Vanha Astra oli mulla pari kuukautta vaille 6 vuotta ja ajoin siihen mittariin melkein 100tkm lisää kilsoja. Myydessä mittarissa oli noin 150tkm, ja mun omistusaikana autoon on tehty hihnaremppa (n.360€, vaihtoväli 10/120tkm), vaihdettu etuiskarit ja jouset (n.500€, katsastuksessa huomattiin toisen jousen olevan katki, jolloin vedettiin koko paska uusiksi, koska työt maksaa enemmän kuin osat ja molemmat puolet on sitten stabiilit), sekä vaihdettu jarrulevyt- ja satulat+palat eteen ja taakse peräkkäisinä vuosina (n.300€/pääty). Nuo on kaikki ns. kuluvaa osaa, joiden vaihto tulee lähes kaikissa autoissa vastaan jossain vaiheessa jos autolla ajetaan 10+ vuotta, joten noissa ei mitään outoa sinänsä ole. Jos tuo jousi olisi kestänyt kunnossa, niin iskareillekaan ei olis tarvinut mitään tehdä, koska kaikki oli muuten vielä toleransseissa ja toimivia. Viime aikoina pyöräntuennasta on alkanut töyssyissä kuulua kolinaa, eli raidetangon päätä tai jotain sielät joutuu luultavasti kohta renaamaan, ja helma alkoi pikkuhiljaa kukkia rungon alatukipalkin ja kylkipeltien saumasta (vanhan Opelin vakio-ongelma)
Ainoat "ei-normaalit viat" oli muutama vuosi sitten, kun yksi sytytyspuola lakkasi toimimasta kesken matkan. Autolla pystyi nitkuttamaan neljääkymppiä vielä huoltoon, ja ongelman korjaus maksoi noin 400 euroa. Tekivät samalla alennetulla hinnalla laajan määräaikaishuollon tarkastukset + tulppien vaihdon, ja koko roska maksoi noin 500€, joten ei sekään konkkaan vienyt. Toinen yllärikeissi oli kun ilmastoinnin kompuran joku osa lakkasi toimimasta, ja jouduin paikallisessa erikoisliikkeessä vaihdattamaan osan uusiksi. Oli sen verran "tyyppivika" tuokin, että niillä oli osa suoraan hyllyssä siellä... Hinta oli muistaakseni noin 350€.
Kaiken kaikkiaan mä olen ollut Astraan ihan tyytyväinen. Se oli hyvä ja luotettava auto, ja silloin kun jotain meni rikki, niin korjauskulut oli maltillisia. Tuo kyseinen 1.6 kone on ilmeisesti yksi Opelin luotettavimpia myllyjä, ja jos vikoja tule, niin ne on yleensä muutaman satasen juttuja eikä muutaman tonnin. Vanhoilla Opeleilla on myös alennetut varaosahinnat ja maltillinen määräaikaishuoltohinta marmoritiskillä, monet etenkin isommat rempat teettää merkkihuollossa halvimmalla, joten siellä omaakin on pääsääntösesti huollettu. Jos hyvän yksilön löytää niin ihan hyvän pelin siitä saa, mutta kannattaa vaan pitää mielessä, että mitä vanhempi auto, sitä todennäköisemmin siihen jotain joutuu laittamaan uusiksi. Saksalaiset suunnittelee autot siten, että ne on 10 vuoden kohdalla jo paalissa...