Nyt kun Alfoista tässä puhutaan niin ... mulla oli Alfa (Mito QV, sellainen "hothatch") 3 vuotta ja vain 28tkm. Valitettavasti aivan jumalaton määrä vikoja pilasi muuten upean auton
Ajokilsoilla n.113 -> 142tkm autosta hajosi muun muassa:
-Takaluukun johtosarja jota korjattiin kahdesti 3v aikana (tyyppivika).
-Sähkösäätöinen alusta sekoili, sieltä hiertyi tehtaan johtosarja rikki kummastakin etutolpasta sekä tietynlainen alustan toimintaan vaikuttava anturi hajosi. Em. anturia ei voinut tilata erikseen ja iskaritolppa oli vain 400-500e/kappale (tyyppivika).
-Karmittomat sivulasit jäätyivät talvisin ihan kokoajan ja niitä sai repiä tiivisteiden välistä (ollut myös muita karmittomilla sivulaseilla olleita autoja, missään ei vastaavaa määrää jäätymisongelmia).
-Kuskin penkinlämmitin toimi apparin puolen kytkimestä ja vice versa !! Ko. kytkimet siis vierekkäin käsijarrun vieressä keskikonsolissa.
-Sadetunnistin sekoili, joskus heitti "kaatosademoodin" päälle kun tihutti vettä.
-Sähköinen ohjaustehostin putosi talvisin satunnaisesti pois päältä vaikka akku uusittu -> ratkaisuna auton uudelleen käynnistäminen (varaosa oli SUOLAISEN hintainen -> tämä "ominaisuus" meni auton mukana).
-Takajarrusatulat jumittivat. Niitä piti herkistellä huolloissa ja silti toinen niistä piti vaihtaa melko suolaiseen hintaan (tämäKIN) tyyppivika.
-Vaihdelaatikon toiminta epämääräistä; 1. vaihdetta joutui kylmänä suostutella silmään joskus parikin kertaa. Kytkin kunnossa, öljyt vaihdettiin laatikkoon -> ei auttanut.
-Omassa sentään Alfan 170hv koneiden ns. "Multiair" -systeemi kesti, mutta se hajosi heti seuraavalla omistajalla (soitteli mulle asiasta 3-44kk jälkeen, hehheh). Toikin on toista tonnia oleva vika johon ei ole mitään "jälkimarkkinoiden ratkaisua".
-Takapyörän laakeri vaihdettiin, pakoputkiston äänenvaimentajan suojapelti hapertui pois (rämisi -> piti repiä irti) ja muuta mukavaa. Autossa myös suorastaan "suli" maali eturenkaiden takaa, missään toisessa autossa en ole nähnyt vastaavaa. Autoon oli jo kertaalleen maalattu noita "kynnyskotelon" etupäitä / etulokasuojien takareunaa mutta multa lähtiessä maalit olivat taas ihan haperona.
Nämä kaikki siis ostohetkellä vain 6 vuotiaassa autossa, jolla ajoin 3 vuotta melko rauhalliseen tahtiin (alle 10tkm / v). Autolla ei räppäilty, ei spedeilty. Lisäksi ostin auton itseänikin vanhemmalta (tuolloin yli 40 vuotiaalta ) tyypiltä.
Muotoilu kyllä käänsi päitä ja auto oli tosi hieno sekä harvinainen näky jopa täällä pk-seudulla. Mutta kaikki muu oli sitten ... Mun elämän suurivikaisin auto ja siis olen ajellut 500-1000 euron romuillakin aika paljon.