Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tarkoittaa vain sitä, että olet jo aiemmin maksanut palkoista tälle vuodelle melkein sen verran veroja, mitä saadut ja tulevat palkat edellyttäisivät. Vuoden aikana (tai melkein kahden, jos lasketaan veronpalautusten/mätkyjen maksuajankohta mukaan) käteen jäävä summa on lopulta kuitenkin sama.Hain muutosverokorttia loppuvuodelle ja mielestäni tarkistin summat useamman kerran. Muutoskortille lätkästy 1% ansiotuloprosentti 4600€ asti.
Noh, tuo kattaa 2kk liksat+talven lomarahat. Jää omaan käteen vähän enemmän mitä olin laskenut.
Lähinnä provikalla idea palkita kiireisellä asemalla työskentelevät ja hiljaisilla syrjäkylä asemilla vastaavasti makuuasennossa sohvalla saa vähemmän.
Tuo 100e/tunti on hyvä yläraja, se on suunilleen neuvoteltu devaajakonsultin hinta, eli 8k puolella ajalla. Alarajaa voit miettiä vaikkapa 6k liksa, johon 50% sivukulut päälle (sis. lomat), eli 9k puoliksi -> 4.5k. Tuossa ei ole vielä mukana muuta kuin kulut siitä että maksaisit sen palkaksi ja sulla tulee kaikki riski itselle. Varmaan joku 6-7k voisi olla sopiva, eli tuntihinta 75-85e.
Huippuosaaja osaa asiansa. Hipsuissa termi sen takia, että se ei tarkoita omnipotenssia, vaan ihan pelkästään sitä, että osaa jonkun substanssin.Kerros nyt sit oikein mitä tarkoittaa, kun on mystinen huippuosaaja.
Tule kertomaan sitten toisen postdocin kohdalla ja sadatta apurahahakemusta kirjoittaessa, että oletko vielä samaa mieltä.Itelle palkka näyttäytyy aika vieraana motivaattorina.
Seuraava etappi on väikkäri. Apuraha on (jos säkällä/osaamisella saa) noin 20-26k€/a.
Jos joku houkuttelee yksityiseltä puolelta, palkan pitää olla vähintään 60k€/a. Ja toi on ehdoton minimi.
Rahan tekeminen on aika monotonista puuhaa. Ja tietyllä omavaraisuudella, myös aika helppoa. En saarnaa yläpuolelta, sillä mäkin arvostan tilin saldoa. Jotenkin tuntuu siltä, että Suomessa ei tajuta kunnolla "huippuosaajien" palkkatasoa vs muut motivaattorit. Hipsuihin laitoin tuon termin, koska kyse on arvotuksista ja alojen eroista. Omalla alalla olen se "mystinen huippuosaaja".
Jos aidosti luovat ihmiset halutaan kaupalliselle puolelle, palkan pitää olla niin hyvä, että sitä vastaan voi myydä itsensä.
Tuohan on melkein jo keskisormen osoitus. Siis mitä työtä sun pitäisi tolla rahalla tehdä? Johan rakennusapumiehestäkin saa laskuttaa enemmän.
Tästä tuli mieleen, että huippuosaajahan on terminä kokenut melkoisen inflaation erityisesti IT-alalla. Tai siis ei alalla varsinaisesti, mutta mediassa. Jokainen vähänkään matematiikkaan kallellaan oleva koodari on "huippuosaaja" Hesarin ynnä muiden artikkeleissa.Huippuosaaja osaa asiansa. Hipsuissa termi sen takia, että se ei tarkoita omnipotenssia, vaan ihan pelkästään sitä, että osaa jonkun substanssin.
Kun koko elämä on yhden asian ympärillä, harrastukset samaa, ylempi akateeminen aiheesta ja 15 v työkokemusta samassa teemassa.
Mitä se tarkoittaa, on tietysti äärimmäinen kysymys.
Tieteen asema Suomessa on huono. Liian huono. Tämä lienee fakta, josta on turha edes keskustella.Tule kertomaan sitten toisen postdocin kohdalla ja sadatta apurahahakemusta kirjoittaessa, että oletko vielä samaa mieltä.
Sepä se.60k vuodessa akateemisesti koulutetulta ei oo kyllä mitään tänä päivänä. Suurin osa palaa jo ylläpitokuluihin.
Itelle palkka näyttäytyy aika vieraana motivaattorina.
Seuraava etappi on väikkäri. Apuraha on (jos säkällä/osaamisella saa) noin 20-26k€/a.
Jos joku houkuttelee yksityiseltä puolelta, palkan pitää olla vähintään 60k€/a. Ja toi on ehdoton minimi.
Rahan tekeminen on aika monotonista puuhaa. Ja tietyllä omavaraisuudella, myös aika helppoa. En saarnaa yläpuolelta, sillä mäkin arvostan tilin saldoa. Jotenkin tuntuu siltä, että Suomessa ei tajuta kunnolla "huippuosaajien" palkkatasoa vs muut motivaattorit. Hipsuihin laitoin tuon termin, koska kyse on arvotuksista ja alojen eroista. Omalla alalla olen se "mystinen huippuosaaja".
Jos aidosti luovat ihmiset halutaan kaupalliselle puolelle, palkan pitää olla niin hyvä, että sitä vastaan voi myydä itsensä.
Joo, en ota avointa keskustelua itseeni.Akateemisesti koulutettu ei tarkoita yritysmaailmassa mitään. Se on vaan niin että yksityisellä sektorilla hommat on ihan erilaista kuin nysvätä jotain tutkimuksia ja anella apurahoja. Oon törmännyt näihin professoreihin joskus työelämässä ja, no sanotaanko rehellisesti, aika verkkaista työtahtia pitävät. Osaamista varmasti löytyy, siitä ei epäilystäjään mutta yliopistomaailma on vaan niin erilaista kuin yritysmaailma.
Tarkoitus ei ollut nyt loukata käyttäjää @Kakapo tässä.
Itelle palkka näyttäytyy aika vieraana motivaattorina.
Tähän virkapalkkataulukko-asiaan viittasin edellä, ja samaa mieltä. Se on itsensä myymistä, mutta halvemmalla. Eli ostaja määrää hinnanMä en oikein ymmärrä että miksi se julkiselle sektorille paskalla palkalla työskenteleminen ei ole itsensä myymistä, mutta yksitysellä sektorilla työskenteleminen on. Kuten @zepi tossa aiemmin jo vähän viittasikin niin tutkijan työhön liittyy vahvasti apurahahelvetti ja tämän lisäksi vielä kaiken maailman konferensseissa juokseminen ympäri eurooppaa.
Väittäisin että oikean alan huippuosaajat saavat yksityiseltä sektorilta neuvoteltua palkkauksen lisäksi paremmat työehdot kuin julkiselta sektorilta jossa on määritelty yleisesti ottaen aika tiukat palkkaluokat kaikille tekijöille, joten on vähän vaikea nähdä että miten tuossa vaiheessa se olisi yhtään sen enempää itsensä myymistä.
(lihavointi minun) Mun mielestä konferensseissa matkustaminen on paras asia koko tutkijatyössä. Käytännössähän noi on työnantajan kustantamia lomia, joista päivärahojen ja ilmaisten tarjoilujen jälkeen jää vieläpä taloudellisesti plussalle. Mulla ei tutkijana ollessa ollut mitään tarvetta lomailla omaan piikkiin, koska työn puolesta tuli pidettyä rentouttavia matkoja niin Suomen sisällä ja Euroopassa kuin kauempanakin. Tietysti esim. joku perheellinen voi varmaan nähdä asian eri tavalla.Mä en oikein ymmärrä että miksi se julkiselle sektorille paskalla palkalla työskenteleminen ei ole itsensä myymistä, mutta yksitysellä sektorilla työskenteleminen on. Kuten @zepi tossa aiemmin jo vähän viittasikin niin tutkijan työhön liittyy vahvasti apurahahelvetti ja tämän lisäksi vielä kaiken maailman konferensseissa juokseminen ympäri eurooppaa.
Noi konferenssi on käsittääkseni ihan puhdasta lomaa. Päivällä muutama tunti jotain luennon kuuntelua ja illat kovaa biletystä.En tiedä millasia tutkijoiden konfrenssimatkat on, mutta omissa duuneissa työmatka tarkoittaa yleensä useita tunteja tai puolen päivän matkustamista ja pitkiä työpäiviä kohteessa. Iltaisin saattaa olla vielä jotain järjestettyä illallista tai muuta ohjelmaa jotka on välillä mukavampia tapahtumia ja välillä tuntuu kuin olis töissä ilman liksaa jos kaikki keskustelu on vain linjalla työt/meneillään oleva projekti. Matkakohteistakaan harvoin näkee juuri muuta kuin kohdefirman toimitilat sekä hotellin ja sen välittömän ympäristön.
Kokonaisuudessaan ainakin omalla kohdalla työmatkoista on lomailu todella kaukana ja pyrin välttämään sitä kaikin tavoin. Toki perhe ja lapsi kotona vielä ankeuttaa noita lisää kun mieluummin reissais perheen kanssa kuin työasioissa.
(lihavointi minun) Mun mielestä konferensseissa matkustaminen on paras asia koko tutkijatyössä. Käytännössähän noi on työnantajan kustantamia lomia, joista päivärahojen ja ilmaisten tarjoilujen jälkeen jää vieläpä taloudellisesti plussalle.
En kyllä omilla lomillanikaan iltaisin mitään biletä... No kukin tavallaan. Mun työmatkat on kanssa luokkaa maanantaina 7-730 koneella Helsinki-Vantaalta jonnekin päin Eurooppaa. Siellä suoraan workshoppiin tms. lopetetaan joskus klo 17-18 ja hotelliin check-in, nopeaan päivän mailien tsekkaus ja syömään. Klo 21 hotellille ja 22 nukkumaan. Sit 1-2 pv 8-17/18 workshoppia ja vikana päivänä vielä iltakoneella kotiin, yleensä puolenyön jälkeen kotona... Aika kaukana lomasta .Noi konferenssi on käsittääkseni ihan puhdasta lomaa. Päivällä muutama tunti jotain luennon kuuntelua ja illat kovaa biletystä.
Kiinan reissut tuttuja. Aivan hirveitä noin fyysisesti ja jaksamisen kannalta. Jet lag ja just toi sama aikataulu. Pitkät illat ja lyhyet aamut. En itse enää tässä iässä jaksa tota. 10 v sitten olin 10 v nuorempi, eikä ollut jälkikasvua.En kyllä omilla lomillanikaan iltaisin mitään biletä... No kukin tavallaan. Mun työmatkat on kanssa luokkaa maanantaina 7-730 koneella Helsinki-Vantaalta jonnekin päin Eurooppaa. Siellä suoraan workshoppiin tms. lopetetaan joskus klo 17-18 ja hotelliin check-in, nopeaan päivän mailien tsekkaus ja syömään. Klo 21 hotellille ja 22 nukkumaan. Sit 1-2 pv 8-17/18 workshoppia ja vikana päivänä vielä iltakoneella kotiin, yleensä puolenyön jälkeen kotona... Aika kaukana lomasta .
No onneksi takavuosien Kiinan reissut on ohi. Noissa meni usein 2vko ja paikalliset teki tavallisesti 10-12h työpäiviä + tunti suuntaansa hotellilta työpaikalle. Usein illalla syömään suoraan työpaikalta ja 22-23 hotellille ja taas klo 7 ylös... Meno oli aina joskus sunnuntaina illansuussa ja paluulento lauantaina. Tohon rääkkiin en enää lähtisi. No tulihan noilla reissuilla toki esim. vierailtua viikkojen välisenä viikonloppuna pariin kertaan Hong Kongissa, Shanghaissa, ja kierreltyä Pekingin nähtävyyksiä. Vaan ei mua tonne sais enää mistään hinnasta.
Ei oo paljoa konferenssessa tullut käytyä (lue: ei ikinä).
Noi konferenssi on käsittääkseni ihan puhdasta lomaa. Päivällä muutama tunti jotain luennon kuuntelua ja illat kovaa biletystä.
Noissa on eroa. Osa verkostoituu ja on luennoilla koko rahan edestä, osa pitää oman esityksensä ja muuten on vapaalla suurimmaksi osaksi käyden vain pääjuhlissa ja kiinnostavimmissa esityksissä.Noi konferenssi on käsittääkseni ihan puhdasta lomaa. Päivällä muutama tunti jotain luennon kuuntelua ja illat kovaa biletystä.
Kyllähän niitä enemmässä määrin tehdäänkin. Nyt vain viimeisen vajaan 2 vuoden aikana on tullut huomattua, että ihan kaikki ei suju aina Teamsin yli niin tehokkaasti ja hyvin kuin livenä.Eikö noitakin kokouksia voisi tehdä modernisti internetin välityksellä?
Bisneksen tekeminen ei oikein toimi tuntemattomien kanssa. Face to face -tapaamisissa ja illanvietoissa tutustutaan myös ihmisinä. Se on tärkeää todella monella tasolla. Jälkikäteen noi kokemukset olivat hyvin valaisevia, ihan ihmisenä kasvun osalta.Kyllähän niitä enemmässä määrin tehdäänkin. Nyt vain viimeisen vajaan 2 vuoden aikana on tullut huomattua, että ihan kaikki ei suju aina Teamsin yli niin tehokkaasti ja hyvin kuin livenä.
Omalla alalla, esim. tehdasvierailut on aikalailla hankalia toteuttaa etänä (olen kyllä muutaman mainion etäversionkin käynyt, asiakkaalla kamera mukana ja livefeedi tehtaasta. Silti paljon jää näkemättä ja huomaamatta vs. livevierailu).
Myös koko päivän workshoppeihin teams ei vain toimi täydellisesti. On helpompaa olla samassa tilassa ihan fyysisesti. Teamsissa myös on helppo vain istua hiljaa (ja "multitaskata").
Myös kun uusiin ihmisiin pitää tutusta, niin kyllä eka tapaaminen livenä on ainakin minulle arvokas. Päivän, kun viettää (ja mahdollisesti vielä illankin ruuan/juoman kanssa), niin molemminpuolinen ymmärrys toisesta kasvaa. Henkilökemiat ovat tärkeitä.
On se just näin.Bisneksen tekeminen ei oikein toimi tuntemattomien kanssa. Face to face -tapaamisissa ja illanvietoissa tutustutaan myös ihmisinä. Se on tärkeää todella monella tasolla. Jälkikäteen noi kokemukset olivat hyvin valaisevia, ihan ihmisenä kasvun osalta.
on osa kyllä sitä palkkakertymää tavalla tai toisella. Mukavaa kyllä huomata, miten paljon muutkin porukat vahvistaa ettei ulkomaanmatkat sun muut ole lomaa. Tämän ymmärryksen vieminen niille, joilla ei vastaavaa kokemusta ole, on kyllä hämmentävän vaikeaa. Jotenkin peräjunttimaista, että vieläkin teknologia-alalla 2020-luvulla
Tulihan tuosta hyvät päivä + kilsarahat, mutta se, että teet ajoineen töineen 10-12h työpäiviä ei ole kovin
Miten sinulle sitten maksetaan, jotain tuntipalkkaa? Vai meinaatko että ei saa ylityökorvausta ajamisesta?Niin totta tämä. Viime viikolla kiersin pitkin suomea ja vietin viikon eri hotelleissa. Tulihan tuosta hyvät päivä + kilsarahat, mutta se, että teet ajoineen töineen 10-12h työpäiviä ei ole kovin herkkua ja kun ajamista "ei lasketa työajaksi".
Miten sinulle sitten maksetaan, jotain tuntipalkkaa? Vai meinaatko että ei saa ylityökorvausta ajamisesta
Niin totta tämä. Viime viikolla kiersin pitkin suomea ja vietin viikon eri hotelleissa. Tulihan tuosta hyvät päivä + kilsarahat, mutta se, että teet ajoineen töineen 10-12h työpäiviä ei ole kovin herkkua ja kun ajamista "ei lasketa työajaksi".
Meidän firmassa tuli myös tämä vamma, että työajo ei ole työaikaa. En tajua tätä skeidaa itse, mutta kai tuossa pari senttiä työnantaja säästää.
Miten sinulle sitten maksetaan, jotain tuntipalkkaa? Vai meinaatko että ei saa ylityökorvausta ajamisesta?
Itse saan x€/kk, ylitöistä ei saa mitään. Tulee joskus pitkiä päiviä esim juuri ajamisen takia, ei noita sinänsä mitenkään makseta kun mitään ylitöitä ei tunneta meillä ollenkaan. Mutta pitelen sitten vapaita välillä.
Eikös tämä ole suht yleistä koska ylempien toimihenkilöiden TES ei tunne matkustusajankorvausta? Siis niiltä osin kun matkustusaika ylittää sen normaalin työpäivän. Työaikana jos ajelee, niin sehän on palkallista, mutta ylimenevä ei.Varmaan sama homma kuin mun edellisessä työpaikassa, eli matkapäiviltä maksetaan vain normaali liksa, vaikka matkustamisen (ajamisen/juna/bussi/lentokone) takia päivä kestäisi 12 tuntia ennen kuin on ”omaa aikaa” hotellissa.
Onneks nykyisessä työpaikassa maksetaan matkatunnit yks yhteen tuntipalkkana tilille niin vähentää vähän matkustuksen aiheuttamaa vitutusta. Ylitöitä maksellaan sitten vain ylityön tekemisestä, jos niitä kehtaa/jaksaa vaatia.
Eikös tämä ole suht yleistä koska ylempien toimihenkilöiden TES ei tunne matkustusajankorvausta? Siis niiltä osin kun matkustusaika ylittää sen normaalin työpäivän. Työaikana jos ajelee, niin sehän on palkallista, mutta ylimenevä ei.
Ja se "ei-työaika" on se suuri ero palkan muodostumisessa. Se on työtä matkoineen ja illanviettoineen, mutta palkkaa siitä ei makseta.Alkaisikohan tämä off-topic seminaareista sun muista riittää?
Joku kahden viikon työmatka kaukoitään on melkoinen tuntimäärä yhtä soittoa.Meillä saa matkatunneista vakiohinnan 5 ekalta tunnilta. Muutama kymppi/päivä. Ylityöt normaalisti. Edellinen ei maksanut mitään ja kyttäs et oli halvimmat lennot, työajan ulkopuolella tietty. Klo 3 tulit kotiin niin "sai" käyttää liukumia ja tulla myöhemmin aamulla. Kuulemma oli etuoikeus olla niillä töissä...