Palkkakeskustelu

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
977
Tää on kyllä vähän säälikin. Itekin DI ja huomannut saman. Joka vuosi saa sen maksimin mitä melkein voivat nostaa yleiskorotuksena (eli pari prossaa) ja kolme kertaa työtehtävien muuttuessa haastavampiin tullut tuo +10% 10vuoden aikana. Silti alempiin positioihin tulee jengi samoille palkoille, koska ovat vaihtaneet firmaa. Harmittavaa vaan, kun en haluaisi vaihtaa firmaa, vaikka kyllä kerran elämässä (mielellään aiemmin) pitäisi tuo veivaus tehdä vaikka sitten ensin toiseen firmaan ja sitten takaisin alkuperäiseen..
Tuokin on käsittämätön ilmiö vaikka sen kaikki tunteekin. Eli firman tunteva pitkään talossa ollut työntekijä ei ole ikäänkuin ole yhtä arvokas kuin jostain toisesta firmasta vaihtava jos molemmat saavat suunnilleen samaa liksaa. Se uusi henkilö pitää jokatapauksessa kouluttaa tehtäväänsä ja se kestää viikoista vuosiin hommasta riippuen. Tietysti jossain tietyissä hommissa voi vaihtaa firmaa ja jatkaa käytännössä sen täsmälleen saman työn tekemistä heti ekasta päivästä lähtien, mutta väittäisin että pääasiassa näin ei ole.

Pohjimmiltaan se tietysti johtuu siitä että firmaan jämähtänyt työntekijä tyytyy helposti palkkaansa ja vain valittaa siitä. Ja tekee silti työnsä. Niin mitäpä sitä idiootille maksamaan (kuulun toki itsekin tähän jengiin).
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Tää on kyllä vähän säälikin. Itekin DI ja huomannut saman. Joka vuosi saa sen maksimin mitä melkein voivat nostaa yleiskorotuksena (eli pari prossaa) ja kolme kertaa työtehtävien muuttuessa haastavampiin tullut tuo +10% 10vuoden aikana. Silti alempiin positioihin tulee jengi samoille palkoille, koska ovat vaihtaneet firmaa. Harmittavaa vaan, kun en haluaisi vaihtaa firmaa, vaikka kyllä kerran elämässä (mielellään aiemmin) pitäisi tuo veivaus tehdä vaikka sitten ensin toiseen firmaan ja sitten takaisin alkuperäiseen..
No enpä ehkä olisi itsekään saanut aikaiseksi firmaa vaihtaa, mutta YT -luuta lakaisi 2017 ja oli pakko hakea uutta. Sitten 2019 mut headhuntattiin, vaikken ollut mitään hakemassakaan, mutta oli aika perfect match, niin lähdin (ja palkkauskin toki vaikutti). Molemmat duunit ton 10v jälkeen kyllä olleet hyviä ja en hetkeäkään kaipaa vanhaa.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 226
Tää on kyllä vähän säälikin. Itekin DI ja huomannut saman. Joka vuosi saa sen maksimin mitä melkein voivat nostaa yleiskorotuksena (eli pari prossaa) ja kolme kertaa työtehtävien muuttuessa haastavampiin tullut tuo +10% 10vuoden aikana. Silti alempiin positioihin tulee jengi samoille palkoille, koska ovat vaihtaneet firmaa. Harmittavaa vaan, kun en haluaisi vaihtaa firmaa, vaikka kyllä kerran elämässä (mielellään aiemmin) pitäisi tuo veivaus tehdä vaikka sitten ensin toiseen firmaan ja sitten takaisin alkuperäiseen..
Sama täällä. Pitkään ollut samalla työnantajalla ja vaikka oma alkupalkkani on noin tuplaantunut, niin samassa ajassa myöskin alkupalkat ovat nousseet luokkaa 50%. Vastuisiin, työnkuvan laajuuteen ja osaamisen kehittymiseen nähden surkea palkkakehitys. Eli note to self: Rahallisesti ei kannata sitoutua työnantajaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
487
Sama täällä. Pitkään ollut samalla työnantajalla ja vaikka oma alkupalkkani on noin tuplaantunut, niin samassa ajassa myöskin alkupalkat ovat nousseet luokkaa 50%. Vastuisiin, työnkuvan laajuuteen ja osaamisen kehittymiseen nähden surkea palkkakehitys. Eli note to self: Rahallisesti ei kannata sitoutua työnantajaan.
Just samat fiilikset. Vielä kun se oma valmistumisen jälkeinen liksa joskus vuonna 2012 oli jäätävän surkea mistä lähdettiin kipuamaan ylöspäin. Eli palkka on mun mielestä noussut prosentuaalisesti ihan ok vuosien varralla, mutta lähtötilanne oli vaan surkea ja "nousuvara" on syönyt hyvät nousut. Tuttava nykyään alemmalla positiolla tienaa paljon paremmin edelleen koska onnistui juuri firman vaihdon yhteydessä neuvottelemaan silloin 2010 paikkeilla huomattavankin paljon tehtäviin nähden yläkanttiin liksansa. Kuitenkin korotukset tulee noihinkin aina päälle jne ja yksittäisen esimiehen pitää aina tietyissä raameissa toimia palkankorotusten suhteen. Eli tästä aasinsiltana mitä ketjussakin on keskusteltu - Aina se liksa tappiin heti kun mahdollista eikä jäädä toivomaan niitä korotuksia.

Toki tuntuu myös, että 2010-2015 oli työmarkkinat ainakin teknisellä puolella suhteellisen jäätävät. Todella vaikea oli saada töitä mistään, YT:t kaikkialla ja palkkauskiellot. Firmat pystyi sanella mitä maksetaan ja pakko oli vaan ottaa homma vastaan. Nykyään tuntuu työmarkkinat huomattavasti terveellisemmiltä ja paikkoja aukeaa joka suunnasta. Tämä myös tuntuu näkyvän juuri tuossa, että alkupalkat on todella paljon nousseet.

Tuokin on käsittämätön ilmiö vaikka sen kaikki tunteekin. Eli firman tunteva pitkään talossa ollut työntekijä ei ole ikäänkuin ole yhtä arvokas kuin jostain toisesta firmasta vaihtava jos molemmat saavat suunnilleen samaa liksaa. Se uusi henkilö pitää jokatapauksessa kouluttaa tehtäväänsä ja se kestää viikoista vuosiin hommasta riippuen.
Tämä! Ehkä avoimempi palkkakulttuuri auttaisi tässä. Mutta on kyllä uskomatonta, että uusi rekry voi saada parempaa liksaa kuin vuosia kokemusta hommista omaavat. Ja toinen ilmiö on, että korkeammille positiolle palkkauksessa nähdään jotenkin etuna, että ei ole firman sisältä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
936
Tämä! Ehkä avoimempi palkkakulttuuri auttaisi tässä. Mutta on kyllä uskomatonta, että uusi rekry voi saada parempaa liksaa kuin vuosia kokemusta hommista omaavat. Ja toinen ilmiö on, että korkeammille positiolle palkkauksessa nähdään jotenkin etuna, että ei ole firman sisältä.
Uuden rekryn palkka on todennäköisemmin se sen hetkinen pätevä markkinahinta vastaavasta tekijästä, vanhan työntekijän palkka on vaan jäänyt korotusten puutteessa jälkeen. Koska mitään työmarkkinasuhdanne-palkankorotuksia ei tehdä niin ainoa tapa nostaa se "oikealle" tasolle on työpaikan vaihto. Jokaisen kannattaisi kyllä parin vuoden välein tarkistaa se oma markkina-arvonsa, eli myynkö nyt palveluksiani nykyiselle työnantajalle liian halvalla.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 226
Just samat fiilikset. Vielä kun se oma valmistumisen jälkeinen liksa joskus vuonna 2012 oli jäätävän surkea mistä lähdettiin kipuamaan ylöspäin. Eli palkka on mun mielestä noussut prosentuaalisesti ihan ok vuosien varralla, mutta lähtötilanne oli vaan surkea ja "nousuvara" on syönyt hyvät nousut. Tuttava nykyään alemmalla positiolla tienaa paljon paremmin edelleen koska onnistui juuri firman vaihdon yhteydessä neuvottelemaan silloin 2010 paikkeilla huomattavankin paljon tehtäviin nähden yläkanttiin liksansa. Kuitenkin korotukset tulee noihinkin aina päälle jne ja yksittäisen esimiehen pitää aina tietyissä raameissa toimia palkankorotusten suhteen. Eli tästä aasinsiltana mitä ketjussakin on keskusteltu - Aina se liksa tappiin heti kun mahdollista eikä jäädä toivomaan niitä korotuksia.

Toki tuntuu myös, että 2010-2015 oli työmarkkinat ainakin teknisellä puolella suhteellisen jäätävät. Todella vaikea oli saada töitä mistään, YT:t kaikkialla ja palkkauskiellot. Firmat pystyi sanella mitä maksetaan ja pakko oli vaan ottaa homma vastaan. Nykyään tuntuu työmarkkinat huomattavasti terveellisemmiltä ja paikkoja aukeaa joka suunnasta. Tämä myös tuntuu näkyvän juuri tuossa, että alkupalkat on todella paljon nousseet.



Tämä! Ehkä avoimempi palkkakulttuuri auttaisi tässä. Mutta on kyllä uskomatonta, että uusi rekry voi saada parempaa liksaa kuin vuosia kokemusta hommista omaavat. Ja toinen ilmiö on, että korkeammille positiolle palkkauksessa nähdään jotenkin etuna, että ei ole firman sisältä.
Minä olen kyllä firman intran keskustelupalstalla kyllä kertonut vastuuni, työtehtäväni, kokemukseni ja kuukausipalkkani suuruuden. Tuskin niistä moni on kateutta tuntenut.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Pohjimmiltaan se tietysti johtuu siitä että firmaan jämähtänyt työntekijä tyytyy helposti palkkaansa ja vain valittaa siitä. Ja tekee silti työnsä. Niin mitäpä sitä idiootille maksamaan (kuulun toki itsekin tähän jengiin).
Toki jos palkkaa nostetaan vain niille jotka valittaa voimakkaasti päädytään siihen ettei yrityksessä palkita hyvästä työstä, vaan kovasta valituksesta.

Eli minkälaisia työntekijöitä sitten halutaan?

Toki nämä kuviot saattavat olla monimutkaisempia. Esim. meillä on ollut esimies jonka olla on 6 työntekijää joilla kaikilla 4000-5000€ palkka. Esimiehellä on vuodessa 200€ budjetti ”jaettavaksi” tiimin kesken palkankorotuksiin. Mitä sitten tehdään, jaetaanko vuorotellen, vai nostetaanko kuopasta heikoiten palkattuja?

Tommosilla mekanismeilla synnytetään tuo tilanne jossa ainoa tapa nostaa palkka on vaihtaa työnkuvaa, tai työnantajaa.

Työnkuvan vaihdossa on sitten ongelmana, että useimmiten firmoilla on sääntö ettei yksittäisen työntekijän palkkaa voi nostaa enempää kuin 10-20% vuodessa. Mä alotin työurani yhdessä isossa suomalaisessa pörssiyhtiössä aivan ”pohjalta”. Junnattuani jotain vuosia päädyin rooliin jossa kaikki tiimikaverit saivat 50-100% enemmän palkkaa. Aikani puurrettua, entinen kolleega pyysi haastatteluun muualle, ja sitä kautta sain työtarjouksen jossa 50% parempi palkka (eli samalla tasolla kuin pienipalkkaisimmat nykysen tiimin jäsenet). Pidin työstäni, joten kerroin dilemmasta esimiehelleni. Pomo kertoi olleensa erittäin tyytyväinen mun työskentelyyn, ja että hänelle oli (osittain munkin ansiosta) annettu ylennys. Hän halusi nostaa mut tiimin esimieheksi, mutta palkkaa ei silti olisi saanut nostaa kuin 10%. Lähdin sitten muualle.

Nykyisessä työssäni saan tosi hyvää liksaa, mutta sen myötä palkankorotusten saaminen ei tapahdu itsekseen. Tiedän, ettei kukaan yrityksessä saa samoista hommista kuin 80% mun palkasta joten yritän olla tyytyväinen, mutta ärsyttäähän toi kun menee vuosia ilman korotusta (vaikka kehua tuleekin).
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Toki nämä kuviot saattavat olla monimutkaisempia. Esim. meillä on ollut esimies jonka olla on 6 työntekijää joilla kaikilla 4000-5000€ palkka. Esimiehellä on vuodessa 200€ budjetti ”jaettavaksi” tiimin kesken palkankorotuksiin. Mitä sitten tehdään, jaetaanko vuorotellen, vai nostetaanko kuopasta heikoiten palkattuja?

Tommosilla mekanismeilla synnytetään tuo tilanne jossa ainoa tapa nostaa palkka on vaihtaa työnkuvaa, tai työnantajaa.
Tämä on just se, mitä en ymmärrä. Mullakin oli aikanaan selitys sille, että en saanut palkankorotusta "kun muilla on tiimissä niin pieni palkka, että pitää nostaa kuopasta". Palkkaa pitää maksaa suorituksen mukaan, eikä työnkuvan. Voihan se toki olla, että en ollut yhtä hyvä/arvokas työntekijä kuin muut, mutta ei sitä niin mulle ainakaan perusteltu. Olin siis taloon tullessa onnistunut neuvottelemaan palkan "tappiin" vrt. muut ja sitten muut sai myöhemmin kuoppakorotuksia (meitä oli 3kpl saman esimiehen alla vastaavissa tehtävissä)...
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 226
Tämä on just se, mitä en ymmärrä. Mullakin oli aikanaan selitys sille, että en saanut palkankorotusta "kun muilla on tiimissä niin pieni palkka, että pitää nostaa kuopasta". Palkkaa pitää maksaa suorituksen mukaan, eikä työnkuvan. Voihan se toki olla, että en ollut yhtä hyvä/arvokas työntekijä kuin muut, mutta ei sitä niin mulle ainakaan perusteltu. Olin siis taloon tullessa onnistunut neuvottelemaan palkan "tappiin" vrt. muut ja sitten muut sai myöhemmin kuoppakorotuksia (meitä oli 3kpl saman esimiehen alla vastaavissa tehtävissä)...
Toisaalta Suomessa liian harvoin maksetaan palkkaa tehdyn työn mukaan ja liian usein vain korvauksena menetetystä vapaa-ajasta sen mukaan, mitä työsopimuksessa on kirjattuna. Yleensä vain myyntihommissa on minun kokemukseni mukaan selkeämpi yhteys toteuman ja palkan välillä. Meillä ainakin osa porukasta lähinnä "käy töissä" sen sijaan että tekisi oikeasti parhaansa oma-aloitteisesti ja ottaisi vastuuta kokonaisuuksista jne.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Tämä on just se, mitä en ymmärrä. Mullakin oli aikanaan selitys sille, että en saanut palkankorotusta "kun muilla on tiimissä niin pieni palkka, että pitää nostaa kuopasta". Palkkaa pitää maksaa suorituksen mukaan, eikä työnkuvan. Voihan se toki olla, että en ollut yhtä hyvä/arvokas työntekijä kuin muut, mutta ei sitä niin mulle ainakaan perusteltu. Olin siis taloon tullessa onnistunut neuvottelemaan palkan "tappiin" vrt. muut ja sitten muut sai myöhemmin kuoppakorotuksia (meitä oli 3kpl saman esimiehen alla vastaavissa tehtävissä)...
Meilläkin mitataan markkinapalkkaa ja meidän tiimin keskiarvo on 0,94 * markkinapalkka. Sitten on vuosittainen pieni prosentuaalinen korotusbudjetti eli tiimi jää koko ajan jälkeen markkinasta. Tiimille pitäisi saada isompi budjetti, että päästäisiin edes keskimäärin markkinapalkkaan. Aika käsittämätön malli ja todella byrokraattista.

Itse olen hirveällä vinkumisella saanut vuosien aikana yhteensä +200 € ns. merittikorotusta. Aika onneton tilanne kun vertaa kuinka.vuosien aikana palkka on käytännössä koko ajan surkeampi tuottavuuden kannalta. Työmäärä on kasvanut +50 % ja tämän ansiosta meriittejä on tullut yhteensä +4 %. Käytännössähän palkka on laskenut huomattavasti tuottavuuden näkökulmasta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
408
Konsulttina ei edes halua miettiä omaa palkaa ja laskutusta. Asiakkaalta ei ole kuin positiivista palautetta tullut, mutta silti palkka on mitä on. Kyllähän ymärrän että pomojen palkat otetaan minun tuomasta myynistä ja hän on minut myynyt, mutta silti...
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Konsulttina ei edes halua miettiä omaa palkaa ja laskutusta. Asiakkaalta ei ole kuin positiivista palautetta tullut, mutta silti palkka on mitä on. Kyllähän ymärrän että pomojen palkat otetaan minun tuomasta myynistä ja hän on minut myynyt, mutta silti...
Isoissa konsulttitaloissa on sentään urapolku ja 3-4 vuoden välein palkka nousee ihan tuntuvasti, jos pääsee seuraavalle uratasolle.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 226
Palkkaerot ovat myös Suomessa tosi pienet jos jätetään joku eniten ansaitseva pari prosenttia pois laskuista. Ja insinöörityö länsimaisittain todella halpaa. Oma tuntipalkkani parinkymmenen vuoden työkokemuksella on aika tarkkaan kaksinkertainen verrattuna ensimmäisessä työpaikassan olevaan esikoiseeni, jolla on taskussa yo-paperit.
 
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
487
Työnkuvan vaihdossa on sitten ongelmana, että useimmiten firmoilla on sääntö ettei yksittäisen työntekijän palkkaa voi nostaa enempää kuin 10-20% vuodessa.
Tämä yhdistettynä siihen, että vuosikorotusbudjetti on tiukka ja yleensä meriittikorotuksia voi saada hyvästä suorituksestakin tyyliin 2-3%.
Ja koska vain tietyn verran pystyy askeleita ylöspäinkään ottaa, niin täähän johtaa suoraa tilanteeseen, että firmaa on käytännössä pakko vaihtaa ellei ole saanut neuvoteltua sopimusta tappiin.
Itsehän olen juuri tässä tilanteessa, ja koska lähdin alhaala ja vaikka olen ylentynyt nopeasti niin liksa laahaa perässä.. Ja ylöspäin meneminen hidastuu joka vaiheessa.
Onhan se hullua, kun uusi jopa hommiin koulutettava rekry vetää isompaa liksaa kun tiimin paras osaaja.

Palkkaerot ovat myös Suomessa tosi pienet jos jätetään joku eniten ansaitseva pari prosenttia pois laskuista. Ja insinöörityö länsimaisittain todella halpaa. Oma tuntipalkkani parinkymmenen vuoden työkokemuksella on aika tarkkaan kaksinkertainen verrattuna ensimmäisessä työpaikassan olevaan esikoiseeni, jolla on taskussa yo-paperit.
Kiinatutut kertoivat, että siellä menee suurin piirtein siten, että harjoittelijat tulee ilmaiseksi, mutta jokaisesta ylennyksestä(mahd. firman vaihto) liksan voi melkeen tuplata.
Edeleen jos vertaan itseäni nyt vs 8 vuotta sitten, niin tienaan noin 50%-60% enemmän, mutta olen varmasti vähintään 10 kertaa tuottavampi ja teen firman kannalta selkeästi tärkeempi ja parempia päätöksiä.
Suomessa marginaalivero syö vielä tuosta valtaosan.

Noh sentään puhutaan jossain määrin järkevistä prosenteista vielä. Naisystävän hoitoalalla tilanne on aika kammottava. Tosissaan henkilökohtaiset lisät 0 eikä esimiehillä mitään valtaa(eikä tunnu sen paremmin muutakaan osaamista kellokortin kyyläämistä lukuun ottamatta olevan) palkita ketään. Palkankorotukset myös tyyliin 5v,10v ja 20v jälkeen tj ja ne on jotain surkeita prosentteja.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
105
Kyllä se on myös pakko itsekin todeta, että ei se palkka nouse kuin vaihtamalla työpaikkaa ja siinäkin tapauksessa kilpailuttaa niin tappiin kuin mahdollista. Heti tonni lisää ja eikä mitään satasia.

Itse kuulun myös näihin, joka on ollut pitkään samassa talossa (IT ala oma tuote talo), mutta koska työt ovat toistaiseksi maistuneet ja eikä muualta ole saanut tarpeeksi hyviä tarjouksia, että olisi kannattanut vaihtaa muutaman satasen takia. Vähän ehkä yllättynyt kuinka vähän palkassa on eroa oma tuotetalo vs. konsultointi yritykset.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Kaikki tuntuvat pelkäävän kilpailua palkoilla. Konsulttitalojen liksat ovat suhteellisen hyvin tiedossa, mutta tuotetalot pelkäävät kisan vaikutusta kuluihin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Koodausuran alkupuolella piti jokaista korotusta tingata ja vaatia. Kerran uhkasin eroamisella, kun oli parempi tarjous takataskussa. Siitä jäi niin paska maku suuhun, että päätin etten toista kertaa tuota korttia käytä. Pitkään esimies tuijotteli kulmien alta, kun joutui nostamaan liksaa pakolla. Sama suoraan vaihtaa työnantajaa, jos wanha työnantaja ei arvosta. Jossain kohtaa jotain muuttui joko työnantajien käytännöissa tai oman työpanoksen merkityksessä.

Viimeksi olen palkankorotusta pyytänyt 11v sitten. Tuon jälkeen on joka vuosi tullut lisää hyvää pyytämättä. Peruspalkka on aika tarkkaan tuplaantunut 10v aikana. Tosin oikeasti tienaan enemmän koska 10v sitten sain vain peruspalkan. Nykyisessä työpaikassa tulee sekä palkkaa että osakekannustimia. Parina viime vuotena osakekannustimet ovat tuottaneet merkittävästi enempi bruttotuloa kuin peruspalkka. Tuo toki riippuu firman osakekurssista, joka onneksi on mennyt ylöspäin. Kerran olen vaihtanut työpaikkaa viimeisen 10v aikana. Vaihto tuotti lisää rahaa, mutta en vaihtanut työpaikkaa rahan takia.

Tänä vuonna en odota saavan korotuksia/osakkeita. Pitkästä aikaa vuosi, että olen tehnyt hommia kuten tavallinen kuolevainen. Muut ovat tehneet yöt, viikonloput ja jättäneet lomat pitämättä. Tämä siis amerikassa, missä ei ole pakko mitään lomia pitää ja kukaan ei estä tekemästä 24/7/365 hommia. Nykyinen työnantaja pistää porukan jonoon ja hyvä menee suoraan niille, jotka sai eniten aikaiseksi. On ihan mahdollista vetää nolla-arpa, kun ei ole liittoja/standardikorotuksia. Toisaalta aikaan saaneet saa sitten isommat korotukset/osakepotit,... Minusta hyvä systeemi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
215
Koodausuran alkupuolella piti jokaista korotusta tingata ja vaatia. Kerran uhkasin eroamisella, kun oli parempi tarjous takataskussa. Siitä jäi niin paska maku suuhun, että päätin etten toista kertaa tuota korttia käytä. Pitkään esimies tuijotteli kulmien alta, kun joutui nostamaan liksaa pakolla. Sama suoraan vaihtaa työnantajaa, jos wanha työnantaja ei arvosta. Jossain kohtaa jotain muuttui joko työnantajien käytännöissa tai oman työpanoksen merkityksessä.
Jees, tuijottakoot. :p Mutta kaikesta pitäisi pystyä kyllä aina neuvotella jos on vähääkään bisneshenkinen ja neuvotteluasemansa ymmärtävä firma ja työntekijä. Ei se voi olla mikään oletus, että koodia pukkaa samaan hintaan hamaan tappiin asti. Varmasti yhtä lailla firmakin yrittää saada tuotteestaan/palvelustaan parhaan mahdollisen hinnan. Toki ei työntekijäkään voi olettaa, että tili tulee kuukausittain kuin Manulle illallinen jos ei asiakasta pidetä tyytyväisenä hoitamalla hommat odetusti ja vähän paremminkin.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Kyllä mä ymmärrän ton että palkankorotuksen vaatiminen ärsyttää. Esim. mun tapauksessa viimesimmästä on vuosia, ja samaan aikaan joka kehareissa tulee kehuja, ja työn vaativuusluokka nousee.

Jos en pitäisi työstäni vaihtaisin muualle, toisaalta en tiedä saisko muuallakaan enempää, eikä varmaan ainakaan olis mukavampaa työyhteisöä. Onneksi verottaja vie kuitenkin niin suuren osan korotuksista ettei näitä oikeasti tietyn pisteen jälkeen jaksa stressata.
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
9
Olen taustaltani tradenomi joka on myöhemmin käynyt kauppiksen maisterivaiheen. Käytännössä palkka on noussut kahdella tapaa, kinuamalla lisää kun vastuut ja osaaminen on kasvanut ja vaihtamalla työnantajaa. Korotuksia on turha ollut odotella, vaan jos ei olisi itse ollut aktiivinen, ei palkka olisi varmasti tätä tahtia kasvanut.

2016 - 2100€/kk kirjanpitohommissa ihan noviisina
2017 - 2300€/kk samat hommat, korotus kinuttu kun osaamista tuli
2018 - 2400€/kk>2600€/kk Vaihto uuteen duuniin jossa myös konsultointia, palkka nousi vaihtaessa vähän mutta uudessa työssä oli etätyöt ja parempi pöhinä. Vuoden aikana yksi korotus jolla palkka 2600€/kk vuoden lopussa.
2019 - 2800€/kk>3000€/kk. tuolloin kaksi korotusta perustuen kasvaneisiin vastuisiin ja korkeampaan laskutukseen. Taustalla että olin haalinut lisää hommia ja osaamista. Tässä vaiheessa oli vähän burniksen oireita kun väänsi samaan aikaan stressaavia hommia ja gradua.
2020 - 4000€/kk Maisterin paperit ja työpaikan vaihto. Työryhmi on selkeästi rauhallisempi ja muutenkin hyviä hommia sellaisessa tehtävässä joka uran alkupuolella oli vain kaukainen haave. Tästä palkka nousee tod. näk. vain yleiskorotuksin, mikä on ihan ok.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
644
Pitää sanoa se, että yleisesti palkka-asioissa on tärkeintä että se jollain tapaa tyydyttää. Tarkoitan että jos se on sellainen asia että "joka päivä" tympäisee (ja sitä miettii päivittäin) niin sit on hankala tilanne ja asialle pitää tehdä jotain. Mutta yleisemmin jos olet tyytyväinen palkkaan niin se on tärkeä ja sillon ei ole päivittäistä painetta asian suhteen.

Kyllä mä ymmärrän ton että palkankorotuksen vaatiminen ärsyttää. Esim. mun tapauksessa viimesimmästä on vuosia, ja samaan aikaan joka kehareissa tulee kehuja, ja työn vaativuusluokka nousee.
Tätä en ymmärrä. Eli sulla muutetaan työnkuvaa/vaatimustasoa mutta palkkaa ei tarkisteta? Itsellä on tästä kokemuksia parista talosta ja aina kun asioista on keskusteltu olen vihjannut tai suoraan kysynyt palkan tarkistuksesta (jos asiat esittävä taso on "unohtanut" asian). Tuo on mun mielestä ihan normaalia, toimenkuva jos muuttuu tai sellaista esitetään/mietitään niin pitäähän asiasta keskustella? Vai onko @dropadrop tapauksessa asia ollut esillä ja korotukseen ei vaan ole rahaa?

Yleisesti palkka-asioista pitää pystyä keskustelemaan, moni pitää sitä jotenkin tabuna (vai onko tuo vain sanonta,en tiedä..ainakin kovasti tunteella osa suhtautuu ja varsinkin ne jotka ei ole siihen tyytyväisiä). Mulle ollut aina aika helppo asiasta jutella ja olen palkkaani aina ollut suht tyytyväinen. Palkka ei vain aina voi nousta mut on hyvä tuoda omat toiveet esimiehen tietoon ja sekin on täysin normaalia että sanotaan että "sun tapauksessa tänä vuonna ei voida palkkaa nostaa koska XXX", tuo on ihan normaalia koska yleensä joka paikassa on päteviä kavereita ja kaikilta yleensä ei vaan palkkaa voida eikä ole mitään järkeä nostaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: |le

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 351
Palkkaerot ovat myös Suomessa tosi pienet jos jätetään joku eniten ansaitseva pari prosenttia pois laskuista. Ja insinöörityö länsimaisittain todella halpaa. Oma tuntipalkkani parinkymmenen vuoden työkokemuksella on aika tarkkaan kaksinkertainen verrattuna ensimmäisessä työpaikassan olevaan esikoiseeni, jolla on taskussa yo-paperit.
Tosin maavertailu on vaikeaa koska erilaiset sivukulut ovat niin erilaiset eri maissa. Tavallaan sekä pienistä palkoista valittavat työntekijät että isoista sivukuluista valittavat työnantajat ovat oikeassa, mutta sen voisi katsoa myös siltä kannalta että työnantaja on ostanut työntekijän rahoilla merkittävän vaikutusmahdollisuuden suomalaiseen eläke- ja työttömyysturvajärjestelmään. Jos työnantajan sivukulut siirrettäisiin palkansaajan vastuulle nostamalla samalla palkkoja niin että nettovaikutus olisi nolla, saataisiin suomalaisten palkat näyttämään huomattavasti suuremmilta ja sivukulut pienemmiltä. Toisaalta tämä ei kuitenkaan sovi työnantajapuolelle, koska silloin poistuisi perustelu pitää työnantajajärjestöjen edustusta eläkkeistä ja työttömyysturvasta päättävissä elimissä.

Onhan suurempiin teollisuusmaihin nähden suomalaisen koulutetun työvoiman nettokustannuskin verrattain alhainen, jos työmarkkina olisi tältä osin täysin joustava täällä kannattaisi teettää enemmänkin insinöörityyppistä työtä.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
214
Onko täällä vastavalmistuneita ekonomeita? Liitto suosittelee:

Yksityisen sektorin alkupalkkasuositus vuodelle 2021 on 3450 – 3700 euroa kuukaudessa koulutusta vastaavissa, vakituisissa ei-esimiestehtävissä, kun opiskeluajalta ei ole pitkäaikaista työkokemusta.
Mutta ei varmaan ihan toteudu, varsinkaan pk seudun ulkopuolella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
244
Mitenkäs nämä palkkapyynnöt työnhaussa nykyään toimivat? Kannattaako laittaa reilusti yläkanttiin, palkkahaarukkaa vai rehellinen toive?

Haluaisin ainakin ~30% lisää liksaa, muuten ei vaihto kiinnosta :D.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
No jos haluaa ainakin 30% lisää niin kannattaa laittaa pyynnöksi vähintään se. Paikkaahan ei ole pakko ottaa, eli jos lähtevät tinkimään voi aina sanoa ettet jousta.

Toi kysymys on aika mahdoton vastata. Palkkapyyntö kuitenkin yleisesti kannattaa jotenkin suhteuttaa omaan alaan, kokemukseen, yrityksen palkanmaksukykyyn, omaan epätoivoon jne. Jotain palkkatasosta voi IT puolella selvittää sillä Meet Frank sovelluksella, tosin se toimii oikeastaan vaan kapean alan asiantuntijalle eikä generalistille.

Kuitenkin tilanne jossa ei tarvitse vaihtaa mahdollistaa minkä vain pyynnön, eli siitä vain kokeilemaan.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
174
Mitenkäs nämä palkkapyynnöt työnhaussa nykyään toimivat? Kannattaako laittaa reilusti yläkanttiin, palkkahaarukkaa vai rehellinen toive?

Haluaisin ainakin ~30% lisää liksaa, muuten ei vaihto kiinnosta :D.
Itse kun ihmisiä toisinaan tulee palkattua, arvostaa kyllä sitä rehellisyyttä kaikessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 709
Mitenkäs nämä palkkapyynnöt työnhaussa nykyään toimivat? Kannattaako laittaa reilusti yläkanttiin, palkkahaarukkaa vai rehellinen toive?

Haluaisin ainakin ~30% lisää liksaa, muuten ei vaihto kiinnosta :D.
Jos mahdollista niin käyt verotoimistossa asiakaspäätteellä kattelemassa ko. firmassa vastaavissa positioissa olevien ansiotuloja, ja esim. tulevan esihenkilösi ansiotulot. Antaa jotain osviittaa siitä, että mikä on ko. firman kohdalla realistinen taso.

Jos pyytää liian vähän, niin varmasti saa liian vähän ja ehkä vähän alle. Oma fiilis on että aika harvoin itseään saa uloshinnoiteltuakaan jos nyt yhtään on kiinni alan normaalissa palkkahaitarissa.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
174
Jos mahdollista niin käyt verotoimistossa asiakaspäätteellä kattelemassa ko. firmassa vastaavissa positioissa olevien palkkoja, ja esim. tulevan esihenkilösi palkan. Antaa jotain osviittaa siitä, että mikä on ko. firman kohdalla realistinen taso.

Jos pyytää liian vähän, niin varmasti saa liian vähän. Oma fiilis on että aika harvoin itseään saa uloshinnoiteltuakaan jos nyt yhtään on kiinni alan normaalissa palkkahaitarissa.
Lisäksi kannattaa huomioida että jos oma toive on 6000/kk ja varmuudeksi paikan saamiseksi pyytää vain 4500/kk, niin oletko sitten tyytyväinen? Tai pyydät ja saat 7000/kk niin on se työnantajan odotus tekemisellekin erilainen. Itse kyllä,ajattelen, että keskeistä om se työm sisältö. Vaikka olisi kuinka hyvä palkka niin ei sitä kulin hommia jaksa tehdä kauaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 709
Lisäksi kannattaa huomioida että jos oma toive on 6000/kk ja varmuudeksi paikan saamiseksi pyytää vain 4500/kk, niin oletko sitten tyytyväinen? Tai pyydät ja saat 7000/kk niin on se työnantajan odotus tekemisellekin erilainen. Itse kyllä,ajattelen, että keskeistä om se työm sisältö. Vaikka olisi kuinka hyvä palkka niin ei sitä kulin hommia jaksa tehdä kauaa.
Tottakai keskeistä on työn sisältö. Oletuksena itsellä toki se että ylipäätään ollaan hakemassa paikkoihin mitkä itseä kiinnostaa, eikä ihan mitä vaan eteen tulee. Toki tää voi joillain aloilla olla haastavampaa kuin vaikka IT-puolella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
244
Tottakai keskeistä on työn sisältö. Oletuksena itsellä toki se että ylipäätään ollaan hakemassa paikkoihin mitkä itseä kiinnostaa, eikä ihan mitä vaan eteen tulee. Toki tää voi joillain aloilla olla haastavampaa kuin vaikka IT-puolella.
Juurikin näin. Olen siis hakemassa ihan kiinnostavaa positiota, mutta ei kuitenkaan niin kiinnostavaa, että kannattaisi ihan ilmaiseksi lähteä. Oman firman sisälläkin on mielenkiintoisia projekteja, mutta palkkaus ei seuraa työn/vastuiden määrää. Eikä tämä tietenkään mitään hyväntekeväisyyttä osaltani ole :D.

Verotietojen stalkkaus olikin uusi idea,tekeekö ihmiset tätä paljonkin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 709
Verotietojen stalkkaus olikin uusi idea,tekeekö ihmiset tätä paljonkin?
Jaa a, sitä pitää kysyä ihmisiltä. :D

Mutta ainakin tuo vaihtoehto on olemassa. Kannattaa sitten muistaa että siellä näkyy vain verotettavan ansiotulon (ja muiden tulolajien) määrä, eli niistä on jo tehty kaikki vähennykset. Todelliset summat ovat siis himpun verran suurempia kuin päätteeltä näkee. Ja sitten vielä iskeä 1-2 vuoden indeksikorotukset päälle, kun viimeisimmät tiedot on jo aika vanhoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Juurikin näin. Olen siis hakemassa ihan kiinnostavaa positiota, mutta ei kuitenkaan niin kiinnostavaa, että kannattaisi ihan ilmaiseksi lähteä. Oman firman sisälläkin on mielenkiintoisia projekteja, mutta palkkaus ei seuraa työn/vastuiden määrää. Eikä tämä tietenkään mitään hyväntekeväisyyttä osaltani ole :D.
Lisäksi kannattaa huomioida että jos oma toive on 6000/kk ja varmuudeksi paikan saamiseksi pyytää vain 4500/kk, niin oletko sitten tyytyväinen? Tai pyydät ja saat 7000/kk niin on se työnantajan odotus tekemisellekin erilainen. Itse kyllä,ajattelen, että keskeistä om se työm sisältö. Vaikka olisi kuinka hyvä palkka niin ei sitä kulin hommia jaksa tehdä kauaa.
Työpaikan vaihdossa (kuten @Ja558 tapauksessa ) itse olen pitänyt sellaista ajatusta, että pyydän sellaista millä lähden heti "miettimättä". Mielestäni pyynti on ilmoitus rahasummasta jolla olet valmis vaihtamaan heille töihin, mutta ainahan vastapuoli saa tehdä vastatarjouksen jos ei sitä ole valmis maksamaan ;) Mutta jos firmasta soitetaan ja tarjotaan mitä pyysin niin olen hinnoitellut työpaikan "itselleni" väärin jos tarjous on palkan takia liian huono vaihtaakseni. Tarkoitan siis jos haluan sen minimissään 30% korotuksen kyseistä työpaikkaa harkitakseni, niin 30% ei ole "lähden heti" -hintani eikä siis se mitä kirjoitan pyynnikseni.

Toki "lähde heti" -hinta riippuu työpaikasta, firmasta, eduista, sijainnista, kiinnostuksesta etc. mutta varmaan pointti kävi selväksi.

Itse kun olin muutama vuosi sitten puoli vuotta irtisanomispaketilla niin ikäväkseni on todettava että en enää nauti töistä vaan teen 95% rahan takia. Voihan se olla että parissa vuodessa tylsistyisi vapaaseen, mutta muistelen vain sitä onnen aikaa kun pystyi talvellakin käymään valoisassa pitkillä päiväkävelyillä metsässä koiran kanssa jne. käyttämään aikaa harrastuksiin vapaasti :think:
Ehkä firetys olisi se ratkaisu, mutta elämästä nauttimisen minimointi ei sekään kuulosta hyvältä :hmm:
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 223
Verotietojen stalkkaus olikin uusi idea,tekeekö ihmiset tätä paljonkin?
Minä ainakin kävin verotoimistolla tutkimassa, kun vuosi sitten vaihdoin, että saisi jonkinlaisen käsityksen tulevien kolleegoiden ja palkkaavan esimiehen palkasta. Onhan se toki järkevää, kun sellainen tieto on kerran saatavilla. Pitää vaan huomata, että joidenkin kohdalla summissa saattaa olla poikkeamaa ylös tai alas erilaisista syistä johtuen (sivutuloja, suuret vähennykset, tms).

Pyysin silti liian vähän, koska tarjosivat enemmän kuin pyysin. Ei voi valittaa.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Aika huonosti Suomessa arvostetaan koulutusta palkkauksen suhteen jos tätä ketjua lukee. Samoja tai korkeampia saa kouluttamaton etenemällä talon sisällä. Toki jos hakee toiseen yritykseen, niin paperittomuus saattaa jonkin verran vaikuttaa.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 226
Aika huonosti Suomessa arvostetaan koulutusta palkkauksen suhteen jos tätä ketjua lukee. Samoja tai korkeampia saa kouluttamaton etenemällä talon sisällä. Toki jos hakee toiseen yritykseen, niin paperittomuus saattaa jonkin verran vaikuttaa.
Vaikka toisaalta ei se koulutus mitään takaa. Vetämässäni projektissa työskentelee säännöllisesti kymmenkunta henkilöä levyseppä-hitsarista/ajoneuvoasentajasta TkT/FT-tasolle. Jos pitäisi oma firma perustaa ja valita mukaan viisi tekijämiestä, niin nuo kaksi amistaustaista lähtisivät ensiksi ja yhtä tohtoria en ottaisi mukaan vaikka lupaisi tehdä töitä ilmaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Aika huonosti Suomessa arvostetaan koulutusta palkkauksen suhteen jos tätä ketjua lukee. Samoja tai korkeampia saa kouluttamaton etenemällä talon sisällä. Toki jos hakee toiseen yritykseen, niin paperittomuus saattaa jonkin verran vaikuttaa.
Paperit ei tee kenestäkään hyvää työntekijää. Väittäisin, että samaan positioon päästäkseen sen paperittoman pitää tehdä keskimäärin parempaa duunia, kuin paperillisen. Ja tämä ketju ei kyllä anna oikeaa kuvaa suomen työmarkkinoista, muuten mediaaniliksa olisi luokkaa 5000 € ja tämä ilman alan koulutusta.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Aika huonosti Suomessa arvostetaan koulutusta palkkauksen suhteen jos tätä ketjua lukee. Samoja tai korkeampia saa kouluttamaton etenemällä talon sisällä. Toki jos hakee toiseen yritykseen, niin paperittomuus saattaa jonkin verran vaikuttaa.
Koulutuksella ei palkan kanssa pitäisikään olla mitään tekemistä. Työntekijälle pitää maksaa tuloksesta - ei jostain kaapissa homehtuvasta paperista, vaikka itsellänikin sellaisia papereita on.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Aika huonosti Suomessa arvostetaan koulutusta palkkauksen suhteen jos tätä ketjua lukee. Samoja tai korkeampia saa kouluttamaton etenemällä talon sisällä. Toki jos hakee toiseen yritykseen, niin paperittomuus saattaa jonkin verran vaikuttaa.
Se ehkä näkyy vähän kiertotien kautta se arvostus, yleensä koulutus luo uusia mahdollisuuksia edetä ja sitä kautta saada lisää liksaa, mutta harvahan saa lisää rahaa ihan vain siitä syystä, että on tutkinto. Tulokset ja ammattitaito on ne joista (yksityisellä puolella) maksetaan.
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
9
Onko täällä vastavalmistuneita ekonomeita? Liitto suosittelee:



Mutta ei varmaan ihan toteudu, varsinkaan pk seudun ulkopuolella.
Riippuu tosiaan siitä onko PK-seudulla vai ei ja minkä alan ekonomi on. Suomen ekonomit noita palkkataulukoita julkaisee ja niissä näkyy että pääsääntöisesti maakunnissa ekonomien alkupalkat on noin kolme tonnia josta ne lähtevät sitten nousemaan. Tähän viittaa myös oma käytännön kokemus, kavereiden ja tuttujen kanssa keskusteltua tuntuu että Big 4 yhtiöissä on standardi että associate-tasolla maksetaan se kolmisen tonnia ja muut talouspuolen työpaikat myötäilevät tätä.

Myyntihommissa lienee sitten mahdollista saada revittyä aika paljon isompaa liksaa ja markkinoinnissa pienempää kun tunkua alkutason hommiin varmast sielläkin on. Rahoituksen liimatukilla on sitten oma maailmansa joka riippuu varmastikin paljon siitä miten paljon on sijoitustuotteita kaupaksi, joten siitä en uskalla sanoa mitään.

Lähtökohtaisesti jos tuon liiton suosituksen saat suoraan vastavalmistuneena, olet onnistunut neuvotteluissa.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Vaikka toisaalta ei se koulutus mitään takaa. Vetämässäni projektissa työskentelee säännöllisesti kymmenkunta henkilöä levyseppä-hitsarista/ajoneuvoasentajasta TkT/FT-tasolle. Jos pitäisi oma firma perustaa ja valita mukaan viisi tekijämiestä, niin nuo kaksi amistaustaista lähtisivät ensiksi ja yhtä tohtoria en ottaisi mukaan vaikka lupaisi tehdä töitä ilmaiseksi.
Ei takaa, mutta selvästi korreloi työntekijän hyvyyden kanssa. Jokaista paperitonta uraohjusta kohti on tusinoittain kiukuttelevia duunarijääriä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Koulutuksella ei palkan kanssa pitäisikään olla mitään tekemistä. Työntekijälle pitää maksaa tuloksesta - ei jostain kaapissa homehtuvasta paperista, vaikka itsellänikin sellaisia papereita on.
Ei välttämättä kovin oikeudenmukaiselta kuulosta, että joku "rasvanäppiamis" tienaa saman verran kuin yliopistossa tohtorin tutkinnon suorittanut. Toinen on opiskellut peruskoulun jälkeen 2,5 vuotta ja toinen 10 vuotta. Kyllä koulutuksen olisi syytä jollain tavalla korreloida palkan kanssa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 396
Ei välttämättä kovin oikeudenmukaiselta kuulosta, että joku rasvanäppiamis tienaa saman kuin yliopistossa tohtorin tutkinnon suorittanut. Toinen on opiskellut peruskoulun jälkeen 2,5 vuotta ja toinen 10 vuotta. Kyllä koulutuksen olisi syytä jollain tavalla korreloida palkan kanssa.
No oha rasvanapit aina tienanneet paremmin kuin humanisten alojen ihmiset? On siina Kirjaston tyontekijoilla nieleskelemista kun kovan koulutuksen jalkeen taxikuskit saavat reilusti enemman.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Ei välttämättä kovin oikeudenmukaiselta kuulosta, että joku "rasvanäppiamis" tienaa saman verran kuin yliopistossa tohtorin tutkinnon suorittanut. Toinen on opiskellut peruskoulun jälkeen 2,5 vuotta ja toinen 10 vuotta. Kyllä koulutuksen olisi syytä jollain tavalla korreloida palkan kanssa.
No miksi? Maksaisitko itse jollekkin tohtorille isoa palkkaa joka tienaa sun firmalle todella vähän? Vaiko mieluummin rasvanäpille enemmän joka tekee sinun firmalle isoa tiliä?

Ei mikään koulutus pitäisi olla mikään palkan määräävä tekijä vaan tuloksen tekeminen. Tai varmaan oikeammin joku arvontuotto firmalle tms. kun kaikista tehtävistä ei välttämättä tule rahaa suoraan, mutta välillisesti toki tai hommaa ei kannattaisi tehdä ollenkaan.

Jotenkin tuntuu aina välillä kuinka työntekijät ovat jotenkin irtaantuneet todellisuudesta ja varmaan isoissa firmoissa näin helposti käykin. Jos siis ajattelisi vaan että jos itsellä olisi firma ja pitäisi omista rahoistaan maksella palkkoja niin varmaan aika lailla erilainen näkemys olisi asioihin kun jos vaan itse on joku megakorporaation tyhjäntoimittaja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 206
Ei välttämättä kovin oikeudenmukaiselta kuulosta, että joku "rasvanäppiamis" tienaa saman verran kuin yliopistossa tohtorin tutkinnon suorittanut. Toinen on opiskellut peruskoulun jälkeen 2,5 vuotta ja toinen 10 vuotta. Kyllä koulutuksen olisi syytä jollain tavalla korreloida palkan kanssa.
Iso ero onkin siinä, että kouluttautumalla pääsee haluamiinsa työtehtäviin. Se pajassa työskentelevä rasvanäppiamis saa haaveilla siististä toimistotyöstä, kotoa tehtävästä etätyöstä jne.

Muoks:

Ja jos jostain syystä edellämainitut on päätyneet tasan samaan työpaikkaan ja työtehtäviin (koulutuksen ollessa ainoa ero ja amis tienaisi enemmän), niin sitten kouluttautuneemman työntekijän on vain katsottava itseään peiliin, että miten siihen tilanteeseen on päädytty.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
No miksi? Maksaisitko itse jollekkin tohtorille isoa palkkaa joka tienaa sun firmalle todella vähän? Vaiko mieluummin rasvanäpille enemmän joka tekee sinun firmalle isoa tiliä?

Ei mikään koulutus pitäisi olla mikään palkan määräävä tekijä vaan tuloksen tekeminen. Tai varmaan oikeammin joku arvontuotto firmalle tms. kun kaikista tehtävistä ei välttämättä tule rahaa suoraan, mutta välillisesti toki tai hommaa ei kannattaisi tehdä ollenkaan.

Jotenkin tuntuu aina välillä kuinka työntekijät ovat jotenkin irtaantuneet todellisuudesta ja varmaan isoissa firmoissa näin helposti käykin. Jos siis ajattelisi vaan että jos itsellä olisi firma ja pitäisi omista rahoistaan maksella palkkoja niin varmaan aika lailla erilainen näkemys olisi asioihin kun jos vaan itse on joku megakorporaation tyhjäntoimittaja.
Enhän minä sanonutkaan, että sen tulisi olla merkittävin määräävä tekijä. Olisi vaan hienoa, jos palkka korreloisi jollain tavalla koulutuksen vaativuuden/pituuden kanssa. Esim. lääkäreillä näin on, toisin kuin luonnontieteellisen alan tutkijalla (filosofian tohtori).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Enhän minä sanonutkaan, että sen tulisi olla merkittävin määräävä tekijä. Olisi vaan hienoa, jos palkka korreloisi jollain tavalla koulutuksen vaativuuden/pituuden kanssa. Esim. lääkäreillä näin on, toisin kuin luonnontieteellisen alan tutkijalla (filosofian tohtori).
Ok, mielestäni aika erikoinen näkemys. Lääkäritkin saavat kovaa palkkaa vain koska lääkärit voivat laskuttaa nii kovia summia, joka tosin johtuu osittain siitä että koulutus on pitkä. Muutenhan kuka vaan voisi olla lääkäri viikon kirjekurssin jälkeen niin palkatkin romahtaisi.

Mutta en oikein näe että miksi pitäisi siitä maksaa että joku opiskelee tyhjänpäiväistä huuhaata kymmenen vuotta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
408
Toisaalta ne rasvanäppit ovat siinä vaiheessa painaneet 10 vuotta hommia ja oppineet jatkuvalla syötöllä kun filosofian tohtori on ulkona. Eli palkan pitäisi olla aika vastaava. Oikeastaan kovempi jopa koska oikeatyökokemus > teoria...
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Toisaalta ne rasvanäppit ovat siinä vaiheessa painaneet 10 vuotta hommia ja oppineet jatkuvalla syötöllä kun filosofian tohtori on ulkona. Eli palkan pitäisi olla aika vastaava. Oikeastaan kovempi jopa koska oikeatyökokemus > teoria...
Eikö ne duunarihommat opi jo muutamassa vuodessa?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 679
Viestejä
4 188 652
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom