Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on jo moni auto jäänyt ostamattu noihen THP-moottoreiden takia. Pösöjä, Minejä ja Citikoita mutta ehkä vielä joskus.. Tullut paljon tylsempienkin vehkeiden korjaamiseen laitettua hävyttömästi rahaa.. Kuten Ford 1.0 EcoBoost...

Mun mielestä RCZ:kin on hieno auto ja hyvä että niitäkin uskaltaa joku ostaa. Mielummin ne korjausrahat laittaa johonkin mistä tykkää, kuin johonkin tylsään..
 
Laitoin toisen vaihdelaatikon :kahvi: Alkaa oleen tuolla voimansiirtolinjalla ihan hyvästi pituutta.
Jakolaatikon keppi pitää vielä rakennella uusiksi ku ei orkkis mahtunu mihinkään.
 

Liitteet

  • photo_2023-11-12_19-52-59.jpg
    photo_2023-11-12_19-52-59.jpg
    191 KB · Luettu: 512
  • photo_2023-11-12_19-52-55.jpg
    photo_2023-11-12_19-52-55.jpg
    274,5 KB · Luettu: 581
  • photo_2023-11-12_19-52-45.jpg
    photo_2023-11-12_19-52-45.jpg
    210,6 KB · Luettu: 588
  • photo_2023-11-12_19-52-52.jpg
    photo_2023-11-12_19-52-52.jpg
    181,8 KB · Luettu: 579
Laitoin toisen vaihdelaatikon :kahvi: Alkaa oleen tuolla voimansiirtolinjalla ihan hyvästi pituutta.
Jakolaatikon keppi pitää vielä rakennella uusiksi ku ei orkkis mahtunu mihinkään.

En oo niin ajatuksella seurannut tätä ketjua, että varmaan paljon mennyt ohi. Mitä tekniikkaa tuolta löytyy pellin alta?
Siinä on kampe mun makuun :)
 
Saanut tallia ja pihaa tyhjennettyä kesän aikana muista projekti- ja harrastekulkineista, niin voi taas talvella alkaa seuraavaa todenteolla rappaamaan. Tällainen tuli siis tuossa keväällä haettua:

etuviisto_nettiin.jpg


Kyseessä siis VW Caravelle Coach 1.6TD -90, tuttavallisemmin T3-paku tai tölkki, takavetoinen sellainen. Koriltaan jopa todella hyvä ikäisekseen ja ruostekorjaukset olenkin pääasiassa jo tehnyt, vaikken mitään varsinaista projektia olekaan vielä aloittanut. Eli kuskinpuolen etulokasuojan joutui vaihtamaan ja takahelmoissa on vielä vähän parsimista. Toki kaikkea muuta pientä ja isompaakin pitää vielä tehdä, ennenkuin vaikka maalaushommiin pääsee.

Ulkokuoren osalta visiona olisi kutakuinkin alkuperäinen lookki tällä alkuperäisellä värillä ja vain maltillisilla muutoksilla. Toki alustaa ja vannetta vähän tuning-hengessä ja sitten jotain muuta olematonta päivitystä, jotta näky olisi kuitenkin suhteellisen kliini. Sisustassa sitten ehkä enemmänkin kaikenlaista, mutta se ei ole toistaiseksi vielä ajankohtaista edes ajatustasolla. Penkit nyt ainakin menee toki vaihtoon, mutta koska karavaanari en ole, enkä sellaiseksi aio tulla, en ainakaan itseäni varten mitään retkeilyvarustusta aio alkaa rakentamaan.

Tekniikkapuolella olisi tarkoitus tehdä tähän sähkökonversio. Näillä näkymin hyväksikäyttäen pääasiassa Nissan Leaf Gen2:n moottoria, akustoa ja muita osia. Mitään en varsinaisesti aiheesta tiedä, mutta toiveissa olisi matkan varrella oppia monenmoista. Onko kanssaforumisteilla vinkkiä tekniikan osien tilaamiseen esimerkiksi Norjasta? Paljon sieltä noita hankkivat, mutta vielä ei ole pistänyt silmään, mikä kanava olisi hyvä vai kääntyäkö suoraan erinäisten purkaamojen puoleen? Dalan tuotoksiin ja virityksiin olen tutustunut videoiden ja tekstien muodossa ja toki muutenkin koittanut kaivella asiaan liittyvää aineistoa netin syövereistä.

Toimintamatkatavoitteena alustavasti 200km, mutta voi olla että ensimmäissä vaiheessa tuohon ei ihan kykene. Mitään varsinaista aikataulua projektille ei ole. Budjettikaan toki ei ole ihan rajaton, mutta jos kymppitonnilla tekniikkahommista selviäisi niin se olisi mielestäni ihan tavoittelemisen arvoinen suoritus. Valmiita sähkömuunnossarjojakin näihin toki saisi, mutta tämän hankkeen pointti on nyt vähän muualla. Joku tietenkin ajattelee myös että "miksi ihmeessä", mutta siihen mulla ei ole vastausta. :D

Ajatukset, vinkit ja linkit ovat tervetulleita. Erinäinen selvitystyö jatkuu tässä kuitenkin vielä jonkun aikaa, ennenkuin alan hamuamaan tallin täydeltä muunnososia.

Vähän päivitystä tähän aiheeseen, kun tullut jo joltain osin hiljokseen projektia aloitettua.

Koripuolen hitsaushommia ei siis ollut kovinkaan paljon tiedossa. Kuskinpuolen etulokasuoja meni tosiaan vaihtoon, kuten myös kuskin puolen takahelma. Hanttimiehen takapyöränkotelossa oli vähän parsittavaa, takakaaret sai naputeltua suoraksi ilman vaihtoa. Pyöräkoteloista ja alustasta on helvetillisen savikerroksen alta löytynyt tervettä peltiä, joten niitäkin on hinkattu ja putsailtu maalausvalmiuteen. Joiltain osin on pohjamaalattukin. Takaluukun alanurkka vaatii vielä uutta peltiä, mutta sen otan työn alle, kunhan käytän luukun autosta irti. Alkuperäinen moottori, vaihdelaatikko, vaihteensiirtovivusto, tankki yms turha roju lähti toiselle harrastajalle painoa ja tilaa viemästä. TD-koneen alkuperäiset sähköt purin pois, vielä riittää purkamista esimerkiksi vesiletkujen osalta.

Tekniikkapuolen osalta päädyin siis lopulta Nissan Leaf Gen2 110kw –versioon voimansiirtoineen. Noita Leafin moottoripaketteja on maailman romuttamot täynnä ja hinnat näin ollen varsin kuluttajaystävällisiä. Itse konepaketin – moottori, “vaihteisto”, invertteri, 6.6kW laturi – tilasin yhden Openinverter-kontaktin kautta. Hänen kautta tuli myös Zombieverter VCU, joku Bemarin sähköinen kaasupoljin, vesipumppu ja mitähän kaikkea otinkaan. Rojuläjää tallin lattialla pakettien purkamisen jälkeen:

moottorinosat.jpg


Yleistä informaatiota Leafin moottorikokoonpanosta jos joku ei tiedä, mutta asia sattuu kiinnostamaan: Moottorikokonaisuus koostuu kolmesta päällekäin asennetusta komponentista, joiden kokonaiskorkeus on 69cm ja -paino n. 130kg. Alimmaisena on itse moottori ja tähän kiinnittyy vaihteisto. Tämä osuus on noin 33cm korkea ja painaa noin 80kg. Keskimmäisenä on invertteri, 12cm korkea ja ylimmäisenä laturi (sisältää toki muutakin elektroniikkaa) 24cm korkeana.

leaf-moottori2.jpg


Tässä tapauksessa kun moottori tulee asennukseen eri päin kuin Leafissa alkujaan, muutetaan moottorin pyörimissuunta vastapäivään pari kontaktia kääntämällä. Sähkömoottorin ei pitäisi välittää siitä, mihin päin se pyörii ja näitä toteutuksia on muillakin käytössä. Ainoastaan vaihteisto-osuus saattaa tykätä vähän huonoa tästä voitelumielessä, mutta senkään osalta ei ole silmiin pistänyt erityisiä ongelmia. Ja toisaalta noita vaihteistoja saa parilla sadalla, niin ei kovin kallis kokeilu tässä tapauksessa.

Alkuperäistä vaihteistoa en halua käyttää useastakaan syystä. Alkuperäisen vaihteiston kestävyys ylipäänsä merkittävämpänä mielessä. Ja tietenkin siitä syystä että sehän on tällaisissa tapauksissa periaatteessa ihan turha malmikasa siellä auton alla. Leafin vaihteistoon on saatavilla muutoskappaleet, johon alkuperäiset vetoakselit kiinnittyy. Tietenkin omien vetoakseleiden kestävyys voi seuraavana tulla pullonkaulaksi. Alkuperäiset nivelet putsailin ja kävin jo läpi ja kasasin uusilla kumeilla ja vaseliineilla, mutta ehkä jossain vaiheessa tulee aiheelliseksi etsiä jotain vahvempaa tilalle.

Seuraavana askeleena on alkaa sovittelemaan moottori-voimansiirtopakettia paikalleen ja miettimään muiden komponenttien lopullista paikkaa. Alkuperäiset pitkittäiset moottorintukiraudat tulevat toimimaan myös tässä kiinnityksessä oleellisessa osassa, vaihdelaatikon etukannakkeellekin löytynee käyttöä. Koko moottorikompleksi ei tule mahtumaan yhtenä nippuna suunniteltuun paikkaan, vaan laturiosuus tulee johonkin erikseen. Asia oli tiedossa jo alusta saakka eli laturin ja invertterin välille pitää vetää kaksi kaapelia, jotta saa virran kulkemaan.

Akuston osalta en ole päätöstä vielä tehnyt, mutta todennäköisimpänä tässä vaiheessa mielessä Tesla Model 3:n akkuja. Saapa nähdä, kunhan siihen vaiheeseen pääsee. Joku kun kuitenkin miettii, että miksi ei myös Teslan konetta, niin ihan vain siksi että Leaf-harrastajia ja ratkaisuja on tehty paljon enemmän ja siksi tietoa enemmän saatavilla. Toisekseen siksi, että nykyisillä katsastusmääräyksillä sopivan koneen löytäminen ja sillä leiman saaminen olisi voinut olla vielä työläämpi rasti kuin tämä. Nykysäännöksillä tölkkiin on mahdollista asentaa noin 160Kw moottori. Leafin konettakin saa toki piristettyä jos/kun sille joskus tarve tulee.

Tölkki näyttää nyt tältä, mutta ympäristöä toki siivottu kuvan ottamisen jälkeen:

takapää.jpg
 
Ompa vakuuttavan näköistä touhua. Toivon, että aikaa ja motivaatiota riittää valmiiksi saamiseen asti. Kuvittelen, että mielenkiintoista tulee olemaan toisen laitteen akun käyttäminen. Pelkään BMS:n lonkeroiden ja mottorin ohjauksen olevan takertuneina toisiinsa. Suureksi avuksi on, jos joku on nuo jo setvinyt ja jakaa tietoa. Mitään ymmärtämättömän silmiin Leafin voimanlähde näyttää päällepäin ilahduttavan laadukkaalta toteutukselta. Kaikki kotelot ovat alumiinivalua, letkulla on suojasukka sekä kaapelit ovat vakuuttavasti suojattu ja tuettu. Todennäköisesti volkkarilta olisi metallia uhrattu korkeintaan alimmaiseen koteloon, heikkolaatuista letkua olisi kaksi pätkää ja välissä olisi jo vuotava muoviputki. Piukalle pingotettuja kaapeleita olisi moninkertainn märä ja ne olisi kiinnitetty huonosti heikoilla muovikiinnikkeillä, jotka hajoavat irrotettaessa.
 
Mielenkiintoista tekemistä. Moottori painaa yllättävän paljon. Olin jotenkin siinä uskossa että sähköautossa painaa lähinnä akut ja varsinaiset moottorit on melko kevyitä. Ja onko Leaffissa tosiaan monta vaihdetta? Siitäkin luulin että vain Taycanissa on enemmän kuin yksi vaihde :D
 
Leafissa on vaan yksi vaihde.

Katsastukseen tuohon e-tölkkiin vaaditaan lisäksi sähkömiehen (tjms) kirjoittama lausunto että kytkennät ym. on tehty määräysten mukaan. No tämä ei varmaan ihan vielä ole ajankohtainen.

Olisi ollut mielenkiintoista jättää vaihteisto mutta onhan se tavallaan turhaa painoa ja yksi rikkoutuva komponentti lisää.
 
Leafissa on vaan yksi vaihde.

Katsastukseen tuohon e-tölkkiin vaaditaan lisäksi sähkömiehen (tjms) kirjoittama lausunto että kytkennät ym. on tehty määräysten mukaan. No tämä ei varmaan ihan vielä ole ajankohtainen.

Olisi ollut mielenkiintoista jättää vaihteisto mutta onhan se tavallaan turhaa painoa ja yksi rikkoutuva komponentti lisää.

Käsittääkseni käyttöönottopöytäkirja vaaditaan ja sen tekemiseen ei autojen puolella sähkömiestä vaadita. Vaatimus on epämääräinen, että kelvollinen henkilö on riittävät tiedot omaavat ja kyseessä olevaan autoon riittävästi tutustunut henkilö. Nykyisellään tuota ainakin tulkitaan, niin että härvelin rakentamisen suorittanut henkilö on riittävästi perehtynyt omaan tuotokseen ja tuon lapun saa itse tehdä.
 
Ompa vakuuttavan näköistä touhua. Toivon, että aikaa ja motivaatiota riittää valmiiksi saamiseen asti. Kuvittelen, että mielenkiintoista tulee olemaan toisen laitteen akun käyttäminen. Pelkään BMS:n lonkeroiden ja mottorin ohjauksen olevan takertuneina toisiinsa. Suureksi avuksi on, jos joku on nuo jo setvinyt ja jakaa tietoa. Mitään ymmärtämättömän silmiin Leafin voimanlähde näyttää päällepäin ilahduttavan laadukkaalta toteutukselta. Kaikki kotelot ovat alumiinivalua, letkulla on suojasukka sekä kaapelit ovat vakuuttavasti suojattu ja tuettu. Todennäköisesti volkkarilta olisi metallia uhrattu korkeintaan alimmaiseen koteloon, heikkolaatuista letkua olisi kaksi pätkää ja välissä olisi jo vuotava muoviputki. Piukalle pingotettuja kaapeleita olisi moninkertainn märä ja ne olisi kiinnitetty huonosti heikoilla muovikiinnikkeillä, jotka hajoavat irrotettaessa.

No vielä ainakin motivoi, enkä tätä teekään kuin viikonloppuisin, että olis muutakin elämää. :) (Totuus: Ei ole)

Selvää on, että kaapelointi tuo suurimmat haasteet tähän. Sillä lykkään akkujen hankintaakin tuonnemmaksi, että saan selvitettyä, millä kokoonpanolla tämä on edes kohtuullisella vaivalla saatavilla kasaan. Toki Leafin akusto ja sen BMS puoltaisi tätä, ollen lähinnä kaapeleiden kytkentää siten, kuin ne on ollutkin. Toivottavasti keksii ratkaisun, että matkustamon puolelle jää hyödynnettävää tilaa esin takapenkkien muodossa. Joka tapauksessa noiden moottorikomponenttien asennus on samanlainen, mitä hyvänsä akuiksi aikanaan tuleekaan.

Nyt otin tallilta mukaan johtonipun, joille pitäisi Zombieverter-VCU:sta löytää paikka. 56 nastaa tuossa VCU:ssa kaikkiaan, ihan kaikki ei tule käyttöön. Moottorin yms vehkeiden toimittajalle siitä iso peukku, että kaikkia kaapeleita ja niiden päässä olevia liittimiä löytyy reilusti. Näin ollen ei tarvitse esim. VCU:lle jatkaa kaapeleita lainkaan, mutta toki ohjaamosta pitää sille vetää mm kaasupolkimen ja vaihteenvalitsimen johdot. Tölkissä ohjausvirrat muuten tulee jo tuonne taakse omaan rasiaan.

Tein moottorin takatukirautoja varten mallit läpinäkyvästä akryylimuovista ja toimitin ne paikalliseen PalaMetalli -firmaan toteutettavaksi 6mm raudasta. Vielä eivät ehtineet valmistua, joten tämä viikonloppu meni muissa askareissa. Tinasin resolverin päästä kaksi johtoa ristiin ja käänsin invertterin ja moottorin väliset kaksi kontaktia, jotta takaperin pyöriminen mahdollistuu. Vaihdoin myös ehjän Chademo-kaapelin, joka tuli mukana, kun paikallaan olevassa oli keulamällin seurauksena kotelo rikki.

Kunhan moottorin tuet saa heftiin, pitää käyttää vaihteisto auki. Vaihteistosta poistan parkkilukon todennäköisesti turhana, tarkistan onko laakerit vahvempaa mallia, vaihdan tarvittaessa, asennan vetoakselien boorisovitteet ja vaihdan näille kuuluvat stefat. Toki myös kasailen uusilla tiivisteillä ja öljyillä takaisin nippuun.

Sovittelin kokonaisuutta liinat ja tunkki kaverina tähän tyyliin paikalleen:

PSX_20231203_120041.jpg


Moottori pukkien päällä, muutamien senttien sisällä lopullisesta paikasta, invertteri puuttuu kuvasta, se tulee vielä moottorin päälle. Laturi on kyljellään moottoritilan takaosassa, muuten se ei mahtuisi alkuperäisen moottoritilan kannen alle tuohon tilaan. Pitää vielä pähkäillä sen tulevaa paikkaa, vaikkei mielellään sitä kovin kauas tästä veisi. Sen lopulliseen asentoon ja kiinnitykseen voi muutenkin syventyä tarkemmin, kunhan moottori on "lopullisesti" kiinni. Lainausmerkeissä siksi, että kunhan saa kiinnitykset kaikilta osin rakennettua valmiiksi, pitää kaikki purkaa siistimisen ja maalauksen vuoksi vielä pois tieltä. Ehkä myös jotain suojapeltejä askarrella tuon höskän alle ja sivuille, kun on niin luonnon armoilla. Tuon kuvan etualalla näkyvän akkukotelon etupuolelle tarkoitus tehdä taso, jonka päälle tulee ainakin kytkentäpisteet ja akuista riippuen muutakin tekniikkaa. Vasemmalla näkyvään koloon tulee aikanaan jäähdytin. VCU mahdollisesti matkustamon puolelle, ettei jää kosteudelle niin alttiiksi.

Laturin pistokkeet tulee alkuperäiseen huoltoluukkuun, jos mahtuu. Toisaalta haluaisin ne taakse sivulle, että saisi perään vähän siistinpää lookkia. Saapa nähdä.
 
Koeajopätkä, kun asensin tuon puolittajavaihteiston, eli vaihteita löytyy nyt 8. Ylivaihteen seksikäs ujellus ei valitettavasti kuulu vaimentamattoman veekasin yli
 

Liitteet

  • photo_2023-12-07_10-20-12.jpg
    photo_2023-12-07_10-20-12.jpg
    132,1 KB · Luettu: 135
Mieluisaa sähköautoa ei vielä löytynyt niin kokeillaan nyt star trek fanille sopivaa plugaria tähän väliin. Ihan miellyttävä arkikulkine kaikkine varusteineen (Rivoli+). Latailuun liittyvät ärsytykset saa kokea ilman täysiä hyötyjä. :lol:
DSC_3665B.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Saakos noita ihan perinteisellä dieselillä vai onko nuo kaikki plugareita?
 
Mieluisaa sähköautoa ei vielä löytynyt niin kokeillaan nyt star trek fanille sopivaa plugaria tähän väliin. Ihan miellyttävä arkikulkine kaikkine varusteineen (Rivoli+). Latailuun liittyvät ärsytykset saa kokea ilman täysiä hyötyjä. :lol:
DSC_3665B.JPG

Hyvän näköinen muotoilu uudeksi autoksi. Ja kivasti erottuva, ei noita varmaan joka päivä vastaan tule.
 
Hyvän näköinen muotoilu uudeksi autoksi. Ja kivasti erottuva, ei noita varmaan joka päivä vastaan tule.

Suomeen on rekisteröity yhteensä 9 kpl eli ei tule joka päivä vastaan. Ellei naapurilla sitten ole...

Edit: Ja niistä 9:stäkin näyttää 3 kpl olevan autoliikkeissä seisomassa.
 
Viimeksi muokattu:
Nykystä kalustoa. Legendistä vois sen verra sanoa ettei tule joka päivä vastaan, bensaa menee reilusti, neliveto systeemi toimii kesät talvet mahtavasti.
Honda Legend 3,5 -07
Honda Accord 2,4 -06
Honda Civic type-r -05
IMG_1653.jpeg
IMG_1354.jpeg
 
Muistan kun ajelin joskus tuollaisella uudehkolla Legendillä, nuo oli ihan pirun kalliita silloin, taisi sekin yksilö olla vähän käytettynä vielä 70 000e laite jos oikein muistan. Auto jossa tavallaan on kaikkea, mutta silti hiukan kysymysmerkki että mitä se varsinaisesti yrittää olla :D Itselle jäi päälimmäisenä silloin mieleen että hieno auto, mutta kuitenkin vähän jäi sellainen "???????" fiilis että mikä sen varsinaisesti on tarkoitus olla.

Olikos tuossa 3,5 v6? Ei tainnut olla siihen maailmanaikaan muihin kanssasisariinsa verrattuna mikään talousihme, kulutus luokkaa 14 l / 100km jos oikein muistan. Tulee oikein vanhat hyvät ajat mieleen kun ei autoja tehty aina se halpuutus ja ekomeininki edellä.

EP koppainen Type-R on taas yksi hinta/laatusuhteeltaan automaailman parhaita tuotoksia arvostan. Pitäisi itsekin taas saada sellainen :D
 
Juu kyllä tuota omaa MX-5:sta ostaessa tuli pieni polte Typerään. Kun saavuin liikkeeseen, juuri samanlainen oli ajamassa pois liikkeen ovista, uudelle omistajalleen. Alle 100tkm ajettu ja älyttömän hyväkuntoisen näköinen. Tosin, omaksi onneksi tuo fiilis helpottui kun pääsi liikkeen yläkertaan "suljetulle" alueelle klassikoiden pariin (Cossu Sierra, Alfa Spider, 928?, El Dorado -58....). Ei meinaan paljoa maksanut vs mitä esim tuo oma silloin alle 90tkm ajettu museokilpinen 1990 MX-5.
 
Muistan kun ajelin joskus tuollaisella uudehkolla Legendillä, nuo oli ihan pirun kalliita silloin, taisi sekin yksilö olla vähän käytettynä vielä 70 000e laite jos oikein muistan. Auto jossa tavallaan on kaikkea, mutta silti hiukan kysymysmerkki että mitä se varsinaisesti yrittää olla :D Itselle jäi päälimmäisenä silloin mieleen että hieno auto, mutta kuitenkin vähän jäi sellainen "???????" fiilis että mikä sen varsinaisesti on tarkoitus olla.

Olikos tuossa 3,5 v6? Ei tainnut olla siihen maailmanaikaan muihin kanssasisariinsa verrattuna mikään talousihme, kulutus luokkaa 14 l / 100km jos oikein muistan. Tulee oikein vanhat hyvät ajat mieleen kun ei autoja tehty aina se halpuutus ja ekomeininki edellä.

EP koppainen Type-R on taas yksi hinta/laatusuhteeltaan automaailman parhaita tuotoksia arvostan. Pitäisi itsekin taas saada sellainen :D
Legendit maksoi uutena ~80000€ suomessa. Autossahan ei muuta ”vikaa” ollut kuin hinta. Pukumiehet valitsi tohon rahaan bmw/mersu/audi. Matka kulutus alkaa 8 numeroisella mutta kaupungissa menee helposti tuplat, varsinkin talvella. 3,5 v6 ja hondan tyyliin kierros kone sekin mikä ei oikein sovi yhteen painavan auton + 5 vaihteisen automaatin kanssa. Kuljettaa eteenpäi kun jaksaa oottaa vtekkiä :)

ps: sähköistymistä vastaan
 
Tasan puoli vuotta rullattu nykyisellä hybridillä, kun työmatka putosi 30km -> 3km per suunta.

Eli kyseessä VW PASSAT GTE -18.
Ruotsista uitettu muutama vuosi sitten. Vaalea sisusta puolinahoilla, digimittaristo, iso kosketusnäyttö, tuplalasit, ledivalot jne perus hyvät tingeltangelit.

Ostettaessa mittarissa oli rapeat 150tkm, nyt 168tkm täyttymässä. Aika lailla täydellinen huoltohistoria.

Mitä tehty 6kk aikana;
- Eibach Pro Kit -35mm + Bilstein B4 iskarit
- Venue Genesis 9x20” ET35 + 245/35ZR20
- Oikea vetoakseli kokonaisuudessaan, uusi alkuperäinen
- Tuulilasi
- Sisätilaan repsikalle kaksi ilmastoinnin säätömoottoria
- Moottoriöljynvaihto avustettuna RVS:llä
- Jakopää
- Orkkis 18” vanteille talveksi Hakka 10 EV:t
- Pesty, puunattu, vahattu/kevyt pinnoitettu arviolta liian monta kertaa
- Valot koodattu

Mitä tulossa?
- Seuraava iso huolto talven jälkeen, DSG öljyt, tulpat jne.
- Maalipinnan myllytys
- Sisustan syvä pesu. Vaalea sisusta ja edellinen omistaja tainnut olla raksaukko = naminami.
- FINnittömät kilvet ilman reikiä
- Ovien/helmojen alareunat, etupuskurin alareuna ja takaluukun alareunan maalaus. Nämä tehty Ruotsissa liisariaikana päin persettä
- Pelätä milloin mekatroniikka laukeaa ja saa tunkea kättä syvälle taskuun :)


IMG_7896.jpeg
 
Joulunpyhät ja välipäivät tuli vietettyä aktiivisesti tallilla ja jotain valmista sai myös aikaan. Käytin vaihdelaatikon auki aiotusti, poistin parkkilukon ja vaihdoin vetoakseleiden stefat oikean mallisiin. Laakereita ei tarvinnut alkaa vaihtamaan. Samalla asentui vetoakseleiden boorisovitteet ja vetolaipat akseleiden kiinnitystä varten. Moottoritilan sain myös maalattua, jotta hommia sai jatkettua.

Muutama päivä meni moottorin tukia värkätessä. Moottorin takatuki on siis poikittaispalkki, joka asettuu alkuperäisten moottorin kumityynyjen päälle pulttiliitoksilla. Tähän poikittaistukeen on hitsattu raudat moottorin molemmille puolille ja kiinnitys moottorin alkuperäisten tukirautojen kiinnityspisteisiin pulteilla. Toinen puoli kolmella ja toinen neljällä. Alkuperäinen vaihteiston etutuki olisi tullut niin kauaksi nykyisen kokoonpanon etureunasta, että tähän piti keksiä joku erilainen ratkaisu. Tässä tapauksessa poikittaispalkki runkopalkkien päälle pyöräkoteloiden kohdalle pulttikiinnityksellä ja siitä alkuperäinen moottorin etutuki vaihdelaatikkoon. Tässäkin kumityyny välissä mahdollisia värinöitä vaimentamassa. Tässä sovittelemassa moottorin tukea paikalleen koneeseen:

takakiinnike_sovitus.jpg


Eipä siinä sitten muuta kuin osia nostelemaan kyytiin. Isäntä oli onneksi sen verran apuna talkoissa, että sai aika pienellä vaivalla nostettua moottorin, invertterin sekä voimansiirron paikalleen yhtenä kappaleena. Vetoakselit ruuvailin myös samalla kiinni, jotta mahdolliset mittavirheet paljastuisi. Hyvin osui syystä tai toisesta kohdilleen. Tein myös erillisen häkkyrän laturia varten, koska se ei tosiaan mahtunut koneen päälle, kuten se normaalisti näissä asentuu. Tässä joku työvaihe siitä, josta puuttuu vielä joitain tukia:

häkkyrä.jpg


Laturi tulee 45 asteen kulmaan konehuoneen takaosaan, vaakatasoon ei mahtunut ja pystyasennossa olisi jäänyt auton alimmaksi osaksi. Tässä kuvia tämän hetkisestä tilanteesta eli laturi ei vielä paikallaan, mutta tuo häkkyrä sitä varten on:

moottori_paikallaan.jpg


moottori_paikallaan2.jpg


Ja huono kuva, kun jossain välissä sovittelin moottorin etutukea paikalleen:

moottorin_etutuki.jpg


Etutuki on vielä viimeistelyä vailla, koska en viitsinyt eilen tuonne pakkaseen lähteä harrastamaan.

Laturilta invertterille tulee kaksi johtoa jossain vaiheessa askarreltavaksi ja nämä kiinnittyy liittimiin pulteilla. Liitoskohtiin pitänee jossain esimerkiksi 3D-tulostuttaa suojat, etteivät jää pölyn ja paskan armoille. Tai sitten keksiä joku muu viritys. Laturin ja moottorin välille tulee myös jäähdytysletkut, vesipumppu tulee erillisenä asennuksena johonkin. Jäähdyttiminä kokeilen ainakin aluksi mönkijästä peräisin olevia pieniä flektillä varustettuja keksintöjä. Tarkoitus asentaa näitä kaksi kappaletta, molempaan takanurkkaan ilmakanavien alapäähän. Ajatuksena siis tehdä noista kanavista läpivirtaavat, mutta katotaanpa sitä joskus. Alkuperäistä jäähdytintä en halunnut käyttää, koska haluan ylimääräistä painoa pois. Vakiosyyläri flekteineen ja letkuineen painaa kymmeniä kiloja.

Kuten jo aiemmin aavistelin, eivät molemmat latauspistokkeet mahdu alkuperäiseen huoltoluukkuun takarekkarin taakse, vaan pitää keksiä näille joku toinen ratkaisu. Type 2 pistoke mahtuisi mutta Chademo on sellainen möykky että se ei sinne taivu kyllä mitenkään. Vaihtoehto, jota jo aiemmassa postissa pohdin on, että keksin jostain vehkeestä - esim. Golf II tai III - luukun auton takakylkeen, johon sijoitan Chademon tai sitten niin että laitan molemmille puolille luukut, jossa toisessa Type 2 ja toisessa Chademo. Nuo Golfin mallit siksi mielessä, että niiden luukkuja ja korjauspeltejä luukun paikalle saa aika edullisesti ja niissä nuo luukut on suht suorassa pellissä kiinni, jolloin voisivat istua tölkin kylkeen ihan hyvin.

Seuraava etaappi tässä rakentelussa taitaa olla sähköhommia. Onhan noita väisteltykin jo jonkin aikaa. Akkuina tällä hetkellä mielessä Peugeotin 50kWh –paketti, mutta vielä ne ei ole hankinnassa. Mieli ehtii varmaan vielä muuttuakin. Niinkuin näkyy kuvistakin, onhan tuolla alustassa vielä myös vanhan rojun purkamista tiedossa ja tallikin taas kuin pommin jäljiltä siivousta odottelemassa.
 
RS Octavia iV tuli vihdoin ja viimein marraskuun lopussa. Tilaus tuli tehtyä maaliskuussa 2022. Tällä hetkellä olisin kyllä jo valinnut sähköauton, mutta tuolloin ei ollut vielä mieleistä valikoimassa. Ajellaan tällä seuraavat 3v.

RS-versio, mutta plugarina ei ainakaan näin talvella ole saanut kyllä kovin kummoista tuntemusta "tehokkaasta" autosta. Bensamoottori taitaa olla siis 150heppanen 1.4tsi, mutta lisäksi sähkö avittaa sen verran, että kokonaisteho sport-moodilla pitäs olla 245hv. Toivottavasti kesällä edes hieman tuntuu tuo. Autona kyllä muuten ollut todella hyvä nyt reilun kuukauden kokemuksella. Aiemmin oli 2020 mallinen g-tec Octavia, joten jotain tuntumaa tässä pitäisi olla. Väristä tykkään itse ennenkaikkea.
auto.jpg
 
Viimeksi muokattu:
RS Octavia IV tuli vihdoin ja viimein marraskuun lopussa. Tilaus tuli tehtyä maaliskuussa 2022. Tällä hetkellä olisin kyllä jo valinnut sähköauton, mutta tuolloin ei ollut vielä mieleistä valikoimassa. Ajellaan tällä seuraavat 3v.

RS-versio, mutta plugarina ei ainakaan näin talvella ole saanut kyllä kovin kummoista tuntemusta "tehokkaasta" autosta. Bensamoottori taitaa olla siis 150heppanen 1.4tsi, mutta lisäksi sähkö avittaa sen verran, että kokonaisteho sport-moodilla pitäs olla 245hv. Toivottavasti kesällä edes hieman tuntuu tuo. Autona kyllä muuten ollut todella hyvä nyt reilun kuukauden kokemuksella. Aiemmin oli 2020 mallinen g-tec Octavia, joten jotain tuntumaa tässä pitäisi olla. Väristä tykkään itse ennenkaikkea.
auto.jpg
Nätti ja erottuva väri, kuten RS:ään sopiikin.

Kesällä on varmasti enemmän jerkkua, mutta ei silti kannata odottaa perinteistä 245 hepan potkua, sillä lisämassa vie veronsa. Lisäksi plugarissa ei ole täyssähkön tapaan huipputeho käytössä ~taajamanopeudesta motarille. Plugarissa suurin osa tehosta tulee yleensä polttomoottorista, joten huipputehosta pudotaan aina (pl. autobahnilla suurimmilla vaihteilla) jonkin verran alemmas jokaisen vaihteen ylösvaihdon yhteydessä.

Ilmoitettu 0-100 on 7,3 s. Siitä ei tule mieleen 245 hv perheauto, vaan ennemmin 200 hv tai hieman alle. Massoilla jos skaalaa, niin 245 hv * 1520 kg / 1695 kg = 219,7 hv. Edellisen sukupolven Octavia RS kiihtyi automaatilla:

7,4 s@180 hv
6,9 s@220 hv
6,8 s@230 hv
6,6 s@245 hv

Uusin RS automaatilla:

7,3 s@245 hv (RS iV PHEV)
6,7 s@245 hv (RS)

Jotain ylimääräistä hitautta plugarissa siis on, koska massat huomioiden sen pitäisi liikkua 220 hv-tahtiin (oikeastaan vähän paremminkin, sillä kevyempi 245 hv on enemmän pitorajoittunut@0-50). Uusin sukupolvi kiihtyy 0,1 s hitaammin, joten uusin@220 hv olisi 6,9 s + 0,1 s = 7,0 s. Jostain tulee plugariin ylimääräinen 0,3 s. Se voi johtua suuremmista pyörivistä massoista.

Sellainen vielä, että olisi hyvä kirjoittaa iV. Silloin muut tajuavat heti, että puhutaan plugarista tavallisen neljännen sukupolven sijaan. Minä ainakin luulin ensin sinun tarkoittavan uusinta perinteistä RS:ää. Myöhemmin aloitkin puhua plugarista, jolloin tajusin, että IV olikin iV. :)
 
Sellainen vielä, että olisi hyvä kirjoittaa iV. Silloin muut tajuavat heti, että puhutaan plugarista tavallisen neljännen sukupolven sijaan. Minä ainakin luulin ensin sinun tarkoittavan uusinta perinteistä RS:ää. Myöhemmin aloitkin puhua plugarista, jolloin tajusin, että IV olikin iV. :)
True. Editoin alkuperäistä viestiä tuon osalta.
 
Eikös turbokone tykkää kylmästä ilmasta kun saa enemmän happea koneeseen. Eli kyllä mulla perinteisesti pakkasella tuntunut olevan enemmän voimaa koneessa. eli kesäkuumalla laiskempi.
Kutenkin, oma 255hp BMW 330e pitäisi antaa 6,1 0-100 et jotain vaisua tuos RS specseissä.
 
Tollasessa plugariautossa pitäs melkein tietää sen bensakoneen speksit tarkemmin ilman tota sähkömoottorin vaikutusta ja että miten toi yhteisteho on päädytty laskemaan. Joku 1,4 litranen turbobensakone on yleensä varustettu niin säälittävän kokosella ahtimella, että siitä loppuu potku kesken jo reippaasti ennen kun kierrosalueella päästään maksimeille, niin tollasella plugarilla voikin jäädä sit vääntökäyrän alle aika paljon vähemmän tilaa suhteessa vähän kireemmille tehoille suunniteltuun pykälää isompaan bensakoneeseen tuolla ylärekisterin alueella, josta käytännössä saadaan aikaiseksi tuo kiihtyvyys.

Katselin pikaisesti googlen kuvahakuja niin näyttäisi siltä, että tollasessa vaginan 1,4 turbossa olis pyöreesti parisataa newtonia vääntöä, mutta putoaa rajusti tossa 4000 newtonin kohdilla, ja jossain ennen 6000rpm on vääntöä enää alle 100Nm, eli ahtimen pakopesä on täysin tukossa. Tollasella VRS bensakoneella vääntö putoaa samalla kierrosalueella vasta alle 200NM:n lukemien ja romahtaa vasta tuolla 6000-7000 rundin nurkilla. Sähkömoottorihan antaa aikalailla tasaista vääntöä tuohon bensan päälle, joten eroja syntyy varmaankin tuosta kapeammasta tehoalueesta tollasella plugarilla ja sitten ylimääräsestä massasta.

En oo oikein tajunnut tätä eurooppalaisten villitystä painaa plugareihin tollasia mopoauton moottoreita, kun sillä sähkömoottorilla voidaan yhtä hyvin leikata sellasen voimakkaammankin bensapadan kulutusta. Japanissahan nissanilla ja tojotalla on noissa paremman pään malleissa jotain 3 litran v6 koneita tai vastaavaa sen sähkömoottorin kaverina, joka tuntuu paljon järkevämmältä kombolta.
 
En oo oikein tajunnut tätä eurooppalaisten villitystä painaa plugareihin tollasia mopoauton moottoreita, kun sillä sähkömoottorilla voidaan yhtä hyvin leikata sellasen voimakkaammankin bensapadan kulutusta. Japanissahan nissanilla ja tojotalla on noissa paremman pään malleissa jotain 3 litran v6 koneita tai vastaavaa sen sähkömoottorin kaverina, joka tuntuu paljon järkevämmältä kombolta.

Löytyyhän noita myös isommista koneista, esimerkkinä BMW:n 545e, jossa 3,0 litranen bensaturbo jossa sähkömoottori lisänä. Toki suurinosa on pienemmällä moottorilla.
 
Tollasessa plugariautossa pitäs melkein tietää sen bensakoneen speksit tarkemmin ilman tota sähkömoottorin vaikutusta ja että miten toi yhteisteho on päädytty laskemaan. Joku 1,4 litranen turbobensakone on yleensä varustettu niin säälittävän kokosella ahtimella, että siitä loppuu potku kesken jo reippaasti ennen kun kierrosalueella päästään maksimeille, niin tollasella plugarilla voikin jäädä sit vääntökäyrän alle aika paljon vähemmän tilaa suhteessa vähän kireemmille tehoille suunniteltuun pykälää isompaan bensakoneeseen tuolla ylärekisterin alueella, josta käytännössä saadaan aikaiseksi tuo kiihtyvyys.

Katselin pikaisesti googlen kuvahakuja niin näyttäisi siltä, että tollasessa vaginan 1,4 turbossa olis pyöreesti parisataa newtonia vääntöä, mutta putoaa rajusti tossa 4000 newtonin kohdilla, ja jossain ennen 6000rpm on vääntöä enää alle 100Nm, eli ahtimen pakopesä on täysin tukossa. Tollasella VRS bensakoneella vääntö putoaa samalla kierrosalueella vasta alle 200NM:n lukemien ja romahtaa vasta tuolla 6000-7000 rundin nurkilla. Sähkömoottorihan antaa aikalailla tasaista vääntöä tuohon bensan päälle, joten eroja syntyy varmaankin tuosta kapeammasta tehoalueesta tollasella plugarilla ja sitten ylimääräsestä massasta.

En oo oikein tajunnut tätä eurooppalaisten villitystä painaa plugareihin tollasia mopoauton moottoreita, kun sillä sähkömoottorilla voidaan yhtä hyvin leikata sellasen voimakkaammankin bensapadan kulutusta. Japanissahan nissanilla ja tojotalla on noissa paremman pään malleissa jotain 3 litran v6 koneita tai vastaavaa sen sähkömoottorin kaverina, joka tuntuu paljon järkevämmältä kombolta.

Eiköhän noi ole juuri päästösyistä noita pieniä motteja suurimmaksi osaksi. Japanilaiset käyttävät hyvin matalaviritteisiä vapari-Atkinsoneja portaattomalla vaihteistolla muutenkin, eivät ole suoraan verrannollisia DSG höystettyihin turbokoneisiin.
 
Vaggilaisen 1.4tsi+sähkömoottori lienee voimalinjana yksi plugareiden miellyttävimmistä sekä erittäin taloudellinen.
 
Eiköhän noi ole juuri päästösyistä noita pieniä motteja suurimmaksi osaksi. Japanilaiset käyttävät hyvin matalaviritteisiä vapari-Atkinsoneja portaattomalla vaihteistolla muutenkin, eivät ole suoraan verrannollisia DSG höystettyihin turbokoneisiin.
Joissain malleissa joo, mut on siellä näitä tehokkaampiakin esim nissanin "skyline" mallinimellä myytäviä ja tyyliin toyotan crownia jne.

Oma preferenssi olis joku 2,5-3 litranen turbokone hybridissä vaikka snadisti isommalla akulla että se sähkömotti kävis vaan suhteessa enemmän.

Vaggilaisen 1.4tsi+sähkömoottori lienee voimalinjana yksi plugareiden miellyttävimmistä sekä erittäin taloudellinen.
Tuo voi olla täysin totta, mutta kuten yllä kaivettiin speksejä, ei järin sporttinen kombo eikä siten ole kovin sopiva sporttimallin voimalinjaksi.
 
Tänään vaihtu 2008 Hyundai Getz 1,1 bensavehje vuoden 2011 Mercedes-Benz C350 bensavehkeeseen. Ajelin tänään uudella kulkineella varmaan 250 kilometriä kotikaupungin ympärillä naama hymyssä. Aivan huikean kiva vehje, löytyy massaa, tehoa ja kaikkea. Lähes kaikki varusteet mitä tuohon on saanut syntymävuotenaan. En voisi olla iloisempi, vaikka auton kulut nousevatkin varmaan kolminkertaiseksi kuukaudessa :D
Joskus keväämmällä pitää tummentaa ikkunat ja pesaista tuo pirulainen, sit vois laitella parempaa kuvaa.
Jos on kokemuksia vastaavista, niin saa laittaa viestiä, mitä varoa tai mistä olla kiitollinen :D
 

Liitteet

  • WhatsApp Image 2024-01-10 at 21.47.10.jpeg
    WhatsApp Image 2024-01-10 at 21.47.10.jpeg
    244,6 KB · Luettu: 537
Viimeksi muokattu:
Tänään vaihtu 2008 Hyundai Getz 1,1 bensavehje vuoden 2011 Mercedes-Benz C350 bensavehkeeseen. Ajelin tänään uudella kulkineella varmaan 250 kilometriä kotikaupungin ympärillä naama hymyssä. Aivan huikean kiva vehje, löytyy massaa, tehoa ja kaikkea. Lähes kaikki varusteet mitä tuohon on saanut syntymävuotenaan. En voisi olla iloisempi, vaikka auton kulut nousevatkin varmaan kolminkertaiseksi kuukaudessa :D
Joskus keväämmällä pitää tummentaa ikkunat ja pesaista tuo pirulainen, sit vois laitella parempaa kuvaa.
Jos on kokemuksia vastaavista, niin saa laittaa viestiä, mitä varoa tai mistä olla kiitollinen :D
Ei tuo nyt ihan kaikilla herkuilla ole varusteltu mitä on tuohon aikaan ollut saatavilla. Pikaisesti varustelista tsekattuna puuttuu muun muassa distronic, airmatic, kuolleenkulman varoittimet, panorama katto. Perus hyvä avantgarde varusteltu saksan tuonti näyttää olevan. W204 facelift on edelleen ihan siisti ja tyylikkään näköinen auto. Tsekkaa takakelkan kunto, niissä ruostumisongelmaa. Koneena M276 lienee melko luotettava kuitenkin.
 
Tänään vaihtu 2008 Hyundai Getz 1,1 bensavehje vuoden 2011 Mercedes-Benz C350 bensavehkeeseen. Ajelin tänään uudella kulkineella varmaan 250 kilometriä kotikaupungin ympärillä naama hymyssä. Aivan huikean kiva vehje, löytyy massaa, tehoa ja kaikkea. Lähes kaikki varusteet mitä tuohon on saanut syntymävuotenaan. En voisi olla iloisempi, vaikka auton kulut nousevatkin varmaan kolminkertaiseksi kuukaudessa :D
Joskus keväämmällä pitää tummentaa ikkunat ja pesaista tuo pirulainen, sit vois laitella parempaa kuvaa.
Jos on kokemuksia vastaavista, niin saa laittaa viestiä, mitä varoa tai mistä olla kiitollinen :D
Rattilukon moottori jos alkaa yhtään oireilla, kannattaa korjata välittömästi ennen kuin se on mykkä.
Katsuri meinasi että kuskin puolella takarenkaan edessä voi jarruputket muhia mädäksi suojan alla, mutta itsellä oli kyllä ihan priimat. Etulaakerit kannattaa tarkastaa renkaita vaihtaessa, jos sattuu olemaan kiritystarvetta.
Itekkin olen kyllä tykännyt, vajaa 200tkm nokikoneen kanssa. Ei oikeastaan kaipaa muuta kuin distroniccia.
Kartat saa päivitettyä "ilmaiseksi" ja ylimääräisellä tietokoneella sekä 20€ openport kaapelilla saa tehtyä itselleen diagnostiikkakoneen, jos google on hallussa. ECO saa koodattua muistamaan edellisen valinnan.
 
Viimeksi muokattu:
Tasan puoli vuotta rullattu nykyisellä hybridillä, kun työmatka putosi 30km -> 3km per suunta.

Eli kyseessä VW PASSAT GTE -18.
Ruotsista uitettu muutama vuosi sitten. Vaalea sisusta puolinahoilla, digimittaristo, iso kosketusnäyttö, tuplalasit, ledivalot jne perus hyvät tingeltangelit.

Ostettaessa mittarissa oli rapeat 150tkm, nyt 168tkm täyttymässä. Aika lailla täydellinen huoltohistoria.

Mitä tehty 6kk aikana;
- Eibach Pro Kit -35mm + Bilstein B4 iskarit
- Venue Genesis 9x20” ET35 + 245/35ZR20
- Oikea vetoakseli kokonaisuudessaan, uusi alkuperäinen
- Tuulilasi
- Sisätilaan repsikalle kaksi ilmastoinnin säätömoottoria
- Moottoriöljynvaihto avustettuna RVS:llä
- Jakopää
- Orkkis 18” vanteille talveksi Hakka 10 EV:t
- Pesty, puunattu, vahattu/kevyt pinnoitettu arviolta liian monta kertaa
- Valot koodattu

Mitä tulossa?
- Seuraava iso huolto talven jälkeen, DSG öljyt, tulpat jne.
- Maalipinnan myllytys
- Sisustan syvä pesu. Vaalea sisusta ja edellinen omistaja tainnut olla raksaukko = naminami.
- FINnittömät kilvet ilman reikiä
- Ovien/helmojen alareunat, etupuskurin alareuna ja takaluukun alareunan maalaus. Nämä tehty Ruotsissa liisariaikana päin persettä
- Pelätä milloin mekatroniikka laukeaa ja saa tunkea kättä syvälle taskuun :)


IMG_7896.jpeg
samperin nätti vehje huhuhu
 
Jo muutamaa vuotta aiemmin ketjuun postattu kuva ysivitosesta ei näköjään enää toimi, ja kun taloudessa on nykyään kaksi vakavan sairauden oiretta niin on hyvä aika tuoda kummatkin myös tänne näytille.

Saab 9-3 Cab A Turbo 1999. Tuotu Saksasta 2021.

IMG_6938.jpg



Saab 9-5 1.9 TiD A Hirsch. Tuotu Sveitsistä 2018.

20190329_162643028_iOS.JPG
 
C8 sitikan ostin tossa lokakuussa....oletinkin että noille kilsoille jotain tulee eteen vaikka suht kattavasti korjailtu.
Talven kovien pakkasten aikaan tuli pientä ongelmaa mutta siitä selvittiin 55e korjaamolaskulla.
Oston jälkeen jonkun ajan päästä hajos kuskinoven stoppari joten parkkiruudussa joutuu kattomaan ettei ovi pääse kolahtamaan viereiseen autoon.
Kovemmilla pakkasilla sitten tyhjäkäynti alko aaltoilemaan ja sammu lämpinänä esim liikennevaloissa, moottorin vikavalo sytty myös....tohon meni sitten se 55e kun käytin autosähköpajalla ja totesivat maadoituspisteen viaks ja sen jälkeen on toiminu....samalla hajos konepellin aukasulirpake kun muoviosa päätti katketa, tein sitten tohon tilapäisen rautalankaviritelmän että pellin saa auki tarvittaessa.
Sen jälkeen sitten kerran sammu parkkiruudussa kun olin raappaamassa ikkunoita -20 asteen pakkasella samalla kun auto pyöri, sytty moottorin vikavalo ja antipollution fault, jatkoin matkaa ja ei sammunu enää ja vikavalokin hävis sitten seuraavana päivänä.
Kerran myös kovalla pakkasella termostaatti ei auennu heti ja lämmöt nous suht nopsaan, tais sitten aueta kuiteskin kun ajoon lähdin.

Ja tossa joulun välipäivien aikaan pakoputki päätti katketa jostain kohtaa, luultavasti takapöntön juuresta, en tota oo vielä kattonu mutta pörisee kivasti ja välillä kolahtelee mutta ei ainakaan roiku mistään joten jääköön ton tutkiminen paremmille keleille.

Semmosta siis muutaman kuukauden sisään, aika paljon noista menee pakkasen piikkiin kun ajoin jopa -34 asteen kelilläkin

c8sitikka.jpg
 
Ostin typeryyksissäni tälläisen viimeisen mohikaanin.
E87 130i 3.0L vaparikutosella.

Ei tässä mitään järkeä oo, mutta kyllä voi möhkäle neljällä renkaalla tehdä miehen iloiseksi.

brutalmoneywaster.jpg
Sitten pitää ruveta keräämään huoltokassaa :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 413
Viestejä
4 555 646
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom