Palkkakeskustelu

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
788
Just. Nämä tarinat ovat aina yhtä käsittämättömiä. Jos tiimi on jo ennestään kutistunut useammalla henkilöllä, ja sitten reaktio on tuollainen, kun viimeisetkin ovat lähdössä... Onkohan näissä kyse enemmän siitä, että johtoporras on niin pihalla tilanteesta, vai eivätkö aidosti vaan välitä edes asiakkuussuhteesta tuon enempää.

Enpä kyllä haluaisi olla se kaveri, joka päätyy tuohon tehtävään teidän tilallenne.
Toisin kuin tässä tapauksessa, niin vastaavassa tilanteessa työnantaja saattaa yhtäkkiä tarjota isoakin palkankorotusta vaikka aiemmin työntekijältä tulleisiin, kohtuullisempiin on viitattu kintaalla ja epämäärisillä kieltävillä vastauksilla. Upeaa toimintaa.

Jos päättävä porras on oikeasti pihalla tilanteesta, niin huonosti dokumentoitujen ja purkalla kasassa pysyvien tuotantojärjestelmien avainhenkilöiden lähtiessä johtoportaasta saatetaan oikeasti kuvitella, että hommat hoidetaan OTOna tai "jonkun junnun toimesta".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Myyjähommissa toki näin, mutta en ainakaan itse saanut kuvaa, että @Nomber :n tapauksessa oletetuksi haitaksi olisi ajateltu asiakkaiden lähtöä myyjän mukana vaan ihan tuotannon sabotaasia.
No en nyt tarkoittanut sabotaasia, vaan juurikin asiakkaita ja uutta infoa mitä mahdollisesti tulee eikä haluta antaa jollekulle joka on lähdössä. Lisäksi työ on sellaista että ilman oikeaa motivaatiota on ihan turha olla töissäkään. Ja mikä on motivaatio jos olet lähdössä ja hommat kestävät mahdollisesti kuukausia/vuosia viedä maaliin.

Eri homma tietysti jos työ olisi ojan kaivuuta lapiolla, siinä voisi pitää viimeiseen minuuttiin työntekijää ja ainakin jotain tulosta saisi aikaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Noniin, eli kaksi kertaa luvattiin lisää palkkaa eikä tullut ja mitään järkevää selitystä ei tullut. Tässä on kyse periaatteestakin. Ei kukaan voi työntekijälle valehdella päin naamaa kaksi kertaa. Mitä jos minä jättäisin lupaamani asiat vaan tekemättä? Noh, toivottavasti homma realisoituu esimiehelle. Maanantaina työhaastattelu toisaalle.
Seuraavalle haastattelukierrokselle päästy.
 

get

Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
107
Jos tuntiveloitus on noin 90€/h ja laskutusaste >95%, niin minkälaista palkkaa voisi odottaa? Pystyykö noilla luvuilla antamaan jotain arviota?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 412
Jos tuntiveloitus on noin 90€/h ja laskutusaste >95%, niin minkälaista palkkaa voisi odottaa? Pystyykö noilla luvuilla antamaan jotain arviota?
Työnantaja ei voi oikein yli 7000e kuukaudessa maksaa paitsi jos sinun taidoillasi saat myytyä pienempi palkkaisia samalla töihin.
Mutta työnantajasi on tehnyt pitkää päivää, ottanut velkaa systeemin rakentamiseen ja kantanut paljon riskiä niin ihan hyvä kun saat tuosta puoletkin eli 3500e.
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
42
Jos tuntiveloitus on noin 90€/h ja laskutusaste >95%, niin minkälaista palkkaa voisi odottaa? Pystyykö noilla luvuilla antamaan jotain arviota?
Kovasti riippuu yrityksestä, toimialasta jne.
Softakonsulttina oma tilipussi näillä spekseillä noin 70k€/v.

Tietyissä konsulttifirmoissa palkka määräytyy suoraan asiakaslaskutuksen mukaan, muutama esimerkkinä
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 364
Kovasti riippuu yrityksestä, toimialasta jne.
Softakonsulttina oma tilipussi näillä spekseillä noin 70k€/v.

Tietyissä konsulttifirmoissa palkka määräytyy suoraan asiakaslaskutuksen mukaan, muutama esimerkkinä
Riippuu myös paljon siitä millainen organisaatio on pyöritettävänä, noissa tuppaa olemaan niin että parin jätkän firmoissa ei juuri ole corp overheadia, niin voidaan siirtää isokin siivu asiakaslaskutuksesta palkkaan, sitten taas isommissa on kaikenmaailman ylä- ja sivutasoja jotka tekevät vähän tai ei ollenkaan laskutettavaa duunia, ja laskutuksen pitää elättää myös nämä. Tietenkin vastaavasti isommat puljut myös pystyvät hilaamaan kovempia tuntihintoja, ja tietenkin isossa firmassa on tiettyjä jatkuvuusetuja niin asiakkaan kuin työntekijän näkökulmasta, mitkä pitää osata itselleen hinnoitella.

Kyllä joku 6,5k/kk / 80k/vuosi voisi olla ihan saavutettavissa noilla spekseillä. Siinä karkeasti työntekijä pistää taskuun (ja maksaa verottajalle sun muille) sen reippaan puolikkaan, ja sitten firma ja yhteiskunta pistävät toisen puolikkaan puoliksi keskenään.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 412
Tuo rakettieteen 50% laskutuksesta vaikuttaa kyllä niin hyvälle että suatan olla heihin yhteyksissä jos Suomeen palaan jossain kohdin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 412
Huomautus - tällainen turha "homottelu" ei kuulu asiakeskusteluun
Palkkaturvasta sitten jos jotain jää saamati . Koodi homoille löytyy niin helposti työpaikkoja ettei jaksa firmojen kaatumisia ressata.

Edit: Homottelin tassa sitten ihan vain itseani. Oletan etta varoitus tuli siita etta tasta voi saada kasityksen etta homoittelen muita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
En minä nyt varsinaisesti keksi miksi 50% laskutuksesta olisi mahdotonta.

Jos se 50% on vaan määritelty niin, että esim. lomarahat & loma-ajan palkka kuuluvat sinne sisään tjsp.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 143
En minä nyt varsinaisesti keksi miksi 50% laskutuksesta olisi mahdotonta.

Jos se 50% on vaan määritelty niin, että esim. lomarahat & loma-ajan palkka kuuluvat sinne sisään tjsp.
Olen joskus tehnyt tuollaisella sopparilla töitä. Se on vaan periaatteessa laitonta jos toimialalla on yleissitova TES, koska siellä määritetään minimipalkka.

Mutta kyllähän niitä tehdään pikkufirmoissa.

25t laskutuksella pääsee ihan hyville palkoille mutta kyllä se firmakin omansa saa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
193
Paljon riippuu tietysti myös siitä, onko tuo laskutushinta ja laskutusaste luonteeltaan pysyvämpää tai hinnan osalta jopa nousevaa, vai pelkästään hetken huumaa yhdessä projektissa. Tuo esitetty 5-7000 haarukka on oikean suuntainen yksityiskohdista riippuen.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 364
Raketissahan on kivaa se että vaikka se on periaatteessa pelkkään laskutukseen perustuva palkkamalli, niin siellä kuitenkin maksetaan myös penkillä istumisesta liksaa. Rekryn tarvii olla kunnossa. Mainostavat että keskiansio siellä pyörii tuolla 95k paikkeilla, eli sieltä saa perustyypin noin satkulla tunti. Tuollaisessa pajassa ei myöskään pysty pyörittään ihan entry-level -kekejä koska sitten tuollaisilla < 70€/h tuntilaskutuksilla homma ei oikein lennä. Tuollainen kokeneiden koodarien eilakaisla voi olla ihan hyvä bisnes ja ihan hyvä työpaikkakin jos oma osaaminen sattuu tuohon aika kapeaan sektoriin natsaamaan.
 

get

Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
107
Kiitos vastauksista. Firmassa, jossa olen, ei oikein hyväksytä laskuttamattomia tunteja ja lähtökohtaisesti kaikki tunnit pitää saada kirjattua asiakasprojektille. Tällä hetkellä palkka 3k€ ja halusin vain selvittää olisko tossa nostovaraa. Lukujen valossa pitäis ainakin jonkin verran olla.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 822
Kiitos vastauksista. Firmassa, jossa olen, ei oikein hyväksytä laskuttamattomia tunteja ja lähtökohtaisesti kaikki tunnit pitää saada kirjattua asiakasprojektille. Tällä hetkellä palkka 3k€ ja halusin vain selvittää olisko tossa nostovaraa. Lukujen valossa pitäis ainakin jonkin verran olla.
Jos kaikki tunnit on laskutettavia, niin 3k on todella pieni palkka. Tai sitten laskutus on todella pienellä tuntihinnalla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Olen joskus tehnyt tuollaisella sopparilla töitä. Se on vaan periaatteessa laitonta jos toimialalla on yleissitova TES, koska siellä määritetään minimipalkka.

Mutta kyllähän niitä tehdään pikkufirmoissa.
Kai sen sopparin voi muotoilla jotenkin sopivaksi, tyyliin TES:n minimit + bonusta päälle laskutettavien tuntien mukaisesti (jossa bonus on sitten määritelty niin, että se on joku osuus laskutettavasta työstä).
 

get

Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
107
Tarkoittaako tuo boldattu kohta että joka päivä pitää saada 7,5h tms kirjattua johonkin laskutettavaan että utilisaatio näyttää kaikille 100% ja johto on tyytyväinen ja joku projari/palvelupäällikkö sitten pähkäilee että paljonko laskutetaan oikeasti kun siellä tulee 7 tunnin mittaisia merkintöjä "rapsuttelin palleja kun ei ollut mitään oikeaa työtä " vai ihan suoraan laskutettavaa työtä, josta tulee oikeaa rahavirtaa.
Kyllä kaikki on oikeasti laskutettavaa. Kaikki tuntikirjausselitteet tehdään niin, että ne voi suoraan näyttää asiakkaalle laskutuksen perusteena. Sellaista tilannetta, että hommaa ei oikeasti ole, pitää välttää viimeiseen asti. Näissä tilanteissa sitten voi saada erityisluvan merkitä tunnit jollekin sisäiselle projektille, jota ei laskuteta.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 822
Kyllä kaikki on oikeasti laskutettavaa. Kaikki tuntikirjausselitteet tehdään niin, että ne voi suoraan näyttää asiakkaalle laskutuksen perusteena. Sellaista tilannetta, että hommaa ei oikeasti ole, pitää välttää viimeiseen asti. Näissä tilanteissa sitten voi saada erityisluvan merkitä tunnit jollekin sisäiselle projektille, jota ei laskuteta.
Ihan hyvä, jos toi onnistuu. Siis niin, että kaikille on "aina" jotain työtä. Aika harvassa firmassa onnistuu. Projektien välithän ne hankalimpia on. Tosin kai teillä nyt jotain koulutuksia, virkistystoimintaa yms. on?
 

get

Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
107
Ihan hyvä, jos toi onnistuu. Siis niin, että kaikille on "aina" jotain työtä. Aika harvassa firmassa onnistuu. Projektien välithän ne hankalimpia on. Tosin kai teillä nyt jotain koulutuksia, virkistystoimintaa yms. on?
Aika paljon tuntuu myyntipuoli järjestävän uusia projekteja melkein liukuhihnalta, joten aina edellisen projektin päätyttyä voi siirtyä suoraan seuraavaan. Ja jos ei heti ole seuraavaa tarjolla, löytyy jotain ylläpitosopimuksia, joiden piikkiin voi sitten tehdä laskutettavia tunteja. Viime vuonna olin yhdessä isossa projektissa kiinni noin 9kk, jonka aikana laskutuaste 100% ja tuntiveloitus lähempänä 100€.

Virkistystoimintaa on noin kahdesti vuodessa, koulutuksia harvemmin.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 822
Aika paljon tuntuu myyntipuoli järjestävän uusia projekteja melkein liukuhihnalta, joten aina edellisen projektin päätyttyä voi siirtyä suoraan seuraavaan. Ja jos ei heti ole seuraavaa tarjolla, löytyy jotain ylläpitosopimuksia, joiden piikkiin voi sitten tehdä laskutettavia tunteja. Viime vuonna olin yhdessä isossa projektissa kiinni noin 9kk, jonka aikana laskutuaste 100% ja tuntiveloitus lähempänä 100€.

Virkistystoimintaa on noin kahdesti vuodessa, koulutuksia harvemmin.
No sitten toi 3ke on aivan liian vähän liksaa. Ihan nopealla vähän mutkia oikaisevalla matematiikalla laskutat 95e*11kk*160h= 167te. Kyllä tosta yli 5te/kk pitäisi olla varaa helposti maksaa. Palkkamalliksi vaikka 3te pohja ja sitten maksimilaskutuksella joku 5xxxe/kk ja laskutuksen mukaan sitten nousee tosta 3te ois mun ehdotus...
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 877
Nyt 80% työaikadiilillä etätöitä Norjaan, vuositasolla jää edelleen enemmän käteen kuin Suomessa täysillä tunneilla.
Asut siis Suomessa ja työsopimus norjalaisen työnantajan kanssa - jos sopii udella, joudutko itse hoitamaan ennakonpidätykset ja kaikki eläkemaksut? Kuulin työkaverilta jolla oli ollut aiemmin tuollainen järjestely että hän sai tililleen bruttopalkan eikä työnantaja maksanut omia eläkemaksujaan minnekään. Oli ehdottanut että maksakaa teidän osuus eläkkeistä lisäpalkkana niin hän hoitaa Suomessa itselleen eläkettä mutta ei ollut sopinut. Kuulosti uskomattomalta että työnantaja voisi säästää tuossa kohdassa. Ei ole kovin tyytyväinen tuohon osaan vaikka muuten olikin tykännyt järjestelystä. Toki ehkä pieni mahdollisuus että on ymmärtänyt jotain väärin ja aikanaan voisi hakea eläkettä myös Norjasta.
 

Taikaorava

Virallinen varajäsen
Platinum-jäsen
Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
197
Asut siis Suomessa ja työsopimus norjalaisen työnantajan kanssa - jos sopii udella, joudutko itse hoitamaan ennakonpidätykset ja kaikki eläkemaksut? Kuulin työkaverilta jolla oli ollut aiemmin tuollainen järjestely että hän sai tililleen bruttopalkan eikä työnantaja maksanut omia eläkemaksujaan minnekään. Oli ehdottanut että maksakaa teidän osuus eläkkeistä lisäpalkkana niin hän hoitaa Suomessa itselleen eläkettä mutta ei ollut sopinut. Kuulosti uskomattomalta että työnantaja voisi säästää tuossa kohdassa. Ei ole kovin tyytyväinen tuohon osaan vaikka muuten olikin tykännyt järjestelystä. Toki ehkä pieni mahdollisuus että on ymmärtänyt jotain väärin ja aikanaan voisi hakea eläkettä myös Norjasta.
Maksan ennakonpidätyksen itse ja työnantaja hoitaa Tyelit yms maksut Suomen lainsäädännön mukaisesti.
Melkoinen puljaaminen kyllä oli noiden saamisesta kuntoon, koska byrokratia Suomen päässä ns. maksimit.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Seuraavalle haastattelukierrokselle päästy.
Ja sieltäkin seuraavaan vaiheeseen. Tämähän alkaa vaikuttaa siltä, että olen aika vahvoilla. Palkkatoiveeksi sanoin 4k€ ja sen lupasi käytännössä suoraan. Mietin että oliko alakanttiin, mutta saa nähdä. Provikkaan mahdollisuus kuukausittain max 15%. Ja aika kattavat edut päälle. Tai no nykyiseen verrattuna kattavat edut.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
78
Kiitos vastauksista. Firmassa, jossa olen, ei oikein hyväksytä laskuttamattomia tunteja ja lähtökohtaisesti kaikki tunnit pitää saada kirjattua asiakasprojektille. Tällä hetkellä palkka 3k€ ja halusin vain selvittää olisko tossa nostovaraa. Lukujen valossa pitäis ainakin jonkin verran olla.
Tämä sama meillä duunissa, että 80% tunneista pitäisi saada asiakkaalle laskutettua, mutta aivan max saa tungettua 40% asiakkaalle nuoressa ja pienessä firmassa, niin kyllä äkkiä alkoi katsomaan muita työpaikkoja paremmalla palkalla ja suuremmalla määrällä asiakastekemistä.
 
Liittynyt
18.05.2021
Viestejä
2
Ja sieltäkin seuraavaan vaiheeseen. Tämähän alkaa vaikuttaa siltä, että olen aika vahvoilla. Palkkatoiveeksi sanoin 4k€ ja sen lupasi käytänössä suoraan. Mietin että oliko alakanttiin, mutta saa nähdä. Provikkaan mahdollisuus kuukausittain max 15%. Ja aika kattavat edut päälle. Tai no nykyiseen verrattuna kattavat edut.
Paljon sulla on kokemusta?

Mulle tarjottiin firman sisäisenä työntekijänä muutosprojektiin analytiikan ja CRM kevyt kehittämisen (järjestelmän kustomointi sen UI työkaluilla ja tyyliin Javascriptiä tarvittaessa) 4000 €/kk ihan suoraan.

Tuossa ei tietenkään tuota provikka ole joka voi kasvaa kyllä melko merkittäväksi jos pystyy tekemään paljon laskutettavaa duunia.

Olen käynyt vain lukion ja palloilin yliopistolla 8 vuotta ilman että puskin edes kandia ulos. Työkokemuskin vain perus myyntityötä.

Otin tarjouksen ihan mielellään vastaan. Melko yllättynyt että halusivat maksaa noin paljon tyypille jolla ei ole mitään koulutusta tai osaamista alaan liittyen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Paljon sulla on kokemusta?

Mulle tarjottiin firman sisäisenä työntekijänä muutosprojektiin analytiikan ja CRM kevyt kehittämisen (järjestelmän kustomointi sen UI työkaluilla ja tyyliin Javascriptiä tarvittaessa) 4000 €/kk ihan suoraan.

Tuossa ei tietenkään tuota provikka ole joka voi kasvaa kyllä melko merkittäväksi jos pystyy tekemään paljon laskutettavaa duunia.

Olen käynyt vain lukion ja palloilin yliopistolla 8 vuotta ilman että puskin edes kandia ulos. Työkokemuskin vain perus myyntityötä.

Otin tarjouksen ihan mielellään vastaan. Melko yllättynyt että halusivat maksaa noin paljon tyypille jolla ei ole mitään koulutusta tai osaamista alaan liittyen.
Olen tehnyt asiantuntija/konsulttityötä asiakasrajapinnassa nyt vuoden 2020 alusta. Sitä ennen pätkätöitä ja opintoja. Tuleva työ olisi sitten ihan suoraan konsultti-nimikkeellä käyttöönotoissa ohjelmistofirmassa. Nykyisin teen veroasiantuntijan töitä. Siihen päälle sitten kaikkea maan ja taivaan väliltä kirjanpidon, järjestelmien(yksi näistä mahdollinen tuleva työnantaja), laskentarakenteen ja sisäisen laskennan, raportoinnin yms. Asioiden parissa.

Edit: on tässä sikäli hauska aspekti, että vanha työnantaja tulee todennäköisesti olemaan minun konsultoitava tulevaisuudessa kun käyttöönottoja tulee jatkossa. Tämä siis varma tieto, että käyttöönottoja tulee. Hauska ajatus että teen samat hommat konsulttina, jotka olisin voinut tehdä työntekijänä. Tätä kyseistä ohjelmaa kun ei oikein muut osaa kuin minä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
125
Täytyy kyllä sanoa että olen tyytyväinen omaan kehitykseeni tässä noin puolen vuoden ajalta (2x nostatus ~6kk sisällä).

Aloitin vastavalmistuneena 1v sitten 2500€/kk josta 6kk päästä kerralla -> 3000€ josta taas 6kk päästä -> 3250€. Tämä automaatioinsinöörinä ja keikkahommia tulee silloin tällöin tehtyä. Paras tili ennen veroja ollut päivärahoineen, ylitöineen yms. ~4600€.

Teen siis automaatioinssin hommia, käyttöönottoa mutta myös automaation IT-puolta (domainit yms ylläpito ja verkkoinfran suunnittelu).
Päivitetääs vanhaa viestiä. Paras tili oli verojen jälkeen sis. päivärahat noin 8000€ kun teki ulkomailla ma - su 12h päivää ja oli pari pyhää mukana.

Nykytilanteessa noin 3kk sitten palkka nousi 3250€ --> 3600€ mutta sain toisesta firmasta paremman tarjouksen, reilut edut yms. ja hyväksyin tarjouksen. Palkka nousi 4500€. Nyt insinööriuraa takana alle 4v niin mielestäni ihan hyvä kehityssuunta (vai menikö liian halvalla?). Tuleva ala tulee olemaan kybeturvallisuuskonsultointia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Toi on vähän vaikea seurata kun on jotain päivärahoja seassa. Hyvä ettei km korvauksia.
Päivärahoja ja km korvauksia ei periaatteessa kuulu laskea mukaan palkkaan, mutta kuitenkin voivat olla iso osa sitä jatkuvasti. Itsellä 2,5v nykyisessä pestissä eikä yhtään kuukautta ilman km korvauksia tai päivärahaa poislukien lomakuukausi.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 713
Kun palkkani oli vaatimaton, halusin saada km korvauksia ja päivärahoja. Nyt en niistä niin välitä. Joskus on toki kiva päästä vähän reissuun.

Yks kysyy että onko liian pieni palkka ja leipoo kaikkea extraa mukaan mikä sumentaa pohjapalkan.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
986
Kilsat ja päivärahat on kulukorvauksia, ei palkkaa.
Palkkaa ne ei tietysti ole, mutta jos niitä saa säännöllisesti niin kyllähän niitä alkaa jollain tapaa tuloiksi laskea. Kilsoista ei käteen mitään käytännössä jää, mutta ulkomaanpäivärahat varsinkin pidemmän päälle tuntuu. Aiemmin (=edellisessä elämässä :D ) tuli tehtyä pitkiäkin ulkomaankeikkoja ja kun elää suht normaalisti eikä istu kaljalla/syö ulkona kokoaikaa niin ihan mukavia summia jäi käteen. Tietenkin myös ylitöitä lisäksi.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 916
Nuo kilometrikorvaukset tuppaa monilla hämärtymään kun on vaikeuksia laskea kaikkia autoilun kuluja.
Toki jollain halvalla vähäkulutteisella kipolla pääsee plussalle, jos ei mene mitään isompaa rikki.
Autoa tuppaa kuitenkin tarvitsemaan myös muuhunkin kuin työmatkoihin, joten osa kuluista on joka tapauksessa kiinteitä. Ja vaikka kilometrikorvauksilla ei vielä kuuhun pääse, niin ovat maksetut kilometrikorvaukset joka tapauksessa huomattavasti korkeammalla tasolla kuin valtion kädenojennus auton käytöstä työmatkakuluihin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Kilometrikorvauksissa tuntuu jäävän voitolle jos tekee keikkaa harvoin eikä tarvitse huoltaa autoa useammin tai vaihtaa renkaita tiuhempaan tms reissujen takia. Sitten taas jos reissaa työkseen niin mieluummin ajeleekin jollain pykälää paremmalla autolla niin hukkuu korvaukset kalliimman auton hankintaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Kilometrikorvauksissa tuntuu jäävän voitolle jos tekee keikkaa harvoin eikä tarvitse huoltaa autoa useammin tai vaihtaa renkaita tiuhempaan tms reissujen takia. Sitten taas jos reissaa työkseen niin mieluummin ajeleekin jollain pykälää paremmalla autolla niin hukkuu korvaukset kalliimman auton hankintaan...
Riippuu vähän. Esim. 30 000km/vuosi tuo 13200€, tuosta menee 2100€ dieseliin, 500€ vakuutukseen, 600€ autoveroon, 500€ huoltoon ja vaikka 500€ renkaisiin ja muuhun sälään. Käteen jää 9000€. Jos ostaa vaikka n 20k€ auton niin reilussa parissa vuodessa on hankintahinta kuitattu ja sitten ajelee vielä 10v samalla autolla niin jäähän siitä käteen rahaa ihan kivasti. Mutta toki jos sitten ostaakin 60000€ auton niin eihän siitä jää käteen mitään
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Riippuu vähän. Esim. 30 000km/vuosi tuo 13200€, tuosta menee 2100€ dieseliin, 500€ vakuutukseen, 600€ autoveroon, 500€ huoltoon ja vaikka 500€ renkaisiin ja muuhun sälään. Käteen jää 9000€. Jos ostaa vaikka n 20k€ auton niin reilussa parissa vuodessa on hankintahinta kuitattu ja sitten ajelee vielä 10v samalla autolla niin jäähän siitä käteen rahaa ihan kivasti. Mutta toki jos sitten ostaakin 60000€ auton niin eihän siitä jää käteen mitään
Paitsi jos ajaa 30tkm työajoa ja siihen pari kymppiä henkilökohtaista päälle vuodessa niin veikkaan että auto vaihtuu alle kymmenen vuoden...
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 159
Autoa tuppaa kuitenkin tarvitsemaan myös muuhunkin kuin työmatkoihin, joten osa kuluista on joka tapauksessa kiinteitä. Ja vaikka kilometrikorvauksilla ei vielä kuuhun pääse, niin ovat maksetut kilometrikorvaukset joka tapauksessa huomattavasti korkeammalla tasolla kuin valtion kädenojennus auton käytöstä työmatkakuluihin.
Tämä. Kuluista oikeastaan iso osa on kiinteitä jo vanhalla luuskalla ajettaessa saati sitten uudemmalla, jossa arvo tippuu satasia kuukaudessa vaikka ajaisi vain 10km viikossa ja muuten seisottaisi (maksullisessa) parkkiruudussa. Muuttuvat kustannukset (polttoaine, renkaat, huollon lisätarve) ovat huomattavasti pienemmät kuin kilometrikorvaus - noin 15-25c/km on aika hyvä arvio autosta ja polttoaineesta riippuen - niin kyllä tuolla tiliä tekee.

Riippuu hyvin paljon siitäkin, korvataanko matkustusaikaa jotenkin tuon lisäksi. Jos on 100% palkatonta "omaa aikaa" niin on tietenkin paljon huonompi diili, kuin jos vaikka edes 30% saa ajoista työajalle.


Kun palkkani oli vaatimaton, halusin saada km korvauksia ja päivärahoja. Nyt en niistä niin välitä.
Missä kohtaa rupesit välittämästä? Itse saan aika tavanomaista korkeakoulutetun asiantuntijan palkkaa (vajaa 3000€/kk netto) ja silloin harvoin (2-3kpl/vuosi) kun reissuja tulee, niin kyllähän ne heti tuntuu. Tyypillinen yhden yön kotimaan reissu nostaa tilille tippuvaa kuukausittaista rahamäärää noin 10% eli vastaa sitä, että bruttopalkkaa nostettaisiin 20% siltä kuukaudelta. Lisääntyvät kulut vähentäenkin puhutaan noin 15% bruttopalkan lisästä - harvempi tuollaisia palkankorotuksia taitaa samassa roolissa samalla työnantajalla saada. Auto nyt on muita menoja varten kuitenkin käytännössä oltava ja sen kulut juoksevat.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Minua ihmetyttää, miksi kukaan puhuu tällaisessa keskustelussa nettopalkasta. Tai yleensäkään puhuu missään yhteydessä nettopalkasta. Kun nettopalkka ei ole millään muotoa vertailukelpoinen käsite, koska henkilön veroprosenttiin vaikuttaa niin moni asia. Eihän kukaan työhaastattelussakaan esitä palkkatoivetta nettopalkkana, eikä muutenkaan työsuhteessa sovita nettopalkkoja.

Eli olisiko ihan selkeyden vuoksi paikallaan sellainen ryhtiliike, että jokainen käyttää sitä bruttopalkkaansa, kun palkkoja vertaillaan?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Minua ihmetyttää, miksi kukaan puhuu tällaisessa keskustelussa nettopalkasta. Tai yleensäkään puhuu missään yhteydessä nettopalkasta. Kun nettopalkka ei ole millään muotoa vertailukelpoinen käsite, koska henkilön veroprosenttiin vaikuttaa niin moni asia. Eihän kukaan työhaastattelussakaan esitä palkkatoivetta nettopalkkana, eikä muutenkaan työsuhteessa sovita nettopalkkoja.

Eli olisiko ihan selkeyden vuoksi paikallaan sellainen ryhtiliike, että jokainen käyttää sitä bruttopalkkaansa, kun palkkoja vertaillaan?
Liian vaikea asia suomalaiselle ihmiselle :)

Sama aihe esillä tässä ketjussa joka toisella sivulla vähintään. Valitettavasti.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Omalla kohdallani esimerkiksi kun palkasta vähennetään myös leasingauton kuluja, niin mikäli kertoisin nettopalkan, niin siitä ei pystysi päättelemään bruttopalkkaa edes tuhannen euron tarkkuudella. Jos taas kerron bruttopalkan, niin jokainen tietää missä mennään.

Ja toisaalta edes tuo nettopalkka ei olisi vertailukelpoinen muiden kanssa, sillä henkilöllä jolla auton kuluja ei ole palkasta vähennetty, joutuu kustantamaan ne siitä omasta nettopalkastaan (olettaen että henkilöllä on oma auto).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 261
Minua ihmetyttää, miksi kukaan puhuu tällaisessa keskustelussa nettopalkasta. Tai yleensäkään puhuu missään yhteydessä nettopalkasta. Kun nettopalkka ei ole millään muotoa vertailukelpoinen käsite, koska henkilön veroprosenttiin vaikuttaa niin moni asia. Eihän kukaan työhaastattelussakaan esitä palkkatoivetta nettopalkkana, eikä muutenkaan työsuhteessa sovita nettopalkkoja.

Eli olisiko ihan selkeyden vuoksi paikallaan sellainen ryhtiliike, että jokainen käyttää sitä bruttopalkkaansa, kun palkkoja vertaillaan?
Riippuu ihan mitä keskustelulla haetaan. Joskus ihmisiä saattaa kiinnostaa, millaisella summalla toiset pärjää, eikä silloin bruttopalkka oikein kerro mitään. Toki se on totta, että sellaisissa täälläkin usein nähtävissä rekryyn ja palkankorotuksiin liittyvissä keskusteluissa se nettopalkasta puhuminen on turhaa.

edit. Oikeastaan hätäilin vastatessani, sanoitkin jo viestissä "tällaisessa keskustelussa", joten unohdetaan tämä :facepalm:
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 159
Eli olisiko ihan selkeyden vuoksi paikallaan sellainen ryhtiliike, että jokainen käyttää sitä bruttopalkkaansa, kun palkkoja vertaillaan?
Minun nettopuheisiin viitattaneen?

Minusta palkankorotuksiin liittyvä nettopalkkakeskustelu ei ole turhaa. Kannattaa tarkoin miettiä, että kiinnostaako se 500-1000 euron bruttopalkankorotus sen nettovaikutuksen verran. Mutta noin muuten palkkojen vertailu on vaikeaa jos ei puhuta bruttopalkoista ja kulukorvauksista erikseen.
Juurikin näin eli tässä hain takaa sitä, että "pienetkin" korvaukset ovat nettopalkassa aika isoja, kun ovat verottomia ja lisäpalkasta verottaja kahmii puolet.

Samaa mieltä siitä, että palkkoja vertaillessa brutto (sis. verolliset lisät kuten vuorotyö tai bonarit) + verottomat "kulukorvaukset" (päivärahat, kilometrit...) + erikoisedut (esim. julkisen pidemmät lomat) on varmaan paras tapa. Ylipäänsä vaikea vertailua on tehdä "yhdellä luvulla". Jo joku veroton liikuntaetu maksimimäärällä (400€/v) vastaa keskituloisella sitä, että lyötäisiin noin 2% palkankorotus. Ja ko. etua ei todellakaan kaikki saa.

Sitten taas kun keskusteluun tulee mukaan joku ulkomailla veronalainen, niin bruttovertailulta katoaa pohja, jolloin taas nettopalkat ovat vertailukelpoisemmat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Sitten taas kun keskusteluun tulee mukaan joku ulkomailla veronalainen, niin bruttovertailulta katoaa pohja, jolloin taas nettopalkat ovat vertailukelpoisemmat.
Neljässä eri maassa töitä tehneenä ja veroja maksaneena voisin todeta, etteivät nettopalkatkaan ole käytännössä vertailtavissa ollenkaan, kun elinkustannuksissa ja julkisissa (ilmaisissa) palveluissa on niin fundamentaaleita eroja maiden välillä.

Tyyliin Saksassa nettopalkka oli x, mutta maksoin sen lisäksi 700e/kk pakollista sairausvakuutusta perheelle. Sveitsissä nettopalkka on 2x ja maksan saman 700e/kk sairausvakuutusta. Erona se, että Sveitsissä on sen lisäksi 2000e/v omavastuu lääkäripalveluissa per henkilö. Briteissä brutto- ja nettopalkkataso olivat jotain muuta, sairausvakuutus ei tarvinnut maksaa, mutta vuokra oli korkeampi.

Pelkkien brutto- tai nettopalkkojen vertaaminen Suomeen on aina ollut aika hankalaa.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Näin loppukeväästä voi päivittää taas vuotuista palkkakehitystä ensimmäisestä DI-valmistumisen jälkeisestä työpaikasta alkaen.
Olen työsuhteessa keskieurooppalaiseen mikroelektroniikka-alan firmaan, ja viimeiset vuodet sekä hamaan lähitulevaisuuteen asti lähetettynä työntekijänä kaukoidässä. Näiden kaukoidän vuosien bruttopalkat eivät ole ihan suoraan verrannollisia suomen bruttopalkkoihin, verotus on jonkin verran kevyempää mutta ei mikään veroparatiisi kuitenkaan.
Merkittävin etu lähetettynä työntekijänä on tuo niin sanottu asuntoetu, jolla voi varsinaisen vuokran lisäksi kattaa muitakin ihan mitä vaan kuukausittaisia kuluja. Melkein suoraan rahapalkkaan verrattava etu, tosin vuokrat ovat sen verran kalliitta että käytännössä iso osa menee suoraan siihen. Tietenkin peruspalkka on korotettu ja löytyy kv-sairasvakuutukset, vuosittaiset lentoliput yms tavanomaiset edut. Muut jäljelle jäävät elinkustannukset on pienet eli nettopalkasta pystyy säästämään vähintään 3/4 joka kuukausi ilman mitään erityisiä säästötoimia.

2015: 3000€ brutto/kk. Insinööri koneenrakennusteollisuudessa, PK-seutu.
2016: 3700€ brutto/kk. Prosessinkehitys-insinööri elektroniikkateollisuudessa, keski-Eurooppa.
2017: 3950€ brutto/kk. Edelleen prosessinkehitys-insinööri keski-Euroopassa mutta sain ammattiliiton määrittelemät kokemusluokan korotuksen + alan yleiskorotus.
2018: 5800€ brutto/kk + bonus + 1200€ netto/kk asuntoetu. Projektipäällikkö/tekninen asiantuntija, itä-Aasia.
2019: 6500€ brutto/kk + bonus + 2500€ netto/kk asuntoetu. Projektipäällikkö/tekninen asiantuntija mutta ylennys isompien projektien pariin, itä-Aasia.
2020: 6800€ brutto/kk + bonus + 2500€ netto/kk asuntoetu. Projektipäällikkö/tekninen asiantuntija, palkankorotus mutta sama työnkuva. Itä-Aasia.
2021: 7000€ brutto/kk + bonus + 2500€ netto/kk asuntoetu. Projektipäällikkö/tekninen asiantuntija, palkankorotus mutta edelleen samat työt. Itä-Aasia.

Työtehtävät on pääasiassa asiakkaan teknistä konsultointia protovaiheissa massatuotantoon asti. Nyt on jo useampi vuosi vierähtänyt samanlaisissa työtehtävissä, olisi tarkoitus siirtyä tulevana vuonna uudenlaisiin tehtäviin ja sitä kautta saada erilaista kokemusta / potkua palkkakehitykseen.
Elektroniikka-alalla on oltu viime vuodet kovassa nosteessa, ja koronan aikana on pistetty vaan isompaa vaihdetta silmään. Mediassa on kirjoiteltu sirupulasta, mutta todellisuudessa kysyntä ylittää tarjonnan muillakin arvoketjun osilla.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Näin loppukeväästä voi päivittää taas vuotuista palkkakehitystä ensimmäisestä DI-valmistumisen jälkeisestä työpaikasta alkaen.
Olen työsuhteessa keskieurooppalaiseen mikroelektroniikka-alan firmaan, ja viimeiset vuodet sekä hamaan lähitulevaisuuteen asti lähetettynä työntekijänä kaukoidässä. Näiden kaukoidän vuosien bruttopalkat eivät ole ihan suoraan verrannollisia suomen bruttopalkkoihin, verotus on jonkin verran kevyempää mutta ei mikään veroparatiisi kuitenkaan.
Merkittävin etu lähetettynä työntekijänä on tuo niin sanottu asuntoetu, jolla voi varsinaisen vuokran lisäksi kattaa muitakin ihan mitä vaan kuukausittaisia kuluja. Melkein suoraan rahapalkkaan verrattava etu, tosin vuokrat ovat sen verran kalliitta että käytännössä iso osa menee suoraan siihen. Tietenkin peruspalkka on korotettu ja löytyy kv-sairasvakuutukset, vuosittaiset lentoliput yms tavanomaiset edut. Muut jäljelle jäävät elinkustannukset on pienet eli nettopalkasta pystyy säästämään vähintään 3/4 joka kuukausi ilman mitään erityisiä säästötoimia.

2015: 3000€ brutto/kk. Insinööri koneenrakennusteollisuudessa, PK-seutu.
2016: 3700€ brutto/kk. Prosessinkehitys-insinööri elektroniikkateollisuudessa, keski-Eurooppa.
2017: 3950€ brutto/kk. Edelleen prosessinkehitys-insinööri keski-Euroopassa mutta sain ammattiliiton määrittelemät kokemusluokan korotuksen + alan yleiskorotus.
2018: 5800€ brutto/kk + bonus + 1200€ netto/kk asuntoetu. Projektipäällikkö/tekninen asiantuntija, itä-Aasia.
2019: 6500€ brutto/kk + bonus + 2500€ netto/kk asuntoetu. Projektipäällikkö/tekninen asiantuntija mutta ylennys isompien projektien pariin, itä-Aasia.
2020: 6800€ brutto/kk + bonus + 2500€ netto/kk asuntoetu. Projektipäällikkö/tekninen asiantuntija, palkankorotus mutta sama työnkuva. Itä-Aasia.
2021: 7000€ brutto/kk + bonus + 2500€ netto/kk asuntoetu. Projektipäällikkö/tekninen asiantuntija, palkankorotus mutta edelleen samat työt. Itä-Aasia.

Työtehtävät on pääasiassa asiakkaan teknistä konsultointia protovaiheissa massatuotantoon asti. Nyt on jo useampi vuosi vierähtänyt samanlaisissa työtehtävissä, olisi tarkoitus siirtyä tulevana vuonna uudenlaisiin tehtäviin ja sitä kautta saada erilaista kokemusta / potkua palkkakehitykseen.
Elektroniikka-alalla on oltu viime vuodet kovassa nosteessa, ja koronan aikana on pistetty vaan isompaa vaihdetta silmään. Mediassa on kirjoiteltu sirupulasta, mutta todellisuudessa kysyntä ylittää tarjonnan muillakin arvoketjun osilla.
Tuollaisesta rakettimaisesta palkkakehityksestä Suomessa työskentelevä DI saa lähinnä vain haaveilla. 7k palkoille 6 vuodessa valmistumisesta, ja bonukset/edut päälle. :thumbsup:
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 877
Olet @Atomos varmaan Japanissa, osaatko kielen? Etelä-Koreassa lienee jo matalampi palkkataso, Kiinassa maksetaan jalkapalloilijoille yms. paljon mutta tuskin inssit saa moninkertaisesti omaan väkeen nähden. Tiedän Japanissa työskentelevän ja kuullut häneltä että täysin ilman kielitaitoa ei olisi millään päässyt töihin, oli opiskellut Suomessa alkeet.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
246
Olet @Atomos varmaan Japanissa, osaatko kielen? Etelä-Koreassa lienee jo matalampi palkkataso, Kiinassa maksetaan jalkapalloilijoille yms. paljon mutta tuskin inssit saa moninkertaisesti omaan väkeen nähden. Tiedän Japanissa työskentelevän ja kuullut häneltä että täysin ilman kielitaitoa ei olisi millään päässyt töihin, oli opiskellut Suomessa alkeet.
Voipi olla eurooppalaisen firman palveluksessa eurooppalaisilla palkoilla.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Jep, eli siis lähetettynä työntekijänä tarkoitin siis että minulla on vakkarityösopimus keskieurooppaan mutta teen töitä firman Aasian organisaatiossa. Palkkani määräytyy emoyhtiön palkkakäytäntöjen mukaan, mutta ei tuo varsinainen bruttopalkka ole kuin parempaa keskitasoa saksankielisen euroopan mittapuulla.

Ei ole kyseessä Japani, mutta tiedän että siellä ja E-Koreassa voi kyllä nimenomaan kokeneemmat insinöörit tienata isojakin summia. Varsinkin bonusten kautta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 290
Viestejä
4 196 730
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom