Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Tää on kyllä varmasti totta ja mun mielestä olennainen osa työstä saatavaa korvausta. Jotkut tienaa kovasti 5-vuoro hommissa ja jaksaa sellaista elämää mutta kyllähän se rajoittaa kovasti ja normaali 8-16 työaika kyllä yleensä nostaa elämänlaatua. Hyvä siis että vuorotöistä maksetaankin enemmän.
Karkaa aiheesta, anteeksi etukäteen:

Makuasia. Olen tehnyt välillä koulutushommia 8-16 työajalla, enkä tykkää yhtään. Mulle sopii hienosti se että työvuorot voi olla ihan mitä sattuu, esimerkkinä olin viime yönä töissä 17:45-06:12 (sisältäen palkattoman lepotauon toisella paikkakunnalla noin klo 21-02), huomenna taas on 05:41-15:00.
Pitää mainita myös ns. "heittojakso" joka osuu kohdalle pari-kolme kertaa vuodessa, jolloin tietää etukäteen kolmen viikon ajalle vain 2 varmaa vapaapäivää per viikko, muuten työvuorot tulee tekstiviestinä edellisenä päivänä klo 17 mennessä (vuoro voi alkaa vaikka heti samana yönä klo 00:00). Perjantaisin sentään saa tekstarit koko la-ma välille.

Hyvinä puolina tällaisessa vuorotyössä on mahtavat arkivapaat ja se että töissä yleensäkin käydään vuorojen pituuksista riippuen 3-4 kertaa viikossa töissä. Vapaapäiviätoiveetkin hyväksytään lähes sataprosenttisesti, välillä oikein ihmettelee miten tyttöystävä kestää sitä ettei koskaan pääse esim. arkisin reissuun.
Kaikki kunnia heille jotka viihtyvät hommissa 8-16 viitenä päivänä viikossa, musta ei olisi siihen.

Viimeksi muokattu:
Fullstack Developer pk seudulla ja palkka 2400€/kk. Työkokemusta sellaiset 6kk. Olen alanvaihtaja ja tutkintona KTM. Jos täällä on muita alanvaihtajia koodaushommissa niin olisi mielenkiintoista kuulla minkälaista teidän palkkakehitys on ollut uran saatossa. Kuinka paljon pitää olla kokemusta että voi pyytää kolmosella alkavaa kuukausipalkkaa pk-seudulla?

Fullstack Developer pk seudulla ja palkka 2400€/kk. Työkokemusta sellaiset 6kk. Olen alanvaihtaja ja tutkintona KTM. Jos täällä on muita alanvaihtajia koodaushommissa niin olisi mielenkiintoista kuulla minkälaista teidän palkkakehitys on ollut uran saatossa. Kuinka paljon pitää olla kokemusta että voi pyytää kolmosella alkavaa kuukausipalkkaa pk-seudulla?

Fullstäkkinä sen palkan pitäisi alkaa kolmosella viimeistään koeajan loputtua, ihan sama missä asuu.

Itse myös alanvaihtaja ja kävin "bootcampin", josta sai suoraan palkallisen työpaikan. Palkka oli siinä 3k kieppeillä, tuntipalkka niin riippui työpäivien määrästä. Asiakas otti mut palkkalistalle 3750 liksalla ja nyt vuoden alusta vähän yli 4k. Kokemusta vähän yli 2v nyt.

edit: Teen pääsääntöisesti webbiä, mutta välillä tulee tehtyä unityä ja desktoppia. Välillä myös integraatioita ja kohta pitäisi hypätä data alustaa tekemään.

Itse myös alanvaihtaja ja kävin "bootcampin", josta sai suoraan palkallisen työpaikan. Palkka oli siinä 3k kieppeillä, tuntipalkka niin riippui työpäivien määrästä. Asiakas otti mut palkkalistalle 3750 liksalla ja nyt vuoden alusta vähän yli 4k. Kokemusta vähän yli 2v nyt.

edit: Teen pääsääntöisesti webbiä, mutta välillä tulee tehtyä unityä ja desktoppia. Välillä myös integraatioita ja kohta pitäisi hypätä data alustaa tekemään.

Sulla on ollu aika korkea liksa jo heti ekaan duuniin. Liittyykö sun aikaisempi ala/tausta millään tavalla it-alaan, toisin sanoen tarjosiko se vipua suoraan 3k liksoille?

Sulla on ollu aika korkea liksa jo heti ekaan duuniin. Liittyykö sun aikaisempi ala/tausta millään tavalla it-alaan, toisin sanoen tarjosiko se vipua suoraan 3k liksoille?

Ei oikeestaan. Osuin vaa siihen "tekijäpula" buumiin, ni tuollaisen ne silloin tarjos. Toki vielä ollaan alle entisen elämän, mutta työt paljon mukavempia. Kertaakaan ei ole aamulla vituttanut, että on töitä :)

Karkaa aiheesta anteeksi etukäteen:

Makuasia. Olen tehnyt välillä koulutushommia 8-16 työajalla, enkä tykkää yhtään. Mulle sopii hienosti se että työvuorot voi olla ihan mitä sattuu, esimerkkinä olin viime yönä töissä 17:45-06:12 (sisältäen palkattoman lepotauon toisella paikkakunnalla noin klo 21-02), huomenna taas on 05:41-15:00.
Pitää mainita myös ns. "heittojakso" joka osuu kohdalle pari-kolme kertaa vuodessa, jolloin tietää etukäteen kolmen viikon ajalle vain 2 varmaa vapaapäivää per viikko, muuten työvuorot tulee tekstiviestinä edellisenä päivänä klo 17 mennessä (vuoro voi alkaa vaikka heti samana yönä klo 00:00). Perjantaisin sentään saa tekstarit koko la-ma välille.

Hyvinä puolina tällaisessa vuorotyössä on mahtavat arkivapaat ja se että töissä yleensäkin käydään vuorojen pituuksista riippuen 3-4 kertaa viikossa töissä. Vapaapäiviätoiveetkin hyväksytään lähes sataprosenttisesti, välillä oikein ihmettelee miten tyttöystävä kestää sitä ettei koskaan pääse esim. arkisin reissuun.
Kaikki kunnia heille jotka viihtyvät hommissa 8-16 viitenä päivänä viikossa, musta ei olisi siihen.

Satutko olemaan veturinkuljettaja jos saa udella?

Karkaa aiheesta anteeksi etukäteen:

Arkivapaat (ja yleensäkin pidemmät vapaat) on mahtavia. Muut on töissä, niin pääsee hoitamaan helposti pankkiasioita jne. Vaimolle olen koittanut ehdotella, että hyppäisi itsekin vuorotyöhön, mutta hänelle on ehdottoman tärkeitä nuo vklp vapaat jostakin syystä (vaikka aina kadehtii minun 4-6pvä vapaita). Itse nautin enemmän yöhommista, mutta jokainen toki tavallaan. Vuorotyöt mahdollistaa korkean tulotason alhaisella koulutuksella. Sitten kun ei tule edes juopoteltua, kun monesti viikonloput menee työhommissa, niin on jo tuplavoitto.

2400e on kesätyöläisen palkka PK-seudulla. Eli jos olet jo vakinaistettu, niin äkkiä uuteen työpaikkaan jos ei oma työnantaja anna järkevää palkkaa. Kolmosella pitäisi alkaa.

2400e on kesätyöläisen palkka PK-seudulla. Eli jos olet jo vakinaistettu, niin äkkiä uuteen työpaikkaan jos ei oma työnantaja anna järkevää palkkaa. Kolmosella pitäisi alkaa.

Kaipa se on lyötävä kolmosella alkava palkkapyyntö. Ehkä vähän hölmö kysymys mutta kannattaako palkkaa ottaa puheeksi vielä koeajan loppumetreillä vaiko vasta heti sen päätyttyä? Voin olla väärässä mutta esimiehet eivät varmaan yleensä oma-aloitteisesti tule tarjoamaan lisää palkkaa saatika ota sitä puheeksi.

Kaipa se on lyötävä kolmosella alkava palkkapyyntö. Ehkä vähän hölmö kysymys mutta kannattaako palkkaa ottaa puheeksi vielä koeajan loppumetreillä vaiko vasta heti sen päätyttyä? Voin olla väärässä mutta esimiehet eivät varmaan yleensä oma-aloitteisesti tule tarjoamaan lisää palkkaa saatika ota sitä puheeksi.
Tästä tuli mieleen joskus entisestä työpaikasta kun olin saanut kivan pestin/sijaisuuden mutta mielestäni alipalkattuna. Sijaisuus kesti puoli vuotta ja olin fiiliksissä kun pomo sanoi, että olisi mahdollista jatkaa, hän vähän kyselee. Puhui sitten minulle ns vakkaripaikan samasta pestistä kun oli tyytyväinen työhöni. Luonnollisesti mainitsin, että palkkausta voitaisi katsoa kun tehdään uusi sopimus niin suuttui, että palkkaus on sama, saat jatkaa tässä pestissä niin sen luulisi olevan se "palkinto". Jotenkin syylisti minua työnjatkolla kun kysyin vain palkkauksesta.

Saahan sitä pyytää, mutta tällä alalla isot palkankorotukset firman sisällä ilman työnimikkeen muutosta ovat aika harvinaisia. Jos ei onnistu niin kärvistele nykyisellä kunnes on ~vuosi täynnä ja sitten vaihda firmaa, saat helposti ainakin 1000€/kk lisää.

• Tykkää
Reactions: eba

Osaava esimies laittaa koeajan palkan tarkoituksella sen verran alhaiseksi, että siihen on varaa tehdä pieni työntekijää innostava ja motivoiva korotus koeajan lopussa, jos työntekijä osoittautuu hyväksi tyypiksi. Olen itse saanut useamman kerran palkankorotuksen koeajan lopussa ilman että olen sitä pyytänyt, ja myös antanut palkankorotuksia omille alaisille vastaavasti. Eli riippuu esimiehestä, mutta ei se mitenkään tavatonta ole.

Jos ei halua laskea sen varaan, että esimies on näin ajatellut, yksi taktiikka voisi olla vähän ennen koajan loppua jutella pomon kanssa ja ensin kysellä, mitä mieltä hän on koeajan suoriutumisestasi ja että saatko jäädä. Sitten jos tulee positiivista kommenttia, voi heittää jotain, että "jos kerran olen ollut hyvä, niin voisiko palkkaa tarkistaa hieman ylöspäin tässä kohtaa, kun tämä koeaika on aika halvalla mennyt". Kun tämän esittää juuri ennen koeajan päättymistä, on esimiehellä pieni paine sen palkankorotuksen kanssa, eli voi tuumia, että mitäs jos se lähteekin vielä tuosta kävelemään, jos en anna sille korotusta. Tämä tietenkin olettaen, että esimies on tyytyväinen suoriutumiseen.

Kaikki tietenkin riippuu työpaikan ilmapiiristä, henkilökemioista, esimiehen tyylistä, jne. eli vaikea arvata parasta taktiikkaa.

Tässä käytetään termiä "koeaika" joko todella oudosti tai palkanmuodostus on ollut outoa. Ei palkan kuulu nousta koeajan jälkeen, vaan sen kuuluu olla osaamisen tasolla työn alkaessa. Osaamisen karttuessa palkkaa nostetaan, mutta sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä koeajan kanssa. Mielestäni elämässä tulee turhia pettymyksiä jos lähtee liikenteeseen ajatuksella, että muutaman kuukauden jälkeen on paukkuja neuvotella palkka uudestaan.

Ei palkan kuulu nousta koeajan jälkeen, vaan sen kuuluu olla osaamisen tasolla työn alkaessa. Osaamisen karttuessa palkkaa nostetaan, mutta sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä koeajan kanssa.

Palkan kuuluu olla osaamisen ja aikaansaavuuden yms. mukaisella tasolla, mutta koeajan alussa eli työsopimusta allekirjoitettaessa näistä asioista ei ole useinkaan vielä varmaa konkreettista tietoa, vaan se selviää vasta koeajan aikana — siksihän se koeaika on olemassa. Joten on luontevaa tehdä se tarkistus koeajan loppuessa, kun on ehtinyt nähdä, mitä työntekijä osaa ja saa aikaan todellisuudessa.

Eikös siis koeaika ole nimenomaan lakisääteinen aika, jolloin työnantaja voi irtisanoa ja työntekijä irtisanoutua jouhevasti ilman sen suurempaa hässäkkää. En mä ainakaa ole koskaan tavannut sopimusta tai kuullut tutuilta, että koeajalla olisi palkka alhaisempi? Sama kai se palkka on mikä siihen työtehtävään on annettu on sitten koeajalla tai ei.

Kuulostaa enemmän harjoittelujaksolta tj josta voidaankin maksaa alempaa liksaa ennen vakinaistamista.

Saahan sitä pyytää, mutta tällä alalla isot palkankorotukset firman sisällä ilman työnimikkeen muutosta ovat aika harvinaisia. Jos ei onnistu niin kärvistele nykyisellä kunnes on ~vuosi täynnä ja sitten vaihda firmaa, saat helposti ainakin 1000€/kk lisää.

Tai sitten hae kilpaileva tarjous jostain toisesta firmasta. Itselläni kävi niin, että eräs esimies jolle olin aikanaan tehnyt halusi palkata mut ja löi tarjouksen pöytään. Kävelin sitten ilmoittamaan sen hetkiseen työpaikkaani kertomaan että tällainen tilanne (ja olin mielestäni alipalkattu sillä hetkellä). Sieltä tuli heti vastatarjous ja liksa olis noussu +500e/kk (samalle tasolle kuin kilpailevassa tarjouksessa). Sanoin, että en taida siltikään jäädä. Lupasivat vielä, että voivat lähteä +1000e/kk, mutta arvostin noin 1h matka-ajan säästöä päivässä tuon ylimääräisen rahan yli joten hylkäsin senkin.

Kuulostaa enemmän harjoittelujaksolta tj josta voidaankin maksaa alempaa liksaa ennen vakinaistamista.

En tiedä minkälaisista työpaikoista puhut, mutta kyllähän se koeaika tyypillisesti kuluu aika paljolti juuri harjoitteluun, joten sikälikin on luontevaa maksaa siitä vähemmän, kun työntekijä ei saa vielä mitään hyödyllistä aikaan ja kuormittaa vain muita. Ehkä puhumme erilaisista työpaikoista. Minä puhun IT-alan asiantuntijatehtävistä, joissa palkka ei määrity tittelin perusteella, vaan yksilöllisesti sen mukaan, mitä kukin osaa ja saa aikaan. Jossain enemmän ns. suorittavassa työssä voi olla toki toisin.

En mä ainakaa ole koskaan tavannut sopimusta tai kuullut tutuilta, että koeajalla olisi palkka alhaisempi? Sama kai se palkka on mikä siihen työtehtävään on annettu on sitten koeajalla tai ei.

En ollut minäkään, kunnes kävin kilpailevassa konsulttifirmassa juttusilla. Heillä kuulemma talossa tapana että 6kk koeaikana maksetaan koeajan palkka, joka taisi olla 80% tulevasta palkasta. En ottanut tarjottua paikkaa.

En ollut minäkään, kunnes kävin kilpailevassa konsulttifirmassa juttusilla. Heillä kuulemma talossa tapana että 6kk koeaikana maksetaan koeajan palkka, joka taisi olla 80% tulevasta palkasta. En ottanut tarjottua paikkaa.

Liekö näitä firmoja jotka valittelee "osaajapulaa" samalla kun pitää tuollaisia aivovammaisia käytäntöjä.

Varmaan riippuu tilanteesta ja firmasta. Jos kyseessä normikoeaika, niin ei sen lopussa välttämättä tarjota mitään palkankorotusta. Jos taas tyyliin kesätyö muuttuu vakituiseksi, niin siinä voi palkka nousta saman tien vaikka tonnilla jos hommat menivät hyvin. Oliko sulla siis normityösuhteen koeaika menossa, vai enemmän joku harjoittelu tai vastaava? Se voi vaikuttaa tilanteeseen.

En tiedä minkälaisista työpaikoista puhut, mutta kyllähän se koeaika tyypillisesti kuluu aika paljolti juuri harjoitteluun, joten sikälikin on luontevaa maksaa siitä vähemmän, kun työntekijä ei saa vielä mitään hyödyllistä aikaan ja kuormittaa vain muita. Ehkä puhumme erilaisista työpaikoista. Minä puhun IT-alan asiantuntijatehtävistä, joissa palkka ei määrity tittelin perusteella, vaan yksilöllisesti sen mukaan, mitä kukin osaa ja saa aikaan. Jossain enemmän ns. suorittavassa työssä voi olla toki toisin.
Vajaa 25 vuotta tullut oltua IT-alalla sekä asiantuntijahommissa että palkkaavana henkilönä enkä ole kyllä kertaakaan ketään palkannut tuollaisella koeaikasysteemillä enkä myöskään mennyt tuollaisella sopparilla töihin. Lisäksi esim. isommissa suomalaisissa firmoissa jäykällä palkkasysteemillä ja ei-niin-huippupalkoilla kannatti aina vääntää alkupalkka heti niin tappiin kuin pystyi palkatessa, koska erillisiä korotuksia oli vaikea saada byrokratiasta läpi. Samalla sai sitten paremmin budjettia seuraavalle kierrokselle nostaa muiden palkkoja.

Lähinnä tuontapaista alkupalkkasäätöä on ehkä ollut uran alkupuolella yksi pienempi firma, jossa eivät heti täyttä palkkapyyntöä olleet valmiit maksamaan, vaan lupasivat vuoden päästä nostaa vähintään pyyntöön, jos hommat sujuvat. Soppari tehtiin n. 3% alle pyynnön ja palkka nousi kyllä pyyntöön jo puolen vuoden jälkeen kyselemättä. Eikä tuo 3% hirveästi haitannut, kun palkka nousi edellisestä paikasta 20% kuitenkin :)

Tässä käytetään termiä "koeaika" joko todella oudosti tai palkanmuodostus on ollut outoa. Ei palkan kuulu nousta koeajan jälkeen, vaan sen kuuluu olla osaamisen tasolla työn alkaessa. Osaamisen karttuessa palkkaa nostetaan, mutta sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä koeajan kanssa. Mielestäni elämässä tulee turhia pettymyksiä jos lähtee liikenteeseen ajatuksella, että muutaman kuukauden jälkeen on paukkuja neuvotella palkka uudestaan.
Olen periaatteessa kanssasi samaa mieltä ja yleensä asia onkin kuvailemallasi tavalla. Nyt myin itseäni halvalla koska firmalle on riski palkata alanvaihtaja jolla ei aiempia näyttöjä muuta kuin Github. Mikäli firma päättää pitää minut myös koeajan jälkeen tarkoittaa se sitä että olen riittävän arvokas assetti josta kannattaa pitää kiinni. Samalla luulisi palkassa olevan reilusti nousuvaraa kun se on tällä hetkellä ns. "rock bottom" tasolla. Voin toki olla väärässä ja sen takia täällä kyselen muiden kokemuksia.

Varmaan riippuu tilanteesta ja firmasta. Jos kyseessä normikoeaika, niin ei sen lopussa välttämättä tarjota mitään palkankorotusta. Jos taas tyyliin kesätyö muuttuu vakituiseksi, niin siinä voi palkka nousta saman tien vaikka tonnilla jos hommat menivät hyvin. Oliko sulla siis normityösuhteen koeaika menossa, vai enemmän joku harjoittelu tai vastaava? Se voi vaikuttaa tilanteeseen.
Kyseessä on vakituinen sopimus normi koeajalla. Ei puhuta siis mistään kesäduunista tai parin kuukauden stintistä. Varmuuden vuoksi haen myös muualta töitä. Siinä ainakin näkee mikä oma ajankohtainen "markkina-arvo" on.

• Tykkää
Reactions: eba
On noita koeaikapalkkaveivauksia tullut nähtyä, yhdellä kaverilla luki työsopimuksessa jotain linjoilla ”Palkka: koeaikana 2900€/kk, koeajan jälkeen 3300€/kk”. Työ oli it-alan firmassa (softatalo) järjestelmäasiantuntija tai vastaava. Uutena ja suht vähällä relevantilla kokemuksella meni taloon.

Itselläkin tehtiin joskus soppari jossa palkka nousi ensin summaan x ja vuoden vaihteessa (n. 4kk jälkeen) x+200 kun siirryin talon sisällä uusiin tehtäviin joista ei ollut ennalta kokemusta.

Että ei se nyt ihan niin ennenkuulumatonta ole sopia korotusta valmiiksi johonkin ajankohtaan, kuten koeajan päättymiseen jos oletuksena on että alkuun ei olla ihan 100% teholla tuottavia.

On noita koeaikapalkkaveivauksia tullut nähtyä, yhdellä kaverilla luki työsopimuksessa jotain linjoilla ”Palkka: koeaikana 2900€/kk, koeajan jälkeen 3300€/kk”. Työ oli it-alan firmassa (softatalo) järjestelmäasiantuntija tai vastaava. Uutena ja suht vähällä relevantilla kokemuksella meni taloon.

Itselläkin tehtiin joskus soppari jossa palkka nousi ensin summaan x ja vuoden vaihteessa (n. 4kk jälkeen) x+200 kun siirryin talon sisällä uusiin tehtäviin joista ei ollut ennalta kokemusta.

Että ei se nyt ihan niin ennenkuulumatonta ole sopia korotusta valmiiksi johonkin ajankohtaan, kuten koeajan päättymiseen jos oletuksena on että alkuun ei olla ihan 100% teholla tuottavia.
Juu, varmasti on mahdollista. Itselleni ei ole vain sattunut yhtään firmaa vastaan, missä tuota olisi harrastettu. Enkä ole kuullut muiltakaan tämän foorumin ulkopuolella. Tosin alkaa tuo tuttavapiiri olla lähinnä monen vuoden kokemuksen omaavaa porukkaa, että jos tuota on alettu harrastaa aloitteleville työntekijöille ja pienemmissä firmoissa, niin en ihmettele vaikka en olisi kuullut.

En mäkään ole yli 20v aikana tommosesta kuullut, enkä oikein tajua pointtia.

Tietysti uudessa työpaikassa menee alussa aikaa oppimiseen, mutta mun aika ja aivotoiminta on just se mistä mulle maksetaan. Tämän lisäksi se oppiminen on yleensä nimenomaan työllistäjän spesifisen ympäristön ymmärtämistä eikä geneeristä koulunpenkillä istumista.

Työhaastattelussa arvioidaan onko henkilö sopiva tehtävään, ja koeaika on siltä varalta että jotain meni todella pieleen. Pienempi palkka kuullostaa joko täydeltä kusetukselta, tai haastattelijan tunnustukselta ettei ole tehtäviensä tasolla.

Näin uran alkuvaiheessa saatan jopa itse ehdottaa, että koeaikana maksetaan vähemmän ja koeajan jälkeen nostetaan sille "halutulle" tasolle. Myydään itsensä sisälle firmaan sitten ja näytetään osaaminen jonka jälkeen palkka nostetaan oikealle tasolle. IT-ala kyseessä, muutama vuosi erilaista SD-kokemusta ja tuoreet KTM-paperit (Tietojärjestelmätiede).

En tiedä olenko ainut, joka näin tekee koska en ole asiasta keskustellut kavereiden kanssa, mutta mielestäni se ei kuulosta mitenkään oudolta...

Kokeilemalla ei mitään menetä. Olen pyytänyt palkankorotusta koeajan jälkeen ja saanut sellaisen. Ei palkankorotuksiin ole olemassa mitään sääntöjä miten niiden kuuluisi tapahtua.

Itse kyllä pidän koeaikana pienempää liksaa porukalle kun sitten jos/kun osoittautuu päteväksi kaveriksi ja tarkistetaan ylöspäin. Ihan normaali käytäntö etenkin uransa alkupuolella oleville (kokemusta 5-10v).

Koulussa eräs vanhempi opettaja sanoi et "kyllä te opitte kunhan teitä on tarpeeksi monta kertaa kusetettu työelämässä". Tuossa on kuitenkin työnantajalla niin suuri kiusaus lähteä rakentamaan palkkakehitystä kirjaimellisesti kuilun pohjalta ja mitäpä lopullinen kehitys sitten on tuossa talossa.

Ottamatta kantaa kenenkään taitoihin ja hyvyyteen niin tuo ajattelu et "olenhan minä sen verta hyvä tyyppi" voi kuitenkin kostautua jos myy itsensä halvalla sisään ja jää odottelemaan korotuksia. Talossa on luultavasti muitakin töissä, jotka tähtäävät korkeampiin palkkoihin ja takataskussa voipi jopa ollakin työtarjous muualta millä mahdollisesti saa sen tarkistuksen palkkatasoon jos haluaa jäädä. Tämä luonnollisesti on pois muiden "budjetista" jos semmoista ylipäätään on.

Mitä nyt sivukorvalla tuota ohjelmistopuolen palkkapuolta kuunnellut niin aika yleistä se tuntuu kyllä olevan työnantajilla et halutaan tekijät mahdollisimman halvalla ja myös pitää niin. Virtuoosit erikseen.

Koulussa eräs vanhempi opettaja sanoi et "kyllä te opitte kunhan teitä on tarpeeksi monta kertaa kusetettu työelämässä". Tuossa on kuitenkin työnantajalla niin suuri kiusaus lähteä rakentamaan palkkakehitystä kirjaimellisesti kuilun pohjalta ja mitäpä lopullinen kehitys sitten on tuossa talossa.

Ottamatta kantaa kenenkään taitoihin ja hyvyyteen niin tuo ajattelu et "olenhan minä sen verta hyvä tyyppi" voi kuitenkin kostautua jos myy itsensä halvalla sisään ja jää odottelemaan korotuksia. Talossa on luultavasti muitakin töissä, jotka tähtäävät korkeampiin palkkoihin ja takataskussa voipi jopa ollakin työtarjous muualta millä mahdollisesti saa sen tarkistuksen palkkatasoon jos haluaa jäädä. Tämä luonnollisesti on pois muiden "budjetista" jos semmoista ylipäätään on.

Mitä nyt sivukorvalla tuota ohjelmistopuolen palkkapuolta kuunnellut niin aika yleistä se tuntuu kyllä olevan työnantajilla et halutaan tekijät mahdollisimman halvalla ja myös pitää niin. Virtuoosit erikseen.
Tuo on varmasti totta kun on kerran taloon menty halvalla niin odotus todennäköisesti myös se että tehdään jatkossakin töitä rakkaudesta lajiin ja eletään pyhällä hengellä.

Itseään kannattaa oppia myymään. Toki pitää olla mitä myydäkin. Palkasta päättävä henkilö pitää saada oivaltamaan, että luotte firmalle enemmän arvoa kuin mitä palkkaamisesta koituu henkilöstökustannuksia. Silloin maksavat mukisematta, jos ovat vähääkään tolkun ihmisiä. Toki jossain isossa puulaakissa asiasta päättävä esimies ei välttämättä edes ymmärrä bisneksen päälle ja sillä on vaan jonkinlainen ylhäältä annettu palkkaskaala, jonka rajoissa sitten toimii fiiliksen ja pärstäkertoimen mukaan.

Nää opit ei toki päde valtion/kunnan hommiin.

Palkasta päättävä henkilö pitää saada oivaltamaan, että luotte firmalle enemmän arvoa kuin mitä palkkaamisesta koituu henkilöstökustannuksia. Silloin maksavat mukisematta, jos ovat vähääkään tolkun ihmisiä.
Tämähän se on ongelma näissä sairaanhoitajissa ja lähihoitajissa. Teet työsi miten hyvin vaan, niin se ei tuo euroakaan kunnan kassaan lisää, vaan julkinen terveydenhuolto tuottaa enemmän kustannuksia, kuin potilasmaksuilla saadaan kerättyä rahaa. Tästä johtuen alalla on jatkuva säästöpaine, eikä se ainakaan palkkakehitystä kiihdytä.

Toista se on lääkäreillä, kun ovat saaneet liittotasolla lobattua lääkärikoulutusten aloituspaikkojen määrän ja vaatimukset sille tasolle, että palkkataso on saatu määriteltyä aika korkealle. Lisäksi vielä jos tykkää asustella jossain skutsissa minne ei saada lääkäriä edes aseella uhkaamalla, niin palkkaa saa oikeastaan sen mitä kehtaa pyytää.

Kyllä palkka kannattaa aina heti alussa neuvotella niin tappiin kuin mahdollista. Korotukset voi olla tiukassa sen jälkeen. Itse ollut työelämässä vuodesta 1996 ja DI:n paperit sain 2000. Yhdenkään työnantajan palveluksessa ei mitään dramaattista palkankorotusta ole tullut. Oisko pari kertaa ~10% onnistunut saamaan ja nekin tuolla uran alkupäässä. Olin vuodet 2007-2017 saman työnatajan palveluksessa ja kymmenessä vuodessa hyvä jos 10% nousi liksa. Nyt taas 2017 jälkeen kaksi työpaikan vaihtoa ja ekassa 30% lisää ja toisessa taas 35%. Eli rapiat 60% noussut palkka kolmessa vuodessa kahdella työpaikan vaihdolla. Puhutaan palkoista 6te-->10te/kk

Olin vuodet 2007-2017 saman työnatajan palveluksessa ja kymmenessä vuodessa hyvä jos 10% nousi liksa. Nyt taas 2017 jälkeen kaksi työpaikan vaihtoa ja ekassa 30% lisää ja toisessa taas 35%. Eli rapiat 60% noussut palkka kolmessa vuodessa kahdella työpaikan vaihdolla.

Tää on kyllä vähän säälikin. Itekin DI ja huomannut saman. Joka vuosi saa sen maksimin mitä melkein voivat nostaa yleiskorotuksena (eli pari prossaa) ja kolme kertaa työtehtävien muuttuessa haastavampiin tullut tuo +10% 10vuoden aikana. Silti alempiin positioihin tulee jengi samoille palkoille, koska ovat vaihtaneet firmaa. Harmittavaa vaan, kun en haluaisi vaihtaa firmaa, vaikka kyllä kerran elämässä (mielellään aiemmin) pitäisi tuo veivaus tehdä vaikka sitten ensin toiseen firmaan ja sitten takaisin alkuperäiseen..

Tää on kyllä vähän säälikin. Itekin DI ja huomannut saman. Joka vuosi saa sen maksimin mitä melkein voivat nostaa yleiskorotuksena (eli pari prossaa) ja kolme kertaa työtehtävien muuttuessa haastavampiin tullut tuo +10% 10vuoden aikana. Silti alempiin positioihin tulee jengi samoille palkoille, koska ovat vaihtaneet firmaa. Harmittavaa vaan, kun en haluaisi vaihtaa firmaa, vaikka kyllä kerran elämässä (mielellään aiemmin) pitäisi tuo veivaus tehdä vaikka sitten ensin toiseen firmaan ja sitten takaisin alkuperäiseen..

Tuokin on käsittämätön ilmiö vaikka sen kaikki tunteekin. Eli firman tunteva pitkään talossa ollut työntekijä ei ole ikäänkuin ole yhtä arvokas kuin jostain toisesta firmasta vaihtava jos molemmat saavat suunnilleen samaa liksaa. Se uusi henkilö pitää jokatapauksessa kouluttaa tehtäväänsä ja se kestää viikoista vuosiin hommasta riippuen. Tietysti jossain tietyissä hommissa voi vaihtaa firmaa ja jatkaa käytännössä sen täsmälleen saman työn tekemistä heti ekasta päivästä lähtien, mutta väittäisin että pääasiassa näin ei ole.

Pohjimmiltaan se tietysti johtuu siitä että firmaan jämähtänyt työntekijä tyytyy helposti palkkaansa ja vain valittaa siitä. Ja tekee silti työnsä. Niin mitäpä sitä idiootille maksamaan (kuulun toki itsekin tähän jengiin).

No enpä ehkä olisi itsekään saanut aikaiseksi firmaa vaihtaa, mutta YT -luuta lakaisi 2017 ja oli pakko hakea uutta. Sitten 2019 mut headhuntattiin, vaikken ollut mitään hakemassakaan, mutta oli aika perfect match, niin lähdin (ja palkkauskin toki vaikutti). Molemmat duunit ton 10v jälkeen kyllä olleet hyviä ja en hetkeäkään kaipaa vanhaa.

Sama täällä. Pitkään ollut samalla työnantajalla ja vaikka oma alkupalkkani on noin tuplaantunut, niin samassa ajassa myöskin alkupalkat ovat nousseet luokkaa 50%. Vastuisiin, työnkuvan laajuuteen ja osaamisen kehittymiseen nähden surkea palkkakehitys. Eli note to self: Rahallisesti ei kannata sitoutua työnantajaan.

Viimeksi muokattu:
Sama täällä. Pitkään ollut samalla työnantajalla ja vaikka oma alkupalkkani on noin tuplaantunut, niin samassa ajassa myöskin alkupalkat ovat nousseet luokkaa 50%. Vastuisiin, työnkuvan laajuuteen ja osaamisen kehittymiseen nähden surkea palkkakehitys. Eli note to self: Rahallisesti ei kannata sitoutua työnantajaan.

Just samat fiilikset. Vielä kun se oma valmistumisen jälkeinen liksa joskus vuonna 2012 oli jäätävän surkea mistä lähdettiin kipuamaan ylöspäin. Eli palkka on mun mielestä noussut prosentuaalisesti ihan ok vuosien varralla, mutta lähtötilanne oli vaan surkea ja "nousuvara" on syönyt hyvät nousut. Tuttava nykyään alemmalla positiolla tienaa paljon paremmin edelleen koska onnistui juuri firman vaihdon yhteydessä neuvottelemaan silloin 2010 paikkeilla huomattavankin paljon tehtäviin nähden yläkanttiin liksansa. Kuitenkin korotukset tulee noihinkin aina päälle jne ja yksittäisen esimiehen pitää aina tietyissä raameissa toimia palkankorotusten suhteen. Eli tästä aasinsiltana mitä ketjussakin on keskusteltu - Aina se liksa tappiin heti kun mahdollista eikä jäädä toivomaan niitä korotuksia.

Toki tuntuu myös, että 2010-2015 oli työmarkkinat ainakin teknisellä puolella suhteellisen jäätävät. Todella vaikea oli saada töitä mistään, YT:t kaikkialla ja palkkauskiellot. Firmat pystyi sanella mitä maksetaan ja pakko oli vaan ottaa homma vastaan. Nykyään tuntuu työmarkkinat huomattavasti terveellisemmiltä ja paikkoja aukeaa joka suunnasta. Tämä myös tuntuu näkyvän juuri tuossa, että alkupalkat on todella paljon nousseet.

Tuokin on käsittämätön ilmiö vaikka sen kaikki tunteekin. Eli firman tunteva pitkään talossa ollut työntekijä ei ole ikäänkuin ole yhtä arvokas kuin jostain toisesta firmasta vaihtava jos molemmat saavat suunnilleen samaa liksaa. Se uusi henkilö pitää jokatapauksessa kouluttaa tehtäväänsä ja se kestää viikoista vuosiin hommasta riippuen.

Tämä! Ehkä avoimempi palkkakulttuuri auttaisi tässä. Mutta on kyllä uskomatonta, että uusi rekry voi saada parempaa liksaa kuin vuosia kokemusta hommista omaavat. Ja toinen ilmiö on, että korkeammille positiolle palkkauksessa nähdään jotenkin etuna, että ei ole firman sisältä.

Tämä! Ehkä avoimempi palkkakulttuuri auttaisi tässä. Mutta on kyllä uskomatonta, että uusi rekry voi saada parempaa liksaa kuin vuosia kokemusta hommista omaavat. Ja toinen ilmiö on, että korkeammille positiolle palkkauksessa nähdään jotenkin etuna, että ei ole firman sisältä.

Uuden rekryn palkka on todennäköisemmin se sen hetkinen pätevä markkinahinta vastaavasta tekijästä, vanhan työntekijän palkka on vaan jäänyt korotusten puutteessa jälkeen. Koska mitään työmarkkinasuhdanne-palkankorotuksia ei tehdä niin ainoa tapa nostaa se "oikealle" tasolle on työpaikan vaihto. Jokaisen kannattaisi kyllä parin vuoden välein tarkistaa se oma markkina-arvonsa, eli myynkö nyt palveluksiani nykyiselle työnantajalle liian halvalla.

Just samat fiilikset. Vielä kun se oma valmistumisen jälkeinen liksa joskus vuonna 2012 oli jäätävän surkea mistä lähdettiin kipuamaan ylöspäin. Eli palkka on mun mielestä noussut prosentuaalisesti ihan ok vuosien varralla, mutta lähtötilanne oli vaan surkea ja "nousuvara" on syönyt hyvät nousut. Tuttava nykyään alemmalla positiolla tienaa paljon paremmin edelleen koska onnistui juuri firman vaihdon yhteydessä neuvottelemaan silloin 2010 paikkeilla huomattavankin paljon tehtäviin nähden yläkanttiin liksansa. Kuitenkin korotukset tulee noihinkin aina päälle jne ja yksittäisen esimiehen pitää aina tietyissä raameissa toimia palkankorotusten suhteen. Eli tästä aasinsiltana mitä ketjussakin on keskusteltu - Aina se liksa tappiin heti kun mahdollista eikä jäädä toivomaan niitä korotuksia.

Toki tuntuu myös, että 2010-2015 oli työmarkkinat ainakin teknisellä puolella suhteellisen jäätävät. Todella vaikea oli saada töitä mistään, YT:t kaikkialla ja palkkauskiellot. Firmat pystyi sanella mitä maksetaan ja pakko oli vaan ottaa homma vastaan. Nykyään tuntuu työmarkkinat huomattavasti terveellisemmiltä ja paikkoja aukeaa joka suunnasta. Tämä myös tuntuu näkyvän juuri tuossa, että alkupalkat on todella paljon nousseet.

Minä olen kyllä firman intran keskustelupalstalla kyllä kertonut vastuuni, työtehtäväni, kokemukseni ja kuukausipalkkani suuruuden. Tuskin niistä moni on kateutta tuntenut.

Pohjimmiltaan se tietysti johtuu siitä että firmaan jämähtänyt työntekijä tyytyy helposti palkkaansa ja vain valittaa siitä. Ja tekee silti työnsä. Niin mitäpä sitä idiootille maksamaan (kuulun toki itsekin tähän jengiin).

Toki jos palkkaa nostetaan vain niille jotka valittaa voimakkaasti päädytään siihen ettei yrityksessä palkita hyvästä työstä, vaan kovasta valituksesta.

Eli minkälaisia työntekijöitä sitten halutaan?

Toki nämä kuviot saattavat olla monimutkaisempia. Esim. meillä on ollut esimies jonka olla on 6 työntekijää joilla kaikilla 4000-5000€ palkka. Esimiehellä on vuodessa 200€ budjetti ”jaettavaksi” tiimin kesken palkankorotuksiin. Mitä sitten tehdään, jaetaanko vuorotellen, vai nostetaanko kuopasta heikoiten palkattuja?

Tommosilla mekanismeilla synnytetään tuo tilanne jossa ainoa tapa nostaa palkka on vaihtaa työnkuvaa, tai työnantajaa.

Työnkuvan vaihdossa on sitten ongelmana, että useimmiten firmoilla on sääntö ettei yksittäisen työntekijän palkkaa voi nostaa enempää kuin 10-20% vuodessa. Mä alotin työurani yhdessä isossa suomalaisessa pörssiyhtiössä aivan ”pohjalta”. Junnattuani jotain vuosia päädyin rooliin jossa kaikki tiimikaverit saivat 50-100% enemmän palkkaa. Aikani puurrettua, entinen kolleega pyysi haastatteluun muualle, ja sitä kautta sain työtarjouksen jossa 50% parempi palkka (eli samalla tasolla kuin pienipalkkaisimmat nykysen tiimin jäsenet). Pidin työstäni, joten kerroin dilemmasta esimiehelleni. Pomo kertoi olleensa erittäin tyytyväinen mun työskentelyyn, ja että hänelle oli (osittain munkin ansiosta) annettu ylennys. Hän halusi nostaa mut tiimin esimieheksi, mutta palkkaa ei silti olisi saanut nostaa kuin 10%. Lähdin sitten muualle.

Nykyisessä työssäni saan tosi hyvää liksaa, mutta sen myötä palkankorotusten saaminen ei tapahdu itsekseen. Tiedän, ettei kukaan yrityksessä saa samoista hommista kuin 80% mun palkasta joten yritän olla tyytyväinen, mutta ärsyttäähän toi kun menee vuosia ilman korotusta (vaikka kehua tuleekin).

Toki nämä kuviot saattavat olla monimutkaisempia. Esim. meillä on ollut esimies jonka olla on 6 työntekijää joilla kaikilla 4000-5000€ palkka. Esimiehellä on vuodessa 200€ budjetti ”jaettavaksi” tiimin kesken palkankorotuksiin. Mitä sitten tehdään, jaetaanko vuorotellen, vai nostetaanko kuopasta heikoiten palkattuja?

Tommosilla mekanismeilla synnytetään tuo tilanne jossa ainoa tapa nostaa palkka on vaihtaa työnkuvaa, tai työnantajaa.
Tämä on just se, mitä en ymmärrä. Mullakin oli aikanaan selitys sille, että en saanut palkankorotusta "kun muilla on tiimissä niin pieni palkka, että pitää nostaa kuopasta". Palkkaa pitää maksaa suorituksen mukaan, eikä työnkuvan. Voihan se toki olla, että en ollut yhtä hyvä/arvokas työntekijä kuin muut, mutta ei sitä niin mulle ainakaan perusteltu. Olin siis taloon tullessa onnistunut neuvottelemaan palkan "tappiin" vrt. muut ja sitten muut sai myöhemmin kuoppakorotuksia (meitä oli 3kpl saman esimiehen alla vastaavissa tehtävissä)...

Tämä on just se, mitä en ymmärrä. Mullakin oli aikanaan selitys sille, että en saanut palkankorotusta "kun muilla on tiimissä niin pieni palkka, että pitää nostaa kuopasta". Palkkaa pitää maksaa suorituksen mukaan, eikä työnkuvan. Voihan se toki olla, että en ollut yhtä hyvä/arvokas työntekijä kuin muut, mutta ei sitä niin mulle ainakaan perusteltu. Olin siis taloon tullessa onnistunut neuvottelemaan palkan "tappiin" vrt. muut ja sitten muut sai myöhemmin kuoppakorotuksia (meitä oli 3kpl saman esimiehen alla vastaavissa tehtävissä)...

Toisaalta Suomessa liian harvoin maksetaan palkkaa tehdyn työn mukaan ja liian usein vain korvauksena menetetystä vapaa-ajasta sen mukaan, mitä työsopimuksessa on kirjattuna. Yleensä vain myyntihommissa on minun kokemukseni mukaan selkeämpi yhteys toteuman ja palkan välillä. Meillä ainakin osa porukasta lähinnä "käy töissä" sen sijaan että tekisi oikeasti parhaansa oma-aloitteisesti ja ottaisi vastuuta kokonaisuuksista jne.

Meilläkin mitataan markkinapalkkaa ja meidän tiimin keskiarvo on 0,94 * markkinapalkka. Sitten on vuosittainen pieni prosentuaalinen korotusbudjetti eli tiimi jää koko ajan jälkeen markkinasta. Tiimille pitäisi saada isompi budjetti, että päästäisiin edes keskimäärin markkinapalkkaan. Aika käsittämätön malli ja todella byrokraattista.

Itse olen hirveällä vinkumisella saanut vuosien aikana yhteensä +200 € ns. merittikorotusta. Aika onneton tilanne kun vertaa kuinka.vuosien aikana palkka on käytännössä koko ajan surkeampi tuottavuuden kannalta. Työmäärä on kasvanut +50 % ja tämän ansiosta meriittejä on tullut yhteensä +4 %. Käytännössähän palkka on laskenut huomattavasti tuottavuuden näkökulmasta.

Konsulttina ei edes halua miettiä omaa palkaa ja laskutusta. Asiakkaalta ei ole kuin positiivista palautetta tullut, mutta silti palkka on mitä on. Kyllähän ymärrän että pomojen palkat otetaan minun tuomasta myynistä ja hän on minut myynyt, mutta silti...

Konsulttina ei edes halua miettiä omaa palkaa ja laskutusta. Asiakkaalta ei ole kuin positiivista palautetta tullut, mutta silti palkka on mitä on. Kyllähän ymärrän että pomojen palkat otetaan minun tuomasta myynistä ja hän on minut myynyt, mutta silti...
Isoissa konsulttitaloissa on sentään urapolku ja 3-4 vuoden välein palkka nousee ihan tuntuvasti, jos pääsee seuraavalle uratasolle.

Palkkaerot ovat myös Suomessa tosi pienet jos jätetään joku eniten ansaitseva pari prosenttia pois laskuista. Ja insinöörityö länsimaisittain todella halpaa. Oma tuntipalkkani parinkymmenen vuoden työkokemuksella on aika tarkkaan kaksinkertainen verrattuna ensimmäisessä työpaikassan olevaan esikoiseeni, jolla on taskussa yo-paperit.

Työnkuvan vaihdossa on sitten ongelmana, että useimmiten firmoilla on sääntö ettei yksittäisen työntekijän palkkaa voi nostaa enempää kuin 10-20% vuodessa.

Tämä yhdistettynä siihen, että vuosikorotusbudjetti on tiukka ja yleensä meriittikorotuksia voi saada hyvästä suorituksestakin tyyliin 2-3%.
Ja koska vain tietyn verran pystyy askeleita ylöspäinkään ottaa, niin täähän johtaa suoraa tilanteeseen, että firmaa on käytännössä pakko vaihtaa ellei ole saanut neuvoteltua sopimusta tappiin.
Itsehän olen juuri tässä tilanteessa, ja koska lähdin alhaala ja vaikka olen ylentynyt nopeasti niin liksa laahaa perässä.. Ja ylöspäin meneminen hidastuu joka vaiheessa.
Onhan se hullua, kun uusi jopa hommiin koulutettava rekry vetää isompaa liksaa kun tiimin paras osaaja.

Palkkaerot ovat myös Suomessa tosi pienet jos jätetään joku eniten ansaitseva pari prosenttia pois laskuista. Ja insinöörityö länsimaisittain todella halpaa. Oma tuntipalkkani parinkymmenen vuoden työkokemuksella on aika tarkkaan kaksinkertainen verrattuna ensimmäisessä työpaikassan olevaan esikoiseeni, jolla on taskussa yo-paperit.

Kiinatutut kertoivat, että siellä menee suurin piirtein siten, että harjoittelijat tulee ilmaiseksi, mutta jokaisesta ylennyksestä(mahd. firman vaihto) liksan voi melkeen tuplata.
Edeleen jos vertaan itseäni nyt vs 8 vuotta sitten, niin tienaan noin 50%-60% enemmän, mutta olen varmasti vähintään 10 kertaa tuottavampi ja teen firman kannalta selkeästi tärkeempi ja parempia päätöksiä.
Suomessa marginaalivero syö vielä tuosta valtaosan.

Noh sentään puhutaan jossain määrin järkevistä prosenteista vielä. Naisystävän hoitoalalla tilanne on aika kammottava. Tosissaan henkilökohtaiset lisät 0 eikä esimiehillä mitään valtaa(eikä tunnu sen paremmin muutakaan osaamista kellokortin kyyläämistä lukuun ottamatta olevan) palkita ketään. Palkankorotukset myös tyyliin 5v,10v ja 20v jälkeen tj ja ne on jotain surkeita prosentteja.

Kyllä se on myös pakko itsekin todeta, että ei se palkka nouse kuin vaihtamalla työpaikkaa ja siinäkin tapauksessa kilpailuttaa niin tappiin kuin mahdollista. Heti tonni lisää ja eikä mitään satasia.

Itse kuulun myös näihin, joka on ollut pitkään samassa talossa (IT ala oma tuote talo), mutta koska työt ovat toistaiseksi maistuneet ja eikä muualta ole saanut tarpeeksi hyviä tarjouksia, että olisi kannattanut vaihtaa muutaman satasen takia. Vähän ehkä yllättynyt kuinka vähän palkassa on eroa oma tuotetalo vs. konsultointi yritykset.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 335
Jäsenet
78 964
Uusin jäsen
Salesson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom