Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Ostin typeryyksissäni tälläisen viimeisen mohikaanin.
E87 130i 3.0L vaparikutosella.

Ei tässä mitään järkeä oo, mutta kyllä voi möhkäle neljällä renkaalla tehdä miehen iloiseksi.

brutalmoneywaster.jpg
Sitten pitää ruveta keräämään huoltokassaa :)
Harvemmin näistä uudemmista bemareista saa jotain fiilistä, mutta jotenkin nätin ilkeä ilme tosta kuvakulmasta.
 
Ostin typeryyksissäni tälläisen viimeisen mohikaanin.
E87 130i 3.0L vaparikutosella.

Ei tässä mitään järkeä oo, mutta kyllä voi möhkäle neljällä renkaalla tehdä miehen iloiseksi.

brutalmoneywaster.jpg
Sitten pitää ruveta keräämään huoltokassaa :)
Tommosella tuli ajeltua puoltoista vuotta. Talvella aika käyttökelvoton peli, lyhyt akseliväli + kevyt perä, mutta kesällä oli kyllä pirun mahtava laite mutkatiellä ja mukavat äänet! Suosittelen ehdottomasti hankkimaan lukkoperän niin ajomukavuus nousee huimasti.
 
Viimeksi muokattu:
Ei oikein etene nämä projektit kun on niin helvetin kylmä. Tuntikausia saisi tallia lämmittää että siellä viitsisi mitään tehdä. Sitten käytät oven auki ja aloitat saman rumban uudestaan. Johtuu siis vain siitä että köyhyys, eikä viitsi pitää lämpöjä päällä jatkuvasti, kun ei kuitenkaan käy tallilla muuta kuin viikonloppuisin. No jotain kuitenkin. Tai ainakin sivun täydeltä lätinää:

Aiemmin tuossa epäilin, ettei latauspistokkeita saisi mahdutettua alkuperäiseen huoltoluukkuun takarekkarin taakse, mutta sitten iskikin jostain oivallus. Eli kun ei laita pistokkeita kohtisuoraan luukkua kohti, niin sinnehän ne saa molemmat soviteltua. Vääntelin siis peltiä, tein pistokkeille reijät, hitsailin pömpelin kasaan, kiinnitin huoltoluukkuun asianmukaisella tavalla ja maalailin päälle. Samalla maalasin koko auton persauksen epoksilla, vaikka hinkattavaa siinä on edelleen. Tässä kuvia tämän askartelun vaiheista:

latauspistokkeet1.png


latauspistokkeet2.png


maalattupersus.png


Pistokkeet ovat siis alkuperäiseen nähden kyljellään, jolloin latausjohto tulee sojottamaan suunnilleen suoraan aina taaksepäin, koska näissähän ruukaa olla sellainen mutka aina päässä.

Alkuperäinen sähkökotelo siirtyi konehuoneen etuseinältä sivulle, sähköt tästä takavaloille ja rekisterikilvelle tulee alkuperäistä reittiään, alkuperäisin liittimin. Alkuperäinen akkukaapeli vaihtuu uuteen ja reitittyy vähän eri kautta 12v-akulle, mitä se normaalisti menisi. Tarkoituksena olisi edes etäisesti siistin näköinen toteutus ilman sekalaista johtoviidakkoa. Moottoripaketin mukana tuli aiemmin rikkinäisellä pistokkeella varustettu Chademo-kaapeli, jonka kaapelit saa uusintakäytön laturin ja invertterin välissä. Vieläkään en ole keksinyt, miten kehitän suojan liittimien suojaksi, ettei lika ja vesi pääsisi laturin ja invertterin sisälle liittimien koloista. Yleensähän nämä osiot moottoripaketista tulee siis päällekäin, jolloin tuota ongelmaa ei ole.

Koska mitään ei pysty tekemään, pitää jatkaa haaveilua, ihmettelyä ja suunnittelua. Akkujen ja sähköjen osalta näin esimerkiksi. Vaihtoehtoina akuisi “loppusuoralla” on Peugeotin 50kWh-, Hyundain 64kWh- ja Volvon 78kWh-paketit. Peugeotin ja Hyundain osalta ei juurikaan hintaeroa ole (~5000€), Volvon paketti luonnollisesti jonkun verran kalliimpi. Hyundain paketteja pidetään hinta-kWh-suhteeltaan kaikkein edullisimpana, eikä muutenkaan ihan paskoina. Peugeotin moduulit olisivat käytännöllisempiä sirotella ympäri autoa. Tai no sirotella ja sirotella, moduulit ovat kooltaan 390mm x 150mm x 115mm, joita tulee paketissa yhteensä 18 kappaletta. Kaikissa näissä paketeissa tulee BMS mukana, mutta ainakin Hyundain ja Volvon osalta tarvii vähän lisävärkkäystä yhteensopivuuden suhteen Zombieverterin kanssa. Akut ajattelin joka tapauksessa siis sijoittaa tasaisesti peräkontin kyhmyn etupuolelle matkustamon lattialle. Jotenkin niin, että paino jakautuu tasaisesti auton alalle, eikä juurikaan päällekäin. Siihen päälle välipohja ja ehkä istuimia ohjaamoon tulevan kahden lisäksi. Kaiken muunkin moottorin sähköihin liittyvän saan sijoitettua tuonne matkustamotilaan, jolloin moottoritilaan jää käytännössä vain ne osat, mitä siellä nytkin on, lukuunottamatta vesipumppua, kunhan paketti euroopasta saapuu. Siitä nykytilanteestakin piti olla jossain kuva, mutta näköjään sen johonkin hävittänyt.

Samassa paketissa ohjaamoon tulee jostain bemarista sähköinen kaasupoljin, jolle sillekin pitää värkätä vähän telinettä. Vaihteenvalitsimen osalta päädyin ainakin ensimmäisessä vaiheessa tuollaiseen kiinalaiseen peruskiertokytkimeen, jonka sijoitus on vielä mysteeri, koska ajatuksena myös ohjaamoa modata tiettyyn suuntaan, kunhan sen aika on. Sähköbemarin keppi ei paljon maksaisi, joita kuitenkin myös näissä käytetty, mutta tuollekaan ei tässä vaiheessa ihan suoraa paikkaa olisi ollut olemassa, joten mennään tällaisella kympin kiinalaisella ratkaisulla tässä vaiheessa:

vaihdekeppi.PNG


Kaasupoljin ja vaihteenvalitsin kaapeloidaan Zombieverteriin, joka sekin siis lopulta tulee tuonne matkustamon puolelle akuston lähelle. Moottoritilasta laturilta ja invertteriltä samaiseen vehkeeseen myös johtonippu kytkettäväksi sekä laturilta virtakaapelit akustoon kytkettäväksi. Alkuperäisissä kaapeleissa riittänee pituus tätä tarkoitusta varten juuri sopivasti, muut johtoniput odottelee täällä kotona valmiina vedettäväksi sijoilleen. Kytkennät itsessään on toki sitten oma jumppansa.
 
Ei oikein etene nämä projektit kun on niin helvetin kylmä. Tuntikausia saisi tallia lämmittää että siellä viitsisi mitään tehdä. Sitten käytät oven auki ja aloitat saman rumban uudestaan. Johtuu siis vain siitä että köyhyys, eikä viitsi pitää lämpöjä päällä jatkuvasti, kun ei kuitenkaan käy tallilla muuta kuin viikonloppuisin. No jotain kuitenkin. Tai ainakin sivun täydeltä lätinää:

Aiemmin tuossa epäilin, ettei latauspistokkeita saisi mahdutettua alkuperäiseen huoltoluukkuun takarekkarin taakse, mutta sitten iskikin jostain oivallus. Eli kun ei laita pistokkeita kohtisuoraan luukkua kohti, niin sinnehän ne saa molemmat soviteltua. Vääntelin siis peltiä, tein pistokkeille reijät, hitsailin pömpelin kasaan, kiinnitin huoltoluukkuun asianmukaisella tavalla ja maalailin päälle. Samalla maalasin koko auton persauksen epoksilla, vaikka hinkattavaa siinä on edelleen. Tässä kuvia tämän askartelun vaiheista:

latauspistokkeet1.png


latauspistokkeet2.png


maalattupersus.png


Pistokkeet ovat siis alkuperäiseen nähden kyljellään, jolloin latausjohto tulee sojottamaan suunnilleen suoraan aina taaksepäin, koska näissähän ruukaa olla sellainen mutka aina päässä.

Alkuperäinen sähkökotelo siirtyi konehuoneen etuseinältä sivulle, sähköt tästä takavaloille ja rekisterikilvelle tulee alkuperäistä reittiään, alkuperäisin liittimin. Alkuperäinen akkukaapeli vaihtuu uuteen ja reitittyy vähän eri kautta 12v-akulle, mitä se normaalisti menisi. Tarkoituksena olisi edes etäisesti siistin näköinen toteutus ilman sekalaista johtoviidakkoa. Moottoripaketin mukana tuli aiemmin rikkinäisellä pistokkeella varustettu Chademo-kaapeli, jonka kaapelit saa uusintakäytön laturin ja invertterin välissä. Vieläkään en ole keksinyt, miten kehitän suojan liittimien suojaksi, ettei lika ja vesi pääsisi laturin ja invertterin sisälle liittimien koloista. Yleensähän nämä osiot moottoripaketista tulee siis päällekäin, jolloin tuota ongelmaa ei ole.

Koska mitään ei pysty tekemään, pitää jatkaa haaveilua, ihmettelyä ja suunnittelua. Akkujen ja sähköjen osalta näin esimerkiksi. Vaihtoehtoina akuisi “loppusuoralla” on Peugeotin 50kWh-, Hyundain 64kWh- ja Volvon 78kWh-paketit. Peugeotin ja Hyundain osalta ei juurikaan hintaeroa ole (~5000€), Volvon paketti luonnollisesti jonkun verran kalliimpi. Hyundain paketteja pidetään hinta-kWh-suhteeltaan kaikkein edullisimpana, eikä muutenkaan ihan paskoina. Peugeotin moduulit olisivat käytännöllisempiä sirotella ympäri autoa. Tai no sirotella ja sirotella, moduulit ovat kooltaan 390mm x 150mm x 115mm, joita tulee paketissa yhteensä 18 kappaletta. Kaikissa näissä paketeissa tulee BMS mukana, mutta ainakin Hyundain ja Volvon osalta tarvii vähän lisävärkkäystä yhteensopivuuden suhteen Zombieverterin kanssa. Akut ajattelin joka tapauksessa siis sijoittaa tasaisesti peräkontin kyhmyn etupuolelle matkustamon lattialle. Jotenkin niin, että paino jakautuu tasaisesti auton alalle, eikä juurikaan päällekäin. Siihen päälle välipohja ja ehkä istuimia ohjaamoon tulevan kahden lisäksi. Kaiken muunkin moottorin sähköihin liittyvän saan sijoitettua tuonne matkustamotilaan, jolloin moottoritilaan jää käytännössä vain ne osat, mitä siellä nytkin on, lukuunottamatta vesipumppua, kunhan paketti euroopasta saapuu. Siitä nykytilanteestakin piti olla jossain kuva, mutta näköjään sen johonkin hävittänyt.

Samassa paketissa ohjaamoon tulee jostain bemarista sähköinen kaasupoljin, jolle sillekin pitää värkätä vähän telinettä. Vaihteenvalitsimen osalta päädyin ainakin ensimmäisessä vaiheessa tuollaiseen kiinalaiseen peruskiertokytkimeen, jonka sijoitus on vielä mysteeri, koska ajatuksena myös ohjaamoa modata tiettyyn suuntaan, kunhan sen aika on. Sähköbemarin keppi ei paljon maksaisi, joita kuitenkin myös näissä käytetty, mutta tuollekaan ei tässä vaiheessa ihan suoraa paikkaa olisi ollut olemassa, joten mennään tällaisella kympin kiinalaisella ratkaisulla tässä vaiheessa:

vaihdekeppi.PNG


Kaasupoljin ja vaihteenvalitsin kaapeloidaan Zombieverteriin, joka sekin siis lopulta tulee tuonne matkustamon puolelle akuston lähelle. Moottoritilasta laturilta ja invertteriltä samaiseen vehkeeseen myös johtonippu kytkettäväksi sekä laturilta virtakaapelit akustoon kytkettäväksi. Alkuperäisissä kaapeleissa riittänee pituus tätä tarkoitusta varten juuri sopivasti, muut johtoniput odottelee täällä kotona valmiina vedettäväksi sijoilleen. Kytkennät itsessään on toki sitten oma jumppansa.
Laita ilppi talliin ni lämpenee halvalla ja äkkiä.
 
Laita ilppi talliin ni lämpenee halvalla ja äkkiä.

On jo. Sattuneesta syystä niin täynnä pölyä, maalia ja muuta jankkia ettei jaksa enää lämmittää niin kuin uutena. Pitää kesällä koittaa purkaa ja kattoa saako sitä enää puhtaaksi ja toimimaan. Pelkällä paineilmalla toistuvasti yrittänyt ja aina sieltä jotain ulos sillä pölähtääkin. Tietenkin jos koittais pitää jatkuvaa peruslämpöä päällä, niin pysyis tallin rakenteet lämpimänä eikä aina olis lähtökohta viikonlopun harrastamiselle -17.
 
On jo. Sattuneesta syystä niin täynnä pölyä, maalia ja muuta jankkia ettei jaksa enää lämmittää niin kuin uutena. Pitää kesällä koittaa purkaa ja kattoa saako sitä enää puhtaaksi ja toimimaan. Pelkällä paineilmalla toistuvasti yrittänyt ja aina sieltä jotain ulos sillä pölähtääkin. Tietenkin jos koittais pitää jatkuvaa peruslämpöä päällä, niin pysyis tallin rakenteet lämpimänä eikä aina olis lähtökohta viikonlopun harrastamiselle -17.
Ot mut se voi osittain olla keuhkoista pois mitä ilp saa suodatettua.
 
Kymmenen Bmw:n jälkeen teki kesällä mieli jotain mitä ei tarvi ruuvata. Tuli päivitettyä kakkosauto Mitsubishi L200 27 vuotta tuoreempaan, bensan kulutus tippui yli 10 litraa ja ohjaamokin on tilavampi. :D
Paljonkos tuollainen Up kuluttaa?
 
Kymmenen Bmw:n jälkeen teki kesällä mieli jotain mitä ei tarvi ruuvata. Tuli päivitettyä kakkosauto Mitsubishi L200 27 vuotta tuoreempaan, bensan kulutus tippui yli 10 litraa ja ohjaamokin on tilavampi. :D
IMG_5617.jpeg

Minkä kokoiset nuo vanteet on? Näyttää ylisuurilta tai sitten tuo kuva hämää.
 
9v ja 3 Volvon jälkeen aika kokeilla jotain muuta.
Lexus RX450h Premier 2018
En tiedä vielä löinkö käteni paskaan mutta aivan upea auto ajella :love:

Jos et ihan hesejen keskustassa asu niin eiköhän tuota arvosteta :)
 
Sähköhommia alettu viimeinkin vetelemään. Purin alkuperäisen Leafin moottorin johtosarjan ja merkkasin johdot. Zombieverteriin tein myös erilliset pätkät merkaten niihin toiminnot kytkemistä varten. Tämä kaikki tapahtui sisällä pöydän ääressä tähän tyyliin:

johtonippu.png


Laturiin, invertteriin ja “resolveriin” liittimet paikalleen ja VCU:lle liitettävät johdot kabiinin puolelle, jonne ne juuri sopivasti ylsivät. Itse VCU (Zombieverter) tulee siis matkustamon lattian kyhmyn etuseinään sisäpuolelle. Tänne vedetty myös ohjaamosta kaasupolkimen ja vaihteenvalitsimen johdot, jossa päädyin käyttämään 13-johtoista peräkärrykaapelia. Johtuen toki siitä, että sai johdot kulkemaan yhdessä kumikuoressa koko matkan auton alla. VCU:lle tulee mainittujen johtojen lisäksi virtalukolta kaksi kaapelia, jotka saan alkuperäisestä startille menneestä nipusta. Myös jarruvaloilta tarvitaan signaali VCU:lle. Moottorin johtosarjasta erilleen olevia johtoja tulee vielä joitain vedettäväksi ja kytkettäväksi, kuten esimerkiksi latauspistokkeilta joistain liittimistä heikkovirtajohtoja.

vcun_paikka.png


Moottoritilan vasempaan laitaan tuli siis alkuperäinen sähkökotelo, jonka viereen kuudelle sulakkeelle paikat. En vielä tiedä, kuinka monelle tarvetta mutta tässä vaiheessa johtoja siihen on liitetty neljä. Moottoritilassa kaikki johdot ovat vielä levällään ja odottamassa uusia suojakuoria niputtamista varten. Myös type2-pistokkeen johto (tuo teipattu hirvitys) tulee reitittymään vielä vähän eri kautta, eikä tuosta päältä. Toinen tuossa päällä lojuva oranssi johto on ilmalämpöpumppua varten, joka ei ainakaan ensimmäisessä asennuksessa ole mukana. Menee siis johonkin piiloon tai poistoon tässä vaiheessa. Myös nuo vanhat vesiputket vielä tuolla näköjään kummittelee ja odottelee poistamista. On siellä alustassa toki muutakin karsittavaa vielä.

johtotehtäviä.png


Akuston ja moottorin välistä johtoa varten löytyy Leafin alkuperäinen pistoke, jonka kiinnitän myös tuohon matkustamon kyhmyn etuseinään. Näin ollen toteutus tulee olemaan alkuperäistyyliin - alkuperäisin liittimin - ja johdon saa tarvittaessa myös kätevästi irti. Tämän paikkaa joutuu kuitenkin vielä tutkailemaan, kun ei tiedä akustosta ja sen sijottelusta vielä tarkemmin:

akkupistoke.png


Viikonloppu oli jotenkin työlästä nysväystä. Niinkin yksinkertainen asia kuin kaasupolkimen telineen rakennus tarvi kolmea yritystä ja silti lopputulos jäi tympäisemään. Lopulta lohkesi vielä kaasupolkimesta kiinnitysraksi ja heitin sitten hanskat nurkkaan ja aloin siivoamaan tallia. Sinne sen kuitenkin pitäisi asettua lopulta. Tai jos tätä ei saa korjattua niin sitten joku toinen vastaava. Kyseinen poljin on siis BMW X5-mallista, nakattu vaan lähistölle, ei vielä kiinni. Telinerautakin tilanteessa ennen viimeistelyä:

kaasupoljin.png


Seuraavaksi jatkuu kytkentähommat, joka tuntuukin lopulta olevan sangen suoraviivaista toimintaa. Jotain toki vähän epäselvääkin vielä, mutta eiköhän ne selviä kun jaksaa tutkailla asioita.
 
Sähköhommia alettu viimeinkin vetelemään. Purin alkuperäisen Leafin moottorin johtosarjan ja merkkasin johdot. Zombieverteriin tein myös erilliset pätkät merkaten niihin toiminnot kytkemistä varten. Tämä kaikki tapahtui sisällä pöydän ääressä tähän tyyliin:

johtonippu.png


Laturiin, invertteriin ja “resolveriin” liittimet paikalleen ja VCU:lle liitettävät johdot kabiinin puolelle, jonne ne juuri sopivasti ylsivät. Itse VCU (Zombieverter) tulee siis matkustamon lattian kyhmyn etuseinään sisäpuolelle. Tänne vedetty myös ohjaamosta kaasupolkimen ja vaihteenvalitsimen johdot, jossa päädyin käyttämään 13-johtoista peräkärrykaapelia. Johtuen toki siitä, että sai johdot kulkemaan yhdessä kumikuoressa koko matkan auton alla. VCU:lle tulee mainittujen johtojen lisäksi virtalukolta kaksi kaapelia, jotka saan alkuperäisestä startille menneestä nipusta. Myös jarruvaloilta tarvitaan signaali VCU:lle. Moottorin johtosarjasta erilleen olevia johtoja tulee vielä joitain vedettäväksi ja kytkettäväksi, kuten esimerkiksi latauspistokkeilta joistain liittimistä heikkovirtajohtoja.

vcun_paikka.png


Moottoritilan vasempaan laitaan tuli siis alkuperäinen sähkökotelo, jonka viereen kuudelle sulakkeelle paikat. En vielä tiedä, kuinka monelle tarvetta mutta tässä vaiheessa johtoja siihen on liitetty neljä. Moottoritilassa kaikki johdot ovat vielä levällään ja odottamassa uusia suojakuoria niputtamista varten. Myös type2-pistokkeen johto (tuo teipattu hirvitys) tulee reitittymään vielä vähän eri kautta, eikä tuosta päältä. Toinen tuossa päällä lojuva oranssi johto on ilmalämpöpumppua varten, joka ei ainakaan ensimmäisessä asennuksessa ole mukana. Menee siis johonkin piiloon tai poistoon tässä vaiheessa. Myös nuo vanhat vesiputket vielä tuolla näköjään kummittelee ja odottelee poistamista. On siellä alustassa toki muutakin karsittavaa vielä.

johtotehtäviä.png


Akuston ja moottorin välistä johtoa varten löytyy Leafin alkuperäinen pistoke, jonka kiinnitän myös tuohon matkustamon kyhmyn etuseinään. Näin ollen toteutus tulee olemaan alkuperäistyyliin - alkuperäisin liittimin - ja johdon saa tarvittaessa myös kätevästi irti. Tämän paikkaa joutuu kuitenkin vielä tutkailemaan, kun ei tiedä akustosta ja sen sijottelusta vielä tarkemmin:

akkupistoke.png


Viikonloppu oli jotenkin työlästä nysväystä. Niinkin yksinkertainen asia kuin kaasupolkimen telineen rakennus tarvi kolmea yritystä ja silti lopputulos jäi tympäisemään. Lopulta lohkesi vielä kaasupolkimesta kiinnitysraksi ja heitin sitten hanskat nurkkaan ja aloin siivoamaan tallia. Sinne sen kuitenkin pitäisi asettua lopulta. Tai jos tätä ei saa korjattua niin sitten joku toinen vastaava. Kyseinen poljin on siis BMW X5-mallista, nakattu vaan lähistölle, ei vielä kiinni. Telinerautakin tilanteessa ennen viimeistelyä:

kaasupoljin.png


Seuraavaksi jatkuu kytkentähommat, joka tuntuukin lopulta olevan sangen suoraviivaista toimintaa. Jotain toki vähän epäselvääkin vielä, mutta eiköhän ne selviä kun jaksaa tutkailla asioita.

Mikäs tässä on homman nimi niinkun alunpitäen? :hmm:
 
Tölkin (VW T3) sähkökonversio. En ole viitsinyt joka päivitykseen toistaa, pahoittelut siitä. Ehkä olisi muutenkin järkevämpää pitää jotain projektitopicia täällä jossain, jos jollain sattuu nämä jutut kiinnostamaan.

Noniin, nyt aukesi - kun katoin vähän taaksepäin ja lueskelin tarkemmin että mikä juttu. Pistä tosiaa oma topic tälle ja kopsaa noi aiemmat suoraan siihen. Kyllähän nyt on tekemisen meininkin ja vähän erilaista tuunausta :thumbsup:
 
Ehkä olisi muutenkin järkevämpää pitää jotain projektitopicia täällä jossain, jos jollain sattuu nämä jutut kiinnostamaan.

Kannatan! Ärsyttävää selailla ketjua läpi kun haluaisi seurailla projektia. Yks mistä ei ole hetkeen kuulunu on se vanhahko ameriikan rauta vani mihin se kaveri, jos oikein muista, 3D-tulosteli osia maskiin esim. Tuosta ei ole hetkeen tainnu olla mitään päivitystä, enkä enää edes muista kuka se kaveri oli niin vaikea tunnuksellakaan hakea.
 
Kannatan! Ärsyttävää selailla ketjua läpi kun haluaisi seurailla projektia. Yks mistä ei ole hetkeen kuulunu on se vanhahko ameriikan rauta vani mihin se kaveri, jos oikein muista, 3D-tulosteli osia maskiin esim. Tuosta ei ole hetkeen tainnu olla mitään päivitystä, enkä enää edes muista kuka se kaveri oli niin vaikea tunnuksellakaan hakea.

Tämä?

On myös instassa g20van nimellä, on tullut siellä seurattua.
 
Vanha ja uusi samassa kuvassa. Kuin kaksi marjaa. :rofl2:

Toyota bB 1.3 4wd -08
Jaguar XF SV8 -08

Ollaanko tässä vaihtamassa Toyotasta Jaggeen vai toisinpäin. Vai hankittu käyttiksen rinnalle harrasteauto?

Tuntematta XF sen tarkemmin niin kyllähän tehoversio 15v vanhasta Jaguaarista kuulostaa joko osaavan harrasteelta tai arvokkailta korjausreissuilta pajalle :D
 
Ollaanko tässä vaihtamassa Toyotasta Jaggeen vai toisinpäin. Vai hankittu käyttiksen rinnalle harrasteauto?

Tuntematta XF sen tarkemmin niin kyllähän tehoversio 15v vanhasta Jaguaarista kuulostaa joko osaavan harrasteelta tai arvokkailta korjausreissuilta pajalle :D
aikanaan vaihtu jagge toyotaan ja nyt vaihtuu taas toyota jaggeen. tai on toi leivänpaahdin bb vielä tossa pihassa mutta tarkoitus hukata kun kerkee.
Mitä noita jaguaareja on ollut, ni halvempia noi on ollu ylläpitää ja korjata kuin esim subarut.

Muoks. Vielä lisää kauhukuvia ihmisille, tuo XF on vielä kaiken lisäksi viritetty :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Tuntematta XF sen tarkemmin niin kyllähän tehoversio 15v vanhasta Jaguaarista kuulostaa joko osaavan harrasteelta tai arvokkailta korjausreissuilta pajalle :D

Noi tuon ikäiset on jo ihan toimivaa perustekniikkaa. mm. ZF:n vaihdelaatikot jne, turha niitä on pelätä. Briteistä osat noihin vanhoihin on halpoja ja kori on alumiinia / komposiittia niin ei ruostekaan juur vaihvaa.
 
Neljä ulostuloa herättää aina kunnioitusta kanssaautoilijoissa, merkitsee usein että konepellin altakin löytyy jotain
:psmoke:
 
Ärrägolffi on hieno. Pirun kallis vain Golfiksi, mutta onhan siinä kyllä tietysti aika paljon autoa siihen rahaan.

Mitä tykkästi GTi Polosta? Olen vähän miettinyt jos hommaisi taas tuon koppaisen Polottimen kun tykkäsin edellisestä pirusti, siinä oli ainoana miinuksena vain tuo 1.0tsi joka oli liian tuhnu minun mielestäni. 1,5tsi evo riittäisi omaan käyttöön, mutta hintaeroa ei GTI:n kanssa käytettynä juurikaan enää ole, niin samalla vaivallahan sitä ostaisi sitten "isolohkon".

Minkä verran ainetta tuollainen vie nopeassa matka-ajossa? @Sepander
 
Ärrägolffi on hieno. Pirun kallis vain Golfiksi, mutta onhan siinä kyllä tietysti aika paljon autoa siihen rahaan.

Mitä tykkästi GTi Polosta? Olen vähän miettinyt jos hommaisi taas tuon koppaisen Polottimen kun tykkäsin edellisestä pirusti, siinä oli ainoana miinuksena vain tuo 1.0tsi joka oli liian tuhnu minun mielestäni. 1,5tsi evo riittäisi omaan käyttöön, mutta hintaeroa ei GTI:n kanssa käytettynä juurikaan enää ole, niin samalla vaivallahan sitä ostaisi sitten "isolohkon".

Minkä verran ainetta tuollainen vie nopeassa matka-ajossa? @Sepander
Ihan hauska pelihän se GTI oli. Norjan reissulla kesällä meni 4.9l/100km matka-ajossa ja talvella nastoilla vajaa litra enemmän. Sitä alkoi kaipaamaan nelivetoa, joten ärrä golffi oli helppo valinta.
 
Neljä ulostuloa herättää aina kunnioitusta kanssaautoilijoissa, merkitsee usein että konepellin altakin löytyy jotain
:psmoke:
Nykyään ei. Suurimmassa osassa autoja ne extra "pakoputkenpäät" on kosmeettisia eikä siellä mitään extra putkea ole. Usein naurattaa kun liikennevaloissa edessä olevaa autoa tiirailen.
 
Nykyään ei. Suurimmassa osassa autoja ne extra "pakoputkenpäät" on kosmeettisia eikä siellä mitään extra putkea ole. Usein naurattaa kun liikennevaloissa edessä olevaa autoa tiirailen.
Joo tuo on hupaisaa :D Mersuissa noita varmaan nähny eniten. Auto jollain pikkukoneella mutta sama perä kuin isommissa.
 
No esimerkiksi V8:ssa 8-1 putki on melko tyyris ja tilaa vaativa toteuttaa. Paremmin ja halvemmin saa pakopulssit tasoitettua 8-4-2 putkistolla ja x tai h putkella yhdistettynä.
Juu juu, kunhan takerruin tuohon, kun alussa tuli mielikuva, että v-koneet olisi mielestäsi aina tuplana. My bad.

Onhan noita molempia ratkaisuja tehtaalta V-koneissa. Riippuen monesta asiasta miksi päädytty jompaan kumpaan. Teoriassa 8-2-1 putkella saa kaasujen nopeuden kovimmaksi. Tosin en vuosiin ole googlaillut tätä, että joko jonkinlainen konsensus on tähän löytynyt. Varmaan se tilansäästö ja "tuplaputki" on se juttu, miksi 2:lla on yleisempi.



On noita putkistoja tullut tehtyä takavuosina sinkkuna, että tuplana. Kaseihin ja suoraan kutoseen. Sinkkuna oon menny loppupään usein miten, ihan työmäärän vähenemismielessä ja hieman kustannussyistä (rosteri). Yleensä siitä kohti jatkan yhdellä johon ois voinu X-pipen laittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Täm tämmöinen. Polo 86c isolohkolla (1.3), kaasuttimella ja kaikilla neljällä vaihteella. Vuosimallia 1987 ja mittarissa 96tkm. Huollettu on paljon ja haaveiltu sitäkin enemmän. Kattoteline ei ole oma, edesmenneeltä ukiltani lainassa. Ylihuomenna vuorossa alustasarjan asentamista.
P_20231030_200831.jpg
 
Pilaat sitten hyvän auton?
Säilytän alkuperäisen alustasarjan tietysti varastossa, siltä varalta että joku guppe joskus tuon isoon hintaan ostaa museoitavaksi. Alkuperäinen alustahan on muuten hyvä, mutta se on halvinta designia mitä 70-luvulla on osattu suunnitella. Laitan sitten kuvia, kun saadaan kesärenkaatkin alle; on nimittäin vasta hiekkapuhalletut oem vanteet tulossa.
 
Säilytän alkuperäisen alustasarjan tietysti varastossa, siltä varalta että joku guppe joskus tuon isoon hintaan ostaa museoitavaksi. Alkuperäinen alustahan on muuten hyvä, mutta se on halvinta designia mitä 70-luvulla on osattu suunnitella. Laitan sitten kuvia, kun saadaan kesärenkaatkin alle; on nimittäin vasta hiekkapuhalletut oem vanteet tulossa.
Etkä sä mitään pilaa pilaa. Tuon ikäisen alusta on muutenkin mitä on yleensä, joten sama se on vaihtaa ne hiukan sporttisemmat osaat alle jos uudet joutuisi kuitenkin ostamaan. Omassa museoleimaisessa MX-5:ssä on Tein säädettävä alustasarja ihan vain koska miksi ei kun sein leimallakin sai läpi. Parempi ajettava, parempi ulkonäkö ja mukavuus ei ole kärsinyt käytännössä mitään.
 
Säilytän alkuperäisen alustasarjan tietysti varastossa, siltä varalta että joku guppe joskus tuon isoon hintaan ostaa museoitavaksi. Alkuperäinen alustahan on muuten hyvä, mutta se on halvinta designia mitä 70-luvulla on osattu suunnitella. Laitan sitten kuvia, kun saadaan kesärenkaatkin alle; on nimittäin vasta hiekkapuhalletut oem vanteet tulossa.
Ei se ajokorkeuden muutos vaikuta alustageometriaan tai varsinaisesti ajettavuuteen, ainakaan parantavasti.

Alkuperäisellä geometrialla, tukivarsilla ja muilla ratkaisulla paras ajettavuus on tuolla korkeudella kuin vakiona se on suunniteltu ja madaltaminen vain heikentää sitä kun joustomatkat lyhenee ja jousitus jäykistyy, kori alkaa vain elämään mikä sotkee entisestään tilannetta, eikä tuossa taida olla edes erillisjousitusta takana? Meinaatko sellaisen sinne rakentaa?

Sinne pitäisi vaihtaa kaikki tukivarsien kiinnitykset ja koko geometria että alustasta saisi paremman jos haluaa madaltaa.
 
Etkä sä mitään pilaa pilaa. Tuon ikäisen alusta on muutenkin mitä on yleensä, joten sama se on vaihtaa ne hiukan sporttisemmat osaat alle jos uudet joutuisi kuitenkin ostamaan. Omassa museoleimaisessa MX-5:ssä on Tein säädettävä alustasarja ihan vain koska miksi ei kun sein leimallakin sai läpi. Parempi ajettava, parempi ulkonäkö ja mukavuus ei ole kärsinyt käytännössä mitään.
Mx-5 alusta ja sen geometeia on suunniteltu sporttiseen ajoon, polon alusta ja geometria ei.
 
Mx-5 alusta ja sen geometeia on suunniteltu sporttiseen ajoon, polon alusta ja geometria ei.
Ja silti moni auto vastaa pieneen alustan laskuun erittäin hyvin. Oli kyse vanhasta VW:stä tai uudesta ties mistä. Polon alusta tarvitsee tuota laskua jopa enemmän kuin MX juuri mainitsemistasi syistä. En usko että tarkoitus on vetää tonttiin tonttiin. Itsellä ei leimamies edes aluksi huomannut että oli laskettu koska oli ns "hyvällä maulla" tehty.
 
Ja silti moni auto vastaa pieneen alustan laskuun erittäin hyvin. Oli kyse vanhasta VW:stä tai uudesta ties mistä. Polon alusta tarvitsee tuota laskua jopa enemmän kuin MX juuri mainitsemistasi syistä. En usko että tarkoitus on vetää tonttiin tonttiin. Itsellä ei leimamies edes aluksi huomannut että oli laskettu koska oli ns "hyvällä maulla" tehty.
Pieni = 10-20mm mitä ne tehtaiden suunnittelemat sporttialustat on.

Sitten kun puhutaan isommista madalluksista niin 99% lopputuloksena hermostuneesti pomppiva ja tärisevä auto jonka ohjaus on epätarkka ja jäykkä ja joka hakee kaikki urat tiestä kun tukivarsi kulmat on aivan päin helvettiä.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Ei se ajokorkeuden muutos vaikuta alustageometriaan tai varsinaisesti ajettavuuteen, ainakaan parantavasti.

Alkuperäisellä geometrialla, tukivarsilla ja muilla ratkaisulla paras ajettavuus on tuolla korkeudella kuin vakiona se on suunniteltu ja madaltaminen vain heikentää sitä kun joustomatkat lyhenee ja jousitus jäykistyy, kori alkaa vain elämään mikä sotkee entisestään tilannetta, eikä tuossa taida olla edes erillisjousitusta takana? Meinaatko sellaisen sinne rakentaa?

Sinne pitäisi vaihtaa kaikki tukivarsien kiinnitykset ja koko geometria että alustasta saisi paremman jos haluaa madaltaa.

Ymmärrän siis pointtisi hyvin, alustan geometria on hyvinkin tuttu asia. Tarkoitus ei ole parantaa ajettavuutta tai tehdä autosta mitenkään nopeampaa, ainut tarkoitus tällä autolla on vain näyttää hyvältä minun silmissäni. Tällä autolla olen ajanut nyt 4tkm/ vuosi. Säädettävä alusta tulee, niin voi talvisin ja kesäisin kruisailla siedettävästi, ja parkkipaikalla ihailla autoa.

Taka-akseli ei tosiaan ole erillisjousitus, mutta madaltaminen ei juurikaan vaikuta käyttäytymiseen. Edessä on ihan vammanen systeemi, jossa kallistuksenvakaaja muodostaa alatuennan kolmiorakenteen. Sama kuin esim sierrassa. Näin siis madaltaessa caster pienenee, ja se pitäisi korjata siirtämällä kallistuksenvakaajaa eteenpäin. Saa nähdä, tuntuuko pahemmin ratissa ja teenkö asialle mitään.

JA jotta nyt ei tule väärä käsitys, niin haluan vielä tehdä selväksi, että pidän autosta kyllä huolta. Kaikki on tehty sillä ajatuksella, että palauttaminen alkuperäiseen on mahdollista, ja mielellään vielä niin, että alkuperäisiä osia on kaksin kappalein. Toinen samanlainen auto löytyy varaosiksi.
 
Pieni = 10-20mm mitä ne tehtaiden suunnittelemat sporttialustat on.

Sitten kun puhutaan isommista madalluksista niin 99% lopputuloksena hermostuneesti pomppiva ja tärisevä auto jonka ohjaus on epätarkka ja jäykkä ja joka hakee kaikki urat tiestä kun tukivarsi kulmat on aivan päin helvettiä.
Käytä parempia osia ;). Ei siis oikeasti, en tarkoita vittuilla. 10-30mm riittää moneen, mutta joskus joutuu vetämään isompia lukuja ja se vaatii oikeat osat ja nelipyöräsuuntauksen. Liian monesti jommassa kummassa tingitään tai ei tehdä ollenkaan.

@Taza kuulostaa erittäin hyvältä. Pistä ihmeessä päivityksiä mikä meinkinkin auton kanssa on. En ole omistanut VW:tä sitten -65 Kuplan mutta hyvin duunattu 70-90-luvun VW on aina nätti asia.
 
Tuon ikäisessä perusautossa ajettavuus tuskin muutenkaan mitään huippuluokkaa, joten tuskin madallus sitä mitenkään pilaa.
Oli sen verran siisti auto että oli oikein pakko kommentoida, jokin noissa retrovehkeissä viehättää. Täältäkin toive että @Taza jatkaa pävitityksiä projektin suhteen.
 
Nyt tulee tuplat mutta ajattelin että ok kun aihekin vaihtuu.
Kerta tuli tästä langasta neitsyydet otettua niin jaetaanpas samalla oma kulkine.
Tällä Celsiorilla tullu kohta kolmisen vuotta ajeltua käyttöautona, eihän sitä ekonoomiseksi voi sanoa mutta on sen verran mukavaa matkantekoa että eipä se tähän asti ole haitannu.
celsior.PNG
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 671
Viestejä
4 491 991
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom