Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Ero B&O 1200w 16-kaiutinta ja seuraavaksi alemmalla Harman Kardon 600w 16-kaiutinta on aika suuri, vaikkei tuo H/K myöskään mikään lapanen ole. B&O tuo sitten sitä erottelua koko skaalalle, tiukempaa ja alemmas menevää bassoa, puhumattakaan yläpään toiston suloisuudesta. Myös jonkinlainen vastamelutekniikka. Katossa on tuplamikrofonit, joista toinen menee suoraan B&O vahvistimelle autontaakse. Tämän toimintaa onkin sitten vaikeampi arvioida. Onhan näillä tietysti ollut hintaeroakin suomen hinnastossa muistikuvien mukaan H/K noin 1500e ja B&O lähemmäs 7000e. Käytettynä ostaessa ei taida juuri hintaan vaikuttaa, ehkä haluttavuuteen enemmänkin.

Ei nyt aivan pelkästään, mutta Active Sound kyllä kuuluu M5 vakiovarusteisiin. Äänen saa jopa vaihdettua diesel-M4-M5-RollsRoyce V12 akselilla ja volumetasoa muutettua. Nämä muutokset siis koodaamalla, ei mistään auton omista valikoista ja active sound on päällä vaikka radio olisi "off". Sisälle tuleva ääni on äärimmäisen pieni ja heikosti havaittava. Tuon dieselin kuulee moottoritie nopeuksissa noin 4000rpm kohdilla pienenä kurnutuksena ja enemmänkin tuntee kaiuttimen ritilöistä. Olkoonkin fake niin mulle kelpais nuo M5 äänet paljon kovempanakin kabiiniin kaiuttimista, mitä järjestelmä tarjoaa. Vaikka nuo supersprintit suhteellisen äänekkäät ulkopuolelle ovatkin niin kabiini on aika vaimennettu.

Todella kiinnostavaa pikku dataa! Varsinkin kun muistaakseni näin Carlyssa tuon active sound kohdan, pitää heti tutkia sitä! Itsellä f30 ja H/K ja jotenkin turhan "tiukka" saundi vrt E90 vastaavaan. Jotenkin heleämpi ääni vahemmassa mutta potkua tuntuu olevan uudessa paremmin. Voi johtua monesta asiasta, kuten farkku -> sedan.
Olisi joskus hieno päästä vertailmaan B&O:n äänimaailmaan.
Ja itsellä se että pääsee lipumaan "äänettömästi" sähköllä ja kuunnella hyvää musiikkia on isompi juttu kuin 6,1s 0-100km/h.
 
Omallakohdalla hyvää äänentoistoa arvostetaan niin kotona kuin autossa erittäin korkealle. Monille auto voi olla ainoa paikka missä pääsee kunnolla luukuttamaan ja nauttimaan korkeammista äänenpaineista ilman heippalappuja tai vaimon nalkutusta. Onneksi ei sentään allekirjoittaneella.

Ero B&O 1200w 16-kaiutinta ja seuraavaksi alemmalla Harman Kardon 600w 16-kaiutinta on aika suuri, vaikkei tuo H/K myöskään mikään lapanen ole. B&O tuo sitten sitä erottelua koko skaalalle, tiukempaa ja alemmas menevää bassoa, puhumattakaan yläpään toiston suloisuudesta. Myös jonkinlainen vastamelutekniikka. Katossa on tuplamikrofonit, joista toinen menee suoraan B&O vahvistimelle autontaakse. Tämän toimintaa onkin sitten vaikeampi arvioida. Onhan näillä tietysti ollut hintaeroakin suomen hinnastossa muistikuvien mukaan H/K noin 1500e ja B&O lähemmäs 7000e. Käytettynä ostaessa ei taida juuri hintaan vaikuttaa, ehkä haluttavuuteen enemmänkin.

Omasta F10:stä löytyy tosiaan tuo Harman Kardonin järjestelmä, ja todellakin kehuttava paketti. Kävin tuossa joku aika sitten kokeilemassa yhtä 640d:tä johon oli joku massikeisari ruksannut tuon B&O setin, ja eroa on huomattavasti, muttei kuitenkaan niin, että välttämättä parempaa kuin H/K kaipaisi. Itseasiassa "Vähintään riittävä" olisi varmaan jo aika hyvä tapa kuvailla tuota H/K audiota, ja "varmasti riittävä" tuota B&O settiä. Aika pitkälti parhaita ominaisuuksia omassakin autossa on juuri äänentoisto, vaikkakin on kaikin puolin ehdottomasti paras tämmöinen pappamallin auto ajettavuudeltaan sekä matkustusmukavuudeltaan, mitä olen omistanut.
 
Talvirenkaatkin alla ja alkaa Focus olla sellanen nuoruudenlähde että.. 15 vuotta lähtee iästä heittämällä kun tuolla ajelee.
 

Liitteet

  • 5AC45919-E8C5-49F5-8B3C-8D50D749EE37.jpeg
    5AC45919-E8C5-49F5-8B3C-8D50D749EE37.jpeg
    4,1 MB · Luettu: 562
  • 8033463E-3E24-4BDF-B1CB-DEE315744309.jpeg
    8033463E-3E24-4BDF-B1CB-DEE315744309.jpeg
    4,1 MB · Luettu: 560
Mukavan leppoisaa ajoa, oikeastaan maximaalista ajonautintoa hintaisekseen :D Olennaisimmat varusteet vakionopeudensäädin, automaatti-ilmastointi ja automaattivaihteisto. 3 litran V6 moottori humisee hiljaa, tasaisesti ja vääntää riittävästi. Kun ei käy koeajamassa uudempia, niin tällä ajetaan vielä vuosia ellei hallitus nyt aivan innostu hupsuttelemaan ajoneuvoveron (ja bensanhinnan) suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
katso liitettä 473825

Mukavan leppoisaa ajoa, oikeastaan maximaalista ajonautintoa hintaisekseen :D Olennaisimmat varusteet vakionopeudensäädin, automaatti-ilmastointi ja automaattivaihteisto. 3 litran V6 moottori humisee hiljaa, tasaisesti ja vääntää riittävästi. Kun ei käy koeajamassa uudempia, niin tällä ajetaan vielä vuosia ellei hallitus nyt aivan innostu hupsuttelemaan ajoneuvoveron (ja bensanhinnan) suhteen.
Kaverilla oli tuollainen jossain välissä. Toimi ilman muutoksia RE85:sella ainakin kesäkeleillä. Talvella lähti vissiin vähän huonommin käyntiin.
 
katso liitettä 473825

Mukavan leppoisaa ajoa, oikeastaan maximaalista ajonautintoa hintaisekseen :D Olennaisimmat varusteet vakionopeudensäädin, automaatti-ilmastointi ja automaattivaihteisto. 3 litran V6 moottori humisee hiljaa, tasaisesti ja vääntää riittävästi. Kun ei käy koeajamassa uudempia, niin tällä ajetaan vielä vuosia ellei hallitus nyt aivan innostu hupsuttelemaan ajoneuvoveron (ja bensanhinnan) suhteen.

Maxima on Nissaniksi yllättävän hyvä, tuli tuollaisella 3.0 V6 automaatilla ajeltua jonkun kerran joskus 15 vuotta sitten, kun naapurin taksiyrittäjällä oli tuollainen taksina ja kävin silloin tällöin ajamassa vuoron tai pari.
Muistaaksini naapuri osti kyseisen auton taksiin, kun Autokeskus ( ? ) lupasi vanhasta n. 300 tkm ajetusta Volvo S70:sestä parhaan hyvityksen ja tuo Maximakin oli hinnoiteltu taksareille houkuttelevasti.
Auto oli ajossa noin 3 vuotta ja 200 tkm ilman suurempia vikoja, mutta vaihtui kulimallin 3BG 1.9 TDi Passattiin 4-lovisella automaatilla, koska Autokeskus ei oikein ymmärtänyt järjestää taksihuoltoa kunnolla, vaan huoltoaikoja sai miten sattuu ja yrittivät roikottaa autoa pajalla useamman päivän vedoten milloin mihinkin varaosan puutteeseen tai vastaavaan.
 
Luxus sai alleen uudet kitkat :cool: Nyt voi sanoa että on maailman hiljaisin! Ei kuulu muuta kuin veekasin murina. Uskomaton ero vaikka kesärenkaatkin olivat hiljaiset, nyt se pienikin humina on poissa.
Ensi kesäksi on luvassa herkullisen väriset vanteet, uhka vai mahdollisuus?

IMG_2393.jpg


IMG_2389.jpg
 
Luxus sai alleen uudet kitkat :cool: Nyt voi sanoa että on maailman hiljaisin! Ei kuulu muuta kuin veekasin murina. Uskomaton ero vaikka kesärenkaatkin olivat hiljaiset, nyt se pienikin humina on poissa.
Ensi kesäksi on luvassa herkullisen väriset vanteet, uhka vai mahdollisuus?

IMG_2393.jpg


IMG_2389.jpg

Uuh, upea!
 
Täl hetkellä alla pyörii tällänen 325i, mitä on nyt pari vuotta tehty paremmin omaan silmään sopivaksi. Tuli siis itselle ulkoisesti "pappamallina" eli normipuskurit, kromipaskaa yms. Oli sentään ruksittu tehtaalta lähtiessä M-Sport sisäpaketti ja -alusta, joka tosin sai tänä kesänä kenkää ja tilalle tuli BC Racing BR. Noin muuten tullu siis M-sport puskurit eteen ja taakse ja niihin hiilikuitusplitterit ja -diffuusori M-performance helmat ja "gurneyflap" takaspoikan päälle. Jotain pientä racelookkia ja muutenkin massasta erottuvaa tähän halusin ni mikä ois parempi ku kusikalvot ja rengastekstit? Varmasti jakaa myös mielipiteitä:rofl:
keula2020.JPG


Entisistä autoista ehdottomast eniten kaipaan tätä MR2 Turboa, josta jouduin osittain luopumaan silloisen työttömäksi jäännin johdosta, oli ihan helkkarin makea ajaa (sillon ku sattui toimimaan)

IMG_2952 – Kopio.JPG
 
Täl hetkellä alla pyörii tällänen 325i, mitä on nyt pari vuotta tehty paremmin omaan silmään sopivaksi. Tuli siis itselle ulkoisesti "pappamallina" eli normipuskurit, kromipaskaa yms. Oli sentään ruksittu tehtaalta lähtiessä M-Sport sisäpaketti ja -alusta, joka tosin sai tänä kesänä kenkää ja tilalle tuli BC Racing BR. Noin muuten tullu siis M-sport puskurit eteen ja taakse ja niihin hiilikuitusplitterit ja -diffuusori M-performance helmat ja "gurneyflap" takaspoikan päälle. Jotain pientä racelookkia ja muutenkin massasta erottuvaa tähän halusin ni mikä ois parempi ku kusikalvot ja rengastekstit? Varmasti jakaa myös mielipiteitä:rofl:

Enemmän tuossa itseä häiritsee tuo hinauslärpäke ja massamallin Japan Raasingit kiinantinat Saksalaisessa autossa kuin kusikalvot ja rengastekstit, toki ei kyllä nuokaan varsinaisesti iske. Millä koneella tuo on, vanhempi 2.5L vai uudempi suoraruisku 3.0L? Mulla oli vanhassa 5-sarjalaisessa tuo uudempi mosa, ja ehdottomasti yksi kivoimmista koneista ajaa mitä on itsellä ollut, kulutuskin oli melkein pyhällä hengellä kulkemista hipova.

Onkos tuo BR-alusta kuinka "rynttä-tyn" tasoa töyssyissä, vai meneekö jopa ihan suht inhimillisesti?
 
Omasta F10:stä löytyy tosiaan tuo Harman Kardonin järjestelmä, ja todellakin kehuttava paketti. Kävin tuossa joku aika sitten kokeilemassa yhtä 640d:tä johon oli joku massikeisari ruksannut tuon B&O setin, ja eroa on huomattavasti, muttei kuitenkaan niin, että välttämättä parempaa kuin H/K kaipaisi. Itseasiassa "Vähintään riittävä" olisi varmaan jo aika hyvä tapa kuvailla tuota H/K audiota, ja "varmasti riittävä" tuota B&O settiä. Aika pitkälti parhaita ominaisuuksia omassakin autossa on juuri äänentoisto, vaikkakin on kaikin puolin ehdottomasti paras tämmöinen pappamallin auto ajettavuudeltaan sekä matkustusmukavuudeltaan, mitä olen omistanut.

B&O midiosasto on mielestäni huomattavasti parempi ja niillä alueilla yleensä sen panostuksen taitaa "maallikkokin" huomata parhaiten. Diskanttia ja bassoa saa aina lisää mutta napakkaa ja selkeää midi ja keskialuetoistoa on aika vaikea toteuttaa pelkillä hyvillä elementeillä ilman koteloinnin ja vaimennuksen tuomaa lisäapua. En tiedä onko HK ja B&O seteissä millainen ero fyysiesti mutta näin maallikkona väittäisin että sinne on kyllä tehty muutakin kun tungettu vaan lisää watteja ja parempia kajareita.
 
B&O midiosasto on mielestäni huomattavasti parempi ja niillä alueilla yleensä sen panostuksen taitaa "maallikkokin" huomata parhaiten. Diskanttia ja bassoa saa aina lisää mutta napakkaa ja selkeää midi ja keskialuetoistoa on aika vaikea toteuttaa pelkillä hyvillä elementeillä ilman koteloinnin ja vaimennuksen tuomaa lisäapua. En tiedä onko HK ja B&O seteissä millainen ero fyysiesti mutta näin maallikkona väittäisin että sinne on kyllä tehty muutakin kun tungettu vaan lisää watteja ja parempia kajareita.
Kaiuttimia on yhtämonta ja ovat samankokoisia. B&O kaiuttimet painavat noin 30% enemmän ehkäpä järeämpien magneettien myötä. Molemmissa vahvistimeen takaluukussa menee optinen kaapeli autonjohtosarjassa päätelaitteelta. Merkittävä design ero on että B&O menee kaapelit jokaiseen 16 elementtiin erikseen suoraan vahvistimelta, kun taas H/K menee midille, josta jakosuotimen kautta diskantille. B&O kaiutinritilät käsinporattua alumiinia, kun taas H/K metalliverkkoa (tätä alemmissa muoviset). B&O myös osassa kaiuttimia valaistus, motorisoitu keskikaiutin ja kaksi erilaista dsp tilaa, toinen kuljettajaa varten ja toinen sitten kun autossa on miehitystä muillakin paikoilla. Näiden soinnilla on todella suuri ero riippuen missä istuu. Lisäksi on sama 7-taajuuden equ.

Diskanttia ja bassoa toki saa lisää, mutta tuleeko diskantti korvia riipiväksi ja basso ei erottelevaksi mölinäksi sitten vain lopulta, kun riittävästi korostetaan. Ja ei voitane myöskään neutraalista toistosta puhua tämän jälkeen. H/K on kuitenkin jo erittäin suorituskykyinen auton audiojärjestelmä ja maallikko ei välttämättä huomaisi heti eroa B&O järjestelmään kun esimmäinen kriteeri on vain äänenpaine ja bassontuotto. Se ei missään nimessä tarkoita, etteikö eroa olisi. Ajan kanssa tai hieman harjaantuneemmalla hifikorvalla eroa alkaakin sitten löytymään.
 
Enemmän tuossa itseä häiritsee tuo hinauslärpäke ja massamallin Japan Raasingit kiinantinat Saksalaisessa autossa kuin kusikalvot ja rengastekstit, toki ei kyllä nuokaan varsinaisesti iske. Millä koneella tuo on, vanhempi 2.5L vai uudempi suoraruisku 3.0L? Mulla oli vanhassa 5-sarjalaisessa tuo uudempi mosa, ja ehdottomasti yksi kivoimmista koneista ajaa mitä on itsellä ollut, kulutuskin oli melkein pyhällä hengellä kulkemista hipova.

Onkos tuo BR-alusta kuinka "rynttä-tyn" tasoa töyssyissä, vai meneekö jopa ihan suht inhimillisesti?

Tää on tolla 2,5l N52B25. Tykkäsin kyllä enemmän edellisen E39:n M52B25, tuntui vetävän alakierroksilla paljon paremmin kun tää nykynen. Nyt asioita alkaa tapahtua vast 4000rpm kohdilla.

Omaan makuun toi BR on ainakin jokapäiväisessä ajossa sopiva yhdistelmä jämäkkyyttä ja mukavuutta, mulla on muistaakseni jäykkyyssäätö noin puolessa välissä. M-sport alustaan verrattuna piirun verran jämäkämpi. Eikä siis ole mikää pintakova kivireki

edit. parit typot
 
Viimeksi muokattu:
Tää on tolla 2,5l N52B25. Tykkäsin kyllä enemmän edellisen E39:n M52B25, tuntui vetävän alakierroksilla paljon paremmin kun tää nykynen. Nyt asioita alkaa tapahtua vast 4000rpm kohdilla.

Omaan makuun toi BR on ainakin jokapäiväisessä ajossa sopiva yhdistelmä jämäkkyyttä ja mukavuutta, mulla on muistaakseni jäykkyyssäätö noin puolessa välissä. M-sport alustaan verrattuna piirun verran jämäkämpi. Eikä siis ole mikää pintakova kivireki

edit. parit typot
Entinen 325i e90 oli tuolla samalla n52b25 koneella ja se veti ehjänä ihan alhaalta rajoittimelle saakka ilman mitään "tehopiikkiä". Disa-läpät, vanokset ja valvetronicin anturi kannattaa tarkistaa niin saattaa löytyä syy miksi ei alhaalta vedä. Alkupään malleissa saattaa myös maffin liitin aiheuttaa ihmeellisiä oireita.
Omassa oli juurikin valvetronicin anturin liittimeen noussut öljyä sen ja venakopan välisen tiivisteen välistä, oireena juurikin sitä alapään vedottomuutta ja karkeaa tyhjäkäyntiä startatessa. Vähän vittumainen vaihtaa se anturi kun vaatii venakopan irroituksen mutta ihan parkkipaikalla tuli se vaihdettua ilman aikaisempaa kokemusta kyseisestä operaatiosta.
 
Mr2 Turbolla kuten tuolla ylempänä on tullut ajettua ja oli villi laite. Ei ollut vakio ja suorituskykyä oli riittävästi, sellainen Time Attack auto, mutta kadulla sai ajella. Kakkosella suti 50 vauhdissa ihan hyvin vielä, kun tie oli hieman kostea, mutta ei sentään käsistä lähtenyt. Ahdas se on toki ja postiauto vielä kaiken lisäksi, oli väärinpäin vilkku ja tuuliasinpyyhkimen vivutkin, mutta ihan hyvät muistot jäi. Luistonesto olis kiva olla mukana matkassa ihan näin varmuuden vuoksi, niin ei tarvis olla niin varuillaan tuollaisen auton kanssa, mutta ehkä se on ihan hyvä varoa.
 
Entinen 325i e90 oli tuolla samalla n52b25 koneella ja se veti ehjänä ihan alhaalta rajoittimelle saakka ilman mitään "tehopiikkiä". Disa-läpät, vanokset ja valvetronicin anturi kannattaa tarkistaa niin saattaa löytyä syy miksi ei alhaalta vedä. Alkupään malleissa saattaa myös maffin liitin aiheuttaa ihmeellisiä oireita.
Omassa oli juurikin valvetronicin anturin liittimeen noussut öljyä sen ja venakopan välisen tiivisteen välistä, oireena juurikin sitä alapään vedottomuutta ja karkeaa tyhjäkäyntiä startatessa. Vähän vittumainen vaihtaa se anturi kun vaatii venakopan irroituksen mutta ihan parkkipaikalla tuli se vaihdettua ilman aikaisempaa kokemusta kyseisestä operaatiosta.

Jassoo, tää on alusta saakka ollut tällänen ja oon ajatellu et on vaan koneen ominaisuus et on "kierroskone".

Johtuiskohan sillontällön startatessa tapahtuva humppaaminen sit just tosta valvetronicista?:hmm: Tekee siis satunnaisesti sitä, että starttaa ihan normaalisti mut välittömästi sen jälkeen kierrokset tippuu ja pari sekkaa tuntuu siltä, että sammuu ihan justiinsa, jonka jälkeen nostaa kierrokset normaaliin tyhjäkäyntiin?

Näyttääkö inpa mitään vikakoodeja noista edellämainitsemistasi ongelmista?

Vanos-venttiilit oon kerran putsannut, syytä operaatiolle en kyl muista:rolleyes:
 
Jassoo, tää on alusta saakka ollut tällänen ja oon ajatellu et on vaan koneen ominaisuus et on "kierroskone".

Johtuiskohan sillontällön startatessa tapahtuva humppaaminen sit just tosta valvetronicista?:hmm: Tekee siis satunnaisesti sitä, että starttaa ihan normaalisti mut välittömästi sen jälkeen kierrokset tippuu ja pari sekkaa tuntuu siltä, että sammuu ihan justiinsa, jonka jälkeen nostaa kierrokset normaaliin tyhjäkäyntiin?

Näyttääkö inpa mitään vikakoodeja noista edellämainitsemistasi ongelmista?

Vanos-venttiilit oon kerran putsannut, syytä operaatiolle en kyl muista:rolleyes:
Boldattu on just se minkä takia aloin itse kaivelemaan vikaa.
Siitä valvetronicin anturista ei tullut koskaan mitään vikakoodia, yleinen vika tuossa koneessa se että sitä öljyä nousee liittimeen ja se anturi alkaa oikuttelemaan. Helppo tarkistaa kun vaan sen muovikopan nostaa pois koneen päältä ja heti siinä koneen etuosassa tyrkyllä, jos on vähänkin kostea öljystä niin vaihtoon vaan. Voi myös kokeilla ajaa sen anturin johto irroitettuna, jos vetää silloin paremmin niin vikaa on.
 
Boldattu on just se minkä takia aloin itse kaivelemaan vikaa.
Siitä valvetronicin anturista ei tullut koskaan mitään vikakoodia, yleinen vika tuossa koneessa se että sitä öljyä nousee liittimeen ja se anturi alkaa oikuttelemaan. Helppo tarkistaa kun vaan sen muovikopan nostaa pois koneen päältä ja heti siinä koneen etuosassa tyrkyllä, jos on vähänkin kostea öljystä niin vaihtoon vaan. Voi myös kokeilla ajaa sen anturin johto irroitettuna, jos vetää silloin paremmin niin vikaa on.

No perhana, pitääkin ottaa toi tutkinnan alle. Et satu muistamaan paljo se anturi makso ja käytitkö orkkis vai tarvikeosaa? Itel vähä sellanen asenne näis anturihommis et köyhäl ei oo varaa halpaa, niin se on hattu kouras käveltävä marmoritiskille, ainakin tietää et saa varmasti toimivan :D
 
No perhana, pitääkin ottaa toi tutkinnan alle. Et satu muistamaan paljo se anturi makso ja käytitkö orkkis vai tarvikeosaa? Itel vähä sellanen asenne näis anturihommis et köyhäl ei oo varaa halpaa, niin se on hattu kouras käveltävä marmoritiskille, ainakin tietää et saa varmasti toimivan :D
Tarvikkeena otin kaiken ja itse anturi oli jotain vähän satasen yli, marmorilla taitaa olla ~300€ se anturi. Samalla kannattaa/joutuu muutakin uusimaan, jos magnesium venakoppainen kone niin venakopan alumiinipultit on pakko uusia, venakopan tiiviste, valvetronic moottorin tiiviste ja sen valvetronic anturin ympärille tuleva tiiviste ainakin kannattaa vaihtaa niin ei tarvitse koneelle tyypillisiä yläpään öljyvuotoja pelätä ihan heti. Tarvikeosina koko satsi maksoi ~300€, suhteellisen yksinkertainen homma se on vaihtaa mutta aikaa saa varata reilusti jos ajatuksen kanssa ja huolellisesti tekee. Vittumaisin juttu on venakopan irroitus ja takaisin laittaminen ainakin magnesiumkopan kanssa, takimmaiset pultit aika pahassa paikassa ja se venakoppa ei meinaa mahtua helposti pois eikä varsinkaan takaisin paikoilleen.
Töimaa.png
Valveronicantura.png
 
Jassoo, tää on alusta saakka ollut tällänen ja oon ajatellu et on vaan koneen ominaisuus et on "kierroskone".

Johtuiskohan sillontällön startatessa tapahtuva humppaaminen sit just tosta valvetronicista?:hmm: Tekee siis satunnaisesti sitä, että starttaa ihan normaalisti mut välittömästi sen jälkeen kierrokset tippuu ja pari sekkaa tuntuu siltä, että sammuu ihan justiinsa, jonka jälkeen nostaa kierrokset normaaliin tyhjäkäyntiin?

Paljon mahdollista, noissa myös jonkun verran kaiken maailman imuvuotohommia, niin CCV:n puolelta kuin Disan puolelta, omassa E46:ssa rikkinäinen Disa ainakin aiheutti moista humppaamista. N53:ssa vastaavaa taas aiheutti rikkinäinen CCV, joka on ultraäänihitsattu tuonne venakopan sisälle. Sama vika piilee N52:ssa. Uusi kalvo maksaa n. 13€ ebaysta, mutta sitä saa suoraan tilata uuden venttiilikopan jos edes yrittää vaihtaa sillä sitä ei tiiviiksi saa tekemälläkään. Uusi venakoppa oli n. 460€ luokkaa marmorilta kaikkien tiivisteiden ja ruuvien kanssa.

N53 ja M54 on molemmat melko kuminauhakoneita tasaisella, mutta kasvavalla väännöllä kierrosten mukana, ja uskoisin vahvasti näitten väliin putoavan variantin olevan aikalailla samasta puusta veistetty.
 
Piti äkkiä löytää jokin vaihdokki Bentaygalle niin päätin siirtyä analogiaikaan takaisin ja kokeilla miten GT-autolla pärjää ainoana kulkineena ennen kuin uudempaan sitoutuu sijoittamaan. Bentley Continental GT V8S Blackline 2016. Valitettavasti aika karvalakkivarustein, mutta niin nätti ja ajettu vain reilu 20000 km. Aivan ihana verrattuna esim AMG mersuihin.
thumbnail_5FB5EF19-7A5D-4D42-BD5F-2A19D3B3F0F1.jpgthumbnail_AEB1170C-8581-4DC1-A1D0-6C07B9D7F34D.jpgthumbnail_AE95EDF9-405D-4FF4-9541-4BC8DE31E09D.jpgthumbnail_1F9ECF65-A9CC-478C-9F9F-95111634A6C1.jpgbentley-continental-gt-2016_06_original.jpg
 
Piti äkkiä löytää jokin vaihdokki Bentaygalle niin päätin siirtyä analogiaikaan takaisin ja kokeilla miten GT-autolla pärjää ainoana kulkineena ennen kuin uudempaan sitoutuu sijoittamaan. Bentley Continental GT V8S Blackline 2016. Valitettavasti aika karvalakkivarustein, mutta niin nätti ja ajettu vain reilu 20000 km. Aivan ihana verrattuna esim AMG mersuihin.
thumbnail_5FB5EF19-7A5D-4D42-BD5F-2A19D3B3F0F1.jpgthumbnail_AEB1170C-8581-4DC1-A1D0-6C07B9D7F34D.jpgthumbnail_AE95EDF9-405D-4FF4-9541-4BC8DE31E09D.jpgthumbnail_1F9ECF65-A9CC-478C-9F9F-95111634A6C1.jpgbentley-continental-gt-2016_06_original.jpg
Saako kysyä miksi Bentayga sai poistua ja pikaisesti?
 
Saako kysyä miksi Bentayga sai poistua ja pikaisesti?
Sillä oli jo 40000 km alla ja alkoi tulla epäsuhtaa kilometrien ja auton iän välillä. Lisäksi autoliikkeen yksi työntekijä kavalsi kesävanteet (15000 euroa) ja tuon hyvityksenä sovittiin vaihto hyvillä ehdoilla. Vaihtoehto olisi ollut antaa heidän hankkia uudet kesävanteet ensi kesäksi, mutta siinä vaiheessa, kun niitä uusia vanteita olisi alle saanut sovitella, autolla olisi ollut ajettuna jo joku 6-70000 km ja uusista vanteista saatava hyöty ei siten olisi itselle kuitenkaan jäänyt.
 
autoliikkeen yksi työntekijä kavalsi kesävanteet (15000 euroa)

:ssurprised:
Nyt oli kyllä yksi paskimmista keikoista vähään aikaan. Et varmaan firmaa halua mainita? Mutta onhan toisaalta tuokin yksi kovimmista syistä vaihtaa autoa
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Minun mielestä kaikki syyt jotka johtaa adhoczin autonvaihtoon on hyviä. Saa kuvia uusista kivoista autoista ja saa itsekin taas muistutuksen siitä miksi sitä peräsuoli pitkällä hommia välillä tehdään, ”joskus sitten” :psmoke:
Totta tuokin kyllä.

Ja @adhocz, lakkia päästä jos viestihistoria on ihan kuranttia tietoa, ja olet 11 kuukaudessa piiskannut Bentleystä 40kkm, taitaa olla päivittäisessä käytössä.
 
Et varmaan firmaa halua mainita?
Antaa olla, kun asiallisesti soviteltu lopulta. Vanteet tosiaan hävinneet, vain renkaat jääneet ja renkaat oli alkujaan vanteilla, joten vaihtoehtoja on kovin vähän.
Ja @adhocz, lakkia päästä jos viestihistoria on ihan kuranttia tietoa, ja olet 11 kuukaudessa piiskannut Bentleystä 40kkm, taitaa olla päivittäisessä käytössä.
Yllättävän paljon tänä vuonna tullut ajoa kyllä vaikka on ollut tuo koronakin. Hulluahan tuo on paukuttaa näin kalliilla autoilla noita etäisyyksiä, mutta olen ajatellut, että siksihän niitä kivoja autoja on, jotta kilometrit olisivat mukavia. 2021 on kyllä vahvassa harkinnassa, että hankkisi talouteen toisen kulkupelin ja jakaisi näitä kilometrejä kahden auton välillä.
 
Antaa olla, kun asiallisesti soviteltu lopulta. Vanteet tosiaan hävinneet, vain renkaat jääneet ja renkaat oli alkujaan vanteilla, joten vaihtoehtoja on kovin vähän

Ilmeisesti tämän kaliiberin vehkeiden myymälöissä asiakas on edelleen ykkönen ja ikävissäkin tapauksissa tärkeää pitää asiakastyytyväisyys kunnossa. Upea laite kyllä ja eikö GT-autot ole nimenomaan mukavaa matkantekoa varten.
 
No kuvittelisin että ihan minkä tahansa kaliiberin vehkeiden myymälöissä hyvitetään jos toiset pyörät PÖLLITÄÄN autosta.
 
No kuvittelisin että ihan minkä tahansa kaliiberin vehkeiden myymälöissä hyvitetään jos toiset pyörät PÖLLITÄÄN autosta.
:rofl: Aika usein tällaisesta asiasta tehdään poliisiasia ja sitten kaikkia vituttaa, kun vain rikollinen hyötyy ja muut maksaa....
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Oikein vaihdettu.
Hämmästyttää että GT Continental ja Bentayga edes tulevat samalta tehtaalta. GT on todella komea laitos, kun taas Bentayga on ehkä yksi rumimmista autoista mitä 2010 vuoden jälkeen on tehty.
 
Yksi auto lähti seuraavalle harrastajalle, joten piti samantien hakea uutta projektia. Tällä kertaa vähän isompaa sellaista, mutta ehkä ensi kesäksi voisi valmistuakin. VW Typ3 -71:

14914731.jpg


Valmiiksi ähtäröity, niin ei pussihousujen tarvi pahoittaa mieltä tämän pilaamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Edellinen B8.5 A4 päivittyi korimallia uudempaan.

Vm. 2017
A4 Allroad 3.0tdi V6 Tiptronic - Land Of Quattro Edition
20201203_094321.jpg
(200kw/600Nm)

Keskeisimpiä varusteita:
- Alcantara / nahkaverhoilu sporttijakkarat
- Matrix LED ajovalot + dynaamiset vilkut
- Tehdas webasto kaukosäätimellä (lämmitys/tuuletus)
- Sähköinen vetokoukku
- Automaattisesti himmentyvä taustapeili
- Audi Smartphone Interface, Apple Car Play ja Android auto, Audi Music Interface, Audi Sound System
- Laajennettu LED- sisävalopaketti
- 3- puolainen ratti, alaosa tasainen
- Sähköinen takaluukku
 
Oli tänään auton luovutus. Kuvassa mittarilukema 7 km. Nyt se autonpesuharrastus vasta alkaakin :grumpy:
katso liitettä 496753
B3 koneella tuli, varusteita tuli paketeissa navi, h/k hifit, acc ja pilot assist II nyt ainakin. Lasit tulee varmaan jossain kohtaa tummenneltua, vähän mietin kanssa että teippais kromit mustaksi. Vanteista ei mitään ajatusta vielä, mennään nyt näillä sitten...
Onkos B3 nyt sitten bensa vai diesel? Volvon nimeäminen kun meni vähän hankalaksi tänä vuonna... V60 on kyllä omaan silmääni yksi parhaimman näköisistä myytävistä farkuista tällä hetkellä :thumbsup:
 
Keulii jo vakiona, vai onko kontti täys tavaraa :D Miksi nuo täytyy muotoilla noin että pyöränkaari on edessä korkeammalla kuin takana mutta helma silti "normaalisti" tasan.
 
Laitetaan nyt tännekin kuvaa. Kaikenlaista on tullut kokeiltua viime vuosina Alfasta Ooppeliin, nyt sitten ensimmäinen Ford. Eli Focus ST farkkuna, manuaalivaihteet ja aikalailla peruskilkkeet mitä tuohon nyt tulee, lisäksi paremmat humppalaitteet, talvivarustetta rattilämppäreineen, hand-free -takaluukkua ja sen sellaista. Suomessa kyllä aika turha auto talviaikaan (vaikka onkin lukko/jonkin sortin torque-vectoring), eli kesää odotellessa kun toivottavasti pääsee keski-Eurooppaan kuukaudeksi rällästämään :cool:
Fokkeri.jpg
 
Tuo taitaakin olla uusinta generaatiota, omat kommentit vähän vanhemmasta edellisen generaation focus ST Farkusta.

Oli tuollainen Saksassa muutama kuukausi alla ja hyvinhän se kiihtyi ja bensa maistui autobahnalla. Kuppipenkit oli aika tyköistuvat ja muutenkin jäi vähän Ken Block racer fiilikset (ahtopainemittareineen), kun vertaa mielikuviin saksalaisista. 250 hepan etuveto Keski-Saksan talvessa myös aika mielenkiintoinen yhdistelmä, kun välillä pyrytti lunta. Mutta vakaa ja hauska se oli ajettava kyllä.
 
Tuo taitaakin olla uusinta generaatiota, omat kommentit vähän vanhemmasta edellisen generaation focus ST Farkusta.

Oli tuollainen Saksassa muutama kuukausi alla ja hyvinhän se kiihtyi ja bensa maistui autobahnalla. Kuppipenkit oli aika tyköistuvat ja muutenkin jäi vähän Ken Block racer fiilikset (ahtopainemittareineen), kun vertaa mielikuviin saksalaisista. 250 hepan etuveto Keski-Saksan talvessa myös aika mielenkiintoinen yhdistelmä, kun välillä pyrytti lunta. Mutta vakaa ja hauska se oli ajettava kyllä.
Onhan tuo nykyinen paljon aikuistuneempi, ahtopainemittarit kadonneet ja putkisto takaa vaihtunut keskeltä sivuille. ST-merkit nappasin pois niin aika hankala tuota on normaalista ST-linestä erottaa :thumbsup: 280 hummaa ja 420nm vääntöä on ihan riittävästi näin alkuun, periaatteessahan tuo on uudempi kesytetty versio aikaisemman Focus RS:n ja mustangin 2.3 litraisesta koneesta eli aika helposti saisi lisääkin voimaa ulos.
 
Tuo taitaakin olla uusinta generaatiota, omat kommentit vähän vanhemmasta edellisen generaation focus ST Farkusta.

Oli tuollainen Saksassa muutama kuukausi alla ja hyvinhän se kiihtyi ja bensa maistui autobahnalla. Kuppipenkit oli aika tyköistuvat ja muutenkin jäi vähän Ken Block racer fiilikset (ahtopainemittareineen), kun vertaa mielikuviin saksalaisista. 250 hepan etuveto Keski-Saksan talvessa myös aika mielenkiintoinen yhdistelmä, kun välillä pyrytti lunta. Mutta vakaa ja hauska se oli ajettava kyllä.
Mitenkä tuo Fordin omistus nykyään menee kun porukka sanoo sitä Saksalaiseksi?
 
Mitenkä tuo Fordin omistus nykyään menee kun porukka sanoo sitä Saksalaiseksi?

Tarkoitin eroa saksalaisiin, vaikka voihan tuon toki noinkin väärin ymmärtää.

Mielikuviin saksalaisista siksi, etten ole vastaavan tehoista saksalaista itse ajanut, kyydissä kyllä ollut.

Ford tuntui kyllä olevan pari vuotta takaperin suosittu merkki Saksassa, mutta tuossa tehomallissa ei ollut samanlaista perus matka-auton tuntua kun voisi olettaa saman tehoiselta bemarilta, Audilta tai Mersulta. Jämäkästi se kulki, mutta välitykset oli aika lyhyet ja osin siksi äänekäs.
 
Viimeksi muokattu:
Mukava nähdä täällä muitakin T4 omistajia. Laitetaanpa nyt omakin kun sellainen on.

Screenshot_20201206-201238.jpg


Volkswagen Transporter T4. Lyhyt akseliväli. 1.9TD, kokonaiset 68 hevosvoimaa. 0-100 28,5 s, onko hitaampaa autoa valmistettu 2000-luvulla? Eteenpäin liikkuu kuitenkin ja se on pääasia. Päivittäisessä ajossa, tarkoitus valjastaa retkikäyttöön talven aikana ensi kesää varten.
 
Volkswagen Transporter T4. Lyhyt akseliväli. 1.9TD, kokonaiset 68 hevosvoimaa. 0-100 28,5 s, onko hitaampaa autoa valmistettu 2000-luvulla? Eteenpäin liikkuu kuitenkin ja se on pääasia. Päivittäisessä ajossa, tarkoitus valjastaa retkikäyttöön talven aikana ensi kesää varten.
Taitaa pitää mennä paljon ajassa taaksepäin, W123 aikoihin: Autoja hitain kiihtyvyys 0-100 km / h. Top 50
 
Volkswagen Transporter T4. Lyhyt akseliväli. 1.9TD, kokonaiset 68 hevosvoimaa. 0-100 28,5 s, onko hitaampaa autoa valmistettu 2000-luvulla? Eteenpäin liikkuu kuitenkin ja se on pääasia. Päivittäisessä ajossa, tarkoitus valjastaa retkikäyttöön talven aikana ensi kesää varten.

Tuohonhan saa potkua lisää aika simppelisti, jos sellaista kaipaa. :)
 
Taitaa pitää mennä paljon ajassa taaksepäin, W123 aikoihin: Autoja hitain kiihtyvyys 0-100 km / h. Top 50
Nettiauton uusien autojen autoarkistosta löytyy noita henkilöautoksi rekisteröitävissä olleita malleja noin 1995 eteenpäin. Sieltä löytyy sellainen erikoisuus kun Mazda B2500 diesel pick-up, 2.5 litran kone ilman turboa 62 kW, takaveto, ja ilmoitettu kiihtyvyys 35,6 s, ja oli myynnissä 2002-2004. Tällä päässee 2000-luvun tilastokärkeen? Vanhempaa B2200? diesel pick-upia 80-luvulta tullut joskus 2000-luvun alussa ajettua, sekään ei kovin raketti ollut kiihtyvyydeltään.
 
Nettiauton uusien autojen autoarkistosta löytyy noita henkilöautoksi rekisteröitävissä olleita malleja noin 1995 eteenpäin. Sieltä löytyy sellainen erikoisuus kun Mazda B2500 diesel pick-up, 2.5 litran kone ilman turboa 62 kW, takaveto, ja ilmoitettu kiihtyvyys 35,6 s, ja oli myynnissä 2002-2004. Tällä päässee 2000-luvun tilastokärkeen? Vanhempaa B2200? diesel pick-upia 80-luvulta tullut joskus 2000-luvun alussa ajettua, sekään ei kovin raketti ollut kiihtyvyydeltään.

Enempää katsomatta, kuinkahan luotettavia nuo oikein on?


Omaa entistä citroënia rääkätessä totesin että oikeasti huiput oli 100kmh. Kiihtyvyyttä nyt oli melko turha testata, mutta jostain vauhdista sataseen loppui mielenkiinto +30sec jälkeen. Jostain kaivon dataa silloin ja virallinen huippunopeus olisi ollut 110kmh, mikä toki mittarin mukaan olikin.... Sitten taas dieselin kulutus oli pienempi mitä linkissä, totuus jotain 5,5 noin about/100km.

Hilux takaveto dsl -81 ollut kanssa joskus, muistaakseni oli pirteämpi mitä sitikka, kulutus jotain minimaalista, sanomattakin selvää ettei mikään dragster mutta pärjäsihän sillä. jaa no menipäs ot osastolle taas.
 
Laitan tänne jos jollain sattuu kiinnostamaan. Eli viikonlopun askareena harjoittelin vähän koritöitä Typ3:n osalta. Kun en mikään autopeltiseppä ole, niin opetteluahan tämä tietenkin on.

Lähtökohtana auton perässä oli rälläköity ammottava aukko syyläriä varten, joka vaikutti aika haastavalta hommalta. Koska ajattelin, ettei tätä peräpäätä oikein saa uudeksi vaihtamatta mitenkään järkevästi, niin päätin kuitenkin yrittää ja samalla tehdä vähän jotain muuta. Reijän laajennus siten, että on edes teoreettisia mahdollisuuksia pysyä joka suuntaan kaarevissa muodoissa, jostain haalitusta Boran takaluukusta kilven upotus, sen kavennus 15 sentillä (mustat lyhyet kilvet) ja ympärille peltiä, jolla muuta muotoa haetaan. Saapa nähdä, miltä lopulta näyttää, mutta ainakin jotain taas oppi elämässä. Ennen ja jälkeen ennen isompia kittailuja:

14917594.jpg


Keulasta piti myös hitsailla valmiiksi tehty reikä umpeen, koska vaikka tähän syyläri tuleekin eteen, ajattelin ilmanoton järjestää jotenkin huomaamattomammin tuolta jostain alakautta. Ennen ja jälkeen:

14917600.jpg


Kuvissa oleva harmaa mäski hitsaussaumojen päällä on siis tinan korviketta, jota sitäkin testaan tässä ensimmäistä kertaa elämässäni.

Tämähän on tosiaan valmiiksi jo muokattu sillain, ettei tästä alkuperäistä enää saa, joten sikäli tähän viitsii yrittää ja virittää jotain ihan omiakin ratkaisuja.
 
Työmatka lyheni huomattavasti, joten ajattelin laittaa lexuksen vaihtoon ja jotain hauskempaa tilalle. Hetken etsinnän ja muutaman auton koeajon jälkeen päätin tuoda Subarun kotiin.
Eli kyseessä siis vuoden 2004 Subaru Legacy GT Spec-B.
Toki oikealta ohjattava joten hetken joutuu totutella. Neliveto, manuaali ja 280hp maistuu kyllä hyvältä. :tup:
Screenshot_20201209_182234.jpg

Screenshot_20201209_191755.jpg


Edit: Niin ja kriteerit oli autoa etsiessä ehdottomasti bensa koneella, jollain tavalla hauska sekä isofix kiinnikkeet ja takapenkillä oltava riittävästi tilaa autotuoleille. Alkuun meinasin m54 koneista E60 530i bemaria, mutta moinen ollut jo (tosin dieselinä), joten tuli lähdettyä vähän erilinjalle lopulta.
 
Viimeksi muokattu:
Työmatka lyheni huomattavasti, joten ajattelin laittaa lexuksen vaihtoon ja jotain hauskempaa tilalle. Hetken etsinnän ja muutaman auton koeajon jälkeen päätin tuoda Subarun kotiin.
Eli kyseessä siis vuoden 2004 Subaru Legacy GT Spec-B.
Toki oikealta ohjattava joten hetken joutuu totutella. Neliveto, manuaali ja 280hp maistuu kyllä hyvältä. :tup:
Screenshot_20201209_182234.jpg

Screenshot_20201209_191755.jpg


Edit: Niin ja kriteerit oli autoa etsiessä ehdottomasti bensa koneella, jollain tavalla hauska sekä isofix kiinnikkeet ja takapenkillä oltava riittävästi tilaa autotuoleille. Alkuun meinasin m54 koneista E60 530i bemaria, mutta moinen ollut jo (tosin dieselinä), joten tuli lähdettyä vähän erilinjalle lopulta.

Seuraavaksi varmaan ihmettelet mistä saa erinäiset valikot englanniksi ja miksei autoradio oikein kuulu. No ainahan sinne saa upean kiinantina 2-dinin tilalle kun vähän räpeltää. Kaiken muun voikin aina kääntää puhelimen googletranslatorilla, tai ainakin yrittää. Bonarina räpellät vilkkua ja pissapoikaa sikinsokin. Autonvaihdon koittaessa (autoliikkeessä) ihmettelet kun juuri mitään eivät tarjoa vaikka on niin upea yksilö. Puhkijauhetusta ohittelusta tai mäkkiautokaistoista en edes viitsi jauhaa. Onnea näiden JDM:n kanssa, vaatii kyllä todellista harrastuneisuutta lähteä veivaamaan rattia oikealta :thumbsup:
 
Seuraavaksi varmaan ihmettelet mistä saa erinäiset valikot englanniksi ja miksei autoradio oikein kuulu. No ainahan sinne saa upean kiinantina 2-dinin tilalle kun vähän räpeltää. Kaiken muun voikin aina kääntää puhelimen googletranslatorilla, tai ainakin yrittää. Bonarina räpellät vilkkua ja pissapoikaa sikinsokin. Autonvaihdon koittaessa (autoliikkeessä) ihmettelet kun juuri mitään eivät tarjoa vaikka on niin upea yksilö. Puhkijauhetusta ohittelusta tai mäkkiautokaistoista en edes viitsi jauhaa. Onnea näiden JDM:n kanssa, vaatii kyllä todellista harrastuneisuutta lähteä veivaamaan rattia oikealta :thumbsup:
Voi hyvinkin olla valikot englanniksi, ja radiokanavat kuulua. Näitä on paljon brittituontina myös.
 
Juu viikset meni alkuun sekaisin, no biggie.
Valikot japaniksi ja radiosta ei kuulu kuin hyvällä tuurilla jumalanpalvelusta, joten viritellään tablettia, eli ei ongelma.
Ei ehkä juuri mitään hyvitetä tulevaisuudessa, mutta itsellehän tämän ostin, joten nou problem. Rahaahan se vain on. Nautitaan nyt hetki.
Mites muuten fefen kunnostus etenee? ;)

Edit. Sadan kilsan jälkeen voisin sanoa että ei tuo oikealta ajaminen nyt enää mitenkään häiritse. Nopeasti tottui. Jos olisin kokenu nämä em. mainitut puutteet liian vakavina, niin olisi jäänyt ostamati. Vaan toisin kävi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom