Onko tässä jatkuvassa auton korjauksessa järkeä?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja teho75, 11.07.2019.

  1. ruskeapanda

    ruskeapanda

    Viestejä:
    56
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2018
    en koskaan ole väheksynyt "ranskiksia" useampi rellu ja pösö ollut. 15€ alapalloniveliä mennyt vuosittain tietenkin, mutta silti ei ruosteongelmia ja moottorit toimii satoja tuhansia pikkuhuolloilla (puolat..tms.). Mutta silti tonnin halpiksiin parhaat ovat olleet kuppasen rupiset c-mersut, ja ei rupiset ,volvon 2.4 koneiset v70 ja muut.
    Tällä hetkellä vaihdatin 450000 ajettuun 2001 volvoon jakohihnan, ja ajetaan 150000 lisää !
    Autosta silti saa tonnin, mitä maksoinkin.
     
  2. psymbiote

    psymbiote

    Viestejä:
    282
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ostin 4v sitten vaimolle työajoon 200tkm ajetun vm2010 2.0D avensiksen, ja nyt 100tkm myöhemmin tuli vastaan ensimmäinen "remontti", piti vaihtaa akku.
     
  3. mt247

    mt247

    Viestejä:
    362
    Rekisteröitynyt:
    20.03.2017
  4. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 575
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Joku on aina onnekas. Jälkiviisaana voisin neuvoa, että nyt olisi hyvä hetki myydä tuo auto. Toisaalta jollekin muulle se miina osuu, joten kokonaishyöty nolla. Samoin auton arvonaleneman kannalta neuvoni lienee paska, jos auto ajaa asiansa ja käyttäjä on tyytyväinen.

    Työajo on tosin eri asia kuin kotoa töihin kulkeminen, joten joudun tyytymään arvaukseen.

    Aika karmea ajatus, että 13 vuotta vanha halpispikkuauto ylipäänsä maksaa 3000 euroa, saati että niiden hintaeroista puhutaan tuollaisilla lukemilla. Vain Suomessa.
     
  5. BHN

    BHN

    Viestejä:
    98
    Rekisteröitynyt:
    27.09.2017
    20v sitten dieseleitä ei tarvinnut korjata juuri koskaan .joten täysin mahdollista 100e korjauksiin vuodessa.

    Itsekään en ymmärrä tuota, että laitetaan kovalla rahalla perus käyttöauto kuntoon ja sitten myyntiin. Nettiauton halvin "pikkuvikainen" määrää hintatason . Kokeiltu on.
     
  6. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 536
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Helposti purettavassa autossa jo pelkkä jakopään tekeminen maksaa osineen 500€ ja sekin menee kerran vähintään kymmenessä vuodessa.

    Mutta jos ajelee dieselillä kannattavan määrän metrejä niin ei se per km paha hinta ole ollenkaan.
     
  7. mt247

    mt247

    Viestejä:
    362
    Rekisteröitynyt:
    20.03.2017
    Toyota Corolla, Haun tulokset

    Varsinkin näissä käytetyissä vanhoissa Corollissa hintaa tuntuu riittävän. Hintahaarukka alle 150t km ajetulle on se 5500-7500€. Onko se pelkkä maine, joka pitää nämä näin kovissa hinnoissa?
     
    Tonnin Seteli ja SR50La tykkäävät tästä.
  8. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 641
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Nojaa, tuohon aikaan joillain markkinoilla katalysaattori oli ollut pakollinen jo yli 10 vuotta...

    Sinänsä jos autoa ylläpitää, niin sehän ei ikinä ole niin loppu etteikö sitä voisi vielä kerran ehostaa ajoon. Jos osaava työvoima on edullista, niin 30 vuotta vanhaan autoon on ihan järkevää tehdä laaja remontti, ja ajaa siellä vielä 10 vuotta jne..

    Kyllä suomessakin ajellaan maaseudulla paljon 90-luvun busseilla, tosin ovat ihan normikokoisia. "Uutta" linja-autokalusto on lähinnä vain kilpailutetun julkisesti tuotetun liikenteen osalta, kaikki markkinaehtoinen liikenne ajaa sen koko auton elinkaarin läpi.
     
    Tonnin Seteli ja SR50La tykkäävät tästä.
  9. rth

    rth

    Viestejä:
    422
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Suomalaisessa kauhutarinassa joko ämpärit on loppu tai jakohihna pitää vaihtaa. Näppärä tekosyy hakea vaan rahoituspäätös ja illalla nukahtaa tyytyväisenä, kun ei tullut kallista remppaa vastaan.
     
    Trespasser ja jultsu tykkäävät tästä.
  10. j1m2

    j1m2

    Viestejä:
    664
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Toisaalta voi valita auton jossa on kestävä ketju niin ei ole tuotakaan murhetta.Ei omassa 07 Kiassa ihan tuohon satasen vuoden huolto ja korjauskuluihin pääse mutta ei olla kovin kaukanakaan.Viimeisen viiden vuoden aikana on uusittu akku(60-70€),takatukivarsi (50€), kallistuksenvakaajan runkopuslat(29€)takajarrupalat(28€)laatikkoöljy (RedLine 50€)jarruneste (n.10€) jäähdytysneste (10€)+öljyt,suodattimet(n.50€) kerran vuodessa lisäksi pyyhkisulat noin vuoden välein ja renkaat n. viiden vuoden välein.Satasen vuosi kuluihin ei kyllä kukaan pääse jos autoa pitää pitempään ja ajaa vähintään 10 tkm vuosi,jos aina sopivasti pystyy vaihtamaan auton hyvillä renkailla ja isommat huollot tehtynä niin voi onnistua mutta pitää vaihtaa aika usein ja sattua hyvät yksilöt kohdalle.
     
  11. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 193
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    "kestävä ketju" tarkoittaa meikäläisittäin kiristimen sekä ketjun vaihtamista noin joka 200tkm välein, ja hintaa tuolle operaatiolle kertyy yleensä enemmän kuin vastaavassa ajassa tarvittaviin hihnanvaihtoihin menisi :D
     
    H0rna ja hooki tykkäävät tästä.
  12. tuoppi´

    tuoppi´ Köyhä

    Viestejä:
    1 661
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Noita hihnojen vaihtoja turhaan usein pelätään. Ei se näihin normaaleihin autoihin ole kuin muutaman satasen homma ja ei sitä tarvii joka vuosi tehdä.
     
    Mariini ja dot1q tykkäävät tästä.
  13. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    873
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Tämä! Ja samalla jää jäähdyttimen nesteet vaihtamatta kun ei sitä "hirvittävän kallista jakopäätä" tehdä ajallaan kuntoon.

    Typerimmät ajavat esim 180tkm/6 vuotta ohjearvossa siihen KUMPI VIIMEISEKSI tulee vastaan. o_O Ja sehän on ne kilsat..sitte ihmetellään ja heilutetaan käsiä ku jakopää paskottu 'ennen aikojaan' 160tkm kohdalla 10 vuoden iässä :darra:

    Jukra on tullu tänään 2K maaleja nuuhkittua maskin läpi.
     
  14. teho75

    teho75

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    -88 corollaan jakohihna,kiristin, ohjainrulla, laturinhihna korjaamo vaihtoi tunnissa vai oliko 1½h.
    Nyt vm2000 Meganeen kestää 5 tuntia kunnon jakopääremontti.
     
  15. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    873
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Tuota 2000 vuoden Lagunaan vaihtoi 1,5 tuntiin remmin myöskin..
     
  16. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 536
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos dieseleistä puhutaan niin volkkarin yleisin 1.9TDi jakopään tekeminen on helposti purettavaan autoon sen 500 helposti, ja jos on hankalasti purettava niin enemmän.

    Pelkkä laadukas hihnasarja maksaa moottorin versiosta riippuen 120-200€ ja sit menee uusiksi myös jäähdytysnesteet.
     
  17. Toiota

    Toiota

    Viestejä:
    391
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Ihme mutuilua taas. "normaaleja autoja". Mikä on normaali auto?

    En tiedä mikä palvelu tuo Autojerry Autojerry.fi on tai kuinka luotettava, mutta halvimmat jakohihnojen vaihdot:

    upload_2019-12-7_21-35-3.png


    Ja kalleimmat:

    upload_2019-12-7_21-35-45.png
     
  18. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    7 263
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    En ota kantaa alkuperäiseen keskusteluun remmivaihtojen hinnoista, mutta Autojerryn ansaintalogiikka on sellainen, että se ottaa välistä siinä määrin paljon, että sieltä puuttuu merkittävä määrä sellaisia korjausfirmoja joilla asiakkaita riittää ilman tällaisia välistävetäjiä. Vastaavasti palvelua käyttää myös asiakkaiden puolelta vain marginaaliporukka ja nämäkin varmaan jossakin määrin uusavutonta tavismassaa ilman suhteellisuudentajua.

    En myöskään usko, että Autojerryn kautta tehdyt tarjoukset olisivat monissakaan tapauksissa lopullisia kuittiin päätyneitä summia.
     
  19. rth

    rth

    Viestejä:
    422
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Minun uskossa taas sieltä saa kilpailukykyiseen hintaan ja tarjouksen hinta on myös kuitissa. Näin parinkymmenen keikan perusteella.
     
  20. Toiota

    Toiota

    Viestejä:
    391
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Ok.
    Itse kun olen Opelini (astra-g 1.6) jakohihnaa vaihdattanut, niin paikkakunnasta riippuen halvimmat vaihtohinnat ovat olleet jotain 350-500€ muistaakseni. Ei mikään kallis tosiaan, mutta on siis autoja joissa hihnan vaihto lähemmäs tonnia, ellei löydä sitä halvinta pajaa suhteilla.

    Minulla ei ole rasva-apina kavereita enkä tunne mutenkaan korjaamoita, niin en saa mitään kaveri alennuskia ja tosiaan on kallista autoja korjauttaa.

    Opelini on ollut luotettava eikä ole tarvinnut kuin öljyjä vaihtaa ja jakohihnaa, mutta vanha bemu e39 oli kallis. Jousi katki 500€, etuiskarit 800€,takaiskarit tonni, abs sensori 800€, jarruletku 400€, ilmastointi tonni, ohjaustehostin 600, laturi 500, suurinpiirtein, en muista tarkkaan, näin vaan mainitakseni viimeisimmät korjaukset, ei määräailaishuoltoja renkaita, niitä menee toki joka autoon
     
  21. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    7 263
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Minulla on pari tuttavaa autokorjaamoyrittäjinä ja olivat sitä mieltä, että ei ole juurikaan järkeä tehdä diiliä Autojerryn kanssa, kun siitä kärsii pitkässä juoksussa sekä yrittäjä että asiakas. Ideahan tuossa on toki hyvä, mutta lopputulos voi hyvinkin olla, että tehdään paljon paskaa työtä mahdollisimman halvalla ja huonoilla osilla, jotta saadaan niitä kauppoja aikaiseksi. Siinä mielessä Autojerry on varmasti mainio.

    Jos ei välitä varaosien ja/tai työn laadusta, niin sitten se on varmasti ihan ok ja ehkä satunnaisesti muutenkin. Hyvällä korjaamolla on asiakkaita muutenkin ja paska saa sen kautta asiakkaita, joten ehkä se on win-win -tilanne. :D
     
  22. teho75

    teho75

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Nää BMW hinnat ovat jotain ihan uskomatonta. Miten joku ABS-sensori voi maksaa 800e? Oliks toi marmorihinta?
    Mä vaihdoin mun Meganeen ABS-sensorin ja kun itse teki , osa maksoi 62,50€.
     
  23. rth

    rth

    Viestejä:
    422
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Opelin jakohihnat kannattaa vaihdattaa merkkiliikkeessä, halvin hinta.

    Pääasia, että se tonnin pommini menee leimasta aikanaan läpi ja vika tulee kuntoon. :D Osat tietysti autodocin halvinta ja työ halvinta. Itse toki nautin ropaamisesta, mutta ei aika ja tilat riitä joka kerta.
     
    dot1q tykkää tästä.
  24. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 366
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ja nääkin kun hakee mätänetin sijasta euroopan verkkokaupoista niin taitaa abs anturinkin hinta olla lähempänä 6.25e vs. 62e...

    Jos uusi abs anturi maksaa 800e niin suosittaisin tutustumaan purkuauton käsitteeseen.

    En toki bemareista tiedä mutta luulisi muutamalla kympillä hakevan abs anturin kaltaisen nippelin uudemmastakin purkuautosta?
     
  25. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 536
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuskimpa se itse anturi noin paljon on maksanut vaan nuo voi olla joskus ultrapaskoja vaihtaa kun kaikki hajoaa tai on niin jumissa ettei irtoa kuin rikkomalla. Äkkiä tulee hintaa jos abs anturin lisäksi pitää vaihtaa abs pulssikehä ja joka paikka on suolakuran jumittama.
     
  26. Toiota

    Toiota

    Viestejä:
    391
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Joo, ABS anturin tilasin itse netistä parilla kympillä. Yritin itse vaihtaa ja oli niin jumissa ruuvit että vein lopulta pajalle.

    Eka paja soitti pian takaisin että ei lähde ruuvit auki eikä heillä ole enempää aika nyt jumpata, eli onko ok että auto jää tänne pidemmäksi määrittelemättönäksi ajaksi työn alle. Mitään eivät luvanneet.

    Kävin hakee auton pois ja ajoin seuraavaan liikkeeseen , myöskin pikku paja, jossa kaverit olivat tehokkaampia ja vaihtoivat osan päivässä. Työ maksoi siis aivan julmetusti. En tiedä taistelivatko oikeasti ruuvien kanssa niin kauan kuin laskussa luki, mutta ei ollut paljoa vaihtoehtoa.

    Sama oli jarruletkun kanssa. Osan arvo muutama hassu euro, mutta paikat niin jumissa että ite ei millään saanut niitä auki vaikka kuinka hitsi pillin kanssa lämmitin. Pajalla katkoivat jarruputket ja laittoivat uudet liittimet jarruletkulle. Pienen kumiputken takia osaa vaihtui paljon ja hinta taas noin auton arvo.

    Toki pitäisi vielä ottaa huomioon kuinka paljon mentän palkkaa kun en ole töissä vaan ajelen autoa korjaamoon ja bussilla töihin ja aamulla hakee auton takas. Tuntipalkka kuitenkin melkein 30€.

    Hyvin pian se uuden auton arvonalenema on pienempi, varsinkin jos uusi auto on jokin järkevä haluttu malli, jokin toyota.
     
  27. Zacksa

    Zacksa

    Viestejä:
    1 365
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Kaksi vuotta sitten ostettu japanissa tehty 2002 vm bensa farkku corolla, ilmastoinnilla. Ajettu 215tkm:stä 240tkm:iin. Ostohinta 2500€. Ketjukone, vaihtoväli ikuinen.

    Tähän asti menneet remonttikustannukset:
    Jarrusatula 95€
    Jarrupalat 34€
    Syyläri 114€, jäähdytinnesteet 15€
    Moniurahihna 19,90€
    Öljyä ei syö, kahdesti vaihdettu, 4litraa kerralla.

    Katsastuksesta moitteitta läpi kaksi kertaa.

    Arvo tuskin laskenut juurikaan. Auton käyttöarvo kuitenkin sellainen, etten ole myymässä. Perheen kakkosauto.

    Moitteina sisämelu.
     
    baggio tykkää tästä.
  28. Niceman

    Niceman

    Viestejä:
    194
    Rekisteröitynyt:
    03.12.2017
    Ostin oiskohan nyt 3 vuotta sitten Ford Mondeo 2011 68tkm, vaihdettu kaikki suodattimet, moottori ja vaihteisto öljyt ja tulpat, mittarissa nyt 109tkm.
    Muista korjauksia ei ole tarvinnut tehdä, kohta 120tkm kohdalla isompi huolto jossa vaihdetaan normaalin huollon lisäksi vaihteisto öljyt suodattimineen.
    Kesä renkaat joutu nyt kesällä ostamaan muuten ei ole muita kuluja ollut kuin polttoaine noin 1500€/vuosi.
     
  29. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    873
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Tuossa Toiotan tapauksessa voi olla että ABS anturin kiinnikkeen paikkaan on pitäny tehdä täysremppa. Eli olka-akseli irti paikaltaan (jarrut, vetari(etu/taka, ei mainittu), ja siinä olevan paskottuneen pultin/kiinnikkeen poisto ja uuden kiinnityspisteen kohdistus samaan paikaan. Eii ihan niitä nopeimpia hommia - aikaa vaan palaa väkisinkin.

    Itsekin vaihtanut autokohtaisen takajarruputkiston - koska lähin liitos oli taka-akselipalkista korin puolelle siirryttäessä. Eli putkea oli kulunut toisella puolen toista metriä ja toisella puolen vajaa metri. Metrikamasta en innostunut tuota taittelemaan. Sitä ärräpäiden määrää.. Toisaalta, saapa polkasta jarrua kunnollakin - eikä posahda taka-akselin suolakylpyyn talveksi uitetut putket rikki.
     
  30. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 660
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tais olla mulla tää epäonninen bensakutonen A6 audi :D

    Talvirenkaat kun kävin vaihdattaa alle, niin katselin siinä vähän lampulla alustaa jne ja totesin, et hanttarin puolelta etu-, ja takajousi poikki juuresta :D Ja tietty naputtavat venttiilinostimet 3. sylinterillä vituttaa, mut korjaus maksais ketjunvaihtoineen n. 5000e. Joten ajetaan loppuun ja sitten osina myyntiin :D

    Edit. aattelin vähän selvittää tuota hintaa ketjunvaihdossa.

    -Moottori irti
    -Kansi/kannet irti ja plaanaus + uudet venttiilinnostajat vähintään tuohon 3:s sylinteriin, mieluiten sitten kaikki kerralla.
    -Ketju + kiristimet n. 300-500e + vaatii audin oman jigin jolla nokat yms. saa lukittua, ei ajoitusmerkkejä koneessa lainkaan.
    -Taitaa harvempi nyrkkipaja tuota ees tehdä... Joten jää vähän kalliimpien nyrkkipajojen hommaks tai sitten audille merkkihuoltoon... (+vitusti € siinä tapauksessa.)
    -Ja kun kerran irroitetaan moottori, niin sitten kandee jo imupuolikin avata ja tehdä karstanpoisto imusarjoista....

    2. edit. kuva ketjuista selvennykseksi.. ja ei, eivät sijaitse koneen etupuolella vaan koneen ja vaihdelaatikon välissä, siksi pitää kone irroittaa.

    [​IMG]

    edit 3.

    Kilsoja nyt 360tkm+ ja tähän on jo tehty kerran jakopää uusiks.
     
    Viimeksi muokattu: 08.12.2019
  31. rth

    rth

    Viestejä:
    422
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onneks ei oo kalliita hihnanvaihtoja :rofl:
     
    Mariini, SR50La ja H0rna tykkäävät tästä.
  32. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 660
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onneks audissa on ees Bosen äänentoistojärjestelmä niin ei häiritse tuo naputus :D Kuolometallia vähän kovemmalle niin soppelisti hukkuu naputus tuplabasarin alle :vihellys:
     
  33. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    1 214
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kyllä mielestäni tuo hihnanvaihto kuitenkin kuluissa näkyy, kun samalla pitää vaihtaa yleensä se vesipumppukin, toki aina autosta riippuen. Ja vanhemmassa autossa pitää myös miettiä, vaihtaako samalla moniurahihnan ja kiristimen ja/tai ohjauspyörät. Esim Pösö 307 se maksoi teetettynä 600e ja Lexuksessa 1000e, vaihtoväli on vielä siten ikävä, että kun ajaa vähän niin tulee aika vastaan eikä km, muistaakseni Pösössä 4v ja Lexuksessa 6v. Toki moni skippaa tuon aikamääreen kokonaan ja vaihtaa vain kilometrien mukaisesti, mutta en tiedä onko sekään kovin fiksua.

    Toki jos nyt vaihtaa pelkän hihnan ja kiristimen, niin onhan se halvempaa, kunnes vesipumppu pettää tai moniurahihnapyörä leikkaa kiinni, molemmat on noista tapahtunut itselle.

    Helpommalla pääsis jos olisi kestävä ketjukone ja erillinen vesipumppu, niin ensimmäistä ei tarvi vaihtaa ja toinen on helppo vaihtaa, jos tarpeellista on.
     
  34. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 660
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ikävää vain on se, et nykyään on niin harvoin enää kestäviä ketjukoneita, toisin kuin 30 vuotta sitten... VAGinoissa ainakaan ole 90-luvulla enää noi ketjukoneet olleet luotettavia.
     
    itarumaa tykkää tästä.
  35. Zacksa

    Zacksa

    Viestejä:
    1 365
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Euroopassa ei osata tehdä tai suunnitella ketjukoneita.
     
  36. tuoppi´

    tuoppi´ Köyhä

    Viestejä:
    1 661
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Eiköhän täällä osattaisi, mutta kun autot ja niiden osat tehdään nykyään kestämään vain minimissään vaaditun määrän, eikä yhtään sen yli. Sitten välillä käy niin ikävästi, että ne osat ei kestänytkään sitä mitä simulaatiossa.
     
    Bapsu, SR50La, dot1q ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  37. Zacksa

    Zacksa

    Viestejä:
    1 365
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Olet luultavasti oikeassa.

    Mutta luulisi että kuluttajat äänestäisi jaloillaan tällaista hehkulamppuhuijausta vastaan.
     
  38. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 536
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ongelma taitaa enemmän olla siinä että usein uuden auton ostajaa nuo asiat ei kiinnosta pisaran tippaakaan kun auto vaihdetaan aina uuteen ennen takuun loppumista tai 100tkm täyttymistä.

    Se paska arpa jää hyvin usein seuraaville omistajiolle.
     
  39. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 641
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Vai pitäisikö sanoa että Saksassa ei osata?

    Toisaalta fataalipaskaa sielläkään ei ole tehnyt kuin volkkari, vaikka bemari parhaansa yrittääkin :rofl:
     
  40. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 193
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016

    Kuluttajat on aika heikoilla, kun lainsäädäntö ohjaa autonvalmistajia valmistamaan tuotteensa mahdollisimman kevyiksi jotta saadaan WLTP päästönumerot mahdollisimman alhaisiksi. Kolikon kääntöpuolella on sitten tämä että auto kuluttaa 5dl vähemmän per 100km mutta menee paaliin jo 100tkm kohdalla.
     
  41. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 536
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikä kyllä jenkeissäkään.

    Katoppa huviksesi mikä määrä henkilöautojen V6 koneissa on ketjuvikoja ihan leiristä riippumatta.

    Ihan samoja ongelmia vielä kuin esim volkkarilla tai bmw:llä että ketjut kuluu ja kiristimistä loppuu liike.
     
    SR50La tykkää tästä.
  42. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 660
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    VAGin ongelma on kaiketi ollut enemmän se, et laahaimet hajoo, kun ei oo tarpeeks hyvää materiaalia laitettu ketjun alle..
     
  43. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    873
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    PSA THP koneiden ketjut on kyllä kans oma rotunsa, vissiin bmw ja mini käyttää samaa kannua/konstruktiota.
     
  44. rth

    rth

    Viestejä:
    422
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Se on kyllä BMW:n ja PSA:n yhteistyön kruununjalokivi.
     
    SR50La tykkää tästä.
  45. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    873
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Ihan kertakäyttökamaa, sen pohjalta mitä itse lukenut aihetta vierestä. Tuo jakoketjun sijoittaminen vauhtipyörän päähän on yks vihon viimeinen idea mitä hetkeen on nähnyt. Siksi esim 1 bemmit saa jäädä kauppaan - vaikka kivan oloisia kamppeita ovatkin. Hyi stana mikä rakenne.
     
  46. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 641
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Eikös ne vaihda sen ketjun siihen niin että vanha ketju katkaistaan, uusi kiinnitetään siihen perään ja vedetään vanhalla ketjulla uusi paikalleen??
     
  47. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    873
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Vähän riippuu onko ketju kolmesta lenkistä tehty vai yhdstä. Muistaisin että tuolla tapaa vaihdettiin vaan vanhempien monirivisten ketjukoneiden nokkaketjut. Nämä nykyiset polkupyöränketjut on sellaisia kerroksittain paikalleen liu-utettavia. Tässä nyt se N47 missä kolmessa pätkässä se jakopää. En tekis pihalla tunkin ja pukkien varassa tätä. Pilarinosturia toi vaatii - mun laiskuusasteella ainakin.
     
  48. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 641
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Jaa, enpä tiennyt että se rakenne on noin jaettu..

    Eihän tuo nyt tietysti mikään helppo vaihto ole, mutta kyllähän tuon kotitallissakin tekee. Lähinnä tuo vaihteiston irroitus on se ylimääräinen duuni, mutta takavetoisessa se ei ole niin paha rasti.

    Se etu tuossa ketjussa on että se ei hyppää yli vaikka se kiristin hajoaakin, pitää vain hirmuista meteliä, toisin kuin se volkkarin ketjumalli joka sekoittaa jaon kun kiristin loppuu.

    Eikö tuohon voi vaihtaa pelkkää kiristintä yläkautta?
     
  49. an7i5ankar1

    an7i5ankar1

    Viestejä:
    319
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Minulla oli tuossa aikaisemmin aivan unelmieni auto jota pidin hyvin ja jopa ylihuolsin kun ajattelin että pidän tätä todella pitkään että kyllä nämä autot kestää ajamista kun pitää kunnossa eikä ~200tkm ole vielä mitään vaikka ikää onkin yli 10 vuotta. Ulkoa aivan uskomattoman siisti yksilö, 100% ruosteeton, ei syönyt eikä vuotanut öljyä eikä mitään nesteitä, aivan kuin suoraan tehtaalta tullut ja moni kaveri katseli että aika helmi.

    Sitten vaikka kuinka olin laittanut kaikki perus kuluvat osat jouset+iskarit+ilmastoinin+ohjaustehostimen+syylärin+kaikkea pientä (eli remppaa moninkertaisesti auton arvon), niin auto jätti keväällä tielle kun laturi antautui kesken reissun. Sitten kuukautta jälkeenpäin auto jätti tielle kun bensapumppu lopetti toimintansa eikä kotia päästy vaikka kuinka sitä puukalikalla naputteli tankin pohjan läpi. Seuraavaksi jäätiin tielle kun meni jarrut, jarruputki oli ruostunut, repesi täysin puhki ja laski nesteet pihalle.

    Rahaahan nuo korjaukset vaan ovat, mutta se vitutus kun odotat puoli päivää tienposkessa hinausautoa joka lopulta illan jo pimentyessä kiskoo sinut jonnekkin lähimmän korjaamon pihaan keskellä eimitään, auto jää sinne, itse soitat taksin joka vie kaupungin matkakekukseen josta sitten bussilla jatkuu oma reissua yötä myöten ja joskus hakemaan auto sieltä takaisin. Kasko korvaa extra kulut ja yöpymisen tien päällä, mutta silti kun loma menee pilalle niin ketuttaa aivan eri tavalla.

    Lopulta kosla nettiautoon myyntiin, kilpailukykyinen hinta ja ostaja löytyi seuraavana päivänä ja sain siitä sen mitä noista tonnin pommeista saa. Ehkä se toimi(i) uudella omistajalla täydellisesti kun kaikki kohteet oli minun toimesta rempattu, mutta itse en enää halunnut kokea yhtään tiellejäämistä.
     
  50. Tehoreca

    Tehoreca

    Viestejä:
    150
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Tosin vaivaa vain PSA-puolella vain 150-pohjaisia THP:tä eli 150/156/163/165. THP200-sarjalaisten kanssa ei ole ketjumurheita ollut.