Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Ei kai nykyajan avoilla ole talvi mikään ongelma. Ainoa vaan, että kyllä varmaan joku talli tollasen kanssa kuitenkin kannattais olla koska kangas tuskin tykkää hyvää jos se on 4kk putkeen lumessa/jäässä/märkänä.

Yksi juttu on myös karmittomat ovat, kaikissa avoissa kun on sellaiset. Sellaiset kun ei ole oikein talven kanssa yhteensopivat, varsinkaan sellaiset jotka laskevat hieman kun oven avaa. Talli kyllä ratkaisee tämänkin.
 
Viimeksi muokattu:
M-Sportin mukana tulee 225 eteen ja 255 taakse 17" vanteilla, eli ei nyt ihan vakio, mutta tehtaalta kuitenkin.

Ja on muuten tyhmä rengastus, kummasti lähti puskemiset pois kun vaihtoi eteen ja taakse samankokoiset.

Takavetoinen joka puskee?
Ainut missä tuollainen mahtaa tulla eteen, on kun ei ole pitoa. Lue paskat renkaat talvella.
 
Takavetoinen joka puskee?
Ainut missä tuollainen mahtaa tulla eteen, on kun ei ole pitoa. Lue paskat renkaat talvella.
Kesärenkailla kun oikein mutkitteli pikkutiellä. Ei se nyt mikään etuvetoisen puskevuus ollut, mutta kun rajoilla kapeampien renkaiden etupää menettää pidon ensin niin vähän puskevalta se tuntui. Tehojahan tuossa kipossa ei ole niin paljon että perän saisi asfaltilla heittämään minnekään. Nyt kun on 245:sta kaikki niin tuntuu paljon tasapainoisemmalta, yllätyin että noinkin suuri ero tuntumassa. Eikä pelkästään pidon rajamailla vaan myös paljon aiemmin.
 
Takavetoinen joka puskee?
Ainut missä tuollainen mahtaa tulla eteen, on kun ei ole pitoa. Lue paskat renkaat talvella.
Miksi ei takavetoinen voisi aliohjata? Onhan noita varmaan aika paljonkin tarkoituksella säädetty aliohjaaviksi, kun ei sellainen herkästi yliohjaava ole kovin mukava ajaa normaalissa käytössä varsinkin jos kuskina on "normaali" ihminen.

Itseä ei yllättäisi yhtään vaikka esim. tuossa HarriK:n bemarissa olisi nimenomaan valittu vakiorengastus tuollaiseksi juuri sen takia että auton luonne olisi aliohjaavampi.
 
Viimeksi muokattu:
Itseä ei yllättäisi yhtään vaikka esim. tuossa HarriK:n bemarissa olisi nimenomaan valittu vakiorengastus tuollaiseksi juuri sen takia että auton luonne olisi aliohjaavampi.
Joo eiköhän tuo ole ihan tarkoituksella noin laitettu "turvallisuuden" tai muun vastaavan takia. Luultavasti isommalla koneella olevien mallien ehdoilla, ettei takapää lähde niin herkästi irti. Sinänsä kyllä outoa viritellä tuota nimenomaan M-Sport paketin yhteyteen kun vakiot (tietääkseni) on tasarengastuksella, mutta ottaapa noista selvää.

Onhan tuo alkuun jännä tunne tasarengastuksella kun keulan sijaan kaikki renkaat alkaa luistaa tasaisesti pidon loppuessa. Etuvetoja ajaneelle outoa, mutta pienen totuttelun jälkeenhän se on mahtavan tasapainoisen oloista.
 
Tarkotin kumminkin lämmöneristyskykyä, se nyt on selvä että tommonen kangasponttooni päästää kaikenmoista meteliä tehokkaammin läpi :comp:

No mehän sitten ollaan molemmista asioista samaa mieltä :) Sitähän itsekin tossa yritin sanoa.
 
Mites se elämä avoauton kanssa on talvella sujunut? Monasti käynyt mielessä avoauton hommaaminen, mutta tulisi kuitenkin ympärivuotiseen käyttöön ja suomen kelit arveluttaa. Onko ikkunat tiiviit? Pysyykö kabiini lämpöisenä? Entä miten nuo nykyajan kangaskatot suodattaa melua? Miten tuon katon ja auton pesu ylipäätään onnistuu?

Tälläinen pieni avoauto on huomattavasti lämpöisämpi mitä vastaava umpiauto. Kangaskatto pitää tosiaan kylmän paremmin hytin ulkopuolella. Alle 80 vauhdissa on aivan miellyttävän hiljainen, toki kovemmassa nopeudessa 18" matalaproofilinastat alkavat humista jonkin verran. Kesällä varmasti aavistuksen hiljaisempi.

 
Avoautosta ja kutoskoneesta iso plussa mutta jessus on tuo vaan ruma tuo 1-sarjalainen, ei voi mitään. Livenä ei näytä yhtään paremmalta kuin kuvissakaan. Muut bemarin avot kyllä kaikki on hienon näköisiä, z3,z4,3-sarja yms mutta tuo 1-sarja ei vaan mun makuuni toimi.
Kyllähän tuo 1-sarja menee bemarilla vähän samaan kategoriaan kuin z3 coupe eli jakaa mielipiteitä rajusti, siitä koko tykkää tai ei tykkää.
 
Tälläinen pieni avoauto on huomattavasti lämpöisämpi mitä vastaava umpiauto. Kangaskatto pitää tosiaan kylmän paremmin hytin ulkopuolella. Alle 80 vauhdissa on aivan miellyttävän hiljainen, toki kovemmassa nopeudessa 18" matalaproofilinastat alkavat humista jonkin verran. Kesällä varmasti aavistuksen hiljaisempi.


Itsellä oli aikoinaan 3 vuotta avo z3 käyttöautona ympäri vuoden, mutta irrotettavalla kova katolla. Kangaskatolla tosiaan lämpeää nopeasti, mutta sitä melua yli 80 nopeuksilla ei ole kyllä ikävä :btooth: Talvella ihan jännä peli, kun - 99 mallissa ei mitään luistonestoa ollut ja kevyt auto vaikka olikin vain 1,9 kone ja 140 hv.
 
Jaahas, kai se pitää lähteä Savoon hakemaan Summer car Datsun omaan talliin. Mielenkiinnolla kyllä odottelen miten pahasti se vaimentamaton rosteriputki pitää mökää litraisen koneen perässä kun vauhtia 80-100kmh :D. Voipi tulla korvatulpat kyseeseen, kaverin jonka tallissa auto on kommentti oli että ota suoraan tuplasuojaus jos haluat että kuulo on tallella. Mitähän kaikkea sitä pitäisi ottaa mukaan reissuun. Tuntematon auto jolla on kyllä ajeltu talvella mutta en tiedä miten pitkää matkaa. Tuoreet bensat ainakin, akkubuusteri, hinausköysi, Masinolia (jos tykkää jäätää)....
 
Ja tietysti lämpimät vaatteet jos hyytyy tienposkeen ja joutuu odottelemaan :D Varmaan hauska peli tuollainen Datsun talvella.
 
Ja tietysti lämpimät vaatteet jos hyytyy tienposkeen ja joutuu odottelemaan :D Varmaan hauska peli tuollainen Datsun talvella.
Sanotaan näin kyselin hiukan ajo-ominaisuuksista faijalta että onko mitään mitä huomioida koska lyhyt akseliväli ja pieni paino. Sanoi että eipä tuo mieleen ole jäänyt muuta kun että joskus kuulema neljä viisi kierrosta pyörinyt penkasta penkkaan moisella junnuna :D. Ja osia on mukana sen verran paljon ja parit renkaat niin tulee ns tukiauto mukaan. Mutta vaatteet ja hyvät hanskat pitää kyllä ainakin ottaa. Lämmin kun mikä tuo on kuulema sisältä eli ei tuossa nyt ainakaan PITÄISI tulla vilu mutta mistäpä näistä vanhoista kipoista tietää.
 
Eihän siinä välttämättä olekaan mitään ongelmaa niin kauan kun kabiiniin puskee lämpöä mutta sitten jos ei enää puskekaan :D
 
Datsun 100a on ihan hyvä ajaa hyvillä talvirenkailla, jos alusta on kunnossa ja pitää vauhdin sopivana. Itse ajoin 100a:lla talvella että edessä oli talvirenkaat ja takana kesärenkaat ja melko liukashan se silloin oli ja perä välillä heitti vähän. Oli suora putki ilman vaimentajia ja ei se minusta sisälle ollut vielä liian äänekäs, mutta oli vain pelto ja metsätie autona. Huiput oli jotain 80 km/h ja silloinkin jo kyytiläiset pelkäsi hiekkatiellä kesällä, koska takapään ripustus oli aika löysä, eli jotain vikaa siinä varmaan oli.
 
Datsun 100a on ihan hyvä ajaa hyvillä talvirenkailla, jos alusta on kunnossa ja pitää vauhdin sopivana. Itse ajoin 100a:lla talvella että edessä oli talvirenkaat ja takana kesärenkaat ja melko liukashan se silloin oli ja perä välillä heitti vähän. Oli suora putki ilman vaimentajia ja ei se minusta sisälle ollut vielä liian äänekäs, mutta oli vain pelto ja metsätie autona. Huiput oli jotain 80 km/h ja silloinkin jo kyytiläiset pelkäsi hiekkatiellä kesällä, koska takapään ripustus oli aika löysä, eli jotain vikaa siinä varmaan oli.
Alustan PITÄISI olla tikissä ja leimallakin äskettäin käyty. Mutta eihän noista ikinä tiedä. Samoin talvirenkaiden kunto on hiukan kysymysmerkki kun ei ole nähnyt. Paljonkohan tuollaisesta ilmeisen vakio 1.0:sta (en muista oliko pientä kutittelua vai vaan osat mukaan) uskaltaisi ottaa matkavauhdiksi? 80kmh?
 
80 km/h voi olla aika sopiva talvella. Mutta jos alusta ja renkaat on hyvät, niin ehkä suoraa tietä voisi päästä vähän kovempaakin. Datsunissa on muistaakseni aika iso ratti ja ehkä ohjaus voi vaatia vähän totuttelua?

Lopuksi hinattiin 100a Passatin perässä toiseen paikkaan ja minua kyllä aika paljon pelotti ohjata Datsunia, kun tuntui että auto lähtee vielä heittelehtimään johonkin suuntaan :) En muista nopeutta, mutta talvea se oli. Perille päästiin ehjänä.
 
80 km/h voi olla aika sopiva talvella. Mutta jos alusta ja renkaat on hyvät, niin ehkä suoraa tietä voisi päästä vähän kovempaakin. Datsunissa on muistaakseni aika iso ratti ja ehkä ohjaus voi vaatia vähän totuttelua?

Lopuksi hinattiin 100a Passatin perässä toiseen paikkaan ja minua kyllä aika paljon pelotti ohjata Datsunia, kun tuntui että auto lähtee vielä heittelehtimään johonkin suuntaan :) En muista nopeutta, mutta talvea se oli. Perille päästiin ehjänä.
No sanotaan näin että vanhan auton ajaminen ei ole ongelma sitä on tullut tehtyä jo ekalla autolla joka oli kupla. Tuo ratti ja sen mahdollinen välys toki on takuulla shokki kun on tottunut fast Fordien nopeaan ohjaukseen :D
 
Tässä itekin taas katellut jotain kakkosautoa ässä-Audin kaveriksi. Kaikki muut vehkeet olen jo myynytkin, niin sikäli voisi itselleen perustella uutta hankintaa ihan järkisyilläkin. Muka siis vara-autoksi tai muuksi leluksi. Ajattelin semmosella max viiden tonnin budjetilla jotain etsiä. Ehkä S3 tai TT 6v quattrona voisi olla vaihtoehtona, ellei sitten jotain muuta. Joku äärimmäisen ruma ja matala takavetoinen Volvon lintta -70 tai 80-luvulta olisi myös kaikessa kauheudessaan joku himotuksen kohde. Koska mitään varsinaisia vaatimuksia ei tämmöselle ns kakkosautolle ole, niin siksi vaihtoehdotkin on vähän tuommosia.
 
Huhhuh, pakko sanoa että olipahan aikamoinen reissu. Tuli pyörähdettyä hakemassa Datsun talliin. Oli monen monta kommellusta kyllä. Päästiin n.50-70km auton omalla voimalla, 150km hinaten pimeässä niin että akku ja akkubuusteri tyhjenivät joten pyyhkijät eivät toimineet yms kivaa... Juuri ja juuri jaksoi parkkeja ja jarruvaloja polttaa loppumatkasta. Syynä ihanaan hinaukseen oli kastunut virranjakaja joita oli montakin matkassa mutta työkaluja ei tarpeeksi. Ei ole ilmeisesti ajettu talvella ennen puuterilumessa kun ei ennen ole kuulema moista tehnyt. Onneksi pääsi pätkivän koneen kanssa huoltoasemalle ennen kuin kieltäytyi käynnistymästä ollenkaan. Pakko sanoa että voi olla kiitollinen edelliselle omistajalle isosta viltistä, ja ettei pihistellyt talvirenkaiden kanssa. Noilla kehtasi ajaa oikein hyvin ja autokin oli paria ongelmaa lukuunottamatta varsin mainio.

Kone KÄVI nätisti kunnes ei enää käynyt. Pakoputki oli aikamoinen humisija., toki mitä vaimentamattomalta rosteriputkelta voi odottaa. Mittareista noin puolet oli kytketty, kahdessa mittarissa oli valot. Mahduin hädintuskin ajamaan ja olen vajaa 180cm pitkä ja toki pitkillä jaloilla varustettu. Tuntui joltain oudolta jooga treeniltä tuon ajaminen :D. Lisäksi tultu johtopäätökseen että takakontti EI ole tiivis. Puuterilunta löytyi takapenkiltä asti ja koko kontin sisäpuoli oli kuorrutettu lumella. Hyvinä puolina osia tuli varsin mainiosti mukaan, lämppäri toimi hyvin, takanapojen pölysuojiksi käy mikä tahansa tölkinpohja, edellinen omistaja on tykännyt tummasta oluesta, sain hyvän viltin, kone oikein mainio toimiessaan. Oman aikansa litraiseksi jopa ripeän tuntuinen. Ajettavuus yllättävän hyvä, pelkäsin paljon paljon pahempaa. Kaikenkaikkiaan, 1000e well spent.

20180120_144601.jpg
20180120_182859.jpg
20180120_212320.jpg
Inked20180121_130345_LI.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuli sitten eilen ostettua uus (käytetty) auto.
Vanha 06 Astra wagon jäi Länsiauton pihaan, ja kotiin lähdettiin 2016 vuoden Astra Sports Tourerilla.
Nopeasti tuli kaupat kun löytyi "täydellinen auto" itselle, 25 tkm ajettu, 150hp/245Nm 1.4T kone automaattilaatikolla ja vähintään riittävästi varusteltuna (Enjoy + Enjoy more + kilkkeitä), värinä räyhäkäs punainen :cool:

Parisataa kilometriä ajoa takana, ja auto tuntuu todella hyvältä, olen tyytyväinen :)
Pahemmin en ole kuvia kerennyt ottamaan, mutta tuossapa "jäähyväiskuva" jossa vanha ja uusi poika vierekkäin liikkeen pihalla.
autot1600.jpg
 
Tuli sitten eilen ostettua uus (käytetty) auto.
Vanha 06 Astra wagon jäi Länsiauton pihaan, ja kotiin lähdettiin 2016 vuoden Astra Sports Tourerilla.
Nopeasti tuli kaupat kun löytyi "täydellinen auto" itselle, 25 tkm ajettu, 150hp/245Nm 1.4T kone automaattilaatikolla ja vähintään riittävästi varusteltuna (Enjoy + Enjoy more + kilkkeitä), värinä räyhäkäs punainen :cool:

Parisataa kilometriä ajoa takana, ja auto tuntuu todella hyvältä, olen tyytyväinen :)
Pahemmin en ole kuvia kerennyt ottamaan, mutta tuossapa "jäähyväiskuva" jossa vanha ja uusi poika vierekkäin liikkeen pihalla.
autot1600.jpg

Millainen maku jäi suuhun tosta -06 Astrasta? Oliko vikapesäke vai veikö perille ilman jäätäviä remppoja, entä kauan ehti sulla olla? Nimimerkillä halpaa käyttöruoskaa arpoessa...
 
Millainen maku jäi suuhun tosta -06 Astrasta? Oliko vikapesäke vai veikö perille ilman jäätäviä remppoja, entä kauan ehti sulla olla? Nimimerkillä halpaa käyttöruoskaa arpoessa...

Vanha Astra oli mulla pari kuukautta vaille 6 vuotta ja ajoin siihen mittariin melkein 100tkm lisää kilsoja. Myydessä mittarissa oli noin 150tkm, ja mun omistusaikana autoon on tehty hihnaremppa (n.360€, vaihtoväli 10/120tkm), vaihdettu etuiskarit ja jouset (n.500€, katsastuksessa huomattiin toisen jousen olevan katki, jolloin vedettiin koko paska uusiksi, koska työt maksaa enemmän kuin osat ja molemmat puolet on sitten stabiilit), sekä vaihdettu jarrulevyt- ja satulat+palat eteen ja taakse peräkkäisinä vuosina (n.300€/pääty). Nuo on kaikki ns. kuluvaa osaa, joiden vaihto tulee lähes kaikissa autoissa vastaan jossain vaiheessa jos autolla ajetaan 10+ vuotta, joten noissa ei mitään outoa sinänsä ole. Jos tuo jousi olisi kestänyt kunnossa, niin iskareillekaan ei olis tarvinut mitään tehdä, koska kaikki oli muuten vielä toleransseissa ja toimivia. Viime aikoina pyöräntuennasta on alkanut töyssyissä kuulua kolinaa, eli raidetangon päätä tai jotain sielät joutuu luultavasti kohta renaamaan, ja helma alkoi pikkuhiljaa kukkia rungon alatukipalkin ja kylkipeltien saumasta (vanhan Opelin vakio-ongelma)

Ainoat "ei-normaalit viat" oli muutama vuosi sitten, kun yksi sytytyspuola lakkasi toimimasta kesken matkan. Autolla pystyi nitkuttamaan neljääkymppiä vielä huoltoon, ja ongelman korjaus maksoi noin 400 euroa. Tekivät samalla alennetulla hinnalla laajan määräaikaishuollon tarkastukset + tulppien vaihdon, ja koko roska maksoi noin 500€, joten ei sekään konkkaan vienyt. Toinen yllärikeissi oli kun ilmastoinnin kompuran joku osa lakkasi toimimasta, ja jouduin paikallisessa erikoisliikkeessä vaihdattamaan osan uusiksi. Oli sen verran "tyyppivika" tuokin, että niillä oli osa suoraan hyllyssä siellä... Hinta oli muistaakseni noin 350€.

Kaiken kaikkiaan mä olen ollut Astraan ihan tyytyväinen. Se oli hyvä ja luotettava auto, ja silloin kun jotain meni rikki, niin korjauskulut oli maltillisia. Tuo kyseinen 1.6 kone on ilmeisesti yksi Opelin luotettavimpia myllyjä, ja jos vikoja tule, niin ne on yleensä muutaman satasen juttuja eikä muutaman tonnin. Vanhoilla Opeleilla on myös alennetut varaosahinnat ja maltillinen määräaikaishuoltohinta marmoritiskillä, monet etenkin isommat rempat teettää merkkihuollossa halvimmalla, joten siellä omaakin on pääsääntösesti huollettu. Jos hyvän yksilön löytää niin ihan hyvän pelin siitä saa, mutta kannattaa vaan pitää mielessä, että mitä vanhempi auto, sitä todennäköisemmin siihen jotain joutuu laittamaan uusiksi. Saksalaiset suunnittelee autot siten, että ne on 10 vuoden kohdalla jo paalissa...
 
Puola 400€, haiskahtaa kyllä että nyt on vedätetty oikein urakalla!:bored:

Ensinnäki, puolan vaihtaa itse melkein ilman työkaluja?
 
Puola 400€, haiskahtaa kyllä että nyt on vedätetty oikein urakalla!:bored:

Ensinnäki, puolan vaihtaa itse melkein ilman työkaluja?
EI mikään mahdottomuus, tuttava huollatti vanhaa Omegaansa Metroautossa ja siihen vaihdettiin mm kahdesti vuoden sisällä bensatankki kun aina vuoti jostain. Kuulema ruostunut puhki eri paikoista. Muuten hyvä mutta aloin kuullessani muistelemaan että tuossahan pitäisi olla muovitankki. Ja olihan siellä. Molemmat olivat olleet orkkis muovitankkeja. Eli tässä tapauksessa Opel sai merkkihuollon mukaan muovin sananmukaisesti ruostumaan. Eivät muuten mukisseet enää korjatessa kolmannen kerran vaan tässä tapauksessa vaihtoivat kaiken myös ympäriltä ja ei enää vuotanut.
 
EI mikään mahdottomuus, tuttava huollatti vanhaa Omegaansa Metroautossa ja siihen vaihdettiin mm kahdesti vuoden sisällä bensatankki kun aina vuoti jostain. Kuulema ruostunut puhki eri paikoista. Muuten hyvä mutta aloin kuullessani muistelemaan että tuossahan pitäisi olla muovitankki. Ja olihan siellä. Molemmat olivat olleet orkkis muovitankkeja. Eli tässä tapauksessa Opel sai merkkihuollon mukaan muovin sananmukaisesti ruostumaan. Eivät muuten mukisseet enää korjatessa kolmannen kerran vaan tässä tapauksessa vaihtoivat kaiken myös ympäriltä ja ei enää vuotanut.

Motonetista vilkasin niin OE-laatuinen puola 150€:D:rofl:
 
Puola 400€, haiskahtaa kyllä että nyt on vedätetty oikein urakalla!:bored:

Ensinnäki, puolan vaihtaa itse melkein ilman työkaluja?

Kaikki on niin kovin suhteellista. Käytän auton reerattavana korjaamolla, koska itse ei osaa, ei ole mielenkiintoa saatika aikaa opetella, eikä ole myöskään järkeviä tiloja laittaa itse. Hinta sisältää myös vikakoodin luvun ja nollauksen joka itsessään maksoi marmoritiskillä muistaakseni 65 euroa. Se jos mikä on ryöstöä, mutta ilman koodinlukua ja nollausta ne ei tee siellä autolle mitään :beye:

Ja tosiaan, pitää miettiä kokonaishintaa, ne teki siihen samalla satasella laajan määräaikaishuollon joka normaalisti maksoi siihen aikaan 220 euroa. Lisäksi auto otettiin työn alle saman tien kun ajoin sisään, oli reilussa parissa tunnissa valmis ja pääsin takaisin tien päälle. Jos olisin tehnyt itse ja säästänyt, olisi pitänyt ajella bussilla/taksilla/vuokra-autolla pitkin kyliä hakemassa osia, lainata kirjastosta "näin korjaat rottelosi itse" kirja ja käyttää ilta tai pari aikaa että sen olis saanut korjattua, ja sitten käyttää vielä erikseen jossain pajalla vikakoodin nollauksessa. Lisäksi olisi vielä tarvinut kuitenkin vähän ajan päästä teettää se laaja määrishuolto täydellä hinnalla, ja olis pari päivää pitänyt keksiä millä ilveellä menee töihin kun auto makaa pihassa kun omistaja ei osaa vaihtaa itse sitä halpaa Motonetin puolaa. Lopputulemana jos lasken yhtään arvoa omalle ajalle, niin itse tekemällä olis aika paljon kalliimpaa, jos oman ajan arvo on 0 eur niin sitten olis varmaan 50-50...

Mä en tiedä minkä hintaisia sun autohuollot on tähän saakka olleet, mutta ainakaan omalla työpaikalla kukaan ei meinannut uskoa, että kaikki tuo tehtiin autolle merkkihuollossa alkuperäisosilla viidellä huntilla.
 
Kaikki on niin kovin suhteellista. Käytän auton reerattavana korjaamolla, koska itse ei osaa, ei ole mielenkiintoa saatika aikaa opetella, eikä ole myöskään järkeviä tiloja laittaa itse. Hinta sisältää myös vikakoodin luvun ja nollauksen joka itsessään maksoi marmoritiskillä muistaakseni 65 euroa. Se jos mikä on ryöstöä, mutta ilman koodinlukua ja nollausta ne ei tee siellä autolle mitään :beye:

Ja tosiaan, pitää miettiä kokonaishintaa, ne teki siihen samalla satasella laajan määräaikaishuollon joka normaalisti maksoi siihen aikaan 220 euroa. Lisäksi auto otettiin työn alle saman tien kun ajoin sisään, oli reilussa parissa tunnissa valmis ja pääsin takaisin tien päälle. Jos olisin tehnyt itse ja säästänyt, olisi pitänyt ajella bussilla/taksilla/vuokra-autolla pitkin kyliä hakemassa osia, lainata kirjastosta "näin korjaat rottelosi itse" kirja ja käyttää ilta tai pari aikaa että sen olis saanut korjattua, ja sitten käyttää vielä erikseen jossain pajalla vikakoodin nollauksessa. Lisäksi olisi vielä tarvinut kuitenkin vähän ajan päästä teettää se laaja määrishuolto täydellä hinnalla, ja olis pari päivää pitänyt keksiä millä ilveellä menee töihin kun auto makaa pihassa kun omistaja ei osaa vaihtaa itse sitä halpaa Motonetin puolaa. Lopputulemana jos lasken yhtään arvoa omalle ajalle, niin itse tekemällä olis aika paljon kalliimpaa, jos oman ajan arvo on 0 eur niin sitten olis varmaan 50-50...

Mä en tiedä minkä hintaisia sun autohuollot on tähän saakka olleet, mutta ainakaan omalla työpaikalla kukaan ei meinannut uskoa, että kaikki tuo tehtiin autolle merkkihuollossa alkuperäisosilla viidellä huntilla.

Tottahan toi on että 500€ tuosta oli halpa kun bemariin se olisi ollut 1500€, mutta silti se ei poista sitä faktaa että varaosa ja huolloilla liikkeet sitä katetta saa (alkuperäinen puola 150€ sun autoon). Itse tekemällä säästää sievoisia summia, mutta sekin on totta että missä menee raja milloin se on kannattavaa ja jos ei osaa/kiinnosta tehdä itse silloin pitää vain maksaa.

Olen mä kerran vaihtanut puolan ns. tienpäällä, 50km ennen jyväskylää meni yksi pytty pimeäksi, ajoin motonetin pihaan, ostin puolan ja vaihdoin, aikaa meni 15min + yksi jäätelö ja koirien kusetuskin tuli samalla.
 
Tottahan toi on että 500€ tuosta oli halpa kun bemariin se olisi ollut 1500€, mutta silti se ei poista sitä faktaa että varaosa ja huolloilla liikkeet sitä katetta saa (alkuperäinen puola 150€ sun autoon). Itse tekemällä säästää sievoisia summia, mutta sekin on totta että missä menee raja milloin se on kannattavaa ja jos ei osaa/kiinnosta tehdä itse silloin pitää vain maksaa.

Olen mä kerran vaihtanut puolan ns. tienpäällä, 50km ennen jyväskylää meni yksi pytty pimeäksi, ajoin motonetin pihaan, ostin puolan ja vaihdoin, aikaa meni 15min + yksi jäätelö ja koirien kusetuskin tuli samalla.

Se on just näin, jostain ne palkat ja lasipalatsit maksetaan!
Tuohon 500 euroon kuului siis puola, uudet tulpat sekä öljyn ja suodattimen vaihto.
 
Vanha Astra oli mulla pari kuukautta vaille 6 vuotta ja ajoin siihen mittariin melkein 100tkm lisää kilsoja. Myydessä mittarissa oli noin 150tkm, ja mun omistusaikana autoon on tehty hihnaremppa (n.360€, vaihtoväli 10/120tkm), vaihdettu etuiskarit ja jouset (n.500€, katsastuksessa huomattiin toisen jousen olevan katki, jolloin vedettiin koko paska uusiksi, koska työt maksaa enemmän kuin osat ja molemmat puolet on sitten stabiilit), sekä vaihdettu jarrulevyt- ja satulat+palat eteen ja taakse peräkkäisinä vuosina (n.300€/pääty). Nuo on kaikki ns. kuluvaa osaa, joiden vaihto tulee lähes kaikissa autoissa vastaan jossain vaiheessa jos autolla ajetaan 10+ vuotta, joten noissa ei mitään outoa sinänsä ole. Jos tuo jousi olisi kestänyt kunnossa, niin iskareillekaan ei olis tarvinut mitään tehdä, koska kaikki oli muuten vielä toleransseissa ja toimivia. Viime aikoina pyöräntuennasta on alkanut töyssyissä kuulua kolinaa, eli raidetangon päätä tai jotain sielät joutuu luultavasti kohta renaamaan, ja helma alkoi pikkuhiljaa kukkia rungon alatukipalkin ja kylkipeltien saumasta (vanhan Opelin vakio-ongelma)

Ainoat "ei-normaalit viat" oli muutama vuosi sitten, kun yksi sytytyspuola lakkasi toimimasta kesken matkan. Autolla pystyi nitkuttamaan neljääkymppiä vielä huoltoon, ja ongelman korjaus maksoi noin 400 euroa. Tekivät samalla alennetulla hinnalla laajan määräaikaishuollon tarkastukset + tulppien vaihdon, ja koko roska maksoi noin 500€, joten ei sekään konkkaan vienyt. Toinen yllärikeissi oli kun ilmastoinnin kompuran joku osa lakkasi toimimasta, ja jouduin paikallisessa erikoisliikkeessä vaihdattamaan osan uusiksi. Oli sen verran "tyyppivika" tuokin, että niillä oli osa suoraan hyllyssä siellä... Hinta oli muistaakseni noin 350€.

Kaiken kaikkiaan mä olen ollut Astraan ihan tyytyväinen. Se oli hyvä ja luotettava auto, ja silloin kun jotain meni rikki, niin korjauskulut oli maltillisia. Tuo kyseinen 1.6 kone on ilmeisesti yksi Opelin luotettavimpia myllyjä, ja jos vikoja tule, niin ne on yleensä muutaman satasen juttuja eikä muutaman tonnin. Vanhoilla Opeleilla on myös alennetut varaosahinnat ja maltillinen määräaikaishuoltohinta marmoritiskillä, monet etenkin isommat rempat teettää merkkihuollossa halvimmalla, joten siellä omaakin on pääsääntösesti huollettu. Jos hyvän yksilön löytää niin ihan hyvän pelin siitä saa, mutta kannattaa vaan pitää mielessä, että mitä vanhempi auto, sitä todennäköisemmin siihen jotain joutuu laittamaan uusiksi. Saksalaiset suunnittelee autot siten, että ne on 10 vuoden kohdalla jo paalissa...
Kuten tuossa jo sanoitkin, niin ei ole kiinnostusta/aikaa osaamista mikä merkitsee tuota merkkiliikkeessä käymistä. Itse autoa korjaavana on kyllä pakko pureskella kynsiä ja saada pari sydäninfarktia kun näkee nuo hinnat...

En nyt tarkkaan laskenut mitä toi tekee yhteensä nuo kaikki mainitsemasi, yli parin tonnin kuitenkin. Pikasella matikalla varmaan reilusti alle tonnilla olisi nuo kaikki korjannut kun itse tekee. Eli puolet säästää vähintään. Taitaa peräti olla yllättävän edullista toimintaan merkkiliikkeeltä. Mutta ei, näillä hinnoilla niin korjaan autot itse. :D

Mutta kuten sanoit, jollakin ne autoliikkeet täytyy pitää pystyssä... ja jos on kiireinen jo muutenkin niin eihän sitä korjaamista kerkeä harrastamaan koko ajan (itsellä tämä ongelma myös).
 
Jos joku haluaa syvällisemmin vielä keskustella auton viemisestä pajalle versus itse tekeminen, niin laitetaan sille oma ketju pystyyn. Itse tekijät ei koskaan tule ymmärtämään miksi joku vie auton pajalle, kun taas auton pajalle viejät tekee sen syistä jotka on heille itselleen järkeviä.

Tää lähti nyt vähän rönsyilemään kun Ho Lee Fuk kysyi mitä tuolle biilille on pitänyt tehdä sinä aikana kun sen omistin ja siihen vastasin. Jatketaan nyt juttua autoista, ei niiden korjaamisesta ja esitellään kuvia huoltohistorian sijaan :)
 
Kuten tuossa jo sanoitkin, niin ei ole kiinnostusta/aikaa osaamista mikä merkitsee tuota merkkiliikkeessä käymistä. Itse autoa korjaavana on kyllä pakko pureskella kynsiä ja saada pari sydäninfarktia kun näkee nuo hinnat...

En nyt tarkkaan laskenut mitä toi tekee yhteensä nuo kaikki mainitsemasi, yli parin tonnin kuitenkin. Pikasella matikalla varmaan reilusti alle tonnilla olisi nuo kaikki korjannut kun itse tekee. Eli puolet säästää vähintään. Taitaa peräti olla yllättävän edullista toimintaan merkkiliikkeeltä. Mutta ei, näillä hinnoilla niin korjaan autot itse. :D

Mutta kuten sanoit, jollakin ne autoliikkeet täytyy pitää pystyssä... ja jos on kiireinen jo muutenkin niin eihän sitä korjaamista kerkeä harrastamaan koko ajan (itsellä tämä ongelma myös).

Edellistä autoa huolsin/korjasin itse ja kaksi kertaa vuodessa vaihdoin öljyt 40€ kerta ja huolsin mitä oli rikki, muuten oli kovaa ajoa. Nykyinen on niin uusi että en ala tuolle tekemään mitään itse.
 
Itse olen todennut tuohon huolto asiaan, että helpoin maksaa huolenpitosopparia n. 40e/kk. Tämä kattaa kaikki huoltokulut, kuluvat osat, nesteet yms. polttoainetta lukuunottamatta. Voi vaikka ajaa liikkeeseen täytättämään pissapoika tai adblue samalla, kun höräsee kahvit tutun automyyjän kanssa. Huoltoon pääsee myös ohituskaistaa ja aika järjestyy aina samalle tai seuraavalle päivälle. Samalla takuuta jatketaan kahdesta vuodesta viiteen vuoteen ja mikäli sattuisi käyttämään autoliikkeen palveluita vähemmän mitä maksaa, niin erotuksen saa takaisin uutta autoa ostaessa vähennettynä mitättömillä toimistokuluilla.

Omasta mielestä paras systeemi ikinä, autoilun kulut pysyvät vakiona ja palvelu pelaa!
 
^ Ei taida koskea kuin uusia/uudehkoja autoja? Vai olenko aivan väärässä...?

Sopimus pitää toki solmia ennen auton ajamista ulos kaupasta, mutta onhan noita ilmeisesti muualtakin, kun maahantuojalta tarjolla. Siirrettävissä toki seuraavalle omistajalle, jos sopimuksessa ei ole katkoja.
Ainakin santander tms. on mainostanut. Tiedä sitten koskeeko uusia vai vai muitakin.

Jos pitäisi autoa ton viis vuotta niin sit ehkä. Muuten ei kiinnostaisi.

Noissa huolenpitosoppareissakin taitaa hinta määrittyä kilsojen mukaan.

joo toi esimerkin ~40e/kk on 18tkm sopparin mukaan.
Itsellä toiminut hyvin 2-3v vaihtovälillä. Edellisestä autosta taisi tulla ~800e palautusta.
 
Erotuksen saa ainakin Audilla takaisin vähennettynä toimistokuluilla, jos ei käytä koko summan edestä.
 
Bmw:llä huoltosopparin saa jos ehtii ennen ekaa huoltoa hommata. Toki auton oston yhteydessä halvempi. Ite ku ajan vähän, niin oston yhteydessä (120dA xDrive M-sport) huoltosoppari 5v/60tkm maksoi 600€ tingattuna. Nyt mittarissa vajaa 17tkm ja näyttäis heittävän ekan virallisen huollon tasan 2 vuoden ikään kesälle (tai 30tkm mut aika täyttyy ensin). En taida saada tolla rahalla kuin 2 huoltoo ja säästöt varmaan luokkaa 100-200€. Tuskin kolmea huoltoa saa mitenkään... Mutta voihan tota toki jatkaa 10v/200tkm jos haluis.

Anyways, kun autoo tarkotus pitää mahd. pitkään eli luokkaa 10-15 vuotta niin kyllähän tohon 10 tkm/vuoden ikäsenä öljyt ja suodatin tuli vaihettuu "sopparin ulkopuolisena" toimenpiteenä ja iDriveen toki kans ko. huolto esille/ylös.
 
Bemarilla auto kertoo ite tarpeen käytön mukaan. Sooparissa ei oo mitään lukumääriä, mut onhan ne sillain ovelasti tehty että auton kertomina yleistäen seuraava huolto jää piinallisen lähelle noita sopparirajoja ts. mikään soppari ei oo optimaalinen jos ajat 10tkm vuodessa tai 20tkm vuodessa. Mut ovat halpoja Suomessa, koska konserni määrännu Euroopanlaajuisesti kiinteän hinnan.
 
Munkin kahdeksannesvuosisadan ikäinen auto laskeskelee huoltoväliä kahdella eri mittarilla: päivämäärän mukaan ja öljyn laadun mukaan. Käsittääkseni öljyn laatu lasketaan kylmäkäynnistyksien, kilometrien, ajonopeuksien jne perusteella.

Vieläkös nykyautoihin tehdään sisäänajoöljyjen vaihto? Kymmenisen vuotta sitten ainakin johonkin uuteen autoon sai mukaan lahjakortin, jolla sai ensimmäisen öljynvaihdon muka puoli-ilmaiseksi. Öljynvaihto piti suorittaa, kun mittarissa oli noin 500 km.
 
Mun teini-ikäinen auto eikä mun tarhaikäinen auto kumpikaan ilmoittele yhtään mitään, enkä niihin ilmoituksiin edes luottaisi. Öljyt vaihdetaan kerran vuodessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom