Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Onko Teslat muuten kuinka herkkiä alustaltaan ruosteen suhteen? Suomen olot kuin ovat armottomat vesikelien ja suolapaskan muodossa, niin kestääkö ajan hammasta yhtä hyvin kuin muut merkit keskimäärin? Että ei ihan 5 vuodessa kulu puhki ilman suojausta.
 
Onko Teslat muuten kuinka herkkiä alustaltaan ruosteen suhteen? Suomen olot kuin ovat armottomat vesikelien ja suolapaskan muodossa, niin kestääkö ajan hammasta yhtä hyvin kuin muut merkit keskimäärin? Että ei ihan 5 vuodessa kulu puhki ilman suojausta.
Alustassa on minun tietääkseni muovit ja sitten akusto siinä auton pohjassa.

Teslan maalipinta varsinkin mustana on herkkä. Musta siis oli alunperin se ilmainen perusväri. Nykyisin valkoinen erikoisväri on se ilmaisväri ja muut värit on maksullisia. Valkoinen pitäisi olla aika kesvävä (Teslaksi), kun se taitaa olla joku monikerrosväri nimeltään.

Kuraläppiä ja ppf kalvoa varmaan kannattaa asennuttaa, että renkaista lentävä tavara ei kuluttaisi maalipintaa turhaan.
 
Alustassa on minun tietääkseni muovit ja sitten akusto siinä auton pohjassa.

Teslan maalipinta varsinkin mustana on herkkä. Musta siis oli alunperin se ilmainen perusväri. Nykyisin valkoinen erikoisväri on se ilmaisväri ja muut värit on maksullisia. Valkoinen pitäisi olla aika kesvävä (Teslaksi), kun se taitaa olla joku monikerrosväri nimeltään.

Kuraläppiä ja ppf kalvoa varmaan kannattaa asennuttaa, että renkaista lentävä tavara ei kuluttaisi maalipintaa turhaan.
Joo kiveniskemät ovat todella rajut tuonne helman takaosaan, oven alareunaan ja pyöränkaareen. Kun kalvotin omani en ottanut PPF kalvoa ja kalvo oli puhki 400km ajon jälkeen. Pajalle takaisin (asiallinen kaveri ja ei mutissut mitään että olisit ottanut PPF:n) ja lisättiin PPF:t noihin paikkoihin ja sen jälkeen kesti. Mutta shokeeraavan nopeasti näki mikä saakelin kivipuhallus noihin kohtiin tuli.
 
Onko Teslat muuten kuinka herkkiä alustaltaan ruosteen suhteen? Suomen olot kuin ovat armottomat vesikelien ja suolapaskan muodossa, niin kestääkö ajan hammasta yhtä hyvin kuin muut merkit keskimäärin? Että ei ihan 5 vuodessa kulu puhki ilman suojausta.
Kuraläppiä ja ppf kalvoa varmaan kannattaa asennuttaa, että renkaista lentävä tavara ei kuluttaisi maalipintaa turhaan.
Sulla @jm82 näkyykin olevan nuo oletettavasti Vempeleen "kiinaläpät" edessä ja takana, jotka onkin kyllä monien mielestä lähes pakolliset Model 3:een jos haluaa hyvänä pitää. Itsekin asennutin ne ja helmojen sekä ovien alareunojen PPF:t heti auton ostettuani.

Alusta vaikuttaa Model 3:ssa ihan asialliselta. Mitään massojahan siellä ei juuri ole, mutta suojamuovit peittää about kaiken niin kivisuihku ei pääse kovin äkkiä kuluttamaan mitään puhki. Enemmän olen huolissani maalipinnan kestosta erinäisissä hankaukselle alttiissa kohdissa (puskurin ja pyöränkaarien liitoskohdat yms.
 
Tuli hommattua vähän mukavampi talviauto Nissan Sunnyn tilalle. Eli vuoden 1999 Subaru Forester 2.0 Turbo automaatti.
IMG_20221230_193840.jpg
 
Useampi talvi ajettu tuolla pikkasen parannetulta 508 gt pösöllä ja kesät tuolla pienemmällä ja nopeemmalla laitteella. :)
 

Liitteet

  • 20180729_125953.jpg
    20180729_125953.jpg
    507,4 KB · Luettu: 208
  • 20190430_184859.jpg
    20190430_184859.jpg
    257,5 KB · Luettu: 221
  • 20190430_185006.jpg
    20190430_185006.jpg
    267,6 KB · Luettu: 238
  • 20190419_174257.jpg
    20190419_174257.jpg
    518,7 KB · Luettu: 225
Ensimmäinen vähän tehokkaampi nelivetoinen auto itselle. Model 3 Performance, 513hv, 8/2020, 61tkm. Tyytyväinen hankintaan :) Perusvarusteltu ja 19" talvipyörillä.

IMG_20221229_004802.jpg


Teslan puhelin sovelluskin toimii hyvin ja vaikuttaa aika monipuoliselta. Latauskaapelit tuli mukaan. Suko latauksen nopeutta voi säätää välillä 5-13A, joka on ihan hyvä nopeus jo kotilataukseen yön yli. Ilmeisesti Premium paketti tuli nyt kuukaudeksi ilmaiseksi, muuten olisi 10€/kk. Mutta luultavasti pärjää ilmankin. Vakuutus on 703€ vuosi, 500€ omavastuu, lasiturva ja parempi lunastusturva. Kulutus 179Wh/km. Pikalataushan tuossa on nopea ja ilmeiseti akun lämmityksen saa päälle, kun navigoi lataukseen. Myös akku on melko suuri, ehkä noin 80kWh lähettyvillä.

Säväytti myös bmw i4 M50, mutta toimitusajat on pitkät ja hinta liian korkea. Lähinnä auton teho ja neliveto oli kivaa ainakin.

Kiitokset vaan auton myyneelle, jolle tuli ihan uusi Tesla tilalle. Koitan pitää autosta hyvää huolta ja turvallisia kilometrejä :)
Noi teippaukset :facepalm:

"made in usa"

:srofl:
 
Mun mielestä Model 3 oli ainakin kyydissä todella iso pettymys. Meluisa, muovinen, nitisevä ja natiseva pulkka. Hintaansa nähden todella laaduttoman oloinen. Voimalinja tosin se mikä noissa maksaa.
 
Mun mielestä Model 3 oli ainakin kyydissä todella iso pettymys. Meluisa, muovinen, nitisevä ja natiseva pulkka. Hintaansa nähden todella laaduttoman oloinen. Voimalinja tosin se mikä noissa maksaa.
Laatu on parantunut, mutta täälläkin on 8/2020 eli aika alkupään tuotantoa. Koeajolla lasikatto nitisi, kun jäätä oli aika paljon. Se vika onneksi korjaantui. Esim bmw i4 M50 olisi laadullisesti ihan eri luokkaa, mutta niin on hintakin ja saatavuus varmaan edelleen erittäin huono.

Huonolla tiellä joutuu ajaa aika hiljaa, kun muuten tuntuu epämukavalta. Eli alustan mukavuutta ei taida juuri olla. Silti nelivetoiset sähköautot taitaa olla vielä suht harvassa. Tesla niitä pystyy onneksi toimittamaan, kun muilla valmistajilla tuntuu olevan edelleen vaikeaa.

IMG_20221231_212343.jpg


Olikohan 1900W hiustenkuivaaja, jolla sain irroteltua teippauksia. Kuten näkyy, niin johonkin jäi vähän liimaa. Täytyy siis jotain keksiä, jotta liiman saisi hellävaraisesti pois. Kokeilin myös lasikaton teippauksen lämmitystä ja sekin varmaan lähtee huomenissa pois. Täytyy vaan joku tuoli asetella, että yltäisi paremmin.
 
Tämä on hyvä aine liimatahroille; AutoGlym Intensive Tar Remover
Kiitos! Täytyy huomenna käydä ostamassa kokeiluun, kun Motonet taas aukeaa. Toivottavasti auton teippaus kestäisi tuon aineen ja ei haittaisi vaikka olisi tehokasta liimatahroille.

Nyt näkee taas peruuttaa, kun sain lasikaton ja takalasin teippauksen irrotettua. :) Tuohon lasipinnalle ehkä kävisi joku rajumpikin aine? Ei ollut kovin työläs, mutta vähän erikoinen teippi oli laitettu tuohon lasille. Ei ollut siis aivan tasainen, vaan vähän röpöläinen. Hieman siis liimaa jäi, mutta minusta nyt jo paljon parempi, kun näkee.

Screenshot_2023-01-01-09-07-13-868_com.miui.gallery~2.jpg
 
Tämä on hyvä aine liimatahroille; AutoGlym Intensive Tar Remover
Motonet oli kiinni, niin käytiin hakemassa Minimanista tuo sama purkki. Hyvin kyllä nuo liimatahrat lähti ja teippaus ei siitä näyttänyt kärsivän. Kiitos vielä uudestaan vinkistä.
Noi teippaukset :facepalm:

"made in usa"

:srofl:
Lähti nuo tekstit aika hyvin pois, vaikka teippaukset onkin jo 2 vuotta ja 4 kuukautta vanhat. :thumbsup: Perffi nyt kai melkein valmis. Pestä toki ainakin saisi, mutta ei tuossa värissä lika oikein taida näkyä.

IMG_20230101_130201.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Motonet oli kiinni, niin käytiin hakemassa Minimanista tuo sama purkki. Hyvin kyllä nuo liimatahrat lähti ja teippaus ei siitä näyttänyt kärsivän. Kiitos vielä uudestaan vinkistä.

Lähti nuo tekstit aika hyvin pois, vaikka teippaukset onkin jo 2 vuotta ja 4 kuukautta vanhat. :thumbsup: Perffi nyt kai melkein valmis. Pestä toki ainakin saisi, mutta ei tuossa värissä lika oikein taida näkyä.

katso liitettä 1022815katso liitettä 1022816IMG_20230101_130201.jpg

Paljon parempi ilman tekstejä ja lippuja :thumbsup:
 
Olisikohan ollut joku Saksassa komennuksella ollut jenkki ostanut itselleen ja teippauttanut.
 
  • Tykkää
Reactions: TKR
Tuo digicamo on kyllä oikein nätti vaikka tykkäänkin mustista autoista. Hyvä että joku uskaltaa. Ja vielä parempi kun otit sen Teslan kyljestä irti.
 
Paljon parempi ilman tekstejä ja lippuja :thumbsup:
Mietin noita lippuja ja kävin nyppäämässä nekin irti. Helppo homma muuten, mutta tähdet oli reikiä, niin teippi lähti pieninä paloina irti :)
Olisikohan ollut joku Saksassa komennuksella ollut jenkki ostanut itselleen ja teippauttanut.
Tuo voisi selittää. Katollakin oli USA:n lippu, mutta koska takalasista ei nähnyt, niin se sai lähteä.
Tuo digicamo on kyllä oikein nätti vaikka tykkäänkin mustista autoista. Hyvä että joku uskaltaa. Ja vielä parempi kun otit sen Teslan kyljestä irti.
Ei ole enää tosiaan Teslan mainosta kyljessä. :) Teipin rajakin oli hieman likainen, niin nyt ei ole enää rajaa ja se musta töhnä lähti pois.

Liput lähti ja tuli minustakin paljon parempi. :thumbsup: Vielä täytyy lippujen liimat putsata pois, mutta se ei varmaan enää iso juttu ole.
IMG_20230101_161809.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Olisikohan ollut joku Saksassa komennuksella ollut jenkki ostanut itselleen ja teippauttanut.
Digicamo hakusanalla löysinkin tämän saman Performancen Facebookin kuvista. Täytyy perehtyä Teslan historiaan kun ehtii. 2022 tammikuussa siis tuo auton putsaus.


Facebook:

"Stardust PCS sopii hyvin myös teipeille. Tämä Tesla Model 3 performance on SS Customsin yhteistyössä teippaama Teslan alkuperäinen tuotos. Tesla ja SS Customs ovat tehneet yhteistyöt muidenkin projektien osalta ja näitä digi camo teippauksia on tehty useisiin autoihin osana Teslan Special Ops-ohjelmaa.

Pintaan laitettiin Stardust PCS 2 ja tuulilasille Stardust PCS G. Kylkiäisinä laitettiin matkaan Stardust Winter pinnoittavaa lasinpesunestettä.

Samalla laitettiin takakontin lastaussuoja, helmojen PPF ja rekisterikilven tausta poistettiin.

Kuraläppien saatavuudesta johtuen tämä auto tulee vielä uudelleen uusien läppien asennukseen.

Bebe Car Care"
 
Ite ymmärsin aluksi tuon made in usa -tarran ja usan lipun kuvan, että tuodaan esille ettei ole "kiinan tesla", vaan usassa tehty.
Tosin, jossain luin joskun aiemmin, että kiinassa kasatut olisi aavistuksen parempia laadullisesti. Tiiä sitten mikä totuus ja onko edes havaittava eroa.



Saabeista kun kuittailtiin jossain välissä, niin usein jotain noissa suomessa kootuissa ysisatasissa aikoinaan luki tarralla takaikkunassa, finland tai uusikaupunki, tms. liittyvää tekstiä. Vähän samaan tyyliin, kuin "toyotalla suomi kuljettaa", yms. aikakauden vastaavat sloganit.
Porokuosiin teipattua en ole nähnyt, jotain karvatuunauksia kyllä ollut autojen päällä. Poron taljoilla tuunattu auto olisikin aika hauska ja erottuva.
 
Takalasi saa olla vaikka ummessa. Peileistähän katsotaan taakse...
Etusivulaseja ei saa tummentaa ja ovat nykyään hylkäysperuste katsastuksessa. Omissa autoissa ollut 30-50% kalvot etusivuissa 10-15 vuotta ja viime kerralla katsastuksessa mainitsi, että "ensi vuonna noista kalvoista voi tulla ongelma". Poliisit ei ole huomauttanut koskaan, vaikka useasti pysäytetty syystä tai toisesta.

Toki jos kovin tumma on etusivusissa, niin onhan se turvallisuusriski pimeällä. Kevyt tummennus viilentää hieman ja tekee paremman optiikan.
 
Siis takalasin saa teipata umpeen, mutta etusivulaseihin ei saa laittaa edes kevyttä tummennosta? Vai liekkö sitte sakot maksettu aina vai eikö poliisit ole huomanneet.

Joo, kyllä takalasin saa teipata umpeen, tai vaikka maalata mustaks.
 
No taas sitä oppi jotain uutta. Eipä ole tämmöinenkään aiemmin tullut vastaan niin aiheutti lievää wtf-efektiä.
 
Takalasi saa olla vaikka ummessa. Peileistähän katsotaan taakse...
Etusivulaseja ei saa tummentaa ja ovat nykyään hylkäysperuste katsastuksessa. Omissa autoissa ollut 30-50% kalvot etusivuissa 10-15 vuotta ja viime kerralla katsastuksessa mainitsi, että "ensi vuonna noista kalvoista voi tulla ongelma". Poliisit ei ole huomauttanut koskaan, vaikka useasti pysäytetty syystä tai toisesta.

Toki jos kovin tumma on etusivusissa, niin onhan se turvallisuusriski pimeällä. Kevyt tummennus viilentää hieman ja tekee paremman optiikan.
Minkä optiikan? Kiikaroitko sinä usein siitä sivulasista?
 
myynti1.jpg


2018 BMW 740Le XDrive iPerformance Business Exclusive

Tällainen seiska tuli arkiautoksi sekä osin eräänlaiseksi "tech-fest" -testailukohteeksi. Minulla ei ole tätä ennen ollut yhtäkään edes etäisesti uutta "käyttöautoa" vaan olen pyrkinyt menemään mahdollisimman halvoilla rotteloilla ja säästellyt rahat harrasteleluihin. Tätä ennen uusin auto oli 6 vuotias Alfa-Romeo "hothatch", mutta onhan tämä jotain aivan muuta.

....

Tällä menty nyt vuosi ja karvaa vaille 30tkm. Epäilin autoa hankkiessani, että vuodessa tulee noin 15tkm ajosuorite, kuinka väärässä olinkaan :poop: Tuli rullattua tuplaten tuo km-määrä. En muista milloin viimeksi olisin käyttiksellä painellut tämmöisiä ajosuoritteita.

Käytännössä joka paikkaan mennään "kavereiden kanssa" tällä, kaverit ja tutut tykkää ja itsekin tykkään ... ei vähiten istua takana! Autosta tippuu pelkkiä kehuja sekä ylistäviä kommentteja, sellaistenkin toimesta jotka ostelee uusia, moderneja, kymmeniä ja kymmeniä tuhansia euroja kalliimpia "perheautoja" muutaman vuoden välein. Kyllä tämmöinen, vaikka jo muutaman vuodenkin ikäinen edustusauto on ... noh, aito edustusauto.

Omistajuuden alkuvaiheessa arvelutti auton ulkomitat, auto on todella iso henkilöautoksi. Kaiken lisäksi aloin parin kuukauden omistajuuden jälkeen asioimaan suht ahkeraan aivan vastakkaisella puolella pk-seutua -> tällä on tullut ajeltua ympäri Helsingin kantakaupunkia enemmän kuin ajelin siellä viimeiseen ... 10 vuoteen. Ulkomitat kun oppii niin ainoa haaste on taskuparkeeraus, koska en täysin luota tutkiin. Ne alkaa huutamaan hoosiannaa mielestäni melko aikaisin, lisäksi takakameran (tai etukameran) kuva muuttuu automaattisesti ylhäältäpäin "teennäisesti" otetuksi kera sellaisten bemarin etäisyystutkien "väritiilien" -> siitä tulee vaikeaselkoinen.

Koostaan huolimatta auto on ketterä ajettava kiperissäkin "kadunkulmapyörittelyissä", kiitos 1. omistajan ruksaaman lisävarusteisen nelipyöräohjauksen. Olen kokeillut "lumiketjumoodissa" disabloida takapyörien kääntymisen (toimenpiteen voi iDrivestä tehdä milloin vain) ja auto muuttuu paljon kankeammaksi. Näitähän on paljon nettiautossa ilman ko. varustetta, eipä käy omistajia kateeksi. Sen verran tällä tosin joutuu suunnittelemaan, että esimerkiksi Espoolaisen kauppakeskus Ison Omenan p-halliin tämä ei taitu muualta kuin rakennuksen takaa, muut 2 (vai 3) sisäänajoa on miinoitettu todella pienisäteisillä "liikenneympyröillä". Käyneet tietää...

Hybridivoimalinja oli minulle aivan uusi tuttavuus ja erittäin miellyttävä sellainen. Kaasunvaste on jotain aivan muuta mihin olen autossa aiemmin tottunut, sähköautomaisen "instant". Neliveto pitää huolen etenemisestä ja pk-seudun joulukuun lumimayhemitkin oli yhtä nautintoa ajaa. Tämän 2,1tn omapaino tuo (yhdessä nelivedon kanssa) mukavaa vakautta esimerkiksi korkeidenkin lumipolanteiden ylittämiseen ja oikein kiperissä paikoissa auton ilma-alustan saa nousemaan nappia painamalla 2 vai 3cm -> tällä pääsee todella isojen "lumiauravallien" yli ilman pelkoa kiinnijäämisistä tai kivikovien jääkokkareiden kopinoista. Esilämmitys/viilennysjärjestelmä on myös aivan 5/5! Sen saa päälle äppin kautta milloin vain, auton ei tarvitse olla latauspiuhassa kiinni kuten yllättävän monilla muilla merkeillä. Kiitos BMW, kiitos.

Auto on kaiken lisäksi ensimmäinen moderni BMW minulle ja olen tykästynyt iDriven käyttöjärjestelmän logiikkaan, mieleen ei tule yhtäkään ärsyttävää piirrettä. Tykkään suunnattomasti "takaisin palautuvasta" viiksestä joka vissiin on uudemmissa bemareissa poistettu käytöstä ja palattu vanhanmalliseen, harmi. Bemarimaiset radion yläpuoliset "pikanäppäimet" ovat käytössä päivittäin, samoin ominaisuus jolla ilmastoinnin keskisuulakkeista saa muuta ilmastointia lämpöisempää / kylmempää ilmaa. Auto on lisäksi tarpeeksi vanha ettei tarvitse mennä mistään käyttöjärjestelmän valikoista säätelemään jotain ihan itsestään selviä toiminnallisuuksia kuten perse / rattigrilliä saatika ilmastoinnin asetuksia. Tykkään painella fyysisiä nappeja, niistä tulee se tietty tuntuma, "laatuvaikutelma", auton ominaisuuksien "koskettelu", miltä mikäkin tuntuu sormenpäissä. Esimerkiksi niinkin pikkujutut kuin vilkkuviiksi tai iDriven pylpyrän kääntely on aivan erituntuista kuin ajamissani huollon 5-sarjan sijaisautoissa. Kiitos BMW, kiitos.

Tässä on todella paljon hilavitkuttimia joita en ole juurikaan käyttänyt (asuinpaikka pks, jokapuolella katuvalot ym.). Laservalot, Night Vision, ACC ja semiautonominen ajaminen, pysäköintiavustin ym. varusteiden käyttö on jäänyt muutamaan hassuun kertaan. Ajomukavuuteen ja tietynlaiseen ylellisyyteen vaikuttaa vain asiat / varusteet, joihin kuljettajana tulee suoraan koskettua, ne on minulle tärkeitä. Eli penkit ja käsin kosketeltavat hallintalaitteet. Lisävarusteinen keraaminen pinnoite jälkimmäisissä on aivan "must have" ja penkeissä tämä "nappanahka". Tuntuma on aivan eri luokkaa kuin bemarin perusnahoissa, nämä eivät ole olleet kertaakaan epämiellyttävän kuumat tai -kylmät. Voin vain kuvitella miltä ministeritason "Merino Leather" -tuntuisi, 12-15te lisähintaansa toivottavasti ... hyvältä? Olen myös tykästynyt tässä turhakkeeseen nimeltä imuovet ja käytän niitä kokoajan. Samoin "ledikatto" on päällä eli aurinkosuoja pois tieltä kokoajan, turhamaisuutta pahimmillaan. Sen sijaan yksi systeemi, joka ei ole turhamaisuutta ja jota jokaikinen autossa istunut on hämmästellyt & kehunut vuolaasti on Bowers & Wilkins 3D Diamond Surround Sound -hifisysteemi. Tehdastekoiseksi järjestelmäksi aivan mieletön, siis aivan mieletön - tätä kokemusta vahvistaa lukuisat em. järjestelmän hifialan ammattilaisten arvostelutkin. Yksi parhaimpia autohifijärjestelmiä ikinä, Bentelyn ja RR:n kaltaisten luksusmerkkien superhifisysteemien kanssa.

Kaiken kaikkiaan olen tykännyt tästä autosta latausporttiongelmien (*) jälkeenkin todella paljon. Mitään selkeää ärsyttävyyttä tai puutetta autossa ei ole. Näilläkään kilometreillä (121tkm) ei minkäänlaisia ihmeellisyyksiä mittaristossa (varoitusvaloja, "bugeja", tutkien tai sensoreiden sekoilua kelin vuoksi, whatever), ei nitinöitä, ei natinoita, ei tuulen suhinaa, ei nastarenkaiden ropinaa, käytännössä ei mitään ääniä -> ajaminen stadin kaltaisessa liikennevalo & meluhelvetissäkin on miellyttävällä tavalla todella seesteinen tapahtuma, jota ei pysty sanoiksi pukemaan. Varsinkin mukulakivetyksellä ero "tavalliseen autoon" on valtava! Vaihteistohan on "vanhan mallinen" 8-lovinen momentinmuunnin ja sen vaihtoja ei tunne mitenkään, auto vain etenee sähköautomaisesti eteenpäin itse itseään täysin saumattomasti "imien". Autossa ei ole edes kierroslukumittaria muuta kuin SPORT-ajotilassa, muulloin on pelkkä prosentuaalinen "voimareservimittari". Akusto saisi olla isompi, omalla ajoprofiililla säästyisi mukavasti rahaa mm. työmatkan kanssa, jos tässä olisi edes faceliftin akusto (12kwh vs 9,2).

Tämä auto on antanut ihan sairaasti "rahalle vastinetta", alkuperäinen ostohinta oli noin 55te ja siihen summaan tässä on ollut aivan helvetisti autoa, mukavuutta, seesteisyyttä. Huomaan miten kuskiaan rentouttava, "hellivä" auto muuttaa myös ajokäyttäytymistä & ajotapaa selvästi rennommaksi. Vaikka alunalkaenkaan en ole ollut mikään dynaaminen liikennevalo-räikkönen niin tällä olen vieläkin rauhallisempi liikenteessä. Paras auto minkä olen itse ikinä omistanut! Aivan toisessa luokassa kuin vaikkapa aivan uudet 3/5-sarjan bemarit, joita pääsin huoltojen aikana ajamaan useita (530e M-sport, 520d, 330e). Ne tuntui aivan ... rimpuloilta tämän tarjoaman matkustusylellisyyden jälkeen. Mutta samaan aikaan tiedostan kymmenet ja kymmenet mahdolliset vikakohteet, joiden kanssa en haluaisi joutua maksumieheksi :greedy: Muuten tässä olisi todella paljon autoa pitkäksi aikaa, jos tähän vain saisi jonkinlaisen jatkotakuun. Pitäisi kierrättää jonkin autoliikkeen kautta ja hommata uusi maksimaalinen "lisäturva", hehe.


*Luotettavuus: Autosta on vuoden ja 30tkm matkalla (92 -> 122 tkm) hajonnut kaksi asiaa:

1. Apparin etuoven "comfort entry" (lukitus aukeaa & sulkeutuu ovenkahvaa hipaisemalla) alkoi takkuilemaan marraskuun alun pakkasilla. Joskus toimi 2vk putkeen, joskus pätki 3pv putkeen. Tykkään siis nostella työläppärin salkun apparin jalkatilaan.

2. Noin 2-3vk myöhemmin autoon iski latausongelmat; "Unable to charge - Mains Power Too Low". Googlesta tuli kymmeniä osumia "KLE-yksikköön", joka on nähtävästi näissä bemarin 1st gen hybrideissä (i3, 330e, 530e, 740e) ihan tyyppivika. Korjaus vain sössittiin bemarin virallisen merkkihuollon, Autokeskuksen toimesta ihan täysin. Autoa sai käyttää siellä neljä (4) kertaa ennen kuin tuli kuntoon, melko käsittämätöntä touhua. Muun muassa vian diagnosoinnin ja yhden osan vaihdon jälkeen (jolla vika ei tullut kuntoon) autoa minulle luovuttanut työnjohtaja ei lukenut mekaanikon työmääräystä tarpeeksi tarkasti -> autolle varattiin uusi aika vian jatkodiagnosointiin. Vaikka siis autoa korjannut mekaanikko oli kirjoittanut, että seuraava askel olisi KLE-yksikön vaihto. Eli toimitin auton parin viikon jälkeen tähän jatkodiagnosointiin jolloin toinen työnjohtaja tajusi, että hei tossahan suositeltiin jo KLE-yksikön vaihtoa -> meikä jatkaa siitä takaisin kotiin. Osa tilaukseen ja odottelemaan, tässä meni taas reilut 2vk. Yhteensä tossa touhussa meni kaikkineen melkein 2kk ja reilut 3000km.

Tulipahan ainakin selvitettyä 3tkm aikana, että kun ei lataa niin omassa pk-seudun pyörittelyssä talvikulutus pyöri noin 8,4-9,2L/100km. Ei mikään älytön 2,1tn painoiselle nelivetoiselle isolle autolle, seuraan siis kulutuksia excelissä. Olin jopa yllättynyt siitä, miten vähän auto kulutti joulukuulla kun pk-seudulla oli lunta ja pakkasta todella paljon, toki oma ajotyyli tällä on rauhallinen. Niin ja onhan toi kulutus on todella paljon normaaliin verrattuna; kesällä tankilliset meni jopa ykkösellä alkavilla lukemilla (1,8-2,4L/100km) eli tankkasin autoa kerran per 2000-2500km ja lataan kotona ja duunissa, sekä tienpäällä sähköautojen latureilla aina kun tilaa. Vierintävastus & ilmanvastus tässä on todella pieni, keulassa on kaksi eri säleikköä (jäähdyttimen säleikkö ja puskurin alaosassa toinen) joita sähköaivo operoi auki-kiinni moottorin ja voimansiirron lämpötilojen mukaan. Tämä esimerkiksi rullaa todella pitkiä matkoja kun nostaa jalkaa kaasulta.

Vuosipäivän kunniaksi tuli eilen jynssättyä tämä putipuhtaaksi, huolimatta pk-seudun jäätävästä rapakelistä. Kuvaa en valitettavasti napsaissut, enkä itseasiassa ole napsinut aikoihin. Edellinen autosta napsaamani kuva on marraskuulta, josta käy hauskasti ilmi sekin, ettei tämä mahdu pituussuunnassa normaaliin pysäköintiruutuun, ei millään. Duunissa on katospaikka niin vaikka keulan ajaa seinään kiinni, perä on liki puoli metriä katoksen ulkopuolella, hehe.

masa ja pepe.jpg


Ohessa vielä kiinnostuneille pari artikkelia tästä "G12" -sarjan seiskasta:


 
Tällä menty nyt vuosi ja karvaa vaille 30tkm. Epäilin autoa hankkiessani, että vuodessa tulee noin 15tkm ajosuorite, kuinka väärässä olinkaan :poop: Tuli rullattua tuplaten tuo km-määrä. En muista milloin viimeksi olisin käyttiksellä painellut tämmöisiä ajosuoritteita.

Käytännössä joka paikkaan mennään "kavereiden kanssa" tällä, kaverit ja tutut tykkää ja itsekin tykkään ... ei vähiten istua takana! Autosta tippuu pelkkiä kehuja sekä ylistäviä kommentteja, sellaistenkin toimesta jotka ostelee uusia, moderneja, kymmeniä ja kymmeniä tuhansia euroja kalliimpia "perheautoja" muutaman vuoden välein. Kyllä tämmöinen, vaikka jo muutaman vuodenkin ikäinen edustusauto on ... noh, aito edustusauto.

Omistajuuden alkuvaiheessa arvelutti auton ulkomitat, auto on todella iso henkilöautoksi. Kaiken lisäksi aloin parin kuukauden omistajuuden jälkeen asioimaan suht ahkeraan aivan vastakkaisella puolella pk-seutua -> tällä on tullut ajeltua ympäri Helsingin kantakaupunkia enemmän kuin ajelin siellä viimeiseen ... 10 vuoteen. Ulkomitat kun oppii niin ainoa haaste on taskuparkeeraus, koska en täysin luota tutkiin. Ne alkaa huutamaan hoosiannaa mielestäni melko aikaisin, lisäksi takakameran (tai etukameran) kuva muuttuu automaattisesti ylhäältäpäin "teennäisesti" otetuksi kera sellaisten bemarin etäisyystutkien "väritiilien" -> siitä tulee vaikeaselkoinen.

Koostaan huolimatta auto on ketterä ajettava kiperissäkin "kadunkulmapyörittelyissä", kiitos 1. omistajan ruksaaman lisävarusteisen nelipyöräohjauksen. Olen kokeillut "lumiketjumoodissa" disabloida takapyörien kääntymisen (toimenpiteen voi iDrivestä tehdä milloin vain) ja auto muuttuu paljon kankeammaksi. Näitähän on paljon nettiautossa ilman ko. varustetta, eipä käy omistajia kateeksi. Sen verran tällä tosin joutuu suunnittelemaan, että esimerkiksi Espoolaisen kauppakeskus Ison Omenan p-halliin tämä ei taitu muualta kuin rakennuksen takaa, muut 2 (vai 3) sisäänajoa on miinoitettu todella pienisäteisillä "liikenneympyröillä". Käyneet tietää...

Hybridivoimalinja oli minulle aivan uusi tuttavuus ja erittäin miellyttävä sellainen. Kaasunvaste on jotain aivan muuta mihin olen autossa aiemmin tottunut, sähköautomaisen "instant". Neliveto pitää huolen etenemisestä ja pk-seudun joulukuun lumimayhemitkin oli yhtä nautintoa ajaa. Tämän 2,1tn omapaino tuo (yhdessä nelivedon kanssa) mukavaa vakautta esimerkiksi korkeidenkin lumipolanteiden ylittämiseen ja oikein kiperissä paikoissa auton ilma-alustan saa nousemaan nappia painamalla 2 vai 3cm -> tällä pääsee todella isojen "lumiauravallien" yli ilman pelkoa kiinnijäämisistä tai kivikovien jääkokkareiden kopinoista. Esilämmitys/viilennysjärjestelmä on myös aivan 5/5! Sen saa päälle äppin kautta milloin vain, auton ei tarvitse olla latauspiuhassa kiinni kuten yllättävän monilla muilla merkeillä. Kiitos BMW, kiitos.

Auto on kaiken lisäksi ensimmäinen moderni BMW minulle ja olen tykästynyt iDriven käyttöjärjestelmän logiikkaan, mieleen ei tule yhtäkään ärsyttävää piirrettä. Tykkään suunnattomasti "takaisin palautuvasta" viiksestä joka vissiin on uudemmissa bemareissa poistettu käytöstä ja palattu vanhanmalliseen, harmi. Bemarimaiset radion yläpuoliset "pikanäppäimet" ovat käytössä päivittäin, samoin ominaisuus jolla ilmastoinnin keskisuulakkeista saa muuta ilmastointia lämpöisempää / kylmempää ilmaa. Auto on lisäksi tarpeeksi vanha ettei tarvitse mennä mistään käyttöjärjestelmän valikoista säätelemään jotain ihan itsestään selviä toiminnallisuuksia kuten perse / rattigrilliä saatika ilmastoinnin asetuksia. Tykkään painella fyysisiä nappeja, niistä tulee se tietty tuntuma, "laatuvaikutelma", auton ominaisuuksien "koskettelu", miltä mikäkin tuntuu sormenpäissä. Esimerkiksi niinkin pikkujutut kuin vilkkuviiksi tai iDriven pylpyrän kääntely on aivan erituntuista kuin ajamissani huollon 5-sarjan sijaisautoissa. Kiitos BMW, kiitos.

Tässä on todella paljon hilavitkuttimia joita en ole juurikaan käyttänyt (asuinpaikka pks, jokapuolella katuvalot ym.). Laservalot, Night Vision, ACC ja semiautonominen ajaminen, pysäköintiavustin ym. varusteiden käyttö on jäänyt muutamaan hassuun kertaan. Ajomukavuuteen ja tietynlaiseen ylellisyyteen vaikuttaa vain asiat / varusteet, joihin kuljettajana tulee suoraan koskettua, ne on minulle tärkeitä. Eli penkit ja käsin kosketeltavat hallintalaitteet. Lisävarusteinen keraaminen pinnoite jälkimmäisissä on aivan "must have" ja penkeissä tämä "nappanahka". Tuntuma on aivan eri luokkaa kuin bemarin perusnahoissa, nämä eivät ole olleet kertaakaan epämiellyttävän kuumat tai -kylmät. Voin vain kuvitella miltä ministeritason "Merino Leather" -tuntuisi, 12-15te lisähintaansa toivottavasti ... hyvältä? Olen myös tykästynyt tässä turhakkeeseen nimeltä imuovet ja käytän niitä kokoajan. Samoin "ledikatto" on päällä eli aurinkosuoja pois tieltä kokoajan, turhamaisuutta pahimmillaan. Sen sijaan yksi systeemi, joka ei ole turhamaisuutta ja jota jokaikinen autossa istunut on hämmästellyt & kehunut vuolaasti on Bowers & Wilkins 3D Diamond Surround Sound -hifisysteemi. Tehdastekoiseksi järjestelmäksi aivan mieletön, siis aivan mieletön - tätä kokemusta vahvistaa lukuisat em. järjestelmän hifialan ammattilaisten arvostelutkin. Yksi parhaimpia autohifijärjestelmiä ikinä, Bentelyn ja RR:n kaltaisten luksusmerkkien superhifisysteemien kanssa.

Kaiken kaikkiaan olen tykännyt tästä autosta latausporttiongelmien (*) jälkeenkin todella paljon. Mitään selkeää ärsyttävyyttä tai puutetta autossa ei ole. Näilläkään kilometreillä (121tkm) ei minkäänlaisia ihmeellisyyksiä mittaristossa (varoitusvaloja, "bugeja", tutkien tai sensoreiden sekoilua kelin vuoksi, whatever), ei nitinöitä, ei natinoita, ei tuulen suhinaa, ei nastarenkaiden ropinaa, käytännössä ei mitään ääniä -> ajaminen stadin kaltaisessa liikennevalo & meluhelvetissäkin on miellyttävällä tavalla todella seesteinen tapahtuma, jota ei pysty sanoiksi pukemaan. Varsinkin mukulakivetyksellä ero "tavalliseen autoon" on valtava! Vaihteistohan on "vanhan mallinen" 8-lovinen momentinmuunnin ja sen vaihtoja ei tunne mitenkään, auto vain etenee sähköautomaisesti eteenpäin itse itseään täysin saumattomasti "imien". Autossa ei ole edes kierroslukumittaria muuta kuin SPORT-ajotilassa, muulloin on pelkkä prosentuaalinen "voimareservimittari". Akusto saisi olla isompi, omalla ajoprofiililla säästyisi mukavasti rahaa mm. työmatkan kanssa, jos tässä olisi edes faceliftin akusto (12kwh vs 9,2).

Tämä auto on antanut ihan sairaasti "rahalle vastinetta", alkuperäinen ostohinta oli noin 55te ja siihen summaan tässä on ollut aivan helvetisti autoa, mukavuutta, seesteisyyttä. Huomaan miten kuskiaan rentouttava, "hellivä" auto muuttaa myös ajokäyttäytymistä & ajotapaa selvästi rennommaksi. Vaikka alunalkaenkaan en ole ollut mikään dynaaminen liikennevalo-räikkönen niin tällä olen vieläkin rauhallisempi liikenteessä. Paras auto minkä olen itse ikinä omistanut! Aivan toisessa luokassa kuin vaikkapa aivan uudet 3/5-sarjan bemarit, joita pääsin huoltojen aikana ajamaan useita (530e M-sport, 520d, 330e). Ne tuntui aivan ... rimpuloilta tämän tarjoaman matkustusylellisyyden jälkeen. Mutta samaan aikaan tiedostan kymmenet ja kymmenet mahdolliset vikakohteet, joiden kanssa en haluaisi joutua maksumieheksi :greedy: Muuten tässä olisi todella paljon autoa pitkäksi aikaa, jos tähän vain saisi jonkinlaisen jatkotakuun. Pitäisi kierrättää jonkin autoliikkeen kautta ja hommata uusi maksimaalinen "lisäturva", hehe.


*Luotettavuus: Autosta on vuoden ja 30tkm matkalla (92 -> 122 tkm) hajonnut kaksi asiaa:

1. Apparin etuoven "comfort entry" (lukitus aukeaa & sulkeutuu ovenkahvaa hipaisemalla) alkoi takkuilemaan marraskuun alun pakkasilla. Joskus toimi 2vk putkeen, joskus pätki 3pv putkeen. Tykkään siis nostella työläppärin salkun apparin jalkatilaan.

2. Noin 2-3vk myöhemmin autoon iski latausongelmat; "Unable to charge - Mains Power Too Low". Googlesta tuli kymmeniä osumia "KLE-yksikköön", joka on nähtävästi näissä bemarin 1st gen hybrideissä (i3, 330e, 530e, 740e) ihan tyyppivika. Korjaus vain sössittiin bemarin virallisen merkkihuollon, Autokeskuksen toimesta ihan täysin. Autoa sai käyttää siellä neljä (4) kertaa ennen kuin tuli kuntoon, melko käsittämätöntä touhua. Muun muassa vian diagnosoinnin ja yhden osan vaihdon jälkeen (jolla vika ei tullut kuntoon) autoa minulle luovuttanut työnjohtaja ei lukenut mekaanikon työmääräystä tarpeeksi tarkasti -> autolle varattiin uusi aika vian jatkodiagnosointiin. Vaikka siis autoa korjannut mekaanikko oli kirjoittanut, että seuraava askel olisi KLE-yksikön vaihto. Eli toimitin auton parin viikon jälkeen tähän jatkodiagnosointiin jolloin toinen työnjohtaja tajusi, että hei tossahan suositeltiin jo KLE-yksikön vaihtoa -> meikä jatkaa siitä takaisin kotiin. Osa tilaukseen ja odottelemaan, tässä meni taas reilut 2vk. Yhteensä tossa touhussa meni kaikkineen melkein 2kk ja reilut 3000km.

Tulipahan ainakin selvitettyä 3tkm aikana, että kun ei lataa niin omassa pk-seudun pyörittelyssä talvikulutus pyöri noin 8,4-9,2L/100km. Ei mikään älytön 2,1tn painoiselle nelivetoiselle isolle autolle, seuraan siis kulutuksia excelissä. Olin jopa yllättynyt siitä, miten vähän auto kulutti joulukuulla kun pk-seudulla oli lunta ja pakkasta todella paljon, toki oma ajotyyli tällä on rauhallinen. Niin ja onhan toi kulutus on todella paljon normaaliin verrattuna; kesällä tankilliset meni jopa ykkösellä alkavilla lukemilla (1,8-2,4L/100km) eli tankkasin autoa kerran per 2000-2500km ja lataan kotona ja duunissa, sekä tienpäällä sähköautojen latureilla aina kun tilaa. Vierintävastus & ilmanvastus tässä on todella pieni, keulassa on kaksi eri säleikköä (jäähdyttimen säleikkö ja puskurin alaosassa toinen) joita sähköaivo operoi auki-kiinni moottorin ja voimansiirron lämpötilojen mukaan. Tämä esimerkiksi rullaa todella pitkiä matkoja kun nostaa jalkaa kaasulta.

Vuosipäivän kunniaksi tuli eilen jynssättyä tämä putipuhtaaksi, huolimatta pk-seudun jäätävästä rapakelistä. Kuvaa en valitettavasti napsaissut, enkä itseasiassa ole napsinut aikoihin. Edellinen autosta napsaamani kuva on marraskuulta, josta käy hauskasti ilmi sekin, ettei tämä mahdu pituussuunnassa normaaliin pysäköintiruutuun, ei millään. Duunissa on katospaikka niin vaikka keulan ajaa seinään kiinni, perä on liki puoli metriä katoksen ulkopuolella, hehe.

masa ja pepe.jpg


Ohessa vielä kiinnostuneille pari artikkelia tästä "G12" -sarjan seiskasta:


Minulla on kotiteatterissani 11 kaiutinta(Atmos äänet, 2 subia). Tuossa autossa on 5 kaiutinta enemmän!!
Helppo uskoa että huippuäänentoistovalmistaja osaa hommansa...
 
Minulla on kotiteatterissani 11 kaiutinta(Atmos äänet, 2 subia). Tuossa autossa on 5 kaiutinta enemmän!!
Helppo uskoa että huippuäänentoistovalmistaja osaa hommansa...

Laske sinäkin yksittäiset elementit kotiteatterissasi niin saat vertailukelpoisen luvun. Huvittava tuo autovalmistajien tapa puhua kaiuttimista. Ei siinä, 7-sarja äänentoisto on hyvällä mallilla ja se on pääasia.
 
Plus auton akustiikka vaatii ties mitä extraa vs perus kotiteatteri. Hyvä 2.1 setuppi pesee 90% autojen miljoonan kajarin sen ja tuon valmistajan hifeistä.
 
Mainoksen mukaan mun preemium-skoodas on 23 kailotinta ja 1920w henkee.. Kyl sillä juur radiosta kuulee sään ja spotifysta Fortunate son:in.
 
Minulla on kotiteatterissani 11 kaiutinta(Atmos äänet, 2 subia). Tuossa autossa on 5 kaiutinta enemmän!!
Helppo uskoa että huippuäänentoistovalmistaja osaa hommansa...

Elementti vs. kajari :hmm:

Tässä ei sentään ole kajareita auton katossa, sen sijaan W222-sarjan ässämersussa oli jo vm.2013 -> parhaimmassa Burmeister-järjestelmässä keskellä autoa katossa "kajari", joka sisälsi vuosimallista riippuen joko 1 tai 3 elementtiä. Kyllä se näin maallikolle toi lisää "tilaäänen" tuntua, vähän kuin peruskotiteatteripurkeista rakennettu 5.1 vs asunnon katon kautta ääniä heijastava "Atmos".
 
Joo, on tuo aika törkeätä mainosta että elementtejä nimitetään kaiuttimiksi. Voisivat kuluttajaviranomaisetkin läväyttää sakot tuollaisesta. Taitaa vain olla niin yleistä tuollainen ylimainostus, että on maan tapa, eikä siihen puututa siksi.

Siksi noita nettihuijareitakin riittää pilvin pimein. Kuluttajaviranomaisilla ei ole aikomustakaan tehdä asialle mitään. Rosvot saavat mellastaa netissä miten tahtovat.
Tämä on sitä digiaikaa. Ensi alkuun kun tietokoneet eivät olleet niin yleisiä niin ei ollut rikoksiakaan. Nyt kun kaikki pakotetaan yhteiskunnassa netin käyttöön käytännössä niin rikokset lisääntyvät potentaalisesti. Ja kun ne lisääntyvät tällä tavoin, niin niihin ei niiden yleisyyden vuoksi voida enää puuttuakaan, peli on jo menetetty.
Pankkitunnuksiakin käyttävät kaikki firmat tunnistamiseen, pankeilla on ylivalta.
Tänään luin että pankit ovat korottaneet maksujaan yhdistyksiltä ja tienhoitokunniltakin moninkertaisiksi.
Puuttuvatkohan viranomaiset tähänkään?

Aiemmin pankkien väärinkäytökset sivuutettiin olankohautuksella tyyliin "älkää enää tehkö niin". Mistään korvauksista asiakkaille ei ollut puhettakaan. Minulla ja pojallani ainakin on mennyt luottamus pankkeihin-laillisia rosvoja ovat pankit.

Mistä pankit ovat saaneet valtuudet vaatia asiakkailta henkilökorttia? Ajokortti hyväksytään muualla mutta ei pankissa?
Vai onko tuo yhden pankin vaatimus itse keksittyä asiakkaiden kiusaamista?
Tässä tuli OT:ia mutta on näillä käytännön sidoksia kuitenkin
 
Viimeksi muokattu:
Joo, on tuo aika törkeätä mainosta että elementtejä nimitetään kaiuttimiksi. Voisivat kuluttajaviranomaisetkin läväyttää sakot tuollaisesta. Taitaa vain olla niin yleistä tuollainen ylimainostus, että on maan tapa, eikä siihen puututa siksi.

Siksi noita nettihuijareitakin riittää pilvin pimein. Kuluttajaviranomaisilla ei ole aikomustakaan tehdä asialle mitään. Rosvot saavat mellastaa netissä miten tahtovat.
Tämä on sitä digiaikaa. Ensi alkuun kun tietokoneet eivät olleet niin yleisiä niin ei ollut rikoksiakaan. Nyt kun kaikki pakotetaan yhteiskunnassa netin käyttöön käytännössä niin rikokset lisääntyvät potentaalisesti. Ja kun ne lisääntyvät tällä tavoin, niin niihin ei niiden yleisyyden vuoksi voida enää puuttuakaan, peli on jo menetetty.
Pankkitunnuksiakin käyttävät kaikki firmat tunnistamiseen, pankeilla on ylivalta.
Tänään luin että pankit ovat korottaneet maksujaan yhdistyksiltä ja tienhoitokunniltakin moninkertaisiksi.
Puuttuvatkohan viranomaiset tähänkään?

Aiemmin pankkien väärinkäytökset sivuutettiin olankohautuksella tyyliin "älkää enää tehkö niin". Mistään korvauksista asiakkaille ei ollut puhettakaan. Minulla ja pojallani ainakin on mennyt luottamus pankkeihin-laillisia rosvoja ovat pankit.
Ihan sama kuin nuo wattimainokset missä tahansa hifissä. Ilmoitellaan piikki wattimääriä vs jatkuvat wattimäärät. 500w on varsin eri kuin 150W RMS teho. Helppo huudella tuhansien wattien tehoja kun jollain toisella merkillä saattaa olla RMS watit ilmoitettuna. Kummasti 90% kuluttajista kokee tuon piikkitehon ilmoittavan setin paremmaksi.
 
Tällä menty nyt vuosi ja karvaa vaille 30tkm. Epäilin autoa hankkiessani, että vuodessa tulee noin 15tkm ajosuorite, kuinka väärässä olinkaan :poop: Tuli rullattua tuplaten tuo km-määrä. En muista milloin viimeksi olisin käyttiksellä painellut tämmöisiä ajosuoritteita.

Käytännössä joka paikkaan mennään "kavereiden kanssa" tällä, kaverit ja tutut tykkää ja itsekin tykkään ... ei vähiten istua takana! Autosta tippuu pelkkiä kehuja sekä ylistäviä kommentteja, sellaistenkin toimesta jotka ostelee uusia, moderneja, kymmeniä ja kymmeniä tuhansia euroja kalliimpia "perheautoja" muutaman vuoden välein. Kyllä tämmöinen, vaikka jo muutaman vuodenkin ikäinen edustusauto on ... noh, aito edustusauto.

Omistajuuden alkuvaiheessa arvelutti auton ulkomitat, auto on todella iso henkilöautoksi. Kaiken lisäksi aloin parin kuukauden omistajuuden jälkeen asioimaan suht ahkeraan aivan vastakkaisella puolella pk-seutua -> tällä on tullut ajeltua ympäri Helsingin kantakaupunkia enemmän kuin ajelin siellä viimeiseen ... 10 vuoteen. Ulkomitat kun oppii niin ainoa haaste on taskuparkeeraus, koska en täysin luota tutkiin. Ne alkaa huutamaan hoosiannaa mielestäni melko aikaisin, lisäksi takakameran (tai etukameran) kuva muuttuu automaattisesti ylhäältäpäin "teennäisesti" otetuksi kera sellaisten bemarin etäisyystutkien "väritiilien" -> siitä tulee vaikeaselkoinen.

Koostaan huolimatta auto on ketterä ajettava kiperissäkin "kadunkulmapyörittelyissä", kiitos 1. omistajan ruksaaman lisävarusteisen nelipyöräohjauksen. Olen kokeillut "lumiketjumoodissa" disabloida takapyörien kääntymisen (toimenpiteen voi iDrivestä tehdä milloin vain) ja auto muuttuu paljon kankeammaksi. Näitähän on paljon nettiautossa ilman ko. varustetta, eipä käy omistajia kateeksi. Sen verran tällä tosin joutuu suunnittelemaan, että esimerkiksi Espoolaisen kauppakeskus Ison Omenan p-halliin tämä ei taitu muualta kuin rakennuksen takaa, muut 2 (vai 3) sisäänajoa on miinoitettu todella pienisäteisillä "liikenneympyröillä". Käyneet tietää...

Hybridivoimalinja oli minulle aivan uusi tuttavuus ja erittäin miellyttävä sellainen. Kaasunvaste on jotain aivan muuta mihin olen autossa aiemmin tottunut, sähköautomaisen "instant". Neliveto pitää huolen etenemisestä ja pk-seudun joulukuun lumimayhemitkin oli yhtä nautintoa ajaa. Tämän 2,1tn omapaino tuo (yhdessä nelivedon kanssa) mukavaa vakautta esimerkiksi korkeidenkin lumipolanteiden ylittämiseen ja oikein kiperissä paikoissa auton ilma-alustan saa nousemaan nappia painamalla 2 vai 3cm -> tällä pääsee todella isojen "lumiauravallien" yli ilman pelkoa kiinnijäämisistä tai kivikovien jääkokkareiden kopinoista. Esilämmitys/viilennysjärjestelmä on myös aivan 5/5! Sen saa päälle äppin kautta milloin vain, auton ei tarvitse olla latauspiuhassa kiinni kuten yllättävän monilla muilla merkeillä. Kiitos BMW, kiitos.

Auto on kaiken lisäksi ensimmäinen moderni BMW minulle ja olen tykästynyt iDriven käyttöjärjestelmän logiikkaan, mieleen ei tule yhtäkään ärsyttävää piirrettä. Tykkään suunnattomasti "takaisin palautuvasta" viiksestä joka vissiin on uudemmissa bemareissa poistettu käytöstä ja palattu vanhanmalliseen, harmi. Bemarimaiset radion yläpuoliset "pikanäppäimet" ovat käytössä päivittäin, samoin ominaisuus jolla ilmastoinnin keskisuulakkeista saa muuta ilmastointia lämpöisempää / kylmempää ilmaa. Auto on lisäksi tarpeeksi vanha ettei tarvitse mennä mistään käyttöjärjestelmän valikoista säätelemään jotain ihan itsestään selviä toiminnallisuuksia kuten perse / rattigrilliä saatika ilmastoinnin asetuksia. Tykkään painella fyysisiä nappeja, niistä tulee se tietty tuntuma, "laatuvaikutelma", auton ominaisuuksien "koskettelu", miltä mikäkin tuntuu sormenpäissä. Esimerkiksi niinkin pikkujutut kuin vilkkuviiksi tai iDriven pylpyrän kääntely on aivan erituntuista kuin ajamissani huollon 5-sarjan sijaisautoissa. Kiitos BMW, kiitos.

Tässä on todella paljon hilavitkuttimia joita en ole juurikaan käyttänyt (asuinpaikka pks, jokapuolella katuvalot ym.). Laservalot, Night Vision, ACC ja semiautonominen ajaminen, pysäköintiavustin ym. varusteiden käyttö on jäänyt muutamaan hassuun kertaan. Ajomukavuuteen ja tietynlaiseen ylellisyyteen vaikuttaa vain asiat / varusteet, joihin kuljettajana tulee suoraan koskettua, ne on minulle tärkeitä. Eli penkit ja käsin kosketeltavat hallintalaitteet. Lisävarusteinen keraaminen pinnoite jälkimmäisissä on aivan "must have" ja penkeissä tämä "nappanahka". Tuntuma on aivan eri luokkaa kuin bemarin perusnahoissa, nämä eivät ole olleet kertaakaan epämiellyttävän kuumat tai -kylmät. Voin vain kuvitella miltä ministeritason "Merino Leather" -tuntuisi, 12-15te lisähintaansa toivottavasti ... hyvältä? Olen myös tykästynyt tässä turhakkeeseen nimeltä imuovet ja käytän niitä kokoajan. Samoin "ledikatto" on päällä eli aurinkosuoja pois tieltä kokoajan, turhamaisuutta pahimmillaan. Sen sijaan yksi systeemi, joka ei ole turhamaisuutta ja jota jokaikinen autossa istunut on hämmästellyt & kehunut vuolaasti on Bowers & Wilkins 3D Diamond Surround Sound -hifisysteemi. Tehdastekoiseksi järjestelmäksi aivan mieletön, siis aivan mieletön - tätä kokemusta vahvistaa lukuisat em. järjestelmän hifialan ammattilaisten arvostelutkin. Yksi parhaimpia autohifijärjestelmiä ikinä, Bentelyn ja RR:n kaltaisten luksusmerkkien superhifisysteemien kanssa.

Kaiken kaikkiaan olen tykännyt tästä autosta latausporttiongelmien (*) jälkeenkin todella paljon. Mitään selkeää ärsyttävyyttä tai puutetta autossa ei ole. Näilläkään kilometreillä (121tkm) ei minkäänlaisia ihmeellisyyksiä mittaristossa (varoitusvaloja, "bugeja", tutkien tai sensoreiden sekoilua kelin vuoksi, whatever), ei nitinöitä, ei natinoita, ei tuulen suhinaa, ei nastarenkaiden ropinaa, käytännössä ei mitään ääniä -> ajaminen stadin kaltaisessa liikennevalo & meluhelvetissäkin on miellyttävällä tavalla todella seesteinen tapahtuma, jota ei pysty sanoiksi pukemaan. Varsinkin mukulakivetyksellä ero "tavalliseen autoon" on valtava! Vaihteistohan on "vanhan mallinen" 8-lovinen momentinmuunnin ja sen vaihtoja ei tunne mitenkään, auto vain etenee sähköautomaisesti eteenpäin itse itseään täysin saumattomasti "imien". Autossa ei ole edes kierroslukumittaria muuta kuin SPORT-ajotilassa, muulloin on pelkkä prosentuaalinen "voimareservimittari". Akusto saisi olla isompi, omalla ajoprofiililla säästyisi mukavasti rahaa mm. työmatkan kanssa, jos tässä olisi edes faceliftin akusto (12kwh vs 9,2).

Tämä auto on antanut ihan sairaasti "rahalle vastinetta", alkuperäinen ostohinta oli noin 55te ja siihen summaan tässä on ollut aivan helvetisti autoa, mukavuutta, seesteisyyttä. Huomaan miten kuskiaan rentouttava, "hellivä" auto muuttaa myös ajokäyttäytymistä & ajotapaa selvästi rennommaksi. Vaikka alunalkaenkaan en ole ollut mikään dynaaminen liikennevalo-räikkönen niin tällä olen vieläkin rauhallisempi liikenteessä. Paras auto minkä olen itse ikinä omistanut! Aivan toisessa luokassa kuin vaikkapa aivan uudet 3/5-sarjan bemarit, joita pääsin huoltojen aikana ajamaan useita (530e M-sport, 520d, 330e). Ne tuntui aivan ... rimpuloilta tämän tarjoaman matkustusylellisyyden jälkeen. Mutta samaan aikaan tiedostan kymmenet ja kymmenet mahdolliset vikakohteet, joiden kanssa en haluaisi joutua maksumieheksi :greedy: Muuten tässä olisi todella paljon autoa pitkäksi aikaa, jos tähän vain saisi jonkinlaisen jatkotakuun. Pitäisi kierrättää jonkin autoliikkeen kautta ja hommata uusi maksimaalinen "lisäturva", hehe.


*Luotettavuus: Autosta on vuoden ja 30tkm matkalla (92 -> 122 tkm) hajonnut kaksi asiaa:

1. Apparin etuoven "comfort entry" (lukitus aukeaa & sulkeutuu ovenkahvaa hipaisemalla) alkoi takkuilemaan marraskuun alun pakkasilla. Joskus toimi 2vk putkeen, joskus pätki 3pv putkeen. Tykkään siis nostella työläppärin salkun apparin jalkatilaan.

2. Noin 2-3vk myöhemmin autoon iski latausongelmat; "Unable to charge - Mains Power Too Low". Googlesta tuli kymmeniä osumia "KLE-yksikköön", joka on nähtävästi näissä bemarin 1st gen hybrideissä (i3, 330e, 530e, 740e) ihan tyyppivika. Korjaus vain sössittiin bemarin virallisen merkkihuollon, Autokeskuksen toimesta ihan täysin. Autoa sai käyttää siellä neljä (4) kertaa ennen kuin tuli kuntoon, melko käsittämätöntä touhua. Muun muassa vian diagnosoinnin ja yhden osan vaihdon jälkeen (jolla vika ei tullut kuntoon) autoa minulle luovuttanut työnjohtaja ei lukenut mekaanikon työmääräystä tarpeeksi tarkasti -> autolle varattiin uusi aika vian jatkodiagnosointiin. Vaikka siis autoa korjannut mekaanikko oli kirjoittanut, että seuraava askel olisi KLE-yksikön vaihto. Eli toimitin auton parin viikon jälkeen tähän jatkodiagnosointiin jolloin toinen työnjohtaja tajusi, että hei tossahan suositeltiin jo KLE-yksikön vaihtoa -> meikä jatkaa siitä takaisin kotiin. Osa tilaukseen ja odottelemaan, tässä meni taas reilut 2vk. Yhteensä tossa touhussa meni kaikkineen melkein 2kk ja reilut 3000km.

Tulipahan ainakin selvitettyä 3tkm aikana, että kun ei lataa niin omassa pk-seudun pyörittelyssä talvikulutus pyöri noin 8,4-9,2L/100km. Ei mikään älytön 2,1tn painoiselle nelivetoiselle isolle autolle, seuraan siis kulutuksia excelissä. Olin jopa yllättynyt siitä, miten vähän auto kulutti joulukuulla kun pk-seudulla oli lunta ja pakkasta todella paljon, toki oma ajotyyli tällä on rauhallinen. Niin ja onhan toi kulutus on todella paljon normaaliin verrattuna; kesällä tankilliset meni jopa ykkösellä alkavilla lukemilla (1,8-2,4L/100km) eli tankkasin autoa kerran per 2000-2500km ja lataan kotona ja duunissa, sekä tienpäällä sähköautojen latureilla aina kun tilaa. Vierintävastus & ilmanvastus tässä on todella pieni, keulassa on kaksi eri säleikköä (jäähdyttimen säleikkö ja puskurin alaosassa toinen) joita sähköaivo operoi auki-kiinni moottorin ja voimansiirron lämpötilojen mukaan. Tämä esimerkiksi rullaa todella pitkiä matkoja kun nostaa jalkaa kaasulta.

Vuosipäivän kunniaksi tuli eilen jynssättyä tämä putipuhtaaksi, huolimatta pk-seudun jäätävästä rapakelistä. Kuvaa en valitettavasti napsaissut, enkä itseasiassa ole napsinut aikoihin. Edellinen autosta napsaamani kuva on marraskuulta, josta käy hauskasti ilmi sekin, ettei tämä mahdu pituussuunnassa normaaliin pysäköintiruutuun, ei millään. Duunissa on katospaikka niin vaikka keulan ajaa seinään kiinni, perä on liki puoli metriä katoksen ulkopuolella, hehe.

masa ja pepe.jpg


Ohessa vielä kiinnostuneille pari artikkelia tästä "G12" -sarjan seiskasta:



Asiaan liittyen, en tiedä olenko täällä maininnut, ainakin R&T-alaosiossa, siitä että mähän hölmöyttäni myin tän syyskuulla 2022, tai siis vaihdoin autoliikkeessä lainaamani postauksen kuvan MX-5:een. Sitten iski aivan sairas krapula / morkkis, en ole ikinä jäänyt kaipaamaan mitään omistamaani autoa yhtä paljon kuin tätä. Ylipäätään mistään "materialistisesta esineestä" luopuminen / sen hajoaminen / tms. ei ole tuntunut yhtä pahalta kuin tästä. Oli kyllä jännä tunne.

Tämä on sen verran harvinaisella tavalla oikeasti "full specs" eli "kaikki mahdolliset varusteet", että tää möi autoliikkeestä vajaassa viikossa (!!). Siis viikossa siitä kun mä kävin vaihtamassa tämän, nettiautossa tää oli 3 vai 4pv. Myyjä ei suostunut tietosuoja-asetuksiin vedoten kertomaan ostajan tietoja (ymmärrettävää), joten jouduin odottelemaan, että uuden omistajan tiedot päivittyy Trafiin. Sen jälkeen soitin sille ja ostin auton takaisin. Iso kiitos Ouluun että möi sen takaisin.

Rahaa paloi, mutta samalla elämä opetti hyvinkin tärkeän asian siitä, että niin materialistisista asioista kuin muista vaikkapa terveydellisistä päivänselvistä asioista pitää osata olla kiitollinen silloin kun ne sinun elämässäsi ovat - eikä vasta silloin kun olet ne menettänyt!

Aftermathina mulla on nyt sekä tää seiska että mainittu io-techin käyttäjä @Vesmo :n entinen MX-5. Se onkin niin hauska pikkukirppu ettei mitään raja, mutta se onkin toinen tarina se :interested:
 
Asiaan liittyen, en tiedä olenko täällä maininnut, ainakin R&T-alaosiossa, siitä että mähän hölmöyttäni myin tän syyskuulla 2022, tai siis vaihdoin autoliikkeessä lainaamani postauksen kuvan MX-5:een. Sitten iski aivan sairas krapula / morkkis, en ole ikinä jäänyt kaipaamaan mitään omistamaani autoa yhtä paljon kuin tätä. Ylipäätään mistään "materialistisesta esineestä" luopuminen / sen hajoaminen / tms. ei ole tuntunut yhtä pahalta kuin tästä. Oli kyllä jännä tunne.

Tämä on sen verran harvinaisella tavalla oikeasti "full specs" eli "kaikki mahdolliset varusteet", että tää möi autoliikkeestä vajaassa viikossa (!!). Siis viikossa siitä kun mä kävin vaihtamassa tämän, nettiautossa tää oli 3 vai 4pv. Myyjä ei suostunut tietosuoja-asetuksiin vedoten kertomaan ostajan tietoja (ymmärrettävää), joten jouduin odottelemaan, että uuden omistajan tiedot päivittyy Trafiin. Sen jälkeen soitin sille ja ostin auton takaisin. Iso kiitos Ouluun että möi sen takaisin.

Rahaa paloi, mutta samalla elämä opetti hyvinkin tärkeän asian siitä, että niin materialistisista asioista kuin muista vaikkapa terveydellisistä päivänselvistä asioista pitää osata olla kiitollinen silloin kun ne sinun elämässäsi ovat - eikä vasta silloin kun olet ne menettänyt!

Aftermathina mulla on nyt sekä tää seiska että mainittu io-techin käyttäjä @Vesmo :n entinen MX-5. Se onkin niin hauska pikkukirppu ettei mitään raja, mutta se onkin toinen tarina se :interested:
Itsellä vähän epäuskoinen fiilis omasta MX:stä. 1990 MX-5 museorekattuna ja autoon mentiin toissayönä sisään ja yritettiin ilmeisesti varastaa kovakatto. Katto paskottiin kun yritettiin repiä irti tuloksetta. Molemmista ovista menty sisään ja kuskin puolen lukko, sisustan osia yms otti osumaa. Sisällä sitten hanskalokeron sisältö pitkin autoa. Mankka ei ollut onneksi autossa mutta subbari, työkalut tms eivät kelvanneet vaan ainoastaan usb kaapeli lähti kävelemään. Vaikuttaa kovin ns tilauskeikalta. Ainoa auto johon oli menty sisään ja mielenkiinto kohdistunut vain kattoon. Katto on siis orkkis Mazdan kovakatto joten hintaa nykyään helposti 2000-3000e+maalaus. Saa nähdä miten käy vakuutusyhtiön kanssa. Tuskin meinaan onnistuvat metsästämään hajotettuja osia, saati kattoa. Ja ilman kovakattoa auton arvo ottaa ison osuman... Vitutuksen määrä mallia helvetillinen. On/oli auto mikä on/oli tarkoitus pitää taloudessa loppuun asti.

Onneksi sain nyt vihdoin firman auton alle ja pihassa seisoo 2022 Corolla hatchback Active Business 2L hybrid Prestige varusteilla. Eihän se paska ole mutta ei se kyllä tunteita herätä suuntaan tai toiseen. Pääsenpä kuitenkin töihin nyt kun MX ei ole ajokelpoinen (ei viitsi oikein ajella kun katon etureuna on kiinni vain yhdellä salvalla). Jotenkin fiilis on kuin halvalla taksikuskilla. Autoon ei laskeuduta vaan siihen astutaan sisään, tuulilasi on 10m päässä vs 10cm päässä, mikään ei tunnu missään/miltään ja koska näkyvyys on tiettyihin suuntiin mitä on niin tuntuu että joutuu hakemaan ihan eri tavalla paikkaa liikenteessä vs MX joka pujahtaa ihan mihin vain ihan miten päin haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Elementti vs. kajari :hmm:

Tässä ei sentään ole kajareita auton katossa, sen sijaan W222-sarjan ässämersussa oli jo vm.2013 -> parhaimmassa Burmeister-järjestelmässä keskellä autoa katossa "kajari", joka sisälsi vuosimallista riippuen joko 1 tai 3 elementtiä. Kyllä se näin maallikolle toi lisää "tilaäänen" tuntua, vähän kuin peruskotiteatteripurkeista rakennettu 5.1 vs asunnon katon kautta ääniä heijastava "Atmos".

En ole koskaan ymmärtänyt näitä tilaääni yms. juttuja. Kunnon hifeissä stereokuva on edessä suht keskellä, vähän kuin itsekin istuisit konserttisalissa.
Sitten on vielä lisäksi jotain kaiku yms. efektejä jotka pilaa sen lopunkin fiiliksen. Minkä ihmeen takia näitä viljellään? Ilmeisesti niille ihmisille joita varten ennen vanhaan oli se "loudness" nappula sterkoissa.
 
En ole koskaan ymmärtänyt näitä tilaääni yms. juttuja. Kunnon hifeissä stereokuva on edessä suht keskellä, vähän kuin itsekin istuisit konserttisalissa.
Sitten on vielä lisäksi jotain kaiku yms. efektejä jotka pilaa sen lopunkin fiiliksen. Minkä ihmeen takia näitä viljellään? Ilmeisesti niille ihmisille joita varten ennen vanhaan oli se "loudness" nappula sterkoissa.
Leffoissa tuon ymmärtää ja jossain livetaltioinneissa mutta itse olen pysynyt suosiolla 2.1 setupissa juurikin tästä syystä etten vain näe hyötyä. Juu keikoilla ääni ns ympäröi ja saatetaan nauhoittaa monikanavana mutta musiikki miksataan stereona ja siinä ei 23442.666 setupilla tee mitään. Ja harvoinpa autossa tulee jotain monikanava livetaltiointeja tai high def monikanava leffoja katsottua.

Loudness napista tuli mieleen... Enpä olisi uskonut että Toyota Corolla on se auto jossa joudun lyömään bassoja reilusti pienemmälle. Alapää aivan törkeän ylikorostettu ja ei ulotu kovinkaan alas johtaen törkeään kuminaan. Juu on vakio popit eli tässä tapauksessa ei JBL setti mutta silti... Olin jo unohtanut miten paskat vakio poppikoneet voivat olla, etenkin kun kyse 2022 vuosimallin autosta semi hyvillä varusteilla. Ja koska firman auto niin voi olla vaikea perustella millä perusteella saisin asennuttaa autoon vaimennusmatot, kajarit ja subin kun en autoa kuitenkaan aio pitää kun autossa on kilsoja sen verran että menee myyntiin.
 
Noniin tänään uusi auto saatu alle Tampereelta ja kotimatkahan oli heti 400km niin pääsi tutustumaan heti uuteen ajokkiin kunnolla lautauksineen päivineen. Lisään myöhemmin parempia kuvia, kunhan huomenna vien auton ppf-kalvon asennukseen ja keraamiseen pinnoitukseen.20230120_102230.jpgIMG-20230120-WA0003.jpg20230120_173634.jpg
 
Kuinka kauan ihmiset näitä autojaan pääsääntöisesti pitää, kun esiin on tullut viime vuosina nämä ppf yms. suojaukset? Esim 5v takaperin ei näitä käyttänyt käytännössä kukaan. Onko nykyään meininki se että maailmantilanne köyhdyttää ihmisiä siihen tahtiin, että auto ostetaan heti kymmeneksi vuodeksi, vai mikä näiden suojakalvojen menekin selittää?
 
Noniin tänään uusi auto saatu alle Tampereelta ja kotimatkahan oli heti 400km niin pääsi tutustumaan heti uuteen ajokkiin kunnolla lautauksineen päivineen. Lisään myöhemmin parempia kuvia, kunhan huomenna vien auton ppf-kalvon asennukseen ja keraamiseen pinnoitukseen.20230120_102230.jpgIMG-20230120-WA0003.jpg20230120_173634.jpg
On se vaan komean näköinen :) Vanteet kanssa aika sopivat (ei liian isot).
 
Kuinka kauan ihmiset näitä autojaan pääsääntöisesti pitää, kun esiin on tullut viime vuosina nämä ppf yms. suojaukset? Esim 5v takaperin ei näitä käyttänyt käytännössä kukaan. Onko nykyään meininki se että maailmantilanne köyhdyttää ihmisiä siihen tahtiin, että auto ostetaan heti kymmeneksi vuodeksi, vai mikä näiden suojakalvojen menekin selittää?
Sitä en tiedä miten pitkään kuka pitää autoaan, mutta minulla on toiminimi ja teen noita pinnoituksia asiakkaille niin kyllä niitä moni uuteen autoonsa ottaa. Itse ainakin olen tottunut pitämään tavaroistani hyvää huolta auton mukaan lukien.
 
Kuinka kauan ihmiset näitä autojaan pääsääntöisesti pitää, kun esiin on tullut viime vuosina nämä ppf yms. suojaukset? Esim 5v takaperin ei näitä käyttänyt käytännössä kukaan. Onko nykyään meininki se että maailmantilanne köyhdyttää ihmisiä siihen tahtiin, että auto ostetaan heti kymmeneksi vuodeksi, vai mikä näiden suojakalvojen menekin selittää?

Mä pidän 2-3v mut en ymmärrä oikeen sun pointtias.
 
Mä pidän 2-3v mut en ymmärrä oikeen sun pointtias.

PPF suojelee käytännössä auton maalipintaa ja jos vaihdat auton parin vuoden jälkeen niin onko sillä oikeasti jotain väliä jos pari kiveniskemää ehtii syntyä? Riippuu tietysti vähän millaisesta PPF suojauksesta puhutaan. Ollaanko vetämässä koko autoa vai tyyliin vain helmoja vähän suojaamaan kun ei haluta / tai autoon ei saa lokareita. Varsinkin koko auton suojaus on ymmärtääkseni useamman tonnin projekti.
 
PPF suojelee käytännössä auton maalipintaa ja jos vaihdat auton parin vuoden jälkeen niin onko sillä oikeasti jotain väliä jos pari kiveniskemää ehtii syntyä? Riippuu tietysti vähän millaisesta PPF suojauksesta puhutaan. Ollaanko vetämässä koko autoa vai tyyliin vain helmoja vähän suojaamaan kun ei haluta / tai autoon ei saa lokareita. Varsinkin koko auton suojaus on ymmärtääkseni useamman tonnin projekti.

No joo, mä tiedän kyllä mikä ppf on ja mitä se tekee, on noissa talouden vehkeissäkin mut en mä silti oikeen ymmärrä tätä asiaa paitti jos tykkää naarmuista.
 
Auton paremman myyntihinnan toivossa noita kalvoja tai pinnoituksia on aivan turha laittaa ja rahaa siinä vain menettää. Jotkut jaksaa hinkata noita autoja ja pienet kulumisen jäljet tuntuu haittaavan enemmän kuin oikeasti tärkeät asiat elämässä ja niillä nuo toki helpottavat ylläpitoa. Mulle autot on nykyisin vain kehojensiirtimiä, joiden ajamisesta voi toki nauttia, mutta ei voisi vähempää kiinnostaa jääkö jostain lumiharjasta naarmuja maalipintaan tai tuleeko kiveniskemiä. Joku erikoisempi harrastepeli on asia erikseen ja niissä voikin miettiä suojausta, mutta ei näissä perusperheautoissa vaan jaksa nähdä vaivaa. Kuusi kertaa vuodessa harjapesun läpi ja hyvä tulee ;)
 
Tulee vähän sellanen köyhäilyfiilis kun käyttöesineitä yritetään pitää loputtomiin uudenveroisina. Kovaa ajoa sen aikaa kun ajetaan ja sitten vaihtoa. Ei sillä vaihtohinnan kanssa ole mitään tekemistä onko helmoissa kiveniskemiä ja kukaan ulkopuolinen ei tavan käyttöautoja zoomaile sillä tarkkuudella että ohi kävellessä mitään kiveniskemiä tai mikronaarmuja näkee. Näyttelyvehkeet erikseen.

Pointti meni siinä mielessä ohi että ihmettelyni kohdistui siihen että miksi nämä ovat lisääntyneet niin paljon. Näitä on ihan yhtälailla ollut 15v sitten jo tarjolla, mutta ei vielä 5-6v sitten kukaan mitään kiveniskukalvoja laittanut kun korkeintaan keräilyautoihin tai muihin harrastelaitteisiin. Taitaa olla markkinointimiehet onnistuneet tehtävässään :D
 
Tulee vähän sellanen köyhäilyfiilis kun käyttöesineitä yritetään pitää loputtomiin uudenveroisina. Kovaa ajoa sen aikaa kun ajetaan ja sitten vaihtoa. Ei sillä vaihtohinnan kanssa ole mitään tekemistä onko helmoissa kiveniskemiä ja kukaan ulkopuolinen ei tavan käyttöautoja zoomaile sillä tarkkuudella että ohi kävellessä mitään kiveniskemiä tai mikronaarmuja näkee. Näyttelyvehkeet erikseen.

Pointti meni siinä mielessä ohi että ihmettelyni kohdistui siihen että miksi nämä ovat lisääntyneet niin paljon. Näitä on ihan yhtälailla ollut 15v sitten jo tarjolla, mutta ei vielä 5-6v sitten kukaan mitään kiveniskukalvoja laittanut kun korkeintaan keräilyautoihin tai muihin harrastelaitteisiin. Taitaa olla markkinointimiehet onnistuneet tehtävässään :D
Jännästi tuo asetelma muuttuu kun on ns "normaali" auto ajossa. Juu ei ole oma auto vaan firman omistuksessa mutta jännästi on jo tottumukset mihin pysäköidä Prisman parkkihallissa tai voiko auton viedä huoltiksen pesulaan ovat muuttuneet Corollan kanssa ihan vain kahden päivän aikana. Ja ei ole edes kyse siitä etten arvostaisi tai kunnioittaisi autoa kuin omaa mutta jotenkin tuollainen normi kansanauto tuntuu niin arkiselta ja kertakäyttöiseltä ettei sillä vain ole väliä. Siinä missä harrasteet ja erikoismallit saavat vain käsinpesua, kovavahat, niitä ei koskaan parkkeerata muiden autojen lähelle jne (nimimerkillä 0kpl näkyvää kolhua/jälkeä viereisen auton ovista kyljissä viimeisen 11v+ ajalta) niin en näe mitään arvoa moisella kohtelulla jonkin peruskipon kanssa kuten jotkut. On sivusta tullut seurattua kuinka nahkapenkeille lyödään kangas-suojat ettei tule jälkiä jotta seuraavalla omistajalla on nätit penkit, moottoria ei käynnistellä kylmänä kuin äärimmäisessä pakossa, penkeille ei lastata mitään jos ei 110% pakko... Ei riitä oma aivo tajuamaan miksi autoa pitää säästää seuraavalle omistajalle oman nautinnon kustannuksella.

Mitä noihin kalvojen yms käyttöön niin itse luulen isona syynä on sukupolvien erot. Ennen autojen ruostekorjaus oli varsin arkipäiväistä, nykyään se on isolle osalle aikalailla merkki että auto on kasa paskaa jos jossain on ruostetta. Itsellä oli kyllä ruosteongelmaa parissa autossa mutta se oli silloin ns "normaalia" vs jos nyt autoon iskisi maaliin kuplaa ja ruostekukkaa niin aika paska maku jäisi suuhun (ehkei pitäisi omistaa/ajaa kolmea japsiautoa vaan siirtyä takaisin tuttuihin merkkeihin...). Lisäksi aiemmat kalvot olivat pääasiassa sitä läpinäkyvää joka näkyi kilometrin päähän kun nykyään saat sitä missä värissä haluat ja auton maalaus ei olekaan se ainoa keino vaihtaa auton väriä ja esim tuhota sen jälleenmyyntiarvoa. Ennen joku räikeämpi väri vaikutti jälleenmyyntiin helvetisti vs nyt voit teipata miten haluat ja se katsotaan monesti vain bonuksena kun maalipinta on suojattu ja joko ostaja tykkää väristä jolloin teipit pysyvät tai voidaan sanoa että juu alla on se ja se joka on suojattu teipillä ja voidaan repiä teipit pois niin saat sen värin x.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 328
Viestejä
4 547 523
Jäsenet
74 973
Uusin jäsen
Internaut

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom