Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Kesäauto tulille vaikka vielä hieman talvinen keli onkin täällä.

firebird_S.jpg
 
Postasin tänne vajaa vuosi sitten saman auton kuvan, mutta laitan nyt uudelleen. Tällä kertaa asennettu madallusjouset (vakio iskunvaimentimet paikallaan) sekä vaihdettu vanteet. Toivottavasti nämä tiedot / kokemukset voivat auttaa jotakuta muuta hankintapäätöksen tekemisessä, vähintäänkin jos sattuu olemaan samankaltainen BMW. Se miten lopputuloksen kokee ulkonäön tai ajettavuuden kannalta, riippuu paljolti myös henkilökohtaisista mielipiteistä.

BMW F10 530d Xdrive LCI - ei säädettävää alustaa.
Vakiorengastus: 245/45/18. BMW original vanteet. Ei tarkkaa tietoa vanneleveydestä.
Uusi rengastus: Edessä 245/35/20, takana 275/30/20. Edessä 20x9J ET 35, takana 20x10J ET 40.
Vanteet: Haxer HX022 Concave mattamusta (kiiltävät sopisi paremmin varmaan, mutta sain hyvään hintaan vähän käytettynä nämä)
Asennetut jouset: H&R tuotenumero 28947-1. Etujouset 30mm, ja takajouset 15mm vakiota matalammalla. Näillä korjaantuu samalla se, että etupää hieman "keulii".

Kustannukset:
- Vanteet 1000€ kumeineen. Halpiskumit, Sailun Atrezzo. Uutena pelkät vanteet luokkaa 1300€.
- Jouset 240€.
- Jousien asennus: BMW:n ohjeaika 5.5h, n. 500€ (asennutin liikkeessä).
- Muutoskatsatus: 60€ - 135€ - en ole vielä muutoskatsastanut, joten tarkka hinta ei tiedossa.
Total: n. 1800 - 1900€.

Kokemukset:
Hieman "peloteltiin" eri suunnilta, että madallusjouset yhdistettynä matalan profiilin kumeihin tekisivät autosta hyvin epäkäytännöllisen ja laskisivat selkeästi ajomukavuutta. Kyseessä on ensimmäinen mun kohdalla madallettu auto ja näin laihoilla kumeilla kulkeva. Muutaman päivän ajokokemuksen perusteella (sekalaista ajoa PK-seudulla: Taajamaa, kaupunkia ja moottoritietä) voi todeta, että tien pinta tuntuu aiempaa paremmin, rengasmelu on hieman kovempi ja vetelyä esiintyy enemmän. Mielestäni aiemmin mainitut haitat eivät ole merkittäviä ja ajettavuus on edelleen hyvä. Madallus ei perushidasteissa aiheuta minkäänlaisia ongelmia.
Yhteenvetona voisin todeta, että pienillä uhrauksilla saa ulkonäköä eikä tuo mitenkään pilalle mene. Odotellaan seuraavaa talvea ja suurempia määriä ajettuja kilometrejä niin katsotaan muuttuuko mieli. Ps. Laadukkaammat kumit varmasti vähentävät haittavaikutuksia.

Pahoittelen näitä kuvia. Ne eivät ole otettu täysin samoista kuvakulmista, mutta antavat osviittaa.

9.png
10.png
8.jpg
 
Helppo, parin kuukauden pikaprojekti venähtikin sitten motivaation, lähiomaisen kuoleman, taloremontin ja työllisyysongelmien takia yli kahdeksi vuodeksi...nyt vasta irtisanouduttuani töistä sain aikaiseksi jatkaa tekemistä.

Ulkoinen kunto on tarkoituksella rähjäinen alkuperäinen kun välillä näytti ettei homma etene enää ollenkaan, helpointa oli vain lyödä rojut läjään.

Toki on tässä välissä tullut rakennettua yksi moottoripyörä, pari sähköpyörää, kuplaan uutta tekniikkaa ja yksi 1960 opel olympia mutta siltikin.

Tänään sillä jo pääsi ajamaan, vielä joutuu jarruja ilmaamaan mutta eiköhän se siitä kohta leimaan saada.

Sittenpä se joutaakin myydä pois.

20190805_185430.jpg
20191221_151702.jpg
20210723_171603.jpg
20220419_112339.jpg
Paljonko pyynti?
 
myynti1.jpg


2018 BMW 740Le XDrive iPerformance Business Exclusive

Tällä paineltu menemään ihan juuri 10tkm reilusti alle 4kk aikana. Hehe gnuts, mutta jengi sanoo että autot tykkää kun niillä ajetaan :cigarbeye:

Ja mikäs tämmöisellä ajaessa (lipuessa), fiilis on kuin äärimmäisen laadukkaalla kotisohvalla istuessa. Ei huolia, ei murheita, pelkkää edustusluokkaista matkantekoa. Ja tässä välissä koputtelen huolella puuta, kop kop! Ainoa vastoinkäyminen on ollut omistajuuden aivan alkutapaleella tammikuussa sattunut latausluukun jäätyminen kiinni (vesitihku -> pakasti -> latausluukku jäässä).

Norjanreissulla meinasin ajaa todella kehnossa kelissä, lumipyryssä päin rekkaa -> väistin syvälle hankeen mutta edes keulan sähköiset (kaksi erillistä systeemiä, munuaisissa sekä puskurin alareunassa toiset) säleiköt eivät hajonneet vaikka keula oli lumesta ummessa sen jälkeen. Mieletön munkki.

Auton omistajuuteni kokonaiskulutus on tuon 3700km reissun vuoksi yhä yli 6L/100km, mutta nyt kevään viimeisten 3-4 tankillisen kulutus on tippunut 3,3-3,6L/100km -lukemiin. Ja tuo on vielä ns. "huonoa" hybridiajoa sillä yhdessä majoituspaikassa en pääse juurikaan latailemaan akkua -> töihin joutuu ajamaan Helsingin kantakaupunkia viistäen joko täysin tyhjällä tai melkein tyhjällä akulla -> kulutus hipoo jopa 9L/100km. Muutoin pääsen lataamaan autoa sekä kotona että töissä ja näin keväällä koko työmatkan on päässyt sähköllä, aivan kuten tavoite autoa hankkiessa oli.

Eräänlaisena "bonarina" polttoaineen nykyiset jopa 2,20e -litrahinnat. Autoa hankkiessani 95-oktaanisen hinnat oli 1,8 euron lukemissa, joka sekin tuntui älyttömältä. Arvohan näissä tippuu nopeasti mutta erinomaisen maltillinen kulutus tasoittaa sitä edes ... psykologisella tasolla, hehe. Enemmän vituttaisi jos olisin päätynyt 740Ld:n ja maksaisin 800-900 euron vuosittaisia "dieselveroja" ja polttoaineesta bensan hintaa tai jopa sen yli ja kulutus pyörisi 6-7 litran kieppeillä. Sillä tuollaiseen dieseliin päätyminen oli talvella ostoprosessissani hiuskarvan varassa.

Autossa on aivan kaikki mitä arjen perusautolta voi ikinä toivoa, tämmöisestä edustusautosta ei oikein pysty enää ylöspäin "upgreidaamaan". Todellista arjen luksusta kaikilla mahdollisilla varusteilla. Auton todella iso koko tuo omat haasteensa (täällä pk-seudulla), mutta en koe sitä haittana. Pitää vain sumplia hieman tavallista enemmän.


Se mikä näissä plugarihybrideissä yleisesti on tullut negatiivisena kokemuksena on se, kuinka suuremman tehon tarpeessa isketään kylmä polttomoottori tulille tuottamaan sitä suurta tehoa. Maalaisjärjellä ajateltuna tuo ei voi olla pitkäkestoista (+300tkm) touhua, varsinkaan turboahdetuissa, korkeaviritteisissä moottoreissa (esim. tässä seiskassa tuplaturbo-polttomoottori 2.0L / 258hv). En ihan heti menisi ostamaan joskus vuosien ja vuosien päästä mitään ~300tkm rullattua, viiden tonnin plugaria. Vähän on ennakkoluuloja tekniikan kestosta, huolimatta nykypäivän voiteluaineista tai 0W-20 -litkuista.

Toinen negatiivinen asia on ollut latausluukun (vasemmassa etulokasuojassa) käyttö. Se on 90%:sti rapainen, paskainen, pölyinen tai muuten vain likainen (vaikka pesetän autoa 2 x viikossa). Minulla on tuota varten nykyään erilliset käsineet autossa sillä en tahdo sotkea sormia talven suolarapaskeidaan enkä edes vesisateen "skeidaan". Verrattuna polttisauton ("tankkaat kerran 3 viikossa") -tapaan tämä, että likaista latausluukkua joutuu operoimaan 2krt päivässä on rasittavaa, ihan se ja sama mitä sähköautoilijat sanoo. Sen pitäisi ehdottomasti toimia kaukosäädöllä jostain napista jotta käyttö olisi minusta miellyttävää.

Jos herää kysymyksiä niin vastaan mielelläni :)
 
Toinen negatiivinen asia on ollut latausluukun (vasemmassa etulokasuojassa) käyttö. Se on 90%:sti rapainen, paskainen, pölyinen tai muuten vain likainen (vaikka pesetän autoa 2 x viikossa). Minulla on tuota varten nykyään erilliset käsineet autossa sillä en tahdo sotkea sormia talven suolarapaskeidaan enkä edes vesisateen "skeidaan". Verrattuna polttisauton ("tankkaat kerran 3 viikossa") -tapaan tämä, että likaista latausluukkua joutuu operoimaan 2krt päivässä on rasittavaa, ihan se ja sama mitä sähköautoilijat sanoo. Sen pitäisi ehdottomasti toimia kaukosäädöllä jostain napista jotta käyttö olisi minusta miellyttävää.

Jos herää kysymyksiä niin vastaan mielelläni :)
Eikö siinä ole nappia mistä voi pompauttaa latausluukun raolleen sisäpuolelta tai avaimesta, vai kertoisitko tarkemmin mikä siinä sotkee käsiä?
 
Eikö siinä ole nappia mistä voi pompauttaa latausluukun raolleen sisäpuolelta tai avaimesta, vai kertoisitko tarkemmin mikä siinä sotkee käsiä?

Ei ole. Latausluukku pitää tässäkin bemarin edustusmallissa avata sormilla, etusormi & keskisormi -kombolla painaa auki ja kiinni. Vieläpä suht voimakkaasti, joskus jopa pari kertaa ennen kuin lukitussalpa avautuu. Ja luukku on aina paskainen, se on bemareissa vyötärölinjassa sellaisella korkeudella että eturenkaasta lentää siihen kaikki paska. Tuohon kaipaa radikaalia muutosta.
 
Ei ole. Latausluukku pitää tässäkin bemarin edustusmallissa avata sormilla, etusormi & keskisormi -kombolla painaa auki ja kiinni. Vieläpä suht voimakkaasti, joskus jopa pari kertaa ennen kuin lukitussalpa avautuu. Ja luukku on aina paskainen, se on bemareissa vyötärölinjassa sellaisella korkeudella että eturenkaasta lentää siihen kaikki paska. Tuohon kaipaa radikaalia muutosta.
Eli autossa on melkein aivan kaikki mitä arjen perusautolta voi ikinä toivoa. ;)

Muuten, olisiko siinä kuitenkin vain yksi ahdin?

 
Viimeksi muokattu:
Ei ole. Latausluukku pitää tässäkin bemarin edustusmallissa avata sormilla, etusormi & keskisormi -kombolla painaa auki ja kiinni. Vieläpä suht voimakkaasti, joskus jopa pari kertaa ennen kuin lukitussalpa avautuu. Ja luukku on aina paskainen, se on bemareissa vyötärölinjassa sellaisella korkeudella että eturenkaasta lentää siihen kaikki paska. Tuohon kaipaa radikaalia muutosta.
Uskomatonta että bensaluukuissa on ollut avauspainikkeet jo iät ajat mutta premiumiin ei ole saatu sellaista molempiin luukkuihin, ei se olisi kuin yksi ylimääräinen solenoidi ja vähän softaa, tai edes mekaaninen avausvipu sisäpuolelta kuten konepellissä.
 
Muuten, olisiko siinä kuitenkin vain yksi ahdin?

Yksi ahdin näissä bemarin bensoissa on. Mutta mikä monesti sotkee on "twin power" termi, jonka monet mieltää kahdeksi ahtimeksi, vaikka kyseessä on vaan kaksiporttinen ahdin. Ahtoviivettä sillä saadaan minimoitua, ei juuri muuta.
Uskomatonta että bensaluukuissa on ollut avauspainikkeet jo iät ajat mutta premiumiin ei ole saatu sellaista molempiin luukkuihin, ei se olisi kuin yksi ylimääräinen solenoidi ja vähän softaa, tai edes mekaaninen avausvipu sisäpuolelta kuten konepellissä.
Ei muuten avaudu Bemarin tankkausluukkukaan sähköisesti/mekaanisesti. Siinä on semmoinen pompautussysteemi eli painamalla se aukeaa sentin pari ja sitten voi vetää sen kokonaan auki. Sulkeminen tapahtuu myös painamalla se pohjaan asti kiinni, muuten se jää raolleen. Poikkeuksena hybridit, joissa on pakko olla avauspainike tankkausluukulle, koska siellä tankissa on ylipaine, mikä pitää ensin tasata.
 
Poikkeuksena hybridit, joissa on pakko olla avauspainike tankkausluukulle, koska siellä tankissa on ylipaine, mikä pitää ensin tasata.

Eikä sekään siis avaa luukkua, vaan tasaa tosiaan sen paineen.

Samaan asiaan liittyen, sen lisäksi että sitä latausluukkua painellessaan sotkee sormensa, naarmuttaa myös sen luukun pinnan. Kun auto oli uusi mietin että laitan siihen kalvon tms, mutta eipä tullut laitettua.
 
Tulipa tehtyä harppaus etätöiden päätyttyä Golf GTE:stä täyteen E-Golffiin työmatka-autoksi:
Uusi_golffi.jpg

Ensimmäisen parin päivän vaikutelma on kyllä positiivinen ja oikeastaan GTE:stä jäin kaipaamaan vaan lasikattoa ja keyless Go:ta...
 
Tulipa tehtyä harppaus etätöiden päätyttyä Golf GTE:stä täyteen E-Golffiin työmatka-autoksi:
Uusi_golffi.jpg

Ensimmäisen parin päivän vaikutelma on kyllä positiivinen ja oikeastaan GTE:stä jäin kaipaamaan vaan lasikattoa ja keyless Go:ta...

Henk.koht inhoan lasikattoja/panoraamoja/kattoluukkuja mutta keyless go/comfort access on sellainen mistä ei voi luopua. Jos siis kyseessä avaimeton käynnistys/sisään käynti?
 
Yllättävän äkkiä siihen avaimettomuuteen tottui. Vasta kerran jääny avain eteiseen, sitten auton edessä vähän force eleitä ennen taskujen tarkistamista.
 
Yllättävän äkkiä siihen avaimettomuuteen tottui. Vasta kerran jääny avain eteiseen, sitten auton edessä vähän force eleitä ennen taskujen tarkistamista.
Tuohon tottuu todella salakavalasti. Saati sitten jos kännykkä toimii avaimena. Ei paljoa tule mietittyä onko mitään mukana kun luuri on taskussa kuitenkin (ja vara-avain lompakossa). Voin tunnustaa että Datsunia käynnistellessä tuli hetken ihmeteltyä ai niin joo tässä on kaksi eri avainta, jaa joo ei kun pitääkin lätkiä toinen virtalukkoon ennen kun voin käynnistää jne :D. Tuli aavistuksen uhm... fiksu olo.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon tottuu todella salakavalasti. Saati sitten jos kännykkä toimii avaimena. Ei paljoa tule mietittyä onko mitään mukana kun luuri on taskussa kuitenkin (ja vara-avain lompakossa). Voin tunnustaa että Datsunia käynnistellessä tuli hetken ihmeteltyä ai niin joo tässä on kaksi eri avainta, jaa joo ei kun pitääkin lätkiä toinen virtalukkoon ennen kun voin käynnistää jne :D. Tuli aavistuksen uhm... fiksu olo.

Kohta 3kk ollut tuo Kia alla ja taisin tänäänkin töistä lähtiessä hapuilla kotiavaimia taskusta jotta saisin oven avattua kaukosäätimellä (auton avain ei ole kotiavaimissa, eikä edes samassa taskussa). Samaten ei ole ihan muutamaa kertaa kun auton parkkiin pistettyä käsi käy siinä missä virtalukko normaalisti olisi.

Onneksi näitä ei kukaan huomaa :P
 
Henk.koht inhoan lasikattoja/panoraamoja/kattoluukkuja mutta keyless go/comfort access on sellainen mistä ei voi luopua. Jos siis kyseessä avaimeton käynnistys/sisään käynti?

Nuo lasikatot olen ymmärtänyt, että on aika mielipiteitä jakava asia, mutta itse tykkäsin siitä avaruudesta, mitä toi etenkin tällaisen hatchin sisustaan, mutta kun E-Golffia ei (ainakaan omassa hintaluokassa) sellaisella saanut...

Juurikin avaimeton sisäänkäynti & käynnistys kyseessä ja siitä luopumista jouduin pitkään miettimään. Kun sitten lupasivat GTE:stä enemmän vaihdossa hyvitystä, kuin itse siitä olin maksanut ja iskua pehmensi myös että muut neljä autoa pihassa on perinteisellä avainkäynnistyksellä, niin päädyin luopumaan tuosta varusteesta ;)
 
Henk.koht inhoan lasikattoja/panoraamoja/kattoluukkuja mutta keyless go/comfort access on sellainen mistä ei voi luopua. Jos siis kyseessä avaimeton käynnistys/sisään käynti?

Ymmärrän huolesi. Bemarissa on perinteinen (noh bemarimainen) kattoluukku. Pääosin siinä on verho vedettynä eteen, mutta on niitä hetkiä kun senhalua olevan aukikin. Panoraama/lasikatto ilman verhoa jäisi kyllä kauppaan.
 
Ymmärrän huolesi. Bemarissa on perinteinen (noh bemarimainen) kattoluukku. Pääosin siinä on verho vedettynä eteen, mutta on niitä hetkiä kun senhalua olevan aukikin. Panoraama/lasikatto ilman verhoa jäisi kyllä kauppaan.
Missä autossa on lasikatto ilman verhoa?
 
No niin, uusi yritys.

Toinenkin kesäauto saatu liikkeelle. Ja liikkuu ensimmäistä kertaa omin voimin kahteenkymmeneen vuoteen. Puolitoista vuotta tuota nyt ährätty ja viikon päästä voisi uhkarohkeasti käydä leimaa yrittämässä.

PSX_20220501_113008.jpg
Komia peli! Aamulla kaupungilla kun heitin pienen lenkin, niin näitä vastaavaan ikäluokkaan kuuluvia autoja tuli muutama nähtyä (ainakin citikka ja mersu), ja olivat vimpan päälle entisöityjä / ylläpidettyjä laitteita. Pitää nostaa hattua teille jotka jaksatte näiden vanhusten kanssa harrastaa, tuo mukavaa kontrastia tesloittuvaan liikenteeseen! :)
 
Yksi ahdin näissä bemarin bensoissa on. Mutta mikä monesti sotkee on "twin power" termi, jonka monet mieltää kahdeksi ahtimeksi, vaikka kyseessä on vaan kaksiporttinen ahdin. Ahtoviivettä sillä saadaan minimoitua, ei juuri muuta.

Ei muuten avaudu Bemarin tankkausluukkukaan sähköisesti/mekaanisesti. Siinä on semmoinen pompautussysteemi eli painamalla se aukeaa sentin pari ja sitten voi vetää sen kokonaan auki. Sulkeminen tapahtuu myös painamalla se pohjaan asti kiinni, muuten se jää raolleen. Poikkeuksena hybridit, joissa on pakko olla avauspainike tankkausluukulle, koska siellä tankissa on ylipaine, mikä pitää ensin tasata.

No joo, mulla on 225xe eli hybridi, ja siinäkin sekä tankin luukku että sähkötöpselin luukku avataan pompauttamalla. Kuskin puolen ovessa on kyllä joku tankkauksen valmistelunupukka ja aika usein se antaa virheherjan, yleensä kuitenkin kun pariin otteeseen painaa niin toimii. Sen jälkeen luukku aulkeaa käsin pompauttamalla ja tankin korkki puolestaan on tavallinen kierremali.
En tajunnut että tuo tankkauksen valmistelu johtuu hybridistä. Kyllähän nuo molemmat luukut joskus ovat vähän rapaiset, en ole hoksannut tästä murhetta kantaa.
 
Tulipahan vihdoin lyötyä Datsun 100A:kin tulille tuossa ja pitäisi alkaa jarrut availemaan ja lyömään leimakuntoon. Tuleekin hauska projekti kun pitää rakennella ns käyttöauton luotettavuus. Porukoilta levisi kakkosauto ja noita tonnin pommeja tai edes kahden tonnin pommeja ei enää tuosta vaan nykyään löydy joten Satsuma tulisi hoitamaan kesän ajan kakkosauton virkaa :D. Siinäpä on hupia kun pistetään 60v nainen vaimentamattoman rosteriputkisen Satsuma replican rattiin ja katsotaan ihmisten reaktiot :D:D.
 
IMG20220502211850-01.jpeg


Alkaa pikkuhiljaa olla tuo käyttispommi sellainen kuten kaavailin. Jää nähtäväksi miten pitkään jaksaa tässä iässä moisella maxlänä-asennolla ajella. Vielä romikselta kuskin ovi ja etulokari niin saa edellisen omistajan ajovirheet (ja Norjan kromit) piiloon.

Sitä myös mietin tuon kanssa turatessa että miten alas ne hurjimmat noita lyö jos pitää jo notchit ja kaikki olla ettei vetarit ota kiinni. Tuossa vielä ihan suht ok asennossa ja pohjasta ei hyvin paljoa rakoa maahan jää.
 
Viimeksi muokattu:
IMG20220502211850-01.jpeg


Alkaa pikkuhiljaa olla tuo käyttispommi sellainen kuten kaavailin. Jää nähtäväksi miten pitkään jaksaa tässä iässä moisella maxlänä-asennolla ajella. Vielä romikselta kuskin ovi ja etulokari niin saa edellisen omistajan ajovirheet (ja Norjan kromit) piiloon.
Monta astetta nois eturenkaissa kulmaa että pääsee mihinkää?
 
No joo, mulla on 225xe eli hybridi, ja siinäkin sekä tankin luukku että sähkötöpselin luukku avataan pompauttamalla. Kuskin puolen ovessa on kyllä joku tankkauksen valmistelunupukka ja aika usein se antaa virheherjan, yleensä kuitenkin kun pariin otteeseen painaa niin toimii. Sen jälkeen luukku aulkeaa käsin pompauttamalla ja tankin korkki puolestaan on tavallinen kierremali.
En tajunnut että tuo tankkauksen valmistelu johtuu hybridistä. Kyllähän nuo molemmat luukut joskus ovat vähän rapaiset, en ole hoksannut tästä murhetta kantaa.

Kun johonkin auton luukkuun joutuu koskemaan ainakin 2 krt, joskus 4 krt jokainen päivä niin alkaa ainakin minua ärsyttämään. Ei kiinnostaisi sotkea omia sormia, vaatteita eikä edes auton hallintalaitteita tiesuolarapapaskaisilla sormilla. Vähän kuin rapaisen takaluukun availu, itse ainakin (muissa romuissani joissa ei ole sähköistä takaluukkua) nostelen mielummin kaikki mahdolliset tavarat sisätiloihin ja täten vältän rapapaskaiseen takaluukkuun koskemista.

Toki ainahan kädet voi pyyhkiä johonkin paperiin, mutta eipä se ainakaan mulle ole sama asia kuin pestyt, oikeasti puhtaat sormet / kädet. Siihen nähden vähän typerää ettei edes upouudessa, tänä vuonna tulevassa 7-sarjalaisessa (G70-mallikoodi) tuo toimi sähköllä?
 
20220506_180231.jpg


Tuollainen kesäpeli tuli hankittua.
Tiedän tiedän... aina joku kyselee mutta rehellisestä mielenkiinnosta mitä maksoi ja mitä kaikkea varustetta moiseen tuli valittua? Ei ehkä omaan silmään se eeppisin Ferrari mutta jos ei mitään muuta niin äänet kohdillaan ja kunhan katto aukeaa niin kelpaisi vaikkei ensimmäinen valinta tuon hintaluokan autoissa olisikaan.
 
Siinä 160k paikkeilla. 12 vuotta vanha peli niin kauheasti ei voinut enää varusteisiin vaikuttaa. Onneksi löytyy (varmaan vakiona) bluetooth sekä navi. Ja onneksi sen katon saa tosiaan auki.
 
Siinä 160k paikkeilla. 12 vuotta vanha peli niin kauheasti ei voinut enää varusteisiin vaikuttaa. Onneksi löytyy (varmaan vakiona) bluetooth sekä navi. Ja onneksi sen katon saa tosiaan auki.
Lähinnä siis tosiaan mitä varusteita on ruksittu.
 
Oli tuo city"raketti" niin kuvauksellisessa paikassa, että pakko oli tännekin se julkaista. Näillä bensan hinnoilla on passeli kaupunkipyöritykseen, ja avautuva kangaskatto on hieno lisä kesäisin.
Twingo.jpg

Kieltämättä kovin kaupunkinen ympäristö, vain siis jos suurennuslasilla katsee.

:geek:
 
Kolmostwingosta kyllä turboversio kelpaisi, perusmallia oon jonkun verran ajanut ja kyllähän se on hauska menijä.
 
Hankittiin kakkosautoksi / "harrasteautoksi" Mazda 3 mps. Hyvännäköinen auto ja tech -paketilla kääntyvät xenonit, navi, Bosen hifit, keyless go. 5-ovisena saa lapsenkin tarvittaessa kyytiin. Kesävanteina kevyttä OZ. Etuveto ja 260hp, 380nm. Vääntöä rajattu reilusti 2 pienimmällä vaihteella. Kolmosella alkaa jo liikkumaan. Bensapumppu ja ilmanotto täytyy päivittää ennen ohjelmointia.
mazda1.jpg

mazda2.jpg
 
Hankittiin kakkosautoksi / "harrasteautoksi" Mazda 3 mps. Hyvännäköinen auto ja tech -paketilla kääntyvät xenonit, navi, Bosen hifit, keyless go. 5-ovisena saa lapsenkin tarvittaessa kyytiin. Kesävanteina kevyttä OZ. Etuveto ja 260hp, 380nm. Vääntöä rajattu reilusti 2 pienimmällä vaihteella. Kolmosella alkaa jo liikkumaan. Bensapumppu ja ilmanotto täytyy päivittää ennen ohjelmointia.

Hyväksyn sillä ehdolla ettet roiku valtatiellä bemarini puskurissa vasemmalla kaistalla kun näet itsekin että siellä on vitusti muita hitaita edessä.
 
Kiva auto tuo Mazda oli. Uutena oli aikanaan huippuvarusteltu vakiona, valot oli loistavat ja mukavat pörinät putkista. Huonoja puolia; takaluukku lasin ympäriltä ruostui kahden vuoden ikäisenä ja kylän toinen yksilö leikkasi kiinni kun oli ohjelmoitu.
Ajoin seitsemän vuotta, eikä ruosteen lisäksi pahaa sanottavaa.
 
Hankittiin kakkosautoksi / "harrasteautoksi" Mazda 3 mps. Hyvännäköinen auto ja tech -paketilla kääntyvät xenonit, navi, Bosen hifit, keyless go. 5-ovisena saa lapsenkin tarvittaessa kyytiin. Kesävanteina kevyttä OZ. Etuveto ja 260hp, 380nm. Vääntöä rajattu reilusti 2 pienimmällä vaihteella. Kolmosella alkaa jo liikkumaan. Bensapumppu ja ilmanotto täytyy päivittää ennen ohjelmointia.
mazda1.jpg

mazda2.jpg
Ooh! :thumbsup:

Mulla oli edellisen sukupolven MPS ja pidin siitä kovasti - ainut ikävä puoli oli että alusta on turhan kova huonokuntoisilla kaduilla. Mutta moottori oli kyllä kiehtova, melkoisen reilu turbopotku, joka jaksaa aina viihdyttää. :) Ja toisin kuin kuin foorumin simusamut kenties luulevat, tehosta huolimatta autossa oli hämmästyttävän vähän torque steeriä. Enemmän ratista sai pitää kiinni 350 hv Bemarilla kiihdytettäessä kuin Mazdalla. Ja paljon pahemmin se torque steer esiintyi esim. RS Octaviassa ja Cuprassa kuin Mazdassa.

Ja totta, vääntörajoittimet sai softalla pois.

Luotettava peli oli, nykyinen Volkkarini voisi ottaa aika paljon oppia Mazdasta.
 
Ooh! :thumbsup:

Mulla oli edellisen sukupolven MPS ja pidin siitä kovasti - ainut ikävä puoli oli että alusta on turhan kova huonokuntoisilla kaduilla. Mutta moottori oli kyllä kiehtova, melkoisen reilu turbopotku, joka jaksaa aina viihdyttää. :) Ja toisin kuin kuin foorumin simusamut kenties luulevat, tehosta huolimatta autossa oli hämmästyttävän vähän torque steeriä. Enemmän ratista sai pitää kiinni 350 hv Bemarilla kiihdytettäessä kuin Mazdalla. Ja paljon pahemmin se torque steer esiintyi esim. RS Octaviassa ja Cuprassa kuin Mazdassa.

Ja totta, vääntörajoittimet sai softalla pois.

Luotettava peli oli, nykyinen Volkkarini voisi ottaa aika paljon oppia Mazdasta.

Simusamut sitä ja tätä, katsos kun kaverilla oli tuollainen MPS3 silloin kun ne olivat vielä ns. suht uusia, eli 2010-2012 kieppeillä. Eli alusta, rengastus ym. suoraan tehtaalta, ei mitään 200tkm ajettua, väljää ja / tai kiinantingelitangelilla (alustasarja, kiinanskeidavanteet, kiinanskeida renkaat) pilattua ajokokemusta. Jo tuolloin, ehkä vuoden ikäisenä ja ~20tkm ajettua tuollainen veteli ihan vitusti ellei alla ollut uutuuttaan sileä motarin asfaltti. Samoin mitään pitoja ei ollut edes kesäkuumalla asfaltilla, saatika jollain uraisella maantiellä. Jostain 100-nopeudesta alkoi kyllä repimään, eli arjen ajoissa suht hyödytön määrä tehoa suhteessa pitoon.

Lisäksi polttoainetta meni ihan vitusti, yhtä paljon kuin meikäläisen mekaanisella nelivedolla varustettu, ohjelmoitu Impreza söi. Bonarina jakopää sanoi naps lapinreissulla 5 vuotiaasta autosta ja kaveri laittoi sen kiertoon.
 
Simusamut sitä ja tätä, katsos kun kaverilla oli tuollainen MPS3 silloin kun ne olivat vielä ns. suht uusia, eli 2010-2012 kieppeillä. Eli alusta, rengastus ym. suoraan tehtaalta, ei mitään 200tkm ajettua, väljää ja / tai kiinantingelitangelilla (alustasarja, kiinanskeidavanteet, kiinanskeida renkaat) pilattua ajokokemusta. Jo tuolloin, ehkä vuoden ikäisenä ja ~20tkm ajettua tuollainen veteli ihan vitusti ellei alla ollut uutuuttaan sileä motarin asfaltti. Samoin mitään pitoja ei ollut edes kesäkuumalla asfaltilla, saatika jollain uraisella maantiellä. Jostain 100-nopeudesta alkoi kyllä repimään, eli arjen ajoissa suht hyödytön määrä tehoa suhteessa pitoon.

Lisäksi polttoainetta meni ihan vitusti, yhtä paljon kuin meikäläisen mekaanisella nelivedolla varustettu, ohjelmoitu Impreza söi. Bonarina jakopää sanoi naps lapinreissulla 5 vuotiaasta autosta ja kaveri laittoi sen kiertoon.
No, mun Gen 1 oli uutena ostettu, vakio (pl. myöhempi softaus) joten vertauksesi loppuun ajetusta tai räpelletystä yksilöstä on ilmeisesti ihan samalla tasolla kuin foorumikirjoituksesi.

Ei sen ohjauksen vetely ollut tosiaankaan häiritsevää. Itsekin kuvittelin, että saa tarrata kahdella kädellä kiinni ja pitää kiinni henkensä edestä. Ja paskat. Lappu lattiaan, yhdellä kädellä rennosti kiinni ratista. Kyllähän se kampeaa, mutta ei lähellekään niin paljon, siis ei sinne päinkään, kuin mitä olen ajanut sen aikaista RS:ää, GTI:tä, Cupraa, turbo-Saabbeja yms. Tai vaikkapa nykyistä GTE-Passattia.

Pito taas, noh... nuo ensiasennus-sillankivet ei nyt varsinaisesti mitkään pitoihmeet ollut vetopidon osalta. Mutta ratapäivillä taas oikein toimiva laite. En minä sano että se paras auto on ja että sillä nyt pyörii ympyrää kaikkien autojen ympärillä. Mutta hyvä hot hatch se oli, jos sellaisia osaa arvostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Simusamut sitä ja tätä, katsos kun kaverilla oli tuollainen MPS3 silloin kun ne olivat vielä ns. suht uusia, eli 2010-2012 kieppeillä.

Lisäksi polttoainetta meni ihan vitusti, yhtä paljon kuin meikäläisen mekaanisella nelivedolla varustettu, ohjelmoitu Impreza söi.
Salo-lohja välillä. Keskinopeus tieto on pidemmälta ajalta kun en nollannut.
P_20220522_134436.jpg
 
Päivittelyä.

DIY päiväajovalojen ensimmäinen prototyyppi printattu ja testattu toimivaksi.



56ffd6aa854b853f1e456c473971b08e.jpg


Alaumpiot alkaa olla käytännössä valmiit. Toki hiontavärissä ja pientä hinkuttelua vielä vaatii.
07598a2db11e599385c73dea7c62b5ed.jpg


Puskurin vahvistelua ja muokkausta. Jäähyille ilma-aukko ja samalla sumuvaloille paikka.
2c5b43ab8e4ec66b331697853aced9e6.jpg


Tuohon puskurin ja jäähyjen väliin tulee vielä jonkunlainen kaukalo/tuulitunneli ohjaamaan ilmaa jäähyille mahdollisimman tehokkaasti.
12afb0b125ff9470ff706951c628c179.jpg


Sumareiden sijoittelua. Tässä näkyy myös, miten nuo puskurin ulkolaidan aukot tulee kasvamaan. Sumuvaloiksi tulee Seeker 405.
ff9a85569bcab1cc1f9bb2981f3872d7.jpg


IG:n puolella enemmän välivaiheita ja muuta.
Mahdolliset laittomuudet vain showkäytössä, kadulla tietenkin täysin lakipykälien mukainen.


Paljon suunnittelua ja vähän myös toteutusta.

Muutaman sadan caditunnin jälkeen mulla on nyt koko autosta tietomalli, joka vastaa todellisuutta parhaimmillaan alle millin tarkkuudella. Tarkimmat kohdat lähinnä siellä, minne tulee suunniteltua ja tulostettua uutta osaa. Joissain kohdissa mitat vielä heittää, mutta niinhän ne heittää itse autossakin suoraan tehtaalta. Mm. toinen takaovi on lähes sentin toista korkeampi.

Auttaa visualisoinnissa ja suunnittelussa huomattavasti enemmän, kuin pelkkä suuntaa antava photoshop-kuva. Pohjana 3D-mallille on Forzasta ripattu kori, mutta siinäpä se. Sekään ei ihan vastannut todellisuutta, mm. ovien ja ikkunoiden suhteen. Mallin toteutuksessa käytetty hyväksi fotogrammetriaa (kuvien avulla skannausta), manuaalista mittausta ja lukemattomia tarkistusmittauksia. Tuo puhelimen kameralla skannailu ei ole kovin tarkkaa, joten kaikki skannatut osat on pitänyt mallintaa uusiksi. Skannaus on kuitenkin ollut tässä suuri apu. Renderöinti alla alkaa aikalailla vastaamaan sitä, millainen tuosta projektista sitten joskus lopulta tulee. Alempana spoilerin takana lisää kuvia ns. pinnan alta.

ddf21ab9bf4b89df3d637d4e405c52da.jpg



Tästä härvelistä lisää alempana. Lyhyesti esiteltynä puskurin ilmanottoaukot/ohjaimet jäähyille ja jarruille. Pohjimmaisena splitterin alustavaa suunnitelmaa.
9f9c1fcf6e5aa40f3ebdb235c4dd0edb.jpg


Hyppy todelliseen nykytilanteeseen. Ulospäin ei suuria muutoksia, puskurissa ja muualla on sotkua skannausten jäljiltä. Fotogrammetria (kuten laserskannauskin varmasti) vaatii skannattavilta pinnoilta jotain tekstuuria hyvän lopputuloksen varmistamiseksi.

Sumuvaloiksi valikoitui lopulta Seeker 405:t. Valintaan johti ulkonäkö ja koko. Tumma optiikka sopii hyvin tyyliin, kun muuallakin valot ovat lopulta tummennuksien takana. Koon puolesta ei ollut paljoa vaihtoehtoja. Tuo ilmanottoaukko on korkeudeltaan 87mm ja sumarit 80mm.

Maskin verkot löysi myös paikalleen, siinäkin oli oma pohtiminen ja taittelu erikoisen kiinnityssysteemin vuoksi.

decb7759683587094e015647262a0f76.jpg


Puskurin valmistelua skannaukseen.
d9005e6415137f343c067c6001dabe49.jpg


Alumiinikulmista rakennettua kehikkoa sumuvalojen, tulevan splitterin ja ilmanohjaimien kiinnittämiseen. Pääasiassa 50x5mm kulmasta. Jokunen lisäkulma vielä tulossa, jos tilanne sitä vaatii.

aa77dc99be1d707f9cddcf3276f87f19.jpg

2d939ce536a499b6e166de8d9811ca9f.jpg



Tässä kolmikossa näkee, miten kaikki tuo ylempänä esitelty tavara tulee istumaan puskurin takana. Näiden mallinnusten avulla koko paketin myös pystyy rakentamaan millin tarkkuudella loppuun. Alumiinikehikothan tuolla jo on paikallaan. Sivujen punaiset ilmaputket johtaa jarruille, hyöty niistä tämmöisessä autossa on todellisuudessa pyöreä nolla, mutta miksipä ei. Rendauksissa pintamateriaalina paljon hiilikuitua, koska tulostettavat osat laminoidaan hiilarilla lisäjäykkyyden + ulkonäön vuoksi. Splitteri tulee olemaan perineinen hiilari/foam/hiilari komposiitti.

Keskiaukon "tuulitunneli" jäähyille tuskin paljoa auttaa, mutta ainakin sinne kehtaa katsoa, jos joku tuonne maanvaraan jaksaa kyykätä. Sumareiden kehyksistä on jo tulostettuna ensimmäiset testikappaleet ja paikan päällä saikin todeta, että juuri tämä on se lopullinen kehys.
d68ccb330631479c7947266510f72f56.jpg


Alkuperäinen puskuri paikallaan, kuten todellisuudessa. Pelkän kuitupuskurin varaan ei kehtaa laskea, jos joskus jotain käy. Lisäksi alkuperäinen puskuritoimii tukena ja kiinnityspohjana.
65b174b5b0a9a67d76b006d0f0911e58.jpg

efe28fdd0b6492a8253684f261330b70.jpg



Sumareiden kehykset lähikuvassa.
2478cb08ce9da4b19add7d7928b182b4.jpg


f935b739ba3ac2b5ddf8ef8413428ca3.jpg



Vaneissa (tai ainakaan omassa tekniikkaswapin jäljiltä) voimansiirto ei ole aivan keskellä, eikä nuo jäähytkään. Tässä meinasi tulla pientä päänvaivaa, mutta pienellä tuurilla ja pitkillä hermoilla siitäkin nähtävästi selvisi. Alumiinikulmista rakennettu runko ja splitteri menee pitkälle apurunkoon asti, tämän luulisi olevan tarpeeksi jämerä kiinnitys.
fba664f25703c0d89b1c585e47392ece.jpg


Mitä järkeä kaikesta tuollaisesta vanhassa pakussa? Ei varmasti mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 689
Viestejä
4 492 537
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom