Palkkakeskustelu

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Vähäsen tohon kilsakeskusteluun viitaten, niin kuinkahan moni aikoo verottajaa huijata vielä näiden kilsojen suhteen varsinkin, kun nyt monet ihmiset tekevät kotoota käsin etänä töitä :hmm: Eli nostetaan kilsakorvauksetm vaikka ollaan viikko tolkulla kotona töissä eikä työpaikalla... Verottaja kun ei varmaan kuitenkaan pysty alkaa väittelemään oikein kanssasi. Tai sit jos jotain auton kilsoja aletaan katsomaan, "että miten on näin vähän ajoa tullut", niin ainahan voi sanoa, että on vaikka serkun autoa käyttänyt. Mietiskelen tässä vain.
Ja samalla laitetaan uusi näyttö 100% vähennyksiin, koska tuli etätyötä varten ostettua. :whistling:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 217
Ja samalla laitetaan uusi näyttö 100% vähennyksiin, koska tuli etätyötä varten ostettua. :whistling:
Niin se näyttö kannattaakin laittaa vaan 50%:n osuudelta vähennyksiin ja vähentää se pääomatulopuolelta esim. sijoitustoiminnasta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Niin se näyttö kannattaakin laittaa vaan 50%:n osuudelta vähennyksiin ja vähentää se pääomatulopuolelta esim. sijoitustoiminnasta.
Tiedän kyllä, kunhan heitin pienen vitsin väliin siitä, kuinka monesti nämä ”helpot” ja ”ei ole mahdollista jäädä kiinni” -vähennykset saadaan itse kustua.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Mitäs nyt korona-vuonna voisi vähentää, kun nuo matkakulut ovat selkeästi vaikuttaneet progressioon enkä tiedä, meneekö läpi nyt, jos verottaja laskee 1+1 ja etätyöt.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
471
Työnantaja maksaa mulle 2 000 euroa lisää palkkaa vuodessa siitä vaivasta että teen pysyvästi kotoa töitä. Onko iso rikos hakea vielä verottajalta täysi työhuonevähennys (arvo 900 euroa)?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 048
Työnantaja maksaa mulle 2 000 euroa lisää palkkaa vuodessa siitä vaivasta että teen pysyvästi kotoa töitä. Onko iso rikos hakea vielä verottajalta täysi työhuonevähennys (arvo 900 euroa)?
Miksi olisi? Työhuoneesta aiheutuvia kuluja vartenhan se työhuonevähennys on.

Se, että työnantaja maksaa enemmän palkkaa ei liity asiaan mitenkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 717
Joo ei noissa verottajan ohjeissa tuollaisia eritellä.

Plus eipä sen arvo nyt sitä 900e ole, edes vähennysarvoltaan jossei ole aika reippaasti muitakin vähennyksiä sinne niputtaa. Käteen tosta jää jotain kymppejä ilman muita vähennyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Joo ei noissa verottajan ohjeissa tuollaisia eritellä.

Plus eipä sen arvo nyt sitä 900e ole jossei ole aika reippaasti muitakin vähennyksiä sinne niputtaa. Käteen tosta jää jotain kymppejä ilman muita vähennyksiä.
Aina kannattaa yrittää kunhan peruste on järkevä. Verottajalta löytyy näihin jotain epämääräisiä linjoja ja yleensä netistä löytää tutkimalla lisää. Pääomatuloista olen vähennellyt työhuonetta, tulostinta, näyttöä, jotain tietokoneen osia, kirjoja, nettiä jne. 50% tai 100%, riippuen ihan käytöstä. Ei noista valtavia kerry mutta tuntipalkoille pääsee.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Kai se sun auton käyttö on myös vähentynyt saman verran, eikö? Meinaan, että vaikka täyden 7000 euron vähennyksen aikaansaadakseen saa ajaa aika paljon: 7000/0,25 = 28 000 km. Jos ajat 20-30 tonnin perusautolla niin todellinen kulu on aikalailla tuon verran, eli sen verran olet ollut käyttämättä nettopalkkaasi matkaamiseen.

Esim. 60k tuloilla Helsingissä veroprosentti on 33,4 ilman vähennyksiä ja maksettavat verot 14 730,85 euroa. 7000 euron matkakuluilla se on 20,5 % ja maksettavat verot 12067,68 euroa, eli erotus on 2663,17 euroa. Käytännössä siis säästäisi noin 4500 euroa nettona vuodessa siinä kun ei ajele toimistolle.

Jotenkin kuulostaa siis erikoiselta tuo asetelma, ehkä jos ajelee jollain kunnon ruoskalla maksimivähennykset ja palkkakin on kohtuu iso?
Kiitos laskelmista. Psykologiaa se käytännössä onkin*, mutta toki vakuutukset, verot, huollot ja talvirenkaat juoksee vuosittain, vaikka työmatka-ajoa ei tulisikaan. No, talvirengassetit ei joka vuosi sentään.

*) On muuten tolkuton 20,5 - 33,4 progressio. En edes osannut painajaisissani kuvitella tällaista eroa!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 257
Mutta ei kotoa ensijaiselle työpaikalle menosta mitään kilometrikorvausta edes saa - se on normaaliverotuksen puolella vähennettävää ja pitää olla hiton hyvät perusteet, että onnistuu oman auton käytön mukaan.
Ei se nyt hirveitä perusteluita vaadi, aikaisemmin raksalla ollessa sain sillä perusteella että kohteet olivat ympäriinsä ja jouduin kuljettamaan tavaraa mukana.
Jouduin toki pitämään kirjaa siitä koska olen ollut missäkin.
Ja vuorotyöstä sain sitten myöhemmin automaattisesti vähentää oman auton mukaan.
Muistaakseni ainoa kerta kun ei ole hyväksytty on kun tein jonkin lyhyehkön keikan espoossa tampereelta.
Siinä taisi olla joku etäisyysraja jonka jälkeen olisi pitänyt majoittua kohteessa tms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Aiempaan keskusteluun viitaten, niin verottajan kanssa se todistustaakka menee toisinpäin. Kun verottaja lähtee jotain selvittämään, niin he pyytävät sinulta selvityksen. Jos selvitys ei kelpaa, niin raippaa tulee vitusti tai jopa syytteet. Ei verottaja ensin lähde etsimään todistusaineistoa Matti Meikäläisen touhuista, riittää että siellä otetaan vaikka joku osa-alue tarkasteluun ja pyydetään kaikilta tietyn rajan ylittäjiltä selvitykset.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 431
Jätetäänpäs sitten kaikki veronkierto- yms. erittäin harmaan alueen vinkit käsittelemättä tässä ketjussa ja tällä foorumilla. Muutenkin menee jo tuo käyty keskustelu ohi tämän ketjun aiheesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 460
Meneekö linked in myös ohi aiheen? Ei osunut parempaakaan...

Mikä tuon kanssa on tapana yleensä, hyväksyä kaikki kontakti pyynnöt vaikka mitään hajua mitä tyyppejä ovat. Yhteisiä kontakteja löytyy, mutta silti ei oikein inspaa. Vähän rajalla on saman organisaationkin sisällä jos en tiedä jamppaa. Vai pitäisikö vaan yes yes kaikkiin? En odota tuota kautta työllistyväni ja sen takia joskus tein tilin kun sellanen kuulemma pitää olla ja tuli tarpeeksi monta ruinaus pyyntöä.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 431
Meneekö linked in myös ohi aiheen? Ei osunut parempaakaan...

Mikä tuon kanssa on tapana yleensä, hyväksyä kaikki kontakti pyynnöt vaikka mitään hajua mitä tyyppejä ovat. Yhteisiä kontakteja löytyy, mutta silti ei oikein inspaa. Vähän rajalla on saman organisaationkin sisällä jos en tiedä jamppaa. Vai pitäisikö vaan yes yes kaikkiin? En odota tuota kautta työllistyväni ja sen takia joskus tein tilin kun sellanen kuulemma pitää olla ja tuli tarpeeksi monta ruinaus pyyntöä.
Lähtökohtaisesti aloitusviestin mukaan ketjun ideana: "Nonnih, eli wanha kunnon, paljon sä tienaat-keskustelu." Toki tuota voi soveltaa jonkin verran, mutta ehkäpä Linkedinille voisi olla paikkansa ihan omana ketjunaan, jos sellaista ei vielä ole.
 
Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
95
Kultturialalla ikävuodet 19-30 ja löytyi mm. maisterin tutkinto humanistiselta ajalta. Palkat 1800-2400€/kk . Noin 10 vuoden jälkeen löin hanskat tiskiin, koska en kertaakaan onnistunut saamaan pysyvää työpaikkaa. Katselin että 26 työsopimusta löytyi digitoituna, tuosta varmaan osa puuttuu.

No, menin opiskelemaan tietojenkäsittelyä ja nyt on pysyvä työpaikka 3600€/kk. Työssä myös järjestelmä- ja web-kehitystä aiemmalle alalle, joten ei voi valittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 048
Kultturialalla ikävuodet 19-30 ja löytyi mm. maisterin tutkinto humanistiselta ajalta. Palkat 1800-2400€/kk . Noin 10 vuoden jälkeen löin hanskat tiskiin, koska en kertaakaan onnistunut saamaan pysyvää työpaikkaa. Katselin että 26 työsopimusta löytyi digitoituna, tuosta varmaan osa puuttuu.

No, menin opiskelemaan tietojenkäsittelyä ja nyt on pysyvä työpaikka 3600€/kk. Työssä myös järjestelmä- ja web-kehitystä aiemmalle alalle, joten ei voi valittaa.
Kauanko opiskelun aloituksesta kesti työllistymiseen?
 
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
36
Kultturialalla ikävuodet 19-30 ja löytyi mm. maisterin tutkinto humanistiselta ajalta. Palkat 1800-2400€/kk . Noin 10 vuoden jälkeen löin hanskat tiskiin, koska en kertaakaan onnistunut saamaan pysyvää työpaikkaa. Katselin että 26 työsopimusta löytyi digitoituna, tuosta varmaan osa puuttuu.

No, menin opiskelemaan tietojenkäsittelyä ja nyt on pysyvä työpaikka 3600€/kk. Työssä myös järjestelmä- ja web-kehitystä aiemmalle alalle, joten ei voi valittaa.
Itellä hieman samanlainen tausta. 13 vuotta kojeistohommia. Palkkka n2000€/kk. Pääsin opiskeleen tietojenkäsittelyä töiden ohella. Reilu vuosi opintojen aloituksesta niin pääsin kesätöihin josta jatkoin opparin tekoon. Ennen kun oppari oli valmis sain jo vakkaripaikan testiautomaatio kehittäjänä. Nyt ollu 2,5 vuotta uudella alalla paremmalla palkalla 3300€/kk. Tästä olis tarkotus siirtyä jossaki vaiheessa web-kehittäjäksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
55
Uusi palkkausjärjestelmä astui voimaan ja uusi palkka itellä 3650€ kk.
Henkilökohtaiset lisät voi tuota vielä nostaa ja omalla kohdalla näin tullee tapahtumaan seuraavan arviointikeskustelun yhteydessä.

Sit liksa on jotain 3750€ - 3850€.
Amistaustalla ja siistejä sisähommia 08.00 - 16.00 ni kyl mä nyt voin olla taas hetken tyytyväinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 369
Uusi palkkausjärjestelmä astui voimaan ja uusi palkka itellä 3650€ kk.
Henkilökohtaiset lisät voi tuota vielä nostaa ja omalla kohdalla näin tullee tapahtumaan seuraavan arviointikeskustelun yhteydessä.

Sit liksa on jotain 3750€ - 3850€.
Amistaustalla ja siistejä sisähommia 08.00 - 16.00 ni kyl mä nyt voin olla taas hetken tyytyväinen.
Unohtui vissii mainita kokonaan tuo työnkuva tai sitten en osaa lukea. Pelkästään palkkatieto yksinään ei varmaan ketään kiinnosta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
55
Unohtui vissii mainita kokonaan tuo työnkuva tai sitten en osaa lukea. Pelkästään palkkatieto yksinään ei varmaan ketään kiinnosta.
Oon IT-alalla perusduunarina ja palkka tällä hetkellä bruttona 3235,20€ (PK-seudulla).
Ei lisiä, eikä kyllä ylitöitäkään.

Mahdolliset normityöajan ylittävät tunnit (joita ei velvoiteta tekemään) menevät tuntikertymään, jonka voi käyttää saldovapaina.

Duunipaikalla on käynnissä "uuden palkkajärjestelmän" käyttöönotto ja odotan mielenkiinnolla, että mitä se tarkoittaa omalle palkalle.
Viimeistään ensi viikolla saan kuulla, että miten mun tehtävänkuva ja työt sijoittuvat uuteen järjestelmään.
Kenenkään palkka ei kuulemma tipu, mut 50% työntekijöistä tulee saamaan jonkinlaisen palkankorotuksen.

Oon tier tasoilla mitattuna about 3, eli yksi ison infran pääylläpitäjistä.

En oo virkamies, mutta valtiolla duunissa.

Mulla ei oo mitään hajua, et mitä yksityisellä puolella maksetaan tyypeille, jotka tekee vastaavia hommia (AD, tietoturva, voimakkaasti onpremises).
Jatkoin huonosti aiempaa viestiäni. Tässä lainauksena aiempi viestini.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 174
Sieltähän tuli sitten rapsakka 400 euroa lisää, ja mahdollisesti enemmänkin. Ei paha pelkästään systeemiuudistuksen takia :kahvi:
 
Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
95
Kauanko opiskelun aloituksesta kesti työllistymiseen?
Noin puolitoista-kaksi vuotta eli kandin verran. Opiskeluaika meni pitkälti tietojenkäsittelyn aine- ja syventäviin opintoihin. Itsellä oli harrastustaustaa IT-puolelta, mutta ei juurikaan koodausta. Taustalla mulla oli toki aiempi kandi+ maisteri humanistiselta puolelta, joten ihan kaikkea hömppää ei pitänyt uudelleen tehdä. Lisäksi kuten sanoin, nykyisessä työssä on paljon hyötyä aiemmasta työkokemuksesta, kun teen erilaisia projekteja liittyen kulttuuritoimien järjestelmiin. Aika paljon tosiaan web-kehitystä ja kuten arvata saattaa, niin julkisella puolella olen töissä.
 
Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
95
Itellä hieman samanlainen tausta. 13 vuotta kojeistohommia. Palkkka n2000€/kk. Pääsin opiskeleen tietojenkäsittelyä töiden ohella. Reilu vuosi opintojen aloituksesta niin pääsin kesätöihin josta jatkoin opparin tekoon. Ennen kun oppari oli valmis sain jo vakkaripaikan testiautomaatio kehittäjänä. Nyt ollu 2,5 vuotta uudella alalla paremmalla palkalla 3300€/kk. Tästä olis tarkotus siirtyä jossaki vaiheessa web-kehittäjäksi.
Jep. Halusinkin tässä tuoda esiin, että ihan hyvinkin erilaiselta pohjalta voi ponnistaa koodauspuuhiin vaikkei olekkaan aloittanut 9-vuotiaana tekemään ray tracereita QBasicilla :)
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
78
Katos täällä on muitakin Valtorilaisia. Itselle palkkauudistus ei tuonut penniäkään lisää palkkaa. Tota uudista odotettu joku 6 vuotta ja sitten märkä rätti vasten kasvoja. Eli 6 vuotta oon painanut samalla palkalla siinä toivossa että sitten kun palkkauudistus menee läpi niin palkat nousee. 6 vuotta sanottu "joo ens vuonna tulee se uusi palkkausjärjestelmä" no nyt se vihdoinki tuli ja aivan paska. Itsellä tällä hetkellä motivaatio niin nollissa kun palkkaa ei voi saada lisää ja muihin tehtäviinkään ei pääse.

Ainiin itsellä palkka 3100e, jos ei lasketa yleiskorotuksia niin sama palkka ollut varmaan jostain vuodesta 2013. Ei oo helppoa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 048
Jep. Halusinkin tässä tuoda esiin, että ihan hyvinkin erilaiselta pohjalta voi ponnistaa koodauspuuhiin vaikkei olekkaan aloittanut 9-vuotiaana tekemään ray tracereita QBasicilla :)
Mulla on ollut työkaverina parissakin maassa tyyppi, jolla ei ole mitään erityistä koulutusta ja on aloittanut uransa jossain autotehtaalla pistämällä ensin autoja kasaan ja sen jälkeen kokoamalla vaihdelaatikoita siellä samalla tehtaalla.

Joku hänen tuttunsa pyöritti PK IT-businesta ja oli houkutellut vaihtamaan alaa vähän kolmekymppisten jälkeen ja opettelemaan .NET koodauksen perusteet. Olivat sitten pyörittäneet vuosien ajan jotain PK-yritysten webbihotelleja ja koodailleet autoalan firmoille nettisivuja avaimet käteen systeemeillä jne. Sen jälkeen kaveri onnistui hankkimaan hyvän konsulttikeikan MS-pohjaisen enterprise-järjestelmän pyörityksestä Keski-Euroopassa ja välillä aikaa on kulunut vähän asiakkaan palkkatöissä senior engineerinä.

Ja nyt CTO:na keskisuuressa IT-pajassa komentamassa useiden kymmenien koodareiden, support-engineerien ja technical sales-jannujen komppaniaa ja ikää ei taida olla vieläkään 50:ntä.

Jos jaksaa tehdä töitä ja on suht terävä päästään (enkä nyt tarkoita mitään neroa, vaan ihan vaan perus-skarppiutta) + on kykyä ja taipumusta muiden kanssa toimimiseen, niin IT-alalla on mahdollista tehdä komeita urapolkuja, vaikka aloittaisi vähän myöhemminkin.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
...
Jos jaksaa tehdä töitä ja on suht terävä päästään (enkä nyt tarkoita mitään neroa, vaan ihan vaan perus-skarppiutta) + on kykyä ja taipumusta muiden kanssa toimimiseen, niin IT-alalla on mahdollista tehdä komeita urapolkuja, vaikka aloittaisi vähän myöhemminkin.
Tärkeä pointti. Laajentaisin hieman, että ei kannata nuorena uskoa usein esiintyviä kaiken maailman negatiivisia väittämiä kuten:
"Datanomi-/tradenomikoulutus on ihan pilipalitutkinto".
"Jos CV:ssä tyhjää, töitä turha edes hakea".
"40v/50v liian vanhoja IT-alalle".
"Täytyy olla harrastaneisuutta".
"Työpaikoissa hullun kovat vaatimukset" (Tulkataan niitä työpaikkailmoituksen rivejä siten että kaikki luetellut on pakko osata ja vielä tosi hyvin).

Jne (pätee varmasti moneen muuhunkin alaan). Itse olen ollut alalla 15v ja monenlaista "pelottelua" olen kuullut ja foorumeilta lukenut. Kaikki on kuitenkin itsestä kiinni ja kaikki neuvot ja pelottelut kannattaa suodattaa, ottaa asioista itse selvää.

Usein esim. foorumeilla negatiivisia kokemuksia omaavat ovat itkemässä ja yleistämässä. Joku saattaa olla tuore DI ja kertoo foorumilla kuinka sillä tutkinnolla saa töitä mutta alemmilla turha yrittää. Joku saattaa olla huono tyllistymään (milloin mistäkin syystä) ja avautuu miten alalle on todella vaikea päästä, töitä ei ole, vaatimukset ovat hiton hullut jne.

Edit: Vielä omasta vastaavasta kokemuksesta: Mulla on ex-työkaveri joka on ulkomailla syntynyt (köyhästä maasta), aikanaan Suomeen metalli-alalle tullut melkein nelikymppisenä. Teki niitä hommia Suomessa muutaman vuoden ja luki jonkun amis-tason atk-tutkinnon, en muista tarkemmin. Tosi ahkera kaveri, töitä riittänyt infran parissa. Tosi kiinnostunut ja kotonaankin kasaa ja testaa erilaisia virtuaaliympäristöjä, koodaa jne. Palkka ihan hyvä 4 ja 5 tonnin välissä pk-seudun ulkopuolella.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 906
Mä oon päätynyt kans myöhään alalle eikä ole häirinnyt. Koulutuksia ei juurikaan ole, lukiota (tai muuta peruskoulun jälkeen) en ole juurikaan käynyt. Luin avoimessa tietojenkäsittelytieteitä 30’senä.

40-60 vuotiaat on lähinnä ongelma jos on hilannut koko elämänsä palkkaa ylöspäin, kieltäytyy opettelemasta uusia asioita eikä mikään enään nappaa. Itseasiassa en oikein edes muista milloin olisin viimeksi moista nähnyt. Toki pyörii mulla kanssa aina päässä kun olen 50 ja kovempi palkka kun muilla firmassa jotka tekee samaa asiaa. Seuraavissa YT’eissä pitää tietenkin esimiehille aina olla selvä miksi mulle maksetaan eniten, tai olen helppo säästökohde. Samoin pakotan itteni ennen kehityskeskusteluja oikeasti miettimään rupeanko edes pyytämään korotusta - vai hoidanko jotain sen verran siistiä maaliin että sitä tarjotaan

Just palkattiin 60-vuotias koodaaja jolla pitkä historia ja vääntää nyt iloisesti javaskriptiä. Äärimmäisen hyvää näkemystä kaikkeen, kerrassaan upea löytö!

Mä oon siis it-alan yleistyömies, tällä hetkellä tuotehallinnossa ja palkka vajaa 6500€/kk
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Ei mitään olihan se siellä. Sillä olen vs. [sitten] kun olen
 
Viimeksi muokattu:

SaLe_X

Tukijäsen
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
202
Itse tein aiemmin puusepäntöitä. Palkka oli kohtuullinen 2400€/kk ja roposia päälle, jos tuli tehtyä ylitöitä. Kohtuullinen palkka oli lähinnä sen takia, että työ oli päivätyö ja työmatka oli lyhyt. Ja tuollaisia summia moisisista duunarihommista nyt vaan maksetaan. Mutta jatkuva stressi, hirveä kiire ja varsinaisen työnkuvan lisäksi piti tehdä vielä asiakaspalvelua ja hieman myyntiäkin, hoitaa tilauksia, ylläpitää varastoa... Ainakin meni työpäivät nopeasti. Mutta tiedostin oman arvoni yritykselle, sen pystyi ihan laskemaan auki. Mutta kun kohtuulliseen palkankorotuspyyntöön sain vastatarjouksena 0€, niin päätin hakea kouluun ja pääsin sisään.

Nyt opiskelen amk:ssa aikuiskoulutustuella it-hommia . Ex-työnantaja on muutamaan kertaan yrittänyt rekrytä uutta osaavaa puuseppää, siinä onnistumatta. Kaikki hyvät ovat raksahommissa tai kouluttautuneet lisää, uusia ei kouluteta. Firman näkökulmasta olisi ehkä kannattanut maksaa se muutama satanen lisää ja koittaa sitouttaa työntekijää.

Loppukaneettina: Ei enää koskaan pieneen perhefirmaan.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 705
Firman näkökulmasta olisi ehkä kannattanut maksaa se muutama satanen lisää ja koittaa sitouttaa työntekijää.
Tämäntyyppinen homma on ikävä kyllä tilanne liian monessa IT-firmassakin. Palkankorotukset aivan mahdoton tilanne, mieluummin katsotaan kun tyypit lähtee pois ja maksetaan sit rekrykonsultille kasa rahaa että samalla palkalla hankitaan tekijä jonka perehdyttämiseen menee aikaa ja rahaa
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 906
Tämäntyyppinen homma on ikävä kyllä tilanne liian monessa IT-firmassakin. Palkankorotukset aivan mahdoton tilanne, mieluummin katsotaan kun tyypit lähtee pois ja maksetaan sit rekrykonsultille kasa rahaa että samalla palkalla hankitaan tekijä jonka perehdyttämiseen menee aikaa ja rahaa
Sille uudelle kyllä maksetaan monesti se mihin vanha olis ollu tyytyväinen...
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 705
Sille uudelle kyllä maksetaan monesti se mihin vanha olis ollu tyytyväinen...
Tätäkin on nähty vierestä. Tuli ihan mielenkiintoista kommenttia tyypiltä joka ei saanut pyytämäänsä palkankorotusta, ja sit kävi ilmi että uusi taloon tullut junnu jota tämä perehdytti ja opasti hommiin sai kovempaa palkkaa. Lähdin itse tuolta jo aikaisemmin menemään enkä yhtään ihmetellyt että toi pidempään talossa ollut lähti sit myös muualle.

Jotkut firmat ymmärtää nämä asiat mutta omalla mutulla ihan liian moni katsoo vaan numeroita ymmärtämättä kokonaisuutta
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 906
Joo, mutta jos 3/4 duunarista on lampaita, eikä lähde, niin vaikka yhden menettää niin niiden kolmen kohdalla säästää sitten aika paljon.

Typerä toimintamalli kyllä.
Näinhän se tietysti on. Monesti esimiehellä on kuitenkin vuosittainen budjetti ”palkankorotuksiin” joka ei vaan riitä kovinkaan monelle (viidellä alaisella voit antaa yhdelle).

Lammas kommentti on sinänsä oikein, että jos kaikki oikeasti lähtisivät joutuisivat yritykset taipumaan.

Toisaalta mä saan enemmän kuin kolleegat enkä varmaan ole palkkaani sen tyytyväisempi - eli toi sykli ei varmaan koskaan lopu. Ihminen vaan luonnostaan kaipaa aina enemmän.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Näinhän se tietysti on. Monesti esimiehellä on kuitenkin vuosittainen budjetti ”palkankorotuksiin” joka ei vaan riitä kovinkaan monelle (viidellä alaisella voit antaa yhdelle).

Lammas kommentti on sinänsä oikein, että jos kaikki oikeasti lähtisivät joutuisivat yritykset taipumaan.

Toisaalta mä saan enemmän kuin kolleegat enkä varmaan ole palkkaani sen tyytyväisempi - eli toi sykli ei varmaan koskaan lopu. Ihminen vaan luonnostaan kaipaa aina enemmän.
Koko ajatus siitä, että esimiehille annetaan joku tasakiintiö riippumatta mistään on jo täyttä idiotismia sieltä hr:stä alkaen. Esimiehet eivät toki asialle mitään voi, mutta firmalle tuo on todella huono tapa toimia.

Tossa systeemissä voi voittaa ainoastaan kun hakeutuu mahdollisimman paskojen työkavereiden keskelle... Jos taas johonkin porukkaan sattuu useampi "kova luu" nostavat kaikki yksi kerrallaan kytkintä kun jokaiselle koitetaan antaa vuorotellen murusia.

Voi siis käydä niinkin, että kaikki jotka helpoiten pääsee lähtee. En pitäisi kovin hyvänä lopputuloksena.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
176
Isomman työmaan aliurakoitsian hommissa etumiehenä tienaa noin (sukitus) 19e/h (LVI).
Ko. etumies tekisi mielellään jopa pienemmällä palkalla putkarin hommia vaikka 13e/h.... ei sillä, että vituttais, mutta kuitenkin

lähde unohtui jonnekin, mut silti...
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
624
Tuntuu siltä että pitäisi saada tuntuva palkankorotus. Olen töissä varastotyöntekijänä metallitukkurilla, tämän lisäksi hoidan kiinteistön huoltotehtävät. Palkka nyt 2300.
Teen työny hyvin ja nopeasti. Viimeisen vuoden aikana olen tehnyt suurimman osan kaikista keräilyistä sekä enimmän osan rekkojen täytöistä sekä tyhjennyksistä.
Paikalla on myös varastopäällikkö ketä viettää suurimman osan ajastaan järjestämässä kuljetuksia, tekemässä rahtikirjoja yms vastaavaa.
Varastossa oleva toinen työntekijä on hidas, vanhempi herrasmies kenen "viikkotunnit" ovat täynnä suunnilleen tiistaina....

Taustaa:
Menin uuteen työpaikkaan vuokrayhtiön kautta 2019 heinäkuussa. Olin vuoden töissä vuokrayhtiön kautta, jonka aikana tutustuin varastossa sekä toimiston puolella tehtäviin töihin.
Työ varastossa on idioottivarmaa, jos osaa seistä ja heiluttaa kättään samalla niin onnistut työssä.

Löysin kuitenkin muutaman jutun mistä kerroin johtajalle ja asiat tehdään nyt eri tavalla (nopeammin), lisäksi ohjeistin toimistossa töissä olleita +50v henkilöitä käyttämään ohjelmiaan nopeammin.

Nyt heinäkuussa siirryin talon kirjoille ja sain 100 euron palkankorotuksen sekä kiinteistön huoltoon kuuluvat lisätyöt, tähän kuuluu siis kaikki kiinteistöön tehtävät huoltotoimenpiteet.
(Kattonosturit, automaattiovet, kaivot, piha-alue, palosammuttimet jne)

Joulukuussa olisi tarkoitus aloittaa yrityksen digitalisaatio, tämä projekti on uskottu minulle. Olen tehnyt vapaa ajallani noin 35 sivuisen selvityksen kaikista mahdollisista toimenpiteistä, summista, aikatauluista ja muista. Tätä en ole kuitenkaan vielä antanut eteenpäin, pelkään että paperin annettuani olen turha.

Pyydän aivan varmasti palkankorotuksen jouluna, mutta paljonko uskallan pyytää lisää?
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Tuntuu siltä että pitäisi saada tuntuva palkankorotus. Olen töissä varastotyöntekijänä metallitukkurilla, tämän lisäksi hoidan kiinteistön huoltotehtävät. Palkka nyt 2300.
Teen työny hyvin ja nopeasti. Viimeisen vuoden aikana olen tehnyt suurimman osan kaikista keräilyistä sekä enimmän osan rekkojen täytöistä sekä tyhjennyksistä.
Paikalla on myös varastopäällikkö ketä viettää suurimman osan ajastaan järjestämässä kuljetuksia, tekemässä rahtikirjoja yms vastaavaa.
Varastossa oleva toinen työntekijä on hidas, vanhempi herrasmies kenen "viikkotunnit" ovat täynnä suunnilleen tiistaina....

Taustaa:
Menin uuteen työpaikkaan vuokrayhtiön kautta 2019 heinäkuussa. Olin vuoden töissä vuokrayhtiön kautta, jonka aikana tutustuin varastossa sekä toimiston puolella tehtäviin töihin.
Työ varastossa on idioottivarmaa, jos osaa seistä ja heiluttaa kättään samalla niin onnistut työssä.

Löysin kuitenkin muutaman jutun mistä kerroin johtajalle ja asiat tehdään nyt eri tavalla (nopeammin), lisäksi ohjeistin toimistossa töissä olleita +50v henkilöitä käyttämään ohjelmiaan nopeammin.

Nyt heinäkuussa siirryin talon kirjoille ja sain 100 euron palkankorotuksen sekä kiinteistön huoltoon kuuluvat lisätyöt, tähän kuuluu siis kaikki kiinteistöön tehtävät huoltotoimenpiteet.
(Kattonosturit, automaattiovet, kaivot, piha-alue, palosammuttimet jne)

Joulukuussa olisi tarkoitus aloittaa yrityksen digitalisaatio, tämä projekti on uskottu minulle. Olen tehnyt vapaa ajallani noin 35 sivuisen selvityksen kaikista mahdollisista toimenpiteistä, summista, aikatauluista ja muista. Tätä en ole kuitenkaan vielä antanut eteenpäin, pelkään että paperin annettuani olen turha.

Pyydän aivan varmasti palkankorotuksen jouluna, mutta paljonko uskallan pyytää lisää?
Varmempi pyytää parin kk-palkka kertakorvaus tuosta digiurakasta, sekä joku 600€/kk lisää jatkossa palkkaa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 408
Tuntuu siltä että pitäisi saada tuntuva palkankorotus. Olen töissä varastotyöntekijänä metallitukkurilla, tämän lisäksi hoidan kiinteistön huoltotehtävät. Palkka nyt 2300.
Teen työny hyvin ja nopeasti. Viimeisen vuoden aikana olen tehnyt suurimman osan kaikista keräilyistä sekä enimmän osan rekkojen täytöistä sekä tyhjennyksistä.
Paikalla on myös varastopäällikkö ketä viettää suurimman osan ajastaan järjestämässä kuljetuksia, tekemässä rahtikirjoja yms vastaavaa.
Varastossa oleva toinen työntekijä on hidas, vanhempi herrasmies kenen "viikkotunnit" ovat täynnä suunnilleen tiistaina....

Taustaa:
Menin uuteen työpaikkaan vuokrayhtiön kautta 2019 heinäkuussa. Olin vuoden töissä vuokrayhtiön kautta, jonka aikana tutustuin varastossa sekä toimiston puolella tehtäviin töihin.
Työ varastossa on idioottivarmaa, jos osaa seistä ja heiluttaa kättään samalla niin onnistut työssä.

Löysin kuitenkin muutaman jutun mistä kerroin johtajalle ja asiat tehdään nyt eri tavalla (nopeammin), lisäksi ohjeistin toimistossa töissä olleita +50v henkilöitä käyttämään ohjelmiaan nopeammin.

Nyt heinäkuussa siirryin talon kirjoille ja sain 100 euron palkankorotuksen sekä kiinteistön huoltoon kuuluvat lisätyöt, tähän kuuluu siis kaikki kiinteistöön tehtävät huoltotoimenpiteet.
(Kattonosturit, automaattiovet, kaivot, piha-alue, palosammuttimet jne)

Joulukuussa olisi tarkoitus aloittaa yrityksen digitalisaatio, tämä projekti on uskottu minulle. Olen tehnyt vapaa ajallani noin 35 sivuisen selvityksen kaikista mahdollisista toimenpiteistä, summista, aikatauluista ja muista. Tätä en ole kuitenkaan vielä antanut eteenpäin, pelkään että paperin annettuani olen turha.

Pyydän aivan varmasti palkankorotuksen jouluna, mutta paljonko uskallan pyytää lisää?
Olettaisin että kyseessä on joku 2-5 miljoonaa vaihtava firma ja työntekijöitä jotain 10? Jos jotain tuota luokkaa niin 3500€ on aivan minimi tommoisesta hommasta ja vastuusta. Lisäksi oot osoittanut että oot aloitteellinen ja säästät firmalle rahaa.
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
624
Olettaisin että kyseessä on joku 2-5 miljoonaa vaihtava firma ja työntekijöitä jotain 10? Jos jotain tuota luokkaa niin 3500€ on aivan minimi tommoisesta hommasta ja vastuusta. Lisäksi oot osoittanut että oot aloitteellinen ja säästät firmalle rahaa.
9-10 miljoonaa liikevaihto, kymmenkunta työntekijää, osoitin ja osoitan jatkossakin kyllä. Aamulla lähdetään töitä tekemään, ei nokkaa kaivamaan. Tietysti nämä muutokset esim tuonne toimiston puolelle aiheutti jo hieman ärsyyntymistä ja kommentteja "nämä on aina tehty näin".
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
231
Pyydän aivan varmasti palkankorotuksen jouluna, mutta paljonko uskallan pyytää lisää?
Niin paljon kuin kehtaat. Ja ota huomioon että tuskin tulet sitä saamaan, eli vähän vielä lisää. Jos reaktio ei ole mieleinen niin kannattaa harkita missä jatkaa.

Sitten toisekseen, tuollaiset projektihommat / esiselvitykset on kyllä yleensä tavattu hoitaa niin että niihin varataan vähintää x tuntia viikossa tai y kuukautta jolloin joku muu hoitaa juoksevat asiat. Tai sitten tehdä esim ylityönä korvausta vastaan. Mutta ilman en kyllä moiseen ryhtyisi... ellei sitten hakusessa ole jonkinsorttinen meriitti minkä turvin voi hakea sitten seuraavaan paikkaan. Mutta taitaa olla sellainen projekti että siinä vierähtää vielä kotvanen.

Oikeasti vanhat hommat karistaa helpoiten niskastaan vaihtamalla puljua.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 315
Jos johto on sitä mieltä, että perusteellisen selvityksen tehnyt noheva sälli on tarpeeton sen luovutuksen jälkeen, niin lähde helvettiin sieltä. Tosiasiassa tarpeesi vaan kasvaa kun tuota digitalisaatio-hanketta aletaan viemään eteenpäin. Siitähän se todellinen työ vasta alkaa ja tuottavuushyödyt (tai eeppiset epäonnistumiset) syntyvät. Pyydät tonnin lisää ja ilmaiset olevasi valmis merkittävään rooliin projektissa. Projektipäällikkönä oleminen on sitten aika paska nakki eikä muutosta saa runnottua läpi ilman kunnon natsoja, joten itse suosisin jotain asiantuntija/"tuoteomistaja" roolia. :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 460
Onko perheyritys?

10hlö on aika vähän. Siellä menee kahvit sieraimiin hyvin nopeasti vanhoilla koulutetuilla siantuntijoilla kun joku uusi (nuori?) varastohessu/talkkari alkaa päsmäröimään toimiston puolelle.

Yrittäjä joutuu tosisaan mietimään isompaa kuvaa kaikkein kannalta. Jos perhefirma ja puolen sukua täyttää ne toimisto paikat niin soon moro vaan suoraan. Jos ei niin sitten voi onnistua.

Selvästi motivaatio on kova kun vapaa-ajalla teet tollasia selvityksiä. Olis kiva kyllä olla tälläsissä tilanteissa kärpäsenä katossa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 906
Joskus on tosiaan hyvä odottaa että kaikille on selvää mikä vaikutus muutoksilla on, ennen kuin rupeaa esim. pyytämään sen perusteella korotuksia. Osalla kuitenkin menee vähän aikaa hyväksyä muutoksen hyödyt.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 305
Viestejä
4 219 497
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom