Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Juu, on kyllä hankala sanoa. Vaihdoin vielä siten, että laitoin uudet pultit asvaltille ja vaihdoin yksi kerrallaan vanhat uuteen. Vanhassa oli n. 6 kierrettä tummempia, eli varmaan se osuus ollut kiinni.

Minulla on sellainen jatkovarsiavain ja kyllä ne sen verran oli pultit kiinni, että piti pitkällä varrella avata. Lyhyellä aina kiristän sitten niin tiukalle kun menee.

No, taidan lähteä uudestaan avoautoilemaan, on se vaan hienoa hommaa.
 
Marraskuussa tuli vaihdettua käyttistä uudempaan. Kyseessä 2019 Honda Civic 1.5 Turbo manuaaliaskilla ja Type S -varustelutasolla. Ajettu 44tkm. Nyt kun auto on kiillotettu ja vahattu niin kehtaa jotain kuvaakin laittaa näkyville. Autossa taisi olla viiden vuoden edestä pesunaarmuja harjapesuista, väri tummeni 1-steppikiillotuksella aivan valtavasti. :D Kääntää kyllä päivittäin kaiken ikäisten ihmisten katseita, kun ei ainakaan näillä kulmilla ihan hirveästi tämän korimallin Civicejä pyöri.

20240510_1.png

20240510_2.png


Tilava, mukava kyyti ja maantiellä pieni kulutus. Edellinen omistaja oli ajanut 40tkm tyhjentämättä trippiä ja ajotietokone näytti tuon matkan keskikulutukseksi 5,2 l/100km. Omalla ajolla talven paukkupakkasilla kaupunkiajossa meni 9,5 l/100km. Yksi pitkä reissu tammikuussa Etelä-Suomeen 5,2 l/100km ja nyt keväällä on kaupunkiajossa kulutus asettunut lukemaan 7,6 l/100km. Kesäreissuilla sitten näkee kulutuksen maantiellä kesäolosuhteissa.

Oston jälkeen autoon on tullut hankittua:
- Roiskesuojat (näitä ei maahantuojan lisävarusteluettelo tuntenut tähän helmalevikkeelliseen malliin, tilasin Hondalta Britanniasta)
- Tavaratilan kaukalomatto
- Kynnyslistat
- Talvipyöriin uudet kitkat Hankook Winter i*cept iZ2
- Kesäpyöriin uudet renkaat Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
- Hybridisulat eteen ja taakse, sopivat omasta mielestä muotoilultaan autoon paremmin kuin tehtaan rungottomat
- Hopeiset vilkkupolttimot taakse, etupuskurin sivuvaloihin myös hopeiset polttimot (palavat oranssina kuten alkuperäisetkin, yhdennäköistää auton ulkonäköä piilottamalla oranssit pallot silloin kun eivät ole käytössä. E-hyväksytyt!)

Tämän sukupolven Civicejä miettiville huomioina, että kokonaisuutena melko vikavapaa automalli, mutta pienet ärsyttävyydet voivat latistaa. Tyyppivikana korimallista ja moottorista riippumatta ilmastoinnin ongelmat maailmanlaajuisesti, sekä Euroopan mallien 1.0-litraisessa on öljykylvytetty jakohihna, jonka vaihtotyö maksaa hunajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kia Optima PHEV sedan Business Luxury panoraamakatolla, nyt mittarissa 99tkm ja vuosimallia 2016. Tämän kulkineen hommasin viime syksynä. Valintaan vaikutti hinta, herkut, kyyti, tilat ja taloudellisuus.

Tokihan ylimääräistä ohjelmaa on riittänyt vuosimalliin ja kilsoihin nähden jonnin verran. Heti ostosta kävi ilmi ettei kärsi painaa tallaa lattiaan tai muuten meno loppuu kuin seinään hetkeksi. Syynä korkeapainepumppu joka meni myyntiliikkeen piikkiin, oli joku 1700€ remontti.

Vaihdelaatikko (joka ei siis ole mallia kaksoiskytkin näissä plugareissa) tekee pidemmän seisomisen jälkeen sitä että 1->2 vaihto on aika väkivaltainen ja 2->3 taas täysin vastakohta eli todella hidas. Tämä korjaantuu jo ihan minuuttien ajolla. Ilmeisesti ominaisuus mitä asiaa selvittänyt... Vaihdoin kuitenkin lootaöljyt jotka oli kuulemma aika huonot jo mutta ei se siitä kummemmaksi tullut.

Viime huollossa paljastui että keskimmäiset tulpanreiät oli täynnä öljyä, syynä falskaava venakopan tiiviste. Merkkiliike antoi remppakustannuksiksi 1400€ josta 700€ tiivarin vaihto ja 700€ uudet puolat koska nekin tästä kuulemma kärsineet. Ah, korealaista laatua, eihän joku venakoppa voi alkaa falskaamaan mistään muusta syystä kuin että olis tehtaalla huonosti asennettu, jätetty pultit löysälle tms. No, availin itse tuota ja otin puolat ulos, laitimmaiset aivan ruosteessa ja keskimmäiset oikein hyvännäköiset, joskin öljyiset. Toisesta ruostuneesta puolasta katkesi samalla jousi, oli sen verran jo hapertunut. Kiristin venakopan kun oli jokainen pultti hieman löysällä ja hain motonetistä pari uutta puolaa 45€/kpl. Taas kulkee.

Joo, olisi pitänyt se Lexus vaan ostaa niin ei tarvitsisi jännittää mitä seuraavaksi mutta jotenkin sitä ajatteli ettei näin vähän ajetussa nyt voi vielä olla mitään...

optimi.jpg
 
Kia Optima PHEV sedan Business Luxury panoraamakatolla, nyt mittarissa 99tkm ja vuosimallia 2016. Tämän kulkineen hommasin viime syksynä. Valintaan vaikutti hinta, herkut, kyyti, tilat ja taloudellisuus.

Tokihan ylimääräistä ohjelmaa on riittänyt vuosimalliin ja kilsoihin nähden jonnin verran. Heti ostosta kävi ilmi ettei kärsi painaa tallaa lattiaan tai muuten meno loppuu kuin seinään hetkeksi. Syynä korkeapainepumppu joka meni myyntiliikkeen piikkiin, oli joku 1700€ remontti.

Vaihdelaatikko (joka ei siis ole mallia kaksoiskytkin näissä plugareissa) tekee pidemmän seisomisen jälkeen sitä että 1->2 vaihto on aika väkivaltainen ja 2->3 taas täysin vastakohta eli todella hidas. Tämä korjaantuu jo ihan minuuttien ajolla. Ilmeisesti ominaisuus mitä asiaa selvittänyt... Vaihdoin kuitenkin lootaöljyt jotka oli kuulemma aika huonot jo mutta ei se siitä kummemmaksi tullut.

Viime huollossa paljastui että keskimmäiset tulpanreiät oli täynnä öljyä, syynä falskaava venakopan tiiviste. Merkkiliike antoi remppakustannuksiksi 1400€ josta 700€ tiivarin vaihto ja 700€ uudet puolat koska nekin tästä kuulemma kärsineet. Ah, korealaista laatua, eihän joku venakoppa voi alkaa falskaamaan mistään muusta syystä kuin että olis tehtaalla huonosti asennettu, jätetty pultit löysälle tms. No, availin itse tuota ja otin puolat ulos, laitimmaiset aivan ruosteessa ja keskimmäiset oikein hyvännäköiset, joskin öljyiset. Toisesta ruostuneesta puolasta katkesi samalla jousi, oli sen verran jo hapertunut. Kiristin venakopan kun oli jokainen pultti hieman löysällä ja hain motonetistä pari uutta puolaa 45€/kpl. Taas kulkee.

Joo, olisi pitänyt se Lexus vaan ostaa niin ei tarvitsisi jännittää mitä seuraavaksi mutta jotenkin sitä ajatteli ettei näin vähän ajetussa nyt voi vielä olla mitään...

optimi.jpg
Onhan siinä kaikenlaista sitten tullut jo vastaan. Iän puolesta ei kuitenkaan ole vielä mikään vanhus. Tuo laatikkohomma kyllä kuulostaa vähän siltä, että ei nyt ihan kaikki ole kunnossa siellä jos kylmänä noin tökkii. Saattaa vielä pienimuotoinen jackpot tulla sieltäkin jossain vaiheessa.

Mutta toivotaan kuitenkin että ei enempää tulisi murheita. Hyvännäköinen auto tuo on ja varusteissa löytyy :)
 
Onhan siinä kaikenlaista sitten tullut jo vastaan. Iän puolesta ei kuitenkaan ole vielä mikään vanhus. Tuo laatikkohomma kyllä kuulostaa vähän siltä, että ei nyt ihan kaikki ole kunnossa siellä jos kylmänä noin tökkii. Saattaa vielä pienimuotoinen jackpot tulla sieltäkin jossain vaiheessa.

Mutta toivotaan kuitenkin että ei enempää tulisi murheita. Hyvännäköinen auto tuo on ja varusteissa löytyy :)

Tuosta laatikosta kuulee kahta eri selitystä kun oikein googlaa, uudet öljyt jeesaisi vähän mutta lopullinen korjaus olisi ohjelmallinen. Eli siis olisi enemmänkin softabugi kyseessä. Merkkihuollossa tosin kertoivat että aina kaikki päivitetään tappiin kun auto käy huollossa mutta enpä sitten tiedä...
 
Laitoin tuossa maaliskuussa auton vaihtoon ja laitoin tännekin yhden kuvan.

Mutta nyt kun sain lopulta aikaiseksi viedä myllytykseen sekä samalla laitettiin keraaminen pinnoite niin on hyvä laittaa parit uudet kuvat.

Kyseessä siis Lexus RX 450h Premier varustelulla Vm2018 ja nyt mittarissa 100tkm
Värinä tuollainen helmiäis "ruskea" Lexus sanoo värin olevan Amber eli meripihka

Moottori on 3,5L V6 Toyotan kone. Aina kiinnostaa kulutus, tällä hetkellä 2,5kk keskikulutus 8,3l (sekalaista ajoa sekä webastoa)
Nykyinen tankillinen ajotietokoneen mukaan 7,6l mutta totuus selviää pistoolilla.

2 hybridimoottoria, taka-akselille ei ole mekaanista yhteyttä vaan taka-akselilla oleva sähkömoottori hoitaa nelivedon

Autohan periaattessa on siis toyota mutta sisältä lexus.
Penkit on semi-aniliininahkaa ja ainakin tällänen persjalkanen saa hyvän asennon. Etupenkit ovat 10 suuntaan sähköisesti säätyvät sekä repsikalle myös muistipaikat :)
Aivan upea auto ajella, ongelma tulee olemaan suuri kun seuraavaa vaihtaa että mihin... No se on sen ajan murhe

IMG_3175.jpg


IMG_3174.jpg


IMG_3177.jpg


Peräkontti on nyt tarpeeksi iso golfbägille ja kärrylle. Takapenkit liikkuu kiskoilla että lisätilaa tulisi vielä noin 10cm syvyyssuunnassa. Myös penkit kaatuvat sähköisesti.
Tuon maton hommasin käytettynä Ovoko.fi (hyvä diili kun kuljetuksineen 63e kotiovelle) ja näköjään olen sen liannutkin jo.
IMG_3182.jpg
 
Kia Optima PHEV sedan Business Luxury panoraamakatolla, nyt mittarissa 99tkm ja vuosimallia 2016. Tämän kulkineen hommasin viime syksynä. Valintaan vaikutti hinta, herkut, kyyti, tilat ja taloudellisuus.

Tokihan ylimääräistä ohjelmaa on riittänyt vuosimalliin ja kilsoihin nähden jonnin verran. Heti ostosta kävi ilmi ettei kärsi painaa tallaa lattiaan tai muuten meno loppuu kuin seinään hetkeksi. Syynä korkeapainepumppu joka meni myyntiliikkeen piikkiin, oli joku 1700€ remontti.

Vaihdelaatikko (joka ei siis ole mallia kaksoiskytkin näissä plugareissa) tekee pidemmän seisomisen jälkeen sitä että 1->2 vaihto on aika väkivaltainen ja 2->3 taas täysin vastakohta eli todella hidas. Tämä korjaantuu jo ihan minuuttien ajolla. Ilmeisesti ominaisuus mitä asiaa selvittänyt... Vaihdoin kuitenkin lootaöljyt jotka oli kuulemma aika huonot jo mutta ei se siitä kummemmaksi tullut.

Viime huollossa paljastui että keskimmäiset tulpanreiät oli täynnä öljyä, syynä falskaava venakopan tiiviste. Merkkiliike antoi remppakustannuksiksi 1400€ josta 700€ tiivarin vaihto ja 700€ uudet puolat koska nekin tästä kuulemma kärsineet. Ah, korealaista laatua, eihän joku venakoppa voi alkaa falskaamaan mistään muusta syystä kuin että olis tehtaalla huonosti asennettu, jätetty pultit löysälle tms. No, availin itse tuota ja otin puolat ulos, laitimmaiset aivan ruosteessa ja keskimmäiset oikein hyvännäköiset, joskin öljyiset. Toisesta ruostuneesta puolasta katkesi samalla jousi, oli sen verran jo hapertunut. Kiristin venakopan kun oli jokainen pultti hieman löysällä ja hain motonetistä pari uutta puolaa 45€/kpl. Taas kulkee.

Joo, olisi pitänyt se Lexus vaan ostaa niin ei tarvitsisi jännittää mitä seuraavaksi mutta jotenkin sitä ajatteli ettei näin vähän ajetussa nyt voi vielä olla mitään...

optimi.jpg

Eiks tää ollut jo toinen samanlainen Kia jonka omistat ja siinä ensimmäisessäkin oli vikoja? Vai muistanko nimimerkin väärin? Anyway, oisit pitänyt vaan sen IS:n. :D
 
Eiks tää ollut jo toinen samanlainen Kia jonka omistat ja siinä ensimmäisessäkin oli vikoja? Vai muistanko nimimerkin väärin? Anyway, oisit pitänyt vaan sen IS:n. :D

Muistat ihan oikein! :lol:

IS oli tietty hyvä vehje mutta se oli vaan liian pieni minulle, siis kuskin paikalta. En ikinä saanu penkkiä ja rattia kohdilleen, aina jompikumpi pielessä. Sitten muistelin kaiholla miten Optimaan mahtui heittämällä ja aika kultasi muistot.

Lexus GS se olis pitäny alun alkaen hommata ja niitä katselinkin ennen nykyistä Optimaa, ei vaan löytyny hyvää yksilöä. Kaikki oli enemmän ja vähemmän räpättyjä pommeja.
 
Parin takatalven jälkeen uskalsi kaivaa kesäauton tallista talviunilta ja käydä leimalla. Tänään kävin pesemässä sisältä ja ulkoa niin kelpaa ajella. Katto toki päällä kunnes siitepölykelit vähän helpottaa niin pääsee ajelemaan katto auki.

Auto on siis Mazda MX-5 NB-FL 1.8 VVT koneella, täysin vakio:

20240516_133302.jpg
20240516_133337.jpg
20240516_133347.jpg
 
Parin takatalven jälkeen uskalsi kaivaa kesäauton tallista talviunilta ja käydä leimalla. Tänään kävin pesemässä sisältä ja ulkoa niin kelpaa ajella. Katto toki päällä kunnes siitepölykelit vähän helpottaa niin pääsee ajelemaan katto auki.

Auto on siis Mazda MX-5 NB-FL 1.8 VVT koneella, täysin vakio:

20240516_133302.jpg
20240516_133337.jpg
20240516_133347.jpg
Katto alas vain. Itse painellut NA:lla jo pari astetta plussalla katto alhaalla jos keli on ollut kuiva. Ajettavaksi ne on tehty :p.

Asiallisen näköinen laite. Niitä harvoja joihin kovakatto sopii ja hiukan isompikin lip spoikkakaan ei pilaa linjoja.
 
Tähän liittyen niin Giuliahan myytiin autoliikkeelle jo huhtikuun lopussa 2022 kun tilattiin uusi auto.
Oltaisiin haluttu Stelvio Veloce mutta Delta-Auto Tampereella ei halunnut tehdä meidän kanssa kauppaa kun antoivat niin luokattoman huonon vaihtotarjouksen Giulia -> Stelvio.
Näkemysero autoliikkeiden välillä melkein 5 tonnia!!

Päädyttiin näin tilaamaan Nelipyörästä uusi Ford Puma pariksi vuodeksi.
Puman piti saapuvan syksyllä 2022 mutta saimme Puman eilen 9.5.2023.

Tarkemmin ottaen tarvitsimme autoon lisää takakontti tilaa, Giuliassa oli todella matala kontti(Sedan) niin sinne mahtui juuri rattaat ja 1 ostoskassi. Ei muuta.
Puma tarjoaa tähän helpotusta ja Pumassa takakontti on vielä muokattavissa syvemmäksi, tämä +.

Tilasimme siis Puma ST-linen litrasella ecoboostilla, 155hv versiona ja Fordin uudella 7-pykäläisellä DCT-vaihteistolla.
Lisävarusteeksi sitten tarpeelliseksi näkemiämme varusteita: tummaa lasia, driver assistance pack 2, talvipaketti kuului maksutta pakettiin, parempi audio järjestelmä jne.
Desert Island Blue värillä. ST-linessa 17" fillarit 215/55R17 koossa. Kesäpyörissä Goodyear EfficientGripit ja talvipyörinä Continental VikingContact 7 kitkat.

Noh, miksi tylsä auto? Tilan takia joutuu tekemään ratkaisuja ja valtion pers*raiskaamat diesel-autoilijoiden kulut pakottivat meitä vaihtamaan bensaan koska ajetaan about 20-23tkm vuodessa.
Puman kohdalla pari vuotta meidän käytössä tarkoittaa että tehdastakuuta on silloin 3 vuotta jäljellä.

PS. Ensimmäinen täysin uusi auto meille. :)

puma01.jpegpuma02.jpeg

Voisi tehdä tällaisen "year one" päivityksen eli miten ensimmäinen vuosi on sujunut.

Puma on toiminut asiallisesti, ei ole mitään ongelmia tullut vastaan. Vaihdelaatikko käytiin parin kk ikäisenä resetoimassa ja tutkinnassa kun vaihdelaatikko antoi virhekoodia että pakkia olisi kytketty vauhdista päälle ja pakin kytkeytymisessä oli viivettä.
Puma kävi päivän "valohoidossa", vaihdelaatikon oppima data resetoitiin, tämän jälkeen on toiminut asiallisesti.
Ensimmäisen huollon teetin tammikuussa kun mittarissa oli 20tkm. Fordin virallinen huoltoväli näille on 30tkm ja tästä muistettiin nillittää Ford-huollossa että "miksi huollatat jo nyt kun 10tkm olisi huoltoon". Vastasin että minun autoilla on 20tkm huoltovälit piste. Huolto-ohjelman sopeuttaminen tähän huoltoväliin ei pitäisi olla ongelma, eikä se lopulta ollutkaan. Kunhan piti kitistä huollossa. Kävi järvenpäässä Huolto Hämäläisellä joka on virallinen Ford-huolto.
Huollossa löytyikin sitten Ecoboost-moottoreiden "tyyppivika"(Eivät tätä myöntäneet tyyppiviaksi mutta internet kertoo tapauksia), VCT-solenoidi vuotaa öljyä ja öljyää samalla johtosarjan. Nämä vaihdettiin takuuseen.
Huollossa ei löytynyt erityisiä huomioita pois lukien takajarrulevyt jotka ovat erikoisesti urautuneet vaikka meillä vaimon kanssa melko aktiivista ajoa on. Olisi kuulemma hyvä vaihdattaa jarrulevyt.
Mittarissa tätä kirjoittaessa nyt 29tkm. Meidän arvio vuosittaisesta ajomäärästä 30tkm ei siis paljoa jäänyt.
Keskikulutus on pyörinyt 5,8-6,0 välillä sekalaisessa ajossa.
Kaikenkaikkiaan ihan toimiva käyttöauto ollut tähän saakka.
 
Mun kaverilla oli Kia Ceed, kulutti öljyä 1,5l tonnilla. No se pisti sen vaihtoon ja osti tietysti toisen Kian, tuollaisen Optiman mikä on yläpuolella esiteltynä. Ehkä tämä Kia on jokin Saabismin korvike.

Optima on sisältä iso ja jotenkin vähän kolho auto. Liikkuu hienosti, mutta ei kyllä erotu parkkipaikalta mitenkään.
 
Mun kaverilla oli Kia Ceed, kulutti öljyä 1,5l tonnilla. No se pisti sen vaihtoon ja osti tietysti toisen Kian, tuollaisen Optiman mikä on yläpuolella esiteltynä. Ehkä tämä Kia on jokin Saabismin korvike.

Optima on sisältä iso ja jotenkin vähän kolho auto. Liikkuu hienosti, mutta ei kyllä erotu parkkipaikalta mitenkään.

Luonnetta siinä ei ole vaikka muuten täyttääkin hyvin oman autoilutarpeen. Saabia ikävöin silti päivittäin. AvoSaab on ostoslistalla kakkosautoksi (tai sitten ykkösautoksi ja Optimasta kakkosauto, heh).
 
Vuodenvaihteessa tuli tarve hankkia itselle työmatkakulkine, kriteereinä oli valot, vakkari ja ilmastointi sekä muksu pitää saada kiroilematta takapenkille naama taakse päin -istuimeen, plussaa nelivedosta ja koukusta. Kulutuksen osalta oli ihan sama, kun ajoa tulee noin 150-200 km viikossa ja korimallin osalta ei merkitystä, kun farkku löytyy jo pihasta.

Läheltä löytyi 2012-mallin facelift Audi A5 Sportback, mittarissa tällä hetkellä 212 tkm, joista itse olen ajanut 3 tkm. Koneena 211 hv 2.0 TFSI ja sen kaverina S-Tronic ja Quattro. Öljynsyöntiremppa ja jakopää oli tehty reilua vuotta aiemmin, joten sen puolesta pitäisi olla huolettomia kilometrejä edessä. Laatikolle ei ole tehty mitään tähän mennessä, joten siitä on ihan tietoinen riski. Kulutus on pyörinyt taajama+motari+kaupunki-pyörityksessä talvella ja keväällä 9,5-10 välillä.

Perusvarusteiden lisäksi löytyy tutkat eteen, nahkasisusta sporttisähköpenkeillä ja soittimeksi on vaihdettu se helvetin kallis ja vähintään yhtä ruman näköinen Alpinen mallikohtainen mankka. On siinä bluetooth, mutta mielummin olisin ottanut orkkiksen ja laittanut Car Play -boksilla puhelimen kiinni. Koukkua ei ole. Näitä katsellessa yllätti, että tän ikäisissä A4:ssa on likimain kaikissa jo etututkat, mutta A5:ssa ne on todella harvinaiset.

Ei ole iskenyt ostokrapula, mukava on ollut ajaa ja neliveto oli talvikeleillä kyllä hymyilyttävä, kun alla oli jotkut One more year -tason nastat viimeistä vuottaan. Laatikko on kyllä todella mukava verrattuna kuiviin DSG-laatikkoihin, joista itsellä on ollut aiemmin kokemuksia. Jonkin verran sai aluksi tehdä eBay-hankintoja, tavaratilan suojaverhot ja muoviosia oli jäänyt matkan varrelle, samoin metsästin Audin alkuperäisvanteet tulevalle talvikaudelle mukana tulleiden omasta mielestä rumien tilalle. Audin muovimatot oli niin järkyttävän liukkaat typerän kuviointinsa vuoksi, että tarvikkeet löysi paikkansa. Päälle koodailut, kuten Start-Stop muistamaan asetus ja päiväajovalot takaisin käyttöön, kun joku aiempi omistaja oli ne koodannut pois (?).

audi.jpg
 
Päälle koodailut, kuten Start-Stop muistamaan asetus ja päiväajovalot takaisin käyttöön, kun joku aiempi omistaja oli ne koodannut pois (?).
Ihan mielenkiinnon vuoksi, niin miksi haluat päiväajovalot takaisin? Muistathan sitten myös laittaa ne valot huonolla kelillä itse päälle?
 
Ihan mielenkiinnon vuoksi, niin miksi haluat päiväajovalot takaisin? Muistathan sitten myös laittaa ne valot huonolla kelillä itse päälle?
Toiminnallisuus oli siis koodattu tosiaan pois päältä, ettei valokatkaisijan auto-asennossa toimineet. Soittimesta käsin saisi lisäksi erikseen valittua onko ne ylipäätään käytössä vai ei, ja tuossa oli koodattu sekin valinta epäaktiiviseksi. Vag:ssa voisi kuitenkin vain pistää valot päällä-asentoon, jos tahtoisi aina ajovalojen palavan ja sammuvan itsekseen auton sammuessa. Ainakin uudemmat Vagit sytyttävät ajovalot kun pistää pyyhkijät päälle, luultavasti tuokin. En ole tullut vielä testanneeksi, kun talvella oli aina pimeää huonolla kelillä… Talvella tuo poltti päiväajovaloja käytännössä pelkästään keskellä päivää aurinkoisina päivinä, joten luultavasti vesisateessa olisi auton mielestä riittävän hämärää muutenkin.

Halusin tuon takaisin, koska autossa tuollainen toiminto on ja mielestäni tuo Audin aikakauden päiväajovaloledinauha näyttää hyvältä. Mielestäni on turhaa keskellä päivää polttaa xenoneita, kun on liikennekäyttöön hyväksytty selvästi erottuva vaihtoehto ollut vakiona. Takavalot on koodattu palamaan aina, koska perä pimeänä ajavat autot ovat mielestäni sangen ikäviä hämärässä.

Mutta joo, osaan myös käyttää sumareita tarpeen vaatiessa sangen pienellä kynnyksellä ja auton muitakin valoja, myös vilkkuja :whistling:.

Edit: testasin valoautomatiikkaa lisää: päiväajovalot päällä kun pistää pyyhkijät päälle, syttyy ajovalot samalla viiveellä kuin ajaessa hämärään. Sammuivat 5-10 minuuttia pyyhkijöiden sammuttamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kun en olekaan vissiin vuoteen hommannut autoa, niin piti korjata moinen epäkohta ja tällä kertaa ihan oikeaan tarpeeseen liittyen.

Mahdollisesti olisi ensi talveksi (3-4kk) edessä muutto Etelä-Eurooppaan. Muuttajina itseni ja vaimon lisäksi kolme isoa kissaa ja muuton olisi tarkoitus tapahtua maanteitse autolla. Tätä tarkoitusta varten tarvi luonnollisesti kulkupelin, kun nykyiset ei aivan tähän tarkoitukseen taivu. Valmiiksi kalustettu asunto tietenkin tarkoitus hankkia eli huonekaluja ei tarvitse täältä saakka viedä, mutta muuta elämiseen liittyvää roinaa sinne pitää tietenkin saada kuskattua polkupyöristä ja ompelukoneista tietokoneisiin, mahdollisiin soittimiin jne. Tarvetta oli siis autolle, jolla viitsii tuon välin taittaa ja jota käyttää kohteessa arkiautona. Myöskään lievästä retkeilyvarustuksesta ei haittaa olisi, koska uusi maa ja uudet maisemat. Ja jos tuo muutto nyt ei jostain syystä toteudukaan, niin onpahan taas jotain askaretta iltojen iloksi ja ehkä sen seurauksena retkeilyauto ihan muuhun käyttöön.

No, joitain viikkoja vehkeitä katsellessa ja tutkiessa tulin - mahdollisesti pöljyyksissäni - lopputulokseen, että hommaampa tarkemmin tutustumatta ja koeajamatta tällaisen:

PSX_20240523_201915~2.jpg


Kyseessä siis entinen poliisimaija VW Transporter T5.1 2.0TDI 140hp -15. Ajettu vähän vajaa 300tkm ja luonnollisesti historia huomioon ottaen varmasti käytetyn oloinen ja nuhjuinen, mutta kuitenkin hyvin huollettu peli. Paskojahan nämä kuulemma ovat, mutta "pomminvarmat" T4-korimallin portteritkin ovat järkiään 15 vuotta tätä vanhempia, joten melko arpoja ne nekin varmasti olisi olleet vaihtoehtoina. Hain tämän kotiin 600km päästä, jonka myötä vähän tarkemmin näki mikä tässä toimii ja mikä ei. Hinnan osalta jäätiin kuitenkin sellaisiin lukemiin, että on varaa laittaa myös siihen kuosiin, että se käyttötarkoitukseen passaa.

Sen lisäksi että auto pitää katsastaa, pitää se myös muutoskatsastaa uutta käyttötarkoitusta varten. Teen muutokset siten että saan tästä matkailuauton, joka sitten omalta osaltaan antaa vapaampia käsiä muokata sisustaa mieleiseksi. Tätä varten tarvitaan käytännössä makuupaikka ja joku mikro tai keittolevy johonkin nurkkaan töröttään. Makuupaikasta teen varalta sellaisen että siinä kaksi henkilöä mahtuu jotenkin makaamaan, vaikka varsinaiseen asumiseen tätä ei olekaan tarkoitus käyttää. Sen verran selvitellyt asiaa että kyseessä on täyden autoveron auto joten veroseuraamuksia ei muutoksesta tule. Myös huoltohistorian saan merkkihuollosta ilman muita mutinoita, vaikka jostain syystä ihmisillä on hankaluuksia niiden kanssa ollut näiden entisten valtion autojen kanssa.

Tietenkin tätä pitää toki muokata myös muuten sisäisin ja päällisin puolin mieleiseksi, mutta keskitytään ensivaiheessa siihen että saa teknisesti kuosiin ja leimaan.
 
Marraskuussa tuli vaihdettua käyttistä uudempaan. Kyseessä 2019 Honda Civic 1.5 Turbo manuaaliaskilla ja Type S -varustelutasolla. Ajettu 44tkm. Nyt kun auto on kiillotettu ja vahattu niin kehtaa jotain kuvaakin laittaa näkyville. Autossa taisi olla viiden vuoden edestä pesunaarmuja harjapesuista, väri tummeni 1-steppikiillotuksella aivan valtavasti. :D Kääntää kyllä päivittäin kaiken ikäisten ihmisten katseita, kun ei ainakaan näillä kulmilla ihan hirveästi tämän korimallin Civicejä pyöri.

20240510_1.png

20240510_2.png


Tilava, mukava kyyti ja maantiellä pieni kulutus. Edellinen omistaja oli ajanut 40tkm tyhjentämättä trippiä ja ajotietokone näytti tuon matkan keskikulutukseksi 5,2 l/100km. Omalla ajolla talven paukkupakkasilla kaupunkiajossa meni 9,5 l/100km. Yksi pitkä reissu tammikuussa Etelä-Suomeen 5,2 l/100km ja nyt keväällä on kaupunkiajossa kulutus asettunut lukemaan 7,6 l/100km. Kesäreissuilla sitten näkee kulutuksen maantiellä kesäolosuhteissa.

Oston jälkeen autoon on tullut hankittua:
- Roiskesuojat (näitä ei maahantuojan lisävarusteluettelo tuntenut tähän helmalevikkeelliseen malliin, tilasin Hondalta Britanniasta)
- Tavaratilan kaukalomatto
- Kynnyslistat
- Talvipyöriin uudet kitkat Hankook Winter i*cept iZ2
- Kesäpyöriin uudet renkaat Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
- Hybridisulat eteen ja taakse, sopivat omasta mielestä muotoilultaan autoon paremmin kuin tehtaan rungottomat
- Hopeiset vilkkupolttimot taakse, etupuskurin sivuvaloihin myös hopeiset polttimot (palavat oranssina kuten alkuperäisetkin, yhdennäköistää auton ulkonäköä piilottamalla oranssit pallot silloin kun eivät ole käytössä. E-hyväksytyt!)

Tämän sukupolven Civicejä miettiville huomioina, että kokonaisuutena melko vikavapaa automalli, mutta pienet ärsyttävyydet voivat latistaa. Tyyppivikana korimallista ja moottorista riippumatta ilmastoinnin ongelmat maailmanlaajuisesti, sekä Euroopan mallien 1.0-litraisessa on öljykylvytetty jakohihna, jonka vaihtotyö maksaa hunajaa.
Hieno peli! Itekki kuolannu moista mallia. Millaselta ajettavalta moinen peli vaikuttaa? Onko sporttisuutta?

Yks tyyppivika tossa 1.5T moottorissa on ilmeisesti "oil dilution". Taitaa tosin enemmän toi vika rajoittuu jenkkeihin jossa paskempaa bensalaatua tankkaavat. Tarkkailee vaan öljyn tasoja ja ei pitkitä öljynvaihtoja.
 
Hieno peli! Itekki kuolannu moista mallia. Millaselta ajettavalta moinen peli vaikuttaa? Onko sporttisuutta?

Yks tyyppivika tossa 1.5T moottorissa on ilmeisesti "oil dilution". Taitaa tosin enemmän toi vika rajoittuu jenkkeihin jossa paskempaa bensalaatua tankkaavat. Tarkkailee vaan öljyn tasoja ja ei pitkitä öljynvaihtoja.
Vielä ei ole päässyt komeista mutkateistä nauttimaan, kun menee päivät töissä (kesälomaa odotellessa), mutta ajettavuudestahan näitä on kehuttu kun edellismallien jäykästä taka-akselista siirryttiin monivarsituentaan. Käytännössähän tämä ratkaisu näkyy myös tavaratilan korkeudessa, vanhassa 2015 Civicissäni oli vielä todella syvä kontti. Alustan säädöt ovat hiukan ehkä enemmän mukavuuspainotteiset kuin urheiluautomaiset, eli kaarteeseen niiaa sievästi, mutta ei liian pehmeä. Ajomelu tuntuu riippuvan paljon tien pinnasta ja renkaasta. Kitkoilla hiljainen lumella, jäällä sekä asfaltilla, mutta Eagle F1 -kesärenkailla karhealla asfaltilla kohisee melkoisesti. Uudenveroisella tienpinnalla miellyttävä. Toista samanlaista autoa ajoin viime vuonna jossa oli alla jotkut perus kesä-Falkenit niin ne olivat paljon hiljaisemmat.

Moottorin 182hv/240Nm tuntuu itsestä sopivan ripeältä, ei ole urheiluauto, mutta ei jää kyllä kenenkään tukkeeksi. :D Täysi vääntö on käytettävissä parin tuhannen kieppeiltä aina reiluun viiteen tonniin asti. Tuo öljyn laimeneminen on aikalailla kaikkien GDI-koneiden (suorasuihkutus) ongelma, valmistajasta riippumatta, erityisesti kylmissä olosuhteissa ja silloin kun ajomatkat ovat lyhyitä eikä moottori ehdi lämmitä kunnolla. Jenkeissä tuota ongelmaa esiintyi tämän L15-turbomoottorin kanssa sen ensimmäisillä tuotantovuosilla, jonka jälkeen rakennetta muutettiin. Samaa moottoriahan käytettiin muissakin kuin Civiceissä. Euroopassa tätä ilmiötä ei ole suuremmin havaittu kun ensimmäiset myyntiin tulleet mallit tällä moottorilla olivat 2017. Toki en hetkeäkään epäile, että aivan varmasti sitä bensaa pääsee jonkin verran öljyn sekaan Suomen talvessa, mutta seurailee vaan haiseeko öljy bensalta ja tarvittaessa vaihtaa öljyt useammin. Autossa on automaattinen huoltomuistutin, joka taitaa öljynvaihtoa huudella 15tkm/1v välein, kumpi vaan alkaa ensinnä täyttyä. Honda suosittelee näihin ensisijaisesti 0W-20 öljyä ja toissijaisesti 0W-30 ja 5W-30. Itsellä tarkoitus laittaa seuraavassa öljynvaihdossa 0W-30 paremman lämminvoitelevuuden kannalta ja siltä varalta, että tuota laimentumista sattuisi tapahtumaan.
 
Maaliskuussa ostin huutokauppa-Saabin korvaajaksi toisen huutokauppa-Saabin. Ahtimien määrä kasvoi, kulutus pieneni ja nyt sain kauan kaipaamani vetokoukun.

2011 Saab 9-3 Linear SportCombi 1.9 TTiD

IMG_20240528_222025.jpg


Viimeksi oli näköjään puhe vaimon C4:n hukkaamisesta, mutta ei se ole mihinkään hävinnyt. Liian käyttökelpoinen auto vaihdettavaksi eikä kulutuskaan enää niin hirvitä, kun kilometrit vähenivät.
 
Talvella löytyi vihdoin pitkään hakusessa ollut kesäharraste vaikka tarjonta tuntuikin olevan vähän huonoa.

Z4 e86 coupe 6lovisella manuaalilla ja uusimmalla 3litrasella koneella (kuten kaikki coupet lienee). Mittarilukemakin hieman yli 100tkm ja ollut Suomessa uudesta asti, ei vissiin kylläkään juuri talvella ajettu. Ruostetta ei löytynyt mistään vaikka sitä tarkemmin yritti ettiskellä. Talvella tuli toki tehtyä kaikenlaista pientä ennakoivaa huoltoa jos kesän sais keskittyä pelkkää ajamiseen :)

19" kiina vanteet myyty pois ja ostettu e46 oem 18" vanteet tilalle.

20240521_080017~2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka sulla olisi tonni eristemattoa siellä niin fysiikan lait. Kyllä se ääni kasvaa nopeuden kasvaessa ja tien huonontuessa.
Eli kommentti "Ajomelu tuntuu riippuvan paljon tien pinnasta ja renkaasta." yrittää vain kuvata fysiikan lakeja eikä itse autoa?
 
Eli kommentti "Ajomelu tuntuu riippuvan paljon tien pinnasta ja renkaasta." yrittää vain kuvata fysiikan lakeja eikä itse autoa?
Kyllä. Epätasainen pinta nostaa äänenvoimakkuutta, riippumatta auton äänieristeistä. Äänieristellä voi tietenkin yrittää vaimentaa tuota kohonnutta äänentasoa.
 
Kyllä. Epätasainen pinta nostaa äänenvoimakkuutta, riippumatta auton äänieristeistä. Äänieristellä voi tietenkin yrittää vaimentaa tuota kohonnutta äänentasoa.
Eiköhän tämä jo riitä. En jaksa heittäytyä enää tyhmemmäksi.
 
Vaikka sulla olisi tonni eristemattoa siellä niin fysiikan lait. Kyllä se ääni kasvaa nopeuden kasvaessa ja tien huonontuessa.
Toki ääni kasvaa karkealla, mutta vain selvästi kasvaneesta tulee käyttäjiltä negatiivisia mainintoja. Jos ei kasva selvästi, niin käyttäjä ei siitä jaksa/tajua edes mainita. Ero on niin pieni.

TM mittaa 100 km/h sileällä ja karkealla. Hyvillä autoilla etupenkillä tulee 1-2 dB lisää vs. heikoilla 3-4 dB. Eiköhän Erpetterillä ollut jälkimmäinen, kun kerran käytti sanaa "paljon".
 
Eiks tähän väliin kuuluisi (pun intended) vielä jokavuotinen keskustelu äänen taajuudesta eikä pelkästä voimakkuudesta.
 
Volvo V60 tuli hankittua (D6 hybridi awd). Löytyy kattoluukku, vetokoukku, adaptiivinen vakionopeudensäädin ja nahkapenkit. Vuosimalli 2013. Ihan kiva peli näin päivän ajojen jälkeen :)

Screenshot_20240530_215118_Gallery~3.jpg


Toisaalta sitten pieni riski tuo D6 (sähköpuoli), että kauanko toimii viattomana.
 
Kun en olekaan vissiin vuoteen hommannut autoa, niin piti korjata moinen epäkohta ja tällä kertaa ihan oikeaan tarpeeseen liittyen.

Mahdollisesti olisi ensi talveksi (3-4kk) edessä muutto Etelä-Eurooppaan. Muuttajina itseni ja vaimon lisäksi kolme isoa kissaa ja muuton olisi tarkoitus tapahtua maanteitse autolla. Tätä tarkoitusta varten tarvi luonnollisesti kulkupelin, kun nykyiset ei aivan tähän tarkoitukseen taivu. Valmiiksi kalustettu asunto tietenkin tarkoitus hankkia eli huonekaluja ei tarvitse täältä saakka viedä, mutta muuta elämiseen liittyvää roinaa sinne pitää tietenkin saada kuskattua polkupyöristä ja ompelukoneista tietokoneisiin, mahdollisiin soittimiin jne. Tarvetta oli siis autolle, jolla viitsii tuon välin taittaa ja jota käyttää kohteessa arkiautona. Myöskään lievästä retkeilyvarustuksesta ei haittaa olisi, koska uusi maa ja uudet maisemat. Ja jos tuo muutto nyt ei jostain syystä toteudukaan, niin onpahan taas jotain askaretta iltojen iloksi ja ehkä sen seurauksena retkeilyauto ihan muuhun käyttöön.

No, joitain viikkoja vehkeitä katsellessa ja tutkiessa tulin - mahdollisesti pöljyyksissäni - lopputulokseen, että hommaampa tarkemmin tutustumatta ja koeajamatta tällaisen:

PSX_20240523_201915~2.jpg


Kyseessä siis entinen poliisimaija VW Transporter T5.1 2.0TDI 140hp -15. Ajettu vähän vajaa 300tkm ja luonnollisesti historia huomioon ottaen varmasti käytetyn oloinen ja nuhjuinen, mutta kuitenkin hyvin huollettu peli. Paskojahan nämä kuulemma ovat, mutta "pomminvarmat" T4-korimallin portteritkin ovat järkiään 15 vuotta tätä vanhempia, joten melko arpoja ne nekin varmasti olisi olleet vaihtoehtoina. Hain tämän kotiin 600km päästä, jonka myötä vähän tarkemmin näki mikä tässä toimii ja mikä ei. Hinnan osalta jäätiin kuitenkin sellaisiin lukemiin, että on varaa laittaa myös siihen kuosiin, että se käyttötarkoitukseen passaa.

Sen lisäksi että auto pitää katsastaa, pitää se myös muutoskatsastaa uutta käyttötarkoitusta varten. Teen muutokset siten että saan tästä matkailuauton, joka sitten omalta osaltaan antaa vapaampia käsiä muokata sisustaa mieleiseksi. Tätä varten tarvitaan käytännössä makuupaikka ja joku mikro tai keittolevy johonkin nurkkaan töröttään. Makuupaikasta teen varalta sellaisen että siinä kaksi henkilöä mahtuu jotenkin makaamaan, vaikka varsinaiseen asumiseen tätä ei olekaan tarkoitus käyttää. Sen verran selvitellyt asiaa että kyseessä on täyden autoveron auto joten veroseuraamuksia ei muutoksesta tule. Myös huoltohistorian saan merkkihuollosta ilman muita mutinoita, vaikka jostain syystä ihmisillä on hankaluuksia niiden kanssa ollut näiden entisten valtion autojen kanssa.

Tietenkin tätä pitää toki muokata myös muuten sisäisin ja päällisin puolin mieleiseksi, mutta keskitytään ensivaiheessa siihen että saa teknisesti kuosiin ja leimaan.

Vajaa pari viikkoa kun ähersi enemmän ja vähemmän aktiivisesti Maijan kimpussa, niin sai tänään katsastettua puhtain paperein. Samalla siis muutoskatsastus poliisiautosta viisipaikkaiseksi matkailuautoksi eli käyttöverot pysyy kohtuullisena ja tarvittaessa voi useampikin henkilö olla kyydissä. Sängyn toteutin näin:

Maijan sänky.png


Ei mikään maailman hienoin ja käytännöllisin toteutus, mutta lain kirjain täyttyi ja se tässä vaiheessa oli tärkeintä; en ajatellut tässä varsinaisesti asua. Levyt siis koottu pianosaranoilla niin että ne menee takapenkin taakse nippuun ja näkymättömiin. Tehty 15mm filmivanerista ja ainakin mua kestää, muttei ehkä isompaa rynkytystä. Sivuilla tosiaan vielä tuollaiset vahvikeraudat pitämässä laveria kuosissaan.

Seuraavaksi voikin alkaa varsinaisesti rakentamaan ja sievistelemään tätä. Sen verran jo ulkokuorta aloittelin että kulutin kaksi toffeelaikkaa ja Citrus Cleaner -pulloa poliisitarrojen liimojen irrotukseen. Hyvin lähti mutta aikaa vievää hommaa varsinkin helmojen heijastinteippien osalta. Sisätiloissa luvassa sähköjen selvitystä, kun lisäakulta katkottu johdot nippuna matkustamon valoilta yms. vermeiltä. Auton mukana olikin valmiiksi invertteri ja lisäakku latautuu sekä auton laturilla, että halutessaan verkkovirralla. Rahan arvoista roinaa nuokin. Tähän mennessä rahaa palanut noin 5000€ sisältäen hakumatkan ja satasien rekisteröintimaksut, joten ainakaan vielä ei ole kovin kipeästi kirpaissut.
 
Viime syksynä hankin kakkosautoksi rcz:n ja siihen tehtiin liikkeen piikkiin moottoriremppa savutuksen ja jakopään takia. Talvella oli tallissa seisonnassa kun ei ollut aidosti tarvetta ajella. On myllytetty, pinnoitettu, jarrut meni uusiksi ja satulat kunnostettu sekä maalattu mustiksi. Ei ole talvisin juurikaan ajeltu ja mukana tulikin 2010 vuotiset kitkat alkuperäisvanteilla.

1717617918508.jpeg
 
Viime syksynä hankin kakkosautoksi rcz:n ja siihen tehtiin liikkeen piikkiin moottoriremppa savutuksen ja jakopään takia. Talvella oli tallissa seisonnassa kun ei ollut aidosti tarvetta ajella. On myllytetty, pinnoitettu, jarrut meni uusiksi ja satulat kunnostettu sekä maalattu mustiksi. Ei ole talvisin juurikaan ajeltu ja mukana tulikin 2010 vuotiset kitkat alkuperäisvanteilla.

1717617918508.jpeg
Meneekö 5 vai 10tkm ennen kuin avataan uudedtaan konetta
 
"Uuteen" autoon on nyt tullut 700km huolettomia kilometriä. Volvo V60 D6 (plug in hybrid, 283hv, awd, 2013). Ainut jota ei ole päässyt testaamaan on Websto. Nyt pakettiautona, eli vero ja diesel vero on 163€ vuodessa.

Sähkis Peugeot e-2008 ei ole adaptiivista vakionopeudensäädintä, eikä vetokoukkuakaan saa ollenkaan, niin Volvo on hieman näppärämpi.

Volvosta nyt poistettu liikkeen mainostarra ja takaluukusta muutama merkki. Viimeisimpänä lähti edestä ja takaa liikkeen mainos kilventelineet. Takana vielä kilventeline rämisi, kun laittoi takaluukun kiinni.

Screenshot_20240607_204223_Photos~3.jpg
Screenshot_20240607_204133_Photos~3.jpg
 
Omastakin mielestä i4 onnistuttiin säilyttämään vielä hyvinkin asiallisena ja bemarimaisena niin edestä kuin takaa. Muissa i-malleissa sen sijaan on järjestäen epäonnistuttu jommassakummassa, tai molemmissa.
 
Näyttää mielestäni hyvältä? Väri ei ehkä mieleiseni.
Minua häiritsee eniten se että tuo näyttää siltä että on otettu polttomoottori auton keulapala ja huomattu että ilmanottoaukot on turhat ja ne on peitetty halvan näköisillä muovipaloilla.Toki voi näyttää paremmalta luonnossa ja toisen värisenä.Muutenkaan en ole koskaan tykännyt ylisuurista "rekkamaskeista" missään autossa.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
katso liitettä 1329970

Ford Focus vm 2013, ajettu 30 tkm. Olen vasta toinen omistaja. Moottori 1.0 EcoBoost 125 hv. Vähän houkuttelisi laittaa vanteet jossain kohtaa, kun kesärenkaat alkaa olla finaalissa.

Edelliset autot: Honda Civic 1.3 '93, Audi A4 1.8 '97, Volvo S40 1.9D '01, VW Golf 1.6 FSI '04.
 
katso liitettä 1329970

Ford Focus vm 2013, ajettu 30 tkm. Olen vasta toinen omistaja. Moottori 1.0 EcoBoost 125 hv. Vähän houkuttelisi laittaa vanteet jossain kohtaa, kun kesärenkaat alkaa olla finaalissa.

Edelliset autot: Honda Civic 1.3 '93, Audi A4 1.8 '97, Volvo S40 1.9D '01, VW Golf 1.6 FSI '04.
Litrainen ecoboosti, toivottavasti ei ole vielä powershiftin kanssa naitettu :nb:
 
katso liitettä 1329970

Ford Focus vm 2013, ajettu 30 tkm. Olen vasta toinen omistaja. Moottori 1.0 EcoBoost 125 hv. Vähän houkuttelisi laittaa vanteet jossain kohtaa, kun kesärenkaat alkaa olla finaalissa.

Edelliset autot: Honda Civic 1.3 '93, Audi A4 1.8 '97, Volvo S40 1.9D '01, VW Golf 1.6 FSI '04.
Jakohihnan vaihto taitaa olla 10 vuoden välein (tai kilometrit). Onko tehty jo? Taisi olla aika hinnakas remontti, kun jakohihna ui moottoriöljyssä. Ehkä kannattaa myös samalla puhdistaa öljysihti?

Mulla saman ikäinen Volvo V60 D6, 283hv ja siinä on 345tkm jo mittarissa. Moottorikin kyllä suurempi, ilmeisesti 2.4 tuplaturbo.
 
Jakohihnan vaihto taitaa olla 10 vuoden välein (tai kilometrit). Onko tehty jo? Taisi olla aika hinnakas remontti, kun jakohihna ui moottoriöljyssä. Ehkä kannattaa myös samalla puhdistaa öljysihti?

Mulla saman ikäinen Volvo V60 D6, 283hv ja siinä on 345tkm jo mittarissa. Moottorikin kyllä suurempi, ilmeisesti 2.4 tuplaturbo.

Reilun tonnin taitaa maksaa vaihto ja kannattaisi ehdottomasti puhdistaa sihti samalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 795
Viestejä
4 499 126
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom