Kesällä kyllästyin, kun kiipeilyharrastus otti sormien niveliin liikaa lievän ylipainon vuoksi.
Painoa oli heinäkuun lopussa 85,5kg.
Aloin sitten pohtimaan mitä tehdä. Mihinkään dietteihin ei rupea, koska en lähde jojoilemaan painon kanssa, vaan teen kerralla lopullisen muutoksen.
Aloin sitten pohtimaan, että mitä omassa ruokailussa voisi fiksailla.
Eli perjaatteessa kasviksia piti saada lisää ja niillä korvata sitä energiatiheämpää ruokaa.
Seuraava kysymys, miten lisään kasviksia riittävän helposti, niin että tykkään niistä.
Vastaus oli kypsennetyt kaalit, porkkanat, pavut jne. Näitä on kaupan pakastehyllyt pullollaan, eivätkä maksa juuri mitään. Nuo kuumennan tuollaisessa mikro höyrytys astiassa. Eli korvaan pastasta, perunasta jne. yli puolet edellä mainituilla, lisäksi sitä liha tms. lisuketta vähän vähemmän.
Samaan aikaan säädin, osittain hammas puolen syistä, pois nuo sokeria sisältävät limpparit, joita meni päivässä keskimäärin noin 3dl. Korvasin nämä makeutusaineella makeutetulla limpparilla, jota juon sen verran kuin huvittaa... Varmaan keskimäärin alle 0,5l.
Näiden lisäksi tehostin aamupalan syöntiä, nostin sen kalorimäärää entisestä olemattomasta aika reiluksi, lisäsin lounaan tuhdimmaksi ja töihin mukaan välipalaa.
Tästä seurasi olennainen muutos, kun iltavuorosta tulee kotiin yhdeksän jälkeen, niin ei olekaan halua enää syödä jääkaappia tyhjäksi.
Tällä ohjeella mentiin siis elo-lokakuu. Paino lokakuun lopulla oli 80, 4kg. Tähän olin ihan tyytyväinen, koska en mielestäni oikeastaan ollut tehnyt asialle juuri mitään. Alussahan elokuun, syyskuun paikkeilla paino tippui aika rivakasti melkein neljä kiloa.
Kiinnostus ruuan kanssa hifistelyyn oli kuitenkin herännyt. Seuraavana fiksailua jatkettiin muuten ruuan vaihtoon terveellisempään. Tulilinjalle osui Oivariini, jota jonkinverran käytin. Ostin pari öljy pulloa ja sotken nyt noihin kaikenlaisia mausteita ja leipää syön sen mitä syön, niin mauste öljyyn dippaillen. Aika pian Oivariini alkoi kuvottaa. Tällä tuskin on painon pudotuksen kanssa kauheasti tekemistä, energiapitoistahan nuo öljytkin ovat.
Samaan aikaan tehostelin vielä tuota ateriarytmiä, siten että ilta syöpöttely kaikenlaisilla herkuilla on muuttunut aika harvinaiseksi... Kun on syönyt päivällä riittävästi.
Nyt marraskuun puolivälissä paino 78,4 kg.
Painon pudotus, siis tekemättä omasta mielestä juuri mitään olisi v ajaassa 4 kk sellainen 7 kg. Jos tuota BMI:tä katsoo, niin olisi 1,5kg jäljellä "normaali" painoon. Tavoite minulla on 75kg:ssa, eikä haittaa vaikka menisi lähemmäs 70kg.
Koko tämän ajan olen syönyt kuten ennenkin, ruokavaliossa on vain kasvisten suhdetta kasvatettu ja ateriarytmiä järkevöitetty. Pizzaa, hamppareita jne. on tullut syötyä saman verran kuin ennenkin. Huomiota olen kuitenkin kiinnittänyt siihen, että lopetan syömisen kun olen kylläinen... Tässä vielä on kehittämistä.