Minä vaihdoin noin vuosi sitten kuluneen vanhan Seattini tällaiseen japanin pikkuihmeeseen (hinta n. 10Ke). Tämä on vuosimallin 2014 Suzuki Swift 4x4, jossa ostettaessa oli 89tkm mittarissa, nyt n. 115tkm. Halusin uudehkon pienen japanilaisen nelivedon, ja kun Subaru ei enää 80-luvun Justyä tee niin vaihtoehdot olivat aika vähissä. Vaatimuksina oli nelivedon lisäksi vakionopeussäädin, ilmastointi, järkevä kulutus ja tekninen luotettavuus. Moottorin tehot/suorituskyky, sisätilat, ajoavustimet yms. olivat pitkälti toissijaisia. Toistaiseksi olen ollut vallan tyytyväinen autoon, ainoa tekninen "vika" oli ilmastointilaite josta loppui nyt kesällä kylmäaine noin 100tkm kohdalla, paikallinen Motonet täytti jonka jälkeen ei ongelmia.
Plussat ja miinukset:
+ paras talviauto mikä minulla on ikinä ollut täällä maaseudulla, vaikka ei ole mikään aito "4x4" lukoilla (vain simppeli 50/50 voimanjako viskokytkimellä)
+ myös erinomainen kaupunkiauto pienen kokonsa ja ketteryytensä takia
+ teknisesti ongelmaton (mm. saksan TÜV-tilastoissa ihan kärkisijoilla)
+ vie maantieajossa n. 4l/100, tosin motarilla 5-6.5 kun kone huutaa 3500rpm @ 120km/h
+ yllättävän hauska ajaa mutkaisilla pikkuteillä kun tuo painaa karvan verran yli 1000kg, varsin napakka ohjaustuntuma ja jämäkkä alusta japanilaiseksi pikkukipoksi, vaikka onkin tuuman korkeampi kun samanmallinen etuveto
+ ei tule ihan joka risteyksessä samanlaisia vastaan
- ei ole uusi Suzuki Jimny (siihen ei ollut varaa)
- vain 40ltr bensatankki, joten pumpulla pitää käydä suht usein
- ei ole tilojensa puolesta mikään perheauto, mutta yksinelävälle riittävä (210 ltr tavaratila, penkit saa toki alas)
- ei bluetoothia, peruutuskameraa, kaistavaroitinta (tulivat vasta uudemman korin 2017-> malleihin), pärjään toki ilmankin
- ei ole nopea millään muotoa, 1.2-litraisessa bensakoneessa n. 94hp, perinteinen 0-100 on yli 13,4sek ja maantieohituksissa pitää vaihtaa alas pykälän tai pari jotta auto yleensä liikahtaisi (siinä oppii muuten ennakoimaan). Onneksi minulla on myös hieman piristetty Suzuki Hayabusa, jos nyt pitää saada vauhdintuntua jostakin. Olen toki unelmoinut neliveto-Swiftistä jossa olisi Swift Sportin n. 140hp kone, mutta kun eivät Hamamatsussa kuuntele minua.
Autohistoriani (kun threadin ekassa postauksessa pyydettiin): Saab 95 V4 -75 (samanlainen kun Team Ahmassa), Ford Taunus 1,6 -73, Saab 96 V4 -77, Mitsubishi Colt 1,6 GLXi -92, Ford Bronco 4x4 5.0 V8 -85, Mitsu Lancer 1,6 farkku -99, Peugeot 206 1,6 farkku -03, Citroen Xara Coupé 1,6 -02, Seat Cordoba 1,4 -06 ja nyt tämä Swift. Lisäksi aikanaan 5 Hondan ja nyt kaksi Suzukin prätkää (Hayabusa ja 650 Savage). Tallissa siis 3 Suzukia yhteensä, hyvä niin.
PS. Tämä on ensimmäinen postaukseni kuvaliitteellä foorumille. Saa haukkua jos meni rankasti pieleen.