Elämäni ensimmäinen ranskalainen löytyi aivan sattumalta chattiautosta. Selailin ajankulukseni nettiautoa, "jos jotain mielenkiintoista käyttöautoa talveksi...". Sillä en halua uittaa toista käyttöautoani, upean hyväkuntoista 318is -benariani E-Suomen suolavellipaskoissa lokakuulta huhtikuulle. Selailin Peugeotin 206:a hintaluokassa 500-1500e ja soitinkin parista kunnes jostain sattui silmääni vertailu 206 GTI vs Citroen Xsara VTS. Tämän jälkeen hakuparametreihin Xsara ja aivan vahingossa bongasin tämän upean VTS:n (kaunottaren) autoliikkeestä melkein työpaikkani naapurista 990 euron pyyntihinnalla:
Tämä on rekisteröity 05 / 2004 eli viimeisiä Xsaroja ennen kuin C4 tuli tilalle alkaen 10 / 2004. 2.0 litraa ja maukkaan vaparin (PSA-addiktien mukaan legendaarinen XU10J4RS -kone
) ylävireiset 167hv sekä jotain 195nm.
Oheisissa myyntikuvissa auto näytti tosi hyvältä joten nopea ajoneuvon historiatietojen haku Trafista. Paljastui että tällä on ollut sama omistaja viimeiset 8 vuotta, 2012-2020. Henkilötietojen haku ja soitto sille Kuopion pohjoispuolelle. Kehui tätä vekotinta ja väitti kovasti ettei hänen aikanaan auto ole jättänyt kertaakaan tielle eikä mikään varoitusvalo / merkkivalo ole palanut. En meinannut uskoa ja heitin läpällä sille "onko sellaista sitikkaa jossa ei varoitusvalot palaisi" niin ukkeli toisti ettei autossa ole mikään merkkivalo palanut. Ei ihan mennyt vitsi perille, hehe. Anyway kertoi autosta kyselemättä vaikka mitä, mm. koko pakoputkisto on hiljattain uusittu (ml. katalysaattori), iskunvaimentimet ja vaikka mitä alustan puslia sekä -osia. Oikeastaan tämän puhelun perusteella tein ostopäätöksen sillä harvoin etsimällä etsien löytää, ainakaan hyvää autoa tai naista. Ja nyt ihan sattumalta sekä aivan vahingossa löytyi todellinen käyttöhelmi.
Ajoin puhelun päätyttyä lounastauolla autoliikkeeseen ja tarjosin 940e ja kaupat sillä. Koeajon suoritin matkalla takaisin työpaikalleni.
Tähän mennessä auto vaikuttaa oikein passelilta. On säästynyt kaikenlaiselta teinixtunaroinnilta, jopa ikkunoiden tummentamiselta (tykkään "akvaariolookista"). Sisältä todella siisti, varsinkin hintaansa ja ajokilometreihin (239tkm) peilaten. Säästynyt täältäkin kaikenlaiselta DIY-tunaroinnilta (jota vihaan yli kaiken...). Bonarina penkkikin on aivan ehjä, eli kuljettajan penkin kankaisessa, isossa sivutuessa ei ole mitään kulumaa. Kaikki sisustan nippelit toimii, kaikki sähköjutut toimii. Toki sisustan "build quality" häviää paljon vanhemmalle E36 -bemarilleni 6-0. Osien sovitus on sinnepäin ja varsinkin käyttökytkimissä on klappia / löysyyttä / heilumista vs. bemarin todella jämäkät kytkimet, ovien avaussalvat ym. Eipä tämä haittaa kun ei rämise tai narise mistään, sellainen ärsyttää yli kaiken. Ainoa kysymysmerkki oli bensamittarin ihmeellinen toiminta, pari ekaa tankkausta se meni tuplanopeutta nolliin ja siltikään 54 litran kokoiseen tankkiin ei mennyt kuin 35-40L bensaa - vaikka miten lirutteli. Nyt on kolmas täysi tankki menossa ja tuntuu että jokin anturi tai mittari itse on kalibroitunut oikein. Citikkaforumilla kyselin ja joku mainitsi tämän ominaisuuksista liittyen bensamittariin.
-Siisti sisusta.
Nyt kun olen tarkemmin tätä Xsaran VTS -mallia tutkinut niin näitä on todella harvassa. Chattiauton myyntihistoriasta ei löydy kuin muutama hassu ja tätä kirjoittaessani näitä on myynnissä 1kpl (sähkövikaisena, rata-autoksi raiskattuna). Olen tyytyväinen, jopa niin tyytyväinen että mietin pitäisikö tämä(kin) nyt säästää, on meinaan nätissä kunnossa