Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli näköjään Mondeoon Ecoboost -11 takaisinkutsu jääh.nesteen pinta-anturin asennukseen. Voi kai syttyä tuleen jos moottori ylikuumenee ja sylkäisee öljyt pakosarjalle.
On näköjään myös joku kytkimeen liittyvä ohjelmapäivitys kutsu voimassa kun Fordetistä selailin.
Pitää varmaan nöyrtyä viedä elämäni ensimäistä kertaa auto merkkihuoltoon:wtf: rassattavaksi.
Auton on ainoa voortin leima huoltokirjassa on luovutustarkastus. :)
 
Tuli näköjään Mondeoon Ecoboost -11 takaisinkutsu jääh.nesteen pinta-anturin asennukseen. Voi kai syttyä tuleen jos moottori ylikuumenee ja sylkäisee öljyt pakosarjalle.
On näköjään myös joku kytkimeen liittyvä ohjelmapäivitys kutsu voimassa kun Fordetistä selailin.
Pitää varmaan nöyrtyä viedä elämäni ensimäistä kertaa auto merkkihuoltoon:wtf: rassattavaksi.
Auton on ainoa voortin leima huoltokirjassa on luovutustarkastus. :)

Sain tuon tismalleen saman takaisinkutsun maanantaina kirjepostina, autona itselläni on Mondeo mk4.5 1.6 EcoBoost -12. Jo alkuvuodesta tuli toinen takaisinkutsu, joka oli pelkkä ohjelmistopäivitys liittyen kytkimeen, se tuli jo hoidettua. Kieltämättä aika mielenkiintoista saada kaksi takaisinkutsua saman vuoden aikana. :)
 
Jälleenmyyntiarvo kohdillaan ja seuraava omistaja varmasti arvostaa. :smoke:
Ei mitään merkitystä, liikkeeseen kun vanhan vaihtaa niin siellä kiinnostaa lähinnä kilometrit, katsastus, jakopää ja ilmastoinnin toimivuus.
Huoltokirjasta löytyy muuten leimat joka huollosta kuittien kera vaikka olen itsekkin huoltoja tehnyt kun sattuu velipoijalla nyrkipaja olemaan. :D
Kun tuntuu monelle ne leimat tärkeitä olevan niin passaahan hakata.

(ebaysta saa muuten tilattua vaikka Hartikaisen logolla olevan leimasimen niin saa sitä marmorin käryä sinne kirjaan)
 
Kyllä liikkeitäkin kiinnostaa huoltokirja, kunnollisella merkkiliikkeen leimaamalla huoltokirjalla oleva auto on helpompi myydä, kuin olemattolla tai vajaalla oleva.

Riippuu tietysti millaisista kaupoista on kyse, mutta jos vaihdossa tuleva auto ei ole niitä nopeiten myytäviä, niin myyjä saattaa pudottaa hyvityshintaa tonnin tai pari huonon huoltokirjan takia.

Itse jätän jossain nyrkkipajoissa alusta lähtien huolletun auton ostamatta tai jos ostan, niin hinnan pitää olla reilusti alle markkinahinnan.
Pahimmat tapaukset ovat näitä, jotka on huollatettu milloin missäkin turkkipajassa sen mukaan missä on ollut halvin huoltotarjous.

Poikkeuksena tietysti oikeasti asiansa osaavat pienet korjaamot, jossa autoa on käytetty säännöllisesti tai oikeasti pätevän harrastajan itse tekemät huollot.

Kyllähän vanhan Hiaceni huoltokirjassa oli pitkä rivi Rymättylän Sika&Taide-leimoja ja itse jatkoin leimaamista oman firmani leimasimella, mutta ei se kovin luottamusta herättävä ollut.

Kyllähän uusia huoltokirjoja voi ostaa ja lätkiä sinne vaikka mitä leimoja, mutta jossain vaiheessa se menee petoksen puolelle, kun aletaan merkkihuollon leimoja lätkimään.
 
Viimeksi muokattu:
Auton on ainoa voortin leima huoltokirjassa on luovutustarkastus. :)

Jälleenmyyntiarvo kohdillaan ja seuraava omistaja varmasti arvostaa. :smoke:

Miten se voortin leima parantaa mitään jos huollot tehty muuten huolto-ohjelman mukaisesti?
Tai yleensäkään mitä "merkkihuolto" tekee paremmin kuin esim. Fixus-huolto jne? Todennäköisesti ensinnä mainittu kusettaa eniten huollon hinnassa.

 
Viimeksi muokattu:
Onneksi merkillä kuin merkillä on nykyään sähköiset huoltokirjat niin ei tartte niistä leimoista huolehtia.
 
Eihän tuolla esim. viiden vuoden ja siitä yli olevissa ole paljon merkitystä mitkä leimat huoltokirjassa, kunhan nyt ei ole kusetettuja lumehuoltoja, se menee jo petoksen puolelle.

Merkkiliikkeiden etu on auton ensivuosina, suurempi varmuus, että ei perseillä ihan niin paljon, erikoistyökalut ja ohjeet hallussa mitä ja miten tehdään. Lisäksi pientä etua vaikeammin tulkittavissa takuuseen haluttavissa korjauksissa ehkä takuun jo rauettua, mutta merkkiliikkeen merkinnät voivat olla se tekijä joka herkemmin laittaa myyjän/maahantuojan hoitamaan homman ns. goodwillinä.

Ei sillä, ovathan nuo >5v -autojen huollot halventuneet merkkiliikkeissäkin, usealla merkillä on ns. ekohuollot näille vanhemmille, orkkisosat mutta vähän vähemmän tarkastettavaa ja tuntihintaa vähän laskettu jotta saadaan asiakas pysymään.
 
Hmmh.. ymmärsin varmaan vähän väärin, oletin että AINOA huoltoleima on luovutustarkastuksen leima. :confused2:

Ja mitä noihin leimoihin tulee, niin kyllä autoliikkeessäkin niitä vaan syynätään nykyään jos vaihdossa tarjoat ja itseltä on yhdestä autosta pudotettu 1500e vaihtohyvityksestä puutteellisten huoltomerkintöjen takia, joihin en itse ollu syypää.
Enkä itsekään käytä "merkkiliikkeen" huollossa vaikka uuden ostin, vaan valtuutetussa huollossa ja juuri eilen hain ensimmäisen 15tkm huollon leiman. Kyllä ny näyttää huoltokirja hienolta. :D
 
Miten se voortin leima parantaa mitään jos huollot tehty muuten huolto-ohjelman mukaisesti?
Tai yleensäkään mitä "merkkihuolto" tekee paremmin kuin esim. Fixus-huolto jne? Todennäköisesti ensinnä mainittu kusettaa eniten huollon hinnassa.

Näissä merkittömissä ketjukorjaamoissa on niin monenlaista vipeltäjää yrittäjänä sekä asentajana, että huollon lopputuloksesta ei voi olla millään tavalla varma.
Lisäksi se Fixus yms. asentajan keskimääräinen 1600 € / kk + bonarit palkka ei hirveästi kannusta tekemään töitä huolellisesti.
Samoin näiden ketjujen hinnoittelu on niin lähellä valtuutettua merkkihuoltoa, että niiden käyttö ei vain yksinkertaisesti kannata.
Lisäksi ahkera mainostus ja olevinaan halvat hinnat tuovat uusia asiakkaista lähes ovista ja ikkunoista, niin se että osalla käynti jää yhteen kertaan ei haittaa.

Valtuutetussa merkkihuollossa toiminnan pitäisi kuitenkin olla laatujärjestelmän mukaista ja tehtaan pitäisi valvoa huoltotyön laatua auditoinneilla vähintään parin vuoden välein.

Hyvät ja osaavat pikkupajat ovat sitten asia erikseen, mutta ne eivät välttämättä ole enää niin halpoja.

Eihän tuolla esim. viiden vuoden ja siitä yli olevissa ole paljon merkitystä mitkä leimat huoltokirjassa, kunhan nyt ei ole kusetettuja lumehuoltoja, se menee jo petoksen puolelle.

Kyllä se täysi merkkiliikkeen huoltokirja helpottaa auton myyntiä, vaikka auto olisi miten vanha tahansa, joskin jossain 5-10 vuoden välillä merkkiliikkeen leimojen vaihtuminen monimerkkikorjaamon leimoihin ei ole enää niin vakavaa.
Tosin puuttuvat leimat vaikuttavat ostohalukkuuteen ja hyvityshintaan myös tällöin
 
Näissä merkittömissä ketjukorjaamoissa on niin monenlaista vipeltäjää yrittäjänä sekä asentajana, että huollon lopputuloksesta ei voi olla millään tavalla varma.
Lisäksi se Fixus yms. asentajan keskimääräinen 1600 € / kk + bonarit palkka ei hirveästi kannusta tekemään töitä huolellisesti.
Samoin näiden ketjujen hinnoittelu on niin lähellä valtuutettua merkkihuoltoa, että niiden käyttö ei vain yksinkertaisesti kannata.
Lisäksi ahkera mainostus ja olevinaan halvat hinnat tuovat uusia asiakkaista lähes ovista ja ikkunoista, niin se että osalla käynti jää yhteen kertaan ei haittaa.

Valtuutetussa merkkihuollossa toiminnan pitäisi kuitenkin olla laatujärjestelmän mukaista ja tehtaan pitäisi valvoa huoltotyön laatua auditoinneilla vähintään parin vuoden välein.

Hyvät ja osaavat pikkupajat ovat sitten asia erikseen, mutta ne eivät välttämättä ole enää niin halpoja
.

Niin _Pitäisi_ olla mutta silti näin ei ole melko monessa merkkihuollossa pk-seudulla. Aloittaen jo ihan Laakkosesta. (Huom. 2 oikeuskäsittelyä laiminlyödyistä huolloista).

Tähän olisi ollut hyvä itse tarkentaa mutta itsellä on tiedossa sellaiset huoltopaikat jotka tekee hyvää työtä ja laadukkailla varaosilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se täysi merkkiliikkeen huoltokirja helpottaa auton myyntiä, vaikka auto olisi miten vanha tahansa, joskin jossain 5-10 vuoden välillä merkkiliikkeen leimojen vaihtuminen monimerkkikorjaamon leimoihin ei ole enää niin vakavaa.
Tosin puuttuvat leimat vaikuttavat ostohalukkuuteen ja hyvityshintaan myös tällöin

Niin, meinasin sitä, että viiden vuoden iässä, on jo melkein sama mitä leimoja alkaa huoltokirjaan tulemaan, kunhan niitä tulee ja aidosti myös autoa huolletaan eikä vain laiteta leimoja.

Kyllä autoa vaihdettaessa ihan vanhoista paskoistakin on myyjä ollut kiinnostunut niin yksityinen kuin liikekin, että miten autoa on pidetty jne.
 
Ei mitään merkitystä, liikkeeseen kun vanhan vaihtaa niin siellä kiinnostaa lähinnä kilometrit, katsastus, jakopää ja ilmastoinnin toimivuus.
Omien kokemusten mukaan ei pidä ollenkaan paikkaansa. Kun vaihdattelin edellistä Mazdaa pois niin jokaista autoliikettä kiinnosti, että autossa on täydellinen huoltokirja ja kysyivät vielä erikseen, että onhan kaikki huollot tehty valtuutetussa huollossa + vielä Mazdaa myyvässä liikkeessä, että onhan huollettu meillä, vaikka vaihdon kohteena olikin eri merkkinen auto.
 
Tuli näköjään Mondeoon Ecoboost -11 takaisinkutsu jääh.nesteen pinta-anturin asennukseen. Voi kai syttyä tuleen jos moottori ylikuumenee ja sylkäisee öljyt pakosarjalle.
On näköjään myös joku kytkimeen liittyvä ohjelmapäivitys kutsu voimassa kun Fordetistä selailin.
Pitää varmaan nöyrtyä viedä elämäni ensimäistä kertaa auto merkkihuoltoon:wtf: rassattavaksi.
Auton on ainoa voortin leima huoltokirjassa on luovutustarkastus. :)

Palataanhan aiheeseen, aikaa huoltoon varattu menee koko päivä :D ja tuo kytkin jutska päivitetään samalla. Ilmeisesti pitää johtosarja uusia että saa anturille piuhat laitettua ja muuta mukavaa...
Kyllä se korjaamo olisi mielellään varmaan moottoriremppoja tehnyt ylikuumenemisen takia mutta lieneekö useampi auto palanut matkustajineen :confused: niin pakko tehdä tähän tyyliin.

Noitten 1.6 ecoboostien omistajien kannattaa harkita jakohihnan vaihtoa vähän aikaisemmin kuin tehtaan 160tkm /10 vuotta kun vehkeet joutuu aika koville suomen oloissa, näin kertoi AD-liikkeessä kun ilmastointia täytätin.
Volvolla on samaisessa moottorisssa on muistaakseni 6 vuotta.
 
Öljynvaihdot ja korjaukset moisissa voisin kilpailuttaa, mutta määräaikaishuollot melkoisella varmuudella noissa monimerkkikorjamoissa vain se öljynvaihto+suodatin jos ei mitään irtonaista osaa satu suoraan putoamaan asentajan varpaille.

Määräaikaishuoltohan juuri on öljynvaihtoa koneeseen, laatikkoon sekä raitisilmasuodatinta, tulppia yms. näpräystä minkä kuka tahansa osaa tehdä. En kyllä veisi maahantuojalle tollasten takia jos kyse ei ole jostain syystä erittäin haastavasta moottorikonstruktiosta joka vaatii runsaasti purkamista päästä käsiksi em. osiin.
 
Ei, nuo ovat juuri niitä öljynvaihtoja.
Määräaikaishullot sisältävät myös alustan tarkistuksia, softapäivityksiä yms.
Kyllä se Ranen pajakin osaa alustat ja nestetasot tsekata. Tärkeimmät turvallisuuteen vaikuttavat asiat tulee maahantuojalta kutsukamppiksina eikä niiden takia tarvitse käyttää merkkihuollossa vuosittain.
 
En tiä, mut Mersun marmorilla A-huollon yhteyteen olisi saanut 30€ lisähinnasta avaimen pariston vaihdon :D kertoo hyvin katteista, pariston vaihtoon menee 4 sekuntia ja se paristo maksaa 1,5€....
 
Toki osaa, mutta porukka luulee että se Ranen Pajan öljyt + suodatin 50€ on sama asia kuin se merkkiliikkeen määräaikaishuolto mikä maksaa sen kolminumeroisen summan euroja ja säästöä tuli niin maan perkuleesti.
Ei se öljynvaihto + suodatin siellä merkkiliikkeessäkään sen enempää välttämättä maksa, mutta ei sillä saa merkintää huoltokirjaan määräaikaishuollosta.
Niin noh, mulla 500+€ merkkiliikkeessä huolto oli juuri se ”sikakallis öljy ja suodatin” eikä mitään muuta. Tai noh, taisi olla myös raitisilmasuodatin (Motonetissä n. 15€).

Samat kamat siis saan sinne kum itse tilaan Saksasta öljyt ja haen merkkisuodattimen kaupasta tai tilaan samaan satsiin (esim sama naftasuodatin Suomessa 90+€ mikä Saksassa n. 50€)...

Osaava huolto kyllä katsoo suoraan koneelta ei-merkkiliikkeessäkin mitä kuului vaihtaa missä vuosi-/km määrissä. Ainoa ero on ettei turhaa valohoitoa anneta eikä öljy maksa 50€/L tai pissapojan neste 20€/L.

Tuttu oli yhdessä vaiheessa Metroautolla korjaamopäällikkönä ja totesi kerran illanvieton aikana ettei nykyään autoliikkeet tee tulosta autojen myynnillä, vaan huolloilla ja ”jälkimarkkinoinnilla”. Ei ihme että nykyään jokainen liike tuputtaa huolenpitosopimuksia, ym että saadaan asiakas sitoutettua liikkeeseen...
 
Mulla loppui jousto viimeksi kun piti VNT-siipien ohjain vaihtaa.

”Nyrkkipajalla” maksoi uusi ohjain töineen sen hieman alle 600€.

Merkkiliikkeessä vaihtoehtona ainoastaan koko turbo vaihtoon; about 2,5 tonnia. :D
 
Edelleenkin, siinä määräaikaishuollossa ei välttämättä fyysisesti vaihdeta kuin ne öljyt ja suodattimet.
Lisäksi se saattaa sisältää jarrujen herkistelyn, alustan nivelten tarkistukset, turvavöiden tarkistukset, rengaspaineiden tarkistukset, eri nesteiden määrät ja tarkitukset yms kilkettä.
Jos menee sinne merkkihuoltoon ja sanoo, että vaihtakaa vain ne öljyt ja suodattimet, niin hinta on aivan eri luokkaa, mutta siitä ei saa sitä määräaikaishuollon merkkiä huoltokirjaan.
Mulla ei ole ikinä, missään merkkihuollossa (VAG/Volvo) herkistelty jarruja (ilman pyyntiä, eri laskutusta) eikä nämä edes kuulu ohjelmaa (kohteet listataan huoltokirjassa ja usein on saanut A4:n verran ”nämä tehtiin”- listaa esim Siniseltä).

Toki jos haluaa itselleen uskotella että se ”henkilökohtainen mekaanikko” purkaa autosi osiin ja tarkistaa joka paikan ja herkistelee niitä, niin se on jokaisen oma asia.

Useammin on käynyt niin että jokin sovittu tai huoltoon kuuluva asia on jäänyt tekemättä ja on saanut soitella perään.

Toki jos itseltä ei onnistu konepellin alta esim nestetasojen tarkastamisen, niin sitten kannattaa varmaan niistä maksaa se 200-300€ extraa. Tosin kannattaa muistaa että ne nesteet voi kadota ihan huoltojen välissäkin eikä se ”merkkihuollossa tarkastettu” pinta paljoa lohduta jos 18kk päästä nesteet on minimissä... :rolleyes:
 
No, itse olen toiminut Volvon/Rellun huollossa ja siellä todellakin tiettyjen mallien määräaikaishuoltoon kuului jarrujen puhdistus ja herkistys.
Ei toki jokaisessa määräaikaishuollossa, mutta suuressa huollossa.
Samaten olen työskennellyt monimerkkikorjaamossa jossa samaisen "määräaikaishuollon" hintaa saatiin kummasti painettua alaspäin, kun ihan työnjohdon puolesta tuli ohjeistus "Ei noita kaikkia kohtia kannata käydä läpi"
Niin jäi muunmuassa saranoiden voitelut yms. pikkuhommat välistä.
Yksi muuten mikä myös "hieman" ärsyttää merkkihuolloissa on esim. se, ettei tietyt hommat kuulu huolto-ohjelmaan, ollenkaan, piste.

Esim. 2000-luvulla nämä surullisen kuuluista "ikuiset" automaattiöljyt, esim. Audilla ja Bemarilla. Tippeihinhän ei vaihto kuulunut huolto-ohjelmaan, joten saatiin mukavasti myytyä laatikoita toiselle tai kolmannelle omistajalle kun ne alkoivat hajoilla siellä >200tkm:ssä.

Kumma kyllä laatikon *valmistajan* (ZF) mukaan öljyt kuuluisi vaihtaa 80tkm välein. Kuulostaa siis oudolta ettei ne kuulu ohjelmaan - toisihan se rahaa huollolle. Paitsi outous katoaa kun tajuaa että autojen kk/leasing hinnat on saatu painettua alemmas saksanmaalla ottamalla kalliit (merkkihuollossa 600-700 eur jos joku tajuaa erikseen pyytää) öljynvaihdot pois ohjelmasta.

Eli se siitä huollon järkevyydestä. Itse ratkaisin ongelman tilaamalla ZF:n "originell teile" vaihtosarjan (~200 eur) ja vaihdattamalla siellä "nyrkkipajalla".

Paskoja korjaamoitahan on varmasti enemmän kuin hyviä, mutta hyvät ei-merkkihuollot taas hakkaavat mennen-tullen merkkikorjaamot tietotaidoillaan kun sellaisen löytää. Esim Turussa aikoinaan toimi ex-merkkikorjaajan pitämä huolto (Huttu) joka tiesi VAGineista huomattavasti enemmän kuin ne amiksesta edellisenä vuonna valmistuneet kaverit jotka katsovat printatusta listasta mitä tehdään ja mitä aikaa saa mennä tiettyyn korjaukseen. Säästöä hinnassa tuli paljon myös siitä että kaveri tiesi miten V6:n vaihdetaan esim. termari purkamatta jakopäätä edestä eikä hommaa tarvinnut tehdä "huollon ohjein" paperista katsomalla...

Sama on tämänhetkisen "nyrkkipajan" kanssa; korjaamon omistajalla on pihalla kisakuntoinen RX-8, purettuna vieressä toinen ja hallissa pari RX-7:aa. Ts. kyseessä on autoharrastaja jota asia kiinnostaa, toisin kuin minimipalkalla merkkiliikeessä työskentelevä rasvanäppi jolle paikka on vain työ. (Jostain kumman syystä tuo nyrkkikorjaaja tiesi ulkoa esim. kyseisen ZF:n laatikon öljyn vaaditut lämpötilat vaihdon yhteydessä, jne - asia mitä merkkihuollon kaveri joutuisi hakemaan jostain määräaikaishuoltojen ulkopuolisista papereista koneelta kun ei ole koskaan joutunut hommaa tekemään).

TS. jos ajaa vähänkään erikoisemmalla kalustolla tai hiemankaan vanhemmalla autolla, niin usein löytyy huomattavasti parempia paikkoja tietotaidon puolesta huollattaa autonsa kuin merkkiliikkeet jotka tuntevat parhaimmin ne uusimmat tai edelliset mallit ja niistäkin ne tusina 2.0TDI:t / 1.4:t...

Eikä nyt edes lähdetä siihen klassiseen mitä esim. paikallisella Nissan-huollolla oli 90-luvulla kun jokaisen määräaikaishuollon yhteydessä löytyi jotain "vikaa" autosta (esim. puoliturbo olisi pitänyt 200SX:n vaihtaa kun oli niin paljon klappia akselissa, vaikka vikana oli todellisuudessa vuotava pakosarjan tiiviste ja turbolla ajettiin melkein satatonnia ennen myyntiä :D ).
 
@Docweird Tuon tason paja on varmasti sen verran suosittu että jannu voi valita huoltoon ottamansa menopelit, että onnea vaan päästäksesi huoltoon alle kuukauden jonotusajalla. Tälläisiin paikallisesti hyväksi tunnettuihin yhden tai kahden miehen pajoihin on yleensä vaikea varata edes aikaa kun jannut eivät taivu töiltään vastaamaan puhelimeen tai sähköpostiin.
 
@Docweird Tuon tason paja on varmasti sen verran suosittu että jannu voi valita huoltoon ottamansa menopelit, että onnea vaan päästäksesi huoltoon alle kuukauden jonotusajalla. Tälläisiin paikallisesti hyväksi tunnettuihin yhden tai kahden miehen pajoihin on yleensä vaikea varata edes aikaa kun jannut eivät taivu töiltään vastaamaan puhelimeen tai sähköpostiin.
Keskimäärin mulla on kestänyt 1,5 - 2 viikkoa saada sieltä aika.

2 viikkoa on normi esim. Audi-Centerissä, pl. pikahuolto jossa onnistuu vain lampunvaihdot, jne.

Hätätapauksissa on voinut ajaa pihalle esim. vikakoodit luetuttamaan (esim. tuossa VNT-ohjaimen tapauksessa).
 
Ei, nuo ovat juuri niitä öljynvaihtoja.
Määräaikaishullot sisältävät myös alustan tarkistuksia, softapäivityksiä yms.

Määräaikaishuolto ei käytännössä eroa vuosihuollosta muuten kuin jos huolto-ohjelma vaatii esim. kilometrien täyttyessä jakopään vaihtohommia tai muuta isompaa. Muuten mennään sillä suodatinten ja öljyjen vaihdolla sielläkin, ihan sama mitä paskaa siellä tiskillä yrittävät väittää "saranoiden voitelusta".

Alustan tarkistuksen saan ainakin itse ilmaiseksi omalta nyrkkipajalta. Ilmoittavat jos jotain löytyy ja sitten neuvotellaan korjaustarpeesta. Softapäivitykset on toki erikseen, mutta tällöin puhutaan noista 0-3v autoista, ekan faceliftin jälkeen ne voi viedä suoraan nyrkkipajaan laitettavaksi.

Se miksi itse käytän tuttua pikkukorjaamoa on, että siellä on aina samat naamat hommissa vuodesta toiseen ja kusetusfaktori puhdas nolla. Merkkihuollossa päälliköt ja asentajat on kaikki kasvotonta tusinakamaa ja joka vuosi eri äijä hommissa.
 
Nuo merkkiliikkeen vuositarkastukset käydään läpi katsastuksen yhteydessä vanhemmassa autossa, viimeksi on tainnut hylätty tulla 15 vuotta sitten katkenneen jousen vuoksi.
Ilmeisesti kun en ole syntynyt kultalusikka persheessä ja joutunut vanhoja romuja elvyttämään niin on tuo korjaamo/diy valinta lienee jo geeneissä tullut.
Asun muuten pienehköllä 10000 asukkaan kylällä joten täällä tietää/kuulee kokemukset "nyrkkipajoista" toisin kuin Hesassa jossa taitaa monenlaista yrittäjää olla.
 
Milloinkahan viimeksi on tuuliasi(vai tm) tehnyt vertailun merkkikorjaamo vs muut huollot, niissä oli ihan mukavasti nähtävissä miten törkeitä laiminlyöntejä myös merkkiliikkeissä tehdään.
 
2015 taisi TM tehdä viimeisimmän ison korjaamovertailun ja siinä merkkiliikkeet pärjäsivät näitä monimerkkipajoja paremmin.
Tietenkään tuossa vertailussa ei ollut mukana näitä pieniä hyviä parin miehen pajoja, vaan nimenomaan näitä kalliita monimerkkiketjuja.

Tuossa joku linkki aihetta sivuavaan uutiseen.
 
2015 taisi TM tehdä viimeisimmän ison korjaamovertailun ja siinä merkkiliikkeet pärjäsivät näitä monimerkkipajoja paremmin.
Tietenkään tuossa vertailussa ei ollut mukana näitä pieniä hyviä parin miehen pajoja, vaan nimenomaan näitä kalliita monimerkkiketjuja.

Tuossa joku linkki aihetta sivuavaan uutiseen.
Ei omatkaan kokemukset noista "ketjukorjaamoista" niin kummoiset tosiaan ole - mitä niitä Autoasi, Vianor (joka osti tuon entisen VAG-velhon korjaamon), tms on tullut nähtyä. Tosiaan nuo autoista kiinnostuneiden ammattilaisten omat pajat ovat sitten ihan eri sfääreissä.

Mutta ainahan sitä joutuu jonkun Ammattilaisen etsimään jos jotain oikeasti haluaa tehtävän kunnolla ja välillä v*tuttaa jos joku lopettaa eikä ole korvaajaa kiikarissa...
 
Millähän saisi selville, onko autossa joku piristyssofta? OBDelevenillä ei ainakaan osattu etsiä.

Omassa 1.2 TSI Octaviassa tuntuisi olevan useammankin mielestä enemmän kuin 105 heppaa. Kahdella eri kännykällä GPS:llä mittailin tasaisella suoralla 0-100 kiihtyvyyttä ja toiseen suuntaan 9,9s ja toiseen 9,8s, vaikka vaihdan paskasti. Tehdas ilmoittaa farmarikorille 10,8s ja TM mittasi aikanaan koeajossa saman. Vanhemmilla oli aikanaan myös samalla koneella Octavia ja ei se ainakaan noin rajusti sutinut :think:

Edellisen omistajan hankkimat 17" vanteet vituttaa, kun ihan hiljattain käytin yhden oikaisussa ja nyt taas täristää välillä rattia satasen vauhdissa. Erikoista kyllä välillä se häviää ja sitten yhtäkkiä taas ratti alkaa vatkaamaan, vaikka nopeus ei muutu. 15" talvirenkailla ei mitään ongelmaa. Tänä keväänä tuli hankittua vielä hyvät uudet kesärenkaat, niin ei kuitenkaan vielä tekisi mieli laittaa vanteita kiertoon.
Tuo on oikeasti tarkka laitos.
dragy GPS Performance Meter 0-60 Drag Strip Audi BMW Mercedes Benz MINI Porsche | eBay
 
61ba4087.jpg


Upeita poliitikkoja meillä! Mitenhän Iiris ajatteli puolittaa autoilun :kahvi:
 
tuli haettua fiat barchetta kun halvalla sai....kaikki tuntu pelaavan ok ja hiljattain leimattu
nyt on talveks tekemistä puunailla ja fiksailla pikku juttuja kevättä varten

hauskan oloinen vehje ajaa

Barchetta on kyllä hauska&hyvä muutaman tonnin avo, kaiken lisäksi helppo ja halpa huoltaa, kun pohjautuu Puntoon.
Itselläni oli kesän 2013 ajossa tuollainen 1999 mallinen punainen Barchetta ja en siitä kovin paljoa pahaa sanottavaa löytänyt, kun ottaa huomioon auton hinnan.
Voisin ostaa toisenkin tuollaisen, jos jostain tulisi vastaan sopuhintaan.
 
Barchetta on kyllä hauska&hyvä muutaman tonnin avo, kaiken lisäksi helppo ja halpa huoltaa, kun pohjautuu Puntoon.
Itselläni oli kesän 2013 ajossa tuollainen 1999 mallinen punainen Barchetta ja en siitä kovin paljoa pahaa sanottavaa löytänyt, kun ottaa huomioon auton hinnan.
Voisin ostaa toisenkin tuollaisen, jos jostain tulisi vastaan sopuhintaan.

joo itsekin katellu näitä parisen vuotta mutta nyt tuli sopivalla hintaa kohdalle jossa ei oo mitään isompaa....pikku juttuja pitää talven mittaan laittaa esim kaasuvaijeri josta pari säiettä poikki.
1700 eurolla ihan ok ostos...tohon voi vielä muutaman huntin upottaa talven mittaan
 
joo itsekin katellu näitä parisen vuotta mutta nyt tuli sopivalla hintaa kohdalle jossa ei oo mitään isompaa....pikku juttuja pitää talven mittaan laittaa esim kaasuvaijeri josta pari säiettä poikki.
1700 eurolla ihan ok ostos...tohon voi vielä muutaman huntin upottaa talven mittaan

Tuossa oli kyllä hinta kohdillaan, tuo omani maksoi vuonna 2012 Virossa 2400 € + autoveroa noin 900 €, korjauksiin taisi mennä pyöreästi 500 € ( jarrut ympäriinsä, takaluukun vaijeri, suteja+tulpat+öljyt yms. pientä ) ja pihasta lähti erään vanhemman suomeen aikoinaan muuttaneen italialaismiehen mukaan 3300 eurolla.

Mitä olen noita aina välillä netistä katsellut ( nettiauto, blocket ja mobile ), niin tosi hyvien hinnat ovat siellä 4000-6000 € kieppeillä ja sitten vähän kärsinyttä yksilöä saa 2000-3000 € hintaan.
Siihen nähden tuo sinun maksamasi hinta on todella kohtuullinen.
 
Onko porukalla minkälaisia kokemuksia 1.0 tsi kylmäkäynnistyksistä pakkasella, Itsellä - 19 fabia ja talvella joutuisi välillä pitämään paikassa jossai ei saa tolppaan. Jaksaako lähteä?
 
Ihan varmasti jaksaa. Mikä tahansa tämän vuosituhannen puolella valmistettu auton bensiinimoottori lähtee käyntiin, jos nyt ei kovasti yli 40 asteen pakkasta tule. Tietenkin sillä edellytyksellä, että akku on kunnossa ja siinä on virtaa, eikä moottorissa muutenkaan ole mitään vikaa.
 
S moottori on kuningas mallisarjasta riippumatta.
Mites M-sarjan moottorit? Arrows, Brabham ja Benetton kelpuutti ainakin lohkon normaalista perheautosta. M10:stä on tehty vaikka mitä ja M12 oli F1-autoissa. Tietysti tavallisen moottorin sisuskalut piti vaihtaa, mutta nykymoottoreissa ne on jo vakiona hieman eri tavaraa. Täysin alusta asti kilpakäyttöön tehdyt on sitten erikseen.
 
M62 kelpuutetaan ihan vaan siitä syystä että kesäautossa on sellanen.
 
Ihan varmasti jaksaa. Mikä tahansa tämän vuosituhannen puolella valmistettu auton bensiinimoottori lähtee käyntiin, jos nyt ei kovasti yli 40 asteen pakkasta tule. Tietenkin sillä edellytyksellä, että akku on kunnossa ja siinä on virtaa, eikä moottorissa muutenkaan ole mitään vikaa.
Mitenhän uudemmat (~2010) +2L dieselkoneet?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 460
Viestejä
4 496 848
Jäsenet
74 209
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom