Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Jopa Sierroihin on saanut lämmitettävää tuulilasia, joten voit uskoa mihin halua.
No pistä nyt linkki vaikka 80- luvun Sierraan jossa tuulilasin lämmitin niin sit uskon!
On meinaan aika harvinainen nyky autoissakaan. 2021 Ravissakaan ei saa vielä 55 000€ perusmallissa vaan 2000€ lisävaruste paketin vaatii....
 
Viimeksi muokattu:
Voi vattu, jos kerran uuven auton saa nii ahistaa toisia ne mersuissa 20v sitten s mallissa olleet varusteet.
 
Voi vattu, jos kerran uuven auton saa nii ahistaa toisia ne mersuissa 20v sitten s mallissa olleet varusteet.
No ei nyt ahdista, mut jos S Mesessä ollut 2000- luvulla niin Fordissa vielä toistakymmentä vuotta aiemmin??:D Ja ei niitä saa, vaan kyllä ne pitää ihan maksaa itse, ainakin omalla kohdalla,. Ei ole tullut hommattua sellaista Instagram peppua millä noita ilmeisesti ihan saa ilman:D
 
Noh, en voi väittää vastaan enempää kun en ole varma. Mut ajan nyt toistaiseksi ennemmin tuolla RAV:illa kun sillä Sierralla:)

Varmastin, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että noihin on saanut jo 80-luvulta lämmitettävän tuulilasin. Monestakaan Suomi autosta sitä ei löydy, mutta sellaisen on kuitenkin saanut rahalla.
 
Tai siis ysärillä oli Scorpiossa jo.

Olikohan noin?
Noita sai 60-luvun kupliin jo aikanaan jälkiasennuksena koska tuulilasin lämmitys oli varsin heikko jos oli lämmönvaihtimissa mitään ongelmaa tai ilmanvaihtoputkissa jotain tukoksen poikastakaan. Ford patentoi vastuksilla lämmitettävän tuulilasin ja jokunen merkki (yleensä ns luksusmerkki) maksoi tuon käytöstä. Mutta esim itsellä oli 90-luvun puolenvälin Escort jossa moinen oli, sitäkin ennen noita oli. Ihan tehtaalta varusteltuja ei mitään jälkiasennusjuttuja. Ihana asia jota on vieläkin aiemmista Fordeista ikävä vs nykyinen kippo.

EDIT: Muut merkit yrittivät kiertää tuota penttia mm lämmitettävillä kalvoilla mutta ei noilla tehnyt juuri mitään vs kunnon vastukset. Siinä ajassa kun skrapasin sivulasit ja pyyhin takalasin oli tuulilasi jo täysin sula jne. Tuo on yksi varuste mitä on kovasti ikävä vaikka olisi kuinka esilämmitys yms optio.
 
Tehdasasenteinen lämmitettävä tuulilasi oli saatavilla jo 1969 Rolls Royceen ja heti perään 1985 Sorpioon/Granadaan.
 
Onhan se ihan jees, mut kyllä ne vastuksetkin huomaa aina kun sen lasin läpi katsoo. Varsinkin kun aurinko paistaa...
 
Onhan se ihan jees, mut kyllä ne vastuksetkin huomaa aina kun sen lasin läpi katsoo. Varsinkin kun aurinko paistaa...
Huomaa... Ensimmäiset x kilometriä jonka jälkeen niitä ei rekisteröi mitenkään. Silmä tottuu todella nopeasti ja ei haittaa/aiheuta minkäänlaista ongelmaa.
 
Onhan se ihan jees, mut kyllä ne vastuksetkin huomaa aina kun sen lasin läpi katsoo. Varsinkin kun aurinko paistaa...

Käsittääkseni parempiin autoihin saa lämmityksen, missä ei ole vastuksia vaan kalvo?
Eikä tuossa nykyisessä Fiestassa mitenkään pistä silmään ne vastukset.
 
Käsittääkseni parempiin autoihin saa lämmityksen, missä ei ole vastuksia vaan kalvo?
Eikä tuossa nykyisessä Fiestassa mitenkään pistä silmään ne vastukset.
En tiedä uusimmista kalvoista mutta ainakin VAG:n kalvot olivat kuulema käytännössä turhia vs vastuslämmitteiset.
 
En tiedä uusimmista kalvoista mutta ainakin VAG:n kalvot olivat kuulema käytännössä turhia vs vastuslämmitteiset.
Tämän voin kyllä allekirjoittaa. 2010 Mazda 3 vastukset näkyivät aivan selkeästi ja lasi suli alle 30 sekunnissa vaikka olisi ollut -25°C, kun taas 2018 Golfissa en vastuksia koskaan nähnyt (niitä ei ilmeisesti ollutkaan?) ja epäilin että toimiko koko lämmitys ylipäätään.
 
Eivät kuulema tehneet juuri mitään vs vastuspohjaiset. Tämä toki ilman omia kokemuksia tms. Mutta ei todellakaan yllättäisi käytännön kannalta ajatellen.
Kuulostaa siltä että kalvo olis vaan tuulilasin sisäpuolella huurteen poistoon eikä ole tarkoitettu sulattamiseen. Varmaan tarkoitus säästää kulutuksessa kun autolla voi lähteä ajamaan ennen kuin lasille saa lämmintä ilmaa. Mutta tottahan tuo että lankoja ei huomaa kun katsoo niiden läpi ja keskittää katseen tiehen. Se kuitenkin häiritsee kun tietää niiden olevan siellä ja niitä alkaa katsomaan kun katse ja keskittyminen harhailee sopivissa olosuhteissa.
 
Tämän voin kyllä allekirjoittaa. 2010 Mazda 3 vastukset näkyivät aivan selkeästi ja lasi suli alle 30 sekunnissa vaikka olisi ollut -25°C, kun taas 2018 Golfissa en vastuksia koskaan nähnyt (niitä ei ilmeisesti ollutkaan?) ja epäilin että toimiko koko lämmitys ylipäätään.
No aika sokea saa olla jos noita tuulilasin vastuksia ei näe, oli merkki mikä vaan!
 
...............................
Niinhän minä juuri sanoin? En nähnyt, koska olikin kalvo. Ja täysin turha vs. langat.
Tästä jäi käteen lähinnä se, että kalvot on paskat ja langat hyvät? Onko todella näin?
En siis ole koskaan kokeillut noita kalvoja.
 
...............................

Tästä jäi käteen lähinnä se, että kalvot on paskat ja langat hyvät? Onko todella näin?
En siis ole koskaan kokeillut noita kalvoja.
Molemmat on hyvät kun ei tarvi rapata, se on mun vastaus omasta kokemuksesta! :D
 
Mun preemium-skoodassa lie moinen kalvo, en oo kyl tietääkseni ikinä käyttänyt sitä jollei se jossain mystisessä automaagi-asennossa mee itekseen päälle.
 
Mun preemium-skoodassa lie moinen kalvo, en oo kyl tietääkseni ikinä käyttänyt sitä jollei se jossain mystisessä automaagi-asennossa mee itekseen päälle.
Suottaapi olla. Itselläkin on auto aina tallissa niin ei ole lasit jäässä. Ja töissä tolpassa, mut jos noita ei oo niin on se kätevä toiminto!
 
...............................

Tästä jäi käteen lähinnä se, että kalvot on paskat ja langat hyvät? Onko todella näin?
En siis ole koskaan kokeillut noita kalvoja.
Toteutuksia on varmasti moneen lähtöön, mutta nuo Mazdan langat oli todella tehokkaat ja Golfissa joutui odottamaan useamman minuutin joka vähän vei niiden hyödyn mielestäni.
 
No aika sokea saa olla jos noita tuulilasin vastuksia ei näe, oli merkki mikä vaan!

Täällä yksi sokea :whistling: En olisi kyllä muuten vastuksia huomannut Passatin (2016) lasista ellei kaveri olisi huomauttanut. Optikon mukaan näkökyky on 0 mutta mitäpä ne tietää :D
 
En tiedä uusimmista kalvoista mutta ainakin VAG:n kalvot olivat kuulema käytännössä turhia vs vastuslämmitteiset
Mulla on Skodassa kalvolämmitin lasissa ja se on kaikkea muuta kuin turha. Varmaan on vastuslangoilla toteutettuja jotka on vielä tehokkaampia, mutta ei se tuota millään tavalla turhaksi muuta. Tehokkaasti pitää lasin sulana alijäähtyneessä vesisateessa ja sulattaa pyyhkijät kohmeesta kun lähtee ajelemaan.
 
En helkkari usko vieläkään :D Onhan toi ollut Fordeissa paljon vakiona nykyään. Mut ton voi klikata myyjä varusteisiin vaikka ei oliskaan.
Ford Sierraan sai ruksattua lämmitettävän tuulilasin vuonna 1987. Isompaan Scorpioon sen sai jo pari vuotta aikaisemmin.

Siltä varalta, ettet usko Nettiauton ilmoituksia, niin ohessa on kuvakaappaus TM 03/1987:sta.
 

Liitteet

  • Sierran lämmitettävä tuulilasi 1987.jpg
    Sierran lämmitettävä tuulilasi 1987.jpg
    355,1 KB · Luettu: 203
98 escortissa oli lämmitettävä tuulilasi, en ole varma oliko vakiona vai tuliko ghia-paketin mukana. Mukava varuste kyllä, molemmista autoista löytyy, vaikkei uusinta uutta olekkaan nuo meän pirssit.
 
Tuossa ratin vasemmalla puolella olevan tuuletusritilän yläpuolella on kolme nappia. Niistä se oikeanpuoleisin on tuulilasin lämmitysnappi. Meillä oli aikanaan Sierra ja myöhemmin farkku-Scorpio, jossa molemmissa vastukset tuulilasissa. Eivätkä olleet edes Ghia-varustelutasosia.

e4861146c60c79a4-large.jpg
 
myynti1.jpg


2018 BMW 740Le XDrive iPerformance Business Exclusive

Tällainen seiska tuli arkiautoksi sekä osin eräänlaiseksi "tech-fest" -testailukohteeksi. Minulla ei ole tätä ennen ollut yhtäkään edes etäisesti uutta "käyttöautoa" vaan olen pyrkinyt menemään mahdollisimman halvoilla rotteloilla ja säästellyt rahat harrasteleluihin. Tätä ennen uusin auto oli 6 vuotias Alfa-Romeo "hothatch", mutta onhan tämä jotain aivan muuta.

Haussa oli Mercedeksen S-sarjan (W222) tai tämän Bemarin G-sarjan tyyppinen iso edustusauto ja nimenomaan langina. Yksinkertaisesti halusin kokea miltä tuntuu ajaa sekä matkustaa autolehdistä ja iltapäivälehdistä tutussa "edustusautoluokassa". Ainoa selkeä vaatimus oli auton ... "tuoreus" eli en halua kokea "... edellisen mallisukupolven edustusautoa" vaan auton piti olla viimeisintä mallisarjaa. Polttoaineen tyypillä ei ollut väliä, omat ajot noin 15tkm vuodessa -> ihan sama mitä diesel maksaa. Pääasia oli löytää auto jossa olisi kaikki varusteet. Helppoa? Ei todellakaan, tämä osoittautui lopulta yllättävän hankalaksi...

Aloin selvittelemään asioita (käytännössä varusteita) jo marraskuulla. Saksasta olisi löytynyt isoilla polttomoottoreilla olevia autoja, joissa olisi kirjaimellisesti kaikki M-Sportista ja Individual Merinonahoista lähtien. Näissä ongelmaksi muodostui älytön autovero, 20-30-40ke. Dieseleitä tai varsinkaan hybrideitä "kaikilla varusteilla" oli todella vähän vrt. bensamoottorilliset.

Soittelin joulukuun 2021 alusta lähtien ympäriinsä nettiautossa markkinoituja "KAIKKI VARUSTEET / ÖKYVARUSTEET / USKOMATTOMAT VARUSTEET" -myynti-ilmoituksia VIN:ä kysellen ja vin-dekooderia käyttäen vain todetakseni jokainen kerta, että autossa ei todellisuudessa ole lähellekään kaikkea. Pikkuhiljaa alkoi tuntumaan ettei tästä tule yhtikäs mitään, varsinkin kun oma budjetti oli aivan maksimissaan ~70ke. Jos ei muuta niin tuo jäätävä määrä duunia ja selvittelyä opetti paljon ja vähän enemmänkin näistä bemujen varustekoodeista, nyt tulee ihan automaattisesti useiden G-sarjan seiskojen varusteiden koodi, esim 407 Sky Lounge tai 6F1 Bowers & Wilkins.

Sitten lopulta nettiautoon ilmestyi tämä peli, 740Le. Käyttöönotto 2017, vuosimalli 2018. Tuotu Saksasta 2018, ollut Suomessa yhdellä omistajalla 2018 -> 11 / 2021. Magellan-grau metallic / nappa extended cognac. Sisustaan valitut värit (konjakkinahka + tammi tms.) on vähän pappa kombo, mutta luonnossa paljon fiksumpi kuin kuvissa. Ja ehkä se menettelee näin 40 vuoden rajapyykin tultua täyteen. Lisäksi itse tykkään ihan mistä tahansa muusta sisustuksesta kuin kombosta: musta/musta.

Alla perinteinen BMW:n varustelitannia, josta boldasin hankalimmat varusteet löytää / ehdottomasti haluamani varusteet:

01CA Selection of COP-relevant vehicles
01CB CO2 equipment
0205 Automatic transmission
0230 Extra package, EU-speciifc
0255 Sports leather steering wheel
0258 Tyres with runflat properties
027Z BMW LA wheel W-spoke 646 polished
02VB Tyre pressure display
02VH Integral active front steering
0302 Alarm system
0319 Integrated universal remote control
0320 Deleted, model lettering
0322 Comfort access
0323 Soft-Close-Automatic doors

0356 Climate comfort laminated glass
0358 Climate comfort windscreen
03AG Reversing camera
03DS BMW display key
03E1 Exterieur-Design Pure Excellence
0407 Panorama glass roof, Sky Lounge
0416 Roller sun visor, rear lateral
0420 Sun protection glazing
0428 Warning triangle and first aid kit
0441 Smoker package
0453 Climate-controlled seats, front
0454 Climate-controlled seats, rear

0456 Comfort seat with memory
0460 Comfort seat, rear, electr.adjustable
0465 Through-loading system
04AY Fine wood oak light / metal inlay
04F4 Executive Lounge Seating
04HC Heat comfort package
04NB Autom. climate control with 4-zone ctrl
04ND Instrument panel, leather-covered
04NE Blow-by heater
04NM Ambient Air Paket
04T6 Massage function in rear cabin
04T7 Massage function f.driver & fr.passenger
04U1 Ceramic application, control elements

04UR Ambient interior light
0502 Headlight cleaning system
0548 Kilometre speedo
05A1 LED Fog lights
05AC High-beam assistant
05AT Driving Assistant Plus
05AZ BMW Laserlicht
05DL Surround View

05DP Park Assist
0601 TV function
0609 Navigation system Professional
0610 Head-up display
0650 CD drive
0654 DAB tuner
06AC Intelligent emergency call
06AE Teleservices
06AG eDrive services
06AK Connected Drive Services
06AM Real-Time Traffic Information
06AN Concierge Services
06CP Preparation Apple CarPlay
06F1 Bowers & Wilkins High End Sound System
06FR Fond Entertainment Experience

06FV Online entertainment
06NB Rear compartment telephone
06NW Telephony with wireless charging
06U8 BMW gesture control
06UK Night Vision with person recognition
06WB Multifunctional instrument display
06WD WLAN Hotspot
0776 Roofliner Alcantara anthracite
07R7 Innovation package
07XP Navigation package Connected Drive
0801 National version Germany
0851 Language version German
0879 On-board literature, German
08KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km
08R9 Refrigerant R1234yf
08TF Active pedestrian protection
0934 Dummy-SALAPA
09BD Business Package
A090 90 Ah AGM battery

Lisäksi mukana tuli aivan uudet Michelin Pilot Sport 4 -kesärenkaat omilla OEM-vanteillaan, talvirenkaina yhden talven ajetut Michelinin X-Ice North 4 -nastarenkaat OEM-vanteilla, auto on juuri huollettu (11 / 2021 + jarrunesteet 01 / 2022) sekä katsastettu (01 / 2022). Kuitenkin sen verran pelko perseessä että otin tähän autoliikkeestä kaikkein kattavimman lisäturvan mitä löytyi, 2v/40tkm. Tolle tuli lisähintaa 1900e mutta lupausten mukaan "Siihen kuuluu aivan kaikki sijaisautosta lähtien". Lisäksi sain tingattua myyntihintaan mukaan 500 euron arvoisen "pikalatausasemien latauskaapelin" ja autosta meikataan liikeen piikkiin piiloon yksi kiveniskemä sekä takaluukun rekisterikilven alle johtava syvä viiltonaarmu.

Autossa on siis liki kaikki sopivasti kunnossa / viimeisen päälle. Tästä puuttuu vain M-Sport, Shadowline ja "Individual"-(öky)-Merinonanahat (13-14ke lisävaruste). Toki BMW-asiantuntijat löytävät varmasti jotain yksityiskohtia, yksittäisiä Individual-pistevarusteita ja vastaavia, mutta voidaanko sanoa normaaleista listavarusteista tässä on kaikki jos Laakkosen v.2019 myyntiesitteeseen vertaa. Toki M-Sport olisi ehdottomasti kruunannut tämän kakun, mutta ei vain löydy. Tingin mielummin ulkonäöstä eli M-Sportista kuin vaikkapa B&W-äänentoistosta tai ledi (spede) katosta tai Executive Lounge -istuimista.

Halusin tosiaan langin jossa olisi takatilojen viihdepaketti TV-toiminnolla (erilliset lisävarusteet), Sky Lounge erikoislasikatto (todella harvassa), Bowers & Wilkins (todella harvassa), Night Vision (todella harvassa) Laservalot (näitä oli muutamissa), takatilojen "Executive Seating" eli oikean takapenkin saa laskettua 42,5 asteen kulmaan ja etupenkki siirtyy aivan eteen ja sen selkänojasta laskeutuu jalkarahi. Fiilis on vähän kuin bisneksessä lentäisi. (todella harvassa) ja sitä rataa. Merinonahkoja ei löytynyt mistään, tässä on onneksi "Laaja Nappanahka" joka sekin on harvinainen.

Autossa on lisäksi kaikenlaisten avustimien, assistanttien ja muiden systeemien "maksimi / parhaimmat versiot". Esimerkiksi semiautonominen ajaminen, laaja pysäköinti / peruutusassistantti joka muistaa viimeiset 50m ja osaa peruuttaa tuon matkan tismalleen renkaiden jälkiä takaisin. Eli tätä ei saa umpikujaan jumiin, ainakaan jos bemarin markkinointiosastoa / Youtubevideoita on uskominen. Tässä saa myös ajoneuvon kamerat nauhoittamaan ajamista ja onnettomuuden sattuessa jokaisen kameran kuvamateriaali tallentuu automaattisesti TAI voin itse tallettaa max 3-4min ajelua. Nämä Laservalot yhdessä Night Visionin kanssa osaavat suunnata tarkan "spottivalon" tienpientareella olevaan eläimeen / ihmiseen max.100m päähän ja seuraavat sitä ihan siihen saakka kunnes olet sivuuttanut sen, esimerkiksi pientareella kävelevän koirankusettajan.

Ihan uskomattomia juttuja joita ei siis ole juuri missään nettiautossa päällepäin superhienossa M-Sport -vehkeessä. "Moni kakku päältä kaunis", sisältä sitten ihan karvalakki suomiauto.

Hybridivoimalinja ja sen hauskat jipot tulivat ikään kuin bonarina. Tarkoitan lähinnä etälämmitystä sekä etäjäähdytystä. Paino sanalla jäähdytys sillä parkissa olevan auton saa jäähdytettyä ilmastoinnilla vaikka 17 asteen viileäksi kesäisenä hellepäivänä. Tämä ei onnistu millään muulla kuin hybridillä, koska se käyttää hybridin akustoa viilennykseen. Viilennysteho on kuulemma kymmeniä kertoja parempi kuin tavismallien ns. "taukotuuletus".

Päivittelen tänne kuinka yhteiselo alkaa sujumaan. Autoa en pysty lataamaan kuin normaaleista "kotipistorasioista" -> seuraan mielenkiinnolla millaiseksi todellinen arjen kulutus muodostuu. Jokatapauksessa muutamilla sikaharvinaisilla varusteilla (joista olin heikolla hetkellä melkein jo tinkimässä), on ehdottomasti se suurin "wow"-efekti:

2AEA6188-AB6A-45F5-B69D-F43CFF4D34E4.jpeg


-Ledikatto

2017-BMW-5-Series-Italy-74-750x500.jpg


-B & W hifit

Kyllä jälkikäteen vituttaisi jos olisin mennyt näistä tinkimään.
 
Eka ongelma tuli jo: Koska auto on "saksantuonti", en saa hankittua siihen BMW Suomen kaupasta erilaisia digitaalisia lisäpalveluita. Haluaisin tilata lisähintaiset "Connected" -palvelut päälle mutta herjaa pukkaa. Kaikki My BMW / BMW ID / Remote Services -jutut meni päälle ja toimii loistavasti, pystyn kännyäppistä lähettelemään naviin osoitteita ym. mutta BMW kaupasta en pysty hankkimaan mitään.
 
Eilen tuli neliveto täyshybridi (ei pistokehybridi) Kuga kotiin.

2,5 HYBRID (HEV) 190HV CVT AWD ST-LINE X


kuga.jpg



Varusteina:
  • 12,3" digitaalinen mittaristo
  • 18" Kevytmetallivanteet
  • ABS - Lukkiutumattomat jarrut elektronisesti ohjatulla jarrutusvoiman tasaimell
  • Ajotilanvalinnat
  • Ajovaloautomatiikka
  • Ambient -sisätilanvalaistus, keskikonsoli ja jalkatilat
  • Automaattisesti himmenevä taustapeili
  • Automaattiset kaukovalot
  • Automaattiset tuulilasinpyyhkijät ja sadetunnistin
  • Esilämmitys ajastustoiminnolla (vakiona PHEV-malleissa
  • ESC - Elektroninen ajovakauden hallintajärjestelmä sisältää luistoneston ja hät
  • Etuistuimet - Lämmitettävät
  • Etuistuimet - Sport-muotoillut
  • Etusäleikkö - Yksilöllinen ST-Line etusäleikkö, musta
  • Ford Easy Fuel - Korkiton polttoaineen tankkausjärjestelmä
  • Ford KeyFree - Avaimeton keskuslukitus ja avaimeton käynnistys
  • Ford MyKey II - ohjelmoitava avain
  • FordPass Connect -integroitu modeemi ja E-Call
  • HandsFree-takaluukku
  • Hätäjarruvalot - Hätäjarrutuksessa kaikki suuntavilkut syttyvät palamaan automa
  • Ikkunannostimet - sisällä - Kromiviimeistellyt
  • Ikkunat - Edessä ja takana sähkötoimiset, kuljettajan ikkuna yhdella painalluks
  • Ilmastointi - Kaksoisautomaattinen ilmastointi (DEATC
  • Istuimet - ISOFIX kiinnitysvalmius lastenistuimia varten
  • Istuinverhoilu - ST-Line X -osanahkaverhoilu
  • Kaistanpitoavustin
  • Kattokaiteet, mustat
  • Kattoverhoilu tumma
  • Keskuslukitus - Kauko-ohjattava
  • Kuljettajan istuin sähkötoimisesti 10-suuntaan säädettävä
  • LED-heijastinajovalot (lähivalot + kaukovalot, sis. manuaalisen korkeudensäädön
  • LED-sumuvalot edessä
  • LED-takavalot
  • Lämmitettävä tuulilasi
  • Monitoimiohjauspyörä - nahkaverhoiltu, tasapohjainen
  • Ohjauspyörän etäisyyden säätö - ylös/alas, eteen/taakse
  • Parkkitutka-anturit, eteen ja taakse
  • Peruutuskamera
  • Premium-keskikonsoli kyynärnojalla ja säilytyslokerolla
  • Rengaspaineen valvontajärjestelmä (TPMS
  • Renkaanpaikkaussarja
  • ST-Line tunnisteet (logot ajoneuvon sivuilla
  • Suojattu lukitusjärjestelmä (avaimen kopiointi suojattu lukittuun ajoneuvoon
  • Suomenkielinen SYNC 3 navigointi- & tietoviihdejärjestelmä 8" kosketusvärinäytö
  • Takaistuimet - 60/40 suhteessa jaettava selkänoja
  • Takaistuimien kyynärnoja ja mukitelineet
  • Takalasin pyyhin
  • Tummennetut takasivuikkunat B-pilarista taaksepäin
  • Turvatyynyt - Kuljettajan ja etumatkustajan sivuturvatyynyt
  • Turvatyynyt - Kuljettajan ja matkustajan
  • Turvatyynyt - Sivuturvaverhot edessä ja takana
  • Törmäyksen jälkeinen jarrutusjärjestelmä
  • Törmäyksenestoavustin (tuulilasikamera, sis. jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden
  • Ulkopeilit - Lämmitettävät, korinväriset kotelot
  • Ulkopeilit - Sähkötoimisesti taitettavat, sis. lähestymisvalot
  • Urheilullinen jousitus
  • Urheilullinen ST-Line-korinmuotoilusarja: korinväriset urheilulliset etu- ja ta
  • Vakionopeudensäädin
  • OOJ Driver Assistance Pack, sisältää
  • - Aktiivinen vakionopeudensäädin (Automaattivaihteisissa autoissa stop&go -ruuhkatoiminto sisältäen ajolinja-avustimen)
    - Kuljettajan vireystason valvonta (Driver Alert)
    - Älykäs nopeudenrajoitin, nopeusrajoitusten tunnistus
    - Kuolleen kulman valvontajärjestelmä (BLIS) ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä
    - Aktiivinen pysäköintiavustin (manuaalivaihteiset) / Automaattinen pysäköintiavustin (automaattivaihteiset)
    - Ovien reunasuojukset eteen ja taakse
    - Etu- & peruutuskamera (180° -laajakuvakamerat)
  • NYE Premium-metalliväri: Lucid Red
  • OOS Technology pack, Mukautuvat LED-projektoriajovalot automaattisilla ja häikäisemättömillä kaukovaloilla, LED-päiväajovalot sekä LED-kulma-ajovalot (sis. automaattisen ajovalojen korkeudensäädön), Heijastusnäyttö (HUD)
  • TIW Winter Pack
  • Vetokoukkuvalmius

2015 kokeilin silloista uutta Kugaa että miten se kulkee joka oli alla. Hyvin kelas sen 200++ mutta sitten rävähti joulukuuseksi mittaristo ja sanoi tyyliin että lopeta ajaminen. Ei tykännyt ajamisesta, mittarissa tuolloin 14tkm. :)
 
rahi.jpg


-Esimerkki kun oikea takapenkki on laitettu ns. "Executive Lounge" -asentoon. Selkänoja kallistuu 42,5 -asteen kulmaan, istuinosa työntyy eteenpäin ja ylöspäin jotta penkissä voi kirjaimellisesti löhötä. Lisäksi etupenkki menee aivan eteen ja sen selkänojasta laskeutuu sähköisesti tuollainen jalkarahi. Toki jalkarahin kulmaa ja noiden näyttöjen kulmaa pystyy säätämään mieleisekseen auton takaosaston omalla, irroitettavalla tabletilla. Siinä pystyy +180cm henkilö löhöilemään kengät jalassa ja vielä on kuvan mukaisesti extratilaa muutamia senttejä.

UPEA ominaisuus, kerrassaan UPEA.
 
No nyt on autoaaa. Onneksi olkoon. Onko sulla oma kuski?
Ei ei, vain parkkipaikalla pidetään mukavasti illanviettoja :D.

Ei siis makea peli vaikkei merkki itseä niin kiinnosta. Kiva nähdä noita hiukan erikoisempia pelejä "normi" väen ajossa. Sopiiko kysyä paljonko tuli hintaa moiselle?
 
myynti1.jpg


2018 BMW 740Le XDrive iPerformance Business Exclusive

Tällainen seiska tuli arkiautoksi sekä osin eräänlaiseksi "tech-fest" -testailukohteeksi. Minulla ei ole tätä ennen ollut yhtäkään edes etäisesti uutta "käyttöautoa" vaan olen pyrkinyt menemään mahdollisimman halvoilla rotteloilla ja säästellyt rahat harrasteleluihin. Tätä ennen uusin auto oli 6 vuotias Alfa-Romeo "hothatch", mutta onhan tämä jotain aivan muuta.

Haussa oli Mercedeksen S-sarjan (W222) tai tämän Bemarin G-sarjan tyyppinen iso edustusauto ja nimenomaan langina. Yksinkertaisesti halusin kokea miltä tuntuu ajaa sekä matkustaa autolehdistä ja iltapäivälehdistä tutussa "edustusautoluokassa". Ainoa selkeä vaatimus oli auton ... "tuoreus" eli en halua kokea "... edellisen mallisukupolven edustusautoa" vaan auton piti olla viimeisintä mallisarjaa. Polttoaineen tyypillä ei ollut väliä, omat ajot noin 15tkm vuodessa -> ihan sama mitä diesel maksaa. Pääasia oli löytää auto jossa olisi kaikki varusteet. Helppoa? Ei todellakaan, tämä osoittautui lopulta yllättävän hankalaksi...

Aloin selvittelemään asioita (käytännössä varusteita) jo marraskuulla. Saksasta olisi löytynyt isoilla polttomoottoreilla olevia autoja, joissa olisi kirjaimellisesti kaikki M-Sportista ja Individual Merinonahoista lähtien. Näissä ongelmaksi muodostui älytön autovero, 20-30-40ke. Dieseleitä tai varsinkaan hybrideitä "kaikilla varusteilla" oli todella vähän vrt. bensamoottorilliset.

Soittelin joulukuun 2021 alusta lähtien ympäriinsä nettiautossa markkinoituja "KAIKKI VARUSTEET / ÖKYVARUSTEET / USKOMATTOMAT VARUSTEET" -myynti-ilmoituksia VIN:ä kysellen ja vin-dekooderia käyttäen vain todetakseni jokainen kerta, että autossa ei todellisuudessa ole lähellekään kaikkea. Pikkuhiljaa alkoi tuntumaan ettei tästä tule yhtikäs mitään, varsinkin kun oma budjetti oli aivan maksimissaan ~70ke. Jos ei muuta niin tuo jäätävä määrä duunia ja selvittelyä opetti paljon ja vähän enemmänkin näistä bemujen varustekoodeista, nyt tulee ihan automaattisesti useiden G-sarjan seiskojen varusteiden koodi, esim 407 Sky Lounge tai 6F1 Bowers & Wilkins.

Sitten lopulta nettiautoon ilmestyi tämä peli, 740Le. Käyttöönotto 2017, vuosimalli 2018. Tuotu Saksasta 2018, ollut Suomessa yhdellä omistajalla 2018 -> 11 / 2021. Magellan-grau metallic / nappa extended cognac. Sisustaan valitut värit (konjakkinahka + tammi tms.) on vähän pappa kombo, mutta luonnossa paljon fiksumpi kuin kuvissa. Ja ehkä se menettelee näin 40 vuoden rajapyykin tultua täyteen. Lisäksi itse tykkään ihan mistä tahansa muusta sisustuksesta kuin kombosta: musta/musta.

Alla perinteinen BMW:n varustelitannia, josta boldasin hankalimmat varusteet löytää / ehdottomasti haluamani varusteet:

01CA Selection of COP-relevant vehicles
01CB CO2 equipment
0205 Automatic transmission
0230 Extra package, EU-speciifc
0255 Sports leather steering wheel
0258 Tyres with runflat properties
027Z BMW LA wheel W-spoke 646 polished
02VB Tyre pressure display
02VH Integral active front steering
0302 Alarm system
0319 Integrated universal remote control
0320 Deleted, model lettering
0322 Comfort access
0323 Soft-Close-Automatic doors

0356 Climate comfort laminated glass
0358 Climate comfort windscreen
03AG Reversing camera
03DS BMW display key
03E1 Exterieur-Design Pure Excellence
0407 Panorama glass roof, Sky Lounge
0416 Roller sun visor, rear lateral
0420 Sun protection glazing
0428 Warning triangle and first aid kit
0441 Smoker package
0453 Climate-controlled seats, front
0454 Climate-controlled seats, rear

0456 Comfort seat with memory
0460 Comfort seat, rear, electr.adjustable
0465 Through-loading system
04AY Fine wood oak light / metal inlay
04F4 Executive Lounge Seating
04HC Heat comfort package
04NB Autom. climate control with 4-zone ctrl
04ND Instrument panel, leather-covered
04NE Blow-by heater
04NM Ambient Air Paket
04T6 Massage function in rear cabin
04T7 Massage function f.driver & fr.passenger
04U1 Ceramic application, control elements

04UR Ambient interior light
0502 Headlight cleaning system
0548 Kilometre speedo
05A1 LED Fog lights
05AC High-beam assistant
05AT Driving Assistant Plus
05AZ BMW Laserlicht
05DL Surround View

05DP Park Assist
0601 TV function
0609 Navigation system Professional
0610 Head-up display
0650 CD drive
0654 DAB tuner
06AC Intelligent emergency call
06AE Teleservices
06AG eDrive services
06AK Connected Drive Services
06AM Real-Time Traffic Information
06AN Concierge Services
06CP Preparation Apple CarPlay
06F1 Bowers & Wilkins High End Sound System
06FR Fond Entertainment Experience

06FV Online entertainment
06NB Rear compartment telephone
06NW Telephony with wireless charging
06U8 BMW gesture control
06UK Night Vision with person recognition
06WB Multifunctional instrument display
06WD WLAN Hotspot
0776 Roofliner Alcantara anthracite
07R7 Innovation package
07XP Navigation package Connected Drive
0801 National version Germany
0851 Language version German
0879 On-board literature, German
08KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km
08R9 Refrigerant R1234yf
08TF Active pedestrian protection
0934 Dummy-SALAPA
09BD Business Package
A090 90 Ah AGM battery

Lisäksi mukana tuli aivan uudet Michelin Pilot Sport 4 -kesärenkaat omilla OEM-vanteillaan, talvirenkaina yhden talven ajetut Michelinin X-Ice North 4 -nastarenkaat OEM-vanteilla, auto on juuri huollettu (11 / 2021 + jarrunesteet 01 / 2022) sekä katsastettu (01 / 2022). Kuitenkin sen verran pelko perseessä että otin tähän autoliikkeestä kaikkein kattavimman lisäturvan mitä löytyi, 2v/40tkm. Tolle tuli lisähintaa 1900e mutta lupausten mukaan "Siihen kuuluu aivan kaikki sijaisautosta lähtien". Lisäksi sain tingattua myyntihintaan mukaan 500 euron arvoisen "pikalatausasemien latauskaapelin" ja autosta meikataan liikeen piikkiin piiloon yksi kiveniskemä sekä takaluukun rekisterikilven alle johtava syvä viiltonaarmu.

Autossa on siis liki kaikki sopivasti kunnossa / viimeisen päälle. Tästä puuttuu vain M-Sport, Shadowline ja "Individual"-(öky)-Merinonanahat (13-14ke lisävaruste). Toki BMW-asiantuntijat löytävät varmasti jotain yksityiskohtia, yksittäisiä Individual-pistevarusteita ja vastaavia, mutta voidaanko sanoa normaaleista listavarusteista tässä on kaikki jos Laakkosen v.2019 myyntiesitteeseen vertaa. Toki M-Sport olisi ehdottomasti kruunannut tämän kakun, mutta ei vain löydy. Tingin mielummin ulkonäöstä eli M-Sportista kuin vaikkapa B&W-äänentoistosta tai ledi (spede) katosta tai Executive Lounge -istuimista.

Halusin tosiaan langin jossa olisi takatilojen viihdepaketti TV-toiminnolla (erilliset lisävarusteet), Sky Lounge erikoislasikatto (todella harvassa), Bowers & Wilkins (todella harvassa), Night Vision (todella harvassa) Laservalot (näitä oli muutamissa), takatilojen "Executive Seating" eli oikean takapenkin saa laskettua 42,5 asteen kulmaan ja etupenkki siirtyy aivan eteen ja sen selkänojasta laskeutuu jalkarahi. Fiilis on vähän kuin bisneksessä lentäisi. (todella harvassa) ja sitä rataa. Merinonahkoja ei löytynyt mistään, tässä on onneksi "Laaja Nappanahka" joka sekin on harvinainen.

Autossa on lisäksi kaikenlaisten avustimien, assistanttien ja muiden systeemien "maksimi / parhaimmat versiot". Esimerkiksi semiautonominen ajaminen, laaja pysäköinti / peruutusassistantti joka muistaa viimeiset 50m ja osaa peruuttaa tuon matkan tismalleen renkaiden jälkiä takaisin. Eli tätä ei saa umpikujaan jumiin, ainakaan jos bemarin markkinointiosastoa / Youtubevideoita on uskominen. Tässä saa myös ajoneuvon kamerat nauhoittamaan ajamista ja onnettomuuden sattuessa jokaisen kameran kuvamateriaali tallentuu automaattisesti TAI voin itse tallettaa max 3-4min ajelua. Nämä Laservalot yhdessä Night Visionin kanssa osaavat suunnata tarkan "spottivalon" tienpientareella olevaan eläimeen / ihmiseen max.100m päähän ja seuraavat sitä ihan siihen saakka kunnes olet sivuuttanut sen, esimerkiksi pientareella kävelevän koirankusettajan.

Ihan uskomattomia juttuja joita ei siis ole juuri missään nettiautossa päällepäin superhienossa M-Sport -vehkeessä. "Moni kakku päältä kaunis", sisältä sitten ihan karvalakki suomiauto.

Hybridivoimalinja ja sen hauskat jipot tulivat ikään kuin bonarina. Tarkoitan lähinnä etälämmitystä sekä etäjäähdytystä. Paino sanalla jäähdytys sillä parkissa olevan auton saa jäähdytettyä ilmastoinnilla vaikka 17 asteen viileäksi kesäisenä hellepäivänä. Tämä ei onnistu millään muulla kuin hybridillä, koska se käyttää hybridin akustoa viilennykseen. Viilennysteho on kuulemma kymmeniä kertoja parempi kuin tavismallien ns. "taukotuuletus".

Päivittelen tänne kuinka yhteiselo alkaa sujumaan. Autoa en pysty lataamaan kuin normaaleista "kotipistorasioista" -> seuraan mielenkiinnolla millaiseksi todellinen arjen kulutus muodostuu. Jokatapauksessa muutamilla sikaharvinaisilla varusteilla (joista olin heikolla hetkellä melkein jo tinkimässä), on ehdottomasti se suurin "wow"-efekti:

2AEA6188-AB6A-45F5-B69D-F43CFF4D34E4.jpeg


-Ledikatto

2017-BMW-5-Series-Italy-74-750x500.jpg


-B & W hifit

Kyllä jälkikäteen vituttaisi jos olisin mennyt näistä tinkimään.
Ois ihan mielenkiintoista tietää noi Sakaturvan ehdot. Näyttää olevan niin salaista, ettei sitä tietoa voi netissä jakaa.
Oon hyvin yllättynyt jos sieltä ei jotain "omavastuuta" ja "ei koske" kohtia löydy.
 
No nyt ollaan muuten asian ytimessä, jumalauta mikä peli! Ei muuta ku hyviä kilometrejä :psmoke:

Joo siis tämä on paras .... voiko sanoa "normaali varustelutaso" millä seiskaa on tehtaalta saanut. Päälle tulee sitten noi yksittäisen lisävarusteet, joita on jäätävä lista. Toki ns. BMW INDIVIDUAL -jutut ovatkin sitten asia erikseen :greedy:

Mutta tämänkin plugarihybridin hinta noilla varusteilla suomessa noin 202ke (Laakkosen lisävarusteluhinnasto v.2019), ja siis tuossa hinnassa ei ole kuin 5-7ke autoveroa, kaikki muu on varusteita. Kun jossain isomoottorisissa autoissa 200ke hinnasta joku 60-70ke on pelkkää suomalaista autoveroa ja "vain" 130ke autoa / sen varusteita.
 
Ois ihan mielenkiintoista tietää noi Sakaturvan ehdot. Näyttää olevan niin salaista, ettei sitä tietoa voi netissä jakaa.
Oon hyvin yllättynyt jos sieltä ei jotain "omavastuuta" ja "ei koske" kohtia löydy.

En ostanut tätä Sakalta vaan väliin tuli eräs premiumautoliike lounais-suomesta jolta ostin tuon liikkumisturvan.
 
Ei ei, vain parkkipaikalla pidetään mukavasti illanviettoja :D.

Ei siis makea peli vaikkei merkki itseä niin kiinnosta. Kiva nähdä noita hiukan erikoisempia pelejä "normi" väen ajossa. Sopiiko kysyä paljonko tuli hintaa moiselle?

Autoliikkeen kanssa tingin sopivan pyöreäksi, 55ke. Eli ihan hyvin mitä, reippaat 140ke tullut arvoa alas vuodesta 2018, tai siis rekisteröintiajankohdastaan v.2017. Eipä minuakaan "harrastemielessä" tämmöinen kiinnosta ("tuunattu" tai "tontitettu" 7-sarja tms.), harrasteautot ovat mulla sitten erikseen. Tämmöisenä arjen käyttöautona, "tech-festinä" ihan mukava lelu mukavilla ominaisuuksilla ja eräänlaisella hybridirangen kanssa leikkimisellä.

Tosiaan ainoana ongelmana nyt tuo Saksanhistoria jonka vuoksi en pääse ostamaan tähän BMW Shopista "Connection" -palveluita. Connected Booster XL:lle olisi käyttöä, map updatea ja auton muita etäominaisuuksia. Pystyn lähettämään kännykästä tai nettiselaimesta autoon naviohjeistuksen, mutta en pysty tallentamaan sitä minnekään "Suosikkeihin" autossa. Samoin haluan tähän eräänlaisen Dashcam-palvelun, "BMW Drive Recorder".

Jollain tavalla edellinen omistaja on tähän jotain ominaisuuksia saanut tilailtua, sillä My BMW -appissa on "BMW eDrivers Remote Services" -palvelu voimassa 22.4.2022 saakka :hmm:
 
Nyt on kyllä auto kohdallaan, joku heikkomielisempi olisi tuolla panostuksella päätynyt tilaamaan jonkun Teslan tai vastaavan "trendiauton", ettei erotu liikaa joukosta.

Joo siis vaihtoehtona tässä hintaluokassa oli joko jokin upouusi Audin, Mersun tai Bemun tavallisen kansan plugari tai sitten tämmöinen käytetty edustusauto. Mutta halusin nimenomaisesti kokeilla / kokea täysin varustellun edustusautoluokan, about kerran elämässäni. Mitään järkeähän tässä ei ole, en tarvitse ton kokoisia hifistelytakatiloja yhtään mihinkään ja jos tulee vikoja niin korjauttaminen maksaa aivan sairaasti eikä tehtaan takuu ole voimassa.

Mutta noin muuten, on tämä kyllä ... aivan viimeisen päälle. Edes alla pyörivillä 245-leveillä nastarenkailla taajamissa sähköllä ajaessa ulkoa ei kuulu sisälle yhtikäs mitään, se on uskomaton tunne. Tässähän on lisävarusteiset laminaattilasit ja jotain vastaavaa extrahifistelyä äänieristyksen suhteen. Juuri niitä pikkujuttuja joita ei niissä "aidoissa suomiautoissa" kovinkaan usein ole valittuna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 455
Viestejä
4 507 991
Jäsenet
74 401
Uusin jäsen
Eemeli8

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom