Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Kilometrejä tulee vuodessa niin vähän että joskus vaihdan vaikka ei olisi tullut kuin 5tkm. Laskeskelin että merssuun pitäis 30tkm öljynvaihtovälillä 7,5v päästä vaihtaa öljyt. muihin autoihin tulee se 5-8tkm vuodessa.
Huvikseenko lasket vai minkä ikäinen on kyseessä kun mielestäni ainakin 2000-luvulta saakka on ollut 2v vaihtoväli ASSYSTissä? :D
Ainakin appiukon W211:ssä ja isäukon W205:ssa sekä W212:ssa on tuo 2v muistaakseni rajana? ;)
 
Huvikseenko lasket vai minkä ikäinen on kyseessä kun mielestäni ainakin 2000-luvulta saakka on ollut 2v vaihtoväli ASSYSTissä? :D
Ainakin appiukon W211:ssä ja isäukon W205:ssa sekä W212:ssa on tuo 2v muistaakseni rajana? ;)

Huvikseen lasken, viimevuonna 440km. Samalla tankillisella katsastusten väli.
 
Joka sekin on 2x liikaa...
Eikä ole. Nykyiset laatuöljyt on sen verran hyviä, että valmistajan ilmoittamat huoltovälit riittää ihan hyvin. Ehkä eri asia näissä VAGin suunnitteluvikaisissa pommeissa.

Eräs tuttu BMW-mekaanikko sanoi, että huolto-ohjelman mukaan huolletut esim. 200tkm ajetut koneet on yleensä sisuskaluiltaan vielä kuin uusia.

Ja itse noudatan omassa Bemarissa huolto-ohjelmaa, koska ei voisi vähempää kiinnostaa, missä kunnossa kone on siinä vaiheessa, kun sillä on ajettu 300-400tkm. Se on silloin jo jonkun toisen riesana, tai paalissa. Jokainen ylimääräinen öljynvaihto on kuitenkin >100€ hukkaan heitettyä rahaa.
 
Eikä ole. Nykyiset laatuöljyt on sen verran hyviä, että valmistajan ilmoittamat huoltovälit riittää ihan hyvin. Ehkä eri asia näissä VAGin suunnitteluvikaisissa pommeissa.

Eräs tuttu BMW-mekaanikko sanoi, että huolto-ohjelman mukaan huolletut esim. 200tkm ajetut koneet on yleensä sisuskaluiltaan vielä kuin uusia.

Ja itse noudatan omassa Bemarissa huolto-ohjelmaa, koska ei voisi vähempää kiinnostaa, missä kunnossa kone on siinä vaiheessa, kun sillä on ajettu 300-400tkm. Se on silloin jo jonkun toisen riesana, tai paalissa. Jokainen ylimääräinen öljynvaihto on kuitenkin >100€ hukkaan heitettyä rahaa.
Kyllähän ne ll paskat kesäkelillä kestää 2 vuotta mutta ei talvella. Se kosteus sitoutuu vaikka mitä öljyä käyttäisit. Miksiköhän koneet syö ll öljyjä?
 
Varmasti maistuu koska onhan se kuitenkin VAG:rofl:

Ei mun tarvii. Mä uskon kyllä sua, ettei VAG osaa rakentaa moottoreita.
:srofl:
Niin no ei se vag syö sitä ölppää jos ne on tarpeeksi paksut (ajoissa vaihdetut) eikä sitä ll löllöä. En minäkään ala tsi koneita kehumaan tms. täyttä paskaa se on koko merkki, mutta sama lopputulos ll öljyillä syntyyy kaikissa autoissa, oli se bemari vaggine tai ranskis sitten.
 
Ei ainakaan yksikään omista bemareista ole syönyt 30tkm vaihtovälillä öljyä yhtään (alle puoli litraa/30tkm). Vanhin bemari oli sentään 175tkm ajettu ja 12v vanha, kun sen myin. Välillä kun ajaa koneen kunnolla kuumaksi, niin häipyy karstat ja kosteudet tehokkasti :tup:
 
Eikai kukaan täysjärkinen usko noita 30tkm öljynvaihtovälejä. 10tkm tai syksyllä vaihdan aina ite öljyt, ei maksa niin paljoa että kannattaa säästellä koska "valmistaja suosittelee", vähentää auton ikää aivan varmasti.
Sit mietitään miks niitä VAGgeja ja muuta saa olla konetta vaihtamassa 250-300tkm...
 
Niin no ei se vag syö sitä ölppää jos ne on tarpeeksi paksut (ajoissa vaihdetut) eikä sitä ll löllöä. En minäkään ala tsi koneita kehumaan tms. täyttä paskaa se on koko merkki, mutta sama lopputulos ll öljyillä syntyyy kaikissa autoissa, oli se bemari vaggine tai ranskis sitten.
Täytyy varmaan tehdä valitus jonnekin kun tuo melkein 200tkm pian ajettu TDI ei tarvitse yhtään lisää öljyä vaihtovälillä joka on >20tkm ja 2v.
Pinta siis nousee veden, dieselin, ym takia hieman (ei kuitenkaan tarpeeksi että vaikuttaisi huomattavasti vaihtoväliin, veden määrää kun mittaillaan mm. sähkönjohtavuuden puolesta)...

Kyllä sillä VAGillakin niitä ihan toimivia koneita on, jos vain jättää ne pirkka-mallinen downsizingit, ym. pois laskuista.
 
Käyttöautona vuoden ollut 05 Ford Mondeo 2.2 TDCI ja kesäautona jo seitsemän vuotta ollut 99 Ford Cougar 2.5 V6.

Itsellä oli lähes vastaava combo eli - 12 2.2 TDCI ja -00 Cougar V6, mutta tuohon Pumaan murtauduttiin ja lähti siitä sitten oitis paaliin. No toisaalta, eipä tuo kyllä kummonen kesäauto ollutkaan
 
Täytyy varmaan tehdä valitus jonnekin kun tuo melkein 200tkm pian ajettu TDI ei tarvitse yhtään lisää öljyä vaihtovälillä joka on >20tkm ja 2v.
Pinta siis nousee veden, dieselin, ym takia hieman (ei kuitenkaan tarpeeksi että vaikuttaisi huomattavasti vaihtoväliin, veden määrää kun mittaillaan mm. sähkönjohtavuuden puolesta)...

Kyllä sillä VAGillakin niitä ihan toimivia koneita on, jos vain jättää ne pirkka-mallinen downsizingit, ym. pois laskuista.
Niin käytätkö ll paskaa vai jotakin kunnon 5w40 tavaraa ym? Lonkkarit ei pysynyt kaverin audissa sisällä, 5w40 niin alko pysymään.

Ja kuten sanottu, kunnossa oleva tsi ei tavaraa syö pl nuo ll litkut.
 
Mulla on sitten kaksikin jotenkin viallista Audia (3rd gen EA888 moottorilla) pihassa kun molemmissa on sisällä Audin omat LL-öljyt joilla ajetaan niin kauan että auto ilmoittaa vaihdon tarpeesta, jotain 20-30 tkm välistä ajoista riippuen. Eikä tarvitse pisaraakaan tuolla välillä lisätä.

No ei ne oikeasti ole viallisia, vaan Bapsu kuvittelee täysin virheellisesti kaverinsa auton edustavan kaikkia saman merkkisiä autoja.
 
Niin käytätkö ll paskaa vai jotakin kunnon 5w40 tavaraa ym? Lonkkarit ei pysynyt kaverin audissa sisällä, 5w40 niin alko pysymään.

Ja kuten sanottu, kunnossa oleva tsi ei tavaraa syö pl nuo ll litkut.
Ihan samaa Castrolin LL-III 5W30:stä tai vastaavaa siellä on kuin mitä merkkihuoltokin sinne tunkee (tosin VV taisi vaihtaa pari-kolme vuotta sitten Castrolista johonkin muuhun halvemman sopparin takia).

Mitään järkeä sinne ei ole muuta tunkea koska kiinteällä 15tkm vaihtovälillä öljy on täysin samaa tavaraa, 5W30:stä samalla VW 504.00/507.00 -speksillä jota vaaditaan DPF:lle (=vähän tuhkaava).
 
Itse olen käyttänyt 20 tkm öljynvaihtoväliä ja jotain halpaa sopivaa ölyä ja suodatinta. 525 tkm / 18 v = ajettu vuodessa 29 tkm.

Onhan tuo 30 tkm tai 2 vuotta aika pitkä vaihtoväli.
 
Onhan tuo 30 tkm tai 2 vuotta aika pitkä vaihtoväli.
On, mutta se on myös vain teoreettinen maksimi. Ei meikäläisen ajoilla ainakaan päästä lähellekään kumpaakaan rajaa, auto ilmoittaa vaihtotarpeesta jo paljon aikaisemmin.
 
Eipä ole huolto-ohjelmien mukaan huolletuilla autoilla ollut vielä mitään moottoriongelmia.

Oishan se varmaan kivaa käydä 2kk välein öljynvaihdossa, not. :D

Aika monta noita volkkarin diisseleitä tyyliin 2010 +/- 5v korjattu mistä veivi poikki, kansi halki tjsp, kaikki järestään alle 300tkm ajettu ja huollettu huolto ohjelman mukaisesti. Paskoja vehkeitä.
 
Aika monta noita volkkarin diisseleitä tyyliin 2010 +/- 5v korjattu mistä veivi poikki, kansi halki tjsp, kaikki järestään alle 300tkm ajettu ja huollettu huolto ohjelman mukaisesti. Paskoja vehkeitä.
Ja taas kerran tullaan siihen, että kyseessä VAGin koneet. Onkos jotain muita esimerkkejä, missä tullut moottorivaurio, minkä olisi voinut välttää vaihtamalla öljyt useammin?
Nää on niin Essonbaari-juttuja, että öljyt pitää vaihtaa 10tkm välein. Enää ei olla 70-luvulla.
 
Ostin Mersun missä se 2.1cdi. Öljyt vaihdettu 30-40tkm välein, ajettu 310tkm. Moottori käy todella hienosti, asentaja totesi että sille on tehty jotain. Tai sitten pidetty hyvin. VM 2010, öljyä 11.5l.

Edit, ohjelman mukaan
 
Ei itseä niinkään arveluta tuo km määrä vaan tuo 2v, se tuntuu pitkältä ajalta. Omassa Pösössä olis kanssa 2v/30tkm suositus, mutta kun ajan n. 11tkm vuodessa niin sama vaihtaa öljyt ja suodatin kerran vuodessa.
 
Tietääkö teistä ll öljyillä ajavista ainoan syyn, että mikai VAG tai moni muu on näin jalo ja antaa pitkän huoltovälin autoihinsa?
 
Ei itseä niinkään arveluta tuo km määrä vaan tuo 2v, se tuntuu pitkältä ajalta.
Onko kellään kokemusta autosta joka olisi oikeasti antanut ajaa niillä öljyillä 2 vuotta? Lähinnä markkinointimateriaalissa tuo esiintyy, en minä ainakaan ole onnistunut ajelemaan niin että pääsisin sen 30tkm tai 2v. Molemmat rajat tulevat todellisuudessa vastaan jo aikaisemmin.
 
Onko kellään kokemusta autosta joka olisi oikeasti antanut ajaa niillä öljyillä 2 vuotta? Lähinnä markkinointimateriaalissa tuo esiintyy, en minä ainakaan ole onnistunut ajelemaan niin että pääsisin sen 30tkm tai 2v. Molemmat rajat tulevat todellisuudessa vastaan jo aikaisemmin.

On varmasti autokohtaista, että millä tavalla auto "laskee" huoltovälin tulleen täyteen, mutta se on vaan tosiasia, että huoltovälien pidentäminen tai huoltovapaus (mm. loota) ei kerro niinkään öljyjen kehittymisestä, vaan kovasta kilpailusta.

Otetaan esimerkkinä autojen käyttövertailu, pisteytys ja erilaiset käyttötestit. Toisessa autossa huoltokirja kehoittaa vaihtamaan öljyt 15tkm ja automaattiöljyt 50tkm välein. Toisessa taas samoilla öljyillä ajetaan (kohta) 30-50tkm ja lootaöljyt ovat ns. ikuiset.
Tyhmempikin tajuaa, että testin huoltopisteet ja kehut saa auto, jota ei tarvitse huoltaa... Tässä taas teoria ja käytäntö on kovin ristiriidassa toistensa kanssa.
 
Kai mieki sit ku kaikki muutki, Yhteis eloo juuri hetki sitte tuli kahdeksan vuotta, pahoittelen, en saanu kuvaa suoraa näkyvii :| rairai
xth2K3
 
Monessako huoltoohjelmassa on peräöljyn vaihto tai jos on niin 100tkm välein korkeintaan. Muutamasta autosta lastalla ja liottamalla puhdistanut perämurikan kun ei vanhat öljyt tule ulos.
 
Niin pari vuotta niin siellä öljyssä on mukavasti kosteutta seassa. Kiitos nykyisten paskankierrätysjärjestelmien likaantuu öljyt entisestään nopeammin.
 
Autot varmaan päätyneet näille "ylihuoltajalle", jotka kuvittelee, että 200tkm ajettu auto ilman tuplattuja öljynvaihtoja on täydellisen koneremontin tarpeessa.
Joo ihan varmasti monikin tekee tuhansien eurojen remontin ilman tarvetta. Oliko muita hyviä vitsejä?

Mitä tuohon öljykeskusteluun tulee niin kannattaa muistaa, että nuo huoltovälit on suunniteltu johonkin muualle kuin tänne Länsi-Siperian oloihin. Autojen ohjekirjoissakin sanotaan, että vaativissa oloissa öljyt tulisi vaihtaa useammin. Eihän tuo 30tkm ole nykyään edes pitkä väli. Fordin ja Mersun pakuissa taitaa olla 50tkm.

Onhan tuo kyllä hupaisaa katsella kun 90-luvun paskoilla ajavat haukkuu mututuntumalla kaikkea uudempaa ilman omaa kokemusta.
 
Ja taas kerran tullaan siihen, että kyseessä VAGin koneet. Onkos jotain muita esimerkkejä, missä tullut moottorivaurio, minkä olisi voinut välttää vaihtamalla öljyt useammin?
Nää on niin Essonbaari-juttuja, että öljyt pitää vaihtaa 10tkm välein. Enää ei olla 70-luvulla.

En tiedä voiko mikään pelastaa noita VAGinalaisten paskoja moottoreita. Parempi olla ostamatta moisia romuja.
 
Ostin Mersun missä se 2.1cdi. Öljyt vaihdettu 30-40tkm välein, ajettu 310tkm. Moottori käy todella hienosti, asentaja totesi että sille on tehty jotain. Tai sitten pidetty hyvin. VM 2010, öljyä 11.5l.

Edit, ohjelman mukaan
Varmasti vaikuttaa myös tuo iso öljyn määrä, 11.5l. Esim 1.6 hdi on vain 3.5 litraa tilavuus ja siinä öljyt saakin vaihtaa jo 15-20 tkm välein. Ajettu 350 tkm. Ihan siististi tuokin moottori vielä käy, eikä ole tehty mitään, tiedä sitten milloin rikkoontuu :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on yks et öljymäärät on joissakin todella pienet tehoihin nähden mitä tuottavat. Eli voi olla tihennetty ihan asiaa. Täytyy seuraavassa öljyvaihdos taas verrata juoksevuutta purnukas olleeseen. Niin näkee vaikuttaako etanolisointi laimentavasti ja onko puolet lyhyempi vaihto liioittelua.
Mulla ainakin 5tkm jälkeen jo ihan nirunarua ja haisee viinalle öljyt. Eli kyllä ne taitaa ohentua aika hyvin ja kerätä karstaa itseensä.
 
Onko kellään kokemusta autosta joka olisi oikeasti antanut ajaa niillä öljyillä 2 vuotta? Lähinnä markkinointimateriaalissa tuo esiintyy, en minä ainakaan ole onnistunut ajelemaan niin että pääsisin sen 30tkm tai 2v. Molemmat rajat tulevat todellisuudessa vastaan jo aikaisemmin.
Omassa Audissa menee aina ajan puolesta. Eli yleensä tulee ajettua se 20-23tkm 2 vuodessa.

Öljyä menee n. 7,5L niin uskaltaa ajella. Jos tilavuus olisi 3-4L en ehkä ajelisi 20tkm:ää. 2 vuotta aikana ei nykyajan öljyillä ole kuitenkaan pitkä aika...
 
Ei nyt mitään varmaksi voi sanoa, mutta kuinka moni moottori oltaisiin voitu pelastaa tiheemmillä vaihdoilla? Epäilen, että aika moni.
 
Jollei mönjäksi kertynyttä ole hirmuisesti niin tuskin montakaan. Tukkoon lämmöstä palavia putkia ei öljynvaihto auta vaan palava öljy jää mihin palaa. Suunmittelu virhe öljyrenkaiden kanavissa ei sekään välttämättä olisi öljynvaihdoilla korjaantunut. Ehkä rankemmalla ajolla vois kestää pidemään jolloin egr vähemmän ulostanut imuun.

Jenkit vielä tänä päivänäkin autovideoissa pohtii synteettisten eduista ja mainitsevat synteettiset kuin se olisi joku ihme. Täällä synteettiset on jokapäiväisiä. Vaikkakin ihan kaikki ei täysin sen määritelmiim taida mennä.

Öljy varmaankin menettää voitelu ja muita ominaisuuksia, vaikkakin se nyt silmämääräisesti näyttääkin vielä yhtä luirulta. Mutta kukin tavallaan, ei se minulta ole pois jos joku haluaa ajaa 30tkm samoilla öljyillä vaan sen takia, että valmistajat saavat vuotuiset huoltokustannukset näyttämään mahdollisimman halvalle.
 
Öljy varmaankin menettää voitelu ja muita ominaisuuksia, vaikkakin se nyt silmämääräisesti näyttääkin vielä yhtä luirulta. Mutta kukin tavallaan, ei se minulta ole pois jos joku haluaa ajaa 30tkm samoilla öljyillä vaan sen takia, että valmistajat saavat vuotuiset huoltokustannukset näyttämään mahdollisimman halvalle.

Ja samalla saadaan auton elinkaari paljon lyhyemmäks vielä ni saadaan myytyä enemmän autoja kun vanhat hajoo alle 10 vuodessa pois!
 
Moniko näistä ongelmista on kiillottuneisiin sylintereihin yms. liittyvää. Eikö kyse ole enemmän juuri karstan tekemistä raidoista sylinteris, tukkeutuneet öljyrenkaiden kanavat, tukkeutuneet öljyputket tai öljysihti. Liuruksi polttoaineesta laimentunut öljy ei noita tee.

Oli mikä hyvänsä syynä, mutta laitteiden pitkän iän ja luotettavuuden salaisuus on huolto ja hyvä huolto. Se, että autoon vaihdetaan apauttirallaa kymmenen kertaa moottoriöljyt elinikänsä aikana, loota ja peräöljyä laisinkaan, ei ole hyvää huoltamista.

Aivan sama huolletaanko ohjekirjan mukaan vai ei, koska se totuus ei tule sieltä.
 
15tkm on itsellä tuo vaihtoväli nyt ollut. Sillä mennään, vaikka niitä joutuukin useammin maksamaan. Lootaöljyt menee vaihtoon, kun kipolla on 150tkm täynnä. Sitten sopii taas ajella sen 100-150tkm lootaöljyillä. Halpaa huoltoahan tuo vielä on, kun itse tekee.
 
6ep3ix.jpg


Oma japsi, jossa 4G18 motti. 1,6 litrainen huima voimanpesä. :D

16lgpy0.jpg


Kiitettävästi nyt toiminut, mitä hieman kulutus pomppasi pakkasten tullessa.
Maantiellä kulutus ollut alimmillaan 4,7 Litraa satasella. Keskikulutus pyörii kesällä 5,6 litran tienoilla kun rauhallisesti päästelee.

Nyt talvella keskikulutus on 6,9 litran luokkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom