Palkkakeskustelu

Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
95
6500 €/kk on jo aika hyvin projektipäällikölle. Hieno juttu, itse en edes investointiohjelman päällikkönä pääse tuohon ja minulla johdettavana 4-5 projektipäällikköä ja projektipäälliköt johtavat edelleen projekteja ja projektiryhmiään.
Näin on. Tekee toki hommia pk-seudulla ja taustalla muutama erinomaisesti mennyt projekti ja kilpailijan tarjous, jonka avulla vivutti palkkaa reilusti ylöspäin. Tällaisten asioiden takia palkkojen suora vertailu on aina hyvin hankalaa. Riippuen vähän projektista, voi joutua menemään ulkomaille hommiin, mikä ei aina ole erityisen mukavaa. Lisäksi ajoittain aika stressaavaa homma. Mutta joo, on kaikki näkökulmat huomioiden tyytyväinen hommiin ja liksaan.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Itse olen amis ja luonnollisesti iso liuta frendejä siltä pohjalta työuralla. En nyt suoraan ota kantaa projektipäällikköhommiin mutta esimerkiksi IT-taloihin pääsi hyvin sisään Tietotekniikan mekaanikot mitä itsekin olen ysäriltä. En edes tiedä mikä on nykytermi tuolle koulutukselle, ysärillä tuolla pääsi isoihin taloihin mikrotukihenkilöksi, atk-operaattoriksi, palvelinhallintaan, verkkopuolelle jne.

Siitä työkokemusta ja työn ohella koulutusta niin ihan normipalkka on 3000-4000€/kk. AInakin täällä pk-seudulla.

Muutamalle tutulle samalta pohjalta ura auennut vieläkin leveämmin tuonne 5000-6000€ /kk tietämille ja ei siellä linkedinissä lue muuta pohjakoulutusta kuin amis. Kaikki muu osaaminen tulee työn kautta siinä 10-20 vuodessa mitä on ehtinyt sen maagisen amiksen jälkeen tekemään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Koulutuspohja-keskusteluun kantaa ottaen, itsellä nyt viimeistä vaille DIn paperit kädessä ja ainakin omasta mielestä ollut aivan tyhjää täynnä koko tutkinto. Mitään sellaista en ole oppinut mitä ei olisi tullu töissä muuten vastaan, tai jotai ei olisi voinut omalla ajalla opetella tarpeen vaatiessa esim udemystä tai vastaavasta. Sen sijaan todella paljon on käytetty aikaa epäolennaiseen höttöön ja puhdetyöhön että saataisiin tuntimäärät ylös.
Kovasti väitän että joku joka olisi tähänkin lappuseen käytetyn ajan käyttänyt oikeisiin töihin olisi huomattavasti osaavampi tekijä. Sen puolesta hassua, että näillä papereilla voi sitten perustella itselleen isompaa palkkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Koulutuspohja-keskusteluun kantaa ottaen, itsellä nyt viimeistä vaille DIn paperit kädessä ja ainakin omasta mielestä ollut aivan tyhjää täynnä koko tutkinto. Mitään sellaista en ole oppinut mitä ei olisi tullu töissä muuten vastaan, tai jotai ei olisi voinut omalla ajalla opetella tarpeen vaatiessa esim udemystä tai vastaavasta. Sen sijaan todella paljon on käytetty aikaa epäolennaiseen höttöön ja puhdetyöhön että saataisiin tuntimäärät ylös.
Kovasti väitän että joku joka olisi tähänkin lappuseen käytetyn ajan käyttänyt oikeisiin töihin olisi huomattavasti osaavampi tekijä. Sen puolesta hassua, että näillä papereilla voi sitten perustella itselleen isompaa palkkaa.
Minkähän alan DI paperit kyseessä?

Olihan noissa sähkötekniikan opinnoissa paljon yleista asiaa ja semmosta, mitä tuskin koskaan tulee tarvitsemaan työelämässä. Toisaalta ne tärkeimmät opinnot taas oli erittäin hyvä pohja omaan nykyiseen työhöni ja oli jopa joltain osin parempi tietämys nykyiseen työhön kuin muutaman vuoden samaa työtä tehneillä työkavereilla. Jopa dippatyön tekemisestä saatua osaamista olen päässyt jatkuvasti hyödyntämään nykyisissä työtehtävissä.

Palkkaukseen koulutus ei meillä kyllä vaikuta ollenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Koulutuspohja-keskusteluun kantaa ottaen, itsellä nyt viimeistä vaille DIn paperit kädessä ja ainakin omasta mielestä ollut aivan tyhjää täynnä koko tutkinto. Mitään sellaista en ole oppinut mitä ei olisi tullu töissä muuten vastaan, tai jotai ei olisi voinut omalla ajalla opetella tarpeen vaatiessa esim udemystä tai vastaavasta. Sen sijaan todella paljon on käytetty aikaa epäolennaiseen höttöön ja puhdetyöhön että saataisiin tuntimäärät ylös.
Kovasti väitän että joku joka olisi tähänkin lappuseen käytetyn ajan käyttänyt oikeisiin töihin olisi huomattavasti osaavampi tekijä. Sen puolesta hassua, että näillä papereilla voi sitten perustella itselleen isompaa palkkaa.
Paljonhan tuossa on yleistä matematiikkaa ja fysiikkaa, mutta varmaan se suurin anti koulutuksella on että osaa sitten tarvittaessa etsiä tietoa ja on joku ymmärrys matematiikasta ja fysiikasta ja miten niitä sovelletaan. En minäkään työssäni ole tarvinnut suurintakaan osaa eri fysiikan ja matikan asioista mitä DI opinnoissa aikaan oli, mutta ehkä noista oli se hyöty että tietää kuitenkin monenlaisia asioita ja ajattelutapa kehittyy.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Itsekin 1996-2000 TKK:lla notkuneena (no enpä notkunut, vaan enemmän olin opiskelualaa vastaavissa töissä ja pääosin tenttimällä DI:n paprut hommattu), voin vain todeta, että suoraan koulussa opittua en ole juuri m täään koko työuran aikana tarvinnut. Pääaineena koneenrakennus. Kyllä tässä on softapuolella enemmän vähemmän oltu töissö koko työura. Tosin kyllä valmistukseen/tehtaisiin liittyvien softien (+toki prosessien).

Vaan tietynlaista selkänojaa tuolta koulusta sai ja varmasti uran alkuvuosina koulutuksesta oli enemmänkin hyötyä. Enää ei jaksa muistaa niin vanhoja asioita,
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Koulutuspohja-keskusteluun kantaa ottaen, itsellä nyt viimeistä vaille DIn paperit kädessä ja ainakin omasta mielestä ollut aivan tyhjää täynnä koko tutkinto. Mitään sellaista en ole oppinut mitä ei olisi tullu töissä muuten vastaan, tai jotai ei olisi voinut omalla ajalla opetella tarpeen vaatiessa esim udemystä tai vastaavasta. Sen sijaan todella paljon on käytetty aikaa epäolennaiseen höttöön ja puhdetyöhön että saataisiin tuntimäärät ylös.
Kovasti väitän että joku joka olisi tähänkin lappuseen käytetyn ajan käyttänyt oikeisiin töihin olisi huomattavasti osaavampi tekijä. Sen puolesta hassua, että näillä papereilla voi sitten perustella itselleen isompaa palkkaa.
Minkähän alan DI paperit kyseessä?

Olihan noissa sähkötekniikan opinnoissa paljon yleista asiaa ja semmosta, mitä tuskin koskaan tulee tarvitsemaan työelämässä. Toisaalta ne tärkeimmät opinnot taas oli erittäin hyvä pohja omaan nykyiseen työhöni ja oli jopa joltain osin parempi tietämys nykyiseen työhön kuin muutaman vuoden samaa työtä tehneillä työkavereilla. Jopa dippatyön tekemisestä saatua osaamista olen päässyt jatkuvasti hyödyntämään nykyisissä työtehtävissä.

Palkkaukseen koulutus ei meillä kyllä vaikuta ollenkaan.
Veikkaan, että tässä on paljon kyse siitä, että meillä koulutetaan paljon diplomi-insinöörejä, jotka eivät päädy tekemään DI-tason töitä. Toisaalta se tutkinto voi silloinkin toimia jonkinlaisena pällitestinä ja antaa ainakin jonkun yleiskäsityksen mitä ei aina yhden firman yksiä ongelmia ratkoessa muodostu.

Jos ajattelee, että korkeakolututkinnon (yliopisto) on tarkoitus olla joku ammattikoulu on jotakin mennyt ohi.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Itsekin 1996-2000 TKK:lla notkuneena (no enpä notkunut, vaan enemmän olin opiskelualaa vastaavissa töissä ja pääosin tenttimällä DI:n paprut hommattu), voin vain todeta, että suoraan koulussa opittua en ole juuri m täään koko työuran aikana tarvinnut. Pääaineena koneenrakennus. Kyllä tässä on softapuolella enemmän vähemmän oltu töissö koko työura. Tosin kyllä valmistukseen/tehtaisiin liittyvien softien (+toki prosessien).

Vaan tietynlaista selkänojaa tuolta koulusta sai ja varmasti uran alkuvuosina koulutuksesta oli enemmänkin hyötyä. Enää ei jaksa muistaa niin vanhoja asioita,
Itsekin olen konetekniikan DI, mutta koulussa opittua asiaa tulee tarvittua melko usein. Muun muassa:
  • klassinen mekaniikka
  • matriisilaskenta
  • numeeriset menetelmät
  • kompleksiluvut
  • Fourier-muunnos/sarja
Lujuuslaskentaa pääosin teen. Toki suorittavien teknisten positioiden ulkopuolella näitä tuskin tarvitsee.
 
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
490
Elektroniikan DI TKK:lta. En koe, että töissä lähes koskaan tarttisin varsinkaan teoreettisia asioita, joihin valitettavan paljon opinnot pohjautuu. Tai koskaan enää elämässä niitä typerimpiä kuten virkamiesruotsi jne.
Tosissaan pällitestinä se tuntuu munki mielestä toimivan..
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 208
Koulutuspohja-keskusteluun kantaa ottaen, itsellä nyt viimeistä vaille DIn paperit kädessä ja ainakin omasta mielestä ollut aivan tyhjää täynnä koko tutkinto. Mitään sellaista en ole oppinut mitä ei olisi tullu töissä muuten vastaan, tai jotai ei olisi voinut omalla ajalla opetella tarpeen vaatiessa esim udemystä tai vastaavasta. Sen sijaan todella paljon on käytetty aikaa epäolennaiseen höttöön ja puhdetyöhön että saataisiin tuntimäärät ylös.
Kovasti väitän että joku joka olisi tähänkin lappuseen käytetyn ajan käyttänyt oikeisiin töihin olisi huomattavasti osaavampi tekijä. Sen puolesta hassua, että näillä papereilla voi sitten perustella itselleen isompaa palkkaa.
En tiedä onko olemassa mitään koulutusta, jonka suorittamalla voisi sanoa olevan sen alan ammattilainen, vaan kaikessa se oikea oppiminen tapahtuu vasta oikeassa työelämässä. Ei DI-koulutus ole siinä poikkeus. Minusta se, mitä DI-koulutuksen suorittamisella voi osoittaa, on se, että kykenee itsenäiseen asioiden selvittelyyn ja uusien asioiden oppimiseen. Kyky siis omaksua uutta ja tehdä asioita firman haluamalla tavalla. Joku voi siis tehdä työt paremmin ilman sitä DI:n tutkintoa kuin se toinen, jolla tutkinto on takataskussa, mutta se tutkinto "karsii" pois sellaiset henkilöt, jotka eivät luontaisesti ole sopivia sen tyyliseen tehtävään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
En tiedä onko olemassa mitään koulutusta, jonka suorittamalla voisi sanoa olevan sen alan ammattilainen, vaan kaikessa se oikea oppiminen tapahtuu vasta oikeassa työelämässä. Ei DI-koulutus ole siinä poikkeus. Minusta se, mitä DI-koulutuksen suorittamisella voi osoittaa, on se, että kykenee itsenäiseen asioiden selvittelyyn ja uusien asioiden oppimiseen. Kyky siis omaksua uutta ja tehdä asioita firman haluamalla tavalla. Joku voi siis tehdä työt paremmin ilman sitä DI:n tutkintoa kuin se toinen, jolla tutkinto on takataskussa, mutta se tutkinto "karsii" pois sellaiset henkilöt, jotka eivät luontaisesti ole sopivia sen tyyliseen tehtävään.
Tuntuu sama keskustelu olevan nyt sekä it-alan työpaikoissa, että täällä.

Auttaa myös aika valtavasti siihen itsenäiseen selvittelyyn kun on laajahko perusymmärrys alaan liittyvistä ja sivuavista asioista. Monesti pitäisi jotain ymmärtää siitä sovelluksestakin. Ainakin itselle olisi hankalaa ollut, jos kaikki pitäisi aina aloittaa aivan perusasioista etenkin kun ne perusasiat on niitä mihin harvoin töissä syventyy kun on joku ongelma mitä pitäisi osata alkaa ratkaisemaan. Kun on joku ymmärrys asioista, uskon, että päätyy keskimäärin vähän laadukkaampiin ratkaisuihin.

Toisaalta muistaa, että opintojen aikaan oli varsinkin noin puolivälissä olo, että ei näillä taidoilla töitä saa. Mutta ne käytännönläheisimmät projektityöt lienevätkin edelleen siellä opintojen lopussa. Jos nyt jotain haluaisi muuttaa, ja on ehkä jo muuttunutkin, mutta sitä ruutupaperilla laskemista ei olisi ihan samassa mitassa tarvittu aivan jokaisella peruskurssilla.

Mutta palkkakeskusteluun ainakin siten liittyy, että antaa myös mahdollisuuden hakea laveammin eri työtehtäviä kun ei ole vain sen varassa mitä sattui ensimmäisessä työpaikassa oppimaan ja tekemään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Tuntuu sama keskustelu olevan nyt sekä it-alan työpaikoissa, että täällä.

Auttaa myös aika valtavasti siihen itsenäiseen selvittelyyn kun on laajahko perusymmärrys alaan liittyvistä ja sivuavista asioista. Monesti pitäisi jotain ymmärtää siitä sovelluksestakin. Ainakin itselle olisi hankalaa ollut, jos kaikki pitäisi aina aloittaa aivan perusasioista etenkin kun ne perusasiat on niitä mihin harvoin töissä syventyy kun on joku ongelma mitä pitäisi osata alkaa ratkaisemaan. Kun on joku ymmärrys asioista, uskon, että päätyy keskimäärin vähän laadukkaampiin ratkaisuihin.

Toisaalta muistaa, että opintojen aikaan oli varsinkin noin puolivälissä olo, että ei näillä taidoilla töitä saa. Mutta ne käytännönläheisimmät projektityöt lienevätkin edelleen siellä opintojen lopussa. Jos nyt jotain haluaisi muuttaa, ja on ehkä jo muuttunutkin, mutta sitä ruutupaperilla laskemista ei olisi ihan samassa mitassa tarvittu aivan jokaisella peruskurssilla.

Mutta palkkakeskusteluun ainakin siten liittyy, että antaa myös mahdollisuuden hakea laveammin eri työtehtäviä kun ei ole vain sen varassa mitä sattui ensimmäisessä työpaikassa oppimaan ja tekemään.
Voisin tämän kyllä hyvin allekirjoittaa. Anteeksi OT jatkot. Yhden uuden kollegan kohdalla, joka oli sisäisesti rekrytty päätin ottaa lusikan kauniiseen käteen ja vetää "oppitunteja", jotka sisälsi itse tekniikan perusteita sekä sitten itse järjestelmän toimintalogiikkaa. Näin kun nitoi yhteen miksi jotain tapahtuu ja millä tavalla, niin pitäisi ymmärtää paremmin. Eihän kovin syvällisiin asioihin voinut paneutua toki, mutta sen verran että pääsee kärryille.

Aiemmin jotain perehdytyksiä pitänyt ja ne joten kuten on onnistuneet, mutta henkilöillä ehkä jotain taustatietoa jo ollut, mutta selkeästi kun ei ole riittävästi teoriaa taustalla, niin sitten ongelmatapauksissa ja ylipäätänsä suurempien kokonaisuuksien hahmottamisessa tulee ongelmia. Kun vedetään sitten pakasta henkilö, jolla ei ole mitään teoriatietoa asiasta, niin kyllähän ne sitten on ihan hukassa kun jokin ei toimi kuten "käsikirjassa" tai ohjeessa.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
319
Ikä: 30v
Koulutus: Konetekniikan insinööri (2014) + YAMK insinööri (2020)
Tehtävä: Konsulttina teollisuudessa, suurten projektien toteutuksessa päällikkönä. Euroopankin mittakaavassa merkittävä hanke. Suoria alaisia ei ole, mutta organisaatiokaaviossa alla on kymmenkunta omaa asiantuntijaa + palvelutoimittajia (n. 50 hlö).
Yritys: Pörssiyhtiö Suomessa
Palkkaus: 5650 €/kk + päivärahat + kilometrit. Ylityöt maksetaan prosentteina, joita tulee itse toteutuksen aikaan reilusti (+ 80h / vko). Muuten normaalisti 40h/vko.

Palkkaukseen olen ihan tyytyväinen, vaikka olenkin alipalkattu rooliin nähden. Parin vuoden kokemuksella saisi nykyisissä tehtävissä noin 1000€ / kk lisää liksaa. Haluankin ajatella niin että annan tässä rahaa enemmän arvoa työkokemukselle ja CV:lle, joka mahdollistaa myöhemmin paremmin palkatut työtehtävät (tosin näin olen ajatellut 6 vuotta putkeen....). Eli alipalkattuna ollaan painettu koko tähänastinen ura...

Palkkakehitys on ollut ihan siedettävällä tasolla, kuudessa vuodessa olen saanut hilattua sitä 3000€:sta pikkuhiljaa ylöspäin nykyiselle tasolle. Lapsettomana jää ihan hyvin ylimääräistä osakesalkkuun, kun velkaa en ole kerryttänyt taakaksi pl. pari sijoitusasuntoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
148
Ylityöt maksetaan prosentteina, joita tulee itse toteutuksen aikaan reilusti (+ 80h / vko). Muuten normaalisti 40h/vko.
24h päiviä 5pv viikossa vai 18h päiviä 7pv viikossa? Kuulostaa melko työteliäältä elämältä jos normaalistikkin teet 80 viikkotuntia (Normaali 40h viikko + 40h lisää) . Ei kyllä kuulosta kovin herkku hommalta tuollakaan palkalla vaikka ylityöt saa prosenteilla.

Toivottavasti olet tarkoittanut 80/40h ylityöt kuukaudessa eikä viikossa .
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Hurjan kuuloista. Perheellinen arvottaa työajan ja palkkauksenkin ihan eri tavalla. Itse asiassa arvotin jo ennen perhettä kun on laaja kaveripiiri jonka kanssa urheillaan ja käydään tapahtumissa paljon arkenakin (ennen koronaa).
Ylityömahdollisuus on ihan kiva mutta monessa tilanteessa ne on enemmänkin edellytys aikatauluista johtuen kuin omaehtoinen lisä tienata extraa.

Makuasioitahan nämä mutta itse yritän klo 8-16 välille luoda mahdollisimman mukavat työoltavat ja palkkauksenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Mä en kyllä ymmärrä tuota suomalaista käsitystä siitä, että työpäivä alkaa 08:00. No, eipä se toimistoduunarin työpäivä missään muualla kasilta taida alkaakaan. Yleensä puhutaan nine-to-five jobeista.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
319
24h päiviä 5pv viikossa vai 18h päiviä 7pv viikossa? Kuulostaa melko työteliäältä elämältä jos normaalistikkin teet 80 viikkotuntia (Normaali 40h viikko + 40h lisää) . Ei kyllä kuulosta kovin herkku hommalta tuollakaan palkalla vaikka ylityöt saa prosenteilla.

Toivottavasti olet tarkoittanut 80/40h ylityöt kuukaudessa eikä viikossa .
Hieman huonosti muotoilin, eli siis viikkotunnit yhteensä +80h, ylitöitä voi tulla siis +40h / vko. Eli parhaimmillaan / pahimmillaan 12-14h/pv 7pv viikkoon. Näitä on kuitenkin harvoin, suurin osa ajasta on ihan perus toimistoaikaa 40h/vko. Ei niitä muuten jaksaisi. Projektien toteutus aikataulutetaan aina vähintään 12h päiviksi, suunnitteluvaiheessa tehdään sitä 40h viikkoa. Ja että saadaan asia mittasuhteisiin; viimeisen kahden vuoden aikana olen tehny ylitöitä kolmella viikolla. Tänä vuonna on tulossa kuitenkin vähän pidempi rypistys.

Mitä tulee työaikaan niin seitsemältä aloitan päiväni toimistolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Ikä: 30v
Koulutus: Konetekniikan insinööri (2014) + YAMK insinööri (2020)
Tehtävä: Konsulttina teollisuudessa, suurten projektien toteutuksessa päällikkönä. Euroopankin mittakaavassa merkittävä hanke. Suoria alaisia ei ole, mutta organisaatiokaaviossa alla on kymmenkunta omaa asiantuntijaa + palvelutoimittajia (n. 50 hlö).
Yritys: Pörssiyhtiö Suomessa
Palkkaus: 5650 €/kk + päivärahat + kilometrit. Ylityöt maksetaan prosentteina, joita tulee itse toteutuksen aikaan reilusti (+ 80h / vko). Muuten normaalisti 40h/vko.

Palkkaukseen olen ihan tyytyväinen, vaikka olenkin alipalkattu rooliin nähden. Parin vuoden kokemuksella saisi nykyisissä tehtävissä noin 1000€ / kk lisää liksaa. Haluankin ajatella niin että annan tässä rahaa enemmän arvoa työkokemukselle ja CV:lle, joka mahdollistaa myöhemmin paremmin palkatut työtehtävät (tosin näin olen ajatellut 6 vuotta putkeen....). Eli alipalkattuna ollaan painettu koko tähänastinen ura...

Palkkakehitys on ollut ihan siedettävällä tasolla, kuudessa vuodessa olen saanut hilattua sitä 3000€:sta pikkuhiljaa ylöspäin nykyiselle tasolle. Lapsettomana jää ihan hyvin ylimääräistä osakesalkkuun, kun velkaa en ole kerryttänyt taakaksi pl. pari sijoitusasuntoa.
Itsellä vähän sama. Valmistuminen 2012 AMK ja energiateollisuudessa invetointiohjelman päällikkönä. Tätä investointiohjelmaa voisi hyvin verrata myös suuriin ja erittäin vaativiin hankkeisiin. En myöskään ole esimies ja organisaatiossa 4-5 projektipäällikköä toteuttaa ivestointiohjeman eri projekteja. Koko investointiohjelman organisaatiossa noin 40 päällikköä / asiantuntijaa ja noin 100 ammattimiestä.

Palkka 5300 €/kk + vuosibonus + kilometrit + päivärahat. Ylityöt maksetaan prosenteina ja ylitöitä tulee vuodessa joitakin kymmeniä tunteja.

Vastuuseen nähden 6000 €/kk olisi kohtalainen palkka, mutta tähän on tyytyminen. HR:n palkkausjärjestelmä byrokraattinen ja estää palkkakehityksen aika hyvin.

Toistaiseksi viihtynyt kuitenkin sen verran hyvin, että ei suurta painetta vaihtaa työpaikkaa. Toisaalta ei ole tullut vastaan riittävän mielenkiintoista tilaisuuttakaan tähän mennessä. Saman palkan kyllä saisi erityisasiantuntijana ilman suurempaa vastuuta isommasta kokonaisuudesta. Toisaalta siinä kohtaa urakehitys saattaa pysähtyä ja kyseiseen työkuvaan saattaisi kyllästyä helposti.

Tähän on tyytyminen tällä hetkellä. Tiedän kuitenkin useita projektipäälliköitä ja konsultteja, joiden palkat 5000 - 7000 €/kk. Tämänkin vuoksi vähän närästää tämä nykyinen palkka.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Mä en kyllä ymmärrä tuota suomalaista käsitystä siitä, että työpäivä alkaa 08:00. No, eipä se toimistoduunarin työpäivä missään muualla kasilta taida alkaakaan. Yleensä puhutaan nine-to-five jobeista.
No mun toimistoduunarin työpäivä ei ole ikinä alkanut kasilta (kuin poikkeuspäivinä), eikä se ole koskaan ollut ongelmakaan. Eikä se kyllä ole edes 9-17... Ongelmahan on, että heti jos kuvioon tulisi mukaan joku perhe niin yhteiskunta pakottaisi kuitenkin siihen 8-16 rytmiin. Omalla iltavirkun vireydellä, ei halua edes ajatella.

Täällä vieläkin kuvitellaan, että kaikilla on lehmät lypsettävänä ja kukko kiekumassa.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 718
No mun toimistoduunarin työpäivä ei ole ikinä alkanut kasilta (kuin poikkeuspäivinä), eikä se ole koskaan ollut ongelmakaan. Eikä se kyllä ole edes 9-17... Ongelmahan on, että heti jos kuvioon tulisi mukaan joku perhe niin yhteiskunta pakottaisi kuitenkin siihen 8-16 rytmiin. Omalla iltavirkun vireydellä, ei halua edes ajatella.

Täällä vieläkin kuvitellaan, että kaikilla on lehmät lypsettävänä ja kukko kiekumassa.
Missä täällä?
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 180
Kyllä joustava työaika + etätyömahdollisuus (myös normaaliaikana) ovat sellaisia tekijöitä, joita en itse enää pois vaihtaisi. Tähän yhdistettynä se, että oman työkalenterin voi pitkälti suunnitella itse, mahdollistaa kyllä työn ja vapaa-ajan aika saumattoman yhdistämisen.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Kyllä joustava työaika + etätyömahdollisuus (myös normaaliaikana) ovat sellaisia tekijöitä, joita en itse enää pois vaihtaisi. Tähän yhdistettynä se, että oman työkalenterin voi pitkälti suunnitella itse, mahdollistaa kyllä työn ja vapaa-ajan aika saumattoman yhdistämisen.
Tämä. Pitäisi saada oikeasti ihan pirusti lisää palkkaa että jaksaisi lähteä enää kellokorttia leimaamaan 7-15 arkeen. 1000€/kk korotus ei riittäisi. Enkä siis tienaa tällä hetkellä kuin n. 40k/v.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Kyllä joustava työaika + etätyömahdollisuus (myös normaaliaikana) ovat sellaisia tekijöitä, joita en itse enää pois vaihtaisi. Tähän yhdistettynä se, että oman työkalenterin voi pitkälti suunnitella itse, mahdollistaa kyllä työn ja vapaa-ajan aika saumattoman yhdistämisen.
Sama homma, en kyllä osaisi kuvitella enää itseäni mihinkään kellokortti hommaan. Joskus oli tehdastyössä kesätyöntekijänä ja ei kyllä ole mun juttu. Minuutti aikataululla ja kirjaimellidesti oli liukuhihnatyötä.
 
Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
95
Kyllä joustava työaika + etätyömahdollisuus (myös normaaliaikana) ovat sellaisia tekijöitä, joita en itse enää pois vaihtaisi. Tähän yhdistettynä se, että oman työkalenterin voi pitkälti suunnitella itse, mahdollistaa kyllä työn ja vapaa-ajan aika saumattoman yhdistämisen.
Täsmälleen näin. Onneksi tähän suuntaan ollaan menossa erityisesti asiantuntijatyössä. Ihmiset ovat erilaisia. Itse taas menen yleensä sänkyyn lukemaan kirjaa siinä 20 ja uni tulee jo 21, jolloin viiden-kuuden aikaan olisi jo työterässä. Korona-aikana on tullut tehtyä töitä 5-8, siitä ulkoilemaan, kotilounas ja takaisin virkeänä töihin 10-14.

Ja toki pahoittelut offtopikista.
 
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
490
Kyllä tää mun mielestä kuuluu siinä mielessä palkkakeskusteluun, että mullekaan ei +1000e/kk riittäis että vaihtasin liukuvan työajan kellokorttiin.

On suorastaan ärsyttävää yrittää sopia mitään menoja ihmisten kanssa, joilla on kiinteä työaika. Jos esim. 4 hengen porukasta kolme voisi lähteä reissuun kuukauden päästä perjantaina "milloin vain", mutta yhden on pakko pönöttää töissä tasan 17.00. Tai mahtavaa pystyä livistämään töistä vappuna vaikka 13.30 eikä odotella kellokorttiautomaatilla 16.00 asti, että pääsee puskemaan pahimpaan ruuhkaan muiden kanssa. Mahtavaa myös olla käyttämättä herätyskelloa, eli jos herää 6.00 niin voi lähteä töihin, mutta jos sattuu nukkumaan 8.30 niin no prob, voi lähteä sitten töihin.

Tottakai joissain ammateissa se nyt vain on pakollista, että ollaan tiettyyn aikaan paikalla ymmärrän kyllä sen, mutta siitä pitäisi ainakin itselle maksaa extraa kun on päässyt tottumaan tähän nykyiseen joustavuuteen.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Kyllä tää mun mielestä kuuluu siinä mielessä palkkakeskusteluun, että mullekaan ei +1000e/kk riittäis että vaihtasin liukuvan työajan kellokorttiin.

On suorastaan ärsyttävää yrittää sopia mitään menoja ihmisten kanssa, joilla on kiinteä työaika. Jos esim. 4 hengen porukasta kolme voisi lähteä reissuun kuukauden päästä perjantaina "milloin vain", mutta yhden on pakko pönöttää töissä tasan 17.00. Tai mahtavaa pystyä livistämään töistä vappuna vaikka 13.30 eikä odotella kellokorttiautomaatilla 16.00 asti, että pääsee puskemaan pahimpaan ruuhkaan muiden kanssa. Mahtavaa myös olla käyttämättä herätyskelloa, eli jos herää 6.00 niin voi lähteä töihin, mutta jos sattuu nukkumaan 8.30 niin no prob, voi lähteä sitten töihin.

Tottakai joissain ammateissa se nyt vain on pakollista, että ollaan tiettyyn aikaan paikalla ymmärrän kyllä sen, mutta siitä pitäisi ainakin itselle maksaa extraa kun on päässyt tottumaan tähän nykyiseen joustavuuteen.
Eipä onneksi ihan hirveästi enää ole tietotyössä mitään työaikoja. Ja nyt vielä etätyöhommatkin yleistynevät tulevaisuudessa.
 
Liittynyt
20.06.2019
Viestejä
32
Nyt autoalalla huoltoneuvojana 5kk olleena voin todeta, että samaa määrää vittuilua paskalla palkalla ei varmaan voi saada yhtään mistään. Tes on autoalan toimihenkilö ja peruspalkkaus näyttää olevan alle tes minimin. Ensi viikolla kissa pöydälle ja jos ei ala muutosta tapahtumaan samalla istumalla niin otan loparit välittömästi.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
613
Nyt autoalalla huoltoneuvojana 5kk olleena voin todeta, että samaa määrää vittuilua paskalla palkalla ei varmaan voi saada yhtään mistään. Tes on autoalan toimihenkilö ja peruspalkkaus näyttää olevan alle tes minimin. Ensi viikolla kissa pöydälle ja jos ei ala muutosta tapahtumaan samalla istumalla niin otan loparit välittömästi.
Niin paljon se palkka on ja onko työ pelkästään asiakaspalvelua sekä ajanvarausta?
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
20.06.2019
Viestejä
32
Niin paljon se palkka on ja onko työ pelkästään asiakaspalvelua sekä ajanvarausta?
2500 e/kk peruspalkka vaikka pitäisi olla TES mukaan vähintään 2660e/kk.
Laskutus, ajanvaraus, takuuvastaava 4 merkille ja tekniset kyselyt, hallityönjohdon tuuraus, vittuilun kuuntelu yms. Kokoajan helvetin kiire ja mitään et ehdi tekemään loppuun. 2tonnia bruttoa lisää niin jaksais ehkä toiset puolivuotta tuota paskaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
176
Tuo on hankala "väli" siitä, että se vittuilu tulee asentajilta, asiakkailta ja näiden lisäksi korjaamopäälliköltä / johdolta.

Kokemusta tuosta hommasta n. 5v, eipä suoraan sanottuna ole ikävä. Mutta kyllä tuo palkka kaikintavoin on alakantissa.
 
Liittynyt
20.06.2019
Viestejä
32
Tuleeko vittuilu kolleegoilta vai asiakkailta?
Tuo on hankala "väli" siitä, että se vittuilu tulee asentajilta, asiakkailta ja näiden lisäksi korjaamopäälliköltä / johdolta.

Kokemusta tuosta hommasta n. 5v, eipä suoraan sanottuna ole ikävä. Mutta kyllä tuo palkka kaikintavoin on alakantissa.
Juuri näin kuin Laim totesi, joka suunnalta tulee
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 902
Jos tekee työtä jossa tunnetusti saa vaan vittuilua kaikilta niin se varmaan sopii vain masokistille? Lähinnä siis mietin, että noinkohan pieni palkankorotus lämmittää pidemmän päälle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Jos tekee työtä jossa tunnetusti saa vaan vittuilua kaikilta niin se varmaan sopii vain masokistille? Lähinnä siis mietin, että noinkohan pieni palkankorotus lämmittää pidemmän päälle?
Ammatinvalintakysymys. Aina voi lähtee litoo jos ei kestä työn tuomia haittoja. Ei sitä rahalla korvata.
 
Liittynyt
20.06.2019
Viestejä
32
Joo tätä olen miettinytkin, että vaatii jotenki kierotuneen mielen että viihtyy tuossa hommassa. Paperit on uuteen paikkaan laitettu vetämään ja odottelen menoa terveystarkastukseen, jonka jälkeen saa heittää hyvästit auto-alalle.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
53
Kehitysinsinöörin paikka isossa kansainvälisessä kemian yrityksessä. Ei suoranaisia alaisia. Kaikenlainen tehtaan prossien, turvallisuuden, investointien ja tuotannontehokkuuden parantaminen ja raportointi. Mukana myös henkilöstön kehitys (ammattitaito) yms. Paljonko pitäisi olla palkka?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Kehitysinsinöörin paikka isossa kansainvälisessä kemian yrityksessä. Ei suoranaisia alaisia. Kaikenlainen tehtaan prossien, turvallisuuden, investointien ja tuotannontehokkuuden parantaminen ja raportointi. Mukana myös henkilöstön kehitys (ammattitaito) yms. Paljonko pitäisi olla palkka?
Millainen kokemus ja osaaminen taskussa?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Kehitysinsinöörin paikka isossa kansainvälisessä kemian yrityksessä. Ei suoranaisia alaisia. Kaikenlainen tehtaan prossien, turvallisuuden, investointien ja tuotannontehokkuuden parantaminen ja raportointi. Mukana myös henkilöstön kehitys (ammattitaito) yms. Paljonko pitäisi olla palkka?
Insinöörihommissa "iso ja kansainvälinen" on usein palkkaa alentava yhdistelmä. Sanoisin, että 4-4,5k.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 699
Uutta työtarjousta ei vielä tullut mutta jos tulee niin palkassa mennään varmasti vähän alaspäin. Kerrankin marginaaliverosta on jotain hyötyä kun nettopalkassa ei niin paljoa näkyisi mutta kaikenlaiset olosuhteen työn tekemiseen paranisivat :D
 

J23

Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
68
Ikä: 25v
Koulutus: Sähkö- ja automaatiotekniikan insinööri (valm. -19) amis pohjalla (sähkötekniikka)
Tehtävä(t): Tarjouslaskenta, hankinnat/kilpailutus, vastuu kohteiden takuukorjauksista, projektipäälliköinti harjoittelua
Yritys: Sähköurakointiyritys (lv n. 5mlj.)
Palkkaus: 3550€/kk + kilometrit.

Työkokemusta asentajahommista n. 1,5v, sähkösuunnittelusta n. 2v ja nykyisessä paikassa n. 1,5v. Olen nyt saanut hinattua palkkaa nykyisessä paikassa 3100 -> 3550, nyt vaan vähän mietityttää kun firmassa vaihtuu palkkausjärjestelmä niin että tulee tulospalkkaus ja kuulema laskettava nykyistä kk palkkaa... Ei vielä tietoa paljonko ja en tiedä oikein mitä mieltä tuosta pitäis olla...
Onko työsopimuksessa mainittuna tuo nykyinen palkka? Jos on, ei työnantaja pysty sitä pudottamaan tekemättä uutta sopimusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Onko työsopimuksessa mainittuna tuo nykyinen palkka? Jos on, ei työnantaja pysty sitä pudottamaan tekemättä uutta sopimusta.
Jos tullut korotuksia niin tuskin on sellasta paikkaa missä niitä varten tehtäisiin uusia sopimuksia.

En tiedä, mutta luulisi että tollanen yksipuolinen palkanlasku on laiton jos perusteluna on joku palkka softan muutos. Eri asia jos työnkuva muuttuu ja yt:t.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Jos tullut korotuksia niin tuskin on sellasta paikkaa missä niitä varten tehtäisiin uusia sopimuksia.
Mun edellisessä työpaikassa tehtiin aina uusi palkkasopimus palkkaneuvotteluiden päätteeksi johon tuli molempien osapuolten nimi alle. Jos pelkillä TES-korotuksilla mennään niin sitten ei ole tarvetta sopimuksille koska lähtöpalkka on sovittu työsopimuksessa ja TES-korotukset on yleissitovia.

nyt vaan vähän mietityttää kun firmassa vaihtuu palkkausjärjestelmä niin että tulee tulospalkkaus ja kuulema laskettava nykyistä kk palkkaa... Ei vielä tietoa paljonko ja en tiedä oikein mitä mieltä tuosta pitäis olla...
Lähtökohtaisesti palkan katsotaan olevan niin olennainen työsopimuksen ehto ettei sitä voi muuttaa alaspäin ilman työntekijän suostumusta. Yksipuolinen muutos on mahdollista ainoastaan silloin jos työnantajalla olisi tuotannollis-taloudellisten syiden peusteella perusteet myös irtisanoa työntekijä. Tällöin palkanalennuksen voidaan katsoa olevan vaihtoehto irtisanomiselle jonka työnantaja voi tehdä yksipuolisesti.

Työnantaja voi muuttaa toki palkkajärjestelmää, mutta periaatteessa edellä mainitun takia systeemi olisi rakennettava niin, ettei työntekijän nykyinen palkka voi pudota muutoksen jälkeen. Kannattaa sitten katsoa ettei vahingossa tule itse suostuneeksi siihen uuteen palkkajärjestelyyn vapaaehtoisesti, jos vaikka vetäisee nimen alle paperiin jonka työnantaja tarjoaa allekirjoitettavaksi "että tässä olis tää meidän uus palkkasysteemi" niin silloin olet suostunut siihen muutokseen.

Tuosta hyvä yhteenveto: laki.fi - Palkan alentaminen - Milloin on oikeus alentaa palkkaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
2500 e/kk peruspalkka vaikka pitäisi olla TES mukaan vähintään 2660e/kk.
Laskutus, ajanvaraus, takuuvastaava 4 merkille ja tekniset kyselyt, hallityönjohdon tuuraus, vittuilun kuuntelu yms. Kokoajan helvetin kiire ja mitään et ehdi tekemään loppuun. 2tonnia bruttoa lisää niin jaksais ehkä toiset puolivuotta tuota paskaa.
Riippuvainen paikasta ja tesin taulukoiden tulkinnasta. Samaa mieltä kyllä, että tuo on täysin koiran hommaa. Alkupalkkaus on kaikkea 1700-2500e/kk välillä ko. hommassa(koulutus myös vaikuttaa). Monimerkillä alkujaan tein opintojen ohella ja sen jälkeen pienellä palkalla 2k€/kk, työporukka ja ympäristö oli todella hyvä.
Merkkihuolloissa palloilleena tuon työn viihtyvyyteen(ja asiakkaiden käyttäytymiseen) vaikuttavat suuresti brändi jolle työskentelee, sekä sijainti.
Ero on aivan järkyttävä ns. kansanmerkkien ja premium/luksus merkkeihin verraten.
Edellisessä firmassa olin hallitsemassa tiskillä karkeasti jopa 10:ntä brändiä + takuut yhdestä merkistä + hallityönjohto. Tienestit oli 4k€-4,7k€/kk, mutta jatkuva työnteko 6.30-19.00 syö mieltä ja miestä.
Nykyisin yhden merkkibrändin firmassa, tasaiset työajat, hyvä työporukka, ja käytännössä olen päässyt tiskihommista erkaantumaan(takuut+hallijohto). Tienestit heikohkot tällä haavaa, provisioista riippuen kaikkea 3,4k€-3,9k€/kk väliltä.
Kouluttamattomammat ja taitotasoltaan heikommat kollegat tienaavat jopa 1000€/kk enempi, tämä on syy, miksi itsekin olen taas etsimässä muita hommia. Joustoa ei ole ja palkka nousee aina vain paikkaa vaihtamalla = vaihtuvuus on suurta.
Autoinsinööri mallia 2015. Autokorjaamoalalla ei tienaa edes kohtuullisesti, ellei sitten raskaalle puolelle eksy. Seuraava askel tästä itselläni on koulutushommat, tai maahantuonnin palvelukseen astuminen(jos autoalalla pysyn).
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Mun edellisessä työpaikassa tehtiin aina uusi palkkasopimus palkkaneuvotteluiden päätteeksi johon tuli molempien osapuolten nimi alle. Jos pelkillä TES-korotuksilla mennään niin sitten ei ole tarvetta sopimuksille koska lähtöpalkka on sovittu työsopimuksessa ja TES-korotukset on yleissitovia.



Lähtökohtaisesti palkan katsotaan olevan niin olennainen työsopimuksen ehto ettei sitä voi muuttaa alaspäin ilman työntekijän suostumusta. Yksipuolinen muutos on mahdollista ainoastaan silloin jos työnantajalla olisi tuotannollis-taloudellisten syiden peusteella perusteet myös irtisanoa työntekijä. Tällöin palkanalennuksen voidaan katsoa olevan vaihtoehto irtisanomiselle jonka työnantaja voi tehdä yksipuolisesti.

Työnantaja voi muuttaa toki palkkajärjestelmää, mutta periaatteessa edellä mainitun takia systeemi olisi rakennettava niin, ettei työntekijän nykyinen palkka voi pudota muutoksen jälkeen. Kannattaa sitten katsoa ettei vahingossa tule itse suostuneeksi siihen uuteen palkkajärjestelyyn vapaaehtoisesti, jos vaikka vetäisee nimen alle paperiin jonka työnantaja tarjoaa allekirjoitettavaksi "että tässä olis tää meidän uus palkkasysteemi" niin silloin olet suostunut siihen muutokseen.

Tuosta hyvä yhteenveto: laki.fi - Palkan alentaminen - Milloin on oikeus alentaa palkkaa?
Näin on. Koskaan ei tule vetää nimeään alle paperiin hätiköidysti, jossa ehdotetaan palkan muuttumista mahdollisesti alaspäin (esim. siirto kiinteästä palkasta -->kiinteä+provikka). Jos kuulut liittoon, konsultoi lakimiestä. Tollainen paperi tosiaan saatetaan laittaa eteen useimmiten YT-neuvottelujen jälkeen, vaihtoehtona irtisanomiselle. Tällöinkin suosittelen konsultoimaan lakimiestä.

Ylipäätään koskaan tollaiseen paperiin ei pidä laittaa nimeä alle ennen kunnon harkintaa (yön yli minimissään). Voihan se olla hyväkin juttuu joskus (vaimo "pakotettiin" +10v sitten kiinteästä-->kiinteä+provikkaan ja se on ollut vain ja ainoastaan hyvä asia, mutta tapauskohtaista toki aina)
 
Liittynyt
20.06.2019
Viestejä
32
Riippuvainen paikasta ja tesin taulukoiden tulkinnasta. Samaa mieltä kyllä, että tuo on täysin koiran hommaa. Alkupalkkaus on kaikkea 1700-2500e/kk välillä ko. hommassa(koulutus myös vaikuttaa). Monimerkillä alkujaan tein opintojen ohella ja sen jälkeen pienellä palkalla 2k€/kk, työporukka ja ympäristö oli todella hyvä.
Merkkihuolloissa palloilleena tuon työn viihtyvyyteen(ja asiakkaiden käyttäytymiseen) vaikuttavat suuresti brändi jolle työskentelee, sekä sijainti.
Ero on aivan järkyttävä ns. kansanmerkkien ja premium/luksus merkkeihin verraten.
Edellisessä firmassa olin hallitsemassa tiskillä karkeasti jopa 10:ntä brändiä + takuut yhdestä merkistä + hallityönjohto. Tienestit oli 4k€-4,7k€/kk, mutta jatkuva työnteko 6.30-19.00 syö mieltä ja miestä.
Nykyisin yhden merkkibrändin firmassa, tasaiset työajat, hyvä työporukka, ja käytännössä olen päässyt tiskihommista erkaantumaan(takuut+hallijohto). Tienestit heikohkot tällä haavaa, provisioista riippuen kaikkea 3,4k€-3,9k€/kk väliltä.
Kouluttamattomammat ja taitotasoltaan heikommat kollegat tienaavat jopa 1000€/kk enempi, tämä on syy, miksi itsekin olen taas etsimässä muita hommia. Joustoa ei ole ja palkka nousee aina vain paikkaa vaihtamalla = vaihtuvuus on suurta.
Autoinsinööri mallia 2015. Autokorjaamoalalla ei tienaa edes kohtuullisesti, ellei sitten raskaalle puolelle eksy. Seuraava askel tästä itselläni on koulutushommat, tai maahantuonnin palvelukseen astuminen(jos autoalalla pysyn).
Erittäin hyvin sanottu ja vaihtuvuus on kyllä älyttömän suurta. Periaatteessa ymmärrän mistä johtuu ja samoista syistä olen alaa vaihtamassa itsekin. Tällä perällä hyvissä liikkeissä ei porukka vaihdu ja sitä myöten hankalaa vaihtaakaan...

Maahantuojan palkkalistoille pääseminen voisi olla ihan suositeltava peliliike.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
37
Mikähän voisi olla palkkaus suunnittelujärjestelmän pääkäyttäjälle? Firma on eurooppalainen perheyhtiö, joka suunnittelee ja toimittaa tuotantolaitoksia.
Työnkuvana on kehitys,käyttöönotto ja implementointi muihin järjestelmiin sekä tehdassuunnittelua rinnalla.

Oma kokemus reilu 4 vuotta prosessiteollisuuden laitossuunnittelua ja energiatekniikan amk inssi.

edit. Olen myös käynyt kurssimassa ko. ohjelmiston admin osaamista, mutta en työnä tehnyt.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 481
Viestejä
4 200 801
Jäsenet
70 911
Uusin jäsen
laskostaja

Hinta.fi

Ylös Bottom