Onko tässä jatkuvassa auton korjauksessa järkeä?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja teho75, 11.07.2019.

  1. J45U

    J45U

    Viestejä:
    438
    Rekisteröitynyt:
    20.04.2017
    Kaverin uudehko Citikka on jatkuvasti huollossa. Laskut on yleensä lähempänä tonnia.
    Huoltoon uponneilla rahoilla olisi ostanut samanlaisen Matukan mitä itsellä ja säästänyt vielä sen Citikan hinnanerotuksen.
    Toki, kaveri on melko kädetön, joten ihan ilmaiseksi ei Matukan kanssakaan olisi päässyt, mutta perushuolloilla kuitenkin.

    Itselläni on ollut aina Japsi alla eikä voi moittia.
     
  2. Dr. Who

    Dr. Who Tukijäsen

    Viestejä:
    3 182
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mikä on uudehko Citikka ja mikä on jatkuva huolto missä menee tonni!?

    Toki jos on idiootti ja korjaamon kaveri tiskin toisella puolella osaa myydä "tämä ja tämä kannattaa vaihtaa nyt samalla kun paikat auki" niin varmasti saa menemään rahaa.
     
  3. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 226
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    ...Verrattuna esim. siihen idioottiin joka uusii vain toiselle puolelle katkenneen jousen ja jättää 20 vuotta vanhat ja 500tkm ajetut alkuperäiset iskarit paikoilleen? Idiotismi ilmenee monilla eri tavoilla.
     
    Janishell ja SR50La tykkäävät tästä.
  4. Galaxy

    Galaxy

    Viestejä:
    225
    Rekisteröitynyt:
    09.11.2016
    En oikein usko näitä "satanen vuodessa huoltoon viimeisen 10v aikana" juttuja. Pikkujutuilla on vaan tapana hieman unohtua ja todellisuudessa omien/tuttujen perusteella tuollainen ~300-500€ alkaa olla lähempänä totuutta. Vuosihuolto + joku satunnainen osa niin äkkiä on summa koossa vaikka itse tekeekin. Tottakai joskus voi tulla vuosi ettei mitään tarvitse tehdä mutta jos puhutaan vähintään 10v ja yli 150tkm ajetuista autoista niin yleensä sitä huoletonta vuotta seuraa joku tuulilasin vaihto ja renkaiden osto. Pro tip muuten, rengasliikkeistä kannattaa kysellä käytettyjä renkaita jos haluaa säästää.

    Nyt on uudempi auto alla ja enemmänhän sitä rahaa palaa kaikin tavoin. Arvonalenema on edelleen aika tiukkaa vuosittain (nykyarvo jossain 20k€ nurkilla). Lisäksi on kaskovakuutus ja tulee ostettua uusia renkaita eikä käytettyjä. Auto viedään liikkeeseen huoltoon... Kun jotain on pitänyt vaihtaa niin tottakai osiksi katsotaan alkuperäisiä tai parempia osia eikä niitä Motonetin halvimpia. Sitten on tullut vielä laitettua rahaa autoon, "parannuksiin". Tuo auton parantelu tuntui nykyistä autoa ennen täysin utopistiselta idealta. Jos sitä ei lasketa että leikkelin Fiiattiin keulalle pahvista viimasuojan ja vedin mustaa spraytä ruosteen päälle.
     
    SR50La ja TeknoR tykkäävät tästä.
  5. teho75

    teho75

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Mielestäni tuo asia saattaa joissain harvoissa tapauksissa olla aivan mahdollista että selviää huntilla-parilla vuodessa korjauskuluissa.
    Uskoisin että eniten asiaan vaikuttaa se kuinka paljon autolla ajetaan. Jos autolla ajetaan ainoastaan lähimarkettiin ja pientä lenkkiä kaupungin keskustassa niin ajoa voi tulla vuodessa esim. 5000km.

    Kun taas sitten paljon ajavat esim 25000km/vuosi niin äkkiä autoon tulee monta remonttia eteen.
     
  6. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 646
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    En tiedä onko vaan kaikki tullut entistä nuukemmiksi, vai onko valmistustekniikka jotenkin muuttunut, mutta nykyään vaihdetaan käytännössä aina vain se katkennut jousi, eikä tuolla vaikuttaisi olevan mitään havaittavaa merkitystä.
     
  7. tuoppi´

    tuoppi´ Köyhä

    Viestejä:
    1 668
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Jouset kannattaa kyllä vaihtaa samalla molemmille puolelle, mutta ei kai iskareita tarvii samalla vaihtaa? Iskarien vaihtoväli yleensä kuitenkin lyhyempi ellei sitten auto ole sellainen missä on tyyppivikana jousien katkeilu.

    Toki tavallaan vois olla parempi jos vaihtais iskarit samalla jousien kanssa. Mutta mihin sitten vetää rajan, kun varmaan samalla kannattais vaihtaa puslat, muutkin nivelet, yms. ja sit kun on toinen pää autosta kunnossa niin samalla kannattais laittaa toinen pää...
     
  8. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    993
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    jos iskarit on kuivat, auto hyvä ajaa, ja testissä iskarit näyttäny samaa lukemaa, turha niitä vaihtaa.

    20v/500tkm iskarit on kyllä jo aika harvinaiset :D yleensä jossain kohtaa vaihdettu.

    Jouset tietysti vaihetaa pareittain, ellei nyt ole kyse jostain mahdollisimman halvalla leimalle (ja myyntiin) -pommista.
     
  9. ei naarata

    ei naarata BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 272
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos McPherson niin kyllä ne iskarit kannattaa samalla vaihtaa.
     
  10. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 646
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Joo, jouset kyllä kannattaa vaihtaa kummatkin, mutta käytännössä niitä ei vaan vaihdeta pareittain. Eikä sitä kaveria edes yleensä tarjota.

    Ehkä tuohonkin jossainmäärin myös vaikuttaa sen vaihdettavan jousen ikä. Jos se on jo 30 vuotta vanha, niin uusi jousi on varmastikin tiukempi, mutta muutaman vuoden ikäinen jousi jos katkeaa, niin ehkä se on vielä paremmin ryhdissään.. vaikea sanoa.
     
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  11. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    2 496
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei tuo nyt mahdotonta ole jos ei mitään kallista hajoa. Taitaa 200e tehostimen pumppu olla kallein 5v sisään.
     
  12. Jims

    Jims

    Viestejä:
    450
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Minä jos lähden jousia vaihtamaan, niin kyllä siinä vaihtuvat iskaritkin samalla, kun ei se kustannus ole yleensä kummoinen ja ajettavuuskin yleensä paranee.

    Samalla siinä vaihtaa myös löysän oloisia niveliä ja puslia, kun pyöräkotelossa touhuaa ja kuitenkin joutuu osien vaihdon jälkeen suuntaamaan, niin menevät siinä ikään kuin samalla.
    Puslat ja nivelet ovat kuitenkin niin halpoja, että niiden vaihtamisessa ei kannata pihdata, itse ainakin tykkään että auto on hyvä ajaa eikä kolise ja nitkahtele töyssyissä.
     
  13. tuoppi´

    tuoppi´ Köyhä

    Viestejä:
    1 668
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Kustannus riippuu autosta, terveisin iskarit 500€/kpl.

    Ja joo, ymmärrän kyllä ton pointin että kun vaihtais kaikki palikat kerralla niin sitten olisi kunnossa kokonaan. Mutta aikaahan siinä palaa kun alkaa kaikkea vaihtamaan ja sitten herää se kysymys, että kun vaikka etupää on kunnossa niin kannattaisiko samalla laittaa takapääkin ettei sieltä sitten "kolise ja nitkahtele". Helposti siinä se parin jousen ja parin tunnin homma venähtää tonnien ja useamman päivän hommaksi.
     
    Shalashaska tykkää tästä.
  14. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    879
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Ittellä menny tänä vuonna just tuosta syystä ihan liikaa massia ton yhden katiskan varaosiin. Jarrut, alusta, diiselin saastesysteemit. Hrr.. vielä ku pari juttua saa siitä kuntoon, myyn sen pois.
     
  15. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 226
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö jota en itse ymmärrä. Autoon on sijoitettu juuri valtava määrä rahaa ja siellä on paljon upouutta osaa, joten ainoa looginen ratkaisu on myydä se eteenpäin (yleensä vielä pilkkahinnalla) :confused:
     
    pelitys tykkää tästä.
  16. rth

    rth

    Viestejä:
    429
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Saa paremman hinnan, kun laittaa kuntoon. Hyvänä päivänä saa vielä vielä reilusti voittoa. Sitten se herätyskello soikin ja joutuu heräämään todellisuuteen.
     
    GreatBusta, Shalashaska ja TeknoR tykkäävät tästä.
  17. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    879
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Tää on ollu ajossa 100tkm ja en aja tällä enempää. Järkeä tässä ei ole, mutta eipä autoilussa sitä useinkaan ole lähtökohtaisesti. Valtava kuluerä vain koko homma.
     
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  18. Jims

    Jims

    Viestejä:
    450
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Kyllä on italian poika keksinyt kalliit iskarit, itse olen ostanut ihan autokohtaisesti shimmattuja kisa kynätolppia tuohon rahaan. :D

    Sama aika, vaiva ja raha siihen osien vaihtamiseen menee kuitenkin, tekee sen sitten palikka kerrallaan tai kerralla kuntoon.
    Itse olen niin laiska, että en jaksa joka kuukausi olla vaihtamassa osia, vaan laitan yhden paikan kerralla kuntoon, kun päätän aloittaa remontoinnin.
     
  19. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 584
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Vasta oman perseilyn jälkeen tiedän varoa tätä ilmiötä - tai siis kahta erilaista. Korjasin tonnin pommia yli tonnilla ja se oli hienosti kunnossa. Autoa moneksi vuodeksi jne tai kohta hyvään hintaan myyntiin. :smoke: Eihän sitä kannata uutta pommia kun se voi olla vielä huonompi ja ties mitä vikaa.

    6 kuukauden päästä pari vikaa myöhemmin olin päättänyt että autoa ei enää leimata eikä siihen osteta muuta kuin bensaa ellei ole ihan pakko. Paalaukseen se meni toiset 6 kk myöhemmin.
     
  20. j1m2

    j1m2

    Viestejä:
    666
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eihän tonninpommin korjauksella yli käyvän arvon ole mitään järkeä muussa tapauksessa kuin jos se toimii omassa käytössä pitempään ja käyttöarvo on isompi kuin myyntihinta.Tosin tuon hintaluokan vehkeet voi laueta liian kalliisti koska tahansa joten arpapeliä.
     
  21. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    7 281
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tonnin auton korjauttaminen tonnilla on vähän siinä ja siinä, mutta toisaalta jos sillä ajaa sitten kuitenkin pidempään kuin vastaavalla tonnin hintaisella vaihtokaaralla ja autoa kuitenkin välttämättä tarvitsee, niin sittenhän se voi olla ihan järkevää.

    Normaalin 15000 - 25000€ hintaisen noin 5-10v ikäisen perusrassin huoltoon uppoaa kilometreistä ja käyttötavoista riippuen noin tonni vuodessa perushuoltojen ja muiden pikkujuttujen myötä ja samalla auton arvo laskee saman verran, joten lompakon kannalta järkevämpää niitä halvemman pään perinteisen tekniikan autoja on omistaa ja korjailla. Uudemmat autot toki tuovat mukanaan kaikenlaisia ominaisuuksia ja luksusta ja se voi olla toisille hyvinkin merkittävä lisä. Niissä kassa saattaa köyhtyä huoltojen sijaan pikemminkin arvon menetyksestä.

    Jotain harrasteautoja tai ranskanrapeita ei hirveästi kannata katsella jos rahan kulutus ja jatkuva epävarmuus pelottaa.
     
    Shalashaska ja baggio tykkäävät tästä.
  22. j1m2

    j1m2

    Viestejä:
    666
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos harrasteeen valitsee oikein ja ei ole peukalo keskellä kämmentä niin eipä esim. Alfa Romeon harrastaminen ole sen kalliinpaa tai hankalampaa kuin mesen tai bemarin ,lisäksi plussaa on että niitä ei ole joka toisella jonnella.
     
  23. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 584
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eihän siinä ole. Tai siis on jos luulee hyväksi yksilöksi, paitsi kun luulo osoittautuu luuloksi.
     
  24. Dr. Who

    Dr. Who Tukijäsen

    Viestejä:
    3 182
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Miksi sä laitat sitä kuntoon ja tiedät että nyt se on kunnossa ja sitten myyt pois?
     
  25. vrds

    vrds

    Viestejä:
    480
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Auto 1. 5000€ 10-vuotta vanha Toyota, ajettu 180tkm. Ajoin 4 vuoden aikana 100 000km ja myin 3300€:lla. Vaihdoin kerran jarrupalat ja levyt eteen sekä taakse, toinen Lambda (80€) piti vaihtaa itse ja pakoputki meni poikki (n. 200€ työ + kaksi pätkää). Lisäksi ennen myyntiä vaihdoin akun (80€) ja vaihdoin moniurahihnan varmuuden vuoksi. Ostin myös torilta nastat kun talvirenkaat puuttui (130€) sekä lisäksi vielä kitkat (150€). Öljyt ja suodattimet vaihdoin itse 20tkm välein ja laitoin halvinta Motonetin öljyä. Taisi mennä kaikkinensa renkaineen max 1000€ omistamisen ilon aikana.

    Auto 2. Uudehko E-sarjan Mercedes. ajoin 10 000km, vaihdatin laatikkoöljyt ja ruiskun annosteluventtiilin. Köyhdyin 1000€. Ei pysty enää itse tekemään pikkuhuoltoja kun tekniikka on mitä on. Saa nähdä miten käy, kun persaukiset (kuten itse) joutuu ostamaan kohta näitä "uudempia" (=monimutkainen tekniikka+lisääntyneet mukavuudet) autoja tonnin - 5-tonnin pommeina, joita alkaa olla vaikea korjata itse.
     
    Shalashaska tykkää tästä.
  26. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 226
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Tuo 10 vuotta vanha Toyotakin oli 8 vuotta sitten auto "jolle ei itse pysty tekemään mitään kun on niin uutta tekniikkaa" :D
     
    mölyä, testeri, Tonnin Seteli ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  27. Pavosen Heska

    Pavosen Heska

    Viestejä:
    329
    Rekisteröitynyt:
    13.01.2017
    Meidän perheessä ollut ranskiksia 2 kpl kerrallaan useita vuosia, ostettu aikanaan 1-5 K€urolla ja vaihdettu kun on parempia löytynyt. Mitään yllättävää noissa ei ole tullut vastaan korjauksissa. Renkaita, pakoputkia, jarruosia, niveliä ym on uusittu tarpeen mukaan. Korjaamokäyntiin kun samalla ajoittaa öljynvaihdon niin hoituu edullisesti samalla nostolla kun pakoputken vaihtokin. Iskareita on vaihdettu 200 tkm kohdilla ja niin niitä on joutunut vaihtamaan euroihin ja japsiinkin noilla kohdin.

    Tulevien vuosien kustannukset ratkeaa monesti hankintaa tehdessä. Legendoja synnyttäviä tapauksia on esim liisarista vapautuneet THP bensaturbot pidennetyllä huoltovälillä. Samaan kauppaan kun varmistaa että molemmat rengassarjat ovat sileät, tuulilasissa halkeama, ilmastointi tyhjänä, hihnanvaihto edessä ym. niin varmistaa paikan essonbaarin pöydästä tilittämässä kuinka kallis ja paska auto tuli hankittua.:)
     
    Tonnin Seteli ja SR50La tykkäävät tästä.
  28. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    879
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Neljä vuotta ollu ajossa, vaihtelua tarvitaan. Noi viat mitä on ollut, olisivat estäneet ajamisen kokonaan.. Elii pakko laittaa jos meinaa ajaa tai laittaa vaihtoon. Yks paskamaisimmista korjattavista on tehdä helmaan paikka - ei vaan ole ennättäny koko vuotena tehdä. Ennen ku nyt tulee seki fiksattua (leimasetä tahtoo, minä en).
    En vaihda tähän enää jakoremmiä uudestaan (2-3vuotias nyt).
     
    Dr. Who tykkää tästä.
  29. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 226
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Heh, itse kun juuri pääsi kiroamasta kitupiikkeilyä ja ennakoinnin puutetta, ampui oma auto itseä nilkkaan. Toinen takajarrusatula meni rikki, niin ajattelin uusia vain sen rikkinäisen puolen, kun eihän nyt ehjää satulaa toiselle puolelle viitsi turhan tähden, sentään 100e kpl... Noh, satula vaihdettu, alipainevehkeet kiinni nippaan ja sisälle autoon survomaan poljinta lattiaan. Ilmauksen päätteeksi takaisin takanurkalle ja kappas kappas, kun toisellakin puolella oli lätäkköä maassa/vanteen päällä. Pyörä toiseltakin puolelta irti ja vuotihan se satula, samasta paikkaa mistä toinenkin, päädystä käsijarrumekanismin tiivisteiden kautta... :vihellys::p:rage:
     
    tkauttaja, SR50La, Shalashaska ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  30. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 646
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Käytännössä Ranskalaiset autot ovat halvimpia, koska niitä ei kukaan arvosta ne saa aina ostettua pilkkahinnalla, ja niiden huolto ja korjauskulut ovat käytännössä kaikkein halvimmat. Saksalaiset "laatuautot" ovat taas käytännössä niitä kalleimpia autoja.

    Sinänsä rahaa kuluu auton pitoon riippumatta siitä minkä merkkinen tai ikäinen se on.

    Miksei noitakin olisi itse voinut tehdä?

    Ei uusissa autoissa sinänsä mitään sen mahdottomampaa osaa ole kuin ennenkään. Hieman eri työkaluja tarvii kuin vuonna -79, mutta ihan yhtälailla tarvitaan myös kalliita työkaluja.

    Sanoisin että suurin ero on se että nykyään on enemmän tarvetta esim sähkökaavioilla yms dokumenteille, joden hankkiminen on tehty hemmetin vaikeaksi.
     
    N1kkel tykkää tästä.
  31. vrds

    vrds

    Viestejä:
    480
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Kumpikin olisi vaatinut valmistajan oman softan/Starin ja paljon ymmärtystä siitä ja autosta. Laatikon öljyjen vaihdossa pitää kai softalle tehdä jotain ja ensimmäisessäkin viassa/osan vaihdossa en olisi sitä osannut arvata/korjata ja olisi pitänyt testipenkittää auto. Ei tietenkään mahdotonta, mutta vaatii jo kunnon tallin ja vehkeet sekä paljon oppimista ja perehtymistä korjailla sekä huoltaa itse. Aikaisemmin riitti kun vaihtoi osan tai rasvat ja matka jatkui. Ehkä vikakoodikin piti joskus lukea ja nollata. Mutta käytännössä suurimman osan korjauksista ja huolloista teki vaikka kerrostalon parkkipaikalla (tai itse ainakin tein).
     
    Viimeksi muokattu: 06.12.2019
  32. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    7 281
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Joo, eihän siinä mitään jos jaksaa ja haluaa koko ajan rassailla, eikä haittaa jos sähkölaitteet toimivat samalla logiikalla kuin pajatso. Ranskalaisten autojen arvostuksen puutteelle on kyllä meikäläisissä olosuhteissa ihan hyvät syyt.

    Muutama poikkeuksen vahvistava sääntö siellä kaiken kuran joukossa ei muuta kokonaisuutta.
     
    Shalashaska tykkää tästä.
  33. Latvus

    Latvus

    Viestejä:
    434
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä mä olen itse purkanut Audista Tiptronicin venttiilipöydän mekatroniikan ja vaihtanut solenoidit + tiivisteet. Samalla toki meni öljyt vaihtoon alakautta. Täyttö piti tehdä kone käynnissä, jotta turbiini pyörii. Työkaluna normi tallivarustuksen lisäksi oli n. 150€ VCDS johto ja ohjelmalisenssi, jolla piti tarkkailla öljyn lämpötilaa ja kuitata koodit. Lopuksi sitten parametrien nollaus ja sopeutusajo.

    Ei se oikeasti ole rakettitiedettä, vaikka joutuukin johdon kiinnittämään autoon. Mersua en ole fiksannut, mutta kaneetti nykyautoista ei päde.
     
  34. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 537
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Melkein sanoisin että niin kauan kun harrasteystävälliseen hintaan saatavilla olevia diagnostiikkavehkeitä on saatavilla niin nämä digitaaliajan autot on melkeimpä mukavampia rassattavia kuin vanhemmat romut.
     
  35. vrds

    vrds

    Viestejä:
    480
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Ei tosiaan mahdotonta, mutta omasta mielestäni huomattavasti jo monimutkaisempaa ja vaativampaa kuin aikaisemmin. Ja kun työ maksaa, yhä harvemmalla on enää innostusta, osaamista, halua ja rahaa noita tehdä itse tai pajalla, sitten kun autokanta uudistuu ja kohteena on ns. halpa vanhempi käyttöauto. Harrastelijat on aina erikseen. On sitä korjaamoilla aina väillä autoja, joihin vaihdetaan osia, ei vikakoodia, eikä silti tule kuntoon. Sitten vika kuitataan sillä että se on ominaisuus, koska ei osata korjata. Kuten oman auton kohdalla yhdessä merkkikorjaamolla. Toisessa pikkupajassa osattiin jo vaihtaa oikea osa.
     
    Viimeksi muokattu: 06.12.2019
  36. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 646
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Onhan tuollaisia töitä ollut autoissa aina.

    Siis jokin oikeaa vikaskanneria tarvitseva homma tietysti tarvitsee sen skannerin, mutta käytännössä on olemassa myös muitakin kuin ne automerkin omat koneet. Ovathan ne tietysti kalliita, mutta esim jokin ajoituslamppu on ollut aikanaan ihan tautisen hintainen laite, ei nuo nykyaikaiset skannerit suhteessa sen kalliimpia ole.
     
  37. vrds

    vrds

    Viestejä:
    480
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Onhan niitä ollut, mutta pointti oli että niiden määrä on kasvanut ja kasvaa kun tekniikkaa on moninkertainen määrä. Ihminen ne on rakentanut, joten tietenkin ne pystyy myös korjaamaan. Kun on omassa pihassa 3 eri ikäkausien E-sarjan Mersua, niin helpoin ja yksinkertaisin tuo vanhin on korjata ja huoltaa.
     
  38. Toiota

    Toiota

    Viestejä:
    393
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Autosta ei hajoavat paikat lopu ikinä. Jossain vaiheessa pitää vain tajuta että nyt on se kriittinen raja ylitetty että hajoavaa osaa tulee aivan liian tiheeseen tahtiin ja aika ostaa uusi tai uudempi.

    Eli vaihtoehdot ovat:
    -Et pistä tikku ristiin ja myyt rikkinäinen auton käytännössä ilmaiseksi.
    -Korjaa auton 'ehjäksi' ja myyt sen siihen hintaan kuin muutkin vastaavat Nettiautossa.
     
    SR50La, dot1q ja Tonnin Seteli tykkäävät tästä.
  39. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 646
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Niin.. no tietysti, koska ihmiset haluavat ostaa edellistä autoaan jollain tavalla paremman auton tilalle. Yleensä se paremmuus tarkoittaa jonkinlaista teknisesti paremmin toteutettua ratkaisua, joka tekee siitä samalla monimutkaisemman.

    Kuitenkin jos yhtään pidemmällä jaksolla autoja verrataan, niin huomataan että nykyautot ovat todella varmatoimisia, eikä niitä pahemmin edes tarvitse korjailla.
     
  40. taski

    taski

    Viestejä:
    634
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin, autoalalla yli vuosikymmenen olleena ja sitä ennenkin kauan autojen kanssa touhunneena yhdyn kyllä Jultsun kommenttiin. Enemmänkin vertaisin johonkin 60-70 luvun autoihin sitten jos pitäisi todeta että nykyautot on merkittävästi vaikeampia korjata.

    Ehkä hitaampaa kun tekniikkaa on enemmän, mutta eipä nuo perusjutut sen vaikeampia juurikaan taida olla.
     
  41. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 537
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nykyautoista saa hurjan määrän diagnostiikkatietoa ulos sotkematta käsiään. Kun ymmärtää jotain anturi/toimilaitetekniikasta ja elektroniikasta niin pääsee todella pitkälle yleensä istumalla kuskin penkillä läppäri sylissä.

    Ei ole ihan semmosta vanhojen romujen rassailu.
     
    Bauer ja rth tykkäävät tästä.
  42. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 584
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    En näe, miten nykyinen vuoden 2019 autoni olisi yhtään vaikeampi korjata kuin aiemmat 80-, 90- ja 00-vuosikymmenten autoni. Ehkä nostaminen ja pukeille laitto on vähän konstikkaampaa.

    Asiahan on päinvastoin, koska uudemmassa on kehittyneempi diagnostiikka (jota kasariautoissa ei ollut lainkaan). Toki autoni on manuaalivaihteinen neekerimalli, jossa ei ole ajoakustoa, adaptiivisia ajovaloja tai ajotutkaa.

    Varsinainen moottoriremppa voi olla vaikea ultrakevyeen downsizingmoottoriin vs. vanhaan valurautapataan. Mutta nyt ihan rehellisesti: moniko ei-voi-enää-korjata-valittaja on koskaan avannut konetta? Ehkä joka sadas. Moniko on tehnyt niin viimeiseen 20 vuoteen tai ihan tosissaan uskoo enää koskaan tekevänsä? Ei kukaan.

    Ja hei, koneen vetäminen ulos on myös helpompaa ja kivempaa kun se painaa vaihdelaatikon kanssa 80 kg.

    Kyllä näitä vielä saa eli saa myös 12 vuoden päästä superhalpiksina.
     
    baggio ja rth tykkäävät tästä.
  43. vrds

    vrds

    Viestejä:
    480
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Mistä tämä nyt taas revittiin? Eihän tässä olla missään vaiheessa väitetty ettei voi korjata. Vaan siitä, että kun tekniikka on monimutkaisempaa ja sitä on enemmän, sen korjaaminen ja ihan perushuolto vaatii enemmän kaikilta osa-alueilta, myös aikaa ja työ on se mikä maksaa. Vastaavasti itsekorjaamisen kynnys on astetta haastellisempaa (mutta ei edelleenkään mahdotonta) ja mitä enemmän mukavuuksia sekä monimutkaisempaa tekniikkaa = suurempi todennäköisyys että jotain pitää korjata. Sitten kun sitä vikakoodia ei tule tai diagnostiikkaa ei osata tulkita edes merkkikorjaamolla, niin vaikea sitä on omin avuinkaan joskus yrittää korjata, kuten omassa tapauksessa. Ja kun nyt tuntuu ettei luetun ymmärtäminen osunut ihan kohdilleen, niin ehkä parempi ettei kommentoi, jos ei ymmärrä mistä alunperin edes keskusteltiin. Alkup. kommentti nimenomaan koski tämän ketjun alkup. aihetta.

    Ps. E-sarjan mersuihin ei tarvitse tehdä moottoriremontteja. Sarkasmia, mutta myös totta. Laatikkoöljyt tosin kannattaa vaihtaa 60tkm välein. Ainahan ne on kannattanut vaihtaa, mutta selvästi enemmän ongelmia nykyään vähemmillä metreillä, jos niitä ei vaihda.
     
    Viimeksi muokattu: 06.12.2019
  44. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 584
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Johan kaikissa yksinkertaisissa tonnin pommeissakin on ilmastointi, useita turvatyynyjä ja ajonvakautus. Tai siis enemmistössä. Kun nämä olivat uusia, sitäkin kauhisteltiin. Liikaa hajoavaa ja varsinkin sellaista, mitä ei itse voi korjata.

    Oli minullakin vuoden 1999 perusvolkkarissa (vain lievästi lisävarustellussa) neljä turvatyynyä ja sehän oli kamalaa kuulemma. Ei voi edes penkkejä vaihtaa. Ei toki ollut likikään tonnin pommi -vaiheessa kun ostin, mutta pidin auton senkin vaiheen ohi aina "annetaan romureiskalle kunhan hakee" -vaiheeseen asti. Tänä päivänä sitä pidettäisiin hirmuisen alkeellisena perusautona, vaikka siinä oli oikein keskuslukitus ja kauko-ohjauksen valmius (lisävarustetta ei valittu ja matala varustetaso).

    Kääntäen kauhistelua voisi aiheuttaa, että keskipaikalle ei ollut edes saatavilla kolmipistevyötä ja keskimmäinen niskatuki oli lisävarusteena samassa paketissa kuin ne sivuturvatyynyt.
     
    Viimeksi muokattu: 06.12.2019
  45. rth

    rth

    Viestejä:
    429
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itseasiassa omassa viidensadan pommissa on ilmastointia ja useita turvatyynyjä. Myös käsinoja ja mukitelineet löytyy.

    En saisi enempää autoa jos vaihtaisin vaikka 5000/10000/15000€ -arvoiseen autoon, joten näen aika paljon järkeä tämän pitämisessä liikenteessä. Toistaiseksi.

    Pieni öljyvuoto tuli kuntoon 7euron tiivisteellä ja taka-akselin ääntämiset lähti, kun vaihtoi suorat vanteet, niihin meni 40€.
     
  46. vrds

    vrds

    Viestejä:
    480
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    No, kun omasta 10 vuotta vanhasta pommista hajosi se ilmastointi, ei sitä kannattanut enää auton hintaan nähden korjata. Tätä alunperinkin tässä tarkoitin - eli missä vaiheessa kannattaa vaan vaihtaa autoa, tai kärsiä hajonneista ominaisuuksista, jos leima tulee ja auto on riittävän turvallinen (eli tieliikennekelpoinen).
     
  47. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 584
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Hyvin harvoihin kunnollisiin autoihin on ainakaan neljällä edellisellä vuosikymmenellä tarvinnut, ainakaan ennen kuin kaikki muukin on kannattavuusrajan ohi uusittu.
     
  48. vrds

    vrds

    Viestejä:
    480
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    No, niillä ei ajetakkaan tai ole ajettu järjestään sitä vähintään 500 000km ennen paalin menoa. Kannattavuus on toki suhteellista, mutta ei se sattumaa ole, mutta varmasti niillä perusautoilla kitkutellaan pidempään, joiden hankintahinta on aikoinaan ollut korkea. Toki on onnistunut muiltakin merkeiltä ja niiden joltain malleilta, mutta ei tuo nyt sääntö ole, vaan enemmänkin poikkeus. Ja sekin vain sen takia, että tässä maassa kaikkiviisaat "kannustavat" ajamaan vanhoilla autoilla ennemminkin kuin uudistamaan autokantaa. Ei kukaan muu täysjärkinen toisen maan kansalainen Euroopassa ajele autoja yhtä loppuun.
     
    Viimeksi muokattu: 06.12.2019
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  49. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 226
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    nohnoh, esim. täällä Puolassa maaseudulla julkinen bussiliikenne käyttää edelleen 80-luvun mersun pikkubusseja, ja näiden autojen valmistumisen aikoihin katalysaattorikin oli vain kaunis ajatus insinöörin oluttuopin nurkkaan raapustettuina muistiinpanoina.
     
    SR50La ja Tonnin Seteli tykkäävät tästä.
  50. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 584
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Yhtään väheksymättä mersua yhtenä monista erityisen kestävien moottorien valmistajista, mersujen suuret km-lukemathan johtuvat ensisijaisesti niiden ajoprofiilista. Jämäkkä ja kallis auto ostetaan matka-ajoon. Kyllä halpa pikkuautokin kestää paljon normaalia enemmän kilometrejä, jos joku masokisti ottaa sen uutena myyntiedustusralliin.

    Mercedes-Benz on perinteisesti kyllä poikkeuksellisen kestävä auto, mutta se korostuu muussa kuin moottorissa, jossa se toki myös ilmenee.
     
    Viimeksi muokattu: 06.12.2019