Onko tässä jatkuvassa auton korjauksessa järkeä?

Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
56
en koskaan ole väheksynyt "ranskiksia" useampi rellu ja pösö ollut. 15€ alapalloniveliä mennyt vuosittain tietenkin, mutta silti ei ruosteongelmia ja moottorit toimii satoja tuhansia pikkuhuolloilla (puolat..tms.). Mutta silti tonnin halpiksiin parhaat ovat olleet kuppasen rupiset c-mersut, ja ei rupiset ,volvon 2.4 koneiset v70 ja muut.
Tällä hetkellä vaihdatin 450000 ajettuun 2001 volvoon jakohihnan, ja ajetaan 150000 lisää !
Autosta silti saa tonnin, mitä maksoinkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
294
Ostin 4v sitten vaimolle työajoon 200tkm ajetun vm2010 2.0D avensiksen, ja nyt 100tkm myöhemmin tuli vastaan ensimmäinen "remontti", piti vaihtaa akku.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 679
Ostin 4v sitten vaimolle työajoon 200tkm ajetun vm2010 2.0D avensiksen, ja nyt 100tkm myöhemmin tuli vastaan ensimmäinen "remontti", piti vaihtaa akku.
Joku on aina onnekas. Jälkiviisaana voisin neuvoa, että nyt olisi hyvä hetki myydä tuo auto. Toisaalta jollekin muulle se miina osuu, joten kokonaishyöty nolla. Samoin auton arvonaleneman kannalta neuvoni lienee paska, jos auto ajaa asiansa ja käyttäjä on tyytyväinen.

Työajo on tosin eri asia kuin kotoa töihin kulkeminen, joten joudun tyytymään arvaukseen.

Peugeot 307 Olympia 1.6 5d Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Onhan nämä ranskalaiset siinä mielessä houkuttelevia autoja, että reilusti halvempia kuin vastaavat autot. Esimerkiksi samankaltaisesta Corollasta voi joutua maksamaan sen +3000€ enemmän.
Aika karmea ajatus, että 13 vuotta vanha halpispikkuauto ylipäänsä maksaa 3000 euroa, saati että niiden hintaeroista puhutaan tuollaisilla lukemilla. Vain Suomessa.
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
100
En oikein usko näitä "satanen vuodessa huoltoon viimeisen 10v aikana" juttuja. Pikkujutuilla on vaan tapana hieman unohtua ja todellisuudessa omien/tuttujen perusteella tuollainen ~300-500€ alkaa olla .
20v sitten dieseleitä ei tarvinnut korjata juuri koskaan .joten täysin mahdollista 100e korjauksiin vuodessa.

Itsekään en ymmärrä tuota, että laitetaan kovalla rahalla perus käyttöauto kuntoon ja sitten myyntiin. Nettiauton halvin "pikkuvikainen" määrää hintatason . Kokeiltu on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 569
Helposti purettavassa autossa jo pelkkä jakopään tekeminen maksaa osineen 500€ ja sekin menee kerran vähintään kymmenessä vuodessa.

Mutta jos ajelee dieselillä kannattavan määrän metrejä niin ei se per km paha hinta ole ollenkaan.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
425
Aika karmea ajatus, että 13 vuotta vanha halpispikkuauto ylipäänsä maksaa 3000 euroa, saati että niiden hintaeroista puhutaan tuollaisilla lukemilla. Vain Suomessa.
Toyota Corolla, Haun tulokset

Varsinkin näissä käytetyissä vanhoissa Corollissa hintaa tuntuu riittävän. Hintahaarukka alle 150t km ajetulle on se 5500-7500€. Onko se pelkkä maine, joka pitää nämä näin kovissa hinnoissa?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 717
nohnoh, esim. täällä Puolassa maaseudulla julkinen bussiliikenne käyttää edelleen 80-luvun mersun pikkubusseja, ja näiden autojen valmistumisen aikoihin katalysaattorikin oli vain kaunis ajatus insinöörin oluttuopin nurkkaan raapustettuina muistiinpanoina.
Nojaa, tuohon aikaan joillain markkinoilla katalysaattori oli ollut pakollinen jo yli 10 vuotta...

Sinänsä jos autoa ylläpitää, niin sehän ei ikinä ole niin loppu etteikö sitä voisi vielä kerran ehostaa ajoon. Jos osaava työvoima on edullista, niin 30 vuotta vanhaan autoon on ihan järkevää tehdä laaja remontti, ja ajaa siellä vielä 10 vuotta jne..

Kyllä suomessakin ajellaan maaseudulla paljon 90-luvun busseilla, tosin ovat ihan normikokoisia. "Uutta" linja-autokalusto on lähinnä vain kilpailutetun julkisesti tuotetun liikenteen osalta, kaikki markkinaehtoinen liikenne ajaa sen koko auton elinkaarin läpi.
 

rth

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
510
Suomalaisessa kauhutarinassa joko ämpärit on loppu tai jakohihna pitää vaihtaa. Näppärä tekosyy hakea vaan rahoituspäätös ja illalla nukahtaa tyytyväisenä, kun ei tullut kallista remppaa vastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
684
Toisaalta voi valita auton jossa on kestävä ketju niin ei ole tuotakaan murhetta.Ei omassa 07 Kiassa ihan tuohon satasen vuoden huolto ja korjauskuluihin pääse mutta ei olla kovin kaukanakaan.Viimeisen viiden vuoden aikana on uusittu akku(60-70€),takatukivarsi (50€), kallistuksenvakaajan runkopuslat(29€)takajarrupalat(28€)laatikkoöljy (RedLine 50€)jarruneste (n.10€) jäähdytysneste (10€)+öljyt,suodattimet(n.50€) kerran vuodessa lisäksi pyyhkisulat noin vuoden välein ja renkaat n. viiden vuoden välein.Satasen vuosi kuluihin ei kyllä kukaan pääse jos autoa pitää pitempään ja ajaa vähintään 10 tkm vuosi,jos aina sopivasti pystyy vaihtamaan auton hyvillä renkailla ja isommat huollot tehtynä niin voi onnistua mutta pitää vaihtaa aika usein ja sattua hyvät yksilöt kohdalle.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
1 304
"kestävä ketju" tarkoittaa meikäläisittäin kiristimen sekä ketjun vaihtamista noin joka 200tkm välein, ja hintaa tuolle operaatiolle kertyy yleensä enemmän kuin vastaavassa ajassa tarvittaviin hihnanvaihtoihin menisi :D
 

tuoppi´

Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 775
Noita hihnojen vaihtoja turhaan usein pelätään. Ei se näihin normaaleihin autoihin ole kuin muutaman satasen homma ja ei sitä tarvii joka vuosi tehdä.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
921
Noita hihnojen vaihtoja turhaan usein pelätään. Ei se näihin normaaleihin autoihin ole kuin muutaman satasen homma ja ei sitä tarvii joka vuosi tehdä.
Tämä! Ja samalla jää jäähdyttimen nesteet vaihtamatta kun ei sitä "hirvittävän kallista jakopäätä" tehdä ajallaan kuntoon.

Typerimmät ajavat esim 180tkm/6 vuotta ohjearvossa siihen KUMPI VIIMEISEKSI tulee vastaan. o_O Ja sehän on ne kilsat..sitte ihmetellään ja heilutetaan käsiä ku jakopää paskottu 'ennen aikojaan' 160tkm kohdalla 10 vuoden iässä :darra:

Jukra on tullu tänään 2K maaleja nuuhkittua maskin läpi.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
627
Noita hihnojen vaihtoja turhaan usein pelätään. Ei se näihin normaaleihin autoihin ole kuin muutaman satasen homma ja ei sitä tarvii joka vuosi tehdä.
-88 corollaan jakohihna,kiristin, ohjainrulla, laturinhihna korjaamo vaihtoi tunnissa vai oliko 1½h.
Nyt vm2000 Meganeen kestää 5 tuntia kunnon jakopääremontti.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
921
Tuota 2000 vuoden Lagunaan vaihtoi 1,5 tuntiin remmin myöskin..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 569
Jos dieseleistä puhutaan niin volkkarin yleisin 1.9TDi jakopään tekeminen on helposti purettavaan autoon sen 500 helposti, ja jos on hankalasti purettava niin enemmän.

Pelkkä laadukas hihnasarja maksaa moottorin versiosta riippuen 120-200€ ja sit menee uusiksi myös jäähdytysnesteet.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
396
Ihme mutuilua taas. "normaaleja autoja". Mikä on normaali auto?

En tiedä mikä palvelu tuo Autojerry Autojerry.fi on tai kuinka luotettava, mutta halvimmat jakohihnojen vaihdot:

upload_2019-12-7_21-35-3.png



Ja kalleimmat:

upload_2019-12-7_21-35-45.png
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
7 513
Ihme mutuilua taas. "normaaleja autoja". Mikä on normaali auto?

En tiedä mikä palvelu tuo Autojerry Autojerry.fi on tai kuinka luotettava, mutta halvimmat jakohihnojen vaihdot:




Ja kalleimmat:

En ota kantaa alkuperäiseen keskusteluun remmivaihtojen hinnoista, mutta Autojerryn ansaintalogiikka on sellainen, että se ottaa välistä siinä määrin paljon, että sieltä puuttuu merkittävä määrä sellaisia korjausfirmoja joilla asiakkaita riittää ilman tällaisia välistävetäjiä. Vastaavasti palvelua käyttää myös asiakkaiden puolelta vain marginaaliporukka ja nämäkin varmaan jossakin määrin uusavutonta tavismassaa ilman suhteellisuudentajua.

En myöskään usko, että Autojerryn kautta tehdyt tarjoukset olisivat monissakaan tapauksissa lopullisia kuittiin päätyneitä summia.
 

rth

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
510
En myöskään usko, että Autojerryn kautta tehdyt tarjoukset olisivat monissakaan tapauksissa lopullisia kuittiin päätyneitä summia.
Minun uskossa taas sieltä saa kilpailukykyiseen hintaan ja tarjouksen hinta on myös kuitissa. Näin parinkymmenen keikan perusteella.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
396
Ok.
Itse kun olen Opelini (astra-g 1.6) jakohihnaa vaihdattanut, niin paikkakunnasta riippuen halvimmat vaihtohinnat ovat olleet jotain 350-500€ muistaakseni. Ei mikään kallis tosiaan, mutta on siis autoja joissa hihnan vaihto lähemmäs tonnia, ellei löydä sitä halvinta pajaa suhteilla.

Minulla ei ole rasva-apina kavereita enkä tunne mutenkaan korjaamoita, niin en saa mitään kaveri alennuskia ja tosiaan on kallista autoja korjauttaa.

Opelini on ollut luotettava eikä ole tarvinnut kuin öljyjä vaihtaa ja jakohihnaa, mutta vanha bemu e39 oli kallis. Jousi katki 500€, etuiskarit 800€,takaiskarit tonni, abs sensori 800€, jarruletku 400€, ilmastointi tonni, ohjaustehostin 600, laturi 500, suurinpiirtein, en muista tarkkaan, näin vaan mainitakseni viimeisimmät korjaukset, ei määräailaishuoltoja renkaita, niitä menee toki joka autoon
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
7 513
Minun uskossa taas sieltä saa kilpailukykyiseen hintaan ja tarjouksen hinta on myös kuitissa. Näin parinkymmenen keikan perusteella.
Minulla on pari tuttavaa autokorjaamoyrittäjinä ja olivat sitä mieltä, että ei ole juurikaan järkeä tehdä diiliä Autojerryn kanssa, kun siitä kärsii pitkässä juoksussa sekä yrittäjä että asiakas. Ideahan tuossa on toki hyvä, mutta lopputulos voi hyvinkin olla, että tehdään paljon paskaa työtä mahdollisimman halvalla ja huonoilla osilla, jotta saadaan niitä kauppoja aikaiseksi. Siinä mielessä Autojerry on varmasti mainio.

Jos ei välitä varaosien ja/tai työn laadusta, niin sitten se on varmasti ihan ok ja ehkä satunnaisesti muutenkin. Hyvällä korjaamolla on asiakkaita muutenkin ja paska saa sen kautta asiakkaita, joten ehkä se on win-win -tilanne. :D
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
627
Ok.


Opelini on ollut luotettava eikä ole tarvinnut kuin öljyjä vaihtaa ja jakohihnaa, mutta vanha bemu e39 oli kallis. Jousi katki 500€, etuiskarit 800€,takaiskarit tonni, abs sensori 800€, jarruletku 400€, ilmastointi tonni, ohjaustehostin 600, laturi 500, suurinpiirtein, en muista tarkkaan, näin vaan mainitakseni viimeisimmät korjaukset, ei määräailaishuoltoja renkaita, niitä menee toki joka autoon
Nää BMW hinnat ovat jotain ihan uskomatonta. Miten joku ABS-sensori voi maksaa 800e? Oliks toi marmorihinta?
Mä vaihdoin mun Meganeen ABS-sensorin ja kun itse teki , osa maksoi 62,50€.
 

rth

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
510
Opelin jakohihnat kannattaa vaihdattaa merkkiliikkeessä, halvin hinta.

Minulla on pari tuttavaa autokorjaamoyrittäjinä ja olivat sitä mieltä, että ei ole juurikaan järkeä tehdä diiliä Autojerryn kanssa, kun siitä kärsii pitkässä juoksussa sekä yrittäjä että asiakas. Ideahan tuossa on toki hyvä, mutta lopputulos voi hyvinkin olla, että tehdään paljon paskaa työtä mahdollisimman halvalla ja huonoilla osilla, jotta saadaan niitä kauppoja aikaiseksi. Siinä mielessä Autojerry on varmasti mainio.

Jos ei välitä varaosien ja/tai työn laadusta, niin sitten se on varmasti ihan ok ja ehkä satunnaisesti muutenkin. Hyvällä korjaamolla on asiakkaita muutenkin ja paska saa sen kautta asiakkaita, joten ehkä se on win-win -tilanne. :D
Pääasia, että se tonnin pommini menee leimasta aikanaan läpi ja vika tulee kuntoon. :D Osat tietysti autodocin halvinta ja työ halvinta. Itse toki nautin ropaamisesta, mutta ei aika ja tilat riitä joka kerta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 404
Nää BMW hinnat ovat jotain ihan uskomatonta. Miten joku ABS-sensori voi maksaa 800e? Oliks toi marmorihinta?
Mä vaihdoin mun Meganeen ABS-sensorin ja kun itse teki , osa maksoi 62,50€.
Ja nääkin kun hakee mätänetin sijasta euroopan verkkokaupoista niin taitaa abs anturinkin hinta olla lähempänä 6.25e vs. 62e...

Jos uusi abs anturi maksaa 800e niin suosittaisin tutustumaan purkuauton käsitteeseen.

En toki bemareista tiedä mutta luulisi muutamalla kympillä hakevan abs anturin kaltaisen nippelin uudemmastakin purkuautosta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 569
Tuskimpa se itse anturi noin paljon on maksanut vaan nuo voi olla joskus ultrapaskoja vaihtaa kun kaikki hajoaa tai on niin jumissa ettei irtoa kuin rikkomalla. Äkkiä tulee hintaa jos abs anturin lisäksi pitää vaihtaa abs pulssikehä ja joka paikka on suolakuran jumittama.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
396
Joo, ABS anturin tilasin itse netistä parilla kympillä. Yritin itse vaihtaa ja oli niin jumissa ruuvit että vein lopulta pajalle.

Eka paja soitti pian takaisin että ei lähde ruuvit auki eikä heillä ole enempää aika nyt jumpata, eli onko ok että auto jää tänne pidemmäksi määrittelemättönäksi ajaksi työn alle. Mitään eivät luvanneet.

Kävin hakee auton pois ja ajoin seuraavaan liikkeeseen , myöskin pikku paja, jossa kaverit olivat tehokkaampia ja vaihtoivat osan päivässä. Työ maksoi siis aivan julmetusti. En tiedä taistelivatko oikeasti ruuvien kanssa niin kauan kuin laskussa luki, mutta ei ollut paljoa vaihtoehtoa.

Sama oli jarruletkun kanssa. Osan arvo muutama hassu euro, mutta paikat niin jumissa että ite ei millään saanut niitä auki vaikka kuinka hitsi pillin kanssa lämmitin. Pajalla katkoivat jarruputket ja laittoivat uudet liittimet jarruletkulle. Pienen kumiputken takia osaa vaihtui paljon ja hinta taas noin auton arvo.

Toki pitäisi vielä ottaa huomioon kuinka paljon mentän palkkaa kun en ole töissä vaan ajelen autoa korjaamoon ja bussilla töihin ja aamulla hakee auton takas. Tuntipalkka kuitenkin melkein 30€.

Hyvin pian se uuden auton arvonalenema on pienempi, varsinkin jos uusi auto on jokin järkevä haluttu malli, jokin toyota.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 389
Kaksi vuotta sitten ostettu japanissa tehty 2002 vm bensa farkku corolla, ilmastoinnilla. Ajettu 215tkm:stä 240tkm:iin. Ostohinta 2500€. Ketjukone, vaihtoväli ikuinen.

Tähän asti menneet remonttikustannukset:
Jarrusatula 95€
Jarrupalat 34€
Syyläri 114€, jäähdytinnesteet 15€
Moniurahihna 19,90€
Öljyä ei syö, kahdesti vaihdettu, 4litraa kerralla.

Katsastuksesta moitteitta läpi kaksi kertaa.

Arvo tuskin laskenut juurikaan. Auton käyttöarvo kuitenkin sellainen, etten ole myymässä. Perheen kakkosauto.

Moitteina sisämelu.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
207
Ostin oiskohan nyt 3 vuotta sitten Ford Mondeo 2011 68tkm, vaihdettu kaikki suodattimet, moottori ja vaihteisto öljyt ja tulpat, mittarissa nyt 109tkm.
Muista korjauksia ei ole tarvinnut tehdä, kohta 120tkm kohdalla isompi huolto jossa vaihdetaan normaalin huollon lisäksi vaihteisto öljyt suodattimineen.
Kesä renkaat joutu nyt kesällä ostamaan muuten ei ole muita kuluja ollut kuin polttoaine noin 1500€/vuosi.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
921
Tuossa Toiotan tapauksessa voi olla että ABS anturin kiinnikkeen paikkaan on pitäny tehdä täysremppa. Eli olka-akseli irti paikaltaan (jarrut, vetari(etu/taka, ei mainittu), ja siinä olevan paskottuneen pultin/kiinnikkeen poisto ja uuden kiinnityspisteen kohdistus samaan paikaan. Eii ihan niitä nopeimpia hommia - aikaa vaan palaa väkisinkin.

Itsekin vaihtanut autokohtaisen takajarruputkiston - koska lähin liitos oli taka-akselipalkista korin puolelle siirryttäessä. Eli putkea oli kulunut toisella puolen toista metriä ja toisella puolen vajaa metri. Metrikamasta en innostunut tuota taittelemaan. Sitä ärräpäiden määrää.. Toisaalta, saapa polkasta jarrua kunnollakin - eikä posahda taka-akselin suolakylpyyn talveksi uitetut putket rikki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 705
Puhutko kokemuksesta vai ihan vain paskaa (oliko se sulla se epäonninen bensakutonen :D )?

Mulla ei viiteen vuoteen diudin kanssa nimittäin ole mennyt millään tapaa edes kunnolla kolmasosaa tosta vaikka laskee tuon 570 eur maksanee VNT-kontrollerin siihen soppaan.

Jos päästä pikasesti laskee normaalit huollot, sis. kierroksen jarruja, ZF:n alkuperäisen automaattiöljysatsin suodattimineen, tuon VNT-kontrollerin, yhden kardaanin tiivisteen, jne niin kustannukset taitaa hieman yli 5 vuodessa olla juuri ja juuri yli 2000 eur (ja siinäkin on ~300 eur turhaa kun auto huollettiin ekan kerran Audilla).

550 euron rengassatsia en tuohon laskenut koska se oli ihan oma valinta ottaa premium renkaat eikä esim. jotain 200-300 eur halvempia Kumhoja, tms...
Tais olla mulla tää epäonninen bensakutonen A6 audi :D

Talvirenkaat kun kävin vaihdattaa alle, niin katselin siinä vähän lampulla alustaa jne ja totesin, et hanttarin puolelta etu-, ja takajousi poikki juuresta :D Ja tietty naputtavat venttiilinostimet 3. sylinterillä vituttaa, mut korjaus maksais ketjunvaihtoineen n. 5000e. Joten ajetaan loppuun ja sitten osina myyntiin :D

Edit. aattelin vähän selvittää tuota hintaa ketjunvaihdossa.

-Moottori irti
-Kansi/kannet irti ja plaanaus + uudet venttiilinnostajat vähintään tuohon 3:s sylinteriin, mieluiten sitten kaikki kerralla.
-Ketju + kiristimet n. 300-500e + vaatii audin oman jigin jolla nokat yms. saa lukittua, ei ajoitusmerkkejä koneessa lainkaan.
-Taitaa harvempi nyrkkipaja tuota ees tehdä... Joten jää vähän kalliimpien nyrkkipajojen hommaks tai sitten audille merkkihuoltoon... (+vitusti € siinä tapauksessa.)
-Ja kun kerran irroitetaan moottori, niin sitten kandee jo imupuolikin avata ja tehdä karstanpoisto imusarjoista....

2. edit. kuva ketjuista selvennykseksi.. ja ei, eivät sijaitse koneen etupuolella vaan koneen ja vaihdelaatikon välissä, siksi pitää kone irroittaa.



edit 3.

Kilsoja nyt 360tkm+ ja tähän on jo tehty kerran jakopää uusiks.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 705
Onneks audissa on ees Bosen äänentoistojärjestelmä niin ei häiritse tuo naputus :D Kuolometallia vähän kovemmalle niin soppelisti hukkuu naputus tuplabasarin alle :vihellys:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 259
Kyllä mielestäni tuo hihnanvaihto kuitenkin kuluissa näkyy, kun samalla pitää vaihtaa yleensä se vesipumppukin, toki aina autosta riippuen. Ja vanhemmassa autossa pitää myös miettiä, vaihtaako samalla moniurahihnan ja kiristimen ja/tai ohjauspyörät. Esim Pösö 307 se maksoi teetettynä 600e ja Lexuksessa 1000e, vaihtoväli on vielä siten ikävä, että kun ajaa vähän niin tulee aika vastaan eikä km, muistaakseni Pösössä 4v ja Lexuksessa 6v. Toki moni skippaa tuon aikamääreen kokonaan ja vaihtaa vain kilometrien mukaisesti, mutta en tiedä onko sekään kovin fiksua.

Toki jos nyt vaihtaa pelkän hihnan ja kiristimen, niin onhan se halvempaa, kunnes vesipumppu pettää tai moniurahihnapyörä leikkaa kiinni, molemmat on noista tapahtunut itselle.

Helpommalla pääsis jos olisi kestävä ketjukone ja erillinen vesipumppu, niin ensimmäistä ei tarvi vaihtaa ja toinen on helppo vaihtaa, jos tarpeellista on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 705
Kyllä mielestäni tuo hihnanvaihto kuitenkin kuluissa näkyy, kun samalla pitää vaihtaa yleensä se vesipumppukin, toki aina autosta riippuen. Ja vanhemmassa autossa pitää myös miettiä, vaihtaako samalla moniurahihnan ja kiristimen ja/tai ohjauspyörät. Esim Pösö 307 se maksoi teetettynä 600e ja Lexuksessa 1000e, vaihtoväli on vielä siten ikävä, että kun ajaa vähän niin tulee aika vastaan eikä km, muistaakseni Pösössä 4v ja Lexuksessa 6v. Toki moni skippaa tuon aikamääreen kokonaan ja vaihtaa vain kilometrien mukaisesti, mutta en tiedä onko sekään kovin fiksua.

Toki jos nyt vaihtaa pelkän hihnan ja kiristimen, niin onhan se halvempaa, kunnes vesipumppu pettää tai moniurahihnapyörä leikkaa kiinni, molemmat on noista tapahtunut itselle.

Helpommalla pääsis jos olisi kestävä ketjukone ja erillinen vesipumppu, niin ensimmäistä ei tarvi vaihtaa ja toinen on helppo vaihtaa, jos tarpeellista on.
Ikävää vain on se, et nykyään on niin harvoin enää kestäviä ketjukoneita, toisin kuin 30 vuotta sitten... VAGinoissa ainakaan ole 90-luvulla enää noi ketjukoneet olleet luotettavia.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 389
Ikävää vain on se, et nykyään on niin harvoin enää kestäviä ketjukoneita, toisin kuin 30 vuotta sitten... VAGinoissa ainakaan ole 90-luvulla enää noi ketjukoneet olleet luotettavia.
Euroopassa ei osata tehdä tai suunnitella ketjukoneita.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 389
Eiköhän täällä osattaisi, mutta kun autot ja niiden osat tehdään nykyään kestämään vain minimissään vaaditun määrän, eikä yhtään sen yli. Sitten välillä käy niin ikävästi, että ne osat ei kestänytkään sitä mitä simulaatiossa.
Olet luultavasti oikeassa.

Mutta luulisi että kuluttajat äänestäisi jaloillaan tällaista hehkulamppuhuijausta vastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 569
Olet luultavasti oikeassa.

Mutta luulisi että kuluttajat äänestäisi jaloillaan tällaista hehkulamppuhuijausta vastaan.
Ongelma taitaa enemmän olla siinä että usein uuden auton ostajaa nuo asiat ei kiinnosta pisaran tippaakaan kun auto vaihdetaan aina uuteen ennen takuun loppumista tai 100tkm täyttymistä.

Se paska arpa jää hyvin usein seuraaville omistajiolle.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
1 304
Olet luultavasti oikeassa.

Mutta luulisi että kuluttajat äänestäisi jaloillaan tällaista hehkulamppuhuijausta vastaan.

Kuluttajat on aika heikoilla, kun lainsäädäntö ohjaa autonvalmistajia valmistamaan tuotteensa mahdollisimman kevyiksi jotta saadaan WLTP päästönumerot mahdollisimman alhaisiksi. Kolikon kääntöpuolella on sitten tämä että auto kuluttaa 5dl vähemmän per 100km mutta menee paaliin jo 100tkm kohdalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 569
Euroopassa ei osata tehdä tai suunnitella ketjukoneita.
Eikä kyllä jenkeissäkään.

Katoppa huviksesi mikä määrä henkilöautojen V6 koneissa on ketjuvikoja ihan leiristä riippumatta.

Ihan samoja ongelmia vielä kuin esim volkkarilla tai bmw:llä että ketjut kuluu ja kiristimistä loppuu liike.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 705
Eikä kyllä jenkeissäkään.

Katoppa huviksesi mikä määrä henkilöautojen V6 koneissa on ketjuvikoja ihan leiristä riippumatta.

Ihan samoja ongelmia vielä kuin esim volkkarilla tai bmw:llä että ketjut kuluu ja kiristimistä loppuu liike.
VAGin ongelma on kaiketi ollut enemmän se, et laahaimet hajoo, kun ei oo tarpeeks hyvää materiaalia laitettu ketjun alle..
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
921
PSA THP koneiden ketjut on kyllä kans oma rotunsa, vissiin bmw ja mini käyttää samaa kannua/konstruktiota.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
921
Ihan kertakäyttökamaa, sen pohjalta mitä itse lukenut aihetta vierestä. Tuo jakoketjun sijoittaminen vauhtipyörän päähän on yks vihon viimeinen idea mitä hetkeen on nähnyt. Siksi esim 1 bemmit saa jäädä kauppaan - vaikka kivan oloisia kamppeita ovatkin. Hyi stana mikä rakenne.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 717
Ihan kertakäyttökamaa, sen pohjalta mitä itse lukenut aihetta vierestä. Tuo jakoketjun sijoittaminen vauhtipyörän päähän on yks vihon viimeinen idea mitä hetkeen on nähnyt. Siksi esim 1 bemmit saa jäädä kauppaan - vaikka kivan oloisia kamppeita ovatkin. Hyi stana mikä rakenne.
Eikös ne vaihda sen ketjun siihen niin että vanha ketju katkaistaan, uusi kiinnitetään siihen perään ja vedetään vanhalla ketjulla uusi paikalleen??
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
921
Vähän riippuu onko ketju kolmesta lenkistä tehty vai yhdstä. Muistaisin että tuolla tapaa vaihdettiin vaan vanhempien monirivisten ketjukoneiden nokkaketjut. Nämä nykyiset polkupyöränketjut on sellaisia kerroksittain paikalleen liu-utettavia. Tässä nyt se N47 missä kolmessa pätkässä se jakopää. En tekis pihalla tunkin ja pukkien varassa tätä. Pilarinosturia toi vaatii - mun laiskuusasteella ainakin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 717
Vähän riippuu onko ketju kolmesta lenkistä tehty vai yhdstä. Muistaisin että tuolla tapaa vaihdettiin vaan vanhempien monirivisten ketjukoneiden nokkaketjut. Nämä nykyiset polkupyöränketjut on sellaisia kerroksittain paikalleen liu-utettavia. Tässä nyt se N47 missä kolmessa pätkässä se jakopää. En tekis pihalla tunkin ja pukkien varassa tätä. Pilarinosturia toi vaatii - mun laiskuusasteella ainakin.
Jaa, enpä tiennyt että se rakenne on noin jaettu..

Eihän tuo nyt tietysti mikään helppo vaihto ole, mutta kyllähän tuon kotitallissakin tekee. Lähinnä tuo vaihteiston irroitus on se ylimääräinen duuni, mutta takavetoisessa se ei ole niin paha rasti.

Se etu tuossa ketjussa on että se ei hyppää yli vaikka se kiristin hajoaakin, pitää vain hirmuista meteliä, toisin kuin se volkkarin ketjumalli joka sekoittaa jaon kun kiristin loppuu.

Eikö tuohon voi vaihtaa pelkkää kiristintä yläkautta?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
327
Minulla oli tuossa aikaisemmin aivan unelmieni auto jota pidin hyvin ja jopa ylihuolsin kun ajattelin että pidän tätä todella pitkään että kyllä nämä autot kestää ajamista kun pitää kunnossa eikä ~200tkm ole vielä mitään vaikka ikää onkin yli 10 vuotta. Ulkoa aivan uskomattoman siisti yksilö, 100% ruosteeton, ei syönyt eikä vuotanut öljyä eikä mitään nesteitä, aivan kuin suoraan tehtaalta tullut ja moni kaveri katseli että aika helmi.

Sitten vaikka kuinka olin laittanut kaikki perus kuluvat osat jouset+iskarit+ilmastoinin+ohjaustehostimen+syylärin+kaikkea pientä (eli remppaa moninkertaisesti auton arvon), niin auto jätti keväällä tielle kun laturi antautui kesken reissun. Sitten kuukautta jälkeenpäin auto jätti tielle kun bensapumppu lopetti toimintansa eikä kotia päästy vaikka kuinka sitä puukalikalla naputteli tankin pohjan läpi. Seuraavaksi jäätiin tielle kun meni jarrut, jarruputki oli ruostunut, repesi täysin puhki ja laski nesteet pihalle.

Rahaahan nuo korjaukset vaan ovat, mutta se vitutus kun odotat puoli päivää tienposkessa hinausautoa joka lopulta illan jo pimentyessä kiskoo sinut jonnekkin lähimmän korjaamon pihaan keskellä eimitään, auto jää sinne, itse soitat taksin joka vie kaupungin matkakekukseen josta sitten bussilla jatkuu oma reissua yötä myöten ja joskus hakemaan auto sieltä takaisin. Kasko korvaa extra kulut ja yöpymisen tien päällä, mutta silti kun loma menee pilalle niin ketuttaa aivan eri tavalla.

Lopulta kosla nettiautoon myyntiin, kilpailukykyinen hinta ja ostaja löytyi seuraavana päivänä ja sain siitä sen mitä noista tonnin pommeista saa. Ehkä se toimi(i) uudella omistajalla täydellisesti kun kaikki kohteet oli minun toimesta rempattu, mutta itse en enää halunnut kokea yhtään tiellejäämistä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
155
PSA THP koneiden ketjut on kyllä kans oma rotunsa, vissiin bmw ja mini käyttää samaa kannua/konstruktiota.
Tosin vaivaa vain PSA-puolella vain 150-pohjaisia THP:tä eli 150/156/163/165. THP200-sarjalaisten kanssa ei ole ketjumurheita ollut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjuja
80 765
Viestejä
1 645 603
Jäsenet
36 245
Uusin jäsen
lada2107

Hinta.fi

Ylös Bottom