Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
No niin, nyt ois se taivaspaikka viimein lunastettu. Tuota tavaran kuljetustarvetta kun aina säännöllisen epäsäännöllisesti on ja naapurin kuljetusyhtiöltä jäi yli moinen pitkä-puolikorkea transvestiitti, niin lunastin pakun ykkössatasilla itselleni. Tekniikka ok-kunnossa ja suht vähän (370tkm) rullattu. Tästähän oli ostaessa startti ja laturi sökönä; startti lähti pelaamaan pelkällä herkistelyllä, katsotaan miten laturin kanssa käy että selviääkö pelkällä hiilten vaihdolla vai tarvitseeko uusia koko hökötys. Eipä silti paha takaisku ole, näkyi olevan 150e + pantti ko. osa. Kori on mitä nyt jakoraketilta sopii odottaakin, muutama lommo siellä täällä ja hieman pintaruostetta. Edellinen omistaja oli myös ilmeisen kettuuntunut Fordin konepellin avaussysteemiin mallia haistakukkanen, rälläkkä oli siis laulanut. Nyt toimii.

Aluksi kunnon pesu liukkarilla ja yleinen siivous. On muuten vanerointi ihan hyvässä kunnossa. Bonuksena liukuovet molemmin puolin. Ai niin ja toimiva Webasto.

IMG_20201012_175358-01.jpeg


Tässä ennen talven tuloa täytyy myllytellä nuo auton omat myrskylyhdyt ja askarrella tallissa lojuva 150w ledibaari keulalle joko valoraudan kanssa tai ilman. Upeat Fixuksen pölykapselit tuli myös ostettua yleisilmettä piristämään. Vanteita en mahda raaskia investoida tämän hintaluokan kamppeeseen. Ruostekorjauksia ohjelmassa sitten talven jälkeen.

130746396_1351280345214815_3805992850872293594_o.jpg


Joopa joo. Tässä vähän toista tonnia on tullut ajeltua ja siihen on mahtunut käsijarruvaijerin, vetarin suojakumin, laturin, startin ja kytkinpaketin sekä vauhtipyörän vaihto + pientä hitsausta. Liukuovien kahvat vaihdoin myös molemmin puolin, vaikka aukesivat niin ei ollut mukava repiä pelkistä kahvan jämistä auki. Vertaistukiryhmästä löytyi myös lasille aurinkolippa ja keulille valorauta sekä omasta varastosta varsin pystyvä ledbar, aivan toista kuin Transvestiitin omat myrskylyhdyt. Kuten kuvasta näkyy, ulkonäkökin on sen verran siistiytynyt että konepelti + lukkopelti on uutta. Viha-rakkaussuhde alkaa kallistua jälkimmäiseen :kippis:
 
Tuli laitettua ekaksi nelikoksi outlander. On kyllä pirun kiva laitos :D 4g63t koneella mikä luultavasti ohjelmoitu:hmm::hmm:
 

Liitteet

  • FB_IMG_1607665251479.jpg
    FB_IMG_1607665251479.jpg
    54,3 KB · Luettu: 386
Tuli laitettua ekaksi nelikoksi outlander. On kyllä pirun kiva laitos :D 4g63t koneella mikä luultavasti ohjelmoitu:hmm::hmm:

Itsellä oli saman korimallin outtis myös ( Tosin silla 2.0l nuhasella) ja pakko sanoa, että nelikko on kyllä hyvä. Yllättävän pahoissa paikoissa tuli tuollakin möyrittyä metsästysreissulla kunhan vaan maavaraa riitti. Tosin jatkuvana nelivetona ihan janoinen veijari.

Pienenä vinkkinä, että taka-apurungon ja polttoainesäiliön kunto kannattaa tarkastaa, kun tuppaavat näissä yksilöissä maatumaan jos kilometrejä kertynyt taustalle.
 
Itsellä oli saman korimallin outtis myös ( Tosin silla 2.0l nuhasella) ja pakko sanoa, että nelikko on kyllä hyvä. Yllättävän pahoissa paikoissa tuli tuollakin möyrittyä metsästysreissulla kunhan vaan maavaraa riitti. Tosin jatkuvana nelivetona ihan janoinen veijari.

Pienenä vinkkinä, että taka-apurungon ja polttoainesäiliön kunto kannattaa tarkastaa, kun tuppaavat näissä yksilöissä maatumaan jos kilometrejä kertynyt taustalle.
Juu bensa kyllä maistuu, just ja just pääsee maantiellä alle kymppiin :lol:
 
Seuraavaksi varmaan ihmettelet mistä saa erinäiset valikot englanniksi ja miksei autoradio oikein kuulu. No ainahan sinne saa upean kiinantina 2-dinin tilalle kun vähän räpeltää. Kaiken muun voikin aina kääntää puhelimen googletranslatorilla, tai ainakin yrittää. Bonarina räpellät vilkkua ja pissapoikaa sikinsokin. Autonvaihdon koittaessa (autoliikkeessä) ihmettelet kun juuri mitään eivät tarjoa vaikka on niin upea yksilö. Puhkijauhetusta ohittelusta tai mäkkiautokaistoista en edes viitsi jauhaa. Onnea näiden JDM:n kanssa, vaatii kyllä todellista harrastuneisuutta lähteä veivaamaan rattia oikealta :thumbsup:
Kuulostaa vahvasti ryhmäpaineen sanelemalta vuodatukselta tai kokemuksen puutteelta. Ei itselläkään ole nyt mitään JDM vehkeitä, mutta junnuna nelisen kappaletta oli. Mulla on ollut viitisenkymmentä autoa omissa nimissä ja näistä tsunamiturboista oli ylivoimaisesti helpointa päästä eroon mahtavan Hevosvoimia per / Euro -suhteen takia.

Jos olet 23v jannu koulun penkiltä ja haluat jonkun 400hp nelikon, niin ylivoimaisesti halvimmalla pääsee tällä konstilla. Hyvänä lisänä nuo kestävät ikuisuuden, korit ei mätäne käsiin niin kuin EU versioissa ja korjauskulut on halpoja vrt. joku bemari vastaavilla tehoilla.

Brittituontia en ostaisi mielelläni lainkaan. Hyviä yksilöitä varmaan niistäkin löytyy mutta ylivoimaisesti suurin osa oli läpimätiä paskaläjiä.
 
Viikonloppu meni taas hallilla Fastbackin kimpussa. Alustavaa kittailua ja hiomista aiempien hitsausten päälle ja sitten välillä jotain muuta.

Auton mukana tuli jonkinnäköiset puskureiden aihiot, joita aloin sovittelemaan paikalleen. Etupuskuria lähinnä siksi tässä vaiheessa, että helpompi ennenkuin tulee syyläri eteen haitoksi, koska kiinnikkeiden sisäpäät tulee tuonne "varapyöräkotelon" sisälle, johon syylärikin on tarkoitus laittaa. Puskurit on vanhemmasta mallista, joka on vain hyvä, koska nuo on mielestäni paremman näköiset kuin uudemmat palkit. Etupuskurin osalta sain kannakkeet värkättyä ja tehtyä reijät koriin niitä varten. Puskuri vähän sinne päin nakattuna eli vähän vielä vinossa:

14918936.jpg


14918939.jpg

Etupuskurin taakse tulee periaatteessa huomaamattomasti syylärinlevyinen ilmanottoaukko jäähdytystä varten. Puskurin alaosaa pitää tästä johtuen vähän muotoilla tuolta alta, mutta ne muokkaukset ei pitäisi jäädä näkyviin. Jäähdytystä varten tässä vaiheessa jää myös merkin paikka tuohon keulille. Nykyiset etuvilkut menee poistoon ja ehkä hankintaan menee jotku umpiot, jossa on vilkut samassa paketissa ajovalojen kanssa.

Takapuskurin aihio on vähän huonommassa kunnossa ja voi olla että siitä ei saa oikein osaamaton tehtyä enää kampetta, mutta mallailin sitä nyt kuitenkin paikoilleen:

14918940.jpg


14918941.jpg


Molemmissa puskureissa oikomisen lisäksi hitsaushommia, joten kromiseksi nämä ei ainakaan tule jäämään vaan jonkun väriseksi maalattuna. Ehkei ihan hirveä väri olisi myöskään hopea. Voi tosin olla että kattelen maksaako omaisuuksia uudetkaan tai ainakin parempikuntoiset.

Purin lisäksi sisustan ja hifejä autosta mäelle. Jälkiasenteiset matotkin sai lähteä, kun olivat aika kulahtaneet ja liimauksista irronneet, Pohja oli kuitenkin täysin ehjä, eikä edes akkukotelo ollut laho, joten rapsuttelin peltejä enimmistä paskoista puhtaaksi ja vetelin pensselillä Hammeria suojaksi:

14918937.jpg
 
Syyläri...? Hetkinen mikäs tekniikka tähän sitten oikein tuleekaan ellei ilmajäähybokseri?
 
Syyläri...? Hetkinen mikäs tekniikka tähän sitten oikein tuleekaan ellei ilmajäähybokseri?

Kontissa on tölkin 1.9 vesibokseri, joka käsittääkseni rakennettu joskus uusiksi Ruotsissa. Arpahan tuo kone on, mutta löytyi tasaisesti puristuksia sen vajaa 12 kiloa ja sain käyntiin pienellä värkkäyksellä, niin ajattelin tuolla kokeilla. Tuskin mikään erikoinen mylly, mutta yksinkertainen vaihtoehto tähän tilanteeseen, kun muuten tarvisi täydellisen ilmabokserin kaikkine jäähdytys- ja lämmityshilppeineen. Ilmabokseri tähän tietenkin kuuluisi, siitä ei kahta puhetta.
 
Keulii jo vakiona, vai onko kontti täys tavaraa :D Miksi nuo täytyy muotoilla noin että pyöränkaari on edessä korkeammalla kuin takana mutta helma silti "normaalisti" tasan.
Koska eturenkaan pitää pystyä kääntymään myös jousitus pohjassa
 
Öö...? Ja sen takia takalokari täytyy sitten muotoilla alemmaksi kuin etulokari? Eikö voi muotoilla molempia samaan tasoon ts. nostaa sitten takalokarin reunaa sen verran ettei näytä hölmöltä?

Ja jottei nyt menisi saivarteluksi niin hyvänä esimerkkinä on vaikka kaikkien murolaisten tuntema E39. Takalokarin kaari on visuaalisesti hiukan matalammalla tässäkin kuin etulokarin, mutta vakiona auto on sen verran etunojassa että kumin ja kaaren väliin jäävä tila on samanlainen edessä sekä takana -> ei näytä siltä että keulii.

Esim: http://www.frankies-bmw.com/5series/images/bmw_530_side.jpg
 
Hieman offtopic, mutta tuo efekti saa automallista riippuen etuvanteen näyttämään isommalta kuin takavanteen, ilmeisesti sen kompensoimiseksi joissain urheiluautoissa käytetään tuumaa pienempää etuvannetta
 
Nyt se autonpesuharrastus vasta alkaakin :grumpy:
Onneksi et mustaa ostanut. Meillä kun auto vaihtui mustasta valkoiseksi, niin pesukerrat varmaan puolittui.
Työsuhdepaku onvielä musta, ja jos samaan aikaan pesee henkilöauton kanssa, niin ei tarvi kun kaupassa käydä, niin harmittaa.

Toki tietysti yhtä paljon sitä likaa on pinnassa, mutta ei vaan valkoisessa niin herkästi näy.
Mustahan on hieno, kunhan puhdas ja pidetty huolta.
 
IMG_20201216_230002_581.jpg


Ignooratkaa sekainen talli, viimeiset puoli vuotta ollut kuin hävityksen kauhistus. Nyt viimein saa tämän viimeisen projektin seisomaan hallille ja pääsee tämän pihassa olevan tallin järjestelemään.
Meinasin alkuun että laitan tuohon suoraan CSL:n kontin luukun, mutta sitten arvelin että menee jo vähän liian överiksi. Pitää tuohon geneeriseen parin kympin ebay-lippaan etsiskellä uudet 3M -teipit joilla uskaltaa liimata tuohon luukun päälle.
 
Öö...? Ja sen takia takalokari täytyy sitten muotoilla alemmaksi kuin etulokari? Eikö voi muotoilla molempia samaan tasoon ts. nostaa sitten takalokarin reunaa sen verran ettei näytä hölmöltä?

Ja jottei nyt menisi saivarteluksi niin hyvänä esimerkkinä on vaikka kaikkien murolaisten tuntema E39. Takalokarin kaari on visuaalisesti hiukan matalammalla tässäkin kuin etulokarin, mutta vakiona auto on sen verran etunojassa että kumin ja kaaren väliin jäävä tila on samanlainen edessä sekä takana -> ei näytä siltä että keulii.

Esim: http://www.frankies-bmw.com/5series/images/bmw_530_side.jpg
Kuvakulma, kuormaus ja pinnan kaltevuus myös vaikuttaa, veikkaan että livenä toi Volvo ei näytä keulivalta...
 
Ei tuohon keylessiin käsittääkseni mitään herkkyyssäätöä ole olemassakaan.
Bensasta suuri plussa ja renkaista samaa mieltä. Edes 200e talviautossa ei jaksa mitään ravistavia renkaita.
 
Omassa Volvossa kun pitää vajaan sekunnin sormea keyless-kohdassa niin se ottaa. Nopea hipaisu ei aina ota, varsinkaan hanskoilla.

Avaaminen onnistuu nopeiten kun vaan työntää sormet kahvan sisäpuolelle, se sensori on herkempi kuin kahvan ulkopuolinen.

Toki jos se on merkittävästi huonompi kuin edellisessä samassa mallissa, niin ehkä siinä on vikaa.
 
Kummallisen vaihtelevasti tuntuu toimivan nuo kahvojen hipaisutunnistimet, ei ole tullut vastaan yhtäkään autoa missä ne olisivat toimineet kuin junan vessa. Varsinkin talvella ja pakkasella niissä on aina ongelmia. Tai sitten juuri tämä että ehtii riuhtaista kerran kahvasta ennen kuin se tunnistaa. Kesällä ja kuivalla kelillä toimii hyvin eli ehkä puolet vuodesta.
 
Heh, mulla on toiminut kaikissa autoissa kuin se junan vessa. Nimenomaan suurin hämmästys ollut että talvi ei ole vaikuttanut toimintaan mitenkään. Yksi parhaista varusteista mitä tulee nykyään otettua, tosin on jo aika usein vakionakin.
Sama. Aukeaa kun ottaa kahvasta kiinni, tosin silmänräpäyksen miettii,mutta siihen tottui nopeasti. Lukittuu kun hipaisee kahvassa olevan loven kohdalta. Ainut mitä kaipaan olisi vastaavat ominaisuudet myös takaoviin, muuten aivan mahtava ominaisuus.
 
Espacessa toimii niin, että kunhan avain on tarpeeksi lähellä, riittää että koskee kahvaan. Auto lukittuu sitten kunhan on riittävän kaukana autosta, olisiko parisen metriä.
 
IMG_20201216_230002_581.jpg


Ignooratkaa sekainen talli, viimeiset puoli vuotta ollut kuin hävityksen kauhistus. Nyt viimein saa tämän viimeisen projektin seisomaan hallille ja pääsee tämän pihassa olevan tallin järjestelemään.
Meinasin alkuun että laitan tuohon suoraan CSL:n kontin luukun, mutta sitten arvelin että menee jo vähän liian överiksi. Pitää tuohon geneeriseen parin kympin ebay-lippaan etsiskellä uudet 3M -teipit joilla uskaltaa liimata tuohon luukun päälle.

Jos jotain lippaa tuohon pitää tusata niin etsi jostain vaikka E46 Clubsportin spoileri. Kaikki nuo ebay-kötöstykset ja CSL-kontit näyttää todella mauttomilta, kun eivät moiseen vehkeeseen kuulu.
 
Oma ja kaverin projekti. Noin 15 minuuttia kuvan jälkeen toiseen autoon piti uusia kaksi vetoakselia, nistinivel, napalukko, takavalo sekä suoristaa raidetanko. Toinen auto selvisi paljon pienemmällä työllä kun tartti vaan soittaa Stenalle.
 

Liitteet

  • IMG_20201130_115858.jpg
    IMG_20201130_115858.jpg
    2,6 MB · Luettu: 805
Jos jotain lippaa tuohon pitää tusata niin etsi jostain vaikka E46 Clubsportin spoileri. Kaikki nuo ebay-kötöstykset ja CSL-kontit näyttää todella mauttomilta, kun eivät moiseen vehkeeseen kuulu.
Kuuluu tai ei, mitä väliä vaikka laittaisi M3 GTR viritelmää tuohon, jos siihen on itse tyytyväinen, tarkoitin katuversiota.
 
Oma ja kaverin projekti. Noin 15 minuuttia kuvan jälkeen toiseen autoon piti uusia kaksi vetoakselia, nistinivel, napalukko, takavalo sekä suoristaa raidetanko. Toinen auto selvisi paljon pienemmällä työllä kun tartti vaan soittaa Stenalle.
Taisinkin kesällä ajella tän perässä Ratinan nurkilla. Jonossa madeltiin niin oli aikaa sulatella näkemäänsä ja nuo ketjut ja rengastussilla kirjaillut todo-listat jäi mieleen. Hieno!
 
Jos jotain lippaa tuohon pitää tusata niin etsi jostain vaikka E46 Clubsportin spoileri. Kaikki nuo ebay-kötöstykset ja CSL-kontit näyttää todella mauttomilta, kun eivät moiseen vehkeeseen kuulu.

Kun taas omasta mielestäni ainoa kolmossarjalaiseen käypäinen spoileri on E36 -korin LTW-spoileri, nimenomaan se korkeampi malli. Sekin nimenomaan etupuskurin jatkeen kera - BMW itse asiassa kieltää pelkästään jommankumman asentamisen, pilaa kuulemma E36 -korin aeron. Edelleen mielestäni pieni lippa täydentää mukavasti tuota keulalla olevaa Hockenheim -splitteriä. Ei näyttänyt pahalta ennen maalausta omaan silmään, en näe miksi yhtäkkiä näyttäisi. Tokikaan tällaisissa melkolailla vakiovehkeissä ei aerodynamiikalla ole juurikaan muuta funktiota kuin juurikin tuo esteettinen puoli.
 
Tässä on nyt 9kk ajeltu tälläisellä. Tietyt miinukset huomoiden oikein hyvä järkiauto. Varusteet kunnossa ja 7 paikkaa boonuksena. Toki vähän tekisi mieli vaihtaa jossain vaiheessa johonkin hauskempaan mutta ajellaan nyt takuun loppuun asti ainakin (tai katsotaan joku toinen hauska rinnalle)..
 

Liitteet

  • 92553406_10157951834193955_4635244661370257408_o.jpg
    92553406_10157951834193955_4635244661370257408_o.jpg
    517,9 KB · Luettu: 491
Ei ollut suoranaisesti suunnitelmissa ostaa autoa, mutta tuli vähän yllättäen hankittua itselle talvikäyttikseksi BMW e46. Kaverilta ostin ja oikeastaan ihan vaan sen takia, kun oli poikkeuksellisen siistissä kunnossa ja kohtuuhintaan. Kaveri fiksaillut käytännössä kaikki viat kuntoon ja ruosteet pois. Myös edellinen omistaja on huolehtinut autosta hyvin ja kuuluu tuttavapiiriin.

Vuosimallin 2005 e46 touring kyseessä ja siis ihan viimeisiä valmistettuja tämän korimallin autoja. 320d, eli M47TU2D20 mottina, noin 250 tkm mittarissa. Yleensä näissä pikkukoneisissa kolmosissa on melko huonot varusteet, mutta tästä nyt löytyi muutama meikäläisen ostohimoja lisäävä ja varustelistalla jonkin verran neljättä kymmenettä riviä (puolet niistä toki ihan höpöhöpöä). Mieluisimpia itselle sporttinahat (ei sähköjä :beye: ), Pro Navi bluetooth-audiolla, musta kattoverhoilu, xenonit ja Eberi ajastimella.

On muuten loistavat ajo-ominaisuudet tuossa autossa verrattuna melkein mihin tahansa nykypäivän henkilöautoon. Ohjauslaitteet on mukavan jämäkät ja ohjaustuntuma erinomainen. En ole koskaan erityisemmin tykännyt e46:sta korimallina, mutta auton historia, vuosimalli, varusteet, kilometrit, kunto ja hinta saivat lopulta ostamaan tuon pois ja kyllähän tällä ajaessa vähän sellainen fiilis on, että miksei autoja tehdä enää nykyään näin hyvän tuntuisiksi. Ajelen tällä nyt ainakin tämän talven ja kun talon pihanrakennushommat saa ensi kesänä suunnilleen valmiiksi, voi sitten mahdollisesti harkita jotain vähän kalliimpaa tilalle. Ihan vakiokuntoisena ajattelin pitää, ehkä M-sport-ratin vaihdan tuon kaamean ruorin tilalle ja lisään mukitelineen keskikonsoliin. Harrasteautoina on edelleen Z4 ja e28, toisena käyttöautona Volvo V70 ja hetken käyttiksen virkaa ajanut Citroen C4 saa nyt jatkaa matkaa uudelle omistajalle.

Ja sitten muutama kuva (kaverin ottamia):

e46_1.jpg
e46_2.jpg
e46_5.jpg
e46_4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vuosimallin 2005 e46 touring kyseessä...
Hyvä auto mulla ollut samanlainen. Jos näin talven tullen tykkää ajella luistonesto pois päältä niin kannattaa ohjelmoida sähköinen "lukkoperä" eli tasaa jarruilla eikä jää sutimaan yhdellä kun tulet mutkasta. Ja tietty se moottori kannattaa myös ohjelmoida jos ei vielä ole.
 
Hyvä auto mulla ollut samanlainen. Jos näin talven tullen tykkää ajella luistonesto pois päältä niin kannattaa ohjelmoida sähköinen "lukkoperä" eli tasaa jarruilla eikä jää sutimaan yhdellä kun tulet mutkasta. Ja tietty se moottori kannattaa myös ohjelmoida jos ei vielä ole.
En taida jaksaa nyt tuolle ihan hirveästi mitään tehdä, kun puhtaasti käyttiksen virkaa ajaa. Tallissa odottaa sitten muuta harrastettava kunhan sen merkkistä aikaa löytyy :smile:
 
Vuosimallin 2005 e46 touring kyseessä ja siis ihan viimeisiä valmistettuja tämän korimallin autoja. 320d, eli M47TU2D20 mottina, noin 250 tkm mittarissa. Yleensä näissä pikkukoneisissa kolmosissa on melko huonot varusteet, mutta tästä nyt löytyi muutama meikäläisen ostohimoja lisäävä ja varustelistalla jonkin verran neljättä kymmenettä riviä (puolet niistä toki ihan höpöhöpöä). Mieluisimpia itselle sporttinahat (ei sähköjä :beye: ), Pro Navi bluetooth-audiolla, musta kattoverhoilu, xenonit ja Eberi ajastimella.

Sisusta näyttää ikään ja kilometreihin verrattuna olevan erittäin hyvässä kunnossa :thumbsup: Ei puhkikulunut ja eikä se peruslättänä vaan on kunnon sporttipenkit:thumbsup:
 
Sisusta näyttää ikään ja kilometreihin verrattuna olevan erittäin hyvässä kunnossa :thumbsup: Ei puhkikulunut ja eikä se peruslättänä vaan on kunnon sporttipenkit:thumbsup:
Jep, on erittäin hyvässä kunnossa ikäisekseen, ei kulumaa pinnassa tai istuttu sivutukia lyttyyn. Pientä nahan venymää kuskin penkin istuinosassa, jonka senkin saattaa saada kuumailmapuhaltimella kireäksi. Nahassa on matelijatyyppinen chameleon-pinta, kuulunut ilmeisesti tuossa olevaan erikoispakettiin.
 
Ei ollut suoranaisesti suunnitelmissa ostaa autoa, mutta tuli vähän yllättäen hankittua itselle talvikäyttikseksi BMW e46. Kaverilta ostin ja oikeastaan ihan vaan sen takia, kun oli poikkeuksellisen siistissä kunnossa ja kohtuuhintaan. Kaveri fiksaillut käytännössä kaikki viat kuntoon ja ruosteet pois. Myös edellinen omistaja on huolehtinut autosta hyvin ja kuuluu tuttavapiiriin.

Vuosimallin 2005 e46 touring kyseessä ja siis ihan viimeisiä valmistettuja tämän korimallin autoja. 320d, eli M47TU2D20 mottina, noin 250 tkm mittarissa. Yleensä näissä pikkukoneisissa kolmosissa on melko huonot varusteet, mutta tästä nyt löytyi muutama meikäläisen ostohimoja lisäävä ja varustelistalla jonkin verran neljättä kymmenettä riviä (puolet niistä toki ihan höpöhöpöä). Mieluisimpia itselle sporttinahat (ei sähköjä :beye: ), Pro Navi bluetooth-audiolla, musta kattoverhoilu, xenonit ja Eberi ajastimella.

On muuten loistavat ajo-ominaisuudet tuossa autossa verrattuna melkein mihin tahansa nykypäivän henkilöautoon. Ohjauslaitteet on mukavan jämäkät ja ohjaustuntuma erinomainen. En ole koskaan erityisemmin tykännyt e46:sta korimallina, mutta auton historia, vuosimalli, varusteet, kilometrit, kunto ja hinta saivat lopulta ostamaan tuon pois ja kyllähän tällä ajaessa vähän sellainen fiilis on, että miksei autoja tehdä enää nykyään näin hyvän tuntuisiksi. Ajelen tällä nyt ainakin tämän talven ja kun talon pihanrakennushommat saa ensi kesänä suunnilleen valmiiksi, voi sitten mahdollisesti harkita jotain vähän kalliimpaa tilalle. Ihan vakiokuntoisena ajattelin pitää, ehkä M-sport-ratin vaihdan tuon kaamean ruorin tilalle ja lisään mukitelineen keskikonsoliin. Harrasteautoina on edelleen Z4 ja e28, toisena käyttöautona Volvo V70 ja hetken käyttiksen virkaa ajanut Citroen C4 saa nyt jatkaa matkaa uudelle omistajalle.

Ja sitten muutama kuva (kaverin ottamia):

e46_1.jpg
e46_2.jpg
e46_5.jpg
e46_4.jpg
Siisti peli. Itsellä ollut 3kpl E46 autoja ja tykännyt noista paljon. Pikkuvikoja toki löytyy tuon ikäisistä varmasti silloin tällöin, mutta ajotuntuma on kyllä paljon parempi kuin suurimmassa osassa nykyautoja. Plussaa myös ajoergonomiasta ja muutenkin yleisestä käytettävyydestä. Kaikki on simppeliä ja kuskia varten mietitty asiat kuntoon.

Farkussa on tuo pelklän takaikkunan aukeaminenkin yllättävän mukava ominaisuus. Nykyisessä focuksen farkussa voi kyseisestä ominaisuudesta vain haaveilla..
 
Siisti peli. Itsellä ollut 3kpl E46 autoja ja tykännyt noista paljon. Pikkuvikoja toki löytyy tuon ikäisistä varmasti silloin tällöin, mutta ajotuntuma on kyllä paljon parempi kuin suurimmassa osassa nykyautoja. Plussaa myös ajoergonomiasta ja muutenkin yleisestä käytettävyydestä. Kaikki on simppeliä ja kuskia varten mietitty asiat kuntoon.

Farkussa on tuo pelklän takaikkunan aukeaminenkin yllättävän mukava ominaisuus. Nykyisessä focuksen farkussa voi kyseisestä ominaisuudesta vain haaveilla..
Nojuu, pikkiviat on luonnollisesti jo tuon ikäisessä "harrastekäyttiksessä" ihan itsestäänselvyys - korjaillaan sitä mukaa kun tulee vastaan.
 
Usea halusi viestin, jos entisen Continental GT:n suhteen tapahtuu jotain. Päätin perua kaupan, koska karvalakki-GT ei osunut tarpeisiini, vaikka olikin kiva kiihtyvyys.

Nyt tuli tilalle Porsche Cayanne Turbo S e-Hybrid, joka on ihan täydellinen kombo: V8-bensakone ja hybridi, yhteensä 680 HP ja antaa sataseen 3,8 sekuntiin. Tällä mennään nyt sitten ainakin pari vuotta, vaikka onkin porsas....
 

Liitteet

  • thumbnail_IMG_0145.jpg
    thumbnail_IMG_0145.jpg
    205,6 KB · Luettu: 683
  • thumbnail_IMG_0143.jpg
    thumbnail_IMG_0143.jpg
    210,4 KB · Luettu: 683
  • thumbnail_IMG_0142.jpg
    thumbnail_IMG_0142.jpg
    215,2 KB · Luettu: 652
  • thumbnail_IMG_0146.jpg
    thumbnail_IMG_0146.jpg
    273,7 KB · Luettu: 638
Jotenkin epäluonnollista että tuollaisessa möhkössä on noin paljon tehoa :D SUV mallin mukana tulee tietysti korkeampi painopiste ja mielikuvissa esim. Panamera samalla voimalinjalla on jotenkin "supusuhtaisempi". Mitään merkitystähän näillä mielikuvilla ei tietysti ole, molemmat aivan järjettömän tehokkaita ja painavia luksusautoja joilla ei minnekään radalle olla menossa.
 
Omasta mielestäni Porsche on saanut SUV:t näyttämään aika hyvältä. Tuossa on sitä möhkömäisyyttä kyllä, mutta samalla siinä on hyvännäköiset linjat ja keula sekä perä on sopusuhtainen. Kylkilinjakin on tosi nätti. Porschen mallisto kokonaisuudessaan varmaan parhaimman näköistä, joihin "voi olla ihmisellä varaa".
 
@adhocz :n jälkeen vähän tavallisemman duunarin lelua:

Menneenä viikonloppuna alkoi Forecan E-Suomen sääennusteissa vilkkua minua miellyttäviä taikasanoja kuten "pakkanen" ja "lumimyräkkä". Parhaimmat meteorologit juttelivat "en muista omalta uralta kuin pari tällaista...". Tästä johtuen maanantaiaamuna minulla alkoi nettiauton selailu kriteereillä: SAATAVA HETI, manuaali, neliveto, sopivan pirteä, pienikokoinen "sporttinen" sekä halpa. Siltä varalta että päätyy kaseikkoon :tup: Mietin myös miten pystyisin hyväksykäyttämään ajoneuvoveroasetusta, jossa ennen 08 / 2000 (?) rekisteröidyt autot verotetaan painon - ei päästöjen mukaan.

Aamun tuntien aikana tiesin että tämän talven lelu olisi Audin TT. Sopivan löytäminen vain tuotti tuskaa. Salossa oli nätti ja trafin historiatietojen mukaan hyvin pidetty (ei kiertopalkinto) TT, mutta myyjän asenne "liike menee kiinni klo.17, en jää tänne odottelemaan..." oli finaali sille. Ohessa kuitenkin linkki siltä varalta jos joku haluaa talveksi historian perusteella hyvää lelua, tämä ei mm. ole kertaakaan (!!!) pompannut katsastuksesta:


Anyway seuraava vaihtoehto olikin Konalassa jonne ajoin suoraan töistä. Tätä ennen tein toki perinteiset kotiläksyni eli trafin historiatietoraportti sekä entiset yksityiset omistajat ja soitto näistä ainakin viimeisimmälle. Neljä vuotta piti ilman suurempia ongelmia, tätä ennen auto oli ollut tyypin työ / koulu / whatever tutulla eli jannulla oli auton historia tiedossa vuosien ajalta. Riitti mulle sinetöimään kaupat jo ennen kuin astelin liikkeeseen.

kuva1.jpg


kuva2.jpg


kuva3.jpg


-Käteen jäi (ilman koeajoakaan) suht siistissä kunnossa ulkoisesti ja sisäisesti oleva vm.1999 TT "225". Eli sillä tehokkaimmalla turbokoneella oleva malli. Saksasta tuotu 2005 ja auton historia on huoltokirjassa uudesta lähtien ihan vuoteen 2020 saakka. Auton mukana tuli myös kaikki uutena tulleet lippulappuset, koodivihkot, avaimet, ym ym ym. Lisäksi kirjaimellisesti 3cm paksu nippu erilaisia huoltokuitteja vuodesta 2009 lähtien. Autoon on vaihdettu 2013/2014 faceliftin moottori sekä uusi turbo. Autoon on uusittu myös roppakaupalla kaikkea muuta kuten kunnon isot jarrut sekä RST-putkisto mallia "catback" eli koko matkalta. Koneessa on forgen (tms.) bypass -venttiili sekä jotain muita ropailuita. Autossa on myös 20mm madaltava madallussarja ja kaikenlaisia pieniä detaljeja kuten tummat sivuvilkut ja R32 -mallin takaritilä. Niin ja onhan tässä myös webasto, joka oli ostohetkellä rikki mutta nyt kunnossa, kiitos frendin! :tup:

Keula on joskus maalattu, umpiot puhtaat ja vaihtokoneen ansiosta konehuone on todella, siis todella siistissä kunnossa. Autoa ei ole kuitenkaan papereiden mukaan kolaroitu, mutta mistäpä näistä 22 vuotiaista pommeista ikinä tietää.

Ruostetta ei ole korissa silmämääräisesti tarkistettuna missään, ei edes "tyyppivikapaikoissa" eli katon reunalistoissa. Tämä on iso plussa vrt. kovin moniin nettiauton vastaavan ikäisiin verrattuna. Toki nosturille en (vielä) ole autoa kerinnyt laittamaan eli pohja on arvoitus.

Tällä hetkellä vikoina on ainakin:

-Vilkkuviiksi ei toimi, tämä menee liikkeen piikkiin.
-Webasto ei toiminut mutta kiitos frendin, nyt toimii. Helpot 450e tingattuna myyntihinnasta oli aikalailla tässä.
-Sisävalojen käyttökytkimet eivät toimi mutta valot syttyvät kun ovet avaa.
-Sivuikkunoiden pitäisi laskeutua 3-4mm kun ovet avaa, tässä ne eivät laskeudu. Luojan kiitos näissä TT:ssä karmittomat ikkunat eivät ikään kuin "nouse-laske" jonkin tiivisteen sisälle kuten monissa vastaavissa joten käytännön haittaa tuosta viasta ei ole. Painepesurilla ruiskuttelin -> ei tunkenut mistään vettä.
-Ajotietokoneen näytössä on 4-5 vierekkäistä rikkinäistä pikseliä.
-Lämppärin toimintalogiikka; vetää aivan randomilla (ei edes AUTO asennossa) ikkunat huuruun. Ajan 20km kehätietä niin yhtäkkiä alkaa ikkunat huurustumaan. Ja kangasmatot olen heivannut veke, sisätilojen matto ei ole märkä enkä kanna kengissäni autoon kilokaupalla lunta.

Edellinen talvilelu (WRX STI) minulla oli 2016 joten siitä on pitkä aika ja nyt on hymy huulessa, kunnes täällä E-Suomessa sulaa lumet vex ja uidaan jälleen rapaskeidassa. Ensikokemuksina voin mainita että tämä leluneliveto, haldex, on susipaska verrattuna entiseen Subarun AWD:n. Toki tässä on "lukotkin" = sähköaivon jarruohjailua eli paskaa. Noita lukuunottamatta toistaiseksi ihan soiva peli 5500 euron hintaiseksi ex tempore -leluksi.
 
"Autoon on vaihdettu 2013/2014 faceliftin moottori sekä uusi turbo."
Siis tämä mk2 tt:n ketju 1,8tsi? Melko erikoinen swappi, onko konehuoneesta kuvia?
 
No ei luulisi. Silläpä ihmettelinkin kun kyseessä on kuitenkin yksi 1900 luvun parhaista bensamoteista heti 2jz:n jälkeen ;)
 
Arvataan, että mk1 faceliftin moottori vaihdettu vuonna 2013 tai 2014. Ei kai kukaan 1.8T jumalmoottoria pois swappaa.

Juuri näin. Sori, en ole näiden kanssa vahvoilla. Eli juurikin mk1 "faceliftin" kone, kuulemma eri moottorikoodi ja -ohjausjärjestelmä?
 
TT:n uudemmissa 225 heppaisissa koneissa on muistaakseni laajakaista-anturit (ja ECU) ja säätyvä nokka-akselin ajoitus johonkin päästöhommaan liittyen. Vanhemmissa oli ilmapumppu tms esilämmittämässä katalysaattoria saman vaikutuksen saamiseksi. Tämä ihan ulkomuistista, ilman varsinaista faktapohjaa, kun joskus noita katselin. Muuten siis käsittääkseni ihan samoja koneita, sikäli kuin asialla niin merkitystä. :)
 
Toinen keski-iän kriisi iski.
Yksi Suomeen paluumuuton suurimpia plussia oli Euroopan läheisyys, joten nyt on aika lähteä tutkimaan eteläistä Eurooppaa ihan kunnolla.
Varsinkin kun työt ovat 100% etätöitä, niin hommat hoituvat mistä tahansa kunhan netti toimii.

Ducatin alustalla oleva Adria Matrix , 40K mittarissa.


kärry.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on uusi Syyskuussa tilattu auto saapunut. Eli VW Grand California 2021 2,0 TDI 130 kW, 4Motion 8at, 4490 3,88t, 2 makuupaikkaa. Tällä olisi siis tarkoitus reissata ja tehdä etätöitä siellä missä maisema sattuu miellyttämään. Tämä tuli nykyisen auton tilalle ainoksi käyttöautoksi.

Grand_Cali2.jpg


Lisävarusteiksi valikoitui:
Liikennemerkkien tunnistus
Lämmitettävä monitoimiratti
Peruutuskamera
Kaukovaloavustin "Light assist"
Ympäristönvalvonta "Side Protection", pysäköintitutka edessä, takana ja sivuilla
Adaptiivinen vakionopeudensäädin, ympäristönvalvonta "Front Assist"
Automaattinen ilmastointi
Lämmitettävä tuulilasi
Sadetunnistin ja automaattitoimiset ajovalot
Sähköisesti taitettavat sivupeilit
Päävirtakytkin
Roiskeläpät eteen ja taakse
Taitettavat retkituolit (2kpl) ja pöytä, telineet takaovissa
Langaton latausasema asuintilassa
Diesel / sähkö (230V) lämmitys (ilma/vesi). Truma D6E (tämä siis perus kaasu/sähkö lämppärin tilalle)

ja lisäksi laitettiin vielä:
Lisävalot Lazer Triple-R 750 Elite pari maskiin upotettuna
Defa 600W Invertteri läppäreitä varten

20201229_123710.jpg
20210108_191611.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 336
Viestejä
4 504 828
Jäsenet
74 383
Uusin jäsen
pskrn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom