Omat vai yhteiset rahat?

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Nyt varmaan sanot, että ei noin voi verrata. Että eihän siinä olisi mitään järkeä maksaa nyt heti kaikkia menoja vuoteen 2029 asti, koska summaa ei ole tilillä, joten pitäisi ottaa laina joka maksaa. Kyllä vaan voi verrata. Rahalla/pääomalla on sekä hinta (lainasta pitää maksaa korkoa, >0,3 %) että arvo (sijoitustuotot, 7 %). Tuotot ovat yleensä suurempia, kuin rahan hinta, koska riski.
Kerrotko vielä mistä nämä ihmiset saavat 100 % varman ja jatkuvan 7 % tuoton ilman minkäänlaista riskiä?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Tuskin se kenellekään epäselvää on, että jos on miljoona rahaa ja sen laittaa makaamaan tuhanneksi vuodeksi niin siitä kasvaa melkoinen summa rahaa, tässä ei kuitenkaan konteksti ollut matematiikan korkoteoriat, vaan käytännön elämä.

Liikun ilmeisesti epänormaaleissa piireissä, mutta useimmat tuntemani henkilöt maksavat laskunsa käyttötililtä, jossa pari viikkoa viidenkympin laskurahoja makuuttamalla ei tienaa mitään. Mutta ei-omituinen tapa hoitaa laskut on myydä osakkeita laskun eräpäivänä kyseisen laskun summalla? Ja tehdä se useita kertoja kuukaudessa?

Kuulostaa myös optimistiselta, että kuka tahansa saisi osakekaupoista verojen jälkeen varman tasaisen 7% tuoton, vain "laittamalla rahaa osakesalkkuun".
Et ilmeisesti ymmärtänyt esimerkkiä? Jos saat nyt 1000€ laskut maksettavaksi vasta kuukauden päästä ja laitat ton 1000e sijoituksiin 7% vuosituotolla, niin 35v päästä sulla on >10te. Siis ainoastaan ton 1000e sijoittamalla. Tämä oli se esimerkki.

Tähän pääsisi vaikka maksamalla aina laskut luottokortilla, jolloin kuukauden menot ovat aina maksettavissa seuraavan kuun lopussa. Tällöin vapautuu se esimerkin 1000e (laita tähän vain oman taloutesi kuukausittainen meno, esimerkissä nyt 1000e). Mitään lisäsijoituksia ei tarvita, korkoa korolle hoitaa loput.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Just. Perusteletko väitteen jotenkin?
Luulen että mun ei tarvitse perustella.
Naiset kaipaa hemmotteluu ja lahjoja myöskin. Kuinka he osaisivat arvostaa niitä jos kaikki maksettaisiin "yhteisistä rahoista"? Ja tarkoitin nyt tosiaan, että aivan kaikki rahat ovat yhteisiä. En sitä että on joku yhteinen taloustili johon kummatkin laittaa x määrän rahaa
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Et ilmeisesti ymmärtänyt esimerkkiä?
Mistä tämä käsitys?

Tähän pääsisi vaikka maksamalla aina laskut luottokortilla, jolloin kuukauden menot ovat aina maksettavissa seuraavan kuun lopussa.
Eli palautuuko tämä siihen, että on omituista, että kaikki eivät ole ottaneet luottokorttia, jolla efektiivisesti saisi kuukausimenojen suuruisen ilmaisen lainan sijoitettavaksi varmaan 7% vuosituottoon?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Liikun ilmeisesti epänormaaleissa piireissä, mutta useimmat tuntemani henkilöt maksavat laskunsa käyttötililtä, jossa pari viikkoa viidenkympin laskurahoja makuuttamalla ei tienaa mitään. Mutta ei-omituinen tapa hoitaa laskut on myydä osakkeita laskun eräpäivänä kyseisen laskun summalla? Ja tehdä se useita kertoja kuukaudessa?
Tässä puhut osakkeiden myynnistä eräpäivänä. Siitähän ei ollut esimerkissä kyse.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Eli palautuuko tämä siihen, että on omituista, että kaikki eivät ole ottaneet luottokorttia, jolla efektiivisesti saisi kuukausimenojen suuruisen ilmaisen lainan sijoitettavaksi varmaan 7% vuosituottoon?
Periaatteessa kyllä. 7% on hyvinkin realistinen tuotto-odotus (10v jälkeen verotuskin helpottaa hankintameno-olettaman kautta).
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Tässä puhut osakkeiden myynnistä eräpäivänä. Siitähän ei ollut esimerkissä kyse.
Jos olisit lukenut viestini alusta lähtien olisit huomannut

tässä ei kuitenkaan konteksti ollut matematiikan korkoteoriat, vaan käytännön elämä.
Eli yritin miettiä, että miten tätä keskustelun kontekstista irrallista esimerkkiä olisi voinut soveltaa alkuperäiseen kysymykseen.

Tuossa vaiheessa en toki ajatellut sitä myöhemmin antamaasi ratkaisua, eli että kaikki laskut kannattaa maksaa luottokortilla, ei se esimerkin ymmärtämiseen kuitenkaan mitenkään liittynyt.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
No saivarteluksihan tämä meni. En kuitenkaan ala maksamaan laskuja ennen eräpäivää :)

Noin periaatteessahan siilä ei pitäisi olla merkitystä, tuleeko lasku paperisena, vai nettipankkiin. Kai te hetimaksajat siirrätte eräpäivänkin heti-maksuun, kun uuden laskun huomaatte nettipankissa? Jos kerran hetimaksaminen auttaa jotenkin taloudenpidossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 816
No saivarteluksihan tämä meni. En kuitenkaan ala maksamaan laskuja ennen eräpäivää :)

Noin periaatteessahan siilä ei pitäisi olla merkitystä, tuleeko lasku paperisena, vai nettipankkiin. Kai te hetimaksajat siirrätte eräpäivänkin heti-maksuun, kun uuden laskun huomaatte nettipankissa? Jos kerran hetimaksaminen auttaa jotenkin taloudenpidossa.
Kyllä mä ainakin muutan laskujen maksupäivän sille päivälle kun sen "maksan" jos maksupäivä on eri kuin eräpäivä.
Mä maksan laskuja n. 2 kertaa kuussa tilipäivinä ni raha lähtee samantien tililtä ja näkee paljonko on käytettävissä seuraavat 2 viikkoa.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
No saivarteluksihan tämä meni. En kuitenkaan ala maksamaan laskuja ennen eräpäivää :)

Noin periaatteessahan siilä ei pitäisi olla merkitystä, tuleeko lasku paperisena, vai nettipankkiin. Kai te hetimaksajat siirrätte eräpäivänkin heti-maksuun, kun uuden laskun huomaatte nettipankissa? Jos kerran hetimaksaminen auttaa jotenkin taloudenpidossa.
Maksakaa ne laskut nyt viimeistää eräpäivänä, ni kaikki on hyvin. Se ei muuta yhtään mitään. Kuhan se maksu on ajoissa
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Maksakaa ne laskut nyt viimeistää eräpäivänä, ni kaikki on hyvin. Se ei muuta yhtään mitään. Kuhan se maksu on ajoissa
Itse asiassa useimmat laskut voi maksaa ainakin päivän-pari myöhässä ilman sanktioita :)
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Maksakaa ne laskut nyt viimeistää eräpäivänä, ni kaikki on hyvin. Se ei muuta yhtään mitään. Kuhan se maksu on ajoissa
Kuka hitto nyt maksaisi laskut eräpäivänä kun riittää että ne maksaa ennen kuin muistutuslasku tulee, sen aikaa rahat voi olla varmoissa 7% sijoituksissa?

edit: Honzo ehti ensin :D
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
390
Ei helvetti mikä ihmisiä vaivaa... :facepalm:
Tää on kyllä hulvattoman hauska ketju. Laskut luottokortilla kuukauden myöhässä ja sijoittaa ne rahat kuvitellen saavan sen keskimääräisen 7% tuoton edes suht riskittömästi. Melkein vielä parempi oli kyllä tuo maksaminen pari päivää eräpäivän jälkeen. Nykyihmisillä vissiin vähän tylsää, liikaa aikaa, tekemisen puutetta tai vastaavaa, että jaksaa puuhastella kaiken turhan päiväisen kanssa?

Mitä jos hyväksyisi ne e-laskut sellaisenaan jolloin menisivät eräpäivänä tililtä? Jos tuppaa käyttämään kaikki rahat mitä laskujen jälkeen jäi niin maksaa sitten heti ne jolloin saldonkin hahmottaa heti. Mitään tuottoja (tappioita) ei tulisi kyllä mieleenkään lähteä tavoittelemaan laskujen siirtelyllä :D
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 539
Mulla taas ei oo tainnut olla alle 5te käyttötilillä varmaan kymmeneen vuoteen. Tollainen 200e menee viikossa ruokaan meidän perheessä. Liki kaiken kun ostan tosta lähi S-Marketista, niin vuosia ollut 800-1000e kuukauden S-ostot. Tämä siis neljälle hengelle. Laskuja sitten menee pitkin kuuta.

Tottumiskysymyksiähän nämä ja tietty ansiotaso vaikuttaa myös.
En tiedä onko mitään oikeaa merkitystä ostaako ne päivittäiset ostokset käyttötililtä (kuten teet) vai ostaako ne luottokortilla (minun tapani). Sama lopputulos. Eikä tolla asialla kait ole mitään merkitystä tulojen kanssa ? Ehkä sen verran että tälläinen tavan duunarin pitää katsoa tarkemmin mihin rahat menee.. varsinkin jos haluaa että sinne sijoittamiseen vielä jää rahaa.

Kauppaan meillä menee about saman verran, 3-4 henkeä + koira. Meillä menot jaettu niin että hoidan asuntolainan + vastikkeen, vaimo taas isot ruokaostokset Prismasta. Pienemmät ostokset maksaa se kumpi käy kaupassa.. niitä ei ole ollut tarvetta jakaa sen tarkemmin.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Pankki ei taida veloittaa sen enempää, ottaa sitten yhteisen lainan tai kaksi erillistä lainaa. Marginaalit katsotaan toki tapauskohtaisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Itse laitoin raha-asioita kuntoon ja löytyy kyllä nopeasti säästökohteita. Excelii kauppakuitit jne. Nyt menee vuokraanki 60€ vähemmän ja laskut maksetaan paremman puoliskon kanssa tasaisemmin (muija käyttää asuntoa, sähköä ja vettä jne enemmän). Excel kyl tosi hyvä ohjelma seurantaan iso suositus
Katotteko vesimittarista kumpaisenkin suihkuttelun kulutuksen, vai arvioitteko kulutuksen etukäteen pesupinta-alan perusteella?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 187
Matematiikka on periaatteessa totta, mutta ihan käytännössä ei voi laskunmaksamisen maksupäivän siirtämisellä saada mitään tuottoja. Oletetaan että mulla on 1000 laskut ja 15 päivää eräpäivään ja tili saapui. Laitan sijoitukseen. Kulut on parhaassakin tapauksessa 0.5% eli sijoitukseen meni 995. 15 vrk 7% korot, on 3€ tuottoa, Eli 998€ ulos. Win-win sijoitusfirmalle. Jos oikeen alkaa virittämään niin Nordnetille voisi laittaa kuluttomasti, mutta tilisiirrot ja ostot ja myynnit kestää hetken joten 2€ tuottoihin päästään jos oikeen optimoi. 2€*12*30 vuotta 720€ tuottoa. Valitsen mielenrauhaa 2€ edestä ja teen edelleen niin, että maksan laskuja tasan yhtenä päivänä kuussa. Tilipäivänä. Mitä jää tilille on sitten käytettävissä mihin ikinä haluaa ja kun seuraava tilipäivä on tulossa, niin ne mitä jäi menee sijoituksiin.
Väärin ymmärretty. Ei sijoittamisen kuluihin mene tässä yhtään enempää kuin muutenkin menisi.

Tuskin se kenellekään epäselvää on, että jos on miljoona rahaa ja sen laittaa makaamaan tuhanneksi vuodeksi niin siitä kasvaa melkoinen summa rahaa, tässä ei kuitenkaan konteksti ollut matematiikan korkoteoriat, vaan käytännön elämä.

Liikun ilmeisesti epänormaaleissa piireissä, mutta useimmat tuntemani henkilöt maksavat laskunsa käyttötililtä, jossa pari viikkoa viidenkympin laskurahoja makuuttamalla ei tienaa mitään. Mutta ei-omituinen tapa hoitaa laskut on myydä osakkeita laskun eräpäivänä kyseisen laskun summalla? Ja tehdä se useita kertoja kuukaudessa?

Kuulostaa myös optimistiselta, että kuka tahansa saisi osakekaupoista verojen jälkeen varman tasaisen 7% tuoton, vain "laittamalla rahaa osakesalkkuun".
Valoja päälle. Ajatuksenahan ei tietenkään missään tosielämän neuvoksi kelpaavassa esimerkissä ollut myydä sijoitusvarallisuutta laskujen maksamiseksi.

Ei helvetti mikä ihmisiä vaivaa... :facepalm:
Taitavat alkaa oppia, miten suuret yhtiöt toimivat rahan kanssa ja ottaa mallia?

Ei siinä, kyllä minäkin maksan paikalliselle yrittäjälle mielellään esimerkiksi heti tai viikkoja ennen eräpäivää. Millekään verenimijäkorporaatiolle en halua lahjoittaa senttiäkään edes päiväksi lainaan. Sama kuin tyrkyttäisi verottajalle ylimääräisiä ennakkoja. Hyi saatana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Nostellaas taas vanhaa:
Aika autistiselta kuulostaa naputella johonkin excel-sovellukseen jokainen ostos:

Lisäksi pari alkoi käyttää Splitwise-sovellusta. Nyt kumpikin syöttää sovellukseen aina summan, jonka on käyttänyt yhteisten kulujen maksamiseen. Näin on helppo seurata, maksaako kumpikin kuukausitasolla yhtä paljon.

..
Seuraavassa kuussa toinen voi yrittää maksaa vastaavasti enemmän. Ero saa tasaantua pikku hiljaa. Se on rennompaa.


mukavan rentoa autismia kuitenkin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 816
Aika autistiselta kuulostaa naputella johonkin excel-sovellukseen jokainen ostos:

Lisäksi pari alkoi käyttää Splitwise-sovellusta. Nyt kumpikin syöttää sovellukseen aina summan, jonka on käyttänyt yhteisten kulujen maksamiseen. Näin on helppo seurata, maksaako kumpikin kuukausitasolla yhtä paljon.

..
Seuraavassa kuussa toinen voi yrittää maksaa vastaavasti enemmän. Ero saa tasaantua pikku hiljaa. Se on rennompaa.


mukavan rentoa autismia kuitenkin
Helppoa kuin heinän teko.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 816
Entä jos sujauttaa Playstation 5:en kategoriaan "rakkaus"? Vai kuuluuko pelinhenkeen, että siippa käy auditoimassa artikkelit ensin
Jaa niin no en ota kantaa noiden järjestelmään mutta näin yleisesti että kirjataan kaikki yhteiset ylös ja maksetaan kaikki juoksevat kulut puoliks ja molemmilla sitten muuten omat rahat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Itse en lähtisi tuollaiseen taulukkoon kirjaamiseen, jokainen toki tyylillään.
Meillä molemmat laittaa 250€ ruokatilille ja 250€ laskujen maksuun, noilla hoidetaan kaikki talouden laskut ja jääkaappi ruuat.
Laskun maksutilille kertyy vuodessa 3-4k€ ylimääräistä joka käytetään sitten matkaan tai johonkin muuhun yhteiseen hemmotteluun.
Kohta 10v yhdessä ja kertaakaan ei ole tarvinnut rahasta riidellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 816
Itse en lähtisi tuollaiseen taulukkoon kirjaamiseen, jokainen toki tyylillään.
Meillä molemmat laittaa 250€ ruokatilille ja 250€ laskujen maksuun, noilla hoidetaan kaikki talouden laskut ja jääkaappi ruuat.
Laskun maksutilille kertyy vuodessa 3-4k€ ylimääräistä joka käytetään sitten matkaan tai johonkin muuhun yhteiseen hemmotteluun.
Kohta 10v yhdessä ja kertaakaan ei ole tarvinnut rahasta riidellä.
Harvemmin sitä rahasta riitaa tulee jos sitä vaan on riittävästi. Kaikilla ei näin ole.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Se maksaa, jolla on rahaa.

Alkuaikoina, kun itse vasta aloittelin yrittäjyyttä omat rahat oli todella tiukoilla. Puoliso käytännössä elätti minut ja meidän lapsen. Ei se mukavaa ollut, mutta siitäkin päästiin ylitse ilman excelöintejä.

Nykyään kun itse tienaan huomattavasti enemmän kuin puoliso, niin kustannan enemmän yhteistä elämää. Puoliso maksaa suurimman osan ruoista, joka toinen kk vuokran ja lasten vaatteet. Lainan lyhennykset lähtee yhteiseltä tililtä, joka taas hoituu vuokratuloilla. Itse maksan kaikki laskut, ja autojen kulut. Lisäksi jos yhdessä liikutaan, niin maksan kaikki kulut.

Ei tässä millään mittapuulla rikkaita olla, mutta sellainen taloudellinen turva on, että kodinkoneen jatai auton hajoaminen ei vie taloutta kuralle.
Molemmat ollaan oltu järjestelmään tyytyväisiä, ja molemmille jää rahaa myös omaan käyttöön. Ei olisi mielestäni oikein, että samassa taloudessa elettäisiin eri tuloluokissa.

Olen sen verran alkukantainen mies, että koen suurta ylpeyttä kun pystyn elättämään perheeni ja tarjoamaan lapsilleni harrastusmahdollisuudet sekä puolisolle taloudellisen turvan.
Vaatii tietysti puolison, jolla pysyy jalat maassa ja ymmärtää rahan arvon. On ollut sellainen puoliso joskus, joka on palkkapäivänä tuhlannut kaiken ja puolivälistä kuuta eletty luotolla. Ei sellaisen kanssa yhteistalous toimi.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Nostellaas taas vanhaa:
Tuon artikkelin luettua tulee kyllä taas ihmeteltyä, miten ihmiset saavat tuosta yhteisestä talouden ylläpidosta tehty helvetin hankalaa. Osittain tuo varmaan johtuu siitä, että monella ymmärrys talouden perusteista on vain pahasti hukassa. Me ollaan viimeksi taidettu kauppaostoksia jakaa joskus opiskeluaikoina, kun molemmilla raha oli todella tiukassa ja jokainen säästetty euro merkkasi. Sitten kun muutettiin molemmat saman katon alle ja päästiin vakkari duuniin, niin ei ole tarvinnut taskulaskimella laskea söikö jompi kumpi enemmän kuin toinen ja paljonko on tästä toiselle velkaa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
omat rahat tietysti. eihän me enää eletä jossain 1800-luvulla jossa naiset on keittiössä ja miehet tekee röitä. joten koska naiset tekee töitä, tietysti niillä on omat rahat kans.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 816
Tuon artikkelin luettua tulee kyllä taas ihmeteltyä, miten ihmiset saavat tuosta yhteisestä talouden ylläpidosta tehty helvetin hankalaa. Osittain tuo varmaan johtuu siitä, että monella ymmärrys talouden perusteista on vain pahasti hukassa. Me ollaan viimeksi taidettu kauppaostoksia jakaa joskus opiskeluaikoina, kun molemmilla raha oli todella tiukassa ja jokainen säästetty euro merkkasi. Sitten kun muutettiin molemmat saman katon alle ja päästiin vakkari duuniin, niin ei ole tarvinnut taskulaskimella laskea söikö jompi kumpi enemmän kuin toinen ja paljonko on tästä toiselle velkaa.
Joko niin tais sitten päinvastoin talouden perusteet on hyvinkin hanskassa ja tajutaan että jokainen penni pitää laskea.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Joko niin tais sitten päinvastoin talouden perusteet on hyvinkin hanskassa ja tajutaan että jokainen penni pitää laskea.
Kukin tyylillään. Ainakin mulle aiheuttaisi ahdistusta jotain yhteisiä ravintola- ja muita reissuja alkaa juuri tasan laskeskelemaan. Kihlattu tienaa enemmän kuin minä täysipäiväisesti töissä ollessaan, mutta siltikin miehenä yleensä maksan ravintolassa ja jos mennään teatteriin tai muuta hemmottelua rakkaalle.
Emme ole aivan nykymuotoisen homogeniaan pyrkivän tasa-arvon kannattajia. Saman arvoisia, vaikka erilaisia. Hän nainen minä mies.
Tavanomaiset juoksevat menot toki puoliksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 816
Kukin tyylillään. Ainakin mulle aiheuttaisi ahdistusta jotain yhteisiä ravintola- ja muita reissuja alkaa juuri tasan laskeskelemaan. Kihlattu tienaa enemmän kuin minä täysipäiväisesti töissä ollessaan, mutta siltikin miehenä yleensä maksan ravintolassa ja jos mennään teatteriin tai muuta hemmottelua rakkaalle.
Emme ole aivan nykymuotoisen homogeniaan pyrkivän tasa-arvon kannattajia. Saman arvoisia, vaikka erilaisia. Hän nainen minä mies.
Joo. Niinkuin sanottu, ei se raha ole onglema jos sitä on tarpeeksi.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 825
Tuossa yllä sen joku jo sanoikin, eli niin kauan kun tulot kattavat menot niin raha-asioiden järjestely on todella helppoa.
Meillä yhteinen tili jonne molemmat laittaa 1500€/kk. Sieltä menee sitten asuntolaina + yhteiset laskut. Kummatkin maksaa itse autot, kaupassakäynnit yms kaiken muun eikä niitä hirveästi tasailla tai käydä edes läpi. En esim tiedä paljonko puolison auton lyhennys on, vai onko se jo maksettu.

Sitten isommat ostokset kuten lomareissut, remontit yms saatetaan sumplia että maksa sä lennot ja mä maksan hotellit, ja lopuksi saatetaan verrata paljonko hänen ja paljonko mun luottokorttilasku siltä reissulta oli. Jos toisen lasku on tonnin enemmän kun toisen, niin yritetään pitää muistissa ja tasataan sitten seuraavassa isommassa ostoksessa tai saatan sanoa että maksa se sieltä yhteiseltä tililtä.

Molemmilla oli jo tavatessa sama tapa, eli laskut kerätään pinoon eteiseen ja kerran viikossa sitten availlaan ne ja maksetaan pois. Itse laitan aina maksupäiväksi sen saman päivän kun maksan laskut, en ole ikinä ymmärtänyt miksi se pitäisi venyttää sinne eräpäivään asti.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Joo. Niinkuin sanottu, ei se raha ole onglema jos sitä on tarpeeksi.
Mikä on tarpeeksi? Mitä jos toinen tienaa 2x enemmän kuin toinen? Entäs jos 5x enemmän?

Meillä on naimisiinmenon jälkeen olleet 100% yhteiset rahat. Ensimmäistäkään laskelmaa kumpi rahoja on käyttänyt, ei ole tehty (Olen esim. reissannut kymmeniä harrastereissuja kaverien kanssa ulkomailla, vaimo kun ei harrasta offarihiihtoa, eikä alamäkiajoa. Vaimo taas varmasti käyttänyt vaatteisiin ja sisutsuksiin paljon enemmän kuin minä olisin ikinä saanut menemään. ). Ja naimisiin mentiin vastavalmistuneina 2000-luvun alussa ilman mitään suurempia säästöjä ja ihan alan normiliksoilla... Nyt toki tulot ihan toista luokkaa, mutta ei kumpikaan silti toiselta kysymättä mitään kalliimpaa osta, vaikka varaa onkin. Yhdessä sovitaan ja koskaan ei ole tullut rahankäytöstä sen kummempaa riitaa tms.

Vuosien varrella on myös tulot vaihdelleet ja vaimo ollu 4 vuotta kotonakin lapsia hoitamassa. Parhaimmillaan (tai pahimmillaan?) tuloerot meidän välilllä olleet liki 100%.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Itse en lähtisi tuollaiseen taulukkoon kirjaamiseen, jokainen toki tyylillään.
Meillä molemmat laittaa 250€ ruokatilille ja 250€ laskujen maksuun, noilla hoidetaan kaikki talouden laskut ja jääkaappi ruuat.
Laskun maksutilille kertyy vuodessa 3-4k€ ylimääräistä joka käytetään sitten matkaan tai johonkin muuhun yhteiseen hemmotteluun.
Kohta 10v yhdessä ja kertaakaan ei ole tarvinnut rahasta riidellä.
Sama homma, yhteiselle tilille molemmat laittaa rahaa ja sieltä maksetaan kaikki yhteinen niin ei tarvitse laskea mitään ja sitten jos ostaa puhtaasti itselleen jotain tai laittaa sijoituksiin tms niin ne sitten maksaa omalta tililtään.

Ei mielestäni oikeen mitään järkeä laskea jollain excelillä kun yhteisen ruokatilin pitäminen ei kuitenkaan maksa mitään ja pääsee paljon helpommalla niin.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 825
Mikä on tarpeeksi? Mitä jos toinen tienaa 2x enemmän kuin toinen? Entäs jos 5x enemmän?
Tarpeeksi on se, että yhdessä tai vaikka yksinkin tulot riittää kattamaan kuukauden menot. Se on ihan sama tienaako toinen siinä tilanteessa 2x tai 5x enemmän.

Eri asia tietysti jos kk menot ovat vaikka 5000€ ja toinen tienaa 3000€ ja toinen 15000€, mutta eiköhän se asia ole jo käyty silloin läpi ennenkö tuohon tilanteeseen on päädytty.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Naimissa oltu about 8 vuotta ja yhdessä n. 15 joten puolison rahankäyttö on tullut tutuksi. Molempien palkat tulevat samalle tilille josta lähtee lainanhoitotilille laskettu summa joka kattaa kaikki perheen laskut ja pakolliset maksut. Lopulla eletään. Ei tarvitse laskea kuka on kenellekin velkaa ja maksanko raejuuston tällä kertaa vaikka en siitä niin perusta. Rahasta saa kyllä halutessaan todella vaikean ja hankalan asian parisuhteessa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Tarpeeksi on se, että yhdessä tai vaikka yksinkin tulot riittää kattamaan kuukauden menot. Se on ihan sama tienaako toinen siinä tilanteessa 2x tai 5x enemmän.

Eri asia tietysti jos kk menot ovat vaikka 5000€ ja toinen tienaa 3000€ ja toinen 15000€, mutta eiköhän se asia ole jo käyty silloin läpi ennenkö tuohon tilanteeseen on päädytty.
No kenellä sitten näin ei ole? Tai mitäs sitten kun ei ole tarpeeksi rahaa? Miten sitten jaetaan menot?

Tätä siis hain..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 816
Mikä on tarpeeksi? Mitä jos toinen tienaa 2x enemmän kuin toinen? Entäs jos 5x enemmän?

Meillä on naimisiinmenon jälkeen olleet 100% yhteiset rahat. Ensimmäistäkään laskelmaa kumpi rahoja on käyttänyt, ei ole tehty (Olen esim. reissannut kymmeniä harrastereissuja kaverien kanssa ulkomailla, vaimo kun ei harrasta offarihiihtoa, eikä alamäkiajoa. Vaimo taas varmasti käyttänyt vaatteisiin ja sisutsuksiin paljon enemmän kuin minä olisin ikinä saanut menemään. ). Ja naimisiin mentiin vastavalmistuneina 2000-luvun alussa ilman mitään suurempia säästöjä ja ihan alan normiliksoilla... Nyt toki tulot ihan toista luokkaa, mutta ei kumpikaan silti toiselta kysymättä mitään kalliimpaa osta, vaikka varaa onkin. Yhdessä sovitaan ja koskaan ei ole tullut rahankäytöstä sen kummempaa riitaa tms.

Vuosien varrella on myös tulot vaihdelleet ja vaimo ollu 4 vuotta kotonakin lapsia hoitamassa. Parhaimmillaan (tai pahimmillaan?) tuloerot meidän välilllä olleet liki 100%.
Mitä se tuloero tähän kuuluu? Asuminen suhteutetaan niin että molemmilla on varmaa maksaa siitä 50/50 ja loppu on omaa rahaa vaikka toinen tienaisi miljoonan kuussa ja toinen tonnin.
Teille tommonen rahojen laskeminen on ihan vieras käsite kun sitä on niin ettei tiedä mihin sitä tunkis. Silloin on varmaan ihan sama kuka yhteiseltä tililtä ostaa ja mitä.

Mutta mieti sellaista tilannetta että sitä rahaa ei olekkaan niin että voi tuhlata sitä mielin määrin ja aina vaan tulee lisää. Joillan saattaa olla niin että jo muutaman satasen hankinnoista täytyy neuvotella että ostanko uuden näyttiksen, ostaako rouva uudet kengät vai ostetaanko uusi pesukone. Jos kaikkia ei saa niin silloin pitää tehdä kompromissejä mitä hankitaan. Kun taas on omat rahat ja taloustili niin pesukone ostetaan sieltä ja toinen ostaa näyttiksen ja toinen monot eikä kummallakaan ole asiaan motkottamista.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Mitä se tuloero tähän kuuluu? Asuminen suhteutetaan niin että molemmilla on varmaa maksaa siitä 50/50 ja loppu on omaa rahaa vaikka toinen tienaisi miljoonan kuussa ja toinen tonnin.
Häh? Yleensä kai asuminen mitoitetaan niin, että lasketaan tulot yhteen ja katsotaan mihin se riittää.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Mitä se tuloero tähän kuuluu? Asuminen suhteutetaan niin että molemmilla on varmaa maksaa siitä 50/50 ja loppu on omaa rahaa vaikka toinen tienaisi miljoonan kuussa ja toinen tonnin.
Teille tommonen rahojen laskeminen on ihan vieras käsite kun sitä on niin ettei tiedä mihin sitä tunkis. Silloin on varmaan ihan sama kuka yhteiseltä tililtä ostaa ja mitä.

Mutta mieti sellaista tilannetta että sitä rahaa ei olekkaan niin että voi tuhlata sitä mielin määrin ja aina vaan tulee lisää. Joillan saattaa olla niin että jo muutaman satasen hankinnoista täytyy neuvotella että ostanko uuden näyttiksen, ostaako rouva uudet kengät vai ostetaanko uusi pesukone. Jos kaikkia ei saa niin silloin pitää tehdä kompromissejä mitä hankitaan. Kun taas on omat rahat ja taloustili niin pesukone ostetaan sieltä ja toinen ostaa näyttiksen ja toinen monot eikä kummallakaan ole asiaan motkottamista.
Aika erikoinen ajatus kyllä. Otetaan nyt vaikka joku lääkäri 4te nettopalkalla ja sairaanhoitaja 2te netolla.

Kivahan se on, kun vaikka pk-seudulla kohtuullinen asunto ja 2te/kk. Toisella jää 3te ja toisella 1te. Siitä ruoka ja auto + muut ja toisella jää joku 200e ja toisella 2200e. Näinkö meinaat? Himmailkoon sairaanhoitaja kotona, kun lekuri matkustelee, syö ulkona ja ostelee itselleen kaikkea kivaa?

Ei mene mun kaaliin tollainen.

Oma vaimokin kun oli sen 4v kotona, niin oisko sen pitänyt niillä Kelan rahoilla vaan pärjäillä? Tai jos vaikka YT:t iskee ja jää työttömäksi? Mites sitten rahat jaetaan?

Tottakai tai jollain tasolla toimii, jos molemmilla käteenjäävä rahamäärä on vaikka 10% sisällä keskenään. Mutta kun usein ei ole ja se määrä voi vahdella suurestikin. Tai toinen on vaikka se sairaanhoitaja ja toinen koodari. Alussa voi olla suht sama palkka, mutta eipä se sairaanhoitajan palkkakehitys kovin kummallinen ole. Koodari taas voi uran aikana moninkertaistaa palkan. Aina sinne +100te/v asti..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 816
Aika erikoinen ajatus kyllä. Otetaan nyt vaikka joku lääkäri 4te nettopalkalla ja sairaanhoitaja 2te netolla.

Kivahan se on, kun vaikka pk-seudulla kohtuullinen asunto ja 2te/kk. Toisella jää 3te ja toisella 1te. Siitä ruoka ja auto + muut ja toisella jää joku 200e ja toisella 2200e. Näinkö meinaat? Himmailkoon sairaanhoitaja kotona, kun lekuri matkustelee, syö ulkona ja ostelee itselleen kaikkea kivaa?

Ei mene mun kaaliin tollainen.

Oma vaimokin kun oli sen 4v kotona, niin oisko sen pitänyt niillä Kelan rahoilla vaan pärjäillä? Tai jos vaikka YT:t iskee ja jää työttömäksi? Mites sitten rahat jaetaan?

Tottakai tai jollain tasolla toimii, jos molemmilla käteenjäävä rahamäärä on vaikka 10% sisällä keskenään. Mutta kun usein ei ole ja se määrä voi vahdella suurestikin. Tai toinen on vaikka se sairaanhoitaja ja toinen koodari. Alussa voi olla suht sama palkka, mutta eipä se sairaanhoitajan palkkakehitys kovin kummallinen ole. Koodari taas voi uran aikana moninkertaistaa palkan. Aina sinne +100te/v asti..
Kukaan ei sano etteikö kustannuksiin SAA osallistua myös suuremmalla summalla, mutta ainakin meille oli itsestään selvyys että hommataan semmoinen kämppä minkä kustannuksista molemmat voi maksaa 50/50 NORMAALIOLOISSA.
Tietysti tommonen sun kertoma esimerkki on mulle ihan yhtä vaikee käsittää kun sun sitä että joillain voi koko talouden tulot olla kolmasosa pelkästään sun palkasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Ai. No kai se joillain on sekin tapa.
Miten muuten asian voisi tehdä?

Jos mä haluan asua halvalla, mutta ylläpitää autoa ja vaimo haluaa panostaa kotiin, muttei halua ollenkaan autoa, niin mikä sinusta on oikea tapa ratkaista konfliksi? Ottaa halpa asunto 50/50, jolloin vaimo ei saa haluamaansa, vai ottaa kallis asunto 50/50, jolloin mulla ei välttämättä riitä rahat siihen autoon minkä haluan?

edit: miksi normaalilot eivät voi olla niin, että maksuosuudet eivät ole 50/50?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 626
Viestejä
4 186 518
Jäsenet
70 773
Uusin jäsen
Greippi

Hinta.fi

Ylös Bottom