Itsellä osaaminen sinänsä ei ole mitekään spesifiä (rakennusten sähköasennukset), paitsi siltä osin että ainakin omasta mielestäni samaan mieheen on aika hyvin osunut laaja kattaus sähkö- ja tele/turva/AV-järjestelmien osaamista lisättynä kustannusosaamisella, työmaaosaamisella ja projektinhallintaosaamisella kun vertaa samanikäisiin/samanpituisella kokemuksella varustettuihin kollegoihin. Ja suht mielelläni teen esim. noita paskempia juttuja eli valvontahommia (työmaa ja talous) ja projektinhallintaa. Tänään tuli kolmisen tuntia keskustelua esimiehen kanssa firman kehittämisestä ja jatkosta ylipäänsä. Palkankorotuspyyntö oli näköjään liian pieni (4 000 --> 4 500 EUR/kk) kun se tuli silmää räpäyttämättä. Pomo kyllä tuntui hyvin tiedostavan, että minua ei kannata päästää lähtemään, kun totesi tämän vuoden kehityshankkeesta jota esittelin että jos ja kun tämä menee hyvin maaliin niin vuoden päästä laitetaan tonnin verran lisää. Itse siis vuoden 2013 amk-inssi, samana vuonna aloittanut nykyisessä työpaikassa ja viime vuonna tuli hankittua yamk-kupongit.
Asiantuntijatyössä, jossa edes osin työskennellään tiimeissä, oppii kyllä nopeasti huomaamaan kollegoiden tason. Niillä havainnoilla ja vaikka tekin palkkataulukoilla saa aika hyvän käsityksen, missä paikkeilla se palkka pitäisi olla ja sen mukaan sitten kysymään. Ja jos on pieni firma kyseessä ja oma osaaminen tai työn tekemisen intohimo on keskimäärin parempi kuin kollegoilla niin lisää vaan pyytämään. Ei sen takia irtisanotuksi joudu. Ei esimiehetkään tyhmiä ole ja jos työtehtävä on sellainen, johon ei muutaman kuukauden koulutuksella saa korvaajaa, niin ei hyvästä työntekijästä kovin helposti luovuta.
Verotuksesta kannattaa näillä palkoilla muistaa, että marginaalivero on siellä 50 % paikkeilla. Mihinkään satasen tai kahden palkankorotuksiin ei siis kannata tyytyä ainakaan jos korotuksen vastineeksi edellytetään jotain lisäpanostuksia. Itsellä on tämänpäiväinen mukaan lukien kolme viimeistä korotusta ollut aina 500 euroa laaki ja yksi peruste on ollut juurikin verotus. Pomossa on yrittäjänä sen verran kapitalistia että aina on mennyt kyselemättä läpi.
Hiukan ollaan vielä jäljessä palkassa jos alaa keskimäärin katsoo, mutta itse lasken plussaksi sen, että voin tehdä työt ihan missä vain, missä järjestyksessä vain ja miten haluan, kunhan lopputulos on oikea ja ajallaan valmis.