• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Pakeneminen Suomesta sotaa karkuun

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
170
En kai mä täällä ole, jos en ole palveluksessa? Mä asun silloin muualla. Mutta kuten varmaan tiedät, että myös PV tiedostaa, että yksin ei pärjätä. Ja ilman jäsenyyttä olemme yksin, niin joka tapauksessa se on se miehitys.
Toivon todellakin ettet ole missään palveluksessa mihinkään tilanteeseen liittyen tuolla asenteella... Sä pelaat karrikoiden nyt tätä elämää "easy-levelillä" yrittäen kiertää aidat, kun toiset ovat valmiita pelaamaan "Give me God of War" -levelillä? Amerikan kielellä pakko laittaa että: pun intended!
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 924
Toivon todellakin ettet ole missään palveluksessa mihinkään tilanteeseen liittyen tuolla asenteella... Sä pelaat karrikoiden nyt tätä elämää "easy-levelillä" yrittäen kiertää aidat, kun toiset ovat valmiita pelaamaan "Give me God of War" -levelillä? Amerikan kielellä pakko laittaa että: pun intended!
Kyl mä töissäkin kyseenalaistan johdon huonon päätöksen, jos sellainen tulee. Sä varmaan teet kaiken mitä sanotaan, vaikka siitä olis enemmän haittaa kuin hyötyä. Samaa toivon yksikössäkin. Toki johtajalla se viimenen sana on, mutta jos ratkaisu on paska, niin kerro siitä.

Kuten tässäkin tilanteessa, kerron että nykyinen ratkaisu on paska. Mä vaan voin vielä valita mihin suuntaan teen henkilökohtaisen päätökseni. Kai siitä nyt saa sanoa, että vähän sylettää johdon ratkaisut pelata peliä osa pelaajista katsomossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
170
Kuka olisi uskonut eilen, että tällaista keskustelua käydään Suomessa vuonna 2022 ihan tosissaan?
Hei nyt jotain rajaa tai sit sä oot hyvä koomikko? Tämä keskusteluketju ei toki korreloi koko kansan syvien rivien mielipiteitä, mut oot hei vuosia moderoinut tätä foorumia... etkä oo muka aiemminkaan vetänyt tuon parempia johtopäätöksiä asiasta?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 684
Hei nyt jotain rajaa tai sit sä oot hyvä koomikko? Tämä keskusteluketju ei toki korreloi koko kansan syvien rivien mielipiteitä, mut oot hei vuosia moderoinut tätä foorumia... etkä oo muka aiemminkaan vetänyt tuon parempia johtopäätöksiä asiasta?
En ole moderoinut tätä foorumia sekuntiakaan. Lisäksi tuo oli ihan tosissaan heitetty kommentti tästä vuorokauden aikana muuttuneesta absurdista tilanteesta ja siitä, että tällainen keskustelu koetaan tarpeelliseksi. En ottanut millään tavalla kantaa muuhun.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
170
Kyl mä töissäkin kyseenalaistan johdon huonon päätöksen, jos sellainen tulee. Sä varmaan teet kaiken mitä sanotaan, vaikka siitä olis enemmän haittaa kuin hyötyä. Samaa toivon yksikössäkin. Toki johtajalla se viimenen sana on, mutta jos ratkaisu on paska, niin kerro siitä.

Kuten tässäkin tilanteessa, kerron että nykyinen ratkaisu on paska. Mä vaan voin vielä valita mihin suuntaan teen henkilökohtaisen päätökseni. Kai siitä nyt saa sanoa, että vähän sylettää johdon ratkaisut pelata peliä osa pelaajista katsomossa.
Nope... Mun entinen työkaveri antoi mulle lempinimen "ammattikehtaaja", koska kyseenalaistin SW integraatiopumpun prosessin perusteiden kera mitä-ja-miksi menee syteen ihan periaatteessa ja sitten ohjattiinkin toiseen suuntaan (ehkä parempaan) sitä "paattia". Tein tämän vielä konsulttina eli ilman hyviä perusteluja olisi tullut lähtö sillä sekunnilla.
Sä pelaat nyt sun teennäisellä individualismi-kortilla, jossa sä teet muka päätöksiä oman halusi mukaan, mutta sun peloilla ja haluilla ei ole mitään väliä jos isoon pilliin puhalletaan. Tämän kansan jäsenenä sulla on etuja ja velvollisuuksia, joita sä nautit sekä noudatat - deal with it!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
170
En ole moderoinut tätä foorumia sekuntiakaan. Lisäksi tuo oli ihan tosissaan heitetty kommentti tästä vuorokauden aikana muuttuneesta absurdista tilanteesta ja siitä, että tällainen keskustelu koetaan tarpeelliseksi. En ottanut millään tavalla kantaa muuhun.
Sori my bad, oliko se oli Murobbs aikaa sitten vai muistanko väärin? Aivan samaa schaibaa eri nimellä :D
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 684
Sori my bad, oliko se oli Murobbs aikaa sitten vai muistanko väärin? Aivan samaa schaibaa eri nimellä :D
En ole moderoinut sielläkään. Sekoitat varmaan nimimerkin johonkin toiseen. Kaotikaan mahdollisesti?

Voitaisiinko jatkaa keskustelijoista keskustelemisen sijaan aiheesta.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
820
Tässä ketjussahan varsinaisia isänmaanystäviä on, hieman pistää vihaksi.
Sinulle ja kaikille muillekin pöyristyjille huomauttaisin, että tämä on ATK-foorumi, jossa puolella tyypeistä Cooperin testin tulos on määrittelemätön kun eivät pysty juoksemaan 12 minuuttia. Eli mätisäkkeydessä suunnilleen piffistä ja takkunetistä seuraava. Jos sattui tulemaan yllätyksenä, kannattaa ottaa laput silmiltä.

Itse mietin kaivataanko näitä taisteluhaluttomia/-kyvyttömiä oikeasti jalkoihin pyörimään, käyttämään vettä, ruokaa ja sairaaloita, ulisemaan. Todennäköisesti tarvitsevat enemmän apua kuin pystyvät apua antamaan, eli ovat nettomiinus ja parempi kun ovat siellä Portugalissa hyvissä ajoin. Jos taas ei tarpeeksi halukkaita tärkeisiin sodanajantehtäviin löydy, ehkä jotain on mennyt jo ajat sitten vikaan ja ehkä joku muu jossain ottaa asiasta opiksi. Viime kädessä homma perustuu maanpuolustustahtoon, ja jos sitä ei ole niin sitten ei ole.

Ainiin, ja en koe tarvetta kertoa muille, että pitää mennä rintamalle kuolemaan minun arvojeni puolesta. Tämä kuulostaa enemmän itänaapurin meiningiltä. Sen sijaan voin osaltani taata, että se on viimeiseen miehittäjään tai viimeiseen hengenvetoon, ja tervetuloa mukaan.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 924
Nope... Mun entinen työkaveri antoi mulle lempinimen "ammattikehtaaja", koska kyseenalaistin SW integraatiopumpun prosessin perusteiden kera mitä-ja-miksi menee syteen ihan periaatteessa ja sitten ohjattiinkin toiseen suuntaan (ehkä parempaan) sitä "paattia". Tein tämän vielä konsulttina eli ilman hyviä perusteluja olisi tullut lähtö sillä sekunnilla.
Sä pelaat nyt sun teennäisellä individualismi-kortilla, jossa sä teet muka päätöksiä oman halusi mukaan, mutta sun peloilla ja haluilla ei ole mitään väliä jos isoon pilliin puhalletaan. Tämän kansan jäsenenä sulla on etuja ja velvollisuuksia, joita sä nautit sekä noudatat - deal with it!
Sä nyt jotenkin oletat, että tekisin ratkaisuni vasta pilliin vihellettäessä. Kyllä mä sen tiedän, että silloin ollaan toimissa, itse ollut jo pitkään siinä kohtaan, ehkä jopa mullissa, kun se täysimittainen alkaa.

Kuitenkin voin tehdä tuon päätöksen missä kohtaan vaan ennen sitä kutsua. Tuskin lähtevät mua hakemaan muualta päin maailmaa.

Jos sua nyt häiritsee, että näen hallinnon tavassa rampauttaa meidän kykyä paljonkin vikaa ja haluan kritisoida sitä, ni ehkä sun kannattaa laittaa estoon tai sit vaan - deal with it :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
170
Sä nyt jotenkin oletat, että tekisin ratkaisuni vasta pilliin vihellettäessä. Kyllä mä sen tiedän, että silloin ollaan toimissa, itse ollut jo pitkään siinä kohtaan, ehkä jopa mullissa, kun se täysimittainen alkaa.

Kuitenkin voin tehdä tuon päätöksen missä kohtaan vaan ennen sitä kutsua. Tuskin lähtevät mua hakemaan muualta päin maailmaa.

Jos sua nyt häiritsee, että näen hallinnon tavassa rampauttaa meidän kykyä paljonkin vikaa ja haluan kritisoida sitä, ni ehkä sun kannattaa laittaa estoon tai sit vaan - deal with it :D
Jatka vaan.. laitoin popcornit tulille ja kolat kylmään
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
170
Aiheeseen liittyen: "Pakeneminen Suomesta sotaa karkuun"
Koko aihe kiteytyy minun mielestä hyvin tähän: "Hard times create hard men, hard men create easy times, easy times create soft men, soft men create hard times..."
Te Suomen valtion "laivanjättäjät" olette näitä pehmeitä miehiä, jotka haluatte ajaa omaa etuanne pelkästään mukavuudenhalusta ja oman etunne nimissä? Voitteko perustella miksi tuo väittämä olisi väärin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Te Suomen valtion "laivanjättäjät" olette näitä pehmeitä miehiä, jotka haluatte ajaa omaa etuanne pelkästään mukavuudenhalusta ja oman etunne nimissä? Voitteko perustella miksi tuo väittämä olisi väärin?
Kerropa mitä puolustettavaa on maassa joka ei ”rauhanaikana” anna sinun de-facto puolustaa itseäsi/läheisiä/perhettä/omaisuutta oikeudettomalta hyökkäykseltä? Pilliin puhallettaessa pitäisi sitten kuitenkin olla puolustamassa valtiota samankaltaiselta oikeudettomalta hyökkäykseltä jonka se sinulta siviilissä on kuitenkin evännyt?

Siitä vähän mallia: States With Stand Your Ground Laws 2022

Samainen valtio on myös lähi menneisyydessä tehnyt kaikkensa hankaloittaakseen yksityisten aseiden saantia/hankintaa ja nykyisen viher-vasemmistoisen johdon yksi suurimpia ongelmia lienee luonnollisena jatkumona lyijypatruunoiden käyttö.

En tiedä, mutta yllä mainituilla asioilla saattaa olla myös jotain pientä korrelaatiota maanpuolustustahdon kanssa…
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
522
Kuten tämä on monesti sanottu NATO langassa. Venäjä ei voi yksin käydä silloin tällä voimalla yhtä maata vastaan. Logistiikka, naapureiden kentät. Laitteita mitä meillä ei edes ole.
Tämä, mutta koko venäjän vastasesta rajasta tulisi NATOn taistelukenttä, jos suursota syttyy.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
101
Tämä, mutta koko venäjän vastasesta rajasta tulisi NATOn taistelukenttä, jos suursota syttyy.
No niinhän siitä tulisi muutenkin. Vai meinaatko oikeasti että Suomi löytyy venäläisten pelikirjassa samasta kategoriasta kuin Sveitsi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 632
Tämä, mutta koko venäjän vastasesta rajasta tulisi NATOn taistelukenttä, jos suursota syttyy.
Nyt vähän valoja päälle, jos itä ja länsi alkaisi sotimaan, niin se on ihan sama ollaanko sotilasliitossa vai ei, sota olisi silti täällä ja ympärillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Sinulle ja kaikille muillekin pöyristyjille huomauttaisin, että tämä on ATK-foorumi, jossa puolella tyypeistä Cooperin testin tulos on määrittelemätön kun eivät pysty juoksemaan 12 minuuttia.
Hmmm... eikös Cooperissa nimenomaan tule tulos vaikkei jaksaisi ensimmäistäkään askelta? :think:
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 924
Aiheeseen liittyen: "Pakeneminen Suomesta sotaa karkuun"
Koko aihe kiteytyy minun mielestä hyvin tähän: "Hard times create hard men, hard men create easy times, easy times create soft men, soft men create hard times..."
Te Suomen valtion "laivanjättäjät" olette näitä pehmeitä miehiä, jotka haluatte ajaa omaa etuanne pelkästään mukavuudenhalusta ja oman etunne nimissä? Voitteko perustella miksi tuo väittämä olisi väärin?
Nyt on luettu kaikenlaisia motivaatio puheita ketkä on "kovia" poikia ja kuinka sellainen kannattaa olla :D

Voin suositella, että ei kannata vetää mitään oletuksia foorumeilla kirjoittelijoista. Siellä tekstin takana, vaikka se ei ole sellaista kuin sinä haluat, voi olla aivan erilainen persoona, kuin kuvittelet.
Samoin jokainen sukupolvi on edellistä "pehmeämpi" keskimääräisesti ja kyllä tää mun mielestä näyttää menevän kokoajan parempaan suuntaan. Joten ihan tuo ei pidä paikkaansa.

Sinulle ja kaikille muillekin pöyristyjille huomauttaisin, että tämä on ATK-foorumi, jossa puolella tyypeistä Cooperin testin tulos on määrittelemätön kun eivät pysty juoksemaan 12 minuuttia. Eli mätisäkkeydessä suunnilleen piffistä ja takkunetistä seuraava. Jos sattui tulemaan yllätyksenä, kannattaa ottaa laput silmiltä.
Ei välttämättä kannata olettaa asioita. Jos tietenkin itsestäsi puhut, niin yleistys ei kannata. Tiedän täällä olevan monenlaisia ihmisiä, jo osa on kova kuntoisia.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Mitähän jo edesmennyt ukkini ajattelisi lukiessaan näitä kirjoituksia. Heidän sukupolvensa joutui kestämään sodan kauheudet ja taistelivat meille oman isänmaan, ettei aamulla töihin tullessa tarvitse sanoa työkaverille "priviet". Sinäkin, AP, nautit nyt kaikista niistä hyvinvointivaltion eduista, joita itsenäisyys on meille tuonut. Silti mietit täällä ensimmäisenä, että mihin livistäisin häntä koipien välissä karkuun, jos samaan tilanteeseen jouduttaisiin uudelleen. Eikö yhtään hävetä? Toivon todella, että ajatuksesi edustavat vain häviävän pientä osaa sukupolvestasi ja enemmistöllä edelleen löytyy halua puolustaa tätä maata. Koska muuten mitään toivoa ei ole, jos tosipaikka vielä tulee eteen.
Mekin sivuttiin tätä täysin teoreettista mahdollisuutta - kukaan perheessäni ei ole asevelvollinen. Toki kuuskymppinen tai teini voisi osansa tehdä mutta tuskin enää halkomotteja tarvitaan. Ruotsiin on toki lupa lähteä ja Tanskaan, ja kaipa Dansken tai Nordean tilitä saisi rahaa nostella sielläkin puolella?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
170
Kerropa mitä puolustettavaa on maassa joka ei ”rauhanaikana” anna sinun de-facto puolustaa itseäsi/läheisiä/perhettä/omaisuutta oikeudettomalta hyökkäykseltä? Pilliin puhallettaessa pitäisi sitten kuitenkin olla puolustamassa valtiota samankaltaiselta oikeudettomalta hyökkäykseltä jonka se sinulta siviilissä on kuitenkin evännyt?

Siitä vähän mallia: States With Stand Your Ground Laws 2022

Samainen valtio on myös lähi menneisyydessä tehnyt kaikkensa hankaloittaakseen yksityisten aseiden saantia/hankintaa ja nykyisen viher-vasemmistoisen johdon yksi suurimpia ongelmia lienee luonnollisena jatkumona lyijypatruunoiden käyttö.

En tiedä, mutta yllä mainituilla asioilla saattaa olla myös jotain pientä korrelaatiota maanpuolustustahdon kanssa…
Vedit sitten hätävarjelun liioittelun esimerkkinä tähän sillä kaneetilla että sinut tuomitaan mahdollisesti siitä, jos käytät ns. kohtuutonta väkivaltaa estääksesi esim. läheisesi tai omaisuutesi jonkinlaiselta hyökkäykseltä? Tuollaisessa tilanteessa mies kuule toimii ja murehtii seurauksista myöhemmin, jos lain puitteissa siihen on syytä, mutta joku tolkku nyt pitää olla siihen miten sinäkin saat lain puitteissa toimia ja suojella omiasi. Vai meinaatko että olisi syytä olla lupa (de jure) ampua esim. alaikäinen henkilö jos tämä kyseinen yksilö vetää lastasi koulun pihalla turpaan?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Toivottavasti nyt ei ole liian myöhäistä päivittää tuo wanha asevelvollisuusmalli palkka-armeijamalliin. Jos ei Nato, niin joku vaikkapa 20 000 -30 000 palkkasotilaan malli kovilla pääsyvaatimuksilla ja työuran pituisella oppimisella tulisi olemaan turvallisempi, kuin se nakkipiilossa luotu kollektiivinen harha.

Tuollainen ammattisotilas vastaa ties kuinka monta kymmentä asevelvollista ja on kaatuessa todellinen menetys, kun jälkimmäiset niitä kuuluisia tilastoja.

Tähän olisi pitänyt ruveta jo aikoja sitten, mutta missään vaiheessa ei vanhan mallin mukaisesti käynnyt vuosikerta ole halunnut menettää natsojaan tai kokea olevansa viimeinen joka haaskaa sen 9kk työurastaan sille mallille. Se on itsekkyys ja tyhmyys, eikä mikään hyve vaikka "isänmaanpuolustus haluiseksi" se puetaan.

************
Sata vuotiata ukkoja on turha tähän päivään verrata, sillä silloin sodankäynnin malli oli toinen ja myös ihmiset. Esim. metsästyksen määrä on vähentynyt, mikä antaisi jonkinlaista pohjaa kylmäpäisyydellä ja kärsivällisyydelle. Sitä vastoin luetaan yliopistotieteitä empatiasta, tunnepeilaamisesta ja sen kehittämisestä...
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
772
Itse en armeijaan päässyt koska terveysongelmat. Nyt reilu parikyt vuotta myöhemmin olen entistä heikompi ja varmaan kohta rauhallinen kävelykin saa jäädä, ellen sitten kuole pois. Sodassa minusta ei olisi mitään apua, se nyt on aivan selvää, mutta toki voisin rauhallisesti jotain toimistotyötä, IT-juttuja ja sellaista tehdä, mutta eiköhän puolustusvoimilla ole jokunen IT insinööri joka niiden jutut osaa paremmin.

Itse kysymys on mielenkiintoinen. En tietenkään osaa täysin samaistua karkuruuteen, koska minua ei mihinkään sotimaan lähetettäisi, mutta tavallaan ymmärrän. Maailma on muuttunut niin paljon sitten viimeisen sodan missä isoisäni taistelivat (molemmat selvisivät sodasta elossa) ja moni heidän veljistään kaatui. Tuohon aikaa isänmaa oli kaikki kaikessa, Suomi oli paras maa meille suomalaisille, ja taistelemisen arvoinen.

Mutta nyt koko isänmaan käsite tuntuu olevan rasistinen ja väärä. Vasemmistopuolueet haluavat väestönvaihtoa. Suomalaisuus on pahasta ja kaikki muu kulttuuri (erityisesti Lähi-Itä ja Afrikka) on hyvästä. Omista kansalaisista ei täällä pidetä huolta, vanhuksien hoitoon ym. ei ole rahaa, mutta rahaa on loputtomasti turvapaikkaturismiin, maailman halaamiseen ja etelä Euroopan korruption tukemiseen. Kylmä, kallis, kovasti verotettu ja köyhä maa jossa työntekijän ostovoima on heikko ja heikkenee.

Onko tämä maa enää puolustamisen arvoinen, jos täällä ei suomalaisuutta arvosteta? Jos Suomi ei ole suomalaisille, niin mitä puolustaisimme?

En ole Venäjä fani, en ole sanomassa, että meillä menisi paremmin, jos olisimme osa Venäjää, mutta Suomen talous laahaa niin perässä muuta Eurooppaa, että tällä menolla (kiitos myös "vihreän siirtymän") meidän elintaso täällä tulee hyvin pian vastaamaan Venäjää tai muita köyhiä ex-NL maita. Sillä erolla, että toisin kuin muissa itäblokin maissa, meidän maa on kaiken lisäksi täynnä arabeja ja afrikkalaisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Vedit sitten hätävarjelun liioittelun esimerkkinä tähän sillä kaneetilla että sinut tuomitaan mahdollisesti siitä, jos käytät ns. kohtuutonta väkivaltaa estääksesi esim. läheisesi tai omaisuutesi jonkinlaiselta hyökkäykseltä? Tuollaisessa tilanteessa mies kuule toimii ja murehtii seurauksista myöhemmin, jos lain puitteissa siihen on syytä, mutta joku tolkku nyt pitää olla siihen miten sinäkin saat lain puitteissa toimia ja suojella omiasi. Vai meinaatko että olisi syytä olla lupa (de jure) ampua esim. alaikäinen henkilö jos tämä kyseinen yksilö vetää lastasi koulun pihalla turpaan?
Tutustu osavaltioiden stand your ground lakiin/lakeihin. Ne mielestäni kattaa ja tarjoaa yksilölle ns. sopivan puolustuspaketin eikä oikean ja todellisen tilanteen ollessa päällä (huom. uhka riittää) tarvitse miettiä seurauksia vaan voit nimenomaan toimia proaktiivisesti ennenkuin mitään konkreettista ja käsin kosketeltavaa on oikeasti tapahtunut. Toisin sanoen sun ei tartte odottaa että kaveri tuikkaa sinua puukolla, jos jampalla on esim. puukko kädessä niin 9mm saa tarjoilla heti. Kotiin tunkeutumisessa ei tarvitse selitellä/tutkia/selvitellä mitään, kysymättä saa pistää kuulaa (tämähän eroaa sitten aika paljon pelkälle tontille tulossa).

Esimerkkisi taisit asettaa tarkoituksella vähän kaltevalle pinnalle, jos tyyppii suullisesti uhkaa tappaa niin _käsittääkseni_ (kuolettavan) voiman käytön oikeutus tulee jo tuosta uhkauksesta, ei sun tartte alkaa ihmettelemään onko sillä oikeasti puukkoa/pistoolia tai onko kaveri niin kätevä käsistään että onnistuu uhkauksessaan ilman aseita. Rehellisessä turpaanveto tilanteessa se turpaanvetäjä saadaan myöskin pistää kunnolla nippuun kenen tahansa toimesta eikä tarvitse miettiä väliinmenossa että katkeaako siltä käsi/jalka/pää vaikkapa jonkun kaatumisen seurauksena, sama pätee kaikkiin kioski tms. ryöstöihin, nilkin koskemattomuus ei ole maraboun suklaalevyä arvokkaampi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
170
Toivottavasti nyt ei ole liian myöhäistä päivittää tuo wanha asevelvollisuusmalli palkka-armeijamalliin. Jos ei Nato, niin joku vaikkapa 20 000 -30 000 palkkasotilaan malli kovilla pääsyvaatimuksilla ja työuran pituisella oppimisella tulisi olemaan turvallisempi, kuin se nakkipiilossa luotu kollektiivinen harha.

Tuollainen ammattisotilas vastaa ties kuinka monta kymmentä asevelvollista ja on kaatuessa todellinen menetys, kun jälkimmäiset niitä kuuluisia tilastoja.

Tähän olisi pitänyt ruveta jo aikoja sitten, mutta missään vaiheessa ei vanhan mallin mukaisesti käynnyt vuosikerta ole halunnut menettää natsojaan tai kokea olevansa viimeinen joka haaskaa sen 9kk työurastaan sille mallille. Se on itsekkyys ja tyhmyys, eikä mikään hyve vaikka "isänmaanpuolustus haluiseksi" se puetaan.

************
Sata vuotiata ukkoja on turha tähän päivään verrata, sillä silloin sodankäynnin malli oli toinen ja myös ihmiset. Esim. metsästyksen määrä on vähentynyt, mikä antaisi jonkinlaista pohjaa kylmäpäisyydellä ja kärsivällisyydelle. Sitä vastoin luetaan yliopistotieteitä empatiasta, tunnepeilaamisesta ja sen kehittämisestä...
Höpöhöpö... Ruotsissa on todettu julkisesti jo aiemmin ettei pelkkä palkka-armeija ole riittävä tuollaisella määrällä mosureita - koko maan puolustaminen vaatisi ehdottomasti myös puolustusliittoon kuulumista.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Jotenkin tulee mieleen, että onko tämä ketju sellaista vihollisen hydridi vaikuttamista? Vaikka mihinkäpä sitä enää edes tarvitsee, jos väki noin ajattelee. Tadaa toveriz vaan.
Noh, kannattaa sen järkytyksen ja turhautuneen uhon alta katsella asioita vähän realistisestikin. Jotenkin väellä on Tuntematon Sotilas ja Talvisota -elokuvien sankarit päätyneet mielikuviin vähän liian tiukasti, ja edelleen armeijankin käyneet tyypit elelevät niissä kuvitelmissa, että sellaista se sitten on.

Ei ole.

Nykyaikianen sodankäynti on juuri sellaista kuin tuossa ylempänä on kuvailtu. Hyökkäys Suomeenkin on aivan varmasti pöytälaatikossa suunniteltu kohteiden ja etenemisen osalta. Onhan täällä naapuri ostellut kiinteistöjä vuosikymmenet strategisista paikoistakin samalla kun valtio on istunut peukalo perseessä.

Saa olla vähän tyhmä, joka kuvittelee, että se vihollinen pysäytetään rajoille. Yhdessäkään nykysodassa ei käy niin, vaan se ensin valtaa äärimmäisen nopeasti paikat. Sen jälkeen kökitään vuosia toisiaan tussautellen. Kävi miten kävi, niin se "isänmaa", on tuusannuuskana sen jälkeen, jossa ei elämisen arvoista elämää tule olemaan pitkään aikaan.

Että tältä pohjalta en ainakaan itse lähde kovin tiukasti arvostelemaan niitä, jotka tekevät itselleen ja lähipiirilleen sen järkiratkaisun jo hyvissä ajoin.

Suomi on myös varsin jakautunut yhteiskunta nykyään, jossa yhteinen arvopohja loistaa poissaolollaan. Siinä on itse kullakin vähän miettimistä, että haluaako laittaa henkensä pantiksi ihmisten takia, jotka käytännössä vastustavat kaikkea sitä, mitä itse edustaa.

Ja taas jäämme odottelemaan, kun joku kiihkoilija tägää "putinin trolliksi".
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
170
Tutustu osavaltioiden stand your ground lakiin/lakeihin. Ne mielestäni kattaa ja tarjoaa yksilölle ns. sopivan puolustuspaketin eikä oikean ja todellisen tilanteen ollessa päällä (huom. uhka riittää) tarvitse miettiä seurauksia vaan voit nimenomaan toimia proaktiivisesti ennenkuin mitään konkreettista ja käsin kosketeltavaa on oikeasti tapahtunut. Toisin sanoen sun ei tartte odottaa että kaveri tuikkaa sinua puukolla, jos jampalla on esim. puukko kädessä niin 9mm saa tarjoilla heti. Kotiin tunkeutumisessa ei tarvitse selitellä/tutkia/selvitellä mitään, kysymättä saa pistää kuulaa (tämähän eroaa sitten aika paljon pelkälle tontille tulossa).

Esimerkkisi taisit asettaa tarkoituksella vähän kaltevalle pinnalle, jos tyyppii suullisesti uhkaa tappaa niin _käsittääkseni_ (kuolettavan) voiman käytön oikeutus tulee jo tuosta uhkauksesta, ei sun tartte alkaa ihmettelemään onko sillä oikeasti puukkoa/pistoolia tai onko kaveri niin kätevä käsistään että onnistuu uhkauksessaan ilman aseita. Rehellisessä turpaanveto tilanteessa se turpaanvetäjä saadaan myöskin pistää kunnolla nippuun kenen tahansa toimesta eikä tarvitse miettiä väliinmenossa että katkeaako siltä käsi/jalka/pää vaikkapa jonkun kaatumisen seurauksena, sama pätee kaikkiin kioski tms. ryöstöihin, nilkin koskemattomuus ei ole maraboun suklaalevyä arvokkaampi.
Kiitos, olen tutustunut kyseiseen asiaan asuessani kahdessa eri valtiossa Pohjois-Amerikassa. Todellakaan se että jos esim. joku lyö sinua ei tarkoita sitä, että saat hakata toisen sillä verukkeella täysin muodottomaksi. Ensimmäisen kappaleen esimerkkiäsi (ns. castle law / castle doctrine) on muuten käytetty hyväksi kutsumalla suullisesti henkilö käymään ja ammuttu sitten kynnyksen sisäpuolelle - kliffaa eikö?
Tässä toinen tapaus jossa esimerkkisi "ihan kysymättä" ei ollut sopivaa ampua vaikka osavaltiossa on kyseistä asiaa soveltava laki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 188
Mitähän jo edesmennyt ukkini ajattelisi lukiessaan näitä kirjoituksia. Heidän sukupolvensa joutui kestämään sodan kauheudet ja taistelivat meille oman isänmaan, ettei aamulla töihin tullessa tarvitse sanoa työkaverille "priviet". Sinäkin, AP, nautit nyt kaikista niistä hyvinvointivaltion eduista, joita itsenäisyys on meille tuonut. Silti mietit täällä ensimmäisenä, että mihin livistäisin häntä koipien välissä karkuun, jos samaan tilanteeseen jouduttaisiin uudelleen. Eikö yhtään hävetä? Toivon todella, että ajatuksesi edustavat vain häviävän pientä osaa sukupolvestasi ja enemmistöllä edelleen löytyy halua puolustaa tätä maata. Koska muuten mitään toivoa ei ole, jos tosipaikka vielä tulee eteen.
Ihan oikeasti kuvittelet että kaikki olivat vapaaehtoisia? Rintamalle mentiin koska sinne pakotettiin. Kyllähän sitä luvattiin maata ym. palkkioksi, mutta näitä ei tavallinen rivimies koskaan saanut. Puhumattakaan missään avusta sodan jälkeen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 399
Tekisi mieli soittaa jollekin yliopiston biologille, kun näyttää siltä, että täältä tietotekniikka forumilta on löytynyt kokonaan uusi selkärangattomien alalaji.
Onko se selkärangatonta jos ei kiinnostaa puolustaa korkeaa verotusta ja heikkoa ostovoimaa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 765
Itse olen Suomesta lähtenyt jo melkein vuosikymmen sitten, tosin en mahdollista sotaa karkuun vaan ihan muista syistä. Isänmaa on minulle tärkeä, mutta sodan syttyessä en kovin todennäköisenä näe sitä, että palaisin Suomea puolustamaan, etenkin jos veljien lapset ja äitini pääsisivät toiseen maahan pois sodan jaloista ja NATO-jäsenyyttä ei oltaisi haettu.

Vaikka palaisinkin, niin rintamalle en lähtisi lähes varmaan kuolemaan, vaan ennemmin hyvän taisteluparin kanssa ramboilemaan ja yrittämään aiheuttaa mahdollisimman paljon tuhoa vihollislinjojen takana ja vaikeuttamaan heidän etenemistään. Lähes varma kuolema siitäkin vissiin seuraisi, mutta toivottavasti näin olisin enemmän hyödyksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Todellakaan se että jos esim. joku lyö sinua ei tarkoita sitä, että saat hakata toisen sillä verukkeella täysin muodottomaksi.
Ei tietenkään tarkoita, mutta niin kauan saat mätkiä kun hyökkäyksen aloittanut tyyppi harjoittaa vastarintaa. Tuossa on vissi ero Suomeen, täällä 'läskin' 110kg kaverin pitää lähtökohtaisesti juosta 3 tyyppiä karkuun vaikka on 100% varmaa että karkuun lähtiessä et karkuun pääse ja lisäksi 3 tyyppiä pääsee hyökkäämään sinun selustasta käsin kimppuun tyyliin ensiksi potkaisemalla jalat juostessa alta jolloin olet kaupan päälle rähmälläsi maassa. Tuolla tuo sama 110kg kaveri voikin samassa tilanteessa ryhtyä aktiiviseen hyökkäykseen ja ottaa kukkakepeistä massalla yliotteen.

Tuolla lainsäädäntö mahdollistaa sellaiset asiat joiden yli edes etäisesti rationaalinen ja järjissään oleva kansalainen ei ihan vahingossa mene.

Suomessahan ei saa ampua edes haulikolla etuoven läpi kun 'kaveri' on tulossa siitä moottorisahan kanssa läpi (etsivä löytää oikeudenpäätöksen/uutisotsikot) :)...
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 893
Maailma on muuttunut niin paljon sitten viimeisen sodan missä isoisäni taistelivat (molemmat selvisivät sodasta elossa) ja moni heidän veljistään kaatui. Tuohon aikaa isänmaa oli kaikki kaikessa, Suomi oli paras maa meille suomalaisille, ja taistelemisen arvoinen.
Suomi on myös varsin jakautunut yhteiskunta nykyään, jossa yhteinen arvopohja loistaa poissaolollaan. Siinä on itse kullakin vähän miettimistä, että haluaako laittaa henkensä pantiksi ihmisten takia, jotka käytännössä vastustavat kaikkea sitä, mitä itse edustaa.
Molempiin vastauksena, että paskat on. Tuohon aikaan konservatiivit ja vihervassarit hakkasivat ja tappoivat toisiaan. Nykyisin vähän naljaillaan netissä.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 530
Millään muutaman kymmenen tuhannen ihmisen palkka-armeijallahan Suomi ei tulisi pärjäämään ikinä, vaan kyllä puolustusvoimat tarvitsevat sen suuren massan ja reservin taakseen, vaikka kuinka yksi suomalainen vastaisi kymmentä ryssää. Ukrainassakin oli jo kauan ennen Venäjän hyökkäystä mobilisoitu 200 000 sotilasta, nyt eilen alkoi loppureservin mobilisointi.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ja pienten maiden puolustuksen pointtina on aina ollutkin tehdä hyökkäämisestä turhan kallista. Tämä kyllä opetettiin jo 90-luvun alussa intissä eikä kukaan varsinaisesti meinannut, että sinne se pysähtyy kannakselle aina vaan. Saa nyt nähdä mikä on tunnelma Punaisella Torilla jos Kiovassakin nyt menee sitkeäksi grindaukseksi tai 44-miljoonainen kansa kantaa liian montaa asetta sissisota mielessään.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
772
Se, että ei ole sisällissota käynnissä, ei tarkoita sitä, ettei arvopohja olisi varsin jakautunut.
Juu, ja toisinpäin. Sisällissota on aina edellyttänyt kansan jakautumista.

Joku armeijan käynyt varmaan tietää tarkemmin miten nykyään soditaan. Aseet ovat toista luokkaa sitten viimeisen sodan. Olen ymmärtänyt ettei enää joudu tykinruuaksi eturintamaan ja miestappiot eivät ole enää sitä luokkaa kuin aikanaan kun miehet ampuivat toisiaan pelloilla.

Aikaisemmin mainittiinkin, että sotilaskarkuruus on tuomittava rikos ja useimmat maat palauttaisivat sinne karanneen. Miten, jos on pysyvässä työsuhteessa jossain päin maailmaa, mutta ei ole kansalaistuutta saanut, lähetettäisiinkö Suomeen? Kansalaisuuden saaminen taitaa yleensäkin olla haastavampaa, ainakin jos on huono kielipää oppia paikallinen kieli.

Anyway. Kyllähän jokin vara suunnitelman voi ainakin tehdä siltä varalta että tilanne menisi todella huonoksi. Sähköauton lisäksi pitää yhden polttiksen varalla ja bensaa kanistereissa pidemmälle siirtymälle ilman pysähdyksiä.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
214
Kukaan ei vastaa aloitus postaajan kysymyksiin konkreettisesti vaan koko keskustelu on jo lähtenyt ihan lapasesta. Näköjään parempi aina tehdä oma tutkimustyö kuin kysyä jostai foorumilta yhtään mitään tälläisiä aiheita. Sama kun tuo korona keskustelu. Siellä samat nimimerkit runkkaa rinkissä samoista asioista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Sen verran olen jo miettinyt, että tasan sillä hetkellä, kun ensimmäinen hajukin Venäjän halusta tulla tänne, saa aikaan sen, että otan tuon ison auton, otan oman perheeni ja sukulaiset ja käyn ajamassa ne Ruotsin puolelle.
Kuuntele Putinin puheesta kohta 1918 Leninin antamasta itsenäistymisestä. Mukavaa Ruotsin reissua!
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Joku armeijan käynyt varmaan tietää tarkemmin miten nykyään soditaan. Aseet ovat toista luokkaa sitten viimeisen sodan. Olen ymmärtänyt ettei enää joudu tykinruuaksi eturintamaan ja miestappiot eivät ole enää sitä luokkaa kuin aikanaan kun miehet ampuivat toisiaan pelloilla.
No, ehkä nyt ei ihan noinkaan. Ainakin meille opetettiin armeijassa taistelupelastajakoulutuksessa, että nykyajan sodissa yhä suurempi määrä kuolemista ja vammautumisista aiheutuu käsiaseiden luotien sijaan erilaisista räjähteistä. Eli joillain tavoilla nykyajan sota on ehkä jopa vielä brutaalimpaa kuin aiemmin.

Ehkä yleisesti näillä foorumeilla unohtuu helposti, että ei se sotiminen ole vielä nykyaikanakaan mitään tietokonepeliä vaan ihan oikeita ihmisiä kuolee ja kärsii. Toki tähän mennessä tuolta Ukrainasta ilmoitetut luvut kaatuneista ovat (luojan kiitos) vielä aika vaatimattomia, mutta toisaalta sotaa on kestänyt noin vuorokauden joten aika vaikea tehdä vielä mitään johtopäätöksiä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
170
Onko se selkärangatonta jos ei kiinnostaa puolustaa korkeaa verotusta ja heikkoa ostovoimaa?
ON... jos käytännössä nautit estoitta korkean veroasteen hyvinvointivaltion etuuksista, koska nettohyödyt asiasta ja se tilanne sopii sinulle mainiosti, mutta samalla vältät velvollisuuksiasi, koska et vaan tykkää maksaa nauttimistasi etuuksista niiden hintaa.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Kukaan ei vastaa aloitus postaajan kysymyksiin konkreettisesti vaan koko keskustelu on jo lähtenyt ihan lapasesta. Näköjään parempi aina tehdä oma tutkimustyö kuin kysyä jostai foorumilta yhtään mitään tälläisiä aiheita. Sama kun tuo korona keskustelu. Siellä samat nimimerkit runkkaa rinkissä samoista asioista.
Foorumit ovat pelkkää ajanvietettä. En minäkään ole saanut yhdeltäkään foorumilta mihinkään aiheeseen koskaan järkevää vastausta. En edes teknisiin kysymyksiin siis. Ei siis siinä mielessä kannata tuhlata aikaa siihen.

Uskoisin, että tässä aiheessa tulee lisäelementtinä se, että varsinkaan tällaisissa kysymyksissä ei tavan kansalaisella ole mitään järkevää tietoa muutenkaan asiasta, vaan kaikki on pelkkää mutua. Nykylainsäädäntö ei lisäksi ole sama kuin viime sodan aikaan, eikä sitä ole sovellettu ikinä.

Kellään ei siis liene todellista vastausta asiaan seurauksien osalta.

Sen kuitenkin tiedän, että kansalaisuudesta voi luopua. Tällöin kuitenkin täytyy olla jo toinen kansalaisuus plakkarissa, johon turvata. Tämä ei käy hetkessä. Kuitenkin tämä on keino, jolla voi luopua laillisin keinoin kaikista vastuista entistä maataan kohtaan.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
979
Ainakin tämä oli herätys siirtää entistä suurempi osa tuloista sijoituksiin. Raha, kun ei rajoja tunnista.

Olin jotenkin tuudittautunut, että täällä voi viettää eläkevuodet, mutta entäs jos eläkettä ei saakkaan? Tuskin Putinia kiinnostaa, mitä meidän eläkelaskurit sanovat.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
ON... jos käytännössä nautit estoitta korkean veroasteen hyvinvointivaltion etuuksista, koska nettohyödyt asiasta ja se tilanne sopii sinulle mainiosti, mutta samalla vältät velvollisuuksiasi, koska et vaan tykkää maksaa nauttimistasi etuuksista niiden hintaa.
Tuo logiikka toki pätee vain täpärästi nettosaajiin ja tukilusmuihin. Esimerkiksi allekirjoittaneen kaltaisella täysin puhtaalla nettomaksajalla pistää jo nykymeno vituttamaan. Suomi ei nimittäin ole se ihannevaltio, mitä valtion propaganda jo äidinmaidossa syöttää.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
979
Esimerkiksi allekirjoittaneen kaltaisella täysin puhtaalla nettomaksajalla pistää jo nykymeno vituttamaan.
Anteeksi pieni offari. Mutta tuli mieleen, kuinka paljon/kauan pitää veroja maksaa, että siirtyy nettomaksajaksi? Siis break point, jos ajatellaan koko nuoruus, koulutus ja siitä poikki, kun siirtyy työelämään/maksamaan? Onko jotain taulukkoa? Ala ysiluokalta siivoojaksi, sähkömies, kokki, farmaseutti, opettaja, insinööri, lääkäri, nörtti, jne?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
170
Tuo logiikka toki pätee vain täpärästi nettosaajiin ja tukilusmuihin. Esimerkiksi allekirjoittaneen kaltaisella täysin puhtaalla nettomaksajalla pistää jo nykymeno vituttamaan. Suomi ei nimittäin ole se ihannevaltio, mitä valtion propaganda jo äidinmaidossa syöttää.
Nettomaksajanakin on ihan hyvä silti olla - aina pitää muistaa että mitä enemmän maksaa veroja niin sitä enemmän on ehkä myös tienannutkin. Jos ei kiinnostele maksella enemmän veroja niin tee vähemmän töitä? Jos vituttaa niin muista että olet vapaa tekemään päätöksiä ja toimenpiteitä parantaaksesi asemaasi ja kokeilemaan miten demokratiassa asioihin vaikutetaan; toki voit kokeilla myös miten asiat ovat ja toimivat esim. ulkomailla. ‍♂
Minkälaista valtiollista propagandaa tarkoitat ns. ihannevaltion osalta? Tämä kysymys ihan mielenkiinnosta.
Jokaisessa systeemissä on hyvät ja huonot puolensa ja ihan täydellistä ei koskaan todennäköisesti tule.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Anteeksi pieni offari. Mutta tuli mieleen, kuinka paljon/kauan pitää veroja maksaa, että siirtyy nettomaksajaksi? Siis break point, jos ajatellaan koko nuoruus, koulutus ja siitä poikki, kun siirtyy työelämään/maksamaan? Onko jotain taulukkoa? Ala ysiluokalta siivoojaksi, sähkömies, kokki, farmaseutti, opettaja, insinööri, lääkäri, nörtti, jne?
Riippuu varmasti paljon siitä, millaisella asteella käyttää ns. sosiaalipalveluita, julkista terveydenhuoltoa ja kaikkea muuta sellaista. Tuohon ei siis ole parhaimmillaankaan saatavilla kuin karkeita arvioita tilastotasolla.

Itse en juurikaan käytä. Terveydenhuoltokin menee työterveyden kautta.

Voin kuitenkin omalla kohdalla todeta turvallisesti olevani nettomaksaja. Vuodesta riippuen pelkkiin suoriin tuloveroihin kuluu 35 - 60 000€. Tähän vielä epäsuorat työllistämiskustannukset, kulutusverot ja muille valuvat eläkemaksut, ollaan aika kovissa prosenteissa ja absoluuttisissa euromäärissä normipalkollisen näkökulmasta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 301
Viestejä
4 197 355
Jäsenet
70 888
Uusin jäsen
Putjuh

Hinta.fi

Ylös Bottom