Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Ero on se että automaatissa tehoja/ahtoja rajoitetaan paikalta-/matalasta vauhdista kiihdyttäessä.

Manuaali on 300hv paikaltaankin lähtiessä. Automaatti (vanha ainakin) ei.
Niin toinen ero on se, että moniko kuski saa manuaalista kaiken irti... Täällä toki kaikki.
 
Mikähän tuossa on taustalla? Kyllähän perinteinen momentinmuunnin kestäisi täyden voiman ulosmittauksen jo pienilläkin kierroksilla. Ainakin bemarilla ja ilmeisesti mersullakin on juuri toisinpäin että mehulinkoa käytetään siellä missä manuaali ei samankokoisena pakettina kestäisi.
Vanhempi Geartronic ei kestä vääntöä mitä R:stä löytyy.

Uudempi 6-vaihteinenkin on tosin manuaalia hitaampi (6.5 vs 5.6 sek). Manuaalihan on short shifterillä varustettu. Ei sen puoleen - tuon luokan autoissa manuaali on muutenkin ihan paikallaan koska automaattija arpominen ei sovi esim. mutkasta vauhdilla lähtemiseen - vaikka vaihtolapoja löytyisikin.

Niin toinen ero on se, että moniko kuski saa manuaalista kaiken irti... Täällä toki kaikki.
No jos ero on 2 sekuntia niin aika moni. Moniko 8 sek 0-100 auton manuaalikuski jättää 10 sek automaattiauton?

Ei se vaihtaminen kuitenkaan tapahdu tuollaisessa autossa kuin kerran ennen satasta ja aika helvetisti saa tyriä jos siihen menee 2 tai edes 1 sekunti enemmän kuin pitää...
 
17636831_10211644513182334_8303911067098546555_o.jpg

Eipä ole käyttiksestä parempaa kuvaa näemmä tullut otettua, kuin juuri hankinnan jälkeinen pesusessio.
Tuollainen lentotukialus aka -08 Honda Accord toimii ruhonliikuttimena, ensimäinen "oikea" diesel - joskus oli 1.6D Caddy ja 1.6TD Golf Mk2, niin tällein bensa-autojen jälkeen ollut jokseenkin opettelemista.
 
Eikös geartronicilla ole voinut tökkiä vaihteet sisään iät ja ajat. Tosin ei toki tolla vanhimmalla mutta se ei tainnut olla edes geartronic (ekat S60:t)
Geartnonicilla joo, itsellä oli se vanhempi 5-v laatikko aikoinaan 2.5T Volvossa ja siinä ei ollut kuin lukitukset.

99% automaattiautoista joissa on manuaaliosio vaihtaa silti kun kierrokset nousee tarpeeksi. Yleensä vaaditaan urheilullisempi peli että sitä saa oikeasti huudattaa punarajalla ilman että isompaa menee silmään (mikä tuhoaa esim. oman TipTronicin "talvihauskuuden" lähes kokonaan koska kakkonen/kolmonen menee liian helposti sladitellessa sisään vaikka manuaalipuoli on valittuna).

R:hän on vakiomalleja sporttisempi muutenkin, esim. DSTC:n saa kokonaan pois päältä siinä missä perusmalleissa luistonhallinta on aina päällä vaikka TC:n ottaisi pois. Automaatista ei ole kokemusta sen puolesta antaako punarajalla mennä niin pitkään kuin kuski haluaa.
 
Kyllä mä ainakin saan aika vaivattomasti oman 328i manuaalin sataseen siihen 7sek mikä on speksien mukainen. Vaatii tosiaan yhden vaihdon ennen satkua sekin.
 
Tehoton manuaali on ihan helppo saada tehtaan speksien kiihtyvyysarvoihin, kun ei tarvitse juuri huolehtia kaasun käytöstä ja pelätä renkaiden sutimista eli voi aika huoletta painaa kaasun pohjaan ja vaihtaa vain vaihteet. Neliveto myös helpottaa tätä julmetusti. Sitten kun onkin alla tehokas taka-/etuveto manuaalina niin homma onkin paljon hankalampaa, kun kiihtyvyys menee paljon helpommin vain renkaiden sutimiseen. Kaasun käytön kanssa joutuu olemaan paljon tarkempi.
 
Tehoton manuaali on ihan helppo saada tehtaan speksien kiihtyvyysarvoihin, kun ei tarvitse juuri huolehtia kaasun käytöstä ja pelätä renkaiden sutimista eli voi aika huoletta painaa kaasun pohjaan ja vaihtaa vain vaihteet. Neliveto myös helpottaa tätä julmetusti. Sitten kun onkin alla tehokas taka-/etuveto manuaalina niin homma onkin paljon hankalampaa, kun kiihtyvyys menee paljon helpommin vain renkaiden sutimiseen. Kaasun käytön kanssa joutuu olemaan paljon tarkempi.

Kyl sen bemarin sutimaan saa aika helposti ainakin. Varsinkin kun ei edes ole luistonestoa.
 
Ei vaihda vanha Audi A8 ainakaan vaan kierrosrajottimelle jää jurnuttaan jos manuaalipuolel laittanut. Ainoastaan esto ettei liian pientä saa laitettua.

Mutta vaihtaako isommalle jos polkaisee kickdownin? Bemarin ZF8 loota manuaalipuolella ja ajotilana Sport+ ei vaihda pienemmälle vaikka polkee kaasun pohjaan eikä myöskään isommalle punarajalla. Alkaa olla hallinta jo lähes manuaalin tasolla, kun momentinmuunninkin lukittuu heti, eikä jää luistelemaan, kuten monessa muussa.
 
Mutta vaihtaako isommalle jos polkaisee kickdownin? Bemarin ZF8 loota manuaalipuolella ja ajotilana Sport+ ei vaihda pienemmälle vaikka polkee kaasun pohjaan eikä myöskään isommalle punarajalla. Alkaa olla hallinta jo lähes manuaalin tasolla, kun momentinmuunninkin lukittuu heti, eikä jää luistelemaan, kuten monessa muussa.
Bemulta taitaa vaatia vaan sporttilaatikon, että toimii noin. Peruslaatikolla taitaa vaihtaa isommalle kun rajoitin tulee vastaan.
 
Bemulta taitaa vaatia vaan sporttilaatikon, että toimii noin. Peruslaatikolla taitaa vaihtaa isommalle kun rajoitin tulee vastaan.

Se sporttilaatikko on ohjelmallinen asia eli tavallisen 8-vaihteisin ZF:n saa koodattua "Sport-automaatiksi". Turha varuste siis ostaa, joskin otin sen silti valmiiksi omaani vuos sitten kun lisähinta oli luokkaa 90 €.
 
Se sporttilaatikko on ohjelmallinen asia eli tavallisen 8-vaihteisin ZF:n saa koodattua "Sport-automaatiksi". Turha varuste siis ostaa, joskin otin sen silti valmiiksi omaani vuos sitten kun lisähinta oli luokkaa 90 €.
Ainahan noita saa koodattua, mutta oletko varma, ettei myös ole mekaanisia eroavaisuuksia?
 
Ainahan noita saa koodattua, mutta oletko varma, ettei myös ole mekaanisia eroavaisuuksia?

Ei ole mekaanisia eroavaisuuksia ainakaan RealOEM:n mukaan. Itsekin olen sen koodannut käyttöön. Toki tehdasvarusteena siinä olisi myös ollut nahkaa vaihdekepin ympärillä sekä vaihtolavat ratissa eli ihan pelkkä koodaus tuo varuste ei ole.

Sen sijaan vapaa rullaus Eko Pro -tilassa on toiminto, joka tuli vasta myöhemmin saataville ja sen koodaaminen autoon, jossa sitä ei ole voi aiheuttaa vaihteiston ylikuumenemista. Vaihteistoon on lisätty siis öljynkierto jäähdyttimen kautta rullauksen aikana.

Näin olettaneena ohitukses vetäneenä pienimmän sallitun (2) silmään ja tallan pohjaan niin pakko se oli törkätä isommalle itse kunnei loota vaihtanutkaan. Sen verran vanha kyllä että ZF4HP24 loota jossa a lisäkirjain. Mutta vanhan kyllä mainitsinkin.

Kickdown ei ylensä tuos tiputa automaatil kuin yhden pykälän alaspäin polkaistes. En ainakaan ole huomannut et olis koskaan tiputtanut kahta. Siks jos rivakammin haluaa niin manuaalil saa kaks alas. Manuaalil ei ole vaihtanut automaattisesti mihinkään suuntaan.

Jos oikein tulkitsen mallikoodin, niin siinä on 4 vaihdetta? Se ei varmaan niin herkästi vaihtelekaan, mutta kun vaihteita on 8, on käyttökelpoisia vaihteita yleensä 3-4 kerrallaan. Tällöin voi olla mukavampi mennä isommalla vaihteella väännön voimin eikä antaa laatikon vaihtaa pienemmälle. Toki käsivalinta toimii näin muutenkin, kickdownia lukuun ottamatta.
 
Bemulta taitaa vaatia vaan sporttilaatikon, että toimii noin. Peruslaatikolla taitaa vaihtaa isommalle kun rajoitin tulee vastaan.

Jännä että on noin typerästi tehty, 2000-luvun alun w210 ei vaihtanut isompaa sisään manuaalitilassa vaan hakkasi rajoitinta vasten.
 
Jännä että on noin typerästi tehty, 2000-luvun alun w210 ei vaihtanut isompaa sisään manuaalitilassa vaan hakkasi rajoitinta vasten.
En ymmärrä, että miksi se on typerää, että erilaisilla tarpeilla oleville asiakkaille myydään erilaisia ratkaisuja. Eikö se ole vain hyvä, että on valinnanvaraa. Omassani en ole tuota tarvinnut kertaakaan viimeisen 3 vuoden aikana.
 
Onhan se vähän typerää, ei se silloin ole manuaalitila. Sporttimode on kuitenkin erikseen ja silloin se vaihtaa ylärajalla vaihdetta. Omastakin näkövinkkelistä typerä ratkaisu siis.

Hyvä että sinä tykkäät. :comp:

99,9% käyttäjistä ei aja punarajaa vastaan koskaan ja varmaankaan ne loputkaan ei lähes koskaan. Onko siis ison kuvan kannalta kovinkaan merkityksellistä.

Mulla ei vaihda automaattisesti ylös manuaalipuolella (ainoastaan alas jos kierrokset laskee alle käyntinopeuden) ja ainoat kerrat kun menty punarajalle on, kun olen valoihin hiljentänyt moottorijarrulla manuaalipuolella ja lähtiessä unohtanut sen, jolloin ripeässä lähdössä kiekat ampuu punaiselle 1. vaihteella ennenkuin kerkeää kissaa sanoa. Tuon kautta tullut lähinnä noloja tilanteita koneen huutaessa.

Jossain porsche/BMW m-luokan menijöissä tuolla voi vielä leikkiä radalla, mutta ei mun 200hv quattro automaatilla ole mikään rataraaseri, vaikka kuinka asiasta unelmoisi. Suurin osa myytävistä autoista taitaa vielä nykyäänkin olla alle tuon suorituskyvyn.
 
99,9% käyttäjistä ei aja punarajaa vastaan koskaan ja varmaankaan ne loputkaan ei lähes koskaan. Onko siis ison kuvan kannalta kovinkaan merkityksellistä.

Näin nimenomaan. Suurin osa ei tuota tarvitse ikinä enkä itsekään keksi normiliikenteessä tuolle mitään käyttöä. Varmaan tulee vähemmän valituksiakin "rikki olevasta" automaattista kun automaatti ei jää jurnuttamaan rajoittajaa vasten :)
 
Mulla lähtee vaikka paikaltaan isoimmalla vaihteella öljyvatkaimen avulla vaikka pidempi vaihde kuin uudemmissa useampilovisis. Lueskelin et limpmodekin lukittaisi paikaltaan lähties toisiksi isoimman ja jos ajon aikana menee niin isoimman. Ei taida sulla olla öljyvatkainlaatikko jos kierrokset laskee alle käyntinopeuden.
Näin se ZF:n Tipeissä ainakin on ollut iät ajat. Vanhassa 5v versiossakin limp mode iski kolmosen sisään ja sillä pääsee hyvin, mutta hitaasti, liikenteeseen.
 
Mulla lähtee vaikka paikaltaan isoimmalla vaihteella öljyvatkaimen avulla vaikka pidempi vaihde kuin uudemmissa useampilovisis. Lueskelin et limpmodekin lukittaisi paikaltaan lähties toisiksi isoimman ja jos ajon aikana menee niin isoimman. Ei taida sulla olla öljyvatkainlaatikko jos kierrokset laskee alle käyntinopeuden.

Kyllä tuo on ihan ZF 6HP19A askilla, eli mehumaija jossa D, S ja manuaali vaihtoehdot.

Siis eihän ne nimenomaan pääse alle tyhjäkäynnin, kun aski vaihtaa automaattisesti alaspäin. Tuo luistattaa momentinmuunninta ihan minimaalisesti manuaalilla toisin kuin esim. D:llä se saattaa löysätä muuntimen lukon ylämäessä, eikä vaihda vaihdetta.

Eihän siitä manuaalipuolesta olisi kovinkaan paljon hyötyä, jos molentinmuunnin pelaisi lisäksi omaa peliään.
 
99,9% käyttäjistä ei aja punarajaa vastaan koskaan ja varmaankaan ne loputkaan ei lähes koskaan. Onko siis ison kuvan kannalta kovinkaan merkityksellistä.

Mulla ei vaihda automaattisesti ylös manuaalipuolella (ainoastaan alas jos kierrokset laskee alle käyntinopeuden) ja ainoat kerrat kun menty punarajalle on, kun olen valoihin hiljentänyt moottorijarrulla manuaalipuolella ja lähtiessä unohtanut sen, jolloin ripeässä lähdössä kiekat ampuu punaiselle 1. vaihteella ennenkuin kerkeää kissaa sanoa. Tuon kautta tullut lähinnä noloja tilanteita koneen huutaessa.

Jossain porsche/BMW m-luokan menijöissä tuolla voi vielä leikkiä radalla, mutta ei mun 200hv quattro automaatilla ole mikään rataraaseri, vaikka kuinka asiasta unelmoisi. Suurin osa myytävistä autoista taitaa vielä nykyäänkin olla alle tuon suorituskyvyn.

Mä sit kuulun siihen 0,1% joka ajaa lähes päivittäjän rajottajalle? Prätkällä nyt varsinkin, mutta kyllä tuolla autollakin tulee kaasupohjassa punarajalle huudatettua kun motarille lähtee.
 
Mä sit kuulun siihen 0,1% joka ajaa lähes päivittäjän rajottajalle? Prätkällä nyt varsinkin, mutta kyllä tuolla autollakin tulee kaasupohjassa punarajalle huudatettua kun motarille lähtee.

Meinaatko että sitä autoa kannattaa motarille kiihdyttäessä kauankin huudattaa punarajalla... eihän se nyt sitä estä, etteikö kierrokset saisi nousta rajalle, vaan sen ettei jää räpättään rajottimelle.

Ja mistä ihmeestä tuli joku prätkö mukaan, kun puhutaan autojen tomaattilaatikoista.
 
Meinaatko että sitä autoa kannattaa motarille kiihdyttäessä kauankin huudattaa punarajalla... eihän se nyt sitä estä, etteikö kierrokset saisi nousta rajalle, vaan sen ettei jää räpättään rajottimelle.

Ja mistä ihmeestä tuli joku prätkö mukaan, kun puhutaan autojen tomaattilaatikoista.

Niin puhuin että kiihdytän autolla punarajalle en huudata rajoitinta vasten. Prätkä tuli siitä kun ruvettiin puhumaan että 99,9% käyttäjistä ei punarajaa näe koskaan johon totesin että minä kuulun sit siihen 0,1% käyttäjistä.

Onko vaikea hahmottaa asiayhteyksiä?:facepalm:
 
Niin puhuin että kiihdytän autolla punarajalle en huudata rajoitinta vasten. Prätkä tuli siitä kun ruvettiin puhumaan että 99,9% käyttäjistä ei punarajaa näe koskaan johon totesin että minä kuulun sit siihen 0,1% käyttäjistä.

Onko vaikea hahmottaa asiayhteyksiä?:facepalm:

Asiayhteys on aika kaukaa haettu tässä kohtaa... mutta aiheeseen liittyen uskon vahvasti että kuulut vähemmistöön kokonaisuutta katsoen.

Puhuttiin kuitenkin siitä, vaihtaako automaatti itse isommalle saavutettaessa huipputeho ja siitä onko se haittaava tekijä.
 
Tuo on ainoita autoja, minkä myyminen harmittaa ja tasaisin väliajoin huomaan katselevani tuommoista jenkeistä.

Siitä se idea sitten lähti. Lopputuloksena tämmöinen odottelemassa laivausta Suomeen.
Oli hintaansa nähden täydellinen ryöstö. Yhdessä suvussa ollut koko ikänsä ja ennen Kaliforniaan menoa ollut jollain ranchilla vetoautona. 86tml mittarissa.
Kone 460 ja vaihdeloota C6. Elikkäs 7.5l bensakone ja kolmevaihteinen automaagi ilman ylivaihdetta.
Välittäjä ajo satamaan ja sano et toimi moitteettomasti.




 
Viimeksi muokattu:
Noh, odota nyt ensin että ko. laite saapuu että voi kutsua ryöstöksi =D
Tuollaisen kun ostaa vaikka vahingossa mädällä rungolla tmv. niin on ryöstö kaukana kaikkien laivauskulujen yms. jälkeen.
 
Ryöstöön liittyy aina vähintään väkivallalla uhkailua:geek: mikä ei tietenkään pointtia muuta.

e. Mikä tuosta Foortista tekee niin mielenkiintoisen, että se kannattaa tänne laivata? Itselleni kun annetut tiedot eivät kerro yhtään mitään.
 
Noh, odota nyt ensin että ko. laite saapuu että voi kutsua ryöstöksi =D
Tuollaisen kun ostaa vaikka vahingossa mädällä rungolla tmv. niin on ryöstö kaukana kaikkien laivauskulujen yms. jälkeen.
Välittäjä tuon tsekkasi läpi. Eli tiedossa on, ettei ole ruostetta.
e. Mikä tuosta Foortista tekee niin mielenkiintoisen, että se kannattaa tänne laivata? Itselleni kun annetut tiedot eivät kerro yhtään mitään.
Ei varmaan muu, kuin että noita ei ole myynnissä täällä. Ja jos on, niin hinta on korkeahko.
 
Pahoittelut siis turhasta syyllistämisestä. Kuvan maisema näyttää vaan niin paljon yleiseltä tieltä, keskikaiteineen päivineen. :)
 
Eikös noissa vauhdeissa kierrokset pitäisi olla jo lähempänä punarajaa? Vai onko photarilla vedetty nopeusmittari pohjille :D
 
BIq7Zon.jpg


tuli testattua huiput viritysten jälkeen, kaveri tosin ajoi.

284 gepsiin, mittari jäi tuohon. Ihan hyvin 2 litraselle. On muuten muikea tuo Saabin 6-vaihde, teoreettinen huippu jossain 340 kohdalla.

Paljonko irtosi tehoa/vääntöä tuosta? Ihan hyvä kulku kyllä, oma 3.0 diesel A4 meni vain 287 rajoitin poistettuna ja vähän piristettynä, kun Saksan läpi viime kesänä ajelin.
 
Paljonko irtosi tehoa/vääntöä tuosta? Ihan hyvä kulku kyllä, oma 3.0 diesel A4 meni vain 287 rajoitin poistettuna ja vähän piristettynä, kun Saksan läpi viime kesänä ajelin.
340 hp ja 480 nm

Lähetetty minun SM-G935F laitteesta Tapatalkilla
 
Vaimon saappi kelasi gepsiin 271km/h, kiekat oli jo reilusti yli 6000rpm, autona siis 2.3 turbo aero sillä vanhemmalla aisinin 5-pykäläisellä.Koneessa "stage 1 tuunaus" sisällä ,maptunilta ei tehokkaimpaan 260-heppaiseen saa suoraan pakettia mutta ruotsissa asennutin maptunin pajalla ja sanoivat että noin "hirsh" lukemilla pitäisi olla eli `bout 300hp/390nm.
Eivät suosittele tuolle aisinin 5-pykäläiselle paljoakaan yli 400nm joten saa olla, tuunauksen hommasin vain "ylimääräisenä" lisänä kun autoon tuli päivityksessä 100% E85 valmius.
(toki saabeissa on kaikissa malleissa jo vuodesta -99 valmius etanolille mutta ecun rukkausta ynnä tulppien vaihtoa ja bensapumpun vaihtoa suositellaan, bensapumppu varsinkin jos lisätään hepoja)

Käsittääkseni Saabeissa tuo nopeudenrajoitus toimii siten että kun vauhti ylittää 240km/h niin ecu vähentää turbon boostia ja viri-viri ecuttelu poistaa tuon boostin rajoituksen.
 
Tosiaanko tuo Saabin kutonen on noin pitkä, 60 km/h @1000 rpm. Ja tuo on ilmeisesti vielä "1.8t"

----
Näköjään 6-vaihteisissa nopeus kutosella on 46-56 km/h @1000 rpm. Luulisi ettei tuossa pikkumoottorisessa olisi kaikista pisintä välitystä.
 
Tosiaanko tuo Saabin kutonen on noin pitkä, 60 km/h @1000 rpm. Ja tuo on ilmeisesti vielä "1.8t"

----
Näköjään 6-vaihteisissa nopeus kutosella on 46-56 km/h @1000 rpm. Luulisi ettei tuossa pikkumoottorisessa olisi kaikista pisintä välitystä.
F40 tässä


Lähetetty minun SM-G935F laitteesta Tapatalkilla
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom