Onko tässä jatkuvassa auton korjauksessa järkeä?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja teho75, 11.07.2019.

  1. teho75

    teho75

    Viestejä:
    591
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Auto on mulla ollut 6,5 vuotta eli ostin sen 2013 helmikuussa. Renault Megane 1,6 vm 2000.
    Rahaa palanut jo 6000e korjauksiin&varaosiin ja mulla tuolla autolla ajoa tullut 120000km.
    Jos ei itse osaisi tehdä mitään korjauksia niin kyllä olisi hintavaa.
    Jotenkin tuntuu että tämä on loputon korjausmarathon.


    [​IMG]
     
  2. jefreitteri

    jefreitteri

    Viestejä:
    237
    Rekisteröitynyt:
    02.02.2017
    Ihan normihuoltoahan tuossa näyttää olevan. Halvassa ylläpidossa tuo toimintatonni/vuosi on vielä todella vähän.

    Osta audi ja remppaile sitä kuusi vuotta niin lompakko laihtuu. :D
     
  3. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    881
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Mulla palanu 2k€ tänä vuonna osiin. Laske työt siihen päälle. Sentääs 10v uudempi auto kun sulla.
    Eihän tässä olekaan mitään järkeä.
     
  4. Dr. Who

    Dr. Who Tukijäsen

    Viestejä:
    3 182
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Miksi takajarrupaloja vaihdellaan alle 40tkm ajolla?

    Starttimoottori 40tkm?!

    Termostaatti parin vuoden välein?

    Akku 3v ja 40tkm!?
     
    emviiex tykkää tästä.
  5. Jims

    Jims

    Viestejä:
    451
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Eihän tuossa nyt ole paljoa korjauksia, 19 vuotta vanhan ranskalaisen auton ylläpito nyt vaatii vähän työtä ja rahaa.
    Jos ajaisit uudemmalla, niin häviäisit nuo 6 vuoden korjausrahat 1-3 vuodessa ja silti maksaisit huolloista / korjauksista.

    Omaan 2016 valmistettuun ranskalaiseen pakuuni on nyt 2 vuoden ja 75 tkm aikana mennyt huoltoihin&korjauksiin rahaa noin 2000 € ja summa ei edes sisällä pesu turkkien kolhiman katon korjausta.
     
    SR50La ja JanSpeed tykkäävät tästä.
  6. Jims

    Jims

    Viestejä:
    451
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tarviketermari saattaa antautua jo alle vuodessa, samoin huonolaatuinen akku menettää parhaan teränsä muutamassa vuodessa ollessaan vähäisellä käytöllä.
     
  7. Dr. Who

    Dr. Who Tukijäsen

    Viestejä:
    3 182
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eli ostetaan halvinta paskaa, korjautetaan kaikki korjaamolla ja ihmetellään kun rahaa palaa?

    Mutta tuossa listassa on paljon asioita mitä on vaihdettu 2-3v ja alle 40tkm välein niin ihmekkös tuo jos korjaaminen maksaa.
     
    mineraalimies tykkää tästä.
  8. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 542
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Puhutko kokemuksesta vai ihan vain paskaa (oliko se sulla se epäonninen bensakutonen :D )?

    Mulla ei viiteen vuoteen diudin kanssa nimittäin ole mennyt millään tapaa edes kunnolla kolmasosaa tosta vaikka laskee tuon 570 eur maksanee VNT-kontrollerin siihen soppaan.

    Jos päästä pikasesti laskee normaalit huollot, sis. kierroksen jarruja, ZF:n alkuperäisen automaattiöljysatsin suodattimineen, tuon VNT-kontrollerin, yhden kardaanin tiivisteen, jne niin kustannukset taitaa hieman yli 5 vuodessa olla juuri ja juuri yli 2000 eur (ja siinäkin on ~300 eur turhaa kun auto huollettiin ekan kerran Audilla).

    550 euron rengassatsia en tuohon laskenut koska se oli ihan oma valinta ottaa premium renkaat eikä esim. jotain 200-300 eur halvempia Kumhoja, tms...
     
  9. Toiota

    Toiota

    Viestejä:
    393
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Itse joskus laskin kanssa että korjauksiin mennyt muutaman vuoden aikana moninkertaisesti auton arvo ja päätin että saa loppua rahan paneminen vanhan romun korjaukseen ja ostin uudemman vähänajetun vaihdokin. Vanhat pommit on niille ketkä korjaa itse halvalla. Uuden auton arvo putoaa nopeammin, mutta ei ole niin paljoa korjattavaa joten ei lopulta lompakkokaan kärsi niin paljoa. On se uusi auto muutenkin modernimpi ja paljon turvallisempi.
     
  10. bypass

    bypass

    Viestejä:
    143
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ap ainakin sanoi korjaavansa itse. Minusta tuossa paistaa läpi enemmänkin se, ettei ole alunperin päätetty, kauanko autoa aiotaan pitää. Tästä oli oma ketjukin. Ennakoiva auton huolto tjsp. Jos tarkoitus on vain saada leima autoon, niin silloin tosiaan vaihdellaan käsijarruvaijereita yksittäin, satulaa toiselle puolelle ja liukutappeja toiselle puolelle. Kustannukset ei itse tehden juuri muutu (pl. parit ylimääräiset jarrupalat 15€/pari), verrattuna siihen, että pistäisi remonttiin samalla pari-kolme satkua lisää ja laittaisi joka nurkan kerralla kuntoon. Molemmat strategiat on puolusteltavissa auton ikä ja hintaluokka huomioiden.
     
    SR50La tykkää tästä.
  11. Jims

    Jims

    Viestejä:
    451
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Se on jokaisen oma valinta, mitä laittaa autoonsa kiinni ja teettääkö sen korjaamolla vai laittaako itse näpit rasvaan.

    Itseäni ei yhtään ihmetytä tarviketermarin tai halvan akun antautuminen 2-3 vuodessa, halpojen kiinassa / intiassa valmistettujen osien laatu nyt on melko ala-arvoista.

    Uusi auto on monessa tapauksessa mukavampi ja turvallisempi, mutta kyllä siinä lompakko kärsii paljon enemmän, kuin tuollaisen muutaman satasen romun pitämisessä ajokunnossa, jos toisin väittää valehtelee itselleen.

    Ei tarvitse olla kovin kummoinen uudempi auto, kun vuosihuollon hinta ja arvonalenema ylittävät vanhan ropposen korjausten hinnan moninkertaisesti.

    Mukavuus, turvallisuus, lisävarusteet yms. ja uuden tai uudemman auton huolettomuus ovat sitten ne asiat, joista jokainen maksaa oman halunsa mukaan enemmän.
     
    SR50La tykkää tästä.
  12. Toiota

    Toiota

    Viestejä:
    393
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Tavallisen uudehkon perheauton määräaikaishuollot 150-300 € riippuen onko pieni- vai isohuolto kyseessä. Arvo toki putoaa uutena paljon, mutta pian ne kalliit kilsat on takanapäin ja vuosittain ei montaa tonnia arvosta enää lähde.

    Vanhaa pommia viet kerran kuussa korjattavaksi, samalla menee työaikaa hukkaan kun lähdet aamulla ajamaan pommia jonnekkin Vantaalle korjaamolle ja julkisella töihin ellet laina-autosta halua maksaa extraa ja sit illalla tai muutaman päivän päästä sama reitti toiseen suuntaan että saat auton takaisin.

    Toki jos itse korjaa, niin halvaksi tulee kun ei ne osat paljoa maksa, kuten itsekin tein köyhänä opiskelijana, mutta nykyään ei perheellisenä aika ja mielenkiinto riitä auton alla makaamiseen kun on oikea työkin josta saa hyvin palkkaa. Ikävän kallista on korjaamoiden tuntipalkat kun tuntuu että ihan pieninkin remppa, jokin absianturin vaihto on aina 800€.
    Aika nopeasti uusi auto onkin jo hyvin lähellä vanhan pommin ylläpitoa, ellei jopa edullisempi.
     
    ilahama ja Mika__ tykkäävät tästä.
  13. teho75

    teho75

    Viestejä:
    591
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Sisemmän takajarrupalan pinta kuluu paljon nopeammin verrattuna uloimpaan palaan.
    Startti meni jostain syystä toisen kerran rikki ja nyt on toiminut taas hyvin.
    Termostaatit tahtoivat särkyä usein. Yhdessä oli se keskitiiviste riekaleina ja sen kautta pääsi neste kulkemaan. Toistaiseksi on taas termostaatti toiminut.
    Akku kesti sen pari vuotta kunnes luumahti talvipakkasilla vaikka sitä säännöllisesti lataili älylaturilla.

    Nytkin on sellainen vika että jarrut täristää. On ollut jo monta vuotta ja jostain syystä jarrulevy menee kieroksi. Levy, satula, palat ja liukutapit on vaihdettu mutta edelleen menee kieroksi. En jaksa enää.
    Hankalat hommat hoitaa korjaamo mutta itse koitan tehdä myös mahdollisimman paljon.
     
    Viimeksi muokattu: 12.07.2019
  14. elmo

    elmo

    Viestejä:
    798
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Meneekö se niin, että jossain vaiheessa tulee kohta, että autoon on jo pumpattu niin paljon rahaa, että pakko pumpata vielä lisää rahaa? Ja vasta yksittäinen auton arvon ylittävä korjaus pistää homman poikki?

    Mulla menee melkein niin, että kun alkaa menemään enempi rahaa niin sitten menee aika nopeasti vaihtoon. Ennemmin otan monta tonnia takkiin arvon laskussa kuin käytän huoltoon sitä yhtäkään tonnia :). Voi olla hyvinkin paljon huonompi tapa, mutta en tykkää yhtään siitä, että autossa on tiedossa jotain korjattavaa vaikka se ei ole mikään pakollisuus työmatkaakaan varten.
     
  15. teho75

    teho75

    Viestejä:
    591
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    No kyllä se on niin että jos moottoriremonttiin tai vaihdelaatikkoremonttiin pitäisi ryhtyä niin sitten Kuusakoski kutsuu.
    Ylipäätänsä suuret fataalit viat tietää paalia. Mutta toistaiseksi Renault on paalaukselta säästynyt.
     
  16. tuoppi´

    tuoppi´ Köyhä

    Viestejä:
    1 670
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Juuri tämän takia en osta enää "tavallisia"/tylsiä autoja. Vikoja tulee niihin tylsiinkin autoihin ja sitten se korjaus vituttaa tuplasti kun se auto ei ole kunnossakaan kiva ajaa.
     
    Niceman, draco76, Bapsu ja 8 muuta tykkäävät tästä.
  17. an7i5ankar1

    an7i5ankar1

    Viestejä:
    323
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Tämä!
    Kun on se hyvässä kunnossa oleva vanhus, niin ei kovasti harmita siihen laittaa rahaa kiinni kun sillä tykkää ajaa. Eri asia on se samanikäinen, mutta ruosteen raiskaama neekerivarusteilla lättäpenkeillä ja mopon koneella oleva **ska.
     
    Bapsu, valurauta ja Stanley H. Tweedle tykkäävät tästä.
  18. mustajoki

    mustajoki

    Viestejä:
    389
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Onhan tuo tonni tasaisesti vuodessa jo vähän kipurajalla perusauton huoltoon varsinkin jos itse tekee, se että uuteen autoon menee vielä enemmän ei tarkoita etteikö vaihto paremmin koossa pysyvään yksilöön olisi jo jossain välissä järkevää.

    Vaikka renkaiden loppuessa tai sitten jos/kun autoon ei enää saa hinausvakuutusta? (Olettaen että sellaisen katsoo tarpeelliseksi, nimim. vanhan auton korjaamolle hinauksen viikonloppu- ja iltalisiä omasta pussista joskus Turuntiellä maksellut...)
     
    SR50La tykkää tästä.
  19. selectamatic

    selectamatic

    Viestejä:
    1 109
    Rekisteröitynyt:
    23.04.2019
    Tonttu vuodessa on vielä ok. Hinausvakkutuksen saa kyllä kaikkiin autoihin vaikka motonetistä.
     
  20. mustajoki

    mustajoki

    Viestejä:
    389
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Ehkä se on sitten ok, jos ja kun inflaatio on tehnyt arvioihini tepposet "silloin kun minä olin nuori" tyyliin. Hain josko löytyy jokin luonnollinen raja (tähän asti kannattaa syytää sitä rahaa, mutta sitten ei enää).
     
  21. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    881
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Toisaalta jossain kohtaa tulee sellainen piste ettei kannata myydä, vaihtaa tms vaan pelkästään pitää se. Koska käyttöarvo on niin hyvä ja ns yllätyksellisten kilometrien todennäköisyys pienenee.
     
  22. Corex

    Corex

    Viestejä:
    786
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Touhutonni vuodessa ei kuulosta kovin pahalta. Tuossa vaiheessa alkaa jo tuntemaan autonsa ja pikku rempat käy kuin itsestään :kahvi: Eipä ne uudet autotkaan mitään ongelmattomia ole mitä nyt sivusta seuraa. Pahimmillaan kone ja laatikko levällään heti takuun jälkeen ja valohoitoa merkkiliikkeessä 100€/h.
     
  23. Raatokalle

    Raatokalle

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    02.02.2017
    Pikaisella vilkauksella valtaosa noista näytti aikalailla huolloilta. Omasta mielestäni ei nyt kovin huonosti, jos vajaa 7 vuoden aikana on mennyt 6000€ korjauksiin/huoltoihin. Pikaisesti muistellen mitä omaan pommiin on mennyt rahaa 1,5v omistuksen aikana taitaa lähennellä kokonaisuudessaan 1000-1500€. En muista varmaksi, valtaosa kuiteista lentänyt jo uuniin.
     
    SR50La tykkää tästä.
  24. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    913
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Tuossa listassa lukee myös ojaanajo, paljonkohan se on tullut maksamaan?
     
  25. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    7 297
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Eikös se ole sitten sinullakin melkein saman verran?

    Auton huolto luonnollisesti maksaa, varsinkin jos sen haluaa toimivan luotettavasti ja pitävän kohtuullisesti arvonsa. Tonni vuoteen on silti polttoaine -ja pesulakuluja huomioimatta ainakin omien kokemusten mukaan noin 20tkm ajoilla yläkanttiin, vaikka huollattaisi aina liikkeessä. Tämä tosin selittynee sillä, että minulla on omistuksessa ollut vain yksi ranskalainen ja siitä on sittemmin opittu. :D
     
  26. Raatokalle

    Raatokalle

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    02.02.2017
    Hups. Piti lukea tuo oma viesti uudelleen ja tarkoitin, että on mennyt tuon verran jotta auto on jokseenkin ajokelpoinen. Kerran vaihdettu öljyt/iskarit, muutoin kaikki muut korjaukset on nimenomaan olleet muuta kuin tavallista kausihuoltoa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  27. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 794
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Aika paljon menee fyrkkaa hepuilta huoltoihin, en ole kaikesta pitänyt läheskään kirjaa, mutta edes puolet tonnista per vuosi kuulostaa paljolta. Autoja ollut laidasta laitaan, yleensä 3-6v per auto ja harvoin mitään ihan tuoreita, suurin osa ollut +10-vuotiaita. Autoilua tullut harrastettua 27v ja risat ja kilometrit 15-20t/km per vuosi.

    Käytännössä tullut tehtyä aina vuosihuolto ja tyyliin jarrupalat/-levyt kun on tarvinnut. Corsaan tuli joskus kansiremppa, se oli jotain 600-700e hujakoilla, muuten se noin 200-300e vuosihuolto viime vuosina. Aiemmin kun oli halvempia autoja, niin tuli huollettua monesti itse, öljyt + tulpat + suodattimet jne. Niihin ei aina saanut edes satasta menemään.
     
  28. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 594
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Peugeot 407 ja Volvo V50 autot myös oli, mutta ne olen jo myynyt Peugeot 406 hdi farkku tuli ostettua 2013, 950€. Mittarissa 525tkm ja olen ajanut sillä 77tkm. Jo aiemmin oli vaihdettu laturi.

    On Pösöönkin pieniä korjauksia pitänyt tehdä, mutta erittäin halpa on silti ollut. Yritän listata kaikki viat. Alapallonivel vasen ja oikea. Talvirenkaat 100€, toiset talvirenkaat ja vanteet 80€. Talvirenkaiden myynti -80€. Paremmat kesä ja talvirenkaat vaihdettu toisista autoista, 0€. Vasen kynnys pieni hitsaus. Jarrupalat eteen ja taakse. Jarrukengät ja vaijerit. Käsijarrun vaijerin korjaus 0€. Taka jarrusatuloiden herkistely. Öljynvaihtoja 20tkm välein. Akku. Paremman akun vaihtaminen toisesta autosta (Optima), 0€. Raitisilmasuodatin ja ilmansuodatin.
    Viimeisimpiä korjauksia. Molempien kynnyksien hitsausta. Vasen kääntölaakeri. Aurauksen säätötanko oikea taka. Käsijarrun vaijerin korjaus uudelleen, 0€.

    Työläimmät varmaankin nuo taka jarrusatuloiden herkistelyt ja kynnysten korjaus. Kynnykset ei ole kumminkaan kokonaan uudet, eli vielä lisääkin hitsaamista saattaa tulla. Huoltamolle ei ole tarvinnut autoa viedä, eli siksi pienet kulut.

    Auto alkaa olla niin vanha ja arvoa sillä ei ole enää juuri ollenkaan. Eli romuttaminen on varmaan jo hyvin lähellä. Ikää 18v. Toimii silti. 300€ ostin toisenkin juuri katsastetun bensa vara-auton, Vectra farkku.

    Ennen Pösöä vähän vajaa 6000€ maksaneessa Alfa Romeossa oli selvästi eniten vikoja. Peugeot on siis ollut paljon parempi ja 2.0hdi 110 moottorikin pitäisi olla erittäin luotettava. Vaikka Alfalla oli ajettu reilu 250tkm (en muista tarkkaan) ja Pösöllä vähän yli 525tkm. Alfan onkin jo seuraava omistaja romuttanut ajat sitten ja Peugeot on muutenkin 6 vuotta Alfaa iäkkäämpi jo. Alfa ruostui erittäin pahasti noin 10 vuotta Pösöä aiemmin ja koko pohjan alalta. Plus muut hajoamiset.

    Yksi vikatilasto:
    Tulos voi hämmentää suomalaisia: Eurooppalainen tutkimuslaitos laittoi automerkit luotettavuusjärjestykseen
     
    Viimeksi muokattu: 13.07.2019
  29. Zacksa

    Zacksa

    Viestejä:
    1 373
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Corolla 2002, korjauskuluja n. 100€/vuosi. ajanut nyt mittarilukeman 205tkm -->235tkm kahdessa vuodessa. Ilmastointi ja cd soitin vakiona :smoke:
    Vaihdettu yksi takajarrusatula, takapään jarrupalat, lisälaitehihna, ilmansuodatin ja raitisilmansuodatin sekä tulpat. Youtubesta löytyy jokaisen osan vaihtamiseen paljon opetusvideoita, eikä minkään edellä mainitun osan vaihto kestä kovin kauaa. Pisimpään meni jarrusatulan vaihdossa, ensikertalaiselta n. Tunti.
     
  30. Jims

    Jims

    Viestejä:
    451
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tuollaisen uuden 30-40 k€ perheauton arvonpudotus on noin 10% vuodessa, jolloin maksat arvonalenemana tuon 3000-4000 € vuodessa ja sen päälle määräaikaishuollot, sillä korjaa tai korjauttaa muutaman satasen pommia jo aika hyvin ja suuremman vian sattuessa kohdalle on helppoa vaihtaa se pommi "uuteen" samanlaiseen.

    Kun tuollainen uusi perheauto on noin 5 vuoden ikäinen, hidastuu sen arvonpudotus ja absoluuttinen rahasumma pienenee, mutta silloin siihenkin alkaa tulemaan vikaa ja joudut kiikuttamaan sitä pajalle tai tekemään remonttia ihan samalla tavalla kuin siihen parin satasen pommiinkin.

    Eikä sitä varusteetonta neeger mallin -89 valmistunutta Corolla / Carina II:sta tarvitse joka kuukausi viedä pajalle, kun ei siinä ole mitään mikä voisi varsinaisesti hajota.

    Kuten tuossa itsekkin mainitsit, ei sinulla ole aikaa, intoa tai mielenkiintoa remontoida vanhaa pommia, jolloin maksat "ylimääräistä" uudemmasta autosta verrattuna siihen halvan pommin liikenteessä pitämiseen verrattuna, mutta ei se silti tee uudemmalla ajamisesta saman hintaista tai jopa edullisempaa.

    Totta kai ihminen käyttää rahaa omaan mukavuuteensa, jos sitä rahaa on käytettävissä, eikä siinä ole mitään väärää, niin teen itsekkin.
     
  31. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 869
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse juuri ostin ensimmäisen paremman auton. Kalliiksi toki tulee kun hankintahinta oli yli 20k€, joten jo arvonalenema on sen 2k€ /vuosi, mutta ajattelin nyt kokeilla miltä tuntuu mukava ajaminen kun on tullut ajeltua vanhalla autolla jo 17v. Nyt on ensimmäinen ilmastointi, automaatti, vakkari, oikeasti hyvät penkit jne. Ajoa on tullut sen 20-30tkm/vuosi ja autot ollu vaan halpoja joita korjannut itse. En ole esim. koskaan käyttänyt autoa huollossa.

    Halvalla olen kyllä päässyt tähänasti. Kallein yksittäinen osa oli laturi n 200€, vanhan kerran korjasin laakerin vaihdolla, mutta sitten sekin leikkasi totaalisen jumiin ja jotenkin suli koko roska niin piti ostaa uusi.
     
    mmst1 tykkää tästä.
  32. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 226
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Ihan normaalilta listaukselta näyttää, lisäksi koska alla ranskalainen voi syyttää vain ja ainoastaan itseään.
    Tosin kuten tuossa edellä jo mainittiinkin, osaa palikoista on uusittu vähän liiankin tiuhaan (esim. akku) joten onko hoidettu vain oiretta eikä korjattu itse juurisyytä?

    ps. levyt eivät mene kieroon ellei autolla käy ajamassa radalla ja aja siitä sitten suoraan autopesulaan. Syy täristykselle on 99.9% varmuudella jarrupalojen materiaalin siirtymisestä levyn pintaan (epätasaisesti) ja kun tuonne kerran pääsee syntymään pieni epätasaisuus, ruokkii se sen jälkeen itseään vaan enemmän ja enemmän.
     
    Viimeksi muokattu: 13.07.2019
  33. Pavosen Heska

    Pavosen Heska

    Viestejä:
    329
    Rekisteröitynyt:
    13.01.2017
    Itse olisin jättänyt tuossa tapauksessa nokkahihnan vaihdon tekemättä ja vaihtanut autoa. Näköjään tuokin remppa tehty halvemman kautta kun hetken päästä on moniurahihnat rullineen vaihdettu.
    Nyt on sitten alettu helmojen fiksaaminen. Jos ei itse halua käyttää autoa harjoittelualustana niin teetettynä muutaman tunnin homma vastaa jo auton arvoa.
    Näinhän näitä kauhutarinoita rapeista ranskalaisista muodostuu jos haluaa loppuun ajettua ranskista elvyttää viimeiseen asti.

    Itse olen ajellut kolme ranskista 200-300 tkm välit edullisesti ja säälittä paaliin kun hetki on koittanut. Taisi kaikissa olla edessä hihnaremppaa, renkaiden uusimista ja katsastus niin parilla tonnilla löytyy helposti hihnarempattu, katsastettu ranskis vieläpä hyvillä kaksilla renkailla alle.

    Kyllä se vaihtamalla paranee...
     
    TeknoR ja SR50La tykkäävät tästä.
  34. Tukkeuma

    Tukkeuma

    Viestejä:
    700
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    No onkos päätöstä tarvinnut jälkikäteen katua? Onko seuraava auto kallis vai halpa pommi?
     
  35. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 869
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vielä ei kaduta ainakaan, mutta hankinnasta vasta viikko. Saa nähdä, mutta on tuolla kyllä todella hyvä ajaa ja ilmastointi on tietysti kiva kun ennen aina ihan hiessä saanut ajella. Rahaa menee paljon kun pitää olla vakuutusta jne. mutta kerran sitä vain eletään.
     
  36. an7i5ankar1

    an7i5ankar1

    Viestejä:
    323
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Niin kauan kun raha ei kasva puussa, niin pitää miettiä mihin on varaa. Muuten aika harvalla olisi vanhaa pommia, pl. ne vanhat harrasteautot.

    Absoluuttisesti halvimmat kilsat tulisi varmasti monelle sillä vanhalla, mutta kohtuu varmalla Toyotalla. Vanha ranskis ei ole ehkä se halvin auto, mutta kyllä moni tuttuni manaa myös volkkarien, volvojen, mersujen ja bemarien vikaherkkyyttä. Yleensäkin monimutkaista tekniikkaa tulee välttää, eli ei ainakaan mitään tuplakytkin automaattivaihteistoja.

    Mutta iän ja kilometrien karttuessa vikoja tulee aina vain lisää ja korjaamisen hinnan lisäksi on se vaiva ja itse ainakin arvostan ettei tarvitse stressata turhia. Ja se pahin stressi tulee siitä että entä jos auto ei lähde aamulla käyntiin, myöhästyt töistä ja menetät palkan ja/tai llisäksi töissä luottamus kärsii. Tai myöhästyt lääkäristä, lentokoneesta, jne. tärkeästi tapaamisesti, josta monesti tulee myös rahallisia menetyksiä.

    Viimeisenä, muttei vähäisimpänä. Jos minulla olisi perhe, niin en todellakaan uskaltaisi laittaa lapsiani mihinkään yli 10-vuotiaaseen vanhukseen, puhumattakaan mistään vuosituhannen vaihteen japsipommista. Turvallisuus on parantunut huomattavasti viime vuosina enkä lähtisi näissä asioissa tinkimään kun pariinkymppiin saa kohtuu kilometreillä muutaman vuoden ikäisen ison turvallisen auton kaikilla turvavarusteilla.
     
  37. james123

    james123

    Viestejä:
    23
    Rekisteröitynyt:
    27.01.2017
    Onhan siinä järkeä jos haluaa säästää ja löytyy intoa ja aikaa ruuvata. Uudella autolla ajaminen on kallista monestakin syystä. Tarvii kaskot ja pitää huollattaa merkkiliikkeessä puhumattakaan arvonalenemasta. Lisäksi tonnin pommin etuna on se, että jos sitä vähän kolhaisee niin pikku kolhuille ei tarvitse tehdä mitään. Tai jos vaikka ilmastointi lakkaa toimimasta ei sitä kannata korjata. Mitään kalliita remontteja ei kannata tehdä vaan paaliin/peltoautoksi/myyntiin osina vaan ja uusi tilalle. Sen verran korjataan että saa leiman. Ei itsellä ole koskaan mennyt vuodessa tonnin pommin korjaamiseen paria-kolmea satasta enempää. Osia löytyy käytettynäkin tai autodocista tms vastaavasta ja ne ajavat asiansa sen pari kolme vuotta kun pommiin saa vielä leiman ilman kalliita korjauksia.

    Paras turvavaruste on rauhallinen ja ennakoiva ajotyyli. Toiseksi paras on ajaa itse vaimon sijasta kun perhettä on kyydissä :D
     
  38. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 794
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Ikävä kyllä se perheen kakkosauto on monesti se juuri ja juuri leiman saava paska. Sillä matkaa muija ja kakarat.

    Faija oli kymmeniä vuosia autohuoltoyrittäjänä kunnes eläköityi, aikalailla kaikenlaista paskaa sinne tuotiin välillä huoltoon ja aina oli niin perkeleen tarkkaa että ei vain mene yhtään ylimääräistä euroa näihin paskimpiin pommeihin.

    Välillä tuli kyllä ihan maininneeksi, että laitatko oikeasti jälkikasvun matkaamaan sillä pommilla vai pitäisikö harkita jotain ihmiskuljetukseen sopivaa kampetta ja pistää se sen aikainen romu vaikka paaliin tai myydä Afrikkaan.
     
    SR50La tykkää tästä.
  39. james123

    james123

    Viestejä:
    23
    Rekisteröitynyt:
    27.01.2017
    Täytyy muistaa että nykyiset "paskimmat pommit" ovat aikoinaan olleet huipputurvallisia ja uusinta parasta tekniikkaa. oman ikäluokan lapset ovat matkanneet ilman turvaistuinta autossa ja vieläkin ollaan hengissä.

    Turvallisuus=Bisnes
     
  40. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 794
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Niihin oikeasti aikakautensa parhaisiin autoihin pitää silti laittaa uusia renkaita, vaihdella jarruosia, jousia, iskareita, hitsaillla suurimmat reiät pois jne.

    Moni on ollut paskaa turvallisuuden osalta ihan uutenakin silloin 80-90 -luvuilla pl. Saab, Volvo ja MB.
     
    SR50La tykkää tästä.
  41. psymbiote

    psymbiote

    Viestejä:
    285
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jos nyt ohitetaan se seikka, että monellako lapsiperheellä on varaa parinkympin autoon, niin mikä on todennäköisyys joutua liikenneonnettomuuteen? Jos lasten tulevaisuutta ajattelee, niin ehkä ajaisin vanhemmalla autolla, ja laittaisin säästyneet lasten harrastustoimintaan, ja opiskeluun. Ite olen 2 lapsen vanhempi, ja kaikki tarmo ja rahaakin laitetaan siihen, että noista ei tulisi työtä pelkääviä mätisäkkejä. Raha ei tosiaan kasva puissa, valintoja pitää tehdä.

    Ja mitä tulee AP:n autoon, niin pitäiskö vaihtaa merkkiä? Ite olen ajellut tojotilla viimeset 12v. On ollut 3 hiacee ja 2 avensista, isoimmat remontit on olleet vm2000 avensikseen laturi, vm2001 hiaceen vaihdoin kuorman tuntevan jarrusylinterin, ja 2009 hiaceen vaihdoin vetonivelen suojakumin. Muuten menty öljyjen, ja polttimoiden vaihdoilla. Täältä Autot&liikenne palstalta voi lukea, miten kävi kun vaihdoin merkkiä :D Myin tuon 2009 hiacen pois, kun piti saada ylimääräinen penkkirivi, mutta tuota kauppaa kadun varmaan aika pitkään.
     
    Viimeksi muokattu: 14.07.2019
    SR50La, Shalashaska, TeknoR ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  42. Busso

    Busso

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    04.11.2016
    Laitetaas nämä omat nykyiset harrastekäyttikset. Kaikki menot mitkä ei ole bensaa, katsastusta, vakuutusta tai veroa:

    Auto 1 - vm 1999, mittarilukema ostohetkellä 176tkm. Ostin 11.2013. Hinta 3300e
    12.2013 Kaasupoljin aiheutti vikatilan, elektrosprayta liittimeen. 9e

    2013 kulut: 9e

    3.2014 - Katsastuksessa hylätty, päästöt ja takajarrut. Korjaamolle ja uusi leima. 69e
    4.2014 - Alkuperäinen käytetty "jalopuu" keskikonsoli maalatun tilalle. 37e
    4.2014 - Alkuperäiset käytetyt mustat mittariston kehykset yms maalattujen tilalle. 32,6e
    5.2014 - Etupyöränlaakeri + työ. 124,06e
    6.2014 - Etu-umpiot haalistuneet. Meguiars Headliht Restoration Kit Heavy. 40e
    7.2014 - Sivupeileistä maalit lähtenyt. Maalit ja hioma-arkit. 13,3e
    8.2014 - Öljyt 64,9e
    9.2014 - Vanha akku zippi. Uusi Euroglobe 12V 74ah 640. 85e
    11.2014 - Keskikonsolin valoja pimeenä. Polttimoita 8kpl. 7,9e
    11.2014 - Etuovet naksuu avatessa. Ehjä stopparit. 35e

    2014 kulut: 508,76e

    1.2015 - Taustapeili putos. Liimaus lasiliikkeessä. 15e
    4.2015 - Katsastuksessa hylätty, pohjan hitsaus, jarruputket, jarrupalat, takajarrut. 170e
    5.2015 - Jalopuisesta vaihdekepin nupista lakka irtoilee. Ehjä käytetty. 20e
    8.2015 - Etupuskurin mustasta listasta maali lähtenyt. Mustaa automaalia. 8e
    9.2015 - Polttimo pimeenä. 12V 5W. 1,9e
    10.2015 - Jarrujen ilmausruuvin kumihattuja. 2e.
    12.2015 - Polttimo pimeenä. 12V 21W. 1,4e

    2015 kulut: 218,3e

    2.2016 - Jakohihnasarja. 177,61e
    3.2016 - Jakohihnasarjan vaihto tutulla. 120e
    3.2016 - Laturi meni. Uusi laturi + työ. 480e
    3.2016 - Lämmityksen läppämoottori sökö. Ehjä käytetty. 22,4e
    4.2016 - Katsastuksessa hylätty taas :D. Takajarrujen herkistelyä + jarrunestettä. 35,9e
    4.2016 - ^Etutukivarsi ja takavakaajan yhdystanko. 70,02e
    4.2016 - ^Pohjan hitsaus. 60e
    5.2016 - Pakoputki vuotaa, kytkinnestettä vuotaa. Korjaus + osa. 120e.
    5.2016 - 17" OEM-aluvanteet & Hakka V renkaat 3-4mm. 200e
    7.2016 - Peruutin tolppaan. Ehjä samanvärinen takaluukku. 40e
    8.2016 - Ehjä luukku ei sovi kunnolla. Hiukan perän oikasua lukon kohdalta. 20e.
    9.2016 - Öljyt. 29,95e
    11.2016 - Seisontaan, Auto 2:n osto.

    2016 kulut: 1375,88e

    2017 - Ei ajoa

    7.2018 - Airbag valo, elektrosprayta liittimeen. 0e
    7.2018 - Pohjan hitsaus tutulla + tarvikkeita. 232,6e
    7.2018 - Uudet äänieristeet lattiaan sisälle. 35,9e
    7.2018 - Uusi pakoputken keskipätkä ja takavaimennin. 233,6e
    7.2018 - Uusi katalysaattori. 159,59e
    8.2018 - Pakoputken ja katin asennus. 80e
    9.2018 - Öljyt ja suodatin. 36,7e
    10.2018 - Alatukivarsi. 60,28e
    10.2018 - Uudet merkit. 9,08e

    2018 kulut: 847,75e
    Mittarissa nyt 201tkm, olen ajanut reilu 30tkm

    Huolto- ja korjauskulut yhteensä 5 vuoden ja 8kk ajalta tähän asti: 2959,69e

    -----------------

    Auto 2 - vm 2001, mittarilukema ostohetkellä 270tkm. Ostin 11.2016. Hinta 4100e
    3.2017 - Kattoluukku suhisee hiukan maantienopeuksissa, ostin uuden tiivisteen. 70e (ei sopinut, vika edelleen -_-)
    4.2017 - Polttimo pimeeksi. 2kpl Bosch Gigalight +120 H7-polttimot. 25,8e
    5.2017 - Ratti oli hiukan kulunut. Ebaysta nahkamaalia ja hiukan hioma-arkkia. 19,8e
    7.2017 - Käynnistyi huonosti lämpimänä. Uusi kampiakselin asentoanturi. 58,4e.
    7.2017 - Öljyt ja suodatin. Huollossa tehtynä. 100e
    11.2017 - Toinen vetarin kumi + työ huollossa tehtynä. 120e
    11.2017 - Raitisilmansuodatin. 15,21e
    12.2017 - Etuovet naksuu avatessa. Uudet stopparit. 42,4e
    12.2017 - Taas polttimo pimeeksi. 2kpl Osram Ultra Life H7-polttimot. 21,8e

    2017 kulut: 469,81e

    2.2018 - Helmassa pientä ruosteen alkua, korjaus ja maalaus teetettynä. 100e
    4.2018 - Maskiritilä ollut hiukan rikki. Käytetty ehjä tutulta. 20e
    6.2018 - Kuskinovenkahvan vaijeri poikki. Käytetty ehjä tutulta. 10e
    10.2018 - Uudelleen maalatuissa etujarrusatuloissa kuuluisi olla merkkilogot, ebaysta decalit. 6,82e

    2018 kulut: 136,82e

    2.2019 - Ohjaustehostimen öljynjäähdytin vuotaa. Käytetty purkaamolta + työ. 127e
    3.2019 - Jakohihnasarja, moniurahihnasarja, venttiilikopan tiivisteet, vesipumppu, ja tulpat jakopäähuoltoa varten. 432,49e
    4.2019 - Ylläolevan vaihtotyö korjaamolla + öljyt ja suodatin. 543e
    7.2019 - Moottorin lämpömittari näyttää höpöjä. Uusi anturi + työ 25e (näyttää edelleen väärin)

    2019 so far: 1127,49e

    Mittarissa nyt 290tkm, olen ajanut reilu 20tkm

    Huolto- ja korjauskulut yhteensä 2 vuoden ja 8 kuukauden ajalta tähän asti: 1734,12e

    Onko järkeä vai ei, tiedä sitä.. ja vaikka ei halvinta autoilua olekkaan etenkin kun kaikkea ei tee itse niin silti kuitenkin tykännyt molemmista autoista joten eipä korjausmenotkaan harmita.
     
    Viimeksi muokattu: 14.07.2019
  43. james123

    james123

    Viestejä:
    23
    Rekisteröitynyt:
    27.01.2017
    Todennäköisyys joutua liikenneonnettomuuteen on pieni. Jos pidemmälle ajattelee niin voiko lapsia päästää edes yksin fillarilla mihinkään tai voivatko harrastaa lajeja joissa voi loukkaantua jos turvallisuuden näkökulmasta ajatellaan? Ja mitä se aiheuttaa kun lapsia "suojellaan" loputtomiin. No tämä taitaa jo olla offtopic.

    Taitaa aika monella se "turvallinen" auto olla yhtä kuin uusi ja näyttävä auto ja syyt omistamiseen ihan muualla kuin turvallisuudessa. Eikä siinä mitään niistäkin tulee aikoinaan tonnin pommeja niille jotka jaksavat ja osaavat ruuvailla.
     
  44. sniperfin

    sniperfin

    Viestejä:
    1 689
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Just tän takia vaimoke ajaa 2007 vuoden saabilla. Kilsoja sille tulee jopa 35k vuodessa (reipas työmatka) ja noilla kilsoilla uuden auton arvo laskee niin saatanasti että
    10 tonnin autolla kannattaa ajaa se 5 vuotta ja sitten vaihdella uuteen käytettyyn. Tottakai kulutusosaa joutuu vähän väliä laittamaan (tänä vuonna on vaihdettu mm. turbo,viime vuonna kaikki bensasuuttimet ja puolat).
    Ens vuonna tulee se 5 vuotta täyteen (about 170k tuolla pirssillä) ja haetaan joku 2011 vuoden saabbi tai samaa ikäluokkaa oleva volvo ruotsista tilalle. Niitä löytyy vielä ihan ok kilsoilla (about 120k) hyvään hintaan sieltä kun tarjontaa on
    niin paljon. Veroineenkin kannattaa hakea sieltä helposti. Vanhastahan ei enää mitään saa,joten katotaan meneekö suoraan paaliin vai annetaanko sukulaisille, ajakoot niinkauan kun toimii jos ottavat.
    Riippuen vuodesta se 500-1000 on mennyt korjauksiin/vuosi kun on itse tilannut saksasta/briteistä isommat varaosat eikä maksanut suomen kiskurihintoja. Sain mm. huolletun käytetyn turbon briteistä 200 euroon (paikallisesta saappi erikois lafkasta) kun
    täältä ei löytynyt mitään alle 400 euron (romuttamoilta suoraan irtiotettuja, ei tiedä mitä saa), uusi olis ollut sitten reippaasti kalliimpi.
     
  45. Matolaatikko

    Matolaatikko

    Viestejä:
    1 014
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2018
    6000€ relluun on ihan aika paljon, mutta kiitä onneasi, ettei rellu ole enempää vaatinut. :rofl:

    Ihan jäätäviä vikoja tuolla listattu. Maakaapeli esimerkiksi, mitä hittoa :lol:
     
  46. Jims

    Jims

    Viestejä:
    451
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    6000 € 6,5 vuodessa jo ostohetkellä 13 vuoden ikäisen ja melkein 200 tkm ajetun rellun huoltoon ei ole mielestäni paljon, vähän uudemman ja paremmin varustellun rellun, kuten vaikka 2004 eteenpäin olevan Grand Scenic:in tai Espacen, ostamalla olisi päässyt korjaamaan taas aivan uudenlaisia vikoja, kuten oven sisään putoavaa sähköikkunaa tai sähköistä käsijarruboksia.

    Maakaapeli vikaa esiintyy muissakin kuin ranskiksissa, jopa niinkin luotettavasta autosta kuin Toyota Hiace jouduin vaihtamaan koneen ja rungon välisen maakaapelin, jotta hehkuvalo paloi jälleen.
    Taisi se kyllä hehkuttaa ennen tuota korjaustakin, kun lähti -32 ° pakkasesta käyntiin, mutta en usko että maakaapelin vaihdosta oli haittaa.

    Hiacea ei kyllä kannata myydä pois, jos omistaa hyvän.
    Itse möin vanhan ja luotettavan Hiaceni pois pari vuotta sitten, kun vaihdoin uudempaan pakuun, ja kyllähän se on aina välillä harmittanut.
     
    SR50La tykkää tästä.
  47. Tukkeuma

    Tukkeuma

    Viestejä:
    700
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Harvinaisen typeriä kommentteja heität. Liikennekuolemat ovat vähentyneet kokoajan ja yksi iso syy siihen ovat turvallisemmat autot. Se, että joku auto on ollut turvallinen vuonna -90, ei tarkoita etteikö siitä voisi enää parantaa. Voit todeta asian ihan itse esim. tästä:



    Katso etenkin sisäkuvakulmat. Kummassa istuisit mieluummin?
     
    emviiex ja SR50La tykkäävät tästä.
  48. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 594
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    1998 Toyota on näköjään tosi huono. 1996-1997 Vectrassakin oli jo kaksi turvatyynyäkin.

    Jos ei nyt aivan noin vanhoja, vaan jotain 15 vuotta, eli 2004 uusia malleja. Mulla oli Peugeot 407 ja Volvo S40/V50. Kummatkin pitäisi olla kohtalaisen turvallisia, vaikka onkin jo tosi iäkkäitä nekin.

    Official Peugeot 407 2004 safety rating





    Muista saman ikäisistä uusista malleista en sen tarkemmin tiedä, koska niitä autoja en ole ostanut. Mutta mun tietääkseni 2003 mallit on paljon turvattomampia ja paljon heikommin tehtyjä, koska ovat vanhempaa suunnittelua. Toki 1990 autot on sitten vieläkin huonompia. Ainakin tuo 1998 Toyota näyttää olevan ihan paska. :)

    2000 Peugeot 406 ja 2001 Opel Vectra, niin niissäkin on jo 4 turvatyynyä, mutta ovat tosiaan suht turvattomia, koska ovat niin vanhoja. Mutta luultavasti vieläkin huonompia silti löytyy.

    ----

    Uudemman korimallin Toyota Corolla 1998 on saanut kolme tähteä.
    Official Toyota Corolla 1998 safety rating
     
    Viimeksi muokattu: 14.07.2019
  49. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 263
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ne on hengissä ketkä on ja fakta on, että 70- ja 80- ja vielä 90-luvulta tähän päivään liikennekuolemat ja loukkaantumiset ovat pudonneet erittäin radikaalisti ja samaan aikaan liikennemäärät ovat lisääntyneet. Turha muuta väittää etteikö auton turvallisuudella olisi merkitystä.

    Liikenneturvallisuus Suomessa – Wikipedia

    Kannattaa muistaa, että NCAP taulukko on vedetty uusiksi tässä välissä. Nykyehdoin varmaan yksi tähtikin olisi tiukassa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  50. SandWiz

    SandWiz

    Viestejä:
    385
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Se nyt on päivänselvää, että 90- lukuisilla autoilla ei ole mitään jakoa turvallisuuden suhteen nykypäivän autoille, mutta väite alunperin oli, että 10 vuotias auto on jo sellainen mihin ei lapsia uskaltaisi laittaa. Johan nuo tilastotkin todistaa, että kuolemat on vakiintuneet viimeisen 10 vuoden osalta ja ovat siinä 250kpl molemmin puolin vuodesta riippuen. Loukkaantumisissa on pientä kehitystä ollut kokoajan, mutta mitään mullistavaa ei silläkään saralla ole tapahtunut. Uskallan väittää, että jossain -09 kolmoskorisessa Volvo V70:ssä ei ole juurikaan sen suurempi riski kuolla kolarissa mitä tänään kaupasta haetussa uudessa autossa. Muutenkin passiivisessa turvallisuudessa ei ole viimeisen kymmen vuoden aikana juurikaan mitään merkittävää kehitystä tapahtunut. Suurin muutos on tapahtunut aktiivisella puolella kun on tullut hätäjarrutusta, kaistavahtia, vireystilan valvontaa jne.
     
    SR50La tykkää tästä.