Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä ***** merkitystä sillä on jos se auto menee puoli litraa pienemmällä tai isommalla kulutuksella. On kyllä taas niin suuret erot että huh huh.

Yksi litra sinne tai tänne on kyllä vihon viimeinen kriteeri autoa valitessa. Tätä pisaralla pisimmälle villitystä en vaan pysty vieläkään ymmärtämään varsinkin kun puhutaan tuon hintaluokan autoista. Ymmärrän jos on kroonisesti pa tai muuten vaan köyhä, niin silloin voi ostaa sen Ford KA:n ja mehustella niillä keskikulutuksilla.

Kyllä sillä on joillekin helvetin iso merkitys jos auto kuluttaa vaikka sen 1l/100km enemmän. Syitä voi olla kymmeniä erilaisia ja kaikki on ihan yhtä hyviä. Itselle on turha luonnon saastuttaminen tärkeä asia ja siksi valitsin seuraavaksi autoksi EQC sähköauton, niin tuo on oma sijoitus juurikin tuohon saastuttamiseen. Ja kuten sanoin aikaisemminkin täällä, niin sähkö siihen tuotetaan omilla aurinkopaneeleilla tai matkoilla Fortumiin tuulisähköllä, joten senkään puolesta ei pääse tulee päästöjä.

On täydellistä moukkamaisuutta arvostella ja haukkua ihmisiä sen takia että heidän ajatukset ei kohtaa sinun yksinkertaiseen ajatusmaailmaan.

Tekeekö se ihmisestä köyhän jos ostaa Ford ka:n ? Ai että sattuu lukea joidenkin viestejä.
 
Joku pikkuauto voi olla ihan näppärä pieneen kaupunkiajoon ja verotkin on siinä pienet, niin autoilun kuluissa vähän säästyy rahaa. Joku vanhempi pikkuauto ei matka-ajoon kovin hyvä kyllä ole.

Itsellä kahdessa vanhassa autossa vuosittaiset verot maksaa Opel Vectra 1.8 2001, 300€ ja Peugeot 406 2.0 2000 diesel, 400€ (pakettiauto). Eli aika halvalla pääsee. Ei tuo bensa Vectrakaan kai kovin paljoa kuluta, jos ajelee suht säästeliäästi. Mutta kovin tarkka ei kannata kulutuksen kanssa olla. Jos siis auto on halpa ostaa ja pitää, niin kulutuksella ei ole kokonaiskulujen kannalta kovin suurta merkitystä. Lisäksi Peugeot on vain varalla, eli liikennekäytöstä poistettuna. Ei ole siis kuluja, paitsi katsastusmaksu ja korjaukset.

Periaatteessa kannattaisi myydä vaikka Peugeot pois, mutta ei jaksa nähdä vaivaa myymisen kanssa ja ehkä myyn sen sitten joskus myöhemmin vasta. Aika turha vaiva, jos autosta saa vain muutamia satasia? Autosta voisi olla suurempi hyöty vara-autona? Kumminkin saa paljon tavaraa kyytiin ja kärrynkin perään, mutta tuo kyllä onnistuu molemmissa autoissa. Pidemmille matkoille Peugeotista löytyy vakionopeudensäädin ja automaattiset pyyhkijät siinä on myös. Ja molemmat toimii myös talviautoina ihan täysin.


Jos taas ajaa hirmu paljon, niin sitten alkaa kulutuskin vaikuttamaan enemmän. Ja kallis sähköauto on siihen hyvä, koska sähkö on niin halpaa (vähemmän verotettua).
 
Itse mietin aina autossa vietettyä aikaa vs. auton hintaa. Jotenkin tuntuisi hiton tyhmältä pistää autoon paljon rahaa kiinni, jos vuosittaiset kilometrit huitelee alle 10000km luokassa ja 95% kaikesta ajassa se vaan seisoo parkissa. Ymmärrän jos ajetaan paljon, niin tällöin voi autoon panostaakin enemmän, mutta jos käyttö on vähäistä taajamaa/kaupunkia, niin se Ford Ka voi olla täysin pätevä ostos. Toki autoilu ei ole järkikauppaa ikinä, mutta keskiluokkaisena ei viitsisi heittää autoon turhaa rahaa, kun siitä saatava hyöty on niin vähäinen.
 
Itse mietin aina autossa vietettyä aikaa vs. auton hintaa. Jotenkin tuntuisi hiton tyhmältä pistää autoon paljon rahaa kiinni, jos vuosittaiset kilometrit huitelee alle 10000km luokassa ja 95% kaikesta ajassa se vaan seisoo parkissa. Ymmärrän jos ajetaan paljon, niin tällöin voi autoon panostaakin enemmän, mutta jos käyttö on vähäistä taajamaa/kaupunkia, niin se Ford Ka voi olla täysin pätevä ostos. Toki autoilu ei ole järkikauppaa ikinä, mutta keskiluokkaisena ei viitsisi heittää autoon turhaa rahaa, kun siitä saatava hyöty on niin vähäinen.
Ja sitten on kaltaisiani joilla 12-18tkm vuodessa ja yli 30ke Fiesta koska haluan nauttia joka metristä mitä auton ratissa olen :D. Tyhmää, kyllä. Hauskaa, totta munassa.
 
Tyhmää, kyllä. Hauskaa, totta munassa.

Ei se tyhmää ole, päinvastoin. Se just että itelläni on korkea kynnys pistää kiinni 30ke autoon, joka vaan seisoo parkissa koko aika. Ehkä sitten joskus, kun autoilu rupeaa kiinnostamaan (kuten se kiinnosti Alfan omistajana), niin päädyn samanlaiseen ratkaisuun. :cigar2:
 
Tekeekö se ihmisestä köyhän jos ostaa Ford ka:n ? Ai että sattuu lukea joidenkin viestejä.
Ei köyhää, mutta onhan sitä pakko olla vähän masokisti jos Ka:n ostaa. :D
Ka mallia näyttää olevan tosi huonosti saatavilla. Mutta Ford Fiestaa kyllä löytyy ja se on ihan hyvä auto kokoisekseen. Ihan hyviä on myös VW Polo ja Seat Ibiza tuossa samassa kokoluokassa.

2018 ja uudemmat: Ford Fiesta vaihtoautot - Nettiauto
 
Ei se tyhmää ole, päinvastoin. Se just että itelläni on korkea kynnys pistää kiinni 30ke autoon, joka vaan seisoo parkissa koko aika. Ehkä sitten joskus, kun autoilu rupeaa kiinnostamaan (kuten se kiinnosti Alfan omistajana), niin päädyn samanlaiseen ratkaisuun. :cigar2:
Itse oon laittanut autoon ja moottoripyörään kiinni yhteensä 12 000€, mutta siitäkin on pitkä aika (Alfa-Romeo 156 2.0 ja Kawazaki ZX6R 600). Ja tilattua tuli myös vuosi sitten Fiesta Titanium A6. Fiesta siksi koska siinä on perinteinen automaatti. Omassa käytössä halppis Opel myös. :)

20 000€ alkaa olla se kipuraja, että kalliimpaa en viitsisi hankkia, kun käyttöä ei juuri ole. Eli siksi onkin nyt halppiksia. Jonkun perus fiestan sillä saisi manuaalina. Uusi Ford Fiesta 100hv Titanium maksaa 18 200€. Tai sama ST-Line 19 100€. Siitä sitten kovat tinkaamiset. Ja VW Polo ja Seat Ibiza taitaa olla pikkasen tilavempia kuin Fiesta, eli ne myös voisi pitää mielessä.

Toki jos tarvitsisi enemmän tilaa, niin sitten pikkuauto ei välttämättä aivan riitä.
 
Ford Ka:sta on myös uudempi ja tyylikkäämpi malli olemassa. Vm 2009-2014. Tuo kuvan vanhempi malli on kyllä oikein ruma. :D
Ford Ka vaihtoautot - Nettiauto
Ilmeisesti monet kuitenkin tykkäsivät tuosta vanhasta Ka-mallista. Uudempi Ka on huomattavasti harvinaisempi liikenteessä kuin mitä vanha oli aikanaan. Ehkä uudemmassa on se ongelma, että se näyttää liikaa Fiestalta, joten miksei ostaisi samalla Fiestaa.
 
Audi A4, 1,8 TSFI , Minäkin pääsin 2010 luvulle. Saab 9-5 2,3T on hieno Auto.
 
Onko se tuo sysopin porsche semmonen että arvo vaan nousee kun ikää tulee?

Tuommoiset autot on siitä hyviä, että jos haluaa kokeilla, niin voi aikas huoletta ostaa kun saa melko varmasti lähes samat takaisin muutaman vuoden päästä ja parhaassa tapauksessa hivenen voittoakin [emoji16]
 
Tuommoiset autot on siitä hyviä, että jos haluaa kokeilla, niin voi aikas huoletta ostaa kun saa melko varmasti lähes samat takaisin muutaman vuoden päästä ja parhaassa tapauksessa hivenen voittoakin [emoji16]
Toisaalta porschea kannattaa jossain vaiheessa huoltaa ja siihen kuluu vähän rahaa. Esim vaihtaa kytkin ja se yksi laakeri moottoriin. Tuohon huoltamiseen kuluu kanssa vähän rahaa.

Totta varmaan, että jos ajaa aika vähän kilometrejä autoon, niin arvokaan ei kovin paljoa laske. Toki autoliikekin ottaa aina vaihtaessa omat kulunsa. Hyväkuntoisesta ja vähän ajetusta autosta saa yleensä suht hyvän hinnan.
 
:comp::kippis:
HgLpYKR.jpg


Tuli harvinaisen tyylikäs kuva otettua aamulla :D

Jokos on 444444km mittarissa?:comp::kahvi:
 
Onkos kenelläkään heittää linkkiä johonkin hyvään t10 led polttimoita myyvään kauppiaaseen aliexpressistä tai ebaystä? Sisävalojen päivitys ledeiksi mielessä.
 
En epäile kenenkään kokemuksia, mutta omat ihan päinvastaiset toistaiseksi. Hyvä- ja kohtuuhyvällä tiellä luonnehtisin autoa enemmän hiljaiseksi kuin äänekkääksi niin rengasäänien kuin muidenkin suhinoiden osalta.

Ajoin ennen ostoa uusista Ford Fiesta (Active, Titanium ja ST-Line), Ford Focus (Titanium), Ford Ecosport (ST-Line), VW T-Roc nyt ainakin. Käytetyistä Seat Ibiza EcoTSI 95, Hyundai Ioniq Style Hybrid.

Jos pitää rankata melut ja hakemiset, niin ei tuo minusta pahin ollut, päinvastoin. Ioniq ihan omilla lukemillaan melujen osalta, samoin ohjaus oli hakeva ja ärsyttävä vaikka siinä oli peruspaskeet 195/65/15 alla. Fiestan ST-Line oli aika äänekäs myös, en muista mitkä kiekot siinä oli, mutta ei nyt kovin pienet nekään olleet ja haki enemmän kuin Civic.

Mukavasti kääntyy mutkissa kyllä, Porkkalan mutkasyheröllä kuskilta saattoi luonne loppua ennen pitoa. :vihellys:
En ole tuota Civiciä ajanut, niin siitä en osaa sanoa äänien puolesta mitään. Ioniq ladattava oli tosiaan vähän huono ajaa ja äänekäs. Fiestaa olen ajanut vain Titanium ja 16" Michelin Primacy 3 renkailla.

Fiesta oli kokoisekseen aika hiljainen. Ford Focus tuntui kanssa hiljaiselta Michelin Primacy 4 renkailla. Mutta toisilta nettisivuilta luin, niin Focustakin tulee useilla eri renkailla tehtaalta ja jotkut renkaat oli äänekkäämmät kuin toiset. Merkkejä en tietenkään nyt muista. :) Civicissä "varmasti" vähäsen lisää melua tuo leveämmät 235 renkaat, kun muissa on jotain 195, 205 tai 215. Toisaalta nuo leveämmät renkaat voi tuoda vähän paremman ajettavuuden ehkäpä.
 
Ite olen kyllä pettyny noihin Focuksen mukana tulleisiin Primacy 4:ään melun osalta. Tuntuu että ovat jopa äänekkäämmät kun Hakka 9:t talvella. :confused:
 
Ite olen kyllä pettyny noihin Focuksen mukana tulleisiin Primacy 4:ään melun osalta. Tuntuu että ovat jopa äänekkäämmät kun Hakka 9:t talvella. :confused:
Ne äänekkäät oli varmaan nuo Michelin Primacy 4 renkaat. Oliskohan ollut sitten omalla koeajolla sellainen asfaltti, että ääntä ei olisikaan niin huomannut. En oikein muuta selitystä keksi. Luultavasti renkailla pystyy aika kauan ajamaan, jos kumiseos on vähän muita renkaita kovempaa.

Tietääpähän vaihtaa sitten rengasmerkkiä, kun vaihtaa toisia renkaita. :) Ja aivan uudet renkaathan taitaa olla vähän hiljaisemmat, kun Focus oli aivan uusi.
 
Ite olen kyllä pettyny noihin Focuksen mukana tulleisiin Primacy 4:ään melun osalta. Tuntuu että ovat jopa äänekkäämmät kun Hakka 9:t talvella. :confused:

Focuksessa on aika huonosti laitettu massaa pyöräkoteloihin tai semmoinen fiilis itselle on jäänyt tästä uusimmasta mallista + sitä edeltäneestä, tullut paljon rengasääniä eri merkeillä ja erilaisilla teillä.

Jos Primacy 4:t ovat yhtään samat kuin kolmoset, tehty varmaan sileämmät tiet mielessä kuin Suomen nasta-keijojen tuhoamat tienpinnat? Ainakaan kolmoset eivät pidä kauheaa meteliä jos tie on kunnossa, äänen alkaa kuulemaan kun tulee esim. Länsiväylällä semmoista paskempaa ja karkeampaa osuutta (lue: lähes koko helvetin tie), sitten kun nousee kehälle vievälle uudelle Keilaniemen hässäkkään missä tunnelissa on uusi sileä asfaltti -> ei saatana pihaustakaan.
 
Focuksessa on aika huonosti laitettu massaa pyöräkoteloihin tai semmoinen fiilis itselle on jäänyt tästä uusimmasta mallista + sitä edeltäneestä, tullut paljon rengasääniä eri merkeillä ja erilaisilla teillä.

Jos Primacy 4:t ovat yhtään samat kuin kolmoset, tehty varmaan sileämmät tiet mielessä kuin Suomen nasta-keijojen tuhoamat tienpinnat? Ainakaan kolmoset eivät pidä kauheaa meteliä jos tie on kunnossa, äänen alkaa kuulemaan kun tulee esim. Länsiväylällä semmoista paskempaa ja karkeampaa osuutta (lue: lähes koko helvetin tie), sitten kun nousee kehälle vievälle uudelle Keilaniemen hässäkkään missä tunnelissa on uusi sileä asfaltti -> ei saatana pihaustakaan.

Ton Primacy 4:n myyntivalttihan piti olla "jopa 30% enemmän kulutuskestävyyttä ja parempi pito kuluneenakin." Arvaan jo tämän matematiikan.. Ei se kulutuskestävyys tule millään muulla taialla kuin kovemmalla materiaalilla -> enemmän ääntä.
No, kunhan nuo on ajettu loppuun niin tilalle jotain muuta.
Ja btw, koteloissa ei ole kyllä tippaakaan massaa.. Näin auton kotelot kun se käytettiin ruostesuojauksessa, kyllä siellä on ihan pelkkää maalattua ja paikoin jopa maalaamatonta/pohjamaalattua peltiä sisälokarien alla.. :darra:
 
Djoo, voihan sitä lomamatkaa näinkin tehdä... :D

9DD57058-1E8F-4096-8139-F3DF33BDBD47.jpeg


098F209F-EABF-45B3-B3B9-53337E3BB9E0.jpeg


Ei paljon paikkaussarja ja kompressori auttanut, mutta onneksi la klo 14 jälkeen oli Lahdessa vielä yksi käytettyjä renkaita myyvä liike auki (ja vanne ehjä; tuo tapahtui n. 130km/h nopeudessa). ;)
 
Toisaalta porschea kannattaa jossain vaiheessa huoltaa ja siihen kuluu vähän rahaa. Esim vaihtaa kytkin ja se yksi laakeri moottoriin. Tuohon huoltamiseen kuluu kanssa vähän rahaa.

Totta varmaan, että jos ajaa aika vähän kilometrejä autoon, niin arvokaan ei kovin paljoa laske. Toki autoliikekin ottaa aina vaihtaessa omat kulunsa. Hyväkuntoisesta ja vähän ajetusta autosta saa yleensä suht hyvän hinnan.

Juu toki ei kannata päästää huonoon kuntoon. Vaatii myös sen oikeen ostajan löytymisen ja sekään ei välttämättä ole se helpoin asia.

Ite olen kyllä pettyny noihin Focuksen mukana tulleisiin Primacy 4:ään melun osalta. Tuntuu että ovat jopa äänekkäämmät kun Hakka 9:t talvella. :confused:

Ajelin viimetalvella Suomessa noilla Hakka 9 ja oli jopa Suomalaisilla huonoilla teillä todella hiljaiset ajaa, kunhan nastat oli ”painuneet” pohjaan. Nyt missä oon, niin ei saa nastoja käyttää, josta en tykkää kun ne nyt on vaan se paras vaihtoehto jäälle ja varsinkin Nokialaiset [emoji16] Ne on varmat ja tietää ainakin mitä saa.
 
Joku valmistusvika Kumhossa?

Joskus kauan sitten poksahti renkaan kylki, mutta ne oli jotkut ikivanhat nastarenkaat. Vauhtia vain 80km/h, niin ei "pieni" reikä haitannut ja vararengasta tilalle.
 
Eiköhän tuo ole tyhjentynyt äkillisesti ja tyhjänä pyöriessään leikkaantunut kylki auki.
 
Samalla tavalla kävi viime kesänä lahden motarilla myöskin ~130 vauhdissa. Oli hetken aikaa hytti täynnä käsiä..
IMG_20180920_164646.jpg

IMG_20180920_165554.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itse ajoin viimeviikolta autobahnalla rikkoutuneen renkaan päältä 230km/h [emoji15] Ei mitään mahkuja ollut väistää tuossa nopeudessa, joten ratista vaan kiinni kaksinkäsin ja peukut pystyyn, onneks ei mitään sattunut autolle tai ihmisille [emoji16]
 
Minullekkin kävi samanlainen homma Tampereen motarilla muutama vuosi sitten.

Oikea takarengas aloitti pienen nypytyksen noin 20 km aiemmin ja pysähdyinkin tutkimaan mistä johtuisi, mutta kun mitään ei näkynyt niin päättelin että joku paino on tippunut pois.
Sitten yhtäkkiä kuului pieni possahdus takaa ja nypytys lakkasi, niin arvasin että kumihan sieltä on puhjennut, no eikun hallitusti pientareelle ja vaihtamaan vararengasta alle.

Myöhemmin kun vaihdoin uutta rengassarjaa rikkoutuneet tilalle, niin toisesta takarenkaasta löytyi kudosten välistä tullut pullistuma ja etusissa oli selvää pykimistä reunojen kudoksissa, eli jotain valmistusvikaa niissä kumeissa oli.
Olivat silloin noin vuoden vanhat ja alle 30 tkm ajetut Kumhon Ecsta Sportit koossa 225/40/18".
 
Joku rauta, kivi tai muu siellä varmaan oli kun helvetinmoinen kolina kuului pitkin pohjaa tms ensin ja sitten alkoi pieni tärinä.

Hetken ajattelin että huono asfaltti (mitä se olikin), mutta sitten alkoi ohjaus menemään mielenkiintoiseksi.

Kovasti rengasliikkeessä yritin reikää kulutuspinnasta etsiä, mutta mitään erikoista en nähnyt. Mutta tosiaan varmaan ensin tyhjäksi ja sitten sivu leikkaantunut irti hitonmoisen savupilven kera.

Rengaspaineista ei tullut mitään valitusta tuossa kohtaa. Joku 100-150km ennen tuota tuli ilmoitus jonka kuittaisin (johtui ennemminkin siitä että paineet oli laitettu edellisenä päivänä uusiksi täyttä lastia varten).
 
Ei paljon paikkaussarja ja kompressori auttanut, mutta onneksi la klo 14 jälkeen oli Lahdessa vielä yksi käytettyjä renkaita myyvä liike auki (ja vanne ehjä; tuo tapahtui n. 130km/h nopeudessa). ;)

Varmaan K-A? Itsekin muutamat käytetyt vanteet ja renkaat sieltä ostellut omaan ja firman autoihin vuosien varrella.
 
Varmaan K-A? Itsekin muutamat käytetyt vanteet ja renkaat sieltä ostellut omaan ja firman autoihin vuosien varrella.
Da tavarits. :D

Hyvää palvelua ja käytetty rengaskin samaa merkkiä ja mallia vaikka vanhempaa tyyppiä. Koko kuitenkin harvinaisempi 245/45/17. ;)
 
Joo, se on ihme putiikki, selittää hyvin miksei kotimaiset toimijat pärjää kun pitävät lafkojaan auki ma-pe 8-16. Volvon todella siistit alkup. alut löytyi suoraan hyllystä sopuhintaan ja näytti olevan hyvä läjä kapseleitakin yleisimpiin merkkeihin, mutta se tästä mainostuksesta.
 
Joo, se on ihme putiikki, selittää hyvin miksei kotimaiset toimijat pärjää kun pitävät lafkojaan auki ma-pe 8-16. Volvon todella siistit alkup. alut löytyi suoraan hyllystä sopuhintaan ja näytti olevan hyvä läjä kapseleitakin yleisimpiin merkkeihin, mutta se tästä mainostuksesta.

Minkä niminen firma siis?
 
Millähän saisi selville, onko autossa joku piristyssofta? OBDelevenillä ei ainakaan osattu etsiä.

Omassa 1.2 TSI Octaviassa tuntuisi olevan useammankin mielestä enemmän kuin 105 heppaa. Kahdella eri kännykällä GPS:llä mittailin tasaisella suoralla 0-100 kiihtyvyyttä ja toiseen suuntaan 9,9s ja toiseen 9,8s, vaikka vaihdan paskasti. Tehdas ilmoittaa farmarikorille 10,8s ja TM mittasi aikanaan koeajossa saman. Vanhemmilla oli aikanaan myös samalla koneella Octavia ja ei se ainakaan noin rajusti sutinut :think:

Edellisen omistajan hankkimat 17" vanteet vituttaa, kun ihan hiljattain käytin yhden oikaisussa ja nyt taas täristää välillä rattia satasen vauhdissa. Erikoista kyllä välillä se häviää ja sitten yhtäkkiä taas ratti alkaa vatkaamaan, vaikka nopeus ei muutu. 15" talvirenkailla ei mitään ongelmaa. Tänä keväänä tuli hankittua vielä hyvät uudet kesärenkaat, niin ei kuitenkaan vielä tekisi mieli laittaa vanteita kiertoon.
 
Dynoon vaan, hinta jotain 60-120€ väliltä yleensä. Saa ainakin todellisia tuloksia eikä mitään arvailuja.
 
Millähän saisi selville, onko autossa joku piristyssofta? OBDelevenillä ei ainakaan osattu etsiä.

Omassa 1.2 TSI Octaviassa tuntuisi olevan useammankin mielestä enemmän kuin 105 heppaa. Kahdella eri kännykällä GPS:llä mittailin tasaisella suoralla 0-100 kiihtyvyyttä ja toiseen suuntaan 9,9s ja toiseen 9,8s, vaikka vaihdan paskasti. Tehdas ilmoittaa farmarikorille 10,8s ja TM mittasi aikanaan koeajossa saman. Vanhemmilla oli aikanaan myös samalla koneella Octavia ja ei se ainakaan noin rajusti sutinut :think:

Edellisen omistajan hankkimat 17" vanteet vituttaa, kun ihan hiljattain käytin yhden oikaisussa ja nyt taas täristää välillä rattia satasen vauhdissa. Erikoista kyllä välillä se häviää ja sitten yhtäkkiä taas ratti alkaa vatkaamaan, vaikka nopeus ei muutu. 15" talvirenkailla ei mitään ongelmaa. Tänä keväänä tuli hankittua vielä hyvät uudet kesärenkaat, niin ei kuitenkaan vielä tekisi mieli laittaa vanteita kiertoon.
GPS:n viive on sen verran pitkä, että kiihtyvyyden mittaus sillä on hankalaa. Jos pystyt kuvaamaan videolle nopeusmittaria ja tiedät auton mittarivirheen, saat kiihtyvyyden laskettua paljon tarkemmin.

Mahdollisen virityksen olemassaolon voisi selvittää myös lukemalla livedataa OBD:stä kiihdytyksen aikana ja tarkkailemalla ahtopainetta. Tietysti pitäisi tietää vakion ahtopaine, jotta sitä voi verrata tutkittavaan autoon.

Kolmas vaihtoehto (dynon lisäksi) taitaa olla jollekin softia tekevälle pajalle meno. Siellä ehkä pystyttäisiin katsomaan itse ohjelmasta onko se vakio vai ei.
 
GPS:n viive on sen verran pitkä, että kiihtyvyyden mittaus sillä on hankalaa. Jos pystyt kuvaamaan videolle nopeusmittaria ja tiedät auton mittarivirheen, saat kiihtyvyyden laskettua paljon tarkemmin.

Mahdollisen virityksen olemassaolon voisi selvittää myös lukemalla livedataa OBD:stä kiihdytyksen aikana ja tarkkailemalla ahtopainetta. Tietysti pitäisi tietää vakion ahtopaine, jotta sitä voi verrata tutkittavaan autoon.

Kolmas vaihtoehto (dynon lisäksi) taitaa olla jollekin softia tekevälle pajalle meno. Siellä ehkä pystyttäisiin katsomaan itse ohjelmasta onko se vakio vai ei.
OBD Elevenillä yritettiin logata ajaessa ahtopaineita ja jotain 1,0-1,1 baria kuulemma antoi. Itse en lukemia nähnyt, kun keskityin ajamiseen. Ei kyllä mitään tietoa, paljon pitäisi vakiona olla.

Täytyy kokeilla tuota mittarihommaa. Toisella varmasti vakiolla Skodalla en saanut kännykkäsoftan perusteella suoralla ihan kiihdytettyä valmistajan ilmoittamiin arvoihin sitten millään, mutta omalla menee oikeastaan aina noin sekunnin nopeammin, kunhan on tasainen suora. Nopeammilla vaihdoilla saisi vielä varmaan hieman viilattua aikaa.

Itseä ei kieltämättä mahdollinen viritysohjelma haittaisi, päin vastoin. Autolla on ajettu ja tullaan ajamaankin paljon matka-ajoa ja öljyt vaihtuvat 10tkm välein ja luulisi näin kestävän pidempään kuin pätkäajossa oleva vakiosoftallinen auto, jonka öljyt vaihdetaan 30tkm välein. Öljyä kone syö melkein hämmentävän vähän TSI-koneeksi ja turbossa ei vielä ainakaan tuntunut yhtään välystä :think:
 
Ahtopaineen lisäksi logittamalla MAF-arvoja (ilmamäärää) pitäisi saada jotain osviittaa ohjelmoinnista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom