Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Suosittelen kaikille marssimista verotoimistoon "juorupäätteelle" hyvissä ajoin, jos epäilee palkkatasoa ja esimerkiksi tulevien kollegojen palkkatasoa. Aika harvalla perusjampalla on merkittäviä sivubisneksiä tai lapsilaumaa, mitkä vaikuttaisi paljon siihen summaan lopulta.
Näin korona-aikaan nuo ovat kuulemma kiinni ja homma toimii puhelimitse. Voi toki olla paikkakuntakohtaistakin.

• Tykkää
Reactions: eba
Miten on mahdollista että rahanarvolaskuri (Rahanarvolaskin) sanoo että vuoden 1986 maasturi (mainoksessa 39000 markkaa) maksaisi nykyrahaan muutettuna vain ~17000 euroa? Tai vanhempien silloin ostama (ja nyt myyntihinnaltaan n. 230k) omakotitalo maksaisi nykyhintaan muutettuna ~130k. Onko noi muuntimet jotenkin puoleellisia, eli kun osa tuotteista on halventunut paljon niin osa on karannut keskiarvosta oikeasti noin paljon? Perustason työläinen ei ilman pappa betalar pohjia ei saa lainaa riittävästi että saisi ostettua kaksion kaupungista? Minä toki saan ja te, mutta miten ne jotka lukee vaikka vauva.fi:tä?

Miten on mahdollista että rahanarvolaskuri (Rahanarvolaskin) sanoo että vuoden 1986 maasturi (mainoksessa 39000 markkaa) maksaisi nykyrahaan muutettuna vain ~17000 euroa? Tai vanhempien silloin ostama (ja nyt myyntihinnaltaan n. 230k) omakotitalo maksaisi nykyhintaan muutettuna ~130k. Onko noi muuntimet jotenkin puoleellisia, eli kun osa tuotteista on halventunut paljon niin osa on karannut keskiarvosta oikeasti noin paljon? Perustason työläinen ei ilman pappa betalar pohjia ei saa lainaa riittävästi että saisi ostettua kaksion kaupungista? Minä toki saan ja te, mutta miten ne jotka lukee vaikka vauva.fi:tä?
Toi ei ole mikään "muunnin" vaan ihan inflaatioon perustuva mekaaninen laskuri. Raha menettää vuosittain arvoaan inlfaation verran je sen laksmeinen nyt ei ole miyään korkeampaa matematiikkaa.

Ja miten tämä nyt palkkoihin liittyy?

Toi ei ole mikään "muunnin" vaan ihan inflaatioon perustuva mekaaninen laskuri. Raha menettää vuosittain arvoaan inlfaation verran je sen laksmeinen nyt ei ole miyään korkeampaa matematiikkaa.

Ja miten tämä nyt palkkoihin liittyy?

Tämä liittyy palkkoihin siten että yritin noiden laskureiden kautta löytää (käyttää ne käsittääkseni inflaation lisäksi myös elinkustannusindeksiä) vertailukohtia sille mikä on vaikkapa hyvätuloisen ja heikkotuloisen raja historiallisessa merkityksessä. En löytänyt ihan juuri sopivaa ketjua -> Siksi tänne.

Työnkuva muuttuu asiantuntija+käytännön työn osalta pelkästään asiantuntija-rooliin. Onhan tuossa projektipäällikkönä toimittu ja prosessinomistajana kolmen eri prosessin osalta. Kaikki käytännön työ jää pois ja enemmänkin konsultointia ja asiantuntijatyötä jatkossa. Palkka on selkeästi alakanttiin (oikotie näyttää samalle nimikkeelle 4300-4800€) ollen 3k€ kuussa. Uudelleenjärjestelyn jälkeen kysyin palkasta ja tähän esimies ja hänen esimies olivat yhtä mieltä kanssani, että palkan tulee nousta. Varasimme palaverin tätä varten.

Paljonko pyytäisitte lisää? Mainittakoon sen verran, että minulle ei ole eikä alle puolessa vuodessa voi kouluttaa korvaajaa. Ja on erittäin kriittinen järjestelmä ainoastaan minun tiedossa, siis kaikki admin puoli siitä. Käytännön työn osaa kyllä henkilöstö (olen kouluttanut)

Ei sulla ole mitään tietoa kollegoiden palkoista? Mitä koulutustausta (tai mikä koulutustausta kollegoilla samassa hommassa) ja pk-seutu vai ei-pk-seutu? Voi olla tosi iso haitari tossa kun projektipäällikkö ja prosessinomistaja on todella yleisnimikkeitä. Minkä verran aikaa valmistumisesta? Kyllähän 3k kuulostaa olevan alakanttiin toki

Ei pk-seutu. Kollegoiden palkkaa en tiedä, muuten kuin ne matalimmat. Koulutuksena KTM suurin osa kollegoista. Itse tradenomi, mutta en koe tätä määräävänä tekijänä. Ottaen huomioon asiakaspalautteen, vastuiden lisäämisen johdon toimesta sekä projektin onnistunut läpivienti. Reilu vuosi nyt töissä tässä työpaikassa.

Periaatteessa se, että olet ainoa joka osaa järjestelmää käyttää ei ole mikään perustelu palkankorotukselle, se vaan pistää sut parempaan neuvotteluasemaan. Kannattaa miettiä myös tarkasti miten asian esittää ettei kuullosta uhkaukselta / kiristykseltä.

Kollegoiden+esimiehen palkat hakemaan verotoimiston kautta. Sitä saa kuvan mitä firma voi maksaa. Jos kukaan ei saa hyvää liksaa niin aika miettiä työpaikanvaihtoa. Tai sitten tietää ainakin tason mikä on varmuudella saatavissa. Harmittavasti monessa firmassa HR on asettanut rajoja mitä liksaa voi kerralla nostaa. Riippuen firmasta palkka voi nousta reilusti tai vain sen mitä hr sallii. Joissain firmoissa riittävän iso pamppu tosin voi kävellä hr:n rajojen yli.

Pyynti kannattaa perustella sen kautta miten olet tuottava firmalle. Ei kannata uhkailla tms.

Onko ne nuo samat rajat vaikka titteli vaihtuu? Josko tuota pystyisi sillä kiertämään että antaa uuden tittelin. Mutta ei vuosittainen +5% silti vähän ole jos se saa joka vuosi. joku 16 vuosi palkka tuplaantuu.

Onko ne nuo samat rajat vaikka titteli vaihtuu? Josko tuota pystyisi sillä kiertämään että antaa uuden tittelin. Mutta ei vuosittainen +5% silti vähän ole jos se saa joka vuosi. joku 16 vuosi palkka tuplaantuu.
Jos titteli/tehtävä vaihtuu oleellisesti niin silloin nuo rajat eivät päde vaan tavallisten "meriittikorotusten" osalta. Mutta ei todellakaan ole vuosittainen 5% vaan puhutaan normaaleissa tapauksissa luokkaa 4-5 vuoden välein mahdollisesta korotuksesta.

Jos tiimissä on vaikka 10 henkilöä ja HR linjannut että tiimipäällikkö voi myöntää korotuksen yhdelle niin ei se kauheasti motivoi ketään, jos vaikkapa 5 tiimiläistä olisi kuitenkin korotuksen ansainnut. Kun HR päästetään linjaamaan näitä asioita "tuotannon" ohi niin se on vähän sama kuin häntä heiluttaisi koiraa.

No jos se on kerran 4 vuoteen 5% niin sitten jäädään jo pahasti liittojen korotusten jälkeen. Minulla on aina olleet palkan korotukset luokkaa 25% 4-5 vuoden välein. Mutta se on aina ollut sellainen ota tai jätä tyyppinen neuvottelu.

No jos se on kerran 4 vuoteen 5% niin sitten jäädään jo pahasti liittojen korotusten jälkeen. Minulla on aina olleet palkan korotukset luokkaa 25% 4-5 vuoden välein. Mutta se on aina ollut sellainen ota tai jätä tyyppinen neuvottelu.

Liittojen korotukset tulevat toki näiden henkilökohtaisten päälle ja muodostavatkin käytännössä suuremman potin keskivertotyöntekijälle kuin henkilökohtaiset meriittikorotukset. Tänä keväänäkin tulee 2% yleiskorotusta, viime vuonna taisi olla 1,3%.

Periaatteessa se, että olet ainoa joka osaa järjestelmää käyttää ei ole mikään perustelu palkankorotukselle, se vaan pistää sut parempaan neuvotteluasemaan. Kannattaa miettiä myös tarkasti miten asian esittää ettei kuullosta uhkaukselta / kiristykseltä.

Tämä on ihan hyvä pointti kyllä. Eikä ole tarkoituskaan. Kiristää tai uhkailla, ei ole minun tapaista. Lähinnä tuoda esiin asioita. Nämä ovat toisaalta tiedossa myös jo esimiehellä. Palasimme vielä erikseen teams-palaverissa tuohon asiaan. Titteli tulee vaihtumaan nykyisestä kyllä. Sitä ei vielä kerrottu mihin. Lisäksi sanoi, että isompaa korotusta kerralla ei voida myöntää, vaan pienempiä pidemmällä aikavälillä. Koitin udella kuinka pieni tuo pieni on, mutta hän sanoi että pitää jutella tj:n kanssa ennen kun lupaa mitään. Saa nyt nähdä. Tuo 20% on mielestäni semmoinen johon olen hetkeksi taas tyytyväinen, mutta jos puhutaan 5% korotuksesta tosissaan parin viikon päästä (loma välissä), niin olen kyllä suoraan sanottuna pettynyt, enkä varmaan edes suostu lisävastuisiin. Toisaalta tämä summan ääneen sanomisen empiminen vaikuttaa siltä, että ei puhuta 5% korotuksesta. Lisäksi tuo kollegoiden palkkapuoli vesittyi sillä, kun heillä on sama tilanne kanssani. Esimiehen sanoin ”olemme nostamassa avainhenkilöiden palkkoja, joihin sinä kuulut”. Hauskaa oli tapahtumassa ilman omaa aloitettanikin, mutta tunnin palaveriin se ei mahtunut ilman että otin sen puheeksi. :D

Mainittakoon vielä, että erillistä HR-henkilöä/osastoa ei ole. Työntekijöitä ~100.

Miksi se muiden palkka kiinnostaa niin paljon? Eikö jokainen neuvottele itse palkkansa ja jos työnantaja katsoo sen olevan sopiva korvaus työstä niin se hyväksytään ei hylätään. Vaikka se oli 2000e vähemmän kuussa kuin kollegalla.

Varmaan koska niin usein huono palkka perustellaan työnantajan puolesta vertailuna muihin?

Olet jo palkkahaitarin yläpäässä / ei ole ollut tapana maksaa enempää jne.

Jotkut varmaan vertailee, koska kokee olevansa arvokkaampia kuin muut. Toiset vertailee koska kokee, että kaikkien pitäisi samalla tittelillä saada samaa palkkaa.

Ja pohjimmainen syy on varmaan, että melkein kaikki haluisivat enemmän palkkaa, muihin vertaaminen on yksi tapa arvioida mahdollisuuksia.

Tottakai, jokaisen palkka on se omiin suorituksiin perustuva. Mutta sanotaan, jos kollegat tienaa 5000€ ja itse 3000€ about samoilla työtehtävillä, niin kyllä tuosta näkee että korotuspaineita on. Toisaalta taas sama pätee toisin päin. Firma ei ole kovinkaan halukas nostamaan tuota 5k€ kollegan palkkaa. Tai näin sen ajattelen.

Tiedän sen ja sanoin ihan ääneen, kun puhuttiin rekrytoineista, että paikalleni ei saa ainakaan samaan rahaan ketään osaavaa tekemään. Yllättävän spesifi osaaminen on tullut hankittua, ettei oikein joka kulmalla tule edes vastaan. Tällä hetkellä on myös erityinen tarve ko. Osaamiselle.

Miksi se muiden palkka kiinnostaa niin paljon? Eikö jokainen neuvottele itse palkkansa ja jos työnantaja katsoo sen olevan sopiva korvaus työstä niin se hyväksytään ei hylätään. Vaikka se oli 2000e vähemmän kuussa kuin kollegalla.

Yllättävän monessa paikassa palkka määräytyy taulukoiden, HR käytäntöjen ja kuun ja taivaan asentojen mukaan, eli neuvotteluvaraa ei hirveästi ole. Toki asiantuntijatyössä eri juttu.

Palkkaneuvottelut käydään yleensä varsin suljetuin kortein, joten kaikki tieto on kotiinpäin. Minusta vähintään riittävä syy olla kiinnostunut asiasta.

Nimenomaan näin. Eli toi että olet ainoa järjestelmän käyttäjä antaa neuvotteluvalttia. (jos nyt sanamuodoista hierotaan niin ehkä sanoisin että on se perustelu keskustelulle :) ei siis mikään automaattinen mutta perustelu tai peruste korotukselle)

Jos olet uusi työntekijä, juniori tai työtön tms. niin sulla ei ole neuvotteluvaltteja palkan suhteen (korkeintaan voi olla muutama paikka jotka sut haluaa). Työpaikan vaihtajalla on eri tilanne. Ja taas se joka kinuaa lisää palkkaa firman sisällä on jälleen eri tilanne. Kun viimeksi (vuosi sitten) sain hyvän korotuksen niin perusteluina oli kaksi pointtia:
1) oma työnkuva muuttui (no,ihan luonnollista perustella tällä korotusta ja usein meneekin läpi..tosin monesti firmat "unohtaa" nämä :D itsellä meni tämä ihan hyvin)
2) paljon toimintaa asiakasrajapinnassa (kun perustelin omia toiveita niin toin esille että olen paljon asiakaspalavereissa ja se vaatii hieman erilaista jaksamista&osaamista kuin omalla työpisteellä istuminen..liittyy toki paljon tuohon ensimmäiseen kohtaan)
noiden lisäksi tietenkin vähän kehuja että omasta mielestä tehnyt kovasti duunia ja otan muuttuneet hommat haasteena ja opin jälleen lisää jne. yleistä hommaa.

Korotus on helpoin saada kun se on perusteltu. Nuo "olen ahkera" sun muut on paljon hankalampia juttuja arvioida kun selkeästi joku toimenkuvan muutos tai muu hyvä perustelu (esimerkiksi jos on isossa roolissa jonkun järjestelmän vastaavana).

Nimenomaan näin. Eli toi että olet ainoa järjestelmän käyttäjä antaa neuvotteluvalttia. (jos nyt sanamuodoista hierotaan niin ehkä sanoisin että on se perustelu keskustelulle :) ei siis mikään automaattinen mutta perustelu tai peruste korotukselle)

Itse käytin tätä neuvotteluvalttia omassa palkankorotuspyynnössä, koska tilanne itsellä sama. Johtoportaan vastaus oli, että jos ei kelpaa niin oven löydät itsekin, ja ovella on jonoksi asti tulijoita (ei ole) :tup:

Tällä viikolla pitäisi tulla tieto pääseenkö kilpailijalle.

Itse käytin tätä neuvotteluvalttia omassa palkankorotuspyynnössä, koska tilanne itsellä sama. Johtoportaan vastaus oli, että jos ei kelpaa niin oven löydät itsekin, ja ovella on jonoksi asti tulijoita (ei ole) :tup:
Teit tuossa tilanteessa ihan oikein, eli neuvottelussa vaan, että "Aha. Selvä homma." Sitten toista paikkaa hakemaan.
Pomot luulee, että kattokaas nyt, ei se mitään uskaltanut tehdä. Kunnes homma iskee päin näköä.

Onko suomessa yleistynyt osakkeiden tarjoaminen palkankorotuksen sijasta/kyljessä? Tuo on minusta hyvä tapa motivoida, kun joutuu pinnistelemään vuodesta toisaan lisäosakkeiden vuoksi. Ei tule sellaista tyytyväisyystekijää, että palkka on jo riittävän hyvä ja laiskistuu. Minusta win/win niin kauan kuin osakkeita saa omaa suoritusta vastaavan määrän, joka voi helposti olla enemmän kuin muutaman prosentin palkankorotus. Vielä, jos ne osakkeet saa omaksi vaikka 4v kuluessa niin niillä on firmaan sitouttava vaikutus. Työntekijän kannalta taas sitten voi saada osaketta osakkeen päälle. Firma voittaa myös, kun työntekijä ei laiskistu ja jos laiskistuu niin kompensaatio laskee muutaman vuoden kuluessa. Osakkeilla minun mielestä voi siis tarjota lyhytaikaisesti isoa kompensaatiota niille jotka saavat aikaiseksi. Kaikki voittavat.

Jos tämä ei ole vielä suomessa yleistä niin onko joku uskaltanut ehdottaa tuollaista esimiehelle?

• Tykkää
Reactions: eba
Onko suomessa yleistynyt osakkeiden tarjoaminen palkankorotuksen sijasta/kyljessä? Tuo on minusta hyvä tapa motivoida, kun joutuu pinnistelemään vuodesta toisaan lisäosakkeiden vuoksi. Ei tule sellaista tyytyväisyystekijää, että palkka on jo riittävän hyvä ja laiskistuu. Minusta win/win niin kauan kuin osakkeita saa omaa suoritusta vastaavan määrän, joka voi helposti olla enemmän kuin muutaman prosentin palkankorotus. Vielä, jos ne osakkeet saa omaksi vaikka 4v kuluessa niin niillä on firmaan sitouttava vaikutus. Työntekijän kannalta taas sitten voi saada osaketta osakkeen päälle. Firma voittaa myösd, kun työntekijä ei laiskistu ja jos laiskistuu niin kompensaatio laskee muutaman vuoden kuluessa.
Eräs tuttu kertoi, että hän on eräässä IT-alan firmassa selvästi alipalkattuna ja kaikki neuvottelut palkankorotuksesta ovat tyssänneet seinään. On kuitenkin kohtuullisen suuri potti firman osakkeita hänellä, ja menettäisi ne jos lähtisi, eli on vielä useamman vuoden jumissa niiden takia.

Eräs tuttu kertoi, että hän on eräässä IT-alan firmassa selvästi alipalkattuna ja kaikki neuvottelut palkankorotuksesta ovat tyssänneet seinään. On kuitenkin kohtuullisen suuri potti firman osakkeita hänellä, ja menettäisi ne jos lähtisi, eli on vielä useamman vuoden jumissa niiden takia.

Mielenkiintoista. Tosin se osakepotti kannattaisi mieltää osaksi palkkaa ja miettiä onko kokonaiskompensaatio kunnossa. Ehkä uutta työtä hakiessa uusi hyvä työnantaja voisi tosin kompensoida tuon osakepotin niin ei välttämättä ole jumissa. Ellei se osakepotti sitten ole niin iso, että siihen ei vain pysty. Siinä tapauksessahan kompensaatio tosin on sitten kunnossa, kun muualta ei saisi enempää.

Mun verotettavasta palkkatulosta viime vuonna tuli 35% palkasta ja loput osakkeista. Siihen päälle tosin tuli myös vielä ei palkkatulona verotettavia osakkeita ja muita etuja.

Mielenkiintoista. Tosin se osakepotti kannattaisi mieltää osaksi palkkaa ja miettiä onko kokonaiskompensaatio kunnossa. Ehkä uutta työtä hakiessa uusi hyvä työnantaja voisi tosin kompensoida tuon osakepotin niin ei välttämättä ole jumissa. Ellei se osakepotti sitten ole niin iso, että siihen ei vain pysty. Siinä tapauksessahan kompensaatio tosin on sitten kunnossa, kun muualta ei saisi enempää.

Mun verotettavasta palkkatulosta viime vuonna tuli 35% palkasta ja loput osakkeista. Siihen päälle tosin tuli myös vielä ei palkkatulona verotettavia osakkeita ja muita etuja.
Tarkkoja yksityiskohtia en tunne mutta ilmeisesti on ollut jonkinlainen sisäinen IPO, ja noita osakkeita on saanut ostaa (sen lisäksi että niitä on annettu palkan päälle? En ole varma). Siinä kohtaa sitten laitettu sen verran kiinni, että ei kehtaa enää arvonnousuja hukkaankaan heittää, mutta toisaalta yhtä suureen arvonnousuun olisi voinut päästä myös sijoittamalla rahat pörssiin.

Minulla kävi samalla tavalla palkankorotuspyynnön kanssa. Löysin oven ihan itse ja tänään allekirjoitin uuden työsopimuksen 700 euroa suuremmalla palkalla. Autossa istuminenkin vähenee noin 50 tuntia kuukaudessa. Eipä kannata edes kysyä vastatarjousta nykyisestä firmasta.

Edit: Palkka siis nousee 4200 euroon. Olen fyysikko-DI, mutta tittelinä on automaatioasiantuntija. Vastuualueeni kattaa nyt kaikki laitoksen mittaukset järjestelmätasolla ja ei siis sisällä kauheasti varsinaista automaatiota. Kyse on valtavasta kokonaisuudesta. Työ on pääasiassa paperien pyörittelyä, mutta sisältää myös käyttöönottoa ja kunnossapitoa vaikkei se oikeasti kuulu vastuualueeseeni. Työkokemusta näistä on noin 4 vuotta.

Uudessa työpaikassa vastuualue on vain pieni osa nykyisestä, mutta siinä pääsee varmasti paljon syvemmälle ja osaaminen kehittyy niissä instrumentointilaitteissa.

Viimeksi muokattu:
Onko suomessa yleistynyt osakkeiden tarjoaminen palkankorotuksen sijasta/kyljessä? Tuo on minusta hyvä tapa motivoida, kun joutuu pinnistelemään vuodesta toisaan lisäosakkeiden vuoksi. Ei tule sellaista tyytyväisyystekijää, että palkka on jo riittävän hyvä ja laiskistuu. Minusta win/win niin kauan kuin osakkeita saa omaa suoritusta vastaavan määrän, joka voi helposti olla enemmän kuin muutaman prosentin palkankorotus. Vielä, jos ne osakkeet saa omaksi vaikka 4v kuluessa niin niillä on firmaan sitouttava vaikutus. Työntekijän kannalta taas sitten voi saada osaketta osakkeen päälle. Firma voittaa myös, kun työntekijä ei laiskistu ja jos laiskistuu niin kompensaatio laskee muutaman vuoden kuluessa. Osakkeilla minun mielestä voi siis tarjota lyhytaikaisesti isoa kompensaatiota niille jotka saavat aikaiseksi. Kaikki voittavat.

Jos tämä ei ole vielä suomessa yleistä niin onko joku uskaltanut ehdottaa tuollaista esimiehelle?

Meillä on, toki jenkkifirma. Joka vuosi potista vapautuu 25%. Ja niitä saa lisää, määrä riippuu omasta positiosta, suorituksesta ja firman suorituksesta. Minusta erittäin motivoiva eikä sinänsä sido käsiä kuin vuodeksi kerrallaan - ellei sitten halua koko pottia itselleen.

Jos omistaa osakkeita, ei niitä voi menettää kun lähtee firmasta. Jos omistaa optioita, niin tilanne voi olla eri.

Jos omistaa osakkeita, ei niitä voi menettää kun lähtee firmasta. Jos omistaa optioita, niin tilanne voi olla eri.
Mutta eikö olekin kätevää ylläpitää tällaista mielikuvaa johdon puolelta, jolloin työntekijät saadaan "sitoutettua" firmaan. ;)
Tiedän tapauksen, jossa eron myötä toinen osapuoli "pakotettiin" myymään osakkeet takaisin yritykseen. Uhkailtiin oikeustoimilla jne. vaikka mitään juridista perustetta tuolle ei ollut.

Ei taida johdon ulkopuolella olla kovin yleistä. Varmaan ongelmana on, että tuohon pitäisi saada sitten useampia työntekijöitä mukaan kerralla. Jostain kun niiden osakkeiden pitää tulla (joko firman pitää ne vapailta markkinoilta ensin ostaa itselleen tai luoda uusina), niin ei varmaan kaiken vaivan arvosta yritykselle hankkia yksittäiselle työntekijälle tyyliin tonnilla osakkeita per vuosi. Tietty, jos johdolla jo tuollainen palkitsemissysteemi on niin voisi olla mahdollista normaalinkin työntekijän palkkio ottaa tohon sivuun mukaan.

Olisihan tuo kyllä kiva juttu ja joskus itselläkin käynyt mielessä ehdottaa palkankorotuksen sijasta/lisäksi, mutta ihan tylsästi rahana olen kuitenkin toistaiseksi ottanut.

Meidän firmassa oli yhdessä vaiheessa tarkoitus järjestää henkilöstöanteja enemmänkin näin sitouttamismielessä, mutta lopulta se jäi yhteen kertaan ja koko homma unohtui.

EDIT: Tämä siis julkisen yhtiön perusteella. Yksityisen osakeyhtiön tapauksessa osakkeiden luominen palkitsemista varten voisi olla helpompaa, mutta ne on sitten työntekijällä vähemmän hyödyllisiä ja voi mahdollisesti sisältää jotain tollasia ehtoja, että jos vaihdat firmaa niin osakkeet pitää myydä takaisin tai muuten vaan osake on joku rajattu Ö-sarjan lappu.

Viimeksi muokattu:
Itelle on noita sitouttamisosakkeita tullut useammassakin eri firmassa viimeisen 15v aikana. Kaikki tuotetaloja (ICT-alalla), enkä ole ylimmässä johdossa.

Tyypillisesti se on ollut 3 vuotta mitä yksi "ohjelma" kestää, ja kerran vuodessa napsahtaa tietty määrä potista. Kerran olisi kestänyt 5 vuotta mutta se tuntui jo liian pitkältä ajalta jo alkaessaan, että saisi ikinä niitä kaikkia (enkä saanutkaan, eropaketin sain tosin kouraan kun koko paska lopetti toiminnan). Toki noita osakeohjelmia voi rullata useampikin päällekäin, kerran ollut sekin tilanne.

Eihän noi mikään este ole olla vaihtamatta firmaa, koska raha on vain yksi aspekti, mutta toki noilla kantsii pelailla jos pystyy, lykkää uuteen firmaan menoa hetken jos parin kuukauden sisällä vaikka 5-numeroinen summa "ylimääräistä" on saatavilla. Harvoin se pari kuukautta mikään kynnyskysymys on, tai uusi firma saa sitten kompensoida tuon että vuositulot paranee tarpeeksi myös nuo huomioiden...

Bonuksien kanssa nuo rullaa rinnakkain, mutta kaikille noita osakkeita ei yleensä tule, siinä missä bonuksia saa kaikki (eri suuruisia tosin perustuen suorituksiin). Eli jotain erityisosaamista yleensä vaatii.

Edit: Useinhan (tai ainakin kaikissa omalla kohdalla) noissa tosiaan on se ikävä puoli että ne pystyy lunastamaan vain kerran vuoteen tms. joten helpompi myydä heti kun mahdollista siinä aikaikkunassa pois ja ostaa oikeita osakkeita koko rahalla, millä voi sitten tehdä transaktioita miten ja milloin haluaa...Ellei nyt jostain syystä satu uskomaan, että juuri kyseisen firman osakkeet RAKETOI ennennäkemättömällä tavalla lähitulevaisuudessa. Varmaan jossain Teslalla jne. alkuaikoina duunissa olleilla tuo tilanne. Useinhan startupeissa osakkeita nimenomaan jaetaan rahan sijasta, esim. pelialalla useampi tuttava ja monilla näin.

Edit2: Noilla voi myös kompensoida huonoja bonuksia. Nykyisessä firmassa tyypillisesti joku 2-3x kk liksan verran tippunut vuodessa, nyt kiitos KORONAN ja lepakonsyöjien yms. nolla euroa bonarit, kun on bisnes hyytynyt sen verran globaalisti kumminkin. Myin läjän noita osakkeita, niin sai sen saman summan about.

Viimeksi muokattu:
Mutta eikö olekin kätevää ylläpitää tällaista mielikuvaa johdon puolelta, jolloin työntekijät saadaan "sitoutettua" firmaan. ;)
Tiedän tapauksen, jossa eron myötä toinen osapuoli "pakotettiin" myymään osakkeet takaisin yritykseen. Uhkailtiin oikeustoimilla jne. vaikka mitään juridista perustetta tuolle ei ollut.
Good leaver / bad leaver -mekaniikalla nuo myydyt / jaetut on toteutettu, en tiedä mikä on virallinen termi. Eli jos lähdet omasta halusta niin olet bad leaver ja joudut myymään osuutesi ostohintaan ja menetät arvonnousut.

Olis pitänyt arvata, että suomessa osake on väärä sana. Amerikassa puhutaan RSU:sta(restricted stock unit). Eli saa ihan ehtoja osakkeita käteen. Firma yleensä ostaa noi vapailta markkinoilta eikä laske liikkeelle uusia osakkeita. Restricted Stock Unit (RSU). Rajoite on siinä ajassa missä ne saa itselleen. Jos vaihtaa firmaa niin ne ei erääntyneet osakkeet jää saamatta.

RSU:t verotetaan palkkatulona. Yleensä ensimmäistä erää saa odottaa vuoden ja sitten tulee kvartaaleittain hyvää. Eka erä on iso, kun siinä tulkee neljän kvartaalin osakkeet kerraalla. Monessa firmassa tuo koko osake-erän itselle saaminen kestää 4 vuotta. Hyvät tyypit saa vuosittain lisäerän == osaketta osakkeen päälle.

On myös ESPP employee stock purchase progam. Siinä saa ostaa alennetulla hinnalla osakkeita ja verotetaan myydessä. Alehinta voi olla tosi hyväkin, kun hinta fiksataan paikalleen 2v ajaksi. Jos firman arvo tuplaantuu tuossa 2v aikana niin saa viimeisen erä kuitenkin sillä 2v wanha hinta miinus 15%:lla. Jos firman osakkeen arvo on alentunut niin ne osakkeet saa ostaa sillä alentuneella hinnalla miinus 15%. ESPP:N verotus on monimutkainen.

Startupeissa voi sitten olla jotain saa x prosenttia firmasta. Ne on monesti karuja, kun uudet annit laimentaa työntekijöiden osuuksia. Tarpeeksi monen annin jälkeen ei ole paljon mitään käsissä.

Työnantaja jenkkipörssissä ja meillä myös käytössä yllä mainittu ESPP. Sillä erotuksella että hinnaksi katsotaan puolen vuoden välein alempi hinta. Eli jos tammikuun 1. päivä osakkeen arvo $20 ja kesäkuun viimeinen päivä $50 saan osakkeita heinäkuun alussa hintaan $20 - 15% alennus. Vaikka arvo laskisi en usko että ne parissa päivässä laskevat vielä 15% jolloin voisin jäädä tappiolle. Osallistun tähän maksimiosuudella joka on 15% palkasta. Veroista en osaa koska ensimmäinen erä tulee heinäkuun alussa. HR aikoi selvittää kuinka Suomen verottaja tähän suhtautuu.

Toisekseen minulla on myös neljän vuoden optio-ohjelma. Tai onko se nyt tuo RSU. Nykykurssilla osakkeiden noin $100 000 per vuosi. Nuo siis on palkkatuloa ja veroprosentti sitä myöten reilut 50 o_O

Tottakai, jokaisen palkka on se omiin suorituksiin perustuva. Mutta sanotaan, jos kollegat tienaa 5000€ ja itse 3000€ about samoilla työtehtävillä, niin kyllä tuosta näkee että korotuspaineita on. Toisaalta taas sama pätee toisin päin. Firma ei ole kovinkaan halukas nostamaan tuota 5k€ kollegan palkkaa. Tai näin sen ajattelen.

Tiedän sen ja sanoin ihan ääneen, kun puhuttiin rekrytoineista, että paikalleni ei saa ainakaan samaan rahaan ketään osaavaa tekemään. Yllättävän spesifi osaaminen on tullut hankittua, ettei oikein joka kulmalla tule edes vastaan. Tällä hetkellä on myös erityinen tarve ko. Osaamiselle.
Itsellä osaaminen sinänsä ei ole mitekään spesifiä (rakennusten sähköasennukset), paitsi siltä osin että ainakin omasta mielestäni samaan mieheen on aika hyvin osunut laaja kattaus sähkö- ja tele/turva/AV-järjestelmien osaamista lisättynä kustannusosaamisella, työmaaosaamisella ja projektinhallintaosaamisella kun vertaa samanikäisiin/samanpituisella kokemuksella varustettuihin kollegoihin. Ja suht mielelläni teen esim. noita paskempia juttuja eli valvontahommia (työmaa ja talous) ja projektinhallintaa. Tänään tuli kolmisen tuntia keskustelua esimiehen kanssa firman kehittämisestä ja jatkosta ylipäänsä. Palkankorotuspyyntö oli näköjään liian pieni (4 000 --> 4 500 EUR/kk) kun se tuli silmää räpäyttämättä. Pomo kyllä tuntui hyvin tiedostavan, että minua ei kannata päästää lähtemään, kun totesi tämän vuoden kehityshankkeesta jota esittelin että jos ja kun tämä menee hyvin maaliin niin vuoden päästä laitetaan tonnin verran lisää. Itse siis vuoden 2013 amk-inssi, samana vuonna aloittanut nykyisessä työpaikassa ja viime vuonna tuli hankittua yamk-kupongit.

Asiantuntijatyössä, jossa edes osin työskennellään tiimeissä, oppii kyllä nopeasti huomaamaan kollegoiden tason. Niillä havainnoilla ja vaikka tekin palkkataulukoilla saa aika hyvän käsityksen, missä paikkeilla se palkka pitäisi olla ja sen mukaan sitten kysymään. Ja jos on pieni firma kyseessä ja oma osaaminen tai työn tekemisen intohimo on keskimäärin parempi kuin kollegoilla niin lisää vaan pyytämään. Ei sen takia irtisanotuksi joudu. Ei esimiehetkään tyhmiä ole ja jos työtehtävä on sellainen, johon ei muutaman kuukauden koulutuksella saa korvaajaa, niin ei hyvästä työntekijästä kovin helposti luovuta.

Verotuksesta kannattaa näillä palkoilla muistaa, että marginaalivero on siellä 50 % paikkeilla. Mihinkään satasen tai kahden palkankorotuksiin ei siis kannata tyytyä ainakaan jos korotuksen vastineeksi edellytetään jotain lisäpanostuksia. Itsellä on tämänpäiväinen mukaan lukien kolme viimeistä korotusta ollut aina 500 euroa laaki ja yksi peruste on ollut juurikin verotus. Pomossa on yrittäjänä sen verran kapitalistia että aina on mennyt kyselemättä läpi.

Hiukan ollaan vielä jäljessä palkassa jos alaa keskimäärin katsoo, mutta itse lasken plussaksi sen, että voin tehdä työt ihan missä vain, missä järjestyksessä vain ja miten haluan, kunhan lopputulos on oikea ja ajallaan valmis.

Jos osakassopimuksessa on näin sovittu, niin kyllä menettää. Aivan normaali käytäntö. Joku omistaa 20% ja lähtee Pattayalle asumaan, samalla saa 400ke/v firmasta, vaikka tarkoitus oli motivoida tekemään töitä. Mietis nyt itsekkin asiaa.

Itsellä osaaminen sinänsä ei ole mitekään spesifiä (rakennusten sähköasennukset), paitsi siltä osin että ainakin omasta mielestäni samaan mieheen on aika hyvin osunut laaja kattaus sähkö- ja tele/turva/AV-järjestelmien osaamista lisättynä kustannusosaamisella, työmaaosaamisella ja projektinhallintaosaamisella kun vertaa samanikäisiin/samanpituisella kokemuksella varustettuihin kollegoihin. Ja suht mielelläni teen esim. noita paskempia juttuja eli valvontahommia (työmaa ja talous) ja projektinhallintaa. Tänään tuli kolmisen tuntia keskustelua esimiehen kanssa firman kehittämisestä ja jatkosta ylipäänsä. Palkankorotuspyyntö oli näköjään liian pieni (4 000 --> 4 500 EUR/kk) kun se tuli silmää räpäyttämättä. Pomo kyllä tuntui hyvin tiedostavan, että minua ei kannata päästää lähtemään, kun totesi tämän vuoden kehityshankkeesta jota esittelin että jos ja kun tämä menee hyvin maaliin niin vuoden päästä laitetaan tonnin verran lisää. Itse siis vuoden 2013 amk-inssi, samana vuonna aloittanut nykyisessä työpaikassa ja viime vuonna tuli hankittua yamk-kupongit.

Asiantuntijatyössä, jossa edes osin työskennellään tiimeissä, oppii kyllä nopeasti huomaamaan kollegoiden tason. Niillä havainnoilla ja vaikka tekin palkkataulukoilla saa aika hyvän käsityksen, missä paikkeilla se palkka pitäisi olla ja sen mukaan sitten kysymään. Ja jos on pieni firma kyseessä ja oma osaaminen tai työn tekemisen intohimo on keskimäärin parempi kuin kollegoilla niin lisää vaan pyytämään. Ei sen takia irtisanotuksi joudu. Ei esimiehetkään tyhmiä ole ja jos työtehtävä on sellainen, johon ei muutaman kuukauden koulutuksella saa korvaajaa, niin ei hyvästä työntekijästä kovin helposti luovuta.

Verotuksesta kannattaa näillä palkoilla muistaa, että marginaalivero on siellä 50 % paikkeilla. Mihinkään satasen tai kahden palkankorotuksiin ei siis kannata tyytyä ainakaan jos korotuksen vastineeksi edellytetään jotain lisäpanostuksia. Itsellä on tämänpäiväinen mukaan lukien kolme viimeistä korotusta ollut aina 500 euroa laaki ja yksi peruste on ollut juurikin verotus. Pomossa on yrittäjänä sen verran kapitalistia että aina on mennyt kyselemättä läpi.

Hiukan ollaan vielä jäljessä palkassa jos alaa keskimäärin katsoo, mutta itse lasken plussaksi sen, että voin tehdä työt ihan missä vain, missä järjestyksessä vain ja miten haluan, kunhan lopputulos on oikea ja ajallaan valmis.
Kiitoksia analyysistä. Mä luulen, että pyydän 1000€ lisää. Perustelen asiaa ihan pomon suusta kuultuna: asiassa x on asiakkaat suorastaan ylistäneet ja ovat saaneet asiantuntevampaa konsultointia kun konsulttifirmalta x. Toisekseen vastuu lisääntynyt, titteli vaihtuu ja pomon suusta myös nimetty minut firman avainhenkilöksi. Enkä kyllä usko parin sadan korotuksiin, jos hän ei uskaltanut sanoa summaa ääneen ennen tj:n kanssa juttelua.

Jos osakassopimuksessa on näin sovittu, niin kyllä menettää. Aivan normaali käytäntö. Joku omistaa 20% ja lähtee Pattayalle asumaan, samalla saa 400ke/v firmasta, vaikka tarkoitus oli motivoida tekemään töitä. Mietis nyt itsekkin asiaa.
Jos on allekirjoittanut erillisiä osakassopimuksia tai yhtiöjärjestykseen on kirjattu lunastuspykäliä joiden ehdot täyttyvät, niin se on nähdäkseni hyvinkin eri juttu kuin se, että firmoilla olisi yleisesti jotain oikeuksia omia osakkeita.

Lähtökohtaisesti yrityksillä ei ole oikeutta kerätä osakkeita takaisin - yhtiöjärjestyksessä pitää olla erikseen jonkin sortin lunastuspykälä tai sen pitää olla kirjattu erilliseen osakassopimukseen.

Kiitoksia analyysistä. Mä luulen, että pyydän 1000€ lisää. Perustelen asiaa ihan pomon suusta kuultuna: asiassa x on asiakkaat suorastaan ylistäneet ja ovat saaneet asiantuntevampaa konsultointia kun konsulttifirmalta x. Toisekseen vastuu lisääntynyt, titteli vaihtuu ja pomon suusta myös nimetty minut firman avainhenkilöksi. Enkä kyllä usko parin sadan korotuksiin, jos hän ei uskaltanut sanoa summaa ääneen ennen tj:n kanssa juttelua.
Tonni on ihan hyvä lähtökohta. Se että siirretään "operatiivisesta" työstä pois osoittaa vielä sen, että työnantaja on katsonut henkilöstä olevan enempään kuin pelkkään suorittavaan työhön. Tuo vielä parantaa asemia, jos toimii asiakasrajapinnassa ja saa asiakkailta kiitosta. Asiakaspalvelu kun ei onnistu läheskään kaikilta. Ja jos on mainittu olevan avainhenkilö ja se on muutakin kuin korulause niin se tarkoittaa että työntekijästä ollaan valmiit pitämään kiinni. Ja samaten tuo turvaa siinä mielessä että jos huonot ajat koittaisivat, niin avainhenkilöt ovat ne, joista luovutaan viimeisenä.
Paljonko pyytäisitte lisää? Mainittakoon sen verran, että minulle ei ole eikä alle puolessa vuodessa voi kouluttaa korvaajaa. Ja on erittäin kriittinen järjestelmä ainoastaan minun tiedossa, siis kaikki admin puoli siitä. Käytännön työn osaa kyllä henkilöstö (olen kouluttanut)
Vähän sama juttu kuin itselläni, paitsi että en ole ehtinyt kouluttaa muita enkä laatia edes minkäänlaisia rautalankaohjeita, joilla kokemattomampi suunnittelija pääsisi alkuun, kun on jatkuvasti revitty johonkin hommaan jeesaamaan ja sitten on vielä omat henkilökohtaiset projektit/asiakkuudet hoidettavana. Tähän asti vielä homma mennyt niin että olen itse pyrkinyt tarkastamaan kaikki ulos lähtevät projektit erityisesti telen ja turvan osalta, mutta firma alkaa olla sen verran suuri, ettei tuo ole enää mahdollista. Ei tunnit riitä viikossa. Sen takia tuota ohjeistusta ja muiden osaamista on nyt pakko lähteä kehittämään, jottei koko korttitalo romahda.

Vähän sama juttu kuin itselläni, paitsi että en ole ehtinyt kouluttaa muita enkä laatia edes minkäänlaisia rautalankaohjeita, joilla kokemattomampi suunnittelija pääsisi alkuun, kun on jatkuvasti revitty johonkin hommaan jeesaamaan ja sitten on vielä omat henkilökohtaiset projektit/asiakkuudet hoidettavana. Tähän asti vielä homma mennyt niin että olen itse pyrkinyt tarkastamaan kaikki ulos lähtevät projektit erityisesti telen ja turvan osalta, mutta firma alkaa olla sen verran suuri, ettei tuo ole enää mahdollista. Ei tunnit riitä viikossa. Sen takia tuota ohjeistusta ja muiden osaamista on nyt pakko lähteä kehittämään, jottei koko korttitalo romahda.
Kuulostaa tutulta. Siis että koko ajan tulee pientä kyselyä sinne tänne tuonne, omat työt ja sitten pitäisi alkaa jotain muuta kouluttamaan. Siinä ainakin itselläni on mennyt niin, että tuo muiden koulutus on jäänyt. Tämä henkilö, joka piti kouluttaa, on itse asiassa ohjattu toisiin tehtäviin tässä välissä ja nyt hänet pitöisi kuitenkin kouluttaa. Lähinnä tässä omat lomatkin mietityttää, kun ei tahdo pystyä olemaan pois. Tai käytännössä pitää olla aina läppäri mukana/tavoitettavissa jos(kun) jotain sattuu. Tämä tulee todennäköisesti tulevan kesän aikana olemaan joka tapauksessa näin. En usko, että tämä yksi henkilö pystyy ihan kaikkea oppimaan ja olen sitten se ainut jolle soittaa, jos jotain ”sattuu”. Niin ja onhan tuo minun ”päätyökin” semmoinen, johon ei ole korvaajaa, mutta ne on onneksi monesti mallia ei niin kiireellisiä. Tämä johtaa siihen, että ainakin viime vuonna tuli meilejä luettua ja vastailtua tarvittaessa myös lomalla.

Mä olin pitkään se jolle aina soitettiin, vaikka parin ylennyksen jälkeen ei todellakaan mulle kuulunut. Kaiken lisäksi en edes saanut tuosta mitään kummempaa kompensaatiota.

Vuoden verran puhuin palveluista vastaaville että en oikeasti enään jaksaisi / ette voi luottaa että olen selvin päin / joku päivä jään vielä auton alle ja ootte kusessa jne.

Kun mikään ei muuttunut, rupesin laittamaan puhelimen äänettömäksi yön ajaksi. Ei mennyt kauaa kun päivystyksiä mietittiin uusiksi, eikä maailma loppunut.

Ihmisten motivaatio oppia asioita kasvaa kummasti kun on pakko. Välillä myös se ajatus että on pakko pitää vanhoista hommista kiinni on ennen kaikkea omassa päässä.

Tulikin tieto että rekryssä on vielä viimeinen kierros, ja olen siinä mukana. Odottavan aika on pitkä :btooth:

Tonni on ihan hyvä lähtökohta. Se että siirretään "operatiivisesta" työstä pois osoittaa vielä sen, että työnantaja on katsonut henkilöstä olevan enempään kuin pelkkään suorittavaan työhön. Tuo vielä parantaa asemia, jos toimii asiakasrajapinnassa ja saa asiakkailta kiitosta. Asiakaspalvelu kun ei onnistu läheskään kaikilta. Ja jos on mainittu olevan avainhenkilö ja se on muutakin kuin korulause niin se tarkoittaa että työntekijästä ollaan valmiit pitämään kiinni. Ja samaten tuo turvaa siinä mielessä että jos huonot ajat koittaisivat, niin avainhenkilöt ovat ne, joista luovutaan viimeisenä.

Millä nimikkeellä työskentelet? Olen työskennellyt sähkösuunittelijana sekä valvojana ja kyllä omasta mielestäni valvojan hommat ovat mielekkäämpiä vaikkakin haastavempia (urakoitsijoiden kanssa taistelu, haastavat tilaaja, tulee tietää suunnittelusta sekä käytännöstä) ja niistä maisetaan myös huomattavasti paremmin kuin suunnittelusta.

Tulikin tieto että rekryssä on vielä viimeinen kierros, ja olen siinä mukana. Odottavan aika on pitkä :btooth:

Tuossa kohtaa on hyvin pullat uunissa. Vaikka ei nyt tärppäisi niin voivat myöhemmin ottaa yhteyttä, että nyt olis paikkaa tarjolla.

Millä nimikkeellä työskentelet? Olen työskennellyt sähkösuunittelijana sekä valvojana ja kyllä omasta mielestäni valvojan hommat ovat mielekkäämpiä vaikkakin haastavempia (urakoitsijoiden kanssa taistelu, haastavat tilaaja, tulee tietää suunnittelusta sekä käytännöstä) ja niistä maisetaan myös huomattavasti paremmin kuin suunnittelusta.
Työsopimuksessa ja käyntikortissa lukee osastopäällikkö kun vuosia sitten pomolla oli kauhea kiima nimitellä kaikenlaisia päälliköitä. Oon miettinyt että seuraavalla käyntikorttien tilauskierroksella poistatan tuon nimikkeen siitä ja laitan tilalle "sähkö-, tele- ja turvasuunnittelu". Työnkuva tällä hetkellä lähinnä valvontahommat ja suunnittelussa jonkinsortin "senior advisorina" toimiminen.

Lasken itse tuon valvontapuolen juurikin siinä mielessä paskemmaksi hommaksi, kun siinä joutuu toimimaan erotuomarina tilaajan ja urakoitsijan välillä samalla kun pähkälet että mitähän se suunnittelija on tässäkin kohtaa ajatellut kun suunnitelmista löytyy jotain hölmöä. Siitä toki maksetaan keskimäärin paremmin ja on syytäkin. Toki homma riippuu paljon siitä, missä vaiheessa keikkaan tulee mukaan. Jos saa olla mukana jo suunnitteluvaiheessa niin on huomattavasti helpompaa, kun pystyy vaikuttamaan suunnitelmiin ja on urakan alkaessa paremmin kärryillä siitä, mitä on sovittu ja mitä suunnitelmat sisältää. Jos mukaa tulee vasta siinä vaiheessa kun kuvat on lähdössä laskentaan, sellaisen urakan valvonta on mielestäni aika koiran virka, varsinkin jos suunnitelmat on äkkiä tehty taitamattomalla porukalla.

Kaikista parhaita keikkoja on ne, joissa saa itse toimia suunnittelun vetäjänä, valvojana ja ehkä myös tosiasiallisena sähkörakennuttajana.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 304
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom