Onko tässä jatkuvassa auton korjauksessa järkeä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teho75
  • Aloitettu Aloitettu
Murheena Passat vm. 2009, joka muuten ihan soiva peli, mutta "VAG kukkaa" puskee ympäri autoa. Onkohan tuollaista järkeä fiksauttaa jossain nyrkkipajassa vai kannattaako olla välittämättä ja ajaa "loppuun"? Muuten ihan siistissä kunnossa, ajettu 250 tkm, 1.8 TSI R-line.

Tähän maalaamisasiaan yleisesti: maalautin b7 passatista repsikan takaoven, kun alkoi kahvasta kukkia. Homma hoidettiin heti kun havaitsin alkavaa ruostetta, joten asian kanssa ei aikailtu. Ovi hiottiin pellille asti ja vaikutti hyvältä. Harmillisesti nyt pari vuotta jälkeenpäin huomasin tässä pari viikkoa sitten autoa pestessä, että se perkeleen kahva ruostuu taas samasta paikasta. Oven kunnostus ja maalaus maksoi 2022 n. 800e. Nyt sitten pitäisi varmaan maalata taas. Lisäksi toinen etuovi pitäisi maalata. Veikkaan, että menee n. 1500e ainakin maalauksiin.

Toisin sanoen, korityöt ovat varmaan kalleimmasta päästä auton kunnossapitämisessä ja huolellisestikaan tehty työ ei näytä takaavan, etteikö sama ongelma ala uudelleen kummittelemaan. Koko auton maalaaminen, varsinkin jos siihen liittyy ruostekorjauksia maksanee melko varmasti +5te, enkä yllättyisi hirveästi vaikka olisi lähempänä kymppiä. En varmaan itse käyttöautoon moiseen ryhtyisi.

Yhtä kaikki, tarkoitus olisi ostaa vielä ruosteettomia vuosia passatille, joten jos jollakin on heittää suositusta Jyväskylän alueen hyväksi havaituista maalareista, jotka suostuvat tekemään myös ruostekorjauksia, niin saa ehdottaa. Kaveri jonne vein auton pari vuotta sitten lienee lopettanut bisnekset, kun ei saa enää kiinni.
 
Tähän maalaamisasiaan yleisesti: maalautin b7 passatista repsikan takaoven, kun alkoi kahvasta kukkia. Homma hoidettiin heti kun havaitsin alkavaa ruostetta, joten asian kanssa ei aikailtu. Ovi hiottiin pellille asti ja vaikutti hyvältä. Harmillisesti nyt pari vuotta jälkeenpäin huomasin tässä pari viikkoa sitten autoa pestessä, että se perkeleen kahva ruostuu taas samasta paikasta. Oven kunnostus ja maalaus maksoi 2022 n. 800e. Nyt sitten pitäisi varmaan maalata taas. Lisäksi toinen etuovi pitäisi maalata. Veikkaan, että menee n. 1500e ainakin maalauksiin.

Toisin sanoen, korityöt ovat varmaan kalleimmasta päästä auton kunnossapitämisessä ja huolellisestikaan tehty työ ei näytä takaavan, etteikö sama ongelma ala uudelleen kummittelemaan. Koko auton maalaaminen, varsinkin jos siihen liittyy ruostekorjauksia maksanee melko varmasti +5te, enkä yllättyisi hirveästi vaikka olisi lähempänä kymppiä. En varmaan itse käyttöautoon moiseen ryhtyisi.

Yhtä kaikki, tarkoitus olisi ostaa vielä ruosteettomia vuosia passatille, joten jos jollakin on heittää suositusta Jyväskylän alueen hyväksi havaituista maalareista, jotka suostuvat tekemään myös ruostekorjauksia, niin saa ehdottaa. Kaveri jonne vein auton pari vuotta sitten lienee lopettanut bisnekset, kun ei saa enää kiinni.
Mersua maalaillu euron hiekkapaperilla ja kahdella kuuden euron maalilla. Eikä työn jälkeä edes erota orkkispinnasta. Pohjalle sinkkimaalia ja päälle oikea sävy. Ei ole ruostunut enää samasta kohtaa vuosikausiin - vaikka ainahan vanhat saksalaiset jostain kukkii.
 
Tähän maalaamisasiaan yleisesti: maalautin b7 passatista repsikan takaoven, kun alkoi kahvasta kukkia. Homma hoidettiin heti kun havaitsin alkavaa ruostetta, joten asian kanssa ei aikailtu. Ovi hiottiin pellille asti ja vaikutti hyvältä. Harmillisesti nyt pari vuotta jälkeenpäin huomasin tässä pari viikkoa sitten autoa pestessä, että se perkeleen kahva ruostuu taas samasta paikasta. Oven kunnostus ja maalaus maksoi 2022 n. 800e. Nyt sitten pitäisi varmaan maalata taas. Lisäksi toinen etuovi pitäisi maalata. Veikkaan, että menee n. 1500e ainakin maalauksiin.

Toisin sanoen, korityöt ovat varmaan kalleimmasta päästä auton kunnossapitämisessä ja huolellisestikaan tehty työ ei näytä takaavan, etteikö sama ongelma ala uudelleen kummittelemaan. Koko auton maalaaminen, varsinkin jos siihen liittyy ruostekorjauksia maksanee melko varmasti +5te, enkä yllättyisi hirveästi vaikka olisi lähempänä kymppiä. En varmaan itse käyttöautoon moiseen ryhtyisi.

Yhtä kaikki, tarkoitus olisi ostaa vielä ruosteettomia vuosia passatille, joten jos jollakin on heittää suositusta Jyväskylän alueen hyväksi havaituista maalareista, jotka suostuvat tekemään myös ruostekorjauksia, niin saa ehdottaa. Kaveri jonne vein auton pari vuotta sitten lienee lopettanut bisnekset, kun ei saa enää kiinni.
Korjaa ruosteen syy, loppuu se maalausrumpa
 
Oma B7 Passat ruostui myös joka nurkasta. Aina kun korjasi yhden paikan, löytyi kaksi ruostepaikkaa lisää. Ostaessa ei näkynyt kuplia ja pesin autoa säännöllisesti sekä vahasin kahdesti vuodessa, eli ei ollut ainakaan omasta ylläpidosta kiinni. Ammattilaisella korjaus olisi maksanut jatkuvasti maltaita. Omat korjaukset eivät olleet kovin kauniita, mutta kuitenkin parempia kuin ruskea ruoste tai kuplat.

Nykyisessä -18 Octaviassa takapuskuri hankaa tyypilliseen tapaan toisen puolen lokarista maalia pois. Onneksi vielä ei ollut ruostetta, vaan harmaata peltiä näkyvissä. Tuonkin hioin, käsittelin kaiken varalta ruosteenpoistajalla, vedin pohjamaalit ja sitten 3 kerrosta paikkamaalia siveltimellä. Nyt siinä on muhkurainen kerros paikkamaalia ja katsotaan, saanko kuivumisen jälkeen hiottua ja myllytettyä tasaiseksi. Spray voisi olla helpompi näissä, kun pienellä siveltimellä on todella vaikea saada tasaista pintaa.
 
Autoa en ole nyt vaihtamassa ja muita konsteja ei taida olla, etteikö ruostetta voisi tulla, ellei sitten säilytä ajamatta tallissa.
Jos sama kohta ruostuu (etenkin kun kyse kahvasta tms.) niin aika varmasti jonnekkin jää kosteutta/vettä.
 
Ihan mukavasti toiminut 2000-luvun vaihteen bemari kauppakassina. Luultavasti tässä riittää vähän enemmän näperreltävää kuin keskiverto autossa, mutta se on pieni hinta siitä että saa hyvän harrasteauton ja käyttiksen samasssa paketissa. Tekniikan osalta tuttua bemaria: imuvuotoja, öljyvuotoja jne.

Oisinkohan keskimäärin 300€:llä huoltanut vuodessa nyt kun osat hajoilee vanhuuttaan. Yleensä joko keväällä tai syksyllä pieni kunnostus jolloin fiksailen sen verran mitä jaksaa ja mietin valmiiksi seuraavan huoltokohteen. Tärkeisiin paikkoihin alkuperäisosaa ja muualle OE:tä.
 
Tonni vuodessa paljon? Jos olisin ostamassa tuollaista karvan alle 100tkm ajettua, niin seuraavan 5v/75 tkm aikana eteen tulisi todennäköisesti ainakin:

-Rengassarjan uusinta 500€ x 2 (jos kesärenkaatkin 13-vuotiaat, kuten ne kitkat)
-Uudet levyt ja palat akselille 500€ x 2 (automaattivaihteiset tykkää kuluttaa jarruja)

Tuohon menee jo pelkästään kaksi tonnia, jää kolme tonnia. Hypoteettisesti rahaa voisi kuluttaa lisäksi jumittaviin jarrusatuloihin, pyöränlaakereihin, alapalloniveliin, raidentangonpäihin, vuotaviin iskareihin, outoon käynti-/sytytyshäiriöön, käsijarrukaapeleihin, vikaantuvaan lambda-anturiin/termostaattiin/puhallinmoottoriin, ruostevikoihin ja niin edelleen. Tai sitten isompi paukku moottorissa tai vaihdelaatikossa, niin menee kerralla ne kolme tonnia...
500 euron syytäminen jonnekin autokorjaamolle sen takia, että saa uudet palat ja levyt autoon on kyllä ihan täyttä hulluutta. Samoiten tuosta sun excelistä se melkein 700 euron "takajarrujen fiksailu" on kyllä aika hapokkaan hintaista touhua. Jo tuommoisia asioita vähän järkeistämällä saa siitä auton pidosta huomattavasti helpompaa.
Ja joo, kaikilla ei ole omia tiloja, ymmärrystä miten se lenkkiavain toimii tai kavereita/sukulaisia kuka voisi hommassa auttaa, mutta aika ison osan korjauksista pystyy tekemään itse ihan perus Bilteman työkalusarjalla ja Youtubesta videoita katsomalla.

Ja ihan yhtä hypoteettisesti kun sinä sanot että sitä rahaa menee se tonni vuodessa auton ylläpitoon, minä sanon että sitä ei mene lähellekään sitä määrää. Ja kumpikin on oman väitteensä kanssa ihan yhtä oikeassa ja väärässä. Itse olen oman Peugeotin (vm 1998 ja ajettu 346tkm) kanssa päässyt reilusti alle 500 euron kuluilla vuodessa parin vuoden ajan ja tähän sisältyy kuitenkin jakohihnan vaihto liikkeessä.
 
500 euron syytäminen jonnekin autokorjaamolle sen takia, että saa uudet palat ja levyt autoon on kyllä ihan täyttä hulluutta. Samoiten tuosta sun excelistä se melkein 700 euron "takajarrujen fiksailu" on kyllä aika hapokkaan hintaista touhua. Jo tuommoisia asioita vähän järkeistämällä saa siitä auton pidosta huomattavasti helpompaa.
Ja joo, kaikilla ei ole omia tiloja, ymmärrystä miten se lenkkiavain toimii tai kavereita/sukulaisia kuka voisi hommassa auttaa, mutta aika ison osan korjauksista pystyy tekemään itse ihan perus Bilteman työkalusarjalla ja Youtubesta videoita katsomalla.

Ja ihan yhtä hypoteettisesti kun sinä sanot että sitä rahaa menee se tonni vuodessa auton ylläpitoon, minä sanon että sitä ei mene lähellekään sitä määrää. Ja kumpikin on oman väitteensä kanssa ihan yhtä oikeassa ja väärässä. Itse olen oman Peugeotin (vm 1998 ja ajettu 346tkm) kanssa päässyt reilusti alle 500 euron kuluilla vuodessa parin vuoden ajan ja tähän sisältyy kuitenkin jakohihnan vaihto liikkeessä.

Näissä harrastajien keskusteluissa mennään aina siihen, että autot korjataan itse puhdetöinä ilmaiseksi, vaikka keskivertoautoilija ei sitä kuitenkaan tee. Tai sitten naapurinisäntä asentaa Ebaystä tilatut osat kossupulloa vastaan. Ja jos moista toimeliaisuutta riittää, niin silloin kannattaisi ajaa just tuollaisella teikäläisen Pösöllä eikä millään kymppitonnin semi-pommi Mazdalla - saa meinaan hankintahintojen erotuksella vinon pinon osaa...

Ketjun aloittajallakin muuten meni tonni vuodessa Relluun, vaikka hänkin teki osan itse. Sekin oli luokkaa 5-10 vuotta sitten, inflaatio on laukannut sittemmin.
 
Minä vaihtaisin pajaa, jos perus jarruhuoltoon saa uppoamaan 700€. Ihan perusjuttuja, ellei sitten uusita letkua, putkea, sylinteriä jne.
 
Mutta kun provinssin ainoa paja tekee siihen hintaan, niin on tyydyttävä. Naureskelin myös tuolle 500€/akseli hinnalle, ja 700€ fiksailulle. Tuohon vielä kun lisättiin kaikki mahdolliset viat, niin tottakai silloin saa sen tonnin vuodessa kulumaan. Harvassa autossa hajoaa kaikki, eikä mitään osata/viitsitä vaihtaa itse. Kyseiset ihmiset varmasti käy vaihtamassa sulat ja polttimotkin samalla pajalla.
 
Tonni vuodessa parin tonnin autoon ja silti kokonaiskustannukset jää pieniksi. Tuossa jo tuulilasinvaihtoja yms.
 
Minä vaihtaisin pajaa, jos perus jarruhuoltoon saa uppoamaan 700€. Ihan perusjuttuja, ellei sitten uusita letkua, putkea, sylinteriä jne.

Puolison autoon vaihdoin renkaanvaihdon yhteydessä eteen levyt ja palat, putsasin satulat ja liukutapit, voitelin kaikki paikat. Brembon osat maksoi 100€ ja noin 30min meni yhdessä nurkassa.

Paikallinen monimerkki korjaamo antoi 250€ tarjouksen jollain no name varaosilla.

Mutta kuten sanottu, 700€ voi ymmärtää jos sinne satulaa ym. pitää alkaa vaihtamaan.
 
Autoa en ole nyt vaihtamassa ja muita konsteja ei taida olla, etteikö ruostetta voisi tulla, ellei sitten säilytä ajamatta tallissa.

Ei, kun se vika on siinä että sitä ruostetta ei korjattu kunnolla!

Se ruoste on siellä oven sisäpuolella jo ja pinta puolelta korjaus pitää sen juurikin 1-2v poissa ja sitten uusiutuu.
 
Ei, kun se vika on siinä että sitä ruostetta ei korjattu kunnolla!

Se ruoste on siellä oven sisäpuolella jo ja pinta puolelta korjaus pitää sen juurikin 1-2v poissa ja sitten uusiutuu.

Tässä taidettiin vastata vanhempaan aiheeseen, mutta tosiaan Passatin oven kohdalla maalari hioi oven ihan pellille asti ja kävi sen läpi molemmilta puolilta. Eipä kuitenkaan mennyt kuin pari vuotta ja samasta kohtaa alkoi ruostua.
 
Tässä taidettiin vastata vanhempaan aiheeseen, mutta tosiaan Passatin oven kohdalla maalari hioi oven ihan pellille asti ja kävi sen läpi molemmilta puolilta. Eipä kuitenkaan mennyt kuin pari vuotta ja samasta kohtaa alkoi ruostua.
Eli työ tehtiin huonosti, ei se muuten ala ruostumaan 2v kuluttua uudestaan
 
Eli työ tehtiin huonosti, ei se muuten ala ruostumaan 2v kuluttua uudestaan
Varmaan näin, mutta suosituksia hyvistä maalareista tuntuu olevan erittäin vaikea saada ja tuosta 2v. sitten tehdystä työstäkin on jo vaikea reklamoida.

Huomasin tässä taas, että jossain vaiheessa pitää autoa taas maalauttaa, mutta en ole vielä ehtinyt perehtymään, kenelle tällä kertaa auton veisin. Noita ruostehommia (huolimatta kuinka varhaisessa vaiheessa niihin puututaan) kaikki eivät tee ja hyvät maalarit ovat kiven alla. Sitten on toki yksittäisiä firmoja, mutta tekevät lähinnä vakuutusyhtiöille hommia ja jos sieltä saa edes tarjousta, niin se on mallia "hullu olet jos tämän maksat, mutta jos maksat, niin tehdään sitten".
 
Mutta kun provinssin ainoa paja tekee siihen hintaan, niin on tyydyttävä. Naureskelin myös tuolle 500€/akseli hinnalle, ja 700€ fiksailulle. Tuohon vielä kun lisättiin kaikki mahdolliset viat, niin tottakai silloin saa sen tonnin vuodessa kulumaan. Harvassa autossa hajoaa kaikki, eikä mitään osata/viitsitä vaihtaa itse. Kyseiset ihmiset varmasti käy vaihtamassa sulat ja polttimotkin samalla pajalla.

Pitäisiköhän alkaa katsastaa kesäisin? :hmm:

Mukavampi työskennellä ulkona, kun on kuivaa, valoisaa ja lämmintä. Ja näköjään yllättävän moni asia on mahdollista itse - näköjään pyöränlaakerin voi vaihtaa joko hankalasti prässillä (lue: maksan itseni kipeäksi korjaamolla) tai ostaa uuden olka-akselin uudella pyöränlaakerilla netistä ja vaihtaa sen! Nelipyöräsuuntaukseenkin on kaikenlaisia halvahkoja työkaluja netissä...
 
Varmaan näin, mutta suosituksia hyvistä maalareista tuntuu olevan erittäin vaikea saada ja tuosta 2v. sitten tehdystä työstäkin on jo vaikea reklamoida.

Huomasin tässä taas, että jossain vaiheessa pitää autoa taas maalauttaa, mutta en ole vielä ehtinyt perehtymään, kenelle tällä kertaa auton veisin. Noita ruostehommia (huolimatta kuinka varhaisessa vaiheessa niihin puututaan) kaikki eivät tee ja hyvät maalarit ovat kiven alla. Sitten on toki yksittäisiä firmoja, mutta tekevät lähinnä vakuutusyhtiöille hommia ja jos sieltä saa edes tarjousta, niin se on mallia "hullu olet jos tämän maksat, mutta jos maksat, niin tehdään sitten".

Maalaa itse tai osta jostakin purkuautosta ovi?
 
Pitäisiköhän alkaa katsastaa kesäisin? :hmm:

Mukavampi työskennellä ulkona, kun on kuivaa, valoisaa ja lämmintä. Ja näköjään yllättävän moni asia on mahdollista itse - näköjään pyöränlaakerin voi vaihtaa joko hankalasti prässillä (lue: maksan itseni kipeäksi korjaamolla) tai ostaa uuden olka-akselin uudella pyöränlaakerilla netistä ja vaihtaa sen! Nelipyöräsuuntaukseenkin on kaikenlaisia halvahkoja työkaluja netissä...
Hihi, olipas hassun hauska kommentti kun et muuta keksinyt? Miksi sekoittaa puurot ja vellit, muuten kun trollausmielessä, kun alkuperäinen viestisi aiheesta oli:
-Uudet levyt ja palat akselille 500€ x 2 (automaattivaihteiset tykkää kuluttaa jarruja)

Mutta voithan alkaa vänkäämään laakereista, akselin vaihdosta tai nelipyöräsuuntauksesta jos se omaa egoa pönkittää.
 
Hihi, olipas hassun hauska kommentti kun et muuta keksinyt? Miksi sekoittaa puurot ja vellit, muuten kun trollausmielessä, kun alkuperäinen viestisi aiheesta oli:


Mutta voithan alkaa vänkäämään laakereista, akselin vaihdosta tai nelipyöräsuuntauksesta jos se omaa egoa pönkittää.

Anteeksi vain, jos pohdin edullisempia vaihtoehtoja ääneen. Mutta ei siinä, jatkan remonttien teettämistä provinssin ainoalla. Pääsette tekin sitten naureskelemaan täällä, kun porukka maksaa mitä vain tiskillä pyydetään.
 
Mun 2007 grand scenic on 2v aikana tehty itse 1 huolto. 55€, tulpat suod ja öljy. Uudet kitkat 200€ vähennetty wanhojen myynti joista sain 200€. 2 ikkunamoottoria rikki. Pitää kiinasta tilata 2kpl 80€. H7 menny 2kpl.
Aika vähällä oon ilmeisesti päässyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 407
Viestejä
4 506 901
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom