Asun ulkomailla ja olen harrastuksena koodaillut 3 vuotta kotona, joista eka vuosi Pythonia ja pari vuotta fullstäckiä (MongoDB (SQL:n opettelu työn alla) + NodeJS + React). GitHubissa on jotain näytettävää, mutta virallista alan koulutusta ei ole muuta kuin Helsingin Yliopiston Fullstack Open -kurssi. Kuinkahan tyhjä arpa olisi koittaa päästä johonkin suomalaiseen firmaan töihin junnudevaajana, jos voin tehdä vain pääasiassa vain etätöitä, koska en ole muuttamassa Suomeen lähiaikoina? Toki jonkun perehdytysjakson voisi paikanpäälläkin käydä tekemässä. Vuosi sitten en haaveillut tästä mahdollisuudesta, mutta olisiko koronan myötä tämä ovi auennut?
Olen koulutukseltani sähköinsinööri (amk) työkokemusta on nyt 7 vuotta, joista 4 esimiehenä ulkomailla. Nykyhommat ei ole enää pitkään aikaan kiinnostaneet ja IT-ala ja koodaaminen vetää kovasti puoleensa. Haaveena olisikin päästä tämän vuoden aikana alan hommiin. Nyt tulee melkein päivittäin koodailtua jotain ihan huvikseen.
Periaatteessa mulle on aika sama olenko työntekijänä vai yrittäjänä firmassa. Junnudevaajat on varmaan harvemmin yrittäjinä hommissa, mutta en tiedä olisiko firmalle helpompaa niin, jos resurssi asuu ulkomailla. Pääasia olisi saada jalkaa oven väliin ja siitä jatko olisi varmaan huomattavasti helpompaa.
En halua mennä paikallisiin firmoihin töihin, koska täällä (saapasmaa) ollaan vielä kivikaudella kaikessa IT-alaan liittyvässä niin työolojen, palkkojen yms. suhteen.
EDIT: Lause jäi pahasti kesken.