Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Etkä sä mitään pilaa pilaa. Tuon ikäisen alusta on muutenkin mitä on yleensä, joten sama se on vaihtaa ne hiukan sporttisemmat osaat alle jos uudet joutuisi kuitenkin ostamaan. Omassa museoleimaisessa MX-5:ssä on Tein säädettävä alustasarja ihan vain koska miksi ei kun sein leimallakin sai läpi. Parempi ajettava, parempi ulkonäkö ja mukavuus ei ole kärsinyt käytännössä mitään.
Yleensä kyllä tollaset teinin iskarit vaikuttaa nimenomaan mukavuuteen aika radikaalisti, satun asian tietämään, kun omassakin autossa on moiset eli sellasia ei kannata valehdella, kun jousivakiot on reippaasti vakiota jäykemmät :D. Madalluksella on nimenomaan sporttisempiin alustoihin yllättävän äkkiäkin vaikutusta. Jossain mx5 luulisin, että on tuon aikakauden sporttisempien autojen tapaan tossa mx5 on double wishbone alusta, jolloin madallus vaikuttaa ainakin heti camber curveen ja joissain noissa japseissa loppuu jopa madaltaessa toi ylätukivarren säätövara aika äkkiä ja joutuu vaihtamaan säädettävät varret jos haluaa camberit lähelle nollaa.
 
Yleensä kyllä tollaset teinin iskarit vaikuttaa nimenomaan mukavuuteen aika radikaalisti, satun asian tietämään, kun omassakin autossa on moiset eli sellasia ei kannata valehdella, kun jousivakiot on reippaasti vakiota jäykemmät :D. Madalluksella on nimenomaan sporttisempiin alustoihin yllättävän äkkiäkin vaikutusta. Jossain mx5 luulisin, että on tuon aikakauden sporttisempien autojen tapaan tossa mx5 on double wishbone alusta, jolloin madallus vaikuttaa ainakin heti camber curveen ja joissain noissa japseissa loppuu jopa madaltaessa toi ylätukivarren säätövara aika äkkiä ja joutuu vaihtamaan säädettävät varret jos haluaa camberit lähelle nollaa.
MX-5 on vakiona niin löysästi jousitettu (ainakin se mitä itse ajoin) että tuo on enemmän hot hatch luokkaa kuin laiva (tai no, MX:n tapauksessa pieni vene). Ei tuo mikään Rollssi ole, mutta mielestäni erittäin mukava ajaa, etenkin huomioiden minkälainen auto on kyseessä. Isoin epämukavuus on kuopat joissa jousitus ei ehdi mukaan vaan pamahtaa perkeleesti.

On kulmat kohdillaan (tai ainakin toleransseissa) nyt kun edellinen omistaja nosti autoa järkevämmälle korkeudelle omaan käyttöönsä. Oli myyjän mukaan ollut aika tontissa kun auton osti.
 
MX-5 on vakiona niin löysästi jousitettu (ainakin se mitä itse ajoin) että tuo on enemmän hot hatch luokkaa kuin laiva (tai no, MX:n tapauksessa pieni vene). Ei tuo mikään Rollssi ole, mutta mielestäni erittäin mukava ajaa, etenkin huomioiden minkälainen auto on kyseessä. Isoin epämukavuus on kuopat joissa jousitus ei ehdi mukaan vaan pamahtaa perkeleesti.

On kulmat kohdillaan (tai ainakin toleransseissa) nyt kun edellinen omistaja nosti autoa järkevämmälle korkeudelle omaan käyttöönsä. Oli myyjän mukaan ollut aika tontissa kun auton osti.
Tollanen terävämpi pompotus noissa ongelma onkin, joka se suurin mukavuustekijä on, eipä se tasasella tiellä eroa. Muutokset esim alustan geometriakäyttäytymiseen on sellasia madalluksen jälkeen et noita on aika vaikea ymmärtää jos ei ole kunnolla perehtynyt. Itse nostin omasta skylinestä takakelkkaa sen mitä mahtui ja periaatteessa drop knucklet tms vois olla madallettuun ihan hyviä. Slickseillä toi vähän agressiivisempi camber curve ei oo radalla isosti haitannut jos muuten ajaa aika jäykällä alustalla.
 
Tollanen terävämpi pompotus noissa ongelma onkin, joka se suurin mukavuustekijä on, eipä se tasasella tiellä eroa. Muutokset esim alustan geometriakäyttäytymiseen on sellasia madalluksen jälkeen et noita on aika vaikea ymmärtää jos ei ole kunnolla perehtynyt. Itse nostin omasta skylinestä takakelkkaa sen mitä mahtui ja periaatteessa drop knucklet tms vois olla madallettuun ihan hyviä. Slickseillä toi vähän agressiivisempi camber curve ei oo radalla isosti haitannut jos muuten ajaa aika jäykällä alustalla.
Ei tuo muissa kuin terävissä kuopissa reagoi. Olen itse pistänyt kevyen auton ja ehkä nykyautoa pienempien renkaiden piikkiin. Mutta voihan se toki olla että itsellä vääristää aika paljon tuo että yli puolet ikinä omistamistani autoista on ollut tehomalleja joissa luonnollisesti agressiivisempi jousitus. Normi ajossa ei huomaa, ellet tosiaan osu routakuoppiin tai päällystevaurioihin ja renkaat ovat kuluneet tasaisesti.
 
Nyt tulee tuplat mutta ajattelin että ok kun aihekin vaihtuu.
Kerta tuli tästä langasta neitsyydet otettua niin jaetaanpas samalla oma kulkine.
Tällä Celsiorilla tullu kohta kolmisen vuotta ajeltua käyttöautona, eihän sitä ekonoomiseksi voi sanoa mutta on sen verran mukavaa matkantekoa että eipä se tähän asti ole haitannu.
celsior.PNG
Nuo Toyotat ja Lexuksen vastineet on kyllä huippu autoja. Mukavuus ihan omassa luokassaan. Mutta kuten mainitsit, bensaa menee ihan hulluna. Onko pitsikangasta reilusti sisällä?
 
Aika harvinaista nähdä musta Celsior tai LS, onko ihan orkkisvärissä? Yleensähän nuo on tumman sinisiä
 
Ei tuo muissa kuin terävissä kuopissa reagoi. Olen itse pistänyt kevyen auton ja ehkä nykyautoa pienempien renkaiden piikkiin. Mutta voihan se toki olla että itsellä vääristää aika paljon tuo että yli puolet ikinä omistamistani autoista on ollut tehomalleja joissa luonnollisesti agressiivisempi jousitus. Normi ajossa ei huomaa, ellet tosiaan osu routakuoppiin tai päällystevaurioihin ja renkaat ovat kuluneet tasaisesti.
Joo, meinasinkin alunperin vaan sitä, että vaikka tyylillisesti sopivan levysten vanteiden ja renkaiden kanssa alusta kyllä ulkonäköä kiistattomasti parantaa, niin ajomukavuusvaikutusten vähättelyä ei kannata siltikään harrastaa. Noilla jollain teinin tai muilla coilovereilla kuitenkin jo ihan motareilla olevat loivat pomput tuntuu ihan eri tavalla, kun kori reagoi paljon tehokkaammin sen tienpinnan muodon suhteen ja ehtii liikkeeseen mukaan, et kyllä noissa nyt ajomukavuusvaikutuksia on. Sanoisin ennemminkin, et harvoin ne on kovin kohtuuttomia, jos muuten haluaa sellasen rataisamman alustan laittaa ja autoa madaltaa. En kyllä omalla pirssillä lähde helsingin keskustan mukulakiville esimerkiksi kovin mielelläni et sen verran tollaset kyllä vaikuttaa :D
 
Nuo Toyotat ja Lexuksen vastineet on kyllä huippu autoja. Mukavuus ihan omassa luokassaan. Mutta kuten mainitsit, bensaa menee ihan hulluna. Onko pitsikangasta reilusti sisällä?
Ei sitä bensaa lopulta mahdottoman paljoa mene, ottaen huomioon koneen koon. Taajamaassa pääsee 8,5-10l/100km, kaupunkiajossa sitten ei taas kannata kulutusta pahemmin katsella.
Sisusta on sillä ainoalla oikealla plyysillä, mutta pitsit tainnu jäädä Japanin päähän. Jos jollain löytyy kohtuu hintaan niin ostan mielellään.


Aika harvinaista nähdä musta Celsior tai LS, onko ihan orkkisvärissä? Yleensähän nuo on tumman sinisiä
On ihan orkkisvärillä. Mitä nyt huvikseen on selaillu nettiautoa viimeisten vuosien varrella, niin kyllä niitä suht hyvin mustana löytyy aina silloin tällöin.
LS:ssä ehkä useammin näkee sitä tumman sinistä, mutta Celsioreissa en ole kyseistä väriä nähnyt, selittynee varmaan sillä että niitä ei ole uitettu Suomen puolelle.
 
Tulipahan tapeltua, ei ollut toleranssit ihan sitä mitä saksalaisilta olettaisi. Tänään riitti aikaa asentaa vain etupään osat alustaan, ja ainakin pari senttiä se madaltui. Ehkä vielä 3cm saa säädettyä alemmas? Mutta ei nyt talvella ole tarvetta. Muutenkin muuta tärkeää huoltoa kuten uusi vetarin suojakumi, jarruletkut ja ohjauskulman säätö tehtävä pikimmiten.
P_20240320_173706.jpg
 
Nuo Toyotat ja Lexuksen vastineet on kyllä huippu autoja. Mukavuus ihan omassa luokassaan. Mutta kuten mainitsit, bensaa menee ihan hulluna.
Höpö-höpö. Toyotan 4.3 bensakasi on tosi pienikulutuksinen moottori. Meillä on toisena autona on Kia Sorento, jolle maistuu bensa huomattavasti enemmän. Osaltaan siis myös pienien käyttökulujen takia ajetaan ensisijaisesti Lexuksella. Kia on ihan ehjä ja myös muut aikaisemmat autot ovat kuluttaneet Lexusta enemmän, vaikka sylintereitä olisi ollut vain kuusi.
 
Toivotan onnea, Bemari on hieno.
Saa nähdä kauanko yhden auton taktiikka toimiii, melkein kaikki tuttavapariskunnat jotka on siirtyneet siihen, on kyllä siirtyneet takaisin kahden auton taktiikkaan :D
 
Siirryttiin yhden auton taktiikkaan, jolloin Fiesta ja edellinen F31 vaihtui tuollaiseen bensalla käyvään G20 320iA xdrive sedaniin m-sporttina.

Tuntuu että G2X on todella vähän bensana myynnissä. Lähinnä hybrideitä näyttää olevan myynnissä. Itsellä F31 nyt ja vähän G2X / G3X katsellut, mutta bensoja ei tosiaan paljon liiku ja hybridin on käytännössä pakko olla farkku kun muuten takakontti jää liian pieneksi. Lisäksi sitä haluaisi että autossa olisi oikeastaan kaikki kohdallaan ilman että täytyy alkaa asentelemaan mitään lisäjuttuja tms... niin aika vaikeaa on.
 
Tuntuu että G2X on todella vähän bensana myynnissä. Lähinnä hybrideitä näyttää olevan myynnissä. Itsellä F31 nyt ja vähän G2X / G3X katsellut, mutta bensoja ei tosiaan paljon liiku ja hybridin on käytännössä pakko olla farkku kun muuten takakontti jää liian pieneksi. Lisäksi sitä haluaisi että autossa olisi oikeastaan kaikki kohdallaan ilman että täytyy alkaa asentelemaan mitään lisäjuttuja tms... niin aika vaikeaa on.

Joo, eipä noita paljoa bensana ole. Hybridiä en halunnut, kun ei ole lataus mahdollisuutta, eikä muutenkaan oikein kiinnostanut.
 
Kesärenkaat pyöritelty alle, nyt varmaan on se kesälookki saavutettu. Mk2 golfin vanteet ilmeisesti, tai on näitä varmaan saanut muidenkin volkkareiden mukana, mutta vanteiden sisällä luki golf. Edestä voisi vielä pudottaa sen mitä tolpissa on säätövaraa, ei tule ottamaan kaariin kiinni. Takaa ehkä mieluummin vähän ylös, nyt ottaa roiskeläpät maahan kun ajaa ramppeihin:think:
2024-04-08 15.50.18.jpg 2024-04-08 15.50.46.jpg
Täällä on porukka miettinyt, että miten vaikuttaa ajomukavuuteen tämä madallus. On kuitenkin myönnettävä, että koska ajelen tällä vain noin kerran viikossa, en rehellisesti huomaa muuta kuin että kurvissa auto ei meinaa kääntyä kyljelleen. Huomattavampi ero tuli kesärenkaiden asentamisella, jotka nyt tuli uusittua entisten 10 vuotta vanhojen tilalle.
 
Höpö-höpö. Toyotan 4.3 bensakasi on tosi pienikulutuksinen moottori. Meillä on toisena autona on Kia Sorento, jolle maistuu bensa huomattavasti enemmän. Osaltaan siis myös pienien käyttökulujen takia ajetaan ensisijaisesti Lexuksella. Kia on ihan ehjä ja myös muut aikaisemmat autot ovat kuluttaneet Lexusta enemmän, vaikka sylintereitä olisi ollut vain kuusi.
Minkä verran kulutus? Oman kokemuksen mukaan seka-ajossa V8 mylly L430 lexuksessa vei 11++ L/100km. Oli tosin pienempi kulutuksellinen kuin Hiace nelikkona mitä ei saanut alle 16L millään. Sorento pitäisi mennä alle 10L motarilla vaikka olisikin alitehoisella koneella. Ja yhdistetty näyttää sorennolle 7L huitteille.
 
"Uusi" kesäharraste Citroen XM 1995, 2.0 bensa turbo sai eilen 13kk lisää leimaa. Oikein mukavakyytinen, vaikka ikää onkin hieman reilu 29 vuotta.

Takalasissa oli minusta hieman auton tyyliin sopimaton Automeca yrityksen tarra. Kuumensin sitä hiustenkuivaajalla ja raaputtelin pois. Lisäksi liimat pois liimanpoistoaineella.

hieman jo harvinaisempi iso Citikka, kun eipä noita missään enää oikein näy? Lisäksi uutena on ollut aika kallis, niin senkin vuoksi harvinaisempi. Takalasi on kahdella lasilla, että olisi hiljaisempi. Huoltokirjaa selasin ja siinä oli merkintä automaatti vaihdelaatikon vaihdosta. Tuulilasi myös hiljattain vaihdettu. Talvirenkaita ei ole, mutta en tiedä ajanko tuolla talvella muutenkaan. Vetokoukku, jos tulee joskus kärrylle tarvetta.

Screenshot_20240413_084704_Photos.jpg
Screenshot_20240413_084738_Photos.jpg
Screenshot_20240413_084459_Photos.jpg
Screenshot_20240413_084537_Photos~2.jpg
 
Varmaan on harvinainen, kun ei noita oikein kukaan ostanut uutenakaan ja nyt ikää alkaa kuitenkin jo olla.
 
Varmaan on harvinainen, kun ei noita oikein kukaan ostanut uutenakaan ja nyt ikää alkaa kuitenkin jo olla.
No sepä. En muista nähneeni liikenteessä toista, tai ei ainakaan mieleen ole jäänyt. Kori on pysynyt hyvänä. Pesua kaipailee.

Tuo "uudempi" pysyy ylhäällä sammuksissa, eli siinä on vajoamisenesto. En nyt nopeasti katsottuna löytänyt hintaa tuolle 2.0T mallille. Lippulaiva V6 on ollut vuonna 1990 lähes 400 000 markkaa. Nyt hinta oli minusta aika maltillinen 1400€ plus katsastus. Tuossa XM mallissa on ainakin jousituksen sport-tila, joka jäykistää jousitusta. Itse en ole sitä säätöä vielä ehtinyt testailla. Esim Citroen Xantia tai C5 ei tuollaista säätöä ole ollut.

"XM V6.24V mallin myynti aloitettiin Suomessa jo elokuussa, hinnaksi tuli komea 395.000 mk. Kilpailijoita olivat lähinnä Alfa Romeo 164 3.0 V6, BMW 535i, Mercedes 300E, Opel Omega 3000 24V, Renault 25 V6 Turbo, Saab 9000 16V ja tietysti Peugeot 605 V6 24V."
 
No sepä. En muista nähneeni liikenteessä toista, tai ei ainakaan mieleen ole jäänyt. Kori on pysynyt hyvänä. Pesua kaipailee.

Tuo "uudempi" pysyy ylhäällä sammuksissa, eli siinä on vajoamisenesto. En nyt nopeasti katsottuna löytänyt hintaa tuolle 2.0T mallille. Lippulaiva V6 on ollut vuonna 1990 lähes 400 000 markkaa. Nyt hinta oli minusta aika maltillinen 1400€ plus katsastus. Tuossa XM mallissa on ainakin jousituksen sport-tila, joka jäykistää jousitusta. Itse en ole sitä säätöä vielä ehtinyt testailla. Esim Citroen Xantia tai C5 ei tuollaista säätöä ole ollut.

"XM V6.24V mallin myynti aloitettiin Suomessa jo elokuussa, hinnaksi tuli komea 395.000 mk. Kilpailijoita olivat lähinnä Alfa Romeo 164 3.0 V6, BMW 535i, Mercedes 300E, Opel Omega 3000 24V, Renault 25 V6 Turbo, Saab 9000 16V ja tietysti Peugeot 605 V6 24V."
Tämmösestä yritettiin joskus nuoruudessa kaverin 120:llä Skodalla ohite Vaajakosken motarilla. Oltiin jo rinnalla tulossa kun kuski vilkaisi meitä ja vissiin tuumasi että tuolla romulla ette ohite mene. Ei sitten menty :cry:.
 
"Uusi" kesäharraste Citroen XM 1995, 2.0 bensa turbo sai eilen 13kk lisää leimaa. Oikein mukavakyytinen, vaikka ikää onkin hieman reilu 29 vuotta.

Takalasissa oli minusta hieman auton tyyliin sopimaton Automeca yrityksen tarra. Kuumensin sitä hiustenkuivaajalla ja raaputtelin pois. Lisäksi liimat pois liimanpoistoaineella.

hieman jo harvinaisempi iso Citikka, kun eipä noita missään enää oikein näy? Lisäksi uutena on ollut aika kallis, niin senkin vuoksi harvinaisempi. Takalasi on kahdella lasilla, että olisi hiljaisempi. Huoltokirjaa selasin ja siinä oli merkintä automaatti vaihdelaatikon vaihdosta. Tuulilasi myös hiljattain vaihdettu. Talvirenkaita ei ole, mutta en tiedä ajanko tuolla talvella muutenkaan. Vetokoukku, jos tulee joskus kärrylle tarvetta.

Screenshot_20240413_084704_Photos.jpg
Screenshot_20240413_084738_Photos.jpg
Screenshot_20240413_084459_Photos.jpg
Screenshot_20240413_084537_Photos~2.jpg

Älä aja talvella :) Ei tuota kannata suolassa & loskassa pilata.
 
Kevät taas täällä ja harrastepelit kaiveltu esille

Kruisailuun Ford Taunus Coupe vm. 1974 eli viiskymppisiä vietellään tänä kesänä. Tekniikkana Fordin 2.8 V6 remmiahtimella.
IMG_20230724_204540_257.jpg


Hauskanpitoon E36 vm. 97 ja tekniikkana luonnollisesti M50. Driftailua harrastelee lähinnä jälkipolvi, omat taidot ei oikein riitä luisuun vaikka yritys ja luulot on kovat.
20240414_074201.jpg
 
Kevät taas täällä ja harrastepelit kaiveltu esille

Kruisailuun Ford Taunus Coupe vm. 1974 eli viiskymppisiä vietellään tänä kesänä. Tekniikkana Fordin 2.8 V6 remmiahtimella.
IMG_20230724_204540_257.jpg


Hauskanpitoon E36 vm. 97 ja tekniikkana luonnollisesti M50. Driftailua harrastelee lähinnä jälkipolvi, omat taidot ei oikein riitä luisuun vaikka yritys ja luulot on kovat.
20240414_074201.jpg

Uuuhhh, coupe Taunus menee samaan kastiin city Kadetin, Opel Mantan ja V8 Amazonin kanssa. Kylmät väreet ja jotain takaumia nuoruusvuosilta. Kiitos kun jaoit
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Kruisailuun Ford Taunus Coupe vm. 1974 eli viiskymppisiä vietellään tänä kesänä. Tekniikkana Fordin 2.8 V6 remmiahtimella.
IMG_20230724_204540_257.jpg
Erittäin makea Ford Taunus!


Citroen XM vetokoukulle tuli käyttöä, kun vietiin haravointijätettä ja oksia (e-2008 sähkikseen ei koukkua saa). Tänään olikin paljon autoja ekopisteellä. XM aika monikäyttöinen muutenkin, kun on 5 ovea ja takapenkit saa kaadettua.

Screenshot_20240414_154200_Gallery.jpg


Screenshot_20240414_180322_Gallery~2.jpg
 
"Uusi" kesäharraste Citroen XM 1995, 2.0 bensa turbo sai eilen 13kk lisää leimaa. Oikein mukavakyytinen, vaikka ikää onkin hieman reilu 29 vuotta.

Takalasissa oli minusta hieman auton tyyliin sopimaton Automeca yrityksen tarra. Kuumensin sitä hiustenkuivaajalla ja raaputtelin pois. Lisäksi liimat pois liimanpoistoaineella.

hieman jo harvinaisempi iso Citikka, kun eipä noita missään enää oikein näy? Lisäksi uutena on ollut aika kallis, niin senkin vuoksi harvinaisempi. Takalasi on kahdella lasilla, että olisi hiljaisempi. Huoltokirjaa selasin ja siinä oli merkintä automaatti vaihdelaatikon vaihdosta. Tuulilasi myös hiljattain vaihdettu. Talvirenkaita ei ole, mutta en tiedä ajanko tuolla talvella muutenkaan. Vetokoukku, jos tulee joskus kärrylle tarvetta.

Mulla oli 90-luvun lopussa tuollainen XM, tosin ihan perus 2.0 bensakoneella. Mukava lotja ja massasta erottuva, johon oli jo silloin vaihdettu uudet helmat ruosteen vuoksi vaikkei ollutkaan ulkokuoressa mitään vikaa ja vain vähän alle 200tkm ajettu. Nytkin aina välillä katsonut että millaisia olisi tarjolla, mutta sittemmin varmaan intressit vähän muualla, että viitsisi alkaa hommaamaan. Olin tuolloin vielä enemmän köyhä kuin nykyisin ja autosta porsi ohjausvaihde. Tai vuoti hydrauliikkanesteet sieltä läpi. Korjaus olisi tullut maksamaan enemmän mitä olin autosta maksanut, joten en tietenkään raskinut viedä pajalle. Porukoiden pihalla sateessa nysväsin varmaan kaksi viikkoa maajalassa että sain hammastangon irti, vaihdettua tiivisteet ja laitettua takaisin paikalleen. Onnellisena ajoin kolme päivää kunnossa olevalla autolla, kunnes sama vika uusiutui, eli varmaan tuli tehtyä homma päin persettä. :D Siitä sitten suivaantuneena myin auton rikkinäisenä eteenpäin seuraavalle innokkaalle. Hienoa nähdä näitä vielä nykyisinkin liikenteessä.
 
Mulla oli 90-luvun lopussa tuollainen XM, tosin ihan perus 2.0 bensakoneella. Mukava lotja ja massasta erottuva, johon oli jo silloin vaihdettu uudet helmat ruosteen vuoksi vaikkei ollutkaan ulkokuoressa mitään vikaa ja vain vähän alle 200tkm ajettu. Nytkin aina välillä katsonut että millaisia olisi tarjolla, mutta sittemmin varmaan intressit vähän muualla, että viitsisi alkaa hommaamaan. Olin tuolloin vielä enemmän köyhä kuin nykyisin ja autosta porsi ohjausvaihde. Tai vuoti hydrauliikkanesteet sieltä läpi. Korjaus olisi tullut maksamaan enemmän mitä olin autosta maksanut, joten en tietenkään raskinut viedä pajalle. Porukoiden pihalla sateessa nysväsin varmaan kaksi viikkoa maajalassa että sain hammastangon irti, vaihdettua tiivisteet ja laitettua takaisin paikalleen. Onnellisena ajoin kolme päivää kunnossa olevalla autolla, kunnes sama vika uusiutui, eli varmaan tuli tehtyä homma päin persettä. :D Siitä sitten suivaantuneena myin auton rikkinäisenä eteenpäin seuraavalle innokkaalle. Hienoa nähdä näitä vielä nykyisinkin liikenteessä.
On tuokin Citroen XM jo 276tkm ajettu. Vasemman kynnyksen etupäästä on korjauskehotus. Eli se ainakin kaipaa hitsausta. Mulla on ollut joskus myös 530tkm ajettu Peugeot 406 ja siinä kynnykset aivan pehmeät.

Nopeusmittarin voisi joskus irrottaa ja laittaa jotain elektroniikan puhdistusainetta liittimiin. Joskus nopeusmittari jumittaa ja vaatii kopautuksen.

Joku hydrauliikkaletku meni rikki Citroen Xantiassa, mutta sain jollain konstilla sen itse korjattua. Saa siis nähdä kauanko XM toimii, vai milloin tulee ensimmäinen härö :)
 
On tuokin Citroen XM jo 276tkm ajettu. Vasemman kynnyksen etupäästä on korjauskehotus. Eli se ainakin kaipaa hitsausta. Mulla on ollut joskus myös 530tkm ajettu Peugeot 406 ja siinä kynnykset aivan pehmeät.

Nopeusmittarin voisi joskus irrottaa ja laittaa jotain elektroniikan puhdistusainetta liittimiin. Joskus nopeusmittari jumittaa ja vaatii kopautuksen.

Joku hydrauliikkaletku meni rikki Citroen Xantiassa, mutta sain jollain konstilla sen itse korjattua. Saa siis nähdä kauanko XM toimii, vai milloin tulee ensimmäinen härö :)
Hyvinhän noissa hydrauliikat pelaa jos on säännöllisesti vaihdettu lhm -öljyt ja pallot. En muista tarkalleen mitä vauhtia kaasut haihtuvat jousipalloista mutta olikohan suositus vaihtaa joskus 3-5 vuoden välein. Sitroselta comfortit tilalle niin tulee pehmeää kyytiä.

Sitruunapatongilta löytyy tietoa ja taitajia ongelmiin.
 
Omat käyttöautot on vaan siirtymävälineitä yksin tai perheen kanssa (Citroen C2 VTR & Hyundai i30fd), mutta harrastehommiin on kesäksi tällänen Escort mk4 Cabriolet, mihin tuli ensimmäisen talven aikana päivitettyä musiikkipuoli uusiksi. Ekan vuoden aikana piti käydä kori läpi hitsauskoneen kanssa myös kuskinpuolelta ennenkuin konttorille päästiin.

Ja sitten talvisin kelien salliessa ajetaan jäärataa tämmösellä köyhän miehen vfts-kopiolla, Lada 2105. Rakennettiin moottori uusiksi (1500, kansi/venttiilit/kanavat siistitty, virinokka, peltisarja, kevyt vauhtipyörä ja Weber ruokkii, sekä lohkosta otettiin milli tavaraa pois että puristuksia saatiin nostettua)..
 

Liitteet

  • IMG-20240313-WA0018.jpeg
    IMG-20240313-WA0018.jpeg
    506,7 KB · Luettu: 325
  • IMG-20230714-225126.jpg
    IMG-20230714-225126.jpg
    273,7 KB · Luettu: 324
Nice. Itsellä oli tuommoinen MK4 XR3i Cabrio ja tykkäsin kovasti. Juu olihan siinä sitä ja tätä pientä mutta mukava kruisailupeli jolla ei nyt ihan jalkoihin jäänyt nyky liikenteessä. Sulla vielä hyvän värinenkin. Itsellä oli se tylsä vaalean sininen hopeisilla ovien alaosilla.
 
Nice. Itsellä oli tuommoinen MK4 XR3i Cabrio ja tykkäsin kovasti. Juu olihan siinä sitä ja tätä pientä mutta mukava kruisailupeli jolla ei nyt ihan jalkoihin jäänyt nyky liikenteessä. Sulla vielä hyvän värinenkin. Itsellä oli se tylsä vaalean sininen hopeisilla ovien alaosilla.
Miulla oli toinen tuollanen ghia-versio myös mutta vaihdoin sen pois kun hain sen alunperin tälle keltaiselle varaosiksi. Mutta ykskaks yllättäen huomasin purkaneeni sen osiksi ja tekeväni pohjatöitä ja maalasin uudelleen valkoiseksi kun oli ruosteeton auto kuitenkin.. Taitaa olla Etelä-Savossa edelleen, mihin sen jätin. Mukava projekti kieltämättä tuokin.
 

Liitteet

  • IMG_20221010_144305.jpg
    IMG_20221010_144305.jpg
    536,7 KB · Luettu: 159
Miulla oli toinen tuollanen ghia-versio myös mutta vaihdoin sen pois kun hain sen alunperin tälle keltaiselle varaosiksi. Mutta ykskaks yllättäen huomasin purkaneeni sen osiksi ja tekeväni pohjatöitä ja maalasin uudelleen valkoiseksi kun oli ruosteeton auto kuitenkin.. Taitaa olla Etelä-Savossa edelleen, mihin sen jätin. Mukava projekti kieltämättä tuokin.
Tuossa oli omani. Oli pienillä kilsoilla ja fully original ihan pilkkahintaan. Aski alkoi ilmoittelemaan itsestään ja tuli pari muuta työlästä vikaa joten päätin myydä. Sain enemmän mitä maksoin joten en valittanut. Myöhemmin näin myynnissä takavalot tummennettuna, putkisto vaihdettuna ja muutenkin "tuunailtuna" vielä kalliimpaan hintaan. Enpä usko että meni lähelläkään pyyntiä kaupaksi. Seisoi liikkeessä hyvän tovin.
266759_2043962451384_7479292_o.jpg
 
Cupraan kesäkiekot alle ja tuoreet öljyt koneeseen, näillä pöristellään kesää kohti...
Milläs tekniikalla tuo on? En ole Cupria pitänyt silmällä sitten oman 2014 Ibiza Cupran jälkeen, joten ei mitään hajua edes mikä malli tuo on :D. Asiallinen kombo vanteita ja tuota nykyistä Cupra väriteemaa.
 
Milläs tekniikalla tuo on? En ole Cupria pitänyt silmällä sitten oman 2014 Ibiza Cupran jälkeen, joten ei mitään hajua edes mikä malli tuo on :D. Asiallinen kombo vanteita ja tuota nykyistä Cupra väriteemaa.
Sama tekniikka kuin Golf GTI Clubsport, eli 2.0TSI DSG (300hp/400nm) etuvedolla.
 
Sama tekniikka kuin Golf GTI Clubsport, eli 2.0TSI DSG (300hp/400nm) etuvedolla.
Arvelin että jotain tuon tapaista on kyseessä. Pakko sanoa että ei pahan näköinen laitos eikä takuulla mikään lahna, ainakaan suorilla, jos ei paikaltaan lähdetä. Ihan mielenkiinnosta, onko miten ali/yliohjaava alusta?
 
Arvelin että jotain tuon tapaista on kyseessä. Pakko sanoa että ei pahan näköinen laitos eikä takuulla mikään lahna, ainakaan suorilla, jos ei paikaltaan lähdetä. Ihan mielenkiinnosta, onko miten ali/yliohjaava alusta?
Hankala sanoa tuosta balanssista mitään kun ei ole tullut radalla ajettua, yleisillä teillä sitä ei oikein pääse tunnustelemaan. Moottorin luonne omalla tavallaan vanhanaikainen, iso turbo-viive ja alle 2000rpm ei tapahdu yhtään mitään, mutta sitten kun saa ahtopaineet ylös niin liikahtaa eteenpäin.
 
Hankala sanoa tuosta balanssista mitään kun ei ole tullut radalla ajettua, yleisillä teillä sitä ei oikein pääse tunnustelemaan. Moottorin luonne omalla tavallaan vanhanaikainen, iso turbo-viive ja alle 2000rpm ei tapahdu yhtään mitään, mutta sitten kun saa ahtopaineet ylös niin liikahtaa eteenpäin.
Juu juu. Ei mietin vaan kun ainakin 2006 Octavia vRS softattuna oli aliohjaava/neutraali ja Cupra taas oli pääasiassa aliohjaava kunnes ampui ajonvakautuksen läpi rajuun yliohjaukseen. Lähinnä että onko VAG muutellut noiden alustoja mihin suuntaan. Itse Ford sekopäänä olen niin tottunut katselemaan eteenpäin sivuikkunasta, joten on aina mielenkiintoista mihin on päädytty muilla merkeillä. Kuitenkin tuntuu meininki olevan hot hatch malleissa merkistä riippumatta enemmän ja enemmän että lähdetään siihen rajumpaan päähän neutraali/yliohjaus.
 
Hankala sanoa tuosta balanssista mitään kun ei ole tullut radalla ajettua, yleisillä teillä sitä ei oikein pääse tunnustelemaan. Moottorin luonne omalla tavallaan vanhanaikainen, iso turbo-viive ja alle 2000rpm ei tapahdu yhtään mitään, mutta sitten kun saa ahtopaineet ylös niin liikahtaa eteenpäin.
Eihän toi ole edes viivettä nähnyt, ysäri OG aero saabi heräsi siinä 4000rpm kohdalla ja harva turbo tänä päivänäkään herää alta 2000rpm, varsinkaan jos tehoa on vähänkään enemmän.

Sillä pitää ajaa niin että kierrokset pysyy koko ajan +2000rpm niin pysyy hereillä.
 
Puhumattakaan joistain vtec vehkeistä joilla saa koko ajan olla punarajan tuntumassa.
 
Oman Mersun kävin pesemässä. On helppo pestä, kun on teipattu auto. Pesuhanska vaan liukuu siinä pinnalla kevyesti. 24,5v vanha auto ja jos oikein kovin yritän, niin ehkä tänä kesänä sais jo 150tkm mittariin. Teippejä pitäisi korjailla vähän, kun Hollannin kaverit lähetti mulle 3m sijasta 1m. Keula on jo aika hyvä, mutta takakontti vähän huonompi. 2080 3M Boat Blue ja konepelti on 3M matta Indigo väri. Yllättävän hyvä tuosta tuli, vaikka mietin, että on ehkä liian tylsä. Mutta ihan olen tyytyväinen. Vielä kun saisi sen luvatut 2m, niin vois teipata vähän lisää.

Sisusta on todella siisti, melkein moitteeton. Esim ratissa ei ole ollenkaan kulumaa yms. Ihan pieniä juttuja vois parannella tänä kesänä.

Mitäs muuta. Kaikki toimii, melkein. Ulkolämpötilan anturi ei oikein toimi, olen sen vaihtanut 2 kertaa. Tänäänkin oli ensin plussaa sitten -38 astetta. Vähän huono kun ilmastointi ei pysy oikein mukana. Äänentoisto on täysin pois pelistä eikä tähän kovin helposti vaihdeta esim. uutta radiota, kun on joku antiikkinen Mersun oma väylä, joka sekoaa sitten. Bosen äänentoisto ja subbari, mutta ei toimi cd:t radiossa. Ostin tähän cd-vaihtajan 40e, se on S-mersusta oikealla numerolla, eikä sekään toimi. No, onneksi on V6-moottori, siinä on kivat äänet. Automaatti tottakai. Eikä ole mitään auxia liitäntää, bluetoothista en viitsi edes mainita. Jälkiasennettu peruutustutka löytyy sentään. Ehkä pitää seuraavaksi vaihtaa soitin, mutta se on Becker ja käytettynäkin sellaiset vajaat 200e. Audio 30 siis. Aika kallis cd-pyöritin.

Tänään ostin ja vaihdoin pyöränpultit 0,5cm pidempiin ja tarkastin ilmanpaineet tasan 2.50 bar. Auton ajettavuus parani huomattavasti. On aika levoton ollut noilla 18". Tämä on todella herkkä ihan kaikelle ajettavuuden suhteen. 17" talvinastoilla moitteeton ja 18" kesärenkailla tosi levoton, mutta nyt pulttien vaihdon myötä jo aika hyvä. Vanteiden ET tosin on käsittääkseni 45 ja sais olla alle 40.

Ihan hyvä harrastekäyttis tämä on. En taida myydä. Mitä ihmettä sitä edes tilalle ostaisi.
 

Liitteet

  • 20240430_165324.jpg
    20240430_165324.jpg
    760,9 KB · Luettu: 362
Miten pyörän pultit vaikuttaa ajettavuuteen jos et spaceria laittanut väliin?
Vääränlainen pultti ei välttämättä pysy kunnolla kiinni, jolloin rengas voi alkaa heilumaan tai pahimmassa tapauksessa jopa irrota, heikentäen ajettavuutta melko dramaattisesti.
 
Vääränlainen pultti ei välttämättä pysy kunnolla kiinni, jolloin rengas voi alkaa heilumaan tai pahimmassa tapauksessa jopa irrota, heikentäen ajettavuutta melko dramaattisesti.
Eipä tullut mieleen tuollainen skenaario mutta voihan se olla että siellä on ajeltu pultit löysällä vanteet kolisten ja ajoa voi kuvailla "levottomaksi"
 
Eipä tullut mieleen tuollainen skenaario mutta voihan se olla että siellä on ajeltu pultit löysällä vanteet kolisten ja ajoa voi kuvailla "levottomaksi"

Semmoinen voi käydä useamman sarjan kanssa et toisiin vanteisiin pitää olla kartiokannalla olevat pultit ja toiseen "tasainen" kanta.
 
Mielenkiinnosta odotellaan mersumiehen vastausta että mikä siinä pultissa tai pituudessa oli ratkaisevaa. Ihan siisti autokin jos on ruosteettoman yksilön löytänyt.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 368
Viestejä
4 554 303
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
arim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom