Palkkakeskustelu

pau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2018
Viestejä
360
Toki tittelinvaihto ja projektin vetäminen läpi voisi tarkoittaa, että seuraavasta työpaikasta saisi tappelematta hyvän liksan.

Mä priorisoin pitkään kokemuksen palkan edelle, koska kokemuksella se palkka tulee sitten automaattisesti. Jos koulutusta ei ole (niinkuin mulla), niin kokemus on se jolla se korvataan.

Jos mulle tulee hakija jolla ei ole koulutusta eikä kokemusta niin en varmasti palkkaa vaikka miten sanoisi ”tehneensä hyvän suunnitelman”. Myöskään se, että panttaa suunnitelmaa ei välttämättä ole myyvä argumentti, vaikka tavallaan sen ymmärrän (samaan aikaan pidän sitä huonona ideana).

Etkö edes keskustele asiasta? Omalla kohdalla tilanne herättää enemmänkin mielenkiintoa.

Kirjoittajan tilanteessa on mielestäni hyvän rekrytoijan nähtävä hakijan potentiaali selkeästi. Tietysti jos haet liukuhihnalta niin saat myös liukuhihnalta.
 

pau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2018
Viestejä
360
Puhe oli yrityksen tuomisesta nykyaikaan, olen kiltti poika ja aloin tekemään suunnitelmia joulukuulle luvattua palkkapalaveria varten ;)
Pomo on tietoinen että suunnitelmaa tehdään ja ajatuksia muhii jne mutta ei se taida sitä tietää että se on aikalailla valmis. Odottelen vielä muutamaa yhteydenottoa ja on pari asiaa mistä tarvitsen lisää tietoa ja verrokkeja.
Tietysti sen saattaminen valmiiksi vaikka huvikseen on myös mahdollista mutta mielummin ajattelen sen avaimena tärkeämpään asemaan yrityksessä ja sen tulevaisuudessa... Ja jos sitä palkkaakin saisi lisää :rofl:

Heräsi tässä kaiken keskellä kyllä sellainen ajatus ettei Toimarilla taida olla hajuakaan mitä kaikkea mun suunnitelmat pitää sisällään, tietysti ollaan asiasta aina silloin tällöin keskusteltu mutta mutta...
En kyllä ole suoraan sanonut että haluaisin vetästä kaiken pöntöstä alas ja aloittaa alusta. (vanhat systeemit pysyy kyllä oikeasti mukana niin pitkään että homma luonnistuu uusilla)
Kannattaa myös katsoa tilannetta sieltä toiselta kantilta. Minkä näet arvokkaaksi voi olla toiselta kantilta vähemmän arvokasta eli se mitä toimari näkee ei välttämättä ole sama miten näet asiat. Tuossa menet helposti metsään, jos lähdet jonkun kanssa vääntämään ennenkuin rehellisesti katsot mistä yritykselle arvoa syntyy ja mikä sitä voi nostaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 585
Kokemuksesta voin sanoa, että tuollaisten "ollaan aina ennenkin tehty"- tyyppisten perheyritysten tms. digitalisointi on tosi vaikeeta. Jos jostain syystä suunnitelma laitetaan jatkoon, sen implementointi on aika tuskaista, eikä jengi haluu ottaa käyttöön oikeen uusia toimintatapoja. Ihan näin sivuhuomiona. Vaikeinta noissa on saada kaikki työntekijät sen ajatuksen taakse, että uudet tavat toimia on jees.
Mitä itse olen huomannut näissä uudistuksissa "vastaanottavana" osapuolena, niin niitä uudistuksia, vaikka olisivatkin kaikkien kannalta hyödyllisiä/tarpeellisia, ei osata tuoda kunnolla esille ja saada toinen "haluamaan" niitä uudistuksia.

Ei ole mitenkään yllättävää, jos kerrotaan, että olemme toisaalla päättäneet että tulevaisuudessa tullaan toimimaan näin, kaikki päätökset ollan jo tehty ja muutokset otetaan käyttöön tyyliin välittömästi eikä asiasta ei ole enää tarvetta keskustella. Ja tämän jälkeen ollaan ihmeissään muutosvastarinnasta. Monasti on ollut havaittavissa asennetta, että käyttäjän mielipidettä kaivataan vasta siinä vaiheessa kun halutaan kehuja "hyvin onnistuneesta projektista". Ja siinäkin tapauksessa, kun niitä mielipiteitä pyydetään ne vain pahimmillaan ohitetaan olan kohautuksella ilman sen kummempia perusteluita miksi pyydettyjä ehdotuksia ei ole huomioitu. Jälkikäteen vain pahoitellaan, ettei jokin puute vain ole tullut kenellekään mieleen suunnitteluvaiheessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Kuulostaa kyllä tosiaan siltä että jos haluat firmaan jäädä, niin vähintään tonni lisää liksaa kuussa olisi aivan minimi, ja tittelinvaihdos trukkikuskista/varastohessusta joksikin muuksi. Moni nyt tarttuu siihen että tuo on prosentuaalisesti todella iso korotus (ja varmaan firman edustajakin sitä aseena käyttää), mutta en näkisi tätä niinkään tilanteena "pyydetäänpäs niin tuntuva palkankorotus kuin häpy kestää" vaan "nostetaan palkka pois hyväksikäyttö-luokasta." Kuten mainittu, konsultin lasku moisesta hommasta olisi tod näk viisinumeroinen, puhumattakaan säästöistä joita tuo digitalisaatio 10M€ vaihtavan firman toimintaan tuo. Että oikein lähetyslistojen puhtaaksi kirjoittamista ja varastosaldojen pyörittelyä paperilla... Mä kun luulin että meidän firmassa tehdään asiat vanhanaikaisesti.

That being said, kannattaa varautua siihen että maksuhaluja ei löydy, missä tapauksessa mun henk. koht. tavoite olisi tuntuva (tuhansien) kertakorvaus tuosta projektisuunnitelman teosta kirjallisine suositteluineen, ja vaihtoa firmaan missä pätevää työntekijää arvostetaan.
Tässä pitäisi nyt vähän kysyä, että onko kyseessä edelleen varastomies joka tekee vähän muuta vai joku muu, mikä ajaa vähän trukkia. Ja ennenkaikkea kumpaa firma tarvitsee ja haluaa palkata? Jos ensin mainittu, niin sitten varmaan mahdollisuus on päästä hyvin palkatuksi varastomieheksi. Jos taas jälkimmäinen niin sitten voi lähestyä asiaa sieltä projektipäällikön suunnasta. Näihin ei varmaan oikeasti kukaan ulkopuolelta osaa sanoa mitään.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Joulukuussa olisi tarkoitus aloittaa yrityksen digitalisaatio, tämä projekti on uskottu minulle. Olen tehnyt vapaa ajallani noin 35 sivuisen selvityksen kaikista mahdollisista toimenpiteistä, summista, aikatauluista ja muista. Tätä en ole kuitenkaan vielä antanut eteenpäin, pelkään että paperin annettuani olen turha.

Pyydän aivan varmasti palkankorotuksen jouluna, mutta paljonko uskallan pyytää lisää?
Yrityksen digitalisaatio on annettu käsiisi, kun olet työskennellyt varastolla reilun vuoden, ja firman kirjoillakin jo muutaman kuukauden. Mielenkiintoinen firma, haluan kuulla lisää. Ja teet taustatyötä ennakkoon omalla ajallasi, miettien pitäisikö siitä saada palkkaakin. Mielenkiintoinen työntekijä olet, haluan kuulla lisää. Tämä siis ilman sarvia ja hampaita, mutta tuo kuulostaa monella tavalla erikoiselta.
 

pau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2018
Viestejä
360
Yrityksen digitalisaatio on annettu käsiisi, kun olet työskennellyt varastolla reilun vuoden, ja firman kirjoillakin jo muutaman kuukauden. Mielenkiintoinen firma, haluan kuulla lisää. Ja teet taustatyötä ennakkoon omalla ajallasi, miettien pitäisikö siitä saada palkkaakin. Mielenkiintoinen työntekijä olet, haluan kuulla lisää. Tämä siis ilman sarvia ja hampaita, mutta tuo kuulostaa monella tavalla erikoiselta.
Tää on kyllä sellanen taito mitä en osaa vetää oikeissa korvissa, eli kyseenäalaistaa kaiken sanoman. :))
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Itse varmaan tekisin niin, että iskisin sen selvityksen pöydälle, ilmoittaisin halustani vetää projekti läpi nykyisten tehtävien sijaan, ja katsoisin mitä tapahtuu. Voisin jopa suusanallisesti todeta, että eihän minun olisi kannattanut tähän omaa aikaa käyttää, mutta uskon naivisti "yhteiseen hyvään" ja olen aidosti kiinnostunut aiheesta. Työpaikkaasi sinä et menetä tuolla tempulla, joten siitä ei kannata murehtia. Jos ette pääse yhteisymmärrykseen palkankorotuksesta ja pihtaat selvityksen itselläsi, et voita yhtään mitään, etkä saa edes palautetta siitä oliko ehdotuksessa järkeä. Mahdollista toki on, että jää luu käteen - selvitys kelpaa, mutta liksaa ei tarjota lisää. Ehkä johto toteaa, että ehdotettu projekti maksaa ihan liikaa. Silloin tuo pitää ottaa vaan oppirahoina ja alkaa katselemaan jotain muuta hommaa. Kyllä ahkeruus yleensä lopulta palkitaan, varsinkin kun saa tehdä sellaista asiaa josta itse on kiinnostunut.

Kannattaa nyt sitten tietysti miettiä millä reunaehdoilla hommaa on valmis tekemään. Esimerkiksi jos lopputulema on, että sinun pitäisi käyttää 100% työajaastasi tähän projektiin nykyisellä palkalla, otatko homman vastaan vai ei?

Kymmenen henkilön firmassa projekti saattaa loppuviimein olla kuitenkin suhteellisen yksinkertainen, varsinkin jos tehdään ihan puhtaalta pöydältä. Saattaa olla, että joltain toimittajalta löytyy sopivat palikat hyvin pienellä räätälöinnillä, jos ei ole mitään vanhoja rasitteita (käyttäjien lisäksi). On myös mahdollista että johto suhtautuu tähän siten, että katsotaan tuleeko siitä mitään, ja jos ei tule, niin voidaan aina jatkaa kuten ennenkin.. Tuolla sitten saatavat perustella sitä, että ei tässä ryhdytä mitään IT-miesten palkkoja maksamaan, kun ei ole mikään pakkorako.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Tuli sitten puskista projektipäällikön homma erääseen 6-numeroiseen käyttöönottoprojektiin. Kertaluonteinen ~1v kestävä projekti. Olen asiantuntija-nimikkeellä reilu 3000€ palkalla. Paljonko mielestänne olisi kohtuullinen korvaus? Esimiehen esimies totesi ”ei tästä tule paljoa lisätöitä” ja ”autetaan kyllä”. Ikään kuin pehmittääkseen koska tietää, että ei ihan palkka korreloi.

Sikäli minulla ei ole mitään ko. projektia vastaan, eikä muutenkaan työnkuvaani, palkka vaan ei mielestäni ole sen kanssa linjassa.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Tuli sitten puskista projektipäällikön homma erääseen 6-numeroiseen käyttöönottoprojektiin. Kertaluonteinen ~1v kestävä projekti. Olen asiantuntija-nimikkeellä reilu 3000€ palkalla. Paljonko mielestänne olisi kohtuullinen korvaus?
Mahdoton sanoa mitään, kun et kerro mitään omasta ja tarvittavasta osaamisesta etkä kokemuksestasi. Vaihteluväli on monta tonnia.

Jotkut projarit osaavat lähinnä häiritä työntekoa ja nuoleskella asiakasta, eikä sellainen välttämättä kovin paljoa ansaitsekaan. Joku toinen taas voi olla ihan timanttinen ja omata rautaisen kokemuksen ei pelkästään projekteista vaan myös projektin aihealueesta, ja järjestää vaikeatkin asiat niin että ne hoituvat hyvin eivätkä tekijät koe tuskaa. Sellainen voi olla monen tonnin arvoinen.

Lisäys: Usein voi olla myös niin, että se projari tienaa selvästi vähemmän, kuin ne varsinaiset osaavat ja kovapalkkaiset tekijät, joiden hommia projari koordinoi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Tuli sitten puskista projektipäällikön homma erääseen 6-numeroiseen käyttöönottoprojektiin. Kertaluonteinen ~1v kestävä projekti. Olen asiantuntija-nimikkeellä reilu 3000€ palkalla. Paljonko mielestänne olisi kohtuullinen korvaus? Esimiehen esimies totesi ”ei tästä tule paljoa lisätöitä” ja ”autetaan kyllä”. Ikään kuin pehmittääkseen koska tietää, että ei ihan palkka korreloi.

Sikäli minulla ei ole mitään ko. projektia vastaan, eikä muutenkaan työnkuvaani, palkka vaan ei mielestäni ole sen kanssa linjassa.
Sillä on myös aika iso merkitys, että onko projektisi budjetti 120k josta oma palkkasi on ⅓ vai 980k...
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Etkö edes keskustele asiasta? Omalla kohdalla tilanne herättää enemmänkin mielenkiintoa.

Kirjoittajan tilanteessa on mielestäni hyvän rekrytoijan nähtävä hakijan potentiaali selkeästi. Tietysti jos haet liukuhihnalta niin saat myös liukuhihnalta.
Tottakai voi keskustella, mutta en mene vaatimaan merkittäviä ellen ole valmis irtisanoutumaan jollen sitä saa. Eli siis katsastelen ensin vaihtoehtoja, ja jopa käyn haastatteluissa jotta ymmärrän tilanteeni.

Esim: Eka oikea IT-alan työpaikkani oli samalla työnantajalla jossa olin ollut vuosia helpparissa. Päädyin tiimiin jossa kaikki tienasi tuplasti mun palkan - koska työnantajalla oli joku säännöstö siitä mikä maximi palkankorotus voi olla.

Hommat meni hyvin, ja reilun vuoden kuluttua ex-kolleega houkutteli mua uuteen työpaikkaansa 50% korkeammalla liksalla. Kun sanoin siitä esimiehelle - mulle kerrottiin että ollaan tyytyväisiä, halutaan ylentää esimieheksi, mutta isoa palkankorotusta ei voi antaa koska säännöt.

Jos mä olisin jäänyt sinne esimieheksi, olisin todennäköisesti tienannut 5 vuoden säteellä enemmän. Samaan aikaan, se reilu vuosi mitä olin siellä opetti tosi paljon, ja lähtiessä olin jo varmistanut mielenkiintoisen työpaikan paremmalla palkalla.

Se, että pääsee tilanteeseen jossa voi rakentaa pohjan uralle on mahdollisuus itsessään. Toki työstä on kiva saada myös hyvä korvaus, mutta kandee miettiä loppuun asti ja vähän pidemmälle.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Mahdoton sanoa mitään, kun et kerro mitään omasta ja tarvittavasta osaamisesta etkä kokemuksestasi. Vaihteluväli on monta tonnia.

Jotkut projarit osaavat lähinnä häiritä työntekoa ja nuoleskella asiakasta, eikä sellainen välttämättä kovin paljoa ansaitsekaan. Joku toinen taas voi olla ihan timanttinen ja omata rautaisen kokemuksen ei pelkästään projekteista vaan myös projektin aihealueesta, ja järjestää vaikeatkin asiat niin että ne hoituvat hyvin eivätkä tekijät koe tuskaa. Sellainen voi olla monen tonnin arvoinen.
Avaan siis enemmän. Kyseessä ohjelmiston käyttöönotto. Ohjelmistoa käyttää meidän yrityksen lisäksi asiakasyritykset. Merkittävimpien asiakkaiden liikevaihto on satoja miljoonia. Nykyistä korvattavaa ohjelmistoa olen käyttänyt reippaasti ja minulla on tietotaito siitä miten nykyisin asiat hoidetaan, mitkä ovat niitä nykyisen järjestelmän ongelmia ja mitä halutaan uudelta järjestelmältä. Itse projektipäällikkönä olemisesta minulla ei ole kokemusta.

Sillä on myös aika iso merkitys, että onko projektisi budjetti 120k josta oma palkkasi on ⅓ vai 980k...
Ei siis suoranaisesti puhuta budjetista, vaan hankintahinnasta, mutta siis lähempänä 100k€ kuin 500k€ on käyttöönotto- ja käyttökustannukset 4v aikana.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Tuli sitten puskista projektipäällikön homma erääseen 6-numeroiseen käyttöönottoprojektiin. Kertaluonteinen ~1v kestävä projekti. Olen asiantuntija-nimikkeellä reilu 3000€ palkalla. Paljonko mielestänne olisi kohtuullinen korvaus? Esimiehen esimies totesi ”ei tästä tule paljoa lisätöitä” ja ”autetaan kyllä”. Ikään kuin pehmittääkseen koska tietää, että ei ihan palkka korreloi.

Sikäli minulla ei ole mitään ko. projektia vastaan, eikä muutenkaan työnkuvaani, palkka vaan ei mielestäni ole sen kanssa linjassa.
Korreloiko palkka yleensä projektin budjetin kanssa? Meillä on töissä ehkä kymmenen projaria joiden liksat on varmaan akselilla 3000-6000, mutta senioreimmat pyörittää projekteja joiden budjetti on 1000x korkeampi kuin junnuilla, ja se palkka tulee enemmän vanhoista näytöistä?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Korreloiko palkka yleensä projektin budjetin kanssa? Meillä on töissä ehkä kymmenen projaria joiden liksat on varmaan akselilla 3000-6000, mutta senioreimmat pyörittää projekteja joiden budjetti on 1000x korkeampi kuin junnuilla, ja se palkka tulee enemmän vanhoista näytöistä?
Meillä ei ole ketään projektipäällikköä töissä. Yksi aloittaa muistaakseni joulukuussa, joka tulee vetämään isompaa projektia kuin tämä minulle ”nakitettu”.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Avaan siis enemmän. Kyseessä ohjelmiston käyttöönotto. Ohjelmistoa käyttää meidän yrityksen lisäksi asiakasyritykset. Merkittävimpien asiakkaiden liikevaihto on satoja miljoonia. Nykyistä korvattavaa ohjelmistoa olen käyttänyt reippaasti ja minulla on tietotaito siitä miten nykyisin asiat hoidetaan, mitkä ovat niitä nykyisen järjestelmän ongelmia ja mitä halutaan uudelta järjestelmältä. Itse projektipäällikkönä olemisesta minulla ei ole kokemusta.
Ymmärsin niin, että jatkaisit edelleen asiantuntijaroolissa, ja siihen tulisi lisäksi oheen projarin hommia. Sanoisin, että muutaman satasen voi pyytää lisää "ylimääräisestä vaivasta", kun ei aiempaa kokemusta ole. Sitten kun olet osoittanut kykysi ja sinua aletaan pyydellä uusiin ja isompiin projekteihin, kun edellisetkin meni niin hyvin, voi pyytää enemmän. Eli näytöt ensin ja isommat palkkiot sitten sen jälkeen (silloin sitä palkkaa ei välttämättä edes tarvitse itse pyytää, vaan sitä tulee itsestään lisää).
 

minapamina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 135
Mitä itse olen huomannut näissä uudistuksissa "vastaanottavana" osapuolena, niin niitä uudistuksia, vaikka olisivatkin kaikkien kannalta hyödyllisiä/tarpeellisia, ei osata tuoda kunnolla esille ja saada toinen "haluamaan" niitä uudistuksia.

Ei ole mitenkään yllättävää, jos kerrotaan, että olemme toisaalla päättäneet että tulevaisuudessa tullaan toimimaan näin, kaikki päätökset ollan jo tehty ja muutokset otetaan käyttöön tyyliin välittömästi eikä asiasta ei ole enää tarvetta keskustella. Ja tämän jälkeen ollaan ihmeissään muutosvastarinnasta. Monasti on ollut havaittavissa asennetta, että käyttäjän mielipidettä kaivataan vasta siinä vaiheessa kun halutaan kehuja "hyvin onnistuneesta projektista". Ja siinäkin tapauksessa, kun niitä mielipiteitä pyydetään ne vain pahimmillaan ohitetaan olan kohautuksella ilman sen kummempia perusteluita miksi pyydettyjä ehdotuksia ei ole huomioitu. Jälkikäteen vain pahoitellaan, ettei jokin puute vain ole tullut kenellekään mieleen suunnitteluvaiheessa.
Oon ollu ite mukana tekemässä tiedonkäsittelyn digitalisointeja, ja vaikka kuinka koittaa ottaa porukkaa mukaan testaamaan ja suunnittelemaan mahdollisimman laajalta alalta, se innostus ei silti kovin häävi ole. Toisaalta ei tekevän osapuolen tarvitse vakuutta kuin päättävät tahot, heidän kontolle jää sitten sen muun firman puolelle puhuminen. Mutta haasteita noissa tosi usein on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 730
Tää on kyl huvittavaa kun porukka puhuu @Kimi625 tapauksessa, ”esimiehistä”, ”organisaatiosta” yms. shaissesta kun kysessä on 10 henkilön firma - newsflash: kumpaakan bullshit-bingon avainsanoista ei todennäköisesti firmasta löydy :). Lisäksi jos jamppa on ainoa trukkikuski sen jo 10v sitten gonahtaneen jampan rinnalla niin kuka ne rekat purkaisi/lastaisi jos jätkä näpyttelesi jotain wordia 2 kuukautta?

Tossahan on mahdollisuus päästä omistajasta/toimarista seuraavaksi, mutta eihän sekään toki välttämättä palkassa (tai työnkuvassa) juuri näy, eihän tommonen nakkikiska kovin erikoisia työtehtäviä pysty tarjoamaan 24/7/365 jos omistaja/toimari tekee ”kaikki tärkeät” hommat itse. Ylimääräset hommat on just tollasia 6kk kestäviä 20% kuormittavia modernisointeja kerran 10vuoteen. Ollaan aika kaukana organisaatiosta jossa talousosastoa joskus auttava, erillisanomuksella lakitiimin käytettävissä oleva asiakaspalveluerikoisasiantuntija voi uhohtua koko firmasta parin organisaatiouudistuksen jälkeen, palkka tulee kunhan SAPpiin syöttää tunnit ja kukaan ei tiedä että jamppa on talossa...

Minäkään en antaisi dokumenttia toimarille ilman korvausta (sneak peakkeja toki voi tarjota), minimissään kertakorvaus ja sitten sen jälkeen päätökset miltä itsestä tuntuu... Ei tää maailma mitään hyväntekeväisyyttä ole,eriasia sitten toki jos word on täynnä kännissä oksennettua tajunnanvirtaa...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Ymmärsin niin, että jatkaisit edelleen asiantuntijaroolissa, ja siihen tulisi lisäksi oheen projarin hommia. Sanoisin, että muutaman satasen voi pyytää lisää "ylimääräisestä vaivasta", kun ei aiempaa kokemusta ole. Sitten kun olet osoittanut kykysi ja sinua aletaan pyydellä uusiin ja isompiin projekteihin, kun edellisetkin meni niin hyvin, voi pyytää enemmän. Eli näytöt ensin ja isommat palkkiot sitten sen jälkeen (silloin sitä palkkaa ei välttämättä edes tarvitse itse pyytää, vaan sitä tulee itsestään lisää).
Ymmärsit oikein. Tai en tiedä tarkkaan, onko tässä kyse juuri siitä, että katsotaan onko tuosta mihinkään. En oikeastaan ajatellut edes vielä keskustella palkasta. Katson vaikka tilannetta tuonne loppuvuoteen, niin näkee kiinnostaako vastaavat hommat itseäkään. Sikäli mulla on palkka jo nyt, jos ajatellaan pelkkää asiantuntijarooliani, alakanttiin. Mutta suostuin, koska haen tässä ensisijaisesti sitä kokemusta kuitenkin. Työura vasta alussa ja uskon, että palkka seuraa sitten perässä kyllä.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Katson vaikka tilannetta tuonne loppuvuoteen, niin näkee kiinnostaako vastaavat hommat itseäkään.
Tämä on ihan fiksu ajatus. Projektipäällikön rooli ei välttämättä ole se kiitollisin homma, jos asiat eivät sujukaan niin kuin toivoisi, kun ei se ole aina itsestä kiinni. Pahimmillaan homma on sellaista, että olet sekä asiakkaan että tekijöiden sylkykuppina täysin ilman omaa syytäsi ja kaikki vihaavat sinua. Jotkut kykenevät olemaan siinä sujuvasti, mutta itse jätän sen mieluummin jollekin toiselle. :)

Älä nyt kuitenkaan pelästy, vaikka hieman kärjistänkin. Kannattaa kokeilla, miltä tuntuu, jos on tilaisuus ja edes jonkin verran kiinnostaa... Jos et kokeile, et tiedä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
231
Tää on kyl huvittavaa kun porukka puhuu @Kimi625 tapauksessa, ”esimiehistä”, ”organisaatiosta” yms. shaissesta kun kysessä on 10 henkilön firma...
Täällä oli porukka sen verran fiksua että yritti kuitenkin vastata kysyjän alkuperäiseen kysymykseen, että sikäli voisit olla naureskelematta toisten "tyhmyydelle".

Minäkään en antaisi dokumenttia toimarille ilman korvausta (sneak peakkeja toki voi tarjota), minimissään kertakorvaus ja sitten sen jälkeen päätökset miltä itsestä tuntuu... Ei tää maailma mitään hyväntekeväisyyttä ole,eriasia sitten toki jos word on täynnä kännissä oksennettua tajunnanvirtaa...
No olit sitten kuitenkin samaa mieltä itse asiasta kuin valtaosa täällä, eli jonkinlainen yhteisymmärrys pitäisi omistajien (hallituksen pj.) kanssa saavuttaa. Mutta jos rehellisiä ollaan niin se neuvottelu olisi pitänyt ehkä tehdä aiemmin kuin vääntää "salaa kotona illalla omaa master plania". Neuvottelujen jälkeen olisi selvillä mihin suuntaan omistaja haluaa viedä mahdollista projektia ja edetä siltä pohjalta...

Alkuperäiseen kysymykseen vastaten: niin paljon kuin kehtaat, ja hieman lisää. Jos menee metsään niin pitää miettiä; kehtasinko liikaa vai jatkaako toisaalla. Rehellinen kysymys, rehellinen vastaus. Ei se sen kummempaa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Just noin. Vaikka omistaja tykkäis susta, se voi muuttua siinä vaiheessa kun sanot että olet tehnyt suunnitelman etkä anna hänelle.

Eli jos lähdet tolle tielle, voisi olla järkevämpää edelleen tarjoutua tekemään ja antaa sitten jossain vaiheessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 730
Täällä oli porukka sen verran fiksua että yritti kuitenkin vastata kysyjän alkuperäiseen kysymykseen, että sikäli voisit olla naureskelematta toisten "tyhmyydelle".
Mielestäni ehdotukset ”projektipäällikkö”-tittelistä ei oikein ole edes yritystä vastauksissa - erityisesti kun huomioi että kaveri oli jo myös OTOna kiinteistöpäällikkö. Kuten sanottu niin tuota ’projektipäällikköyyttä’ kestänee sen maks 6kk 20% työajasta, sitten kun homma rullaa omalla painolllaan niin ”projekti”(päällikköä) ei tarvita yhtään mihinkään seuraavaan 10 vuoteen. Mieletäni (osalla) vastaajilla oli/on suhteellisuuden taju täysin hukassa, nyt ei selvästi puhuta mistään Reactorin/Tiedon organisaatiosta.
No olit sitten kuitenkin samaa mieltä itse asiasta kuin valtaosa täällä, eli jonkinlainen yhteisymmärrys pitäisi omistajien (hallituksen pj.) kanssa saavuttaa. Mutta jos rehellisiä ollaan niin se neuvottelu olisi pitänyt ehkä tehdä aiemmin kuin vääntää "salaa kotona illalla omaa master plania". Neuvottelujen jälkeen olisi selvillä mihin suuntaan omistaja haluaa viedä mahdollista projektia ja edetä siltä pohjalta...

Alkuperäiseen kysymykseen vastaten: niin paljon kuin kehtaat, ja hieman lisää. Jos menee metsään niin pitää miettiä; kehtasinko liikaa vai jatkaako toisaalla. Rehellinen kysymys, rehellinen vastaus. Ei se sen kummempaa ole.
Samaa mieltä siinä että joku konsensus pitäisi olla ja samaa mieltä siinä että jos pulju ei osaavaa/aloitekykyistä/taivaa/moniosaajaa arvosta niin teoriassa töitä pitäisi löytyä muualtakin ja sinne kannattaa siirtyä.

Tosin jos jutut pitää paikkansa ja omistaja on ääliö niin heittämällä 1k€/kk korotustoiveen voi olla varma että ura firmassa ei tule olemaan ruusuinen jos omistajam mielestä 100€/kk olisi sopiva kompensaatio riippumatta mikä on lopputulos. Tämä tarkoittaa sitä että firmasta on pakko lähteä joko itse tai avustettuna...

Sen sijaan jos pyrkisi liikkeelle jollain success-fee tai peräti toteutuneet säästät mallilla - jolloin rahaa todennäköisesti tulisi ovista ja ikkunoista rahapalkan näyttäessa pieneltä. Toki tämmöistä on vaikeampi sopia ay-aikakaudella ilman 3 juristia, mutta pikkufirmassa voisi mennä ihan ”keksintönä” tms. jolloin ei niin haittaisi vaikkaa kenkää tulisi 6kk päästä sillä palkkiot juoksisi silti. Paras olisi vaan tingata melkein mikä tahansa % osuus firmasta kompensaatioksi, olisi omistajallekin ’ilmaista’ aluksi - saattaa vielä olla seuraava amazon tai supercell:)...

Jos nyt kuitenkin puhutaan 10-20k€ ’konsulttisäästöstä’ ja oletuksena on että kaveri on töissä seuraavat 20vuotta niin ei sille 200€/kk enempää kannata maksaa... Tuollakin summalla sen pitää tehdä jo toinen vastaava setti urallaan.

PS. Mehän emme tiedä paikkakunnastakaan mitään, jossain jumalan selän takana voi/saa olla tyytyväinen että on duunia ja pk- seudulla sitten vaatia mielekästä ja hyväpalkkaista hommaa...

edit: p.s...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
467
Word -dokumentti voi tosiaan olla jokin kuusivuotiaan räpellys tai sitten oikeasti fiksu tuotos. Katoso nyt kuitenkin esimerkiksi jokin vastaava virallinen läpyskä, jotta siinä dokumentissä on vastaavasti jokin kansilehti päivämäärällä ja nimellä, sisällysluettelo, kuvaus sisällöstä, asian käsittelyssä otsikot ja alaotsikot, mahdollisissa kuvissa/laskelmissa numerointi ja tekstissä viittaukset ko. laskelmiin numerolla sekä lopussa päätelmät/toimenpiteet.

Jos kyseessä on pieni firma, niin lähtisin ensin ehdottamaan jotain yksittäisiä asioita "laskeskelin ja selvittelin asiaa bla bla vähän huvikseni ja vois olla mahis tehdä näin ja näin paljon paremmin tavalla X. Jos on kiinnostusta nii voisin pientä korvausta vastaan kasata tuosta täydet laskelmat ja suunnitelmat. Tai ehkä jopa kun jonkin aikaa oon ollut tässä nii on tullu ilmi muutamia muitaki juttuja, että itseasiassa voisin jopa kasata ihan sellasen lyhyen raportin näistä pientä korvausta vastaan" Noista kehitysideoista kannattaa puhua pintapuolisesti jotta saisi pomon kiinnostumaan muttei kerro liian tarkkaan jotta "työstä" voi pyytää vielä palkkaa. Valmiista raportista en kertoisi missään nimessä vaan möisin nuo ideat ja sanoisin että voin selvitellä ne käytännössä auki paperille toimenpiteiksi korvausta vastaan.

Edit. Tarkoitan siis sitä, että kyllä se pomo pitää saada tilaamaan raportti ennen kuin siitä aletaan pyytämään rahaa, eli sen Word-tuotoksen voi kyllä näyttää muttei missään nimessä kertoa että se on jo tehty etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
231
Mielestäni ehdotukset ”projektipäällikkö”-tittelistä ei oikein ole edes yritystä vastauksissa - erityisesti kun huomioi että kaveri oli jo myös OTOna kiinteistöpäällikkö. Kuten sanottu niin tuota ’projektipäällikköyyttä’ kestänee sen maks 6kk 20% työajasta, sitten kun homma rullaa omalla painolllaan niin ”projekti”(päällikköä) ei tarvita yhtään mihinkään seuraavaan 10 vuoteen. Mieletäni (osalla) vastaajilla oli/on suhteellisuuden taju täysin hukassa, nyt ei selvästi puhuta mistään Reactorin/Tiedon organisaatiosta.
Samaa mieltä siinä että joku konsensus pitäisi olla ja samaa mieltä siinä että jos pulju ei osaavaa/aloitekykyistä/taivaa/moniosaajaa arvosta niin teoriassa töitä pitäisi löytyä muualtakin ja sinne kannattaa siirtyä.

Tosin jos jutut pitää paikkansa ja omistaja on ääliö niin heittämällä 1k€/kk korotustoiveen voi olla varma että ura firmassa ei tule olemaan ruusuinen jos omistajam mielestä 100€/kk olisi sopiva kompensaatio riippumatta mikä on lopputulos. Tämä tarkoittaa sitä että firmasta on pakko lähteä joko itse tai avustettuna...

Sen sijaan jos pyrkisi liikkeelle jollain success-fee tai peräti toteutuneet säästät mallilla - jolloin rahaa todennäköisesti tulisi ovista ja ikkunoista rahapalkan näyttäessa pieneltä. Toki tämmöistä on vaikeampi sopia ay-aikakaudella ilman 3 juristia, mutta pikkufirmassa voisi mennä ihan ”keksintönä” tms. jolloin ei niin haittaisi vaikkaa kenkää tulisi 6kk päästä sillä palkkiot juoksisi silti. Paras olisi vaan tingata melkein mikä tahansa % osuus firmasta kompensaatioksi, olisi omistajallekin ’ilmaista’ aluksi - saattaa vielä olla seuraava amazon tai supercell:)...

Jos nyt kuitenkin puhutaan 10-20k€ ’konsulttisäästöstä’ ja oletuksena on että kaveri on töissä seuraavat 20vuotta niin ei sille 200€/kk enempää kannata maksaa... Tuollakin summalla sen pitää tehdä jo toinen vastaava setti urallaan.

PS. Mehän emme tiedä paikkakunnastakaan mitään, jossain jumalan selän takana voi/saa olla tyytyväinen että on duunia ja pk- seudulla sitten vaatia mielekästä ja hyväpalkkaista hommaa...

edit: p.s...
Se on täysin totta että projektipäällikköä ei pikkufirmassa välttämättä tarvita hetkeen. Mutta olisiko siinä mitään ideaa että voisi olla esim. paikallinen työnjohtaja, jolla on valmiuksia vetää myös isompia projekteja? Ts. jokainen ns. "menestystarina" sataisi projektin omistajan laariin ja sitä kautta voisi saavuttaa merkittävää jalansijaa nykyisessä organisaatiossa? Ei mielstäni ole mitenkään poissuljettu vaihtoehto... Mutta kyllä siinä pitää kovaa kyytiä päästä eroon siitä "trukkikuskin" -tittelistä. Ja siitä ei ole ihan helppoa välttämättä irtautua oman organisaation sisällä.

Mutta todellakin, ennen sen suurempia fantasioita kannattaa selvittää omistajan todellinen halu ja kyky muutoksien läpiviennille, joku 65v. patu tuskin jaksaa innostua uusista innovaatioista, mielessä on luultavasti lähinnä Thaimaan hietikot , vähäpukeiset neidot ja oma exit plan....

Että siltä pohjalta mennään :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 447
@Kimi625 tapauksesta jäänyt sellanen haara käymättä läpi, että kaveri on ollut vuokrafirman kautta vuoden hommissa varastolla ja jäänyt vielä sinne varastolle. Jos nyt lähtee hakemaan kuuta taivaalta ja närkästyneenä hasitattaa pitkät kun omaa osaamista ei arvosteta niin mitä cv:ssä komeilee? 1,5v varstohommia ja mitäs sellasella cv:llä haetaan?

Oletan, että kun tuolla pysytty eikä muualle menty töihin 1,5v aikana niin ei omaa kannuksia 'parempiin' hommiin. Jos nyt sitten on mahdollisuus päästä talon sisällä parempiin hommiin ja saada siitä jotain meriittejä millä voi tulevaisuudessa aueta paremmat paikat niin se on huomattavasti arvokkaampaa kuin alkuvaiheen palkankorotukset. Eli lakki kourassa hoidat hommat maaliin yrität saada parhaan palkan mitä on tarjottavissa, mutta älä nyt jumalauta jätä käyttämättä tuota mahdollisuutta päästä pois paskahommista pitemmällä tähtäimellä. Se tuleva varasto ei välttämättä arvosta lainkaan trukkikuskia joka kykenisi vetämään jotain vastaavaa. Vaan siellä vastataan heti kättelyssä, että ei kuulu sun työnkuvaan eikä aikaakaan kun sulla itselläsi ei ole enää motivaatiota kehittää itseäsi tai mitään kun ajelet vaan trukkia ja jossain vaiheessa pääset kilometritehtaalle kun automatiikka korvaa sut. Sitten olet 50v työtön trukkikuski jonkakaltaisia ei enää tarvita. Elämänhalu nollissa kun olet 25v tehnyt monotomista työtä ja kaikki kehitysideat hävinneet jo vuosikymmeniä sitten päästä. Et näe uudelleen kouluttautumisesa mitään järkeä ja ekan työkkärin miten käyttäydytään työhaasttattelussa kurssin jälkeen toteat, että vittu tää oli tässä ja kaulakiikku kutsuu.

Itse tein vähän vastaavan hyppäyksen duunari hommista esimieheksi/siantuntuntijaksi. Alussa otin kairausta vastaan ja palkka nousi jotain satasia, mutta nyt palkka on 1,8x siihen hetkeen. Puhumattakaan sitten siitä, että nyt on vähän erinäköiset työmarkkinat tarjolla jos vaihtoa harkitsee.
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
623
@Kimi625 tapauksesta jäänyt sellanen haara käymättä läpi, että kaveri on ollut vuokrafirman kautta vuoden hommissa varastolla ja jäänyt vielä sinne varastolle. Jos nyt lähtee hakemaan kuuta taivaalta ja närkästyneenä hasitattaa pitkät kun omaa osaamista ei arvosteta niin mitä cv:ssä komeilee? 1,5v varstohommia ja mitäs sellasella cv:llä haetaan?

Oletan, että kun tuolla pysytty eikä muualle menty töihin 1,5v aikana niin ei omaa kannuksia 'parempiin' hommiin. Jos nyt sitten on mahdollisuus päästä talon sisällä parempiin hommiin ja saada siitä jotain meriittejä millä voi tulevaisuudessa aueta paremmat paikat niin se on huomattavasti arvokkaampaa kuin alkuvaiheen palkankorotukset. Eli lakki kourassa hoidat hommat maaliin yrität saada parhaan palkan mitä on tarjottavissa, mutta älä nyt jumalauta jätä käyttämättä tuota mahdollisuutta päästä pois paskahommista pitemmällä tähtäimellä. Se tuleva varasto ei välttämättä arvosta lainkaan trukkikuskia joka kykenisi vetämään jotain vastaavaa. Vaan siellä vastataan heti kättelyssä, että ei kuulu sun työnkuvaan eikä aikaakaan kun sulla itselläsi ei ole enää motivaatiota kehittää itseäsi tai mitään kun ajelet vaan trukkia ja jossain vaiheessa pääset kilometritehtaalle kun automatiikka korvaa sut. Sitten olet 50v työtön trukkikuski jonkakaltaisia ei enää tarvita. Elämänhalu nollissa kun olet 25v tehnyt monotomista työtä ja kaikki kehitysideat hävinneet jo vuosikymmeniä sitten päästä. Et näe uudelleen kouluttautumisesa mitään järkeä ja ekan työkkärin miten käyttäydytään työhaasttattelussa kurssin jälkeen toteat, että vittu tää oli tässä ja kaulakiikku kutsuu.

Itse tein vähän vastaavan hyppäyksen duunari hommista esimieheksi/siantuntuntijaksi. Alussa otin kairausta vastaan ja palkka nousi jotain satasia, mutta nyt palkka on 1,8x siihen hetkeen. Puhumattakaan sitten siitä, että nyt on vähän erinäköiset työmarkkinat tarjolla jos vaihtoa harkitsee.
Juu eiköhän me tällä tavalla edetä, otin työn vastaan kun se vaikutti helpolta ja ei tarvitsisi ajatella... Vähän kuin työ ja loma samassa, paloi nimittäin kypärä yrittäjänä.
Tietysti nuppi heräsi touhuamaan kaikkea muuta kun työ ei sille antanut tekemistä ja tässä nyt ollaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 447
Juu eiköhän me tällä tavalla edetä, otin työn vastaan kun se vaikutti helpolta ja ei tarvitsisi ajatella... Vähän kuin työ ja loma samassa, paloi nimittäin kypärä yrittäjänä.
Tietysti nuppi heräsi touhuamaan kaikkea muuta kun työ ei sille antanut tekemistä ja tässä nyt ollaan.
Jees. Vähän vaikea heittää yleispäteviä onlinereita kun ei tiedä enempää niin olettamuksilla arvottu. Jos sulla on ikää ja työkokemusta jo muualta niin pelin nimi on tietenkin eri.

Itse meinasin kerran myös mennä metalli/putki tukkuun varastoon hommiin. Päivää ennen ku pesti alko soitettiin oma amiskoulutusta vastaavasta työstä niin jäi nuo hommat täysin kokematta. Sen muistan, että pam tessi eli naurettava palkka ja pihahommat kuulu työnkuvaan kanssa. Myös joku n.10hlö firma ja omistaja veti kilarit kun soitin sinne päivää ennen, että kiitos mutta ei kiitos.
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
623
Jees. Vähän vaikea heittää yleispäteviä onlinereita kun ei tiedä enempää niin olettamuksilla arvottu. Jos sulla on ikää ja työkokemusta jo muualta niin pelin nimi on tietenkin eri.

Itse meinasin kerran myös mennä metalli/putki tukkuun varastoon hommiin. Päivää ennen ku pesti alko soitettiin oma amiskoulutusta vastaavasta työstä niin jäi nuo hommat täysin kokematta. Sen muistan, että pam tessi eli naurettava palkka ja pihahommat kuulu työnkuvaan kanssa. Myös joku n.10hlö firma ja omistaja veti kilarit kun soitin sinne päivää ennen, että kiitos mutta ei kiitos.
Juu mutta aika rento meininki siellä loppupeleissä on vaikka välillä saa paita märkänä mennä, kaks kahvitaukoa ja ruokapaussi. Säännöllinen palkka, lomat ja muut systeemit mitä ei ennen ollut.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Paljonko teidän mielestä olisi hyvä korvaus seuraavanlaisesta hommasta?

Rakennusprojektien projektisalkun omistaja ja projektisalkun liikevaihto noin 20 M€/a. Projektisalkun omistaja johtaa edelleen 4 - 6 projektipäällikköä ja projektipäälliköt raportoi projektisalkun omistajalle. Projektisalkun omistaja sitten raportoi liiketoiminnan johdolle. Projektisalkun omistaja on ylin operaatiivinen taso ja sen jälkeen tulee ns. liiketoimintataso (strategia, liiketoimintasuunnittelu jne.).
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 605
Paljonko teidän mielestä olisi hyvä korvaus seuraavanlaisesta hommasta?

Rakennusprojektien projektisalkun omistaja ja projektisalkun liikevaihto noin 20 M€/a. Projektisalkun omistaja johtaa edelleen 4 - 6 projektipäällikköä ja projektipäälliköt raportoi projektisalkun omistajalle. Projektisalkun omistaja sitten raportoi liiketoiminnan johdolle. Projektisalkun omistaja on ylin operaatiivinen taso ja sen jälkeen tulee ns. liiketoimintataso (strategia, liiketoimintasuunnittelu jne.).
Jossain 4500 eurolla varmaan tollasta hommaa tehdään.
 
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Mites tuotannossa pyörivät insinöörit? Esim kehitys, tuotanto tai laatuinsinöörit? Itsellä palkka keskisuomessa 2900e ja suoraan sanottuna vähältä tuntuu. Tavoitteet työssä täyttyvät ja vastuuta kyllä annetaan lisää, mutta palkkaa ei tunnu tippuvan samassa suhteessa. Kokemusta kyseisessä firmassa pari vuotta ja yhteensä alalta 5 vuotta.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Mites tuotannossa pyörivät insinöörit? Esim kehitys, tuotanto tai laatuinsinöörit? Itsellä palkka keskisuomessa 2900e ja suoraan sanottuna vähältä tuntuu. Tavoitteet työssä täyttyvät ja vastuuta kyllä annetaan lisää, mutta palkkaa ei tunnu tippuvan samassa suhteessa. Kokemusta kyseisessä firmassa pari vuotta ja yhteensä alalta 5 vuotta.
Tuon verran saa tuolla kokemuksella jo suunnittelussakin, niin luulisi että tuotannossa saisi vähän enemmän.
 
Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
95
Mites tuotannossa pyörivät insinöörit? Esim kehitys, tuotanto tai laatuinsinöörit? Itsellä palkka keskisuomessa 2900e ja suoraan sanottuna vähältä tuntuu. Tavoitteet työssä täyttyvät ja vastuuta kyllä annetaan lisää, mutta palkkaa ei tunnu tippuvan samassa suhteessa. Kokemusta kyseisessä firmassa pari vuotta ja yhteensä alalta 5 vuotta.
Omien tuttujen perusteella sellainen 3200€+. Varmaan ihan Keski-Suomessakin.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Jossain 4500 eurolla varmaan tollasta hommaa tehdään.
No sitten kannattaa varmaan pysyä asiantuntijana noin 5000 €/kk liksalla. Milläköhän palkalla sitten projektipäälliköt joutuvat kituuttamaan? Jotenkin olisin kuvitellut, että rakennustoiminnan tuotantojohtajilla olisi vähän isompi liksa.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
67
No sitten kannattaa varmaan pysyä asiantuntijana noin 5000 €/kk liksalla. Milläköhän palkalla sitten projektipäälliköt joutuvat kituuttamaan? Jotenkin olisin kuvitellut, että rakennustoiminnan tuotantojohtajilla olisi vähän isompi liksa.
Kyllä projektipäälliköiden palkat on tuolla noin 4-5ke/kk haarukassa, joten seuraava ylöspäin pitää alkaa vähintään vitosella lähempänä kutosta. Kuka hullu sitä vastuuta muutoin ottaisi?

Mikä asiantuntija saa 5000e kuussa rakentamisessa?

Edit:lisäsin lainauksem, johon vastailin
 
Viimeksi muokattu:

pau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2018
Viestejä
360
Kyllä projektipäälliköiden palkat on tuolla noin 4-5ke/kk haarukassa, joten seuraava ylöspäin pitää alkaa vähintään vitosella lähempänä kutosta. Kuka hullu sitä vastuuta muutoin ottaisi?

Mikä asiantuntija saa 5000e kuussa rakentamisessa?

Edit:lisäsin lainauksem, johon vastailin
Varmaan eroaa muista käsien heiluttelijoista ja enterin painelijoista edukseen.
 
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Omien tuttujen perusteella sellainen 3200€+. Varmaan ihan Keski-Suomessakin.
Tuon verran saa tuolla kokemuksella jo suunnittelussakin, niin luulisi että tuotannossa saisi vähän enemmän.
En tiedä harmittaako enemmän tuo pieni palkkaero vai se, ettei yleisesti näistä hommista makseta mitään. Kuvittelin, että joku saisi näistä neljää tonniakin. Ehkä otan sen "olen vain töissä täällä" -asenteen ja lakkaan stressaamasta utopistisista aikatauluista, kerta ei se yleisestikään palkassa näy. Tekee sen mitä suunnilleen normipäivässä ehtii ja sitten kotia kohti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
En tiedä harmittaako enemmän tuo pieni palkkaero vai se, ettei yleisesti näistä hommista makseta mitään. Kuvittelin, että joku saisi näistä neljää tonniakin. Ehkä otan sen "olen vain töissä täällä" -asenteen ja lakkaan stressaamasta utopistisista aikatauluista, kerta ei se yleisestikään palkassa näy. Tekee sen mitä suunnilleen normipäivässä ehtii ja sitten kotia kohti.
Ei ne työt stressaamalla valmistu muutenkaan, eikä siitä stressaamisesta (itsestään) mitään makseta. Jos työajalla taas ei kerkeä tekemään niin sitten tietenkin pyytämään ylityölupaa ja palkallisia tunteja, alkanee näkyä palkassakin.
 
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Ei ne työt stressaamalla valmistu muutenkaan, eikä siitä stressaamisesta (itsestään) mitään makseta. Jos työajalla taas ei kerkeä tekemään niin sitten tietenkin pyytämään ylityölupaa ja palkallisia tunteja, alkanee näkyä palkassakin.
Oon luonteeltaan sellainen, etten oikein osaa jättää asioita tekemättä ja mieluiten hoidan hommat ajoissa kuin jätän asiat roikkumaan. Lisäksi en oikein osaa vetää aivoja off-moodiin, niin kätevää kuin se olisikin. Osa jättää kiireen takia kylmästi asioita tekemättä, ottaa sitten "kehut" vastaan ja tekee nopeasti jotain sinne päin, jolloin kukaan ei voita. Ylitöihin löytyy taikasana liukumat. Tilapäisesti ylityöt menisi, mutta enää ei kiinnosta tehdä sellaisia jatkuvasti. Saihan niillä painettua duunarina parhaillaan yli 4000e nettoa, mutta eipä siinä muuta elämää enää ollutkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Oon luonteeltaan sellainen, etten oikein osaa jättää asioita tekemättä ja mieluiten hoidan hommat ajoissa kuin jätän asiat roikkumaan. Lisäksi en oikein osaa vetää aivoja off-moodiin, niin kätevää kuin se olisikin. Osa jättää kiireen takia kylmästi asioita tekemättä, ottaa sitten "kehut" vastaan ja tekee nopeasti jotain sinne päin, jolloin kukaan ei voita. Ylitöihin löytyy taikasana liukumat. Tilapäisesti ylityöt menisi, mutta enää ei kiinnosta tehdä sellaisia jatkuvasti. Saihan niillä painettua duunarina parhaillaan yli 4000e nettoa, mutta eipä siinä muuta elämää enää ollutkaan.
Jos ylitöitä tarvii pidempiaikaisesti, eikä vain "piti tehdä pari pitkää päivää" tyylisesti niin silloin ne on ylitöitä eikä liukumia. Kun siitä, että hommia ei ehdi tekemään joutuu maksamaan työnantajakin niin asia alkaa ehkä kiinnostaa. Ja ainakin omat kokemukset työelämästä on, että kyllä niitä ylityölupia ja ihan oikeita ylitöitä saa silloin kun se on oikeasti perusteltua.

Se, että jätetään turhat työt tekemättä on nimenomaan tilanne jossa firma ja kaikki voittaa :). Tämä nyt voi kuulostaa ikävältä, mutta työelämässä priorisointikyky, stressinsietokyky (eli ei stressaa!) ja tärkeisiin asioihin keskittyminen on useimmissa (ainakin suunnittelu / t&k) työpaikoissa nimenomaan hyviä asioita. Se, että neuroottisesti yritetään tehdä väkisin kaikki olennaiset ja epäolennaiset ja samalla menetetään vielä yöunetkin ja ollaan burnoutin partaalla taas ei ole niitä hyviä asioita. (Vähäpätöisempien) Asioiden roikottaminen on myös usein ihan jopa järkevää. Monet katoaa pöydältä suunnitelmien ja tilanteiden muuttuessa kokonaan ennen kuin ehtii edes aloittaa :)

Toki vikaa voi olla työpaikassa ja työkuormassa, mutta usein myös se miten homma näkyy eri työntekijöiden mielestä voi vaihdella todella paljon. Nykytyöelämässä tuntuu usein olevan tärkeämpää yrittää (ja mainostaa) olla mahdollisimman kiireinen kuin tehdä oikeasti niitä oleellisia asioita.

IMHO.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Jos ylitöitä tarvii pidempiaikaisesti, eikä vain "piti tehdä pari pitkää päivää" tyylisesti niin silloin ne on ylitöitä eikä liukumia. Kun siitä, että hommia ei ehdi tekemään joutuu maksamaan työnantajakin niin asia alkaa ehkä kiinnostaa. Ja ainakin omat kokemukset työelämästä on, että kyllä niitä ylityölupia ja ihan oikeita ylitöitä saa silloin kun se on oikeasti perusteltua.

Se, että jätetään turhat työt tekemättä on nimenomaan tilanne jossa firma ja kaikki voittaa :). Tämä nyt voi kuulostaa ikävältä, mutta työelämässä priorisointikyky, stressinsietokyky (eli ei stressaa!) ja tärkeisiin asioihin keskittyminen on useimmissa (ainakin suunnittelu / t&k) työpaikoissa nimenomaan hyviä asioita. Se, että neuroottisesti yritetään tehdä väkisin kaikki olennaiset ja epäolennaiset ja samalla menetetään vielä yöunetkin ja ollaan burnoutin partaalla taas ei ole niitä hyviä asioita. (Vähäpätöisempien) Asioiden roikottaminen on myös usein ihan jopa järkevää. Monet katoaa pöydältä suunnitelmien ja tilanteiden muuttuessa kokonaan ennen kuin ehtii edes aloittaa :)

Toki vikaa voi olla työpaikassa ja työkuormassa, mutta usein myös se miten homma näkyy eri työntekijöiden mielestä voi vaihdella todella paljon. Nykytyöelämässä tuntuu usein olevan tärkeämpää yrittää (ja mainostaa) olla mahdollisimman kiireinen kuin tehdä oikeasti niitä oleellisia asioita.

IMHO.
Tässäkin on kaksi puolta. Se mikä itsestä on väpäpätöistä, voi olla toisesta tärkeää. Ja se minkä jätät roikkumaan, voikin olla sellainen minkä pomo haluaa toisella hetkellä välittömästi. Välillä meininki on kuin kantaisi vettä ämpärillä saavista toiseen ja sitten yhdessä ihmetellään palaverissa, kun mikään pää ei tule kenelläkään valmiiksi. Lisäksi kun puhutaan töistä, jossa pitäisi käyttää päätäänkin eikä vain hakata raivolla näppäimistöä, on lopputulos joskus mielenkiintoinen.

Omalla kohdalla tarkoitus ei ole mainostaa kuinka kiire on, vaan yrittää jatkuvasti optimoida sitä omaa tekemistä. Joskus vain homma tuntuu siltä, kuin ajaisi rallia ilman kartturia. Molemmat on sitä mieltä, että mahdollisimman nopeasti eteenpäin, mutta samaan aikaan et tiedä edes sitä, käännytäänkö seuraavasta mutkasta vasemmalle vai oikealle
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
193
Paljonko teidän mielestä olisi hyvä korvaus seuraavanlaisesta hommasta?

Rakennusprojektien projektisalkun omistaja ja projektisalkun liikevaihto noin 20 M€/a. Projektisalkun omistaja johtaa edelleen 4 - 6 projektipäällikköä ja projektipäälliköt raportoi projektisalkun omistajalle. Projektisalkun omistaja sitten raportoi liiketoiminnan johdolle. Projektisalkun omistaja on ylin operaatiivinen taso ja sen jälkeen tulee ns. liiketoimintataso (strategia, liiketoimintasuunnittelu jne.).
Projektipäälliköt/kokeneet työpäälliköt tienaavat noin 5-7 tonnia. Salkku on melko pieni etkä kerro muuten kokemuksestasi, mutta käypä hinta voisi pyöriä jossain 7 000 ylöspäin. Osaamisesta ja tinkimistaidoista riippuen sitten etuja ja bonuksia mukaan.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
No sitten kannattaa varmaan pysyä asiantuntijana noin 5000 €/kk liksalla. Milläköhän palkalla sitten projektipäälliköt joutuvat kituuttamaan? Jotenkin olisin kuvitellut, että rakennustoiminnan tuotantojohtajilla olisi vähän isompi liksa.
Eiköhän sitä kannata kysyä? Tai siis jos sua on tollaiseen hommaan kosiskeltu, niin rohkeasti vaan palkkatoivetta sisään, jos homma kiinnostaa. 6000-6500 pyydät vaikka.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Paljonko teidän mielestä olisi hyvä korvaus seuraavanlaisesta hommasta?

Rakennusprojektien projektisalkun omistaja ja projektisalkun liikevaihto noin 20 M€/a. Projektisalkun omistaja johtaa edelleen 4 - 6 projektipäällikköä ja projektipäälliköt raportoi projektisalkun omistajalle. Projektisalkun omistaja sitten raportoi liiketoiminnan johdolle. Projektisalkun omistaja on ylin operaatiivinen taso ja sen jälkeen tulee ns. liiketoimintataso (strategia, liiketoimintasuunnittelu jne.).
6000 - 8000 € kokemuksesta, osaamisesta ja neuvottelutaidoista riippuen.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Yritys ei ilmeisesti kilpaile myöskään laadulla ja työn tuloksilla.
Toki kaikki haluaisivat tehdä hyvää. Mulla on käsitys, että yleisesti yritykset pyrkivät kaikin mahdollisin keinoin pitämään kustannukset matalina. Koska teknisistä työntekijöistä on kova pula, pelätään että kilpailun avaaminen voisi karata käsistä.

Ei mulla suoranaista valittamista palkasta ole, ja jos katsoo epäsuoria kustannuksia kuten eläkemaksuja niin suomalaiset työntekijät varmaan tulevat lähes yhtä kalliksi kuin paremmin maksavissa maissa. Mutta silti tuntuu ettei kapitalismi aina materialisoidu työmarkkinoilla.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Kyllä projektipäälliköiden palkat on tuolla noin 4-5ke/kk haarukassa, joten seuraava ylöspäin pitää alkaa vähintään vitosella lähempänä kutosta. Kuka hullu sitä vastuuta muutoin ottaisi?
Hankekehityksessä asiantuntijana vastaan muun muassa maanhankinnasta. Etsin verkostojen ja markkinoinnin avulla erilaisia kiinteistöjä kehityskohteiksi maanhankinnan lisäksi. Työhön kuuluu myös paljon viranomaisyhteistyötä kaupunkien suuntaan. Teen tiivistä yhteistyötä meidän hankekehityspäällikön kanssa. Kun ollaan hoidettu kiinteistön tai maanhankinta sekä viranomaisasiat, niin tämän jälkeen hankkeen läpivienti siirtyy rakennuttajaorganisaatiolle.

Mikä asiantuntija saa 5000e kuussa rakentamisessa?

Edit:lisäsin lainauksem, johon vastailin
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Projektipäälliköt/kokeneet työpäälliköt tienaavat noin 5-7 tonnia. Salkku on melko pieni etkä kerro muuten kokemuksestasi, mutta käypä hinta voisi pyöriä jossain 7 000 ylöspäin. Osaamisesta ja tinkimistaidoista riippuen sitten etuja ja bonuksia mukaan.
Alalla olen ollut 15 vuotta, josta 10 vuotta erilaisissa rakennuttamistehtävissä. Aluksi viisi vuotta rakennuttamisen projektipäällikkönä ja sen jälkeen viisi vuotta hankekehityksen asiantuntijatehtävissä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 582
Viestejä
4 205 055
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom