Omat vai yhteiset rahat?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Eikö ne menot tiedä ilman excelöintiä siitä tilin saldosta eli paljonko rahaa on mennyt viimeisimmän palkkapäivän jälkeen? Sama summa sieltä tililtä on lähtenyt ilman exceliin viemistä tai exceliin viemällä. Excelöinnin korvaa itsellä täysin se, että kerran kuussa kattoo paljonko tilillä on rahaa. Sit jos näyttää vähenneen liikaa, niin sit pitää jostain vaan nipistää jatkossa.
Mutta eikö koko excelöinnin idea ole tietää mihin ne rahat menee? Itseäni ainakin kiinnostaisi, mutta en jaksa ostoksia merkitä ylös. Pivo oli ennen kohtuu byvä, mutta uusi versio on ihan onneton. Toki tuokin seurasi vaan yhtä tiliä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
514
Miten ei voi tietää mihin rahat menee ilman exceliä? Kuka ne sun ostokset tekee?

Toki jos kuukausittain haluaa tarkkaan tietää, että menikö omenoihin 4€ vai 12€ ja montako euroa maitoon meni, niin järkevä excelöidä - vaikkakin edelleen omasta mielestä turhaa vaivaa.

Jos ei nyt ihan kännissä aina ostoksiaan tee niin kai nyt aikuisella ihmisellä pitäisi suht hyvä käsitys olla ilman kirjanpitoa, että mihin ne rahat menee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Miten ei voi tietää mihin rahat menee ilman exceliä? Kuka ne sun ostokset tekee?

Toki jos kuukausittain haluaa tarkkaan tietää, että menikö omenoihin 4€ vai 12€ ja montako euroa maitoon meni, niin järkevä excelöidä - vaikkakin edelleen omasta mielestä turhaa vaivaa.

Jos ei nyt ihan kännissä aina ostoksiaan tee niin kai nyt aikuisella ihmisellä pitäisi suht hyvä käsitys olla ilman kirjanpitoa, että mihin ne rahat menee.
Niinhän sitä luulisi, mutta näin se ei kuitenkaan ole. Tai ei ainakaan omalla kohdallani, s-ryhmälle kun tuli se palvelu jossa näkee sentilleen eri tuoteryhmiin käyttämänsä rahat niin kyllä minulle tuli ainakin suuria yllätyksiä. Mutta kaikissa näissä palveluissa on ongelmana se että ne toimivat vain yhdessä kaupassa tai yhdellä kortilla jne joten mitään kokonaiskuvaa ei automaattisesti saa.

Olisi kyllä kiva jos tulisi joku kokonaispalvelu tähän joka toimisi kaikkien ostosten kohdalla, mutta tuskin koskaan tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Niinhän sitä luulisi, mutta näin se ei kuitenkaan ole. Tai ei ainakaan omalla kohdallani, s-ryhmälle kun tuli se palvelu jossa näkee sentilleen eri tuoteryhmiin käyttämänsä rahat niin kyllä minulle tuli ainakin suuria yllätyksiä. Mutta kaikissa näissä palveluissa on ongelmana se että ne toimivat vain yhdessä kaupassa tai yhdellä kortilla jne joten mitään kokonaiskuvaa ei automaattisesti saa.

Olisi kyllä kiva jos tulisi joku kokonaispalvelu tähän joka toimisi kaikkien ostosten kohdalla, mutta tuskin koskaan tulee.
EU:han pakottaa pankit nyt avaamaan kuluttajan datat ohjelmoitavien API:ien kautta, joten tuollaisia sovelluksia on tulossa varmasti ainakin yhden kauppalaskun tarkkuudella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
EU:han pakottaa pankit nyt avaamaan kuluttajan datat ohjelmoitavien API:ien kautta, joten tuollaisia sovelluksia on tulossa varmasti ainakin yhden kauppalaskun tarkkuudella.
Ymmärrän kyllä ongelman, jos on useampi kortti. Minulla Nordea Wallet näyttää kaiken yhdellä kortilla ostetun laskun tarkkuudella. Esim polttoaineeseen mennyt raha näkyy suoraan. Näkyy myös historia niin pitkältä ajalta kuin sama kortti on ollut käytössä. Tekee pahaa, kun näkee, että paikalliseen tilpehöörikauppaan on mennyt yli 2000 euroa muutaman vuoden aikana..

Jos jaksaa itse vielä vähän twiikata kategorioita kohdalleen, niin saa aika hyvä kuukausiraportin aikaan automaattisesti. Eihän se tietenkään kerro mitä sieltä ruokakaupasta on ostettu, mutta kertoo paljonko sinne on rahaa mennyt.

Voisin kuvitella, että jotain kaupallisia sovelluksia voisi olla tulossa, joihin saa yhdisteltyä eri kortteja, tilejä ja henkilöitä. Tosin aika paljon luottoa sovellukseen pitää olla, että kyseisiä tietoja uskaltaa antaa yhteen paikkaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
EU:han pakottaa pankit nyt avaamaan kuluttajan datat ohjelmoitavien API:ien kautta, joten tuollaisia sovelluksia on tulossa varmasti ainakin yhden kauppalaskun tarkkuudella.
Mutta tuskin tulee tuollaista samaa mikä s kaupoilla on, että näet suoraan paljonko olet käyttänyt rahaa maitoon tai leipään jne. Ja toisaalta ei voi tulla kun esim. Lidlillä ei ole mitään asiakastiliä joten sen tietoja ei edes kerätä näin.
 
Liittynyt
28.04.2019
Viestejä
55
Eikö ne menot tiedä ilman excelöintiä siitä tilin saldosta eli paljonko rahaa on mennyt viimeisimmän palkkapäivän jälkeen? Sama summa sieltä tililtä on lähtenyt ilman exceliin viemistä tai exceliin viemällä. Excelöinnin korvaa itsellä täysin se, että kerran kuussa kattoo paljonko tilillä on rahaa. Sit jos näyttää vähenneen liikaa, niin sit pitää jostain vaan nipistää jatkossa.
Periaatteessa asia on näin simppeli. Ja esimerkiksi painonhallintaan riittää että katsoo kerran kuussa vaakaan ja laittaa tarvittaessa vähemmän ruokaa ääntä kohti. Kuitenkin, kun katsoo katukuvaa ja tilastoja luottotiedoista ja ylivelkaantumisista niin keskimääräinen ihminen tuntuisi tarvitsee enemmän työkaluja elämänsä hallintaan. Pienet päivittäiset kulut ja kuinka suuri summa niistä tulee kuussa/vuodessa tuntuu aina olevan yllätys.

Lisäksi jos ainoa tavoite on pitää tili poissa pakkaselta niin rima on varsin alhaalla.

Excelistä voi olla apua monessa tilanteessa, voi laskea millaiseen lainaan olisi varaa tai mitä muuta pitäisi jättää väliin jos haluaa vaikka auton päivittää. Tai jos tulotaso putoaa äkillisesti niin tietää mikä on menojen minimi ja mihin toimenpiteisiin pitää ryhtyä.

Kun oman talouden ymmärrys kasvaa ja taloudellinen tilanne paranee niin toki tarve tarkemmalla kirjanpidolle vähenee. Itselleni riittää varsin hyvin se, että maksan kaiken luottokortilla ja kerran kuussa tsekkaa laskun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Periaatteessa asia on näin simppeli. Ja esimerkiksi painonhallintaan riittää että katsoo kerran kuussa vaakaan ja laittaa tarvittaessa vähemmän ruokaa ääntä kohti. Kuitenkin, kun katsoo katukuvaa ja tilastoja luottotiedoista ja ylivelkaantumisista niin keskimääräinen ihminen tuntuisi tarvitsee enemmän työkaluja elämänsä hallintaan. Pienet päivittäiset kulut ja kuinka suuri summa niistä tulee kuussa/vuodessa tuntuu aina olevan yllätys.

Lisäksi jos ainoa tavoite on pitää tili poissa pakkaselta niin rima on varsin alhaalla.

Excelistä voi olla apua monessa tilanteessa, voi laskea millaiseen lainaan olisi varaa tai mitä muuta pitäisi jättää väliin jos haluaa vaikka auton päivittää. Tai jos tulotaso putoaa äkillisesti niin tietää mikä on menojen minimi ja mihin toimenpiteisiin pitää ryhtyä.

Kun oman talouden ymmärrys kasvaa ja taloudellinen tilanne paranee niin toki tarve tarkemmalla kirjanpidolle vähenee. Itselleni riittää varsin hyvin se, että maksan kaiken luottokortilla ja kerran kuussa tsekkaa laskun.
Itselleni riittää varsin hyvin se, että maksan kaiken luottokortilla ja kerran kuussa tsekkaa laskun.
Tota.. miks käytät luottoa etkä Debittiä..?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Tota.. miks käytät luottoa etkä Debittiä..?
Itse käytetään ainakin siksi, ettei tarvitse ikinä miettiä onko yhteisellä tilillä tarpeeksi rahaa vai ei. Luottokortin laskun voi sitten laittaa maksuun myöhemmin, kun tietää paljonko viime kuussa sillä maksettiin ostoksia. Lisäksi saa yli kuukauden täysin kulutonta maksuaikaa ostoksille. Ja kaiken lisäksi tuolla säästää pitkässä juoksussa enemmän kuin debitillä maksaessa niin miksikäs ei.
 
Liittynyt
28.04.2019
Viestejä
55
Tota.. miks käytät luottoa etkä Debittiä..?
Tuossa niitä syitä jo edellä tulikin. Lisäksi en halua floodata tilitapahtumia pikkuostoksilla.

Ja jos tuleetulee ongelmia myyjän kanssa niin luottokorttifirma kantaa aina vastuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Tuossa niitä syitä jo edellä tulikin. Lisäksi en halua floodata tilitapahtumia pikkuostoksilla.

Ja jos tuleetulee ong myyjän kanssa niin luottokorttifirma kantaa aina vastuun.
Ja luottokortteihin liittyy monesti joku ostoturva tms vakuutus. En ole koskaan hyödyntänyt, mutta kun ei maksa mitään niin sama kai se on maksaa luotolla jos vakuutuksesta jotain hyötyä joskus olisi. Samaten esim. kaikki matkat kannattaa aina maksaa luotolla kun lentoja kuitenkin perutaan jne aika paljon niin saa sitten luottokorttifirmalta rahat takaisin.

Eli periaatteessa aina kannattaisi maksaa kaikki luotolla.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Ja luottokortteihin liittyy monesti joku ostoturva tms vakuutus. En ole koskaan hyödyntänyt, mutta kun ei maksa mitään niin sama kai se on maksaa luotolla jos vakuutuksesta jotain hyötyä joskus olisi. Samaten esim. kaikki matkat kannattaa aina maksaa luotolla kun lentoja kuitenkin perutaan jne aika paljon niin saa sitten luottokorttifirmalta rahat takaisin.

Eli periaatteessa aina kannattaisi maksaa kaikki luotolla.
Sen verran pitää korjata, että jos lento perutaan, niin se on ihan se lentoyhtiö joka maksaa rahat takaisin, ei luottokorttifirma.

Mutta muuten on ihan asiaa. Itsekin maksan luottokortilla kaikki matkat juuri siihen liittyvän matkavakuutuksen vuoksi. Ja isommat laitehankinnat maksan myös luottokortilla ilmaisen tuotevakuutuksen vuoksi. Ja käytännössä samantien kun olen ostoksen luottokortilla tehnyt, kuittaan pankkitililtä saman summan luottokortille, jolloin luottokortin saldo on heti balanssissa.

Tämä nyt ei ole mitenkään järkiperusteista, mutta en itse tykkää olla velkaa. Jos ostan jotain, niin haluan maksaa sen heti, jolloin olen aina siinä tilanteessa, että kaikki mitä minulla on, on minun omaa ja rahat mitä on tilillä, ovat minun rahojani. Tämä tuo minulle tiettyä mielenrauhaa taloudestani.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
en itse tykkää olla velkaa. Jos ostan jotain, niin haluan maksaa sen heti, jolloin olen aina siinä tilanteessa, että kaikki mitä minulla on, on minun omaa ja rahat mitä on tilillä, ovat minun rahojani. Tämä tuo minulle tiettyä mielenrauhaa taloudestani.
Tämän allekirjoitan täysin. Ainoana poikkeuksena asuntolaina tähän mennessä (jos ei jotain "osta nyt kalja kun menet tiskille, maksan seuraavan" juttuja lasketa). Toki tiedän että moni ihannoi velkavipu ajattelua mutta itselleni se ei sovi. Ei osakkeita eikä edes "maksa 20€/kk osamaksua seuraavat 3 vuotta" tuotteita ajatellen. Mieluummin säästän hetken ja mietin tarvitsenko tuotetta tai ostan sen maksaen koko summan heti.
 
Liittynyt
28.04.2019
Viestejä
55
Ja luottokortteihin liittyy monesti joku ostoturva tms vakuutus. En ole koskaan hyödyntänyt, mutta kun ei maksa mitään niin sama kai se on maksaa luotolla jos vakuutuksesta jotain hyötyä joskus olisi. Samaten esim. kaikki matkat kannattaa aina maksaa luotolla kun lentoja kuitenkin perutaan jne aika paljon niin saa sitten luottokorttifirmalta rahat takaisin.

Eli periaatteessa aina kannattaisi maksaa kaikki luotolla.
Ostoturvat yms ovat mukavaa bonusta. Mutta itse viittasin alunperin ennemminkin myyjän konkursiin tai muihin vaikeuksiin toimittaa luvattu palvelu tai tuote.

Jokaisen ison konkurssin yhteydessä ihmisille tulee yllätyksenä kuinka paljon paremmassa asemassa luottokortilla maksaneet ovat verrattuna muihin maksutapoihin.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Ostoturvat yms ovat mukavaa bonusta. Mutta itse viittasin alunperin ennemminkin myyjän konkursiin tai muihin vaikeuksiin toimittaa luvattu palvelu tai tuote.

Jokaisen ison konkurssin yhteydessä ihmisille tulee yllätyksenä kuinka paljon paremmassa asemassa luottokortilla maksaneet ovat verrattuna muihin maksutapoihin.
Tämä on totta esim. juuri lentojen kohdalla, kun lento maksetaan ennenkuin palvelu käytetään. Tai jos nettikaupasta jotain ostaa. Omalla kohdalla tuo meneekin aika automaationa, eli jos ostan jotain nettikaupasta, maksan sen luottokortilla ja sitten kuittaan pankkitililtä luotolle, jolloin pankkitili on taas balanssissa, mutta luottokortin tuoma turva käytetty hyväksi :)
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
462
maksan sen luottokortilla ja sitten kuittaan pankkitililtä luotolle, jolloin pankkitili on taas balanssissa, mutta luottokortin tuoma turva käytetty hyväksi :)
Siis hetkinen, siirrät rahaa etukäteen Luottokunnalle (tai muulle vastaavalle luottofirmalle) ennen luottolaskun saamista? En ole tiennyt että näin voi toimia.​
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Siis hetkinen, siirrät rahaa etukäteen Luottokunnalle (tai muulle vastaavalle luottofirmalle) ennen luottolaskun saamista? En ole tiennyt että näin voi toimia.​
Juuri näin. Luottokorttilaskussahan on aina sama viitenumero. Sen kun vaan maksaa tuota viitenumeroa käyttäen, niin saldo menee luottokortille. Lisäksi verkkopankista näkee käytännössä reaaliajassa luottokortin tapahtumat, niin helppo pitää se balanssissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Itse käytetään ainakin siksi, ettei tarvitse ikinä miettiä onko yhteisellä tilillä tarpeeksi rahaa vai ei. Luottokortin laskun voi sitten laittaa maksuun myöhemmin, kun tietää paljonko viime kuussa sillä maksettiin ostoksia. Lisäksi saa yli kuukauden täysin kulutonta maksuaikaa ostoksille. Ja kaiken lisäksi tuolla säästää pitkässä juoksussa enemmän kuin debitillä maksaessa niin miksikäs ei.
Siis hetkinen. Tässä mollataan exelöijoä että eikö ihmiset tiedä paljonko rahaa on tilillä ilman exelöintiä. Sitten itse ostaa kaiken velaksi luottokortilla koska ei tiedä paljonko yhteisellä tilillä on rahaa ja maksaa luottokortin aina pois.
Kuullostaa todella ristiriitaiselta.
Me exelöijät tiedämme aina tasan tarkkaan paljonko tileillä on rahaa ja kaiken ostamisen voi huoletta hoitaa suoraan debitillä niin tilit pysyy aina oikeassa balanssissa.
Toki isommat ostokset aina luottokortilla juurikin ostoturvan jne. takia. Mutta eipä sellaisia ostoksia paljon ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Siis hetkinen, siirrät rahaa etukäteen Luottokunnalle (tai muulle vastaavalle luottofirmalle) ennen luottolaskun saamista? En ole tiennyt että näin voi toimia.​
Voit maksaa luottokortin myös plussalle jo valmiiksi jos haluat. Itse en koskaan odota laskua ja joskus olen maksanut kortille jo valmiiksi rahaa jos olen ostamassa jotain kallista. Ainakin opn mobiilipankissa kortille maksu on todella helppoa. Tosin ei se muutenkaan vaikeaa ole, ihan kun maksaisi minkä tahansa laskun.

Jos sinulla on vaikka 1000€ luottoraja, mutta haluat ostaa jotain 1500€ arvoista niin voit ensin siirtää vaikka 500€ kortille, tai toki suoraan sen 1500€ myös.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Siis hetkinen. Tässä mollataan exelöijoä että eikö ihmiset tiedä paljonko rahaa on tilillä ilman exelöintiä. Sitten itse ostaa kaiken velaksi luottokortilla koska ei tiedä paljonko yhteisellä tilillä on rahaa ja maksaa luottokortin aina pois.
Kuullostaa todella ristiriitaiselta.
Me exelöijät tiedämme aina tasan tarkkaan paljonko tileillä on rahaa ja kaiken ostamisen voi huoletta hoitaa suoraan debitillä niin tilit pysyy aina oikeassa balanssissa.
Toki isommat ostokset aina luottokortilla juurikin ostoturvan jne. takia. Mutta eipä sellaisia ostoksia paljon ole.
Kyllä kai lähtökohtaisesti kaikki normiostokset hoidetaan debitillä? Ei siihen exceliä tartte?

En kai mä nyt niin todellisuudesta vieraantunut ole? Vai onko oikeasti yleistä että rahaa ei ole edes muutamaa satasta (ei kai mikään päivittäisostos sen enempää usein maksa?)

Kyllä normaalilla työssäkäyvällä pitäisi se muutaman kuukauden nettopalkka vähintään olla käytettävissä ja käyttötilillä siitä joku 500-1000e nyt ainakin? Eipä pikkusumilla suurta väliä ole, kun järkevää korkoa ei saa mistään...
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Voit maksaa luottokortin myös plussalle jo valmiiksi jos haluat. Itse en koskaan odota laskua ja joskus olen maksanut kortille jo valmiiksi rahaa jos olen ostamassa jotain kallista. Ainakin opn mobiilipankissa kortille maksu on todella helppoa. Tosin ei se muutenkaan vaikeaa ole, ihan kun maksaisi minkä tahansa laskun.

Jos sinulla on vaikka 1000€ luottoraja, mutta haluat ostaa jotain 1500€ arvoista niin voit ensin siirtää vaikka 500€ kortille, tai toki suoraan sen 1500€ myös.
Luottorajacasessa ymmärrän, mutta miksi ihmeessä maksaa etukäteen? Et kai laskujakaan maksa ennen eräpäivää?(tunnen kyllä ainakin yhden kaverin joka maksaa laskut aina heti ne saadessaan).

Tämä siis ihan periaatteena, kun edelliseen postaukseen viitaten ei rahalle mitään korkoa saa..
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Luottorajacasessa ymmärrän, mutta miksi ihmeessä maksaa etukäteen? Et kai laskujakaan maksa ennen eräpäivää?(tunnen kyllä ainakin yhden kaverin joka maksaa laskut aina heti ne saadessaan).

Tämä siis ihan periaatteena, kun edelliseen postaukseen viitaten ei rahalle mitään korkoa saa..
Minä ainakin maksan heti pois, kun en tykkää jättää asioita roikkumaan. Kun sen maksaa heti pois, niin se on silloin pois päivänjärjestyksestä ja asian voi unohtaa. Miksi jättää lasku roikkumaan viikoksi tai pariksi, kun sama summa siihen menee joka tapauksessa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Siis hetkinen. Tässä mollataan exelöijoä että eikö ihmiset tiedä paljonko rahaa on tilillä ilman exelöintiä. Sitten itse ostaa kaiken velaksi luottokortilla koska ei tiedä paljonko yhteisellä tilillä on rahaa ja maksaa luottokortin aina pois.
Kuullostaa todella ristiriitaiselta.
Me exelöijät tiedämme aina tasan tarkkaan paljonko tileillä on rahaa ja kaiken ostamisen voi huoletta hoitaa suoraan debitillä niin tilit pysyy aina oikeassa balanssissa.
Toki isommat ostokset aina luottokortilla juurikin ostoturvan jne. takia. Mutta eipä sellaisia ostoksia paljon ole.
Me molemmat siirretään kerran kuussa yhteiselle tilille rahaa jolta maksetaan sitten menneen ja osittain tulevan kuukauden kaikki menot kerralla pois. Me siis maksetaan luottokortilla kaikki yhteiset kortilla maksettavat ostokset. Luottokortin ostoksia ja kaikkia sinä kuukautena erääntyviä laskuja on mahdoton tietää/muistaa tarkalleen etukäteen, joten ei ole mitään tarvetta tietää paljonko siellä yhteisellä tilillä on rahaa. Riittää kun kerran kuukaudessa tietää, että siellä on tarpeeksi rahaa, että seuraavan 30 päivän sisällä erääntyvät laskut voi maksaa pois. Tuo päivä on se päivä kun molemmat siirtää sovitun summan tilille rahaa. Meille tuo päivä on molempien palkkapäivä.

En ymmärrä mitä se auttaa yhtään taloudenhallinnassa että maksaa debitillä ja raha lähtee tililtä heti verrattuna siihen, että se täysin sama summa lähtee tililtä vasta 15-45 päivän päästä. Toki jos ei osaa olla tuhlaamatta kun ei näe heti että tililtä lähtee rahat niin se voi olla ongelma. Meillä kun yhteisellä luottokortilla ei osteta mitään tuhlattavaa. Omia rahojaan molemmat saa sitten tuhlata kuten huvittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Luottorajacasessa ymmärrän, mutta miksi ihmeessä maksaa etukäteen? Et kai laskujakaan maksa ennen eräpäivää?(tunnen kyllä ainakin yhden kaverin joka maksaa laskut aina heti ne saadessaan).

Tämä siis ihan periaatteena, kun edelliseen postaukseen viitaten ei rahalle mitään korkoa saa..
Maksan kyllä laskut heti. Paljon helpompi sitten nähdä paljonko on laittaa sijoituksiin rahaa kun ei ole nippua laskuja odottamassa. Tosin hyvin vähän tulee laskuja, vastike ja sähkölasku on ainoat kun en tilaa mitään kk maksullista, netti kuuluu vastikkeeseen, puhelin on työn puolesta ja kaikki vakuutukset kuittaantuu op bonuksilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
”Laskut” on vähän epämääräinen käsite. Jos jotain kerrostaloyksiön 25€/kk sähkölaskua venkslaa eestaas, niin ei siinä juuri hyötyä pääse muodostumaan.

Sen sijaan jos luottokortilla on jatkuvasti 5h perheen 2000€/kk päivittäiskulutuksen saldo, niin kyllähän se tarkoittaa, että sijoituksissa voi olla 2000€ enemmän saldoa jatkuvasti jos sen maksaa aina pois viimeisenä mahdollisena päivänä sen sijaan, että maksaisi kaiken debitillä jatkuvasti.
-
Meillä ei käytetä luottokorttia täysimäärisesti kaikkiin päivittäisostoksiin osin sen takia, että 5000 limitin kortti ei riitä välttämättä kuukauden kaikkiin menoihin + mahdollisiin yllätyksiin, enkä ole jaksanut pyytää kymppitonnin limittiä. Ja tietty sen takia, että vaimo vierastaa luottokortilla kaiken maksamista.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
miksi ihmeessä maksaa etukäteen? Et kai laskujakaan maksa ennen eräpäivää?(tunnen kyllä ainakin yhden kaverin joka maksaa laskut aina heti ne saadessaan).
Miksi ihmeessä olla maksamatta laskut heti ne saatuaan?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
177
Asumiskustannukset (lainanlyhennys, sähköt, kiinteistövero, jätelaskut, jne) laitetaan puoliksi.
Muut kulut hoidellaan aina satunnaisen tasaisesti. Kauppalaskun hoitaa se, joka sattuu kaupassa käymään.
Näin on menty 8 vuotta, ja ei ole pulmia esiintynyt.
 

Marius

...
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
349
Eikö ne menot tiedä ilman excelöintiä siitä tilin saldosta eli paljonko rahaa on mennyt viimeisimmän palkkapäivän jälkeen? Sama summa sieltä tililtä on lähtenyt ilman exceliin viemistä tai exceliin viemällä. Excelöinnin korvaa itsellä täysin se, että kerran kuussa kattoo paljonko tilillä on rahaa. Sit jos näyttää vähenneen liikaa, niin sit pitää jostain vaan nipistää jatkossa.
Meitä on varmaankin monenlaisia eläjiä ja eri elämäntilanteita samoin kuin on monenlaisia excelin käyttötapoja. Kerran vuodessa on tullut tehtyä suurpiirteinen tarkastelu menokohteista. Tämän voi tehdä melko helposti excelissä, mutta osviitta saa kyllä ihan verkkopankinkin yhteenvedoista.

Menoja on ainakin omassa taloudessa niin moneen suuntaan, ettei mielessä välttämättä enää hahmota koko kokonaisuutta - paljonko menee vakuutuksiin, sähköön, ravintoloihin, polttoaineeseen, kk-maksullisiin palveluihin, matkoihin, sisustukseen, puutarhaan, remontointiin, jne. Tiedän kyllä paljonko keskimäärin menee kaiken kaikkiaan, mutta miten summa jakautuu eri kohteisiin on välillä kysymysmerkki.

Kerranvuodessa tehty tarkastelu paljastaa ainakin suurimmat poikkeamat kuvitellusta kuluttamisesta. S-ryhmän palvelu omien ostosten jakautumisesta eri tuoteryhmiin on ihan mielenkiintoinen lisätieto päivittäistavaroiden kulutuksesta, sama idea saisi laajeta kattamaan kaiken kulutuksen eli automaattista kulutustietoa valmiiksi pureskeltuina yhteenvetoina.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Meillä ei käytetä luottokorttia täysimäärisesti kaikkiin päivittäisostoksiin osin sen takia, että 5000 limitin kortti ei riitä välttämättä kuukauden kaikkiin menoihin + mahdollisiin yllätyksiin, enkä ole jaksanut pyytää kymppitonnin limittiä.
Ihan mielenkiinnosta, että millaiset päivittäismenot teillä on kuukaudessa? Ja millaisia yllättäviä menoja voi tulla, että 5000 euron limitti ei riitä kuukaudessa? Itsellä on hankala keksiä mitään oikeasti yllättäviä menoja, jotka olisi edes tonnia suurempia.

Itsellä taitaa olla tällä hetkellä 3 suomalaista luottokorttia ja sitten vielä pari jenkkikorttia. Noista 2 (tai ehkä 3) on aktiivisessa käytössä ja loput on sitten satunnaisia ostoksia varten.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Ääshelvettiin liittyneenä saa lisäksi maksutapaetua kun käyttää S-pankin korttia. Ennen taisi olla vain credit-puolella, nykyisin ilm. myös debitissä.
Niin tai esim. Norskilla saa prosentin heidän lentoihinsa kaikista korttiostoksista. Debitillä ei taida vastaava olla millään kortilla.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
Tarkoitin, että lasku kun tulee 15.4, eräpäivä 30.4. niin maksaa ne tililtä 15.4, eikä eräpäivänä. Ilmaisin itseäni epäselvästi...
Tuo oli helposti ymmärrettävissä, itse taisin ilmaista epäselvästi itseäni. Tarkoitin, että miksi ihmeessä olla maksamatta se lasku 15.4. kun se tulee? Itselläni kyllä on erillinen laskutili, josta e-laskut lähtevät vasta eräpäivänä, kun se automatiikalla niin menee, mutta jos joutuu naputtelemaan, niin mikä syy voi olla laittamatta rahaa lähtemään tililtä heti?
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
182
Ihan mielenkiinnosta, että millaiset päivittäismenot teillä on kuukaudessa? Ja millaisia yllättäviä menoja voi tulla, että 5000 euron limitti ei riitä kuukaudessa? Itsellä on hankala keksiä mitään oikeasti yllättäviä menoja, jotka olisi edes tonnia suurempia.

Itsellä taitaa olla tällä hetkellä 3 suomalaista luottokorttia ja sitten vielä pari jenkkikorttia. Noista 2 (tai ehkä 3) on aktiivisessa käytössä ja loput on sitten satunnaisia ostoksia varten.
Mulla menee kans useasti vastaavia summia luotolle kk kun tulee matkustettua työnpuolesta koko ajan. Ja monet näistä matkoista aika yllättäviä. Maksan siis matkat ja muut kulut omalla kortilla mutta tilitän ne toki matkalaskuna kuukausittain takas firmalta. Sinällään kätevää jos on luottokorttina joku bonusta kerryttävä kortti kun todellisia kuluja itsellehän tossa ei kerry.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tuo oli helposti ymmärrettävissä, itse taisin ilmaista epäselvästi itseäni. Tarkoitin, että miksi ihmeessä olla maksamatta se lasku 15.4. kun se tulee? Itselläni kyllä on erillinen laskutili, josta e-laskut lähtevät vasta eräpäivänä, kun se automatiikalla niin menee, mutta jos joutuu naputtelemaan, niin mikä syy voi olla laittamatta rahaa lähtemään tililtä heti?
Lähinnä periaatteellinen (Näillä koroilla). Nykyisinhän tietty >90% laskuista tulee e-laskuna ja eräpäivä automaattisesti. Jotkut laskut, kuten esim. vakuutusmaksut tulee usein kuukauttakin ennen eräpäivää. Samoin, jos tilaat laskulla jotain verkkokaupoista (harvemmin, mutta joskus tulee näinkin tehtyä, esim. Zalandon kanssa, niin voi keretä paluattaa kamat ennenkuin maksaa mitään), niin haluan toki tuotteen (jos mahdollista) ennenkuin maksan sen. Yleensäkin siirrän kaikki mahdolliset maksettavaksi niin myöhään kuin mahdollista. Jonkun luottokorttilaskun tapauksessa tolla on jo jotain merkitystäkin. Jos oon jotain reissuja varannut perheelle, niin siellä saattaa olla >5te saldoa ja välillä jopa tietoisesti odotan päivän tai pari ennenkuin varaan reissun, niin menee seuraavalle laskutuskaudelle (mulla vaihtu tossa useimmiten käyttämässäni kortissa 7. päivä. Eli kun käytän korttia 8. kuluvaa kuuta, niin tarttee maksaa seuraavan kuun vika päivä (siinä kerkeää tulla 2 tiliäkin välissä. Parhaimmillaan n. 50 päivää korotonta lainaa siis, pitää vaikka BN tilillä niin aina saa jokusen lantin korkoa). Irtorahat menee yleensä sitten sijoituksiin, eli tässä 5te tapauksessakin saatan sijoittaa jokusen tonnin heti, eikä vasta parin kuukauden päästä (kun tiedän, että seuraavan kuun lopussa mulla on se 5te varmasti maksaa).

Eipä isot firmatkaan huvikseen halaja jotain jopa 90pv maksuaikoja.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Mulla menee kans useasti vastaavia summia luotolle kk kun tulee matkustettua työnpuolesta koko ajan. Ja monet näistä matkoista aika yllättäviä. Maksan siis matkat ja muut kulut omalla kortilla mutta tilitän ne toki matkalaskuna kuukausittain takas firmalta. Sinällään kätevää jos on luottokorttina joku bonusta kerryttävä kortti kun todellisia kuluja itsellehän tossa ei kerry.
Tota vähän ajoinkin takaa eli jos nuo päivittäiset menot ovat kovinkin suuret niin silloin luottokortin luottoraja pitää asettaa tarpeeksi suureksi, jotta sitä voi käyttää tarpeiden mukaisesti ja silloin niihin yllättäviin menoihinkin jää luottokortilla varaa. Jatkuva työmatkustaminen ei kuitenkaan ole mikään yllättävä meno.
 
Liittynyt
28.04.2019
Viestejä
55
Ihan mielenkiinnosta, että millaiset päivittäismenot teillä on kuukaudessa? Ja millaisia yllättäviä menoja voi tulla, että 5000 euron limitti ei riitä kuukaudessa? Itsellä on hankala keksiä mitään oikeasti yllättäviä menoja, jotka olisi edes tonnia suurempia.
Tuo limittihän on oikeastaan 50:lle päivälle ellei sitten maksa luottokorttilaskua ennen eräpäivää. Limitti nollautuu vasta maksusuorituksesta, ei mistään päivämäärästä . Jos on normikulut vaikka 1500e/kk ja varaa reissun pariskunnalle, ja sitten pitäisi vielä olla limittiä itse reissussakin.. Mutta näissä tilanteissa on helppo iskeä lisärahaa luottokortille, kuten ketjussa on mainittu.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
Lähinnä periaatteellinen
Joo, alkuperäisestä viestistäsi "Et kai laskujakaan maksa ennen eräpäivää?" jäi sellainen mielikuva, että tuohon olisi jotain oikeita syitä ja että kenenkään ei kannattaisi niin tehdä, ja että olisi jotenkin outoa tehdä niin. Tuolle heti maksamisellehan on ihan hyviä käytännön syitäkin ja monet heti maksajatkin varmaankin tekevät poikkeuksia tuollaisissa nettiostos, ym. tapauksissa, joissa on järkevä syy ensin nähdä tavara ja varmistua, että tosiaan haluaa maksaa sen.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Joo, alkuperäisestä viestistäsi "Et kai laskujakaan maksa ennen eräpäivää?" jäi sellainen mielikuva, että tuohon olisi jotain oikeita syitä ja että kenenkään ei kannattaisi niin tehdä, ja että olisi jotenkin outoa tehdä niin. Tuolle heti maksamisellehan on ihan hyviä käytännön syitäkin ja monet heti maksajatkin varmaankin tekevät poikkeuksia tuollaisissa nettiostos, ym. tapauksissa, joissa on järkevä syy ensin nähdä tavara ja varmistua, että tosiaan haluaa maksaa sen.
Katos kun monilla on sellainen ajatusmaailma, että jos sinulle tulee 1000 euron lasku 15. päivä ja sen eräpäivä on vasta 30. päivä, niin se 1000 euroa pitää sijoittaa kahdeksi viikoksi ja kääriä voitot taskuun, ennen kuin maksaa laskun ;)

Nämä sijoitusexpertit monesti unohtavat sen faktan, että kaikkia ihmisiä ei kiinnosta olla koko ajan jokaista mahdollista euroa sijoittelemassa :)
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
Nämä sijoitusexpertit monesti unohtavat sen faktan, että kaikkia ihmisiä ei kiinnosta olla koko ajan jokaista mahdollista euroa sijoittelemassa :)
Niin no joo ja jos kuukausittain on puolenkymmentä tuhatta euroa irtorahaa sijoiteltavaksi niin on voinut hieman irrota keskivertokansalaisen arkitodellisuudesta ja sitten voi antaa säästövinkkejä että aina ei tarvitse juoda shamppanjaa, voi ostaa välillä tavallista kuoharia.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 489
En kai mä nyt niin todellisuudesta vieraantunut ole? Vai onko oikeasti yleistä että rahaa ei ole edes muutamaa satasta (ei kai mikään päivittäisostos sen enempää usein maksa?)

Kyllä normaalilla työssäkäyvällä pitäisi se muutaman kuukauden nettopalkka vähintään olla käytettävissä ja käyttötilillä siitä joku 500-1000e nyt ainakin? Eipä pikkusumilla suurta väliä ole, kun järkevää korkoa ei saa mistään...
Nämähän ovat aina tottumiskysymyksiä.. Itselle teen niin että palkan tullessa maksan laskut ja käyttötilille jätän 200eur.. loput siirrän Nordnettiin ja sitä kautta sijoituksiin.

Kaikki normi menot maksan Norskin visalla, jos sattuisin tarvitsemaan käteistä nostan samalta visalta jolloin sen saa korottomana. Tietty jos jotain isompaa tarvitsee niin Nordnetistä saa rahaa ulospäinkin päivän varoitusajalla.

En ole koskaan kokenut omaa tapaani hankalaksi tai ongelmalliseksi. Tällä menty jo useampi vuosi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ihan mielenkiinnosta, että millaiset päivittäismenot teillä on kuukaudessa? Ja millaisia yllättäviä menoja voi tulla, että 5000 euron limitti ei riitä kuukaudessa? Itsellä on hankala keksiä mitään oikeasti yllättäviä menoja, jotka olisi edes tonnia suurempia.

Itsellä taitaa olla tällä hetkellä 3 suomalaista luottokorttia ja sitten vielä pari jenkkikorttia. Noista 2 (tai ehkä 3) on aktiivisessa käytössä ja loput on sitten satunnaisia ostoksia varten.
Kaksi ei-sveitsiläistä asuu Zürichissä ja matkustaa suhteellisen paljon.

Jos nyt tulee täysin yllättävä perhepiirin tarve, että pitää päästä huomenna / ylihuomenna Suomeen, niin se helposti 800-1000e pelkistä lennoista kahdelle ja muu matkustus päälle. Autovuokraamo voi vetää luokkaa 800e katevarauksen luottokortilta vuokratessa jne. Tuollaisia ostoksia on usein mahdoton maksaa debitillä (tai ainakaan omallani ei onnistu), joten

-> Haluan pitää aina pari tonnia limittiä luottokortilla vapaana kaikissa tilanteissa, jotta joku tuollainen yllätys ei aiheuta turhaa stressaamista.

Ja no, Zürichin hintatasolla 2500-3000 ei riitä välttämättä koko kuun menoihin, etenkin jos osuu jotain muuta matkailua tai tulevien lentolippujen ostamista tai harrastusten maksuja samalle kuukaudelle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Kaksi ei-sveitsiläistä asuu Zürichissä ja matkustaa suhteellisen paljon.

Jos nyt tulee täysin yllättävä perhepiirin tarve, että pitää päästä huomenna / ylihuomenna Suomeen, niin se helposti 800-1000e pelkistä lennoista kahdelle ja muu matkustus päälle. Autovuokraamo voi vetää luokkaa 800e katevarauksen luottokortilta vuokratessa jne. Tuollaisia ostoksia on usein mahdoton maksaa debitillä (tai ainakaan omallani ei onnistu), joten

-> Haluan pitää aina pari tonnia limittiä luottokortilla vapaana kaikissa tilanteissa, jotta joku tuollainen yllätys ei aiheuta turhaa stressaamista.

Ja no, Zürichin hintatasolla 2500-3000 ei riitä välttämättä koko kuun menoihin, etenkin jos osuu jotain muuta matkailua tai tulevien lentolippujen ostamista tai harrastusten maksuja samalle kuukaudelle.
Jep. Kuulostaa, että luottokortin luottoraja on vähän alimitoitettu, jos sitä ei uskalla siksi käyttää että pelkää että luottoraja voi loppua kesken. Tosin parempi olisi olla useampi kortti, jos se ainut kortti jostain syystä ei toimikaan. Tai sitten se toinen kortti on vain sitä hätävaraa varten.

Kyllä itselläkin on kortista luottoraja loppunut kun asuntoa rempatessa tuli ostettua vähän kaikenlaista ja edellisellä viikolla tuli ostettua muutama oma ostos, joita en muistanut maksuhetkellä. Onneksi oli sitten toinen kortti jolla maksu onnistui.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Nämähän ovat aina tottumiskysymyksiä.. Itselle teen niin että palkan tullessa maksan laskut ja käyttötilille jätän 200eur.. loput siirrän Nordnettiin ja sitä kautta sijoituksiin.

Kaikki normi menot maksan Norskin visalla, jos sattuisin tarvitsemaan käteistä nostan samalta visalta jolloin sen saa korottomana. Tietty jos jotain isompaa tarvitsee niin Nordnetistä saa rahaa ulospäinkin päivän varoitusajalla.

En ole koskaan kokenut omaa tapaani hankalaksi tai ongelmalliseksi. Tällä menty jo useampi vuosi.
Mulla taas ei oo tainnut olla alle 5te käyttötilillä varmaan kymmeneen vuoteen. Tollainen 200e menee viikossa ruokaan meidän perheessä. Liki kaiken kun ostan tosta lähi S-Marketista, niin vuosia ollut 800-1000e kuukauden S-ostot. Tämä siis neljälle hengelle. Laskuja sitten menee pitkin kuuta.

Tottumiskysymyksiähän nämä ja tietty ansiotaso vaikuttaa myös.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Puoliks kaikki kulut(safkat,asuminen jne.). Muuten omat rahat. Nämä "yhteiset rahat"miehet ovat tossun alla
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Joo, alkuperäisestä viestistäsi "Et kai laskujakaan maksa ennen eräpäivää?" jäi sellainen mielikuva, että tuohon olisi jotain oikeita syitä ja että kenenkään ei kannattaisi niin tehdä, ja että olisi jotenkin outoa tehdä niin. Tuolle heti maksamisellehan on ihan hyviä käytännön syitäkin ja monet heti maksajatkin varmaankin tekevät poikkeuksia tuollaisissa nettiostos, ym. tapauksissa, joissa on järkevä syy ensin nähdä tavara ja varmistua, että tosiaan haluaa maksaa sen.
Onhan siinä ihan oikeakin syy maksaa mieluummin myöhemmin. Ehkä asia on vaikeampi hahmottaa jostain viikon tai parin erosta maksupäivässä, mutta selvemmin näkyy luottokortin yhden kk viiveessä. Jos voit kortin avulla maksaa aina vasta seuraavasta palkasta, niin silloin voit pitää aina yhden kk menojen verran enemmän rahaa kasvamassa tilillä 0,7-1,0 %:n korolla. Tai jos sinulla on pienet ansiotulot ja niissä inflaatiota heikommat vuosikorotukset, ja siksi haluat parantaa taloudellista asemaasi pitkäjänteisellä osakesäästämisellä. Tällöin salkussasi voi luottokortin korottoman 1 kk maksuajan ansiosta olla jatkuvasti muhimassa esim. 7 % kokonaistuotolla yhden kuukauden menojen verran korttiyhtiön rahaa.

Paljonko tämän vieraan rahan hyödyntäminen sitten tuottaa pitkällä aikavälillä? Nuoremmalla ihmisellä voi olla eläkkeeseen 35 vuotta aikaa. Tässä ajassa salkussa jatkuvasti "työskentelevä" ylimääräinen 1 000 € on kasvanut 10 677 euroon. Korjatkaa zepi ym, jos ajattelin tämän väärin. On hieman polla flunssajumissa. :)

Siinä sitä oli 10 000 hyvää syytä maksaa myöhemmin. Esimerkin kk-menot olivat lisäksi hyvin pienet, eikä mitään 5k€-luokkaa.

Onko tuo yhden kuukauden palkan suuruinen jousto sitten niin pieni, ettei hyötyä hahmota? Entä jos jousto olisikin 20 vuotta? Saisit aina sijoittaa koko liksan, kun mikään ei maksaisi mitään heti. Hajautettu salkku, jonne olisi tuupattu pienituloisen 1500 €/kk 20 vuoden ajan 7 % kokonaistuotolla, olisi suuruudeltaan 785 948 €. Siitä olisi mukava kuitata 20 vuoden luottokorttilasku kerralla. Lasku voisi olla esim. 400 000 €, jos vuodessa olisi höylännyt korttia keskimäärin 20 000 euron edestä. Tilille jäisi laskun maksamisenkin jälkeen mukavat 385 948 €, minkä reaaliarvo vastanneisi noin 2xx xxx euroa tänään, eli silti mukava summa. Näkyykö myöhemmin maksamisen hyöty nyt paremmin?

Entäpä etumerkin toinen puoli? Olisiko sinulle ok, jos maksaisit tulevat 10 vuoden laskut ja menot jo ennakkoon? Jos niistä tulisi yhteensä esim. 120 000 €, niin joutuisit mahdollisesti ottamaan 20 v pankkilainan tulevaisuuden menojen maksua varten. Lainasta joutuisit maksamaan jatkuvasti korkoja, ja lisäksi joutuisit toki maksamaan samalla ihan nykyiseen tapaan tulevia laskuja, jotta pysyisit jatkuvasti 10 vuotta edellä maksuissasi. Tai nykyiseen ja nykyiseen, eiköhän ne 10 vuotta tulevaisuudesta putkahtavat laskut/maksut ole selvästi nykyisiä suurempia summiltaan. Maksaisit siis sekä suurempia laskuja että korkokuluja pankille.

Nyt varmaan sanot, että ei noin voi verrata. Että eihän siinä olisi mitään järkeä maksaa nyt heti kaikkia menoja vuoteen 2029 asti, koska summaa ei ole tilillä, joten pitäisi ottaa laina joka maksaa. Kyllä vaan voi verrata. Rahalla/pääomalla on sekä hinta (lainasta pitää maksaa korkoa, >0,3 %) että arvo (sijoitustuotot, 7 %). Tuotot ovat yleensä suurempia, kuin rahan hinta, koska riski.

Noista 10 tai 20 vuoden esimerkeistä etumerkin molemmin puolin homman pitäisi näkyä kirkkaasti. Ihan sama periaate pätee siihen luottokortin 1 kk maksuaikaan tai laskujen maksuun ennen eräpäivää. Tottakai säästöt ovat "vain" 10-50 k€ 35 vuodessa riippuen menotasosta. Tietty iha sama, jos rahaa on kuin rosvopäälliköllä...
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
678
Matematiikka on periaatteessa totta, mutta ihan käytännössä ei voi laskunmaksamisen maksupäivän siirtämisellä saada mitään tuottoja. Oletetaan että mulla on 1000 laskut ja 15 päivää eräpäivään ja tili saapui. Laitan sijoitukseen. Kulut on parhaassakin tapauksessa 0.5% eli sijoitukseen meni 995. 15 vrk 7% korot, on 3€ tuottoa, Eli 998€ ulos. Win-win sijoitusfirmalle. Jos oikeen alkaa virittämään niin Nordnetille voisi laittaa kuluttomasti, mutta tilisiirrot ja ostot ja myynnit kestää hetken joten 2€ tuottoihin päästään jos oikeen optimoi. 2€*12*30 vuotta 720€ tuottoa. Valitsen mielenrauhaa 2€ edestä ja teen edelleen niin, että maksan laskuja tasan yhtenä päivänä kuussa. Tilipäivänä. Mitä jää tilille on sitten käytettävissä mihin ikinä haluaa ja kun seuraava tilipäivä on tulossa, niin ne mitä jäi menee sijoituksiin.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
Näkyykö myöhemmin maksamisen hyöty nyt paremmin?
Tuskin se kenellekään epäselvää on, että jos on miljoona rahaa ja sen laittaa makaamaan tuhanneksi vuodeksi niin siitä kasvaa melkoinen summa rahaa, tässä ei kuitenkaan konteksti ollut matematiikan korkoteoriat, vaan käytännön elämä.

Liikun ilmeisesti epänormaaleissa piireissä, mutta useimmat tuntemani henkilöt maksavat laskunsa käyttötililtä, jossa pari viikkoa viidenkympin laskurahoja makuuttamalla ei tienaa mitään. Mutta ei-omituinen tapa hoitaa laskut on myydä osakkeita laskun eräpäivänä kyseisen laskun summalla? Ja tehdä se useita kertoja kuukaudessa?

Kuulostaa myös optimistiselta, että kuka tahansa saisi osakekaupoista verojen jälkeen varman tasaisen 7% tuoton, vain "laittamalla rahaa osakesalkkuun".
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 394
Viestejä
4 159 661
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom