Palkkakeskustelu

Eikö se ois ihan toi 30 935 / 12,5:llä =2475€/kk (eli 12kk palkka + lomarahat). Loput tiedot tossahan liittyvät verojen maksamiseen tuosta verotettavasta tulosta.
Joka vuosi pyörittelen näitä aika reippaasti, niin tällä kaavalla pääsee melko lähelle: 30935 * 1,15 / 12,5.
Tuolla 1,15 kertoimella tuodaan ne keskimääräset vähennykset mukaan peliin.

Joka vuosi pyörittelen näitä aika reippaasti, niin tällä kaavalla pääsee melko lähelle: 30935 * 1,15 / 12,5.
Tuolla 1,15 kertoimella tuodaan ne keskimääräset vähennykset mukaan peliin.
Kiitoksia tästä arviosta. Kävin omaakin nverotettavaa ansiotuloa katsomassa, ja se näytti noin 7000e vähemmältä, kuin katsoin että palkat olleet vuonna 2019 bruttona (samalla työantajalla olen ollut). Sillää mietin, että miten tuota arvioidana. On itelläkin joitakin vähennyksiä, mutta ei kyllä mielestäni mitenkään poikkeuksellisesti.
1.15 kertoimella jää omalla kohdallani noin 1500e vajaaksi "oikeista tuloistani", mutta kuitenkin aika lähelle.

Arvostaako työnantaja yleisesti sitä, jos osaa excelillä pyöritellä pivottia, phakua yms vai ovatko nämä nykyään ihan perusvaatimus insinööreille?

Varmaan riippuu oletetaanko tehtävässä että mosia pitäisi tuottaa. Esimies voi myös arvostaa jos hänen pitää tuottaa, ja teet hänen puolestaan.

No osittain jälkimmäistä. Jatketaan excelistä, missä pisteessä lisäisitte tuon linked iniin taidoksi? Toisille se on yhtä kuin yksinkertaisia kuvaajia ja taulukkolaskentaa, toiset taas eivät pidä pivottien pyörittelyäkään minään.

Jos oot joskus avannut Excelin, niin laita sinne vaan. Googlella löytyy kuitenkin nekin jutut mitä hommissa tarttet. Excelissä on tuo osaamisskaala muutenkin erittäin laaja. Mä oon varmaan controllerin ja liiketoiminta-analyytikon hommia tehneenä siellä enemmän osaavan porukan puolella (välillä eksyy vba:ta mukaan jne), mutta saan silti orgasmin kun joku todellinen velho, joka ei juuri hiirtä käytä, alkaa paukuttaa taulukkoa.

Jos oot joskus avannut Excelin, niin laita sinne vaan. Googlella löytyy kuitenkin nekin jutut mitä hommissa tarttet. Excelissä on tuo osaamisskaala muutenkin erittäin laaja. Mä oon varmaan controllerin ja liiketoiminta-analyytikon hommia tehneenä siellä enemmän osaavan porukan puolella (välillä eksyy vba:ta mukaan jne), mutta saan silti orgasmin kun joku todellinen velho, joka ei juuri hiirtä käytä, alkaa paukuttaa taulukkoa.
Kiitti, vois laittaa ja vaivihkaa opetella enemmän tuota exceliä aina kun töissä sen verran vapaata aikaa jää.

get

Teen koodarin hommia projektiluontoisesti sekä satunnaisia pienempiä hommia asiakkaiden tarpeiden mukaan. Toimin tiiviisti asiakasrajapinnassa sekä joissain projekteissa käytännön tason projektipäällikkönä (valvon projektin etenemistä sekä raportoin asiakkaalle). Koulutuksena DI. Palkka 2900€/kk.

Oli miten oli, niin jos tarina on tosi niin palkka on väärällä tuhatluvulla. Tietysti jos oikeasti työaika on 50% normityöajasta, niin ollaan ehkä ihan oikealla tontilla.

Tai vaihtoehtoisesti alalle siirrytty toiselta alalta jonkun koulutusohjelman / "akatemian" kautta ja riistohintaista sopimusta koulutuksen järjestäjän kanssa jäljellä? Näitä urapolkuja mitenkään väheksymättä t: Sarasen kautta alalle päätynyt koodaava perinteisemmän alan DI.

Oma palkkakehitys:
Alkupalkka konsulttina: 3750e/kk
n. 1v jälkeen: ~4300e/kk
n. 2v jälkeen: ~4450e/kk
n. 3v jälkeen siirtyminen tuotetaloon full-stack rooliin, jossa viihdytty nyt reilu 1,5 vuotta. Vuosipalkka ~60000e.

Tai vaihtoehtoisesti alalle siirrytty toiselta alalta jonkun koulutusohjelman / "akatemian" kautta ja riistohintaista sopimusta koulutuksen järjestäjän kanssa jäljellä? Näitä urapolkuja mitenkään väheksymättä t: Sarasen kautta alalle päätynyt koodaava perinteisemmän alan DI.

Oma palkkakehitys:
Alkupalkka konsulttina: 3750e/kk
n. 1v jälkeen: ~4300e/kk
n. 2v jälkeen: ~4450e/kk
n. 3v jälkeen siirtyminen tuotetaloon full-stack rooliin, jossa viihdytty nyt reilu 1,5 vuotta. Vuosipalkka ~60000e.
Aika hyvän kuuloinen polku. Vähän kyllä kiinnostaisi itseäkin. Aika paljon saa tällä hetkellä ottaa vastuuta tuon 60 kilon vuosipalkan saavuttaakseen. Toki tykkään näistäkin hommista ja vastuun lisäksi on myös todella paljon valtaa.

Oma palkka kehitys uudessa työssä (projekti työt)

2018 Aloitus 2500e/kk
2019 alkuvuosi ,Koeaika päättyy 2660e/kk
2019 loppuvuosi eka kokemus lisä > 2790e/kk
2020 tänään > 3000e/kk pyytämällä korotusta.

Ihan ok näin ammattikoulu pohjalla täällä pohjoisessa.

Kannattaa pyrkiä haarukoimaan tuloja useamman henkilön avulla. Verotettavaan tuloon vaikuttavat vähennykset, joten ehkä esimerkkihenkilö omaa suuren asuntolainan, on hankkinut sitä sun tätä vähennyskelpoista ja lisäksi kusettaa härskisti matkakulut. Mitkään noista eivät näy julkisissa verotettavissa tuloissa, vaan näet vain vähennysten jälkeisen loppusumman. Samoin ansiotuloja voi tulla muualta kuin varsinaisesta palkkatyöstä jolloin kuukausipalkka näyttää todelllista suuremmalta, sitäkään ei verottajan antamista tiedoista näe. Jos saat katsottua useamman henkilön tiedot joko suoraan kyseisestä tehtävästä tai vaikka samasta talosta tehtävän ylä- ja alapuolelta, saat tarkennettua arviota.
Minulla vuoden bruttopalkka oli melkein 13% suurempi kuin iltalehtien kateuskoneen näyttämä ansiotulo. Ei lainoja, mutta muita vähennyksiä, merkittävin eläkevakuutus. Kuvittelisin jotta mitä suurempi on vuosiansio, sitä pienempi on 'korjausprosentti' koska useilla verovähennyksillä on katto.

Onkohan täällä it-alan projektipäälliköitä/PO:ita/development managereita muutaman vuoden kokemuksella? Millainen palkkakehitys?

Tuotetalossa itsellä:
  • Traineena sisään+gradu 2500€/kk
  • 1,5v asiantuntijarooliin 3600€/kk
  • 2,5v manager rooliin (ei esimies) *palkka tarkastuksessa*

Minkälaisen vuosibonuksen olette viimeksi saaneet? Itse otin bonukset rahastoon, jolloin sain 7200 € (rahastoituna +20 %). Tulossa oleva vuosibonus myös aika samaa luokkaa.

Viime vuonna joka vuotisen jouluaterian, tänä vuonna koronan takia joulumieltä.

Edit: Odotuksissa ei ole mtn, joten selkään taputuskin on plussaa.

Edit2: Eipä tuo mtn haittaa vaikkei työnantaja muista, lähinnä säälittävää katsoa kun yläkerran selkärangattomat siat makaa laiskoina tuoleillaan. Asiakkaat joille töitä teen, muistaa kiitoksin ja arvostuksillaan, se on sitä herkkua jolla tätä työtä jaksaa ja antaa piristys ruiskeen painaa eteenpäin.

Viimeksi muokattu:
Tanavuonna Kiinassa firmassani oli uudenvuoden bonus 3kk palkka. Ja sen sai kaikki kauluksen varista riippumatta. Jos on oikein paska vuosi niin silloin odotusarvo on yhden kuukauden palkka bonuksena.

Työnnänpä minäkin lusikkani soppaan. Esittelen kuukausipalkkahistoriani opintojeni alusta aina tähän päivään asti. Opiskelualani oli tietotekniikka tietoliikennepainotuksella. Nykyään enemmän tai vähemmän onnellisesti DI.
Listassa katkokset tarkoittavat työpaikan vaihtumista.

2004 1000 Kuukausitonnikesätöissä kaupungilla
---
2005 1400 Kesätoimittaja sanomalehdessä
2006 1550 Sama kokemuslisällä. Iltavuorolisillä yht. n. 2200/kk
2007 2000 Kesätoimittaja aikakauslehdessä
---
2008 2200 Tutkija yliopistolla, ennen valmistumista
2009 2800 Tutkija yliopistolla, valmistunut
2010 2800
---
2011 3400 Ohjelmistosuunnittelijaksi yksityiseen firmaan
2012 3400
2013 3500
2014 3600
2015 3700
2016 3800
2017 3900
2018 3950
2019 4050
---
2019 5500 Ohjelmistosuunnittelijaksi konsulttifirmaan
2020 6050 Samat metkut, uusi asiakas
2021 6100 Projekti jatkuu

Nykyisessä projektissa mukavaa on mahdollisuus n. kerran kuussa viikonloppuvuoroihin, joista kertyy lisäpätäkkää n. 300-1300 euroa. Siitä riippuen, onko työhommia tarjolla, vai pitääkö päivystää Teamsia tyhjän panttina.

Minkälaisen vuosibonuksen olette viimeksi saaneet? Itse otin bonukset rahastoon, jolloin sain 7200 € (rahastoituna +20 %). Tulossa oleva vuosibonus myös aika samaa luokkaa.
Ei suoraan bonuksia mutta työntekijä osakkaana (5%) holding yhtiön kautta osinkoja viime vuosilta 30k, 32,5k ja 67,5k. Kuluvalta tilikaudelta tulossa noin 90k. Nuo saa siis nolla veroilla omaan holdariin kun on yritysten välisistä osingoista kyse. Sieltä sitten oman maun mukaan nostellaan tai ei nostella omaan käyttöön.

Li Anderssonille terkkuja.

Yleensä sponssattu joulupuuro, mutta nyt koronan ansiosta olis tarjolla yksi nouto salaatti :hungry:

Muuten ihan hyviä uutisa palkkarintamalla. Viime vuonna tuli ikävä takaisku ja katkesi 15 vuotta kestänyt nousujohteinen palkkakehitys kun vuositulot tippuikin satasella :O. Nyt näyttää, että nokitetaan about tonnilla ja päästään melkein 58k€:tä koputtelemaan. Saa nähdä meneekö 60k€ koskaan rikki, en usko... Tosin en uskonut, että 40k€ tai 50k€ olisi mennyt näillä taidoilla tai papereilla koskaan. Jotta kai sitä voi 60k€:kin olla joskus realistinen... Jotenkin odottaa sitä paluuta normaaliin 30k€ ja rapiat kerhoon mistä siitäkin on jo yli 8v aikaa :O.

juhei

Tukijäsen
Onkohan täällä it-alan projektipäälliköitä/PO:ita/development managereita muutaman vuoden kokemuksella? Millainen palkkakehitys?

Tuotetalossa itsellä:
  • Traineena sisään+gradu 2500€/kk
  • 1,5v asiantuntijarooliin 3600€/kk
  • 2,5v manager rooliin (ei esimies) *palkka tarkastuksessa*
Projektipäällikkönä käyttöönotoissa (talon omia tuotteita), jonkun verran tuotekehityksen kanssa puuhaamista mutta pääasiassa asiakasrajapinnassa, ja kaikenlaista yleishallintoa ja jatkuvien palvelujen osalta projektipäällikön hommia vastaavaa tekemistä. IT-alalta kohta 4v kokemusta, pp-hommista kaikkiaan jotain 10v.
  • 2017: 3300€
  • 2018: 3900€
  • 2019: 5000€ (firman vaihto)
  • 2021: 5300€ (varsinaista korotusta en ole kysellyt, TESsin mukaan vähän kerrallaan noussut. Ajattelin kyllä loppuvuoden kehityskeskusteluissa vähän kysellä, mutta koronan takia voi olla vaikeaa saada)
Siihen päälle muutama tonni bonuksia.

Projektipäällikkö on niin geneerinen titteli että varmaan riippuu paljon siitä tarkasta työnkuvasta millaista palkkaa saa. Ja jos menee IT-alan ulkopuolelle asiantuntijatöihin projektipäällikkö-nimikkeellä niin ei siellä perinteisten projektien kanssa olla tekemisissä välttämättä yhtään.

Poppamies

Que pasa, ese?
Aloitin uutta suuntaa pienessä kasvavassa IT firmassa myyjänä.
2019 2400€
2020 2900€
2021 tavoite/odotukset 4000€ + pieni osakkuus

Kiinnostaisi kuulla kaivosalan insinöörien (työnjohto, suunnitteluhommat, manageri jne.) palkoista. Mahtaako olla täällä kellään kokemusta? :hmm:

Ei suoraan bonuksia mutta työntekijä osakkaana (5%) holding yhtiön kautta osinkoja viime vuosilta 30k, 32,5k ja 67,5k. Kuluvalta tilikaudelta tulossa noin 90k. Nuo saa siis nolla veroilla omaan holdariin kun on yritysten välisistä osingoista kyse. Sieltä sitten oman maun mukaan nostellaan tai ei nostella omaan käyttöön.

Li Anderssonille terkkuja.
Fiksua hyödyntää holding yhtiötä.

Jouluruoka taitaa olla ja ehkä joku joululahja, parina vuotena saanu (jos halunnu) ehottaa että mihin kohteeseen lahjoitetaan rahhoo..

Olen it-alalla devaajana. En saanut viime enkä sitä edeltävänä vuonna mitään mutta tänä vuonna sain yt:n jälkeen potkut. Lisäksi kultaisena kädenpuristuksena työnantajani antoi minun pitää 8 vuotta vanhan Microsoft merkkisen hiiren ja vähän käytettynä saamani halvat kuulokkeet. Nyt pitäisi selvittää joudunko maksamaan noista veroa ja miten paljon.

Meillä oli pitkään roolista riippuen ”jopa” 5-7,5% vuosituloista bonusta. Kertyminen oli sidottu tavoitteisiin jotka yleensä sisäisesti paljon kovemmat kuin sijoittajille sanottiin. Käytännössä siis samaan aikaan sijoittajien silmin onnistuttiin, mutta tavoitteiden suhteen epäonnistuttiin eikä bonuksia koskaan saanut kuin hiluja.

Yllättäen ne kuitenkin siirrettiin jossain vaiheessa täysmääräisinä osaksi palkkaa. Eli kaikilla tuli pysyvä tuntuva palkankorotus eikä bonuksia enään ole. Pari vuotta tuntu ihan hyvältä, sitten unohtuu ja miettii että bonukset olis hyvä. :)

Vuosibonuksena on ollut ilmainen ruokailu joulukuussa työpaikan ravintolassa ja ylilääkäri yleensä tuo joulun ajan päivystäjille juustoja, keksejä, mehua, yms. Tämä vuonna saattaa tulla ylimääräisenä bonuksena valmiuslain myötä peruuntuvat vapaat.

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Bonukset. Joskus saatiin joululahjaksi pyyhe. Nyt koronan vuoksi ei saada mitään. Mitäs siitä, että rahaa tulee enemmän kuin koskaan.

eba

Maalis-Huhtikuussa kun tilivuosi loppui tuli ekaa kertaa koskaan (5v ollut kyseisessä lafkassa) vuosibonus kaikille (tavoitteisiin päässeille) 10% kuukausipalkasta, kivahan tuo oli saada ees jotain joskus :D
Ja lisäbonarina, ei tullut YT:ssä fuduja/lomautusta tässä loppuvuodesta:thumbsup:

N. 3,5ke rahastoituna, n. 7,5ke palkkana. Meillä vähän monimutkaisempi malli, jossa henkilökohtaiset bonukset on aina palkkana ja yrityksen yleiseen menestykseen liittyviä voi halutessaan rahastoida. Itse laitan ensimmäiset rahastoon, jolloin meilläkin palkan sivukuluja tulee siihen summaan lisäksi.

Kuukausipalkka n 7800e ja vuosibonus tavoitetasolla 15% vuosiansiosta.

Olen työssäni erittäin onneton. Käyn säännöllisesti psykologilla ja syön mielialalääkettä että jaksan. Roolini on eräänlainen suunnittelupäällikön tehtävä suurehkossa tuotantoalan yrityksessä.

Tällä hetkellä paperit sisällä uuteen tehtävään talon sisällä. Palkka pysyisi ennallaan mutta bonus laskisi kahden vuoden päästä 7,5 prosenttiin. Jos tämä toteutuu, en kadu hetkeäkään muutamaa menetettyä euroa, kunhan vaan saisi uuden työn.

Bonukset ovat hyvä idea, mutta hyviä bonustoteutuksia en ole vielä tavannut.

Meillä tulee tuollainen vähän vajaa kuukausipalkka, eikä siihen käytännössä voi vaikuttaa kun valtaosa tavoitteista on suoraan korporaatiotasolla.

Tänä vuonna saadaan ekstra 1000e joulukuun palkassa.

Eipä ole mitään erillisiä vuosibonareita meillä normaalisti. Peruspalkka ja 4x vuodessa bonus, perustuen tiimin tulokseen. Tänä vuonna noita bonareita kilahti tilille 21te. Tosin vain 9kk ajalta, kun aloitin vuoden alussa, niin eka bonari ei koskenut mua.

Tänä vuonna saadaan ekstra 1000e joulukuun palkassa.

Eipä ole mitään erillisiä vuosibonareita meillä normaalisti. Peruspalkka ja 4x vuodessa bonus, perustuen tiimin tulokseen. Tänä vuonna noita bonareita kilahti tilille 21te. Tosin vain 9kk ajalta, kun aloitin vuoden alussa, niin eka bonari ei koskenut mua.
Tiimitason bonukset voi olla ihan fiksu veto. Parissa firmassa missä olen ollut, on ollut korporaatio- tai muuten korkeamman tason tuloksista bonukset. Näin ei ole oikein ikinä ollut fiilis että itse niihin kauheasti voisi vaikuttaa.

Kuukausipalkka n 7800e ja vuosibonus tavoitetasolla 15% vuosiansiosta.

Olen työssäni erittäin onneton. Käyn säännöllisesti psykologilla ja syön mielialalääkettä että jaksan. Roolini on eräänlainen suunnittelupäällikön tehtävä suurehkossa tuotantoalan yrityksessä.

Tällä hetkellä paperit sisällä uuteen tehtävään talon sisällä. Palkka pysyisi ennallaan mutta bonus laskisi kahden vuoden päästä 7,5 prosenttiin. Jos tämä toteutuu, en kadu hetkeäkään muutamaa menetettyä euroa, kunhan vaan saisi uuden työn.
Juu ei mikään raha ole sen arvoista että pää ei kestä ja on onneton. Ei muutakun downshiftiä että pysyt hengissä. Tsemppiä.

Juu ei mikään raha ole sen arvoista että pää ei kestä ja on onneton. Ei muutakun downshiftiä että pysyt hengissä. Tsemppiä.
Ihan totta. Rahan kanssa on vaan se ongelma että kun tottuu tiettyyn tasoon niin on tosi vaikea muuttaa ihan perus kulutustottumuksia, näin ainakin itselläni. Se on jotenkin sairas tilanne että vihaa työtä mutta rakastaa sen tuomia asioita.

Vaimo lähti toukokuussa (tässä toki iso kasa muitakin syitä kuin työni) ja olen siitä onnellisessa asemassa että ostin exän osuuden ja jäin samaan asuntoon asumaan myös lapsen takia. Säästämistä vähentämällä elintaso jäi periaatteessa samankaltaiseksi kuin avioliiton aikana. Kyllä se on tuo lapsi joka auttaa painamaan eteenpäin mutta viime kuukausina on kyllä alkanut enemmän ja enemmän huolestua että onko hänkään riittävä syy tälle kitkuttelulle..

Sormet ristissä että uusi duuni natsaisi.

Oma palkka kehitys uudessa työssä (projekti työt)

2018 Aloitus 2500e/kk
2019 alkuvuosi ,Koeaika päättyy 2660e/kk
2019 loppuvuosi eka kokemus lisä > 2790e/kk
2020 tänään > 3000e/kk pyytämällä korotusta.

Ihan ok näin ammattikoulu pohjalla täällä pohjoisessa.
Vissiin enempi fyysistä työtä, kuin asiakirjojen tai dokumenttien laatimista?

Itselläni on koodarina 3300 kuussa palkka tuotelafkassa vuoden kokemuksella. YT:t selvisin :) Voisin tehdä jotain käsienheilutteluakin koulutukseni puolesta, mut se ei niin inspaa. Enempi kiinnostais jopa kouluttautua lisää opiskelemalla matikkaa, ni vois sit jossain tehdä ehkä jotain optimointia, tai muuta simulointia. Rahallisesti se ei varmaan kuitenkaan juuri kannata, ku samaan aikaan varmaan etenis uralla koodarina ja palkka nousis. Työt ei juuri onneks stressaa täl hetkel, et kai toi on ihan jees kuiteskin. Parin vuoden päästä vois katella ehkä uutta mestaa, jos joku vaik maksais jotain nelosella alkavaa, tai sit pyytäis palkankorotusta tuolta. Kai firmat antaa korotuksia, jos osaa perustella pyyntönsä?

Tiimitason bonukset voi olla ihan fiksu veto. Parissa firmassa missä olen ollut, on ollut korporaatio- tai muuten korkeamman tason tuloksista bonukset. Näin ei ole oikein ikinä ollut fiilis että itse niihin kauheasti voisi vaikuttaa.
En ole koskaan nähnyt bonusjärjestelmää, jossa nuo tiimikohtaiset bonukset ei johtaisi osaoptimointiin tai vähintään ristiriitatilanteisiin tiimien välillä.

Jos useille eri tiimeille annetaan eri tavoitteita ja mittareita, niin päädytään lähes poikkeuksetta tilanteeseen, jossa yhden tiimin menestyminen omilla mittareillaan efektiivisesti helpottuu jos se miinoittaa muiden toimintaa tjsp. älytöntä.

Monet yrityksen sisäiset funktiot eivät myöskään ole mitään suoraan myyntiin tai tulokseen linkitettäviä osasia, jolloin on aika vaikea määrittää, että miten niiden tehokkuutta pitäisi varsinaisesti mitata.

Nykyisessä on siten, että bonarit määräytyy korporaatiotasolla (juurikin erinäisten kriteerien kautta, joihin ei suoraan pysty yksittäinen ihminen kyllä vaikuttaan) mutta sitten on henkilökohtainen kerroin välillä 75-250% joten lopullinen summa voi olla paria kertaluokkaa isompi.

Tiimitaso on kyllä aika matala tarkastella. Kuten edellä mainittu, vois boostata liikaa tiimien välistä kilpailua ja edistää siiloutumista, vaikka nykypäivänä suuntaus on just toiseen suuntaan... :hmm:

Tiimitaso on kyllä aika matala tarkastella. Kuten edellä mainittu, vois boostata liikaa tiimien välistä kilpailua ja edistää siiloutumista, vaikka nykypäivänä suuntaus on just toiseen suuntaan... :hmm:
No tiimi vähän eri meillä. Meidän tiimillä on myyntitavoite. Tiimi on Pohjoismainen, eli useassa maassa. Jos myyntitavoite täyttyy saa 100% ennalta sovitusta summasta. Esim. mulla joku 35te /vuosi. Sit ylityksestä maksetaan aluksi jollain kertoimella bonaria aina 150% myyntiin asti. Max bonari 200%. Tosin 100% ylitys suuremmin vaatii jo pientä ihmettä.

Ja ei ole kilpailua kun joka tiimillä eri tuotteet portfoliossa.

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
114 536
Jäsenet
46 354
Uusin jäsen
Osmo84

Hinta.fi

Ylös Bottom