Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Moro veljet oon takas taas, omani käytin softan korjauksessa ja rullilla. Nyt aletaa ettimään suuttimia
otan kärjet vaa pääsee 4kertaa halvemmalla ja riittänee tehohiWelcome back bro mistä sulle suututtiin? Onko sulla vielä se sama merssu?
Laitoin toisen vaihdelaatikonAlkaa oleen tuolla voimansiirtolinjalla ihan hyvästi pituutta.
Jakolaatikon keppi pitää vielä rakennella uusiksi ku ei orkkis mahtunu mihinkään.
6.2 Diesel V8 -> Ranger Overdrive -> SM465 -> NP208En oo niin ajatuksella seurannut tätä ketjua, että varmaan paljon mennyt ohi. Mitä tekniikkaa tuolta löytyy pellin alta?
Siinä on kampe mun makuun![]()
Saanut tallia ja pihaa tyhjennettyä kesän aikana muista projekti- ja harrastekulkineista, niin voi taas talvella alkaa seuraavaa todenteolla rappaamaan. Tällainen tuli siis tuossa keväällä haettua:
![]()
Kyseessä siis VW Caravelle Coach 1.6TD -90, tuttavallisemmin T3-paku tai tölkki, takavetoinen sellainen. Koriltaan jopa todella hyvä ikäisekseen ja ruostekorjaukset olenkin pääasiassa jo tehnyt, vaikken mitään varsinaista projektia olekaan vielä aloittanut. Eli kuskinpuolen etulokasuojan joutui vaihtamaan ja takahelmoissa on vielä vähän parsimista. Toki kaikkea muuta pientä ja isompaakin pitää vielä tehdä, ennenkuin vaikka maalaushommiin pääsee.
Ulkokuoren osalta visiona olisi kutakuinkin alkuperäinen lookki tällä alkuperäisellä värillä ja vain maltillisilla muutoksilla. Toki alustaa ja vannetta vähän tuning-hengessä ja sitten jotain muuta olematonta päivitystä, jotta näky olisi kuitenkin suhteellisen kliini. Sisustassa sitten ehkä enemmänkin kaikenlaista, mutta se ei ole toistaiseksi vielä ajankohtaista edes ajatustasolla. Penkit nyt ainakin menee toki vaihtoon, mutta koska karavaanari en ole, enkä sellaiseksi aio tulla, en ainakaan itseäni varten mitään retkeilyvarustusta aio alkaa rakentamaan.
Tekniikkapuolella olisi tarkoitus tehdä tähän sähkökonversio. Näillä näkymin hyväksikäyttäen pääasiassa Nissan Leaf Gen2:n moottoria, akustoa ja muita osia. Mitään en varsinaisesti aiheesta tiedä, mutta toiveissa olisi matkan varrella oppia monenmoista. Onko kanssaforumisteilla vinkkiä tekniikan osien tilaamiseen esimerkiksi Norjasta? Paljon sieltä noita hankkivat, mutta vielä ei ole pistänyt silmään, mikä kanava olisi hyvä vai kääntyäkö suoraan erinäisten purkaamojen puoleen? Dalan tuotoksiin ja virityksiin olen tutustunut videoiden ja tekstien muodossa ja toki muutenkin koittanut kaivella asiaan liittyvää aineistoa netin syövereistä.
Toimintamatkatavoitteena alustavasti 200km, mutta voi olla että ensimmäissä vaiheessa tuohon ei ihan kykene. Mitään varsinaista aikataulua projektille ei ole. Budjettikaan toki ei ole ihan rajaton, mutta jos kymppitonnilla tekniikkahommista selviäisi niin se olisi mielestäni ihan tavoittelemisen arvoinen suoritus. Valmiita sähkömuunnossarjojakin näihin toki saisi, mutta tämän hankkeen pointti on nyt vähän muualla. Joku tietenkin ajattelee myös että "miksi ihmeessä", mutta siihen mulla ei ole vastausta.
Ajatukset, vinkit ja linkit ovat tervetulleita. Erinäinen selvitystyö jatkuu tässä kuitenkin vielä jonkun aikaa, ennenkuin alan hamuamaan tallin täydeltä muunnososia.
Leafissa on vaan yksi vaihde.
Katsastukseen tuohon e-tölkkiin vaaditaan lisäksi sähkömiehen (tjms) kirjoittama lausunto että kytkennät ym. on tehty määräysten mukaan. No tämä ei varmaan ihan vielä ole ajankohtainen.
Olisi ollut mielenkiintoista jättää vaihteisto mutta onhan se tavallaan turhaa painoa ja yksi rikkoutuva komponentti lisää.
Ompa vakuuttavan näköistä touhua. Toivon, että aikaa ja motivaatiota riittää valmiiksi saamiseen asti. Kuvittelen, että mielenkiintoista tulee olemaan toisen laitteen akun käyttäminen. Pelkään BMS:n lonkeroiden ja mottorin ohjauksen olevan takertuneina toisiinsa. Suureksi avuksi on, jos joku on nuo jo setvinyt ja jakaa tietoa. Mitään ymmärtämättömän silmiin Leafin voimanlähde näyttää päällepäin ilahduttavan laadukkaalta toteutukselta. Kaikki kotelot ovat alumiinivalua, letkulla on suojasukka sekä kaapelit ovat vakuuttavasti suojattu ja tuettu. Todennäköisesti volkkarilta olisi metallia uhrattu korkeintaan alimmaiseen koteloon, heikkolaatuista letkua olisi kaksi pätkää ja välissä olisi jo vuotava muoviputki. Piukalle pingotettuja kaapeleita olisi moninkertainn märä ja ne olisi kiinnitetty huonosti heikoilla muovikiinnikkeillä, jotka hajoavat irrotettaessa.
Mieluisaa sähköautoa ei vielä löytynyt niin kokeillaan nyt star trek fanille sopivaa plugaria tähän väliin. Ihan miellyttävä arkikulkine kaikkine varusteineen (Rivoli+). Latailuun liittyvät ärsytykset saa kokea ilman täysiä hyötyjä.![]()
![]()
Kiitos, kyseessä on siis DS9 (PSA/Stellantis/ex sitikka).Ihan nätti auto![]()
Mikä hitto se on?
star trek fanille sopivaa plugaria tähän väliin
Kiitos, kyseessä on siis DS9 (PSA/Stellantis/ex sitikka).
Vain bensakone (käytettynä) tai uutena enää myynnissä bensaplugareita.Saakos noita ihan perinteisellä dieselillä vai onko nuo kaikki plugareita?
Mieluisaa sähköautoa ei vielä löytynyt niin kokeillaan nyt star trek fanille sopivaa plugaria tähän väliin. Ihan miellyttävä arkikulkine kaikkine varusteineen (Rivoli+). Latailuun liittyvät ärsytykset saa kokea ilman täysiä hyötyjä.![]()
![]()
Hyvän näköinen muotoilu uudeksi autoksi. Ja kivasti erottuva, ei noita varmaan joka päivä vastaan tule.
Legendit maksoi uutena ~80000€ suomessa. Autossahan ei muuta ”vikaa” ollut kuin hinta. Pukumiehet valitsi tohon rahaan bmw/mersu/audi. Matka kulutus alkaa 8 numeroisella mutta kaupungissa menee helposti tuplat, varsinkin talvella. 3,5 v6 ja hondan tyyliin kierros kone sekin mikä ei oikein sovi yhteen painavan auton + 5 vaihteisen automaatin kanssa. Kuljettaa eteenpäi kun jaksaa oottaa vtekkiäMuistan kun ajelin joskus tuollaisella uudehkolla Legendillä, nuo oli ihan pirun kalliita silloin, taisi sekin yksilö olla vähän käytettynä vielä 70 000e laite jos oikein muistan. Auto jossa tavallaan on kaikkea, mutta silti hiukan kysymysmerkki että mitä se varsinaisesti yrittää ollaItselle jäi päälimmäisenä silloin mieleen että hieno auto, mutta kuitenkin vähän jäi sellainen "???????" fiilis että mikä sen varsinaisesti on tarkoitus olla.
Olikos tuossa 3,5 v6? Ei tainnut olla siihen maailmanaikaan muihin kanssasisariinsa verrattuna mikään talousihme, kulutus luokkaa 14 l / 100km jos oikein muistan. Tulee oikein vanhat hyvät ajat mieleen kun ei autoja tehty aina se halpuutus ja ekomeininki edellä.
EP koppainen Type-R on taas yksi hinta/laatusuhteeltaan automaailman parhaita tuotoksia arvostan. Pitäisi itsekin taas saada sellainen![]()
Toyota Yaris Hybrid 2018. Stressitön menopeli.![]()
Nätti ja erottuva väri, kuten RS:ään sopiikin.RS Octavia IV tuli vihdoin ja viimein marraskuun lopussa. Tilaus tuli tehtyä maaliskuussa 2022. Tällä hetkellä olisin kyllä jo valinnut sähköauton, mutta tuolloin ei ollut vielä mieleistä valikoimassa. Ajellaan tällä seuraavat 3v.
RS-versio, mutta plugarina ei ainakaan näin talvella ole saanut kyllä kovin kummoista tuntemusta "tehokkaasta" autosta. Bensamoottori taitaa olla siis 150heppanen 1.4tsi, mutta lisäksi sähkö avittaa sen verran, että kokonaisteho sport-moodilla pitäs olla 245hv. Toivottavasti kesällä edes hieman tuntuu tuo. Autona kyllä muuten ollut todella hyvä nyt reilun kuukauden kokemuksella. Aiemmin oli 2020 mallinen g-tec Octavia, joten jotain tuntumaa tässä pitäisi olla. Väristä tykkään itse ennenkaikkea.
![]()
True. Editoin alkuperäistä viestiä tuon osalta.Sellainen vielä, että olisi hyvä kirjoittaa iV. Silloin muut tajuavat heti, että puhutaan plugarista tavallisen neljännen sukupolven sijaan. Minä ainakin luulin ensin sinun tarkoittavan uusinta perinteistä RS:ää. Myöhemmin aloitkin puhua plugarista, jolloin tajusin, että IV olikin iV.![]()
En oo oikein tajunnut tätä eurooppalaisten villitystä painaa plugareihin tollasia mopoauton moottoreita, kun sillä sähkömoottorilla voidaan yhtä hyvin leikata sellasen voimakkaammankin bensapadan kulutusta. Japanissahan nissanilla ja tojotalla on noissa paremman pään malleissa jotain 3 litran v6 koneita tai vastaavaa sen sähkömoottorin kaverina, joka tuntuu paljon järkevämmältä kombolta.
Tollasessa plugariautossa pitäs melkein tietää sen bensakoneen speksit tarkemmin ilman tota sähkömoottorin vaikutusta ja että miten toi yhteisteho on päädytty laskemaan. Joku 1,4 litranen turbobensakone on yleensä varustettu niin säälittävän kokosella ahtimella, että siitä loppuu potku kesken jo reippaasti ennen kun kierrosalueella päästään maksimeille, niin tollasella plugarilla voikin jäädä sit vääntökäyrän alle aika paljon vähemmän tilaa suhteessa vähän kireemmille tehoille suunniteltuun pykälää isompaan bensakoneeseen tuolla ylärekisterin alueella, josta käytännössä saadaan aikaiseksi tuo kiihtyvyys.
Katselin pikaisesti googlen kuvahakuja niin näyttäisi siltä, että tollasessa vaginan 1,4 turbossa olis pyöreesti parisataa newtonia vääntöä, mutta putoaa rajusti tossa 4000 newtonin kohdilla, ja jossain ennen 6000rpm on vääntöä enää alle 100Nm, eli ahtimen pakopesä on täysin tukossa. Tollasella VRS bensakoneella vääntö putoaa samalla kierrosalueella vasta alle 200NM:n lukemien ja romahtaa vasta tuolla 6000-7000 rundin nurkilla. Sähkömoottorihan antaa aikalailla tasaista vääntöä tuohon bensan päälle, joten eroja syntyy varmaankin tuosta kapeammasta tehoalueesta tollasella plugarilla ja sitten ylimääräsestä massasta.
En oo oikein tajunnut tätä eurooppalaisten villitystä painaa plugareihin tollasia mopoauton moottoreita, kun sillä sähkömoottorilla voidaan yhtä hyvin leikata sellasen voimakkaammankin bensapadan kulutusta. Japanissahan nissanilla ja tojotalla on noissa paremman pään malleissa jotain 3 litran v6 koneita tai vastaavaa sen sähkömoottorin kaverina, joka tuntuu paljon järkevämmältä kombolta.
Joissain malleissa joo, mut on siellä näitä tehokkaampiakin esim nissanin "skyline" mallinimellä myytäviä ja tyyliin toyotan crownia jne.Eiköhän noi ole juuri päästösyistä noita pieniä motteja suurimmaksi osaksi. Japanilaiset käyttävät hyvin matalaviritteisiä vapari-Atkinsoneja portaattomalla vaihteistolla muutenkin, eivät ole suoraan verrannollisia DSG höystettyihin turbokoneisiin.
Tuo voi olla täysin totta, mutta kuten yllä kaivettiin speksejä, ei järin sporttinen kombo eikä siten ole kovin sopiva sporttimallin voimalinjaksi.Vaggilaisen 1.4tsi+sähkömoottori lienee voimalinjana yksi plugareiden miellyttävimmistä sekä erittäin taloudellinen.
Ei tuo nyt ihan kaikilla herkuilla ole varusteltu mitä on tuohon aikaan ollut saatavilla. Pikaisesti varustelista tsekattuna puuttuu muun muassa distronic, airmatic, kuolleenkulman varoittimet, panorama katto. Perus hyvä avantgarde varusteltu saksan tuonti näyttää olevan. W204 facelift on edelleen ihan siisti ja tyylikkään näköinen auto. Tsekkaa takakelkan kunto, niissä ruostumisongelmaa. Koneena M276 lienee melko luotettava kuitenkin.Tänään vaihtu 2008 Hyundai Getz 1,1 bensavehje vuoden 2011 Mercedes-Benz C350 bensavehkeeseen. Ajelin tänään uudella kulkineella varmaan 250 kilometriä kotikaupungin ympärillä naama hymyssä. Aivan huikean kiva vehje, löytyy massaa, tehoa ja kaikkea. Lähes kaikki varusteet mitä tuohon on saanut syntymävuotenaan. En voisi olla iloisempi, vaikka auton kulut nousevatkin varmaan kolminkertaiseksi kuukaudessa
Joskus keväämmällä pitää tummentaa ikkunat ja pesaista tuo pirulainen, sit vois laitella parempaa kuvaa.
Jos on kokemuksia vastaavista, niin saa laittaa viestiä, mitä varoa tai mistä olla kiitollinen![]()
Rattilukon moottori jos alkaa yhtään oireilla, kannattaa korjata välittömästi ennen kuin se on mykkä.Tänään vaihtu 2008 Hyundai Getz 1,1 bensavehje vuoden 2011 Mercedes-Benz C350 bensavehkeeseen. Ajelin tänään uudella kulkineella varmaan 250 kilometriä kotikaupungin ympärillä naama hymyssä. Aivan huikean kiva vehje, löytyy massaa, tehoa ja kaikkea. Lähes kaikki varusteet mitä tuohon on saanut syntymävuotenaan. En voisi olla iloisempi, vaikka auton kulut nousevatkin varmaan kolminkertaiseksi kuukaudessa
Joskus keväämmällä pitää tummentaa ikkunat ja pesaista tuo pirulainen, sit vois laitella parempaa kuvaa.
Jos on kokemuksia vastaavista, niin saa laittaa viestiä, mitä varoa tai mistä olla kiitollinen![]()
samperin nätti vehje huhuhuTasan puoli vuotta rullattu nykyisellä hybridillä, kun työmatka putosi 30km -> 3km per suunta.
Eli kyseessä VW PASSAT GTE -18.
Ruotsista uitettu muutama vuosi sitten. Vaalea sisusta puolinahoilla, digimittaristo, iso kosketusnäyttö, tuplalasit, ledivalot jne perus hyvät tingeltangelit.
Ostettaessa mittarissa oli rapeat 150tkm, nyt 168tkm täyttymässä. Aika lailla täydellinen huoltohistoria.
Mitä tehty 6kk aikana;
- Eibach Pro Kit -35mm + Bilstein B4 iskarit
- Venue Genesis 9x20” ET35 + 245/35ZR20
- Oikea vetoakseli kokonaisuudessaan, uusi alkuperäinen
- Tuulilasi
- Sisätilaan repsikalle kaksi ilmastoinnin säätömoottoria
- Moottoriöljynvaihto avustettuna RVS:llä
- Jakopää
- Orkkis 18” vanteille talveksi Hakka 10 EV:t
- Pesty, puunattu, vahattu/kevyt pinnoitettu arviolta liian monta kertaa
- Valot koodattu
Mitä tulossa?
- Seuraava iso huolto talven jälkeen, DSG öljyt, tulpat jne.
- Maalipinnan myllytys
- Sisustan syvä pesu. Vaalea sisusta ja edellinen omistaja tainnut olla raksaukko = naminami.
- FINnittömät kilvet ilman reikiä
- Ovien/helmojen alareunat, etupuskurin alareuna ja takaluukun alareunan maalaus. Nämä tehty Ruotsissa liisariaikana päin persettä
- Pelätä milloin mekatroniikka laukeaa ja saa tunkea kättä syvälle taskuun
![]()
Harvemmin näistä uudemmista bemareista saa jotain fiilistä, mutta jotenkin nätin ilkeä ilme tosta kuvakulmasta.