Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Hurjan kuuloista. Perheellinen arvottaa työajan ja palkkauksenkin ihan eri tavalla. Itse asiassa arvotin jo ennen perhettä kun on laaja kaveripiiri jonka kanssa urheillaan ja käydään tapahtumissa paljon arkenakin (ennen koronaa).
Ylityömahdollisuus on ihan kiva mutta monessa tilanteessa ne on enemmänkin edellytys aikatauluista johtuen kuin omaehtoinen lisä tienata extraa.

Makuasioitahan nämä mutta itse yritän klo 8-16 välille luoda mahdollisimman mukavat työoltavat ja palkkauksenkin.

24h päiviä 5pv viikossa vai 18h päiviä 7pv viikossa? Kuulostaa melko työteliäältä elämältä jos normaalistikkin teet 80 viikkotuntia (Normaali 40h viikko + 40h lisää) . Ei kyllä kuulosta kovin herkku hommalta tuollakaan palkalla vaikka ylityöt saa prosenteilla.

Toivottavasti olet tarkoittanut 80/40h ylityöt kuukaudessa eikä viikossa .

Hieman huonosti muotoilin, eli siis viikkotunnit yhteensä +80h, ylitöitä voi tulla siis +40h / vko. Eli parhaimmillaan / pahimmillaan 12-14h/pv 7pv viikkoon. Näitä on kuitenkin harvoin, suurin osa ajasta on ihan perus toimistoaikaa 40h/vko. Ei niitä muuten jaksaisi. Projektien toteutus aikataulutetaan aina vähintään 12h päiviksi, suunnitteluvaiheessa tehdään sitä 40h viikkoa. Ja että saadaan asia mittasuhteisiin; viimeisen kahden vuoden aikana olen tehny ylitöitä kolmella viikolla. Tänä vuonna on tulossa kuitenkin vähän pidempi rypistys.

Mitä tulee työaikaan niin seitsemältä aloitan päiväni toimistolla.

Viimeksi muokattu:
Ikä: 30v
Koulutus: Konetekniikan insinööri (2014) + YAMK insinööri (2020)
Tehtävä: Konsulttina teollisuudessa, suurten projektien toteutuksessa päällikkönä. Euroopankin mittakaavassa merkittävä hanke. Suoria alaisia ei ole, mutta organisaatiokaaviossa alla on kymmenkunta omaa asiantuntijaa + palvelutoimittajia (n. 50 hlö).
Yritys: Pörssiyhtiö Suomessa
Palkkaus: 5650 €/kk + päivärahat + kilometrit. Ylityöt maksetaan prosentteina, joita tulee itse toteutuksen aikaan reilusti (+ 80h / vko). Muuten normaalisti 40h/vko.

Palkkaukseen olen ihan tyytyväinen, vaikka olenkin alipalkattu rooliin nähden. Parin vuoden kokemuksella saisi nykyisissä tehtävissä noin 1000€ / kk lisää liksaa. Haluankin ajatella niin että annan tässä rahaa enemmän arvoa työkokemukselle ja CV:lle, joka mahdollistaa myöhemmin paremmin palkatut työtehtävät (tosin näin olen ajatellut 6 vuotta putkeen....). Eli alipalkattuna ollaan painettu koko tähänastinen ura...

Palkkakehitys on ollut ihan siedettävällä tasolla, kuudessa vuodessa olen saanut hilattua sitä 3000€:sta pikkuhiljaa ylöspäin nykyiselle tasolle. Lapsettomana jää ihan hyvin ylimääräistä osakesalkkuun, kun velkaa en ole kerryttänyt taakaksi pl. pari sijoitusasuntoa.
Itsellä vähän sama. Valmistuminen 2012 AMK ja energiateollisuudessa invetointiohjelman päällikkönä. Tätä investointiohjelmaa voisi hyvin verrata myös suuriin ja erittäin vaativiin hankkeisiin. En myöskään ole esimies ja organisaatiossa 4-5 projektipäällikköä toteuttaa ivestointiohjeman eri projekteja. Koko investointiohjelman organisaatiossa noin 40 päällikköä / asiantuntijaa ja noin 100 ammattimiestä.

Palkka 5300 €/kk + vuosibonus + kilometrit + päivärahat. Ylityöt maksetaan prosenteina ja ylitöitä tulee vuodessa joitakin kymmeniä tunteja.

Vastuuseen nähden 6000 €/kk olisi kohtalainen palkka, mutta tähän on tyytyminen. HR:n palkkausjärjestelmä byrokraattinen ja estää palkkakehityksen aika hyvin.

Toistaiseksi viihtynyt kuitenkin sen verran hyvin, että ei suurta painetta vaihtaa työpaikkaa. Toisaalta ei ole tullut vastaan riittävän mielenkiintoista tilaisuuttakaan tähän mennessä. Saman palkan kyllä saisi erityisasiantuntijana ilman suurempaa vastuuta isommasta kokonaisuudesta. Toisaalta siinä kohtaa urakehitys saattaa pysähtyä ja kyseiseen työkuvaan saattaisi kyllästyä helposti.

Tähän on tyytyminen tällä hetkellä. Tiedän kuitenkin useita projektipäälliköitä ja konsultteja, joiden palkat 5000 - 7000 €/kk. Tämänkin vuoksi vähän närästää tämä nykyinen palkka.

Mä en kyllä ymmärrä tuota suomalaista käsitystä siitä, että työpäivä alkaa 08:00. No, eipä se toimistoduunarin työpäivä missään muualla kasilta taida alkaakaan. Yleensä puhutaan nine-to-five jobeista.
No mun toimistoduunarin työpäivä ei ole ikinä alkanut kasilta (kuin poikkeuspäivinä), eikä se ole koskaan ollut ongelmakaan. Eikä se kyllä ole edes 9-17... Ongelmahan on, että heti jos kuvioon tulisi mukaan joku perhe niin yhteiskunta pakottaisi kuitenkin siihen 8-16 rytmiin. Omalla iltavirkun vireydellä, ei halua edes ajatella.

Täällä vieläkin kuvitellaan, että kaikilla on lehmät lypsettävänä ja kukko kiekumassa.

No mun toimistoduunarin työpäivä ei ole ikinä alkanut kasilta (kuin poikkeuspäivinä), eikä se ole koskaan ollut ongelmakaan. Eikä se kyllä ole edes 9-17... Ongelmahan on, että heti jos kuvioon tulisi mukaan joku perhe niin yhteiskunta pakottaisi kuitenkin siihen 8-16 rytmiin. Omalla iltavirkun vireydellä, ei halua edes ajatella.

Täällä vieläkin kuvitellaan, että kaikilla on lehmät lypsettävänä ja kukko kiekumassa.
Missä täällä?

Kyllä joustava työaika + etätyömahdollisuus (myös normaaliaikana) ovat sellaisia tekijöitä, joita en itse enää pois vaihtaisi. Tähän yhdistettynä se, että oman työkalenterin voi pitkälti suunnitella itse, mahdollistaa kyllä työn ja vapaa-ajan aika saumattoman yhdistämisen.

Kyllä joustava työaika + etätyömahdollisuus (myös normaaliaikana) ovat sellaisia tekijöitä, joita en itse enää pois vaihtaisi. Tähän yhdistettynä se, että oman työkalenterin voi pitkälti suunnitella itse, mahdollistaa kyllä työn ja vapaa-ajan aika saumattoman yhdistämisen.

Tämä. Pitäisi saada oikeasti ihan pirusti lisää palkkaa että jaksaisi lähteä enää kellokorttia leimaamaan 7-15 arkeen. 1000€/kk korotus ei riittäisi. Enkä siis tienaa tällä hetkellä kuin n. 40k/v.

Sama homma, en kyllä osaisi kuvitella enää itseäni mihinkään kellokortti hommaan. Joskus oli tehdastyössä kesätyöntekijänä ja ei kyllä ole mun juttu. Minuutti aikataululla ja kirjaimellidesti oli liukuhihnatyötä.

Täsmälleen näin. Onneksi tähän suuntaan ollaan menossa erityisesti asiantuntijatyössä. Ihmiset ovat erilaisia. Itse taas menen yleensä sänkyyn lukemaan kirjaa siinä 20 ja uni tulee jo 21, jolloin viiden-kuuden aikaan olisi jo työterässä. Korona-aikana on tullut tehtyä töitä 5-8, siitä ulkoilemaan, kotilounas ja takaisin virkeänä töihin 10-14.

Ja toki pahoittelut offtopikista.

Kyllä tää mun mielestä kuuluu siinä mielessä palkkakeskusteluun, että mullekaan ei +1000e/kk riittäis että vaihtasin liukuvan työajan kellokorttiin.

On suorastaan ärsyttävää yrittää sopia mitään menoja ihmisten kanssa, joilla on kiinteä työaika. Jos esim. 4 hengen porukasta kolme voisi lähteä reissuun kuukauden päästä perjantaina "milloin vain", mutta yhden on pakko pönöttää töissä tasan 17.00. Tai mahtavaa pystyä livistämään töistä vappuna vaikka 13.30 eikä odotella kellokorttiautomaatilla 16.00 asti, että pääsee puskemaan pahimpaan ruuhkaan muiden kanssa. Mahtavaa myös olla käyttämättä herätyskelloa, eli jos herää 6.00 niin voi lähteä töihin, mutta jos sattuu nukkumaan 8.30 niin no prob, voi lähteä sitten töihin.

Tottakai joissain ammateissa se nyt vain on pakollista, että ollaan tiettyyn aikaan paikalla ymmärrän kyllä sen, mutta siitä pitäisi ainakin itselle maksaa extraa kun on päässyt tottumaan tähän nykyiseen joustavuuteen.

Kyllä tää mun mielestä kuuluu siinä mielessä palkkakeskusteluun, että mullekaan ei +1000e/kk riittäis että vaihtasin liukuvan työajan kellokorttiin.

On suorastaan ärsyttävää yrittää sopia mitään menoja ihmisten kanssa, joilla on kiinteä työaika. Jos esim. 4 hengen porukasta kolme voisi lähteä reissuun kuukauden päästä perjantaina "milloin vain", mutta yhden on pakko pönöttää töissä tasan 17.00. Tai mahtavaa pystyä livistämään töistä vappuna vaikka 13.30 eikä odotella kellokorttiautomaatilla 16.00 asti, että pääsee puskemaan pahimpaan ruuhkaan muiden kanssa. Mahtavaa myös olla käyttämättä herätyskelloa, eli jos herää 6.00 niin voi lähteä töihin, mutta jos sattuu nukkumaan 8.30 niin no prob, voi lähteä sitten töihin.

Tottakai joissain ammateissa se nyt vain on pakollista, että ollaan tiettyyn aikaan paikalla ymmärrän kyllä sen, mutta siitä pitäisi ainakin itselle maksaa extraa kun on päässyt tottumaan tähän nykyiseen joustavuuteen.
Eipä onneksi ihan hirveästi enää ole tietotyössä mitään työaikoja. Ja nyt vielä etätyöhommatkin yleistynevät tulevaisuudessa.

Nyt autoalalla huoltoneuvojana 5kk olleena voin todeta, että samaa määrää vittuilua paskalla palkalla ei varmaan voi saada yhtään mistään. Tes on autoalan toimihenkilö ja peruspalkkaus näyttää olevan alle tes minimin. Ensi viikolla kissa pöydälle ja jos ei ala muutosta tapahtumaan samalla istumalla niin otan loparit välittömästi.

Nyt autoalalla huoltoneuvojana 5kk olleena voin todeta, että samaa määrää vittuilua paskalla palkalla ei varmaan voi saada yhtään mistään. Tes on autoalan toimihenkilö ja peruspalkkaus näyttää olevan alle tes minimin. Ensi viikolla kissa pöydälle ja jos ei ala muutosta tapahtumaan samalla istumalla niin otan loparit välittömästi.
Niin paljon se palkka on ja onko työ pelkästään asiakaspalvelua sekä ajanvarausta?

• Tykkää
Reactions: eba
Niin paljon se palkka on ja onko työ pelkästään asiakaspalvelua sekä ajanvarausta?
2500 e/kk peruspalkka vaikka pitäisi olla TES mukaan vähintään 2660e/kk.
Laskutus, ajanvaraus, takuuvastaava 4 merkille ja tekniset kyselyt, hallityönjohdon tuuraus, vittuilun kuuntelu yms. Kokoajan helvetin kiire ja mitään et ehdi tekemään loppuun. 2tonnia bruttoa lisää niin jaksais ehkä toiset puolivuotta tuota paskaa.

Tuo on hankala "väli" siitä, että se vittuilu tulee asentajilta, asiakkailta ja näiden lisäksi korjaamopäälliköltä / johdolta.

Kokemusta tuosta hommasta n. 5v, eipä suoraan sanottuna ole ikävä. Mutta kyllä tuo palkka kaikintavoin on alakantissa.

Tuleeko vittuilu kolleegoilta vai asiakkailta?
Tuo on hankala "väli" siitä, että se vittuilu tulee asentajilta, asiakkailta ja näiden lisäksi korjaamopäälliköltä / johdolta.

Kokemusta tuosta hommasta n. 5v, eipä suoraan sanottuna ole ikävä. Mutta kyllä tuo palkka kaikintavoin on alakantissa.
Juuri näin kuin Laim totesi, joka suunnalta tulee

Jos tekee työtä jossa tunnetusti saa vaan vittuilua kaikilta niin se varmaan sopii vain masokistille? Lähinnä siis mietin, että noinkohan pieni palkankorotus lämmittää pidemmän päälle?

Jos tekee työtä jossa tunnetusti saa vaan vittuilua kaikilta niin se varmaan sopii vain masokistille? Lähinnä siis mietin, että noinkohan pieni palkankorotus lämmittää pidemmän päälle?
Ammatinvalintakysymys. Aina voi lähtee litoo jos ei kestä työn tuomia haittoja. Ei sitä rahalla korvata.

Joo tätä olen miettinytkin, että vaatii jotenki kierotuneen mielen että viihtyy tuossa hommassa. Paperit on uuteen paikkaan laitettu vetämään ja odottelen menoa terveystarkastukseen, jonka jälkeen saa heittää hyvästit auto-alalle.

Kehitysinsinöörin paikka isossa kansainvälisessä kemian yrityksessä. Ei suoranaisia alaisia. Kaikenlainen tehtaan prossien, turvallisuuden, investointien ja tuotannontehokkuuden parantaminen ja raportointi. Mukana myös henkilöstön kehitys (ammattitaito) yms. Paljonko pitäisi olla palkka?

Kehitysinsinöörin paikka isossa kansainvälisessä kemian yrityksessä. Ei suoranaisia alaisia. Kaikenlainen tehtaan prossien, turvallisuuden, investointien ja tuotannontehokkuuden parantaminen ja raportointi. Mukana myös henkilöstön kehitys (ammattitaito) yms. Paljonko pitäisi olla palkka?

Millainen kokemus ja osaaminen taskussa?

Insinöörihommissa "iso ja kansainvälinen" on usein palkkaa alentava yhdistelmä. Sanoisin, että 4-4,5k.

Uutta työtarjousta ei vielä tullut mutta jos tulee niin palkassa mennään varmasti vähän alaspäin. Kerrankin marginaaliverosta on jotain hyötyä kun nettopalkassa ei niin paljoa näkyisi mutta kaikenlaiset olosuhteen työn tekemiseen paranisivat :D

Ikä: 25v
Koulutus: Sähkö- ja automaatiotekniikan insinööri (valm. -19) amis pohjalla (sähkötekniikka)
Tehtävä(t): Tarjouslaskenta, hankinnat/kilpailutus, vastuu kohteiden takuukorjauksista, projektipäälliköinti harjoittelua
Yritys: Sähköurakointiyritys (lv n. 5mlj.)
Palkkaus: 3550€/kk + kilometrit.

Työkokemusta asentajahommista n. 1,5v, sähkösuunnittelusta n. 2v ja nykyisessä paikassa n. 1,5v. Olen nyt saanut hinattua palkkaa nykyisessä paikassa 3100 -> 3550, nyt vaan vähän mietityttää kun firmassa vaihtuu palkkausjärjestelmä niin että tulee tulospalkkaus ja kuulema laskettava nykyistä kk palkkaa... Ei vielä tietoa paljonko ja en tiedä oikein mitä mieltä tuosta pitäis olla...
Onko työsopimuksessa mainittuna tuo nykyinen palkka? Jos on, ei työnantaja pysty sitä pudottamaan tekemättä uutta sopimusta.

Onko työsopimuksessa mainittuna tuo nykyinen palkka? Jos on, ei työnantaja pysty sitä pudottamaan tekemättä uutta sopimusta.

Jos tullut korotuksia niin tuskin on sellasta paikkaa missä niitä varten tehtäisiin uusia sopimuksia.

En tiedä, mutta luulisi että tollanen yksipuolinen palkanlasku on laiton jos perusteluna on joku palkka softan muutos. Eri asia jos työnkuva muuttuu ja yt:t.

Jos tullut korotuksia niin tuskin on sellasta paikkaa missä niitä varten tehtäisiin uusia sopimuksia.

Mun edellisessä työpaikassa tehtiin aina uusi palkkasopimus palkkaneuvotteluiden päätteeksi johon tuli molempien osapuolten nimi alle. Jos pelkillä TES-korotuksilla mennään niin sitten ei ole tarvetta sopimuksille koska lähtöpalkka on sovittu työsopimuksessa ja TES-korotukset on yleissitovia.

nyt vaan vähän mietityttää kun firmassa vaihtuu palkkausjärjestelmä niin että tulee tulospalkkaus ja kuulema laskettava nykyistä kk palkkaa... Ei vielä tietoa paljonko ja en tiedä oikein mitä mieltä tuosta pitäis olla...

Lähtökohtaisesti palkan katsotaan olevan niin olennainen työsopimuksen ehto ettei sitä voi muuttaa alaspäin ilman työntekijän suostumusta. Yksipuolinen muutos on mahdollista ainoastaan silloin jos työnantajalla olisi tuotannollis-taloudellisten syiden peusteella perusteet myös irtisanoa työntekijä. Tällöin palkanalennuksen voidaan katsoa olevan vaihtoehto irtisanomiselle jonka työnantaja voi tehdä yksipuolisesti.

Työnantaja voi muuttaa toki palkkajärjestelmää, mutta periaatteessa edellä mainitun takia systeemi olisi rakennettava niin, ettei työntekijän nykyinen palkka voi pudota muutoksen jälkeen. Kannattaa sitten katsoa ettei vahingossa tule itse suostuneeksi siihen uuteen palkkajärjestelyyn vapaaehtoisesti, jos vaikka vetäisee nimen alle paperiin jonka työnantaja tarjoaa allekirjoitettavaksi "että tässä olis tää meidän uus palkkasysteemi" niin silloin olet suostunut siihen muutokseen.

Tuosta hyvä yhteenveto: laki.fi - Palkan alentaminen - Milloin on oikeus alentaa palkkaa?

2500 e/kk peruspalkka vaikka pitäisi olla TES mukaan vähintään 2660e/kk.
Laskutus, ajanvaraus, takuuvastaava 4 merkille ja tekniset kyselyt, hallityönjohdon tuuraus, vittuilun kuuntelu yms. Kokoajan helvetin kiire ja mitään et ehdi tekemään loppuun. 2tonnia bruttoa lisää niin jaksais ehkä toiset puolivuotta tuota paskaa.
Riippuvainen paikasta ja tesin taulukoiden tulkinnasta. Samaa mieltä kyllä, että tuo on täysin koiran hommaa. Alkupalkkaus on kaikkea 1700-2500e/kk välillä ko. hommassa(koulutus myös vaikuttaa). Monimerkillä alkujaan tein opintojen ohella ja sen jälkeen pienellä palkalla 2k€/kk, työporukka ja ympäristö oli todella hyvä.
Merkkihuolloissa palloilleena tuon työn viihtyvyyteen(ja asiakkaiden käyttäytymiseen) vaikuttavat suuresti brändi jolle työskentelee, sekä sijainti.
Ero on aivan järkyttävä ns. kansanmerkkien ja premium/luksus merkkeihin verraten.
Edellisessä firmassa olin hallitsemassa tiskillä karkeasti jopa 10:ntä brändiä + takuut yhdestä merkistä + hallityönjohto. Tienestit oli 4k€-4,7k€/kk, mutta jatkuva työnteko 6.30-19.00 syö mieltä ja miestä.
Nykyisin yhden merkkibrändin firmassa, tasaiset työajat, hyvä työporukka, ja käytännössä olen päässyt tiskihommista erkaantumaan(takuut+hallijohto). Tienestit heikohkot tällä haavaa, provisioista riippuen kaikkea 3,4k€-3,9k€/kk väliltä.
Kouluttamattomammat ja taitotasoltaan heikommat kollegat tienaavat jopa 1000€/kk enempi, tämä on syy, miksi itsekin olen taas etsimässä muita hommia. Joustoa ei ole ja palkka nousee aina vain paikkaa vaihtamalla = vaihtuvuus on suurta.
Autoinsinööri mallia 2015. Autokorjaamoalalla ei tienaa edes kohtuullisesti, ellei sitten raskaalle puolelle eksy. Seuraava askel tästä itselläni on koulutushommat, tai maahantuonnin palvelukseen astuminen(jos autoalalla pysyn).

Mun edellisessä työpaikassa tehtiin aina uusi palkkasopimus palkkaneuvotteluiden päätteeksi johon tuli molempien osapuolten nimi alle. Jos pelkillä TES-korotuksilla mennään niin sitten ei ole tarvetta sopimuksille koska lähtöpalkka on sovittu työsopimuksessa ja TES-korotukset on yleissitovia.

Lähtökohtaisesti palkan katsotaan olevan niin olennainen työsopimuksen ehto ettei sitä voi muuttaa alaspäin ilman työntekijän suostumusta. Yksipuolinen muutos on mahdollista ainoastaan silloin jos työnantajalla olisi tuotannollis-taloudellisten syiden peusteella perusteet myös irtisanoa työntekijä. Tällöin palkanalennuksen voidaan katsoa olevan vaihtoehto irtisanomiselle jonka työnantaja voi tehdä yksipuolisesti.

Työnantaja voi muuttaa toki palkkajärjestelmää, mutta periaatteessa edellä mainitun takia systeemi olisi rakennettava niin, ettei työntekijän nykyinen palkka voi pudota muutoksen jälkeen. Kannattaa sitten katsoa ettei vahingossa tule itse suostuneeksi siihen uuteen palkkajärjestelyyn vapaaehtoisesti, jos vaikka vetäisee nimen alle paperiin jonka työnantaja tarjoaa allekirjoitettavaksi "että tässä olis tää meidän uus palkkasysteemi" niin silloin olet suostunut siihen muutokseen.

Tuosta hyvä yhteenveto: laki.fi - Palkan alentaminen - Milloin on oikeus alentaa palkkaa?
Näin on. Koskaan ei tule vetää nimeään alle paperiin hätiköidysti, jossa ehdotetaan palkan muuttumista mahdollisesti alaspäin (esim. siirto kiinteästä palkasta -->kiinteä+provikka). Jos kuulut liittoon, konsultoi lakimiestä. Tollainen paperi tosiaan saatetaan laittaa eteen useimmiten YT-neuvottelujen jälkeen, vaihtoehtona irtisanomiselle. Tällöinkin suosittelen konsultoimaan lakimiestä.

Ylipäätään koskaan tollaiseen paperiin ei pidä laittaa nimeä alle ennen kunnon harkintaa (yön yli minimissään). Voihan se olla hyväkin juttuu joskus (vaimo "pakotettiin" +10v sitten kiinteästä-->kiinteä+provikkaan ja se on ollut vain ja ainoastaan hyvä asia, mutta tapauskohtaista toki aina)

Riippuvainen paikasta ja tesin taulukoiden tulkinnasta. Samaa mieltä kyllä, että tuo on täysin koiran hommaa. Alkupalkkaus on kaikkea 1700-2500e/kk välillä ko. hommassa(koulutus myös vaikuttaa). Monimerkillä alkujaan tein opintojen ohella ja sen jälkeen pienellä palkalla 2k€/kk, työporukka ja ympäristö oli todella hyvä.
Merkkihuolloissa palloilleena tuon työn viihtyvyyteen(ja asiakkaiden käyttäytymiseen) vaikuttavat suuresti brändi jolle työskentelee, sekä sijainti.
Ero on aivan järkyttävä ns. kansanmerkkien ja premium/luksus merkkeihin verraten.
Edellisessä firmassa olin hallitsemassa tiskillä karkeasti jopa 10:ntä brändiä + takuut yhdestä merkistä + hallityönjohto. Tienestit oli 4k€-4,7k€/kk, mutta jatkuva työnteko 6.30-19.00 syö mieltä ja miestä.
Nykyisin yhden merkkibrändin firmassa, tasaiset työajat, hyvä työporukka, ja käytännössä olen päässyt tiskihommista erkaantumaan(takuut+hallijohto). Tienestit heikohkot tällä haavaa, provisioista riippuen kaikkea 3,4k€-3,9k€/kk väliltä.
Kouluttamattomammat ja taitotasoltaan heikommat kollegat tienaavat jopa 1000€/kk enempi, tämä on syy, miksi itsekin olen taas etsimässä muita hommia. Joustoa ei ole ja palkka nousee aina vain paikkaa vaihtamalla = vaihtuvuus on suurta.
Autoinsinööri mallia 2015. Autokorjaamoalalla ei tienaa edes kohtuullisesti, ellei sitten raskaalle puolelle eksy. Seuraava askel tästä itselläni on koulutushommat, tai maahantuonnin palvelukseen astuminen(jos autoalalla pysyn).
Erittäin hyvin sanottu ja vaihtuvuus on kyllä älyttömän suurta. Periaatteessa ymmärrän mistä johtuu ja samoista syistä olen alaa vaihtamassa itsekin. Tällä perällä hyvissä liikkeissä ei porukka vaihdu ja sitä myöten hankalaa vaihtaakaan...

Maahantuojan palkkalistoille pääseminen voisi olla ihan suositeltava peliliike.

Mikähän voisi olla palkkaus suunnittelujärjestelmän pääkäyttäjälle? Firma on eurooppalainen perheyhtiö, joka suunnittelee ja toimittaa tuotantolaitoksia.
Työnkuvana on kehitys,käyttöönotto ja implementointi muihin järjestelmiin sekä tehdassuunnittelua rinnalla.

Oma kokemus reilu 4 vuotta prosessiteollisuuden laitossuunnittelua ja energiatekniikan amk inssi.

edit. Olen myös käynyt kurssimassa ko. ohjelmiston admin osaamista, mutta en työnä tehnyt.

Viimeksi muokattu:

Jossain työtehtävissä pitää aina olla työmaalla sekunnilleen samaan aikaan ja lähteä sekunnilleen samaan aikaan. Eikä kyse ole mistään näytetään täsmällisyyttä pomolle jutusta vaan esim. itse työssä voi olla jotain sellaista, että se pitää aina aloittaa ja lopettaa sekunnilleen tiettyihin aikoihin. Esim. ydinvoimaloiden valvomoissa pitää aina olla tietty miehitys jos seuraava vuoro ei tule paikalle edellinen vuoro ei voi poistua työmaalta ennenkuin uudet tulee sisään. Lentokoneiden ja junien pitää lähteä aina sekunnilleen tiettyyn aikaan. Pelastustoimella pitää aina olla kokoajan tietty miehitys käytettävissä eikä se onnistu jos sallitaan työajan liukuvan.

Monissa valtion hommissa se menee vielä silleen, että virkamies voidaan määrätä koska vain yllättäen töihin eikä sieltä saa poistua tai on rosiksessa virkavelvollisuuksien rikkomisesta. Eli valtion hommissa se voi mennä niin, että vaikka työaika olisi kiinteä todellisuudessa siellä voi joutua pönöttämään vaikka siihen päälle koko yön jos esim. on avustajana jossain ministeri kokouksessa ja ministerit päättävät neuvotella koko yön myös avustajat pönöttävät siellä koko yön ja vartijat tms. Rivityöntekijä ei edes tiedä valtion hommissa saako lähteä viideltä vaan jos suuremmat herrat päättää yllättäen 17:00 perjataina, että tässä meneekin koko yö istuu myös pienemmän virkamiehet siellä koko yön.

Ei tehty uutta sopimusta kun palkkaa nostettiin. Joo, pitääpi olla tarkkana kun tästä aletaan neuvottelemaan...

Kuinka realistista IT-alalla on päästä uutena työntekijänä töihin esim. koodariksi/arkkitehdiksi tms. tavallista korkeammalla palkkapyynnöllä? Tilanteeni on se että olen ollut nyt samalla työnantajalla jo tovin. Firman palkkapolitiikka on ehkä jonkin verran konservatiivinen. Jonnekin 80-90k tasolle menee vuosipalkka mutta uskon että jossain toisessa firmassa olisi rahkeita isompaankin liksaan.

Toistaiseksi en ole edes vielä CV:tä täyttänyt että kunhan pohdiskelen. Aika iso kynnys olisi ainakaan matalammalla palkalla siirtyä mihinkään...
Vaakakupissa on paljon muitakin asioita kuin pelkkä palkkaus, ja tuo mainitsemasi taso alkaa olla jo niin korkea, että jos koet olevasi tavallista kyvykkäämpi kaveri ja tienaaminen on se juttu, niin sitten kysymykseen tulee oman firman perustaminen.

Suomessa ei ansiotöillä rikastu, ja tosiaan se esim. 10-20% (brutto)palkankorotus tuntuu nopeasti turhalta siinä vaiheessa jos jokin muu tekijä työssä heikkenee.

Jotenkin ärsyttävän yksiulotteinen, pelkkä palkkaan perustuva asenne tuossa viestissäsi paistaa läpi.

Ehkä moderaattori voisi nuo edelliset viestit heittää tuohon ketjuun alla, se näyttäisi olevan oikea paikka ja saisi tästä keskustelusta nuo pari viestiä siivottu sinne. Pistän raportointia tästä.

Ei tehty uutta sopimusta kun palkkaa nostettiin. Joo, pitääpi olla tarkkana kun tästä aletaan neuvottelemaan...

Ei palkan nostamisesta yleensäkään mitään sopimuksia tehdä. Mutta palkkaa ei voi alentaa ilman uutta sopimusta, nykyisen palkan pystyy aina palkkalaskelmalla osoittamaan.

Kyllähän tuollainen palkka -> palkka-- + bonus kuulostaa kulukurilta tavan työntekijöiden kohdalla.

Tällainen yksittäistapaus ei todista toki yhtään mitään, mutta itse seurasin sivusta, miten eräällä työpaikalla poljettiin myyntimiesten palkkoja. Heillä oli toki alkujaankin palkkaus muotoa pohja + provisio, mutta jossain vaiheessa tätä muutettiin pienentämällä pohjapalkan osuutta ja kasvattamalla provisiota. Perusteluna juurikin palkkausjärjestelmän muutos tai jotain muuta yhtä epämääräistä. Alkuun asia olikin ihan ok ja tulot myynnissä olivat suunnilleen samat kuin ennen muutosta, mutta ajan kuluessa kaikkia provisioon liittyviä ehtoja alettiinkin sitten tiukentaa ja kannustimia karsia pois. Lisäksi yritys myi myyntimiesten henkilökohtaisille kontakteille tuotteita suoraan asiakkuudesta vastaavan henkilön ohi, jolloin ei sitten tarvinnut maksaa niitä provisioita. Tämä oli siis selkeästi tapaus, jossa homma myytiin henkilöstölle sillä ajatuksella, että ahkeralla työnteolla on mahdollisuus suurempiin ansioihin, mutta selkeänä taka-ajatuksena oli vain laskea palkkoja.

En oikein koskaan ymmärtänyt, minkä vuoksi väki ei pistänyt näissä tilanteissa enemmän hanttiin. Kahvipöydässä sitä kyllä valiteltiin ihan toistuvasti, mutta siihen se jäi. No, eihän ko. firmaan yksikään nuori ja lahjakas tekijä jäänyt, vaan ainoastaan ne seniorit, jotka eivät enää uskoneet saavansa työtä muualta.

Lisäksi yritys myi myyntimiesten henkilökohtaisille kontakteille tuotteita suoraan asiakkuudesta vastaavan henkilön ohi, jolloin ei sitten tarvinnut maksaa niitä provisioita.

Mikä se on tämmöinen "Yritys" joka myy tuotteita? Automatisoitu botti vai mikä? Tuohan vain tarkoittaa että nuo myyntimiehet on olleet turhia jos myynti on muutenkin onnistunut.

Mikä se on tämmöinen "Yritys" joka myy tuotteita? Automatisoitu botti vai mikä? Tuohan vain tarkoittaa että nuo myyntimiehet on olleet turhia jos myynti on muutenkin onnistunut.

Tässä on varmaan sellainen systeemi, että myyjä saa provikkaa vain jos tilauksessa on hänen puumerkkinsä jossain kohdassa (eli ko. myyjä tehnyt tilauksen järjestelmään, viittaus myyjän tarjoukseen tms), ja firma on rakentanut myös "ohimyyntikanavan" (verkkokauppa, keskitetty aspa/kirjaamo tms.) johon tilauksia on myös mahdollista lähettää ja tänne menevät tilaukset eivät tuota myyjälle provikkaa. Tuollainen systeemi kyllä osoittaa sellaista haistavittu-asennetta myyjiä kohtaan että itse lähtisin litomaan niin pian kuin mahdollista..

Myyjän tärkein tehtävähän on myyntiorganisaatiossa kirjata tilauksia järjestelmään, sellaisilla pikkujutuilla kuin myynnin kehittäminen, uusasiakashankinta, vanhojen asiakkuuksien hoito, se varsinainen myyntityö ja mitä näitä nyt oli, ei tunnetusti ole mitään merkitystä myynnin kehittymisen ja firman menestyksen kannalta :asif:

Tässä on varmaan sellainen systeemi, että myyjä saa provikkaa vain jos tilauksessa on hänen puumerkkinsä jossain kohdassa (eli ko. myyjä tehnyt tilauksen järjestelmään, viittaus myyjän tarjoukseen tms), ja firma on rakentanut myös "ohimyyntikanavan" (verkkokauppa, keskitetty aspa/kirjaamo tms.) johon tilauksia on myös mahdollista lähettää ja tänne menevät tilaukset eivät tuota myyjälle provikkaa. Tuollainen systeemi kyllä osoittaa sellaista haistavittu-asennetta myyjiä kohtaan että itse lähtisin litomaan niin pian kuin mahdollista..

Myyjän tärkein tehtävähän on myyntiorganisaatiossa kirjata tilauksia järjestelmään, sellaisilla pikkujutuilla kuin myynnin kehittäminen, uusasiakashankinta, vanhojen asiakkuuksien hoito, se varsinainen myyntityö ja mitä näitä nyt oli, ei tunnetusti ole mitään merkitystä myynnin kehittymisen ja firman menestyksen kannalta :asif:

Kylläm,, asia on niin että hyvä tuote myy itse itsensä, ei siihem tarvita supliikki-käsienheiluttelija-humanistia. Turha läski, insinööri takoo rahaa. Asiakkaat ovat tyhmiä, kun eivät osaa ostaa parasta mitä insinööri tuottaa.

Tämä aika hyvin kuvasi sitä, minkälaisesta virityksestä oli kysymys. Ja käytännössä kaikki tuollainen ohimyynti olisi jäänyt tapahtumatta ilman myynnin edeltäviä ponnisteluita.

Sitä hommaa sivusta seuratessa sai kyllä paljon hyvää oppia siitä, miten yritystä EI pidä johtaa. Mitä enemmän palkkauksen ja provisioiden kanssa temppuiltiin, sitä alemmas myyjien motivaatio laski. Ja sitten johto vinkui, että myynti laskee ja pitäisi myydä enemmän. Mutta johdon logiikan mukaan se oli vain kannustava tekijä, jos kaiken veivauksen jälkeen täytyy tehdä kaksinkertainen määrä kauppaa päästäkseen aiempiin ansioihin.

Se on kyllä huono tilanne firmalta, kun väki alkaa tehdä töitä sen verta kun heille maksetaan palkkaa, eikä niin paljon kuin työajalla voisivat. Silloin johdon pitäisi osata katsoa peiliin ja korjata virheensä. Harvoin näin vaan käy.

Esim. Gigantissa myyjät usein ”tarjoutuu” kirjoittamaan lappua hyllytavaralle, jonka voisi viedä suoraan kassalle. Eli juuri tästä provisiohommasta on kysymys.

Esim. Gigantissa myyjät usein ”tarjoutuu” kirjoittamaan lappua hyllytavaralle, jonka voisi viedä suoraan kassalle. Eli juuri tästä provisiohommasta on kysymys.

No nyt taisi selvitä syy kaksi vuotta vanhaan viestiini Gigantin ketjussa, jossa ihmettelin miksi minun piti jonottaa asiakaspalvelua että sain tarjoustuotteen, kun sitä ei ollut hyllyssä, ja sitten myyjät kantoivat niitä vain yksitellen jonottaville asiakkaille. On kyllä melkoista pelleilyä tuo myyntihomma. Onkohan myyjät aamulla vieneet tarkoituksella kamat varastoon, jotta voivat lypsää provikkaa myynneistä?

No nyt taisi selvitä syy kaksi vuotta vanhaan viestiini Gigantin ketjussa, jossa ihmettelin miksi minun piti jonottaa asiakaspalvelua että sain tarjoustuotteen, kun sitä ei ollut hyllyssä, ja sitten myyjät kantoivat niitä vain yksitellen jonottaville asiakkaille. On kyllä melkoista pelleilyä tuo myyntihomma. Onkohan myyjät aamulla vieneet tarkoituksella kamat varastoon, jotta voivat lypsää provikkaa myynneistä?

Gigantissa on minusta melkein aina se tilanne, ettei tuoteryhmän halvimpia romuja ole hyllyssä, vaan ne pitää tilata tai hakea varastosta. Tuskin tässä on siis pelkästään myyjien provision keräilystä kyse, vaan kyseisen firman strategiasta, jolla saadaan myytyä enemmän suurempikatteisia tuotteita.

Ekaa kertaa työhistoriassa (20 vuotta IT-alalla) saan bonukset. Itsellä ollut mielikuva, että nämä kovasti puhutut bonukset ovat yleensä luokkaa tuhat euroa tms. Mutta oma työnantaja rasauttaa kohdallani miltei kymppikiloisen, joten saa kyllä olla erittäin tyytyväinen tässä tapauksessa

Aiemmin on kyllä lupailtu kuulta taivaalta ja optio-ohjelmia yms. Mutta tämä on koko uran ensimmäinen kerta, kun saa jotain konkreettista

Ekaa kertaa työhistoriassa (20 vuotta IT-alalla) saan bonukset. Itsellä ollut mielikuva, että nämä kovasti puhutut bonukset ovat yleensä luokkaa tuhat euroa tms. Mutta oma työnantaja rasauttaa kohdallani miltei kymppikiloisen, joten saa kyllä olla erittäin tyytyväinen tässä tapauksessa
Eikö bonuksen suuruus pitäisi suhteuttaa palkkaasi? En eri asia saada kymppitonnin bonukset jos peruspalkka on 40 000 euroa (25% bonus) verrattuna 150 000 euron palkkaan (7% bonus).

Statistiikka

Viestiketjuista
283 227
Jäsenet
78 620
Uusin jäsen
J.R

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom