Palkkakeskustelu

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 818
Joku kahden viikon työmatka kaukoitään on melkoinen tuntimäärä yhtä soittoa.

Eihän nämä kotimaiset työehtosopimukset oikein tunnista työaikaa sen mukaan kuin työn tekeminen on muuttunut. Aikavyöhykkeet, 10 h matkustus suuntaan, "viikonloppuvapaa" tehdaskaupungin hotellissa, jne.
No eipä juu, mutta minkäs teet? Itse otin noi matka-ajat aikanaan aina vapaana. Liki aina tosiaan Kiinaan sunnuntaina iltakoneella ~klo 18, eli mulla tarkoitti kotoa lähtöä ~klo 16 ja paluu lauantaina iltapäivästä. Tollaisesta su-la reissusta otin 2 vapaapäivää jossain välissä. Eipä kukaan peräänkään kysellyt. Tosin ei mulla työaikojen perään kukaan ole kysellyt varmaan 15 vuoteen / kolmeen työpaikkaan muutenkaan kukaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
660
Varmaan sama homma kuin mun edellisessä työpaikassa, eli matkapäiviltä maksetaan vain normaali liksa, vaikka matkustamisen (ajamisen/juna/bussi/lentokone) takia päivä kestäisi 12 tuntia ennen kuin on ”omaa aikaa” hotellissa.

Onneks nykyisessä työpaikassa maksetaan matkatunnit yks yhteen tuntipalkkana tilille niin vähentää vähän matkustuksen aiheuttamaa vitutusta. Ylitöitä maksellaan sitten vain ylityön tekemisestä, jos niitä kehtaa/jaksaa vaatia.
Juurikin noin eli saan normiliksan päivältä, mutta ajoja ja siirtymisiä ei lasketa työajaksi, vaikka kyllä se ajaminen ja matkustaminenkin työstä käy. Vähän sama, kuin sanoisi rekkakuskille, että ei se ajaminen työtä ole. Voin sanoa, että aika poikki sitä oli, kun aamusin piti olla jo 7:00 - 8:00 välillä tietyssä yksikössä ja sitten illalla oli perillä seuraavassa kohteessa/hotellilla klo 17-19:00 paikkeilla. Toki oli yksi kaupinki missä olin paripäivää, että sai vähän levätä, mutta eipä siinä kahden päivän aikana ihmeellistä tekemistä keksi. Vaikka olisi ollut kuinka hulppea hotelli, niin ei tuo lomalta olisi tuntunut. Lähinnä odotti, että pääsee kotiin takaisin oman lapsen ja vaimonsa luo.
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
597
Meillä on firman käytäntö että työmatkalla työpäivän kesto on 7,5h ja sen enemmästä ei makseta eikä tunteja kerry. Ihan sama kauanko oikeasti töitä tulee tehtyä. Ja matkustaa pitäisi tietysti omalla ajalla jollain nimellisellä muutaman kympin korvauksella. Onneksi ei tarvitse matkustella, en noilla ehdoilla ala työnantajalle talkoilemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Meillä on firman käytäntö että työmatkalla työpäivän kesto on 7,5h ja sen enemmästä ei makseta eikä tunteja kerry. Ihan sama kauanko oikeasti töitä tulee tehtyä. Ja matkustaa pitäisi tietysti omalla ajalla jollain nimellisellä muutaman kympin korvauksella. Onneksi ei tarvitse matkustella, en noilla ehdoilla ala työnantajalle talkoilemaan.
Aika selvästi pitäisin sit matkustuspäivät erillään noilla ehdoi kyl.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Palkka- ja vastuukysymys tuo matkustaminenkin on. Tietyssä tasossa ja roolissa se työajan kyttäys tippuu pois ja tärkeämmäksi tulee sovittujen asioiden hoitaminen. Silloin voi helposti lähteä sunnuntaina, hoidella silloin työasioita ja ottaa rennommin sit viikolla. Toki vapaus sisältää sit senkin vastuun, että pitää huolen työtehtävien pysymisestä sovitussa määrässä- ja aikaraamissa. Muuten palaa loppuun.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Ja tietty asiaan vaikuttaa sekin tekeekö hommia ilman matkakorvauksia oikeasti hyvällä palkalla vai oletko joku kolmen tonnin toimihenkilö-asiantuntija. Edellisessä duunipaikassa olin alle kolmen tonnin toimihenkilö-asiantuntija niin ei noilla ehdoilla (ei korvausta matka-ajasta vaan 7,5h palkka reissupäiviltä) paljoa napostellut reissata. Onneks ei paljoa tarvinutkaan, satunnaisia reissuja messuille, asiakkaan luokse tai koulutuksiin mikä olikin aikalailla maksimit mitä on järkevää ilman korvauksia matkustaa. Kaiken toki pyrin myös tekemään arkipäivinä työaikaan, mutta aina ei ollut mahdollista aikataulujen takia.

En mä nykyäänkään ole ku vajaan neljän tonnin toimihenkilö-asiantuntija, mutta sentään matkustamisesta nykyään maksetaan tunti tunnista niin ei ihan niin paljoa vituta reissata vaikken siitä varsin pidäkään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Tuollaiseen työnantajan paskaan ei kannata ryhtyä. Ellei ihan älytöntä palkkaa makseta. Kannattaisi keskustella tuosta mallista liiton kanssa tai todeta että 7,5h kohdalla loppuu työt. piste. Sitten firman piikkiin hotelliin ja kaikki matkustaminen hoideteaan 8-16 ajan puitteissa, jos siitä ei korvausta tule.
Edellisen työnantajan kohdalla piti pari kertaa kysyä, että lopetetaanko työt todella matkapäivinä, kun 7,5 h on tullut täyteen. Lähiesihenkilö toki ymmärsi yskän, mutta HR päätti harata vastaan täysillä ja palkkaa tehdystä työstä ei saanut. Tämä oli osasyy työpaikan vaihtoon, kun ei oikein palkkatasokaan ollut sellainen, että olisi voinut uskoa tuollaisen joustamisen kuuluvan peruspalkkaan.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 812
Hurjalta kuulostaa tuollaiset matkapäivät, jossa matkustetaan 12 h mutta palkka maksetaan 7,5 tunnilta. Itse en tuollaiseen suostuisi, muuten kuin ylempänä toimihenkilönä, jolloin palkankin pitäisi sitten alkaa eri numerolla. Nyt normaali kuukausipalkkainen toimihenkilösoppari, jossa jokainen tunti kerryttää liukumasaldoa. Eli mennään työehtosopimuksen mukaan.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
468
Tuollaiseen työnantajan paskaan ei kannata ryhtyä. Ellei ihan älytöntä palkkaa makseta. Kannattaisi keskustella tuosta mallista liiton kanssa tai todeta että 7,5h kohdalla loppuu työt. piste. Sitten firman piikkiin hotelliin ja kaikki matkustaminen hoideteaan 8-16 ajan puitteissa, jos siitä ei korvausta tule.
Ymmärtääkseni pidemmät työpäivät työmatkoilla ovat ihan normaali käytäntö ylemmillä toimihenkilöillä. Noita plussatunteja voi sitten pienennellä sopivassa välissä, etenkään jos/kun käytössä ei ole työajanseurantaa. Enkä muuten tietä yhtään ylempää toimihenkilöä joka kuuluisi mihinkään liittoon, tämä asia taitaa olla pitkälti koulutustaustasta riippuvainen.

Itse en suurituloisimpaan prosenttiin kuuluvana ole edes työttömyyskassan jäsen - sieltä ei kuulemma saa tapauksessani ropoakaan mikäli saisin potkut. Eikä minulle muuten makseta edes lomarahoja koska jostain syystä työehtosopimus ei ole yleissitova. Kaiken kukkuraksi minulla on räikeästi Suomen työlakien vastainen viiden vuoden kilpailukielto sopimuksessa.

Kaikista näistä minuun kohdistuvista epäoikeudenmukaisuuksista huolimatta en valita enkä ole palkkaamassa lakimiestä avukseni taistellessani isoa pahaa minua alistavaa työnantajaa vastaan. Miksikö? Siksi että minulle maksetaan tarpeeksi rahaa ollakseni nykytilanteeseen tyytyväinen.

Eli asioissa on monta puolta. Ei voi yleispätevästi todeta ohjeeksi olla ryhtymättä "työnantajan paskaan". Lisäksi tuo "älytön palkka" on täysin suhteellinen käsite. Jollekin ihmiselle 3 000 euroa kuussa palkkaa saattaa olla iso summa ja toiselle 30 000 euroa kuussa pikkuraha.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
401
Ymmärtääkseni pidemmät työpäivät työmatkoilla ovat ihan normaali käytäntö ylemmillä toimihenkilöillä. Noita plussatunteja voi sitten pienennellä sopivassa välissä, etenkään jos/kun käytössä ei ole työajanseurantaa. Enkä muuten tietä yhtään ylempää toimihenkilöä joka kuuluisi mihinkään liittoon...
Omaan suppeaan kokemukseen pohjaten sanoisin, että lähes kaikkien isompien konepajayhtiöiden perusinsinöörit ovat ylempien sopimuksen piirissä, jos työ sisältää vähänkään matkustamista. Sama pätee moneen suunnittelutoimistoon. Eihän se työnkuva ylemmän tehtäviä yleensä täytä, mutta työnantaja saa enemmän vapauksia määrätä korvauksista. Ei kukaan pakota vapaa-ajalla matkustamaan, mutta monet haluavat minimoida työmatkalla vietetyn ajan. Tämä porukka ei siis päästä pitämään niitä kuvitteellisia plussatunteja muuten kuin etätyöpäivällä laiskottelemalla.
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 812
Tässä keskustelussa vähän häiritsee se, että ei avata ollaanko toimihenkilöitä vai ylempiä toimihenkilöitä, mitä on sovittu työsopimuksessa ja noudatetaanko TES:iä sekä mikä on palkkataso. Ilman näitä on hyvin hankala sanoa järkevyydestä mitään.

Taitaa olla niin, että moni on tosiaan ylempi toimihenkilö vain, koska työnantaja näin säästää, kuten @mikkot tuossa arveli. Eipä tuossakaan työnantajalla ole mitään sen kummempia vapauksia määrätä korvauksista, paitsi tilanteessa jossa TES ei määritä em. asioita tai niistä ei muuten sovita sitten yksityiskohtaisesti työsopimuksessa. Silloin ollaan kyllä jo työntekijän kannalta aika harvinaisessa ja huonossa tilanteessa, mutta arvelen että näitäkin tapauksia on.

@Takaisku avasi hyvin omaa tilannettaan, ja omasta mielestäni hänen tilanteessa ei ole mitään kummallista, koska palkka ja muut edut. Tosin 5 vuoden kilpailukielto on aivan huumoritasoa, koska ei sellaista positiota taida olla olemassakaan, jossa yli 2 vuoden kielto ei työntekijän niin halutessaan heittämällä kumoutuisi oikeudessa.

Omassa työssäni ihan mukavaa, koska matkapäiviä ei tule kuin muutamia kuukaudessa. Yleensä ei edellytä yöpymistä, mutta mukavaa ottaa sitten vapaina esim. 14 h matkapäivän tunteja, joka on enimmäkseen rentoa autossa istumista.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Omaan suppeaan kokemukseen pohjaten sanoisin, että lähes kaikkien isompien konepajayhtiöiden perusinsinöörit ovat ylempien sopimuksen piirissä, jos työ sisältää vähänkään matkustamista. Sama pätee moneen suunnittelutoimistoon. Eihän se työnkuva ylemmän tehtäviä yleensä täytä, mutta työnantaja saa enemmän vapauksia määrätä korvauksista. Ei kukaan pakota vapaa-ajalla matkustamaan, mutta monet haluavat minimoida työmatkalla vietetyn ajan. Tämä porukka ei siis päästä pitämään niitä kuvitteellisia plussatunteja muuten kuin etätyöpäivällä laiskottelemalla.
Periaatteessa kaikkien insinöörityötä tekevien insinöörien "pitäisi" olla ylempiä toimihenkilöitä. Tavallinen toimihenkilö on esim. sihteeri.

Mutta toki ei tuota jakoa ole pakko noudattaa.

Edit: Jako on varmaankin perua ajalta, jolloin insinööri oli vielä iso herra.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Periaatteessa kaikkien insinöörityötä tekevien insinöörien "pitäisi" olla ylempiä toimihenkilöitä. Tavallinen toimihenkilö on esim. sihteeri.

Mutta toki ei tuota jakoa ole pakko noudattaa.

Edit: Jako on varmaankin perua ajalta, jolloin insinööri oli vielä iso herra.
Tuo jako toimihenkilöiden ja työntekijöiden välillä oli ymmärtääkseni joskus kolmannen asteen koulutuksen kohdalla. Tosiaan nuo kolmannen asteen tutkinnot on kokeneet aikamoisen inflaation ja suurin osa insinööreistäkin on rivityöntekijöitä. Nykyään rajanvedot taitaa tulla TES:stä? Useimmiten ylemmät toimihenkilöt on työntekijöitä, joilla on erityisen suuri itsenäisyys ja vastuu ja/tai esimiesvastuu. On tullut kyllä tosiaan vastaan jopa firmoja, joissa on 500 ylempää toimihenkilöä ja kourallinen toimihenkilöitä. Useimmissa kuitenkin selkeästi myynti, manageriosasto ja seniorimmat asiantuntijat vain ylempien toimihenkilöiden joukossa ja muut toimihenkilöitä (IT-alalla).
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
736
Meillä myös kaikki insinöörit muutettiin ylemmiksi toimihenkilöiksi taannoin, oletettavasti kun eivät halunneet enää maksaa matkustusajan palkkaa, mutta silloin katsoivat statistiikasta paljonko keskimäärin oli tullut palkkaa matkustamisesta ja lisättiin uuteen työsoppariin saman verran lisää. Nythän tuo kelpaa kun kaikilla on matkustuskielto.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Periaatteessa kaikkien insinöörityötä tekevien insinöörien "pitäisi" olla ylempiä toimihenkilöitä. Tavallinen toimihenkilö on esim. sihteeri.
Tää on kanssa hyvin työpaikkakohtainen (ja TES-kohtainen) asia kun ei tätä ole missään laissa määritelty ja TESseissä ym, viitataan lähinnä tehtävän vaativuuteen hyvinkin epämääräsisesti tyyliin asiantuntijatehtävät = toimihenkilö, vaativat asiantuntijatehtävät = ylempi toimihenkilö. Omalla työpaikalla esim. teknisen puolen insinöörit on kaikki toimihenkilöitä...
 

Mxz-tuhoaja

Bronto Skyliftin herra
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
358
Itse vastaan omasta työajastani jonka pitäisi olla keskimäärin 37,5h viikossa. Matkapäiviä tulee jonkin verran kuussa ja yleensä päivät venähtää tällöin riippuen vähän. Olen nyt kesäisin kun vähän rauhallisempaa tehnyt perjantaisin puolta päivää kompensoidakseni näitä reissupäiviä ja tämä järjestely toimii mielestäni hyvin molemminpuolin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Itse vastaan omasta työajastani jonka pitäisi olla keskimäärin 37,5h viikossa. Matkapäiviä tulee jonkin verran kuussa ja yleensä päivät venähtää tällöin riippuen vähän. Olen nyt kesäisin kun vähän rauhallisempaa tehnyt perjantaisin puolta päivää kompensoidakseni näitä reissupäiviä ja tämä järjestely toimii mielestäni hyvin molemminpuolin.
Hienoa. Kerro toki myös millä alalla toimit ja mitä tienaat, kun kerran palkkakeskustelussa ollaan.
 

Mxz-tuhoaja

Bronto Skyliftin herra
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
358
Hienoa. Kerro toki myös millä alalla toimit ja mitä tienaat, kun kerran palkkakeskustelussa ollaan.
Teollisuuden-ala, kaupallinen koulutus, alalta työkokemusta noin 6-7 vuotta ja palkkaa tulee vuodessa noin 60k brutto plus noin 6-10ke verottomia kulukorvauksia ja päivärahoja.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Ymmärtääkseni pidemmät työpäivät työmatkoilla ovat ihan normaali käytäntö ylemmillä toimihenkilöillä. Noita plussatunteja voi sitten pienennellä sopivassa välissä, etenkään jos/kun käytössä ei ole työajanseurantaa. Enkä muuten tietä yhtään ylempää toimihenkilöä joka kuuluisi mihinkään liittoon, tämä asia taitaa olla pitkälti koulutustaustasta riippuvainen.

Itse en suurituloisimpaan prosenttiin kuuluvana ole edes työttömyyskassan jäsen - sieltä ei kuulemma saa tapauksessani ropoakaan mikäli saisin potkut. Eikä minulle muuten makseta edes lomarahoja koska jostain syystä työehtosopimus ei ole yleissitova. Kaiken kukkuraksi minulla on räikeästi Suomen työlakien vastainen viiden vuoden kilpailukielto sopimuksessa.

Kaikista näistä minuun kohdistuvista epäoikeudenmukaisuuksista huolimatta en valita enkä ole palkkaamassa lakimiestä avukseni taistellessani isoa pahaa minua alistavaa työnantajaa vastaan. Miksikö? Siksi että minulle maksetaan tarpeeksi rahaa ollakseni nykytilanteeseen tyytyväinen.

Eli asioissa on monta puolta. Ei voi yleispätevästi todeta ohjeeksi olla ryhtymättä "työnantajan paskaan". Lisäksi tuo "älytön palkka" on täysin suhteellinen käsite. Jollekin ihmiselle 3 000 euroa kuussa palkkaa saattaa olla iso summa ja toiselle 30 000 euroa kuussa pikkuraha.
Tässä on varmaan jo semmoinen mentaliteettikin että jos maksetaan tarpeeksi (paljon) ei kehtaa enää valittaa "oikeudenmukaisuudesta". Itse oon ollut todella tarkka jos alkaa tuntua että työnkuva/työaika/ylityöt/vapaiden handlaus jne. alkaa menemään epäilyttäväksi tai sotivan työ- tai työehtosopimusta vastaan niin älähdän.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 714
Tässä keskustelussa vähän häiritsee se, että ei avata ollaanko toimihenkilöitä vai ylempiä toimihenkilöitä, mitä on sovittu työsopimuksessa ja noudatetaanko TES:iä sekä mikä on palkkataso. Ilman näitä on hyvin hankala sanoa järkevyydestä mitään.

Taitaa olla niin, että moni on tosiaan ylempi toimihenkilö vain, koska työnantaja näin säästää, kuten @mikkot tuossa arveli. Eipä tuossakaan työnantajalla ole mitään sen kummempia vapauksia määrätä korvauksista, paitsi tilanteessa jossa TES ei määritä em. asioita tai niistä ei muuten sovita sitten yksityiskohtaisesti työsopimuksessa. Silloin ollaan kyllä jo työntekijän kannalta aika harvinaisessa ja huonossa tilanteessa, mutta arvelen että näitäkin tapauksia on.

@Takaisku avasi hyvin omaa tilannettaan, ja omasta mielestäni hänen tilanteessa ei ole mitään kummallista, koska palkka ja muut edut. Tosin 5 vuoden kilpailukielto on aivan huumoritasoa, koska ei sellaista positiota taida olla olemassakaan, jossa yli 2 vuoden kielto ei työntekijän niin halutessaan heittämällä kumoutuisi oikeudessa.

Omassa työssäni ihan mukavaa, koska matkapäiviä ei tule kuin muutamia kuukaudessa. Yleensä ei edellytä yöpymistä, mutta mukavaa ottaa sitten vapaina esim. 14 h matkapäivän tunteja, joka on enimmäkseen rentoa autossa istumista.
Eniten tuo riippuu työnkuvasta kuin mistään muusta. Jos oot roolissa, jossa sun hommiin kuuluu vain se varsinainen tekeminen niin sillon kannattaa olla tarkkana ettei työnantaja teetä sulla töitä työajan ulkopuolella tai ole maksamatta työmatkoihin käytetystä ajasta, yms. Tämä riippumatta siitä millä tittelillä olet tai miten paljon palkkaa maksetaan. Mutta toisaalta jos olet hommissa mihin matkustelu ja myös työajan ulkopuolella tavoitettavana oleminen kuuluu olennaisena niin sitten on eri juttu. Usein tuollaisissa hommissa onkin sovittu, että peruspalkka on korkeampi, mutta erikseen ei sitten matkusteluista ja muista makseta korvauksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Tässä on varmaan jo semmoinen mentaliteettikin että jos maksetaan tarpeeksi (paljon) ei kehtaa enää valittaa "oikeudenmukaisuudesta". Itse oon ollut todella tarkka jos alkaa tuntua että työnkuva/työaika/ylityöt/vapaiden handlaus jne. alkaa menemään epäilyttäväksi tai sotivan työ- tai työehtosopimusta vastaan niin älähdän.
Eh, jos kokee että maksetaan tarpeeksi toimenkuvaan nähden, niin eihän silloin ole mitään oikeudenmukaisuus-ongelmaa? Tällöin ainoa ongelma voi olla, että ajaa 24/7 käytettävissä ololla itsensä loppuun eli työaikaa on silti syytä seurata, joskin ei palkan takia. Alemmissa palkkaluokissa ymmärrän kyllä hyvin miksi ollaan tarkkoja, että työajat sun muut on just eikä melkein. Yleensä se työnantajakaan ei samalla tavalla duunarihommissa jousta. Itsellä kyllä hajoais pää täysin, jos joutuisi kyttäämään minuutin päälle leimauslaitteen kera. On toki minullakin seuranta johon itse saa ajat syöttää, mut joku 5-10 min asian hoito vapaa-aikana ei aiheuta toimenpiteitä, hoidan sit jonkun siviiliasian työajalla. Jousto molempiin suuntiin toimii niin ei ongelmaa. Palkka toki vois olla aina parempi, mut toisaalta 60% taitaa mennä demarirosvoille jokaisesta korotuseurosta, niin tonninkin korotus olisi nettona aikasta lailla tuhnu. Ylitöistä tietty myös rosvoavat samassa suhteessa :tdown:

e: Ehkä tässä on ajatusero siinä, että ylemmällä tasolla se työsopimus on aidosti kahden välinen sopimus, ”näillä ehdoilla teen”. Alemmilla kyse on bulkkikamasta ja sopimus on enemmän ryhmän tasoa ehtojen tullessa ulkopuolelta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Tässä on varmaan jo semmoinen mentaliteettikin että jos maksetaan tarpeeksi (paljon) ei kehtaa enää valittaa "oikeudenmukaisuudesta". Itse oon ollut todella tarkka jos alkaa tuntua että työnkuva/työaika/ylityöt/vapaiden handlaus jne. alkaa menemään epäilyttäväksi tai sotivan työ- tai työehtosopimusta vastaan niin älähdän.
Näinhän se menee. En minä ainakaan pienellä palkalla tekisi mitään ylimääräistä. Ja kovin pienen palkan hommissa voi tilanne olla sekin, että tekee useampaa työtä niin ei voi tehdä yhdelle työnantajalle mitään työajan ulkopuolella koskaan kun on muissa töissä silloin.

Sitten kun maksetaan riittävästi niin ei viitsi valittaa/on muutenkin jos sovittu alunalkaen miten tehdään. Itse teen "ylitöitä" ilman mitään lisiä, mutta toisaalta palkka on sen verran hyvä että minulle ihan ok ja omin luvin voi pitää vapaata ihan niin paljon kun haluaa ja ehtii jos siltä tuntuu. Kukaan ei kyttää mitään tekemisä ja kaiken saa päättää itse. Minulle sopii tällainen enemmän kuin hyvin.
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Mitenhän TESsit tulee reagoimaan nykyiseen inflaation tasoon, vai tuleeko mitenkään? Indeksikorotukset ei mitenkään pysy mukana, kun paketti jotain Kulta Katriinaakin nykyään 5€ :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Mitenhän TESsit tulee reagoimaan nykyiseen inflaation tasoon, vai tuleeko mitenkään? Indeksikorotukset ei mitenkään pysy mukana, kun paketti jotain Kulta Katriinaakin nykyään 5€ :D
Suuret palkat nousee, pienet pysyy ennallaan tai hyvin pienillä korotuksilla.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 530
Pitäisi nopeasti nostaa korkoja. Ollaan noidan kehässä, kun liitot vaativat suuria yleiskorotuksia inflaation takia, mikä taas ruokkii entisestään inflaatiota. Kestämättömällä tiellä ollaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Palkka toki vois olla aina parempi, mut toisaalta 60% taitaa mennä demarirosvoille jokaisesta korotuseurosta, niin tonninkin korotus olisi nettona aikasta lailla tuhnu. Ylitöistä tietty myös rosvoavat samassa suhteessa :tdown:
Tässäpä se syy miksi karsastan ylitöiden tekemistä. Arvo vapaa-ajan menetyksestä liian paska. Nytkin olisi (ja öhöm, pitäisi) melkeen koko ajan mahis tehdä ylitöitä ja vklp caseja jos kiinnostaisi tarpeeksi. Hyvä homma jos tarvii enemmän massia mutta ihan apinahommaa pitemmän päälle. Toisekseen, jos jatkuvasti pitää ylitöitä tehdä, ongelma on manageriportaalla, prioriteeteissä ja työn suunnittelussa. Kyseessä ei ole siis mikään nyrkkipaja vaan iso kansainvälinen yritys.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 023
Tässäpä se syy miksi karsastan ylitöiden tekemistä. Arvo vapaa-ajan menetyksestä liian paska. Nytkin olisi (ja öhöm, pitäisi) melkeen koko ajan mahis tehdä ylitöitä ja vklp caseja jos kiinnostaisi tarpeeksi. Hyvä homma jos tarvii enemmän massia mutta ihan apinahommaa pitemmän päälle. Toisekseen, jos jatkuvasti pitää ylitöitä tehdä, ongelma on manageriportaalla, prioriteeteissä ja työn suunnittelussa.
Jos mahdollista niin voi kysyä voiko ylityöt ottaa vapaa-aikana. Näin saa vastineeksi sitten pidemmät lomat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
Jos mahdollista niin voi kysyä voiko ylityöt ottaa vapaa-aikana. Näin saa vastineeksi sitten pidemmät lomat.
Jos ylitöitä on jatkuvasti tarjolla, eli työvoimaa kroonisesti liian vähän, niin arvaapa vaan saako niitä ikinä vapaina ulos?

Viimeisen 10 vuoden aikana softahommia peruspalkkaluokassa 4000-5300 €/kk, tehneenä ylityöt on jääneet ihan yksittäisten päivien tunteihin ja taitaa olla jo viitisen vuotta edellisestä kerrasta ylipäätään. Sen kerran kun varsinaisia ylitöitä on tehty, niin niistä on maksettu ihan TESsin mukaiset korvaukset.

Matkustuskorvaukset sitten on olleet erilaisia. Armilla sai matkustaa täysin työajalla. Tosin ei siellä varsinaista työajanseurantaakaan työnantajan puolelta ollut eikä omaan työhön tarvinut neljään vuoteen edes matkustaakaan kuin kerran. Mutta ne jotka aktiivisesti matkustelivat kuittasivat siitä sitten 1:1 vapaa-aikaa itse matkustamisen osalta.

Armin kaikenmaailman lisien maksu oli myös semmoista, että ei taida tulla suomifirmoissa moista vastaan ikinä. 'Jaa, tulit meille töihin ja oot ollu vuoden? No ota tuosta 12 k€'. 'Jaa, oot taas ollu vuoden lisää töissä, otahan tuosta 16 k€ taas'. 'Ka, otahan 4 k€/vuosi kuitteja vastaan hyvinvointiin' (liikunta, terveys, vakuutukset, kunhan jotenkin liittyi jonkinlaiseen hyvinvointiin). Ja sitten se vuosittainen tulosriippuvainen bonuskin kerran vuoteen noin 1,5x kk-palkka, mikä ei oikeastaan riippunut mitenkään edes kenenkään suomalaisen tekemisistä. Nvidia-kauppa-aikomusten julkaisujen jälkeen piti olla vielä 6 kk töissä, että sai kuitattua partnership awardin 6400 €, retention bonuksen 12000 € ja sitten vielä kaupanpäälle performance acceleratorin 2240 €. Huvittavinta oli se, että näistä suurin osa maksettiin sitten kun olin jo irtisanoutunut.

Kotimaisen kansainvälisen IT-yrityksen työsopimuksessa taas lukee suoraan, että matka-aika ei ole työaikaa ja että noudatetaan TESsiä. Siitä seuraa suoraan se, että matka-aika korvataan käytännössä tässäkin firmassa vapaana 1:1. Muutama vuosi sitten kun piti melko aktiivisesti matkustaa Oulu-Helsinkiä noin joka toinen viikko, niin saihan siitä mukavasti vapaapäiviä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Jos ylitöitä on jatkuvasti tarjolla, eli työvoimaa kroonisesti liian vähän, niin arvaapa vaan saako niitä ikinä vapaina ulos?

Viimeisen 10 vuoden aikana softahommia peruspalkkaluokassa 4000-5300 €/kk, tehneenä ylityöt on jääneet ihan yksittäisten päivien tunteihin ja taitaa olla jo viitisen vuotta edellisestä kerrasta ylipäätään. Sen kerran kun varsinaisia ylitöitä on tehty, niin niistä on maksettu ihan TESsin mukaiset korvaukset.

Matkustuskorvaukset sitten on olleet erilaisia. Armilla sai matkustaa täysin työajalla. Tosin ei siellä varsinaista työajanseurantaakaan työnantajan puolelta ollut eikä omaan työhön tarvinut neljään vuoteen edes matkustaakaan kuin kerran. Mutta ne jotka aktiivisesti matkustelivat kuittasivat siitä sitten 1:1 vapaa-aikaa itse matkustamisen osalta.

Armin kaikenmaailman lisien maksu oli myös semmoista, että ei taida tulla suomifirmoissa moista vastaan ikinä. 'Jaa, tulit meille töihin ja oot ollu vuoden? No ota tuosta 12 k€'. 'Jaa, oot taas ollu vuoden lisää töissä, otahan tuosta 16 k€ taas'. 'Ka, otahan 4 k€/vuosi kuitteja vastaan hyvinvointiin' (liikunta, terveys, vakuutukset, kunhan jotenkin liittyi jonkinlaiseen hyvinvointiin). Ja sitten se vuosittainen tulosriippuvainen bonuskin kerran vuoteen noin 1,5x kk-palkka, mikä ei oikeastaan riippunut mitenkään edes kenenkään suomalaisen tekemisistä. Nvidia-kauppa-aikomusten julkaisujen jälkeen piti olla vielä 6 kk töissä, että sai kuitattua partnreship awardin 6400 €, retention bonuksen 12000 € ja sitten vielä kaupanpäälle performance acceleratorin 2240 €. Huvittavinta oli se, että näistä suurin osa maksettiin sitten kun olin jo irtisanoutunut.

Kotimaisen kansainvälisen IT-yrityksen työsopimuksessa taas lukee suoraan, että matka-aika ei ole työaikaa ja että noudatetaan TESsiä. Siitä seuraa suoraan se, että matka-aika korvataan käytännössä tässäkin firmassa vapaana 1:1. Muutama vuosi sitten kun piti melko aktiivisesti matkustaa Oulu-Helsinkiä noin joka toinen viikko, niin saihan siitä mukavasti vapaapäiviä.
No juu arvaappa mistä syistä hain just Armille muutamanakin eri kertana. :) Harmi kun pytinki suljettiin tästä kaupungista.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 409
Matkustuskorvaukset sitten on olleet erilaisia. Armilla sai matkustaa täysin työajalla. Tosin ei siellä varsinaista työajanseurantaakaan työnantajan puolelta ollut eikä omaan työhön tarvinut neljään vuoteen edes matkustaakaan kuin kerran. Mutta ne jotka aktiivisesti matkustelivat kuittasivat siitä sitten 1:1 vapaa-aikaa itse matkustamisen osalta.

Armin kaikenmaailman lisien maksu oli myös semmoista, että ei taida tulla suomifirmoissa moista vastaan ikinä. 'Jaa, tulit meille töihin ja oot ollu vuoden? No ota tuosta 12 k€'. 'Jaa, oot taas ollu vuoden lisää töissä, otahan tuosta 16 k€ taas'. 'Ka, otahan 4 k€/vuosi kuitteja vastaan hyvinvointiin' (liikunta, terveys, vakuutukset, kunhan jotenkin liittyi jonkinlaiseen hyvinvointiin). Ja sitten se vuosittainen tulosriippuvainen bonuskin kerran vuoteen noin 1,5x kk-palkka, mikä ei oikeastaan riippunut mitenkään edes kenenkään suomalaisen tekemisistä. Nvidia-kauppa-aikomusten julkaisujen jälkeen piti olla vielä 6 kk töissä, että sai kuitattua partnreship awardin 6400 €, retention bonuksen 12000 € ja sitten vielä kaupanpäälle performance acceleratorin 2240 €. Huvittavinta oli se, että näistä suurin osa maksettiin sitten kun olin jo irtisanoutunut.

Kotimaisen kansainvälisen IT-yrityksen työsopimuksessa taas lukee suoraan, että matka-aika ei ole työaikaa ja että noudatetaan TESsiä. Siitä seuraa suoraan se, että matka-aika korvataan käytännössä tässäkin firmassa vapaana 1:1. Muutama vuosi sitten kun piti melko aktiivisesti matkustaa Oulu-Helsinkiä noin joka toinen viikko, niin saihan siitä mukavasti vapaapäiviä.
On se ihme ettei Suomeen tule enempaa huippuosaajia. Tuntuu etta vaikka tekisi mita niin palkka puoliintuisi kun palaisi suomeen.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 900
Nekin joilla olis varaa maksaa ei halua tehdä sitä, varmaan kun pelätään R&D kulujen karkaamista käsistä.

Just kuulin pitkästä aikaa ettei erään nichen kehittäjää voitu palkata lähteneen tilalle koska ”kaikki hyvät ehdokkaat haluaa VP tasoista palkkaa”. Tässä tapauksessa siis kuitenkin tuote jolla miljoonien liikevaihto 1-2 devaajan voimin.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 023
Jos ylitöitä on jatkuvasti tarjolla, eli työvoimaa kroonisesti liian vähän, niin arvaapa vaan saako niitä ikinä vapaina ulos?
Ei niitä silloin mutta sitten resurssoinnissa on pahasti vikaa. Eri asia jos ne on hetkittäisiä projekteista johtuvia kiireitä, itselläni kyseessä on lähinnä viikonlopputyöt tuotantopalvelimella jotka on ylitöitä. Näitäkään ei hirveästi ole mutta kyllä niillä vuodessa saa ylimääräisen viikontai kaksi kerrytettyä.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 877
Just kuulin pitkästä aikaa ettei erään nichen kehittäjää voitu palkata lähteneen tilalle koska ”kaikki hyvät ehdokkaat haluaa VP tasoista palkkaa”. Tässä tapauksessa siis kuitenkin tuote jolla miljoonien liikevaihto 1-2 devaajan voimin.
Tarkoittaako että nykyiset saavat vähemmän kuin ehdokkaat pyysi? Voi tehdä hyvää yhteishengelle jos uudelle maksetaan huomattavasti enemmän vaikka vanhat tuntee tuotteen jne. Ja jos nostat vanhoilta samalla niin ne alkaa kuitenkin miettiä miksi vasta nyt.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 812
Eniten tuo riippuu työnkuvasta kuin mistään muusta. Jos oot roolissa, jossa sun hommiin kuuluu vain se varsinainen tekeminen niin sillon kannattaa olla tarkkana ettei työnantaja teetä sulla töitä työajan ulkopuolella tai ole maksamatta työmatkoihin käytetystä ajasta, yms. Tämä riippumatta siitä millä tittelillä olet tai miten paljon palkkaa maksetaan. Mutta toisaalta jos olet hommissa mihin matkustelu ja myös työajan ulkopuolella tavoitettavana oleminen kuuluu olennaisena niin sitten on eri juttu. Usein tuollaisissa hommissa onkin sovittu, että peruspalkka on korkeampi, mutta erikseen ei sitten matkusteluista ja muista makseta korvauksia.
Minun ajatukseni on siis se, että kyllähän nyt jokaisen työntekijän pitää tietää mitä on sopinut, ja tietää mistä maksetaan palkkaa ja mistä ei. Tyypillisestihän tämä menee niin, että työsopimuksessa kerrotaan mitä työehtosopimusta noudatetaan, ja jos mitään ei noudateta niin sitten noita TES:n keskeisiä asioita on enemmän tai vähemmän sovittu sitten siinä työsopimuksessa. Lihavoin tuosta lainauksestasi sen mielestäni olennaisen kohdan.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 900
Tarkoittaako että nykyiset saavat vähemmän kuin ehdokkaat pyysi? Voi tehdä hyvää yhteishengelle jos uudelle maksetaan huomattavasti enemmän vaikka vanhat tuntee tuotteen jne. Ja jos nostat vanhoilta samalla niin ne alkaa kuitenkin miettiä miksi vasta nyt.
Todennäköisesti tarkoittaa, onneksi markkinatalous tarjoaa tämän ongelman ratkaisuun ihan hyviä ratkaisuja.

Onhan se tietysti kauheata jos jonkun teknologian osaajille pitää maksaa enemmän kuin toisen, toisaalta kova koodaaja oppis tuon suhteellisen nopeasti jos haluaa hyötyä kysynnän ja tarjonnan epätasapainosta.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Onko rakennuspuolen työnjohtajia/projektinhoitajia avittamassa, missä menee vasta alkaneen projektinhoitajan palkka?

Taustana siis 10 vuotta asennustöitä sekä saman alan AMK monimuoto-opinnot kesken.

Lopullista tarjousta ei ole vielä kuulunut, mutta alustavasti osattiin sanoa että palkka olisi kuitenkin enemmän kuin 2400€/kk, jonka lisäksi;

-300€ kulttuuri ja liikuntaseteleitä
-lounarit (onko tämä edes etu??)
-Sisältää etäpäiviä sekä opiskelua, kunhan on "tavoitettavissa"
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
732
Onko rakennuspuolen työnjohtajia/projektinhoitajia avittamassa, missä menee vasta alkaneen projektinhoitajan palkka?

Taustana siis 10 vuotta asennustöitä sekä saman alan AMK monimuoto-opinnot kesken.

Lopullista tarjousta ei ole vielä kuulunut, mutta alustavasti osattiin sanoa että palkka olisi kuitenkin enemmän kuin 2400€/kk, jonka lisäksi;

-300€ kulttuuri ja liikuntaseteleitä
-lounarit (onko tämä edes etu??)
-Sisältää etäpäiviä sekä opiskelua, kunhan on "tavoitettavissa"
Yli kaks puol mutta todennäköisesti alle kolme tonnia kuussa.
 
Liittynyt
21.01.2018
Viestejä
500
Onko rakennuspuolen työnjohtajia/projektinhoitajia avittamassa, missä menee vasta alkaneen projektinhoitajan palkka?

Taustana siis 10 vuotta asennustöitä sekä saman alan AMK monimuoto-opinnot kesken.

Lopullista tarjousta ei ole vielä kuulunut, mutta alustavasti osattiin sanoa että palkka olisi kuitenkin enemmän kuin 2400€/kk, jonka lisäksi;

-300€ kulttuuri ja liikuntaseteleitä
-lounarit (onko tämä edes etu??)
-Sisältää etäpäiviä sekä opiskelua, kunhan on "tavoitettavissa"
Itsellä menossa nyt 3. vuosi AMK:issa LVI-inssipuolella ja toiminut nyt kesäisin ja varmaan taas joulukuun jälkeen LVI-valvojana. Palkka oli ensin 2100€/kk ja tämän vuoden kesällä oli sitten 2300€/kk.
Etuina:
- Kulttuuri ja liikuntasetelit
- Lounarit
- Työnantajan kustantama korvaus työmaalle liikkumisesta henkilöille, joilla ei ole vakituista työpistettä (ei siis kilometrikorvaus)

Noi suosituspalkat menee aika suoraan opintopisteiden mukaan etenkin, jos on nuorempi sälli niin kuin minä. Veikkaisin tuolla kokemuksella 2600-2700€/kk aluksi, mutta hyvillä työnjohtajilla voi palkka nousta nopeasti ylöspäin.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Okei, kiitoksia nopeista vastauksista. Itsekin yllätyin tuosta että noinkin "kova" palkka (luullut lähtötasojen olleen 1900-2500€), mutta kai sitten näkevät asentajataustasta olevan melkoisesti etua.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Jos ylitöitä on jatkuvasti tarjolla, eli työvoimaa kroonisesti liian vähän, niin arvaapa vaan saako niitä ikinä vapaina ulos?

Viimeisen 10 vuoden aikana softahommia peruspalkkaluokassa 4000-5300 €/kk, tehneenä ylityöt on jääneet ihan yksittäisten päivien tunteihin ja taitaa olla jo viitisen vuotta edellisestä kerrasta ylipäätään. Sen kerran kun varsinaisia ylitöitä on tehty, niin niistä on maksettu ihan TESsin mukaiset korvaukset.

Matkustuskorvaukset sitten on olleet erilaisia. Armilla sai matkustaa täysin työajalla. Tosin ei siellä varsinaista työajanseurantaakaan työnantajan puolelta ollut eikä omaan työhön tarvinut neljään vuoteen edes matkustaakaan kuin kerran. Mutta ne jotka aktiivisesti matkustelivat kuittasivat siitä sitten 1:1 vapaa-aikaa itse matkustamisen osalta.

Armin kaikenmaailman lisien maksu oli myös semmoista, että ei taida tulla suomifirmoissa moista vastaan ikinä. 'Jaa, tulit meille töihin ja oot ollu vuoden? No ota tuosta 12 k€'. 'Jaa, oot taas ollu vuoden lisää töissä, otahan tuosta 16 k€ taas'. 'Ka, otahan 4 k€/vuosi kuitteja vastaan hyvinvointiin' (liikunta, terveys, vakuutukset, kunhan jotenkin liittyi jonkinlaiseen hyvinvointiin). Ja sitten se vuosittainen tulosriippuvainen bonuskin kerran vuoteen noin 1,5x kk-palkka, mikä ei oikeastaan riippunut mitenkään edes kenenkään suomalaisen tekemisistä. Nvidia-kauppa-aikomusten julkaisujen jälkeen piti olla vielä 6 kk töissä, että sai kuitattua partnership awardin 6400 €, retention bonuksen 12000 € ja sitten vielä kaupanpäälle performance acceleratorin 2240 €. Huvittavinta oli se, että näistä suurin osa maksettiin sitten kun olin jo irtisanoutunut.

Kotimaisen kansainvälisen IT-yrityksen työsopimuksessa taas lukee suoraan, että matka-aika ei ole työaikaa ja että noudatetaan TESsiä. Siitä seuraa suoraan se, että matka-aika korvataan käytännössä tässäkin firmassa vapaana 1:1. Muutama vuosi sitten kun piti melko aktiivisesti matkustaa Oulu-Helsinkiä noin joka toinen viikko, niin saihan siitä mukavasti vapaapäiviä.

Tässäpä on täydellisesti kuvattu se, miksi ihmettelen mihin ammattiliittoja kaivataan? Luomaan kehnoja työsopimuksia?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Tässäpä on täydellisesti kuvattu se, miksi ihmettelen mihin ammattiliittoja kaivataan? Luomaan kehnoja työsopimuksia?
Vastasin politiikkapuolelle:

 
Liittynyt
18.10.2017
Viestejä
14
Onko rakennuspuolen työnjohtajia/projektinhoitajia avittamassa, missä menee vasta alkaneen projektinhoitajan palkka?

Taustana siis 10 vuotta asennustöitä sekä saman alan AMK monimuoto-opinnot kesken.

Lopullista tarjousta ei ole vielä kuulunut, mutta alustavasti osattiin sanoa että palkka olisi kuitenkin enemmän kuin 2400€/kk, jonka lisäksi;

-300€ kulttuuri ja liikuntaseteleitä
-lounarit (onko tämä edes etu??)
-Sisältää etäpäiviä sekä opiskelua, kunhan on "tavoitettavissa"
2016 rak.työnjohtaja Helsingissä isolla pörssiyhtiöllä sain 2800€ kun sain paperit. Ennen tuota tuli muutama kuukausi tehtyä 2300€ palkalla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 174
Viestejä
4 193 815
Jäsenet
70 869
Uusin jäsen
Arttu1345

Hinta.fi

Ylös Bottom