkästä aikaa hikisesti viisinumeroisille bruttopalkoille.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 289
Tää on kyllä jännä ilmiö. Tosi monissa firmoissa hyville vanhoille työntekijöille ei haluta millään nostaa palkkaa, mutta uusille saatetaan (jopa samassa firmassa) maksaa suoraan reippaasti enemmän. Ehkä tässä on joku toteutunut potentiaali vs. toteutumaton potentiaali ja äärimmäisen epärealistiset haaveet jälkimmäisestä taustalla? :rofl:
..... firma vaihtoon. :)
Minulla oli tästä vääntöä HR:n kanssa. HR:n perustelu oli, että sehän on positiivinen asia. Jaa miksikö? No kun se pakottaa siihen, että palkkavääristymän suhteen täytyy sitten pyrkiä yrittämään jossain vaiheessa mahdollisesti ehkäpä suunnittelemaan jotain korjaavia toimenpiteitä. Jos palkka-avoimuus toteutuisi, niin nämä tällaiset olisi pakko korjata per heti.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 984
Tämähän on ainakin IT-alalla täysin perushommaa, varsinkin nyt kun ala on täysin ylikuumentunut. Vanhat vaihtaa paikkoja ja uusia palkataan paljon kovemmilla rahoilla tilalle. Se onko tuossa järkiä on hyvä kysymys.
Se on juuri näin. Meillä esimies voi esittää vaikka mitä palkankorotuksia, mutta esimiehen esimies johtoryhmätasolla on lopullinen hyväksyjä ja siltä portaalta tuo yleinen korotuskielto on tullut.

Samahan se itselläkin, en olisi edes harkinnut vaihtoa ilman huomattavaa palkankorotusta. On siinä aina oma päänvaivansa jne.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
335
Eli siellä on myöhemmin tulleita tyyppejä, joiden palkka on suurempi? Näiden parempipalkkaisten palkka täytyy sitten olla suurempi joko paremman ammattitaidon tai vastuun yms. perusteiden myötä, muutenhan tilanne on aivan mielipuolinen?

Jos palkka on eri vaikka ammattitaito, vastuut ym. samat, ja esimies sanoo ääneen että ei voi nostaa palkkaa muiden tasolle syystä (johto ei anna tai muu selitys x), on kyllä munaton esimies tai vastaavasti samanlainen kyrpä kuin esimiehen pomot, ja aidosti pomojensa juonessa mukana.
Aloitin uudessa firmassa (iso pörssifirma) vuoden alusta ja esimiehen kertoman mukaan tienaan enemmän mitä osa vanhemmista työntekijöistä jotka ovat olleet talossa useita vuosia. Ihan sama kenestä puhutaan, niin jokainen on tässä vaiheessa paljon tuottavampia mitä minä joka vasta opettelee talon tavoille.

Lisäksi oma osaaminen on nykyisen position ulkopuolelta, toki sovellettavissa hyvin pitkälti tähän positioon. Vie kuitenkin aikaa varmasti lähemmäksi vuoden verran ennen kuin pääsen kalana kuivalta maalta veteen.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 420
Olen alkanu leikittelemään ajatuksella, että sairastuin 2020 koronaan ja olen siitä lähtien ollut koomassa.
Ei tässä oikein mitään muutakaan järkevää selitystä ole..

Tämän kuun palkka kilahti juuri tilille ja oli vähän yli 17k bruttona.
Ja mielestäni en mitään kovin erikoista viime kuussa tehnyt..
Tämän vuoden tulot tähän mennessä 54k

Vaikea on hahmottaa, että palkkani olisi "oikeudenmukainen" verrattuna esim. sairaanhoitajien palkkoihin.
Lahjoitat ylimääräiset valtionkonttorille niin oikeudenmukaisuus maailmassa korjaantuu. Tai jos sittenkin liksa tuntuu kivalta omassa taskussa niin jättää lahjoitukset tekemättä.

 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
6
Onko kohtuutonta pyytää 4500€/kk liksaa projekti-inssin tittelillä suunnittelu- ja konsultointialalla? Koulutus DI, keskimääränen tuntilaskutushinta ~80e (viimevuoden laskutus 145k€) ja vuosittain ehditään tehdä 2-4 projektia, joiden liikevaihto on yhteensä 300-500k€ (kate pyörii välillä 10-25%). Ei suoranaisia alaisia, mutta ohjaan tavallisesti projektissa 3-5 suunnittelijaa. Hoidan projektin aikataulutusta, resursointia, teknisen valmiuden ja käytettyjen tuntien seurantaa (s-käyrä) sekä kaiken edellä mainitun raportointia ylemmille tahoille. En toimi asiakasrajapinnassa.

Nykyinen liksa karvan alta 4k€ ja olettaisin tuossa olevan korotusvaraa.
 
Liittynyt
31.12.2019
Viestejä
22
Onko kohtuutonta pyytää 4500€/kk liksaa projekti-inssin tittelillä suunnittelu- ja konsultointialalla?
Ei se ole kohtuutonta pyytää. Eri asia sitten miten siihen pyyntöön vastataan. Kokemusta tästä paska-alasta on jo +15 vuotta mutta edes 4 k€ ylittäminen tavallisena suunnitteluinsinöörinä (ei Diplomi-) tuntuu olevan lähes ylitsepääsemätöntä. Jos työhaastattelussa mainitsee nelosella alkavan palkkatoiveen, niin välittömästi alkaa nikotteleminen. Nykyinen työnantaja antoi keväällä suuressa anteliaisuudessaan huikaisevan 100 € korotuksen (edellisestä henk.koht. korotuksesta kulunut 3 vuotta). Onneksi olin käynyt vähän aiemmin toisessa paikassa haastattelussa ja allekirjoittanut uuden työsopimuksen, niin voi pitää nykyinen työantaja paskan tunkkinsa. Tuolla satasen korotuksella ei edes päässyt uuden palkan rinnalle. Tällä alalla firmaa pitää vaihtaa kuin sukkaa, jotta palkkakehityksessä pysyy edes inflaation perässä. Tekisi mieli vaihtaa kokonaan muualle tältä ripulialalta mutta eipä ole paikkakunnalla juuri muita työpaikkoja tämän alan osaajille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
147
Paska-ala on aika hyvä termi kuvaamaan suunnittelu-alaa. Itsekin tottunut suunnilleen huikeaan 100€kk/vuosi korotustahtiin. Tänä vuonna ei ole näkynyt sitäkään, niin pitää varmaan soitella, että mikä nyt on. Nauraisivat varmaan pihalle, jos menis 500€ korotusta kysymään.
Jotain osviittaa palkoista suuremmassa firmassa perustuen omaan kokemukseen ja kollegoiden puheisiin:
Harjoittelija (AMK) (skol 06) 1800-2300€/kk
Suunnittelija (skol 05) 2500-2800€/kk
Vanhempi suunnittelija (skol 04) 2800€-3200€/kk
Erikoissuunnittelija (skol 03) 3000-3600€/kk
Vanhempi erikoissuunnittelija (skol 02) >3400€/kk
Pääsuunnittelija (skol 03) 3400€-4000€/kk (tässä on yleensä sitä kollegoiden ohjausta + aikataulutusta + tuntiarvioita tarjouksiin + tuntiseurantaa + asiakasrajapinnassa työskentelyä + kokemusta vaativaa suunnittelutyötä)
Projektipäällikkö (projektit muutamista tuhansista tunneista johonkin 15 000h) tai ryhmäpäällikkö (skol 02) >4000€/kk
Tuolta voi käydä kurkkaamassa, että mitä vaatimuksia noille portaille nousemiseksi on https://skol.teknologiateollisuus.fi/sites/skol/files/file_attachments/skol_henkiloryhmittely.pdf
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
180
Paska-ala on aika hyvä termi kuvaamaan suunnittelu-alaa. Itsekin tottunut suunnilleen huikeaan 100€kk/vuosi korotustahtiin. Tänä vuonna ei ole näkynyt sitäkään, niin pitää varmaan soitella, että mikä nyt on. Nauraisivat varmaan pihalle, jos menis 500€ korotusta kysymään.
Jotain osviittaa palkoista suuremmassa firmassa perustuen omaan kokemukseen ja kollegoiden puheisiin:
Harjoittelija (AMK) (skol 06) 1800-2300€/kk
Suunnittelija (skol 05) 2500-2800€/kk
Vanhempi suunnittelija (skol 04) 2800€-3200€/kk
Erikoissuunnittelija (skol 03) 3000-3600€/kk
Vanhempi erikoissuunnittelija (skol 02) >3400€/kk
Pääsuunnittelija (skol 03) 3400€-4000€/kk (tässä on yleensä sitä kollegoiden ohjausta + aikataulutusta + tuntiarvioita tarjouksiin + tuntiseurantaa + asiakasrajapinnassa työskentelyä + kokemusta vaativaa suunnittelutyötä)
Projektipäällikkö (projektit muutamista tuhansista tunneista johonkin 15 000h) tai ryhmäpäällikkö (skol 02) >4000€/kk
Tuolta voi käydä kurkkaamassa, että mitä vaatimuksia noille portaille nousemiseksi on https://skol.teknologiateollisuus.fi/sites/skol/files/file_attachments/skol_henkiloryhmittely.pdf
On kyllä melkoista. Samaan aikaan toisaalla… Iso firma ja palkattavat lähinnä tekniikan diplomi-insinöörejä erilaisiin tuotekehityksen tehtäviin, raudan ja softan tekoon ja testaukseen: Harjoittelijat 2400-2700 opintojen vaiheesta riippuen, uudet aloittajat min. 3500 (+7,5% vuosibonus), parin vuoden jälkeen melkein hommassa kuin hommassa 4000 (+vähän isommat bonarit). 5000-6000 irtoaa helpohkosti, kun taitoja piisaa ja vastuuta tulee.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 413
On kyllä melkoista. Samaan aikaan toisaalla… Iso firma ja palkattavat lähinnä tekniikan diplomi-insinöörejä erilaisiin tuotekehityksen tehtäviin, raudan ja softan tekoon ja testaukseen: Harjoittelijat 2400-2700 opintojen vaiheesta riippuen, uudet aloittajat min. 3500 (+7,5% vuosibonus), parin vuoden jälkeen melkein hommassa kuin hommassa 4000 (+vähän isommat bonarit). 5000-6000 irtoaa helpohkosti, kun taitoja piisaa ja vastuuta tulee.
Itse olen tutkimus- ja tuotekehitystehtävissä eräässä suuressa suomalaisessa valmistavan teollisuuden pörssiyrityksessä.

Alla DI-tutkinto ja kokemusta noin 10 vuotta. Kollegat on dippoja tai tohtoreita. Palkka on noin 50k vuodessa, eikä kohta 5 vuoteen ole tullut korotusta.

Hommista tykkään erittäin paljon, vapautta piisaa eikä deadlinet ahdista, mutta onhan tämä aika naurettavaa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 546
Puuh, johonkin etätyölepohommiin olin aamusta etähaastattelussa. Röntgen- ja muiden kuvantamislaitteiden helpdeskiin. Mies rekryfirmasta sanoi, että 3000€/kk voidaan luvata vähintään sulle. Olin että selvä joo käy. Röntgenhoitajana nyt KVTES:n peruspalkka 2500€/kk, ja työmatka 3h/vrk. Aika paljon tuollaisesta kotona neppailusta kyllä maksetaan. Toki siinä työssä pitää osata asioita ja osata ajatella, mutta silti :cigarbeye:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 320
Puuh, johonkin etätyölepohommiin olin aamusta etähaastattelussa. Röntgen- ja muiden kuvantamislaitteiden helpdeskiin. Mies rekryfirmasta sanoi, että 3000€/kk voidaan luvata vähintään sulle. Olin että selvä joo käy. Röntgenhoitajana nyt KVTES:n peruspalkka 2500€/kk, ja työmatka 3h/vrk. Aika paljon tuollaisesta kotona neppailusta kyllä maksetaan. Toki siinä työssä pitää osata asioita ja osata ajatella, mutta silti :cigarbeye:
Tyypillinen ajatustapa, että etätyö olisi jotenkin kotona neppailua. Tai että helpdesk hommat on vaan ”parin sähköpostin päivystämistä, josko viikon aikana tulis yksi tiketti”. Kyllä se palkkaus sullekin valkenee. Voin mäkin toki olla väärässä. Mutta ainakaan meillä helpdeski ei ihan hirveästi neppaile.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 430
Tyypillinen ajatustapa, että etätyö olisi jotenkin kotona neppailua. Tai että helpdesk hommat on vaan ”parin sähköpostin päivystämistä, josko viikon aikana tulis yksi tiketti”. Kyllä se palkkaus sullekin valkenee. Voin mäkin toki olla väärässä. Mutta ainakaan meillä helpdeski ei ihan hirveästi neppaile.
Joopa. Jos jotain, niin uskaltaisin väittää, että aika monet asiantuntijatöitä tekevät painavat enemmän töitä etätöissä kuin konttorilla. Vastaavasti monet laiskottelee konttorilla ihan yhtä paljon, jos ei enemmänkin, kuin himassa, kun siellä konttorilla on työkaverit joiden kanssa jauhaa paskaa ja kahvitella jne.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 546
Tyypillinen ajatustapa, että etätyö olisi jotenkin kotona neppailua. Tai että helpdesk hommat on vaan ”parin sähköpostin päivystämistä, josko viikon aikana tulis yksi tiketti”. Kyllä se palkkaus sullekin valkenee. Voin mäkin toki olla väärässä. Mutta ainakaan meillä helpdeski ei ihan hirveästi neppaile.
Ei tietokoneen koskettelu mielestäni erityisen rasittavaa tai haastavaa touhua ole. Aiempaa kokemusta on ohjelmoinnin puolesta (fullstack). Fyysisesti se vaan käy kunnon päälle, kun pitää paikallaan jäpittää, ja sosiaaliset taidot jne. eivät kauheasti kehity. Neppailulla meinaan enemmänkin sitä, että voi jutella mukavia ja näpräillä tietokonetta kotona, eikä tarvitse hiki päässä fyysisesti ihan oikeita potilastöitä tehdä oikeilla laitteilla aamusta iltaan. Lisäksi säästyy sen 3h/vrk työmatkaan käytettyä aikaa viettää perheen, kaverien ja omien harrastusten parissa.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 166
Kuten täällä on mainittukin, niin konttorilla on helpompi ottaa taukoja kun onhan kaikki konttorilla vietetty aika työaikaa ja työkaverit aina välillä pyytävät seuraksi kahville. Kotona sitä helposti istuu koneella 8 tuntia putkeen, koska mitä sitä nyt työkoneellta pois siirtyisi istumaan.

Ei sinänsä liity tähän keskusteluun, muuten kuin että joku päivä voi vielä olla että työnantaja joutuu maksamaan enemmän siitä että saisi minut toimistolle..
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 546
Pian loppuu työvoimapula IT-alalta, kun kaikki hoitajat kuulee että kotona neppailusta maksetaan vähintään 3000e/kk ja vaihtaa alaa. Useimmille maksetaan vielä paljon enemmän kuten esim. allekirjoittaneelle. :)
Kai siinä on se ajattelutyö, joka tulee esteeksi useimmille. Muutenhan kaikki palkasta ja työoloista marisijat olisivat STEM-alalla eikä hoitoalalla. Itse lähdin hoitsuksi opettelemaan väkisin ohjatusti sosiaalisia taitoja, kun en niitä aiemmin kyennyt itsenäisesti oppimaan. Olen lukenut kyllä koko ketjun ja huomannut minkälaisia palkkoja työstä maksetaan. Itselleni olisi kelvannut 2300-2500€/kk tuosta helpdesk-työstä ihan hyvin, mutta en tuonut tätä asiaa esiin rekryfirmalle.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 656
Kuten täällä on mainittukin, niin konttorilla on helpompi ottaa taukoja kun onhan kaikki konttorilla vietetty aika työaikaa ja työkaverit aina välillä pyytävät seuraksi kahville. Kotona sitä helposti istuu koneella 8 tuntia putkeen, koska mitä sitä nyt työkoneellta pois siirtyisi istumaan.
Voimahalit ja jaksamisia! :lol:

Itse olen ottanut tavaksi pitää joka päivä 20 minuutin kävelytauon ennen lyhyttä lounasta. Katkaisee mukavasti päivän ja pistää liikkumaan.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
177
Neuvokaas pöljää. Mites tää nyt menee palkkojen vertailu toisiinsa.. ..palkanlaskijan selityksestä en saanut tolkkua. Ei oma palkka kyseessä.

Työntekijällä on toisessa yrityksessä kuukausipalkka, 37,5 h/vko. Oletetaan nyt vaikka palkaksi 3000€/kk.
Olen palkkaamassa meille tuntipalkkaisena, pekkaset kertyy, työaika 40h/vko. Oletetaan 18€/h.

Molemmissa Teknologiateollisuuden TES.

Toisessa yrityksessä kuulemma käytetään muuntokertoimena 160, meillä 174,6.
Kuukausipalkkaisella lomapalkkaa maksetaan ilmeisesti vain viideltä päivältä viikossa, tuntipalkkaisellta kuutena päivänä.

Miten tuo vertailu kuuluisi oikeaoppisesti tehdä, jotta saadaan vertailukelpoiset lukemat?
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 984
Puuh, johonkin etätyölepohommiin olin aamusta etähaastattelussa. Röntgen- ja muiden kuvantamislaitteiden helpdeskiin. Mies rekryfirmasta sanoi, että 3000€/kk voidaan luvata vähintään sulle. Olin että selvä joo käy. Röntgenhoitajana nyt KVTES:n peruspalkka 2500€/kk, ja työmatka 3h/vrk. Aika paljon tuollaisesta kotona neppailusta kyllä maksetaan. Toki siinä työssä pitää osata asioita ja osata ajatella, mutta silti :cigarbeye:
Deskihommatkin voi olla yllättävän hyvin palkattuja. Linkkarin kautta tuli headhunterilta kysely kiinnostuksesta liittyen johonkin lääketieteen alan sovellusten deskiin, ja pohjapalkka olisi ollut luokkaa 3500 euroa kuukaudessa ja suunnilleen 100% etätyöllä hoidettavissa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 546
Deskihommatkin voi olla yllättävän hyvin palkattuja. Linkkarin kautta tuli headhunterilta kysely kiinnostuksesta liittyen johonkin lääketieteen alan sovellusten deskiin, ja pohjapalkka olisi ollut luokkaa 3500 euroa kuukaudessa ja suunnilleen 100% etätyöllä hoidettavissa.
Mjoo, ja varmaan palkasta on jotain neuvottelumahdollisuuksia, ja muutenkin kehitysmahdollisuuksia ja eri suuntaumusvaihtoehtoja sen jälkeen, jos aluksi pääsee pois kunnalta suorittavista töistä pois, ja jonkinlaiseen "uraputken" alkuun yksityisellä kiinni. Julkisella on TES-taulukkopalkka ja käytännössä osaamisesta ei palkita eikä uralla voi palkkaus käytännössä hoitajana kehittyä, vaikka sellaista halauisikin. Siitähän hoitajavajekin osaltaan johtuu, kun osaajat lähtevät muihin töihin tai eivät hakeudu alkun alkaenkaan alalle.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 984
Mjoo, ja varmaan palkasta on jotain neuvottelumahdollisuuksia, ja muutenkin kehitysmahdollisuuksia ja eri suuntaumusvaihtoehtoja sen jälkeen, jos aluksi pääsee pois kunnalta suorittavista töistä pois, ja jonkinlaiseen "uraputken" alkuun yksityisellä kiinni. Julkisella on TES-taulukkopalkka ja käytännössä osaamisesta ei palkita eikä uralla voi palkkaus käytännössä hoitajana kehittyä, vaikka sellaista halauisikin. Siitähän hoitajavajekin osaltaan johtuu, kun osaajat lähtevät muihin töihin tai eivät hakeudu alkun alkaenkaan alalle.
Kuntatyönantajan alaisuudessa olet palkkakuopassa ja kuopan päällä on raskas kansi. Valtiolla ja valtionyhtiöissä auttaa korkea heko-prosentti, jolla näppärästi kierretään taulukkopalkkojen ongelmaa tarvittaessa. IT-alalla ei missään nimessä pitäisi olla taulukkopalkkoja, koska työtehtävät on niin monimuotoiset vaikka tehtävänimike ja -kuvaus olisi suunnilleen samat.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
307
Joo-oh. Tässä mielenkiinnolla lukenut tätä keskustelua ja tuodaanpas tästä yhdenlaista palkkanäkymää.

Fysioterapeutiksi valmistuin 2016 lopulla, sitä edeltävästi reilu kolmen vuoden opintojen aikana kesätöitä alan hommissa.
Työpaikkatietoja vuosien varrelta, palkkatietoja jäljempänä:
2017-2019 kuntoutusosastolla fysioterapeutin työtä, kunnallinen. Tähän meni vähän maku niin hain sitten apuvälinepuolen sijaisuuteen.
2020-jatkuu apuvälineyksikössä, kunnallinen. Työ sisältää pääasiassa sähköisten apuvälineiden hankkimisen suunnittelua ja sovittamista, yhteistyötä apuvälinefirmojen edustajien ja tavan kansalaisten/asiakkaiden kanssa. Työhön kuulunut myös mm. kehitysvammapoliklinikan ft:n työtä ja apuvälinelainaamossa työskentelyä, eli tosi asiakaskontaktissa olevaa työtä. Tästä tykkään!

2015: "epäpätevän fysioterapeutin" bruttopalkka 1911 €/kk.
2016: "epäpätevän fysioterapeutin" bruttopalkka 2137 €/kk.
2017-2018: valmistumisen jälkeen pätevyyden osoitettua bruttopalkka 2311€/kk, Q1 jälkeen näköjään pieni indeksikorotus -> 2339€/kk.
2019: alkuvuodesta edelleen tuo 2339€, huhtikuussa alettiin ihmetellä kun maakunnan perimmäisellä alueella samaa työtä tekevät saavat korkeampaa palkkaa -> aloitettiin selvittelyt Tehylle (itseasiassa tästä lähtenyt liikkeelle palkkaharmonisoinnit koko Kainuun Soten alueelle kaikille työntekijöille; sisältää KVTES, teknillisen TES ja lääkäri TES) -> palkka muutamaksi kuukaudeksi 2386€/kk ja sitten vielä Q4 alkaen 2446€/kk.
2020: työt alkoi tammikuussa apuvälinepuolella, siellä palkkaluokka kovempi koska erikoissairaanhoidon puolen työtä, bruttopalkka 2636€/kk ja loppukesästä 2669€/kk. Lokakuun puolessa välissä jäin vanhempainvapaalle.
2021: vanhempainvapaalta töihin täyspäiväisesti helmikuusta lähtien, Q1 jälkeen vielä nousu 2695€/kk. Samoihin aikoihin pasahti ensimmäiset työkokemuslisät, jippii! Vielä ilouutinen joulukuussa, palkkaharmonisoinnit saatu KVTES osalta päätökseen ja bruttopalkka nousi 2856€/kk tasolle. Tähän päälle lisätään vielä 3% työkokemuslisä joten hivutellaan 3t€/kk bruttopalkkaa. Toki jos kuukausitasolle jaetaan kesällä maksettava lomaraha niin mennään sitten ~3150€ bruttopalkkatasolle.
2022: sama palkkataso jatkuu, tämä on erittäin hyvä näin kunnallisen puolen fysioterapeutille. Suunnitelmana nyt kuitenkin suunnata muille urille ja yhteishaussa haettu opiskelemaan tieto- ja viestintätekniikkaa AMK:n puolelle, jospa koulupaikka napsahtaa vielä monimuotona niin voi töiden ohella opiskella ja nostaa opintolainat pois kuljeksimasta. :) Päivitellään tätä sitten vuosien päästä tilanteen muuttuessa!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
80
2018 valmistunut kone-dja Pirkanmaalla.Tuotekehitystehtävissä.

Palkkahistoria suurinpiirtein näin:
2017-2018: 2600e/kk (ei vielä valmistunut) -> 3000e/kk valmistunut - Insinööritoimisto
2018-2019: 3400e/kk tuotekehitystehtäviä valmistavassa teollisuudessa
2020: 3600e/kk + bonukset = ~4000-4200e/kk tuotekehitystehtäviä valmistavassa teollisuudessa
Päivitystä

2021: Vaihto projektipäälliköksi 4000€/kk + noin 10% vuosibonus
2022: 4500€/kk + bonukset varmaan 10% luokkaa taas.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 967
Ei tietokoneen koskettelu mielestäni erityisen rasittavaa tai haastavaa touhua ole. Aiempaa kokemusta on ohjelmoinnin puolesta (fullstack). Fyysisesti se vaan käy kunnon päälle, kun pitää paikallaan jäpittää, ja sosiaaliset taidot jne. eivät kauheasti kehity. Neppailulla meinaan enemmänkin sitä, että voi jutella mukavia ja näpräillä tietokonetta kotona, eikä tarvitse hiki päässä fyysisesti ihan oikeita potilastöitä tehdä oikeilla laitteilla aamusta iltaan. Lisäksi säästyy sen 3h/vrk työmatkaan käytettyä aikaa viettää perheen, kaverien ja omien harrastusten parissa.
Aika monella alalla raskaus taitaa olla henkistä eikä fyysistä. Mä en todellakaan ehdi ”jutella mukavia” etätöissä, usein lounaankin joutuu syömään töiden ohella (näin toimistollakin, mutta mukavampaa seurassa).

Ajatus siitä että joku maksaa ”tietokoneen näpräämisestä” on muutenkin erikoinen. Se tietokonehan on vain väline jonka avulla niitä töitä tehdään.

Toi kuullostaa vähän siltä kuin ajattelisit että arkkitehdille maksetaan ”kuvien raapustamisesta”, rakennustyömaan johtajalle ”työmaalla tallustelusta” ja sijoittajalle ”osakkeiden ostamisesta ja myymisestä”.

Mun kokemus helppareista (jossa työskentelin viimeksi 20v sitten) oli, että pidemmän päälle ei pääse löysäilemään. Koska työjonoja on helppo seurata, ennemmin tai myöhemmin joku kiristää resursseja kunnes aina on jonoa, kiireisinä aikoina todella paljon. Jos on tyyppi jota ei kiinnosta niin sekin on rentoa, toiset taas ymmärtää että kaikilla jonossa olijoilla on ongelma joka saattaa estää heidän työn tekoa - joka aiheuttaa paineita.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 326
Viestejä
4 330 090
Jäsenet
72 197
Uusin jäsen
pro.forma

Hinta.fi

Ylös Bottom