Palkkakeskustelu

neg0t

Tukijäsen
Team Ryzen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
544
Viime vuodelta 43 000 palkkatuloja, osinkoja vajaa pari tonnia ja osakkeista myyntivoittoa 500, veroja maksoin pelkästään palkasta vajaan 12 000€. Autoalan johtotehtävissä. Nousumahdollisuutta on vielä palkassa ja osakkaana yhtiössä että yhtiön arvonnousu on mun arvolle hyvä asia. Tuonne 50 000 euroon kun pääsisi ja saisi kikkailtua verotusta alemmas niin olisi ihan ok tilanne.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 949
Tuoteomistajan työnkuva voi tosiaan vaihdella paljonkin yrityksestä toiseen. Meillä ei ole tuotepäällikköä jonka vuoksi moni siellä oleva vastuu putoaa myös mulle (mutta ei kuitenkaan hinnottelu tai budjetti). Pääasiallinen vastuu on kuitenkin omistaa tuotteen roadmap ja hyvin pitkälti myös päättää sen sisältö. Sen myötä myös katsoa tiimien kanssa mitä tehdään jne.

Koska on liikaa tiimejä olen siirtänyt osan perinteisistä tuoteomistajan vastuista heille. Eli tiimit ovat myös tosi kartalla siitä mitä halutaan ja miksi, ja sen myötä osaavat työskennellä aika itsenäisesti.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Tuonne 50 000 euroon kun pääsisi ja saisi kikkailtua verotusta alemmas niin olisi ihan ok tilanne.
Onkohan täällä veroketju erikseen. En tiedä joten kertokaapa "for dummies" miten kikkaillaan veroja alemmaksi. Ja tämä ei ole kysymys sinulle vaan kaikille palkkatyön verojen kanssa painiville.

Olen tähän asti kiltisti maksanyt kaikki verot mitä säädetty.

Oma työnkuva tuo hiukan haasteita kun myyntiprovisioita maksellaan pohjapalkan päälle kuukausittain välillä kolme ja välillä viisi numeroinen summa. Tosin mun ymmärtääkseni on ollut jo jonkin aikaa voimassa vain vuosittainen raja eikä kk rajoja mihin piti tähdätä joskus vuostuhannen vaihteessa vielä jos ei ollut tajunnut muuttaa sitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 648
Onkohan täällä veroketju erikseen. En tiedä joten kertokaapa "for dummies" miten kikkaillaan veroja alemmaksi. Ja tämä ei ole kysymys sinulle vaan kaikille palkkatyön verojen kanssa painiville.

Olen tähän asti kiltisti maksanyt kaikki verot mitä säädetty.

Oma työnkuva tuo hiukan haasteita kun myyntiprovisioita maksellaan pohjapalkan päälle kuukausittain välillä kolme ja välillä viisi numeroinen summa. Tosin mun ymmärtääkseni on ollut jo jonkin aikaa voimassa vain vuosittainen raja eikä kk rajoja mihin piti tähdätä joskus vuostuhannen vaihteessa vielä jos ei ollut tajunnut muuttaa sitä.
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
Insinööriksi valmistumisen ja tuotesuunnittelijaksi työllistymisen ja täten sellumiehen hommat hyvästelleenä palkka tippui reilusti. Tai siis sama palkka tulee, nykyään vain kerran kuussa kun ennen joka toinen perjantai. Mutta onhan elämä nannaa kun ei tarvitse enää yhtään yötä elämästä viettää sellutehtaan pimeydessä ja lohduttomuudessa.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
691
Insinööriksi valmistumisen ja tuotesuunnittelijaksi työllistymisen ja täten sellumiehen hommat hyvästelleenä palkka tippui reilusti. Tai siis sama palkka tulee, nykyään vain kerran kuussa kun ennen joka toinen perjantai. Mutta onhan elämä nannaa kun ei tarvitse enää yhtään yötä elämästä viettää sellutehtaan pimeydessä ja lohduttomuudessa.
Tää on kyllä varmasti totta ja mun mielestä olennainen osa työstä saatavaa korvausta. Jotkut tienaa kovasti 5-vuoro hommissa ja jaksaa sellaista elämää mutta kyllähän se rajoittaa kovasti ja normaali 8-16 työaika kyllä yleensä nostaa elämänlaatua. Hyvä siis että vuorotöistä maksetaankin enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 648
Tää on kyllä varmasti totta ja mun mielestä olennainen osa työstä saatavaa korvausta. Jotkut tienaa kovasti 5-vuoro hommissa ja jaksaa sellaista elämää mutta kyllähän se rajoittaa kovasti ja normaali 8-16 työaika kyllä yleensä nostaa elämänlaatua. Hyvä siis että vuorotöistä maksetaankin enemmän.
Paitsi toki silloin jos sattuu olemaan sairaanhoitaja tai lähihoitaja mitä tekkiä on lukeminen :asif:
 
Liittynyt
07.04.2018
Viestejä
485
Mikä on sellainen henkilö/firma? , joka tulee tarkastamaan onko sulla palkka oikealla tasolla? Vertaa siis muihin vastaaviin työpaikkoihin ja työn vaativuuteen, että mitä tästä pitäisi maksaa/yleinen taso?
Mistähän mahtaa löytyä perusteet sille "mitä työstä pitäisi maksaa"? TESsit ja lait määrittää minimipalkan ja työsopimusneuvottelusi sen mitä saat. Jos haluat enemmän, pyydät ja joko saat lisää tai sitten et.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
691
Paitsi toki silloin jos sattuu olemaan sairaanhoitaja tai lähihoitaja mitä tekkiä on lukeminen :asif:
Minä en tuohon ota kantaa :D jos porukkaa riittää töihin niin sillon varmaan palkkataso on sopiva. (mut mulla ei oo oikeasti tähän mitään mielipidettä suuntaan tai toiseen) Homma menee kuitenkin niin että ihmiset tekee omat ratkaisut missä on duunissa, tässähän @Simpanssi6000 koki että säännöllinen työ on tärkeämpää kuin isompi palkka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 648
Ammatinvalintakysymys. Eikai se ole mikään pakko hoitoalalle lähteä kun yleisesti tiedetään ettei hoitsuilla ole häävit palkat eivätkä työajat.
Ei se työn rasittavuus muutu siinä 5 vuorotyössä mihinkään sai siitä 10e tunnissa tai 500e tunnissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 648
Mutta ammatinvalintaa on se että opiskelee alaa jolla ei tehdä vuorotöitä.
Ei sillä hommalla ole väliä. Vituttaa vaan kun jonku vitun valvomotuolissa viittä vuoroa painava saa järjettömät kovaukset ja se on ihan oikein kun vuorotyö on niin "raskasta". Mutta sairaanhoitaja joka saa pienempää palkkaa ja vastaa koko osastosta yksin ja tekee fyysistä työtä vuorotöissä ja kun puhe siirtyy vuorotyökorvauksiin niin yhtäkkiä homma muuttuukin ammatinvalintakysymykseski.
Vuorotyö on rasittavaa oli siitä saatava korvaus mikä tahansa. Ja noin niinkuin normaalisti sitä kompensoidaan palkalla mutta jostain kumman syystä hoitoalalla se ei päde vaan homma muuttuu ammatinvalintakysymykseks.
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
Ei sillä hommalla ole väliä. Vituttaa vaan kun jonku vitun valvomotuolissa viittä vuoroa painava saa järjettömät kovaukset ja se on ihan oikein kun vuorotyö on niin "raskasta". Mutta sairaanhoitaja joka saa pienempää palkkaa ja vastaa koko osastosta yksin ja tekee fyysistä työtä vuorotöissä ja kun puhe siirtyy vuorotyökorvauksiin niin yhtäkkiä homma muuttuukin ammatinvalintakysymykseski.
Vuorotyö on rasittavaa oli siitä saatava korvaus mikä tahansa. Ja noin niinkuin normaalisti sitä kompensoidaan palkalla mutta jostain kumman syystä hoitoalalla se ei päde vaan homma muuttuu ammatinvalintakysymykseks.
Muuttuuhan se siinä vaiheessa kun mietitääm mitä hommaa haluaa tehdä "isona". Ihan itse jokainen sinne hoitoalalle hakeutuu. Olen toki samaa mieltä että hoitajien pitäisi saada enemmän palkkaa, mutta halukkaita sinne alalle riittää nuillakin palkoilla niin tuskin se sieltä ikinä nousee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 648
Muuttuuhan se siinä vaiheessa kun mietitääm mitä hommaa haluaa tehdä "isona". Ihan itse jokainen sinne hoitoalalle hakeutuu. Olen toki samaa mieltä että hoitajien pitäisi saada enemmän palkkaa, mutta halukkaita sinne alalle riittää nuillakin palkoilla niin tuskin se sieltä ikinä nousee.
Ööö.. missä universumissa sä elät? Hoitajista ja sairaanhoitajista on HUUTAVA pula niin että pitää roudata työvoimaa thaimaasta. Tämä kertoo sen että niiden palkkaus ei todellakaan ole kunnossa. Muissa ammateissa homma ratkeaa palkkoja rukaamalla mutta sairaanhoitajien palkoista kun puhutaan niin taas mennään ammatinvalintakysymyjkseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
902
Jepjep. Kyllähän se sylettää, että toiset selaa nettiä koko työvuoron ja toiset tekee töitä ja sama palkka tulee, koska "tasa-arvoinen" palkkaus jossa ainoat vaikuttavat tekijät on työkokemus ja osaamisen laajuus. Suuria eroja ei siis palkkoihin tule, vaikka tekisi paljon enemmän kuin joku toinen.
Mun mielestä tämä kertoo etenkin munattomasta (keski)johdosta, jota ei kiinnosta firman tulevaisuus. Kun kaikille lyödään sama liksa käteen niin mitään ei tarvitse perustella kenellekään. "kasista-neljään" -porukalle tämä on hyvä diili, mutta osaavampien tekijöiden kannattaa vaihtaa maisemaa - etenkin jos työpaikassa ei ole muita ratkaisevan hyviä puolia kuin liksa. Näitä voi olla mm. osaamisen nopeampi kehittyminen ja näyttävämpi CV, jota voi sitten myöhemmin realisoida työnantajaa vaihtamalla paremmaksi palkaksi.

Hyvissä firmoissa hyville, toimintaa eteenpäin vieville ja työyhteisöä nostattaville kavereille maksetaan myös enemmän - riippumatta siitä millä hierarkiatasolla he töitään tekevät. Johdolle tästä koituu sellainen riski, että joku voi joutua joskus puolustelemaan ja perustelemaan "eriarvoista" palkkausta jos palkat tulevat ilmi, mutta siitä niille esimiehille maksetaan.
 

Hcc

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
498
Tää on kyllä varmasti totta ja mun mielestä olennainen osa työstä saatavaa korvausta. Jotkut tienaa kovasti 5-vuoro hommissa ja jaksaa sellaista elämää mutta kyllähän se rajoittaa kovasti ja normaali 8-16 työaika kyllä yleensä nostaa elämänlaatua. Hyvä siis että vuorotöistä maksetaankin enemmän.
Karkaa aiheesta, anteeksi etukäteen:

Makuasia. Olen tehnyt välillä koulutushommia 8-16 työajalla, enkä tykkää yhtään. Mulle sopii hienosti se että työvuorot voi olla ihan mitä sattuu, esimerkkinä olin viime yönä töissä 17:45-06:12 (sisältäen palkattoman lepotauon toisella paikkakunnalla noin klo 21-02), huomenna taas on 05:41-15:00.
Pitää mainita myös ns. "heittojakso" joka osuu kohdalle pari-kolme kertaa vuodessa, jolloin tietää etukäteen kolmen viikon ajalle vain 2 varmaa vapaapäivää per viikko, muuten työvuorot tulee tekstiviestinä edellisenä päivänä klo 17 mennessä (vuoro voi alkaa vaikka heti samana yönä klo 00:00). Perjantaisin sentään saa tekstarit koko la-ma välille.

Hyvinä puolina tällaisessa vuorotyössä on mahtavat arkivapaat ja se että töissä yleensäkin käydään vuorojen pituuksista riippuen 3-4 kertaa viikossa töissä. Vapaapäiviätoiveetkin hyväksytään lähes sataprosenttisesti, välillä oikein ihmettelee miten tyttöystävä kestää sitä ettei koskaan pääse esim. arkisin reissuun.
Kaikki kunnia heille jotka viihtyvät hommissa 8-16 viitenä päivänä viikossa, musta ei olisi siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
11
Fullstack Developer pk seudulla ja palkka 2400€/kk. Työkokemusta sellaiset 6kk. Olen alanvaihtaja ja tutkintona KTM. Jos täällä on muita alanvaihtajia koodaushommissa niin olisi mielenkiintoista kuulla minkälaista teidän palkkakehitys on ollut uran saatossa. Kuinka paljon pitää olla kokemusta että voi pyytää kolmosella alkavaa kuukausipalkkaa pk-seudulla?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Fullstack Developer pk seudulla ja palkka 2400€/kk. Työkokemusta sellaiset 6kk. Olen alanvaihtaja ja tutkintona KTM. Jos täällä on muita alanvaihtajia koodaushommissa niin olisi mielenkiintoista kuulla minkälaista teidän palkkakehitys on ollut uran saatossa. Kuinka paljon pitää olla kokemusta että voi pyytää kolmosella alkavaa kuukausipalkkaa pk-seudulla?
Fullstäkkinä sen palkan pitäisi alkaa kolmosella viimeistään koeajan loputtua, ihan sama missä asuu.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
5 024
Fullstack Developer pk seudulla ja palkka 2400€/kk. Työkokemusta sellaiset 6kk. Olen alanvaihtaja ja tutkintona KTM. Jos täällä on muita alanvaihtajia koodaushommissa niin olisi mielenkiintoista kuulla minkälaista teidän palkkakehitys on ollut uran saatossa. Kuinka paljon pitää olla kokemusta että voi pyytää kolmosella alkavaa kuukausipalkkaa pk-seudulla?
Itse myös alanvaihtaja ja kävin "bootcampin", josta sai suoraan palkallisen työpaikan. Palkka oli siinä 3k kieppeillä, tuntipalkka niin riippui työpäivien määrästä. Asiakas otti mut palkkalistalle 3750 liksalla ja nyt vuoden alusta vähän yli 4k. Kokemusta vähän yli 2v nyt.

edit: Teen pääsääntöisesti webbiä, mutta välillä tulee tehtyä unityä ja desktoppia. Välillä myös integraatioita ja kohta pitäisi hypätä data alustaa tekemään.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
11
Itse myös alanvaihtaja ja kävin "bootcampin", josta sai suoraan palkallisen työpaikan. Palkka oli siinä 3k kieppeillä, tuntipalkka niin riippui työpäivien määrästä. Asiakas otti mut palkkalistalle 3750 liksalla ja nyt vuoden alusta vähän yli 4k. Kokemusta vähän yli 2v nyt.

edit: Teen pääsääntöisesti webbiä, mutta välillä tulee tehtyä unityä ja desktoppia. Välillä myös integraatioita ja kohta pitäisi hypätä data alustaa tekemään.
Sulla on ollu aika korkea liksa jo heti ekaan duuniin. Liittyykö sun aikaisempi ala/tausta millään tavalla it-alaan, toisin sanoen tarjosiko se vipua suoraan 3k liksoille?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
5 024
Sulla on ollu aika korkea liksa jo heti ekaan duuniin. Liittyykö sun aikaisempi ala/tausta millään tavalla it-alaan, toisin sanoen tarjosiko se vipua suoraan 3k liksoille?
Ei oikeestaan. Osuin vaa siihen "tekijäpula" buumiin, ni tuollaisen ne silloin tarjos. Toki vielä ollaan alle entisen elämän, mutta työt paljon mukavempia. Kertaakaan ei ole aamulla vituttanut, että on töitä :)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
419
Karkaa aiheesta anteeksi etukäteen:

Makuasia. Olen tehnyt välillä koulutushommia 8-16 työajalla, enkä tykkää yhtään. Mulle sopii hienosti se että työvuorot voi olla ihan mitä sattuu, esimerkkinä olin viime yönä töissä 17:45-06:12 (sisältäen palkattoman lepotauon toisella paikkakunnalla noin klo 21-02), huomenna taas on 05:41-15:00.
Pitää mainita myös ns. "heittojakso" joka osuu kohdalle pari-kolme kertaa vuodessa, jolloin tietää etukäteen kolmen viikon ajalle vain 2 varmaa vapaapäivää per viikko, muuten työvuorot tulee tekstiviestinä edellisenä päivänä klo 17 mennessä (vuoro voi alkaa vaikka heti samana yönä klo 00:00). Perjantaisin sentään saa tekstarit koko la-ma välille.

Hyvinä puolina tällaisessa vuorotyössä on mahtavat arkivapaat ja se että töissä yleensäkin käydään vuorojen pituuksista riippuen 3-4 kertaa viikossa töissä. Vapaapäiviätoiveetkin hyväksytään lähes sataprosenttisesti, välillä oikein ihmettelee miten tyttöystävä kestää sitä ettei koskaan pääse esim. arkisin reissuun.
Kaikki kunnia heille jotka viihtyvät hommissa 8-16 viitenä päivänä viikossa, musta ei olisi siihen.
Satutko olemaan veturinkuljettaja jos saa udella?
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Karkaa aiheesta anteeksi etukäteen:

Makuasia. Olen tehnyt välillä koulutushommia 8-16 työajalla, enkä tykkää yhtään. Mulle sopii hienosti se että työvuorot voi olla ihan mitä sattuu, esimerkkinä olin viime yönä töissä 17:45-06:12 (sisältäen palkattoman lepotauon toisella paikkakunnalla noin klo 21-02), huomenna taas on 05:41-15:00.
Pitää mainita myös ns. "heittojakso" joka osuu kohdalle pari-kolme kertaa vuodessa, jolloin tietää etukäteen kolmen viikon ajalle vain 2 varmaa vapaapäivää per viikko, muuten työvuorot tulee tekstiviestinä edellisenä päivänä klo 17 mennessä (vuoro voi alkaa vaikka heti samana yönä klo 00:00). Perjantaisin sentään saa tekstarit koko la-ma välille.

Hyvinä puolina tällaisessa vuorotyössä on mahtavat arkivapaat ja se että töissä yleensäkin käydään vuorojen pituuksista riippuen 3-4 kertaa viikossa töissä. Vapaapäiviätoiveetkin hyväksytään lähes sataprosenttisesti, välillä oikein ihmettelee miten tyttöystävä kestää sitä ettei koskaan pääse esim. arkisin reissuun.
Kaikki kunnia heille jotka viihtyvät hommissa 8-16 viitenä päivänä viikossa, musta ei olisi siihen.
Arkivapaat (ja yleensäkin pidemmät vapaat) on mahtavia. Muut on töissä, niin pääsee hoitamaan helposti pankkiasioita jne. Vaimolle olen koittanut ehdotella, että hyppäisi itsekin vuorotyöhön, mutta hänelle on ehdottoman tärkeitä nuo vklp vapaat jostakin syystä (vaikka aina kadehtii minun 4-6pvä vapaita). Itse nautin enemmän yöhommista, mutta jokainen toki tavallaan. Vuorotyöt mahdollistaa korkean tulotason alhaisella koulutuksella. Sitten kun ei tule edes juopoteltua, kun monesti viikonloput menee työhommissa, niin on jo tuplavoitto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 114
Fullstack Developer pk seudulla ja palkka 2400€/kk. Työkokemusta sellaiset 6kk. Olen alanvaihtaja ja tutkintona KTM. Jos täällä on muita alanvaihtajia koodaushommissa niin olisi mielenkiintoista kuulla minkälaista teidän palkkakehitys on ollut uran saatossa. Kuinka paljon pitää olla kokemusta että voi pyytää kolmosella alkavaa kuukausipalkkaa pk-seudulla?
2400e on kesätyöläisen palkka PK-seudulla. Eli jos olet jo vakinaistettu, niin äkkiä uuteen työpaikkaan jos ei oma työnantaja anna järkevää palkkaa. Kolmosella pitäisi alkaa.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
11
2400e on kesätyöläisen palkka PK-seudulla. Eli jos olet jo vakinaistettu, niin äkkiä uuteen työpaikkaan jos ei oma työnantaja anna järkevää palkkaa. Kolmosella pitäisi alkaa.
Kaipa se on lyötävä kolmosella alkava palkkapyyntö. Ehkä vähän hölmö kysymys mutta kannattaako palkkaa ottaa puheeksi vielä koeajan loppumetreillä vaiko vasta heti sen päätyttyä? Voin olla väärässä mutta esimiehet eivät varmaan yleensä oma-aloitteisesti tule tarjoamaan lisää palkkaa saatika ota sitä puheeksi.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 662
Kaipa se on lyötävä kolmosella alkava palkkapyyntö. Ehkä vähän hölmö kysymys mutta kannattaako palkkaa ottaa puheeksi vielä koeajan loppumetreillä vaiko vasta heti sen päätyttyä? Voin olla väärässä mutta esimiehet eivät varmaan yleensä oma-aloitteisesti tule tarjoamaan lisää palkkaa saatika ota sitä puheeksi.
Tästä tuli mieleen joskus entisestä työpaikasta kun olin saanut kivan pestin/sijaisuuden mutta mielestäni alipalkattuna. Sijaisuus kesti puoli vuotta ja olin fiiliksissä kun pomo sanoi, että olisi mahdollista jatkaa, hän vähän kyselee. Puhui sitten minulle ns vakkaripaikan samasta pestistä kun oli tyytyväinen työhöni. Luonnollisesti mainitsin, että palkkausta voitaisi katsoa kun tehdään uusi sopimus niin suuttui, että palkkaus on sama, saat jatkaa tässä pestissä niin sen luulisi olevan se "palkinto". Jotenkin syylisti minua työnjatkolla kun kysyin vain palkkauksesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
946
Kaipa se on lyötävä kolmosella alkava palkkapyyntö. Ehkä vähän hölmö kysymys mutta kannattaako palkkaa ottaa puheeksi vielä koeajan loppumetreillä vaiko vasta heti sen päätyttyä? Voin olla väärässä mutta esimiehet eivät varmaan yleensä oma-aloitteisesti tule tarjoamaan lisää palkkaa saatika ota sitä puheeksi.
Saahan sitä pyytää, mutta tällä alalla isot palkankorotukset firman sisällä ilman työnimikkeen muutosta ovat aika harvinaisia. Jos ei onnistu niin kärvistele nykyisellä kunnes on ~vuosi täynnä ja sitten vaihda firmaa, saat helposti ainakin 1000€/kk lisää.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 281
Kaipa se on lyötävä kolmosella alkava palkkapyyntö. Ehkä vähän hölmö kysymys mutta kannattaako palkkaa ottaa puheeksi vielä koeajan loppumetreillä vaiko vasta heti sen päätyttyä? Voin olla väärässä mutta esimiehet eivät varmaan yleensä oma-aloitteisesti tule tarjoamaan lisää palkkaa saatika ota sitä puheeksi.
Osaava esimies laittaa koeajan palkan tarkoituksella sen verran alhaiseksi, että siihen on varaa tehdä pieni työntekijää innostava ja motivoiva korotus koeajan lopussa, jos työntekijä osoittautuu hyväksi tyypiksi. Olen itse saanut useamman kerran palkankorotuksen koeajan lopussa ilman että olen sitä pyytänyt, ja myös antanut palkankorotuksia omille alaisille vastaavasti. Eli riippuu esimiehestä, mutta ei se mitenkään tavatonta ole.

Jos ei halua laskea sen varaan, että esimies on näin ajatellut, yksi taktiikka voisi olla vähän ennen koajan loppua jutella pomon kanssa ja ensin kysellä, mitä mieltä hän on koeajan suoriutumisestasi ja että saatko jäädä. Sitten jos tulee positiivista kommenttia, voi heittää jotain, että "jos kerran olen ollut hyvä, niin voisiko palkkaa tarkistaa hieman ylöspäin tässä kohtaa, kun tämä koeaika on aika halvalla mennyt". Kun tämän esittää juuri ennen koeajan päättymistä, on esimiehellä pieni paine sen palkankorotuksen kanssa, eli voi tuumia, että mitäs jos se lähteekin vielä tuosta kävelemään, jos en anna sille korotusta. Tämä tietenkin olettaen, että esimies on tyytyväinen suoriutumiseen.

Kaikki tietenkin riippuu työpaikan ilmapiiristä, henkilökemioista, esimiehen tyylistä, jne. eli vaikea arvata parasta taktiikkaa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 789
Tässä käytetään termiä "koeaika" joko todella oudosti tai palkanmuodostus on ollut outoa. Ei palkan kuulu nousta koeajan jälkeen, vaan sen kuuluu olla osaamisen tasolla työn alkaessa. Osaamisen karttuessa palkkaa nostetaan, mutta sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä koeajan kanssa. Mielestäni elämässä tulee turhia pettymyksiä jos lähtee liikenteeseen ajatuksella, että muutaman kuukauden jälkeen on paukkuja neuvotella palkka uudestaan.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 281
Ei palkan kuulu nousta koeajan jälkeen, vaan sen kuuluu olla osaamisen tasolla työn alkaessa. Osaamisen karttuessa palkkaa nostetaan, mutta sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä koeajan kanssa.
Palkan kuuluu olla osaamisen ja aikaansaavuuden yms. mukaisella tasolla, mutta koeajan alussa eli työsopimusta allekirjoitettaessa näistä asioista ei ole useinkaan vielä varmaa konkreettista tietoa, vaan se selviää vasta koeajan aikana — siksihän se koeaika on olemassa. Joten on luontevaa tehdä se tarkistus koeajan loppuessa, kun on ehtinyt nähdä, mitä työntekijä osaa ja saa aikaan todellisuudessa.
 
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
498
Eikös siis koeaika ole nimenomaan lakisääteinen aika, jolloin työnantaja voi irtisanoa ja työntekijä irtisanoutua jouhevasti ilman sen suurempaa hässäkkää. En mä ainakaa ole koskaan tavannut sopimusta tai kuullut tutuilta, että koeajalla olisi palkka alhaisempi? Sama kai se palkka on mikä siihen työtehtävään on annettu on sitten koeajalla tai ei.

Kuulostaa enemmän harjoittelujaksolta tj josta voidaankin maksaa alempaa liksaa ennen vakinaistamista.

Saahan sitä pyytää, mutta tällä alalla isot palkankorotukset firman sisällä ilman työnimikkeen muutosta ovat aika harvinaisia. Jos ei onnistu niin kärvistele nykyisellä kunnes on ~vuosi täynnä ja sitten vaihda firmaa, saat helposti ainakin 1000€/kk lisää.
Tai sitten hae kilpaileva tarjous jostain toisesta firmasta. Itselläni kävi niin, että eräs esimies jolle olin aikanaan tehnyt halusi palkata mut ja löi tarjouksen pöytään. Kävelin sitten ilmoittamaan sen hetkiseen työpaikkaani kertomaan että tällainen tilanne (ja olin mielestäni alipalkattu sillä hetkellä). Sieltä tuli heti vastatarjous ja liksa olis noussu +500e/kk (samalle tasolle kuin kilpailevassa tarjouksessa). Sanoin, että en taida siltikään jäädä. Lupasivat vielä, että voivat lähteä +1000e/kk, mutta arvostin noin 1h matka-ajan säästöä päivässä tuon ylimääräisen rahan yli joten hylkäsin senkin.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 281
Kuulostaa enemmän harjoittelujaksolta tj josta voidaankin maksaa alempaa liksaa ennen vakinaistamista.
En tiedä minkälaisista työpaikoista puhut, mutta kyllähän se koeaika tyypillisesti kuluu aika paljolti juuri harjoitteluun, joten sikälikin on luontevaa maksaa siitä vähemmän, kun työntekijä ei saa vielä mitään hyödyllistä aikaan ja kuormittaa vain muita. Ehkä puhumme erilaisista työpaikoista. Minä puhun IT-alan asiantuntijatehtävistä, joissa palkka ei määrity tittelin perusteella, vaan yksilöllisesti sen mukaan, mitä kukin osaa ja saa aikaan. Jossain enemmän ns. suorittavassa työssä voi olla toki toisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
102
En mä ainakaa ole koskaan tavannut sopimusta tai kuullut tutuilta, että koeajalla olisi palkka alhaisempi? Sama kai se palkka on mikä siihen työtehtävään on annettu on sitten koeajalla tai ei.
En ollut minäkään, kunnes kävin kilpailevassa konsulttifirmassa juttusilla. Heillä kuulemma talossa tapana että 6kk koeaikana maksetaan koeajan palkka, joka taisi olla 80% tulevasta palkasta. En ottanut tarjottua paikkaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
946
En ollut minäkään, kunnes kävin kilpailevassa konsulttifirmassa juttusilla. Heillä kuulemma talossa tapana että 6kk koeaikana maksetaan koeajan palkka, joka taisi olla 80% tulevasta palkasta. En ottanut tarjottua paikkaa.
Liekö näitä firmoja jotka valittelee "osaajapulaa" samalla kun pitää tuollaisia aivovammaisia käytäntöjä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 114
Kaipa se on lyötävä kolmosella alkava palkkapyyntö. Ehkä vähän hölmö kysymys mutta kannattaako palkkaa ottaa puheeksi vielä koeajan loppumetreillä vaiko vasta heti sen päätyttyä? Voin olla väärässä mutta esimiehet eivät varmaan yleensä oma-aloitteisesti tule tarjoamaan lisää palkkaa saatika ota sitä puheeksi.
Varmaan riippuu tilanteesta ja firmasta. Jos kyseessä normikoeaika, niin ei sen lopussa välttämättä tarjota mitään palkankorotusta. Jos taas tyyliin kesätyö muuttuu vakituiseksi, niin siinä voi palkka nousta saman tien vaikka tonnilla jos hommat menivät hyvin. Oliko sulla siis normityösuhteen koeaika menossa, vai enemmän joku harjoittelu tai vastaava? Se voi vaikuttaa tilanteeseen.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 708
En tiedä minkälaisista työpaikoista puhut, mutta kyllähän se koeaika tyypillisesti kuluu aika paljolti juuri harjoitteluun, joten sikälikin on luontevaa maksaa siitä vähemmän, kun työntekijä ei saa vielä mitään hyödyllistä aikaan ja kuormittaa vain muita. Ehkä puhumme erilaisista työpaikoista. Minä puhun IT-alan asiantuntijatehtävistä, joissa palkka ei määrity tittelin perusteella, vaan yksilöllisesti sen mukaan, mitä kukin osaa ja saa aikaan. Jossain enemmän ns. suorittavassa työssä voi olla toki toisin.
Vajaa 25 vuotta tullut oltua IT-alalla sekä asiantuntijahommissa että palkkaavana henkilönä enkä ole kyllä kertaakaan ketään palkannut tuollaisella koeaikasysteemillä enkä myöskään mennyt tuollaisella sopparilla töihin. Lisäksi esim. isommissa suomalaisissa firmoissa jäykällä palkkasysteemillä ja ei-niin-huippupalkoilla kannatti aina vääntää alkupalkka heti niin tappiin kuin pystyi palkatessa, koska erillisiä korotuksia oli vaikea saada byrokratiasta läpi. Samalla sai sitten paremmin budjettia seuraavalle kierrokselle nostaa muiden palkkoja.

Lähinnä tuontapaista alkupalkkasäätöä on ehkä ollut uran alkupuolella yksi pienempi firma, jossa eivät heti täyttä palkkapyyntöä olleet valmiit maksamaan, vaan lupasivat vuoden päästä nostaa vähintään pyyntöön, jos hommat sujuvat. Soppari tehtiin n. 3% alle pyynnön ja palkka nousi kyllä pyyntöön jo puolen vuoden jälkeen kyselemättä. Eikä tuo 3% hirveästi haitannut, kun palkka nousi edellisestä paikasta 20% kuitenkin :)
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
11
Tässä käytetään termiä "koeaika" joko todella oudosti tai palkanmuodostus on ollut outoa. Ei palkan kuulu nousta koeajan jälkeen, vaan sen kuuluu olla osaamisen tasolla työn alkaessa. Osaamisen karttuessa palkkaa nostetaan, mutta sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä koeajan kanssa. Mielestäni elämässä tulee turhia pettymyksiä jos lähtee liikenteeseen ajatuksella, että muutaman kuukauden jälkeen on paukkuja neuvotella palkka uudestaan.
Olen periaatteessa kanssasi samaa mieltä ja yleensä asia onkin kuvailemallasi tavalla. Nyt myin itseäni halvalla koska firmalle on riski palkata alanvaihtaja jolla ei aiempia näyttöjä muuta kuin Github. Mikäli firma päättää pitää minut myös koeajan jälkeen tarkoittaa se sitä että olen riittävän arvokas assetti josta kannattaa pitää kiinni. Samalla luulisi palkassa olevan reilusti nousuvaraa kun se on tällä hetkellä ns. "rock bottom" tasolla. Voin toki olla väärässä ja sen takia täällä kyselen muiden kokemuksia.

Varmaan riippuu tilanteesta ja firmasta. Jos kyseessä normikoeaika, niin ei sen lopussa välttämättä tarjota mitään palkankorotusta. Jos taas tyyliin kesätyö muuttuu vakituiseksi, niin siinä voi palkka nousta saman tien vaikka tonnilla jos hommat menivät hyvin. Oliko sulla siis normityösuhteen koeaika menossa, vai enemmän joku harjoittelu tai vastaava? Se voi vaikuttaa tilanteeseen.
Kyseessä on vakituinen sopimus normi koeajalla. Ei puhuta siis mistään kesäduunista tai parin kuukauden stintistä. Varmuuden vuoksi haen myös muualta töitä. Siinä ainakin näkee mikä oma ajankohtainen "markkina-arvo" on.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 291
On noita koeaikapalkkaveivauksia tullut nähtyä, yhdellä kaverilla luki työsopimuksessa jotain linjoilla ”Palkka: koeaikana 2900€/kk, koeajan jälkeen 3300€/kk”. Työ oli it-alan firmassa (softatalo) järjestelmäasiantuntija tai vastaava. Uutena ja suht vähällä relevantilla kokemuksella meni taloon.

Itselläkin tehtiin joskus soppari jossa palkka nousi ensin summaan x ja vuoden vaihteessa (n. 4kk jälkeen) x+200 kun siirryin talon sisällä uusiin tehtäviin joista ei ollut ennalta kokemusta.

Että ei se nyt ihan niin ennenkuulumatonta ole sopia korotusta valmiiksi johonkin ajankohtaan, kuten koeajan päättymiseen jos oletuksena on että alkuun ei olla ihan 100% teholla tuottavia.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 708
On noita koeaikapalkkaveivauksia tullut nähtyä, yhdellä kaverilla luki työsopimuksessa jotain linjoilla ”Palkka: koeaikana 2900€/kk, koeajan jälkeen 3300€/kk”. Työ oli it-alan firmassa (softatalo) järjestelmäasiantuntija tai vastaava. Uutena ja suht vähällä relevantilla kokemuksella meni taloon.

Itselläkin tehtiin joskus soppari jossa palkka nousi ensin summaan x ja vuoden vaihteessa (n. 4kk jälkeen) x+200 kun siirryin talon sisällä uusiin tehtäviin joista ei ollut ennalta kokemusta.

Että ei se nyt ihan niin ennenkuulumatonta ole sopia korotusta valmiiksi johonkin ajankohtaan, kuten koeajan päättymiseen jos oletuksena on että alkuun ei olla ihan 100% teholla tuottavia.
Juu, varmasti on mahdollista. Itselleni ei ole vain sattunut yhtään firmaa vastaan, missä tuota olisi harrastettu. Enkä ole kuullut muiltakaan tämän foorumin ulkopuolella. Tosin alkaa tuo tuttavapiiri olla lähinnä monen vuoden kokemuksen omaavaa porukkaa, että jos tuota on alettu harrastaa aloitteleville työntekijöille ja pienemmissä firmoissa, niin en ihmettele vaikka en olisi kuullut.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 949
En mäkään ole yli 20v aikana tommosesta kuullut, enkä oikein tajua pointtia.

Tietysti uudessa työpaikassa menee alussa aikaa oppimiseen, mutta mun aika ja aivotoiminta on just se mistä mulle maksetaan. Tämän lisäksi se oppiminen on yleensä nimenomaan työllistäjän spesifisen ympäristön ymmärtämistä eikä geneeristä koulunpenkillä istumista.

Työhaastattelussa arvioidaan onko henkilö sopiva tehtävään, ja koeaika on siltä varalta että jotain meni todella pieleen. Pienempi palkka kuullostaa joko täydeltä kusetukselta, tai haastattelijan tunnustukselta ettei ole tehtäviensä tasolla.
 
Liittynyt
30.04.2019
Viestejä
118
Näin uran alkuvaiheessa saatan jopa itse ehdottaa, että koeaikana maksetaan vähemmän ja koeajan jälkeen nostetaan sille "halutulle" tasolle. Myydään itsensä sisälle firmaan sitten ja näytetään osaaminen jonka jälkeen palkka nostetaan oikealle tasolle. IT-ala kyseessä, muutama vuosi erilaista SD-kokemusta ja tuoreet KTM-paperit (Tietojärjestelmätiede).

En tiedä olenko ainut, joka näin tekee koska en ole asiasta keskustellut kavereiden kanssa, mutta mielestäni se ei kuulosta mitenkään oudolta...
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
894
Tässä käytetään termiä "koeaika" joko todella oudosti tai palkanmuodostus on ollut outoa. Ei palkan kuulu nousta koeajan jälkeen, vaan sen kuuluu olla osaamisen tasolla työn alkaessa. Osaamisen karttuessa palkkaa nostetaan, mutta sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä koeajan kanssa. Mielestäni elämässä tulee turhia pettymyksiä jos lähtee liikenteeseen ajatuksella, että muutaman kuukauden jälkeen on paukkuja neuvotella palkka uudestaan.
Kokeilemalla ei mitään menetä. Olen pyytänyt palkankorotusta koeajan jälkeen ja saanut sellaisen. Ei palkankorotuksiin ole olemassa mitään sääntöjä miten niiden kuuluisi tapahtua.
 

GJ

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
381
Itse kyllä pidän koeaikana pienempää liksaa porukalle kun sitten jos/kun osoittautuu päteväksi kaveriksi ja tarkistetaan ylöspäin. Ihan normaali käytäntö etenkin uransa alkupuolella oleville (kokemusta 5-10v).
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 535
Koulussa eräs vanhempi opettaja sanoi et "kyllä te opitte kunhan teitä on tarpeeksi monta kertaa kusetettu työelämässä". Tuossa on kuitenkin työnantajalla niin suuri kiusaus lähteä rakentamaan palkkakehitystä kirjaimellisesti kuilun pohjalta ja mitäpä lopullinen kehitys sitten on tuossa talossa.

Ottamatta kantaa kenenkään taitoihin ja hyvyyteen niin tuo ajattelu et "olenhan minä sen verta hyvä tyyppi" voi kuitenkin kostautua jos myy itsensä halvalla sisään ja jää odottelemaan korotuksia. Talossa on luultavasti muitakin töissä, jotka tähtäävät korkeampiin palkkoihin ja takataskussa voipi jopa ollakin työtarjous muualta millä mahdollisesti saa sen tarkistuksen palkkatasoon jos haluaa jäädä. Tämä luonnollisesti on pois muiden "budjetista" jos semmoista ylipäätään on.

Mitä nyt sivukorvalla tuota ohjelmistopuolen palkkapuolta kuunnellut niin aika yleistä se tuntuu kyllä olevan työnantajilla et halutaan tekijät mahdollisimman halvalla ja myös pitää niin. Virtuoosit erikseen.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
11
Koulussa eräs vanhempi opettaja sanoi et "kyllä te opitte kunhan teitä on tarpeeksi monta kertaa kusetettu työelämässä". Tuossa on kuitenkin työnantajalla niin suuri kiusaus lähteä rakentamaan palkkakehitystä kirjaimellisesti kuilun pohjalta ja mitäpä lopullinen kehitys sitten on tuossa talossa.

Ottamatta kantaa kenenkään taitoihin ja hyvyyteen niin tuo ajattelu et "olenhan minä sen verta hyvä tyyppi" voi kuitenkin kostautua jos myy itsensä halvalla sisään ja jää odottelemaan korotuksia. Talossa on luultavasti muitakin töissä, jotka tähtäävät korkeampiin palkkoihin ja takataskussa voipi jopa ollakin työtarjous muualta millä mahdollisesti saa sen tarkistuksen palkkatasoon jos haluaa jäädä. Tämä luonnollisesti on pois muiden "budjetista" jos semmoista ylipäätään on.

Mitä nyt sivukorvalla tuota ohjelmistopuolen palkkapuolta kuunnellut niin aika yleistä se tuntuu kyllä olevan työnantajilla et halutaan tekijät mahdollisimman halvalla ja myös pitää niin. Virtuoosit erikseen.
Tuo on varmasti totta kun on kerran taloon menty halvalla niin odotus todennäköisesti myös se että tehdään jatkossakin töitä rakkaudesta lajiin ja eletään pyhällä hengellä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
221
Itseään kannattaa oppia myymään. Toki pitää olla mitä myydäkin. Palkasta päättävä henkilö pitää saada oivaltamaan, että luotte firmalle enemmän arvoa kuin mitä palkkaamisesta koituu henkilöstökustannuksia. Silloin maksavat mukisematta, jos ovat vähääkään tolkun ihmisiä. Toki jossain isossa puulaakissa asiasta päättävä esimies ei välttämättä edes ymmärrä bisneksen päälle ja sillä on vaan jonkinlainen ylhäältä annettu palkkaskaala, jonka rajoissa sitten toimii fiiliksen ja pärstäkertoimen mukaan.

Nää opit ei toki päde valtion/kunnan hommiin.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 249
Palkasta päättävä henkilö pitää saada oivaltamaan, että luotte firmalle enemmän arvoa kuin mitä palkkaamisesta koituu henkilöstökustannuksia. Silloin maksavat mukisematta, jos ovat vähääkään tolkun ihmisiä.
Tämähän se on ongelma näissä sairaanhoitajissa ja lähihoitajissa. Teet työsi miten hyvin vaan, niin se ei tuo euroakaan kunnan kassaan lisää, vaan julkinen terveydenhuolto tuottaa enemmän kustannuksia, kuin potilasmaksuilla saadaan kerättyä rahaa. Tästä johtuen alalla on jatkuva säästöpaine, eikä se ainakaan palkkakehitystä kiihdytä.

Toista se on lääkäreillä, kun ovat saaneet liittotasolla lobattua lääkärikoulutusten aloituspaikkojen määrän ja vaatimukset sille tasolle, että palkkataso on saatu määriteltyä aika korkealle. Lisäksi vielä jos tykkää asustella jossain skutsissa minne ei saada lääkäriä edes aseella uhkaamalla, niin palkkaa saa oikeastaan sen mitä kehtaa pyytää.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 951
Koulussa eräs vanhempi opettaja sanoi et "kyllä te opitte kunhan teitä on tarpeeksi monta kertaa kusetettu työelämässä". Tuossa on kuitenkin työnantajalla niin suuri kiusaus lähteä rakentamaan palkkakehitystä kirjaimellisesti kuilun pohjalta ja mitäpä lopullinen kehitys sitten on tuossa talossa.

Ottamatta kantaa kenenkään taitoihin ja hyvyyteen niin tuo ajattelu et "olenhan minä sen verta hyvä tyyppi" voi kuitenkin kostautua jos myy itsensä halvalla sisään ja jää odottelemaan korotuksia. Talossa on luultavasti muitakin töissä, jotka tähtäävät korkeampiin palkkoihin ja takataskussa voipi jopa ollakin työtarjous muualta millä mahdollisesti saa sen tarkistuksen palkkatasoon jos haluaa jäädä. Tämä luonnollisesti on pois muiden "budjetista" jos semmoista ylipäätään on.

Mitä nyt sivukorvalla tuota ohjelmistopuolen palkkapuolta kuunnellut niin aika yleistä se tuntuu kyllä olevan työnantajilla et halutaan tekijät mahdollisimman halvalla ja myös pitää niin. Virtuoosit erikseen.
Kyllä palkka kannattaa aina heti alussa neuvotella niin tappiin kuin mahdollista. Korotukset voi olla tiukassa sen jälkeen. Itse ollut työelämässä vuodesta 1996 ja DI:n paperit sain 2000. Yhdenkään työnantajan palveluksessa ei mitään dramaattista palkankorotusta ole tullut. Oisko pari kertaa ~10% onnistunut saamaan ja nekin tuolla uran alkupäässä. Olin vuodet 2007-2017 saman työnatajan palveluksessa ja kymmenessä vuodessa hyvä jos 10% nousi liksa. Nyt taas 2017 jälkeen kaksi työpaikan vaihtoa ja ekassa 30% lisää ja toisessa taas 35%. Eli rapiat 60% noussut palkka kolmessa vuodessa kahdella työpaikan vaihdolla. Puhutaan palkoista 6te-->10te/kk
 
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
498
Olin vuodet 2007-2017 saman työnatajan palveluksessa ja kymmenessä vuodessa hyvä jos 10% nousi liksa. Nyt taas 2017 jälkeen kaksi työpaikan vaihtoa ja ekassa 30% lisää ja toisessa taas 35%. Eli rapiat 60% noussut palkka kolmessa vuodessa kahdella työpaikan vaihdolla.
Tää on kyllä vähän säälikin. Itekin DI ja huomannut saman. Joka vuosi saa sen maksimin mitä melkein voivat nostaa yleiskorotuksena (eli pari prossaa) ja kolme kertaa työtehtävien muuttuessa haastavampiin tullut tuo +10% 10vuoden aikana. Silti alempiin positioihin tulee jengi samoille palkoille, koska ovat vaihtaneet firmaa. Harmittavaa vaan, kun en haluaisi vaihtaa firmaa, vaikka kyllä kerran elämässä (mielellään aiemmin) pitäisi tuo veivaus tehdä vaikka sitten ensin toiseen firmaan ja sitten takaisin alkuperäiseen..
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 171
Viestejä
4 301 559
Jäsenet
71 796
Uusin jäsen
Anomalia

Hinta.fi

Ylös Bottom