Tällä menty nyt vuosi ja karvaa vaille 30tkm. Epäilin autoa hankkiessani, että vuodessa tulee noin 15tkm ajosuorite, kuinka väärässä olinkaan
Tuli rullattua tuplaten tuo km-määrä. En muista milloin viimeksi olisin käyttiksellä painellut tämmöisiä ajosuoritteita.
Käytännössä joka paikkaan mennään "kavereiden kanssa" tällä, kaverit ja tutut tykkää ja itsekin tykkään ... ei vähiten istua takana! Autosta tippuu pelkkiä kehuja sekä ylistäviä kommentteja, sellaistenkin toimesta jotka ostelee uusia, moderneja, kymmeniä ja kymmeniä tuhansia euroja kalliimpia "perheautoja" muutaman vuoden välein. Kyllä tämmöinen, vaikka jo muutaman vuodenkin ikäinen edustusauto on ... noh, aito edustusauto.
Omistajuuden alkuvaiheessa arvelutti auton ulkomitat, auto on todella iso henkilöautoksi. Kaiken lisäksi aloin parin kuukauden omistajuuden jälkeen asioimaan suht ahkeraan aivan vastakkaisella puolella pk-seutua -> tällä on tullut ajeltua ympäri Helsingin kantakaupunkia enemmän kuin ajelin siellä viimeiseen ... 10 vuoteen. Ulkomitat kun oppii niin ainoa haaste on taskuparkeeraus, koska en täysin luota tutkiin. Ne alkaa huutamaan hoosiannaa mielestäni melko aikaisin, lisäksi takakameran (tai etukameran) kuva muuttuu automaattisesti ylhäältäpäin "teennäisesti" otetuksi kera sellaisten bemarin etäisyystutkien "väritiilien" -> siitä tulee vaikeaselkoinen.
Koostaan huolimatta auto on ketterä ajettava kiperissäkin "kadunkulmapyörittelyissä", kiitos 1. omistajan ruksaaman lisävarusteisen nelipyöräohjauksen. Olen kokeillut "lumiketjumoodissa" disabloida takapyörien kääntymisen (toimenpiteen voi iDrivestä tehdä milloin vain) ja auto muuttuu paljon kankeammaksi. Näitähän on paljon nettiautossa ilman ko. varustetta, eipä käy omistajia kateeksi. Sen verran tällä tosin joutuu suunnittelemaan, että esimerkiksi Espoolaisen kauppakeskus Ison Omenan p-halliin tämä ei taitu muualta kuin rakennuksen takaa, muut 2 (vai 3) sisäänajoa on miinoitettu todella pienisäteisillä "liikenneympyröillä". Käyneet tietää...
Hybridivoimalinja oli minulle aivan uusi tuttavuus ja erittäin miellyttävä sellainen. Kaasunvaste on jotain aivan muuta mihin olen autossa aiemmin tottunut, sähköautomaisen "instant". Neliveto pitää huolen etenemisestä ja pk-seudun joulukuun lumimayhemitkin oli yhtä nautintoa ajaa. Tämän 2,1tn omapaino tuo (yhdessä nelivedon kanssa) mukavaa vakautta esimerkiksi korkeidenkin lumipolanteiden ylittämiseen ja oikein kiperissä paikoissa auton ilma-alustan saa nousemaan nappia painamalla 2 vai 3cm -> tällä pääsee todella isojen "lumiauravallien" yli ilman pelkoa kiinnijäämisistä tai kivikovien jääkokkareiden kopinoista. Esilämmitys/viilennysjärjestelmä on myös aivan 5/5! Sen saa päälle äppin kautta milloin vain, auton ei tarvitse olla latauspiuhassa kiinni kuten yllättävän monilla muilla merkeillä. Kiitos BMW, kiitos.
Auto on kaiken lisäksi ensimmäinen moderni BMW minulle ja olen tykästynyt iDriven käyttöjärjestelmän logiikkaan, mieleen ei tule yhtäkään ärsyttävää piirrettä. Tykkään suunnattomasti "takaisin palautuvasta" viiksestä joka vissiin on uudemmissa bemareissa poistettu käytöstä ja palattu vanhanmalliseen, harmi. Bemarimaiset radion yläpuoliset "pikanäppäimet" ovat käytössä päivittäin, samoin ominaisuus jolla ilmastoinnin keskisuulakkeista saa muuta ilmastointia lämpöisempää / kylmempää ilmaa. Auto on lisäksi tarpeeksi vanha ettei tarvitse mennä mistään käyttöjärjestelmän valikoista säätelemään jotain ihan itsestään selviä toiminnallisuuksia kuten perse / rattigrilliä saatika ilmastoinnin asetuksia. Tykkään painella fyysisiä nappeja, niistä tulee se tietty tuntuma, "laatuvaikutelma", auton ominaisuuksien "koskettelu", miltä mikäkin tuntuu sormenpäissä. Esimerkiksi niinkin pikkujutut kuin vilkkuviiksi tai iDriven pylpyrän kääntely on aivan erituntuista kuin ajamissani huollon 5-sarjan sijaisautoissa. Kiitos BMW, kiitos.
Tässä on todella paljon hilavitkuttimia joita en ole juurikaan käyttänyt (asuinpaikka pks, jokapuolella katuvalot ym.). Laservalot, Night Vision, ACC ja semiautonominen ajaminen, pysäköintiavustin ym. varusteiden käyttö on jäänyt muutamaan hassuun kertaan. Ajomukavuuteen ja tietynlaiseen ylellisyyteen vaikuttaa vain asiat / varusteet, joihin kuljettajana tulee suoraan koskettua, ne on minulle tärkeitä. Eli penkit ja käsin kosketeltavat hallintalaitteet. Lisävarusteinen keraaminen pinnoite jälkimmäisissä on aivan "must have" ja penkeissä tämä "nappanahka". Tuntuma on aivan eri luokkaa kuin bemarin perusnahoissa, nämä eivät ole olleet kertaakaan epämiellyttävän kuumat tai -kylmät. Voin vain kuvitella miltä ministeritason "Merino Leather" -tuntuisi, 12-15te lisähintaansa toivottavasti ... hyvältä? Olen myös tykästynyt tässä turhakkeeseen nimeltä imuovet ja käytän niitä kokoajan. Samoin "ledikatto" on päällä eli aurinkosuoja pois tieltä kokoajan, turhamaisuutta pahimmillaan. Sen sijaan yksi systeemi, joka ei ole turhamaisuutta ja jota jokaikinen autossa istunut on hämmästellyt & kehunut vuolaasti on Bowers & Wilkins 3D Diamond Surround Sound -hifisysteemi. Tehdastekoiseksi järjestelmäksi aivan mieletön, siis aivan mieletön - tätä kokemusta vahvistaa lukuisat em. järjestelmän hifialan ammattilaisten arvostelutkin. Yksi parhaimpia autohifijärjestelmiä ikinä, Bentelyn ja RR:n kaltaisten luksusmerkkien superhifisysteemien kanssa.
Kaiken kaikkiaan olen tykännyt tästä autosta latausporttiongelmien (
*) jälkeenkin todella paljon. Mitään selkeää ärsyttävyyttä tai puutetta autossa ei ole. Näilläkään kilometreillä (121tkm) ei minkäänlaisia ihmeellisyyksiä mittaristossa (varoitusvaloja, "bugeja", tutkien tai sensoreiden sekoilua kelin vuoksi, whatever), ei nitinöitä, ei natinoita, ei tuulen suhinaa, ei nastarenkaiden ropinaa, käytännössä ei mitään ääniä -> ajaminen stadin kaltaisessa liikennevalo & meluhelvetissäkin on miellyttävällä tavalla todella seesteinen tapahtuma, jota ei pysty sanoiksi pukemaan. Varsinkin mukulakivetyksellä ero "tavalliseen autoon" on valtava! Vaihteistohan on "vanhan mallinen" 8-lovinen momentinmuunnin ja sen vaihtoja ei tunne mitenkään, auto vain etenee sähköautomaisesti eteenpäin itse itseään täysin saumattomasti "imien". Autossa ei ole edes kierroslukumittaria muuta kuin SPORT-ajotilassa, muulloin on pelkkä prosentuaalinen "voimareservimittari". Akusto saisi olla isompi, omalla ajoprofiililla säästyisi mukavasti rahaa mm. työmatkan kanssa, jos tässä olisi edes faceliftin akusto (12kwh vs 9,2).
Tämä auto on antanut ihan sairaasti "rahalle vastinetta", alkuperäinen ostohinta oli noin 55te ja siihen summaan tässä on ollut aivan helvetisti autoa, mukavuutta, seesteisyyttä. Huomaan miten kuskiaan rentouttava, "hellivä" auto muuttaa myös ajokäyttäytymistä & ajotapaa selvästi rennommaksi. Vaikka alunalkaenkaan en ole ollut mikään dynaaminen liikennevalo-räikkönen niin tällä olen vieläkin rauhallisempi liikenteessä. Paras auto minkä olen itse ikinä omistanut! Aivan toisessa luokassa kuin vaikkapa aivan uudet 3/5-sarjan bemarit, joita pääsin huoltojen aikana ajamaan useita (530e M-sport, 520d, 330e). Ne tuntui aivan ... rimpuloilta tämän tarjoaman matkustusylellisyyden jälkeen. Mutta samaan aikaan tiedostan kymmenet ja kymmenet mahdolliset vikakohteet, joiden kanssa en haluaisi joutua maksumieheksi
Muuten tässä olisi todella paljon autoa pitkäksi aikaa, jos tähän vain saisi jonkinlaisen jatkotakuun. Pitäisi kierrättää jonkin autoliikkeen kautta ja hommata uusi maksimaalinen "lisäturva", hehe.
*Luotettavuus: Autosta on vuoden ja 30tkm matkalla (92 -> 122 tkm) hajonnut kaksi asiaa:
1. Apparin etuoven "comfort entry" (lukitus aukeaa & sulkeutuu ovenkahvaa hipaisemalla) alkoi takkuilemaan marraskuun alun pakkasilla. Joskus toimi 2vk putkeen, joskus pätki 3pv putkeen. Tykkään siis nostella työläppärin salkun apparin jalkatilaan.
2. Noin 2-3vk myöhemmin autoon iski latausongelmat; "Unable to charge - Mains Power Too Low". Googlesta tuli kymmeniä osumia "KLE-yksikköön", joka on nähtävästi näissä bemarin 1st gen hybrideissä (i3, 330e, 530e, 740e) ihan tyyppivika. Korjaus vain sössittiin bemarin virallisen merkkihuollon, Autokeskuksen toimesta ihan täysin. Autoa sai käyttää siellä neljä (4) kertaa ennen kuin tuli kuntoon, melko käsittämätöntä touhua. Muun muassa vian diagnosoinnin ja yhden osan vaihdon jälkeen (jolla vika ei tullut kuntoon) autoa minulle luovuttanut työnjohtaja ei lukenut mekaanikon työmääräystä tarpeeksi tarkasti -> autolle varattiin uusi aika vian jatkodiagnosointiin. Vaikka siis autoa korjannut mekaanikko oli kirjoittanut, että seuraava askel olisi KLE-yksikön vaihto. Eli toimitin auton parin viikon jälkeen tähän jatkodiagnosointiin jolloin toinen työnjohtaja tajusi, että hei tossahan suositeltiin jo KLE-yksikön vaihtoa -> meikä jatkaa siitä takaisin kotiin. Osa tilaukseen ja odottelemaan, tässä meni taas reilut 2vk. Yhteensä tossa touhussa meni kaikkineen melkein 2kk ja reilut 3000km.
Tulipahan ainakin selvitettyä 3tkm aikana, että kun ei lataa niin omassa pk-seudun pyörittelyssä talvikulutus pyöri noin 8,4-9,2L/100km. Ei mikään älytön 2,1tn painoiselle nelivetoiselle isolle autolle, seuraan siis kulutuksia excelissä. Olin jopa yllättynyt siitä, miten vähän auto kulutti joulukuulla kun pk-seudulla oli lunta ja pakkasta todella paljon, toki oma ajotyyli tällä on rauhallinen. Niin ja onhan toi kulutus on todella paljon normaaliin verrattuna; kesällä tankilliset meni jopa ykkösellä alkavilla lukemilla (1,8-2,4L/100km) eli tankkasin autoa kerran per 2000-2500km ja lataan kotona ja duunissa, sekä tienpäällä sähköautojen latureilla aina kun tilaa. Vierintävastus & ilmanvastus tässä on todella pieni, keulassa on kaksi eri säleikköä (jäähdyttimen säleikkö ja puskurin alaosassa toinen) joita sähköaivo operoi auki-kiinni moottorin ja voimansiirron lämpötilojen mukaan. Tämä esimerkiksi rullaa todella pitkiä matkoja kun nostaa jalkaa kaasulta.
Vuosipäivän kunniaksi tuli eilen jynssättyä tämä putipuhtaaksi, huolimatta pk-seudun jäätävästä rapakelistä. Kuvaa en valitettavasti napsaissut, enkä itseasiassa ole napsinut aikoihin. Edellinen autosta napsaamani kuva on marraskuulta, josta käy hauskasti ilmi sekin, ettei tämä mahdu pituussuunnassa normaaliin pysäköintiruutuun, ei millään. Duunissa on katospaikka niin vaikka keulan ajaa seinään kiinni, perä on liki puoli metriä katoksen ulkopuolella, hehe.
Ohessa vielä kiinnostuneille pari artikkelia tästä "G12" -sarjan seiskasta:
Ylellinen, ikoninen ja täynnä uusinta tekniikkaa. Kaikkea ja vähän enemmän, mutta samalla myös järisyttävän kallis. Entä jos edustus-Bemarin ostaisikin käytettynä?
www.iltalehti.fi