MCT öljy ja kookosöljy on selkeästi terveydelle haitallista. Se on lähes pelkkää kovaa tyydyttynyttä rasvaa.
Tästäkin on runsaasti näyttöä ja tutkimuksia kumpaankin suuntaan eli on pikemminkin harmaalla alueella.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
MCT öljy ja kookosöljy on selkeästi terveydelle haitallista. Se on lähes pelkkää kovaa tyydyttynyttä rasvaa.
Pistetääs omakin pari senttiä tänne ja osallistutaan painonpudottajain keskustelukerhoon.
Mä olen koko ikäni ollut pikkuisen jämäkämmän kokoinen tyyppi, en nyt mikään raivoläski mutta tanakka, pituutta 181 cm ja ja paino on jojoillut vuosien saatossa milloin missäkin välillä 80-120 kg. Ylipainosta huolimatta terveys on aina pysynyt kunnossa (en sairastele, kaikki veriarvot kohdillaan jne) ja kunto ollut "riittävän hyvä" ja urheilua harrastellut aina jonkin verran. Nyt kun tuota jälkikasvua siunaantui muutama vuosi sitten ja nukkuminen meni parin vuoden ajaksi ihan vituilleen muksun nukkumisongelmien takia, niin homma lähti taas lapasesta ja vaaka pääsi kiipeämään tänä talvena jo yli 118 kg lukemiin. Siinä vaiheessa kun sitä vaakaa tuijotin, niin totesin että nyt perkele riittää, jotain on tehtävä.
Mulla on aiemmin ollut kaksi toimivaa tapaa pudottaa painoa
1. Normaali ruokavalio ja helvetisti urheilua
2. VHH-ruokavalio
Koska vaihtoehtoon 1 ei tällä hetkellä mitenkään järkevästi ole aikaa, ja vaihtoehto 2 on vähän hankala toteuttaa lapsiperheessä kun iskällä pitäis olla eri sapuskat kuin muilla, niin piti keksiä kolmas vaihtoehto. Päätin testata kovasti kehuttua 5:2 dieettiä, koska järkeilin, että se on helpompi tehdä sirkustempuja ruokavalion kanssa kahtena päivänä viikossa kuin kaikkina päivinä, ja tähän astinen kokemus on että homma on toiminu ihan kohtuullisesti. Jos nyt joku ei tiennyt, niin homman juonihan on se, että kahtena päivänä viikossa "paastoillaan" alle 600 kcal syömisillä ja viis päivää viikossa syödään normaalisti, ja tällä saavutetaan sitten asioita, kuten viikottaisen kalorinsaannin rajoitus, parempi hallinta näläntunteeseen, vatsan "pienentyminen" jolloin tulet helpommin kylläiseksi jne..
Aloittelin homman tuossa marras-joulukuun vaihteessa, ja vedin sillä myös joulun ja uudenvuoden pyhien läpi. Yleensä mulle on jouluna jäänyt pari kiloa kotiinvietävää joulupöydästä, mutta tällä kertaa olin 1.1. ihan saman painoinen kuin 23.12., mikä oli jo itsessään kohtuullinen plussa, kun kuitenkin mätin ihan normaalisti jouluruokaa, pipareita ja tummaa olutta naamariin.
Normiviikkona mulla on paastopäivät maanantaina ja torstaina, ja ruokavalio koostuu yleensä ruisleivästä sulatejuustolla (aamu- ja iltapala) sekä keitoista ja salaateista joko vähärasvaisen jauhelihan, kalan tai kanan kanssa. Muina päivinä tulee syötyä ihan normaalisti samaa sapuskaa muun perheen kanssa, ja viikonloppuisin saattaa se burgeri, pizza tai kebukin maistua.
Tähän astinen kokemus on kyllä ollut ihan positiivinen. Paastopäivät ei itselle tuota oikeastaan mitään ongelmaa, ja se näläntunne mikä joskus tulee häviää aika nopeasti kun nappaa vaikka lasillisen vettä ja hetken odottelee. Yleensäkin siihen tyhjän vatsan tunteeseen tottuu, ja sitten taas aterialla pyrin syömään vatsan kunnolla täyteen paljon lientä sisältävällä keitolla tai isolla salaatilla, joissa tilavuuteen nähden on kuitenkin aika vähän kaloreita. Tuntuu, ettei ole laihiksella kun syö vatsansa täyteen, mutta vaatii toki aika tarkkaa miettimistä ja mittailua syömisten suhteen ettei kaloriraja pauku. Nyt kun lunta on sadellut jonkun verran, ja pihahommia on välillä pakko hoitaa paastopäivinäkin, niin kolauksen jälkeen olen kyllä syönyt ylimääräistä eikä se ole tuntunut haittaavan ollenkaan, kun kolahommissa energiaa kuitenkin kuluu aika tavalla.
Tässä alkuvaiheessa paino on tippunut ihan hyvää tahtia, tuosta marraskuun lopusta tähän päivään saakka painoa on tippunut vähän reilu 5 kg ja pakki on pienentynyt ihan silmin nähtävästi. Myös housujen vyötäröstä huomaa jo selkeästi tuon viiden kilon häviämisen. Asetettuna targettina mulla on tässä vaiheessa 95 kg, ja realistista vois olla saavuttaa se vielä syksyyn mennessä jos sellaisen pari kiloa kuussa tahdin saisi pidettyä yllä. Elättelin toiveita, että alentunut paino auttaisi myös innostamaan liikkumaan taas enemmän, mikä tietysti auttaisi edelleen tässä painonpudotuksessa. Jos sitä pääsis takaisin maltillisempiin mittoihin niin viihtyis varmaan taas paremmin omissa nahoissaan...
Tästäkin on runsaasti näyttöä ja tutkimuksia kumpaankin suuntaan eli on pikemminkin harmaalla alueella.
Normaali ruokavalio ja helvetisti urheilua ei käytännössä toimi. Urheilu on kehno tapa pudottaa painoa. Erillaiset dieetit ovat vielä kehnompi tapa, koska sen dietin loputtua palaat siihen entiseen tapaan syödä väärin ja paino palaa lähtölukemiin.
Painon pudotuksessa keskeisintä on oppia oikea tapa syödä. Pitää oppia tunnistamaan milloin on kylläinen, nälän ei saa antaa nousta liian suureksi. Nukkua ja liikkua pitäisi riittävästi. Eli kun painon pudotus perustuu uuteen opittuun tapaan, niin tutkitusti silloin saavutetaan myös tuloksia jotka on 10 vuoden päästäkin näkyvissä.
Näiden paastoamisten tulokset painon pudotuksessa on pitkän ajan kuluessa hyvin huonoja, sen vuoksi terveydenhuolto luopui niistä painonpudotusmenetelmänä jo 80-luvulla. Surullista, että jotkut terveysrahastajat on keksineet historiallisen, huonoksi todetun hoidon uudelleen.
Kuten kirjoitin, niin minulla aiemin toimineita tapoja on olleet nuo kaksi. Pudottelin aikanaan sellaisen vajaat 30kg painoa urheilemalla ruokavalion ja elämäntapojen ollessa edelleen ihan samat kuin ennenkin. Olen kyllä kuullut muiltakin, että se ei voi toimia, mutta se toimi mulla niin en jaksa asiasta sen enempää vääntää.
Yleisenä totuutenahan kerrotaan, että pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa niin silloin laihtuu, niin miksi se ei sitten toimisi kuluttamalla enemmän kuin syö? Satakiloinen mies kun juoksi 10km tai rullaluisteli sauvojen kanssa 30km niin sykemittarin mukan kaloreita paloi jotain 2000 ja 3000 välillä, niin hassuahan se olis jos ei paino tippuis kun tuota tekee kolme neljä kertaa viikossa ja liikkuu kaikki matkansa pyörällä tai kävellen.
Ei kai niissä dieeteissä sinänsä mitään vikaa ole, jos ne toimii, ongelmahan on siinä, että se laihduttaja itse sössii hommansa sen dieetin jälkeen palaamalla takaisin niihin tapoihin, jotka ylipainon alun perin aiheuttikin. Jos karkkisipsihesepullakebu-dieetti nosti painon nextille levelille, niin ei pitäis tulla yllätyksenä, että se tekee sen uudelleenkin.
Mä tiedän ainakin itse ihan tasan tarkkaan miksi mun paino on noussut uudelleen, se johtuu siitä, että olen syönyt liikaa roskaruokaa, karkkia ja herkkuja, ja liikkunut aivan liian vähän. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ne laihdutusmetodit mitä olen käyttänyt ei toimis, koska toimihan ne. Olen vaan itse päästänyt tilanteen huononemaan, koska tietyissä elämäntilanteissa se terveellinen ruokavalio ja huolehtiminen painon noususta nyt vaan on asialistan hyvin alhaisilla sijoilla.
Normaali ruokavalio ja helvetisti urheilua toimii oikein hyvin. Itse olen tämän aikanaan todennut ja nyt olisi taas kalex+mätisäkkeilyn jälkeen aika ottaa itseään niskasta kiinni.
Se tarkoittaa nimenomaan sitä, että ne sinun laihdutusmetodit eivät toimineet jos palasit samalle tasolle. Asiaa ei muuksi muuta se, että tiedät mistä se johtui, kyse on siitä, ettet oppinut missäänvaiheessa uutta tapaa syödä fiksusti. Oman painon kanssa jojoilu on paitsi turhauttavaa, myös epäterveellistä.
Minusta laihdutusmenetelmä on toimiva silloin jos paino pysyy tavoitteessa.. Muuten se ei toiminut.Pointti meni ohi että viuhui, mutta menkööt. Meinasin jo kirjottaa tähän vastineen, mutta totesin etten jaksa koska mua ei kiinnosta selitellä sen tarkemmin elämäntilanteitani sulle
Minusta laihdutusmenetelmä on toimiva silloin jos paino pysyy tavoitteessa.. Muuten se ei toiminut.
Eli jojoilet sen painon kanssa edestakaisin. Mitä järkeä on ottaa aina ajoittain itseään niskasta kiinni... Pitäisikö opetella sellainen tapa syödä, ettei tarvitse ottaa itseään väkisin niskasta kiinni?
Nyt on kyllä pakko pyytää täsmentämään että mitä erityistä tässä "puhdistamisessa" tuolloin useamman vuorokauden paastolla tapahtuu? Kyllä ihmisen munuaiset ja maksa hoitaaa hommaansa 24/7.Omalla kohdalla tämä on ollut helpoin ja tehokkain tapa pudottaa painoa ja kun pääsen tavoitteeseen niin jatkan Intermittent Fasting kaavalla syömistä ja pidän 1-2kk välein 48-72h paaston puhdistaakseni kehoa.
Nyt on kyllä pakko pyytää täsmentämään että mitä erityistä tässä "puhdistamisessa" tuolloin useamman vuorokauden paastolla tapahtuu? Kyllä ihmisen munuaiset ja maksa hoitaaa hommaansa 24/7.
Autofagosytoosi – Wikipedia
Nobelisti keksi, miten solut puhdistavat ja korjaavat itseään – "Voi löytyä ratkaisu pidempään elämään"
The Science-Backed Way to Cleanse Your Body
"It’s also pretty remarkable how much research has focused specifically on the way fasting promotes autophagy in the brain, suggesting that it could be an effective way to lower the risk of neurodegenerative diseases like Alzheimer’s and Parkinson’s."
Kuitenkaan näyttöä siitä, että tämä puhdistus jollaintavoin tapahtuisi tehokkaammin paastoamalla, syöllä puhdistuskuureja tai työntemällä aktiivihiilipuikko persreikään ei ole.
Vaikea keskustella asiosta tuollaisia subjektiivisia vakaumuksia omaavan henkilön kanssa, mutta aloita vaikka noista lääketieteellisistä julkaisuista mitä on saatavilla niinkin yksinkertaisesti kuin googlaamalla https://www.google.com/?q=autophagy+fasting+research
Tämä se vasta onkin mielenkiintoinen tapa keskustella: Esitetään väite ja kun sitä ei uskota, niin käsketään toista googlettamaan tutkimustuloksia.
Ylipäätänsä jos argumenttisi ovat: "Kanssakeskustelijan kanssa on vaikea keskustella kun se vaatii tutkimusnäyttöä mututuntuman sijaan"... Niin onhan se hemmetin epäreilua.
Nojoo etsin suoraan Pubmedistä, enkä onnistunut löytämään mitään merkittävää tutkimusta, jonka perusteella tämä autofagosytoosi tehostuisi paastoamalla ainakaan niin että sillä olisi jotain merkitystä.
Nyt on kyllä pakko pyytää täsmentämään että mitä erityistä tässä "puhdistamisessa" tuolloin useamman vuorokauden paastolla tapahtuu? Kyllä ihmisen munuaiset ja maksa hoitaaa hommaansa 24/7.
Ehkä se on tuo sinun ulosantisi joka tuntuu usein olevan aika hyökkäävän oloinen.
Tässä yksi, merkittävyyden voi tietenkin jokainen arvioida tulosten perusteella: Fasting: Molecular Mechanisms and Clinical Applications
Ja suora lainaus tuosta artikkelista
"Additional effects of fasting in human cells that can be considered as potentially ‘anti-aging’ are inhibition the mTOR pathway, stimulation of autophagy and ketogenesis (Harvie et al., 2011; Sengupta et al., 2010)."
Mutta yleisesti ottaen tämän alueen tulokset ja käytännön applikaatiot ovat imho hyvinkin mielenkiintoisia aiheita ja tulevat herättämään keskustelua, vaikka itse havainto on vuosikymmenten takaa.
Päinvastoin perinteinen ja suosittu laihdutusmenetelmä eli jatkuva päivittäinen kalorivaje on osoittautunut toimimattomaksi pitkässä juoksussa. Sillä kyllä laihtuu, mutta yleensä paino tulee takaisin korkojen kera, koska vointi on niin huono jatkuvassa kalorivajeessa. Keho käyttää energiaa toimintoihinsa sitä vähemmän mitä vähemmän sä syöt, eli keho pyrkii kaikin keinoin pitämään läskivarastoistaan kiinni silläkin riskillä, että ihmisen toimintakyky heikkenee.Näiden paastoamisten tulokset painon pudotuksessa on pitkän ajan kuluessa hyvin huonoja, sen vuoksi terveydenhuolto luopui niistä painonpudotusmenetelmänä jo 80-luvulla. Surullista, että jotkut terveysrahastajat on keksineet historiallisen, huonoksi todetun hoidon uudelleen.
Liikunta ei ole ratkaisu ylipainoepidemiaan yhtään laajemmassa kuvassa, jos ollaan realisteja.Oikeasta syömisestä ja liikkumisesta pitäisi tulla elämäntapa ,paastot ja "laihdutuskuurit" on syvältä.
Hei, hyvä topic.
Itsellä menossa laihtarilla viikko 6. Ekaan 5 viikkoon lähti 7 kiloa, mutta pidit sitten yhden cheat-dayn ja nyt paino onkin näyttänyt pari päivää n. 6kg miinusta. Itsellä tulee mitattua joka aamu ja ilta painoa, olen tiedostanut sen että paino vaihtelee päivittäin ja monesti aamupaino on n. 1kg pienempi mitä iltapaino. Täten en koe ongelmaksi että tiheä painonmittaus mitenkään lannistaisi.
Ekat 5 viikkoa tuli syötyä
Aamu: 60 kaurahiutale/moniviljahiutale+n. 100g raejuustoa. Maustetaan sokerittomalla mehukeitolla ja ripuas suolaa = n. 320kcal.
Lounas: 60g pastaa tai riisiä+ n. 100g lihaa (10% nauta tai kanaa)+kasviksia n. 100g (mieluummin enemmänkin lihaa laittaisin, mutta tulee usein tehtyä 4 ruoka-annosta kerralla ja jauhelihapaketissa on se 400g lihaa). n. 500kcal
Päivällinen: Yleensä sama kuin lounas, ainakin kalorimäämältään, eli n. 500kcal
Iltapala: 2,5dl maitorahkaa+40g kaurahiutaletta+mehukeittoa+marjoja, n. 350 kcal
Välipalaksi tulee nälän iskiessä syötyä kalkkunanleikettä, cashew pähkinöitä, proteini rahkaa, kananmunia jne... Ekat 5 viikkoa kalorit siis suurinpiirein kalorit päivässä 1500-1800kcal. Jos tuli urheiltua niin sitä ennen kananmunaa tuli monesti syötyä.
Nyt tullut lueskeltua sieltä sun täältä että paremmin lähtisi rasva ja vähemmän kuluisi lihasta (harrastan mm. kuntosalia niin kiva ois että mahdollisimman vähän lihasta katoaisi) kun olisi enempi tuolla ketoosi dietillä ja vähentäisi hiilareita entisestään. Ajattelin että aamupuurosta en luovu, mutta muita hiilareita olen pyrkinyt vähentämään. Ainoa ongelma onkin ettei oikein osaa kokata kummoisia lisäkkeitä lihalle. Onko teillä tarjota mitään ideoita/paikkoja mistä löytyisi hyvä ohjeita tuohon kasvislisäkkeisiin? Paistettu sipuli+paprika comboa tulee usein tehtyä ja ostettua noita pakastekasviksi, mutta ne eivät yksinään oikein maistu miltään. Shirataki nuudeleita pitäisi varmaan hankkia, saakohan niitä ruokakaupoista, ainakin fitnesstukussa näyttäisi olevan?
Onko teillä tarjota mitään ideoita/paikkoja mistä löytyisi hyvä ohjeita tuohon kasvislisäkkeisiin?
Onko teillä tarjota mitään ideoita/paikkoja mistä löytyisi hyvä ohjeita tuohon kasvislisäkkeisiin?
Vichy tosiaan pitää ilmeisesti paremmin nälän loitolla kuin tavallinen vesi...Paaston aikana juon kahvia/teetä ilman maitoa tai kermaa ja paljon vissyä.
Jos nyt perjantaina lopetat syömisen ja syöt seuraavan kerran joskus pääsiäisen jälkeen, niin eiköhän maha ole jo selvästi timmimpi.Tuli mieleen että kauonkohan kaljamahan katoamiseen menee? Ois mukava päästä siihen mikä oli 10 vuotta sitten, eli maha ei pullottanut paidan alta.
Laihdutuskuuri pääsi keskeytymään pääsiäisen & vapun takia ja vasta tällä viikolla olen päässyt kunnolla takaisin ruotuun. Pilkillä tuli syötyä paljon makkaraa ja sinappia, vapun aikaan taas salaattikebabbia useampi annos. Sentään en ole pizzaa, ranskalaisia tai leipää syönyt ollenkaan. Paino nyt 81 kg ja haluttais aivan saatanasti vääntää pizzaa tai tehdä kunnon hampurilainen, mutta pysyn lujana kuun loppuun asti. Toivottavasti.Ollaan oltu nyt 2 ja puoli viikkoa tyttökaverin löytämällä 8viikkoa.fi laihdutuskuurilla. Tarkoitus on syödä proteiinia, rasvoja ja kuituja annettujen taulukoiden mukaan ja hyvin tuntuu toimivan, 90kg -> 83kg. Leipää ei ole ollenkaan ja hiilihydraattejakin erittäin vähän, eli vähän niinku karppausta jota kokeilin vähän aikaa vuosia sitten.
95% olen pysynyt lujana, mutta viikonlopun aikana väänsin naamaan kolme salaattikebabbia ja yllätyksekseni sillä ei ollut vaikutusta, tai ainakaan se ei näkynyt viikottaisessa punnituksessa. Ihan hyvääkin oli, en ole koskaan ennen tilannut salaattia ravintolasta.
Tuli mieleen että kauonkohan kaljamahan katoamiseen menee? Ois mukava päästä siihen mikä oli 10 vuotta sitten, eli maha ei pullottanut paidan alta.
Itselläni ei ketoosidieetillä oikeestaan ollut mitään ongelmaa vaikka kerran viikossa tai kahdessa sallinkin hiilareita. Yleensä sellasilla kerroilla jos kaverit houkutteli dokailemaan ihan terveyssyistä ettei mikään ketoasidoosi iske. Ei vaikuttanut oikeastaan siihen painonputoamisnopeuteen päivittäismittauksissa kauheasti ja yleensä söin siis hiilariruokaa huijauspäivinä kerran alkuillasta ennen alkoholia. Söin kyllä ihan pastaa ja pizzaa.Laihdutuskuuri pääsi keskeytymään pääsiäisen & vapun takia ja vasta tällä viikolla olen päässyt kunnolla takaisin ruotuun. Pilkillä tuli syötyä paljon makkaraa ja sinappia, vapun aikaan taas salaattikebabbia useampi annos. Sentään en ole pizzaa, ranskalaisia tai leipää syönyt ollenkaan. Paino nyt 81 kg ja haluttais aivan saatanasti vääntää pizzaa tai tehdä kunnon hampurilainen, mutta pysyn lujana kuun loppuun asti. Toivottavasti.
Ennen alkoholia todellakin kannattaa tankata hiilareita. Itse tuli ketoosi päällä nautittua kylpylässä muutama tuoppi ennen illallista ja nous todella pahasti hattuun. Seuraavan päin darra elämäni pahin, aamupalabuffetista ei tullut syötöä yhtään mitään.Mutta kun sitä vaan sattuu olemaan 2. tyypin diabetesta niin monella tietämättään että kyllä tiukan VHHn aikana juodessa kannattaa varuiksi vähän tankata hiilaria ennen ryyppäystä.
happomyrkytyksestä kertoo se, kun verensokeri on koholla ja samaan aikaan verestä löytyy ketoaineita.Jos sinulla ei ole diabetesta, niin ei ketoasidoosi kyllä iske. Ketoosi ja ketoasidoosi on eri asioita. Ja ketoruokavaliossa en näe järkeä, jos parina päivänä viikossa vetää hiilareita.