Tässä kohtaa onkin sitten perusteltu jo n. 1000x paremmin se miksi muuttaminen ei kiinnosta vs. yleinen "no työmatka nyt kasvaa loputtomanmonikertaiseksi".Monia syitä jo tullut. Kun alkaa ikää tulemaan niin sitä juurtuu yhdessä ja toisessa muodossa paikoilleen. Nuorempana olenkin muuttanut monta kertaa töiden perässä ja ihan määräaikaistenkin. Mitä siinä väliä kun se on yhden viikonlopun puristus. Kuorma-auto lainaan, talkoot pystyyn ja kohti seuraavaa osoitetta. Yli 10x muuttanut ikävälillä 18-24. Nyt 11v idlannut samassa torpassa.
Tärkein tietenkin on ne lapset. Toki niitä moni raahaa ulkomaillekkin, eikä sekään kyllä aina negatiivinen asia ole. Riippuu aika paljon lapsien iästä ja luonteesta. Omalla kohdalla vielä kun erottu niin ei voi ympäri puhua enää exää muuttamaan mun töiden perässä. Eli jos haluaa vuoroviikko vanhemmuuden huolettomuuden 2km välimatkalla säilyttää niin ei paljon tältä kylältä pois muuteta. Pois muutto tarkottaisi väkisinkin joka toinen vklp iskän roolia. Nyt noi voi suhata tossa edes takas miten tykkäävät. Poikakin pitää mopoa täällä kun saa sisälle lämpimään niin voi ruuvailla sitä vaikka ei olisi mun viikko.
Äidin äiti (88v) on vielä hengissä ja olen ainut lähisukulainen ketä asuu samassa kaupungissa. Ihan mielellään tässä auttelee lampunvaihdot, digiboxit, nettiliittymät sun muut. Toki noi voisi kauempaakin hoitaa. Vielä ei ole niin huonossa kunnossa etteikö kauppa reissut sujuisi yms. eli varmaan tulevaisuudessa apua tarttee enempi.
Nykyisessä talossa asuinkustannukset on naurettavat. Mun kulut on samaa luokkaa kuin 60m2 kaksion vastikkeet. Ilmanen asuntolaina (op:ltä tulee enemmän bonareita mitä maksan korkoja). Asuntojen arvo kehitys nollissa täällä. Valesokkeli talo -> ei kovin kovaa mielenkiintoa ponnistaa tälläsessä elämän vaiheessa sitä 5v löyhässä hirressä roikkumista jos löytyy jotain myynnin jälkeen. Mukava sijainti lähellä palvelja, mutta kuitenkin omassa rauhassa.
Se 5min työmatka.
Mutta joo ei ole kyllä mitään mielenkiintoa muuttaa täältä tässä elämänvaiheessa pois. Edes pakon sanelemana. Jos joutuisin työttömäksi niin kyllä mä jäisin tänne 30-40k palkalla kuin vaihtaisin maisemaa 60k palkalla. Elintaso on kuitenkin viritetty tohon 30k€ nurkille. Toki ei mulla kyllä pienintäkään kiinnostusta ole täällä loppuelämääni asua. Seuraava tölli jostain veden vierestä 6-15v päästä riippuen koska arkkubileet ja koska lapset muuttaneet kotoa. Sekä se millanen työmaa sattuu löytymään. Ei kyllä 15v päästä enää välttämäti kiinnostais olla töissä, mutta kai se pakko on jotain puuhastella...
Kaikista näistä seikoista johtuu myös se, että miksi pienillä paikkakunnilla palkat laahaavat perässä: Työnantajan ei tarvitse maksaa paljon, kun vaihtoehtoja ei ole ja äijät pysyy kyllä töissä anyway. Mitä erikoistuneempa työntekijän osaaminen on, sitä epätodennäköisemmin lähialueelta löytyy kilpaileva työnantaja.
Ei ole yllättävää, että akateemisesti koulutetut pariskunnat päätyvät suuriin kaupunkeihin / niiden ympärille, kun silloin on todennäköisemmin kummallekin töitä ja mitä isompi kaupunki, sitä todennäköisemmin useampia työnantajia joita voi kilpailuttaa keskenään.
Lasten koulutilanteen jokainen vanhempi tietää varmastikin parhaiten itse - lapsethan ovat yksilöitä. Keskimäärin väittäisin (myös omien kokemusten mukaisesti), että esim. ala-aste iässä tai ala- / yläasteen vaihteessa muutto on vielä aika helppoa. Tuon ikäisillä kaverisuhteet eivät vielä ole sen tasoisia, etteivätkö ne todennäköisesti korvautuisi helposti uudessa koulussa / ympäristössä. Mutta kuten sanoin - osa lapsista ei saa kavereita helposti ja silloin sitä muuttoa voi oikeasti olla syytäkin vältellä.Ja sitten tosiaan viimeisenä mutta ei vähäisimpänä ne lasten koulut ja kaverit ja eksät jne.
Ala-aste -> yläaste -> lukio / amis -> amk/yliopisto jne. ovat kaikki luontaisia kaveripiirin uusiutumispaikkoja. Äärimmäisen harva nuori kasvaa lapsesta aikuiseksi ilman kaveripiirin muutoksia noissa taitekohdissa.
Jaetut huoltajuudet ovat sitten oikeasti hankala ongelma ratkaistavaksi.
Viimeksi muokattu: