Varallaolon korvaukset taitavat olla pääosin aika standardit. Siis varallaolon aikana saat 50% palkkaa jos mitään hälyjä ei tule, ja päälle sitten erilliset korvaukset itse työstä (jossa vaikuttaa kellonaika ja kesto yms). Varallaolon aikana pitää olla valmius reagoida hälyihin esim 30 minuutin sisällä - eli edes elokuviin ei oikein voi mennä. Tämän perusteella siis viikon varallaolon tuplaa sen viikon palkan - ja päälle ne hälyt.
Joissain TES:eissä on varallaolokorvaus määritelty, vaihteluväliä on ainakin 30%-50%. Itselläni on tuo 50% ja sama oli aikaisemmallakin työnantajalla IT-hommissa.
Kyllähän tuo 50% varallaolokorvaus enemmän kuin tuplaa viikon ansiot, koska varallaolotunteja tulee reilusti enemmän. Meillä normaali viikkotuntimäärä on 37,5 ja varallaoloa tulee siihen päälle viikossa 128 tuntia (arkipäivät 5 × 16 tuntia ja viikonloppuna 2 × 24 tuntia). 6500 € peruskuukausipalkalla saan normaalisti viikossa noin 1511 € ja varallaoloviikkoina siihen tulee päälle 128 tuntia 50% korvauksella, josta tulee 2580 € ekstraa. Nämä siis ilman että tulee yhtään keikkaa.
Lisäys: Tietenkin jossain paikoissa voi olla niin, ettei varallaoloviikkoina ole ollenkaan normaalia työtä. Silloin tulisi tuo vähän reilu tuplat normaaliin verrattuna (168 tuntia 50% palkalla).
Viimeksi muokattu:
). Mikäs sen vittumaisempaa kun se sisäänajettu osaaja tulee ilmoittamaan pois lähdöstä. Juuri kun on ajatellut, että kykenee itsenäiseen työhön. Voisin sanoa, että olen oppinut sen kantapään kautta pariinkin kertaa ja omalla kohdalla ainakin rekryssä painaa todella paljon se millä tasolla kandidaatti sitoutuu tähän paikkaan. En mä mitään eläkevirkaa keltään odota, mutta olis edes sen 3-5v. Täällä on ainakin sellanen, että kenet vaan voi repiä hommiin tekemään jotain, mutta jos haluat sellasen kaverin, että se osaa sen ilman kädestä näyttämistä tai jopa ennakoi niin kyllä siinä 1-2v menee ainakin ennenkuin homma säilyy.