Poppamies
Que pasa, ese?
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 821
Ero B&O 1200w 16-kaiutinta ja seuraavaksi alemmalla Harman Kardon 600w 16-kaiutinta on aika suuri, vaikkei tuo H/K myöskään mikään lapanen ole. B&O tuo sitten sitä erottelua koko skaalalle, tiukempaa ja alemmas menevää bassoa, puhumattakaan yläpään toiston suloisuudesta. Myös jonkinlainen vastamelutekniikka. Katossa on tuplamikrofonit, joista toinen menee suoraan B&O vahvistimelle autontaakse. Tämän toimintaa onkin sitten vaikeampi arvioida. Onhan näillä tietysti ollut hintaeroakin suomen hinnastossa muistikuvien mukaan H/K noin 1500e ja B&O lähemmäs 7000e. Käytettynä ostaessa ei taida juuri hintaan vaikuttaa, ehkä haluttavuuteen enemmänkin.
Ei nyt aivan pelkästään, mutta Active Sound kyllä kuuluu M5 vakiovarusteisiin. Äänen saa jopa vaihdettua diesel-M4-M5-RollsRoyce V12 akselilla ja volumetasoa muutettua. Nämä muutokset siis koodaamalla, ei mistään auton omista valikoista ja active sound on päällä vaikka radio olisi "off". Sisälle tuleva ääni on äärimmäisen pieni ja heikosti havaittava. Tuon dieselin kuulee moottoritie nopeuksissa noin 4000rpm kohdilla pienenä kurnutuksena ja enemmänkin tuntee kaiuttimen ritilöistä. Olkoonkin fake niin mulle kelpais nuo M5 äänet paljon kovempanakin kabiiniin kaiuttimista, mitä järjestelmä tarjoaa. Vaikka nuo supersprintit suhteellisen äänekkäät ulkopuolelle ovatkin niin kabiini on aika vaimennettu.
Todella kiinnostavaa pikku dataa! Varsinkin kun muistaakseni näin Carlyssa tuon active sound kohdan, pitää heti tutkia sitä! Itsellä f30 ja H/K ja jotenkin turhan "tiukka" saundi vrt E90 vastaavaan. Jotenkin heleämpi ääni vahemmassa mutta potkua tuntuu olevan uudessa paremmin. Voi johtua monesta asiasta, kuten farkku -> sedan.
Olisi joskus hieno päästä vertailmaan B&O:n äänimaailmaan.
Ja itsellä se että pääsee lipumaan "äänettömästi" sähköllä ja kuunnella hyvää musiikkia on isompi juttu kuin 6,1s 0-100km/h.