Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Suomessa auto on kuin pyhä lehmä jota myydään 10v kuluttua kuin uusi.Kuinka kauan ihmiset näitä autojaan pääsääntöisesti pitää, kun esiin on tullut viime vuosina nämä ppf yms. suojaukset? Esim 5v takaperin ei näitä käyttänyt käytännössä kukaan. Onko nykyään meininki se että maailmantilanne köyhdyttää ihmisiä siihen tahtiin, että auto ostetaan heti kymmeneksi vuodeksi, vai mikä näiden suojakalvojen menekin selittää?
Teslahan muutti sen perus mustan perusvärin valkoiseksi metallinväriksi aikoinaan, kun musta ei kestänyt.Suomessa auto on kuin pyhä lehmä jota myydään 10v kuluttua kuin uusi.
- kilometrit näkyy vain mittaristossa
Ymmärrän nämä kalvotukset jossain 100k€ autoissa mutta että jotain alle 50k€ teslaa tms. kalvotellaan munat vaahdossa!?
Toki teslan maalipinta taitaa olla niin surkea että pelkkä harjapesu saa sen pilalle...
Itsellä vähän epäuskoinen fiilis omasta MX:stä. 1990 MX-5 museorekattuna ja autoon mentiin toissayönä sisään ja yritettiin ilmeisesti varastaa kovakatto. Katto paskottiin kun yritettiin repiä irti tuloksetta. Molemmista ovista menty sisään ja kuskin puolen lukko, sisustan osia yms otti osumaa. Sisällä sitten hanskalokeron sisältö pitkin autoa. Mankka ei ollut onneksi autossa mutta subbari, työkalut tms eivät kelvanneet vaan ainoastaan usb kaapeli lähti kävelemään. Vaikuttaa kovin ns tilauskeikalta. Ainoa auto johon oli menty sisään ja mielenkiinto kohdistunut vain kattoon. Katto on siis orkkis Mazdan kovakatto joten hintaa nykyään helposti 2000-3000e+maalaus. Saa nähdä miten käy vakuutusyhtiön kanssa. Tuskin meinaan onnistuvat metsästämään hajotettuja osia, saati kattoa. Ja ilman kovakattoa auton arvo ottaa ison osuman... Vitutuksen määrä mallia helvetillinen. On/oli auto mikä on/oli tarkoitus pitää taloudessa loppuun asti.
Odotellen. Menee manuaalikäsittelyyn joten kestää pidempään ja tarkastaja epäili että päätöstä tulisi ensi viikolla.Mites tuo kattohomma on mennyt noin vakuutusten yms kanssa?
Tuohan se on ongelma yleisesti tehokkaammissa autoissa, että lopulta sitä tehoa saa aika harvoin kunnolla ulosmitattua, ainakaan laillisesti. Voihan sitä toki käydä suljetuilla kilparadoilla ajelemassa.Itse en ole oikein vakuuttunut tuosta 50d:stä. Päivittäisessä ajossa aika vähän huomaa eroa alle 150kmh nopeuksissa jos vertaa vaikka softattuun 35d:hen. Kuitenkin hinta on ihan eri planeetalta. Isoissa nopeuksissa 50d on hieno, mutta jos ei säännöllisesti ajele niitä +150kmh nopeuksia pitkiä matkoja (lähinnä autobaanalla) niin mielestäni tuon mosan hyötyjä ei oikein saa ulosmitattua. edes ohitustilanteissa kantateillä.
No joo, mä tiedän kyllä mikä ppf on ja mitä se tekee, on noissa talouden vehkeissäkin mut en mä silti oikeen ymmärrä tätä asiaa paitti jos tykkää naarmuista.
Nykyautoissa ei ole kyllä ruostesuojausta ollenkaan. Korin/alustan osalta todella surullista merkillä kuin merkillä. Pääsääntöisesti pelkkää maalia suojana. Alustat vielä vuorattu muovisuojilla, joihin paska oikein kertyy ja jää muhimaan. Ei kuiva koskaan. Kestää kyllä ensimmäisen omistajan tottakai, mutta toisella alkaa jo olla ihmettelemistä.Aikanaan ainakin 70-80- luvulla uuden auton ostajat laittoivat heti uuteen autoon penkinsuojat. Ajatuksena oli, että penkit säilyvät siisteinä seuraavalle omistajalle! Siis itse maksoivat rumista jälkiasennuspäällisistä että muilla olisi siistit penkit!!
Älyvapaata touhua, Eivät varmaan autoa vaihtaessa saaneet hyötyä tuosta toimenpiteestä.
Aika tarkaan kannattaa miettiä tuota jälkikäteen tehtävää ruostesuojaustakin, kannattaako se?
Nykyisissä autoissa on tehtaalla yleensä tehty hyvä ruostesuojaus. Kymmeneen ensimmäiseen vuoteen ei yleensä ole ruosteongelmia. Seurattava on tietenkin vuosittain tilannetta.
70-luvulla tilanne ainakin oli aivan toista, minullakin oli silloin tuollainen rapea ranskalainen(Renault 16 TL). Pyöränkoteloissa oli vain musta maali ruostetta vastaan ja taka-akselin edessä moskaa keräävä hylly, arvaahan sen miten peltien käy...
Nyybona autoilijana en silloin osannut varoa tällaisia. Oppia tuli tällaisesta pommista. Käytetyt autot yleensäkin olivat samaa luokkaa pelleiltään ja rakenteeltaan. Autot tehtiinkin eurooppalaisittain vain 3 vuoden käyttöikää ajatellen, sitten vaihdettiin uuteen.
Suomen oloihin vain ei tuollainen ajattelu sopinut kovan verotuksen vuoksi. Eikä enää vieläkään.
Kyllähän se ruostesuojaus kannattaa teetättää jos kymmenenkin vuotta meinaa autoa pitää. Joku ykköstonni (taitaa saada allekin) nyt ei pitäisi hirveästi vaakakupissa painaa jos ottaa huomioon uuden auton arvon alenemat ja muut autoilun kulut.Aikanaan ainakin 70-80- luvulla uuden auton ostajat laittoivat heti uuteen autoon penkinsuojat. Ajatuksena oli, että penkit säilyvät siisteinä seuraavalle omistajalle! Siis itse maksoivat rumista jälkiasennuspäällisistä että muilla olisi siistit penkit!!
Älyvapaata touhua, Eivät varmaan autoa vaihtaessa saaneet hyötyä tuosta toimenpiteestä.
Aika tarkaan kannattaa miettiä tuota jälkikäteen tehtävää ruostesuojaustakin, kannattaako se?
Nykyisissä autoissa on tehtaalla yleensä tehty hyvä ruostesuojaus. Kymmeneen ensimmäiseen vuoteen ei yleensä ole ruosteongelmia. Seurattava on tietenkin vuosittain tilannetta.
70-luvulla tilanne ainakin oli aivan toista, minullakin oli silloin tuollainen rapea ranskalainen(Renault 16 TL). Pyöränkoteloissa oli vain musta maali ruostetta vastaan ja taka-akselin edessä moskaa keräävä hylly, arvaahan sen miten peltien käy...
Nyybona autoilijana en silloin osannut varoa tällaisia. Oppia tuli tällaisesta pommista. Käytetyt autot yleensäkin olivat samaa luokkaa pelleiltään ja rakenteeltaan. Autot tehtiinkin eurooppalaisittain vain 3 vuoden käyttöikää ajatellen, sitten vaihdettiin uuteen.
Suomen oloihin vain ei tuollainen ajattelu sopinut kovan verotuksen vuoksi. Eikä enää vieläkään.
Kai ostatte tammer suojasta myös penkin päälliset.
Nykyautoissa ei ole kyllä ruostesuojausta ollenkaan.
Näin on tietysti. Minulla vain on käynyt niin, että vaimolle olen luvannut, että tätä autoa en vaihda ikinä. Kuitenkin parin-kolmen vuoden jälkeen on auto vaihtunut yleensä. Siinä menisi ruostesuojaus hukkaan itsellä ja toisten hyväksi.Kyllähän se ruostesuojaus kannattaa teetättää jos kymmenenkin vuotta meinaa autoa pitää. Joku ykköstonni (taitaa saada allekin) nyt ei pitäisi hirveästi vaakakupissa painaa jos ottaa huomioon uuden auton arvon alenemat ja muut autoilun kulut.
Tuulilasin Youtube-kanavalla ovat katsastaneet paljon autoja ja monessa suht uudessakin autossa on ollut alustassa (vähintäänkin alkavaa) ruostetta havaittavissa.
Ei se suojaus kaikissa tapauksissa varmasti maksa itseään takaisin sentilleen..
.
Aika tarkaan kannattaa miettiä tuota jälkikäteen tehtävää ruostesuojaustakin, kannattaako se?
Nykyisissä autoissa on tehtaalla yleensä tehty hyvä ruostesuojaus. Kymmeneen ensimmäiseen vuoteen ei yleensä ole ruosteongelmia. Seurattava on tietenkin vuosittain tilannetta.
.
.
Jonkin "suositun" auton saa varmaan myytyä oli massattu tai ei, mutta kyllä se varmasti helpottaa myymistä kun massa pohjassa, siis myös siinä noin +5 vuoden iässä kun ei ole vielä näkyvästi helmat kuprulla, vaan massat lähinnä "tulevaisuuden varalle".
Itse en ole yhtään käytettyä ostanut ilman että on dokumenteissa että uutena pistetty massat ja kyllä se on aina lopulta palkinnut. Sellaisetkin mallit jotka ovat surullisen kuuluisia ruostumaan niin itsellä oli lujat pellit kun taas aivan vastaava kori- ja vuosimalli kaverilla niin helmat rapeili näyttävästi ja tunkki pohjasta läpi.
Ehkä jonkin ruostesuojaus tilastojen ykkösen voisi ostaa massaamattomana, mutta kyllä niitä uskaltaa ruostuviakin autoja ostaa, kunhan katsoo että siitä on pidetty huolta.
Unohdat että ei ole montaa vuotta siitä kun useampi autonvalmistaja eväsi takuun menetyksen uhalla lisämassauksen.
Esim. itsellä oli aikoinaan (joskus 2010) uudennihkeä volkkari missä selkeästi ilmoitettiin auton oman ruostumattomuussuojan raukeamisen jos auton ruostesuojasit kolmannella osapuolella...
tämä sääntö oli monella valmistajalla käytössä, ja kuuluvat vielä siihen autosupolveen joita liikkuu nyt mätinä teillä.
Tuli hankittua halpa (550€) juuri katsastettu diesel paku. Vag laatua, eli VW Passat 1.9TDI 100, automaatti. Tuohon saa siis kärryn tarvittaessa perään. 575tkm mittarissa, eli ihan reippaasti jo ajettu. Vm2003, eli keskimäärin 29tkm per vuosi.
On joo joku antennin peitelevy siinä. Katolla on joku pikku antenni nyt radiolle. Suht ok ajettavuus tuossakin, vaikka kilometrejä on paljon. Teslan/Mersun vaihdeviikseen tottuneena, meinaa laittaa vaihdetta päälle tuosta oikeasta viiksestä. Vaikka ihan automaatin vaihdekeppikin löytyy. Lisäksi oviakaan ei jaksa laittaa lukkoon, kun on tottunut Teslan puhelin avaimeen, joka lukitsee ovet automaattisesti.Takalokarissa Ula-antennin reikiä peitetty? Tuli uudella tuollaisella tehtyä töitä, jäänyt positiivisesti mieleen asiallisena laitteena.
Juu nuo ovat asioita mistä on yllättävän vaikea tottua pois. Etenkin jos uudessa on keyless aka avain ei edes käy kädessä. Vieläkin välillä koomassa autoon hypänneen tulee laitettua käsi viikselle ja lähtiessä pitää vielä välillä tarkistaa että muistinkohan ne ovet laittaa kiinni.On joo joku antennin peitelevy siinä. Katolla on joku pikku antenni nyt radiolle. Suht ok ajettavuus tuossakin, vaikka kilometrejä on paljon. Teslan/Mersun vaihdeviikseen tottuneena, meinaa laittaa vaihdetta päälle tuosta oikeasta viiksestä. Vaikka ihan automaatin vaihdekeppikin löytyy. Lisäksi oviakaan ei jaksa laittaa lukkoon, kun on tottunut Teslan puhelin avaimeen, joka lukitsee ovet automaattisesti.
Saatoin aavistuksen samaistua fiilikseen ja jopa ehkä hiukan hörähtää ääneenTottumisista tuli mieleen että aikoinaan mulla oli "harraste" Saab 96, huomaa rattivaihteet. Tulin porkkasorvilla kotiin ja vaihdoin lennosta parempaa autoa alle. Pakki ja ykkönen meni ok, kakkoselle vaihtaessa kytkin pohjaan ja pyyhkijät päälle
Millaisia vikoja tuo nokkasorvi aiheuttaa? Tämän päivän ajoilla ei ainakaan kuulu mitään sivuääniä. Täytyy huomenna lueskella huoltokirja läpi, että onko autolle jotain tehty jo (voiko korjata?).Eikö tuollainen nokkasorvi ole jo ihan valmis noilla kilometreillä? Vai tykkäätkö itse ropata noiden kanssa harrastuksena?
Tarkoitin nyt lähinnä sitä että hommaatko tuollaisia ihan ajoon, vai onko noille tarkoitus tehdä jotain harrastusmielessä. Melkein puoli milliä ajettu auto (edit: katsoin väärin, no onhan se 350tkm:kin jo aika hyvä suoritus) kun on lähtökohtaisesti yleensä jo aika karmea kaikin puolin kun joka paikka alkaa olla loppu, ellei edellinen omistaja ole ollut joku pedantti super-insinööri joka on pitänyt kaikesta todella tarkasti huolta.
Mulla on pari noin 300tkm ajettua autoa joskus ollut ja ei kyllä enää kestänyt pakka ajella kun joka paikka rämisi tai kolisi ja tuntui siltä että rattikaan ei enää ole etupyöriin edes yhteydessä. Itseasiassa tälläkin hetkellä mulla on yksi yli 300tkm ajettu auto joten tiedän mistä puhun. Se on tosin nyt leväällään kun vesipumppu antautui. Sitä ennen vaihtelin vetarit, takajouset, takajarrut etc.
Ja tuo nyt on vain sellainen terapia-auto, paku jota käytän lähinnä jos tarvitsee jotain romuja tai fillareita kuskata. Ei tulisi mitään jos joutuisi sillä käyttyistelemään.
Saksan pojan huoltokirjassa juuri tuo surullinen AKE moottori. A4 av. TDI qu 2.5. 11/02. Nokista vaan en löytänyt mainintaa. Vaihteistoon normaalit öljynvaihdot.Jos se on AKE koneellinen 2.5, niin vaikea uskoa että alkuperäisillä nokilla olisi tuonne asti päässyt.
Tarkoitin nyt lähinnä sitä että hommaatko tuollaisia ihan ajoon, vai onko noille tarkoitus tehdä jotain harrastusmielessä. Melkein puoli milliä ajettu auto (edit: katsoin väärin, no onhan se 350tkm:kin jo aika hyvä suoritus) kun on lähtökohtaisesti yleensä jo aika karmea kaikin puolin kun joka paikka alkaa olla loppu, ellei edellinen omistaja ole ollut joku pedantti super-insinööri joka on pitänyt kaikesta todella tarkasti huolta.
Mulla on pari noin 300tkm ajettua autoa joskus ollut ja ei kyllä enää kestänyt pakka ajella kun joka paikka rämisi tai kolisi ja tuntui siltä että rattikaan ei enää ole etupyöriin edes yhteydessä. Itseasiassa tälläkin hetkellä mulla on yksi yli 300tkm ajettu auto joten tiedän mistä puhun. Se on tosin nyt leväällään kun vesipumppu antautui. Sitä ennen vaihtelin vetarit, takajouset, takajarrut etc.
Ja tuo nyt on vain sellainen terapia-auto, paku jota käytän lähinnä jos tarvitsee jotain romuja tai fillareita kuskata. Ei tulisi mitään jos joutuisi sillä käyttyistelemään.
Heinäkuussa -22 vaihtui 2017vm E-mersu tähän CLS:ään.